Binnetie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:39:
Zoals eerder in dit topic gepost ben ik voor het eerst bezig met domotica.
Ik heb momenteel een Synology DS718+ nas staan en wil gaan beginnen met Home Assistent in combinatie met Xiaomi/Yeelight spullen. Ik ben zelf erg fan van Xiaomi. Volgens mij ben ik dan geen gateway meer nodig wanneer mijn nas alles draait?
Wat ben ik precies nodig?
1. Synology DS718+ met Home Assistent in (Docker), dit moet ik allemaal nog installeren
2. ConBee II Zigbee USB Stick (uitzoeken hoe ik de stick ga installeren in Home Assistent)
Ik zou persoonlijk niet beginnen met HA te draaien op Docker in je Synology Nas, ik ben daar afgelopen weekend vanaf gestapt.
De Docker versie op Synology is oud, en Home Assistant is nu actief updates/plugins aan het blokkeren op zogenaamde "Unhealthy" installaties die een oude Docker versie draaien.
Het is vast te fixen met wat omwegen, maar ik had geen zin in onstabiele zooi, want niets is zo frustrerend als een smarthome die ineens niet meer werkt
Je kan het proberen via een Synology Virtual Machine, maar dat nam op mijn DS918+ erg veel resources in beslag.
Ik had nog een Raspberry Pi4 liggen, en ben het daar maar op gaan draaien.
Over de ConBee II stick kan ik weinig zeggen, ik heb zelf drie CC2531 sticks hangen.
Een CC2531 kost zo'n €5, alleen is nèt een stapje lastiger omdat je er nog andere firmware op moet flashen.
De eerste Yeelight ken ik niet, ik heb wel ervaring met de kleurenvariant van de tweede.
(Die tweede is overigens vrij prijzig? Ik heb mijn RGB Yeelights voor rond de €8 per stuk gekocht op Ali, maar ik weet niet of ze nog zulke aanbiedingen doen)
De Yeelights had ik eerst overal in huis hangen, maar ik ben uiteindelijk overgestapt naar Shelly DUO bulbs.
Qua licht zijn de Yeelights goed, kunnen erg fel, maar in HA had ik problemen dat ze circa ééns per week "unavailable" werden. Geen idee waarom dit precies gebeurde (zag het op internet vaker voorkomen), maar ik moest dan even de lamp handmatig uit-/inschakelen en dan werkte het weer.
Natuurlijk gebeurde dit altijd op het verkeerde moment, vandaar dat ik naar Shelly ben gegaan.
4. 2x Temperatuur sensor
6. 1x Aqara RTCGQ11LM Human Body Motion
Met de sensoren heb ik ervaring (6x motion, 5x temperature), die werken prima
Wel een dingetje wat betreft de Motion Sensor: Die registreert éénmaal per twee minuten beweging (met uitzondering van de Testmodus waar hij een paar minuten in zit wanneer je op het knopje drukt)
Dit is te fixen,
door twee contactjes te overbruggen, maar hiervoor moet je wel met een soldeerbout aan de slag (met een potlood zou het wellicht ook kunnen werken)
Qua spullen kan ik alle kanten op, de sensor schijn traag te reageren maar merk je dit echt?
Ik heb geen problemen met sensoren die traag zijn, ondertussen zo'n 28 Aqara devices in huis hangen.
Als ik via m'n smartphone lampen los wil bedienen of dimmen. Gaat dit dan via de Home Assistent app?
Ja, dat kan zowel via de HA app als de Yeelight App.
De lampen thuis bedien ik nu met een aan/uitschakelaar, er zijn apparaatjes voor om die in de wcd in te bouwen maar ik kies voorlopig eerst maar voor slimme lampen die aan en uit gaan.
Ik ben meteen voor wat Shelly1's gegaan om achter de schakelaars te bouwen. Een slimme lamp die ophoudt met slim te zijn wanneer je de schakelaar omgooit is niet slim
------
Ik heb eindelijk een nut gevonden voor de Aqara Cube.
Toen ik dat ding voor het eerst zag dacht ik "Wat moet je dáár nu weer mee", maar nu mijn Smart Home redelijk uitgebreid is geworden tòch besteld omdat ik mogelijkheden zag voor in de keuken.
Wanneer we in de keuken de schakelaar omhalen:
- Keukenlicht gaat aan
- Aanrechtverlichting gaat aan
- 2 Sonos speakers beginnen muziek te spelen (het volume is afhankelijk van hoe laat het is

)
Mijn vriendin kan mijn playlist niet waarderen als zij kookt (en andersom), dus werd er steeds gehannest met de Sonos App om een andere playlist in te stellen.
Ik heb nu de Aqara Cube aslvolgt ingesteld:
- De cube 90 graden kantelen -> Mijn playlist
- De cube 180 graden kantelen -> Vriendin playlist
- De cube schudden -> Tropico playlist (de muziek uit die games geeft een heerlijk zomers gevoel

)
De overige functies van de cube voelde een beetje finnicky/onbetrouwbaar aan, dus die gebruik ik voor nu (nog) niet.
Heb nog een tweede cube liggen, maar verder nog geen nuttig gebruik voor verzonnen