Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
freaky35 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:50:
[...]

Costum loop👍🙂, zou ik ook wel willen👍. Maar eens in verdiepen of me dat zal gaan lukken.

Echter moet die dan alsnog een dellid hebben, op 4,9 word die van mij toch te warm
Zo moeilijk is het niet hoor. Zeker tegenwoordig niet.
In de tijd dat ik er mee bezig was kocht je een vijver pomp, wat tuinslang, kachelradiator van een auto en een waterblok van Swiftech of zo En dan maakte je daar je waterkoeling van. Je had wel 120mm rad's maar die waren erg duur. Tegenwoordig heb je zo veel mooi spul. Toen moest je wat meer zelf prutsen en improviseren. sommige maakte toen ook zelf nog waterblokken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
regmaster schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:07:
[...]

En heb je een MSI bord dat je voorkeur heeft? De MSI z370 Gaming Pro Carbon staat op mijn lijstje als min of meer gedeelde 1e keuze met de Asrock, mede omdat ik hiervan de AM4 versie van heb die probleemloos werkt. Ik heb wel ff moeten uitzoeken hoe het zit met LLC maar nu dat goed werkt is de AM4 versie in ieder geval rete stabiel, dat verwacht ik dan ook wel van de z370 versie.
Ik heb zelf de Gaming K6 ivm de debug led, zie ook mijn nominatie voor bord vh jaar. De LLC kunnen we kort over zijn, alleen LLC1 werkt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:31:
[...]

Ik heb zelf de Gaming K6 ivm de debug led, zie ook mijn nominatie voor bord vh jaar. De LLC kunnen we kort over zijn, alleen LLC1 werkt.
Niet echt een positief oordeel op een aantal onderdelen. Die MSI komt er een stuk positiever vanaf zo te zien. Heb je de fan control ook nog getest? De AM4 variant van Asrock had daar nogal wat problemen doordat het bios de verkeerde temps uitleest van Ryzen waardoor de fans veel te hard draaien dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
regmaster schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:18:
[...]

Niet echt een positief oordeel op een aantal onderdelen. Die MSI komt er een stuk positiever vanaf zo te zien. Heb je de fan control ook nog getest? De AM4 variant van Asrock had daar nogal wat problemen doordat het bios de verkeerde temps uitleest van Ryzen waardoor de fans veel te hard draaien dan nodig.
Fan control bij Asrock is inderdaad niet altijd even goed. Bij mijn Z170 Pro 4 (s?) bleek fan 3 uberhaupt niet in te stellen, bij fan2 alleen 100% via 3 pins en alleen fan1 kon je normaal instellen. Daar heb ik dus noodgedwongen mijn front fans via een splitter altijd 100% draaien zodat mijn rear fan via een verlengkabel op 50% kan draaien (totale kosten 14 euro extra!). Maar goed gedane zaken...

Even uit het hoofd, aantekeningen zijn even zoek: Gaming K6 had 4 fan headers waarvan er 1 voor de pump is. Deze fan headers konden mijn 3 pins Be Quiet Pure power na fan tuning en een reboot op 3x 20% en 1x 33% laten draaien. Elke keer als je nieuwe fan aansluit, in mijn geval de fan op een andere poort zet, moet je opnieuw tunen. Of alle 4 de headers true PWM zijn heb ik niet kunnen testen, had geen losse PWM beschikbaar.

De MSI heeft meer fan headers, stuk of 6. Daar kun je in de bios direct wisselen tussen PWM en DC modus en ook direct je fans normaal besturen zonder reboot of tuning. In ieder geval FAN2 die ik nu gebruik heeft true PWM (gaat naar controller van de Dark Base 700, die het signaal weer doorzet naar de case fans).

MSI heeft dus wat meer opties en het doet sneller wat je wil. Of dat een pluspunt is hangt heel erg van je kast en geduld af.

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 29-11-2017 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Vreemd dat er zoveel verschil zit tussen de merken met dit soort toch wel cruciale zaken. Jammer dat fan controle eigenlijk nooit in reviews wordt meegenomen want het kan wel bepalend zijn voor de keuze of voor een eindoordeel. Aangezien ik niet over genoeg geduld beschik zal het wel het MSI bord worden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:08
Astennu schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:49:
[...]

Zo moeilijk is het niet hoor. Zeker tegenwoordig niet.
In de tijd dat ik er mee bezig was kocht je een vijver pomp, wat tuinslang, kachelradiator van een auto en een waterblok van Swiftech of zo En dan maakte je daar je waterkoeling van. Je had wel 120mm rad's maar die waren erg duur. Tegenwoordig heb je zo veel mooi spul. Toen moest je wat meer zelf prutsen en improviseren. sommige maakte toen ook zelf nog waterblokken.
De echte tweakers dus👍🙂. Ik ga er eens naar kijken, je bent er erg handig in ziet merken, voor mij zal dat toch iets minder zijn,lol🙂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
regmaster schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:04:
Vreemd dat er zoveel verschil zit tussen de merken met dit soort toch wel cruciale zaken. Jammer dat fan controle eigenlijk nooit in reviews wordt meegenomen want het kan wel bepalend zijn voor de keuze of voor een eindoordeel. Aangezien ik niet over genoeg geduld beschik zal het wel het MSI bord worden denk ik :)
De Gigabyte Gaming 7 heeft alleen maar pwm fans en je kunt alle fans met een fancurve instellen, mocht je daarin geïnteresseerd zijn:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
freaky35 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:15:
[...]

De echte tweakers dus👍🙂. Ik ga er eens naar kijken, je bent er erg handig in ziet merken, voor mij zal dat toch iets minder zijn,lol🙂.
Valt wel mee het is gewoon minder moeilijk dan men denkt. En tegenwoordig past dat custom spul ook makkelijk op elkaar met klik verbindingen en zo. Niet meer moeilijk doen met slang klemmen.
Het is wat meer werk om op te zetten maar wel veel beter dan dat AIO spul.

Zullen vast wel wat build topic's zijn waar je informatie kan vinden.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Astennu
Ik heb nog wat testjes gedaan met mijn CPU:

Prime AVX:
5000MHz - 1.343v T=99c = Fail
4900MHz - 1.343v T=99c = Pass

4900MHz - 1.312v T=95c = Pass

T = core temp van de heetste core in mijn geval Core 2 (dus eigenlijk nr3)
Ambient temp was 16.5C en de cooler was een Mugen 5 cooler met fan op max 1200RPM.

Niet echt hele denderende resultaten maar ook niet extreem slecht. Een Delid zal zeker helpen echter vraag ik mij af hoeveel denk niet dat ik dan ineens wel de 5.2 Kan halen. Temps dalen meestal maar 15-25c als je dan weer uit gaat van een warme zomer dag zit op dan op vergelijkbare temps als ik nu zonder delid haal en zou dat dus niet stabiel zijn en kan je dus eigenlijk maar max 4.9 doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 30-11-2017 07:07 ]

• regmaster
  • Niet online
Sj44k13 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:17:
[...]

De Gigabyte Gaming 7 heeft alleen maar pwm fans en je kunt alle fans met een fancurve instellen, mocht je daarin geïnteresseerd zijn:).
Aardig bord maar wel een kerstboom en stukken duurder dan de MSI. Verder weet ik het nooit zo met Gigabyte, ik heb vaker borden van het merk gehad maar deed ze ook weer vrij snel weg omdat ik het toch iedere keer net niet vond qua bios. Ik ben sowieso niet gehecht aan welk merk dan ook, als het doet wat ik vind dat het zou moeten doen is het goed genoeg. Ik doe ook helemaal niet zo lang met hardware zoals de meesten dat wel doen. Wat dat betreft lever ik een goede bijdrage om de economie draaiende te houden :)

• Cobiwan
  • Niet online
regmaster schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:32:
[...]

Aardig bord maar wel een kerstboom en stukken duurder dan de MSI. Verder weet ik het nooit zo met Gigabyte, ik heb vaker borden van het merk gehad maar deed ze ook weer vrij snel weg omdat ik het toch iedere keer net niet vond qua bios. Ik ben sowieso niet gehecht aan welk merk dan ook, als het doet wat ik vind dat het zou moeten doen is het goed genoeg. Ik doe ook helemaal niet zo lang met hardware zoals de meesten dat wel doen. Wat dat betreft lever ik een goede bijdrage om de economie draaiende te houden :)
Dank erin begrijp ik, maar is de MSI niet ook een kerstboom?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Een kerstboom lijkt tegenwoordig een beetje onvermijdelijk. Gelukkig kan je zoiets uit zetten en betaal je er vrijwel niks extra's voor.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• regmaster
  • Niet online
Maar ik kom er nu achter dat Windows 7 nu echt door Intel en de mobo fabrikanten de nek is omgedraaid want er worden geen chipset drivers voor de 8e generatie te beschikking gesteld. Aangezien MSmalware 10 hier het huis niet inkomt, en ik nog niet volledig native op Linux over kan, sla ik deze Intel maar eens over. Ik blijf nog maar in het AMD kamp hangen, AM4 gaat nog wel even mee.

• freaky35
Drivers zijn er voor Windows 8 in elk geval te vinden hoor, maar ze zijn het heel hardhandig aan het doordrukken om iedereen op Windows 10 te krijgen, dat is absoluut waar.

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 30-11-2017 14:28 ]

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:07:
Niet echt hele denderende resultaten maar ook niet extreem slecht. Een Delid zal zeker helpen echter vraag ik mij af hoeveel denk niet dat ik dan ineens wel de 5.2 Kan halen. Temps dalen meestal maar 15-25c als je dan weer uit gaat van een warme zomer dag zit op dan op vergelijkbare temps als ik nu zonder delid haal en zou dat dus niet stabiel zijn en kan je dus eigenlijk maar max 4.9 doen.
Als de IHS van je CPU gelijmd zit met een dikke laag lijm kan het soms nog wel meer schelen. Er zijn ook resultaten te vinden van 35c graden drops en ook resultaten van maar 10c graden drops.. Ook dat weet je helaas niet op voorhand.

Even terug te komen op je vraag mbt mijn temperaturen, deze zitten nu op 75c voor de warmste core en voorheen met de H115i op 72c graden.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Verwijderd

nvm

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ECP0WERS schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:46:
[...]

Als de IHS van je CPU gelijmd zit met een dikke laag lijm kan het soms nog wel meer schelen. Er zijn ook resultaten te vinden van 35c graden drops en ook resultaten van maar 10c graden drops.. Ook dat weet je helaas niet op voorhand.

Even terug te komen op je vraag mbt mijn temperaturen, deze zitten nu op 75c voor de warmste core en voorheen met de H115i op 72c graden.
True. Maar gezien jou temps op 1.25v zal het niet zo veel zijn ik haal met 1.31 en 4.9ghz de 91c op de warmte core. Met 1.334v loopt de temp al weer 5c op. Avx boven de 4.9 vind deze lastig dus vraag me af of een delid wel de moeite is gezien het garantie verlies.
Wellicht beter om eerst een betere cpu te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 01-12-2017 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 00:30:
[...]

True. Maar gezien jou temps op 1.25v zal het niet zo veel zijn ik haal met 1.31 en 4.9ghz de 91c op de warmte core. Met 1.334v loopt de temp al weer 5c op. Avx boven de 4.9 vind deze lastig dus vraag me af of een delid wel de moeite is gezien het garantie verlies.
Wellicht beter om eerst een betere cpu te vinden.
Aah dat waren mijn temps op 5150MHz op 1.344v. Wil best 5GHz op 1.25 voor je doen :P

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Earzz schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:06:
Multi Core Enhancement is op een K processor ook te gebruiken waardoor al je cores kunnen boosten naar 4.7GHz.
Zelf ben ik voor de non K gegaan aangezien ik een ITX systeem ga bouwen en koeling toch enigszins een issue is.
Persoonlijk vind ik het overclocken met een high end cpu sowieso niet spectaculair, een extra GHz ga je toch niet halen.
Extra GHz niet, maar het kan zeker wel wat schelen, van 4,3ghz naar bf 4,7 a 4,8 is zeker mogelijk, en dat op alle cores is dat toch wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ECP0WERS schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 05:57:
[...]

Aah dat waren mijn temps op 5150MHz op 1.344v. Wil best 5GHz op 1.25 voor je doen :P
Dus je draaide 5.0 op 1.248 zonder delid en met delid 5150 met 1.344?
Weet je de temps nog voor de delid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Ja, dat was met de H115i 86°c graden op de heetste core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Mazzelaar🙂👍 dat red die van mij echt niet, je hebt echt de loterij gewonnen🙂

Maar ik heb ook geen slecht exemplaar, dat nou ook alweer niet, maar er zijn er maar enkele, die zo hoog gaan met zo weinig vcore.Als die van jou.

[ Voor 100% gewijzigd door freaky35 op 01-12-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:42:
Mazzelaar🙂👍 dat red die van mij echt niet, je hebt echt de loterij gewonnen🙂
Tja.. Tis hoe je het bekijkt haha. De mijn wilt met geen mogelijkheid op 5.2 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Er zijn er genoeg die 4,8 niet eens halen, ik denk dat je best tevreden mag zijn, met je exempllaar👍. Ik wil wel ruilen hoor, ☺🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Die van mij draait 5.0GHz op 1.28V.

Wel met een delid. Zonder delid deed hij 90 graden, met rondom de 70.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Blaat schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:30:
Die van mij draait 5.0GHz op 1.28V.

Wel met een delid. Zonder delid deed hij 90 graden, met rondom de 70.
In de nieuwe prime?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Nee. Prime gebruik ik al heel lang niet meer als stabiliteitstest. Fouten haal ik er met andere software vaak veel sneller uit.

Ik werk net IBT en AIDA64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
IBT haalt het er heel snel uit ja als bv de vcore te laag staat. Echter het grappige is, als ik wel, realbench draait al 1.240 stabiel, terwijl IBT bij die van mij zelfs 1.280 of meer nodig is op 4.9ghz. Echter op 1.240 is alles wat ik ermee doe gewoon stabiel. Die zware test hebben echt wen onrealistisch hoge load.

Voor geheugen en cache draai ik HCI memtest, dat moet toch wel de beste geheugen checker zijn, samen met Google memtest, maar die is nog lastiger om pass te halen

Ik laat mijn cpu lekker op 1.240 staan, werkt prima zo
Realbench is zoals de naam al aangeeft , heeft de meest realistische max load

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 01-12-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ECP0WERS schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:42:
Ja, dat was met de H115i 86°c graden op de heetste core.
Als ik dat voltage draai kan ik misschien 4.8 halen of zo zonder een delid te doen.
Misschien zelfs maar 4.7 en voor 4.9 heb ik al 1.31 nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 02-12-2017 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
regmaster schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:15:
Maar ik kom er nu achter dat Windows 7 nu echt door Intel en de mobo fabrikanten de nek is omgedraaid want er worden geen chipset drivers voor de 8e generatie te beschikking gesteld. Aangezien MSmalware 10 hier het huis niet inkomt, en ik nog niet volledig native op Linux over kan, sla ik deze Intel maar eens over. Ik blijf nog maar in het AMD kamp hangen, AM4 gaat nog wel even mee.
Klinkt een beetje als koud watervrees. Hele meute weigerde destijds ook Vista om vervolgens dood leuk over te stappen naar Windows 7 (wat exact vista was, alleen met een iets andere GUI, Vista SP1 had zelfs een snellere boottime dan Win7 RC).

Voor DX12 is Win10 hoe dan ook een vereiste (Win7 doet 11.1 gedeeltelijk). Kwestie van tijd voor je om moet.

Gelukkig kun je Windows 10 vrij makkelijk proberen. Gratis te downloaden van de MS website. Installatie vanaf een USB3 stick duurt circa 5 minuten. Tijdens de setup wordt gevraagd welke data je wel en niet wil doorsturen.
Sj44k13 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:17:
[...]

Volgens mij hebben de meeste borden alleen maar PWN fans. De vraag is echter altijd of het 'true' modulation is en of je makkelijk naar DC (voltage) mode kunt wisselen voor het geval je case met 3-pin fans komt. Heb je daar ook ervaring mee?

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 02-12-2017 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:07:
Ik heb nog wat testjes gedaan met mijn CPU:

Prime AVX:
5000MHz - 1.343v T=99c = Fail
4900MHz - 1.343v T=99c = Pass

4900MHz - 1.312v T=95c = Pass

T = core temp van de heetste core in mijn geval Core 2 (dus eigenlijk nr3)
Ambient temp was 16.5C en de cooler was een Mugen 5 cooler met fan op max 1200RPM.

Die t99 is overduidelijk het probleem. Neem aan dat je al geprobeerd hebt het voltage te verlagen. In dat geval is beter koelen inderdaad de enige optie. Mijn Mugen 5 PCGH kreeg 1.34v nog wel gekoeld. Werd pas problematisch bij 1.39-1.40. Bovendien is dat met HT, zonder HT werd het allemaal een stuk minder warm.

Weet niet wat voor koeler je hebt? Klinkt alsof die niet heel erg goed zijn werk doet.
ECP0WERS schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:56:
Ik zit letterlijk 30cm van m'n cpu vandaan :p De fans op m'n H115i hadden 1100-1300 rpm nodig om m'n cpu koel te houden en mijn NH-U14s draait 900-1100rpm.

Uiteraard is geluid iets persoonlijks en ieders gehoor is anders ;) Voor mij is de luchtkoeler en stiller en een veel prettiger geluid.
Als je hem hoort dan had je toch voor de Mugen PCGH moeten gaan, die kun je pas op 10cm horen (met de kast dicht helemaal niet). Gaat maar tot 800rpm :P . Onder de 1.38v zit je daarmee wel safe.

[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 02-12-2017 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeetje triple post, tijd om te gaan slapen.

[ Voor 105% gewijzigd door sdk1985 op 02-12-2017 04:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
sdk1985 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 03:56:
[...]

Die t99 is overduidelijk het probleem. Neem aan dat je al geprobeerd hebt het voltage te verlagen. In dat geval is beter koelen inderdaad de enige optie. Mijn Mugen 5 PCGH kreeg 1.34v nog wel gekoeld. Werd pas problematisch bij 1.39-1.40. Bovendien is dat met HT, zonder HT werd het allemaal een stuk minder warm.

Weet niet wat voor koeler je hebt? Klinkt alsof die niet heel erg goed zijn werk doet.
Ik heb een mugen 5 in een open benshmarks.
Kan ook zijn dat deze cpu simpelweg meer lekstroom heeft daar zit ook nogal eens wat verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Hmmm zal denk ik toch nog moeten kijken of mijn cooler er goed op zit, ik kan echt niet naar 1.350 en dat het spul dan nog koel genoeg blijft🤔

Maar 99 c is wel helemaal op de max, zo hoog heb ik die van mij nooit gehad, wil ik ook niet, wel net over de 90, maar toen snel de benchmark uit gezet.

CPU ging niet throttlen ofzo , maar was meer voor mijn eigen gemoedsrust 😂.

[ Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 02-12-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 03:52:
[...]

Klinkt een beetje als koud watervrees. Hele meute weigerde destijds ook Vista om vervolgens dood leuk over te stappen naar Windows 7 (wat exact vista was, alleen met een iets andere GUI, Vista SP1 had zelfs een snellere boottime dan Win7 RC).

Voor DX12 is Win10 hoe dan ook een vereiste (Win7 doet 11.1 gedeeltelijk). Kwestie van tijd voor je om moet.

Gelukkig kun je Windows 10 vrij makkelijk proberen. Gratis te downloaden van de MS website. Installatie vanaf een USB3 stick duurt circa 5 minuten. Tijdens de setup wordt gevraagd welke data je wel en niet wil doorsturen.

[...]

Volgens mij hebben de meeste borden alleen maar PWN fans. De vraag is echter altijd of het 'true' modulation is en of je makkelijk naar DC (voltage) mode kunt wisselen voor het geval je case met 3-pin fans komt. Heb je daar ook ervaring mee?
Heb er eerst 2 weken voltage fans opgehad die met mijn fractal design r5 kwamen en pas daarna pwm noctua fans. Voor zover ik weer werd alles automatisch naar behoren herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
Gebruiken jullie manual vcore modus of offset modus? Ik heb zelf manual modus wat er dus voor zorgt dat mijn cpu altijd op 4.9ghz draait en mijn vcore ook altijd op 1.28 staat.

Is het de moeite waard om over te stappen naar offset modus (en evt speed step aan te zetten) zodat de pc idle minder verbruikt/hitte genereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:57
Krijg maar geen stabiele overclock na 2 dagen met de 8700K. Booten in windows natuurlijk wel, maar na paar minuten Prime95 bsod. Had hem op XMP gezet, 1.35vcore, 4,9ghz.. Enige tips wat ik nog meer moet uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Test eerst zonder XMP,(XMP kan ook voor de instabiliteit zorgen )zorg eerst dat je zonder geheugen overclock de max stabiele clock vind voor de cpu.

Hoe minder parameters je mee begint hoe beter. Als je dan een stabiele overclock hebt gevonden kan je bezig gaan met het geheugen.

Test eerst maar eens met realbench, als die stabiel is kan je verder en echt, als realbench stabiel is, is het systeem dat ook bij normaal gebruik.prime geeft zo’n onrealistisch hoge load.

Wat zijn de temps die je krijgt?
Welke koeling gebruik je, post ook de rest van je hardware maar🙂

[ Voor 42% gewijzigd door freaky35 op 02-12-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 12:16:
Gebruiken jullie manual vcore modus of offset modus? Ik heb zelf manual modus wat er dus voor zorgt dat mijn cpu altijd op 4.9ghz draait en mijn vcore ook altijd op 1.28 staat.

Is het de moeite waard om over te stappen naar offset modus (en evt speed step aan te zetten) zodat de pc idle minder verbruikt/hitte genereert?
Nee ik gebruik die andere optie. Weet even niet meer exact hoe die heet. Iets van Adaptive of zo. Werkt wat lekkerder dan offset maar zorgt er wel voor dat je voltages bij Idle en lage core clocks omlaag gaan. Scheel toch weer iets van 5-10 watt in verbruik idle tov fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santos schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:31:
Krijg maar geen stabiele overclock na 2 dagen met de 8700K. Booten in windows natuurlijk wel, maar na paar minuten Prime95 bsod. Had hem op XMP gezet, 1.35vcore, 4,9ghz.. Enige tips wat ik nog meer moet uitzetten?
Prime gebruikt AVX en dat is zwaarder. Hoe hoog zijn je temps met 1.35v? zou zo maar eens richting de max van 100 kunnen gaan. En dan is dat waarschijnlijk je probleem. Misschien moet je eerst 1.25v met 4700 MHz of zo testen. En kijken hoe je temps dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Santos schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:31:
Misschien moet je 'm ook maar omruilen. Mijn eerste chip was ook bagger; ik kreeg 'm niet eens met een vcore van 1.35 stabiel op 4.8ghz. Mijn nieuwe draait stabiel op 4.9 met een vcore van 1.28!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mascarpwn schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:06:
[...]

Misschien moet je 'm ook maar omruilen. Mijn eerste chip was ook bagger; ik kreeg 'm niet eens met een vcore van 1.35 stabiel op 4.8ghz. Mijn nieuwe draait stabiel op 4.9 met een vcore van 1.28!
Neemt de winkel hem terug dan als hij is gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
sdk1985 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:39:
[...]

Neemt de winkel hem terug dan als hij is gebruikt?
Natuurlijk. Zolang er geen beschadigingen zijn heb je daar volgens de wet koop op afstand recht op. Retour, geld terug, opnieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 03:52:
[...]

Omdat dit geen OS topic is zal ik hier niet uitweiden over de veiligheidsrisico's van Windows 10 voor de gebruikers maar bottomline is dat mijn weerzin tegen Windows 10 niets maar dan ook niets met koudwatervrees te maken maar alles met privacy en achterdeuren die niet uit te schakelen of te omzeilen zijn. Gelukkig kan dit in Windows 7 wel dus zolang er nog veiligheidsupdates zijn zal ik dat blijven gebruiken totdat ik native over kan op Linux.
En btw, DX12 is wel de grootste drogreden om op een onveilig OS over te stappen.

[ Voor 3% gewijzigd door regmaster op 02-12-2017 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
regmaster schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:56:
[...]

Omdat dit geen OS topic is zal ik hier niet uitweiden over de veiligheidsrisico's van Windows 10 voor de gebruikers maar bottomline is dat mijn weerzin tegen Windows 10 niets maar dan ook niets met koudwatervrees te maken maar alles met privacy en achterdeuren die niet uit te schakelen of te omzeilen zijn. Gelukkig kan dit in Windows 7 wel dus zolang er nog veiligheidsupdates zijn zal ik dat blijven gebruiken totdat ik native over kan op Linux.
En btw, DX12 is wel de grootste drogreden om op een onveilig OS over te stappen.
Tja de eerst masterskeys voor de US zaten al in Windows 95 dus wat dat betreft ben je met Windows 7 ook niet veilig. Windows zonder degelijke firewall (dus niet Windows firewall) is sinds de opkomst van het internet eigenlijk al vragen om problemen. Er zijn nu 500 miljoen computers met windows 10. Niets moet, maar ben wel benieuwd hoe lang je het gaat volhouden.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat je, mits je Nvidia gebruikt, momenteel nog weinig baat hebt bij DX12. DX12 exclusives zijn er nu een stuk of 6, maar die moet je maar net willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
mascarpwn schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:48:
[...]

Natuurlijk. Zolang er geen beschadigingen zijn heb je daar volgens de wet koop op afstand recht op. Retour, geld terug, opnieuw kopen.
Vreemd, zal morgen even wat testen. Stond wel made in Malaysia. Weet niet waar die van jou komt? Heb idd mensen gezien op 5ghz met zelfde specs op 1.29 vcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nooit bij me opgekomen. Komt wel tikkeltje asociaal op mij over, dan krijgt iemand anders die opengemaakte cpu :P . Maar goed ik zit uberhaupt al over de 2 weken, die van mij is 6-11 verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
sdk1985 schreef op zondag 3 december 2017 @ 00:11:
[...]

Nooit bij me opgekomen. Komt wel tikkeltje asociaal op mij over, dan krijgt iemand anders die opengemaakte cpu :P . Maar goed ik zit uberhaupt al over de 2 weken, die van mij is 6-11 verzonden.
Vind je? Ik zie het niet zo, zolang iedereen dezelfde rechten heeft is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Gisteren avond, vanochtend maar deze tutorial gevolgd omdat hij de zelfde specs heeft als mij: YouTube: ROG STRIX Z370-I GAMING - Extreme Overclock 5ghz + Full bios Menu ex...

Qua temps kom ik richting de 80, PUBG werkte vloeiend zonder crashes, maar als ik andere spel wil spelen krijg ik een rainbow scherm, Physx veranderd naar me 1080 TI maar heletijd een BSOD. Alles weer terug gezet naar XMP /Auto en het werkt weer.... Vind het vervelend, had geen 5ghz gedaan maar 4.8... Iemand een link voor een z370 tutorial zodat ik de hele dag er mee kan klooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Ja maar dat is natuurlijk niet echt netjes als je vervolgens weer dezelfde CPU opnieuw koopt bij dezelfde winkel.
En ook niet netjes als je hem dan elders opnieuw koopt. Het product is daar na 2e hands en de winkel kan hem dan niet meer voor die prijs verkopen.
Als je bv een 8600 hebt en dan naar een 8700 gaat is het nog tot daar aan toe als je zegt dat de 8600 niet snel genoeg is. OC wordt niet gegarandeerd dus dat is de gok.
sdk1985 schreef op zondag 3 december 2017 @ 00:11:
[...]

Die worden dan niet meer als nieuw verkocht zijn immers gebruikt. Die komen dan in de outlets terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Santos schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:10:
Gisteren avond, vanochtend maar deze tutorial gevolgd omdat hij de zelfde specs heeft als mij: YouTube: ROG STRIX Z370-I GAMING - Extreme Overclock 5ghz + Full bios Menu ex...

Qua temps kom ik richting de 80, PUBG werkte vloeiend zonder crashes, maar als ik andere spel wil spelen krijg ik een rainbow scherm, Physx veranderd naar me 1080 TI maar heletijd een BSOD. Alles weer terug gezet naar XMP /Auto en het werkt weer.... Vind het vervelend, had geen 5ghz gedaan maar 4.8... Iemand een link voor een z370 tutorial zodat ik de hele dag er mee kan klooien?
Temps richting de 80c, waarmee, stresstest?
En regenboog kleuren, klinkt niet best eerlijk gezegd,

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Astennu schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:11:
[...]

Ja maar dat is natuurlijk niet echt netjes als je vervolgens weer dezelfde CPU opnieuw koopt bij dezelfde winkel.
En ook niet netjes als je hem dan elders opnieuw koopt. Het product is daar na 2e hands en de winkel kan hem dan niet meer voor die prijs verkopen.
Als je bv een 8600 hebt en dan naar een 8700 gaat is het nog tot daar aan toe als je zegt dat de 8600 niet snel genoeg is. OC wordt niet gegarandeerd dus dat is de gok.

[...]

Die worden dan niet meer als nieuw verkocht zijn immers gebruikt. Die komen dan in de outlets terecht.
Hoe kom je daar nou weer bij? ALLE onderdelen die retour gaan worden gewoon als nieuw verkocht; vooral items waar zo veel vraag naar is. Bovendien heb je het recht om een product na aankoop uit te proberen en terug te sturen als je daar niet tevreden mee bent. De wet koop op afstand luidt zelfs dat je geen reden op hoeft te geven zolang de verpakking niet beschadigd is (dit geldt overigens niet voor verpakkingen die niet onbeschadigd geopend kunnen worden, daar zijn de leveranciers zelf verantwoordelijk voor).

Cablemod probeerde hetzelfde. Ik had kabels besteld en was daar niet tevreden mee. Zij gaven aan dat omdat de verpakking geopend was, ik deze niet meer terug kon sturen. 5 minuten nadat ik een geschil via PayPal geopend had, kreeg ik een mail waarin stond dat mijn geld terug was geboekt.

Verkopers van slechte winkels maken misbruik van het feit dat de meeste kopers hun rechten niet kennen en snel opgeven omdat zij confrontaties ongemakkelijk vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door mascarpwn op 04-12-2017 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op maandag 4 december 2017 @ 00:28:
[...]

Hoe kom je daar nou weer bij? ALLE onderdelen die retour gaan worden gewoon als nieuw verkocht; vooral items waar zo veel vraag naar is. Bovendien heb je het recht om een product na aankoop uit te proberen en terug te sturen als je daar niet tevreden mee bent. De wet koop op afstand luidt zelfs dat je geen reden op hoeft te geven zolang de verpakking niet beschadigd is (dit geldt overigens niet voor verpakkingen die niet onbeschadigd geopend kunnen worden, daar zijn de leveranciers zelf verantwoordelijk voor).

Cablemod probeerde hetzelfde. Ik had kabels besteld en was daar niet tevreden mee. Zij gaven aan dat omdat de verpakking geopend was, ik deze niet meer terug kon sturen. 5 minuten nadat ik een geschil via PayPal geopend had, kreeg ik een mail waarin stond dat mijn geld terug was geboekt.

Verkopers van slechte winkels maken misbruik van het feit dat de meeste kopers hun rechten niet kennen en snel opgeven omdat zij confrontaties ongemakkelijk vinden.
Omdat ik in ieder geval een aantal winkels weet die ze dan niet als nieuw verkopen. Seal is dan immers verbroken. Daarnaast verwacht een andere koper ook een nieuw product.

En ja het is je recht. Maar zeg nou eerlijk. Hoe netjes is het? Je bent opzicht wel tevreden over het product maar je wilt gewoon dat hij 100/200 mhz hoger kan clicken. Iets wat totaal niet gegarandeerd wordt in de specs van het product. Dus het product doet wat je er van mag verwachten.

De winkel heeft er ook kosten aan als jij iets terug stuurt. Als je echt niet tevreden bent over wat je van het product mag verwachten is dat niet erg. Maar je bent wel tevreden want je koopt immers hetzelfde product opnieuw.

Maar goed de meningen kunnen hierover verschillen.

Imo zou je normaal gesproken un het geval van niet tevreden zijn met oc resultaten de cpu zelf door verkopen. Je koop er 3 of zo test ze houd de beste rest verkoop je door via v&a zo deden veel her in her verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dubbelpost*

[ Voor 98% gewijzigd door Astennu op 04-12-2017 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
freaky35 schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:18:
[...]

Temps richting de 80c, waarmee, stresstest?
En regenboog kleuren, klinkt niet best eerlijk gezegd,
Stress test ja, 5ghz, temps waren 1 sec naar 90 gegaan maar voornamelijk 80. Vreemde is dat de kleuren van het scherm facked up, bij alt tabben ging de scherm knipperen.... en daarna normaal. Herstarten, andere game werkte normaal. Ales terug gezet in bios en gewoon normaal. Was wel fijn PUBG op 100+ FPS.

Ik ga vanavond maar eens dit volgen: YouTube: ASUS MAXIMUS X HERO - Overclocking Test and Guide 8700K (en)

Wil wel 5ghz halen met deze CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Om eerlijk te zijn lang niet alle 8700k cpu’s halen de 5ghz, die van mij haalt 4,9ghz, zonder extreem hoge temps, maar 5ghz word die net wat te warm.

Een dellid is veelal toch nodig. Echter mooi al die guides, maar het is per cpu verschillend, bekijk vooral welke vcore je cpu nodig heeft per clock verhoging. Dat merk je wel als je de vcore terug schroeft, als je dan een blauw scherm krijgt dat weet je het wel. En vcore maar ook deze 2 andere voltages zijn van belang, IO en SA.

En 1.350 vcore is wel aardig veel, zonder dellid, bij 1.3 word het bij die van mij al te veel eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Astennu schreef op maandag 4 december 2017 @ 05:57:
[...]

Omdat ik in ieder geval een aantal winkels weet die ze dan niet als nieuw verkopen. Seal is dan immers verbroken. Daarnaast verwacht een andere koper ook een nieuw product.

En ja het is je recht. Maar zeg nou eerlijk. Hoe netjes is het? Je bent opzicht wel tevreden over het product maar je wilt gewoon dat hij 100/200 mhz hoger kan clicken. Iets wat totaal niet gegarandeerd wordt in de specs van het product. Dus het product doet wat je er van mag verwachten.

De winkel heeft er ook kosten aan als jij iets terug stuurt. Als je echt niet tevreden bent over wat je van het product mag verwachten is dat niet erg. Maar je bent wel tevreden want je koopt immers hetzelfde product opnieuw.

Maar goed de meningen kunnen hierover verschillen.

Imo zou je normaal gesproken un het geval van niet tevreden zijn met oc resultaten de cpu zelf door verkopen. Je koop er 3 of zo test ze houd de beste rest verkoop je door via v&a zo deden veel her in her verleden.
Ik ben het met je eens, Persoonlijk vind ik het ook niet kunnen. En zal ik dat ook zelf niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik merk ook dat de range waartussen de CPU boot en daadwerkelijk stabiel is qua voltage best sterk uiteen loopt.

Mijn 8700k wil op 1.22V en 5GHz prima booten. Maar op 1.28V is hij pas stabiel genoeg om geen BSOD's of spontane reboots te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat is ook mijn ervaring ja, het zal wel te maken hebben, met de vele cores en HT, plus de hoge clocksnelheid, en het hoge stroomverbuik daardoor op hoge clock snelheden , onder belasting.

Die van mij is blijkbaar heel vergelijkbaar met die van jou, ik ben ook rond de 1.285 nodig voor 5ghz.

Idle is het iets van 30 watt, maar onder belasting gaat die van mij wel richting de 160 a 170 watt, volgens HWI info dan. Dat vraag wel om wat meer stroom😂.

[ Voor 43% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Blaat schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:25:
Ik merk ook dat de range waartussen de CPU boot en daadwerkelijk stabiel is qua voltage best sterk uiteen loopt.

Mijn 8700k wil op 1.22V en 5GHz prima booten. Maar op 1.28V is hij pas stabiel genoeg om geen BSOD's of spontane reboots te krijgen.
Ik kan nog veel lager booten vs avx stabiel. Realbensh stabiel en booten is een kleiner verschil.
maar opzich ookj niet zo raar Als ik maar 4 cores belast kan ik 100MHz hoger komen. Niet zo zeer vanwegen de temps want die heb ik hetzelfde gehouden.

Maar dan moet ik wel core 0,1 en 3,4 belasten en niet 0,1,2,3
Per "bank" moet je dan maar 2 cores belasten.

Stroomverbruik van mijn nieuwe setup is nu al veel hoger dan mijn oude.

Eerst had ik een 4670K @ 4.4GHz 1.25v en die had 170-175 watt nodig met intelburntest
De nieuwe 8600K @ 4.9GHz 1.28v verbruik daar 205-210 watt. Is ook wel wat sneller maar zo zuinig is dat 14nm process dus niet tov 22nm. Qua die size is Coffey lake volgens mij ondanks zijn 2 extra cores nog steeds een stukje kleiner.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 04-12-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Realbench is trouwens ook AVX (1 geloof ik) maar ik draai geen prime 95, dat is eigenlijk de enige die ik niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
freaky35 schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:11:
Realbench is trouwens ook AVX (1 geloof ik) maar ik draai geen prime 95, dat is eigenlijk de enige die ik niet gebruik.
Daar clockte hij volgens mij niet zo terug als Prime of Intelburntest en kon hij ook vaak non AVX offset snelheden draaien. als ik niets doet gaat hij sowieso regelmatig (bijna 50% van de tijd terug naar AVX offset clocks geen idee wat dat doet dus wil die offset liever niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Blaat schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:25:

Hey, een hele tijd geleden speelde ene Blaat ook R6 Raven Shield. Toeval? :)

Ik boot ook probleemloos op 5ghz me teen vcore van 1.25. Maar na ongeveer een uur aida bsod ik wel. AVX staat wel aan.

Heeft iemand enig idee wat XMP is? Ik heb mijn OC gewoon op manual staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Google het en je vind het, het zijn geheugen profielen(overclock) om dus je ram op hogere snelheden te draaien.

1.25 is trouwens wel erg weinig voor 5ghz, of je moet wel een heel goed exemplaar hebben, maar de meeste zitten toch hoger

Aida is trouwens vrij licht qua belasting, gebruik realbench maar eens, die zal sneller een BSOD geven, als deze niet stabiel is, let wel of de temps.

[ Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:27:
Google het en je vind het, het zijn geheugen profielen(overclock) om dus je ram op hogere snelheden te draaien.

1.25 is trouwens wel erg weinig voor 5ghz, of je moet wel een heel goed exemplaar hebben, maar de meeste zitten toch hoger

Aida is trouwens vrij licht qua belasting, gebruik realbench maar eens, die zal sneller een BSOD geven, als deze niet stabiel is, let wel of de temps.
Zo ver was ik ook gekomen; maar XMP is dus niet noodzakelijk. Ik heb mijn geheugen gewoon standaard op 3ghz draaien via de manual modus.

5ghz op 1.25 is ook niet stabiel (zoals ik zei). Mijn 4.9ghz is 8 uur stabiel op 1.28, lager dan dat BSOD ik na ongeveer 3 uur. Ik denk dat ik voor een stabiele 5ghz OC meer dan 1.3v nodig heb. Dat is wat mij betreft niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:39:
[...]

Zo ver was ik ook gekomen; maar XMP is dus niet noodzakelijk. Ik heb mijn geheugen gewoon standaard op 3ghz draaien via de manual modus.

5ghz op 1.25 is ook niet stabiel (zoals ik zei). Mijn 4.9ghz is 8 uur stabiel op 1.28, lager dan dat BSOD ik na ongeveer 3 uur. Ik denk dat ik voor een stabiele 5ghz OC meer dan 1.3v nodig heb. Dat is wat mij betreft niet de moeite waard.
XMP zet de clockspeeds, timings en voltages goed voor snelheden die boven de JDEC / Intel CPU support snelheden zitten. Je kan dat ook met de hand doen maar dan moet je ook je timings goed zetten. Als je alleen 3000MHz kiest gaat hij waarschijnlijk veel lossere timings draaien en is je snelheid lager.

AIDA is niet echt een zware stresstest. Ik zou toch echt met Prime,Intelburntest of OCCT testen.
En Realbensh voor non AVX workload maar dat is veel minder zwaar en dan kan je waarschijnlijk 200MHz hoger komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Realbench is serieus goed voor alledaagse stabiliteit. Ik heb HCI memtest gedraaid voor het geheugen. Ondervind totaal geen problemen.

Prime 95 en IBT zijn wel erg stressvol voor de vrm’s ook. Zorg dat je een goed goed bord, met hoge overclocks

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
mascarpwn schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:39:
[...]

Het maakt het overclocken wel gemakkelijker, omdat timings toch lastiger is met instellen.

Maar je hebt het standaard al gedaan dus XMP is dan niey nodig

Maar 1.3 is nog niet zo hoog hoor, dat valt mee. Als je dat kan koelen dan zou ik het doen. Ik red het helaas niet qua koeling

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2017 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Astennu schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:52:
[...]

XMP zet de clockspeeds, timings en voltages goed voor snelheden die boven de JDEC / Intel CPU support snelheden zitten. Je kan dat ook met de hand doen maar dan moet je ook je timings goed zetten. Als je alleen 3000MHz kiest gaat hij waarschijnlijk veel lossere timings draaien en is je snelheid lager.

AIDA is niet echt een zware stresstest. Ik zou toch echt met Prime,Intelburntest of OCCT testen.
En Realbensh voor non AVX workload maar dat is veel minder zwaar en dan kan je waarschijnlijk 200MHz hoger komen.
Wat aida vs prime betreft verschillen de meningen.

Ik dacht dat de timings standaard al goed stonden ingesteld. Deze staan op de stickers van de geheugenmodules toch? Ik heb deze: pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15
freaky35 schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:03:
[...]

Het maakt het overclocken wel gemakkelijker, omdat timings toch lastiger is met instellen.

Maar je hebt het standaard al gedaan dus XMP is dan niey nodig

Maar 1.3 is nog niet zo hoog hoor, dat valt mee. Als je dat kan koelen dan zou ik het doen. Ik red het helaas niet qua koeling
Ik vind het alleen zonde om van 1.28 naar 1.35 te gaan voor maar 100mhz.

[ Voor 20% gewijzigd door mascarpwn op 04-12-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Nee XMP laad die timings die voor dat geheugen.

Cl15 is alleen de cas timing, je hebt nig een hele reeks andere timings di
mascarpwn schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:15:
[...]

Sorry, nee wat precies? Nee, de timings staan niet standaard goed? Of nee, de timings staan niet op de stickers?
Timings staan niet goed, dat zet het XMP profiel goed.

[ Voor 80% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:14:
Nee XMP laad die timings die voor dat geheugen.
Sorry, nee wat precies? Nee, de timings staan niet standaard goed? Of nee, de timings staan niet op de stickers?
freaky35 schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:14:

Timings staan niet goed, dat zet het XMP profiel goed.
Okay, dus de latency op de sticker is niet hetzelfde als the timings? Denk je dat ik XMP 'gewoon' even aan kan zetten? of moet ik dan opnieuw stabiliteit checken met een lange stresstest?

[ Voor 39% gewijzigd door mascarpwn op 04-12-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Je hebt een hele reeks timings, die zet het XMP goed voor dat geheugen.

Nee die staan standaard dus niet goed

En timings kunne zeker de stabiliteit beïnvloeden, ik zou het zeker testen.

Ik zou gewoon XMP aanzetten, dan checken of het stabiel is.

[ Voor 39% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:22:
Je hebt een hele reeks timings, die zet het XMP goed voor dat geheugen.

Nee die staan standaard dus niet goed

En timings kan zeker de stabiliteit beïnvloeden, ik zou het zeker testen.
Okay, goed om te weten dat dit 15-17-17-35 dus niet de memory timings zijn. Heb je enig idee hoe ik achter de juiste timings kom zodat ik ze eventueel handmatig in kan voeren? Of is dat een domme vraag en moet ik gewoon XMP aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
mascarpwn schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:25:
[...]

Okay, goed om te weten dat dit 15-17-17-35 dus niet de memory timings zijn. Heb je enig idee hoe ik achter de juiste timings kom zodat ik ze eventueel handmatig in kan voeren? Of is dat een domme vraag en moet ik gewoon XMP aanzetten?
Dat zijn zeker wel timings, echter je hebt er nog meer en die zet het XMP goed.

Handmatig ben je wel even mee bezig denk ik, laad het XMP profiel en kijk of je verschil ziet, merkt in timings. Dat is denk ik de makkelijkste manier

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:27:
[...]

Handmatig ben je wel even mee bezig denk ik, laad het XMP profiel en kijk of je verschil ziet, merkt in timings. Dat is denk ik de makkelijkste manier
Ik snap 'm, dank voor je hulp freaky!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

freaky35 schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:27:
[...]

Dit is niet correct. De meeste timings worden nog steeds bepaald door het trainen. XMP zet alleen de belangrijkste timings vast.

Zet XMP maar eens aan en ga in het timings menu van je UEFI kijken. Je zal zien dat behalve de 5 belangrijkste timings alles nog steeds op auto staat.
mascarpwn schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:18:
[...]

Hey, een hele tijd geleden speelde ene Blaat ook R6 Raven Shield. Toeval? :)

Ik boot ook probleemloos op 5ghz me teen vcore van 1.25. Maar na ongeveer een uur aida bsod ik wel. AVX staat wel aan.

Heeft iemand enig idee wat XMP is? Ik heb mijn OC gewoon op manual staan.
Toeval. :)

Ik speel dat spel niet. :P

Kan net zo goed een cyka blyat Rus zijn geweest. Blijkbaar is Blaat daar een scheldwoord.

[ Voor 29% gewijzigd door Blaat op 04-12-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Blaat schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:35:
[...]

Dit is niet correct. De meeste timings worden nog steeds bepaald door het trainen. XMP zet alleen de belangrijkste timings vast.

Zet XMP maar eens aan en ga in het timings menu van je UEFI kijken. Je zal zien dat behalve de 5 belangrijkste timings alles nog steeds op auto staat.

[...]

Toeval. :)

Ik speel dat spel niet. :P

Kan net zo goed een cyka blyat Rus zijn geweest. Blijkbaar is Blaat daar een scheldwoord.
Het was ook een nller, vandaar :)

Als dat het geval is, wat voor nut heeft XMP dan? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

mascarpwn schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:41:
[...]

Het was ook een nller, vandaar :)

Als dat het geval is, wat voor nut heeft XMP dan? :/
Het nut is dat het een Dummy Proof methode is om het gecertificeerde maximale uit je RAM te halen.

XMP is niks anders dan een extensie van je SPD matrix waarin snelheden staan die eigenlijk buiten de standaard vallen, maar waartegen je modules wel getest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Blaat schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:45:
[...]

Het nut is dat het een Dummy Proof methode is om het gecertificeerde maximale uit je RAM te halen.

XMP is niks anders dan een extensie van je SPD matrix waarin snelheden staan die eigenlijk buiten de standaard vallen, maar waartegen je modules wel getest zijn.
Okay, dus voor mij zou in principe niks veranderen? Ik heb mijn modules op 3ghz staan en dit zijn ook out of the box 3 ghz modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:25:
[...]

Dat zijn de hoofd timings idd. Maar je hebt ook nog een hele rits subtimings.
Xpm doet ook alleen de belangrijkste. Maar dan staan die in ieder geval goed. (kan je ook prima zelf met de hand doen)
Kijk voor de grap maar eens bij de dram timing instellingen hoeveel timings er zijn.
mascarpwn schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:49:
[...]

Okay, dus voor mij zou in principe niks veranderen? Ik heb mijn modules op 3ghz staan en dit zijn ook out of the box 3 ghz modules.
Alleen 3ghz instellen niet genoeg. Dan moet je ook die primaire timings nog even met de hand instellen bv 14-15-15-36-T1 (voorbeeld)

[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 04-12-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Astennu schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:56:
[...]

Dat zijn de hoofd timings idd. Maar je hebt ook nog een hele rits subtimings.
Xpm doet ook alleen de belangrijkste. Maar dan staan die in ieder geval goed. (kan je ook prima zelf met de hand doen)
Kijk voor de grap maar eens bij de dram timing instellingen hoeveel timings er zijn.

[...]

Alleen 3ghz instellen niet genoeg. Dan moet je ook die primaire timings nog even met de hand instellen bv 14-15-15-36-T1 (voorbeeld)
Yes, die stonden bij mij dus al direct goed. Ik ga voor de zekerheid toch even XMP aanzetten; kijken of het wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik kon het niet laten en heb toch maar een delid gedaan. Gewoon met een StanlyMes niet echt ideaal aangezien die eigenlijk wat te dik is en het package dan wat buigt maar het is wel gelukt.

Ik heb voor nu even Geilid Xtreme er tussen zitten.
Ze verschillen zijn +-9-20c afhankelijk van de core.
De heetste core is 20c omlaag gegaan de koudste " maar" 11c.

Het verschil tussen de koudste en meeste warme core was eerst 10c en nu 4.

Qua OC maakt het elkaar niet veel uit tenzij je voltages gaat verhogen. En dat is iets wat nu wel kan. Zelfs op 1.385v ging hij nu niet direct over de 90c en bleef hij er onder hangen. Eerst had ik meteen richting die 100 gezeten maar meestal crashte de boel dan al.

Ik heb nu in ieder geval een lager stroomverbruik door de lagere temps en wat meer headroom voordat de boel minder stabiel wordt (lees zomer met 30+c :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
In de zomer met 30+ staat die van mij toch uit, Haha . Maar een dellid op die manier, top man👍🙂. Je hebt niet meer overclock erop kunnen krijgen, of nog niet geprobeerd?

Ik loop er de hele tijd over te twijfelen, alleen durf het zelf niet aan om het te doen.🙈ik weet het chicken🙃.

Ik heb al gekeken naar zo’n dellid tool, ik zou dan zowel mijn 4790k als 8700k willen delidden, maar heb de ballen er niet voor nog, Haha.

[ Voor 45% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
freaky35 schreef op maandag 4 december 2017 @ 21:30:
In de zomer met 30+ staat die van mij toch uit, Haha . Maar een dellid op die manier, top man👍🙂. Je hebt niet meer overclock erop kunnen krijgen, of nog niet geprobeerd?

Ik loop er de hele tijd over te twijfelen, alleen durf het zelf niet aan om het te doen.🙈ik weet het chicken🙃.

Ik heb al gekeken naar zo’n dellid tool, ik zou dan zowel mijn 4790k als 8700k willen delidden, maar heb de ballen er niet voor nog, Haha.
Wel geprobeerd en kan mer hogere voltages wel maar met gelijke voltages is het met avx (prime) niet mogelijk om 100 meer te halen.

Met een delid tool is het easy. Dit was iets meer pielen en voorzichtig zijn dat de boel niet te ver buigt, je krassen maakt of uit schiet en de core beschadigd. Deze manier raad ik niet aan voor een beginner.

Edit:
Met realbensh kan ik nu wel een stuk hoger komen. Had 5300 daar stabiel met 1.4v temps waren max 85c piek. Voltage is veel te hoog voor 24/7 maar wel leuk om even te proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 05-12-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:16
Sinds vandaag een i7 8700K in mijn bezit. Eigenlijk donderdag al maar gisteren de componenten binnen gekregen.

Windows 10 geïnstalleerd, Multicore Enhancement in de ASUS Strix Z370-F Bios uitgezet en XMP aangezet. Voor de rest alles op default gelaten.

Nu vind ik dat mijn temp's wel heel erg oplopen and mijn vCore ook (1.3V op stock speed / 78-81 graden en geen overclock)

Wat raden jullie aan om de temp's naar beneden te krijgen? Ik maak gebruik van een NZTX Kraken X52 waterkoeler.

Misschien hebben jullie iets aan deze afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2zxv0yf.png

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24dmw4m.png

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2qdpmk8.png

Edit:

Dit zijn de waardes op dit moment

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/9puiqg.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door mprkooij op 05-12-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mprkooij schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:28:
Sinds vandaag een i7 8700K in mijn bezit. Eigenlijk donderdag al maar gisteren de componenten binnen gekregen.

Windows 10 geïnstalleerd, Multicore Enhancement in de ASUS Strix Z370-F Bios uitgezet en XMP aangezet. Voor de rest alles op default gelaten.

Nu vind ik dat mijn temp's wel heel erg oplopen and mijn vCore ook (1.3V op stock speed / 78-81 graden en geen overclock)

Wat raden jullie aan om de temp's naar beneden te krijgen? Ik maak gebruik van een NZTX Kraken X52 waterkoeler.

Misschien hebben jullie iets aan deze afbeeldingen:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Edit:

Dit zijn de waardes op dit moment

[afbeelding]
Misschien staat die enhanced turbo aan waardoor alle cores op 4.7 geclockt worden in dat geval heb je wel een soort van oc. Zou ook verklaren waarom hij voor 1.3v gaat.
Die temps zijn zo hoog door je v-core die hoog is. 1.3v is gewoon veel als je 6 cores op hoge snelheden hebt draaien zonder delid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Hij heeft dat uitgezet als ik zijn post goed lees dan. Maar die Asus bordjes willen standaard te veel voltage geven, nog erger met multi core enhacement aan.

Maar hij zou zijn vcore kunnen vast zetten natuurlijk , maar wat zou een goed start voltage zijn, ik zie dat die in bios 1.136 aangeeft, dus rond de 1.20 proberen denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:10:
[...]

Wat aida vs prime betreft verschillen de meningen.

Ik dacht dat de timings standaard al goed stonden ingesteld. Deze staan op de stickers van de geheugenmodules toch? Ik heb deze: pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15
Ik heb gister die AIDA64 stress test eens gedraaid maar dan kan ik gewoon 5.1 GHz op 1.3v draaien :/
Dus no where near zo zwaar als Prime of Intel burn test die er binnen een seconde al op een of meer cores uit knalt.
Mag misschien stabiel zijn voor dagelijks game gebruik maar voor rendering met zware AVX load zal je systeem dan niet stabiel zijn. Als ik dat wil moet ik naar 4900MHz en 1.32v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Aida is te licht , als je AVX rendering wil , dan moet je wel haast prime gebruiken om te testen.

Voor mij zijn dat te zware test, omdat ik toch geen AVX video rendering.

Voor gaming is realbench genoeg🙂, tenminste mijn systeem is totaal stabiel met het gamen en veel minder vcore nodig , 4,9ghz is zo niet zo’n probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
freaky35 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:48:
Aida is te licht , als je AVX rendering wil , dan moet je wel haast prime gebruiken om te testen.

Voor gaming is realbench genoeg🙂, tenminste mijn systeem is totaal stabiel met het gamen en veel minder vcore nodig , 4,9ghz is zo niet zo’n probleem
Welke settings heb jij aangepast (icm je setup)? Ben al dagen bezig met OC'n maar denk dat ik nog de verkeerde settings gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 15:19
Ik heb Intel Core i7 8700 boxed besteld, daarbij met de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
( 16GB • DDR4 • 3.000Mhz • kit van 2 ). Op een ander forum las ik het volgende.

Ik zou beter voor meer geheugen dan sneller geheugen moeten gaan.

Op het Intel platform heeft sneller geheugen weinig effect en kost het meer geld.
Ik zou beter voor DDR4 2666 gaan, mits ik het geld voor overheb, dan hoef ik ook het voltage niet te verhogen en dat komt tegoed aan de levensduur van mijn platform. DDR4-2666 kan ik op 1.2v draaien en alles boven de 3000 werkt op 1.35v.

Ik kan geen Nederlandstalige websites vinden waar i7 8700 en intern geheugen samen besproken worden.
Er zijn wel talloze Intel K versies te vinden.

Mijn Corsair heb ik al binnengekregen.

Dus welke Ram werkt nou t beste? (mijn build zie profiel)
MSI 1080, Z370, 550 W voeding, 2560x1440 • 165Hz TN panel,

[ Voor 255% gewijzigd door noud op 06-12-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
freaky35 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:48:

Dat is inderdaad zou. Zou fijn zijn als je AVX dan ook echt uit kan zetten kan het ook niet fout gaan. Krijg je wel een melding als de applicatie het nodig heeft en het niet meer werkt. Ik gebruik ook heel weinig rendering apps. En je kan ook steeds meer door de GPU laten doen wat vaak ook nog sneller is ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
noud schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:51:
Ik heb Intel Core i7 8700 boxed besteld, daarbij met de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
( 16GB • DDR4 • 3.000Mhz • kit van 2 ). Op een ander forum las ik het volgende.

Ik zou beter voor meer geheugen dan sneller geheugen moeten gaan.

Op het Intel platform heeft sneller geheugen weinig effect en kost het meer geld.
Ik zou beter voor DDR4 2666 gaan, mits ik het geld voor overheb, dan hoef ik ook het voltage niet te verhogen en dat komt tegoed aan de levensduur van mijn platform. DDR4-2666 kan ik op 1.2v draaien en alles boven de 3000 werkt op 1.35v.

Ik kan geen Nederlandstalige websites vinden waar i7 8700 en intern geheugen samen besproken worden.
Er zijn wel talloze Intel K versies te vinden.

Mijn Corsair heb ik al binnengekregen.

Dus welke Ram werkt nou t beste? (mijn build zie profiel)
MSI 1080, Z370, 550 W voeding, 2560x1440 • 165Hz TN panel,
Beste qua performance is toch iets van 3200MHz CL14-14-14-36-T1 geheugen.
Daar boven is het verschil niet zo groot meer. Ook met een stock cpu! met OC wordt het verschil groter en kan boven de 3200 ook nog nut hebben.

Het ligt wel een beetje aan de prijs want tov 3000 MHz win je een paar procent als het dan 20% duurder is is dat wellicht niet de moeite.

Meer geheugen is veel sneller dan weinig mits je spreekt over 4GB ram vs 8 of 16GB. Maar als jij 16GB kiest en je max maar 11GB gebruikt merk je geen verschil als e 32GB hebt.

Als je niet genoeg ram hebt gaat je systeem swappen en het weg schrijven naar de SSD of HDD. In het geval van de HDD is dat een ramp met SSD valt het nog mee maar ook dat is velen malen langzamer dan werkgeheugen. Dus dit wil je liever niet.

Op dit moment is 16GB voldoende. 8GB gaat nog net maar is soms aan de krappe kant. Ik kan het nu makkelijk vol hebben zonder hele gekke dingen te doen.

Levensduur zou geen enkel issue moeten zijn @ 1.35v tenzij je wilt dat je PC 20+ jaar mee gaat. Als 10+ jaar ook meer dan voldoende is zou ik mij niet druk maken. Valt gewoon binnen de specs van Intel. 1.45v zit op de rand en volgend sommige er over. Moederborden geven boven de 1.4 ook wel eens als Rood aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Astennu schreef op woensdag 6 december 2017 @ 07:56:
[...]

Ik heb gister die AIDA64 stress test eens gedraaid maar dan kan ik gewoon 5.1 GHz op 1.3v draaien :/
Dus no where near zo zwaar als Prime of Intel burn test die er binnen een seconde al op een of meer cores uit knalt.
Mag misschien stabiel zijn voor dagelijks game gebruik maar voor rendering met zware AVX load zal je systeem dan niet stabiel zijn. Als ik dat wil moet ik naar 4900MHz en 1.32v.
Heb gisteren dan maar prime gedraaid, 3 uur stabiel zonder throttles of crashing cores. Vind het nu wel prima.

Waar heb je AVX nog meer voor nodig? VR? Pubg?

[ Voor 3% gewijzigd door mascarpwn op 06-12-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mascarpwn schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:29:
[...]

Heb gisteren dan maar prime gedraaid, 3 uur stabiel zonder throttles of crashing cores. Vind het nu wel prima.

Waar heb je AVX nog meer voor nodig? VR? Pubg?
Ik heb geen idee wat er allemaal AVX gebruikt. Games volgens mij niet.
Er was laatst een spel maar daar is het uit gehaald omdat sommige oudere AMD cpu's het niet hebben en daar was nog een redelijk grote user base van dus hebben ze het er weer uit gehaald. Voegde ook weinig toe. Verder gebruiken games zo ver ik weet geen AVX.

Verder vooral encoding tools. Misschien handbrake of zo. Ik zal dat wel een keer testen. Maar als ik die zo in kan stellen dat hij de Vega GPU kan gebruiken doe ik dat wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Even een stress test gedaan van de CPU op stock settings, gaat bij full load piekt 87, maar meestal rond de 65... Bij idle tussen de 35-43....

https://imgur.com/a/MeWqF

Vind echt heel apart dat de systeem met stock settings zelfs naar 1.41 vcore gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Post een screenshot of foto va je settings in bios, 87 c op stock os veel hoog, ook de 1.4 vcore is te hoog

Deze moet je echt zelf vastzetten, anders blijft het moederbord het voltage opschroeven.

Ik zou het eens proberen op 1.2 vcore, dan testen of dit stabiel is, dan voltage verder terug schroeven kijken of dat stabiel blijft.

Dan weet je waar je kan beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 06-12-2017 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
freaky35 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:42:
Post een screenshot of foto va je settings in bios, 87 c op stock os veel hoog, ook de 1.4 vcore is te hoog

Deze moet je echt zelf vastzetten, anders blijft het moederbord het voltage opschroeven.

Ik zou het eens proberen op 1.2 vcore, dan testen of dit stabiel is, dan voltage verder terug schroeven kijken of dat stabiel blijft.

Dan weet je waar je kan beginnen.
87 was onder full load tijdens stress test. systeem is op idle nu ongeveer 35 graden, max bij gamen 70 maar meestal rond de 60.
Vind raar dat bij idle 4,4 ghz hij dan 1,21 volt pakt en opeens zo hoog gaat.

Moet ik hem op XMP zetten of manual? MCE aan of uit? Vcore alleen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Ik heb Prime opnieuw gedraaid met als doel het deze keer langer te laten lopen en mijn eerste waarnemingen waren incorrect. Kennelijk waren 2 cores gestopt tijdens mijn eerste test en had ik dat niet gezien.

Nu valt mij het volgende op, met Aida64 heb ik een 8 uur test probleemloos uitgevoerd en met Prime vallen telkens 2 cores uit na een minuut of 10. Dit zowel op een hogere vcore en 100mhz lagere clockspeed (4.8ghz).

Ik vraag mij nu echt af hoe betrouwbaar Aida is en of Prime wellicht de CPU niet TE veel belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
MCE uit

C states uit

XMP uit

Vcore 1.2 vcore
Fixed

Dan gaan stressen🙂

En temperaturen dan in de gaten houden natuurlijk🙂