dragonhaertt schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:43:
[...]
Als je wilt weten waarom mensen zo'n aversie hebben, waarom probeer je dan iedereen te ontkrachten? Wij geven antwoord op je vraag. Het is onderhand duidelijk dat jij het anders ziet, maar waarom stel je de vraag als je niet eens moeite wilt doen om je in te leven in de andere kant.
Mwa, dat is menselijk. We noemen dat een vorm van cognitieve dissonantie, iets waar we elke dag meermaals mee stoeien zonder het echt door te hebben. Net zoals selectief geheugen.
Daar is leuk onderzoek over te vinden. Bijvoorbeeld dat van Shu en Gino. Het selectieve geheugen is een automatische onbewuste reactie, bedoeld om jezelf als goed persoon te blijven zien. De gedachtekronkel is daarmee een vorm van cognitieve dissonantie. Een zak vol duiten is geen stimulus voor gedachten aan morele of juridische codes, maar ook niet voor gedachten over consequenties voor of binnen de groep waar men deel van uitmaakt voor welke termijn dan ook.
We klampen ons vast aan een moreel positief zelfbeeld door de betekenis van goed en slecht te veranderen. Nadat we ons slecht gedragen, barricaderen we in gedachten de toegang tot morele regels die bedoeld zijn om ons gedrag dirigeren. We vegen bijvoorbeeld bedrog onder het tapijt, wijzen toetsing van individueel aan collectief gedrag af en bijten ons vast in pogingen om het door de groep als negatief gestelde gedrag toch verkoopbaar te maken.
Met andere woorden: soms komt ons al dan niet kwade gedrag eerst. Wat we denken over goed en slecht past zich daar later op aan.
Een van de maatschappelijke effecten is bijvoorbeeld het gegeven waarbij mensen, als ze eenmaal door omstandigheden worden verleid om zich slecht te gedragen, steeds slechtere normen accepteren. Ongeacht of er bewustzijn is van aard of vorm van gedrag.
Als er geen toezicht meer bestaat, of als mensen het idee hebben dat ze ongestraft kunnen wegkomen met wandaden, dan leidt dat vanzelf tot een met bedrog doordrenkte maatschappij.
Kortom: er zit dus wel wat in het idee dat regels en wetten vooral zin hebben als iemand in de gaten houdt of die regels wel worden gevolgd, en bovendien iedereen het gevoel heeft dat ze niet zomaar kunnen vals spelen.
Een topic als deze is dan ook prima, omdat het onderdeel is van het zoeken van omgang met dit soort vraagstukken. Als individu, maar meer bepaald als groep. Omdat er immers effecten zijn van gedrag, scheppen mensen kaders (die verandering waar het gisteravond over ging). Gaat het om negatieve effecten voor of binnen een groep, dan volgen uiteindelijk groepsbeslissingen die dit aan banden leggen. Zo was ooit huismelkerij toppie, daar kon je mooi mee voor de dag komen, tegenwoordig is dit anders. Een maatschappelijke discussie over gedrag als Scalping is in deze exact hetzelfde voor verloop en vorm.
Voor de nieuwsgierigen onder ons,
leuk startpuntje voor eigen verkenning.
St@m schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:00:
[...]
Als de discussie wordt getrokken naar strafbare feiten en grindtegels zagen om 21:59 onder een kinderraam zie ik niet in waarom ik mij daar tegen zou moeten verdedigen. Heeft niets met het legaal verkopen van spulletjes voor winst te maken. Maar het was me gisteren al wel duidelijk dat handelaren vies zijn. En volgens mij word ik nog steeds niet uitgespuugd door de maatschappij. Wellicht door een aantal tweakers, maar daar heb ik vannacht echt niet wakker van gelegen.
Man, klets toch niet. Dat was niet het punt van aandacht. Afleiden van onderwerp door het bespreken van parallellen en andere gedragsgerelateerde voorbeelden af te wijzen is wel heel erg selectief en makkelijk, tenslotte deed je dat zelf vanaf de eerste pagina van het topic. Als jij het voor de discussie kan, dan de ander dus ook.
En opnieuw, je wordt niet aangevallen. Je reflex om in een loopgraaf te springen om je op deze of gene wijze te verdedigen tegen iets is een subjectieve reflex van bovengenoemde cognitieve dissonantie. Gefeliciteerd, je bent dus gewoon een mens. Maar dat wil niet zeggen dat de reflex de juiste of zelfs maar nuttig is. Aangezien je de TS bent sta ik er niet van verbaasd dat mensen je hier op aanspreken, dat is vrij vanzelfsprekend wanneer je een discussie doet starten.
Je geeft het tenslotte ook zelf aan, het gaat niet om jou, maar om een gedragsconflict gerelateerd aan economisch gedrag. De slachtofferrol helpt in deze niet. Zeker als je tegelijkertijd overal om oplossingen roept
[
Voor 20% gewijzigd door
Virtuozzo op 03-10-2017 09:08
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.