Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
septillion schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:31:
@waah Een Conbee is geen Router ;) Dat is een Coördinator. Een Router is een device dat (ook) berichten doorstuurt van andere. Deze kan je los kopen maar meeste 230V Zigbee End nodes zijn ook Router. Omdat het doorsturen en continue luisteren wel extra energie kost zijn batterij devices nooit Routers maar alleen End nodes

En met zo weinig kan het aan het device liggen, maar ook aan de plaatsing.
Nee, een coördinator is ook altijd een router. Hier staat een redelijk beknopte uitleg voor de geïnteresseerden:
https://www.zigbee2mqtt.io/information/zigbee_network.html

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:45

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@hpmkruit Ja en nee. Aangezien alle automation berichten van of naar de Coördinator moeten kan je niet spreken dat hij dan een Router is. Alleen voor directe bindings tussen twee End nodes zou een Coördinator een Router kunnen zijn.

Reactie was vooral bedoelt omdat veel mensen de stick de router noemen. Zal denk ik komen omdat de meeste mensen zo het ding noemen wat het hard van hun wifi is.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:19
Goed punt, maar:
A ) Ik snap er geen klap meer van
B ) De Conbee II stick praat met de Aqara motion sensor. En die zitten vlakbij elkaar.
C ) Ik zeg niet dat de Conbee een Router is... Ik zeg dat dat niet nodig is want het werkt prima met enkel de Conbee II en de Aqara sensors. Zonder router.

Los van dat dit ook totaal niet het probleem was snap ik het punt niet zo eigenlijk. Dit maakt het enkel verwarrender...

Ik heb ook geen "router" nodig want het werkt gewoon prima. Als de Aqara-sensor verder weg zou staan, zou die gewoon een lamp of ander device gebruiken als verbindingspunt.

Dus waarom moet ik een Aqara-router kopen?

[Voor 13% gewijzigd door waah op 04-12-2020 11:38]

• septillion

septillion

@waah
Mijn punt was dat toen er over een router begonnen werd (waarschijnlijk om aan te geven dat bereik/dekking vaak een beginnersfout is) dat jij begon over "hub en dergelijke". Hubs/gateways/bridges/coördinators en routers zijn twee verschillende dingen. Wat je ook als coördinator gebruikt zal tegen de limieten aanlopen van bereik en aantal childs dat deze wil doen. Daaruit maakte ik op dat er verwarring is wat een router is. Als da niet zo was, mijn excuses.
waah schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:36:
Als de Aqara-sensor verder weg zou staan, zou die gewoon een lamp of ander device gebruiken als verbindingspunt.
En die "lamp of ander device" is nu precies een router ;)
Dus waarom moet ik een Aqara-router kopen?
Niemand heeft het over een Aqara router gehad. :?

• waah
Ah das al duidelijker. Een apparaat die het signaal kan versterken/waar een device mee kan verbinden is een router dus? Zoals een lamp.

Dat was me niet helder kwa terminologie. Online hebben ze het vaak gewoon over "Devices that have permanent power".

Ik dacht dat het over de Aqara hub ging inderdaad.

maar helder nu ;-)

• hpmkruit
  • Nu online
septillion schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:10:
@hpmkruit Ja en nee. Aangezien alle automation berichten van of naar de Coördinator moeten kan je niet spreken dat hij dan een Router is. Alleen voor directe bindings tussen twee End nodes zou een Coördinator een Router kunnen zijn.

Reactie was vooral bedoelt omdat veel mensen de stick de router noemen. Zal denk ik komen omdat de meeste mensen zo het ding noemen wat het hard van hun wifi is.
Ik snap de gedachte achter je reactie, maar door zelf ook terminologie door elkaar te halen helpen we anderen ook niet om het beter te begrijpen. We gaan hier redelijk off topic denk ik, maar een router volgens zigbee terminologie doet meer dan wat jij stelt. Daarnaast, als 2 zigbee end nodes direct aan elkaar gebind zijn zoals je hierboven stelt dan komt er geen router meer aan te pas voor het routeren van berichtjes tussen die 2 end nodes.

Even een directe quote voor korte beschrijving wat een coördinator is:
"A coordinator is a special router. In addition to all of the router capabilities, the coordinator is responsible for forming the network."

• Mimiix
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:51

Mimiix

Professioneel Prutser

waah schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:09:
Ah das al duidelijker. Een apparaat die het signaal kan versterken/waar een device mee kan verbinden is een router dus? Zoals een lamp.

Dat was me niet helder kwa terminologie. Online hebben ze het vaak gewoon over "Devices that have permanent power".

Ik dacht dat het over de Aqara hub ging inderdaad.

maar helder nu ;-)
Nee, een Aqara hub bedoelde ik niet. Dat is een coordinator :) Je kan een Conbee ook als Router gebruiken (zonder coordinator), maar laten we het even simpel houden :9 .

Het ding met Sensoren is dat ze "aandacht" vereisen van de router/coordinator. DAarbij wordt het netwerk instabiel als je echt alleen maar sensoren hebt. Daarnaast: Bij xiaomi's gebeurd het ook nog wel eens dat ze van het netwerk af vallen als ze met Coordinator verbonden zijn als Parent en als deze dan een uur uit de lucht gaat. Het belang zit hem in een gezonde mesh, waarbij je een mooi aantal routers en sensoren hebt in harmonie.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• iisworks
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:12
Heeft iemand ervaring met deze modded Mi Home app (door "vevs", OK volgens VirusTotal):
https://www.kapiba.ru/2017/11/mi-home.html

Net geinstalleerd en daarmee kan ik op de NL/EU server alle devices zien, ook die waarvoor je normaal de "Mainland China" server moet gebruiken (en vise versa)! :)

• septillion

septillion

hpmkruit schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:16:
Ik snap de gedachte achter je reactie, maar door zelf ook terminologie door elkaar te halen helpen we anderen ook niet om het beter te begrijpen. We gaan hier redelijk off topic denk ik, maar een router volgens zigbee terminologie doet meer dan wat jij stelt.
Enlighten me :)
Daarnaast, als 2 zigbee end nodes direct aan elkaar gebind zijn zoals je hierboven stelt dan komt er geen router meer aan te pas voor het routeren van berichtjes tussen die 2 end nodes.
Ho ho! Zie het woord zou ;) :+
Even een directe quote voor korte beschrijving wat een coördinator is:
"A coordinator is a special router. In addition to all of the router capabilities, the coordinator is responsible for forming the network."
Ja, en al die routing capabilities doet hij dus niets mee zolang het niet om end node to end node communicatie gaat :X

Maar ik denk dat we beide feilloos weten wat een Zigbee netwerk is. Zoals gezegd proefde ik verwarring toen en werd begonnen met "allerlei hubs" toen het woord router viel. Als ik dat verkeer heb gezien, mea culpa.

[Voor 9% gewijzigd door septillion op 04-12-2020 14:28]

• KillerbeanNL
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 28-04 18:13
Korte (domme?) vraag.

Ik heb de xiaomi gateway v3 versie ZNDMWG03LM
Enkele BT lampen
En een stuk of 15 wifi lampen

Ik zit op de europese server van mi home. Alles werkt goed op 1 app

Nu zoek ik een paar smart pluggen en zie in de mi home app de keuze tussen:
wifi (oudst en ovaal van vorm )
Zigbee (nieuwer vierkant van vorm )
of aqara zigbee (nieuwst rond van vorm)

Ik denk dat zigbee verstandig is, maar waarom zou ik voor de een of de ander kiezen?
Kan ik ook een andere zigbee slimme stekker, bijvoorbeeld van lidl kopen en die ook inleren op de mi home app.

• jobr
  • Laatst online: 20:03
Mimiix schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:17:
[
DAarbij wordt het netwerk instabiel als je echt alleen maar sensoren hebt. Daarnaast: Bij xiaomi's gebeurd het ook nog wel eens dat ze van het netwerk af vallen als ze met Coordinator verbonden zijn als Parent en als deze dan een uur uit de lucht gaat.
Dit is echt geen algemene regel.
Ik heb al een paar jaar 30 xiaomi sensoren en geen enkele router. Zo stabiel als wat. Er is nog nooit een sensor van het netwerk gevallen.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

jobr schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:44:
[...]

Dit is echt geen algemene regel.
Ik heb al een paar jaar 30 xiaomi sensoren en geen enkele router. Zo stabiel als wat. Er is nog nooit een sensor van het netwerk gevallen.
Op een xiaomi hub neem ik aan? Ik heb het over Conbee.

• jobr
Mimiix schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:48:
[...]

Op een xiaomi hub neem ik aan? Ik heb het over Conbee.
Ja klopt. Moet je er dan wel even bij zetten :)

• roynolf
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 27-05 13:56
Iemand ervaringen met de Xiaomi Zigbee rookmelder in combinatie met Decons en Home Assistant? Zoja, ben je tevreden van deze setup?

https://nl.banggood.com/X...QAvD_BwE&cur_warehouse=CN

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 12:30
roynolf schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:02:
Iemand ervaringen met de Xiaomi Zigbee rookmelder in combinatie met Decons en Home Assistant? Zoja, ben je tevreden van deze setup?

https://nl.banggood.com/X...QAvD_BwE&cur_warehouse=CN
Laat ik nu precies dezelfde vraag hebben, maar dan in combinatie met Homey. Wil ze graag aanschaffen, maar wat ik tot nu toe heb gezien lijkt het erop dat ze niet werken. Heb zelf de Xiaomi mija gateway v2 (chinese variant) aan Homey hangen.

• Tristan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07-06 09:39
Iemand een idee wanneer de M2 Hub goed beschikbaar komt? En wanneer de H1 Pro switches beschikbaar komen?

• roynolf
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 27-05 13:56
Xtince schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:30:
[...]

Laat ik nu precies dezelfde vraag hebben, maar dan in combinatie met Homey. Wil ze graag aanschaffen, maar wat ik tot nu toe heb gezien lijkt het erop dat ze niet werken. Heb zelf de Xiaomi mija gateway v2 (chinese variant) aan Homey hangen.
@Xtince Kan je me iets meer info bezorgen bij jouw stelling: 'wat ik tot nu toe heb gezien, lijkt het erop dat ze niet werken'?

• Xtince
roynolf schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:40:
[...]

@Xtince Kan je me iets meer info bezorgen bij jouw stelling: 'wat ik tot nu toe heb gezien, lijkt het erop dat ze niet werken'?
Als ik kijk in de Mi Home app in Homey, zie ik de rookmelder niet staan in het overzicht met devices. Wellicht dat ik ze dan direct aan Homey - zigbee kan koppelen, zonder de Mi Home app. Maar kan dat dus niet testen, omdat ik zeker wil weten dat ze ook werken in Homey (cirkel dus :)). Maar wellicht dat hier mensen het werkend hebben in Homey?

• hpmkruit
  • Nu online
Ik gebruik 3 van deze rookmelders icm de v2 xiaomi hub. Ik gebruik de Home Assistant integratie. Heb in Node Red wat automations gemaakt om meldingen te sturen en batterij alarm te geven op mijn mobiel. Na testwerk (gelukkig) geen kans gehad om ze in productie werkend te zien.

Enig nadeel is dat je de sirene niet kunt aansturen. Ik zou ze graag alle drie laten afgaan op het moment dat er 1 rook detecteert. Dit wordt naar mijn weten niet ondersteunt.

Ik zie dat Z2M ook deze rookmelders ondersteunt

• Tristan
Dit filmpje (en de comments) heeft mij iets geholpen in verduidelijken wat nu het verschil is tussen alle Xiaomi hubs. TL:DR; Het is wachten op de M2 hub.

• HF5236
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 10-06 11:59
Kan iemand mij uitleggen wat ik hier mee kan?\
Het ziet er uit als een simpele aan uit schakelaar die je tussen je huidige bedrading kan zetten om apparaten slim te maken, klopt dit? Waarom zitten er zo veel in/uitgangen op en wat doet die L1 L2 verbinding?

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Ik wil een badkamerlamp hiermee slim maken (1 lamp boven een spiegel) aangezien het een vochtige ruimte is zat ik er aan te denken dit in een waterdichte case te zetten of is dat niet nodig, (luchtvchtigheid in de badkamer gaat bij douchen tot 98% en volgens de omschrijving werkt ie tot 95%, al hangt er nu op de plek van installatie een los kroonsteentje.

• waah
HF5236 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:26:
Het ziet er uit als een simpele aan uit schakelaar die je tussen je huidige bedrading kan zetten om apparaten slim te maken, klopt dit? Waarom zitten er zo veel in/uitgangen op en wat doet die L1 L2 verbinding?

Ik wil een badkamerlamp hiermee slim maken (1 lamp boven een spiegel) aangezien het een vochtige ruimte is zat ik er aan te denken dit in een waterdichte case te zetten of is dat niet nodig, (luchtvchtigheid in de badkamer gaat bij douchen tot 98% en volgens de omschrijving werkt ie tot 95%, al hangt er nu op de plek van installatie een los kroonsteentje.
Zoek eens op shelly online of op het forum... praktisch dezelfde kosten en goed ondersteund. Werkt via WIFI

• HF5236
Ik ben niet op zoek naar een alternatief maar vraag me af hoe het werkt

• jobr
HF5236 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:26:

Kijk maar eens naar het schema op die pagina.
Deze kan met 2 schakelaars 2 lampen schakelen. Daarom zoveel aansluitingen. Eigenlijk teveel voor jouw doel. Dit is net zoiets maar dan voor 1 lamp.
Pas ook op met willekeurige china 230V apparaatjes als er geen CE keur op zit (de echte en dus niet de Chinese Export)
Let er ook op dat je een blauwe draad nodig hebt. Die is er niet altijd.
Ik hoop ook niet dat je deze gaat monteren zoals op de foto's (los onder schakelaar).

Je kunt ook een wifi lamp gebruiken om de lamp slim te maken dan heb je dit niet nodig.

• HF5236
Waarom raden jullie mij allemaal wifi producten aan in het Xiami Aqara topic?

Ik ben op zoek naar Zigbee oplossingen

• septillion

septillion

@HF5236 Dan pak je de Zigbee versie of je gebruikt de tweede aansluiting niet van de Xiaomi.

• DarkAllMan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11-06 16:14
Even een vraag.
Ik heb een Aqara Hub + Doorsensor in mijn aqara home app.
In de home settings heb ik alles gedeeld met family member.
Echter, deze member kan geen automations maken, om een notificatie op haar telefoon te ontvangen. Iemand een idee?

• HF5236
septillion schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:41:
@HF5236 Dan pak je de Zigbee versie of je gebruikt de tweede aansluiting niet van de Xiaomi.
Ik ga deze bestellen, wel misleidend dat je er een schakelaar op aan kunt sluiten want in Nederland heb je in de meeste schakeldozen geen nuldraad dus kan je dat ding niet eens plaatsen.

• septillion

septillion

@HF5236 Dat het niet drop in is zou ik geen misleiding willen noemen. Daarnaast is bij de lamp vaak een handigere plek dan achter de schakelaar. Wel is het jammer dat bij de Mini's de schakelaar volledig geïsoleerd moet zitten. Dat is bij de de Xiaomi LLKZMK11LM bijvoorbeeld niet nodig wat hem gewoon drop in maakt in een centraaldoos.

• HF5236
septillion schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:18:
@HF5236 Dat het niet drop in is zou ik geen misleiding willen noemen. Daarnaast is bij de lamp vaak een handigere plek dan achter de schakelaar. Wel is het jammer dat bij de Mini's de schakelaar volledig geïsoleerd moet zitten. Dat is bij de de Xiaomi LLKZMK11LM bijvoorbeeld niet nodig wat hem gewoon drop in maakt in een centraaldoos.
Als je het bij de lamp installeert heb je waarschijnlijk alleen een schakeldraad en een nuldraad. dan mis je alsnog de benodigde fasedraad. Dan heb je geen profijt van de mogelijkheid om te integreren met je schakelaar.

• septillion

septillion

@HF5236 Daar een systeem met centraaldozen al jaren de standaard is (in ieder geval in Nederland) is de kans >95% dat je een fasedraad bij je lamp hebt. Maar goed, niemand heeft ooit gezegd dat het drop in is, alleen dat het gemiddeld genomen weinig werk is.

• HF5236
Had hier nog niet aangedacht, kan ik dan een van de fasedraden in de centraaldoos aftakken en gebruiken voor dit apparaat?

• jobr
HF5236 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:13:
Ik ga deze bestellen, wel misleidend dat je er een schakelaar op aan kunt sluiten want in Nederland heb je in de meeste schakeldozen geen nuldraad dus kan je dat ding niet eens plaatsen.
Je denkt toch niet dat die Sonoff alleen voor NL is gemaakt. Er zijn meer landen in de wereld.
HF5236 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:28:
Had hier nog niet aangedacht, kan ik dan een van de fasedraden in de centraaldoos aftakken en gebruiken voor dit apparaat?
Ja. Zou ik wel eerst even kijken als je nog voldoende ruimte in de centraaldoos hebt en inderdaad een fase draad. En je moet dan nog een extra draad naar je schakelaar trekken als je de schakelaar wilt gebruiken.

• Jlampie
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 20:33
DarkAllMan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:29:
Even een vraag.
Ik heb een Aqara Hub + Doorsensor in mijn aqara home app.
In de home settings heb ik alles gedeeld met family member.
Echter, deze member kan geen automations maken, om een notificatie op haar telefoon te ontvangen. Iemand een idee?
Bij mij draait alles, ik een aqara app en de ipad een aqara app. Ik heb de aqara app op beide geinstalleerd en gewoon zelfde inlog gebruikt. De homekit van ipad is hoofd gebruiker en ik ben familie binnen apple omgeving. En alles draait top,... je kan dan via aqara app automations maken of via homekit. Weet je zo genoeg?

• DarkAllMan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11-06 16:14
Jlampie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:28:
[...]

Bij mij draait alles, ik een aqara app en de ipad een aqara app. Ik heb de aqara app op beide geinstalleerd en gewoon zelfde inlog gebruikt. De homekit van ipad is hoofd gebruiker en ik ben familie binnen apple omgeving. En alles draait top,... je kan dan via aqara app automations maken of via homekit. Weet je zo genoeg?
Thx... dit was idd mijn escape....

• iisworks
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:12
Weet iemand welke Zigbee lightbulbs er gegarandeerd werken met de Mi Home app i.c.m. de nieuwe Mi Smart Hub v3? Ik krijg de Ikea E27 Warm White niet gekoppeld, ondanks het feit dat ze in de lijst staan (ook niet op CN server). Hij blijft hangen tijdens pairen hangen en geeft de melding "Please update your gateway".

Heeft iemand b.v. de Aqara led Bulb (Tunable White) en Ikea G10 Warm White bulbs werkend?

[Voor 3% gewijzigd door iisworks op 11-12-2020 12:44]

• Jlampie
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 20:33
Aqara G2h camera eu versie (homekit) is nu ook te koop! Mooie camera, wel jammer dat de prijzen flink omhoog zijn gegaan. Half jaar geleden gekocht voor 40 euro, nu 55 euro...

Maar top ding!

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:42
Zoals eerder in dit topic gepost ben ik voor het eerst bezig met domotica.

Ik heb momenteel een Synology DS718+ nas staan en wil gaan beginnen met Home Assistent in combinatie met Xiaomi/Yeelight spullen. Ik ben zelf erg fan van Xiaomi. Volgens mij ben ik dan geen gateway meer nodig wanneer mijn nas alles draait?

Wat ben ik precies nodig?
1. Synology DS718+ met Home Assistent in (Docker), dit moet ik allemaal nog installeren
2. ConBee II Zigbee USB Stick (uitzoeken hoe ik de stick ga installeren in Home Assistent)

Spullen om mee te gaan spelen:
3. 3x Yeelight YLDP25YL met E14 fitting (deze wil ik iets kunnen dimmen): https://www.gearbest.com/...l?wid=1433363#goodsDetail
4. 2x Temperatuur sensor: https://www.gearbest.com/access-control/pp_626702.html
5. 1x Yeelight YLDP05YL: https://www.gearbest.com/led-light-bulbs/pp_1664061.html
6. 1x Aqara RTCGQ11LM Human Body Motion: https://www.gearbest.com/alarm-systems/pp_659226.html

Qua spullen kan ik alle kanten op, de sensor schijn traag te reageren maar merk je dit echt?
Ik zie bijvoorbeel ook de LSC smart producten van Lidl, deze zien er goed uit maar is dit te koppelen met alles?

Edit:
Als ik via m'n smartphone lampen los wil bedienen of dimmen. Gaat dit dan via de Home Assistent app?

[Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 12-12-2020 12:38]

• Tristan
Zou dit waar zijn? https://smarterhome.sk/en...version-zhwg12lm-916.html

M2 hub - 216 stuks op voorraad. EU versie?

• Binnetie
https://www.smarthome-com...b-m2-eu-version-zhwg12lm/ deze is nog sterker: €0,00 en ook 216 stuks op voorraad.

Edit:
Gewoon maar besteld ;)
https://i.postimg.cc/Dyk4SDwY/Aqara1.jpg

[Voor 9% gewijzigd door Binnetie op 12-12-2020 17:26]

• Tristan
Binnetie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:21:
[...]

https://www.smarthome-com...b-m2-eu-version-zhwg12lm/ deze is nog sterker: €0,00 en ook 216 stuks op voorraad.

Edit:
Gewoon maar besteld ;)
[Afbeelding]
Oh lol. Voor een €11 wil ik ook wel een gokje wagen. Heb er daar ook één besteld 👍🏻

• Binnetie
Tristan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:36:
[...]

Oh lol. Voor een €11 wil ik ook wel een gokje wagen. Heb er daar ook één besteld 👍🏻
Wat kost hij normaal? Heb gewoon blind besteld ;)

• Tristan
Geen idee precies. Aliexpress ~€100 geloof ik (maar niet meer leverbaar). Die van die site hierboven €56,99

• Binnetie
Ben benieuwd, heb er nog eentje besteld voor een mede-tweaker mocht er nog iemand interesse hebben.

Wist niet dat ze zo duur waren.

• KillerbeanNL
Zat ook al even te kijken naar de Aqara m2 hub en zie dat die her en der op voorraad is binnen de EU.
Helaas de prijsfout van 0 euro te laat gezien.

Momenteel ben ik net 'klaar' denk ik met 20 wifi lampen , 3 bluetooth downlights , 4 stopcontacten en 3 aqara schakelaars en een air purifier 3h

Momenteel heb ik de Mijja hub en die doet het ok met de Yeelight en Mi home app samen. Met een beetje puzzelen krijg ik alles in google home.

Ben wel benieuwd of ik mijn yeelight bluetooth en wifi lampen ook in de aqara app zou kunnen voegen. Idem voor de vierkante MI zigbee stopcontacten.

Mocht ik alles in 1 app kunnen krijgen dan heeft dat zeker mijn voorkeur.
Iemand die hier wat over kan zeggen? Ik vind 70 euro toch wel een prijzige gok weer :-)
Is het realistisch dat dit product met aanschafprijs van 0 euro geleverd gaat worden? Ik mag toch hopen dat jullie deze verwachting niet hebben.

• KillerbeanNL
Soms worden prijsfouten wel uitgeleverd weet ik uit ervaring
wie niet waagt wie niet wint toch?
zou mooi zijn voor ze. :)

• mongkut
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 11-06 10:31
Heb hier een paar Tuya smartplugs en led contollers werkend met google home.
Nu heb ik meerdere Xiaomi thermometer vochtmeter gekocht, die ik uitlees met die mi home app.
Nu wil ik in ieder geval een sensor in de keuken koppelen met een automatische raam opener voor mijn klapraam
Als de vochtigheid boven de 60% komt tijdens het koken, dat het raam automatisch open gaat, en als hij beneden de 60% komt, weer automatisch weer dicht gaat.
Met de Mi home app kan ik die sensoren wel zien maar met de google home app kan ik de sensoren niet zien.
Ik heb de raam opener nog niet gekocht, wat moet ik er nog bij kopen, om dit werkend te krijgen?
Of is er nog andere goedkopere oplosingen om dat (klap) raam automatisch open en dicht te functioneren?

[Voor 4% gewijzigd door mongkut op 13-12-2020 15:58]

• Binnetie
Ik heb al een mail ontvangen van ze. Persoonlijk kwam het een beetje onbeschoft op me over.
Vragen naar de ins en outs hoe ik hier achter gekomen ben en mij dan afschepen met een paar % kortingscode voor een product die bij een andere dozenschuiver voor veel minder te koop is (zelfde magazijn, zelfde voorraad, zelfde verzendkosten).

• Tristan
meesje schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:13:
Is het realistisch dat dit product met aanschafprijs van 0 euro geleverd gaat worden? Ik mag toch hopen dat jullie deze verwachting niet hebben.
Ik heb er 0 verwachtingen van O-)

Ik heb ook een email gehad met een kortingscode. Oh well. It was fun while it lasted :9

Ik heb hem echter besteld bij Smarterhome.sk
Congratulation! CardPay payment with order #9234, with amount 67,79 €, is successfully complete.

[Voor 41% gewijzigd door Tristan op 14-12-2020 11:31]

• Binnetie
Binnetie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:39:

Ik heb momenteel een Synology DS718+ nas staan en wil gaan beginnen met Home Assistent in combinatie met Xiaomi/Yeelight spullen. Ik ben zelf erg fan van Xiaomi. Volgens mij ben ik dan geen gateway meer nodig wanneer mijn nas alles draait?

1. Synology DS718+ met Home Assistent in (Docker), dit moet ik allemaal nog installeren
2. ConBee II Zigbee USB Stick (uitzoeken hoe ik de stick ga installeren in Home Assistent)

3. 3x Yeelight YLDP25YL met E14 fitting (deze wil ik iets kunnen dimmen): https://www.gearbest.com/...l?wid=1433363#goodsDetail
4. 2x Temperatuur sensor: https://www.gearbest.com/access-control/pp_626702.html
5. 1x Yeelight YLDP05YL: https://www.gearbest.com/led-light-bulbs/pp_1664061.html
6. 1x Aqara RTCGQ11LM Human Body Motion: https://www.gearbest.com/alarm-systems/pp_659226.html

Qua spullen kan ik alle kanten op, de sensor schijn traag te reageren maar merk je dit echt?
Ik zie bijvoorbeeld ook de LSC smart producten van Lidl, deze zien er goed uit maar is dit te koppelen met alles?

Edit:
Als ik via m'n smartphone lampen los wil bedienen of dimmen. Gaat dit dan via de Home Assistent app?
Iemand die mij kan adviseren?
Met name met welke app ik bepaalde apparatuur kan aansturen en of de keus van de apparaten goed is.
De lampen thuis bedien ik nu met een aan/uitschakelaar, er zijn apparaatjes voor om die in de wcd in te bouwen maar ik kies voorlopig eerst maar voor slimme lampen die aan en uit gaan.

• Tristan
Ik ben benieuwd! De M2 hub schijnt al naar mij onderweg te zijn 8)

• Flapperbol
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 11:53

Ik zou persoonlijk niet beginnen met HA te draaien op Docker in je Synology Nas, ik ben daar afgelopen weekend vanaf gestapt.
De Docker versie op Synology is oud, en Home Assistant is nu actief updates/plugins aan het blokkeren op zogenaamde "Unhealthy" installaties die een oude Docker versie draaien.
Het is vast te fixen met wat omwegen, maar ik had geen zin in onstabiele zooi, want niets is zo frustrerend als een smarthome die ineens niet meer werkt ;)

Je kan het proberen via een Synology Virtual Machine, maar dat nam op mijn DS918+ erg veel resources in beslag.
Ik had nog een Raspberry Pi4 liggen, en ben het daar maar op gaan draaien.

Over de ConBee II stick kan ik weinig zeggen, ik heb zelf drie CC2531 sticks hangen.
Een CC2531 kost zo'n €5, alleen is nèt een stapje lastiger omdat je er nog andere firmware op moet flashen.
3. 3x Yeelight YLDP25YL met E14 fitting (deze wil ik iets kunnen dimmen): https://www.gearbest.com/...l?
De eerste Yeelight ken ik niet, ik heb wel ervaring met de kleurenvariant van de tweede.
(Die tweede is overigens vrij prijzig? Ik heb mijn RGB Yeelights voor rond de €8 per stuk gekocht op Ali, maar ik weet niet of ze nog zulke aanbiedingen doen)

De Yeelights had ik eerst overal in huis hangen, maar ik ben uiteindelijk overgestapt naar Shelly DUO bulbs.
Qua licht zijn de Yeelights goed, kunnen erg fel, maar in HA had ik problemen dat ze circa ééns per week "unavailable" werden. Geen idee waarom dit precies gebeurde (zag het op internet vaker voorkomen), maar ik moest dan even de lamp handmatig uit-/inschakelen en dan werkte het weer.
Natuurlijk gebeurde dit altijd op het verkeerde moment, vandaar dat ik naar Shelly ben gegaan.
4. 2x Temperatuur sensor
6. 1x Aqara RTCGQ11LM Human Body Motion
Met de sensoren heb ik ervaring (6x motion, 5x temperature), die werken prima
Wel een dingetje wat betreft de Motion Sensor: Die registreert éénmaal per twee minuten beweging (met uitzondering van de Testmodus waar hij een paar minuten in zit wanneer je op het knopje drukt)

Dit is te fixen, door twee contactjes te overbruggen, maar hiervoor moet je wel met een soldeerbout aan de slag (met een potlood zou het wellicht ook kunnen werken)
Ik heb geen problemen met sensoren die traag zijn, ondertussen zo'n 28 Aqara devices in huis hangen.
Ja, dat kan zowel via de HA app als de Yeelight App.
De lampen thuis bedien ik nu met een aan/uitschakelaar, er zijn apparaatjes voor om die in de wcd in te bouwen maar ik kies voorlopig eerst maar voor slimme lampen die aan en uit gaan.
Ik ben meteen voor wat Shelly1's gegaan om achter de schakelaars te bouwen. Een slimme lamp die ophoudt met slim te zijn wanneer je de schakelaar omgooit is niet slim :+

------

Ik heb eindelijk een nut gevonden voor de Aqara Cube.

Toen ik dat ding voor het eerst zag dacht ik "Wat moet je dáár nu weer mee", maar nu mijn Smart Home redelijk uitgebreid is geworden tòch besteld omdat ik mogelijkheden zag voor in de keuken.

Wanneer we in de keuken de schakelaar omhalen:
- Keukenlicht gaat aan
- Aanrechtverlichting gaat aan
- 2 Sonos speakers beginnen muziek te spelen (het volume is afhankelijk van hoe laat het is ;) )

Mijn vriendin kan mijn playlist niet waarderen als zij kookt (en andersom), dus werd er steeds gehannest met de Sonos App om een andere playlist in te stellen.
Ik heb nu de Aqara Cube aslvolgt ingesteld:
- De cube 90 graden kantelen -> Mijn playlist
- De cube 180 graden kantelen -> Vriendin playlist
- De cube schudden -> Tropico playlist (de muziek uit die games geeft een heerlijk zomers gevoel :+ )

De overige functies van de cube voelde een beetje finnicky/onbetrouwbaar aan, dus die gebruik ik voor nu (nog) niet.
Heb nog een tweede cube liggen, maar verder nog geen nuttig gebruik voor verzonnen

• jvbragt
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11-06 15:00

Ik zie bijvoorbeel ook de LSC smart producten van Lidl, deze zien er goed uit maar is dit te koppelen met alles?

Edit:
Hoi,

Ook de 718+ uiteindelijk HASS.IO via een de officiele .VMDK als VMM geinstalleerd, te veel gedonder met de aangepast installatie van Synology of de Dockers. Ik ga gebruik maken van de ZBridge van Sonoff met de Tasmoto firmware. Geen HUB nodig die aan het internet hangt, groter bereik en je kunt hem met een powerbank direct naast de zigbee lamp of schakelaar houden om te pairen.

YouTube: Sonoff Zigbee Bridge with Home Assistant using Tasmota | NO Solderin...

Succes

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

@jvbragt @Flapperbol Ik draai deCONZ (voor Conbee) en HA in elk een aparte VM in de Synology omgeving. Werkt perfect!

• spokje
  • Laatst online: 18:28
Mimiix schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:52:
@jvbragt @Flapperbol Ik draai deCONZ (voor Conbee) en HA in elk een aparte VM in de Synology omgeving. Werkt perfect!
Ik zit eraan te denken om m'n oude DS212J in te ruilen voor een DS712+. Zijn er wat betreft USB nog restricties voor welke NAS je gebruikt als het gaat om doorgeven van de usb controller aan de VM? Weet jij dat toevallig? :)

• Binnetie
@Flapperbol dank voor je informatieve post. De Yeelights kwam ik tegen omdat deze ook door Xiaomi gemaakt werden (althans Xiaomi en Yeelight worden vaak samen genoemd). Bovendien heb ik nog heel veel Bol.com bonnen waar ik de Yeelights van kan kopen. Maar goed, ik heb liever goed werkende lampen.
Ik zit de site van Shelly te bekijken en het ziet er goed uit!

Goed dat je begint over de docker-versie van HA, want uitvallende spullen moet je niet hebben.
Ik kan dus overwegen om het via een Synology VM te doen (maar dan zal ik denk ik moeten upgraden naar meer RAM, heb nu 2GB die tegen de 78% gebruikt wordt).

@jvbragt wat was voor jou de reden om bijvoorbeeld geen Conbee II te nemen maar ZBridge? Het bereik is beter, maar is er nog meer? Bijvoorbeeld meer mogelijkheden?

• Flapperbol
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 11:53
Binnetie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:24:
@Flapperbol dank voor je informatieve post. De Yeelights kwam ik tegen omdat deze ook door Xiaomi gemaakt werden (althans Xiaomi en Yeelight worden vaak samen genoemd). Bovendien heb ik nog heel veel Bol.com bonnen waar ik de Yeelights van kan kopen. Maar goed, ik heb liever goed werkende lampen.

Goed dat je begint over de docker-versie van HA, want uitvallende spullen moet je niet hebben.
Ik kan dus overwegen om het via een Synology VM te doen (maar dan zal ik denk ik moeten upgraden naar meer RAM, heb nu 2GB die tegen de 78% gebruikt wordt).

@jvbragt wat was voor jou de reden om bijvoorbeeld geen Conbee II te nemen maar ZBridge? Het bereik is beter, maar is er nog meer? Bijvoorbeeld meer mogelijkheden?
Shelly ben ik zelf erg tevreden over.
Ik had een tijd geleden Shelly RGB Bulbs gekocht, maar toen ik ze daadwerkelijk ging gebruiken kwam ik erachter dat ze niet echt fel konden (in de keuken waren ze nutteloos)
Ik heb toen ruim een jaar na de bestelling ze alsnog retour mogen doen. Daarna Shelly DUO's gehaald, die kunnen weliswaar geen kleurtjes maar wel wit/geel, en die bevallen prima.
Momenteel zo'n 25 Shelly devices in huis, (1/2.5/Duo/Plug/Flood), tot nu toe goede devices voor een degelijke prijs.
(Ik bestel het overigens rechtstreeks bij Shelly zelf. Is vaak goedkoper en post is redelijk snel)

Het enige waar ik tegenaan ben gelopen is dat nieuwe firmware niet altijd lekker omgaat met HA.
Gelukkig is het downgraden super eenvoudig, maar ik raad aan om altijd even te wachten met nieuwe firmware. Na verloop van tijd worden de issues wel opgelost.

Je zou nog een stap verder kunnen gaan en Tasmota firmware erop kunnen flashen. Volgens mij is deze voor vrijwel alle Shelly devices wel beschikbaar.

Voor je Synology zou je inderdaad wel een RAM upgrade moeten doen. Ik heb zelf 4gb erin zitten, en met een HA op VM zat de usage op o'n 80%, zonder VM 20% (Maar het is ook goed mogelijk dat ik zelf iets verkeerd had gedaan :+ )
4gb wordt volgens mij ook aangeraden als minimum.

Over de Sonof ZBridge: ik denk dat voornamelijk het prijsverschil doorslaggevend is. Daarom ben ik zelf ook gegaan voor CC2531 stickjes ipv Conbee II :)
Volgens mij zijn ze qua functies hetzelfde: Ze kunnen met Zigbee devices verbinden en de signalen ervan doorgeven aan HA.

• jvbragt
Binnetie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:24:

Je moet de stick dan achter in je NAS, of nog beter met een USB verlengkabel gebruiken. De ZBridge met de andere firmware werkt ook gewoon op Zigbee en je bent niet meer gelimiteerd door je Hardware. Ik heb 10 GB RAM overigens..

• Binnetie
Flapperbol schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:00:
[...]

Shelly ben ik zelf erg tevreden over.
Ik had een tijd geleden Shelly RGB Bulbs gekocht, maar toen ik ze daadwerkelijk ging gebruiken kwam ik erachter dat ze niet echt fel konden (in de keuken waren ze nutteloos)
Ik heb toen ruim een jaar na de bestelling ze alsnog retour mogen doen. Daarna Shelly DUO's gehaald, die kunnen weliswaar geen kleurtjes maar wel wit/geel, en die bevallen prima.
Momenteel zo'n 25 Shelly devices in huis, (1/2.5/Duo/Plug/Flood), tot nu toe goede devices voor een degelijke prijs.
(Ik bestel het overigens rechtstreeks bij Shelly zelf. Is vaak goedkoper en post is redelijk snel)

Het enige waar ik tegenaan ben gelopen is dat nieuwe firmware niet altijd lekker omgaat met HA.
Gelukkig is het downgraden super eenvoudig, maar ik raad aan om altijd even te wachten met nieuwe firmware. Na verloop van tijd worden de issues wel opgelost.

Je zou nog een stap verder kunnen gaan en Tasmota firmware erop kunnen flashen. Volgens mij is deze voor vrijwel alle Shelly devices wel beschikbaar.

Voor je Synology zou je inderdaad wel een RAM upgrade moeten doen. Ik heb zelf 4gb erin zitten, en met een HA op VM zat de usage op o'n 80%, zonder VM 20% (Maar het is ook goed mogelijk dat ik zelf iets verkeerd had gedaan :+ )
4gb wordt volgens mij ook aangeraden als minimum.

Over de Sonof ZBridge: ik denk dat voornamelijk het prijsverschil doorslaggevend is. Daarom ben ik zelf ook gegaan voor CC2531 stickjes ipv Conbee II :)
Volgens mij zijn ze qua functies hetzelfde: Ze kunnen met Zigbee devices verbinden en de signalen ervan doorgeven aan HA.
Ik zie mooie producten van Shelly. De Duo is dus de lamp die instelbaar is van wit naar warm ligt. Ik denk dat 9 watt voldoende is voor boven. In de keuken kan ik altijd nog iets anders kiezen.

Bij Shelly rechtstreeks zie ik inderdaad mooie prijzen. Goedkoper dan sommige Yeelights.

Ik heb eens zitten zoeken naar berichten over het blokkeren van addons door HA voor Docker installaties, maar kan daar niets over vinden. Heb je daar een linkje ofzo van? Om VM's te gaan draaien moet ik eerst investeren in mijn nas qua meer RAM en wil daarin een goed overwogen keus maken.
Ik draai een aantal dockers en een Plex server en mijn geheugen zit nu tegen de 74-80% aan dus dat is dan echt wel nodig.
Voor een VM wordt 1GB als minimaal aanbevolen, het liefst 2GB. Dus dan zit je met minimaal 4GB (ook de 2GB die er nu in zit voor andere zaken) goed.

@jvbragt 10GB, ik las dat de Intel CPU maar tot 8GB kan adresseren. Het werkt bij jou dus wel gewoon goed?

Ik ga toch ook even kijken naar de Shelly temperatuur sensoren, maar als ik dat doe dan ben ik eerst ook geen Zigbee bridge nodig neem ik aan?
De Aqara bewegingssensor is een mooie, Shelly heeft deze nog niet in het assortiment zie ik. Of zijn daar ook goede alternatieven voor?

• jvbragt
@Binnetie Ja dat werkt perfect. Ik las op verschillende sites dat 2 GB beter is voor de VM dan 1 GB. Ik heb weken lopen klooien met de Docker versie van Synology maar die kun je niet meer fatsoen draaien omdat de Docker versie te oud is. De VMM draait als een zonnetje en gebruikt niet zoveel CPU. Morgen de Zbridge van tasmoto voorzien.

• n0ss
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 03-06 11:25
Hoe zie je uberhaupt of je de T20 of T20L variant hebt? Ik heb er gisteren 2 binnengekregen en volgens de aliexpress comments is deze compatible met deze hack.

Echter wanneer ik de stappen op die Github volg krijg ik onderstaande firmware op mijn camera:

https://imgur.com/N2xp2bW

https://imgur.com/CyOu0Ja

Dit ziet er niet uit als op alle overige Youtube instructie videos.

De versie die ik nu heb is erg onstabiel en het streamen van de camera gaat ook niet tot slecht, zelf met de laagste resolutie en bitrate op 1000kbps.

• i2Paq
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:09

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Complete N00B reactie hier vwb. Xiaomi / Aqara devices in deze context.

Ik heb 4 van de Xiaomi / Aqara temperatuur sensoren gekregen, deze moeten nog binnen komen.

Nu zie ik dat ze een Zigbee hub nodig hebben en ik lees in dit topic over meerdere varianten.

Ik vermoed dat een Hue hub niet gaat werken?

Welke hub adviseren jullie als ik wil koppelen met Google Home?

Is er ook een Zigbee hub die meerdere vendors ondersteund?

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10-06 10:27
wil je alleen met google home koppelen en verder met geen andere software/oplossing?

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

zoeperman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:55:
wil je alleen met google home koppelen en verder met geen andere software/oplossing?
Klopt, alleen Google Home.

Tenzij je een voorstel cq. beter idee hebt :)

• Klippy
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18:09

Klippy

Still Game

Iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn met een Aqara temperatuur en luchtvochtigheidsensor die niet meer lijkt te werken? Betreft de vierkante recentere versie.
Ik gebruik deconz en HA. De sensor heeft ruim een half jaar goed gewerkt maar stopte gistermiddag opeens met data doorsturen. Unavailable staat ook in in de web apps en niet zichtbaar in Zigbee mesh.
Ik heb de batterij vervangen, sensor opnieuw proberen te koppelen maar hij wordt niet gevonden. Blauwe LED werkt wel gewoon, een reset knippert 4x en licht op bij een druk op de knop.

Moet wel vermelden dat hij buiten hing, weet dat ze daar niet voor gemaakt zijn, maar ik dacht probeer het eens. Hangt onder een balkon, wordt niet nat en het was 10 graden toen hij stopte met werken.

Nog iets dat ik kan proberen? Gaan ze vaak stuk (buiten)?

[edit]
Never mind, doet het voor nu weer. Gister en vanmiddag een uur mee gespeeld zonder resultaat.
Nu even open gemaakt, zag er verder prima uit, geen vocht of iets, alleen een vliegende mier of iets dergelijks die erin aan het overwinteren was zijn huis uitgezet. Weer in elkaar geklikt en hij koppelde bij de eerste poging... Kijken hoe het nu gaat, maar toch maar een reserve bestellen een keer.

[Voor 21% gewijzigd door Klippy op 19-12-2020 22:01]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• simonj
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 07-06 16:11
i2Paq schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:20:
Complete N00B reactie hier vwb. Xiaomi / Aqara devices in deze context.

Ik heb 4 van de Xiaomi / Aqara temperatuur sensoren gekregen, deze moeten nog binnen komen.

Nu zie ik dat ze een Zigbee hub nodig hebben en ik lees in dit topic over meerdere varianten.

Ik vermoed dat een Hue hub niet gaat werken?

Welke hub adviseren jullie als ik wil koppelen met Google Home?

Is er ook een Zigbee hub die meerdere vendors ondersteund?
Ik zou zeggen raspberry pi met domoticz en zigbee2mqqt .
Draait al een tijdje probleemloos, en bijna alles met zigbee kan je koppelen ook aqara.
https://www.zigbee2mqtt.io/

• zoeperman
i2Paq schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:40:
[...]

Klopt, alleen Google Home.

Tenzij je een voorstel cq. beter idee hebt :)
dan heb je hun eigen aquara hub nodig.
https://www.aqara.com/us/connect_google_home.html

verder kan er van alles nog, homey, domoticz homeassistant (maar die moeten dan met een zigbee stick)

• marigo
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 08-06 15:21
En mochten de Xiaomi/Aquara apparaten toch niet ondersteund worden via de officiële Google home devices dan kun je altijd elk device (in Domoticz) via Google home aansturen:

https://github.com/DewGew/Domoticz-Google-Assistant/wiki

Heb het in gebruik voor mijn Xiaomi zigbee wall sockets, die niet in het rijtje voorkwamen.

• Tristan
Hij is binnen!

Ik heb helaas nog geen accessoires binnen om hem uit te proberen, nog even geduld dus.

• Xtince
Mijn Xiaomi Gateway v2 (chinese versie) begon net uit het niets iets te roepen in het Chinees.

Ze praatte te snel, waardoor ik het niet verstond 🤪.

Maar kan ik ergens in de app terugkijken wat er is gezegd en dan via translate (of mijn vaste Chinees) te laten vertalen? Ben nu wel heel erg benieuwd namelijk....

Edit: blijkbaar heeft de kleine een leuke (aqara switch) knop gevonden waar ze dus lekker tegenaan aan her rammen was. Waarschijnlijk zorgde dat voor het flippen van de Gateway... Dus hoogstwaarschijnlijk gescheld haha

[Voor 25% gewijzigd door Xtince op 23-12-2020 19:13]

• spokje
  • Laatst online: 18:28
nm

[Voor 97% gewijzigd door spokje op 24-12-2020 09:02]

• siemed
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 09-06 11:25
Tristan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:33:
Hij is binnen!

[Afbeelding]

Ik heb helaas nog geen accessoires binnen om hem uit te proberen, nog even geduld dus.
Wow, waar heb je die besteld als ik het vragen mag?

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ik heb opeens last van wegvallende verbindingen. Lichtschakelaars die het soms wel en soms niet doen. Vreselijk irritant. Heeft iemand tips

• Tristan

• Kippenijzer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:49

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Weet iemand zo of het mogelijk is (wat ik nodig heb) om een Aqara Opple switch "aan te passen" qua commando's die de knoppen sturen? Ik had totaal overenthousiast een 3-knops (eh 6-knops) model besteld, maar met mijn niet Aqara / niet self-configured USB stick Zigbee omgeving schakelt hij alles in huis tegelijk wat natuurlijk niet de bedoeling was (doel is 3 aparte aan-uit knoppen voor verschillende woonkamer verlichting). Zou ik dit voor elkaar kunnen krijgen als ik een USB Zigbee stick ga gebruiken, of moet ik hiervoor echt een Aqara hub kopen om de aanpassing in de schakelaar te kunnen krijgen?

• jobr
Kippenijzer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:33:
Weet iemand zo of het mogelijk is (wat ik nodig heb) om een Aqara Opple switch "aan te passen" qua commando's die de knoppen sturen? Ik had totaal overenthousiast een 3-knops (eh 6-knops) model besteld, maar met mijn niet Aqara / niet self-configured USB stick Zigbee omgeving schakelt hij alles in huis tegelijk wat natuurlijk niet de bedoeling was (doel is 3 aparte aan-uit knoppen voor verschillende woonkamer verlichting). Zou ik dit voor elkaar kunnen krijgen als ik een USB Zigbee stick ga gebruiken, of moet ik hiervoor echt een Aqara hub kopen om de aanpassing in de schakelaar te kunnen krijgen?
Beetje onduidelijk wat je nu precies hebt qua hardware (stick en wat je wilt schakelen en welke software je gebruikt) en wilt bereiken.
Aanpassingen zitten nooit in de schakelaar. De software die de usb stick gebruikt bepaalt wat er gebeurd.
Schakelaar geeft diverse seintjes en iets gaat daarop reageren. Hoe, dat bepaalt de software die de stick uitleest.

• zoeperman
groggy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:04:
Ik heb opeens last van wegvallende verbindingen. Lichtschakelaars die het soms wel en soms niet doen. Vreselijk irritant. Heeft iemand tips
gebruik je alleen aquara of met andere stick en software?
powered devices in je netwerk is beter voor de dekking

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
zoeperman schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:17:
[...]

gebruik je alleen aquara of met andere stick en software?
powered devices in je netwerk is beter voor de dekking
bedankt

Alleen aquara/xiaomi spul. Ik heb een aantal power switches, die dan wel schakelen met de app, maar niet met de knop. Lampen die niet schakelen op een knop, maar wel wel met de app. En niet schakelen met de knop gebeurd soms wel soms niet. De aantal schakelaars/lampen zit nabij de power switches/lampen. I\

• Willem119
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17-05 08:57
De T1 switch schakelt de voeding op basis van de app/scenes/Siri etc.
Maar........werkt het ook omgekeerd? Als ik de oorspronkelijke schakelaar handmatig bedien, zie ik dat dan als een status change in de app of in Homekit?

Wat ik probeer te realiseren is dat wanneer ik de oorspronkelijke verlichting met een traditionele schakelaar aan zet, dat dan verderop in de kamer extra verlichting aan gaat.

• MausX
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 09-05 21:33
Zit er verschil tussen een Xiaomi Aqara Smart Luchtdruk Temperatuur Vochtigheid Sensor die ik bij AliExpress koop vergeleken met een Nederlandse webshop, behalve de prijs natuurlijk.

• zoeperman
nee, geen verschil in

• Xtince
MausX schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:07:
Zit er verschil tussen een Xiaomi Aqara Smart Luchtdruk Temperatuur Vochtigheid Sensor die ik bij AliExpress koop vergeleken met een Nederlandse webshop, behalve de prijs natuurlijk.
Precies zelfde spullen. Worden ook gewoon ingekocht bij Ali en dan voor het dubbele doorverkocht...

• Kippenijzer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:49

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

jobr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:47:
[...]

Beetje onduidelijk wat je nu precies hebt qua hardware (stick en wat je wilt schakelen en welke software je gebruikt) en wilt bereiken.
Aanpassingen zitten nooit in de schakelaar. De software die de usb stick gebruikt bepaalt wat er gebeurd.
Schakelaar geeft diverse seintjes en iets gaat daarop reageren. Hoe, dat bepaalt de software die de stick uitleest.
Ik heb enkel een Lidl SmartHome gateway/hub op dit moment en gebruik deze met de Tuya app (meer apparaten te koppelen dan de Lidl app). Er komt wel een USB stick aan waarmee ik hoop de switch wel in te kunnen stellen en/of koppelen. De switch blijkt op dit moment gewoon een "broadcast" over de Zigbee mesh te sturen die door alle lampen wordt opgepakt en dus alle lampen aan of uit zet (of dimt, of scene probeert te switchen). Ik hoop dat ik deze default broadcast eruit kan "configureren" ;)

• 19JM81
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:05
Ik wordt helemaal gek van de sensors van Aqara... ik blijf aan het re-pairen...

Heb in het totaal 5 multi sensors (temp/humidity/pressure), 2 motion sensors, 2 mini switches via Conbee II i.c.m. HA draaien. Echter vallen de multi sensors en motion sensors continue weg... de switches blijven het overigens wel doen. Wie oh wie heeft een oplossing?

Heb ondertussen mijn wifi op 2.4G kanaal 3(P)+7(S) in gebruik en mijn Zigbee op 25... maar het blijft wegvallen. Nog tips?

Is een Aqara Hub M2 kopen de oplossing? Kan ik die gebruiken in HA? Ik weet dat ik de sensors kan ontsluiten via de Homekit bridge in HA, maar je schijnt functionaliteit te verliezen? Niet alle data is beschikbaar van de sensor?

Een vriend van mij heeft een Homey en zegt dat het daar niet voorkomt, iemand anders ook deze ervaring? Kan ik maar beter een Homey kopen? Heb ik gehad maar de support is niet zo goed als HA.

[Voor 33% gewijzigd door 19JM81 op 28-12-2020 22:51]

• waah
@19JM81 repair je ze op de plek waar ze komen?

Heb je een zigbee-router (lamp bijvoorbeeld) die je met een schakelaar spanningsloos maakt?

De multi-sensors, deur sensors en motion sensors werken hier vlekkeloos met Conbee

• 19JM81
Ja ik repair ze op de plek waar ze al hangen. Dat soort lampen had ik maar heb ik ondertussen vervangen door normale lampen.

Alles lijkt toch prima te zijn:

[Voor 70% gewijzigd door 19JM81 op 01-01-2021 08:42]

• missTweakers
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 09-06 17:34
19JM81 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:16:
Ik wordt helemaal gek van de sensors van Aqara... ik blijf aan het re-pairen...

Heb in het totaal 5 multi sensors (temp/humidity/pressure), 2 motion sensors, 2 mini switches via Conbee II i.c.m. HA draaien. Echter vallen de multi sensors en motion sensors continue weg... de switches blijven het overigens wel doen. Wie oh wie heeft een oplossing?

Heb ondertussen mijn wifi op 2.4G kanaal 3(P)+7(S) in gebruik en mijn Zigbee op 25... maar het blijft wegvallen. Nog tips?

Is een Aqara Hub M2 kopen de oplossing? Kan ik die gebruiken in HA? Ik weet dat ik de sensors kan ontsluiten via de Homekit bridge in HA, maar je schijnt functionaliteit te verliezen? Niet alle data is beschikbaar van de sensor?

Een vriend van mij heeft een Homey en zegt dat het daar niet voorkomt, iemand anders ook deze ervaring? Kan ik maar beter een Homey kopen? Heb ik gehad maar de support is niet zo goed als HA.
Ja, ik had met HA hetzelfde probleem! Het leek wel alsof de connectie met de gateway niet meer werkte als het internet even wegviel. Ik heb nu ook een Homey gekocht en heb alles van Xiaomi direct ermee verbonden ipv via de gateway en dat werkt nu wel goed.

• Tristan

De boel is binnen! Ben echt verrast door de kwaliteit van het spul tot zover. Het ziet er allemaal goed uit en bijvoorbeeld die deur sensoren zijn echt klein.

Het toevoegen aan de M2 hub gaat allemaal zonder problemen en is in 5 seconden gepiept. Sta echt te kijken dat die chinezen dit zo goed gemaakt hebben.

De deur sensor pikt binnen een seconde op dat het contact verbroken is en zelfs met de water sensor en homekit integratie krijg ik direct een push notificatie zodra de sensor water detecteert. Ongelooflijk!

[Voor 19% gewijzigd door Tristan op 30-12-2020 14:16]

• hpmkruit
  • Nu online
Leuk kerstpakket heb je :)

• terror-oehoe
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 10-06 13:02
Tristan schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De boel is binnen! Ben echt verrast door de kwaliteit van het spul tot zover. Het ziet er allemaal goed uit en bijvoorbeeld die deur sensoren zijn echt klein.

Het toevoegen aan de M2 hub gaat allemaal zonder problemen en is in 5 seconden gepiept. Sta echt te kijken dat die chinezen dit zo goed gemaakt hebben.

De deur sensor pikt binnen een seconde op dat het contact verbroken is en zelfs met de water sensor en homekit integratie krijg ik direct een push notificatie zodra de sensor water detecteert. Ongelooflijk!
Die sensors doen het inderdaad hartstikke goed. Tegelijkertijd denk ik dan, waarom niet meer op de markt brengen; luchtkwaliteit, lichtgevoeligheid, co2 en geluid.

• Tristan
terror-oehoe schreef op donderdag 31 december 2020 @ 23:36:
[...]

Die sensors doen het inderdaad hartstikke goed. Tegelijkertijd denk ik dan, waarom niet meer op de markt brengen; luchtkwaliteit, lichtgevoeligheid, co2 en geluid.
Die licht sensor is er toch al wel? Volgens mij onder het Aqara Mi merk. Zie hem alleen niet staan in het overzicht van mijn hub.

• 19JM81
Heb de wifi settings gewijzigd en nog wat gesleuteld aan de positie van de Conbee stick en alles lijkt nu goed te werken!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Tristan schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gaaf!

Waar heb jij de M2 hub vandaan?

En de deur-sensoren? Beter leren kijken :D

• Tristan
i2Paq schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Gaaf!

Waar heb jij de M2 hub vandaan?

En de deur-sensoren?
De link voor de m2 hub staat in een post van een mij paar post hierboven.

De rest komt van alie

• madvisionz
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08-04 09:10
Ik had mijn Xiaomi Gateway gekoppelt in Domoticz op m'n Synology, heb inmiddels een nieuwe Synology NAS draaien en de boel overgezet echter lijkt de communicatie tussen Domoticz en de gateway nu weg en dacht ik de gateway "even" opnieuw te koppelen. Ik kan die wireless communication protocol optie nergens meer vinden in de Mi Home app? Wordt dit nog ondersteund en/of hebben ze dit eruit gesloopt? In elke uitleg komt de optie About naar voren waaronder deze optie is te vinden, maar ik zie em niet...iOS, Android. Same shit.

Alvast bedankt.

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Grmbl. Tegenwoordig op Aliexpress bij de Aqara sensoren erg vaak van die stomme thermometers ertussen, zodat de prijs lekker voordelig lijkt na een zoekopdracht. Klik je verder op de productpagina, blijkt die 5 € gewoon op de thermometer of een voetje van de PIR te slaan. :(

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
koelkast schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:05:
Grmbl. Tegenwoordig op Aliexpress bij de Aqara sensoren erg vaak van die stomme thermometers ertussen, zodat de prijs lekker voordelig lijkt na een zoekopdracht. Klik je verder op de productpagina, blijkt die 5 € gewoon op de thermometer of een voetje van de PIR te slaan. :(
Irritant he, nu is zoeken op aliexpress sowieso een tijdrovende taak. Ik zag ze ook, de internationale versie, via een Xiaomi site in Nederland aangeboden worden voor scherpe prijzen. Maar nog net ff niet scherp genoeg om de China browse stress te compenseren.

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• jobr
madvisionz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:00:
Ik had mijn Xiaomi Gateway gekoppelt in Domoticz op m'n Synology, heb inmiddels een nieuwe Synology NAS draaien en de boel overgezet echter lijkt de communicatie tussen Domoticz en de gateway nu weg en dacht ik de gateway "even" opnieuw te koppelen. Ik kan die wireless communication protocol optie nergens meer vinden in de Mi Home app? Wordt dit nog ondersteund en/of hebben ze dit eruit gesloopt? In elke uitleg komt de optie About naar voren waaronder deze optie is te vinden, maar ik zie em niet...iOS, Android. Same shit.

Alvast bedankt.
oude app 5.8.38 installeren

• Klippy
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18:09

Klippy

Still Game

koelkast schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:05:
Had ik ook last van, ik had ook geen goede prijzen gevonden eigenlijk. Volgens mij 12-13 Euro.

Als je de thermometer zoekt, bij HAShop hebben ze nu een "OEM" versie, dus zonder die veel te grote doos die ervoor zorgt dat het niet in de brievenbus past.
https://www.hashop.nl/aqa...luchtvochtigheidmeter-oem

Voor 15,95 in huis, dus gratis verzenden en in de brievenbus.
Zag dat ze nu (tijdelijk) niet op voorraad zijn, had hem vorige week snel in huis in elk geval.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1 ... 77 ... 80 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True