Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
freaky35 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:25:
MCE uit

C states uit

XMP uit

Vcore 1.2 vcore
Fixed

Dan gaan stressen🙂

En temperaturen dan in de gaten houden natuurlijk🙂
Waarom zou je XMP uitzetten? Draait je geheugen dan wel op de juiste waardes?

AVX off-set heeft overigens geen enkele nut, aangezien dit je OC altijd verlaagt zodra er load op je cpu wordt gezet, althans, dit gebeurt bij mij.

Vind het een beetje vervelend dat de OC stabiel is zolang ik geen prime gebruik om te stressen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:05
Ik test altijd eerst de cpu dan pas het geheugen erbij , anders is het lastig te achterhalen wat nou onstabiel is, de cpu of het geheugen . Als je gelijk beide probeerd.

Maar goed dat is zoals ik het test🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
freaky35 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:45:
Ik test altijd eerst de cpu dan pas het geheugen erbij , anders is het lastig te achterhalen wat nou onstabiel is, de cpu of het geheugen . Als je gelijk beide probeerd.

Maar goed dat is zoals ik het test🙂
XMP zou gewoon moeten werken. Tenzij je 3866+ geheugen hebt zou ik dat meteen mee willen testen. Wel slim om dat eerst stock te doen en dan een CPU OC. Jij doet het net andersom opzich niets mis mee. Echter kan een ringbus oc instabiel worden als de memory speeds toenemen. Dus ik begin zelf liever met het geheugen. En als ik bij hoge ring speeds niet meer stabiel ben test ik ook nog even een wat hoger memory voltage om uit te sluiten of het daar aan ligt.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 06-12-2017 23:28 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
XMP is ook lang niet altijd stabiel, vandaar dat ik dat apart doe eerst, ik wil eerst weten of het geheugen stabiel wil werken op de overclock en dus ook apart testen hoe hoog de cpu wil en stabiel is.

Maar ieder doet het op zijn manier, altijd goed om ook wat dingen te horen van anderen natuurlijk, daar leer Je ook weer van🙂👍

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 06-12-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 15:06
freaky35 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:25:
MCE uit

C states uit

XMP uit

Vcore 1.2 vcore
Fixed

Dan gaan stressen🙂

En temperaturen dan in de gaten houden natuurlijk🙂
Waar kan ik C states vinden? Zie het niet zo 1,2,3. Ik ga spelen met jou settings en kijken of ik ver kom! Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:26
mascarpwn schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:34:
[...]
AVX off-set heeft overigens geen enkele nut, aangezien dit je OC altijd verlaagt zodra er load op je cpu wordt gezet, althans, dit gebeurt bij mij.

Vind het een beetje vervelend dat de OC stabiel is zolang ik geen prime gebruik om te stressen.
AVX off-set is juist om te zorgen dat je cpu stabiel blijft als je gebruik gaat maken van AVX-code. Die is zo zwaar voor de processor dat hij die op minder hoge maximale snelheden kan uitvoeren dan al je overige taken.

Het handigst is om de off set heel hoog te zetten, daar je maximale overclock bij te zoeken en dan te kijken tot waar je de offset kunt verlagen (dus hogere snelheid) voordat je cpu op AVX instabiel wordt.

Als je geen offset gebruikt, kom je dus maar tot het max wat je cpu kan tijdens AVX en dat is aanzienlijk lager, terwijl deze AVX-instructies bijna nooit worden gebruikt. Je limiteert de cpu in 100% van de gevallen dus omdat je niet wilt dat hij terugvalt als hij (bijna nooit) aan de AVX gaat.

Eerst grote offset voor overclock en daarna de offset minimaliseren geeft de beste resultaten. Maximale snelheid voor normale dingen en maximale snelheid (maar dus iets minder hoog dan normaal) in AVX-omstandigheden.

Nuttige links:
http://www.overclock.net/...i-turn-off-avx-in-prime95
(Uitleg hoe je AVX uitzet in Prime)

https://edgeup.asus.com/2017/kaby-lake-overclocking-guide/5/
AVX Instruction Core Ratio Negative Offset: This setting reduces CPU core frequencies by the applied value when an AVX workload is run. The thermal output of AVX workloads is an order of magnitude higher than for non-AVX workloads, which is why this setting has been introduced. By using this feature, we can utilize a higher operating frequency for light-load applications while heavy-load applications that contain AVX code will downclock the processor to help keep core temperatures below the throttling point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
White Feather schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:46:
[...]

AVX off-set is juist om te zorgen dat je cpu stabiel blijft als je gebruik gaat maken van AVX-code. Die is zo zwaar voor de processor dat hij die op minder hoge maximale snelheden kan uitvoeren dan al je overige taken.

Het handigst is om de off set heel hoog te zetten, daar je maximale overclock bij te zoeken en dan te kijken tot waar je de offset kunt verlagen (dus hogere snelheid) voordat je cpu op AVX instabiel wordt.

Als je geen offset gebruikt, kom je dus maar tot het max wat je cpu kan tijdens AVX en dat is aanzienlijk lager, terwijl deze AVX-instructies bijna nooit worden gebruikt. Je limiteert de cpu in 100% van de gevallen dus omdat je niet wilt dat hij terugvalt als hij (bijna nooit) aan de AVX gaat.

Eerst grote offset voor overclock en daarna de offset minimaliseren geeft de beste resultaten. Maximale snelheid voor normale dingen en maximale snelheid (maar dus iets minder hoog dan normaal) in AVX-omstandigheden.

Nuttige links:
http://www.overclock.net/...i-turn-off-avx-in-prime95
(Uitleg hoe je AVX uitzet in Prime)

https://edgeup.asus.com/2017/kaby-lake-overclocking-guide/5/

[...]
Het idee is leuk.... praktijk is anders....
Bij mij switched hij continu naar die AVX offset speeds en zit hij 25-50% van de tijd op die lagere snelheden kortom kost je erg veel performance ook als je geen AVX programma's draait. Dus ik gebruik geen offset meer games zijn 100% stabiel. En rendering tools gebruik ik nu toch niet. Als ik dat wel ga doen zet ik hem handmatig wel 300MHz lager.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Astennu schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:55:
[...]

Het idee is leuk.... praktijk is anders....
Bij mij switched hij continu naar die AVX offset speeds en zit hij 25-50% van de tijd op die lagere snelheden kortom kost je erg veel performance ook als je geen AVX programma's draait. Dus ik gebruik geen offset meer games zijn 100% stabiel. En rendering tools gebruik ik nu toch niet. Als ik dat wel ga doen zet ik hem handmatig wel 300MHz lager.
Precies! Dat heb ik dus ook. Als ik AVX off-set gebruik wordt de CPU altijd terug geklokt zodra er load op komt, ook bij programma's die geen AVX gebruiken. Is dit een BIOS bug? Heb jij ook een Asus bord?

Ik snap dat de kloksnelheden terug naar 4.7ghz gaan als prime draait, maar als ik CoD, of Alien Isolation speel, zouden de kloksnelheden gewoon op 4.9ghz moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:56:
[...]

Precies! Dat heb ik dus ook. Als ik AVX off-set gebruik wordt de CPU altijd terug geklokt zodra er load op komt, ook bij programma's die geen AVX gebruiken. Is dit een BIOS bug? Heb jij ook een Asus bord?

Ik snap dat de kloksnelheden terug naar 4.7ghz gaan als prime draait, maar als ik CoD, of Alien Isolation speel, zouden de kloksnelheden gewoon op 4.9ghz moeten blijven.
Niet altijd maar je ziet hem tijdens load bij mij wisselen. Spingt elke paar sec naar de lagere clock en terug. Ik heb een MSI bord.

Op de desktop gebeurd het helaas ook welke software avx aanroept weer ik niet maar dat kost je gewoon performance met een offset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Astennu schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:16:
[...]

Niet altijd maar je ziet hem tijdens load bij mij wisselen. Spingt elke paar sec naar de lagere clock en terug. Ik heb een MSI bord.

Op de desktop gebeurd het helaas ook welke software avx aanroept weer ik niet maar dat kost je gewoon performance met een offset.
Excuses, ik heb het inderdaad verkeer verwoord.

Ik heb een Asus bord en lees dat dit een algemeen probleem is bij Z370 borden. Wat bij mij gebeurt is het volgende:

- Bij non-avx Prime95, blijft de kloksnelheid op 4.9ghz.

- Bij Aida64 fluctueert de kloksnelheid en springt het van 4.9ghz naar 4.7ghz en terug.
- Bij Alien Isolation fluctueert de kloksnelheid in het menu. Tijdens het spelen blijft het meestal op 4.9ghz. (dwz dat een sporadische sprong niet ongewoon is)
- Bij CoD WWII fluctueert de kloksnelheid en spring het van 4.9ghz naar 4.7ghz en terug.
- Bij PUBG fluctueert de kloksnelheid en spring het van 4.9ghz naar 4.7ghz en terug.

Zo te zien werkt AVX off-set gewoon niet goed en kunnen wij het beter niet gebruiken. Het lijkt mij ook overbodig om een systeem met AVX te stress-testen als je daar in het algemeen geen gebruik van maakt. De AVX load is exponentieel groter wat dus tot gevolg heeft dat een anders stabiele OC voor dagelijks gebruik, instabiel is onder AVX load.

Wat ik nu doe is mijn OC met Prime96 26.6 (non AVX) en Aida64 te testen. Het succesvol afronden van een achturige torture test duidt stabiliteit aan. Voor mensen die AVX wel gebruiken, raad ik het volgende aan: Zolang AVX off-set niet goed werkt, kun je het beste 2 OC profielen aanmaken; één zonder AVX stabiliteitsgarantie (b.v. @5.0ghz 1.30vcore) en één met AVX stabiliteitsgarantie (b.v. @4.7ghz 1.30vcore). Beide profielen moeten afzonderlijk op stabiliteit getest worden.

EDIT:

Ook heb ik ook veel verschillende OC fora gelezen dat de meest realistische AVX stress test Asus Realbench is. Dus als je AVX systeem stabiliteit wil toetsen, zou ik dat gebruiken ipv de nieuwe versie van Prime95.

[ Voor 5% gewijzigd door mascarpwn op 07-12-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-07 10:44

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Voor de mensen met terugvallende kloksnelheden onder load, hebben jullie de power limits in het BIOS wel verhoogd?

Met overklokken kan je buiten de TDP van de processor gaan, en zonder dit toe te staan in BIOS zal de CPU zichzelf terugklokken om binnen TDP te blijven.
Dit was bij mij de reden dat mijn CPU met non-AVX workloads terugklokte.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mascarpwn schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:34:
[...]

Waarom zou je XMP uitzetten? Draait je geheugen dan wel op de juiste waardes?

Ik heb verschillen gezien tussen een clean os en geen clean os. Bij het cleane os ging cinebench netjes op de non-avx snelheid, bij het oude OS (2500K) kreeg ik de offset fluctuaties. Rainbow Six fluctueerde op beide OS tijdens de game (niet in de lobby), dus ik vermoed dat die game daadwerkelijk AVX gebruikt.

Ik zou dus even dualboot win10 testen en kijken wat dat doet (tip: installeer hem met internet NIET aangesloten, scheelt weer een bug).

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 08-12-2017 15:29 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
sdk1985 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:27:
[...]

Ik heb verschillen gezien tussen een clean os en geen clean os. Bij het cleane os ging cinebench netjes op de non-avx snelheid, bij het oude OS (2500K) kreeg ik de offset fluctuaties. Rainbow Six fluctueerde op beide OS tijdens de game (niet in de lobby), dus ik vermoed dat die game daadwerkelijk AVX gebruikt.

Ik zou dus even dualboot win10 testen en kijken wat dat doet (tip: installeer hem met internet NIET aangesloten).
Ik ben er zojuist achter gekomen dat vrij veel games AVX instructies gebruiken. In ieder geval PUBG, de nieuwe Wolvenstein, Destiny 2, etc.

Er zijn vast meer instellingen in de bios die stabiliteit ten goede zouden kunnen komen. Op overclock.net net hebben ze het over vccio voltages en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Daar ben ik ook achter gekomen ook CSGO gebruikt het.

VCCIIO en VCCSA zijn voor van belang voor bv de geheugen controller. Als je de ram oveclockt zijn die belangrijk

De cpu clock en cache is vooral vcore van belang

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder AVX offset kun je overigens last krijgen van IO stroperigheid. Heb er meer mensen over gehoord. Dan lijkt alles sneller en je haalt de Mhz maar in de praktijk voelt er iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Komt er eigenlijk op neer, dat de chipset het eigenlijk niet aankan of?

En ik ben er achter dat de extreme echt slecht is qua koeling van de vrm’s
Op overclock forum staat dat de vrm’s boven de 100c worden met stresstest als primw

[ Voor 55% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee, zou mogelijk ook met microcode opgelost kunnen worden. Het platform is nog zo jong dat ik nog even wacht met harde conclusies.

Het is ook niet dat ik ontevreden hoef te zijn met de performance. Ik ben primair voor rainbow six siege geupgrade en die geeft ipv 100% nu 52% cpu usage aan dus dat zit wel snor (disclaimer: moet nog wel keer zonder HT testen). Microstutter is daarmee hoe dan ook volledig verdwenen.

Repost: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ymIsNSSHJcT8ABmnP1xmg7Cc/full.png

[ Voor 107% gewijzigd door sdk1985 op 08-12-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:40:
Daar ben ik ook achter gekomen ook CSGO gebruikt het.

VCCIIO en VCCSA zijn voor van belang voor bv de geheugen controller. Als je de ram oveclockt zijn die belangrijk

De cpu clock en cache is vooral vcore van belang
Ik heb de vciio nu op 1 staan (stond standaard veel te hoop op ~1.3) en vccsa op 1.1.

Ik moet wel toegeven dat ik redelijk ontmoedigd begin te raken: 4.9ghz 1.28v 8 uur stabiel in Aida64 maar 4.8ghz met een vcore van 1.32 houdt geen 10 min vol in Prime95. Wat is dat nou voor een bagger. Ik begin ook sterk te twijfelen aan verhalen van 5.0ghz "AVX stabiele" clocks op 1.28v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Het kan wel, maar je bent een delid nodig met dat voltage 1.320 om dat met prime95 te halen, met acceptabele temps.

Het licht ook sterk aan je cpu, als je de loterij gewonnen hebt, dan kunnen ze al op 1.250 stabiel 5ghz draaien.
Hoe lager de temps, hoe beter

Moederbord is net zo van belang.0
Plus ben ik achter gekomen, je moet een moederbord hebben, waarvan de vrm’s ook goed gekoeld zijn en ook overbemeten.

Die van mij heeft blijkbaar geen koelblok op de vrm’s zitten, waardoor die knetterheet worden met prime. Wat de levensduur van het mobo niet te goede komt . Ik ben dus dan ook blij dat ik noot heb getest met prime. Maar ik ga wel naar een ander moederbord .

Die van mij is 4,9ghz stabiel met realbench maar geen prime, omdat ik dat nooit getest heb.

Dat ga ik dus ook niet doen, omdat de vrm’ s dan de 100+ c kunnen bereiken😡.

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2017 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:27:
Het kan wel, maar je bent een delid nodig met dat voltage 1.320 om dat met prime95 te halen, met acceptabele temps.

Het licht ook sterk aan je cpu, als je de loterij gewonnen hebt, dan kunnen ze al op 1.250 stabiel 5ghz draaien.
Hoe lager de temps, hoe beter

Moederbord is net zo van belang.0
Plus ben ik achter gekomen, je moet een moederbord hebben, waarvan de vrm’s ook goed gekoeld zijn en ook overbemeten.

Die van mij heeft blijkbaar geen koelblok op de vrm’s zitten, waardoor die knetterheet worden met prime. Wat de levensduur van het mobo niet te goede komt . Ik ben dus dan ook blij dat ik noot heb getest met prime. Maar ik ga wel naar een ander moederbord .

Die van mij is 4,9ghz stabiel met realbench maar geen prime, omdat ik dat nooit getest heb.

Dat ga ik dus ook niet doen, omdat de vrm’ s dan de 100+ c kunnen bereiken😡.
Welk moederbord heb je en hoe zie je de vrm temp? Dat lijkt mij ook handig!

Ik denk niet dat een stresstestje van een paar uur in prime je mobo lifespan erg zal verlagen hoor. In daily use zal je nooit ook maar in de buurt van die temps komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ik heb een extreme 4 asrock, maar ik heb het van het overclock forum.

Normaal hoort er een temp sensor bij de vrm’s te zitten, maar volgens mij alle Asrocks hebben die niet

Welke heb jij?

106 c is erg slecht voor die dingen, plus de standaard temp zal ook veel hoger zijn.

Om een voorbeeld te geven , die van de asus Hero x zijn 84c, met wen hogere belasting

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2017 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:51:

Normaal hoort er een temp sensor bij de vrm’s te zitten, maar volgens mij alle Asrocks hebben die niet

Welke heb jij?

106 c is erg slecht voor die dingen, plus de standaard temp zal ook veel hoger zijn.

Om een voorbeeld te geven , die van de asus Hero x zijn 84c, met wen hogere belasting
Ik heb zelf een asus rog strix z370-g

Acties:
  • 0 Henk 'm!
106 graden klinkt meer als een utility die je temp niet goed uitleest... Wat zijn de min en max bij die value?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Her zit geen sensor voor vrm’s op asrocks, dit is extern gemeten.

http://www.overclock.net/...rm-discussion-thread/1320

Naar beneden toe scrollen, dan zien je ze
Ook van vele andere mobo’s

Tachi dat is eigenlijk 1 van de beste mobo’s zowel qua warmte afvoer en vrm’s

De extreme kan je dus beter mijden

Hier staat veel info er over en ook warmte foto’s

[ Voor 105% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
freaky35 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:03:
Her zit geen sensor voor vrm’s op asrocks, dit is extern gemeten.

http://www.overclock.net/...rm-discussion-thread/1320

Naar beneden toe scrollen, dan zien je ze
Ook van vele andere mobo’s

Tachi dat is eigenlijk 1 van de beste mobo’s zowel qua warmte afvoer en vrm’s

De extreme kan je dus beter mijden

Hier staat veel info er over en ook warmte foto’s
Ik merkte bij de Gaming K6 en de Gaming M5 in beide gevallen geen gekke temps op VRM met mijn IR thermometer. Van de K6 heb ik een plaatje gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:09:
[...]

Ik heb de vciio nu op 1 staan (stond standaard veel te hoop op ~1.3) en vccsa op 1.1.

Ik moet wel toegeven dat ik redelijk ontmoedigd begin te raken: 4.9ghz 1.28v 8 uur stabiel in Aida64 maar 4.8ghz met een vcore van 1.32 houdt geen 10 min vol in Prime95. Wat is dat nou voor een bagger. Ik begin ook sterk te twijfelen aan verhalen van 5.0ghz "AVX stabiele" clocks op 1.28v.
Het kan echt wel maar dan moet je wel een zo goed als golden sample hebben en sowieso een delid en goede koeling.

AVX is gewoon veel zwaarder die units zuipen enorm veel stroom temps schieten omhoog en die zijn ook gewoon minder stabiel dan de het INT gedeelte van de core. (de weakspot op clockspeed gebied).
Ik moet 200 MHz omlaag wil ik helemaal AVX stabiel kunnen zijn op dezelfde voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
freaky35 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:51:

Welke heb jij?

Ik zie gewoon heatsinks op een extreme 4 zitten?
https://www.asrock.com/MB/Intel/Z370%20Extreme4/index.asp

Of heb je toch een ander bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Sorrie de heatpipe dat ontbreekt met een AIO heb je blijkbaar een probleem met dit Bord. Ik heb luchtkoeling , dat Zou kunnen schelen, ik ga er binnenkort eens een temps sensor bij doen, kijken hoe warm het spul word

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mascarpwn
Astennu schreef op maandag 11 december 2017 @ 06:03:
[...]

Het kan echt wel maar dan moet je wel een zo goed als golden sample hebben en sowieso een delid en goede koeling.

AVX is gewoon veel zwaarder die units zuipen enorm veel stroom temps schieten omhoog en die zijn ook gewoon minder stabiel dan de het INT gedeelte van de core. (de weakspot op clockspeed gebied).
Ik moet 200 MHz omlaag wil ik helemaal AVX stabiel kunnen zijn op dezelfde voltages.
Na wat uitproberen en online informatie winnen ben ik van mening dat Prime95 (avx) gewoon geen goede stress test is. CPUs worden onnodig veel belast.

Als je CPU na 8 uur Asus Realbench en/of Aida64 stabiel blijft, kun je ervan uit gaan dat je systeem stabiel is. Prime95 heb ik compleet afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Prime95 is erg zwaar, voor alle componenten, het geeft een erg hoge load, te hoog naar mijn mening.

Dus zowel de VRM’s cpu als geheugen word echt een bak met load op gestort .

Ik heb realbench gedraait en HCI memtest voor het geheugen en cache en dat was stabiel.

En met mijn gebruik merk ik het nu toe geen probleem. Ook met games met AVX dus geen probleem, zoals CSGO.

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:29:
[...]

Na wat uitproberen en online informatie winnen ben ik van mening dat Prime95 (avx) gewoon geen goede stress test is. CPUs worden onnodig veel belast.

Als je CPU na 8 uur Asus Realbench en/of Aida64 stabiel blijft, kun je ervan uit gaan dat je systeem stabiel is. Prime95 heb ik compleet afgeschreven.
Tja i dont know. Een standaard CPU kan dat zonder issues draaien. En je wilt ook wat marge hebben.
Als prime er al meteen uit knalt kunnen andere apps die AVX gebruiken ook problemen geven / fouten maken bij berekeningen. Zolang je geen apps draait is het geen issue en is Realbensh / AIDA prima

Het zou wel mooi zijn als er een test is met meer day to day achtige stress load misschien net ietsjes zwaarder maar die in ieder geval ook wat AVX gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 11-12-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Zijn de programma’s die je gebruikt dan niet een goede indicatie?

Je kan het uittesten met het testen met realbench, als de cpu stabiel is.

Probeer dan een programma die AVX gebruikt uit en kijk of het stabiel blijft.voor een langere tijd testen natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Astennu schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:15:
[...]

Tja i dont know. Een standaard CPU kan dat zonder issues draaien. En je wilt ook wat marge hebben.
Als prime er al meteen uit knalt kunnen andere apps die AVX gebruiken ook problemen geven / fouten maken bij berekeningen. Zolang je geen apps draait is het geen issue en is Realbensh / AIDA prima

Het zou wel mooi zijn als er een test is met meer day to day achtige stress load misschien net ietsjes zwaarder maar die in ieder geval ook wat AVX gebruikt.
Asus Realbench toets gewoon AVX instructies hoor, dus een succesvolle achturige realbench stress test zou moeten betekenen dat je systeem volledig, AVX stabiel is.

Als je 24/7 priemgetallen gaat berekenen, is het wellicht noodzakelijk dat je systeem Prim95 avx stabiel is. Ik zou dit programma in ieder geval als de pest mijden.

[ Voor 3% gewijzigd door mascarpwn op 11-12-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:03:
[...]

Asus Realbench toets gewoon AVX instructies hoor, dus een succesvolle achturige realbench stress test zou moeten betekenen dat je systeem volledig, AVX stabiel is.

Als je 24/7 priemgetallen gaat berekenen, is het wellicht noodzakelijk dat je systeem Prim95 avx stabiel is. Ik zou dit programma in ieder geval als de pest mijden.
Ik zou eens naar de realbensh workload moeten kijken.
Ik was in ieder geval AIDA en Realbensh stable en had toch een crash met het spelen van games. Maar dat zou door LLC kunnen komen. Want games belasten 3 cores en realbensh 6 dus is de v-core in mijn geval iets hoger omdat ik eerst met 4 cores wel 5.0 stabiel had maar met 6 niet.

Moet in ieder geval nog wat verder tweaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Astennu schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:10:
[...]

Ik zou eens naar de realbensh workload moeten kijken.
Ik was in ieder geval AIDA en Realbensh stable en had toch een crash met het spelen van games. Maar dat zou door LLC kunnen komen. Want games belasten 3 cores en realbensh 6 dus is de v-core in mijn geval iets hoger omdat ik eerst met 4 cores wel 5.0 stabiel had maar met 6 niet.

Moet in ieder geval nog wat verder tweaken :)
Ik snap 'm. In welke games crashte je dan? Het hoeft niet persé aan je CPU's stabiliteit te liggen hoor; sommige games zijn gewoon slecht geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:16:
[...]

Ik snap 'm. In welke games crashte je dan? Het hoeft niet persé aan je CPU's stabiliteit te liggen hoor; sommige games zijn gewoon slecht geoptimaliseerd.
Mwo crysis 3 engine.
Maar heb daar nooit issues mee gehad met andere setups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mascarpwn schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:16:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik al erg lang geen crashende games gezien. Maar er zijn er wel een aantal die ik niet speel (PUBG?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Eindelijk met wat hulp van een tweaker een stabiele overclock gekregen op 4.8Ghz, wel met 1.35 Vcore. probeerde op manual OC settings een 1.29/1.30/1.31 maar alleen maar BSODS bij het runnen van stress test / bench mark. Denk dat ik toch pech heb gehad met mijn chip.

Alsnog wil ik proberen naar de 5Ghz te komen maar denk dat ik dan wel rond de 1.4 vcore moet gaan en dat wil ik niet echt. Primaire reden is alleen gamen en niet benchen of video editing etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Je hebt helaas geen goede chip nee,als deze op 1.350 pas stabiel word, met welke stresstesten trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
freaky35 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:50:
Je hebt helaas geen goede chip nee,als deze op 1.350 pas stabiel word, met welke stresstesten trouwens?
IXTU / Realbench / Prime95 26.6 (zonder AVX)

Denk het wel, zat te kijken om het om te ruilen maar voorraad is nog steeds schaars. Heb geprobeerd AI Overclock tuner op manual, DDR4 op 3200MHZ, MCE / C States / Speedstep uit, Vcore op 1.29 en dan op 4,8 GHZ, Boot gewoon wel in windows maar eenmaal ik een stress test begin is het meteen BSOD.

Denk dat ik toch nog voor een 4.9/5.0 ga als de Vcore onder de 1.39 blijft, en normale temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santos schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:28:
Eindelijk met wat hulp van een tweaker een stabiele overclock gekregen op 4.8Ghz, wel met 1.35 Vcore. probeerde op manual OC settings een 1.29/1.30/1.31 maar alleen maar BSODS bij het runnen van stress test / bench mark. Denk dat ik toch pech heb gehad met mijn chip.

Alsnog wil ik proberen naar de 5Ghz te komen maar denk dat ik dan wel rond de 1.4 vcore moet gaan en dat wil ik niet echt. Primaire reden is alleen gamen en niet benchen of video editing etc
5.0 ga je met 1.4v niet halen als je voor 4800 al 1.35 nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Astennu schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:28:
[...]

5.0 ga je met 1.4v niet halen als je voor 4800 al 1.35 nodig hebt.
Betwijfel het ook, ga het proberen en anders houd het niet maar op. Is niet echt een overclock vind ik voor een "k" versie wat geadverteerd word als een beast. Jammer dat ik een slechte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santos schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:46:
[...]

Betwijfel het ook, ga het proberen en anders houd het niet maar op. Is niet echt een overclock vind ik voor een "k" versie wat geadverteerd word als een beast. Jammer dat ik een slechte heb.
Er wordt niets geadverteerd alleen dat de multipler unlocked is thats it. Er worden 0 garanties gegeven over welke snelheden er gehaald kunnen worden. Maar ik snap dat het balen is.

Wat voor een temperatuur haal je eigenlijk met 1.35v? bij mij was dat voornamelijk het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Santos schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:46:
[...]

Het is nooit een garantie dat een K cpu die snelheid haald. De garantie die je hebt , is dat deze altijd op de stock snelheden, goed draait, stabiel ect. Alles daarboven is een kwestie dat je een goed of minder exemplaar hebt.

Je hebt helaas niet de loterij, jammer dat sowieso.

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 12-12-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Als al die dingen 5.0+ GHz hadden gedaan had intel de base clocks wel wat hoger gemaakt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Denk dat ik helaas niet de lotterij heb gewonnen, denk niet dat er super veel verschil is in 1440p 144hz gamen tussen 4,8 en 5.0, Gaat meer om GPU (denk ik).

Wel had ik op default settings rare vcore spikes, boven 1.41 of meer. Asus een mail gestuurd en stuurt mij net een mail om een CMOS reset te doen. Iemand een idee of dit eventueel er voor kan zorgen dat ik betere OC kan halen?

[ Voor 42% gewijzigd door sacaji op 12-12-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santos schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:51:
Denk dat ik helaas niet de lotterij heb gewonnen, denk niet dat er super veel verschil is in 1440p 144hz gamen tussen 4,8 en 5.0, Gaat meer om GPU (denk ik).

Wel had ik op default settings rare vcore spikes, boven 1.41 of meer. Asus een mail gestuurd en stuurt mij net een mail om een CMOS reset te doen. Iemand een idee of dit eventueel er voor kan zorgen dat ik betere OC kan halen?
Temp's zijn key daarom vroeg ik ook wat voor een temps je haald tijdens realbensh op 1.35v :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Astennu schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:55:
[...]

Temp's zijn key daarom vroeg ik ook wat voor een temps je haald tijdens realbensh op 1.35v :)
Oh dacht dat ik al had gespot, hoogste spike was 78.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santos schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:55:
[...]

Oh dacht dat ik al had gespot, hoogste spike was 78.
Dat is niet echt hoog. Die van mij is nu stabiel op 5.0 GHz 1.27-1.29v (afhankelijk van de load) en dan tot 95c getest als piek temp. (Realbensh)

Boven de 85-90c worden ze aanzienlijk minder stabiel. Ik heb overigens wel een 8600K die clocken sowieso wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Santos schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:51:

Heb je het laatste bios voor het moederbord erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
freaky35 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:04:
[...]

Heb je het laatste bios voor het moederbord erop staan.
Bios 5430 (beta), met de officiele BIOS kon ik niet eens op 4.8 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Astennu schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:22:
[...]

Dat is niet echt hoog. Die van mij is nu stabiel op 5.0 GHz 1.27-1.29v (afhankelijk van de load) en dan tot 95c getest als piek temp. (Realbensh)

Boven de 85-90c worden ze aanzienlijk minder stabiel. Ik heb overigens wel een 8600K die clocken sowieso wat hoger.
95c is wel erg hoog trouwens, ik zou toch rond de 85 als max een beetje aanhouden. Maar dat is mijn mening dan.

Die van mij word 85c max met realbench op 4,9ghz
HCI memtest is die ook stabiel mee.
Ik ga nog verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
freaky35 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:35:
[...]

95c is wel erg hoog trouwens, ik zou toch rond de 85 als max een beetje aanhouden. Maar dat is mijn mening dan.

Die van mij word 85c max met realbench op 4,9ghz
HCI memtest is die ook stabiel mee.
Ik ga nog verder testen.
Zo heet wordt hij normaal ook niet. Dan is het rond de 80 dit was een stability test en dan test ik ook met hogere temperaturen. In de zomer kan het ook 35c+ worden dus wil gewoon wat marge hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Nee maar dan nog vind ik het hoog, ook met een stresstest maar goed.

Ik ben die van mij nu aan het testen op 5ghz. Realbench zal te heet worden, dus ik ga kijken hoe ik ehm dan het beste van testen.

Het ding vraagt om een dellid, dan is sowieso 5ghz mogelijk met deze.

[ Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 12-12-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
freaky35 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:10:
Nee maar dan nog vind ik het hoog, ook met een stresstest maar goed.

Ik ben die van mij nu aan het testen op 5ghz. Realbench zal te heet worden, dus ik ga kijken hoe ik ehm dan het beste van testen.

Het ding vraagt om een dellid, dan is sowieso 5ghz mogelijk met deze.
Ik niet die dingen zijn voor 99c gemaakt dan gaat hij trottelen. Genoeg laptops die dat soort temps aantikken. Voor 24/7 niet aan te raden en nu gaat hij dat ook niet bereiken (had de fans op fixed 25% staan ipv auto) dus ook met warmer weer zou ik dan rond de 85c uit moeten gaan komen (is het idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-06 09:53
ik zie veel mensen toppen op rond de 4.8 4.9 ghz, en dan willen ze een n delid doen om 5 ghz te halen, is die 200 mhz het echt waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-07 10:44

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Vlizzjeffrey schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:36:
ik zie veel mensen toppen op rond de 4.8 4.9 ghz, en dan willen ze een n delid doen om 5 ghz te halen, is die 200 mhz het echt waard?
Ik vind delidden sowieso de moeite waard om hogere clocks/lagere temps te halen en geen AVX compensatie multiplier te hoeven gebruiken.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Vlizzjeffrey schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:36:
Of het het waard is, nee maar leuk is het wel, het tweaken ect🙂, en die 5ghz blijft toch een soort’magische’ grens🙂

Delid heeft wel zin om de temps omlaag te krijgen en dat is zeker met warm weer wel nodig , met een behoorlijke overclock .

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 13-12-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-06 09:53
freaky35 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:21:
[...]

Of het het waard is, nee maar leuk is het wel, het tweaken ect🙂, en die 5ghz blijft toch een soort’magische’ grens🙂
Dit inderdaad denk ik ook.
Zag laatst in vraag en aanbod iemand die ze gedelidde 8700k voor meer te koop had staan dan een nieuwe, die dacht dat een delid de waarde van ze cpu verhoogde, terwijl het juist andersom is ( geen garantie meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Klopt en zeker niet meer waard, of het moet echt een aantoonbaar goed exemplaar zijn(5,1ghz met laag voltage bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Iemand enig idee of mijn RAM wel op 3200MHZ draait? Heb manual overclock op 4.8

https://imgur.com/a/87J5f

Wel zie ik in elke CPU monitor program dat ik andere VID heb dan VCore, is dit bij iedereen zo?

[ Voor 31% gewijzigd door sacaji op 13-12-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Je ram draait gewoon 3200, je moet die 1600x 2 doen

Vcore is wat anders als vid

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 13-12-2017 17:56 ]

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Mijn Z370 Taichi gaat er uit. Prima bord maar de HAF XB op m'n bureau begint me mateloos te irriteren :)

Zodoende de BitFenix Phenom Micro-ATX besteld, te samen met een H80i, wat noctua fans en het "airflow" zij paneel waar 2 140mm fans in gaan.

Zodra m'n Taichi weg is gaat er een ASUS ROG Strix Z370-G in omdat er helaas weinig andere leuke mATX bordjes zijn.

Mocht er overigens iemand interesse hebben, hij staat op V&A en inruil van het genoemde bord is sowieso mogelijk.

Houd jullie op de hoogt mbt het Asus bord :)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | ASUS Radeon 9070XT Prime OC | Kingston Fury 64GB 6000CL30 | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Cooler Master NR200p

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Edit: verplaatst

[ Voor 90% gewijzigd door S_Chief op 14-12-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Zag net dat ASUS een Bios beta heeft uitgebracht (5605) ipv 5430 die ik nu heb geinstalleerd. Iemand die weet wat de veranderingen zijn? Ik zie het zelfde als wat stond bij de 5430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-06 21:41
ECP0WERS schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:04:
Mijn Z370 Taichi gaat er uit. Prima bord maar de HAF XB op m'n bureau begint me mateloos te irriteren :)

Zodoende de BitFenix Phenom Micro-ATX besteld, te samen met een H80i, wat noctua fans en het "airflow" zij paneel waar 2 140mm fans in gaan.

Zodra m'n Taichi weg is gaat er een ASUS ROG Strix Z370-G in omdat er helaas weinig andere leuke mATX bordjes zijn.

Mocht er overigens iemand interesse hebben, hij staat op V&A en inruil van het genoemde bord is sowieso mogelijk.

Houd jullie op de hoogt mbt het Asus bord :)
Mooi kast die Bitfenix, toevallig bij iemand van de week gezien :P , hopelijk klokt het Asus bord een beetje hetzelfde als Taichi.
Laat maar eens een paar foto's zien als je build klaar is, ben wel benieuwd.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Zojuist klaar met alles testen en Windows opnieuw geinstalleerd na talloze BSODs hahah. Mijn ervaringen mbt het Asus Z370G bord zijn niet zo goed als die met de Z370 Taichi. Vooral het overklokken van het geheugen is op de Asus wat lastiger en haalt niet dezelfde resulaten als op de Asrock.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | ASUS Radeon 9070XT Prime OC | Kingston Fury 64GB 6000CL30 | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Cooler Master NR200p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Die Tachi is 1 van de betere OC borden die je kan kopen, vooral qua koeling, geheugen snelheden vrm’s is het de beste keus, zeker voor het bedrag in vergelijk met de ROG asus borden.

Ik snapte je keuze al niet helemaal, maar goed je hebt de Tachi nog wel ?

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 17-12-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
freaky35 schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:38:
Die Tachi is 1 van de betere OC borden die je kan kopen, vooral qua koeling, geheugen snelheden vrm’s is het de beste keus, zeker voor het bedrag in vergelijk met de ROG asus borden.

Ik snapte je keuze al niet helemaal, maar goed je hebt de Tachi nog wel ?
Ik heb de Taichi nog wel. Echter zit nu alles in een véél kleiner kastje en dat is toch zeker net zo fijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
ECP0WERS schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:53:
Zojuist klaar met alles testen en Windows opnieuw geinstalleerd na talloze BSODs hahah. Mijn ervaringen mbt het Asus Z370G bord zijn niet zo goed als die met de Z370 Taichi. Vooral het overklokken van het geheugen is op de Asus wat lastiger en haalt niet dezelfde resulaten als op de Asrock.
Wat gek zeg, ik heb hetzelfde bordje en het OCen ging (na het omruilen van een slechte CPU) super gesmeerd. Wat was er beter aan de Taichi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ECP0WERS schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:19:
[...]

Ik heb de Taichi nog wel. Echter zit nu alles in een véél kleiner kastje en dat is toch zeker net zo fijn. ;)
Het is natuurlijk maar net wat je van belang vind👍, gaat erom dat je tevreden bent zo toch👍.

Maar ik had al gezien dat die Asrock borden makkelijk stabiel te krijgen zijn, met zowel cpu als geheugen overclocks. Ik denk ik er nog steeds over na een ander mobo aan te schaffen, deze extreme 4 is het net allemaal niet. .

Misschien dat ik wacht op de z390 borden maar geen idee of die compatible zijn met deze coffee lake cpu’s

[ Voor 33% gewijzigd door freaky35 op 18-12-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
mascarpwn schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:55:
[...]

Wat gek zeg, ik heb hetzelfde bordje en het OCen ging (na het omruilen van een slechte CPU) super gesmeerd. Wat was er beter aan de Taichi?
De ASRock borden zijn in mijn ervaring véél gebruiksvriendelijker. Als je geheugen overclock na 3x niet door wil starten, start hij zelf in safe mode. CPU was veel makkelijker stabiel te krijgen en crashte niet zoals de ASUS doet.

Mijn CPU draait inmiddels hetzelfde als op de ASRock maar met een iets hoger voltage. En mijn ram draait maximaal 3166MT/s 1t ipv 3375MT/s 1t. 3300MT/s 2t is nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:14
Ik gebruik zelf de ASUS ROG Strix Z370-I Gaming.
Maar het overklokken gaat simpel multiplier op 50 en gaan rest auto vcore is 1.36 met een 8350k moet de 8600k nog inbouwen
Of voor een andere build kan ook .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
ECP0WERS schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:18:
[...]

De ASRock borden zijn in mijn ervaring véél gebruiksvriendelijker. Als je geheugen overclock na 3x niet door wil starten, start hij zelf in safe mode. CPU was veel makkelijker stabiel te krijgen en crashte niet zoals de ASUS doet.

Mijn CPU draait inmiddels hetzelfde als op de ASRock maar met een iets hoger voltage. En mijn ram draait maximaal 3166MT/s 1t ipv 3375MT/s 1t. 3300MT/s 2t is nog wel te doen.
Wat bijzonder. Ik heb dus de -g wifi exemplaar en ben in het hele overclock process niet één keer gecrasht. Hier en daar stopte een worker, maar crashen, dat niet. Wat is je kloksnelheid en voltage nu? Ik draai op 4.9ghz en 1.29vcore.

Ik overweeg overigens om over te stappen naar adaptive voltage. Of zeggen jullie dat het niet uitmaakt dat de cpu altijd op 4.9ghz draait met een vcore van 1.29?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Het moet niet veel uitmaken, adaptieve zorgt er voor dat de voltage belast juist vaak hoger word. Maar het is per mobo verschillend hoe goed dit werkt, gewoon uitproberen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:16:
Het moet niet veel uitmaken, adaptieve zorgt er voor dat de voltage belast juist vaak hoger word. Maar het is per mobo verschillend hoe goed dit werkt, gewoon uitproberen dus.
Dat kun je uiteraard instellen. Het gaat meer om het feit dat je voltages idle laag blijven. Ik weet alleen niet of dit 'zuiniger' gedrag noemenswaardig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Net zo iets als offset maar ik vind het tot nu toe iets prettiger werken. Ik gebruik zelf ook adaptive voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Astennu schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:54:
Net zo iets als offset maar ik vind het tot nu toe iets prettiger werken. Ik gebruik zelf ook adaptive voltage.
Yep, er is nog een handje vol instellingen die ik uit zou willen proberen:

- CPU power duty control op extreme (staat nu op T. Probe)
- long en short duration package power limit op 4095 (staan nu op auto)
- ia ac en ia dc load line op 0.01 (staan nu op auto)
- CPU current capacity op 140% (staat nu op auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:48
ECP0WERS schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:18:
[...]

Mmm.. Klinkt alsof ASUS langzaamaan de weg kwijt aan het raken is. Op mijn Maximus V Gene (Sandy bridge), moederbord werkt dit exact hetzelfde. Geheugen of OC instabiel reboot in safe mode. Ik had al wat reviews gelezen van de Z370G en dit houd mij dan ook tegen om nu te upgraden.

NVME slot is niet handig en mooi geplaatst, de VRM's zijn minder dan mijn huidige bord en dan ook nog dat de overclocks niet denderend zijn volgens de reviews :(. Nog maar 1 Gen wachten?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Asus maakt zeker wel goede borden , de ROG z370 zijn toch wel ook de top borden, samen met de Tachi en dan ook nog de gaming 7 van Gigabyte. Echter in de middenklasse is het toch goed uitkijken, welke je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
MrDucky schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:22:
[...]

Mmm.. Klinkt alsof ASUS langzaamaan de weg kwijt aan het raken is. Op mijn Maximus V Gene (Sandy bridge), moederbord werkt dit exact hetzelfde. Geheugen of OC instabiel reboot in safe mode. Ik had al wat reviews gelezen van de Z370G en dit houd mij dan ook tegen om nu te upgraden.

NVME slot is niet handig en mooi geplaatst, de VRM's zijn minder dan mijn huidige bord en dan ook nog dat de overclocks niet denderend zijn volgens de reviews :(. Nog maar 1 Gen wachten?
Grappig, ik ben ook van een V Gene met een 3770k @4.8ghz overgestapt!

Ik weet echter niet of het klopt dat hij niet teruggaat naar stock values bij een instabiele boot, volgens mij doet hij dit namelijk wel.

Wat de overclocks betreft refereer je misschien naar een oude bios waarbij de LLC niet goed werkte; dat is allang verholpen. Als mijn eigen ervaring tekenend mag zijn, kan ik je vertellen dat dit bordje even soepel overclockt als mijn V Gene toentertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
Ik ben nog steeds niet happig, het VRM design is minder dan de vroegere M-ATX borden. Het aanbod is dan ook heel erg klein dus zo iets als een Maximus V Gene hoeven ze ook niet meer te maken. Al die RGB meuk had er van mij prima afgekund die paar euro hadden ze dan wat mij betreft in de VRM's mogen steken bijvoorbeeld. of in een NVME Shield.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
MrDucky schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:36:
Ik ben nog steeds niet happig, het VRM design is minder dan de vroegere M-ATX borden. Het aanbod is dan ook heel erg klein dus zo iets als een Maximus V Gene hoeven ze ook niet meer te maken. Al die RGB meuk had er van mij prima afgekund die paar euro hadden ze dan wat mij betreft in de VRM's mogen steken bijvoorbeeld. of in een NVME Shield.
Ik snap je punt hoor. Ik moet er wel bij zeggen dat het -G model alleen een klein RGB lichtje onder de chipset heatsink heeft - gelukkig.

Een shield vind ik zelf onbelangrijk, gezien het alleen esthetische waarde heeft. Wat de VRMs betreft weet ik het niet zo. Waar heb je gelezen dat deze slecht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
Niet zozeer slecht hoor, enkel kunnen ze niet meekomen met de ATX borden. Je betaalt High-end geld maar je krijgt een midrange ATX bord voor de prijs. Het Mini-ITX bord van Asus is dan wel weer redelijk prima. Maar ook daar geld dat het niet kan meten met ATX. Het lijkt als of alle fabrikanten wachten op iets. Kijk maar naar het aanbod in Mini-ITX en M-ATX borden voor zowel Ryzen als Coffeelake. Dit is minder dan voorgaande generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
MrDucky schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:42:
Niet zozeer slecht hoor, enkel kunnen ze niet meekomen met de ATX borden. Je betaalt High-end geld maar je krijgt een midrange ATX bord voor de prijs. Het Mini-ITX bord van Asus is dan wel weer redelijk prima. Maar ook daar geld dat het niet kan meten met ATX. Het lijkt als of alle fabrikanten wachten op iets. Kijk maar naar het aanbod in Mini-ITX en M-ATX borden voor zowel Ryzen als Coffeelake. Dit is minder dan voorgaande generaties.
Ik zou dit even moeten onderzoeken, want volgens mij hebben de ATX, μATX en miniATX borden exact dezelfde VRMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
Ze hebben er minder vroeger had je vaak 10+2 bijvoorbeeld tegenwoordig is dat 6+2 of 8+2.
Maar feit blijft dat ik nog een generatie oversla.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
MrDucky schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:06:
Ze hebben er minder vroeger had je vaak 10+2 bijvoorbeeld tegenwoordig is dat 6+2 of 8+2.
Maar feit blijft dat ik nog een generatie oversla.:)
Dat zou kunnen, ik weet alleen niet dit verschil wat uitmaakt.

Anyway, heeft iemand toevallig spam nodig?

*SNIP*

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 19-12-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macboe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-04 10:30
Hallo,

Via Tweakers een i3 8350 overgenomen, het plan was om een ITX te bouwen. Nu begin ik echter te twijfel over ITX omdat die moederbordjes zoveel duurder zijn. Iemand een tip hoe ik een knoop door kan hakken?

Groet,

Willem

[ Voor 4% gewijzigd door Macboe op 19-12-2017 15:38 ]

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Macboe schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:38:
Hallo,

Via Tweakers een i3 8350 overgenomen, het plan was om een ITX te bouwen. Nu begin ik echter te twijfel over ITX omdat die moederbordjes zoveel duurder zijn. Iemand een tip hoe ik een knoop door kan hakken?

Groet,

Willem
Weer verkopen of wachten op de goedkopere borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Ff een vraagje, heb geprobeerd het 16pagina lange topic door te spitten en zal best dat t ergens staat, maar kan het zo snel niet vinden.
Vanwege de levertijden (als je dat al zo mag noemen) van de boxed i7-8700 zit ik toch sterk te overwegen om de i7-8700k tray aan te schaffen. Wel iets duurder (terwijl je er minder voor krijgt toch?).
Maar als ik dan idd naar de prijs kijk, zit dat weer heel dicht bij de i7-8700k boxed.

Wat is nu wijsheid? Ben geen overclocker, dus an sich is die k overkill, maar 'beter mee verlegen dan om verlegen', het is verder een top cpu natuurlijk toch?

Wordt er nog aparte eisen aan voeding gesteld (heb nu 550watt) voor deze cpu (immers, 64w vs 95w)?

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Cpu vreet wel meer als die 95 watt. Maar ook welke voeding heb je? Een 550 watt no name, of een 550watt kwaliteits voeding, dat is wel een heel verschil.

De 8700, heb je maar 2 cores die op max 4,7ghz draaien. Alle cores belast word dat 4,3ghz

Terwijl de 8700k je dus met overclock 4,7ghz op alle cores kan. Dat is best wat verschil🙂

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

freaky35 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:04:
Cpu vreet wel meer als die 95 watt. Maar ook welke voeding heb je? Een 550 watt no name, of een 550watt kwaliteits voeding, dat is wel een heel verschil.

De 8700, heb je maar 2 cores die op max 4,7ghz draaien. Alle cores belast word dat 4,3ghz

Terwijl de 8700k je dus met overclock 4,7ghz op alle cores kan. Dat is best wat verschil🙂
Cool - Dit is de eerste keer dat ik dit zo op deze manier uitgelegd krijg! Nooit geweten dat dit op 'individuele' core basis was.
Betekent dit dat als je de k versie niet overclocked deze dezelfde prestaties heeft als de non-k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Ik zie dat de 8700k 100 MHz op 1 a2 cores sneller is

De basis clocksnelheid is ook maar 3,2ghz bij de 8700 tenopzichte van de 8700k met 3,6ghz.

Alleen heeft de 8700k dus met de mogelijkheid om alle cores op 4,7ghz te kunnen draaien. Omdat die geunlocked .

Dus een 8700k is in dat opzicht altijd beter.
Als je geen HT nodig bent, zou je denk ik zelf nog beter voor een 8600k kunnen gaan als een 8700

[ Voor 54% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

freaky35 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:21:

De basis clocksnelheid is ook maar 3,2ghz bij de 8700 tenopzichte van de 8700k met 3,6ghz.

Alleen heeft de 8700k dus met de mogelijkheid om alle cores op 4,7ghz te kunnen draaien. Omdat die geunlocked .

Als je geen HT nodig bent, zou je denk ik zelf nog beter voor een 8600k kunnen gaan als een 8700
Wederom bedankt! Helpt mij enorm!
Laatste vraag: Ik lees dat bij boxed je de cpu als consument krijgt aangeleverd in een normale verpakking (vaak ook met koeling, maar dat is nu niet aan de orde).
Tray is vaak een mindere garantie periode + (zoals t woord al zegt) in een tray. Elke webwinkel heeft zijn eigen manier van transport van 'die ene' cpu die een klant nu koopt.

Zijn er verder nog zaken waarbij je hier op moet letten bij een keuze tussen boxed / tray?
(Ik ben met tray meer dan tevreden, garantie boeit me niet en de doos idem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-07 11:21
456 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:11:
[...]

Wederom bedankt! Helpt mij enorm!
Laatste vraag: Ik lees dat bij boxed je de cpu als consument krijgt aangeleverd in een normale verpakking (vaak ook met koeling, maar dat is nu niet aan de orde).
Tray is vaak een mindere garantie periode + (zoals t woord al zegt) in een tray. Elke webwinkel heeft zijn eigen manier van transport van 'die ene' cpu die een klant nu koopt.

Zijn er verder nog zaken waarbij je hier op moet letten bij een keuze tussen boxed / tray?
(Ik ben met tray meer dan tevreden, garantie boeit me niet en de doos idem).
Bij boxed krijg je intelgarantie (3jaar ) en een mooie doos,
Bij de tray versie ligt de garantie bij de verkoper ,meestal ook 3 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-07 11:21
freaky35 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:21:

Ik twijfel zelf ook tussen k en non-k
Maar als je de standaard instellingen gebruikt (multicore enhancement uit ) zit er toch weinig verschil tussen de 8700 en 8700k als ik volgend artikel goed begrijp ?
https://www.gamersnexus.n...ee-lake-turbo-8700k-8600k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Die is niet te gebruiken met een gelockte 8700, dat is wat ik in ieder geval lees.

Misschien dat iemand anders er meer duidelijkheid in kan geven.

En of je multi core enhacement Wilt gebruiken is nog een 2de omdat deze veel te veel voltage vaak geeft aan de cpu.

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 23-12-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awfullawton
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 22:30
i7 8700k @ 5 Ghz op 1.22V - max temp 67 C Cinebench R15 score: 1644

i7 8700k @ 5.2 Ghz op 1.32V - max temp 74C - Cinebench R15 score: 1702

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Jij hebt de loterij gewonnen🙂

Maar cinebench zegt nog helemaal niks

[ Voor 35% gewijzigd door freaky35 op 24-12-2017 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awfullawton
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 22:30
denk je? met welke test kan ik dat zeker weten?

PS: ik gebruik geen graphic card, (ik gebruik alleen CPU voor multiple extensive java applications tot aan 98% utilisation) waardoor de temp in de tower wat lager ligt dan gemiddeld, zou dat verschil significant genoeg zijn om het geen "lottery" te noemen? of zou dat geen verschil maken.

ik heb de MasterLiquid 240 AIO, mijn gehele fan config (4x120mm fans) is push only

ik zou hem wel eens naar 5.4 willen knallen, is dit raadzaam? ik verwacht dan max temperaturen tot 85 - 88C

[ Voor 11% gewijzigd door awfullawton op 25-12-2017 01:05 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste