Deathchant schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:39:
[...]
Yup daar zijn ze. Klote he, "beschuldigd" te worden van het hebben van een privilegepositie, terwijl deze reactie overduidelijk laat zien wát nou juist het probleem is; denial omdat iemand (nog) niet in staat lijkt te zijn zich open te stellen voor het probleem, maar hoofdzakelijk bezig is met zichzelf te verdedigen. Sorry, maar je posts laten wat mij betreft wel duidelijk zien dat je echt alleen maar vanuit jouw referentiekader deze situatie wilt proberen te bediscussieren.
Overtuig me dan! Laat dan zien dat het er is! Bewijs het dan! Het feit dat je geen bewijs hebt, is in zichzelf geen bewijs! Jij stelt hier in effect dat het feit dat je niets kan bewijzen bewijs is. Dat is geschift.
Als jij op basis van solide bewijs een logische redenering kan opstellen waaruit blijkt dat een blanke man in een positie van privilege zit, dan geloof ik je direct. Maar als je dat niet kan, waaraan moet ik dan herkennen dat je gelijk hebt?
En als ik als blanke man mijn leven goed voor elkaar heb, dan is dat toch prima? Het feit dat ik mijn leven goed voor elkaar heb en dat er andere, gekleurde mensen bestaan die dat niet hebben ( ook die dat wel hebben natuurlijk) is geen bewijs van een positie van privilege. Het kan net zo goed zijn dat die mensen gewoon minder intelligent zijn, of minder goed met geld om kunnen gaan, of andere keuzes hebben gemaakt. Dat is nog altijd geen positie van privilege, dat is gewoon willekeur van de natuur.
Jay-P schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:41:
[...]
Ok, dus een vrouw die
zegt bijna verkracht te zijn geweest mag van jou dus
zonder bewijs een man neersteken ? Maar een vrouw (of man for that matter) mag niet zonder bewijs een verhaal op twitter zetten. Iets klopt hier niet volgens mij.....
Het gaat om de drempel hier. Iemand neersteken is wel even iets anders dan een verhaaltje op twitter plempen.
Naja, je kan je afvragen of het heel erg is? Is het nu echt een groot probleem als iemand af en toe aangeeft dat hij een vrouw/ man wel een lekker ding vindt? Natuurlijk kan dat ook te ver gaan, maar dan is de vraag waar je die lijn trekt heel belangrijk.
[...]
Dat heb ik je uitgelegd, en ik heb je gevraagd wat ik nu nog kan doen. En is social media niet het medium hiervoor? Waarom bespreek je dit dan hier? Vind je ook dat ik m'n mond hier had moeten houden? Tweakers is ook een vorm van social media toch?
Nee, ik vind het veel toevoegen aan de discussie. Het geeft namelijk een perspectief op hoeveel impact een dergelijke gebeurtenis heeft, wat het weer mogelijk maakt om het op waarde te schatten. Wat je nu nog kan doen is helaas erg weinig; zonder bewijs krijg je iemand gewoon niet veroordeeld. Wat ik denk ik zou doen als ik jou was, is, wat je nu ook al aan het doen bent; bewustheid creëren, en eventueel aangeven dat andere slachtoffers wel aangifte moeten doen zodat de eventuele dader gestraft wordt.
[...]
Doe mij eens een serieus bericht waarin staat dat alle mannen verkrachters zijn? En als niet onderbouwde en zeer kleine #metoo's niet serieus genomen hoeven te worden volgens jou, dan hoeven niet-onderbouwde en kleine sites/uitroepen van "alle mannen zijn verkrachters" óók niet serieus genomen te worden toch?
Daar heb je helemaal gelijk in. Het maakt discussies echter zo veel lastiger als je twee groepen hebt die lijnrecht tegenover elkaar staan en zo hard mogelijk schreeuwen dat de andere kant volledig fout zit. Dat is waarom zowel de 'alle vrouwen zijn aanstellers' als de 'alle mannen zijn verkrachters'-groepen zo onhandig zijn en niets bereiken.
[...]
En denk jij dat ik nog rechtvaardigheid ga krijgen?
Niet van een rechter, nee. Ik denk dat de emotionele schade die een dergelijke gebeurtenis oplevert sowieso nooit verdwijnt uit je leven, of de dader nu straf krijgt of niet. Maar je kan wel, bij wijze van therapie, op zoek gaan naar je eigen vorm van rechtvaardigheid. Niet dat ik dat adviseer, maar het is wel mogelijk.
[...]
Mja, victim-blaming...
Nee, niet
blaming. Ik heb het al meerdere keren gezegd, maar ik leg de
schuld niet bij het slachtoffer. Ik zeg alleen maar dat het handig kan zijn om voorbereid te zijn op dergelijke situaties. Dat verandert verder niets aan de schuldvraag.
[...]
Jij leest kennelijk andere kranten dan ik. Jij hebt kennenlijk andere vrienden dan ik (overigens zou ik maar eens andere vrienden zoeken als die dat soort dingen roepen, maar goed, dat ben ik). Ik heb dergelijke dingen alleen (uit eerste hand) horen komen van 2 kanten: de zéér incidente kleurling die overal discriminatie ziet, en de zeer angstige, conservatieve blanke die zich bedreigd voelt in álles.
Nooit uit zelfverzekerde mensen die open staan voor anderen, en de nuance blijven zoeken.
Ik zoek graag de nuance

Alleen vind ik het erg lastig te vinden door de ruis die ontstaat door beide, tegen elkaar over en weer schreeuwende groepen. Maar als ik daadwerkelijk face-to-face met iemand praat, dan kunnen we prima tot een genuanceerde mening komen, zelfs als we het absoluut niet met elkaar eens zijn. Daadwerkelijk met iemand praten werkt nu eenmaal beter dan fora.
[...]
Ik heb het meermaals gezien. Heb zelfs een keer een ambtenaar (douanemedewerker in de trein) op aangesproken. Ik zie en hoor meermaals racistische uitspraken. En dan ben ik 'n white privilige female. Ik wil niet weten wat je ziet als je dat niet bent.
Alright, laten we even aannemen dat het zo is, en dan laat ik in het midden of men nu wel of niet heel erg racistisch is. Wat dan? Hoe wil je aan een situatie iets gaan doen als er zeer weinig concrete gevallen zijn, weinig bewijs, duizenden verschillende meningen? Hoe kan je dan een beleid ontwikkelen om van racisme af te komen? Want beleid moet toch ergens op gebaseerd zijn. Feiten, cijfers, onderzoeken. En als je daar niet aan kan komen, hoe ga je dan effectief beleid maken?
[...]
***members only***
De waarheid is dat ik dat niet weet. Het rechtssysteem heeft er geen oplossing voor, en dat is bedacht door mensen die een heel stuk slimmer zijn dan ik. Dus ik weet het niet. Wat stel jij voor? Want ik ben een groot voorstander van het verminderen van dit soort zaken, echt waar. Alleen hoe krijg je een eenduidig, eerlijk, en proportioneel beleid om hier wat aan te doen? Hoe wordt je het de rest van NL daarover eens, hoe meet je de resultaten, etc. Ik zie het probleem wel, maar ik kan geen zinnige oplossing verzinnen.