RicoK schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:45:
Sinds dit weekend twee HomePod Mini’s naast mijn TV als stereo-paar staan. Ben er wel gelukkig mee. De geluidskwaliteit is meer dan goed.
Waar ik echter niet uit kom en niet begrijp, is het well/niet ondersteunen van Dolby Atmos.
Ik heb een ATV 4K en de mini’s als standaard output geselecteerd. Als ik in de audio instellingen kijk bij de instellingen van de ATV zie ik daar staan dat Dolby Atmos niet wordt ondersteund. Als ik kijk bij ATV+ bij bijvoorbeeld de serie See dan staat daar onder andere Dolby Atmos. Echter als ik kijk bij Netflix dan staat bij elke (4K UHD) serie of film 5.1, dus geen Atmos of Dolby Vision wat ik voorheen wel zag staan.
Als ik kijk in mijn profiel in de Woning App dan staat bij Apple Muziek ook Atmos.
Apple zegt zelf op haar beurt weer dat Atmos niet wordt ondersteund door de mini’s.
De berichten met wat ik zie lijken elkaar tegen te spreken. Wat is het nu helemaal?
Voor beide HomePods (mini en groot) geld dat je geen
échte Atmos ondersteuning hebt. Je mist de fysiek opwaarts gerichte drivers in de speaker.
(Edit: je mist nog wel meer, zoals een handjevol extra speakers om überhaupt ruimtelijk geluid te kunnen produceren).
Zeker niet de mini, die maar 1 neerwaarts gerichte driver heeft die al het werk moet doen.
De rest is marketing hype/bs. Wil je atmos, dan heb je opwaarts gerichte drivers nodig en nog een shitload aan andere fysiek anders geplaatste speakers.
2 HomePod Mini’s doen het leuk voor een stereo weergave. Maar tijdens films zullen conversaties/spraak al snel misplaatst klinken door het gebrek aan een center channel (indien je niet wilt inleveren op het stereobeeld door de HomePods dichter bij elkaar te zetten).
Toevoeging: Voor de geïnteresseerden, Dolby zelf heeft een documentje online staan waar ze de minimale systeemvereisten voor Atmos keurig toelichten.[Voor 11% gewijzigd door B-lex op 29-08-2022 14:37]