Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

deregtx schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:10:
[...]

Ja maar wat moeten reviewers nu doen? Ze krijgen Golden Samples aangeleverd van Intel. Golden Samples zijn maar 3% van de totale productie geloof ik. De rest is goed of minder van kwaliteit. Misschien met grote letters erbij zetten dat de kans klein is dat je een goede Sample koopt?
Daar zal Intel blij mee zijn zeg...
Reviewers weten namelijk niet zeker of ze een goede chip krijgen. Ze kunnen het hooguit vermoeden. Ga je dan vermelden dat dit een goede chip is en dat resultaten voor jou beduidend minder kunnen zijn, dan kan je zomaar van de lijst gehaald worden en dan krijg je geen nieuwe CPU's meer bij launch. Voor menig site is dat de doodsteek. Je kan ook vrij gemakkelijk achterhalen of een CPU redelijk stabiel is. Halfuur IntelBurn draaien is al een aardige eerste indicatie. Dat zullen alle reviewers niet eens doen, de betere wel. Dergelijke informatie vermelden ze natuurlijk vrijwel nooit waardoor je een review moeilijk op waarde kan schatten.

Maar ik heb het inmiddels ook gezien. Natuurlijk niet perfect accuraat, maar statistisch een redelijk sterk verantwoord. Adored pakt bewust ook nog een geringe marge voor het verschil tussen een delid chip haar prestaties en een normale. Het zal vaak genoeg 200MHz of meer zijn omdat je heel wat kan winnen qua temperaturen met een delid.

Verder ben ik nu ook niet erg verbaast dat Intel alleen maar goede chips naar reviewers stuurt. Er wordt al snel geroepen dat alle 8700K's naar de 5GHz+ gaan met late voltages, maar dat bleek al snel onzin te zijn als je naar resultaten van gewone consumenten keek. 4,8GHz, misschien 4,9GHz lijkt eerder de praktische limiet voor veel chips te zijn. Zijn er ook genoeg waar het bij 4,7GHz al voorbij is. Dit was ook niet veel anders bij de 7700K die natuurlijk ook allemaal met gemak naar de 5GHz gingen...

Je hebt ook te maken met meerdere variabelen bij Intel die het helemaal niet zo vanzelfsprekend maken. Je kan bij deze chips tegen zowel een voltage als temperatuurlimiet aanlopen. Je kan een goede chip hebben die echt een delid nodig heeft om er wat meer uit te halen, of je loopt puur tegen een voltage limitering aan en een delid helpt dan weinig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Asus publiceert bij nieuwe chips bij hun high end mobo's soms een guide waarin ze ze dan obv een behoorlijke (ES) sample size oc verwachtingen aangeven. Niet perfect maar het geeft al wat richting.

ps: Een delid is overigens natuurlijk een vrij extreme maatregel die echt maar een zeer kleine groep users daadwerkelijk uitvooert.

[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 29-03-2018 20:54 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Kort na de paper launch riepen een paar mensen hier zonder enig bewijs te hebben dat "die 5,3 GHz. realistisch is en dat ongeveer de helft van de kopers dat wel zal halen". Niet dus.

Hier de cijfers en feiten in een kort overzichtje, voor het gemak.
4,9 GHz. delidded 99%
5,0 GHz. delidded 88%
5,1 GHz. delidded 54% = above average
5,2 GHz. delidded 22% = goed of beter
5,3 GHz. delidded 3% = golden sample
Voor al deze modellen geldt uiteraard dat een zekere spanning als uitgangspunt wordt genomen waarbij dit gehaald moet worden, die spanning is hoger bij de hoogste klokfrequenties (1,437V voor 5,3 GHz. wat m.i. krankzinnig is) en lager bij de lagere klokfrequenties.

Aantal testsamples per model: >1000.

20 reviewers, 9 golden samples, 8 good+, 3 above average.

De gebruikte reviews kwamen van Ars Technica, Trusted Reviews, Tweakers, TechSpot, Guru3D, PCGamesN, Toms Hardware, Tech Radar, TechPowerUP, EuroGamer/DF, TweakTown, PC Perspective, Overclock3D, Legit Reviews, Hardware Info, Computer Base, Hardware Canucks, ProClockers, Bit Tech, Hexus.

Delidding levert gemiddeld 0,1 of 0,2 GHz. extra op indien het helpt, deze reviewers hadden nog niet eens hun CPU gedelid.

Dat Tweakers erin zou worden opgenomen vond ik een nogal grote verrassing. No offense, Guru3D is internationaal wat bekender.

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 29-03-2018 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-05 13:41
8700k nog niet delid, tools liggen klaar.
Ekbwaterblock gemonteerd

1.29v 4.9ghz stabiel. Max 57 graden.
5.0ghz lijkt een drempel. Dan zit ik rond 1.32ghz

LLC standaard setting.
Ik vraag me af, wanneer beslissen jullie om LLC te verhogen of om vCore te verhogen?

Passen jullie LLC überhaupt toe?

Edit: maar ik vind het niet nodig om te oc'en. Ik ga eerder de beste eco settings zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Spacewide op 30-03-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Spacewide schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:35:
8700k nog niet delid, tools liggen klaar.
Ekbwaterblock gemonteerd

1.29v 4.9ghz stabiel. Max 57 graden.
5.0ghz lijkt een drempel. Dan zit ik rond 1.32ghz

LLC standaard setting.
Ik vraag me af, wanneer beslissen jullie om LLC te verhogen of om vCore te verhogen?

Passen jullie LLC überhaupt toe?

Edit: maar ik vind het niet nodig om te oc'en. Ik ga eerder de beste eco settings zoeken.
Maar waarom zou je dan gaan delidden?

AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
ECP0WERS schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:44:
[...]

Maar waarom zou je dan gaan delidden?
Ik was wat te vaag.
Oc gebeurt, hoe dan ook. Maar of ik verder dan 5ghz nodig acht trek ik in twijfel.

Nu had ik in 10min deze biosinstellingen toegepast en 2u stresstest laten draaien.

Ik wil eco gaan, in de zin van laag verbruik en hoge clock. (Zo hoort het eigenlijk altijd te zijn)

En ik wil gewoon eens een delid gedaan hebben :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@Spacewide Ok, om dan toch even terug te komen op je vragen. Ik blijf LLC verhogen totdat de vCore niet meer inzakt. Persoonlijk als hij dan toch onder load over de ingestelde waarde heengaat stel ik 1 LLC lager in.

Tevens verhoog ik mijn vcore pas zodra mijn overclock niet stabiel lijkt te zijn ;)

Zelf draai ik op mijn Asus bord met LLC6 (op één na hoogste setting) 5250MHz (150x35) en 1.376v.

AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Help!!!! schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:51:
Asus publiceert bij nieuwe chips bij hun high end mobo's soms een guide waarin ze ze dan obv een behoorlijke (ES) sample size oc verwachtingen aangeven. Niet perfect maar het geeft al wat richting.

ps: Een delid is overigens natuurlijk een vrij extreme maatregel die echt maar een zeer kleine groep users daadwerkelijk uitvooert.
Tja, überhaupt overclocken is al een vrij extreme maatregel die maar weinig mensen doen. Het schijnt niet eens 1% van de totale DIY verkopen te zijn. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:38:
[...]

Tja, überhaupt overclocken is al een vrij extreme maatregel die maar weinig mensen doen. Het schijnt niet eens 1% van de totale DIY verkopen te zijn. :P
Ik wist dat een minderheid van de mensen het doet maar bij die groep had ik meer dan 1% verwacht. :)
Zeker bij de 1600/1700 is het zonde om het niet te doen. MCE zou daarvoor best wel aardig zijn, voor al die mensen die het niet zelf durven te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 31-03-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
@ECP0WERS Bedankt voor je reactie.

Overclock draait nu als volgt: 5Ghz, LLC op High, 1.3Vcore, unicore 4.4. Na delid met Prime v29 zit ik op 59 graden. Wat een verschil geeft van ongeveer 20 graden.

Leuk speelgoed :>

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/18n8et.jpg
Wat zo'n klein druppeltje wel niet teweeg brengt!

[ Voor 17% gewijzigd door Spacewide op 31-03-2018 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een bekend verhaal. Heb jij dat delid-ding van derBauer gebruikt? Dat vloeibaar metaal beter warmte verplaatst dan die polymeren die in thermal grease zitten mag geen verrassing zijn. Ik steun de theorie dat Intel voor zo'n slechte oplossing (in plaats van solderen) kiest om artificeel onderscheid te maken tussen hun gewone CPU's en hun fancy Xeon-CPU's.

HardwareUnboxed deed een paar testjes met de 8700, budget-moederborden en stock koelers. Wat blijkt? De boost wordt niet vastgehouden doordat de stock-koelers het niet aankunnen. Geen verrassing, lijkt mij, 4,3-4,6 GHz. is nogal veel gevraagd met die prutskoelertjes. ;)

Als je de 8700 koopt dan moet je ook een koeler kopen. Het zou me niet verbazen als de meeste mensen dat al deden maar het is goed om het te weten.

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 01-04-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
@Anoniem: 444127 Goed opgemerkt. De v2 van Der8auer. En de gebruiksaanwijzing staat keurig op zijn website. Wel heb ik even opgezocht hoeveel andere mensen gebruikten van het goedje, maar de spuit doseerde perfect zelf een druppel.
De IHS heb ik ook lichtjes ingesmeerd met de rest dat nog op het wattenstaafje hing. Zou een beter contact creëren.

Welverbaasd, ga het ook doen bij m'n vrouwtje haar Skylake.

Zelf ook al gedaan veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Anoniem: 444127 schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:32:
Een bekend verhaal. Heb jij dat delid-ding van derBauer gebruikt? Dat vloeibaar metaal beter warmte verplaatst dan die polymeren die in thermal grease zitten mag geen verrassing zijn. Ik steun de theorie dat Intel voor zo'n slechte oplossing (in plaats van solderen) om artificeel onderscheid te maken tussen hun gewone CPU's en hun fancy Xeon-CPU's. ]
Uh, Intel gebruikt ook al TIM voor hun HEDT chips. Verder ben ik wel eens tegengekomen dat zelfs Skylake SP, de Xeon's dus, nu ook al TIM gebruiken. Dat kan ik alleen nergens bevestigd krijgen. Zou graag een afbeelding willen zien, is dat meteen duidelijk.

HardwareUnboxed deed een paar testjes met de 8700, budget-moederborden en stock koelers. Wat blijkt? De boost wordt niet vastgehouden doordat de stock-koelers het niet aankunnen. Geen verrassing, lijkt mij, 4,3-4,6 GHz. is nogal veel gevraagd met die prutskoelertjes. ;)
[video]
Als je de 8700 koopt dan moet je ook een koeler kopen. Het zou me niet verbazen als de meeste mensen dat al deden maar het is goed om het te weten.
Vanaf 5:58. "Conlake" confirmed want de 8700 loopt tegen de 65W TDP limiet aan. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan is het nog erger bij Intel dan dat ik dacht. HEDT en dan niet netjes solderen...
Spacewide schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:28:
Zelf ook al gedaan veronderstel ik?
Nee, ik heb een oude CPU waarbij dat geen zin heeft. Mijn volgende CPU wordt zelfbouw, waarschijnlijk een Zen2/Ryzen3 CPU, tenzij de RAM-crisis aanhoudt, dan misschien een Zen3/Ryzen4 en bidden dat mijn computer het tot die tijd uithoudt aangezien het een oude OEM-bak is.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 01-04-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

der8uer deed voor de lol een testje; een gedelidded 8700k zonder koeler, omdat het kan. :*)
Het resultaat: in de UEFI was de temperatuur 30-40 graden C, het systeem startte op, draaide een paar minuten met CPU-Z aan, de CPU throttlede netjes en het hield zelfs een volledige Cinebench-test (allcores) vol met een score van 125 op 0,8 GHz. en 0,6 V. Na deze run klokte de CPU omhoog naar een volle 1,0 GHz.
met een iets hogere spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheL0nelyDevil
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
Hallo! Ik heb een 8600k al 2 weken nu en wil hem graag gaan oc'en. Dit heb ik echter nog nooit gedaan en zal dus mijn eerste keer zijn. Ik heb een aantal filmpjes bekeken en artikels gelezen. Maar heb nu 2 vragen. Als ik mijn 8600k ga overclocken (doel is 4,6Ghz) wil ik niet dat hij de hele tijd op 4,6ghz draait. Ik heb gelezen dat je dmv offset mode en adaptive mode dit kan veranderen. Kan iemand mij hier meer informatie over geven? Mijn tweede vraag is, als ik mijn 8600k heb overgeklokt naar 4.6ghz moet ik iets veranderen aan de AVX? Ik snap niet helemaal wat dat is? Dank jullie wel alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
@TheL0nelyDevil
Adaptive zal normaal altijd je clocksnelheid verlagen en tevens de voltages als je computer idled.
Net hetzelfde voor Offset, maar bij offset kan je de autovoltage van de VCore laten afwijken met + of - tegenover de VID waarde.

Ik verkies manual Vcore, ik zoek een stabiele VCore waarde en voedt de CPU wat bij met LLC op High (Gigabyte). Hierna heb ik alle C-states en Intel Speedstep aangezet zodat mijn processor kan zakken naar een lage (energievriendelijke) snelheid in combinatie met Balanced powerprofile in Windows. Dit zou wel instabiliteit kunnen veroorzaken.

AVX offset is om de clocksnelheid de laten zakken als je cpu AVX berekeningen zou maken. 1 offset = 100mhz per core. Ik heb geen idee waar men AVX instructies toepast?? Grafische wereld mogelijk.

Ik ben zelf recent begonnen met dit, maar misschien heb je er wat aan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Spacewide op 03-04-2018 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheL0nelyDevil
@Spacewide
Dankjewel voor je informatie en uitleg.
Zal ik een grote performance verschil zien in render tijd of fps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
@TheL0nelyDevil
Als ik jou was zou ik eens testen met 3DMark DEMO en je behaalde FPS waardes opschrijven. Dit op verschillende BIOS instellingen om te kijken of het een noemenswaardig verschil geeft. Profielen in Bios zijn tegenwoordig heel makkelijk op te slaan en weer in te laden.

Op de FPS teller in games zie ik een verschil, maar ik voel het niet meteen door mijn FreeSync scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheL0nelyDevil
@Spacewide
Okidoki! Alles is duidelijk. Ik ga morgen beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Edit: even mijn test opnieuw uitvoeren.

[ Voor 153% gewijzigd door Spacewide op 04-04-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Anoniem: 444127 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 23:01:
Kort na de paper launch riepen een paar mensen hier zonder enig bewijs te hebben dat "die 5,3 GHz. realistisch is en dat ongeveer de helft van de kopers dat wel zal halen". Niet dus.

Hier de cijfers en feiten in een kort overzichtje, voor het gemak.
4,9 GHz. delidded 99%
5,0 GHz. delidded 88%
5,1 GHz. delidded 54% = above average
5,2 GHz. delidded 22% = goed of beter
5,3 GHz. delidded 3% = golden sample
Voor al deze modellen geldt uiteraard dat een zekere spanning als uitgangspunt wordt genomen waarbij dit gehaald moet worden, die spanning is hoger bij de hoogste klokfrequenties (1,437V voor 5,3 GHz. wat m.i. krankzinnig is) en lager bij de lagere klokfrequenties.

Aantal testsamples per model: >1000.

20 reviewers, 9 golden samples, 8 good+, 3 above average.

De gebruikte reviews kwamen van Ars Technica, Trusted Reviews, Tweakers, TechSpot, Guru3D, PCGamesN, Toms Hardware, Tech Radar, TechPowerUP, EuroGamer/DF, TweakTown, PC Perspective, Overclock3D, Legit Reviews, Hardware Info, Computer Base, Hardware Canucks, ProClockers, Bit Tech, Hexus.

Delidding levert gemiddeld 0,1 of 0,2 GHz. extra op indien het helpt, deze reviewers hadden nog niet eens hun CPU gedelid.

Dat Tweakers erin zou worden opgenomen vond ik een nogal grote verrassing. No offense, Guru3D is internationaal wat bekender.
Hier 5.2 niet delidded voor een korte bechhmark 5.0 voor 24/7 maar wel heet met 87 graden tijdens 5 minuten prime 95. 5.0ghz valt voor normaal gebruik net binnen de perken.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 20:51
TheL0nelyDevil schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:08:
@Spacewide
Dankjewel voor je informatie en uitleg.
Zal ik een grote performance verschil zien in render tijd of fps?
Gewoon procentueel. Video encoderen is een AVX proces. Bij mij liep mij systeem stabiel op X overclock. Bij renderen crashte de boel echter redelijk snel. AVX op 3 en het loopt nu redelijk.

Je kan ervan uitgaan dat je bij renderen alle 6 cores aanspreekt. Dus tov de reguliere boost kan er al een kleine winst resteren, ondanks de AVX.

Heb mijn 8700k nu op 4.8Ghz lopen. Winst is het grootste tov de standaard boost bij 6 cores, namelijk 4.3. Dus na AVX 3 houd ik 4.5Ghz OC over. Ach 5%...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gekke Jantje schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:36:
[...]

Hier 5.2 niet delidded voor een korte bechhmark 5.0 voor 24/7 maar wel heet met 87 graden tijdens 5 minuten prime 95. 5.0ghz valt voor normaal gebruik net binnen de perken.
Dat is kantjeboord, het gaat net zolang je kast geen stofnest wordt. ;)
Ik vraag me af of dat de CPU dit vast kan houden wanneer je tegelijkertijd een zware CPU-load (>= 80%) en GPU-load (max) hebt. Naar het schijnt is Crysis 3 nog steeds uitermate geschikt om dat te testen. >:)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 04-04-2018 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:51:
[...]

Dat is kantjeboord, het gaat net zolang je kast geen stofnest wordt. ;)
Ik vraag me af of dat de CPU dit vast kan houden wanneer je tegelijkertijd een zware CPU-load (>= 80%) en GPU-load (max) hebt. Naar het schijnt is Crysis 3 nog steeds uitermate geschikt om dat te testen. >:)
Fand heb op stille mode dus het valt wel mee met de stofnest, ook dankzij alle stoffilters die een hoop tegenhoud. De AIO fans zuigen ook de kast in vanwege de koelere lucht buiten de kast..

Ik ben nu aan het uitzoeken waarom MCE niets doet bij mij. Normaal gesproken zou alle core van mijn 8700k naar de 4700mhz overklokken maar dat doet MCE niet. Overklokken werkt alleen handmatig en daar voor moet ik verschillende dingen aanpassen en standaard staat MCE ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Gekke Jantje op 05-04-2018 10:46 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Overclock is compleet met m'n Gigabyte Gaming 7 build.
Het was dan even uitzoeken hoe je "Dynamic" overclockt met dit bord omdat het onder de noemer "Normal" valt in bios. Niet voor de hand liggend dus.

Verder ga ik de overclock toch reduceren naar 4.7 door koelbeperking. Een 360 medium radiator, samen met een RX Vega lijkt net niet voldoende.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ibcr5l.jpg

GPU Frenquency: 50
Advanced CPU Core Settings ->
Intel Speed Shift Technology: Auto (zo kan m'n clocksnelheid zakken naar 800mhz en VCore dropt mee naar 0.7.
C1E: Disabled
C3 State Support: Disabled
C6/C7: Disabled
C8/C10: Disabled

C-states schakel ik uit voor stabiliteitsreden, het geeft in mijn geval geen voordeel in verbruik of wattage.

CPU Interal AC/DC Load Line: AUTO
CPU Vcore Loadline Calibration: High

CPU VCore: Normal (typ "normal" en bios vult deze parameter automatisch aan)
Dynamic Vcore (DVID): in mijn geval +0.080V --> Max load geeft 1.265v

Volgende is heel belangrijk om je offset stabiel te krijgen
IA AC Loadline: 1
IA DC Loadline: 1

6 uurs Prime95 stabiel met AVX uitgeschakeld, mogelijk stel ik nog een offset van 3 in.

Warmste core zat op 61°C
Gemiddelde van 56°C
100% belasting vraagt 202watt uit de muur.
Idle 81-82watt.
7 fans, 1 D5 pomp, leds.

Edit: 4.7 boost op alle kernen @ 1.160v
Geen verschil in FPS, wat had je anders kunnen verwachten.. scheelt maar even 10 graden.

[ Voor 28% gewijzigd door Spacewide op 09-04-2018 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Herinneren jullie je dat Intel als smoes voor hiet niet toestaan van Coffee Lake op Z270 beweerde dat het was omdat Coffee Lake een hoger vermogen heeft? Dat is ontmaskerd. De meeste Z370 moederborden gebruiken exact dezelfde VRM's als 'dezelfde' (naam model) Z270 moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Spacewide schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:17:
Overclock is compleet met m'n Gigabyte Gaming 7 build.
Het was dan even uitzoeken hoe je "Dynamic" overclockt met dit bord omdat het onder de noemer "Normal" valt in bios. Niet voor de hand liggend dus.

Verder ga ik de overclock toch reduceren naar 4.7 door koelbeperking. Een 360 medium radiator, samen met een RX Vega lijkt net niet voldoende.

[afbeelding]

GPU Frenquency: 50
Advanced CPU Core Settings ->
Intel Speed Shift Technology: Auto (zo kan m'n clocksnelheid zakken naar 800mhz en VCore dropt mee naar 0.7.
C1E: Disabled
C3 State Support: Disabled
C6/C7: Disabled
C8/C10: Disabled

C-states schakel ik uit voor stabiliteitsreden, het geeft in mijn geval geen voordeel in verbruik of wattage.

CPU Interal AC/DC Load Line: AUTO
CPU Vcore Loadline Calibration: High

CPU VCore: Normal (typ "normal" en bios vult deze parameter automatisch aan)
Dynamic Vcore (DVID): in mijn geval +0.080V --> Max load geeft 1.265v

Volgende is heel belangrijk om je offset stabiel te krijgen
IA AC Loadline: 1
IA DC Loadline: 1

6 uurs Prime95 stabiel met AVX uitgeschakeld, mogelijk stel ik nog een offset van 3 in.

Warmste core zat op 61°C
Gemiddelde van 56°C
100% belasting vraagt 202watt uit de muur.
Idle 81-82watt.
7 fans, 1 D5 pomp, leds.

Edit: 4.7 boost op alle kernen @ 1.160v
Geen verschil in FPS, wat had je anders kunnen verwachten.. scheelt maar even 10 graden.
Nice en dat met maar 1,26V CPU delidded?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 01:15:
[...]

Wel geprobeerd en kan mer hogere voltages wel maar met gelijke voltages is het met avx (prime) niet mogelijk om 100 meer te halen.

Met een delid tool is het easy. Dit was iets meer pielen en voorzichtig zijn dat de boel niet te ver buigt, je krassen maakt of uit schiet en de core beschadigd. Deze manier raad ik niet aan voor een beginner.

Edit:
Met realbensh kan ik nu wel een stuk hoger komen. Had 5300 daar stabiel met 1.4v temps waren max 85c piek. Voltage is veel te hoog voor 24/7 maar wel leuk om even te proberen.
Wilde net zeggen ahv je post op de frontpage; hoe ver kom je als je begint met 1.4v maar dat heb je dus al geprobeerd. Volgens Asrock was 1.4 nog safe, ik zou me er niet te druk om maken. De eerste kapotte cpu moet ik nog mee maken. Als ik dit zo lees is x52 voor jou dus blijkbaar ook geen probleem, alleen voel jij je niet prettig bij het benodigde voltage?

Mits je een beetje configureerbaar mobo hebt kun je het het zo instellen dat die 1.4v alleen gebruikt wordt op de hoge loads en hij idle gewoon een normaal voltage pakt (LLC die onder load meer geeft of adaptive voltage of desnoods een offset). Misschien dat x52 nog wel op 1.36 lukt, kan mijn aantekeningen zo 123 niet vinden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 10:05
sdk1985 schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:20:
[...]

Wilde net zeggen ahv je post op de frontpage; hoe ver kom je als je begint met 1.4v maar dat heb je dus al geprobeerd. Volgens Asrock was 1.4 nog safe, ik zou me er niet te druk om maken. De eerste kapotte cpu moet ik nog mee maken. Als ik dit zo lees is x52 voor jou dus blijkbaar ook geen probleem, alleen voel jij je niet prettig bij het benodigde voltage?

Mits je een beetje configureerbaar mobo hebt kun je het het zo instellen dat die 1.4v alleen gebruikt wordt op de hoge loads en hij idle gewoon een normaal voltage pakt (LLC die onder load meer geeft of adaptive voltage of desnoods een offset). Misschien dat x52 nog wel op 1.36 lukt, kan mijn aantekeningen zo 123 niet vinden.
Volgens mij kon ik dan 51x halen 52 met nog meer volts maar het verbruik is mij dan veel te hoog tov wat ik nodig heb voor 50x wordt dan snel 50% hoger.

Op 1.36v haal ik dat zeker niet ik moest volgens mij richting de 1. 47v voor 52x.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Anoniem: 444127 schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:51:
Herinneren jullie je dat Intel als smoes voor hiet niet toestaan van Coffee Lake op Z270 beweerde dat het was omdat Coffee Lake een hoger vermogen heeft? Dat is ontmaskerd. De meeste Z370 moederborden gebruiken exact dezelfde VRM's als 'dezelfde' (naam model) Z270 moederborden.
[video]
Het geldt inderdaad niet voor alle moederborden, maar ook al hebben sommige z270 moederborden een minder goede stroomvoorziening, die stroomvoorziening zal als nog voldoende moeten zijn. Het verschil met de Asrock Extreme 4

Verschillende stroomvoorzieningen
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hld5y2y.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l7ttxl2.jpg

Ik heb ook maar de laatste bios update gedaan voor memory comptabiliteit en de micro patches, mijn memory was overigens al comptabel met de Asrock Z370 Extreme4. Mijn moederbord had nog de eerste bios 1.30 en is gisteren geüpdatet naar 1.80 met de microcode updates. Dit had ik eerder moeten doen gezien de performance wat omhoog is gegaan in de gepeelde game Far Cry 5. Mensen hoeven niet bang te zijn dat de hele performance in zakt door de microcode update, integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:31
Ik begin me te storen aan de turntimes in Civilization 5 dus wil mijn 8600K licht overclocken.
Nu heb ik daar niet het beste mo-bo voor maar ik hoop dat 4.9 Ghz zonder delid te doen moet zijn op huidige koeler.

Is deze volgorde van stappen de juiste: YouTube: Z370 AORUS Overclocking Guide Intel Core i7 8700K @5GHz
Ben me bewust dat die voor 5 Ghz. gaat dus hoop niet zo veel volt te verstoken uiteraard en vul 49 in.

Z370N-wifi ITX bordje.
Mugen 5 PCGH
Vrij ruime ITX case.

Wordt momenteel met default fan curve nooit warmer dan 75 graden in-game, dan gaat de fan harder draaien en houd hem strak op 73/74 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes99
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-02 13:37
Vandaag was ik aan het rondneuzen in de instellingen van mijn BIOS en het kwam in mij op om de VRM switching frequency aan te passen naar de hoogste waarde van 686. Ik had mijn i3 8350k op 4,3 GHz draaien op 1,150 Vcore. Echter, na 5 minuten Prime95 29.3 testen ging het scherm op zwart... en toen poef.

Wat blijkt? Eén van de mosfets van mijn moederbord is overleden (stonk nogal en zag geel naast de mosfet soldeerpunten), en nu wil mijn PC niet meer opstarten. Achteraf gezien had ik misschien beter een oogje moeten houden op de VRM temperaturen, maar goed, ik had er een ventilator op, dus ik dacht dat dat wel goed zat. Mijn PC:

i3-8350k
MSI Z370-A PRO
Scythe Mugen 4
in een goed gekoelde HAF XB EVO.

Wat ik me nu afvraag: is het mogelijk dat het moederbord mijn CPU heeft meegenomen in zijn dood? Of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Vandaag was ik aan het rondneuzen in de instellingen van mijn BIOS en het kwam in mij op om de VRM switching frequency aan te passen naar de hoogste waarde van 686. Ik had mijn i3 8350k op 4,3 GHz draaien op 1,150 Vcore. Echter, na 5 minuten Prime95 29.3 testen ging het scherm op zwart... en toen poef.

Wat blijkt? Eén van de mosfets van mijn moederbord is overleden (stonk nogal en zag geel naast de mosfet soldeerpunten), en nu wil mijn PC niet meer opstarten. Achteraf gezien had ik misschien beter een oogje moeten houden op de VRM temperaturen, maar goed, ik had er een ventilator op, dus ik dacht dat dat wel goed zat. Mijn PC:
VRM switching frequency moet je helemaal niet aankomen en gewoon op auto laten staan. Het enige wat het doet is zorgen voor een iets "schonere" stroomvoorziening naar cpu, maar ten koste van veel hogere temperaturen vanwege het feit dat de VRM zoveel moet switchen.
Je bereikt er praktisch niets mee met normaal overklokken, het is alleen in extreme situaties (Phase Change/ LN2 overklokken) handig om echt het laatste beetje eruit te persen.
En aangezien dat bordje slechts een simpele 3 fase VRM heeft, was het al helemaal niet verstandig en is er dus iets veel te heet geworden/overbelast en overleden.
Of je cpu nog leeft geen idee. Je kan kijken of een iemand met een compatible bord je cpu wil testen en je bordje repareren, kun je proberen met een zelfde MOSFET erop te (laten) solderen.
Maar voor de volgende keer, eerst goed inlezen wat iets doet en bij twijfel, lekker afblijven van zulke opties.
Ik snap ook niet dat fabrikanten, op bordjes met een matige VRM, die optie in de BIOS zetten....

Edit:
En als je al perse Prime95 wil gebruiken om te kijken of je oc stabiel is, pak blend en laat dat gewoon een nacht lopen, i.p.v. small FFT's max. heat, dit laatste is echt een onreeële situatie voor huis, tuin en keuken gebruik.

[ Voor 30% gewijzigd door DaLoona op 04-06-2018 20:42 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jelloz schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:33:
Ik begin me te storen aan de turntimes in Civilization 5 dus wil mijn 8600K licht overclocken.
Nu heb ik daar niet het beste mo-bo voor maar ik hoop dat 4.9 Ghz zonder delid te doen moet zijn op huidige koeler.

Is deze volgorde van stappen de juiste: YouTube: Z370 AORUS Overclocking Guide Intel Core i7 8700K @5GHz
Ben me bewust dat die voor 5 Ghz. gaat dus hoop niet zo veel volt te verstoken uiteraard en vul 49 in.

Z370N-wifi ITX bordje.
Mugen 5 PCGH
Vrij ruime ITX case.

Wordt momenteel met default fan curve nooit warmer dan 75 graden in-game, dan gaat de fan harder draaien en houd hem strak op 73/74 graden.
Turn times bij Civilization worden veroorzaakt doordat animaties van alle spelers onder de fog of war ook worden uitgespeeld. Dus ik zou zeggen, zet de movement en/of combat animaties eens uit.
Johannes99 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:59:

i3-8350k
MSI Z370-A PRO
Scythe Mugen 4
in een goed gekoelde HAF XB EVO.

Wat ik me nu afvraag: is het mogelijk dat het moederbord mijn CPU heeft meegenomen in zijn dood? Of is dat niet mogelijk?
Je bent er dus eigenlijk op stock in geslaagd je moederbord op te blazen. Ik roep altijd dat met de K cpu iedereen kan overclocken. Dat is ook wel zo maar dan moet je alleen de multiplier veranderen en van de rest afblijven :X .

Mbt de vraag: Ja het kan heel goed zijn dat ook je cpu nu kapot is. Zie bijvoorbeeld: http://www.tomshardware.c.../id-3086449/kill-cpu.html

[ Voor 40% gewijzigd door sdk1985 op 12-07-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo ver zou ik niet gaan @sdk1985 maar je moet niet een instelling wijzigen zonder dat je voldoende weet wat je doet. Zelf heb ik geen moeite met lichtjes de spanning te verhogen maar dit soort zaken, daar blijf ik van af. Zelfs al begrijp je goed hoe het werkt, zoiets laat je beter automatisch regelen als gewone gebruiker. Bij zo'n basis-moederbordje moet je voorzichtig zijn met de slechte componenten die ze daarop stoppen.
DaLoona schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:31:
Maar voor de volgende keer, eerst goed inlezen wat iets doet en bij twijfel, lekker afblijven van zulke opties.
Ik snap ook niet dat fabrikanten, op bordjes met een matige VRM, die optie in de BIOS zetten....
Dat ben ik met jou eens en ik ben iemand die zich kapot ergert aan locked moederbordjes van OEM's. Gebruikers vrijheid geven om te tweaken? Ja. Gebruikers de vrijheid geven om iets te doen waarmee je gegarandeerd je eigen moederbord sloopt? Liever niet. :)

[ Voor 207% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 12-07-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 444127 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:25:
Zo ver zou ik niet gaan @sdk1985 maar je moet niet een instelling wijzigen zonder dat je voldoende weet wat je doet. Zelf heb ik geen moeite met lichtjes de spanning te verhogen maar dit soort zaken, daar blijf ik van af. Zelfs al begrijp je goed hoe het werkt, zoiets laat je beter automatisch regelen als gewone gebruiker. Bij zo'n basis-moederbordje moet je voorzichtig zijn met de slechte componenten die ze daarop stoppen.
Probleem met zelf je voltage licht verhogen is dat je snel de mist in gaat door het te weinig te verhogen wat resulteert in een onstabiel systeem. Vervolgens moet je 'echt' gaan overclocken door te gaan testen op welk voltage de boel wel en niet stabiel is. Dat kan uren duren en vereist een zeker analytisch vermogen.

Echter als jij gewoon de boel op AUTO laat staan dan zal het systeem het benodigde voltage vanzelf gaan leveren. De ene vendor geeft wat meer dan de andere (zo vond ik Asrock wel erg veel geven), maar het werkt wel. Sterker nog ik heb voor mijn 2500K het voltage in 6 jaar nooit handmatig ingesteld.

Verder moet je er ook op letten dat je bij de standaard vaste voltages vaak ook in idle dat voltage krijgt. Dus dan ben je ook niet klaar en kun je beter kijken naar adaptive voltage en offsets.

Dus als je zon i3 8350K hebt dan zou ik lekker de boel op AUTO laten en de multiplier op x48 zetten en klaar is kees.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 12-07-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes99
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-02 13:37
Tja, jullie hebben natuurlijk gewoon gelijk w.b.t. niet aan instellingen aankomen waarvan je niet weet wat ze doen. Nu, achteraf, concludeer je dat de switching losses ongeveer 2 tot 3 keer hoger waren, dus ook de warmte geproduceerd door de VRM was zo'n 2 keer zo groot. Ondanks dat ik wel een fan op de Vcore VRM heatsink had gericht, heeft mij dat dus m'n moederbord en CPU gekost.
sdk1985 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:19:
[...]

Dus als je zon i3 8350K hebt dan zou ik lekker de boel op AUTO laten en de multiplier op x48 zetten en klaar is kees.
Dat dacht ik eerst ook: lekker multiplier op 45x en dan zien we wel... Alleen BF4 begon een beetje vaak te crashen. Uiteindelijk bleek ik 1,250V nodig te hebben voor 4,5GHz, terwijl ik 1,190V kreeg met AUTO voltage. Slecht idee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Johannes99 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:31:
Tja, jullie hebben natuurlijk gewoon gelijk w.b.t. niet aan instellingen aankomen waarvan je niet weet wat ze doen. Nu, achteraf, concludeer je dat de switching losses ongeveer 2 tot 3 keer hoger waren, dus ook de warmte geproduceerd door de VRM was zo'n 2 keer zo groot. Ondanks dat ik wel een fan op de Vcore VRM heatsink had gericht, heeft mij dat dus m'n moederbord en CPU gekost.

[...]

Dat dacht ik eerst ook: lekker multiplier op 45x en dan zien we wel... Alleen BF4 begon een beetje vaak te crashen. Uiteindelijk bleek ik 1,250V nodig te hebben voor 4,5GHz, terwijl ik 1,190V kreeg met AUTO voltage. Slecht idee dus.
Kans is groot dat je bij x48 wel meer voltage krijgt. Verder wel kwestie van bord met een degelijke bios kiezen. Heb er zelf van msi en asrock getest. Die laatste gaf zelfs 1.50v :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Momenteel heb ik de laatste nieuwe bios voor mijn Asrock Z 370 Extreme4 probleemloos draaien in kombinatie met de i7 8700k. Ik ben dus ook klaar voor de 8 core intel zie er waarschijnlijk aan zit te komen voor Z370 gezien punt 3

1.Update Intel ME 11.8.50.3470 tegen de lekken waarschijnlijk, zonder hit.
2.Update VBIOS to 1059
3.Support the latest Intel 8th Gen CPU

https://www.asrock.com/mb...20Extreme4/index.asp#BIOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Momenteel draai ik een 8600k zonder overklok op de pricewatch: Gigabyte Z370P D3. Nu weet ik dat het een basic budget geval is en daarmee niet echt een aanrader om überhaupt mee te gaan overklokken. Waarom ik die dan toch heb? Ik kon de 8600k en mobo overnemen voor €300 met alle toebehoren en met bon (was een maandje oud) Nu zit ik te denken om een mobo wissel te doen naar... pricewatch: MSI Z370 SLI PLUS via eentje uit de V&A. Dat is in feite een Carbon Pro maar dan sober uitgevoerd zonder doldwaze discoverlichting. En dan ga ik van 4 naar 4x2 qua fase.

Maar trekt mijn pricewatch: Seasonic G-series 450 watt (nieuw en ongebruikt via V&A gekocht na een RMA aanvraag) een overklok überhaupt wel icm een pricewatch: Asus Cerberus GeForce GTX 1070 Ti en 1 Crucial MX500 500GB ssd? Atm runt ie alles prima, zelfs onder zwaarste load tijdens het spelen van AC Origins. En qua verbruik zit je max aan 300 tot 350 watt als ik zo kijk wat vergelijkbare systemen zo verbruiken. Maar stel ik gooi de 8600k naar 4,5Ghz hoeveel extra verbruik krijg je door zo'n overklok? Standaard zit ie op 95watt qua tdp.

Vraag me af of een mobo wissel dus wel handig is, wanneer mijn voeding na een overklok continu op de laatste benen moet gaan werken. Want als ik ook mijn voeding dan naar een 550watt variant moet wijzigen naast mijn mobo tja.. Dan kijk ik liever naar een switch naar een 8700 non k + b360 mobo bijvoorbeeld. Want overklokken is niet een must voor mij, meer leuk dat het kan. En het wisselen van mobo wil ik nog wel doen, maar als ik meer componenten moet gaan wisselen laat dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had de laatste tijd wat problemen met freezes en ben met prime gaan testen en ineens was ik toch niet stabiel (wel bios update gedaan in tussen tijd). Eerste stap was het geheugen even verhogen naar 1.30v maar kwam er op n eer dat ik mijn overclock kon dus opnieuw kon gaan vaststellen :).

Mijn basis blijft even de x48 multiplier met een AVX offset van -3. Dat moet eerst stabiel worden:

spoiler:
Test1:
Test met prime zonder AVX ging goed. Ik zag echter wel veel voltage drop en uberhaupt tijdens load slechts 1.280v. De drops vielen nog later uit. Met AVX BSOD.

Aanpassing: load line calibration van AUTO naar mode3 en voltage van 1.300 naar 1.305 (adaptive overigens)

Test2:
Bij loads nu 1.296v maar nog steeds wel drops. Prime95 lukt zowel met als zonder AVX. Temperatuur met de zware FFT test 93-94 graden op de warmste core. Echter in het windows error log zie ik wel WHEA errors.

Correctie: Load line calibration naar mode 2 (nog agressiever)

Test3:
Nu 1.309v tijdens load met af en toe dips naar 1.259v.

Correctie: In bios viel op dat er twee andere voltages vrij hoog stonden. De CPU IO stond met default <1v op meer dan 1.3 en de CPU SA stond ook default op <1v en die stond ook boven de 1.30. Eerst CPU IO op 1.15v gezet.

Test4:
CPU paar graden koeler, WHEA errors verdwenen

Correctie: CPU SA ook omlaag. Wilde hem volgens reddit op 1.23v zetten, flink lager dan de 1.3+ van AUTO echter de bios gaf boven de 1.20rood aan. Dus op 1.20 gezet

Test5
CPU nog wat koeler. Bij elkaar zit de piek een graad of 3-5 lager dan in het begin. Nog steeds geen WHEA errors tijdens small fft met avx. Temperatuur max 92. AVX offset wordt ook veel minder vaak toegepast. Als het gebeurd dan is het slechts op 1 core tegelijk.

De voltage drops blijven een beetje vreemd, dit valt dus nog wel beter te tunen maar voor nu kijk ik even aan wat er gebeurd. Ik kan iedereen aanraden even naar die CPU IO en CPU SA te kijken want dat kan tov AUTO dus veel lager.

Ik kan overigens iedereen aanraden eens 'view event logs' in te typen en dan een filter te maken die alleen de source WHEA pakt. Dan zie je daar cpu warnings verschijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 15-10-2018 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Johannes99 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:31:
Hier ook exact 1,25 voor 4,5GHz, vind het prima zo qua Volt en GHz :)

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:16
sdk1985 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:25:
Ik had de laatste tijd wat problemen met freezes en ben met prime gaan testen en ineens was ik toch niet stabiel (wel bios update gedaan in tussen tijd). Eerste stap was het geheugen even verhogen naar 1.30v maar kwam er op n eer dat ik mijn overclock kon dus opnieuw kon gaan vaststellen :).

Mijn basis blijft even de x48 multiplier met een AVX offset van -3. Dat moet eerst stabiel worden:

spoiler:
Test1:
Test met prime zonder AVX ging goed. Ik zag echter wel veel voltage drop en uberhaupt tijdens load slechts 1.280v. De drops vielen nog later uit. Met AVX BSOD.

Aanpassing: load line calibration van AUTO naar mode3 en voltage van 1.300 naar 1.305 (adaptive overigens)

Test2:
Bij loads nu 1.296v maar nog steeds wel drops. Prime95 lukt zowel met als zonder AVX. Temperatuur met de zware FFT test 93-94 graden op de warmste core. Echter in het windows error log zie ik wel WHEA errors.

Correctie: Load line calibration naar mode 2 (nog agressiever)

Test3:
Nu 1.309v tijdens load met af en toe dips naar 1.259v.

Correctie: In bios viel op dat er twee andere voltages vrij hoog stonden. De CPU IO stond met default <1v op meer dan 1.3 en de CPU SA stond ook default op <1v en die stond ook boven de 1.30. Eerst CPU IO op 1.15v gezet.

Test4:
CPU paar graden koeler, WHEA errors verdwenen

Correctie: CPU SA ook omlaag. Wilde hem volgens reddit op 1.23v zetten, flink lager dan de 1.3+ van AUTO echter de bios gaf boven de 1.20rood aan. Dus op 1.20 gezet

Test5
CPU nog wat koeler. Bij elkaar zit de piek een graad of 3-5 lager dan in het begin. Nog steeds geen WHEA errors tijdens small fft met avx. Temperatuur max 92. AVX offset wordt ook veel minder vaak toegepast. Als het gebeurd dan is het slechts op 1 core tegelijk.

De voltage drops blijven een beetje vreemd, dit valt dus nog wel beter te tunen maar voor nu kijk ik even aan wat er gebeurd. Ik kan iedereen aanraden even naar die CPU IO en CPU SA te kijken want dat kan tov AUTO dus veel lager.

Ik kan overigens iedereen aanraden eens 'view event logs' in te typen en dan een filter te maken die alleen de source WHEA pakt. Dan zie je daar cpu warnings verschijnen.
Bij die WHEA waarschuwingen, kan je ook HWIinfo gebruiken, die geeft dat namelijk direct weer onderaan de lijst bij sensors😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn freezes zijn ondertussen opgelost. Heb voor de zekerheid de voeding vervangen (oudste onderdeel uit de pc, HX 750W eerste generatie), dat hielp niets. Het bleek de Seagate harde schijf van 3TB te zijn.

Mijn NDIS timeouts bleken veroorzaakt door een hoog voltage op de SA/IO via AUTO bij inschakelen van XMP. Dat vond de killerchip blijkbaar niet leuk. Sinds ik het voltage heb verlaagd naar een getal zodat het niet meer rood was ging het goed. Ik geloof dat hij op 1.300 stond waar 1.200 nog safe was. Hoe dan ook ben ik nu gezakt naar 1.10v SA en 1.05v voor IO. Gaat prima. Eerste voltage is gerelateerd aan ram maar met DDR4 3000 Mhz is dat niet bijzonder.

Bij Anthem kreeg ik helaas BSODS. Bios updates gedaan, hielp zoals verwacht niets. Heb mijn OC moeten nalopen en heb gemerkt dat de ingestelde 1.3v zich wat raar gedroeg. Dat ging af en toe naar 1.21v. Uiteindelijk heb ik dat getraceerd naar de -3 offset die onder load zo nu en dan de Mhz laat zakken.

Ik ben nu gestopt met offset, je voltage is dan stabieler. Daarna ben ik gaan zoeken en heb ik gemerkt dat 1.30 (effectief 1.28 tot 1.32 via LLC mode 3/4) niet genoeg is voor x48. Op x47 is hij super stabiel dus de komende week ga ik hem zo houden.

TLDR:
Ratio x47
offset 0
vcore 1.30 override
cstates aangelaten (dus wel 0.6v in idle)
dram 1.65v
LLC mode 3 of 4
SA 1.10
IO 1.05

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 19-03-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb ondertussen twee pc's met een 9700K in elkaar gezet en die cpu is toch wel een stuk makkelijker dan de 8700K! Stock draait hij netjes op 4.6 Ghz op all-core loads, op makkelijkere loads zie je 4.8 en 4.9 Ghz voorbij komen. Eigenlijk volstaat het om in de bios x48 of zelfs x50 bij de 'specific per core turbo' te kiezen en daarna draait het systeem stabiel op die snelheid. Was er nog geen minuut aan kwijt.

Hier is een run met 5 Ghz: https://www.userbenchmark.com/UserRun/17374773
Run met stock: https://gathering.tweaker...pdate_message/59032556/37

Merk wel dat asrock op de asrock z390 gaming 6 standaard flink wat voltage geeft, ook op stock. Zit ruim boven de 1.3v.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 03-06-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-05 09:34
Hallo jongens,

Ik zit er aan te denken om mijn i7 8700K te gaan deliden ivm een betere overlock en lagere temps. Nou heb ik het één en ander gelezen over de combinatie van Liquid metal (cpu) en thermal paste tussen de cpu en koeler met aluminium mounting blok. Dit zou elkaar bijten en er zou schade kunnen ontstaan.

Iemand hier ervaring mee en tips over wat wel en wat niet?
Hooyah!

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 21:02
RBN026 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:32:
Hallo jongens,

Ik zit er aan te denken om mijn i7 8700K te gaan deliden ivm een betere overlock en lagere temps. Nou heb ik het één en ander gelezen over de combinatie van Liquid metal (cpu) en thermal paste tussen de cpu en koeler met aluminium mounting blok. Dit zou elkaar bijten en er zou schade kunnen ontstaan.

Iemand hier ervaring mee en tips over wat wel en wat niet?
Hooyah!
Het bijt elkaar niet liquid metal lost simpelweg aluminium op en sloopt je cooler.
Dus als je een koelblok heb moet hij een puur koperen base hebben en de liquid metal moet nooit met aluminium in contact komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
computerjunky schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:45:
[...]

Het bijt elkaar niet liquid metal lost simpelweg aluminium op en sloopt je cooler.
Dus als je een koelblok heb moet hij een puur koperen base hebben en de liquid metal moet nooit met aluminium in contact komen.
Dan zou de opzet zoals ik in gedachte had gewoon moeten kunnen. Zo lang ik maar thermal paste gebruik voor het koelblok. Thnx voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 21:02
RBN026 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:57:
[...]

Dan zou de opzet zoals ik in gedachte had gewoon moeten kunnen. Zo lang ik maar thermal paste gebruik voor het koelblok. Thnx voor de info.
Neem wel de beste koelpasta die er te krijgen is dan (thermal grizzly kryonout) anders heb je een hoop moeite voor niets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Die heb ik standaard thuis dat komt goed. Daarvan bestel ik ook de LM samen met der8auer Delid-Die-Mate v2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Twee dagen geleden overgestapt van een i5 6600 (non k) naar een i5 9600k. Uiteraard direct beginnen met een OC :)

Na vele guides te hebben gelezen ben ik begonnen. Veel settings in de bios getest, aangepast etc. Met een handmatige vcore setting van 1.35 met een LLC offset van turbo (gigabyte z390 aorus) krijg ik 4.8 ghz niet stabiel. Prime95 klapt er direct uit. 4.7 ghz draait hij 5 min en loopt dan vast.

Gezien prime95 geen realistische load is heb ik 4.8 ghz geprobeerd tijdens het gamen maar dat loopt ook niet stabiel. Vcore uiteindelijk terug geschroevd 1.315V. Daarmee draait 4.7 GHZ vrij stabiel.

Alle C states disabled, XMP aangezet, en vanalles geprobeerd maar blijft gewoon niet echt stabiel. Vreemde is ook dat ik in CPU-Z een maximale load zie van 1.33 vcore terwijl ik in de bios 1.35 - 1.36 staat ingesteld. Onder load dropt dit zelfs nog verder naar beneden naar soms zelfs onder de 1.3v.

Zou te maken hebben met de LLC offset maar zelfs op standje turbo merk ik daar niks van. Vcore dropt nog steeds vrij ver naar beneden tijdens load. Dacht dat ik een slechte cpu te pakken had.

Voeding en temps zijn geen enkel probleem. Blijft onder de 70 graden tijdens load. In games amper 60. Genoeg voedsel voor de cpu met een corsair 1200 HX Platinum voeding.

Had het al bijna opgegeven en hem maar laten draaien op 4.6 - 4,7 GHZ. Totdat ik las dat mensen ook wel eens het bios/mobo de vcore laten bepalen door de vcore op normal te zetten (dynamic vcore). LLC aangepast naar low met een vcore DVID offset van 0.000v. En maar even een test run doen op 4.8 GHZ.

Tot mijn verbazing liep dat vrij vlekkenloos. Geen vastlopers of reboots. Dit keer met system stabilitytest van AIDA64. Mijn verbazing werd nog iets groter toen ik zag dat de vcore bleef hangen op 1.25 full load en maar 60 graden werd. Daarna even gereboot, multiplier aangepast naar 50 voor 5 GHZ en op full load (1 uur laten draaien) is de gemiddelde vcore 1.3. Soms iets meer soms iets minder. Maar wederom geen vastlopers of andere zaken.

Verder nog geen testen gedaan maar 5.1 - 5.2 GHZ is wellicht zelfs wel een optie met een vcore van 1.35. Maar dat boeit me niet zoveel, 5 GHZ was voor mij de magische grens. Paar games getest en dat loopt vrij vlekkenloos. Op Escape from Tarkov na die vooral vanuit het menu er af en toe uit klapt. Maar tijdens het spelen zelf nog niet meegemaakt. Half uurtje borderlands 3 geeft ook geen problemen. Tijdens het gamen komt de vcore niet hoger dan 1.25 -1.28.

Idle in Windows (browsen etc) kom ik op 1.24 v op 5 ghz.

Bijzonder want als ik handmatig de vcore instel loopt het voor geen ene pepernoot. Enige opmerking is wel dat ik de uncore ook op 4.7 ghz had staan en deze was na een foute OC (paar keer reboot cycle achter elkaar) weer gereset naar de default (4.3) Deze heb ik ook niet meer aangepast. Wellicht zou dat het kunnen zijn. Voor de rest zijn alle instellingen hetzelfde.

Volgens mij is een vcore tussen 1.25 - 1.3 een prima resultaat voor 5 GHZ. Idle temp ongeveer 33 graden, tijdens full load rond de 70 en tijdens gamen rond de 50-60. VRM komt niet boven de 40 graden uit bij full load.

Nog geprobeerd om de voltage wat te temmen met een DVID offset van - 0.002 volt maar dan boot mijn pc niet meer. Met - 0.001 loopt hij op den duur ook vast. Dus maar op 0.000v laten staan.

Al met al toch blij met de upgrade en blijkbaar een vrij stabiele chip!

Update: ook mijn oude geheugen 2133mhz vervangen voor 3200mhz. Dat scheelt weer even 20-30 FPS in CPU bound games...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Beetje late reactie maar wil toch ff reageren.

Precies dezelfde ervaring met hetzelfde moederbord maar dan met een i7 9700K.
Ik zit nu 100% stabiel op 5.0GHz met LLC ook op "low" maar met dynamische Vcore op -0.065V.

Vreemd genoeg krijg ik dan met deze hoog negatieve voltageaanpassing zelfs iets hogere voltage eindwaarden als die van u bij belasting met gelijkaardige temps tijdens gaming, alleen bij Prime95 stijgt de temp wel naar een graad of 82. (Zal zijn omdat er twee cores extra moeten werken.)

5.2 GHz lukt bij mij ook op 1.356V met 91/92gr. in Prime 95 (Kraken x62, push/pull) maar ik ben eveneens meer dan content met die 5.0 GHz dus daar laat ik het ook bij.

Resumerend: Vind het zelf bijzonder dat bij dit bord (En bij mijn vorige Z370 Gigabyte mobo) de LLC laag moet gezet worden terwijl er bij andere merken het juist andersom is.

In ieder geval, top dat het bij u ook gelukt is want normaal gezien is LLC op low zetten het laatste waar men aan denkt, bij overklokken met dynamische voltage settings. ;)

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste