Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:32
Hardwareseller schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:18:
Ik heb dus zelf erg interesse in zo'n step (2e hands of nieuw maakt me geen hol uit, ze zijn gewoon super vet, en ideaal om naar werk te toefen). Een vriend van mijn ouders is rechter en heeft even wat onderzoek gedaan, in principe zijn ze niet legaal verklaard maar ook niet illegaal, en de politie zal het niet controleren. Hij raadde me wel aan om in de buitenring alleen max-snelheid te gaan, en in de binnenstad max 10 km/h om ongelukken etc te voorkomen. Dit kan natuurlijk zo veranderen, maar ik zou me geen zorgen maken om op zo'n ding te rijden.

P.S. als iemand besluit zijn steppie weg te doen, stuur mij even een bericht want ik ben zeer geinteresseerd.
Politie controleert er wel degelijk op, ben zelf aangehouden en ontvang (als het goed is) morgen de boete. Die van mij gaat ook maar 20km/u maar dat mag dus ook al niet. Mocht je interesse hebben stuur maar een DM, ik doe hem weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaarsma
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 21:43
Is nog bekend geworden hoe hoog de boete uiteindelijk was? Is wellicht interessant voor eventuele twijfelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Jaarsma schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:24:
Is nog bekend geworden hoe hoog de boete uiteindelijk was? Is wellicht interessant voor eventuele twijfelaars.
Net binnengekregen, ik schrik wel, €269......
Dat is bijna de aanschafprijs van dat ding. Wegens het rijden zonder kenteken wat wel verplicht zou zijn.

Ik weet niet hoe, maar ik ga zeker bezwaar maken, ook werd er bij mijn aanhouding gezegd dat de stuurinrichting niet klopt, terwijl ik nu ineens voor iets anders een boete krijg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:01
Heel interessant. Ik ben benieuwd of je bezwaar wat oplevert. Voor zo ver ik nu in alle wetgeving kan terugvinden wordt een elektrische step gezien als bijzondere bromfiets (maar ook alleen als het daarvoor is goedgekeurd = 'aangemeld door de minister'). Een bijzondere bromfiets hoeft geen kenteken te hebben. Dus in principe zou ik denken dat je je gelijk zou moeten krijgen omdat je beboet bent voor een feit dat onjuist is geconstateerd.

Alsnog vind ik het echt zwaar overdreven dat een elektrische step met een beperking van bijvoorbeeld max 20 of 25km/h niet zomaar de weg op mag.

Heb je trouwens PM gestuurd over de step :).

Edit: geen kentekenplicht, maar wel verzekeringsplaatje. Maar dat is mogelijk een andere feitcode (even de feitcode op je PV controleren).

[ Voor 10% gewijzigd door Contagion op 08-05-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjk47
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-05 20:38
Over die snelheid gesproken op youtube staan een aantal filmpjes waarin ze uitleggen/laten zien hoe je de snelheid makkelijk kan verhogen. Is softwarematig en met een app in 30 seconden te doen.

Ik ga dit zelf ook eens goed testen maar ik heb nu al een eerste test gedaan waarbij ik 850 watt van de motor vroeg en waarmee ik 34km/h kon halen. Wat een snelheid is dat zeg, inhalen is een eitje zelfs snellere fietsers blijf je voor, echt wat een acceleratie vermogen zit er dan in.
Standaars doet hij max 600watt en hij schijnt hardwarematig 1000 watt aan te kunnen.

Let wel op als je hier iets mee wil doen kijk dan het hele filmpje van 7.54 minuten, een van de belangrijke dingen is dat je m365 2 zekeringen moet hebben. De eerste modellen hebben dat niet dus die kunnen deze speed updates waarschijnlijk niet goed verdragen.

Ik vind het fijn om soms even wat sneller te kunnen gaan zodat je bepaalde fietsers in kan halen, met deze simpele update gaat dat echt heel makkelijk, alleen 34km/h is echt snel dus denk aan je veiligheid en verantwoordelijkheid. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technotron
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-03 17:40
Martendejong schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:07:
[...]

Technisch gezien zou dit inderdaad kunnen. Dit betekend echter wel dat er een batch M365 richting RDW moet. Er kan op dat moment dus geen stepje van Gearbest,Ebay, enz geplukt worden. Ik ontvang mijn M365 op 7 mei. Ik zal er dan bij de bedrijfsverantwoordelijke op terug komen. Het is trouwens niet zozeer mijn/ons bedrijf. "Ons"bedoelde ik in de zin van, daar waar ik werkzaam ben. Ik zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Overigens heb ik een aantal contacten bij plaatselijke korpsen gepolst. Er wordt, in het zuiden des lands, niet op gehandhaafd. Natuurlijk wilde geen van hen dit zwart op wit zetten. Ik ben wel een keuring tegen gekomen van de minister van verkeer uit Spanje <+:) . Kan zijn dat dat mee kan helpen :P .
Hey Marten,

Ik heb er ook een sinds gisteren. Gelijk om 1 uur 's nachts rondje door de wijk, echt leuk. Hiervoor was ik op verschillende elektrische longboards onderweg die flink wat sneller waren, maar de M365 is echt relaxt cruisen. Hoe bevalt je de step tot nu toe? Gebruik je hem gewoon op de openbare weg? Ik woon zelf ook in het zuiden, vandaar. Lekker spannend allemaal :D

Groeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenist
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-01 00:10
nst6ldr schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:32:
[...]Ben je wel eens op het platteland van Polen geweest? Daar zie je dingen rijden die hier écht niet de weg op gaan: auto's klaar voor de sloop, zelfgebouwde trekkers, T34 tanks, noem maar op.
Man man man, wat loop jij te babbelen zeg. Ik woon nu al 5 jaar in Polen, wegen zijn hier beter dan in Nederland en de auto's net zo. Waar heb je het echt over ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenist
Jochemd13 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:17:
[...]

Net binnengekregen, ik schrik wel, €269......
Dat is bijna de aanschafprijs van dat ding. Wegens het rijden zonder kenteken wat wel verplicht zou zijn.

Ik weet niet hoe, maar ik ga zeker bezwaar maken, ook werd er bij mijn aanhouding gezegd dat de stuurinrichting niet klopt, terwijl ik nu ineens voor iets anders een boete krijg...
Met DHL geleverd zeker?

Gebruik bij leveringen altijd de EU priority line als dit mogelijk is of anders registered post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
influenist schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:11:
[...]

Met DHL geleverd zeker?

Gebruik bij leveringen altijd de EU priority line als dit mogelijk is of anders registered post.
Nee de boete voor het rijden op deze step zonder kenteken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenist
Jochemd13 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:12:
[...]

Nee de boete voor het rijden op deze step zonder kenteken ;)
Check, lekker fors! Welke omgeving woon je?

Wat ik mij afvraag wat betreft de legalisering. Zodra je de firmware aanpast (of Xioami doet dat) om je te ondersteunen bij het steppen (dus niet volledig automatisch), dan zou de step wel voldoen aan de regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
influenist schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:20:
[...]

Check, lekker fors! Welke omgeving woon je?

Wat ik mij afvraag wat betreft de legalisering. Zodra je de firmware aanpast (of Xioami doet dat) om je te ondersteunen bij het steppen (dus niet volledig automatisch), dan zou de step wel voldoen aan de regelgeving.
Omgeving Leiden, Voorhout, paar pagina's terug heb ik de hele situatie uitgelegd.

Bij ondersteuning is hij alsnog niet legaal, gaat er om dat er een motor in zit en dat hij geen RDW keuring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

influenist schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:08:
[...]

Man man man, wat loop jij te babbelen zeg. Ik woon nu al 5 jaar in Polen, wegen zijn hier beter dan in Nederland en de auto's net zo. Waar heb je het echt over ...
Het platteland rondom Gdansk, twee keer geweest op oefening (vorig jaar nog) met dezelfde ervaringen.

:w

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Jochemd13 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:25:
[...]

Omgeving Leiden, Voorhout, paar pagina's terug heb ik de hele situatie uitgelegd.

Bij ondersteuning is hij alsnog niet legaal, gaat er om dat er een motor in zit en dat hij geen RDW keuring heeft.
Hij bedoelt denk dat het dan een e-bike wordt; daar gelden weer andere (een stuk minder) regels voor omdat deze niet zelfstandig kunnen rijden. Maar goed, als een e-bike typegoedkeuring moet hebben dan hebben we daar ook niets aan, omdat je die niet krijgt tot je hem zelf laat keuren (wat weer in de kosten gaat lopen).

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 22-05-2018 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
* DarthPlastic meldt zich in dit topic :)
Ik zie dat er een aantal mensen bezig zijn met de goedkeuring om de M365 road-legal te krijgen.
Iemand al iets gehoord van de RDW, of anderszins iets van progress?

Ik heb een vraag bij zowel mijn particulier verzekeringsadviseur, als bij de RDW uitgezet.
Bij de RDW heb ik opgevraagd wat de mogelijkheden voor een individuele goedkeuring zijn. Als vervolg hierop heb ik zojuist alle documentatie aan ze aangeleverd, met een formeel request om de keuring uit te gaan voeren. Zij koppelen binnen een week terug of dit zin heeft. Will keep everyone posted.

Indien iemand zin/tijd heeft om te helpen, kan het erg nuttig zijn om de achterliggende beoordelingscriteria even door te lezen (zoals: voertuig heeft stuurinrichting, verlichting etc.).
Bronmateriaal en links welke ik hiervoor van de RDW heb ontvangen:
https://www.rdw.nl/zakeli...toelatingskeuring-brommer
https://webrta.rdw.nl/#/individuelegoedkeuringaanvragen
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20#BijlageIV

Wat rijdt dit ding enorm lekker zeg, ideaal voor in de binnenstad... :)
Ik hoop dat we de koppen bij elkaar kunnen steken om dit model op de weg te krijgen.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjk47
Hoi Darthplastic,

Ik ben heel benieuwd naar de reactie van het RDW.
Wat een bom aan informatie heb je van ze gekregen zeg, ik heb eigenlijk zoiets van dat ze het zelf maar moeten bekijken en op papier aangeven wat er mis mee is. Dan kunnen ze zelf aangeven of de verstrooiing van de reflector en stralingshoeken binnen specificatie zijn.

Waar ik aan twijfel zijn de volgende punten. (Op basis van de info die jij gaf en andere steps die wel legaal zijn):

Speling op de stuurkolom (daar zijn zelfs 3d printbare opvulplaatjes voor.)
Er is wel een sticker met serienummer, maar er is niks ingegraveerd of ingeslagen.
Kentekenplaat met bijbehorende verlichting
Spiegels die op legale steps wel aanwezig zijn.
Rem methode, deze is regeneratief op de motor, terwijl hij op andere steps mechanisch en direct met remschijven is.
Stabiliteit tijdens richting aangeven, andere steps hebben bredere banden en stuur, 1 hand loslaten kan daar wel even.

Ik nu bijna 400km afgelegd (16 ritjes) en heb ook door eigen karakter nooit echt een gevaarlijke situatie meegemaakt.
Voor mij gaat het wel goed op deze manier, ik vraag het me af of een step van dit type goedgekeurd zal gaan worden, maar ik zou zeggen hou ons vooral op de hoogte. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenist
nst6ldr schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:43:
[...]

Het platteland rondom Gdansk, twee keer geweest op oefening (vorig jaar nog) met dezelfde ervaringen.

:w
Grapjas, ik heb heel polen gezien met de auto. A-, N-, Provincie-, Stads-, Drops- en hobbelwegen. Ga eens rond cruzen in de achterhoek, kom je ook onverharde wegen tegen of een gek die aan het spelen is met oude meuk. Chargeer niet zo over een heel land op basis zulke (leuke) ervaringen. Twintig ~ 15 jaar geleden was het inderdaad een ramp hier.

Waar heb je die oefening gehad overigens ? Voorbij Sczcecin toevallig? Ben jullie daar een paar keer op een hobbelweg (inderdaad) met een heel konvooi tegen gekomen. Na jullie de dag daarvoor te hebben ingehaald op de A2 in Duitsland ergens. (-:

[ Voor 23% gewijzigd door influenist op 01-06-2018 00:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheSebastiaan
  • Laatst online: 25-09-2021
Nederlandse wetten zijn outdated...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Hoop op een snelle update van bovenstaande en of we deze step legaal kunnen rijden in NL

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:00

CeesKees

I rest my Kees

Ik heb meer behoefte aan sterkere binnenbanden. Of iemand die de massieve band om
Het wiel kan krijgen.

Ik ben nu op een levering van twee binnenbanden aan het wachten omdat ik weer een lekke achterhand heb.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1081877

Misschien is het een idee als we een petitie starten om hierin te vragen voor dezelfde uitzondering te vragen als in België en Duitsland.
De steps kunnen een goede oplossing zijn voor minder auto's in steden en dus minder fijnstof. Daarbij zal ook het openbaar vervoer veel aantrekkelijker worden door de steps!

Heeft iemand ervaring met het opzetten van een succesvolle petitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Anoniem: 1081877 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:19:
Misschien is het een idee als we een petitie starten om hierin te vragen voor dezelfde uitzondering te vragen als in België en Duitsland.
De steps kunnen een goede oplossing zijn voor minder auto's in steden en dus minder fijnstof. Daarbij zal ook het openbaar vervoer veel aantrekkelijker worden door de steps!

Ik weet wel dat het op een manier moet waardoor iedereen zich aangesproken voelt, revolutie van vervoer ofso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:58

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 1081877 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:19:

Volgens mij is het virj simpel, als jij zorgt dat je E-scooter an alle door de RDW gestelde eisen voldoet, kan je gewoon een typegoedkeur krijgen. Een petitie lijkt me nergens voor nodig?
Ik heb liever wel dat er een regulering achter zit, het wordt er niet veiliger op als jan-en-alleman voor een paar knaken 1 of ander vage Chinese elektrische step koopt...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 18:19:
[...]

Volgens mij is het virj simpel, als jij zorgt dat je E-scooter an alle door de RDW gestelde eisen voldoet, kan je gewoon een typegoedkeur krijgen. Een petitie lijkt me nergens voor nodig?
Ik heb liever wel dat er een regulering achter zit, het wordt er niet veiliger op als jan-en-alleman voor een paar knaken 1 of ander vage Chinese elektrische step koopt...
Verschil is alleen dat iedereen dan individueel zijn step moet goedkeuren. Alleen de (een?) importeur kan het voor alle steps doen tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jochemd13
[...]

Dit is nou echt geen oplossing, je moet dus eerst een veel te dure achterhaalde keuring doen? Er kunnen beter gewoon duidelijke regels komen waardoor dit soort voertuigen wel gewoon worden toegestaan met een aantal minimum eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nee, jij vind het geen oplossing.
Hoezo is het achterhaald? Die minimale eisen die zijn gewoon bekend, dus ik snap je punt niet echt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobayagi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 00:55
Guys, enig idee waar ik hem kan kopen voor een redelijke prijs? Het goedkoopste dat ik tot nu toe gezien heb is voor €370 op AliExpress. Maar daar komen waarschijnlijk invoerrechten en btw bij van 4,7% en 21%. Zo komt hij al gauw op €470.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
-tom-562 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:08:
Nee, jij vind het geen oplossing.
Hoezo is het achterhaald? Die minimale eisen die zijn gewoon bekend, dus ik snap je punt niet echt.
Vind je oprecht dat de eisen duidelijk zijn? Je wordt van de ene instantie naar de ander gewezen en op elke officiële website is er weer andere informatie te vinden, maakt dat het duidelijk? Nee dus. Het feit dat Nederland het nog niet toestaat en België en Duitsland wel toont dat Nederland op het gebied van vervoer achterloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Jochemd13 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:12:
[...]

Vind je oprecht dat de eisen duidelijk zijn? Je wordt van de ene instantie naar de ander gewezen en op elke officiële website is er weer andere informatie te vinden, maakt dat het duidelijk? Nee dus. Het feit dat Nederland het nog niet toestaat en België en Duitsland wel toont dat Nederland op het gebied van vervoer achterloopt.
NL loopt niet achter maar probeert een wildgroei van allerlei vreemde transportmiddelen te voorkomen door vrij strikt vast te houden aan regels. Als het aan mij ligt terecht.. als ik hier lees dat mensen dat ding opvoeren tot 35 + km\u...

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
cactusman schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:20:
[...]

NL loopt niet achter maar probeert een wildgroei van allerlei vreemde transportmiddelen te voorkomen door vrij strikt vast te houden aan regels. Als het aan mij ligt terecht.. als ik hier lees dat mensen dat ding opvoeren tot 35 + km\u...
Scooters worden vaak genoeg opgevoerd tot veel hogere snelheden, moeten we die dan ook maar verbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:48

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

[...]

Vind je oprecht dat de eisen duidelijk zijn? Je wordt van de ene instantie naar de ander gewezen en op elke officiële website is er weer andere informatie te vinden, maakt dat het duidelijk? Nee dus.
Ik denk dat je duidelijk met eenvoudig verwart. De voertuigeisen staan in één enkele wet beschreven die, als je er eenmaal induikt, eigenlijk verrassend leesbaar en duidelijk is. Zie Regeling Voertuigen. Je zult geen andere wet vinden die hier mee in tegenspraak is en de RDW gaat je niet aan andere eisen houden dan die in Regeling Voertuigen.

De enige instantie waar je in Nederland mee te maken hebt is de RDW.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

influenist schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:57:
[...]

Grapjas, ik heb heel polen gezien met de auto. A-, N-, Provincie-, Stads-, Drops- en hobbelwegen. Ga eens rond cruzen in de achterhoek, kom je ook onverharde wegen tegen of een gek die aan het spelen is met oude meuk. Chargeer niet zo over een heel land op basis zulke (leuke) ervaringen. Twintig ~ 15 jaar geleden was het inderdaad een ramp hier.

Waar heb je die oefening gehad overigens ? Voorbij Sczcecin toevallig? Ben jullie daar een paar keer op een hobbelweg (inderdaad) met een heel konvooi tegen gekomen. Na jullie de dag daarvoor te hebben ingehaald op de A2 in Duitsland ergens. (-:
Ik probeer niet een heel land de chargeren, het is absoluut niet negatief bedoeld. Ik zou met voldoende tijd en geld (en gelegenheid) best wel wat dingen willen bouwen (voertuigen uit games?). Maar dit zijn dingen die je bijvoorbeeld in Drenthe niet zo snel tegenkomt. Ik snap ook niet waar deze vijandigheid zo vandaan komt.
cactusman schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:20:
[...]

Ik heb reguliere scooters op de rijksweg (80 KM/h +) zien meekomen met het verkeer, en sommige e-bikes stijgen ook nog net niet op, de controle daarop is minimaal. Dat zou je op moeten lossen met toezicht, niet door ze te verbieden.

Zelf ben ik er van overtuigd dat dit daadwerkelijk te maken heeft met weinig aandacht voor deze wetgeving, zij het omdat er capaciteit voor andere zaken nodig is. Hier zou best wel wat vernieuwing mogen komen, de landen waar deze dingen vrij gebruikt worden vertonen volgens mij geen Mad Max taferelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:56
Heel interessant dit voor naar werk. Stuk van 16km. Met mijn huidige km vergoeding dit in 2 maanden terug verdient.

Ik ga de ontwikkelingen volgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 16:01
Ik zie die e-steps ook steeds vaker, ook als “opbouwfiets” in de trein... hoe streng zou de politie eigenlijk zijn in de controle van deze apparaten? Die hoverboards kunnen soms ook redelijk rap en lijken me enigszins vergelijkbaar met deze steps, en met ongeveer 18km/u zijn het geen snorfietsen maar eerder normale elektrische fietsen.

Ik hoop dat de overheid eens snel wat werk gaan maken van deze dingen, maar ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in gezien hun traagheid op diverse andere vlakken. Ik zou het zelf als een perfect alternatief voor een vouwfiets zien als ik met het OV naar een klant moet, of van Pijnacker naar Delft voor een terrasje bijvoorbeeld. Voor het geld en wat je er voor krijgt zijn het bijzonder leuke apparaatjes ten slotte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Waar moet de overheid dan werk van maken? Er zijn al regels. Hell, er zijn zelfs elektrische vouwfietsen :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

[...]

Het feit dat Nederland het nog niet toestaat en België en Duitsland wel toont dat Nederland op het gebied van vervoer achterloopt.
En wat zegt dan het feit dat het land waar deze dingen toch grotendeels onstaan zijn ze nu verbiedt?
In de meeste grote steden van China zijn elektrische scooters zoals de Xiaomi verboden, zowel op de weg, fietspad als stoep.
Het bevestigd alleen maar dat er gewoon duidelijke wetgeving voor nodig is omdat ze niet zonder gevaar zijn.

Elektrische fietsen, hoverboards, elektrische steps, elektrische scooters (van die kleine maar ook grote), je hoort ze niet als voetganger, in het donker zie je ze vaak ook niet en je vergist je vaak in hoe snel ze gaan.

Wees blij dat in Nederland de eisen / wetgeving strenger is.
En dan heb je altijd mensen met het argument "maar ik weet wel hoe ik moet rijden, ik heb nog nooit een ongeluk gehad, ik ben pro-coureur", leuk maar de meeste zijn dit gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Kenzi schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:40:
[...]

En wat zegt dan het feit dat het land waar deze dingen toch grotendeels onstaan zijn ze nu verbiedt?
In de meeste grote steden van China zijn elektrische scooters zoals de Xiaomi verboden, zowel op de weg, fietspad als stoep.
Het bevestigd alleen maar dat er gewoon duidelijke wetgeving voor nodig is omdat ze niet zonder gevaar zijn.

Elektrische fietsen, hoverboards, elektrische steps, elektrische scooters (van die kleine maar ook grote), , in het donker zie je ze vaak ook niet en je vergist je vaak in hoe snel ze gaan.

Wees blij dat in Nederland de eisen / wetgeving strenger is.
En dan heb je altijd mensen met het argument "maar ik weet wel hoe ik moet rijden, ik heb nog nooit een ongeluk gehad, ik ben pro-coureur", leuk maar de meeste zijn dit gewoon niet.
Grootste irritatie voor mij met de regelgeving is dat je als gebruiker wel kan laten keuren bij de RDW, maar alleen:
- Als snorfiets met eisen die strenger zijn dan voor een Bijzondere bromfiets (kenteken, zijspiegel, reflectors, etc.). Aan de eisen van Bijzonder Bromvoertuig lijkt de step namelijk sowieso gewoon te voldoen maar als gebruiker mogen we hem niet zo laten keuren (alleen de importeur/fabrikant)
- individueel voor jouw step wat de prijs van de step verdubbeld. Als ze dit in bulk toelaten (al is het maar per 10 tegelijk) dan is het al een stuk acceptabeler (300/10 is een acceptabele 30 euro aan keuren).

Dat er keuring is voor iets de weg op mag is prima. Maar dit kan gewoon een stuk gestroomlijnder en eerlijker dan nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:22
Nivve schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:19:
[...]

Grootste irritatie voor mij met de regelgeving is dat je als gebruiker wel kan laten keuren bij de RDW, maar alleen:
- Als snorfiets met eisen die strenger zijn dan voor een Bijzondere bromfiets (kenteken, zijspiegel, reflectors, etc.). Aan de eisen van Bijzonder Bromvoertuig lijkt de step namelijk sowieso gewoon te voldoen maar als gebruiker mogen we hem niet zo laten keuren (alleen de importeur/fabrikant)
- individueel voor jouw step wat de prijs van de step verdubbeld. Als ze dit in bulk toelaten (al is het maar per 10 tegelijk) dan is het al een stuk acceptabeler (300/10 is een acceptabele 30 euro aan keuren).

Dat er keuring is voor iets de weg op mag is prima. Maar dit kan gewoon een stuk gestroomlijnder en eerlijker dan nu het geval is.
Ik snap de frustratie best wel en ik zie de toegevoegde waarde van deze apparaten ook wel degelijk, maar dan komt het.
Hoe voorkomen we een wildgroei al allerlei elektrische apparaten oxboard/step/speed-pedelec/skateboard.
Hoe wil je deze allemaal op een veilige en verantwoorde en betaalbare manier een plekje geven in het verkeer?

De wetgever maak overduidelijk een onderscheid tussen hulpmotor (elektrische fiets) en volledig elektrisch aangedreven (zoals deze step).

De wetgever voorziet voor fabrikanten ook de mogelijkheid om deze bij <18km/h te laten keuren als bijzonder voertuig.

Bij hogere snelheden <25km/h en <45km/h voorziet dezelfde wetgever in de mogelijkheid om deze op dezelfde wijze te laten goedkeuren onder de snor- en bromfiets regelingen. Ook een elektrische brom en snorscooters moeten hier aan voldoen. Persoonlijk zie ik dan ook geen verschil tussen deze twee categorieën, zijnde de elektrische scooter en elektrische step.

Je ziet momenteel al het probleem ontstaan waar bijvoorbeeld de speed pedelecs met hun 45km/h niet mee kunnen en willen komen met het wegverkeer en en daarom maar voor kiezen om op het fietspad te rijden. Een onwenselijke situatie als je het mij vraagt.

Persoonlijk ben ik van mening dat alles wat 25km/h of harder kan zou moeten vallen onder de helmplicht, maar dat is mijn bescheiden mening.

Dat heir nu een apparaat op de markt is die vanuti china hierheen komt kun je natuurlijk moeilijk bij de wetgever neerleggen. Dan zou je beter kunnen klagen bij Xiaomi dat deze niet prioriteitgeeft aan het laten goedkeuren van dit appraat en hem te begrenzen op 18km/h.

Ik vind dat er dan ook veel te gemakkelijk gekeken wordt naar een vraagstuk wat veel complexer is dan ff met zn alle dit ene Chinese stepje laten goedkeuren (licht gechargeerd).

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
s0ulmaster schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:22:
[...]

Ik snap de frustratie best wel en ik zie de toegevoegde waarde van deze apparaten ook wel degelijk, maar dan komt het.
Hoe voorkomen we een wildgroei al allerlei elektrische apparaten oxboard/step/speed-pedelec/skateboard.
Hoe wil je deze allemaal op een veilige en verantwoorde en betaalbare manier een plekje geven in het verkeer?
Door te keuren, maar daar is ook niemand op tegen. Het probleem is dat keuren nu beperkt is tot de fabrikant/importeur of d.m.v. onnodig veel kosten en onnodig extra eisen (snorfiets ipv bijzondere bromfiets voor individuele keuring).
De wetgever maak overduidelijk een onderscheid tussen hulpmotor (elektrische fiets) en volledig elektrisch aangedreven (zoals deze step).

De wetgever voorziet voor fabrikanten ook de mogelijkheid om deze bij <18km/h te laten keuren als bijzonder voertuig.

Bij hogere snelheden <25km/h en <45km/h voorziet dezelfde wetgever in de mogelijkheid om deze op dezelfde wijze te laten goedkeuren onder de snor- en bromfiets regelingen. Ook een elektrische brom en snorscooters moeten hier aan voldoen. Persoonlijk zie ik dan ook geen verschil tussen deze twee categorieën, zijnde de elektrische scooter en elektrische step.
Er bestaat geen beperking tot 18km/u voor een bijzonder bromvoertuig. Dit is gewoon 25km/u zoals bij een snorfiets ook het geval is. Daarom is het ook raar dat een step aangeboden door een fabrikant wel als Bijzonder Bromvoertuig de weg op mag, maar als ik exact dezelfde step laat keuren mag het niet.

(voor snelheidseis, zie: https://www.rijksoverheid...gelden-er-voor-een-segway
Je ziet momenteel al het probleem ontstaan waar bijvoorbeeld de speed pedelecs met hun 45km/h niet mee kunnen en willen komen met het wegverkeer en en daarom maar voor kiezen om op het fietspad te rijden. Een onwenselijke situatie als je het mij vraagt.
Ik zie de relevantie met de step niet zo hier. Daarnaast kunnen bromfietsers ook niet meekomen op 60-wegen en rijden dan ook op het fietspad waar ze eigenlijk niet mogen (net als snorfietsers die 60 kunnen). Dus dat probleem is niet specifiek voor de Speed Pedelec.
Persoonlijk ben ik van mening dat alles wat 25km/h of harder kan zou moeten vallen onder de helmplicht, maar dat is mijn bescheiden mening.
Prima mening, ik heb dezelfde. Maar ik zie de relevantie niet tot de rest van de discussie...
Dat heir nu een apparaat op de markt is die vanuti china hierheen komt kun je natuurlijk moeilijk bij de wetgever neerleggen. Dan zou je beter kunnen klagen bij Xiaomi dat deze niet prioriteitgeeft aan het laten goedkeuren van dit appraat en hem te begrenzen op 18km/h.

Ik vind dat er dan ook veel te gemakkelijk gekeken wordt naar een vraagstuk wat veel complexer is dan ff met zn alle dit ene Chinese stepje laten goedkeuren (licht gechargeerd).
Dat wij importeren daar kan de wetgever niets aan doen inderdaad. Maar de wetgever kan prima de mogelijkheid bieden voor gebruikers om de step te laten keuren als Bijzondere Bromfiets. Dit is immers voor snorfiets en bromfiets categorieën ook mogelijk. Dat dit voor Bijzondere Bromfietsen opeens niet mag, dat is zeker de wetgever wel aan te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Nivve schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:26:
[...]

Door te keuren, maar daar is ook niemand op tegen. Het probleem is dat keuren nu beperkt is tot de fabrikant/importeur of d.m.v. onnodig veel kosten en onnodig extra eisen (snorfiets ipv bijzondere bromfiets voor individuele keuring).
De keuring voor bijzondere bromfiets is geen RDW aangelegenheid zoals in je link te zien in. Dit moet door de overheid toegestaan worden. Ik vermoed dat hier een flink verschil in procedure is en dan je de procedure bij de overheid niet uit eigen zak wil betalen :+

[/quote]
Er bestaat geen beperking tot 18km/u voor een bijzonder bromvoertuig. Dit is gewoon 25km/u zoals bij een snorfiets ook het geval is. Daarom is het ook raar dat een step aangeboden door een fabrikant wel als Bijzonder Bromvoertuig de weg op mag, maar als ik exact dezelfde step laat keuren mag het niet.

(voor snelheidseis, zie: https://www.rijksoverheid...gelden-er-voor-een-segway
Dank voor deze link. Ik zal ergens anders een link voorbij komen waar 18km/h werd genoemd. Excuus
Ik zie de relevantie met de step niet zo hier. Daarnaast kunnen bromfietsers ook niet meekomen op 60-wegen en rijden dan ook op het fietspad waar ze eigenlijk niet mogen (net als snorfietsers die 60 kunnen). Dus dat probleem is niet specifiek voor de Speed Pedelec.
Jij ziet hier de revelantie niet? Ik bedoel hier maar aan te geven dat er steeds mee "bijzondere" voertuigen bijkomen waarvan de plek in het verkeer niet geheel duidelijk is/veiligheids issues kunnen meespelen. Ik kan me als overheid voorstellen dat je hier dus wildgroei wil voorkomen en dat je daarom dus terughoudend bent in alles maar de weg op te laten.
Dat wij importeren daar kan de wetgever niets aan doen inderdaad. Maar de wetgever kan prima de mogelijkheid bieden voor gebruikers om de step te laten keuren als Bijzondere Bromfiets. Dit is immers voor snorfiets en bromfiets categorieën ook mogelijk. Dat dit voor Bijzondere Bromfietsen opeens niet mag, dat is zeker de wetgever wel aan te rekenen.
[quote]

Nogmaals dit is andere aangelegenheid dan een simpele keuring bij de RDW (al hoewel die voor bijvoorbeeld zelfbouw voertuigen ook echt streng kan zijn!) Die kosten zullen wel heel wat hoger zijn dan 3 uurtjes bij de RDW a 100 euro per uur.
Dat je graag dezelfde plichten als een brommer keuring wil met de rechten van een bijzondere bromvoertuig kan ik me goed voorstellen, maar klinkt een beetje als van twee walletjes willen eten. Geheel begrijpelijk, maar de vraag of dit gerechtvaardigd is als er ook gewoon van dit soort stepjes bestaan die wel onder de categorie "bijzondere bromvoertuig" vallen maakt het dat je niet echt sterke argumenten hebt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
s0ulmaster schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:36:
[...]

De keuring voor bijzondere bromfiets is geen RDW aangelegenheid zoals in je link te zien in. Dit moet door de overheid toegestaan worden. Ik vermoed dat hier een flink verschil in procedure is en dan je de procedure bij de overheid niet uit eigen zak wil betalen :+

Rest van de quote weggelaten door de quote tag foutjes
De 18km/u eis is misschien iets van België of zo. Het is hier vaker genoemd, dus de verwarring erover is niet verbazingwekkend ;)

De keuring zelf wordt gewoon bij de RDW gedaan hoor. Zou ook raar zijn als dat anders is, de RDW is de keuringsinstantie van onze overheid. De minister moet er wel vooraf een bureaucratisch plasje ("aangewezen") over doen, maar dit zegt niks over dat de keuring zelf überhaupt anders wordt gedaan dan andere keuringen.

Overigens komt de 300 euro niet uit de lucht vallen, dat zijn de werkelijke kosten volgens de RDW voor het keuren van de M365 als snorfiets/bromfiets (nou ja, 307 euro dan :+ ). Gezien de Bijzondere Bromfiets categorie minder eisen bevat dan beiden, kan dat alleen maar lager uitvallen omdat er minder dingen zijn om te keuren.
RE: FW: Individuele keuring Xiaomi M365 als snorfiets [#716193]
--------
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de richtprijs voor een individuele toelating op testcentrum Lelystad van een elektrische bromfiets.

Onderaan de pagina waar u de toelatingseisen heeft gevonden, staan 2 tarieven lijsten. In de lijst van 2018 staat dat een individuele keuring van een elektrische bromfiets ongeveer 307 euro kost.
https://prd-cms-cq4ibqkba...lag/tarieven-ttv-2018.pdf
Dat is uiteraard wel zonder eventuele controlekeuringen als het voertuig in eerste instantie wordt afgekeurd.

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
Vragen?

Met vriendelijke groet,
S. Bangma
Unit manager Klant Contact Centrum RDW
Het twee walletjes eten snap ik niet helemaal. Ik wil niet de rechten van de één en de plichten van een ander. Ik wil gewoon dat de RDW/IenW consequent is, dat als je voor een fiets/e-bike/snorfiet/bromfiets een individuele keuring kan doen, dat dat ook geldt voor Bijzondere Bromfietsen gezien er geen goede reden blijkt te zijn om dit voor deze categorie opeens anders te doen.
Waarom zou je een keuring toestaan gebaseerd op wie het indient? Dat heeft niets met veiligheid of wildgroei te maken (daar is de keuring zelf voor), maar puur met bureaucratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Nivve schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:25:
[...]

De 18km/u eis is misschien iets van België of zo. Het is hier vaker genoemd, dus de verwarring erover is niet verbazingwekkend ;)

De keuring zelf wordt gewoon bij de RDW gedaan hoor. Zou ook raar zijn als dat anders is, de RDW is de keuringsinstantie van onze overheid. De minister moet er wel vooraf een bureaucratisch plasje ("aangewezen") over doen, maar dit zegt niks over dat de keuring zelf überhaupt anders wordt gedaan dan andere keuringen.

Overigens komt de 300 euro niet uit de lucht vallen, dat zijn de werkelijke kosten volgens de RDW voor het keuren van de M365 als snorfiets/bromfiets (nou ja, 307 euro dan :+ ). Gezien de Bijzondere Bromfiets categorie minder eisen bevat dan beiden, kan dat alleen maar lager uitvallen omdat er minder dingen zijn om te keuren.

[...]
Dat de daarwerkelijke keuring bij de RDW is kan ik me prima voorstellen, maar het burocratische plasje is er neit voor niks voor deze categorie en het is juist dit plasje wat het een kostbaar proces maakt.
Het twee walletjes eten snap ik niet helemaal. Ik wil niet de rechten van de één en de plichten van een ander. Ik wil gewoon dat de RDW/IenW consequent is, dat als je voor een fiets/e-bike/snorfiet/bromfiets een individuele keuring kan doen, dat dat ook geldt voor Bijzondere Bromfietsen gezien er geen goede reden blijkt te zijn om dit voor deze categorie opeens anders te doen.
Waarom zou je een keuring toestaan gebaseerd op wie het indient? Dat heeft niets met veiligheid of wildgroei te maken (daar is de keuring zelf voor), maar puur met bureaucratie.
Jij vind het bureaucratie. Deze categorie heet niet voor niks "bijzondere" bromvoertuigen. Het bijzondere eraan is dat het niet onder 1 grote noemer zoals brommers valt .

Deze keuze zal je als gebruiker van dergelijke apparaten niet bevallen, maar ik kan me persoonlijk wel voorstellen dat ze met deze categorie voorzichtiger omgaan. Dat heeft mijn inziens dus alles met wildgroei te maken.

Het is dus niet zo dat ik de mensen met een dergelijke step niks gun, maar je moet ook berijpen dat de wetgever niet jan en alle man op z'n (zelfgemaakte) willekeurig elektrische voertuig wil hebben.

Wil je dat wel, dan kun je of je voertuig laten keuren bij de rdw voor een blauw of geel kenteken plaatje. Of je moet een fabrikant vinden die het apparaat wil laten keuren onder de noemer "bijzondere bromvoertuig".

Het is niet dat er geen mogelijkheid is om dit apparaat de weg op te krijgen toch?

Dat jij vind dat je op een step geen richtingaanwijzer - remlicht - spiegel nodig hebt denken ze bij de RDW dus blijkbaar anders over. Is dat eerlijk? Misschien, misschien niet.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
s0ulmaster schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:37:
[...]

Dat de daarwerkelijke keuring bij de RDW is kan ik me prima voorstellen, maar het burocratische plasje is er neit voor niks voor deze categorie en het is juist dit plasje wat het een kostbaar proces maakt.

[...]
Maar waarom mag een fabrikant wel een plasje aanvragen, maar een individueel persoon niet? Het voertuig wordt daar niet anders door.
Ook hebben we juist de RDW opgericht om voertuigen te categoriseren en te keuren, waarom moet nu opeens het ministerie ook een veto hierover hebben? Neem aan dat die RDW mensen meer weten over voertuigveiligheid dan een overkoepelend ministerie.
Jij vind het bureaucratie. Deze categorie heet niet voor niks "bijzondere" bromvoertuigen. Het bijzondere eraan is dat het niet onder 1 grote noemer zoals brommers valt .

Deze keuze zal je als gebruiker van dergelijke apparaten niet bevallen, maar ik kan me persoonlijk wel voorstellen dat ze met deze categorie voorzichtiger omgaan. Dat heeft mijn inziens dus alles met wildgroei te maken.
Fair enough, misschien is niet alles in eisen en specs uit te drukken.
Echter dan is het raar dat ze niet hetzelfde plasje ook doen voor snor- en bromfietskeuringen gezien daar ook rare fratsen tussen zitten die problemen geven (e.g. Speed Pedelec).
Dit bedoel ik dus als ik het heb over consequent zijn over categorieën heen.
Het is dus niet zo dat ik de mensen met een dergelijke step niks gun, maar je moet ook berijpen dat de wetgever niet jan en alle man op z'n (zelfgemaakte) willekeurig elektrische voertuig wil hebben.

Wil je dat wel, dan kun je of je voertuig laten keuren bij de rdw voor een blauw of geel kenteken plaatje. Of je moet een fabrikant vinden die het apparaat wil laten keuren onder de noemer "bijzondere bromvoertuig".

Het is niet dat er geen mogelijkheid is om dit apparaat de weg op te krijgen toch?
In zekere zin is daar geen mogelijkheid toe, tenminste niet zonder significante wijzigingen zodat ie aan de strengere normering van de snorfiets voldoet. Dit in tegenstelling tot fabrikanten of importeur die hem zonder wijzigingen wel op de weg kunnen krijgen.
Dat jij vind dat je op een step geen richtingaanwijzer - remlicht - spiegel nodig hebt denken ze bij de RDW dus blijkbaar anders over. Is dat eerlijk? Misschien, misschien niet.
Bij de RDW denken ze er blijkbaar niet anders over, gezien er al legale Elektrische steps zonder richtingaanwijzer en spiegel rondrijden na RDW keuring :)
(Volgens mij hebben deze ondanks dat het niet verplicht is voor bijzondere bromfietsen, wel gewoon remlichten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Nivve schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:05:
[...]

Maar waarom mag een fabrikant wel een plasje aanvragen, maar een individueel persoon niet? Het voertuig wordt daar niet anders door.
Ook hebben we juist de RDW opgericht om voertuigen te categoriseren en te keuren, waarom moet nu opeens het ministerie ook een veto hierover hebben? Neem aan dat die RDW mensen meer weten over voertuigveiligheid dan een overkoepelend ministerie.

[...]

Bij de RDW denken ze er blijkbaar niet anders over, gezien er al legale Elektrische steps zonder richtingaanwijzer en spiegel rondrijden na RDW keuring :)
(Volgens mij hebben deze ondanks dat het niet verplicht is voor bijzondere bromfietsen, wel gewoon remlichten)
Blijkbaar willen ze dus niet dat jan en alle man aanvragen gaan doen bij de RDW om in deze speciale categorie te vallen. (Gerenommeerde) bedrijven dragen wellicht een stuk meer verantwoordelijkheid met zich in dit proces en zorgt voor een betere bewaking van deze speciale categorie, waar ook minder eisen aan het voertuig worden gesteld.

Nogmaals wat weerhoud je om een voertuig te kopen die wel gekeurd is voor deze categorie? Juist de kosten! Heel logisch natuurlijk, maar daar doelde ik op met "van twee walletjes eten"
- je wilt een goedkope step
- het liefst in de categorie met weinig eisen (geen richting aanwijzer remlicht en what more)
- niet te veel geld betalen voor een keuring

Dat het prettig zou zijn dat dit allemaal mogelijk is snap ik. Maar dat er straks allerlei voertuigen zijn waar bijna niemand van weet in welke categorie die vallen, ja dat is ook niet wenselijk.

Waarom mag ik mijn snorbrommer niet laten keuren in diezelfde categorie? Ik wil hem best elektrisch maken, dan kan eindelijk die lelijke spiegel en richting aanwijzers er af :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
s0ulmaster schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:28:
Waarom mag ik mijn snorbrommer niet laten keuren in diezelfde categorie? Ik wil hem best elektrisch maken, dan kan eindelijk die lelijke spiegel en richting aanwijzers er af :+
Als je een KVK nummer aanvraagt mag dat dus opeens wel 8)

[ Voor 56% gewijzigd door Nivve op 08-06-2018 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobayagi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 00:55
Thanks, ik zal het in de gaten houden. De gegeven codes zijn al wel verlopen, omdat de laatste update nu ook 2 maanden oud is.

[ Voor 5% gewijzigd door Kobayagi op 08-06-2018 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Maar hoe zit dat dan met die hoverboards die elektrisch zijn, ongeveer 10-18km/u kunnen volgens mij, en door kinderen gewoon boetevrij op de stoep lijken te mogen worden gebruikt.

Ik vind ‘t zelf ook niet erg om te moeten keuren, maar met 18km/u ben je gewoon op een redelijke fietssnelheid, en moet je (lijkt mij) ook hetzelfde behandeld moeten kunnen worden als een (al dan niet elektrische) fiets, dus geen spiegels of kenteken e.d.. Een pedelec die wel sneller gaat is dan weer een geval apart.

De keuringskosten van €307 zijn wat absurd voor een dergelijk simpel apparaatje, des te meer omdat het letterlijk de kosten verdubbeld.

Ik vind dat het de overheid ook wel degelijk aan te rekenen is dat ze niet zorgen voor meer duidelijkheid voor deze steps, want ze lijken “here to stay” te zijn, en horen dan een passende plek op de weg te kunne krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Kapotlood schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:20:
Maar hoe zit dat dan met die hoverboards die elektrisch zijn, ongeveer 10-18km/u kunnen volgens mij, en door kinderen gewoon boetevrij op de stoep lijken te mogen worden gebruikt.
Dat is dus niet boetevrij, officieel mogen deze dus niet op de openbare weg. In de bijlmer zie ik ze af en toe, maar doe worden toch echt aangesproken dat het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat is wel erg dubbel… die dingen worden/werden gewoon verkocht bij de Bart Smit e.d.. Dat versterkt wel m'n punt dat de overheid hopeloos achter loopt met een zowel éénduidig beleid omtrent deze nieuwe apparaten, én een duidelijk beeld/duidelijke uitleg wat de plek en mogelijkheid is van dit soort apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Kapotlood schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:20:

Ik vind ‘t zelf ook niet erg om te moeten keuren, maar met 18km/u ben je gewoon op een redelijke fietssnelheid, en moet je (lijkt mij) ook hetzelfde behandeld moeten kunnen worden als een (al dan niet elektrische) fiets, dus geen spiegels of kenteken e.d.. Een pedelec die wel sneller gaat is dan weer een geval apart.

De keuringskosten van €307 zijn wat absurd voor een dergelijk simpel apparaatje, des te meer omdat het letterlijk de kosten verdubbeld.

Ik vind dat het de overheid ook wel degelijk aan te rekenen is dat ze niet zorgen voor meer duidelijkheid voor deze steps, want ze lijken “here to stay” te zijn, en horen dan een passende plek op de weg te kunne krijgen.
Dat de hoverboards niet in de openbare ruimte gebruikt mogen worden vind ik echt geheel terecht, die dingen zijn pislink.

Wat mij van de RDW in het kader van de elektrische step tegenstaat is dat ze voor iedere keuring de volle mep vragen. Mijn inziens zouden ze prima een initiële keuring kunnen doen (regulier bedrag, iemand moet de eerste zijn), en alle voertuigen van hetzelfde merk en model daarna gewoon voor een gereduceerd bedrag controleren of deze origineel is. Alle inhoudelijke details hebben ze als het goed is al van de voorgaande keuring. Dan kunnen mensen bij wijze van crowdfunding dit soort dingen legaal krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
nst6ldr schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 22:33:
[...]

Dat de hoverboards niet in de openbare ruimte gebruikt mogen worden vind ik echt geheel terecht, die dingen zijn pislink.

Wat mij van de RDW in het kader van de elektrische step tegenstaat is dat ze voor iedere keuring de volle mep vragen. Mijn inziens zouden ze prima een initiële keuring kunnen doen (regulier bedrag, iemand moet de eerste zijn), en alle voertuigen van hetzelfde merk en model daarna gewoon voor een gereduceerd bedrag controleren of deze origineel is. Alle inhoudelijke details hebben ze als het goed is al van de voorgaande keuring. Dan kunnen mensen bij wijze van crowdfunding dit soort dingen legaal krijgen.
Precies dit. Mocht het ooit mogelijk zijn om dit te doen en mocht er een opstart nodig zijn zou ik wel bereid zijn hier een bijdrage aan te leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kapotlood schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 21:40:
Dat is wel erg dubbel… die dingen worden/werden gewoon verkocht bij de Bart Smit e.d.. Dat versterkt wel m'n punt dat de overheid hopeloos achter loopt met een zowel éénduidig beleid omtrent deze nieuwe apparaten, én een duidelijk beeld/duidelijke uitleg wat de plek en mogelijkheid is van dit soort apparaten.
Hoezo, dat is gewoon een speelgoedding/gadget. Die dingen zijn verboden op de openbare weg

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

nst6ldr schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 22:33:
[...]
Dat bestaat al en heet typegoedkeuring. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Jazzy schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:41:
[...]
Dat bestaat al en heet typegoedkeuring. :)
Er is dus niemand die eerder dit apparaat heeft aangeboden ter keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@-tom-562 =, waarom? Ze kunnen gewoon met deze snelheid op het fietspad. Ze zijn net zo snel als een normale fiets, en ze worden steeds vaker verkocht. Net zoals die hoverboards overigens. Daarnaast, ook een gadget (met wielen in dit geval) kan een plek krijgen van de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

nst6ldr schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:12:
[...]

Er is dus niemand die eerder dit apparaat heeft aangeboden ter keuring?
Als er al een typegoedkeuring afgegeven was voor deze step dan zou de verkoper er een gelijkvormigheidsattest bij leveren zodat je hem op kenteken kunt zetten. \

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarthPlastic
Interessante reacties in dit topic. Ik wilde even laten weten dat ik nog niets op mijn RDW-mail inzake individuele goedkeuring heb teruggekregen en ze zojuist een reminder heb verstuurd. Fingers crossed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarthPlastic
Okay, progress:
Antwoord RDW:
Bedankt voor uw aanvraag.
Helaas kunnen we dit voertuig niet keuren omdat het onder de categorie bijzondere voertuigen valt (geen zadel).
Zie bijgevoegde link.
https://www.rijksoverheid...gelden-er-voor-een-segway

Hier vind u meer informatie over het registreren van de step.
Mooi dat zij de step in deze categorie indelen/toekennen.
Ik heb RDW direct teruggemaild met vraag hoe ik het (in de link genoemde) VIN nummer kan aanvragen, en hierna het verzekeringsplaatje.
Door eerdere berichten in dit topic dacht ik niet dat de M365 in deze categorie zou vallen, maar als RDW daar geen opmerking over maakt, ga ik gewoon met dit verhaal mee...

Ook heb ik via het contactformulier op de Rijksoverheid website even navraag gedaan hoe ik dit in gang kan zetten voor een M365.

Alternatief, voor als bovenstaande niet werkt, is om er mogelijk een (demonteerbaar) zadel op te monteren?
https://nl.aliexpress.com...air-Easy/32818048343.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:51
Die werken allemaal helaas al niet meer.
Scheelt behoorlijk, zijn deze ergens anders te vinden?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
@DarthPlastic, dat lijkt goed nieuws! Dan hoeft hij dus niet gekeurd te worden wat een smak geld scheelt, en heb je alleen eventuele kosten voor zo’n verzekeringsplaatje. Dan lijkt hij dus toch daadwerkelijk meer als een fiets te worden gezien. Ik hou die reactie even bij me als “bewijs”, éventjes sparen, en dan dat ding denk ik maar eens bestellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarthPlastic
Okay, progress part II:
DarthPlastic schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:04:
Ik heb RDW direct teruggemaild met vraag hoe ik het (in de link genoemde) VIN nummer kan aanvragen, en hierna het verzekeringsplaatje.

Alternatief, voor als bovenstaande niet werkt, is om er mogelijk een (demonteerbaar) zadel op te monteren?
https://nl.aliexpress.com...air-Easy/32818048343.html
Well, dit komt erop terug:
Beste heer Lodewijks,

Een VIN nummer kunt u verkrijgen/laten inslaan op een van onze RDW Keuringsstations.

Met vriendelijke groeten, Best regards,

Planning Test Centrum Lelystad
Type Approval Department
Ik heb het RDW Keuringsstation in de buurt even gebeld. Zij geven echter aan géén nieuwe VINs in te slaan maar dat de fabrikant dit dient te doen. Terug bij af dus. -O-
Xiaomi staat niet geregistreerd op de WMI (World Manufacturer Identification) lijst om VINs te kunnen uitgeven, dus is dat toch enigszins lastig. (bron)

Men gaf telefonisch wel aan, dat individuele keuring alsnog mogelijk is als ik er een zadel op zou laten monteren. Dan is het namelijk geen step meer. Je krijgt dan een nieuw/uniek VIN van een zelfbouwvoertuig.

Ik heb bovenstaand contactpersoon even teruggemaild om hier verdere duidelijkheid over te krijgen, daarna houd ik jullie op de hoogte.

Graag hoor ik jullie gedachten wat de voorkeur zou zijn: een kenteken, of een verzekeringsplaatje?
Mijn voorkeur gaat uit naar VIN + verzekeringsplaatje. Het niet hoeven doen van een volledige keuring scheelt tijd en geld.

Ik vond op GoT een ander topic waar een medetweaker hem als invalidenvoertuig heeft laten keuren en verzekeren, met succes:
E-step uit China op openbare weg in Nederland gebruiken
Ik heb die topicstarter even aangeschreven en om input gevraagd, in ieder geval!

To be continued.
Kunnen we eindelijk de weg op met onze steps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Als er een zadel op moet dan haak ik af ben ik bang. Het apparaat word lomper, zwaarder, minder compact, en mijn inziens minder veilig. Jammer maar helaas, dan blijf ik de auto wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
DarthPlastic schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:51:
Okay, progress part II:

[...]

Well, dit komt erop terug:

[...]

Ik heb het RDW Keuringsstation in de buurt even gebeld. Zij geven echter aan géén nieuwe VINs in te slaan maar dat de fabrikant dit dient te doen. Terug bij af dus. -O-
Xiaomi staat niet geregistreerd op de WMI (World Manufacturer Identification) lijst om VINs te kunnen uitgeven, dus is dat toch enigszins lastig. (bron)

Men gaf telefonisch wel aan, dat individuele keuring alsnog mogelijk is als ik er een zadel op zou laten monteren. Dan is het namelijk geen step meer. Je krijgt dan een nieuw/uniek VIN van een zelfbouwvoertuig.

Ik heb bovenstaand contactpersoon even teruggemaild om hier verdere duidelijkheid over te krijgen, daarna houd ik jullie op de hoogte.

Graag hoor ik jullie gedachten wat de voorkeur zou zijn: een kenteken, of een verzekeringsplaatje?
Mijn voorkeur gaat uit naar VIN + verzekeringsplaatje. Het niet hoeven doen van een volledige keuring scheelt tijd en geld.

Ik vond op GoT een ander topic waar een medetweaker hem als invalidenvoertuig heeft laten keuren en verzekeren, met succes:
E-step uit China op openbare weg in Nederland gebruiken
Ik heb die topicstarter even aangeschreven en om input gevraagd, in ieder geval!

To be continued.
Kunnen we eindelijk de weg op met onze steps?
Je doet voor een groot deel her-onderzoek en ik denk dan ook dat je jezelf veel werk had kunnen besparen door het topic goed door te lezen. Er is al eerder gemeld precies waarom de step in welke categorie valt en dat dit juist niet kon, onder andere door de VIN en het aanmelden bij het ministerie door de fabrikant.
De individuele keuring heb ikzelf ook al een aantal pagina's terug uiteengezet, incl. prijs van keuring. Dit vergt alleen meer dan een zadel, volgens mij zijn er meer eisen; denk aan reflectoren, spiegels, etc. (ik heb het opgegeven voor ik deze extra eisen had verzameld).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DarthPlastic
De RDW bevestigt per mail dat ik maar eens die kant op moet komen, dus ik ga één dezer dagen even op bezoek bij het lokale keuringsstation :)
Kopie mail:
Beste heer Lodewijk,

Verstandig is om zoveel mogelijk informatie, documentatie, aankoopnota’s mee te nemen naar het Keuringsstation.

Met vriendelijke groeten, Best regards,

Planning Test Centrum Lelystad
Type Approval Department
nst6ldr schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:16:
Als er een zadel op moet dan haak ik af ben ik bang. Het apparaat word lomper, zwaarder, minder compact, en mijn inziens minder veilig. Jammer maar helaas, dan blijf ik de auto wel gebruiken.
Mee eens. De individuele keuring (met alle heisa zoals spiegels en een zadel) heeft idd niet de voorkeur. Ik denk, als het hierop aankomt, dat ik het dan ook niet doorzet. Het aanschaffen van een spiegel en zadel vind ik nog tot daar aan toe, maar dit betekent waarschijnlijk dat je dit zadel achteraf niet mag demonteren gok ik. Dan is het niet zo'n fijne step meer nee :)
We gaan dus voorlopig voor de andere route.
Nivve schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:39:
[...]
Je doet voor een groot deel her-onderzoek en ik denk dan ook dat je jezelf veel werk had kunnen besparen door het topic goed door te lezen. Er is al eerder gemeld precies waarom de step in welke categorie valt en dat dit juist niet kon, onder andere door de VIN en het aanmelden bij het ministerie door de fabrikant.
De individuele keuring heb ikzelf ook al een aantal pagina's terug uiteengezet, incl. prijs van keuring. Dit vergt alleen meer dan een zadel, volgens mij zijn er meer eisen; denk aan reflectoren, spiegels, etc. (ik heb het opgegeven voor ik deze extra eisen had verzameld).
Laten we de krachten bundelen dan :)
Tot nu toe waren de vorige posts en de huidige status mij nog niet volledig helder. Daarop besloot ik om mezelf ook even te informeren. De uitkomsten deel ik graag met jullie. We hebben hetzelfde doel om onze steps (legaal) de weg op te krijgen.

Next steps:
Ik houd jullie even op de hoogte na het bezoek aan het RDW station. De mailthread neem ik uitgeprint mee. Eens zien of ze daarmee akkoord gaan!
Vanuit de verzekeraar heb ik inmiddels aanvullende info binnen om hem te kunnen verzekeren.

For the record: Ik verwacht helemaal absoluut niets met dit ding. Tot nu toe vind ik het een leuk projectje om uit te zoeken. Mocht het RDW-bezoek en verzekeringsaanvraag goed gaan, is er een faire kans dat het daadwerkelijk gaat lukken. Die paar tientjes onkosten zijn geen drempel.
Als alles hierna nog steeds goed gaat, loop ik even binnen bij het lokale politiebureau om te informeren of het 'klopt' zoals het nu geregeld is, om verrassingen achteraf te voorkomen.

Serienummer op de step:
Input gevraagd van anderen die reeds in het bezit van een M365 zijn.
Kijk even onder de treeplank aan de zijkant van de step. Hier zit een sticker met een serienummer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit nummer schijnt mogelijk gebruikt te kunnen worden als geldig serienummer/identificatienummer. Ik ben even benieuwd of dit bij iedereen in dezelfde reeks en structuur valt, of dat dit compleet verschillend is.

[ Voor 4% gewijzigd door DarthPlastic op 13-06-2018 12:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Ik ben heel, maar echt heel benieuwd wat hier uit gaat komen! :D Ik hou het in de gaten.
Ik wacht nog even met mijn aankoop tot je wat duidelijkheid hebt.

Echt top dat je al zover met het uitzoeken bent! +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSebastiaan
  • Laatst online: 25-09-2021
[...]

succes met je step / skateboard bij je rdw keuring. Het punt is dat elektrische voertuigen zoals een skateboard en een step veel populairder worden, en als je dan nog je step of skateboard moet laten keuren zonder dat dat mogelijk is... De regels moeten daarom worden verandert, pas als je zoveel km/u kan dan zou hij gekeurd moeten worden, nu is dat 6km/u maar dan kun je nog beter lopen.
Welkom in 2018!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat een stuk speelgoed/gadget populair is (zo'n skateboard is imo gewoon speelgoed, daar niet van), betekend niet dat de regels veranderd moeten worden. Ik vind het wel prettig dat iets aan een stel minimale (technische/veiligheids) eisen moet voldoen voordat het legaal in gebruik mag worden genomen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:06
Ik zie in Amsterdam regelmatig elektrische steps rijden. Laatst ook een elektrisch skateboard wat met hoge snelheid voorbij kwam. En af en toe een elektrische eenwieler.
Al die dingen zijn dus illegaal? Blijkbaar wordt er toch amper op gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ik heb een m365 te koop.

Sinds november in gebruik. Doet t prima. Heb de achterlicht hack gedaan, en extra stabiliteitsplaatjes voor het stuur.

Ook een stuk of 4 extra binnenbanden en een massieve band extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjk47
CeesKees schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:18:
Ik heb een m365 te koop.

Sinds november in gebruik. Doet t prima. Heb de achterlicht hack gedaan, en extra stabiliteitsplaatjes voor het stuur.

Ook een stuk of 4 extra binnen banden en een massieve band extra.
Kijk eens bij vraag en aanbod, daar is iemand die sinds 6 juni opzoek is naar een m365 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Trichoglossus schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:57:
Ik zie in Amsterdam regelmatig elektrische steps rijden. Laatst ook een elektrisch skateboard wat met hoge snelheid voorbij kwam. En af en toe een elektrische eenwieler.
Al die dingen zijn dus illegaal? Blijkbaar wordt er toch amper op gehandhaafd.
Dat dacht ik ook, totdat ik 2 weken na levering aangehouden werd ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 902703

Jochemd13 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:57:
[...]

Dat dacht ik ook, totdat ik 2 weken na levering aangehouden werd ;(
Aangehouden met als gevolg ?

M365 in beslag genomen ?
Voor 500 euro aan boetes gekregen ?
Waarschuwing gekregen ?
Complimenten gekregen dat je goed bezig bent voor het milieu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:07

knakworst

Get more sats!

Anoniem: 902703 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:34:
[...]

Aangehouden met als gevolg ?

M365 in beslag genomen ?
Voor 500 euro aan boetes gekregen ?
Waarschuwing gekregen ?
Complimenten gekregen dat je goed bezig bent voor het milieu ?
340 euro boete lees het verhaal maar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
knakworst schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:07:
[...]

269*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:06
Ik zag vandaag zelfs zo'n ding voorbij komen

Afbeeldingslocatie: https://surfersparadise.be/wp-content/uploads/2016/07/onewheel-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

knakworst schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:07:
[...]

Aanvankelijk 340 euro boete (onbekend voor welke overtredingen).
Later kreeg hij daarop 71 euro korting wat hem dus nogal tegen viel, iets wat ik dan echt niet meer begrijp.....?
Ook opmerkelijk is dat zijn illegale voertuig niet in beslag werd genomen, dat is niet logisch.
Blijkbaar had de agent in kwestie niet de motivatie om zjn vak goed uit te oefenen ?
De boete van 340 euro zou normaal gesproken worden gespecificeerd.
Samen met het feit dat een blijkbaar illegaal voertuig niet van de weg word gehaald maakt het nogal dubieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Anoniem: 902703 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:49:
[...]

Aanvankelijk 340 euro boete (onbekend voor welke overtredingen).
Later kreeg hij daarop 71 euro korting wat hem dus nogal tegen viel, iets wat ik dan echt niet meer begrijp.....?
Ook opmerkelijk is dat zijn illegale voertuig niet in beslag werd genomen, dat is niet logisch.
Blijkbaar had de agent in kwestie niet de motivatie om zjn vak goed uit te oefenen ?
De boete van 340 euro zou normaal gesproken worden gespecificeerd.
Samen met het feit dat een blijkbaar illegaal voertuig niet van de weg word gehaald maakt het nogal dubieus.
Wat een raar verhaal, ten eerste was er geen sprake van een "korting" maar gewoon een vastgesteld bedrag voor bromfietsen zonder kentekens, die €340 had ik ergens op het internet gezien maar weet niet meer waar dat over ging, ga ik ook niet verder op in.
En agent? Agenten bedoel je, en ik kreeg meer de indruk dat ze mij wilden laten gaan, dan dat ze iets in beslag wilden nemen of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jochemd13 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:07:
[...]
Wat een raar verhaal, ten eerste was er geen sprake van een "korting" maar gewoon een vastgesteld bedrag voor bromfietsen zonder kentekens, die €340 had ik ergens op het internet gezien maar weet niet meer waar dat over ging, ga ik ook niet verder op in.
En agent? Agenten bedoel je, en ik kreeg meer de indruk dat ze mij wilden laten gaan, dan dat ze iets in beslag wilden nemen of iets.
Niet zo vreemd als het krijgen van een boete met een vast bedrag maar dan niet weten hoe hoog de boete is.
Blijkbaar heb je ook niet naar het bedrag gevraagd toen je de boete kreeg, dat is ook al vreemd.
Dan is het niet in beslag nemen van een illegaal voertuig ook vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08-05 09:04
Anoniem: 902703 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:59:
[...]

Niet zo vreemd als het krijgen van een boete met een vast bedrag maar dan niet weten hoe hoog de boete is.
Blijkbaar heb je ook niet naar het bedrag gevraagd toen je de boete kreeg, dat is ook al vreemd.
Dan is het niet in beslag nemen van een illegaal voertuig ook vreemd.
ehm... waar wil je naartoe met deze discussie? Hij is aangehouden en heeft een boete gekregen van €269. Is niet heel vreemd, gelukkig voor hem mocht hij zijn step houden, want als je een verkeerde agent treft ben je die ook kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
BaSsDruM schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:01:
[...]

ehm... waar wil je naartoe met deze discussie? Hij is aangehouden en heeft een boete gekregen van €269. Is niet heel vreemd, gelukkig voor hem mocht hij zijn step houden, want als je een verkeerde agent treft ben je die ook kwijt.
Volgens mij twijfelt hij aan de echtheid van mijn verhaal, ik heb al het nodige bewijs hier liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenist
Is het gezien de wetgeving niet gewoon handiger om de ebike variant van Xiaomi te pakketen?
Yunbike: https://xiaomi-mi.com/ele...i-foldable-bicycle-white/
QiCycle: https://xiaomi-mi.com/ele...ding-electric-bike-white/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08-05 09:04
influenist schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:36:
Is het gezien de wetgeving niet gewoon handiger om de ebike variant van Xiaomi te pakketen?
Yunbike: https://xiaomi-mi.com/ele...i-foldable-bicycle-white/
QiCycle: https://xiaomi-mi.com/ele...ding-electric-bike-white/
Heeft ook geen type goedkeuring. Ik heb een wat langere historie qua elektrische voertuigen, en weet dat het voor een fabrikant lang (>1 jaar) kan duren voordat een voertuig eindelijk is goedgekeurd, en vele duizenden euro's verder. Daarom beginnen die chinese merken hier ook niet aan. Als dit een formuliertje invullen was en €1000 betalen had Xiaomi (of een nederlandse reseller) dit allang gedaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenist
BaSsDruM schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:30:
[...]

Heeft ook geen type goedkeuring. Ik heb een wat langere historie qua elektrische voertuigen, en weet dat het voor een fabrikant lang (>1 jaar) kan duren voordat een voertuig eindelijk is goedgekeurd, en vele duizenden euro's verder. Daarom beginnen die chinese merken hier ook niet aan. Als dit een formuliertje invullen was en €1000 betalen had Xiaomi (of een nederlandse reseller) dit allang gedaan natuurlijk.
Zolang de motor minder dan 250w levert, enkel trapondersteuning biedt en geen ondersteuning geeft boven 25km (of harder gaat), valt de ebike onder de fiets wetgeving en is er geen typegoedkeuring voor nodig. De XIAOMI QICYCLE voldoet hier allen aan. De Yunma mini overigens ook, ANWB heeft er een hele review over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 778769

Heel serieus aan het overwegen om er heen te halen, DarthPlastic heb jij wellicht nog een update voor ons vanuit het RDW? Best geïnteresseerd hoe die uitpakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 22:43
Iemand wel eens gekeken naar de emicro one? Met "step ondersteuning" en wordt daarom omschreven als legaal door sommige websites. Helaas wel een heel stuk duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
DarthPlastic schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:27:
De RDW bevestigt per mail dat ik maar eens die kant op moet komen, dus ik ga één dezer dagen even op bezoek bij het lokale keuringsstation :)
Kopie mail:

[...]

[...]

Mee eens. De individuele keuring (met alle heisa zoals spiegels en een zadel) heeft idd niet de voorkeur. Ik denk, als het hierop aankomt, dat ik het dan ook niet doorzet. Het aanschaffen van een spiegel en zadel vind ik nog tot daar aan toe, maar dit betekent waarschijnlijk dat je dit zadel achteraf niet mag demonteren gok ik. Dan is het niet zo'n fijne step meer nee :)
We gaan dus voorlopig voor de andere route.

[...]

Laten we de krachten bundelen dan :)
Tot nu toe waren de vorige posts en de huidige status mij nog niet volledig helder. Daarop besloot ik om mezelf ook even te informeren. De uitkomsten deel ik graag met jullie. We hebben hetzelfde doel om onze steps (legaal) de weg op te krijgen.

Next steps:
Ik houd jullie even op de hoogte na het bezoek aan het RDW station. De mailthread neem ik uitgeprint mee. Eens zien of ze daarmee akkoord gaan!
Vanuit de verzekeraar heb ik inmiddels aanvullende info binnen om hem te kunnen verzekeren.

For the record: Ik verwacht helemaal absoluut niets met dit ding. Tot nu toe vind ik het een leuk projectje om uit te zoeken. Mocht het RDW-bezoek en verzekeringsaanvraag goed gaan, is er een faire kans dat het daadwerkelijk gaat lukken. Die paar tientjes onkosten zijn geen drempel.
Als alles hierna nog steeds goed gaat, loop ik even binnen bij het lokale politiebureau om te informeren of het 'klopt' zoals het nu geregeld is, om verrassingen achteraf te voorkomen.

Serienummer op de step:
Input gevraagd van anderen die reeds in het bezit van een M365 zijn.
Kijk even onder de treeplank aan de zijkant van de step. Hier zit een sticker met een serienummer.

***members only***

Dit nummer schijnt mogelijk gebruikt te kunnen worden als geldig serienummer/identificatienummer. Ik ben even benieuwd of dit bij iedereen in dezelfde reeks en structuur valt, of dat dit compleet verschillend is.
Keep up the good work! Ik ben erg benieuwd hoe ver je komt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DarthPlastic
Nog geen tijd gehad de RDW te bezoeken, zoals het er nu naar uit ziet kan ik er maandagmiddag even heen. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Succes alvast.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
DarthPlastic schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 15:13:
Nog geen tijd gehad de RDW te bezoeken, zoals het er nu naar uit ziet kan ik er maandagmiddag even heen. Ik houd jullie op de hoogte.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-04 16:09
Ik ben ook super benieuwd wat eruit komt, @DarthPlastic . Success! :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DarthPlastic
Statusupdate nav mijn RDW bezoek:
Helaas werd ik afgewimpeld omdat dit een activiteit is waarvoor je een afspraak moet plannen. Gelukkig al wél even de documenten kunnen voorleggen aan de keurmeester en dat was mijn belangrijkste doel voor het bezoek :) Het schijnt wel soort-van te kunnen, al gaven ze nog niet teveel details.
Afspraak gemaakt op 18 juli (eerste mogelijkheid, grom) om een VIN te laten inslaan. Dat VIN nr wordt volgens de RDW niet wordt gebaseerd op het Xiaomi serienummer, maar wordt 'los' aangemaakt en uitgegeven. Ik ben zeer benieuwd of me dit gaat lukken.

Edit:
Parallel hieraan ben ik met een zijspoor bezig via mijn verzekeraar, hierover later meer (als dit succes heeft)

[ Voor 9% gewijzigd door DarthPlastic op 26-06-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zo, je wordt dalijk de held van de e-step hier in dit topic @DarthPlastic :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Al heb ik het hopelijk mis*, klinkt erg dat @DarthPlastic een RDW-specifieke VIN erin geslagen krijgt voor de individuele keuring (snorfiets) (gezien voor Bijzondere Bromvoertuigen de RDW geen VINs slaat), maar dan zou de rest hier er niets aan hebben.

*Om welke reden dan ook. Wie weet maken ze een uitzondering of was onze eerdere communicatie met de RDW niet correct.

[ Voor 20% gewijzigd door Nivve op 26-06-2018 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarthPlastic
Wat het ook wordt, ik opensource de kennis over dit onderwerp sowieso wel ;) dus @Nivve e.a. doe er hierna je eigen voordeel mee.
En ik beloof absoluut helemaal niets over de uitkomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
DarthPlastic schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:20:
Wat het ook wordt, ik opensource de kennis over dit onderwerp sowieso wel ;) dus @Nivve e.a. doe er hierna je eigen voordeel mee.
Held! Als je het voor elkaar krijgt ga ik het ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1091507

DarthPlastic schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:20:
Wat fijn dat je deze stappen onderneemt. Inmiddels heb ik ook de Xiaomi m365. En rijd ermee op de openbare weg, wel eens agenten gepasseerd. Ik pas dan wel bewust de snelheid aan, vooralsnog (gelukkig) niet aangehouden. Overigens ben ik wel altijd "op mijn hoede" wat niet altijd even relaxed rijdt maar de step is gewoon te efficiënt en plezierig om deze te laten staan.

Mocht ik (wij hier?) nog wat kunnen betekenen, hoor ik het graag! Nogmaals super dat je ermee bezig bent!

Zijn er btw andere hier die hier ook in Amsterdam ermee rondrijden? En wat zijn jullie ervaringen mbt "gedoogdbeleid"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik werkte de afgelopen weken in Amsterdam en heb al een paar keer iemand zien rijden op dat ding. Zoevend tussen de fietsers, het zag er in ieder geval efficienter en prettiger uit dan telkens de overvolle (en snikhete) tram te pakkan daar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-04 14:03
Anoniem: 1091507 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:37:
[...]

Wat fijn dat je deze stappen onderneemt. Inmiddels heb ik ook de Xiaomi m365. En rijd ermee op de openbare weg, wel eens agenten gepasseerd. Ik pas dan wel bewust de snelheid aan, vooralsnog (gelukkig) niet aangehouden. Overigens ben ik wel altijd "op mijn hoede" wat niet altijd even relaxed rijdt maar de step is gewoon te efficiënt en plezierig om deze te laten staan.

Mocht ik (wij hier?) nog wat kunnen betekenen, hoor ik het graag! Nogmaals super dat je ermee bezig bent!

Zijn er btw andere hier die hier ook in Amsterdam ermee rondrijden? En wat zijn jullie ervaringen mbt "gedoogdbeleid"?
Ik heb geen Xiaomi, maar een S5 en rij er wel eens mee rond in Amsterdam, zag laatst nog iemand op een Xiaomi voorbij rijden vlakbij stadsdeel kantoor zuid.

Naast de aandacht van mensen wel eens vragen hoe hard hij gaat heb ik nog nooit enige aandacht gekregen van een agent, en die ben ik wel meerdere keren tegen gekomen. Maak me er eigenlijk niet zo'n zorgen om, zo'n controle fuik zie ik eigenlijk nooit en daar verwacht ik wel van dat ze wat meer "eager" zijn om je te beboeten.

Hoe zetten jullie het ding eigenlijk op slot? Of neem je hem overal mee naar binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Anoniem: 1091507 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:37:
[...]

Ik rijd (reed) ermee rond in Amsterdam. Gaat prima over de grachten, geen enkele agent die mij meer aandacht heeft gegeven dan gemiddeld.

Inmiddels heb ik de step te koop staan, dus als iemand deze wil overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1091507

HammerT schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:03:
[...]

Ik heb geen Xiaomi, maar een S5 en rij er wel eens mee rond in Amsterdam, zag laatst nog iemand op een Xiaomi voorbij rijden vlakbij stadsdeel kantoor zuid.

Naast de aandacht van mensen wel eens vragen hoe hard hij gaat heb ik nog nooit enige aandacht gekregen van een agent, en die ben ik wel meerdere keren tegen gekomen. Maak me er eigenlijk niet zo'n zorgen om, zo'n controle fuik zie ik eigenlijk nooit en daar verwacht ik wel van dat ze wat meer "eager" zijn om je te beboeten.

Hoe zetten jullie het ding eigenlijk op slot? Of neem je hem overal mee naar binnen?
Goed om te horen dat ook jouw ervaring is dat ze niet zo snel actie ondernemen. Wat is de max. snelheid van de S5? Als ik langs een agent kom ga ik wel rond de 17-18km rijden, vraag me af of ze actie zouden ondernemen als ik met 28-29km langsrij (dat is de max. snelheid die mijn step behaalt met de DyoC firmware)

Qua opslot zetten wacht ik nog op een slot dat ik besteld heb via aliexpress.
Vooralsnog neem ik em mee naar binnen (werk, winkel )
Pagina: 1 2 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.