Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Welk merk batterijen gebruiken jullie met de sensoren? Hier doen die van de Action het niet en ik merk tevens dat een goede kwaliteit batterij het pairen gemakkelijker maakt.

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:12
koelkast schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:05:
Grmbl. Tegenwoordig op Aliexpress bij de Aqara sensoren erg vaak van die stomme thermometers ertussen, zodat de prijs lekker voordelig lijkt na een zoekopdracht. Klik je verder op de productpagina, blijkt die 5 € gewoon op de thermometer of een voetje van de PIR te slaan. :(
Ja dat is bloedirritant indd, ik weet niet hoeveel je er nodig hebt, maar het scheelt nogal om ze per 3 of 4 te bestellen op Ali. Nog wel een (kleine) kans dat je BTW moet betalen zodra ze in NL komen, maar als je pakketje er niet uit wordt gepikt betaal je ongeveer 9,25 euro per stuk. MI-Fans store is redelijk scherp geprijsd.

• UdiBenLudi
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-06 08:27
FF een vraagje mbt zigbee algemeen misschien maar probeer het toch ff hier.

Heb nu een week de aqara multisensoren voor temp/luchtdruk/vocht in huis. Ze doen het super, zelfs de zolder blijft goede connectie's houden met de ConbeeII beneden in de meterkast.

Maar mijn vraag is of ik om de ontvangst/dekking te verbeteren meer aqara apparaten zou kunnen gebruiken of is elk zigbee apparaat prima?

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12:44
@UdiBenLudi

Dat werkt ook met andere merken.
Apparaten die niet op batterijen werken laten zich vaak wel inzetten als router.

Misschien is het wel nodig om de sensoren opnieuw te koppelen, ze lijken graag vast te houden aan de route die met pairen bepaald is.

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11-06 22:56
RudolfR schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:20:
@UdiBenLudi

Misschien is het wel nodig om de sensoren opnieuw te koppelen, ze lijken graag vast te houden aan de route die met pairen bepaald is.
Dat viel mij ook op in het deConz overzicht, ik heb een aantal BlitzWolf 230v schakelaars gekocht om als repeater in te zetten, als die op de juiste plek hangen ga ik even opnieuw pairen.

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:16
tweakpeter schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:37:
Echt leuk spul. Ik kan nu met m'n xiaomi cube muziek pauzeren, hervatten en harder of zachter zetten op m'n sonos playbar. Gebruik pimatic, xiaomi2mqtt en sonos2mqtt hiervoor. Heb ook domoticz icm Xiaomi geprobeerd. Maar voor mijn gevoel gaat dat minder soepel en langzamer dan via mqtt en pimatic.
heb jij ergens een handleiding gevonden voor de sonos2mqtt. Ik heb via https://svrooij.io/sonos2mqtt/getting-started.html getracht het zaakje aan de gang te krijgen, maar loop stuk op onderstaande error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
pi@raspberrypi:~ $ docker run --env-file sonos.env -p 6329:6329 svrooij/sonos2mqtt
2021-01-06T09:39:18.771Z [Information] Starting sonos2mqtt v3.1.1
2021-01-06T09:39:18.836Z [Information] LogLevel changed to information
2021-01-06T09:39:18.915Z [Information] Found 2 sonos speakers
2021-01-06T09:39:18.927Z [Fatal] Error starting sonos2mqtt
 URIError: URI malformed
    at decodeURIComponent (<anonymous>)
    at Url.parse (node:url:344:19)
    at Object.urlParse [as parse] (node:url:155:13)
    at Object.connect (/usr/src/app/node_modules/mqtt/lib/connect/index.js:63:22)
    at SmarthomeMqtt.connect (/usr/src/app/lib/smarthome-mqtt.js:19:42)
    at SonosToMqtt.start (/usr/src/app/lib/sonos-to-mqtt.js:30:23)
    at processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:93:5)

De rest van mijn zigbee netwerk draait op een zzh! stick soepel.

• siemed
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 09-06 11:25
Vraagje. Ik heb in mijn Aqara hub M2 een scene aangemaakt waarbij hij mijn ontvanger, receiver en TV aan of uit zet.

Nou zou ik deze scene graag in Homekit willen koppen, bijvoorbeeld bij welterusten dat naast mijn licht ook mijn TV etc. uit gaan. Is dat mogelijk?

• The_Zohan
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10:57
Heb hier de volgende Xiaomi apparaten in huis:

Zigbee:
3x de Xiaomi knop (WXKG01LM)
5x de Xiaomi Temperature and Humidity sensor (WSDCGQ01LM) (2x de Aqara variant onderweg)
1x de Xiaomi Motion sensor (RTCGQ01LM)
6x de Aqara Motion sensor (RTCGQ11LM)
2x de Aqara inbouw lichtknop (enkel) (QBKG04LM)
6x de Xiaomi contact sensor (MCCGQ01LM)

Wifi:
1x de Xiaomi Yeelight LED strip (YLDD04YL)
1x de Xiaomi bedlamp (MJCTD02YL)
1x de Xiaomi IR Blaster (MJSXJ02CM)
1x de Xiaomi Security Cam 360 (MJSXJ02CM)

De meeste van deze apparaten zitten in Home Assistant gekoppeld via Zigbee2MQTT.
Alleen de camera en de IR blaster zitten nog niet in HA; de camera is geen ondersteuning voor en de IR blaster is via een omweg te gebruiken maar vereist nog wat tijd.

Er is altijd een bereik issue geweest met de contact sensoren. Heeft iemand anders dat probleem ook?

Recent is er 1 Temp sensor die uit zichzelf geen updates meer doorstuurt. Alleen door handmatige update via het knopje op de sensor komen er weer nieuwe waardes binnen. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

Als ik mijn Zigbee netwerk bekijk valt op dat veel van de Xiaomi zigbee apparaten bijzondere verbindingen maken. Zo verbind de bewegingssensor welke meteen naast de coördinator hangt met een router die in de garage zit.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11-06 19:46
The_Zohan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:14:
Er is altijd een bereik issue geweest met de contact sensoren. Heeft iemand anders dat probleem ook?

Recent is er 1 Temp sensor die uit zichzelf geen updates meer doorstuurt. Alleen door handmatige update via het knopje op de sensor komen er weer nieuwe waardes binnen. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
Nee, ik heb er ook meerdere en geen last van.

Batterij vervangen.
siemed schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:55:
Vraagje. Ik heb in mijn Aqara hub M2 een scene aangemaakt waarbij hij mijn ontvanger, receiver en TV aan of uit zet.

Nou zou ik deze scene graag in Homekit willen koppen, bijvoorbeeld bij welterusten dat naast mijn licht ook mijn TV etc. uit gaan. Is dat mogelijk?
Je kunt in HomeKit niet een scène aanroepen die je in de Aqara (of Mi Home) app hebt gedefinieerd. Je moet in de Woning app van Apple zelf een nieuwe scène aanmaken waarin je HomeKit devices opneemt.

• tweakpeter
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 09-06 20:49
DopjeD schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:44:
[...]

heb jij ergens een handleiding gevonden voor de sonos2mqtt. Ik heb via https://svrooij.io/sonos2mqtt/getting-started.html getracht het zaakje aan de gang te krijgen, maar loop stuk op onderstaande error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
pi@raspberrypi:~ $ docker run --env-file sonos.env -p 6329:6329 svrooij/sonos2mqtt
2021-01-06T09:39:18.771Z [Information] Starting sonos2mqtt v3.1.1
2021-01-06T09:39:18.836Z [Information] LogLevel changed to information
2021-01-06T09:39:18.915Z [Information] Found 2 sonos speakers
2021-01-06T09:39:18.927Z [Fatal] Error starting sonos2mqtt
 URIError: URI malformed
    at decodeURIComponent (<anonymous>)
    at Url.parse (node:url:344:19)
    at Object.urlParse [as parse] (node:url:155:13)
    at Object.connect (/usr/src/app/node_modules/mqtt/lib/connect/index.js:63:22)
    at SmarthomeMqtt.connect (/usr/src/app/lib/smarthome-mqtt.js:19:42)
    at SonosToMqtt.start (/usr/src/app/lib/sonos-to-mqtt.js:30:23)
    at processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:93:5)

De rest van mijn zigbee netwerk draait op een zzh! stick soepel.
Ik kan me geen problemen herinneren bij het inrichten/opzetten. Het draait hier nog steeds. Ook in een docker container. Wel een oudere versie van sonos2mqtt, versie 1.5.1.
Als ik de melding zo zie dan vermoed ik dat er iets fout gaat met de uri naar je mqtt server.

Ik start sonos2mqtt met het volgende argument:
code:
1
-u mqtt://w.x.y.z

Waarbij w.x.y.z het ip-adres is van je mqtt server. Wat heb jij daar staan? Dit zou bij jou in je sonos.env file moeten staan.

• DopjeD
tweakpeter schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:35:
[...]
Waarbij w.x.y.z het ip-adres is van je mqtt server. Wat heb jij daar staan? Dit zou bij jou in je sonos.env file moeten staan.
Dank voor reactie! Ik draai op mqtt server van vriend van me, maar daar heeft het denk ik wel iets mee te maken. Ik heb 2 aparte regels opgenomen in sonos.env
1. mqtt://WEBSITE -u USER -P PASSWORD
2. mqtt://USER:PASS@WEBSITE
Beide regels geven andere error dus het moet daar ergens in zitten... :)

• DopjeD
tweakpeter schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:35:
[...]
code:
1
-u mqtt://w.x.y.z

gelukt via hulp van vriend van me! Ik moest in de url het password nog encoden oid. En hij heeft het topic sonos vrijgegeven op de mqtt server

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Eindelijk actie ondernomen om de Aqara motion sensoren te voorzien van een kleine (soldeer)hack. Die dingen zijn normaal gesproken 2 minuten (of 1 minuut bij de nieuwe versie) niet in staat om beweging te detecteren. Meestal niet zo'n probleem, maar op het toilet en bij het inschakelen van trapverlichting wat onhandiger. Volgens deze instructie heb ik inmiddels 7 van de 10 sensoren voorzien van een stukje tin; het viel me reuze mee én het is gelukt! :) YouTube: Xiaomi Motion Hack - häufiger Events vom Sensor | haus-automatisieru... . Ook hier verder beschreven:
https://community.home-as...sor-hack-for-5-sec/147959

Nu detecteert hij na 5 seconden opnieuw beweging, in plaats van na 2 minuten!

Ik gebruik Home Assistant met de Conbee II stick. Bij de stick even een korte automation geregeld zodat die ook begrijpt dat de detectietijd anders geworden is.

Al eens eerder gemeld, maar dikke tip om deze mooie kleine, goedkope sensoren nóg beter te maken!

[Voor 5% gewijzigd door koelkast op 08-01-2021 22:06]

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10-06 10:27
en battery life wise? :)

• spokje
Maar dat is alleen handig als je het licht binnen 2 minuten wilt uitschakelen na het detecteren van beweging neem ik aan? Je kunt het licht toch ook na minimaal 2 minuten uit laten gaan?

• koelkast
  • Niet online
Dat schijnt erg mee te vallen. Ik heb sowieso al jaren diverse aqara sensoren in gebruik, en van de 25 nog maar 2x een batterij hoeven vervangen.

• koelkast
  • Niet online
spokje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:34:
Maar dat is alleen handig als je het licht binnen 2 minuten wilt uitschakelen na het detecteren van beweging neem ik aan? Je kunt het licht toch ook na minimaal 2 minuten uit laten gaan?
Nee, het gaat erom dat je, als je bijvoorbeeld op de wc zit, je na precies 2 minuten weer moet bewegen, binnen 2 minuten signaleert hij niet opnieuw beweging en gaat ie uit. Met een delay wel op te lossen binnen hass, maar dit is uiteindelijk makkelijker. Nu na 5 seconden weer beweging, dus kans dat licht aanblijft is groter ;)

Ik heb verlichting onder de traptreden die na 10 seconden weer uit gaat (meeloopt). Als er snel iemand opnieuw de trap opgaat, pakte hij die nieuwe beweging niet op (want binnen 2 minuten). Nu is dat opgelost en is de sensor na 5 seconden alweer paraat :)

• spokje
koelkast schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:21:
[...]

Nee, het gaat erom dat je, als je bijvoorbeeld op de wc zit, je na precies 2 minuten weer moet bewegen, binnen 2 minuten signaleert hij niet opnieuw beweging en gaat ie uit. Met een delay wel op te lossen binnen hass, maar dit is uiteindelijk makkelijker. Nu na 5 seconden weer beweging, dus kans dat licht aanblijft is groter ;)

Ik heb verlichting onder de traptreden die na 10 seconden weer uit gaat (meeloopt). Als er snel iemand opnieuw de trap opgaat, pakte hij die nieuwe beweging niet op (want binnen 2 minuten). Nu is dat opgelost en is de sensor na 5 seconden alweer paraat :)
Maar je kan toch instellen dat de automation na 3 minuten het licht pas uit doet, en die automation zet je op mode 'restart'. Dan geeft de melder na 2 minuten door dat je nog zit te schijten en begint de timer van 3 minuten gewoon opnieuw.

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 12:30
Ik heb een Gatewayv2 (chinese versie) waarop ik 10+ sensoren op heb. Gebruik ook Homey (via de Gateway). De gateway heb ik in de meterkast en merk dat op zolder slecht bereik heb.

Ik wil nu graag de gateway verplaatsen naar de eerste verdieping. Ik hoop dan voldoende bereik te hebben over de hele woning. Maar moet ik nog ergens op letten voordat ik de gateway verplaats? Wil voorkomen dat ik daarmee weer alle sensoren opnieuw moet koppelen. Hopelijk heeft het dan ook geen invloed op de koppeling met Homey. Iemand ervaring hiermee?

• wopper
Xtince schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:50:
Ik heb een Gatewayv2 (chinese versie) waarop ik 10+ sensoren op heb. Gebruik ook Homey (via de Gateway). De gateway heb ik in de meterkast en merk dat op zolder slecht bereik heb.

Ik wil nu graag de gateway verplaatsen naar de eerste verdieping. Ik hoop dan voldoende bereik te hebben over de hele woning. Maar moet ik nog ergens op letten voordat ik de gateway verplaats? Wil voorkomen dat ik daarmee weer alle sensoren opnieuw moet koppelen. Hopelijk heeft het dan ook geen invloed op de koppeling met Homey. Iemand ervaring hiermee?
Een apparaat op 230v is vaak een repeater voor Zigbee. Nergens op de 1e etage iets te automatiseren met een wall plug of LED lamp?

• Xtince
wopper schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:53:
[...]

Een apparaat op 230v is vaak een repeater voor Zigbee. Nergens op de 1e etage iets te automatiseren met een wall plug of LED lamp?
Heb ik zeker, maar geen xiaomi apparaat. Op de eerste verdieping heb ik een lidl zigbee smart plug en twee ikea tradfri gu10 lampen (constant aan stroom). Deze zijn direct gekoppeld aan Homey. Daarnaast nog wat Hue lampen gekoppeld aan een hue bridge. Maar ik heb gelezen dat Xiaomi via de gateway van een ander zigbee netwerk gebruik maakt dan de andere zigbee apparaten. Of ik moet een smart plug of een yeelight lamp kopen om direct aan de gateway te koppelen. Maar heb deze dingen dus niet “nodig” nu en lijkt me het verplaatsen van de gateway dus een makkelijkere (en goedkopere) optie. Maar wil dus zeker zijn dat ik niet e.e.a. in de war gooi.

Edit: de gateway verplaatst en geen problemen. Hij pakt alle sensoren weer en Homey ook.

[Voor 9% gewijzigd door Xtince op 10-01-2021 11:32]

• jobr
Xtince schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:59:
Edit: de gateway verplaatst en geen problemen. Hij pakt alle sensoren weer en Homey ook.
Is ook logisch want de gw heeft geen idee als die verplaatst is. Is hetzelfde als aan en uit.
Zelfs als je de wifi aanpast op de gw (5 sec knop inhouden) dan komen de devices gewoon weer terug. Als je een andere server in de mi home app kiest echter niet.

• Tristan
  • Laatst online: 07-06 09:39
Heb de D1 switch (met live wire, geen null) binnen en werkt simpel. Koppelen met de M2 hub gaat ook zonder problemen. Ik heb me echter niet goed genoeg ingelezen en dacht dat hij ook kon dimmen door long press. Helaas blijkt dit niet te kunnen. Ja, ik kan scenes aanmaken voor Hue zodat bij 1x klikken de lampen op 100% brightness aan gaan en bij 2x klikken 50% brightness bijvoorbeeld, maar dat is eigenlijk niet wat ik wil...

• X-Kiwi
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 01-06 13:47
Ik hoop dat ik hier goed zit met een vraag over het combineren van een Wifi (dus Tuya, LSC) setup met Zigbee.

Ongeveer een jaar geleden uit nieuwsgierigheid een enkele Action 'slimme lamp' meegenomen, aangestuurd door de LSC app.

Inmiddels iets verder, overgestapt naar de Tuya app en er achter gekomen dat ik daarmee alle merken kan combineren, zolang het maar Wifi is - en geen Zigbee. Dus nu zo'n 12 lampen en sensoren van diverse merken (Kruidvat, LSC, Tuya) verspreid over het huis, en allemaal aangestuurd door de Tuya app.

Het probleem: ik wil een handje vol temperatuur sensoren toevoegen. Die zijn er in Wifi, maar enkel met scherm of alarm, en daardoor onnodig duur. Zo'n klein simpel Zigbee sensorretje van €6...dat is voldoende.

Mijn Tuya app geeft aan dat ik prima een Zigbee Gateway kan toevoegen...heeft iemand dit al eens in de praktijk getest? Mijn doel is dus mijn huidige smart Wifi setup te behouden, aangestuurd door de Tuya app, maar dan met een Gateway erbij. Via Wifi worden de lampen en sensoren bestuurd, via Zigbee de temperatuur sensoren. Alles binnen 1 Tuya app en alles is met elkaar te combineren in acties.

Kan dat?

Ik denk zelf aan zo'n Silvercrest of Xaiomi gateway. Liefst geen Pi oplossing.

[Voor 34% gewijzigd door X-Kiwi op 14-01-2021 00:47]

Kiwi !

• Jazsie
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 07:37
koelkast schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:05:
Eindelijk actie ondernomen om de Aqara motion sensoren te voorzien van een kleine (soldeer)hack. Die dingen zijn normaal gesproken 2 minuten (of 1 minuut bij de nieuwe versie) niet in staat om beweging te detecteren. Meestal niet zo'n probleem, maar op het toilet en bij het inschakelen van trapverlichting wat onhandiger. Volgens deze instructie heb ik inmiddels 7 van de 10 sensoren voorzien van een stukje tin; het viel me reuze mee én het is gelukt! :) YouTube: Xiaomi Motion Hack - häufiger Events vom Sensor | haus-automatisieru... . Ook hier verder beschreven:
https://community.home-as...sor-hack-for-5-sec/147959

Nu detecteert hij na 5 seconden opnieuw beweging, in plaats van na 2 minuten!

Ik gebruik Home Assistant met de Conbee II stick. Bij de stick even een korte automation geregeld zodat die ook begrijpt dat de detectietijd anders geworden is.

Al eens eerder gemeld, maar dikke tip om deze mooie kleine, goedkope sensoren nóg beter te maken!
Hier ook gedaan, werkt top :)

Inderdaad vooral handig op plekken waar je maar kort het licht aan wilt hebben (washok, wc, kelder, garage etc).
X-Kiwi schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 00:33:
Ik hoop dat ik hier goed zit met een vraag over het combineren van een Wifi (dus Tuya, LSC) setup met Zigbee.

Ongeveer een jaar geleden uit nieuwsgierigheid een enkele Action 'slimme lamp' meegenomen, aangestuurd door de LSC app.

Inmiddels iets verder, overgestapt naar de Tuya app en er achter gekomen dat ik daarmee alle merken kan combineren, zolang het maar Wifi is - en geen Zigbee. Dus nu zo'n 12 lampen en sensoren van diverse merken (Kruidvat, LSC, Tuya) verspreid over het huis, en allemaal aangestuurd door de Tuya app.

Het probleem: ik wil een handje vol temperatuur sensoren toevoegen. Die zijn er in Wifi, maar enkel met scherm of alarm, en daardoor onnodig duur. Zo'n klein simpel Zigbee sensorretje van €6...dat is voldoende.

Mijn Tuya app geeft aan dat ik prima een Zigbee Gateway kan toevoegen...heeft iemand dit al eens in de praktijk getest? Mijn doel is dus mijn huidige smart Wifi setup te behouden, aangestuurd door de Tuya app, maar dan met een Gateway erbij. Via Wifi worden de lampen en sensoren bestuurd, via Zigbee de temperatuur sensoren. Alles binnen 1 Tuya app en alles is met elkaar te combineren in acties.

Kan dat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan moet je inderdaad een zigbee gateway toevoegen.
Zelf geen ervaring met de tuya app, zou dus wel checken welke zigbee gateway werkt met de app...

1580 Wp op 0° (vrijwel plat)

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13:20
Vraagje mbt de nieuwe Aqara/Mi Hub M2: Ik heb nu twee Mi Hub Gateways (witte met radio) en een hele zwik Mi en Aqara sensoren en knoppen door elkaar heen in gebruik. Eén van de twee hubs lijkt langzaam te sterven, verliest WiFi verbindingen of devices (ruim 4 jaar oud, schat ik).

Als ik dan toch een andere moet, dan liefst ook een nieuwe, die ik gewoon bedraad kan gebruiken en meer apparaten aan kan (heb er nu 40, daarom 2 hubs).

Wie heeft er al ervaring met de nieuwe Hub en maakt het uit welke je neemt (Aqara of Mi)? Blijven de huidige sensoren en knoppen het doen, of moet je daarvoor persé de T1 versies hebben? Zoeken op internet levert tot nog toe nog niet een eenduidig beeld op.

• siemed
MasterMaceMichu schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:41:
Vraagje mbt de nieuwe Aqara/Mi Hub M2: Ik heb nu twee Mi Hub Gateways (witte met radio) en een hele zwik Mi en Aqara sensoren en knoppen door elkaar heen in gebruik. Eén van de twee hubs lijkt langzaam te sterven, verliest WiFi verbindingen of devices (ruim 4 jaar oud, schat ik).

Als ik dan toch een andere moet, dan liefst ook een nieuwe, die ik gewoon bedraad kan gebruiken en meer apparaten aan kan (heb er nu 40, daarom 2 hubs).

Wie heeft er al ervaring met de nieuwe Hub en maakt het uit welke je neemt (Aqara of Mi)? Blijven de huidige sensoren en knoppen het doen, of moet je daarvoor persé de T1 versies hebben? Zoeken op internet levert tot nog toe nog niet een eenduidig beeld op.
Hoi,

Ik heb de nieuwe Aqara Hub M2 hier een paar weken draaien, maar ben ook met deze hub begonnen en kan dus niet vergelijken. Er zitten meerdere accessoires aan verbonden en niet alleen T1 versies. Alles werkt zeer naar behoren.

Ook de functie om de hub als afstandsbediening te gebruiken is een prettige toevoeging. Met een druk op de knop gaan tv, receiver en ontvanger tegelijk aan of uit.

• megaleo
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-06 16:34

megaleo

Special member

siemed schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:39:
[...]

Hoi,

Ik heb de nieuwe Aqara Hub M2 hier een paar weken draaien, maar ben ook met deze hub begonnen en kan dus niet vergelijken. Er zitten meerdere accessoires aan verbonden en niet alleen T1 versies. Alles werkt zeer naar behoren.

Ook de functie om de hub als afstandsbediening te gebruiken is een prettige toevoeging. Met een druk op de knop gaan tv, receiver en ontvanger tegelijk aan of uit.
Als afstandsbediening??...
Zit er ook IR in dan?
En hoe bedien je dat dan?

• siemed
megaleo schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:01:
[...]

Als afstandsbediening??...
Zit er ook IR in dan?
En hoe bedien je dat dan?
Klopt, ze noemen het geloof ik een IR blaster. Die zend de signalen volledig rondom uit heb ik begrepen. Ik kan uit de praktijk ervaring in ieder geval melden dat het voor mij werkt. Helaas kun je alleen uit een TV of Airco kiezen voor bestaande IR code's, maar je kunt het ook toevoegen door te leren.

Volgens mij is het zo dat je veel meer keuzes hebt uit apparaten als je op de Chinese servers zit.

• MasterMaceMichu
Thanks, @siemed .Ga eens verder onderzoeken, zou natuurlijk dure grap worden als ik veel sensoren/knoppen moet vervangen.

• cvanatten
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11-06 19:39
X-Kiwi schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 00:33:

Kan dat?

Silvercrest is 100% Tuya dus die moet je hebben. Vanaf woensdag weer te koop bij Lidl in de winkels.

• X-Kiwi
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 01-06 13:47
cvanatten schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:53:
[...]

Silvercrest is 100% Tuya dus die moet je hebben. Vanaf woensdag weer te koop bij Lidl in de winkels.
Ik heb net vandaag via marktplaats een 'Zigbee Tuya wifi gateway' gekocht.
Zo'n simpel dingetje van (nu dan) €10

En al via een buurman een Zigbee PIR geleend om er (mocht het werken) er op aan te sluiten.

Zal wel laten weten hier hoe ver ik kom (y)

[Voor 8% gewijzigd door X-Kiwi op 21-01-2021 01:09]

Kiwi !

• SolarOrbiter
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11-06 13:17
X-Kiwi schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 01:08:
[...]

Ik heb net vandaag via marktplaats een 'Zigbee Tuya wifi gateway' gekocht.
Zo'n simpel dingetje van (nu dan) €10
[Afbeelding]

En al via een buurman een Zigbee PIR geleend om er (mocht het werken) er op aan te sluiten.

Zal wel laten weten hier hoe ver ik kom (y)
'heeft je buurman ook toevallig sensoren van de aqara/xiaomi lijn? ben benieuwd of deze ook op de tuya gateway werken

• mipinzy
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 04-04 16:34
Verkeerde topic

[Voor 97% gewijzigd door mipinzy op 21-01-2021 20:23. Reden: Verkeerde topic.]

• Passiew
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 27-05 13:00
Ik heb al het een en ander zitten lezen maar ik kan mijn vraag niet vinden.

Hoe en kan ik ook andere Zigbee devices aanmelden aan de Agara M2 Hub ?
En zo ja hoe ?

• Xtince
Ik wil graag een tweede hub (gatewayv2) toevoegen aan mijn bestaande xiaomi netwerk. Maar stel ik ga nieuwe sensoren koppelen, hoe wordt dan bepaald welke hub die pakt? Of moet ik een tweede huis aanmaken en de tweede hub (met sensoren) daaraan koppelen?

Nog een laatste vraag: hoeveel sensoren kunnen er op 1 hub werken?

• MasterMaceMichu
Kun je kiezen zodra je de 2e hebt gekoppeld. Als je dan een nieuwe sensor oid wil toevoegen krijg je de vraag aan welke. Max sensoren is 32 per gateway.

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:20
Passiew schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:36:
Ik heb al het een en ander zitten lezen maar ik kan mijn vraag niet vinden.

Hoe en kan ik ook andere Zigbee devices aanmelden aan de Agara M2 Hub ?
En zo ja hoe ?
In de Mi Home app staan de apparaten die standaard ondersteund worden.

• HF5236
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 10-06 11:59
Heeft iemand ervaring met de motion sensor, ik lees op sommige plekken dat ie ook lichtintensiteit kan meten, heeft iemand dit wel eens vergeleken met de light intensity sensor van xiaomi?

Ik zoek eigenlijk een alles in een oplossing maar ik vind die motion sensor zo lelijk. Weet iemand alternatieven?

• hpmkruit
Zoek in dit topic, staan genoeg ervaringen

• jee_r
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 26-01 20:57
Kan de Aqara smart plug eu gebruikt worden voor België?
Kan deze plu gebruikt worden bij een stopcontact met penaarde?
Bedankt

• Gorefest
  • Laatst online: 10-06 15:53

Gorefest

serial killer.

HF5236 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:30:
Heeft iemand ervaring met de motion sensor, ik lees op sommige plekken dat ie ook lichtintensiteit kan meten, heeft iemand dit wel eens vergeleken met de light intensity sensor van xiaomi?

Ik zoek eigenlijk een alles in een oplossing maar ik vind die motion sensor zo lelijk. Weet iemand alternatieven?
Klopt hij meet ook LUX, geen idee hoe nauwkeurig het is maar verschil tussen licht, schemer en donker is heel duidelijk.
Weet niet wat je er lelijk aan vind maar vind ze zelf wel mooi, het ding is echt heel erg klein 3cm hoog en 3cm rond oid. Kun je makkelijk ergens verstoppen. Hij staat bij mij in de boekenkast en zie je nauwelijks.

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:45
Kan het niet zo snel terug vinden. Heb lampen en een hub die op de Chinese server zijn aangesloten. Kan ik echter gewoon de tijden gebruiken die we hier hanteren? Wil bijvoorbeeld dat de lamp in de douche in de nacht op 10% helderheid aangaat als iemand binnen loopt. Dit tussen 0.00 uur en 06.00 uur.. Kan ik dan gewoon onze tijd aanhouden in de app?

• hpmkruit
Heb ook regio op China staan. Als ik zonsopgang/ondergang selecteer dan krijg ik alleen keuze uit chinese steden. Bij tijd kan ik nergens een tijdzone selecteren, dus lijkt erop dat deze ergens anders de tijdzone vandaan haalt. Ik zou het voor de zekerheid eens uitproberen.

• Iksie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01-06 16:36
Wat een leuk forum zeg! Vandaar dat ik mijn recente ervaring ook wil delen als lessons learned voor anderen. Ik heb al een tijd Home Assistant (Core in Docker) op een NUC draaien met vele toepassingen zoals Energie uitlezen, voice commands via Google Home/Dialogflow, Hue lampen, Ring deurbel met face recognition, afvalbeheer, etc. Nu heb ik bij XiaomiProducts een Aqara Hub M1S, door/window sensor, 2x temperature sensors en de geweldige Magix Cube aangeschaft. Na alles gekoppeld te hebben via de Aqara app, kreeg ik de hub niet werkend in HA. Nu blijkt dat deze versie, de M1S met HomeKit op de doos, niet gekoppeld kan worden! Alles weer ge-unpaired en bij Amazon de Conbee 2 Zigbee USB stick gekocht. Toen deCONZ app van Phoscon in een docker geinstalleerd en met de Conbee alle Xiaomi/Aqara spullen gepaired. In HA worden ze automatisch herkend. Mooi! De Hub heb ik inmiddels retour gestuurd. En wat is die Cube fantastisch! De lichten gaan nu aan met 90gr kantelen, en Google Home laat een boer bij 180gr kantelen (funfactor)! Volume wordt geregeld door het blokje te draaien. Echt, fantastisch en verslavend spul.

• Torac
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 13:36
Weet iemand hoe ik de LLKZMK11LM dubbele relay met live draad toevoegen aan de aqara app?...

Het blauwe lampje flasht elke 1 seconden redelijk traag dus. Dit heb ik eigenlijk nog nooit gezien.

Als ik hem 5 seconden ingedrukt houd lijkt hij gewoon in pairing mode te gaan, lampje begint snel achter elkaar te flashen. Als ik dan via de app hem probeer toe te voegen lukt dat niet, ik krijg na 60 seconden een connection failed scherm. Of als ik de hub in pairing mode zet door 3 keer snel te klikken ook geen succes. Als ik hem in pairing mode houd door elke zoveel seconden even kort op de knop te drukken ook geen succes.

Heb de aqara en mija home app gebruikt beiden zonder succes.

Verschillende app regio’s te gebruiken;
US, china, europa en other.

[Voor 84% gewijzigd door Torac op 29-01-2021 22:58]

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11-06 22:03

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

waar halen jullie cr2032 knoopcellen?
Die van alie houden het soms nog geen maand uit..
sander817 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:21:
Mocht je een keer in de buurt zijn (als weer open): Ikea plattboj

• wopper
GP van de Blokker heb ik toen voordelig kunnen scoren.

• RedPixel
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10-06 11:53
Amazon, IKEA of Blokker idd.

I see red pixels.

• Xtince
Iemand ervaring met de Xiaomi luchtbevochtiger (v1): https://www.xiaomiproduct...bacterial-humidifier.html?

Ik denk er over na om er een aantal te kopen voor in huis. Maar vraag me af wat het bereik is (grootte kamer) en of het goed werkt.

• hpmkruit
Het is een ultrasoon luchtbevochtiger, dus let wel op als je hard water hebt. Specificaties hebben het over kamers van 15-20m2.

• Chrisje1983
  • Laatst online: 10:31
Alle batterijen koop ik bij nkon, https://www.nkon.nl/
Ook in bulk goed te doen.

cr123a
cr2
18650
cr2032
cr2450

• Xtince
hpmkruit schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:03:
Het is een ultrasoon luchtbevochtiger, dus let wel op als je hard water hebt. Specificaties hebben het over kamers van 15-20m2.
Dank voor je antwoord. Maar waar moet ik dan op letten? Wij hebben (volgens officiële publicaties) “tamelijk hard” drinkwater.

• TheMystery
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:05
Xtince schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:14:
[...]

Dank voor je antwoord. Maar waar moet ik dan op letten? Wij hebben (volgens officiële publicaties) “tamelijk hard” drinkwater.
Bij een ultrasone luchtbevochtiger kun je het beste osmose water gebruiken anders krijg je overal witte aanslag. Ik gebruik hiervoor een osmopure 50 ba.

• Xtince
TheMystery schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:33:
[...]

Bij een ultrasone luchtbevochtiger kun je het beste osmose water gebruiken anders krijg je overal witte aanslag. Ik gebruik hiervoor een osmopure 50 ba.
Top, bedankt! Waar koop je dat dan? Want witte aanslag lijkt me niet handig, wil de bevochtiger namelijk plaatsen naast de bank.

Gebruik je toevallig ook de Xiaomi humidifier? Zo ja, wat is je ervaring hiermee?

Edit: lees net dat de osmopure 50 ba een apparaat is om het water mee te zuiveren neem ik aan?

[Voor 9% gewijzigd door Xtince op 31-01-2021 21:46]

• TheMystery
  • Laatst online: 13:05
Xtince schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:44:
[...]

Top, bedankt! Waar koop je dat dan? Want witte aanslag lijkt me niet handig, wil de bevochtiger namelijk plaatsen naast de bank.

Gebruik je toevallig ook de Xiaomi humidifier? Zo ja, wat is je ervaring hiermee?

Edit: lees net dat de osmopure 50 ba een apparaat is om het water mee te zuiveren neem ik aan?
Ik gebruik een cleanair 606, deze moet een 65m2 aankunnen en met het huidige weer kan ik mijn woonkamer van ongeveer 65m2 rond de 40% houden.
Heb ook nog naar koudwater verdampers gekeken maar daar moet je of filters vervangen of hygiëne middel gebruiken wat ook veel kost, dan kun je beter om de 2 jaar een osmose apparaat kopen wat je water voor 95% filtert zodat je geen aanslag krijgt van kalk en mineralen dat in het water zit.

Volgende keer zou ik wel een apparaat kopen wat koppelbaar is met home assistant of de laatste stand onthoud zodat deze met een on/off plug bediend kan worden, dat heeft deze helaas niet.

• Xtince
TheMystery schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Ik gebruik een cleanair 606, deze moet een 65m2 aankunnen en met het huidige weer kan ik mijn woonkamer van ongeveer 65m2 rond de 40% houden.
Heb ook nog naar koudwater verdampers gekeken maar daar moet je of filters vervangen of hygiëne middel gebruiken wat ook veel kost, dan kun je beter om de 2 jaar een osmose apparaat kopen wat je water voor 95% filtert zodat je geen aanslag krijgt van kalk en mineralen dat in het water zit.

Volgende keer zou ik wel een apparaat kopen wat koppelbaar is met home assistant of de laatste stand onthoud zodat deze met een on/off plug bediend kan worden, dat heeft deze helaas niet.
Klopt merk nu in mijn zoektocht dus ook dat het niet blijft bij alleen kopen (en dan geen geld meer aan besteden). Elk soort bevochtiger heeft idd zijn nadeel.

Wilde juist voor de xiaomi gaan, omdat ik deze kan koppelen aan Homey. Is wel zo makkelijk met alle xiaomi sensoren in huis...

Ga maar even verder naar kijken. Want lees ook dat ultrasone humidifiers beste niet op de grond kan zetten maar iets hoger. Dat gaat bij mij sowieso niet lukken. Wat dat betreft klinkt de Xiaomi Smartmi Pure Evaporative Air Humidifier 2 veel beter, maar helaas overal uitverkocht...

[Voor 4% gewijzigd door Xtince op 31-01-2021 22:15]

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
Vandaag heb ik lopen klooien met de xiaomi gateway. Misschien hebben jullie nog tips.

Mijn setup: rpi3 met Domoticz. Xiaomi Gateway v2 was al verbonden met Domoticz, maar een lange tijd niet gebruikt en ik moest wat nieuwe sensoren toevoegen.
Ik heb al mijn nieuwe sensoren toegevoegd via de xiaomi app.
Daarna via firewall de gateway weer geblokkeerd van internet.

Resultaat is nu: wisselvallig.

Ene keer krijg ik de gateway RGB wel aan, andere keer een error. Sensor data komt af en toe binnen, ook al heb ik ze in dezelfde ruimte.
De error die ik krijg bij gateway RGB is de bekende:
XiaomiGateway: unable to write command - Invalid key

Een minuut later kan het dan ineens weer werken.

Gecontroleerd en geprobeert:
- multicast in router
- udp port 9898 staat open vanaf rpi3
- firewall rules ingesteld, ook na reboot
- reboots

Mijn vragen:
Krijg ik dit stabieler ? Zie ik nog iets over het hoofd ?
Hoe vaak moeten sensoren data geven ongeveer ?
Wat is ongeveer de range van de gateway ? Kan hij bv. door 2 verdiepingsvloeren of houdt het bij 1 op ? Hoeveel meter ongeveer ?

• schumi2004
  • Laatst online: 11-06 16:39

schumi2004

PSN = whocarez-

Klopt het dat een Dafang DF3 helemaal niet te koppelen is (en ook niet zichtbaar wordt) in de Mi Home app in Europa?
Ik heb deze dus aangeschaft en probeer deze in Xiaomi Home te koppellen, maar hij staat er niet tussen en vindt hem ook niet.
Ben bezig met Dafang Hack maar ben er nog niet zover mee.

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 12:59
Mijn aqara multi temp sensor is half in het water gevallen. (Hing in schuur maar gevallen). Nu doet hij het niet. Toen ik het zag heb ik haar binnengehaald en op laten warmen maar werkt nog niet. Kan ik iets doen nog om haar te laten werken?

Copy uit verkeerde plaats ander topic

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

• septillion
  • Laatst online: 11-06 13:51

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@TweakerVincent Van de temperatuursensor weet ik het even niet meer uit mijn hoofd, maar meeste van die Xiaomi dingen kan je makkelijk uit elkaar drukken. Dan kan je echt zien of alles droog is binnen. Is alles droog kan je nog een verse batterij proberen. Maar als het daarmee ook geen teken van leven geeft is het vrijwel zeker einde verhaal.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:30
Plenkske schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:25:
Vandaag heb ik lopen klooien met de xiaomi gateway. Misschien hebben jullie nog tips.

Ene keer krijg ik de gateway RGB wel aan, andere keer een error. Sensor data komt af en toe binnen, ook al heb ik ze in dezelfde ruimte.
De error die ik krijg bij gateway RGB is de bekende:
XiaomiGateway: unable to write command - Invalid key

Mijn vragen:
Krijg ik dit stabieler ? Zie ik nog iets over het hoofd ?
Hoe vaak moeten sensoren data geven ongeveer ?
Wat is ongeveer de range van de gateway ? Kan hij bv. door 2 verdiepingsvloeren of houdt het bij 1 op ? Hoeveel meter ongeveer ?
Ook last van gehad afgelopen week, reboot en restart van docker-containers (maakt verbinding naar de gateway en schrijft resultaten weg naar MQTT) heeft het verholpen, verder geen idee waarom maar de aansturing van het lichtje deed het niet maar het uitlezen van de sensoren wel. Bij mij stond in de logs "gateway token unknown." en "sid >XXXXXXXXX< unknown."

Mijn ervaring met de sensoren is dat ze goed door 1 laag beton kunnen (afstand 12m door 1 vloerlaag) maar dat er toch nog wat issues kunnen zijn, een rookmelder in de hoek doet het bv niet altijd maar de raamsensoren een meter lager in het midden van de kamer bv wel weer. Wellicht de zigbee mesh uitbreiden met de xiaomi powerplugs? Ga denk ik vanwege de aangepast import regels ze maar hier halen: https://www.xiaomiproduct...rt-plug.html?id=235840121

Hoe heb je de pi draaien? Direct de service zelf op de pi of via een docker-container? In dat geval moet je container namelijk in "network_mode: host" draaien om de multicast te ontvangen

• Plenkske
Helox-in-a-box schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:01:
[...]

Ook last van gehad afgelopen week, reboot en restart van docker-containers (maakt verbinding naar de gateway en schrijft resultaten weg naar MQTT) heeft het verholpen, verder geen idee waarom maar de aansturing van het lichtje deed het niet maar het uitlezen van de sensoren wel. Bij mij stond in de logs "gateway token unknown." en "sid >XXXXXXXXX< unknown."

Mijn ervaring met de sensoren is dat ze goed door 1 laag beton kunnen (afstand 12m door 1 vloerlaag) maar dat er toch nog wat issues kunnen zijn, een rookmelder in de hoek doet het bv niet altijd maar de raamsensoren een meter lager in het midden van de kamer bv wel weer. Wellicht de zigbee mesh uitbreiden met de xiaomi powerplugs? Ga denk ik vanwege de aangepast import regels ze maar hier halen: https://www.xiaomiproduct...rt-plug.html?id=235840121

Hoe heb je de pi draaien? Direct de service zelf op de pi of via een docker-container? In dat geval moet je container namelijk in "network_mode: host" draaien om de multicast te ontvangen
Bedankt voor je reactie.
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp betreft "docker-container". Zover ik weet maak ik ook geen gebruik van MQTT, maar wellicht dat domoticz daar iets mee doet zonder dat ik het door heb of gemerkt heb.

Mijn installatie: rpi 3b+ (via wifi verbonden), met daarop raspbian buster als OS (gister ge-update) en de laatste beta van domoticz (gister ge-update) geïnstalleerd. Naar mijn weten zonder docker-container.
De Xiaomi Gateway (via zelfde wifi verbonden) heb ik in domoticz toegevoegd onder hardware, simpelweg met het interne ip-adres en de benodigde key.

Betreft bereik:
Gisteren heb ik wat geprobeerd en ook gemerkt dat door een vloerlaag toch wisselende resultaten geeft. Ook heb ik wat batterijen vervangen. Op dezelfde verdieping geven de sensoren prima reactie.
De gateway (led aan/uit of geluidje) is nog steeds onstabiel. Ene keer krijg ik de "invalid key" error en andere keer doet hij het weer wel. De log berichten die je aangeeft heb ik niet gezien.

Ik ga dan ook de zigbee mesh uitbreiden(via 'router' sticks en ik heb van de Lidl tuinlampen en stekkers) en waarschijnlijk dan ook de xiaomi gateway helemaal weglaten. Heb al wat zigbee sticks (voor zigbee2mqtt) besteld, en ik wacht nog op voorraad van de betere sticks die de CC2652RB chip gebruiken.

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:23
Ik heb achter in de tuin een ‘deurbel’ (Mini Switch) van Aqara hangen. In de aanbouw een Aqara hub. De switch verliest nog wel eens zijn verbinding. Kan ik er een Xiaomi of Aqara stekker tussen hangen als mesh om zo de verbinding te versterken?

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• schumi2004

schumi2004

PSN = whocarez-

Heb de Xiaomi Dafang (DF3) cam draaiende met de firmware hack en so far so good.
Ik heb beeld in de webbrowser, audio heb ik (nog) niet en nu probeer ik hem simpel met de DafangCam RTSP player te benaderen maar die hele app is gewoon ruk. De error's vliegen je rond de oren, geen audio , SSL errors, geen PTZ.

Zijn er geen andere (Android) apps waarmee ik wel deze hacked cam mee kan bedienen en dan voornamelijk PTZ?

/edit:
Verderop ook al gemeld maar mocht men deze niet lezen. Uiteindelijk is het me gelukt met tinyCam, deze gaf me de meeste mogelijkheden en eenvoudigste manier van configureren.

[Voor 18% gewijzigd door schumi2004 op 08-02-2021 13:29]

• Plenkske
schumi2004 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:20:
Heb de Xiaomi Dafang (DF3) cam draaiende met de firmware hack en so far so good.
Ik heb beeld in de webbrowser, audio heb ik (nog) niet en nu probeer ik hem simpel met de DafangCam RTSP player te benaderen maar die hele app is gewoon ruk. De error's vliegen je rond de oren, geen audio , SSL errors, geen PTZ.

Zijn er geen andere (Android) apps waarmee ik wel deze hacked cam mee kan bedienen en dan voornamelijk PTZ?
Onvifer vind ik wel een aardige. Vooral erg uitgebreid. Interface is wat minder mooi maar dat is (voor mij) bijzaak.
Ik heb net gekeken en een RTSP stream moet die ook kunnen.

• septillion
  • Laatst online: 11-06 13:51

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Serena Dat zou moeten werken ja :)

• jobr
iSpy (windows)

• schumi2004

schumi2004

PSN = whocarez-

Plenkske schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:33:
[...]

Onvifer vind ik wel een aardige. Vooral erg uitgebreid. Interface is wat minder mooi maar dat is (voor mij) bijzaak.
Ik heb net gekeken en een RTSP stream moet die ook kunnen.
Uiteindelijk is het tinyCam geworden. Deze werkte direct met het audio kanaal en ook de WAN integratie was wat eenvoudiger ipv een extra Cam toevoegen in Onvif middels zijn publieke IP.
Thanks, ga die ook eens proberen.

• yezzer
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11-06 14:20

Beste schumi2004, kunt u eens laten weten via welke site je de hack precies gedaan hebt? Ik heb hier namelijk nog dezelfde cam die nog nieuw in de verpakking zit, en ik zou die ook wel willen gaan gebruiken.

Ik heb hier ook nog de Xiaomi Mijia Xiaofang Dafang (de kleinere, het vierkant model) en die draait wel nog op Mi home app, maar ik heb wel aan de fabrikant een mail moeten doen om terug toegang te krijgen, want na een update was die niet meer aan de praat te krijgen voor EU gebruikers. Hier bestaat geloof ik ook een hack voor als ik me niet vergis...

Hartelijk dank !

• schumi2004

schumi2004

PSN = whocarez-

yezzer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Beste schumi2004, kunt u eens laten weten via welke site je de hack precies gedaan hebt? Ik heb hier namelijk nog dezelfde cam die nog nieuw in de verpakking zit, en ik zou die ook wel willen gaan gebruiken.

Ik heb hier ook nog de Xiaomi Mijia Xiaofang Dafang (de kleinere, het vierkant model) en die draait wel nog op Mi home app, maar ik heb wel aan de fabrikant een mail moeten doen om terug toegang te krijgen, want na een update was die niet meer aan de praat te krijgen voor EU gebruikers. Hier bestaat geloof ik ook een hack voor als ik me niet vergis...

Hartelijk dank !
Dat lukt me wel denk ;)

Dit is de github repository: https://github.com/EliasKotlyar/Xiaomi-Dafang-Hacks
En deze instructies heb ik gevolgd: https://github.com/EliasK...ster/hacks/install_cfw.md

Eigenlijk is het vrij eenvoudig en voor mij waren de stappen als volgt:
-Download de CFW-Binary bij stap 1 en hernoem die naar demo.bin
-Vervolgens heb ik met Minitool Partition Wizard een 512MB FAT32 partitie gemaakt op een 8GB microSD en daar deze demo.bin op gezet.
-Kaartje in de camera, setup button vasthouden en de stroom er weer op, houd de button nog 10 seconden vast.
Nu zou het 3 minuten kunnen duren maar volgens mij begon hier na iets meer dan een minuut de voet al te draaien (had hem ondersteboven gehouden voor gemak) en toen heb ik de stroom eraf gehaald.
Stroom er weer op, brand blauwe lampje voor +/- 5 seconden?
Check, en naar de volgende stap.

Stroom erweer af, kaartje eruit en de gehele inhoud uit folder firmware_mod uit dit zip bestand https://github.com/EliasK...-Hacks/archive/master.zip op kaartje gezet (demo.bin verwijderd)

Vervolgens in de config folder op je kaart het bestand wpa_supplicant.conf.dist gekopieerd naar wpa_supplicant.conf, deze in Notepad++ geopend en mijn wifi gegevens ingevuld en opgeslagen.
ssid="SSID"
psk="PW"

Kaartje erin, opstarten en vrij snel erna zou je beeld moeten hebben op dit adres: https://dafang
note: Ik heb op mijn router het IP opgezocht en daar mee verbonden, gewoon om zeker te weten dat ie zich gemeld had op het netwerk.

username: root
password: ismart12

En that's it.

Ben zelf nog op zoek naar een camera welke ik ook van deze "hack" kan voorzien maar dan voor buiten.

• yezzer
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11-06 14:20
Dag schumi2004,
Hartelijk dank voor deze zeer uitgebreide uitleg en toelichting.
Ik ga daarmee in 't weekend ook aan de slag gaan.
Merci hee!

• Xtince
madvisionz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:00:
Ik had mijn Xiaomi Gateway gekoppelt in Domoticz op m'n Synology, heb inmiddels een nieuwe Synology NAS draaien en de boel overgezet echter lijkt de communicatie tussen Domoticz en de gateway nu weg en dacht ik de gateway "even" opnieuw te koppelen. Ik kan die wireless communication protocol optie nergens meer vinden in de Mi Home app? Wordt dit nog ondersteund en/of hebben ze dit eruit gesloopt? In elke uitleg komt de optie About naar voren waaronder deze optie is te vinden, maar ik zie em niet...iOS, Android. Same shit.

Alvast bedankt.
@madvisionz Heb je dit nog op kunnen lossen?
jobr schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:31:
[...]

oude app 5.8.38 installeren
Ik zit nu op 6.1.202 van de ios app. Heb een tweede gateway (v2) die ik ook aan homey wil toevoegen. Maar heb dus het “about” knop ook niet meer, waarschijnlijk door updaten van ios app. Weet iemand hoe ik een oudere versie op de iphone kan installeren, moet namelijk paswoord enz hebben.

[Voor 44% gewijzigd door Xtince op 04-02-2021 22:12]

• madvisionz
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08-04 09:10
@Xtince Yes. Ik heb op mijn pc Android gesimuleerd met BlueStacks en daar een oude Mi Home versie (5.8.38) op geinstalleerd. Heb verder geen Android devices, maar dit is een prima oplossing.

• Xtince
madvisionz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:38:
@Xtince Yes. Ik heb op mijn pc Android gesimuleerd met BlueStacks en daar een oude Mi Home versie (5.8.38) op geinstalleerd. Heb verder geen Android devices, maar dit is een prima oplossing.
Top. Heb ik het dan goed dat je daarmee MAC en wachtwoord kan uithalen en dan vervolgens weer op je iphone in de nieuwe smarthome app kan installeren (zonder dat wachtwoord dan weer anders wordt)?

Wil hem namelijk wel in de app op mijn iphone kunnen blijven gebruiken.

• madvisionz
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08-04 09:10
@xtince jup.

• hpmkruit
Sinds kort in bezit van een Mi Smart Humidifier (met EU stekker). Deze wil echter niet koppelen met de gateway. Vanuit de app blijf ik scannen, direct proberen te verbinden en de QR code scannen uit de handleiding, maar koppelen lukt niet.

Ik zie wel het wifi AP aanspringen op de humidifier (deerma-humidifier-jsq_miapDEE7), dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Mogelijk omdat ik de app server op Mainland China heb staan? Dit heb ik gedaan omdat niet al mijn devices beschikbaar zijn op de EU server, dus ik switch liever niet of levert dit tegenwoordig geen problemen meer op?

Verder nog up to date tips voor het koppelen?

• Xtince
Ik merk de laatste tijd dat mijn gatewayv2 vaker “packet loss” krijgt (zie foto), waardoor de gekoppelde sensoren offline zijn of wel verkeerde meldingen geven (deur dicht, maar volgens sensor toch open). Ik haal de gateway op dat moment van de stroom af en plug ik hem weer in. Dan doet hij het weer normaal, totdat hetzelfde weer plaatsvindt. Waar kan dit aan liggen?

ps denk niet dat het aan wifi connectie ligt. Gateway staat twee meter van een unifi ap. In unifi app heeft de gateway ook gewoon goede connectie.

[Voor 9% gewijzigd door Xtince op 19-02-2021 19:40]

• hpmkruit
hpmkruit schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:08:
Sinds kort in bezit van een Mi Smart Humidifier (met EU stekker). Deze wil echter niet koppelen met de gateway. Vanuit de app blijf ik scannen, direct proberen te verbinden en de QR code scannen uit de handleiding, maar koppelen lukt niet.

Ik zie wel het wifi AP aanspringen op de humidifier (deerma-humidifier-jsq_miapDEE7), dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Mogelijk omdat ik de app server op Mainland China heb staan? Dit heb ik gedaan omdat niet al mijn devices beschikbaar zijn op de EU server, dus ik switch liever niet of levert dit tegenwoordig geen problemen meer op?

Verder nog up to date tips voor het koppelen?
Opgelost. Heb met andere tablet een nieuw account op de DE server aangemaakt. Daar werd het apparaat direct herkend en heb het kunnen koppelen aan het lokale Wi-Fi netwerk

• hpmkruit
Xtince schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:38:
Ik merk de laatste tijd dat mijn gatewayv2 vaker “packet loss” krijgt (zie foto), waardoor de gekoppelde sensoren offline zijn of wel verkeerde meldingen geven (deur dicht, maar volgens sensor toch open). Ik haal de gateway op dat moment van de stroom af en plug ik hem weer in. Dan doet hij het weer normaal, totdat hetzelfde weer plaatsvindt. Waar kan dit aan liggen?

[Afbeelding]

ps denk niet dat het aan wifi connectie ligt. Gateway staat twee meter van een unifi ap. In unifi app heeft de gateway ook gewoon goede connectie.
RSSI van -55 op die afstand kan ook kenmerk zijn van storing van andere signalen of apparaten. Misschien contra intuïtief, maar kun je de afstand tot het AP vergroten (verdubellen) en dan nog eens kijken of het probleem bestaat?

• Xtince
hpmkruit schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:21:
[...]

RSSI van -55 op die afstand kan ook kenmerk zijn van storing van andere signalen of apparaten. Misschien contra intuïtief, maar kun je de afstand tot het AP vergroten (verdubellen) en dan nog eens kijken of het probleem bestaat?
Dank ga ik proberen. Gateway zit wel tussen een slimme schakelaar en ikea lampen die direct aan homey zijn gekoppeld. Daarnaast ook hue lampen in de buurt die weer met de hue bridge zijn gekoppeld. Maw drie zigbee netwerken in een straal van 1 meter. Zouden die dan elkaars signalen kunnen verstoren?

• hpmkruit
Xtince schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:38:
[...]

Dank ga ik proberen. Gateway zit wel tussen een slimme schakelaar en ikea lampen die direct aan homey zijn gekoppeld. Daarnaast ook hue lampen in de buurt die weer met de hue bridge zijn gekoppeld. Maw drie zigbee netwerken in een straal van 1 meter. Zouden die dan elkaars signalen kunnen verstoren?
Jazeker. Wi-Fi en zigbee zitten op zelfde 2,4 ghz bandbreedte.

• Xtince
hpmkruit schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:40:
[...]

Jazeker. Wi-Fi en zigbee zitten op zelfde 2,4 ghz bandbreedte.
Ok dank! Ga hem dan eens verplaatsen en kijken of het daarmee wordt opgelost

@hpmkruit kan ik trouwens ergens zien welk zigbee kanaal de gateway gebruikt voor het aansturen van de xiaomi sensoren? Ik kan in mijn wifi (unifi) wel zien dat de gateway zelf in ieder geval gebruik maakt van wifi kanaal 1.

[Voor 30% gewijzigd door Xtince op 20-02-2021 08:36]

• jobr
Xtince schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:42:
@hpmkruit kan ik trouwens ergens zien welk zigbee kanaal de gateway gebruikt voor het aansturen van de xiaomi sensoren? Ik kan in mijn wifi (unifi) wel zien dat de gateway zelf in ieder geval gebruik maakt van wifi kanaal 1.
Kanaal 25

• DopjeD
Sinds een paar dagen ook een Cube in bezit, leuk ding! Ik heb voor elkaar gekregen dat de Cube op side 2 radio 3FM afspeelt (via sonos2mqtt) en op side 3 radio 538. Links draaien = muziek zachter, rechts draaien = muziek harder. Nu heb ik afgelopen nacht gevolgd en ontdekt dat de Cube ongeveer om het uur een update geeft:

23-2-2021 02:12:08node: 1c0ef3cc.569edc
zigbee2mqtt/.../cube : msg.payload : string[71]
"{"angle":-93.81,"battery":100,"linkquality":90,"side":4,"voltage":3025}"
23-2-2021 03:12:03node: 1c0ef3cc.569edc
23-2-2021 04:05:31node: 1c0ef3cc.569edc
"{"angle":-93.81,"battery":100,"linkquality":87,"side":4,"voltage":3025}"
23-2-2021 05:03:34node: 1c0ef3cc.569edc

In de switch node wordt gekeken naar msg.payload.side, waarbij side 2 dus naar 3FM en side 3 naar 538 gaat. Betekent dat, als de cube op side 2 ligt, ongeveer om het uur de radio wordt gestart. Dit is overdag niet handig, want hij hapert dan even, en elke ochtend staat de radio dan dus aan. Iemand daarvoor een betere inrichting?

@tweakpeter heb jij dit handiger ingericht dan ik?

• Plenkske
DopjeD schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:22:
Sinds een paar dagen ook een Cube in bezit, leuk ding! Ik heb voor elkaar gekregen dat de Cube op side 2 radio 3FM afspeelt (via sonos2mqtt) en op side 3 radio 538. Links draaien = muziek zachter, rechts draaien = muziek harder. Nu heb ik afgelopen nacht gevolgd en ontdekt dat de Cube ongeveer om het uur een update geeft:

[Afbeelding]

In de switch node wordt gekeken naar msg.payload.side, waarbij side 2 dus naar 3FM en side 3 naar 538 gaat. Betekent dat, als de cube op side 2 ligt, ongeveer om het uur de radio wordt gestart. Dit is overdag niet handig, want hij hapert dan even, en elke ochtend staat de radio dan dus aan. Iemand daarvoor een betere inrichting?

Aangezien je waarschijnlijk niet kan aanpassen dat hij die berichten elk uur stuurt, zal je een extra voorwaarde moeten toevoegen voordat de radio gestart wordt. Wat die voorwaarde is zal liggen aan wat je zelf het fijnste vind en wat je aanwezig hebt in je huis, denk aan: tijd (zodat hij snachts sowieso al niet doet), een knop, beweging, een bepaalde lamp aan. Of een combinatie van deze ;)

• Helox-in-a-box
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:30

[Afbeelding]

Wellicht een RBE node tussen de json en switch?

• tweakpeter
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 09-06 20:49

[Afbeelding]

Ik voer alleen acties uit als er daadwerkelijk wat wijzigt. In jouw geval denk ik dat je alleen wat wil doen als angle of side is gewijzigd ten opzichte van de 'vorige update'.

• DopjeD
@Helox-in-a-box @tweakpeter Dank voor de tips. Een RBE ertussen die bericht enkel doorlaat als de 'side' verandert is simpel (waarom bedenk je dit zelf niet denk je dan.... :)) maar doeltreffend!

• Tristan
Ik heb dus de nieuwe M2 hub, maar in de accessory tab mis ik toch wat accessoires zoals de smoke detector. Is er een manier om deze toch toe te voegen als hij niet in de lijst voorkomt?

• Deshmir
  • Laatst online: 12:42
Tristan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:19:
Ik heb dus de nieuwe M2 hub, maar in de accessory tab mis ik toch wat accessoires zoals de smoke detector. Is er een manier om deze toch toe te voegen als hij niet in de lijst voorkomt?
Het land aanpassen, Europa/Nederland heeft nog niet alle devices.

• Tristan
Deshmir schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:50:
[...]

Het land aanpassen, Europa/Nederland heeft nog niet alle devices.
Ohja China Mainland heeft inderdaad véél meer accessoires. Heeft dit nog negatieve impact?

• Deshmir
@Tristan mja de hub doet elke 5 seconden een call naar 2 databases:
camera-p2p-south.aqara.cn en -east (bij mij dan).
Als je dat blokkeert dan heb je in de app geen logging meer; dus alleen statische data op bijv een temp/hygro meter.

Ik gebruik de boel voor HomeKit, dus ik neem genoegen met momentopnames.

• Tristan
Deshmir schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:07:
@Tristan mja de hub doet elke 5 seconden een call naar 2 databases:
camera-p2p-south.aqara.cn en -east (bij mij dan).
Als je dat blokkeert dan heb je in de app geen logging meer; dus alleen statische data op bijv een temp/hygro meter.

Ik gebruik de boel voor HomeKit, dus ik neem genoegen met momentopnames.
Ik snap niet wat je zegt. Wat betekent dit?

• Deshmir
@Tristan Ik weet niet of je die Aqara app gebruikt: Aqara Home, maar die houd statistieken bij, van bijvoorbeeld, een temperatuur sensor.
De waardes van die sensor worden elke 5 seconden naar de server gestuurd en opgeslagen.
Op die manier kan je historisch verloop zien.

Als je bijvoorbeeld de hub in Europa/Nederland zet dan moeten ze zich verplichten aan wat andere regeltjes.
Ik weet niet hoe het dan loopt qua verkeer, maar persoonlijk houd ik niet zo van die “phone home” verbindingen.

Dus wat betreft je vraag over negatieve impact: er gaan gegevens van jou naar China.
Je mag daar zelf een waardeoordeel aan hangen :)

[Voor 12% gewijzigd door Deshmir op 11-03-2021 07:49]

• Tristan
Deshmir schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:48:
@Tristan Ik weet niet of je die Aqara app gebruikt: Aqara Home, maar die houd statistieken bij, van bijvoorbeeld, een temperatuur sensor.
De waardes van die sensor worden elke 5 seconden naar de server gestuurd en opgeslagen.
Op die manier kan je historisch verloop zien.

Als je bijvoorbeeld de hub in Europa/Nederland zet dan moeten ze zich verplichten aan wat andere regeltjes.
Ik weet niet hoe het dan loopt qua verkeer, maar persoonlijk houd ik niet zo van die “phone home” verbindingen.

Dus wat betreft je vraag over negatieve impact: er gaan gegevens van jou naar China.
Je mag daar zelf een waardeoordeel aan hangen :)
Jep ok, die snap ik. Maar er is geen andere manier van werken als ik hem op China zet? Of werkt verder alles hetzelfde?

• Deshmir
@Tristan alles werkt gewoon hetzelfde.
Enige verschil is dat je dus meer devices kan kiezen :+

• hpmkruit
Deshmir schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:40:
@Tristan alles werkt gewoon hetzelfde.
Enige verschil is dat je dus meer devices kan kiezen :+
Let wel op met apparaten die specifiek voor EU zijn uitgebracht of de EU versie ervan. Ik heb ervaren dat deze dan niet koppelen met Xiaomi Home app als de server op China staat ingesteld.
Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True