Ik verbaas me de laatste tijd over de vijandige houding op tweakers tegenover grote of kleine handelaren.
Scalpers worden ze tegenwoordig (of wellicht al langer) genoemd.
Wikipedia: Scalping (trading)
Voor zover ik weet geldt dit principe voor grote aankopen (bijvoorbeeld een huis of een auto), maar ook voor kleine aankopen (een iPhone of een mini SNES).
Zelfs de moderator(s) geven al aan dat handel eigenlijk ongewenst is (uit de topicwarning van het SNES mini topic).
Persoonlijk lig ik er echt niet wakker van als iemand morgen besluit om z'n eigendom te koop te zetten voor bedrag x, waarbij bedrag x wellicht hoger is dan er ooit voor is betaald. Dat kom ik namelijk dagelijks tegen in mijn zoektocht naar verzamelitems. Soms wil ik iets dermate graag dat ik besluit het te betalen, en soms wacht ik op een beter moment.
De agressieve manier waarop er gereageerd wordt op mensen die handel zien en daar naar handelen doen mij de wenkbrauwen fronsen. Ook het "Ik heb mijn dubbele verkocht (voor de prijs die ik er voor heb betaald)", vind ik vreemd. Alsof je een goede daad hebt verricht
Persoonlijk; ze noemen me niet voor niets "ouwe jood", dus als ik ergens handel in zie dan handel ik daar naar. Ik koop op voor weinig en verkoop voor meer (niet altijd veel
). Ik vind het leuk om te doen, en ik verdien er ook nog een leuk zakcentje aan.
Blijkbaar ben ik nu tuig van de richel volgens enkele emotionele tweakers en ik vraag me oprecht af waarom er de laatste tijd zoveel aversie is jegens handelaren.
Scalpers worden ze tegenwoordig (of wellicht al langer) genoemd.
Wikipedia: Scalping (trading)
De laatste tijd lijkt het alsof handelaren het tuig van de richel zijn. Een prijs wordt voor zover ik weet in de vrije markt altijd bepaald door vraag en aanbod. Je bent vrij om te vragen wat je wilt voor een product dat je bezit. Als er genoeg vraag is, dan hanteer je een hogere prijs dan wanneer er weinig tot geen vraag is.a legitimate method of arbitrage of small price gaps created by the bid-ask spread.
Voor zover ik weet geldt dit principe voor grote aankopen (bijvoorbeeld een huis of een auto), maar ook voor kleine aankopen (een iPhone of een mini SNES).
Zelfs de moderator(s) geven al aan dat handel eigenlijk ongewenst is (uit de topicwarning van het SNES mini topic).
Hoezo is het jammer dat mensen hun eigendom verkopen willen verkopen voor meer geld dan dat je het in de winkel kunt kopenDe discussie over de ethiek van doorverkopen voor winst is al heel vaak gevoerd, dat gaan we niet nogmaals doen. Het is jammer dat mensen een slaatje uit de hoge vraag proberen te slaan, maar dat probleem ga je hier niet oplossen.
Persoonlijk lig ik er echt niet wakker van als iemand morgen besluit om z'n eigendom te koop te zetten voor bedrag x, waarbij bedrag x wellicht hoger is dan er ooit voor is betaald. Dat kom ik namelijk dagelijks tegen in mijn zoektocht naar verzamelitems. Soms wil ik iets dermate graag dat ik besluit het te betalen, en soms wacht ik op een beter moment.
De agressieve manier waarop er gereageerd wordt op mensen die handel zien en daar naar handelen doen mij de wenkbrauwen fronsen. Ook het "Ik heb mijn dubbele verkocht (voor de prijs die ik er voor heb betaald)", vind ik vreemd. Alsof je een goede daad hebt verricht
Persoonlijk; ze noemen me niet voor niets "ouwe jood", dus als ik ergens handel in zie dan handel ik daar naar. Ik koop op voor weinig en verkoop voor meer (niet altijd veel
Blijkbaar ben ik nu tuig van de richel volgens enkele emotionele tweakers en ik vraag me oprecht af waarom er de laatste tijd zoveel aversie is jegens handelaren.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels