Astennu schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:16:
[...]
Niet altijd maar je ziet hem tijdens load bij mij wisselen. Spingt elke paar sec naar de lagere clock en terug. Ik heb een MSI bord.
Op de desktop gebeurd het helaas ook welke software avx aanroept weer ik niet maar dat kost je gewoon performance met een offset.
Excuses, ik heb het inderdaad verkeer verwoord.
Ik heb een Asus bord en lees dat dit een algemeen probleem is bij Z370 borden. Wat bij mij gebeurt is het volgende:
- Bij non-avx Prime95, blijft de kloksnelheid op 4.9ghz.
- Bij Aida64 fluctueert de kloksnelheid en springt het van 4.9ghz naar 4.7ghz en terug.
- Bij Alien Isolation fluctueert de kloksnelheid in het menu. Tijdens het spelen blijft het
meestal op 4.9ghz. (dwz dat een sporadische sprong niet ongewoon is)
- Bij CoD WWII fluctueert de kloksnelheid en spring het van 4.9ghz naar 4.7ghz en terug.
- Bij PUBG fluctueert de kloksnelheid en spring het van 4.9ghz naar 4.7ghz en terug.
Zo te zien werkt AVX off-set gewoon niet goed en kunnen wij het beter niet gebruiken. Het lijkt mij ook overbodig om een systeem met AVX te stress-testen als je daar in het algemeen geen gebruik van maakt. De AVX load is exponentieel groter wat dus tot gevolg heeft dat een anders stabiele OC voor dagelijks gebruik, instabiel is onder AVX load.
Wat ik nu doe is mijn OC met Prime96 26.6 (non AVX) en Aida64 te testen. Het succesvol afronden van een achturige torture test duidt stabiliteit aan. Voor mensen die AVX
wel gebruiken, raad ik het volgende aan: Zolang AVX off-set niet goed werkt, kun je het beste 2 OC profielen aanmaken; één zonder AVX stabiliteitsgarantie (b.v. @5.0ghz 1.30vcore) en één met AVX stabiliteitsgarantie (b.v. @4.7ghz 1.30vcore). Beide profielen moeten afzonderlijk op stabiliteit getest worden.
EDIT:
Ook heb ik ook veel verschillende OC fora gelezen dat de meest realistische AVX stress test Asus Realbench is. Dus als je AVX systeem stabiliteit wil toetsen, zou ik dat gebruiken ipv de nieuwe versie van Prime95.
[
Voor 5% gewijzigd door
mascarpwn op 07-12-2017 20:20
]