Daar zal Intel blij mee zijn zeg...deregtx schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:10:
[...]
Ja maar wat moeten reviewers nu doen? Ze krijgen Golden Samples aangeleverd van Intel. Golden Samples zijn maar 3% van de totale productie geloof ik. De rest is goed of minder van kwaliteit. Misschien met grote letters erbij zetten dat de kans klein is dat je een goede Sample koopt?
Reviewers weten namelijk niet zeker of ze een goede chip krijgen. Ze kunnen het hooguit vermoeden. Ga je dan vermelden dat dit een goede chip is en dat resultaten voor jou beduidend minder kunnen zijn, dan kan je zomaar van de lijst gehaald worden en dan krijg je geen nieuwe CPU's meer bij launch. Voor menig site is dat de doodsteek. Je kan ook vrij gemakkelijk achterhalen of een CPU redelijk stabiel is. Halfuur IntelBurn draaien is al een aardige eerste indicatie. Dat zullen alle reviewers niet eens doen, de betere wel. Dergelijke informatie vermelden ze natuurlijk vrijwel nooit waardoor je een review moeilijk op waarde kan schatten.
Maar ik heb het inmiddels ook gezien. Natuurlijk niet perfect accuraat, maar statistisch een redelijk sterk verantwoord. Adored pakt bewust ook nog een geringe marge voor het verschil tussen een delid chip haar prestaties en een normale. Het zal vaak genoeg 200MHz of meer zijn omdat je heel wat kan winnen qua temperaturen met een delid.
Verder ben ik nu ook niet erg verbaast dat Intel alleen maar goede chips naar reviewers stuurt. Er wordt al snel geroepen dat alle 8700K's naar de 5GHz+ gaan met late voltages, maar dat bleek al snel onzin te zijn als je naar resultaten van gewone consumenten keek. 4,8GHz, misschien 4,9GHz lijkt eerder de praktische limiet voor veel chips te zijn. Zijn er ook genoeg waar het bij 4,7GHz al voorbij is. Dit was ook niet veel anders bij de 7700K die natuurlijk ook allemaal met gemak naar de 5GHz gingen...
Je hebt ook te maken met meerdere variabelen bij Intel die het helemaal niet zo vanzelfsprekend maken. Je kan bij deze chips tegen zowel een voltage als temperatuurlimiet aanlopen. Je kan een goede chip hebben die echt een delid nodig heeft om er wat meer uit te halen, of je loopt puur tegen een voltage limitering aan en een delid helpt dan weinig.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.