Acties:
  • 0 Henk 'm!
Asrock Gaming K6 box build geinstalleerd.

Eerste indruk
-Werkt meteen
-Geheugen goed herkent, start meteen op. XMP profile switch werkt
-Multi core enhancement staat bij bios 1.2 standaard op disabled
-Prime ging direct naar 4300 Mhz, werd graad of 62 zonder hoorbaar geluid (Mugen)

Tegenvallers:
-Geen OC utility/fan curve utility vanuit Windows
update: Utility heet F-Stream, staat niet op de DVD, de mirror in europe heeft een password maar de global mirror doet het wel. De utilities van de Extreme en de Taichi doen het niet.

Stock :
Op stock haalt hij 110% http://www.userbenchmark.com/UserRun/5812843

Multi core enhancement:
Staat standaard disabled met bios p1.20

Handmatig op enabled gezet. Met AVX aan gaat de cpu terug naar 4300 Mhz in Prim95. Met AVX uit blijft hij constant op 4700 Mhz. Temperatuur na 5 minuten 65 graden, piek 72 op 755 RPM. Bus speed fluctueert tussen 99.95, 100.0 en 100.02.

Prestatie neemt toe naar 113%: http://www.userbenchmark.com/UserRun/5813216

Overclocken:
Begonnen met x50 en dat stabiel krijgen op AUTO. Ging in Windows direct goed met 1.2V dus ik enthousiast. Echter onder load bleek dat niet houdbaar, direct BSOD.

Met cpu-z gekeken en bleek last te hebben van flinke volt drop. Hij lustte op AUTO wel 1.424. Diverse load line calibrations geprobeerd. Des te lager het level des te groter de drop, ben op 3 begonnen en dan werd het 1.392. Op Level 2 werd het 1.408 maar ging het systeem terug naar 4600 Mhz, op level1 ging hij 1,392 met 5000 Ghz en was hij 5 minuten stabiel.

To be continued...

[ Voor 102% gewijzigd door sdk1985 op 15-11-2017 02:00 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:33
Die is er wel, in ieder geval voor mijn asrock exstreme is er wel een fancurve ultility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
freaky35 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:57:
Die is er wel, in ieder geval voor mijn asrock exstreme is er wel een fancurve ultility.
Op de site kon ik het niet vinden, net even de DVD erbij gepakt ook daar kwam ik geen fancurve utility tegen.

edit:
Hmm daarnet de cpu op 98 graden gekregen maar als ik met mijn handen de Scythe Mugen 5 aanraak dan is die niet eens 20 graden. Daar gaat dus iets mis tussen de koeler en de cpu verbinding, of is dit 'normaal' bij de Mugen???

Heb Actic MX-2 gebruikt (lag wel al 6 jaar in de kast, maar volgens de verpakking gaat het 8 jaar mee).

[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 15-11-2017 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ftp://europe.asrock.com//...uningTaichi(v3.0.184).zip

Daar staat ie wel atuning heet die app

[ Voor 33% gewijzigd door freaky35 op 15-11-2017 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
sdk1985 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 00:23:
[...]

Op de site kon ik het niet vinden, net even de DVD erbij gepakt ook daar kwam ik geen fancurve utility tegen.

edit:
Hmm daarnet de cpu op 98 graden gekregen maar als ik met mijn handen de Scythe Mugen 5 aanraak dan is die niet eens 20 graden. Daar gaat dus iets mis tussen de koeler en de cpu verbinding, of is dit 'normaal' bij de Mugen???

Heb Actic MX-2 gebruikt (lag wel al 6 jaar in de kast, maar volgens de verpakking gaat het 8 jaar mee).
De koeler moet wel warm aanvoelen, tenminste ik het bij mijn d15 noctua wel goed merken. Als de cpu warm word.

Ik voel dan de warmte nog wel buiten aan de kast(koeler zit er dicht tegenaan)

Maar heb je auto vcore aanstaan? Zou die zeker uitzetten bij het stressen, mijn 4 extreme wil 1.35 vcore geven, volledig alles auto. En dat was met gewoon gamen🙈.

Mijn mobo is wel nog steeds wat raar met LLC, op stand 2 zit die er nog onder, maar bij stand 1 gaat het voltage juist iets omhoog, tijdens zware load. Maar dit wil ik niet!. Geeft ie dus teveel af, zucht.

Stand 2 werkt tot nu toe het beste.
Iemand anders met een extreme, waarbij de USB apparaten soms gewoon aan blijven ?

1.414 is trouwens gevaarlijk veel vcore, kijk daar wel mee uit..

Die LLC werkt net andersom, stand 4 is minder, stand 1 is de meest agressieve stand.

Als je trouwens gaat overclocken , geen auto overclock, gaat niet goed, veel te hoge voltages ,doe het gewoon handmatig ..

[ Voor 38% gewijzigd door freaky35 op 15-11-2017 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb de koelpasta vervangen, deed niet echt veel. Zal toch aan het delid verhaal liggen. De cpu kan zijn warmte gewoon niet goed overbrengen op de Mugen.

Ik dacht x50 stabiel te hebben in de BLEND test, echter na 5 minuten klapt hij er steeds uit. Zou het ram kunnen zijn, of de mobo temp (geen case/casefans). Uberhaupt gaat bij 100 graden het systeem op freeze.

Hoe dan ook ben ik daarna met small ffth's gaan testen en toen bleek dat ik binnen 2 seconde op 100 graden zat. Dus dat werd een no-no.

Dus terug naar de basics
All core turbo + auto voltage + level1 @ Small FFTs= 4700 Mhz / 158W-169W / 1.280v / 85 graden (82 tmpin3)

Betwijfel of ik veel kanten op kan. Immers weet ik al dat ik 1.396 V nodig heb om 5 GHz 5 minuten stabiel te krijgen in blend. Lagere voltages (denk aan 1.35 of zelfs 1.30) falen uberhaupt heel snel. Echter dat voltage op die hoge Mhz is in Small FFTHs in ieder geval niet te koelen, ook al voelt de koeler koud aan.

Resteert de vraag hoe ik dan het overclock potentieel van de cpu wel kan bepalen. Immers heb ik ook nog de MSI liggen om de boel te vergelijken. Maar als je niet/nauwelijks kunt overclocken dan heeft 90% van de features ook geen zin. Dan kun je net zo goed een instapbord en een Hyper Evo Tx3i pakken.

Heeft iemand voltages voor x49 en/of x48 die zouden moeten werken? Dan heb ik in ieder geval *iets* als referentie punt wanneer ik de MSI Gaming M5 ernaast zet...

edit: Iets op het spoor. Hyperthreading uit scheelt 20W+. Graad of 90 nu met 1.376v op 5000 Mhz op alle cores small ffth's test met AVX uit. Met AVX aan heb ik een offset van 400 Mhz die lijkt ook goed te gaan. CPU zou nu 174W moeten verstoken aldus HWMonitor. Beetje cheaten maar verklaart waarom de 8600K makkelijker clockt.

[ Voor 138% gewijzigd door sdk1985 op 15-11-2017 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Elke cpu is anders, die van mij heeft helaas ook meer vcore nodig. 5ghz is voor die van mij onhaalbaar zonde dellid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik heb van sdk1985 dan wel een mooi exemplaar ontvangen :) 5.1ghz op 1.34v, 5.0ghz AVX en 4.9ghz Cache zonder boven de 80°c graden uit te komen.

Wat ik overigens wel gemerkt heb op m'n z370 taichi dat wanneer ik hem overclock mijn 8700k niet verder terugklokt dan de maximum non-turbo klok(3700MHz). Iemand anders hier ook last van?

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat bedoel ik te zeggen, die settings red die van mij al helemaal niet, met HT aan dan🙂. Wil niet zeggen dat die van jou dat ook niet red, maar om een idee te geven, elke cpu is anders. Sommigen willen niet zo hard helaas☹.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
@ECP0WERS @Whiskey48 @ViperTim

Zouden jullie ook een maxxmem 2 kunnen draaien? Ik heb nog niet met AIDA getest zal ik ook eens doen maar met 3600MHz CL14 haal ik iets van 38xxxmb/s in maxxmem2.

Ik heb gister een bios update gedaan voor mijn Z370M Gaming Pro AC (naar versie 110). Met de eerste bios was 3500MHz CL14 stabiel op 1.43v. Maar bij een reboot of cold boot gaf hij wel altijd een OC failure als ik dan de bios in ging save deed en door starte was alles stabiel.

Nu met de nieuwe bios is dat probleem weg en kan zelfs 3600MHz draaien (3700 boot niet) vanavond even testen of dat ook stabiel is en met welk voltage.
De snelheid tov 3500 voorheen in maxxmem 2 is maar 200-300mb/s meer en latency ging van 9.3 naar 9.1ms. De winst in MB/s is wat kleiner dan verwacht. Wellicht zorgt de nieuwe bios voor andere minder strakke sub timings.

Heb wel een nieuwe bug gevonden mijn NB/Ring clock wil niet meer over de 47x. Als ik 48 of 50x in stel krijg ik 47x. Voorheen draaide ik 48x had nog niet echt hoger geprobeerd.

Moet nog gaan testen of de CPU nu ook stabieler is en ik nu misschien wel 50x all core kan.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
sdk1985 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 00:59:
Heb de koelpasta vervangen, deed niet echt veel. Zal toch aan het delid verhaal liggen. De cpu kan zijn warmte gewoon niet goed overbrengen op de Mugen.

Ik dacht x50 stabiel te hebben in de BLEND test, echter na 5 minuten klapt hij er steeds uit. Zou het ram kunnen zijn, of de mobo temp (geen case/casefans). Uberhaupt gaat bij 100 graden het systeem op freeze.

Hoe dan ook ben ik daarna met small ffth's gaan testen en toen bleek dat ik binnen 2 seconde op 100 graden zat. Dus dat werd een no-no.

Dus terug naar de basics
All core turbo + auto voltage + level1 @ Small FFTs= 4700 Mhz / 158W-169W / 1.280v / 85 graden (82 tmpin3)

Betwijfel of ik veel kanten op kan. Immers weet ik al dat ik 1.396 V nodig heb om 5 GHz 5 minuten stabiel te krijgen in blend. Lagere voltages (denk aan 1.35 of zelfs 1.30) falen uberhaupt heel snel. Echter dat voltage op die hoge Mhz is in Small FFTHs in ieder geval niet te koelen, ook al voelt de koeler koud aan.

Resteert de vraag hoe ik dan het overclock potentieel van de cpu wel kan bepalen. Immers heb ik ook nog de MSI liggen om de boel te vergelijken. Maar als je niet/nauwelijks kunt overclocken dan heeft 90% van de features ook geen zin. Dan kun je net zo goed een instapbord en een Hyper Evo Tx3i pakken.

Heeft iemand voltages voor x49 en/of x48 die zouden moeten werken? Dan heb ik in ieder geval *iets* als referentie punt wanneer ik de MSI Gaming M5 ernaast zet...

edit: Iets op het spoor. Hyperthreading uit scheelt 20W+. Graad of 90 nu met 1.376v op 5000 Mhz op alle cores small ffth's test met AVX uit. Met AVX aan heb ik een offset van 400 Mhz die lijkt ook goed te gaan. CPU zou nu 174W moeten verstoken aldus HWMonitor. Beetje cheaten maar verklaart waarom de 8600K makkelijker clockt.
HTT zorgt ook voor de nodige extra hitte als die threads gebruikt kunnen worden. Ik heb met mijn 8600K @1.26v (1.24v load) geen warmte problemen blijf onder de 80c full load zal vanavond eens goed kijken hoe warm hij met de Mugen 5 wordt. Mijn CPU is best ok met dit voltage kan ik op 4 van de 6 cores in ieder geval 50x halen en 4900 is stabiel maar hier zit dan ook echt een wall 5100 lijkt gewoon niet haalbaar ook niet met 1.37v.

Volgens mij moet je AVX offset lager kunnen ik draai nu zonder offset 4900 was ook nog stabiel. Wellicht dat het met HT anders is maar zou het wel even testen. Het viel mij op dat hij met AVX offset aan best vaak naar die lagere multi ging als er een browser of zo open stond dus toch maar weer gaan tweaken voor een clock die in beide gevallen stabiel is zonder AVX offset. Aangezien 51x zonder toch lastig te halen is.

Lagere temps helpen wel voor je MAX oc als je ze ook laag kan houden gezien jou temp van 80+ en met HT 100c kan een Delid mogelijk uitkomst bieden en 15-20c verschil geven.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
sowieso vraag ik me af of die hele hoge mem snelheden zin hebben.

Ik merk het tot 2666mhz duidelijk in bv bf1 1 dat er duidelijk meer fps bij komen(let wel op 144hz scherm), dan ben je die bandbreedte blijkbaar wel nodig. Maar na 2666mhz moet dat amper te merken zijn,klopt wel

Tussen 2666mhz en 3000mhz merk ik amper verschil, ook aida benchmark laat daarin niet echt een sprong zien,

en die bug heb ik blijkbaar ook met mijn Asrock extreme 4 ,ik kom niet verder ook tot 47x cache.

Is er iemand hier op het foum die een Dellid wil doen voor anderen.ik zit er aan te denken om dat bij die van mij te doen, omdat ik toch een aardige hoge vcore nodig ben, met HT, helemaal stabiel te krijgen op 4800mhz,dat ie die al wel, maar temps mogen wel wat omlaag.

Die van mij is in ieder geval stabiel met Intel burn test( op high), geheugen en de rest ga ik doen met HCI memtest, prime95 26.6 en ook nog met realbench kijken of die helemaal stabiel is.

[ Voor 103% gewijzigd door freaky35 op 15-11-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
freaky35 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:34:
sowieso vraag ik me af of die hele hoge mem snelheden zin hebben.

Ik merk het tot 2666mhz duidelijk in bv bf1 1 dat er duidelijk meer fps bij komen(let wel op 144hz scherm), dan ben je die bandbreedte blijkbaar wel nodig. Maar na 2666mhz moet dat amper te merken zijn,klopt wel

Tussen 2666mhz en 3000mhz merk ik amper verschil, ook aida benchmark laat daarin niet echt een sprong zien,

en die bug heb ik blijkbaar ook met mijn Asrock extreme 4 ,ik kom niet verder ook tot 47x cache.

Is er iemand hier op het foum die een Dellid wil doen voor anderen.ik zit er aan te denken om dat bij die van mij te doen, omdat ik toch een aardige hoge vcore nodig ben, met HT, helemaal stabiel te krijgen op 4800mhz,dat ie die al wel, maar temps mogen wel wat omlaag.

Die van mij is in ieder geval stabiel met Intel burn test( op high), geheugen en de rest ga ik doen met HCI memtest, prime95 26.6 en ook nog met realbench kijken of die helemaal stabiel is.
Reviews laten zien dat 3000/3200 MHz optimaal is. En bij voorkeur lage latency's (CL14). Daar boven maakt het voor games weinig verschil zie ook de plaatjes in de firstpost. En dit is vooral bij High FPS zoals altijd. Hogere ram snelheden helpen wel maar dien relatief weinig voor games. Maar als je andere dingen met je PC doet zoals databases in memory kan het natuurlijk wel veel schelen.

Er zijn wel mensen die een delid dienst aanbieden op V&A. Je kan ook zelf een tooltje kopen om het makkelijk zelf te dien. Maar is wel wat duurder.

Ik weet nog niet of ik het ga doen als die van mij gewoon stabiel is op 4.9/5.0 vind ik het wel prima. Maar ik heb ook geen HT dus dat scheelt aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperTim
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-07 00:38
Astennu schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:51:
@ECP0WERS @Whiskey48 @ViperTim

Zouden jullie ook een maxxmem 2 kunnen draaien? Ik heb nog niet met AIDA getest zal ik ook eens doen maar met 3600MHz CL14 haal ik iets van 38xxxmb/s in maxxmem2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kga598KbAequIIBW5jbNLREM/full.jpg

Zelfde instellingen als bij Aida64

[ Voor 4% gewijzigd door ViperTim op 15-11-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ViperTim schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:44:
[...]

[afbeelding]

Zelfde instellingen als bij Aida64
Lijkt mij niet goed. Je bandbreedte is best laag en latency zeer hoog. ik heb slechts 9.1ms. Staat er nog veel op de achtergrond resources te gebruiken?
Draai hem anders even een paar keer achter elkaar kijken of je dan een betere score hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 15-11-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
@Astennu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7LAHGzPHeKk0El4dwyRAl5RK/full.jpg

Zelfde verhaal hier.

[ Voor 39% gewijzigd door ECP0WERS op 15-11-2017 17:05 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperTim
Astennu schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:02:
[...]

Lijkt mij niet goed. Je bandbreedte is best laag en latency zeer hoog. ik heb slechts 9.1ms. Staat er nog veel op de achtergrond resources te gebruiken?
Draai hem anders even een paar keer achter elkaar kijken of je dan een betere score hebt.
Ik krijg wel steeds een melding met opstarten van het programma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Auftg78is0KS9oXLS5GVHeGj/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bPMq5O35e9QUG2zwilfiUFZ4/full.jpg

Veel beter dan dit krijg ik niet.

[ Voor 11% gewijzigd door ViperTim op 15-11-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ViperTim schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:14:
[...]

Ik krijg wel steeds een melding met opstarten van het programma.

[afbeelding]

[afbeelding]

Veel beter dan dit krijg ik niet.
Strange. Heb je net een windows 10 update gehad?
Ik draai volgens mij nog een oude versie van windows 10.
Draai je de tool in admin mode? MB/s zien er nu wel redelijk uit maar lijkt net of die latency test niet uitgevoerd kan worden.
Jou memory write is wel netjes. Read is wel laag denk met een 2e run wel hoger.
Ik zal vanavond de update eens installeren wellicht dat ik dan hetzelfde probleem heb.

Welke versie van AIDA gebruiken jullie? Dan ga ik die ook eens draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 15-11-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:38:
Aida64 5.92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperTim
Astennu schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:38:
[...]

Strange. Heb je net een windows 10 update gehad?
Ik draai volgens mij nog een oude versie van windows 10.
Draai je de tool in admin mode? MB/s zien er nu wel redelijk uit maar lijkt net of die latency test niet uitgevoerd kan worden.

[...]

Jou memory write is wel netjes. Read is wel laag denk met een 2e run wel hoger.
Ik zal vanavond de update eens installeren wellicht dat ik dan hetzelfde probleem heb.

Ik heb W10 Pro inderdaad dit weekend gekocht en moeten installeren ivm mijn moederbord.
Onder Admin krijg ik de melding ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 13:04
Eindelijk hier ook de upgrade gedaan van een 3770K naar een 8600K
Nu heb ik de clock aangepast van 3.6 naar 4.4 op alle cores en geen aanpassing gemaakt aan de vcore (schommelt tussen de 1.08 en 1.15)
Temperaturen zijn tussen de 65 en 70 graden bij Prime95 en hij verstookt 142W.

Nu ben ik niet echt van het overclocken, heb ik iets over het hoofd gezien?
Moederbord is trouwens de Asrock Z370 Extreme 4.

Ook iets gezien wat "multicore enhancement" heet echter kan ik op internet niet echt een duidelijke uitleg vinden wat dit precies doet?

[ Voor 14% gewijzigd door skdevil op 15-11-2017 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ViperTim schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:41:
[...]

Ik heb W10 Pro inderdaad dit weekend gekocht en moeten installeren ivm mijn moederbord.
Onder Admin krijg ik de melding ook nog.
Ik ben er achter ik gebruikte versie 1.91 van de tool en die meet nog wel mem latency nog wel goed 2.01 laat bij mij ook 150ms zien. Aantal MS/s klopt wel reached memory score is in de oude versie weer broken. Daar staat altijd 24.0gb/s.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 15-11-2017 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een update:

Met HT uitgeschakeld merk ik iets raars op:
1.360v fixed, LLC2 = 5000 Mhz 1,280v stable 10 minuten 72+
1.295v fixed LLC1 = 5000 Mhz crash binnen 10 seconde

edit: Het rare is dus dat hetzelfde effectieve voltage met LLC2 wel werkt en met LLC1 niet. Dit terwijl erbij LLC1 er geen drops zijn (bij snelheden die wel werken). LLC1 is de agressiefste stand bij Asrock.

Met HT ingeschakeld
1.360 fixed, LLC2 = 5000 Mhz, instant crash
1.395 fixed, LLC2 = 5000 Mhz, 1.3?? crash na 1 minuut

[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 15-11-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
@Astennu

In dat geval ook even een testje gedaan met 1.91 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7VwyEzLBPklFXR019y2lrPjk/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
sdk1985 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:58:
Even een update:

Met HT ingeschakeld
Wat is daar raar aan? HT is een zwaarder op de CPU dus opzich niet gek dat hij dan meteen crashed.
Wat bedoel je met 1.36v fixed? dat je geen offset voltage gebruikt? en dan zakt je cpu naar 1.28v load?

Vind dat wel een groot verschil. Ik heb geen LLC op mijn MSI bord maar die van mij zakt van 1.26v bios, 1.248 idle windows naar 1.232/1.24 onder load. Dus de drop bij jou is wel erg groot ik zou andere LCC settings proberen zodat je load voltage wat stabieler is.
ECP0WERS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:03:
@Astennu

In dat geval ook even een testje gedaan met 1.91 :)

[afbeelding]
Thats more like it! stuk sneller dan mijn geheugen. Maar ik moet nog gaan tweaken.
Heb jij evaring met subtimings voor Kaby/Coffey lake? Ik lees vooral dingen over de hoofd timings bijna niemand lijkt die sub timings echt te tweaken.

[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 15-11-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:03:
[...]

Wat is daar raar aan? HT is een zwaarder op de CPU dus opzich niet gek dat hij dan meteen crashed.
Wat bedoel je met 1.36v fixed? dat je geen offset voltage gebruikt? en dan zakt je cpu naar 1.28v load?

Vind dat wel een groot verschil. Ik heb geen LLC op mijn MSI bord maar die van mij zakt van 1.26v bios, 1.248 idle windows naar 1.232/1.24 onder load. Dus de drop bij jou is wel erg groot ik zou andere LCC settings proberen zodat je load voltage wat stabieler is.
Het rare is dat de ene keer 1.280v dus stabiel is en de andere keer niet. Die LLC2 op 1.36 geeft dus 1.280v en dat werkt. Je zou verwachten dat zonder LLC met de agressiefste LLC (LLC=1) dan fixed 1.280v ook gaat werken. Maar dat is dus niet zo. Zelf ietsjes hoger werkt het niet.

Volgens de BIOS zijn LLC3,4,5 nog harder aan het droppen. Dus die vallen vermoedelijk af, tenzij die ook bugs hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 15-11-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
sdk1985 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:04:
[...]

Het rare is dat de ene keer 1.280v dus stabiel is en de andere keer niet. Die LLC2 op 1.36 geeft dus 1.280v en dat werkt. Terwijl 1.280 (en 1.295) fixed met LLC1 (off) niet werkt.
1.295 is dan ook het geen wat je hardware tool laat zien?
Wellicht klopt de readout niet of zo? ik zou dan bijna op het moederbord willen gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:06:
[...]

1.295 is dan ook het geen wat je hardware tool laat zien?
Wellicht klopt de readout niet of zo? ik zou dan bijna op het moederbord willen gaan meten.
CPU-Z en HWmonitor geven dezelfde voltages weer. Tot nu toe zit er wel een verband tussen wat je opgeeft en wat je ziet. Lijkt een bug in LLC1 te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Astennu
@freaky35
3000 Mhz CL15 setje van Corsair met RGB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aS4JBfErGYdGk39zz1QgLjb0/full.png
Heb er ook nog 1tje met 48.3ns.
Maxxmem lijkt me te oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/In9Ewdqo5MpccKAXjCqbFxvX/full.png

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 15-11-2017 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:03:
Thats more like it! stuk sneller dan mijn geheugen. Maar ik moet nog gaan tweaken.
Heb jij evaring met subtimings voor Kaby/Coffey lake? Ik lees vooral dingen over de hoofd timings bijna niemand lijkt die sub timings echt te tweaken.
Het enige waar ik aan sleutel van de subtimings is de tRFC. Bios heeft de neiging deze ontzettend hoog te zetten bij een hogere ram snelheid. Heb hem zelf teruggebracht van 660 naar 510 en dat gaf me in AIDA een verbetering van +/- 2k read en copy meer en een vermindering van de latency met wel 7ns.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YCfpKc9Vy5AnapVUepUx382p/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door ECP0WERS op 15-11-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Het rare is dat de ene keer 1.280v dus stabiel is en de andere keer niet. Die LLC2 op 1.36 geeft dus 1.280v en dat werkt. Je zou verwachten dat zonder LLC (LLC=1) dan fixed 1.280v ook gaat werken. Maar dat is dus niet zo. Zelf ietsjes hoger werkt het niet.

Volgens de BIOS zijn LLC3,4,5 nog harder aan het droppen. Dus die vallen vermoedelijk af, tenzij die ook bugs hebben.
Je hebt fixed 1.36v en onder load dropt dit. Om het tegen te gaan gebruik je LLC2 en kom je uiteindelijk uit op 1.280v. Maw zonder LLC2 zou je nog lager uitkomen dan 1.280v, bijv 1.230v

Als je dus 1.280v zonder LLC instelt (LLC1 volgens jou) dan dropt ie onder load natuurlijk onder de 1.280v en als dat het minimum was om stabiel te draaien is het logisch dat ie crasht.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:39:
[...]

Je hebt fixed 1.36v en onder load dropt dit. Om het tegen te gaan gebruik je LLC2 en kom je uiteindelijk uit op 1.280v. Maw zonder LLC2 zou je nog lager uitkomen dan 1.280v, bijv 1.230v

Als je dus 1.280v zonder LLC instelt (LLC1 volgens jou) dan dropt ie natuurlijk onder de 1.280v en als dat het minimum was om stabiel te draaien is het natuurlijk logisch dat ie crasht.
Gek genoeg werkt het bij Asrock andersom. Dus met LLC5 heb je de grootste drop en met LLC1 heb je geen drop. Off was wellicht een foute verwoording, die zit er niet tussen. LLC1 geeft in de bios een rechte lijn weer. Dat klopt ook wel. Op Mhz die wel werken zie je uberhaupt geen drops onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dus LLC1 geeft meeste compensatie tegen vdroop en LLC5 geeft minste compensatie?

Ik vraag me af hoe voorspelbaar die LLC1 compensatie is. Ik ken deze cpu's natuurlijk niet maar onder heavy load zag ik volgensmij altijd wel vdrop bij de cpu's die ik gehad heb.

Heb je ook gekeken wat er gebeurt als je fix=1.36v en 5000mhz zonder HT instelt en vervolgens onder load de drop meet van al die LLC levels? Om gevoel te krijgen bij de verschillende LLC levels.

Misschien is de compensatie van de LLC1 setting bij een fix setting van 1.295v toch niet genoeg om hem onder load boven de 1.280v te houden of kan de LLC misschien niet snel genoeg de drop compenseren?

Immers onder load van 1.36 naar 1.28 waarbij zwakkere LLC compensatie meehelpt lijkt nog steeds meer bandbreedte dan van 1.295v naar 1.280v ondanks sterkere LLC compensatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 16-11-2017 08:39 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:19:
Dus LLC1 geeft meeste compensatie tegen vdroop en LLC5 geeft minste compensatie?

Ik vraag me af hoe voorspelbaar die LLC1 compensatie is. Ik ken deze cpu's natuurlijk niet maar onder heavye load zag ik volgensmij altijd wel vdrop.

Heb je ook gekeken wat er gebeurt als je fix=1.36v en 5000mhz zonder HT instelt en vervolgens onder load de drop meet van al die LLC levels? Om gevoel te krijgen bij de verschillende LLC levels.

Misschien is de compensatie van de LLC1 setting bij een fix setting van 1.295v toch niet genoeg om hem onder load boven de 1.280v te houden of kan de LLC misschien niet snel genoeg de drop compenseren?

Immers onder load van 1.36 naar 1.28 waarbij zwakkere LLC compensatie meehelpt lijkt nog steeds meer bandbreedte dan van 1.295v naar 1.280v ondanks sterkere LLC compensatie.
Snap wat je bedoelt. Heb het idee dat het altijd alleen het laatste getal betreft bij LLC1. Maar het kan geen kwaad dit eens voor alle levels te bekijken. Ik zal dit even proberen te doen.

Hoe dan ook is dit overclocken een stuk lastiger dan met de 2500K. Dat was op AUTO zetten en klaar. Ik neig over te stappen naar het MSI bord om te kijken hoe het daar gaat... (Heb de m5 nog liggen). Maar verstandigste is eerst te kijken wat het Asrock bord allemaal kan, anders moet ik drie keer de koeler monteren. Maar het zal ook wel te maken hebben met het soldeer verhaal, de mugen neemt bij de hogere voltages gewoon de warmte niet goed over. Immers met 160W en 80+ graden zou je verwachten dat de Mugen voelbaar warm is.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 15-11-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
sdk1985 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:58:
Even een update:

edit: Het rare is dus dat hetzelfde effectieve voltage met LLC2 wel werkt en met LLC1 niet. Dit terwijl erbij LLC1 er geen drops zijn (bij snelheden die wel werken). LLC1 is de agressiefste stand bij Asrock.

Met HT ingeschakeld
1.395 fixed, LLC2 = 5000 Mhz, 1.3?? crash na 1 minuut
1 niet gebruiken, die is te agressief, voltage gaat zelfs omhoog in die stand

• Astennu
ECP0WERS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:21:
[...]

Het enige waar ik aan sleutel van de subtimings is de tRFC. Bios heeft de neiging deze ontzettend hoog te zetten bij een hogere ram snelheid. Heb hem zelf teruggebracht van 660 naar 510 en dat gaf me in AIDA een verbetering van +/- 2k read en copy meer en een vermindering van de latency met wel 7ns.

[afbeelding]
Ik heb die volgens mij op 350 staan. Die waarde en 374 zag ik voorbij komen als het geheugen op 2133 draaide dus heb die timings over genomen en de clocks opgevoerd.

@Help!!!!
Ben met 4900 Mhz gaan testen om meteen te kijken naar de LLC.

1,395V met LLC1 > 1,408 tijdens load / 100 graden.

Hier ben ik dus mee gestopt, die gaat over het safe voltage van 1.400 heen.

1,370v fixed voltage:
x49 llc1 1,376v
x49 llc2 1,28v
x49 llc3 1,216v (crash)
x48 llc4 1,183v (dropped naar x44)
x48 llc5 1,248v (dropped naar x44)

Lol repairing disk errors this may take over an hour to complete :9

Conclusie: Bij Asrock Gaming K6 beste LLC1 of LLC2 gebruiken.

edit:
Heb ergens denk ik iets aangepast want ik zit net te proberen of ik met LLC1 en handmatig 1,325 v de 5 Ghz onder HT kan draaien. Vervolgens zie ik de core speed op x46 blijven hangen. Hij crasht nu niet maar is wel trager dan stock met all core turbo :+ .

Btw ingebouwde profielen Asrock Gaming K6:
Turbo 50 = 1.50v
Turbo 48 = 1,390v

Turbo 47 = 1,360v
Turbo 46= 1,320v
Turbo 45=AUTO

Advanced turbo
off= 3700 / 4300 (cache) / 100
gear1 = 4600 / 3700 (cache) / 100 + fixed 1,320, level 1 LLC, GT fixed 1,280, GT load line level 1
gear 2 = 3800 / 3700 (cache) /100 + fixed 1,380 level1 LLC, GT fixed 1,320

[ Voor 112% gewijzigd door sdk1985 op 16-11-2017 00:58 ]

• freaky35
Kijk maar uit met die voltages, je bent de chip aardig aan het roosteren😌LLC 2 is het beste, 1 is te agressief, plus ik ga zeker niet zo hoog qua voltage ,

Ni 1.325 meen ik, is me eigenlijk al aan de hoge kant, maar ik heb niet de beste chip helaas. Plus de warmte word dat wel een issue,

De chips die veelal heel hoog komen , die zijn al met 1.260 stabiel op 4.8ghz.
freaky35 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 00:35:
Kijk maar uit met die voltages, je bent de chip aardig aan het roosteren😌LLC 2 is het beste, 1 is te agressief, plus ik ga zeker niet zo hoog qua voltage ,

Ni 1.325 meen ik, is me eigenlijk al aan de hoge kant, maar ik heb niet de beste chip helaas. Plus de warmte word dat wel een issue,

De chips die veelal heel hoog komen , die zijn al met 1.260 stabiel op 4.8ghz.
Ik concludeer eigenlijk het tegenovergestelde. Dat LLC1 hem iets verhoogt heb ik inderdaad kunnen vaststellen. Echter of dat erg is hangt natuurlijk volledig af van je start voltage. Beter LLC1 1.28v dan 1.395v met LLC2. Immers onder lage load draait bij LLC2 je cpu juist op dat hoge voltage. LLC1 grijpt alleen in onder extreme load (=zelden). Dus wat heb je liever, af en toe een hoger voltage (llc1) of 90% van de tijd een hoger voltage wanneer je het niet nodig hebt (llc2)?

Hoe dan ook dropped op mijn bord LLC2 naar 1.28v en dat is te weinig voor een goede overclock. Dus in ieder geval op mijn bord zijn de LLC profielen nutteloos, muv LLC1.

Bios geeft boven de 1.40 geel aan, dus daar probeer ik onder te blijven. 24/7 met dat soort voltages is verder ook niet haalbaar want het is niet te koelen, iig niet met HT enabled. Uberhaupt ben ik zelf geen fan van een fixed voltage. Ik werk liever met een offset zodat het idle gewoon nog lager gaat. Echter daarvoor moet ik eerst weten welk voltage de cpu nodig heeft op x Mhz. Daar ben ik nog altijd niet achter. Niks is stabiel.

Twee vragen:
1) Iemand al ervaring met die cache targets? Die zijn ook vrij instelbaar. AUTO geeft bij mij 4400 Mhz bij 5000 core.

2) Wie test hier nog met Prime95? Heeft iedereen dat opgegeven?

3) Iemand al door hoe die max turbo limit werkt? AVX stond aan en met de AVX offset terug naar auto was blijkbaar 4400/4500 het maximum.

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 16-11-2017 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Ik denk toch dat eerst de koeling beter moet, als de heatsink helemaal niet warm word, dan lijkt het me toch dat deze geen goed contact heeft. Die d15 word duidelijk warm, dat merk ik als de fans net wat te laag staan, dan voel ik de warmte gewoon buiten de kast, ligt.

Die hoge LLC en een lagere vcore moet trouwens schadelijker zijn als een hoger voltage met drop, als ik het goed gelezen hebt.
freaky35 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 01:03:
Ik denk toch dat eerst de koeling beter moet, als de heatsink helemaal niet warm word, dan lijkt het me toch dat deze geen goed contact heeft. Die d15 word duidelijk warm, dat merk ik als de fans net wat te laag staan, dan voel ik de warmte gewoon buiten de kast, ligt.

Die hoge LLC en een lagere vcore moet trouwens schadelijker zijn als een hoger voltage met drop, als ik het goed gelezen hebt.
@ECP0WERS wist mij te vertellen dat zijn water ook maar 31 graden werd. Mijn Mugen 2 werd ook nooit super warm, wel warmer dan dit. Zou iemand met een andere mugen 5 even moeten bevestigen!

Ben wel steeds minder enthousiast over de i7 8700K. Met hyperthreading uit gaat het allemaal een stuk beter. Haalde net iets van x49 met minder dan 1,28v. Had al in een video review gehoord dat je pech kan hebben en er ook cpu's tussen zitten die boven de 4700 Mhz ineens super veel voltage nodig hebben. Heb toch de verkeerde cpu aan @ECP0WERS verkocht :P. Hoe dan ook is het nu dus kiezen tussen Mhz en hyperthreading. Daar geef je natuurlijk geen 120 euro extra aan uit. Hyperthreaden is leuk maar stel dat je niet verder komt dan 12x 4700 Mhz dan kan in een render de 8600K op 6x 5200 Mhz best eens winnen.

Wellicht een idee om met de core specific turbo aan de slag te gaan (astennu ook mee bezig geloof ik). Bij mijn 2500K werkte dat niet lekker, viel te vaak terug. Wie weet werkt het nu wel. De warmste cores zou ik dan op x47 kunnen houden en de rest op x50. Zou voor gaming wel moeten werken.

Resultaten waarvan ik weet dat ze stabiel zijn
8700K stock
8700K all core 47, AUTO
8700K x49 zonder HT zonder AVX :1,300v (mogelijk ook <1.25v)
8700K x52 zonder HT zonder AVX: 1,376v (82 graden) https://valid.x86.fr/5wwbfe

Dit valt nog verder te fine tunen. et HT aan ben ik eigenlijk nog nergens stabiel uitgekomen, met uitzondering van x47.

Met HT prime 95 Small FTT's:
x48, zonder AVX: 1,300v (92 graden, mugen voelt koud aan, heatpipes mobo wel warm)
x48, zonder AVX: 1,260v (87 graden, mugen voelt koud aan, heatpipes mobo wel warm)
x48, zonder AVX: 1,240v (80 graden, mugen voelt koud aan, heatpipes mobo wel warm)

Probeer nog x49 stabiel te krijgen maar met 1,35 was de distance 6 graden (94) op core2. Lagere voltages nog aan het kijken. Is niet veel belovend.

Voor 24/7 zal het x48 moeten worden. Volgende probleem: Een fixed voltage is helemaal niks voor daily usage. Laat in idle dat voltage aub lekker zakken naar 0.560v. Echter met de grootste offset -100 mv en LLC1 kom ik op 1.328v en dat is nog altijd 48mw hoger dan de 1,280v die stabiel was. Moet ik toch naar LLC2 om daar in de buurt te komen. Nadeel daarvan is dat piek belasting de cpu dan altijd 1.328 gaat geven.

'Optimaal'
CPU: x48
cache: x37 (zou nog kunnen testen met hoger)
voltage: offset -100mv
LLC: level 2
AVX: 3 (of 4)*

*anders wordt het te warm met prime95, qua voltage gaat het prima maar na 30 seconde zit je dan op 96 graden. Op zich logisch, stock doet AVX slechts 4300 Mhz.

Resultaat:
CPU package power: tussen de 158 en 164W
CPU package: 85 (core2)
AVX resultaat:
CPU package power: 200-204W
CPU package: 90-91

Duurt trouwens nog geen halve seconde voor de cores van 91 naar 33 te dalen dus vrees dat 'betere' koeling niet gaat helpen.

Userbenchmark 70th percentile. Huidige systeem doet 99th percentile voor de cpu en 94th percentile voor de gpu. Dus die 70th percentile valt wel tegen. (Ja je kan het faken en hem snel benchen zo lang hij niet te warm is, maar daar heb je zelf niks aan).

Om nog even zout in wonden te strooien mijn stabiele OC zonder HT scoort 95th percentile. Dus met een 8600K heeft een overclocker het meer naar zijn zin.

Dan het stroom verbruik. Even kort (idle / non avx / avx):
Stock: 37W / 216W / 168W
Asrock turbo x47: 43W / 274W / 288W
Mijn custom x48 OC: 37W / 168W / 224W

[ Voor 63% gewijzigd door sdk1985 op 16-11-2017 03:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
@sdk1985 wellicht is het toch even de moeite om het te proberen op 125x40? Ik had een 7700k die op een hogere bclk beter overklokte dan gewoon op 100MHz. Deed op 100 maximaal 4.8GHz en op 150 5.1GHz, dus wellicht een optie?

Verder hier mijn userbenchmark score: http://www.userbenchmark.com/UserRun/5830570

[ Voor 5% gewijzigd door ECP0WERS op 16-11-2017 06:10 ]

• freaky35
[...]

Het rare is dat de ene keer 1.280v dus stabiel is en de andere keer niet. Die LLC2 op 1.36 geeft dus 1.280v en dat werkt. Je zou verwachten dat zonder LLC met de agressiefste LLC (LLC=1) dan fixed 1.280v ook gaat werken. Maar dat is dus niet zo. Zelf ietsjes hoger werkt het niet.

Welk bios heb je erop staan?de eerste hebben het probleem dat de LLC niet goed werkt. De drop is bij jou een stuk groter als bij mijn extreme 4

Het is helaas natuurlijk ook nooit een garantie dat een 8700k per definitie altijd goed overclockt, plus ik lees ook op dat overclockers forum, dat de asrocks toch niet echt de allerbeste borden zijn om mee over te clocken. Die van mij is verder stabiel, maar er zitten toch een paar fouten in, zo ook de LLC , wat of net te veel drop geeft, of juist teveel geeft.

Voor mij was de HT van belang, maar anders was ik zeker voor een 8600k gegaan ook, omdat daar inderdaad simpelweg makkelijk hogere snelheden mee te behalen zijn

Ik heb hier nog een asus Hero x liggen maar te veel gedoe nog om die erin te zetten,plus ik vraag me af hoeveel nut dat gaat hebben.😊.

[ Voor 33% gewijzigd door freaky35 op 16-11-2017 07:41 ]

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
sdk1985 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 01:09:
[...]

Voor 24/7 zal het x48 moeten worden. Volgende probleem: Een fixed voltage is helemaal niks voor daily usage. Laat in idle dat voltage aub lekker zakken naar 0.560v. Echter met de grootste offset -100 mv en LLC1 kom ik op 1.328v en dat is nog altijd 48mw hoger dan de 1,280v die stabiel was. Moet ik toch naar LLC2 om daar in de buurt te komen. Nadeel daarvan is dat piek belasting de cpu dan altijd 1.328 gaat geven.
Ik heb zelf een MSI Z370 SLI plus dus werkt wellicht wat anders, maar kan het benodigd voltage voor mn overclock toch redelijk benaderen met "adaptive voltage":

Ik heb 1.344 nodig voor 4800 mhz, getest met "override" (manual) voltage=>
Vervolgens adaptive voltage ingesteld, de waarde hiervan in de bios op 1.335 ingesteld, Load line calibration 4 (rechte lijn load tov idle) en dan kom ik onder load ongeveer rond 1.344 uit. Soms wel een paar spikes naar 1.36, maar niet dramatisch. Idle voltage gaat idd naar 0.6 oid.

Ik vraag ook af wat precies het doel is van die offsets is in de bios, terwijl je gewoon de ingestelde vcore kan varieren.

anathema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@sdk1985
Hoop informatie die je post. :P

Heb helaas niet alle antwoorden maar voor mij zou in ieder geval wel de start zijn om ervoor te zorgen dat de koeling op orde is. Dat is echt de basis om goed te kunnen overklokken en zinvolle conclusies te kunnen trekken.
Koeler en cpu moeten goed contact maken. Als daar twijfels zijn omdat vergelijkbare sets veel koeler blijven is het echt aan te raden om dat uit te sluiten. For all we know wordt de memcontroller of core Y nu te heet. Klopt het dat je hem gedelid hebt? Of is hij stock?

LLC is wel vaker borked / onvoorspelbaar / te weinig linear en gradueel, niet alleen bij Asrock.

Zelf gebruik ik mede daarom ook wel de -/- offset en een lichte / neutrale LLC.

Dan kijk ik wat de aangeraden safevoltages zijn bijv. max 1.40v.

Vervolgens zet ik hem op all core turbo en klok hem op 4700 en voltage op auto. Dan zet ik prime even aan en kijk waar voltage op uitkomt (niet boven de 1.40 ). Mbv de -/- offset tune ik hem dan om die 4700 stabiel te krijgen met laagst mogelijke voltage onder load. En vervolgens bouw je dit uit naar hogere clocksnelheden.

Dit werkt voor mij vaak wel vrij aardig.

Crashes kunnen natuurlijk ook door vcore lijken te ontstaan maar door iets anders veroorzaakt te worden. Bijvoorbeeld memory / memorycontroller.

In ieder geval succes, enne als ik deze thread een beetje volg dan klokken ze toch allemaal niet zo makkelijk naar 5ghz door alleen even je multiplier te veranderen ;)

Dat sluit in ieder geval aan op mijn eigen ervaringen. OC resultaten in reviews zijn merendeel (stuk) rooskleuriger dan wat ik thuis echt stabiel krijg.

PC Specs

• Astennu
Help!!!! schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:21:
@sdk1985
Hoop informatie die je post. :P

Heb helaas niet alle antwoorden maar voor mij zou in ieder geval wel de start zijn om ervoor te zorgen dat de koeling op orde is. Dat is echt de basis om goed te kunnen overklokken en zinvolle conclusies te kunnen trekken.
Koeler en cpu moeten goed contact maken. Als daar twijfels zijn omdat vergelijkbare sets veel koeler blijven is het echt aan te raden om dat uit te sluiten. For all we know wordt de memcontroller of core Y nu te heet. Klopt het dat je hem gedelid hebt? Of is hij stock?

LLC is wel vaker borked / onvoorspelbaar / te weinig linear en gradueel, niet alleen bij Asrock.

Zelf gebruik ik mede daarom ook wel de -/- offset en een lichte / neutrale LLC.

Dan kijk ik wat de aangeraden safevoltages zijn bijv. max 1.40v.

Vervolgens zet ik hem op all core turbo en klok hem op 4700 en voltage op auto. Dan zet ik prime even aan en kijk waar voltage op uitkomt (niet boven de 1.40 ). Mbv de -/- offset tune ik hem dan om die 4700 stabiel te krijgen met laagst mogelijke voltage onder load. En vervolgens bouw je dit uit naar hogere clocksnelheden.

Dit werkt voor mij vaak wel vrij aardig.

Crashes kunnen natuurlijk ook door vcore lijken te ontstaan maar door iets anders veroorzaakt te worden. Bijvoorbeeld memory / memorycontroller.

In ieder geval succes, enne als ik deze thread een beetje volg dan klokken ze toch allemaal niet zo makkelijk naar 5ghz door alleen even je multiplier te veranderen ;)

Dat sluit in ieder geval aan op mijn eigen ervaringen. OC resultaten in reviews zijn merendeel (stuk) rooskleuriger dan wat ik thuis echt stabiel krijg.
Het beste kan je eerst kijken wat je max CPU OC is.
Dan CPU iets terug zeggen van bv 47x naar 45x dan memory tweaken. Als je dan de limit hebt beide naar de max kijken of die combinatie ook nog stabiel is want sneller geheugen kan er voor zorgen dat de CPU ook beter benut kan worden. Ik test zelf dan altijd met lagere fan speeds dan ik echt gebruik zodat ik weet dat de CPU ook met hoge temps stabiel is. Als dat het geval is ook nog een klein beetje v voltage er bij 0.005-0.0010 of zo voor extra marge.

Als je beide meteen gaat doen weet je inderdaad niet zeker wat er niet stabiel is.

• Nevercholt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-08 23:57
Is het erg als ik mijn voltage in de BIOS op override heb staan (1.29 volt voor 4.8 ghz)? Als ik namelijk adaptive gebruik/adaptive + offset merk ik dat mijn voltage zo naar 1.33 schiet, terwijl ik weet dat hij stabiel draait met 1.29v. Ik heb nu gewoon alle cores op fixed speed staan en voltage modus dus op override, maar is dit nadelig voor de levensduur van de chip?

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:01:
[...]

Het beste kan je eerst kijken wat je max CPU OC is.
Dan CPU iets terug zeggen van bv 47x naar 45x dan memory tweaken. Als je dan de limit hebt beide naar de max kijken of die combinatie ook nog stabiel is want sneller geheugen kan er voor zorgen dat de CPU ook beter benut kan worden. Ik test zelf dan altijd met lagere fan speeds dan ik echt gebruik zodat ik weet dat de CPU ook met hoge temps stabiel is. Als dat het geval is ook nog een klein beetje v voltage er bij 0.005-0.0010 of zo voor extra marge.

Als je beide meteen gaat doen weet je inderdaad niet zeker wat er niet stabiel is.
Inderdaad, eerst max cpu zoeken en andere factoren uitschakelen.

Alleen soms heb je memory wat bijv 3200 ranked is en mensen zetten dit dan ook gelijk hierop. Op zich zou dat meestal geen probleem moeten zijn maar het is nog steeds overklokken en zet toch net weer meer stress op de Mem. Controller.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vYywLX3HgnWKyFnjuFqOkPnu/full.png

Ik dacht dat ik helemaal bij was met Z370... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NHnHMW0ihoUW9gzmIFioxWtn/full.png

Voorlopig even klaar met geheugen tweaken en eens kijken of het zo blijft draaien :9

• freaky35
Tering wat mem score👍🙂

• freaky35
ECP0WERS schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:12:
[afbeelding]

Voorlopig even klaar met geheugen tweaken en eens kijken of het zo blijft draaien :9
Maar waar heb je mee getest om te kijken of die compleet stabiel is, ik zie wel scores, maar niet of het compleet stabiel is, met verschillende programma’s.

Ik ben nu bezig met realbench, na een paar dagen van tweaken, nu maar eens echt kijken of het stabiel is🙂. Ik word een beetje tegen gehouden door het mobo. Met realbench gaat het voltage van 1.300 naar 1.220, 😡 wel blijft de bench het draaien, maar het is niet bevordelijk voor een overclock met een hoog start vcore, die inzakt. LLC 1 gooit me teveel voltage erbij, die gebruik ik niet, ik zit op 2.

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 16-11-2017 21:35 ]

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat is eigenlijk het praktisch nut van al die hoge memory scores? Merken jullie verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sj44k13 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:02:
Wat is eigenlijk het praktisch nut van al die hoge memory scores? Merken jullie verschil?
In de TS staat wat je ongeveer aan gains kunt verwachten. Maximum haalbare over alle testen is een procent of 4. Is natuurlijk wel zo dat hoe sneller je cpu gaat des te meer memory bandwidth nut heeft. Dus een 5 GHz 8700K zal wat meer baat hebben dan een 8400 op 4 GHz.

Ben min of meer klaar met de eerste fase van het testen van de Asrock Z370 Gaming K6. Heb een stabiel OC profiel en heb idle/load waardes doorgemeten.

Nu moet ik nog even wat benchmarks draaien op het stock profile en daarna op mijn beste OC profile.

Daarna zet ik de cpu en koeler over naar het bord van MSI. Ben benieuwd of het daar anders gaat :).

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 17-11-2017 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
freaky35 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:25:
[...]

Maar waar heb je mee getest om te kijken of die compleet stabiel is, ik zie wel scores, maar niet of het compleet stabiel is, met verschillende programma’s.
Ik gebruik voornamelijk TechPowerUp Memtest64 en Prime95/blend test. Beide blijven langer draaien dan ik geduld heb (uren&nachten :P) dus is het tijd om te kijken of het ook stabiel is tijdens "normaal" gebruik.
sdk1985 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 00:47:
[...]

In de TS staat wat je ongeveer aan gains kunt verwachten. Maximum haalbare over alle testen is een procent of 4. Is natuurlijk wel zo dat hoe sneller je cpu gaat des te meer memory bandwidth nut heeft. Dus een 5 GHz 8700K zal wat meer baat hebben dan een 8400 op 4 GHz.

Ben min of meer klaar met de eerste fase van het testen van de Asrock Z370 Gaming K6. Heb een stabiel OC profiel en heb idle/load waardes doorgemeten.

Nu moet ik nog even wat benchmarks draaien op het stock profile en daarna op mijn beste OC profile.

Daarna zet ik de cpu en koeler over naar het bord van MSI. Ben benieuwd of het daar anders gaat :).
Ben zeer benieuwd wat voor jouw nou het fijnste bord is!

[ Voor 44% gewijzigd door ECP0WERS op 17-11-2017 05:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:31
ECP0WERS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:21:
[...]

[afbeelding]
Ook even bezig met de subtimings ... bij 25% van de vooraf ingevulde latency is hij vaak nog rete stabiel, niks aan het handje!
Ik ga ze even 1 voor 1 allemaal langs, volgens sommige kan ik wel 80% strakker zetten :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Whiskey48 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:22:
[...]

Ook even bezig met de subtimings ... bij 25% van de vooraf ingevulde latency is hij vaak nog rete stabiel, niks aan het handje!
Ik ga ze even 1 voor 1 allemaal langs, volgens sommige kan ik wel 80% strakker zetten :s
Wat ik heb gedaan, XMP ingeschakeld, alles auto gelaten en max frequency opgezocht. Daarna de tRFC strakker getrokken en uitgekomen op 386 i.t.t 660 en de tREFI verdubbeld tegenover de standaard waarde. En zit nu op het punt van de laatste screenshot *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
ECP0WERS schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:33:
[...]

Wat ik heb gedaan, XMP ingeschakeld, alles auto gelaten en max frequency opgezocht. Daarna de tRFC strakker getrokken en uitgekomen op 386 i.t.t 660 en de tREFI verdubbeld tegenover de standaard waarde. En zit nu op het punt van de laatste screenshot *O*
Waarom de tREFI verdubbeld? En niet zo laag mogelijk?
(ik zat op tRFC op 400, ook maar even kijken hoe low die kan go)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Whiskey48 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:55:
[...]

Waarom de tREFI verdubbeld? En niet zo laag mogelijk?
(ik zat op tRFC op 400, ook maar even kijken hoe low die kan go)
http://www.overclock.net/...efi-dram-refresh-interval

Zit op het werk dus geen tijd om een heel verhaal te typen maar daar staat een uitstekende uitleg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
ECP0WERS schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:01:
[...]

http://www.overclock.net/...efi-dram-refresh-interval

Zit op het werk dus geen tijd om een heel verhaal te typen maar daar staat een uitstekende uitleg :p
Thx ga ik even goed doornemen.

Nu al 20min memory stresstest in AIDA64 met tRFC op 250! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeetje bij P67 miste ik destijds de Z variant als early adopter. Nu val ik blijkbaar weer buiten de boot: https://nl.hardware.info/...chipset-verschijnt-online
ECP0WERS schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 05:24:
[...]

Ik gebruik voornamelijk TechPowerUp Memtest64 en Prime95/blend test. Beide blijven langer draaien dan ik geduld heb (uren&nachten :P) dus is het tijd om te kijken of het ook stabiel is tijdens "normaal" gebruik.
Ik ben gewisseld naar die Small FFT's. Die geeft wat meer warmte. Wat nu realistisch is weet ik niet.

Wel makkelijk uit te vinden: Even een premiere pro render draaien. Helaas kan ik dat zelf nog niet doen, zit nog met mijn test opstelling (120 GB Intel 520). Wellicht iemand anders die daar tijd en zin in heeft?

[ Voor 62% gewijzigd door sdk1985 op 17-11-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oops double

[ Voor 97% gewijzigd door sdk1985 op 17-11-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 20:07
Tja, bij Intel weet je dat wel een beetje. We zullen wel merken wat er aan upgradeability overblijft. Zelf reken ik er nooit op om alleen de cpu te upgraden. En de 8700k kan echt nog wel even vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleGoossens
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-03 09:23
Na twee weken de 8600k stock te draaien heb ik na een middag prutsen een stabiele overclock van 5,2ghz met 1.304 vcore. Volgens mij zit er nog wel iets meer in met meer voltage, maar weet niet of ik daar nog de moeite in moet stoppen.
Haha wat een beest. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh even nog een 'klacht' over het mobo ontwerp rondom die giga plastic IO cover gaat wel wat hitte ophopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pJEj3KmW9ABP6Wda8oHok2HA/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Nieuwe bench. 15-15-15-32 T2 @ 1.4V was toch niet stabiel. Dus nu ff de basis timings wat losser gezet. De secondary wat strakker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xc1hIEtCL2DMybY7JGGmxHHz/full.jpg

tREFI 300
tRRD op 4
tFAW op 16

Handige site!

Perfect RAM Timing Rule (Posting Resuts Of Using The Rule Is Appreciated)
http://www.overclock.net/...g-the-rule-is-appreciated

[ Voor 29% gewijzigd door Whiskey48 op 17-11-2017 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Gisterenavond laat de CPU toch maar gedelid en hier op gesettled:

https://valid.x86.fr/gez9f2

Word tijdens uren lang Destiny 2 spelen niet warmer dan 48c dus het complete systeem is lekker stil. AVX op 5GHz niet warmer dan 70 en prime26.6 Small FFT ook rond de 70c. Happy customer dus :)

Wilde eerst 100*52 draaien maar daarvoor moest ik 1.38v draaien... 5150 zelfde voltage als 5100 :)

[ Voor 33% gewijzigd door ECP0WERS op 18-11-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:45
Gebruikt een van jullie AIO Watercooling, zo ja welke? Heb zelf de be quiet! Silent loop 120 besteld maar ben benieuwd wat anderen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Santos schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:37:
Gebruikt een van jullie AIO Watercooling, zo ja welke? Heb zelf de be quiet! Silent loop 120 besteld maar ben benieuwd wat anderen gebruiken.
Corsair Hydro H115i :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Haha. Zag het inderdaad in je signature. Die is te groot voor mijn kast (max 120mm) radiator.

Ben van plan i7 naar 4.5Ghz over te clocken, misschien zelfs 5 “als het lukt”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Santos schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:12:
[...]

Haha. Zag het inderdaad in je signature. Die is te groot voor mijn kast (max 120mm) radiator.

Ben van plan i7 naar 4.5Ghz over te clocken, misschien zelfs 5 “als het lukt”.
Geen idee hoe de Silent Loop het doet, maar een poos geleden een Delidded 7700K onder een H80i gehad in een Rajintek Metis en deze kon ik ook op 5.2GHz draaien en hem rond de 60c graden houden. Ik vermoed dat je opzich best een eind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
ECP0WERS schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:45:
[...]

Geen idee hoe de Silent Loop het doet, maar een poos geleden een Delidded 7700K onder een H80i gehad in een Rajintek Metis en deze kon ik ook op 5.2GHz draaien en hem rond de 60c graden houden. Ik vermoed dat je opzich best een eind komt.
Komt het door dat de i7 delidded is? Ja ik twijfel nu om eventueel de be quiet silent loop 120 te veranderen voor de Corsair Hydro H80i.. Kan er veel van reviews vinden maar wel dat de 240MM uitstekende presetaties levert. De RGB's etc boeien me niet zoveel. Ik lees ook veel over de NZXT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Santos schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:26:
[...]

Komt het door dat de i7 delidded is? Ja ik twijfel nu om eventueel de be quiet silent loop 120 te veranderen voor de Corsair Hydro H80i.. Kan er veel van reviews vinden maar wel dat de 240MM uitstekende presetaties levert. De RGB's etc boeien me niet zoveel. Ik lees ook veel over de NZXT.
Delidden scheelt enorm veel, en daarnaast presteert de H80i ook gewoon prima! Als RGB en dergelijke looks je niet heel veel interesseren raad ik je ook aan om even naar de pricewatch: Arctic Liquid Freezer 120 te kijken. Deze presteert ook behoorlijk, in veel reviews zelfs beter als de H80i en is ook een heel stuk stiller.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.bit-tech.net/r...uid-freezer-120-review/1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben nu aan het BLCK overclocken met de Asrock Gaming K6. Heb nu 170 Mhz * 29 draaien = 4931 Mhz..

Hypthese was dat je wellicht minder voltage op de cpu nodig hebt met een hogere BLCK, dit was ook het idee van @ECP0WERS . In eerste instantie, na moeite, 120 Mhz aan de praat gekregen. Vervolgens bleek mijn voltage van 1,350 naar 1,300 omlaag te kunnen. Voor de veiligheid 1,310 gepakt.

Echter toen ik dit ging dubbelchecken bleek met BLCK 100.00 die 1,310 ook gewoon stabiel te zijn. Daar had de BLCK dus niets mee te maken.

Hierna ben ik gaan testen met 170 Mhz x 25 = 4930 Mhz. Ben vcore opnieuw gaan verlagen maar ook hier stopte het meteen bij 1,280v. Het is dus niet zo dat een hogere BLCK een significant lager voltage oplevert. Sterker nog in mijn geval zou het potentieel van 1,30 naar 1,290 =10 mV kunnen schelen. Dat kan ook toeval zijn geweest.Nadeel: Bios enorm traag in gebruik

Betekent wel dat je met dit Asrock bord icm de HyperBLCK II engine een 8400 perfect kunt overclocken. Immers de base multiplier van de 8400=x28. Als je die combineert met 170 Mhz dan zit je al op 4760 Mhz! Interessant wat mij betreft! Toch wel een concurrent voor de 8600K op die manier.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 18-11-2017 19:37 . Reden: iets verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:03:

Betekent wel dat je met dit bord een 8400 perfect kunt overclocken. Met de standaard multiplier op x40 en de BLCK op 120 kom je op 4800 Mhz uit.

Nadeel: Bios enorm traag in gebruik
Hier gelijk even op inhaken :) Hett probleem bij de 8400 is echter dat bij 102.xx BCLK Intel ME de bclk niet verder laat verhogen en er bij de maximale multiplier er ook nog eens een stapje vanaf haalt waarbij je effectief nog steeds precies dezelfde en evensnelle 8400 hebt. Wel vraag ik me af of Asrock's HyperBCLK II hier verandering in brengt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo ver ik mij kan herinneren was er een video review van een gezette man in een rode trui die zei dat het op dit moment wel kon, maar in het verleden intel wel microcode updates heeft uitgebracht om het vervolgens onmogelijk te maken om meer dan ?7? Mhz te verhogen. Waar je dan wel weer omheen kon werken, maar niet makkelijk.

Heb helaas geen 8400 liggen om het te proberen.

edit: Excuses, rood overhemd

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 18-11-2017 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
So everyone remembers that derision between Intel and ASRock just after the Skylake launch, with ASRock supporting BCLK overclocking on a selection of their motherboards via an external clock gen. Well, with Coffee-Lake it’s still here and ASRock has not been swayed from including it. The BCLK Engine II makes it’s appearance on a few boards, namely the Z370 Fatal1ty Gaming i7 and Z370 Taichi, and with it a refresh of market disrupting 6-core CPUs.

Source:
https://forum.level1techs...d-coffee-lake-cpus/120099

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mbt Asrock Fatality Gaming K6 vs MSI Gaming M5 kan ik in ieder geval al mededelen dat de RGB bij MSI een stuk feller zijn. Bios is ook wat sneller maar daardoor mis je de setup keys. MSI gaf netjes een popup dat ik mijn geheugen beter naar slot 2/4 kon verplaatsen ipv slot 1/3.

Coil whine: Asrock heel incidenteel en vooral rondom BLCK overclocking. MSI gedurende het OC menu in de bios constante coil whine na OC. Asrock duidelijk de winnaar.

Beginnetje gemaakt aan overclocken. Wist wat ik ongeveer nodig had dus dat was makkelijk. De x48 had ik zo voor elkaar.

MSI is voorzichtiger dan Asrock. Waar asrock met 1.4 begon te smijten op AUTO hield MSI het, na drop, bij 1.2x. Voltage dus iets moeten verhogen. MSI heeft meer opties (adaptive, adaptive + offset, fixed) en ook meer LLC profielen (4x negatief, neutraal en 4x positief).

Opvallend is dat bij Asrock Hwmonitor bij de CPU VID altijd meer dan 1.4xv aan gaf. Bij MSI ligt dit momenteel tussen de 1.000v en 1.285v. Zou te maken kunnen hebben met de HyperBLCK engine van ASrock. Hoe dan ook, bij beide borden ligt het bord cpu voltage los van deze waarde. MSI wordt dan ook iets minder warm.

Bij Asrock heb ik x49 uiteindelijk stabiel gekregen, alleen wel met 96 graden op core2 tijdens Prime95 torture test FFT's(dus niet voor 24/7 renderen). Bij MSI ben ik nog niet zo ver. Daar heb ik sneller crashes, vermoedelijk door het geheugen. Die kreeg o.a. standaard 1.40v ipv 1.35v. Presteert ook wat minder dan bij asrock (50ns ipv 48).

[ Voor 110% gewijzigd door sdk1985 op 20-11-2017 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb eindelijk 5GHz non AVX stabiel gekregen.
Echter moet ik voor AVX wel 4.8 gebruiken.

Als ik een offset gebruik zie ik de CPU de hele tijd wisselen tussen 4800 en 5000 ook bij non AVX workload. Effectief doe je dan dus eigenlijk maar 4900 als ik HWI64 mee laat draaien wordt dat ook bevestigd.

Hoe is dat bij jullie? Ik heb die offset nu dus maar uit staan. Zolang ik geen AVX workload draai zou ik geen issues moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Astennu schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:25:

Als ik een offset gebruik zie ik de CPU de hele tijd wisselen tussen 4800 en 5000 ook bij non AVX workload. Effectief doe je dan dus eigenlijk maar 4900 als ik HWI64 mee laat draaien wordt dat ook bevestigd.

Hoe is dat bij jullie? Ik heb die offset nu dus maar uit staan. Zolang ik geen AVX workload draai zou ik geen issues moeten hebben.
Op mijn Asrock Z370 Taichi heb ik geen last van al dat geswitch zolang ik geen offset voltage gebruik. Ik merk dat hij anders ontzettend veel wisselt tussen AVX>OFFSET AVX ratio.

Mag ik vragen welk moederbord je er bij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ECP0WERS schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:28:
[...]

Op mijn Asrock Z370 Taichi heb ik geen last van al dat geswitch zolang ik geen offset voltage gebruik. Ik merk dat hij anders ontzettend veel wisselt tussen AVX>OFFSET AVX ratio.

Mag ik vragen welk moederbord je er bij gebruikt?
Mmmh ik heb nu adaptive ik zal eens kijken of dat nu nog steeds gebeurt met Offset idd wel.
Ik heb een MSI Z370M Gaming Pro AC.

Edit: Met adaptive voltage gaat hij iets minder vaak terug. Maar met een -2 offset is het AVX load voltage ook een stuk lager. En nu is de 50x normaal ook niet helemaal stabiel meer wellicht is de voltage rampup niet snel genoeg tijdens de wisselingen? dus dat wordt weer meer testen.

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 20-11-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zijn er hier mensen die al een delid gedaan hebben?
Waar hebben jullie de spreader weer meer vast gezet? En wat waren je resultaten voor en na delid?

Zit er over te denken dat toch maar te gaan doen scheelt snel 10-15c verbruik is dan lager en het is stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:56:
Zijn er hier mensen die al een delid gedaan hebben?
Waar hebben jullie de spreader weer meer vast gezet? En wat waren je resultaten voor en na delid?

Zit er over te denken dat toch maar te gaan doen scheelt snel 10-15c verbruik is dan lager en het is stabieler.
jij ook al,ik twijfel erg sterk er over om het te doen,allen zelf doen zie ik niet echt zitten,liver iemand die dat al veel vaker gedaan heeft,haha :) .

Een dellid tool zal dan nog de 'veiligste manier zijn' maar

Ik lees dat vast lijmen vaak niet de beste optie is,maar koelpasta tussen de heatspreader en cpu en dan door het mobo socket aan te drukken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:26:
[...]

jij ook al,ik twijfel erg sterk er over om het te doen,allen zelf doen zie ik niet echt zitten,liver iemand die dat al veel vaker gedaan heeft,haha :) .

Een dellid tool zal dan nog de 'veiligste manier zijn' maar

Ik lees dat vast lijmen vaak niet de beste optie is,maar koelpasta tussen de heatspreader en cpu en dan door het mobo socket aan te drukken.
Maar dan valt de spreader eraf als je de koeler los maakt of schuift hij in ieder geval en als dat gebeurd moet je het weer opnieuw doen daarom wil je hem eigenlijk vast zetten. Had dat bij mijn 4770K ook niet maar dan schoof hij veel te makkelijk. Als de pasta dan ouder is moet je hem na het schuiven opnieuw aanbrengen.

Als je Liquid Pro of Ultra gebruikt is dat ipc niet nodig. Dus kan je het in mijn ogen beter in een keer goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:25:

Dat klinkt niet als een stable overclock. Welk voltage heb je gebruikt? Kun je prima95 small fft overleven zonder de 100 graden aan te tikken?

Om 4.8 stabiel te krijgen bij MSI had ik 1.30 adaptive + 0.20mv nodig. Stapje hoger 4.9 lukte ook met een hoger voltage, maar met Tmax 8 is geen goed idee. Voor x50 Prime zou ik echt moeten delidden om core2 onder controle te krijgen.

Overigens ben ik met core specific multiplier aan de slag gegaan maar bij MSI werkte dat niet. Alles pakte gewoon de laagste multiplier. Ik heb @ECP0WERS gevraagd te kijken hoe het op de Taichi ging en hij kwam windows niet eens in :P . Dus dat per core clocking lijkt een dood spoor.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 21-11-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
sdk1985 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:26:
[...]

Dat klinkt niet als een stable overclock. Welk voltage heb je gebruikt? Kun je prima95 small fft overleven zonder de 100 graden aan te tikken?

Om 4.8 stabiel te krijgen bij MSI had ik 1.30 adaptive + 0.20mv nodig. Stapje hoger 4.9 lukte ook met een hoger voltage, maar met Tmax 8 is geen goed idee. Voor x50 Prime zou ik echt moeten delidden om core2 onder controle te krijgen.

Overigens ben ik met core specific multiplier aan de slag gegaan maar bij MSI werkte dat niet. Alles pakte gewoon de laagste multiplier. Ik heb @ECP0WERS gevraagd te kijken hoe het op de Taichi ging en hij kwam windows niet eens in :P . Dus dat per core clocking lijkt een dood spoor.
Ligt er aan hoe je het bekijkt. OC is niet stabiel als ik AVX workload draai.
Maar 5.0 zonder AVX offset dan is realbensh helemaal stabiel tot 95c. Zet ik de AVX offset aan is hij niet meer stabiel terwijl de CPU dan dus af en toe terug gaat clocken naar 4800.

Moet prime nog testen had alleen even Intelburntest geprobeerd. Maar het feit dat het voltage wisselt is volgens mij het issue. Zonder offset gaat die over de 1.3x met offset gaat hij onder de 1.288 die non AVX workload heeft op 50X multi.

Per core OC werkt hier engisinds maar hij blijft vooral op de laagste multi hangen af en toe pakt hij dan wel die hogere "turbo" multi.

Hoge temps zijn idd een issue voor stability. Ik ga vanavond nog even wat tests draaien. Met 1.3+v worden de temps gewoon een issue om 50x met AVX stabiel te krijgen. Als je onder de 80 kan blijven scheelt dat behoorlijk voor de stabiliteit.

Ik kan nog een naar adaptive + offset kunnen kijken maar de temps zijn gewoon een issue. 1.27v is volgens mij al genoeg voor 50X non AVX workload (in dit geval getest met realbensh dat is gewoon meer dan 4 uur stabiel met temps rond de 90c) (fan speed lager gezet om hem daar te houden).
Maar met 1.32v was 50x met IntelBurntest (AVX workload) niet stabiel. Ik krijg dat nu puur door LLC te gebruiken bij AVX gaat hij aanzienlijk hoger. En met maar 4 core load is de V-core ook wat lager.

Als ik met process affenity aan de slag ga en bv realbensh op 4 cores draai kan ik zo 100MHz hoger komen dan met 6 cores belast. Het maakt niet zo veel uit of ik core 1-3 , 4-6 belast of 1-2, 4-5

Als het maar niet 3 op een rij zijn dus bv 1-2-3 en 4 of 1-2-3 en 5 is niet stabiel.
Ze zitten volgens mij in "banken" van 3 naast elkaar. Dus maar 2 per bank actief is (natuurlijk niet zo raar) wat stabieler.

[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 21-11-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:43:
[...]

Ligt er aan hoe je het bekijkt. OC is niet stabiel als ik AVX workload draai.
Maar 5.0 zonder AVX offset dan is realbensh helemaal stabiel tot 95c. Zet ik de AVX offset aan is hij niet meer stabiel terwijl de CPU dan dus af en toe terug gaat clocken naar 4800.

Moet prime nog testen had alleen even Intelburntest geprobeerd. Maar het feit dat het voltage wisselt is volgens mij het issue. Zonder offset gaat die over de 1.3x met offset gaat hij onder de 1.288 die non AVX workload heeft op 50X multi.

Per core OC werkt hier engisinds maar hij blijft vooral op de laagste multi hangen af en toe pakt hij dan wel die hogere "turbo" multi.
Hmm dat is jammer. Ik heb overigens ook gekeken naar de 1-core limit turbo maar ook die viel te vaak terug. Is vermoedelijk wel te verbeteren door de long duration limits en power limits op te rekken in de bios. Echter met de 2500K 7 jaar geleden heb ik geconcludeerd dat het alsnog regelmatig terug viel (elke paar minuten). De ' fixed' ratio blijft dan beter.

AVX is inderdaad een verhaal apart. Ik test zelf prime met local.txt>CpuSupportsAVX=0 . Als dat stabiel is kijk ik pas welke offset ik nodig heb. Echter Prime is best heftig dus ik zit heel snel aan de 90+ graden per core op de hogere voltages (1.33+).

Geloof nu dat ik de AVX offset op 3 heb staan om de temperaturen onder controle te houden. AVX is natuurlijk ook vele malen sneller. Als ik me niet vergis zat Skylake al op +50% tov sandy bridge. Dus dat hoeft dan ook niet op 5 Ghz te draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 21-11-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
sdk1985 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:50:
[...]

Hmm dat is jammer. Ik heb overigens ook gekeken naar de 1-core limit turbo maar ook die viel te vaak terug. Is vermoedelijk wel te verbeteren door de long duration limits en power limits op te rekken in de bios. Echter met de 2500K 7 jaar geleden heb ik geconcludeerd dat het alsnog regelmatig terug viel (elke paar minuten). De ' fixed' ratio blijft dan beter.

AVX is inderdaad een verhaal apart. Ik test zelf prime met local.txt>CpuSupportsAVX=0 . Als dat stabiel is kijk ik pas welke offset ik nodig heb. Echter Prime is best heftig dus ik zit heel snel aan de 90+ graden per core op de hogere voltages (1.33+).

Geloof nu dat ik de AVX offset op 3 heb staan om de temperaturen onder controle te houden. AVX is natuurlijk ook vele malen sneller. Als ik me niet vergis zat Skylake al op +50% tov sandy bridge. Dus dat hoeft dan ook niet op 5 Ghz te draaien.
Dat had ik laast al geprobeerd maar dan had ik 0% cpu load met die setting :/ heel raar dus ben toen realbensh gaan gebruiken.
Maar bij Hasswell zag je dat ook al dat AVX workload veel meer hitte gaf en dat als dat stabiel was je normaal nog wel crashes kon hebben.

Ik teste altijd met Intel burntest + Firefox open + een HD film afspelen. Als dat dan stabiel was voor een paar uur was het systeem wel stabiel. Die HD film er bij scheelde raar genoeg best veel. Als het zonder stabiel was kon je met een Film er bij afspelen makkelijk vastlopers krijgen.

Maar nu ik AVX offsets kan gebruiken is Intelburntest niet echt handig meer want de meeste workload die ik draai is allemaal non AVX. (vooral games)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:56:
[...]

Dat had ik laast al geprobeerd maar dan had ik 0% cpu load met die setting :/ heel raar dus ben toen realbensh gaan gebruiken.
Maar bij Hasswell zag je dat ook al dat AVX workload veel meer hitte gaf en dat als dat stabiel was je normaal nog wel crashes kon hebben.

Ik teste altijd met Intel burntest + Firefox open + een HD film afspelen. Als dat dan stabiel was voor een paar uur was het systeem wel stabiel. Die HD film er bij scheelde raar genoeg best veel. Als het zonder stabiel was kon je met een Film er bij afspelen makkelijk vastlopers krijgen.

Maar nu ik AVX offsets kan gebruiken is Intelburntest niet echt handig meer want de meeste workload die ik draai is allemaal non AVX. (vooral games)
Raar, nieuwste versie gebruiken?

Kwam hier en daar wel vermeldingen tegen dat bepaalde games AVX gebruiken. Zelf nog niet kunnen bevestigen, videokaart zit er nog niet in. Ben nog steeds een kast aan het zoeken met rubberen hdd trays en die idle stil is en toch 200W op de cpu koel kan houden EN een glass panel heeft wat niet te donker is (dus de meshify C valt af).

[ Voor 56% gewijzigd door sdk1985 op 21-11-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:45:
[...]

Maar dan valt de spreader eraf als je de koeler los maakt of schuift hij in ieder geval en als dat gebeurd moet je het weer opnieuw doen daarom wil je hem eigenlijk vast zetten. Had dat bij mijn 4770K ook niet maar dan schoof hij veel te makkelijk. Als de pasta dan ouder is moet je hem na het schuiven opnieuw aanbrengen.

Als je Liquid Pro of Ultra gebruikt is dat ipc niet nodig. Dus kan je het in mijn ogen beter in een keer goed doen.
ok,dat is niet echt handig dan inderdaad |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Korte vraag onder de mensen die hun i7-8700K hebben. Voldoet een 600w om de i7 te overclocken naar 4.5Ghz icm een 1080Ti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58
Heeft het zin om op een niet gedeliddede i7 8700K waterkoeling (Kraken X62 bv) te zetten :?

Er zit nou een Scythe Fuma cooler op de 8700k en kom er nou achter met spelen van P3D (flightsim) dat de 8700k redelijk aan de temperatuur komt (IA Suite geeft tussen de 68 en 70 graden aan, IXTU package temp 88 graden max)

Dat is met een omgevingstemperatuur van rond de 15 graden.

Als de CPU met deze omgevingstemperatuur al zo oploopt wil ik niet eens weten wat hij in de zomer gaat doen.

Overclock stelt niet veel voor : all cores op 4,7Ghz met 1,28-1,31 v

Zelf delidden durf ik niet aan...

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Wat heb je precies gedaan qua voltages, wat ik merk dat mijn moederbord de sa en io voltages te hoog zet, waardoor je dus veel meer hitte krijgt en in het geval van die van mij dus echt de overclock tegen houd

Dus laat maar zien als je wilt welke voltages je hebt staan in de bios, handigst is een foto b.v. Want met die voltages kan je heel veel winnen of verliezen

Het probleem bij deze cpu’s is de headspreader, dat is killing voor de temps.

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 21-11-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
@dierkx36

Als je je CPU gedelid wilt hebben zijn er op zich zat mensen op V&A die dat, tegen betaling, wel willen doen voor je. Persoonlijk denk ik dat je je temperaturen even in de gaten moet houden met HWiNFO64 gezien AI suite en IXTU beide wat anders aangeven.

Tevens denk ik dat tussen de 68 en 70 niet heel verkeerd is met 1.28-1.31v
Astennu schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:45:
[...]

Hmm de heatspreader zit toch vast onder de metalen plaat van de socket? Als deze eenmaal vast zit komt deze niet meer los hoor ;) Tenzij je van moederbord gaat wisselen :P

[ Voor 52% gewijzigd door ECP0WERS op 21-11-2017 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Santos schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:18:
Korte vraag onder de mensen die hun i7-8700K hebben. Voldoet een 600w om de i7 te overclocken naar 4.5Ghz icm een 1080Ti?
4.8 Ghz onder GPU doet 200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58
freaky35 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 19:51:
Wat heb je precies gedaan qua voltages, wat ik merk dat mijn moederbord de sa en io voltages te hoog zet, waardoor je dus veel meer hitte krijgt en in het geval van die van mij dus echt de overclock tegen houd

Dus laat maar zien als je wilt welke voltages je hebt staan in de bios, handigst is een foto b.v. Want met die voltages kan je heel veel winnen of verliezen

Het probleem bij deze cpu’s is de headspreader, dat is killing voor de temps.
Dit zijn mijn huidige voltage settings (Asus Prime Z370-A)
SVID behavior -> Best-case scenario
CPU Loadline calibration Level 5
CPU Core/Cache Voltage - > adaptive mode
Additional Turbo mode CPU core voltage -> 1.285
Offset voltage -> + 0.025

Daarnet een stresstest gedaan met IXTu op 1.275 met een offset van +0.025 en toen crashte hij.
Moest de PC ook een paar minuten uitlaten want hij wou niet meer opnieuw opstarten.

Wat ik kon zien van de temperaturen voor hij crashte was er niks aan de hand.
ECP0WERS schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 19:58:
@dierkx36

Als je je CPU gedelid wilt hebben zijn er op zich zat mensen op V&A die dat, tegen betaling, wel willen doen voor je. Persoonlijk denk ik dat je je temperaturen even in de gaten moet houden met HWiNFO64 gezien AI suite en IXTU beide wat anders aangeven.

Tevens denk ik dat tussen de 68 en 70 niet heel verkeerd is met 1.28-1.31v
Zat net even te kijken, jij woont nog best in de buurt :Y

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eldeegee
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 18:49
Al meerdere 8700k's gedelid. Vooral bij deze CPU is het echt de moeite waard. Veel te warm worden ze naar mijn idee.
Mocht ik iets kunnen betekenen voor een delid in Friesland, dan hoor ik het graag :).
Ik draai zelf mijn 8700k op 4900 met 1.295 v . Na een uurtje Battlefield 1 lopen de temps op naar zo'n 65 - 68 graden. Als ik 4k aan het renderen ben loopt hij vlotjes op naar 70 - 75 graden. Delid uiteraard :9.
Een 8700k boven de 1.35v zonder delid is al bijna niet te doen.

[ Voor 40% gewijzigd door eldeegee op 21-11-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
dierkx36 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 19:27:
Heeft het zin om op een niet gedeliddede i7 8700K waterkoeling (Kraken X62 bv) te zetten :?

Er zit nou een Scythe Fuma cooler op de 8700k en kom er nou achter met spelen van P3D (flightsim) dat de 8700k redelijk aan de temperatuur komt (IA Suite geeft tussen de 68 en 70 graden aan, IXTU package temp 88 graden max)

Dat is met een omgevingstemperatuur van rond de 15 graden.

Als de CPU met deze omgevingstemperatuur al zo oploopt wil ik niet eens weten wat hij in de zomer gaat doen.

Overclock stelt niet veel voor : all cores op 4,7Ghz met 1,28-1,31 v

Zelf delidden durf ik niet aan...
Klinkt normaal qua temperatuur. Ik haal ook zoiets met een noctua nh-d15s met 2 koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
sdk1985 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:31:
[...]

4.8 Ghz onder GPU doet 200W.
Zit met m'n i5-8600K op 4,6ghz met 2x SSD, 3 schijven en 1050TI op max 120watt volgens m'n stroommeter.
40watt idle.

(550watt voeding in gepropt ... iets wat overkill blijkbaar) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:07:
[...]

Zit met m'n i5-8600K op 4,6ghz met 2x SSD, 3 schijven en 1050TI op max 120watt volgens m'n stroommeter.
40watt idle.

(550watt voeding in gepropt ... iets wat overkill blijkbaar) :p
Zou kunnen, x46 zal met 1,1v wel lukken voor x48 had ik 1,30 nodig en hyperthreading lust ook wel wat. Mijn getal is overigens Prime 95 Small FFTs. De MSI doet 189W.

Verder koop ik zelf graag de max load * 2 zodat de voeding op load zijn fan niet hoeft te spinnen. Dus dan kom je op ongeveer 600-700W (uitgaande van 150W voor een wat potentere GPU).

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 22-11-2017 02:09 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste