Hoeveel Ghz haal jij met je Coffee lake? Draait alles stabiel? Welk ram werkt het beste? Andere truukjes? Dat alles kan hier besproken worden (dan kunnen we het over de laatste ontwikkelingen blijven hebben in het nieuws topic).

Zodra er wat meer te vertellen is zal ik de startpost updaten :).

Actiebundel(s)

Geheugen

Let op dat geheugen dat je uitzoekt op de QVL staat en dat de QVL ook altijd onderscheid maakt tussen 2 en 4 werkende modules.

Ook Coffee lake schaalt door met geheugen bandbreedte en latency. Let op dat 3200 Mhz CL14 dus sneller kan zijn dan 4000 Mhz CL19. Qua price/performance lijkt 3200 Mhz CL16 momenteel de sweet spot.

Overclockbaarheid

Er is hier en daar wat discussie over 'golden samples' richting reviewers. Er zijn ondertussen aardig wat tweakers met een Coffee Lake cpu bij deze een overzicht zodat iedereen zelf een beeld kan vormen.

8700K:
@Generation Kill 5200 MHz (52 * 100 MHz) - Uncore: 4400 MHz https://valid.x86.fr/yin1hy
@darthaxx 5202.55 MHz (52 * 100.05 MHz) - Uncore: 3701.8 MHz https://valid.x86.fr/yc1ugt

[Voor 255% gewijzigd door sdk1985 op 14-11-2017 01:39]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• SnackMasterFlex
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-04 13:15
Eerder vandaag de 8700k binnen gekregen, nu lekker aan het overclocken en stress testen.

Huidige run van 30min op 5.0Ghz @ 1.24V met een temp van 67-69 graden.

Overige specs/details:
8700k non-delid + nzxt kraken x62
MSI z370 gaming pro carbon ac
2x8GB g skill trident z 3200Mhz 14cl
AVX offset op -3 gezet

Laat hem nog even draaien en dan ga ik de V core nog iets lager proberen te krijgen. Gevolgd met een eenmalige 5.2Ghz poging.

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:40
CHBF schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:34:
[...]
Nogmaals, als je kijkt naar welke modellen op dit moment interessant zijn voor de gamers dan is de situatie als volgt:
- 1600 en vooral de refresh hiervan als je bang for the buck en een zeer goede prestatie en een upgradepad wil
- 8600k als je een uitmuntende prestatie wil voor spellen en bereid bent om een forse premie te betalen
- 8350k als je vooral simpele singlethreaded spelletjes online speelt en hierbij zo competitief mogelijk wil zijn en alles opoffert om zo'n hoog mogelijke FPS te halen (720p, lage instellingen, monitor met de beste responserate en dus TN van 240 Hz in plaats van IPS van 160 Hz of zo)
-1700 als je wat meer longevity wil maar m.i. ben je beter af met de 1600 of de refresh hiervan en upgrade je dan over een paar jaar eens als het nodig is
Die 8600K is dus geen slechte keuze als je nu een nieuwe build zou samenstellen?

automation fanboy

• Gilan11
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-05 09:18
SnackMasterFlex schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:00:
Eerder vandaag de 8700k binnen gekregen, nu lekker aan het overclocken en stress testen.

Overige specs/details:
AVX offset op -3 gezet

Laat hem nog even draaien en dan ga ik de V core nog iets lager proberen te krijgen. Gevolgd met een eenmalige 5.2Ghz poging.
Dat zijn nette temperaturen voor 5Ghz. Zo te zien heb je de silicon lottery gewonnen.

• SnackMasterFlex
Update:

5.0Ghz @ 1.23V met een temp van 65-67 graden max in stresstest

Nog even zo hoog mogelijk geprobeerd om een leuke CPU score in de lobby van FA forever te zetten.

5.4Ghz @ 1.40V: boot prima maar na 7 keer een refresh te doen toch een crash (score steeds 105)
5.3Ghz @ 1.37V: 1 refresh met een score van 106, app daarna gesloten om de score te behouden

Ondertussen weer netjes op 5.0Ghz @ 1.23V, vanavond stress testen met PUBG.

Erg onder de indruk

• lasty82
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 10:55
SnackMasterFlex schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:29:
Update:

5.0Ghz @ 1.23V met een temp van 65-67 graden max in stresstest

Nog even zo hoog mogelijk geprobeerd om een leuke CPU score in de lobby van FA forever te zetten.

5.4Ghz @ 1.40V: boot prima maar na 7 keer een refresh te doen toch een crash (score steeds 105)
5.3Ghz @ 1.37V: 1 refresh met een score van 106, app daarna gesloten om de score te behouden

Ondertussen weer netjes op 5.0Ghz @ 1.23V, vanavond stress testen met PUBG.

Erg onder de indruk
Ik vermoed dat je een herpakt review sample hebt ontvangen. Volgens mijn vrienden op /r/AMD is namelijk 5ghz al praktisch niet haalbaar met retail CL cpu's. Hou er ook rekening mee dat je VRM's gaan smelten en dat er toch een zeer grote kans is dat er throttling gaat optreden. Ook vervelend dat je nu op een dead-end zit kwa platform.

Maargoed, nu zonder gekheid; Mooie clocks, voltages en Temps. Veel plezier met je nieuwe setup! ;)

• eldeegee
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 22:44
Verwacht mijn 8700k donderdag. De delid tooltjes liggen klaar. Even kort kijken wat hij doet en dan snel de pasta vervangen.
lasty82 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:34:
[...]

Ik vermoed dat je een herpakt review sample hebt ontvangen. Volgens mijn vrienden op /r/AMD is namelijk 5ghz al praktisch niet haalbaar met retail CL cpu's. Hou er ook rekening mee dat je VRM's gaan smelten en dat er toch een zeer grote kans is dat er throttling gaat optreden. Ook vervelend dat je nu op een dead-end zit kwa platform.

Maargoed, nu zonder gekheid; Mooie clocks, voltages en Temps. Veel plezier met je nieuwe setup! ;)
Is er ook maar enig concreet bewijs dat review samples worden herpakt door Intel? In mijn ervaring slingeren die dingen overal rond zonder dat ze nog maar een vaag idee hebben waar, en in mijn ervaring doet retail het bij Intel vaker beter dan ES. <- Slaapgebrek, nvm.

Mijn twee 8700k's uit regulier kanaal tot dusver (van 2 verschillende shops) doen in elk geval 5,0 op 1,4, maar ik ben nog niet toegekomen aan hoe laag ik dat voltage kan drukken. n=2 zegt ook niet veel, maar tis concreter dan insinuaties :D

één van de twee draait nu een stress op 1,35V 5,0GHz op lucht btw, dus morgen weten we weer wat meer, overigens wel met de toevoeging dat veel luchtkoelers dat niet gaan trekken op basis van de temps tot nu toe. Je lijkt een flinke tower nodig te hebben om zoiets te kunnen trekken.
Foritain schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:19:
[...]

Is er ook maar enig concreet bewijs dat review samples worden herpakt door Intel?
Je mist het sarcasme denk ik ;)

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• lasty82
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 10:55
@Foritain

Het stukje boven "Maargoed, nu zonder gekheid;" was voor mij een grapje, maar voor de AMD fanboys een serieuze zaak. ;)

Overigens goed om te zien dat de eerste batches al geleverd zijn. 1,5 week na launch en de nodige tweakers zijn al voorzien. Hopen dat de 8600K's ook snel geleverd gaam worden.

[Voor 40% gewijzigd door lasty82 op 17-10-2017 19:27]

Zo, laat maar.. het zijn lange nachten geweest sinds ik terug kwam van vakantie.. my bad. En nu dacht ik nog leuk te zijn door geheugensnelheden te gaan testen... gaap..

* Foritain gaat zijn Nest in.

(Nest app vermoedelijk voor een volgende review..pf)
verhuisd

[Voor 137% gewijzigd door sdk1985 op 20-10-2017 04:11]

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 11:31
@sdk1985 Heb nog een andere gehaald op 5.3Ghz

http://valid.x86.fr/01364r echter stabiel is dat (nog) niet.

Ik hoop een stabiele 5Ghz voor everyday use te halen met een natuurlijk zo laag mogelijk Vcore.

Tevens een lijstje van CPU-Z van andere i78 8700K

http://valid.x86.fr/top-c...35055204020332e373047487a

Verdere info:

Ik heb de i7 8700K Gedelid en relid met als TIM Thermal Grizly Conductonaut, het is nog steeds goed aan te bevelen, ik heb niet echt opgelet hoeveel graden verschil maar minimaal 10. maximaal 20.

De XMP met mijn ram: pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR zorgt er voor dat mijn systeem niet stabiel blijkt. Handmatig de settings invoeren lijkt *voorlopig* stabiel te zijn.

Asus zet standaard de MCE en de ratio op AUTO met voltage op AUTO. Dus hier goed opgelet als je geen goede koeling hebt.

Met XMP / MCE aan kreeg ik met een clean windows install naar mijn Samsung EVO 960 m.2 disk elke keer blue screen voordat ik uberhaubt bij de 1e setup kon komen. Ik kon pas instaleren nadat XMP uit stond en de core ratio gefixed had op 3.7.

Tevens was er ook al een bios uipdate voor mijn mobo https://tweakers.net/pric...-strix-z370-e-gaming.html maar deze *lijkt* vooralsnog weinig uit te halen.

[Voor 12% gewijzigd door Generation Kill op 17-10-2017 21:32]

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 05:32
Foritain schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:27:
Zo, laat maar.. het zijn lange nachten geweest sinds ik terug kwam van vakantie.. my bad. En nu dacht ik nog leuk te zijn door geheugensnelheden te gaan testen... gaap..

Off topic:

De zilvere Inwin 901 die ik van je overgenomen heb gaat eindelijk vol gebouwd worden, 8700 non K is besteld 👍🏻

XboxLive: Dave 130R

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:38
Heeft iemand al ervaring met een van de laatste versies van Prime95 en de 8700k (non-delid). Op 8k schiet die bijna instant op 100graden bij <1.30 Ik gebruik een noctua nh-d15s. Overigens ben ik sowieso wel benieuwd naar temps van luchtkoelers (vergeet niet omgevingstemperatuur te vermelden).

[Voor 3% gewijzigd door Timx2 op 17-10-2017 21:44]

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 10:45
@lasty82 Ik ga kapot hier, in eerste instantie las ik er gewoon overheen trouwens.

Morgen komt mijne binnen, de resultaten post ik hier asap. Mijn target is ook 5ghz laag voltage stable

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

• SnackMasterFlex
Timx2 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:42:
Heeft iemand al ervaring met een van de laatste versies van Prime95 en de 8700k (non-delid). Op 8k schiet die bijna instant op 100graden bij <1.30 Ik gebruik een noctua nh-d15s. Overigens ben ik sowieso wel benieuwd naar temps van luchtkoelers (vergeet niet omgevingstemperatuur te vermelden).
Prime95 met 5Ghz en 1.24V draait stabiel maar erg warm, eerste 6-7min rond de 65 graden om daarna binnen 5 seconden naar een temp van 84-ish graden te springen. Ik heb hem alleen zonder AVX instructies ge draait. Ik neem aan dat jij een recentere versie van Prime95 hebt gebruikt zonder AVX uit te schakelen?

Heb je ook AIDA64 en realbench geprobeerd?

Ik zit niet op lucht koeling trouwens (kraken x62).

Zojuist een stress test gedaan door PUBG te spelen (1440p/144hz), een twitch stream (OBS=AVX) en nvidia highlights enabled te houden. Op 5Ghz, 1.23V en een AVX offset van 0 ging het na een klein uur fout. Bluescreen toen ik een flashbang liet af gaan met een max temp van 84 graden. Zelfde settings maar dan met een AVX offset van -1 werkte prima met een maximale temp van 74 graden en gemiddeld net onder de 69.
Maar zolang mijn stream dan aanstaat draait hij op 4.9Ghz, de temp delta tussen 5.0 en geen AVX tegen 4.9 en wel AVX is makkelijk 20 graden in het nadeel van AVX :/.

Mijn OBS instellingen zijn alles behalve goed op dit moment, voor CPU usage preset heb ik 'medium' gekozen wat kennelijk een bovengemiddeld zware setting is. Wellicht dat dat een impact heeft op die 20 graden extra.

p.s. ik ben geen OBS expert.

[Voor 8% gewijzigd door SnackMasterFlex op 17-10-2017 23:09]

• Master_S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-02-2021
Foritain schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:27:

Ik kijk al uit naar je review (hopelijk) van de Asus Maximus X Code of Formula :)

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
SnackMasterFlex schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:00:

Overige specs/details:
AVX offset op -3 gezet

Weet je toevallig of je van dat board nvme ssds als boot disk kunnen gebruiken. Zag bij een AM4 fatality board dat als aparte opmerking staan.

• SnackMasterFlex
init6 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:36:
[...]

Weet je toevallig of je van dat board nvme ssds als boot disk kunnen gebruiken. Zag bij een AM4 fatality board dat als aparte opmerking staan.
Zelf gebruik ik nog geen nvme ssd, dus uit eigen ervaring kan ik het niet zeggen. In de handleiding staat niets over een boot optie.

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 20:52
Mijn z370 krait gaming heeft de optie in ieder geval wel. Ik heb een Samsung 950 pro als bootdrive

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Wellicht een domme vraag. Is het zo dat een 8700K helemaal geen toegevoegde waarde heeft over een 8700 als ik niet ga overklokken? Er zit wel verschil in klokfrequentie en turbofrequentie als ik de processors vergelijk. Hoe zit dat nou precies?

Systeem | Garmin Connect

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
^
De toegevoegde waarde lijkt me inderdaad beperkt als je niet gaat overklokken.

De (onoverclockte, standard) 8700K heeft hogere gegarandeerde baseclock en turbo's en hoger TDP budget dan de 8700. Dus ja, hij performed iets beter. In de praktijk lijkt me dat deze processors niet materieel verschillend zullen performen. Wellicht dat er wat reviews komen waarin ze vergeleken worden.

Uit de Anandreview: https://www.anandtech.com...-and-8400-initial-numbers

“The Core i7-8700K starts at a 3.7 GHz base frequency and is designed to turbo to 4.7 GHz in single threaded workloads, with a thermal design power (TDP) of 95W. The K designation means this processor is unlocked and can be overclocked by adjusting the frequency multiplier, subject to appropriate cooling, applied voltage, and the quality of the chip (Intel only guarantees 4.7 GHz). The Core i7-8700 is the non-K variant, with lower clocks (3.2 GHz base, 4.6 GHz turbo) and a lower TDP (65W). Both of these processors use 256 KB of L2 cache per core and 2 MB of L3 cache per core.”

In die review staan ook tabellen met de clocks per core per cpu.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 05:32
Multi Core Enhancement is op een K processor ook te gebruiken waardoor al je cores kunnen boosten naar 4.7GHz.
Zelf ben ik voor de non K gegaan aangezien ik een ITX systeem ga bouwen en koeling toch enigszins een issue is.
Persoonlijk vind ik het overclocken met een high end cpu sowieso niet spectaculair, een extra GHz ga je toch niet halen.

XboxLive: Dave 130R

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 20:52
Brakkie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:31:
Wellicht een domme vraag. Is het zo dat een 8700K helemaal geen toegevoegde waarde heeft over een 8700 als ik niet ga overklokken? Er zit wel verschil in klokfrequentie en turbofrequentie als ik de processors vergelijk. Hoe zit dat nou precies?
Als je niet overclocked ga je alleen een klein verschil merken met een single core snelheid (100mhz hogere turbo voor 1 core)
Mijn i7 8700 boost alle Cores naar 4,3ghz bij bv cinebench of games.

• Timx2
SnackMasterFlex schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:06:
[...]

Prime95 met 5Ghz en 1.24V draait stabiel maar erg warm, eerste 6-7min rond de 65 graden om daarna binnen 5 seconden naar een temp van 84-ish graden te springen. Ik heb hem alleen zonder AVX instructies ge draait. Ik neem aan dat jij een recentere versie van Prime95 hebt gebruikt zonder AVX uit te schakelen?

Heb je ook AIDA64 en realbench geprobeerd?

Ik zit niet op lucht koeling trouwens (kraken x62).

Zojuist een stress test gedaan door PUBG te spelen (1440p/144hz), een twitch stream (OBS=AVX) en nvidia highlights enabled te houden. Op 5Ghz, 1.23V en een AVX offset van 0 ging het na een klein uur fout. Bluescreen toen ik een flashbang liet af gaan met een max temp van 84 graden. Zelfde settings maar dan met een AVX offset van -1 werkte prima met een maximale temp van 74 graden en gemiddeld net onder de 69.
Maar zolang mijn stream dan aanstaat draait hij op 4.9Ghz, de temp delta tussen 5.0 en geen AVX tegen 4.9 en wel AVX is makkelijk 20 graden in het nadeel van AVX :/.

Mijn OBS instellingen zijn alles behalve goed op dit moment, voor CPU usage preset heb ik 'medium' gekozen wat kennelijk een bovengemiddeld zware setting is. Wellicht dat dat een impact heeft op die 20 graden extra.

p.s. ik ben geen OBS expert.
Ik ga vrijdag weer aan de slag ermee. Zal mijn ervaringen dan posten. Ik draaide inderdaad een Prime versie met AVX. Wellicht dat ik de noctua eens vervang met de h115i met 2 noctua 3000pwm fans. Die heb ik toch nog op de plank liggen...

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:28

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Met een snelle poging lijkt dit stabiel:

- 5.0GHz
- AVX offset 1
- 1.25vCore
- Max temp 78 graden met AIDA64 Extreme

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• SnackMasterFlex
Blaat schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:53:
Met een snelle poging lijkt dit stabiel:

- 5.0GHz
- AVX offset 1
- 1.25vCore
- Max temp 78 graden met AIDA64 Extreme
Welke CPU cooler gebruik je?
Heb je de Vcore in de gaten gehouden?

Wellicht dat je de temperatuur nog een mooi stuk lager kunt krijgen zodra ASUS hun bios update uitrollen waar ze mee bezig zijn (voor verkeerde LLC offset-drift issue op hun boarden)
Earzz schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:06:
Multi Core Enhancement is op een K processor ook te gebruiken waardoor al je cores kunnen boosten naar 4.7GHz.
Zelf ben ik voor de non K gegaan aangezien ik een ITX systeem ga bouwen en koeling toch enigszins een issue is.
Persoonlijk vind ik het overclocken met een high end cpu sowieso niet spectaculair, een extra GHz ga je toch niet halen.
Van baseclock naar 'permanent' 5 Ghz zal aardig wat schelen. In ieder geval bij mij 2500K waren de gains van 3.2-3.8 variabel naar 4.0 permanent direct aanzienlijk. Maar wellicht is EIST wat beter tegenwoordig? De 2500K zag je vrij vaak terugvallen naar zijn all core boost van x33 (of was het x34).

Uit het asus interview
bit-tech: What frequencies can we expect to hit on air or all-in-one cooling for the six-core chips? Is 5GHz easy?

Andrew: You can see how easy it was [on an Asus-controlled demonstration using a built-in 5GHz profile]! But from the samples we have in Taipei, we actually saw that more than 50 percent of processors can easily get 5GHz. That's a bit higher than the previous gen, and with more cores. If we see the same on retail samples, it shows Intel has mastered the 14nm process.

[Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 18-10-2017 22:01]

double post

[Voor 96% gewijzigd door sdk1985 op 18-10-2017 22:01]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

SnackMasterFlex schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:59:
[...]

Welke CPU cooler gebruik je?
Heb je de Vcore in de gaten gehouden?

Wellicht dat je de temperatuur nog een mooi stuk lager kunt krijgen zodra ASUS hun bios update uitrollen waar ze mee bezig zijn (voor verkeerde LLC offset-drift issue op hun boarden)
Ik gebruik de pricewatch: Thermaltake Water 3.0 Ultimate . :)

Ik heb zeker mijn Vcore in de gaten gehouden! Die blijft strak op de ingestelde waarde staan (en stijgt licht bij zware AVX load met ongeveer 0.015V). Het was ook al duidelijk dat LLC wel goed werkt op de MXH. De Prime en Strix borden hebben het probleem, de Maximus borden niet.

Mijn Cinebench R15 core komt daarbij rond de 1680. Dat ligt maar 70 punten bij de Ryzen 7 1700 @3.9GHz vandaan die ik had met 2 cores minder.

[Voor 8% gewijzigd door Blaat op 19-10-2017 09:44]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• dstyle_nl
Oei Oei ik heb nog geen benches, maar de performance van de 8700k is in PUBG stukken beter dan mijn 7700k. Fps is stabieler en komt niet onder de 100 :) zonder problemen draait hij nu op 5ghz ook. NICE!

[Voor 6% gewijzigd door dstyle_nl op 19-10-2017 22:18]

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01
dstyle_nl schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:17:
Oei Oei ik heb nog geen benches, maar de performance van de 8700k is in PUBG stukken beter dan mijn 7700k. Fps is stabieler en komt niet onder de 100 :) zonder problemen draait hij nu op 5ghz ook. NICE!
Met welke settings speel je PUBG als ik vragen mag en welke kaart? Ik zit al weken alle topics over Coffee Lake en vooral de 8700K te volgen. Ik zit zelf ook te kijken om begin 2018 een nieuwe PC te halen met een 8700K. Minimaal 100fps klinkt goed voor PUBG! Bij mij was het vooral 20-60fps op low.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• dstyle_nl
@RobinNL

Heb een gtx 1080 ti en speel op low/mid en render distance ultra op full hd.

• SnackMasterFlex
Mijn 2600k had het zwaar met PUBG op 1440p/144hz (1080ti). Nu met de 8700k zie ik een cpu usage van 20 tot max 40% over alle threads.

Ik draai er nu ook lekker een high encoding/1080p/60fps stream bij via OBS, kost nog eens 40-50% CPU usage extra per thread 8).

Vanwege de AVX schaalt hij zich dan auto terug naar 4.9ghz in plaats van de standaard 5.0, op 1.22V.
Brakkie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:31:
De meeste fabrikanten geven de K cpu's een all-core boost waarmee alle cores onder load naar 4.7 Ghz knallen. Tijdens renderen zal een 8700 terug zakken naar 4.3 Ghz, de 8700K met 'enhanced tubro' niet.

Ik denk dat ik zelf voor de Scythe Mugen 5 (PCCG) ga. De bekende noctua is mij iets te lelijk met zijn bruine fans. Of weet iemand een betere (lucht) koeler?

[Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 20-10-2017 04:19]

• Help!!!!
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 04:18:
[...]

De meeste fabrikanten geven de K cpu's een all-core boost waarmee alle cores onder load naar 4.7 Ghz knallen. Tijdens renderen zal een 8700 terug zakken naar 4.3 Ghz, de 8700K met 'enhanced tubro' niet.
Het juiste antwoord is dat mobo fabrikanten op sommige mobo's een optie in hun bios hebben waarmee bij K CPUs alle cores naar de max turbo boosten. Echter het is niet gegarandeerd dat deze allcore boostclock vastgehouden kan worden onder zware load. Het zal vast vaak zo zijn echter het is niet gegarandeerd zoals jij suggereert.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• dstyle_nl
Vanochtend een overlock sessie gehad met de 8700k. Mijn indruk is dat het een veel betere processor is met veel betere TIM dan de 7700k. De temps zijn veel stabieler, de 7700k schommelde heel erg vond ik. Na wat tweaks heb ik de volgende bios settings:

Muliplier 51x
Core Volt 1.31v
AVX -2

Stresstest in AIDA64 raakt 72 graden aan

Cinebench score: 1660

Op 5,2 ghz merkte ik dat er erg veel voltage naar de processor moest. Op 1.40v lukte het net niet om de cinebench af te maken. Ik heb er daarna geen effort in gestoken omdat ik opzoek ben naar een 24/7 overclock en de 5.1 lijkt prima.

Is er al iemand die met de baseclock heeft gespeeld? Valt daar nog wat uit te halen?

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:30
Het is tijd voor mij om up te graden van mijn antieke 2500K. Weten jullie of mijn oude scythe mugen 3 koeler ook zou werken op een nieuwe 8400/8700?

• Julian-AMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-05 16:48

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Ik heb tot nu toe

8700k

5.1ghz 1.38v

3.2ghz 1.37v geheugen

nog niet delidded.

Helaas niet de beste chip..

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

Help!!!! schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:42:
[...]

Het juiste antwoord is dat mobo fabrikanten op sommige mobo's een optie in hun bios hebben waarmee bij K CPUs alle cores naar de max turbo boosten. Echter het is niet gegarandeerd dat deze allcore boostclock vastgehouden kan worden onder zware load. Het zal vast vaak zo zijn echter het is niet gegarandeerd zoals jij suggereert.
Hmm nee de 1-core boost is net zo min gegarandeerd. Het verschil blijft dat EIST bij een 8700 staat ingesteld om per definitie terug te zakken naar x43 bij detectie van load op alle cores terwijl de 8700K zonder overclock bij de meeste fabrikanten staat ingesteld om zo lang mogelijk x47 vast te kunnen houden.

Natuurlijk staat en valt het hele boost systeem met een degelijke koeling.

• Generation Kill
dstyle_nl schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:21:

Is er al iemand die met de baseclock heeft gespeeld? Valt daar nog wat uit te halen?
base 103 Gaat hier goed, alleen doet mijn RAM daarna wat vervelend als ik die op zijn snelheid wil laten draaien. De Balans ligt dus wel gewoon bij mulitplier denk ik.

• eldeegee
LLC op een asus strix gaming-f klopt helemaal niks van. Onder load loopt het voltage enorm terug, waardoor je flink hoog in moet zetten om hem stabiel te krijgen. 5 GHz liep al snel op naar 85c op 1.34 V. Lager helaas niet stabiel te krijgen. Gister een delid gedaan en zit nu rond de 65c. Ik wacht wel op een BIOS update van asus. Waardeloos zo.

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:52
eldeegee schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 09:42:
LLC op een asus strix gaming-f klopt helemaal niks van. Onder load loopt het voltage enorm terug, waardoor je flink hoog in moet zetten om hem stabiel te krijgen. 5 GHz liep al snel op naar 85c op 1.34 V. Lager helaas niet stabiel te krijgen. Gister een delid gedaan en zit nu rond de 65c. Ik wacht wel op een BIOS update van asus. Waardeloos zo.
Die is er nu:

https://nl.hardware.info/...-bios-updates-beschikbaar

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• eldeegee
Top! Bedankt! Ga zo gelijk die BIOS erop zetten. Kan niet anders dan dat ik nu lager en preciezer kan tweaken.

• Help!!!!
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:57:
[...]

Hmm nee de 1-core boost is net zo min gegarandeerd. Het verschil blijft dat EIST bij een 8700 staat ingesteld om per definitie terug te zakken naar x43 bij detectie van load op alle cores terwijl de 8700K zonder overclock bij de meeste fabrikanten staat ingesteld om zo lang mogelijk x47 vast te kunnen houden.

Natuurlijk staat en valt het hele boost systeem met een degelijke koeling.
Als je wat anders bedoelt moet je dat misschien ook gewoon opschrijven. Waar ik op reageerde is wat jij schreef:
sdk1985 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 04:18:
[...]
Dat je er zeker van kan zijn dat de 8700K zeker niet zal terugzakken onder enhanced turbo is simpelweg onjuist.

[Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 21-10-2017 11:21]

PC Specs

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:17
Hoi, het is een geleden voor ik wat besteld heb, dit lijkt me het beste topic>
Kan iemand kijken of dit niet iets geks is? Ik wil graag SPDIF en een fatsoenlijke turbo. (de asus zet de turbo snel aan). Ik hoef niet over te clocken. (deed ik vroeger wel, geinvesteerd, maar uiteindelijk weinig mee gedaan).

Heeft iemand een tip voor onderstaand? Momenteel is 3.000mhz geheugen even duur, maar voegt dat wat toe? (deze staan standaard op 2.133mhz en moet ik de bios weer in). Dit geheugen zou stock 2.666mhz staan.

Qua moederboard twijfelde ik tussen de asrock Fatality K6 ... maar de asus trapt de turbo buiten de specs van intel toch sneller in wat ik lees in reviews. (met de i5 8400 lijkt me dit verschil groot)

... lijkt me goede logica? Iemand met wat meer kennis die misschien wat kan corrigeren?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 186,-€ 186,-
1Asus PRIME Z370-A€ 175,-€ 175,-
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 84,99€ 84,99
1Samsung 960 EVO 250GB€ 125,95€ 125,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,94

[Voor 14% gewijzigd door Whiskey48 op 21-10-2017 12:07]

• Touwkop
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-02 17:51
Whiskey48 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:59:

Heeft iemand een tip voor onderstaand? Momenteel is 3.000mhz geheugen even duur, maar voegt dat wat toe? (deze staan standaard op 2.133mhz en moet ik de bios weer in). Dit geheugen zou stock 2.666mhz staan.
Uit diverse reviews blijkt dat snel RAM-geheugen voor moderne CPU's een positief effect hebben op je FPS. XMP-profiel (= overklokprofiel voor RAM) kiezen in je Bios en klaar ben je. Je heugen draait dan op 3000mhz (als je deze koopt tenminste). Bij Intel levert dit meestal niet zoveel problemen op.

Meten = Weten = Denken = Doen

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:17
Touwkop schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:24:
[...]

Uit diverse reviews blijkt dat snel RAM-geheugen voor moderne CPU's een positief effect hebben op je FPS. XMP-profiel (= overklokprofiel voor RAM) kiezen in je Bios en klaar ben je. Je heugen draait dan op 3000mhz (als je deze koopt tenminste). Bij Intel levert dit meestal niet zoveel problemen op.
Merci voor je antwoord, dat wist ik niet!

Ik ziet even niet terug, maar draait de moederboardbus (dacht dat het zo heette) niet op 2.666mhz. (haal misschien dingen door elkaar).
En dat het geheugen op een 1:1 verhouding hier op moet aansluiten. (of met multiplier ervan).

Vandaar als ik m'n geheugen sneller laat draaien, moet ik de bussnelheid dan ook eigenlijk niet verhogen? (evt andere term en dat ik dingen door elkaar na dan :)

... overclocken is even geleden :)

• Touwkop
Grotbewoner schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:24:
Het is tijd voor mij om up te graden van mijn antieke 2500K. Weten jullie of mijn oude scythe mugen 3 koeler ook zou werken op een nieuwe 8400/8700?
Zou moeten passen. Ik had een Scythe Mugen 2 Rev.B op mijn vorige moederbord en deze past er gewoon op. Koelerbevestigingen van socket 1155 en 1151 komen overeen. Niet gemonteerd trouwens, want het oude moederbord + 2500K krijgt een tweede leven.

Overgang van 2500k@4300Mhz naar i7 8700 is groot te noemen. In BF1 was de 2500K een bottleneck (100% belasting op iedere core en daardoor veel last van framedrops), terwijl de 8700 nu niet meer boven de 40% komt. Ik kan nu eindelijk BF1 stabiel op Ultra spelen.

De 8700 draait nu op de stock koeler van Intel, maar dat is voor nood en niet aan te raden!!. Deze koeler maakt veel herrie en de koelprestaties zijn niet optimaal onder zware belasting (80-90C is normaal). Zo'n grote koeler als de Mugen is ook weer niet nodig. Ik ga niet meer overklokken. Die tijd heb ik gehad. Ik ga er vanmiddag een Cool Master Hyper TX3i opzetten. Zie wel of dat wel wat is.

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:30
Touwkop schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:36:
[...]

Zou moeten passen. Ik had een Scythe Mugen 2 Rev.B op mijn vorige moederbord en deze past er gewoon op. Koelerbevestigingen van socket 1155 en 1151 komen overeen. Niet gemonteerd trouwens, want het oude moederbord + 2500K krijgt een tweede leven.

Overgang van 2500k@4300Mhz naar i7 8700 is groot te noemen. In BF1 was de 2500K een bottleneck (100% belasting op iedere core en daardoor veel last van framedrops), terwijl de 8700 nu niet meer boven de 40% komt. Ik kan nu eindelijk BF1 stabiel op Ultra spelen.

De 8700 draait nu op de stock koeler van Intel, maar dat is voor nood en niet aan te raden!!. Deze koeler maakt veel herrie en de koelprestaties zijn niet optimaal onder zware belasting (80-90C is normaal). Zo'n grote koeler als de Mugen is ook weer niet nodig. Ik ga niet meer overklokken. Die tijd heb ik gehad. Ik ga er vanmiddag een Cool Master Hyper TX3i opzetten. Zie wel of dat wel wat is.
Bedankt voor je post!

Mijn scythe mugen koelt geweldig, maar hij is supergroot. Ik had al problemen bij het eruit krijgen van RAM-reepjes die er net onder passen. Nu zit ik te kijken naar DDR4 geheugen en dat een grotere hoogte lijkt te hebben (ben stiekem wel gecharmeerd van die RGB toeters en bellen). Ik ben bang dat mijn ram straks er niet onder past. Heb je daar nog tips voor? Het liefst heb ik gewoon een moederbord waarbij het geheugen een stuk verder weg van de processor zit.

Oh en zit er tegenwoordig nog standaard koelpasta bij een nieuwe processor?

Na alle grote verhalen over de 8400 lijkt dat me wel wat voor de prijs, hoewel ik liever een AMD processor zou willen kopen als die ook beter voor gaming waren.

[Voor 6% gewijzigd door Grotbewoner op 21-10-2017 14:44]

• Touwkop
Bedankt voor je post!

Mijn scythe mugen koelt geweldig, maar hij is supergroot. Ik had al problemen bij het eruit krijgen van RAM-reepjes die er net onder passen. Nu zit ik te kijken naar DDR4 geheugen en dat een grotere hoogte lijkt te hebben (ben stiekem wel gecharmeerd van die RGB toeters en bellen). Ik ben bang dat mijn ram straks er niet onder past. Heb je daar nog tips voor? Het liefst heb ik gewoon een moederbord waarbij het geheugen een stuk verder weg van de processor zit.

Oh en zit er tegenwoordig nog standaard koelpasta bij een nieuwe processor?
Als je RGB toetser en bellen wilt, dan zul je een andere koeler moeten kopen die slot DIMM 1 helemaal vrij houdt. Cool Master Hyper TX3i doet dit. Ik moet zeggen koelt een stuk beter dan een stock koeler (nu ca. 60- 65C i.p.v. 80-90C). Geluid is ook beter t.o.v. een stock koeler, maar benadert niet de stilte van de Mugen.

Koelpasta zit op de koeler en niet op processor. Deze moet je er dus bijkopen als de Mugen weer wilt gebruiken. Koop je een kleinere koeler (en waarom niet, 8400 kun je niet overklokken) dan zit het er waarschijnlijk wel bij (ieder geval bij Cooler Master). Maar dit zal wel merkafhankelijk zijn.

Help!!!! schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:18:
[...]

Als je wat anders bedoelt moet je dat misschien ook gewoon opschrijven. Waar ik op reageerde is wat jij schreef:

[...]

Dat je er zeker van kan zijn dat de 8700K zeker niet zal terugzakken onder enhanced turbo is simpelweg onjuist.
De post blijft 100% correct. Op een 8700K met enhanced turbo zal ook onder load op alle cores de snelheid naar 4.7 Ghz toenemen.

Jij introduceert de vraag of/hoe lang dat wel vol te houden is. Dat is met de 8700 (non-k) niet anders aangezien daar de all core boost op x43 staat en je daar ook geen garanties hebt dat hij op die snelheid blijft draaien. Met andere woorden de werking van de boost is cetris paribus en dus geen factor in de verschilsaanduiding tussen de K en de non-k.

Het punt wat hier boven werd gemaakt, waar het dus echt om ging, is dat de niet overclocker ook out-of-the-box meer baat heeft bij een K model in verband met de aangepaste turbo. Overigens kun je bij een K model natuurlijk ook altijd de turbo's zelf instellen dan wel de multiplier permanent verhogen. Zo lang je van de baseclock en de voltages afblijft durf ik dat geen overclocken te noemen ;).

Los daarvan is het in twijfeltrekken van x47 hoogst waarschijnlijk onnodig. Immers een 4670K blijft hier al koel genoeg met een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo en die doet circa 130W. De 200W van Coffee Lake is niet zo gek veel meer. Vergeet ook niet dat de 8700K geen stock koeler krijgt. Je wordt dus verplicht een after market model aan te schaffen. Je moet wel een hele rare koeler kiezen om geen 200W te kunnen koelen.

Maar goed, stel ik ga met je mee en zou je tijdens het renderen niet langer dan X minuten volhouden. Dan nog is er geen man overboord en heb je met de 8700K een voordeel. Denk eens aan gaming. Er zijn zo ver ik weet geen games die een 6-core cpu op 100% krijgen. Echter zijn er genoeg die 4-5-6 cores van een significante load voorzien. Dit is geen 100% load zoals bij rendering, maar bijvoorbeeld elke core half belast. Een 8700 zal dan bijvoorbeeld terugvallen naar maximaal 4.3 Ghz terwijl de 8700K out of the box op 4.7 Ghz blijft draaien (enhanced turbo tm). Je kunt dat vergelijking met een GTX 1070. Die van mijn draait eigenlijk altijd op 1980 Mhz omdat de load tijdens het gaming schommelt tussen de 90 en 99% belasting. Pak ik furmark dan daalt hij wel in Mhz omdat hij dan langdurig vol belast wordt.

[Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 21-10-2017 18:42]

Whiskey48 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:44:
[...]

Merci voor je antwoord, dat wist ik niet!

Ik ziet even niet terug, maar draait de moederboardbus (dacht dat het zo heette) niet op 2.666mhz. (haal misschien dingen door elkaar).
En dat het geheugen op een 1:1 verhouding hier op moet aansluiten. (of met multiplier ervan).

Vandaar als ik m'n geheugen sneller laat draaien, moet ik de bussnelheid dan ook eigenlijk niet verhogen? (evt andere term en dat ik dingen door elkaar na dan :)

... overclocken is even geleden :)
Tegenwoordig draait het moederbord op 100 Mhz en is het geheugen los instelbaar. Je kunt dus ook 4000 Mhz geheugen kopen zonder iets in te stellen (mits XMP=on staat).

Gaming:

@Touwkop
Vergis je niet in die load percentages. Een load van 40% betekend niet automatisch dat je cpu niet een bottleneck vormt. Ik raad aan Hyperthreading eens uit te zetten en dan te kijken wat je totale load is. Vermoedelijk een stuk hoger (60%). Andere leuke test is core nummer 5 en 6 daarna eens uit te schakelen via taak beheer en dan kijken wat er met je fps gebeurd.

Zelf heb ik de 8700K besteld en zit ik nu op mijn hoofdpc met een 2500K @ 4.6 Ghz, 16 GB 1600 Mhz, GTX 1070 @ 1980 Mhz en daar haalde ik 100+ fps in BF One op Ultra (dx11). Maar inderdaad regelmatig cpu limited. Net als Ghost Recon Wildlands en Rainbow Six siege. Upgrade naar Coffee lake geeft tevens PCI 3.0, IGP gebruik (P-bord), M.2 sloten en wat features als SRT.

[Voor 32% gewijzigd door sdk1985 op 21-10-2017 18:51]

• Help!!!!
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:38:
[...]

De post blijft 100% correct. Op een 8700K met enhanced turbo zal ook onder load op alle cores de snelheid naar 4.7 Ghz toenemen.

Jij introduceert de vraag of/hoe lang dat wel vol te houden is. Dat is met de 8700 (non-k) niet anders aangezien daar de all core boost op x43 staat en je daar ook geen garanties hebt dat hij op die snelheid blijft draaien. Met andere woorden de werking van de boost is cetris paribus en dus geen factor in de verschilsaanduiding tussen de K en de non-k.

Het punt wat hier boven werd gemaakt, waar het dus echt om ging, is dat de niet overclocker ook out-of-the-box meer baat heeft bij een K model in verband met de aangepaste turbo. Overigens kun je bij een K model natuurlijk ook altijd de turbo's zelf instellen dan wel de multiplier permanent verhogen. Zo lang je van de baseclock en de voltages afblijft durf ik dat geen overclocken te noemen ;).

Los daarvan is het in twijfeltrekken van x47 hoogst waarschijnlijk onnodig. Immers een 4670K blijft hier al koel genoeg met een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo en die doet circa 130W. De 200W van Coffee Lake is niet zo gek veel meer. Vergeet ook niet dat de 8700K geen stock koeler krijgt. Je wordt dus verplicht een after market model aan te schaffen. Je moet wel een hele rare koeler kiezen om geen 200W te kunnen koelen.

Maar goed, stel ik ga met je mee en zou je tijdens het renderen niet langer dan X minuten volhouden. Dan nog is er geen man overboord en heb je met de 8700K een voordeel. Denk eens aan gaming. Er zijn zo ver ik weet geen games die een 6-core cpu op 100% krijgen. Echter zijn er genoeg die 4-5-6 cores van een significante load voorzien. Dit is geen 100% load zoals bij rendering, maar bijvoorbeeld elke core half belast. Een 8700 zal dan bijvoorbeeld terugvallen naar maximaal 4.3 Ghz terwijl de 8700K out of the box op 4.7 Ghz blijft draaien (enhanced turbo tm). Je kunt dat vergelijking met een GTX 1070. Die van mijn draait eigenlijk altijd op 1980 Mhz omdat de load tijdens het gaming schommelt tussen de 90 en 99% belasting. Pak ik furmark dan daalt hij wel in Mhz omdat hij dan langdurig vol belast wordt.
Misschien moet je gewoon eens wat genuanceerder gaan posten, dan heb je niet zulke lange verhalen nodig om alles weer recht te breien.

PC Specs

Help!!!! schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 21:21:
[...]

Misschien moet je gewoon eens wat genuanceerder gaan posten, dan heb je niet zulke lange verhalen nodig om alles weer recht te breien.
Of je doet gewoon niet zo moeilijk. Iemand vraagt het nut van de K zonder overclock, ik benoem het. Daar tegen aanschoppen met fictieve randscenario's heeft echt niemand iets aan. Los dat het niets aan het verschil veranderd moet de eerste persoon die niet naar 6x 4.7 kan boosten moet zich nog melden... Puur misinformatie verspreiden.

• MGsubbie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-05 01:32
Ik ben bezig met benchmarken, ik zal het hier posten van zodra ik klaar ben. Eén ding dat ik al wel wil delen, is dat de 8700k een beest is in Battlefield 1.

Ik kom van een 3770k aan 4.3Ghz met 1600Mhz RAM, nu heb ik de 8700k met 3000Mhz RAM. Dit zijn de resultaten voor Battlefield 1 aan 1440p/high/TAA op een 1080 ti.

- 0.1% lows van 49 naar 72 (+47%)
- 1% lows van 64 naar 103 (+61%)
- average van 97 naar 152 (+57%)

Ik werd van mijn sokken geblazen toen ik zag dat de refresh rate op mijn 165Hz monitor op bepaalde momenten de limiterende factor was. Ik zag wel enkele (5-9 frames van bijna 50,000) serieuze spikes naar 60ms van tijd tot tijd. Hopelijk als ik op het op ultra zet en mijn CPU overclock dat dit verbetert.

Dat heb je goed gelezen. Deze verbetering is zonder overclock, de 8700k resultaten zijn aan stock.

[Voor 3% gewijzigd door MGsubbie op 22-10-2017 05:13]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:29
Die game spiked wel vaker, fps vastzetten op. 144( verschil tussen 144 en 165, is nihil)dan zal dat wel minder worden. Je cpu word dus nog steeds overbelast blijkbaar. Kan de cpu niks aan doen, het is die game. Maar wel top resultaten zeg🙂. Zit er zeker over te twijfelen of ik niet over ga op een coffee setje😃

[Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 22-10-2017 06:50]

• Cobiwan
  • Niet online
MGsubbie schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 05:09:
Ik ben bezig met benchmarken, ik zal het hier posten van zodra ik klaar ben. Eén ding dat ik al wel wil delen, is dat de 8700k een beest is in Battlefield 1.

Ik kom van een 3770k aan 4.3Ghz met 1600Mhz RAM, nu heb ik de 8700k met 3000Mhz RAM. Dit zijn de resultaten voor Battlefield 1 aan 1440p/high/TAA op een 1080 ti.

Ik werd van mijn sokken geblazen toen ik zag dat de refresh rate op mijn 165Hz monitor op bepaalde momenten de limiterende factor was. Ik zag wel enkele (5-9 frames van bijna 50,000) serieuze spikes naar 60ms van tijd tot tijd. Hopelijk als ik op het op ultra zet en mijn CPU overclock dat dit verbetert.

Dat heb je goed gelezen. Deze verbetering is zonder overclock, de 8700k resultaten zijn aan stock.
Ik dacht altijd dat battlefield minder vloeiend draaide dan cod... Vandaag realiseerde ik mij dat mijn i7 920 altijd flink bottleneckte ondanks dat ik meestal 60 fps had (met een 1070). Dus waarschijnlijk flinke frame time drops. Een verademing met de 8700k.

• Timx2
Ik heb mijn bevindingen t.a.v. de i7-8700K geplaatst als review:
productreview: Intel Core i7-8700K Boxed review door Timx2

• Touwkop
Vergis je niet in die load percentages. Een load van 40% betekend niet automatisch dat je cpu niet een bottleneck vormt. Ik raad aan Hyperthreading eens uit te zetten en dan te kijken wat je totale load is. Vermoedelijk een stuk hoger (60%). Andere leuke test is core nummer 5 en 6 daarna eens uit te schakelen via taak beheer en dan kijken wat er met je fps gebeurd.

Zelf heb ik de 8700K besteld en zit ik nu op mijn hoofdpc met een 2500K @ 4.6 Ghz, 16 GB 1600 Mhz, GTX 1070 @ 1980 Mhz en daar haalde ik 100+ fps in BF One op Ultra (dx11). Maar inderdaad regelmatig cpu limited. Net als Ghost Recon Wildlands en Rainbow Six siege. Upgrade naar Coffee lake geeft tevens PCI 3.0, IGP gebruik (P-bord), M.2 sloten en wat features als SRT.
Ik zal hyperthreading eens uitzetten en kijken wat het doet.

In BF1 was de 2500k@4300 echt een bottleneck. Ik haalde in combinatie met een GTX780 in 1080p 40-75 fps op ultra/high. Met de 8700 in combinatie met GTX780 haalde ik op ultra 60-80 fps zonder merkbare framedrops. Dit is echt een zeer groot verschil in spelervaring kan ik je vertellen. Gisteren de GTX780 vervangen voor een GTX1070. Tja, nu tik regelmatig op ultra in dx11 144 fps aan (frequentie monitor). Alles sowieso stabiel boven 75 fps met alle eye-candy aan vind ik mooi genomen. 8)

• MGsubbie
Sj44k13 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:03:
[...]

Ik dacht altijd dat battlefield minder vloeiend draaide dan cod... Vandaag realiseerde ik mij dat mijn i7 920 altijd flink bottleneckte ondanks dat ik meestal 60 fps had (met een 1070). Dus waarschijnlijk flinke frame time drops. Een verademing met de 8700k.
Wil niet te veel mierenneuken, maar je frame time spiket, je frame rate dropt.

Waarmee meet je dat tegenwoordig eigenlijk? MSI afterburner heeft wel een frametime functie maar zo ver ik weet geen low stats. Wellicht met FRAPS?

• MGsubbie
sdk1985 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:04:
[...]

Waarmee meet je dat tegenwoordig eigenlijk? MSI afterburner heeft wel een frametime functie maar zo ver ik weet geen low stats. Wellicht met FRAPS?
Fraps om te testen, Frafs om de resultaten te analyseren.
MGsubbie schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:59:
[...]
Fraps om te testen, Frafs om de resultaten te analyseren.
Bedankt voor de info, is gelukt. Mijn rainbow six siege grafiek wil je echt niet zien |:( . Ben benieuwd hoeveel het verbeterd met de 8700K :).

Toevallig ook bekend hoe je over een video die frame times laat zien zoals in veel youtube video's?

• MGsubbie
sdk1985 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 00:13:
[...]

Bedankt voor de info, is gelukt. Mijn rainbow six siege grafiek wil je echt niet zien |:( . Ben benieuwd hoeveel het verbeterd met de 8700K :).

Toevallig ook bekend hoe je over een video die frame times laat zien zoals in veel youtube video's?
Bedoel je een bewegende grafiek zoals Digital Foundry dat gebruikt? Indien ja, ze hebben daar een video over gemaakt.

Ik ben ondertussen aan mijn overclocks begonnen. Ik geraak aan 5.0Ghz met 1.392V en temperaturen net boven 80°C. Wat voor een voltage zou ik kunnen proberen met ondervolten?

[Voor 20% gewijzigd door MGsubbie op 23-10-2017 03:32]

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-03 20:41
1.39v, dat is meer dan mijn 5 jaar oude 3770k

ik dacht dat cpus zuiniger waren geworden.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Vlizzjeffrey schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 03:50:
1.39v, dat is meer dan mijn 5 jaar oude 3770k

ik dacht dat cpus zuiniger waren geworden.
Sinds wanneer zegt enkel voltage iets over zuinigheid?

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 16:35
Iemand al lekker bezig met een 8600k? Die van mij komt morgen / overmorgen, ben ff benieuwd wat jullie ervaringen. Wil hem zelf op 5 of 5.1 zetten en lekker gaan, maar goed alle info is welkom. Mobo is een ASRock extreme 4 met vcore fix :)

• killer2
Helemaal niets alleen icm stroomsterkte (I) kun je er wat van zeggen, dan krijg je namelijk (opgenomen) vermogen dat zegt wel weer iets over verbruik P=VxI
P=vermogen Watt
I=Stroomsterkt (ampere)
V=voltage
Blaat schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:04:
[...]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

killer2 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:23:
Helemaal niets alleen icm stroomsterkte (I) kun je er wat van zeggen, dan krijg je namelijk (opgenomen) vermogen dat zegt wel weer iets over verbruik P=VxI
P=vermogen Watt
I=Stroomsterkt (ampere)
V=voltage

[...]
You're preaching to the choir! Theoretische natuurkunde gestudeerd. <+:)

Mijn vraag was dan ook retorisch bedoeld. :P

• killer2
@Blaat was ook meer voor @Vlizzjeffrey zodat het maar duidelijk is :P
[...]

Ze zijn ook niet zuiniger.

In het geval van een cpu kun je, zo ver ik weet, de volgende formule toepassen: 2v * frequentie = opgenomen vermogen (zit vast nog een constante bij, maar in ieder geval schaalt het opgenomen vermogen in de praktijk inderdaad met frequentie en heel hard met voltage). Je ziet in de benchmarks overigens ook dat de 6cores meer lusten.

PCPer:

Guru3d:

Dit haal ik nu:

De uncapped grafiek zit overigens ook een piek naar 340ms in 8)7 . Met 4.4 Ghz kreeg 10fps minder in het 0.1% deel.

Iemand met een 8700(K) die Rainbow Six Siege speelt? Ben benieuwd hoeveel verbetering de 8700K gaat brengen. Moet helaas nog even geduld hebben tot Azerty levert.

[Voor 42% gewijzigd door sdk1985 op 23-10-2017 13:13]

Raar dat het verschil zo groot is. Reviews laten veel kleinere verschillen zien als er vergeleken wordt met een 2600K. Ga je toch denken dat er iets niet helemaal goed was met je 3770 systeem.

Als alle cores op 4.7GHz kun je wel een heel eindje komen. Maar dat is eigenlijk ook al een stoor van OC door die enhanced turbo boost die sommige borden hebben.

[Voor 6% gewijzigd door Astennu op 23-10-2017 14:01]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• MGsubbie
Astennu schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:57:
[...]

Raar dat het verschil zo groot is. Reviews laten veel kleinere verschillen zien als er vergeleken wordt met een 2600K. Ga je toch denken dat er iets niet helemaal goed was met je 3770 systeem.

Als alle cores op 4.7GHz kun je wel een heel eindje komen. Maar dat is eigenlijk ook al een stoor van OC door die enhanced turbo boost die sommige borden hebben.
Worden veel van die tests niet met 2133/2400Mhz RAM gedaan? Ik denk dat mijn 1600Mhz RAM de grootste limiterende factor was.

Anyway, ben aan overclocken begonnen. ZIt nu aan 5Ghz op 1.312V, maar mijn gaming benchmarks verbeteren aar op zijn meest een paar fps.
MGsubbie schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:28:
[...]

Worden veel van die tests niet met 2133/2400Mhz RAM gedaan? Ik denk dat mijn 1600Mhz RAM de grootste limiterende factor was.

Anyway, ben aan overclocken begonnen. ZIt nu aan 5Ghz op 1.206V, maar mijn gaming benchmarks verbeteren maar op zijn meest een paar fps.
Dat zou kunnen. Reviews testen meestal de max stock speeds. Maar 1600 MHz met een beetje lage timings zou best aardig moeten presteren. 2400 MHz voor een 3770K lijkt mij niet veel voor te komen bij reviews dit was namelijk een OC.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Vlizzjeffrey
killer2 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:23:
P=vermogen Watt
I=Stroomsterkt (ampere)
V=voltage

[...]
Dat snap ik, maar alsnog is die niet zuiniger :)

6 jaar verder maar gebruikt meer stroom, netjes.

• Vlizzjeffrey
[...]

Dat snap ik, maar ze gebruiken ook meer Watts, dat zegt volgens mij wel iets meer over zuinigheid.

• MGsubbie
Astennu schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:04:
[...]

Dat zou kunnen. Reviews testen meestal de max stock speeds. Maar 1600 MHz met een beetje lage timings zou best aardig moeten presteren. 2400 MHz voor een 3770K lijkt mij niet veel voor te komen bij reviews dit was namelijk een OC.
Ik moet er ook bij zeggen dat ik al mijn tests voor Battlefield 1 op 64 player Operations heb gedaan (met uitzondering van 2 runs op Conquest). Ik heb expres voor clusterfuck maps zoals Argonne Forest gekozen, vaak wanneer de behemoth aanwezig was, waardoor er constant gas, vuur, rook, explosies enzvoorts waren. Terwijl de meeste BF1 benchmarks de campagne gebruiken om veel mogelijk consistentie te hebben tussen de verschillende runs. Ik geloof dat die scenes veel minder zwaar zijn op het systeem dan wat ik getest heb.

Wanneer ik bv. 10v10 domination speelde kreeg ik vaak rond de 120fps en zag ik het niet vaak zakken onder 80fps.

Ook was ik er trouwens hard naast met mijn voltage, het staat op 1.312V.

[Voor 9% gewijzigd door MGsubbie op 23-10-2017 17:38]

MGsubbie schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:10:
[...]

Ik moet er ook bij zeggen dat ik al mijn tests voor Battlefield 1 op 64 player Operations heb gedaan (met uitzondering van 2 runs op Conquest). Ik heb expres voor clusterfuck maps zoals Argonne Forest gekozen, vaak wanneer de behemoth aanwezig was, waardoor er constant gas, vuur, rook, explosies enzvoorts waren. Terwijl de meeste BF1 benchmarks de campagne gebruiken om veel mogelijk consistentie te hebben tussen de verschillende runs. Ik geloof dat die scenes veel minder zwaar zijn op het systeem dan wat ik getest heb.

Wanneer ik bv. 10v10 domination speelde kreeg ik vaak rond de 120fps en zag ik het niet vaak zakken onder 80fps.

Ook was ik er trouwens hard naast met mijn voltage, het staat op 1.312V.
Het kan mits BF4 echt goed gebruik kan maken van die 2 extra cores. Hier zie je opzich wel een aardig verschil:
YouTube: Battlefield 1 - 8700K vs. 8600K vs. 6700K vs. 7700K vs. 7820X Benchmark

Dat met hogere clockspeeds en hogere IPC zou dan het verschil wel kunnen verklaren.

[Voor 12% gewijzigd door Astennu op 23-10-2017 17:54]

• MGsubbie
Astennu schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:53:
[...]

Het kan mits BF4 echt goed gebruik kan maken van die 2 extra cores. Hier zie je opzich wel een aardig verschil:
YouTube: Battlefield 1 - 8700K vs. 8600K vs. 6700K vs. 7700K vs. 7820X Benchmark

Dat met hogere clockspeeds en hogere IPC zou dan het verschil wel kunnen verklaren.
Zijn drawcalls op DX11 niet nog steeds single-threaded? Intel staat daarin nog steeds voor op AMD. Dat zou het kunnen verklaren denk ik.
MGsubbie schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:58:
[...]
Zijn drawcalls op DX11 niet nog steeds single-threaded? Intel staat daarin nog steeds voor op AMD. Dat zou het kunnen verklaren denk ik.
Het ging hier niet over amd maar 3770k vs 8700k

• eldeegee
Ik ben al dagen aan het overclocken geslagen met de 8700k. Ik ben er inmiddels achter dat 4.9ghz echt de sweet spot is voor mijn chip. 4.9 draait prima op 1.280 v . Echter als ik 5 ghz draai moet ik naar 1.35 om hem stabiel te krijgen. Ik heb mijn 8700k gedelid en op 5 ghz kom ik onder heavy load uit op 79c. Op 4.9 ghz @ 1.280 kom ik uit op max 69c. Ik laat hem dus lekker op 4900 draaien. Uiteraard is 80c nog prima te doen maar voor 100mhz is het verschil mij te groot.

Mocht ik nog een delid voor iemand kunnen betekeken, ik heb de tools hier :P .

[Voor 8% gewijzigd door eldeegee op 23-10-2017 22:46]

eldeegee schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:46:
Ik ben al dagen aan het overclocken geslagen met de 8700k. Ik ben er inmiddels achter dat 4.9ghz echt de sweet spot is voor mijn chip. 4.9 draait prima op 1.280 v . Echter als ik 5 ghz draai moet ik naar 1.35 om hem stabiel te krijgen. Ik heb mijn 8700k gedelid en op 5 ghz kom ik onder heavy load uit op 79c. Op 4.9 ghz @ 1.280 kom ik uit op max 69c. Ik laat hem dus lekker op 4900 draaien. Uiteraard is 80c nog prima te doen maar voor 100mhz is het verschil mij te groot.

Mocht ik nog een delid voor iemand kunnen betekeken, ik heb de tools hier :P .
Wat was het AUTO voltage bij x49?

Wat was temp voor delid?

Astennu schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:57:
[...]

Ik haalde inderdaad 100-120 FPS op DX11 met de 2500K op 4.4 GHz tijdens de beta (woestijn map). Op DX12 was het wel een stuk lager. Geloof rond de 90. Dus die resultaten van de 3770 klinken wat vreemd.

Zodra ik mijn 8700K heb zal ik de 2500K op 4.8 GHz even met stock/OC 8700K vergelijken icm GTX 1070.

[Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 23-10-2017 23:20]

sdk1985 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:11:
[...]

Ik haalde inderdaad 100-120 FPS op DX11 met de 2500K op 4.4 GHz tijdens de beta (woestijn map). Op DX12 was het wel een stuk lager. Geloof rond de 90. Dus die resultaten van de 3770 klinken wat vreemd.

Zodra ik mijn 8700K heb zal ik de 2500K op 4.8 GHz even met stock/OC 8700K vergelijken icm GTX 1070.
Dat is idd een interessante test. Al zie je ook al. Wat verschil tussen de 7700k en de 8700k. Het lijkt er. Op dat die extra cores bij BF1 wel wat doen.

Maar veel mensen hebben nog een SandyBridge of Hassell. Dus het is interessant om te zien wat de verschillen zijn.

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 22:47
Mijn 8700K + Maximus X Hero lijkt stabiel op x50, vcore 1.24v, AVX offset 0, LLC 7 bij 67 graden. Nog geen urenlange stress test gedraaid, ik vind 't niet zo'n prettig idee om er lang bij weg te blijven zonder de temperatuur in de gaten te houden... doen jullie dat wel?

Bij x51 en hoger krijg ik vrij snel blue screens. Misschien dat ik 'm stabiel zou kunnen krijgen bij een flink hogere vcore (boven de 1.30v), maar ik heb een NH-D15S en geen waterkoeling dus ik vind het wel prima zo.

Overigens begrijp ik LLC denk ik niet helemaal; volgens de AI Suite van Asus stijgt m'n vcore naar ongeveer 1.27v tijdens max load, zou een hoge LLC er niet voor moeten zorgen dat de vcore stabiel blijft? Ik weet dat Asus-moederborden een issue met LLC hebben, maar ik dacht dat de Hero dat probleem niet had.

• Generation Kill
Glival schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:58:
Mijn 8700K + Maximus X Hero lijkt stabiel op x50, vcore 1.24v, AVX offset 0, LLC 7 bij 67 graden. Nog geen urenlange stress test gedraaid, ik vind 't niet zo'n prettig idee om er lang bij weg te blijven zonder de temperatuur in de gaten te houden... doen jullie dat wel?

Bij x51 en hoger krijg ik vrij snel blue screens. Misschien dat ik 'm stabiel zou kunnen krijgen bij een flink hogere vcore (boven de 1.30v), maar ik heb een NH-D15S en geen waterkoeling dus ik vind het wel prima zo.

Overigens begrijp ik LLC denk ik niet helemaal; volgens de AI Suite van Asus stijgt m'n vcore naar ongeveer 1.27v tijdens max load, zou een hoge LLC er niet voor moeten zorgen dat de vcore stabiel blijft? Ik weet dat Asus-moederborden een issue met LLC hebben, maar ik dacht dat de Hero dat probleem niet had.
Ik dacht alle moederboorden met Z370, hardware info had een item hierover met download links met bios update (beta) die de LLC fxit.
Glival schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:58:

Als ik dat zo hoor kun je dus net zo goed een goedkoper bordje pakken? Immers x48 lijkt alles wel te doen.

Zit zelf alleen nog even met het geheugen te twijfelen... G Skill heeft leuke CL14 RGB modules, maar of dat de meerprijs waard is... Vermoedelijk voorlopig niet. Over jaar of 3-4 (wanneer je 32 GB ram nodig hebt) zijn de ram prijzen vermoedelijk heel anders.

[Voor 46% gewijzigd door sdk1985 op 24-10-2017 03:25]

• Cobiwan
  • Niet online
Battlefield draait fantastisch met de 8700k en 1070. Gta is echter een ander verhaal. Hoewel ik daar rond de 70-90 fps haal voelt het toch niet helemaal lekker als ik rondrijdt of vlieg. Ik heb dit nu opgelost met adaptive vsync en triple buffering, maar toch apart.

• Prophasis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05 09:02
Astennu schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:55:
[...]

Dat is idd een interessante test. Al zie je ook al. Wat verschil tussen de 7700k en de 8700k. Het lijkt er. Op dat die extra cores bij BF1 wel wat doen.

Maar veel mensen hebben nog een SandyBridge of Hassell. Dus het is interessant om te zien wat de verschillen zijn.
Ik kom zelf ook van een 2500k af, nog even wachten tot de 8600k binnen is. Ben benieuwd!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik ben ook echt super tevreden met de performance van de 8700k tot nu toe. Zeker in games als PUBG en The Evil Within heb ik nu eindelijk niet meer het idee CPU limited te zijn. Mijn 1080Ti wordt nu volledig verzadigd als ik afterburner mag geloven.

Nu begin ik te twijfelen om er een tweede 1080Ti bij te zetten maar ik heb niet zulke goede ervaringen met frame pacing en SLI.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:21

BiLo

PSN: toiletcleaner

Touwkop schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:23:
[...]

Als je RGB toetser en bellen wilt, dan zul je een andere koeler moeten kopen die slot DIMM 1 helemaal vrij houdt. Cool Master Hyper TX3i doet dit. Ik moet zeggen koelt een stuk beter dan een stock koeler (nu ca. 60- 65C i.p.v. 80-90C). Geluid is ook beter t.o.v. een stock koeler, maar benadert niet de stilte van de Mugen.

Koelpasta zit op de koeler en niet op processor. Deze moet je er dus bijkopen als de Mugen weer wilt gebruiken. Koop je een kleinere koeler (en waarom niet, 8400 kun je niet overklokken) dan zit het er waarschijnlijk wel bij (ieder geval bij Cooler Master). Maar dit zal wel merkafhankelijk zijn.
Koelpasta breng je natuurlijk gewoon aan op de CPU, en niet op je koeler.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• HaruHaru
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-04 01:28
hallo allen. is een Core i3 8350K voor mij voldoende als ik alleen ga gamen? Ik doe niet aan multi tasking. Ik speel alleen RS Siege en GTA 5.

Ik heb een GTX 1070 & 16GB geheugen

[Voor 12% gewijzigd door HaruHaru op 24-10-2017 11:28]

BTC/ETH/QNT/ADA/and some really weird a** coins.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De i5 8400 is net zo duur en iets meer toekomstbestendiger voor gamen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-05 12:20
HaruHaru schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:27:
hallo allen. is een Core i3 8350K voor mij voldoende als ik alleen ga gamen? Ik doe niet aan multi tasking. Ik speel alleen RS Siege en GTA 5.

Ik heb een GTX 1070 & 16GB geheugen
Misschien niet helemaal het beste topic om deze vraag hier neer te leggen. Je kan het beste even wat benchmarks bekijken van de nieuwe Intels en daaruit je conclusie trekken. Mocht dat niet genoeg advies geven kan je altijd nog een eigen topic openen. Om je vraag toch snel even te beantwoorden heb je waarschijnlijk meer aan een i5-8400 als je onder de 200 euro wilt blijven voor je processor.

• HaruHaru
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-04 01:28
JEROENrgfgf schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:58:
[...]

Misschien niet helemaal het beste topic om deze vraag hier neer te leggen. Je kan het beste even wat benchmarks bekijken van de nieuwe Intels en daaruit je conclusie trekken. Mocht dat niet genoeg advies geven kan je altijd nog een eigen topic openen. Om je vraag toch snel even te beantwoorden heb je waarschijnlijk meer aan een i5-8400 als je onder de 200 euro wilt blijven voor je processor.
Thanks, maar ook die is helaas niet snel beschikbaar. ik heb op korte termijn nodig :D totdat de levertijden van de Core i5 8600K wat beter is :D.

BTC/ETH/QNT/ADA/and some really weird a** coins.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HaruHaru schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:59:
[...]

Thanks, maar ook die is helaas niet snel beschikbaar. ik heb op korte termijn nodig :D totdat de levertijden van de Core i5 8600K wat beter is :D.
Als je een processor koopt voor een maand of twee is het niet echt heel relevant welke je koopt. Dan zal een i3 prima presteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• eldeegee
sdk1985 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:09:
[...]

Wat was het AUTO voltage bij x49?

Wat was temp voor delid?
Heb alleen 5 ghz getest zonder de delid. Deze liep al snel op naar de 95c. Niet stabiel te krijgen op lagere voltage. Door de delid haal ik er zo'n 15 graden af onder load :*)

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:42
Kan iemand mij helpen?
Heb gisteren voor mijn broertje een PC gebouwd met i3 8100 maar ik loop tegen een probleem aan.
De PC start op en kan uit maar laat niks zien op de monitor. Heb al geprobeerd de hdmi-kabel in het moederbord te doen ipv. in de grafische kaart maar geen resultaat. Heb ook een andere hdmi kabel geprobeerd wat ook geen resultaat leverde, hetzelfde met een andere monitor (beide kabels en monitoren werken wel op andere PC, probleem duidelijk bij deze PC dus). Als de PC wordt aangezet zie ik op het het moederbord een led aangaan, deze werkt dus neem ik aan. Bij restarten via de knop op de case gaat een andere led branden. Ook gaat de case- en processor fan aan en de fans van de grafische kaart wel gaan deze voor enkele seconden aan en daarna deze gaat weer uit (volgens mij is dit niet bijzonder, gebeurd ook bij mijn eigen pc). Dus ik zit me een beetje af te vragen wat het probleem kan zijn, iemand die hier misschien meer over weet? Ik hoor het graag!
EDIT: Sorry als dit op het foute topic staat, weet even niet waar ik het anders kan posten /:

[Voor 4% gewijzigd door dommegekke1 op 24-10-2017 13:09]

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee