Handhaving regels: geen nieuwe producten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
Het is mij en vele anderen een doorn in het oog dat bepaalde "Tweakers" een slaatje slaan uit schaarste van bepaalde producten. Recente voorbeelden zijn de NES Classic Mini (winkelprijs 60,-, aanbod op V&A > 100 euro) en de Nintendo Switch (winkelprijs 309-329, aanbod V&A > 375).

De regels van V&A zijn simpel:
V&A is primair bedoeld voor particulieren en winkels om hun gebruikte producten aan te bieden, mits deze voldoen aan een aantal voorwaarden.
2) Het mogen geen courante producten zijn die op dat moment ook in de Pricewatch staan, aangezien in dat geval een directe concurrentie met de betalende shops in de PriceWatch ontstaat en dat is niet gewenst.
Dat sommigen een van hun overbodige pre-orders tegen de zelfde prijs van de hand wil doen, daar zal niemand bezwaar tegen hebben (scheelt ook weer de hele retourafhandeling).
Maar er zijn een aantal Tweakers die doelbewust V&A misbruiken om tegen woekerprijzen schaarse producten te verhandelen. Het zelfde fenomeen als met concertkaartjes.

Ik vind dat Tweakers dit trieste gedrag actief zou moeten ontmoedigen, het tast het gevoel "voor en door Tweakers" voor mij in elk geval aan. Kan er geen limiet aan de vraagprijs? Max de adviesprijs ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
de gebruikers die dat doen heb ik op de zwarte lijst. daar ga ik nooit meer iets van kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 08-03-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:36

MsG

Forumzwerver

Volgens mij gaat puntje 2 vooral over winkels, zodat ze niet de betaling voor de pricewatch omzeilen. Ik mag als Tweaker best iets verkopen wat nu ook nog te koop is in de pricewatch.

Je kan de advertenties waar je je aan stoort überhaupt toch gewoon overslaan? Schaarste creëert voor sommigen wel een bepaalde waarde, waarom zou je die niet mogen benutten?

Ik die zelf niet aan deze praktijken, maar ik stoor me er niet aan. Te veel restricties en haken en ogen zorgen m.i. er voor dat het aanbod in v&a afneemt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:00
Dit is toch gewoon vraag en aanbod? Je kunt zelf kiezen of de meerprijs het waard is om het nu in huis te hebben of te wachten op voorraad. Je kunt altijd een discussie voeren of het moreel is. Maar niemand die het afdwingt.

Daar bedoel ik niet mee dat oplichters hun vrije loop kunnen nemen en dat je zelf akkoord gaat. Maar het is géén triest gedrag en géén oplichting. Vraag en aanbod is hoe de economie loopt. Zelfde als met huizen, of moeten we dat ook maar gaan verbieden?

De regels die je aanhoud zijn wel ambigieus maar net als wat MsG hierboven zegt slaat dat meer op bedrijven. Zodat ze de kosten van de pricewatch niet omzeilen.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik denk ook niet dat je dit kan stoppen, het beste antwoord is gewoon om die gasten te boycotten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:58
lennox-06 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:33:
ik denk ook niet dat je dit kan stoppen, het beste antwoord is gewoon om die gasten te boycotten
Ik denk het wel, ze overtreden de voorwaarden door nieuwe courante producten aan te bieden. Op marktplaats en zo is het wat anders maar hier kan Tweakers ze volgens mij prima weren met de huidige regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is idd net als met de huizenmarkt (die is overigens nog veel idioter).
Blijkbaar (?) zijn er gretige-niet-kunnen-wachten-hebben-hebben mensen die (te) veel pecunia neertellen voor iets nieuws.

Ik snap het ook niet...maar ja... 7(8)7

Maar boycotten? Zwarte lijst? Waarom? Gewoon niet kopen; isse simpel. >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

Topicstarter
SacreBleu schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:30:
Je kunt altijd een discussie voeren of het moreel is.
Precies, dat probeer ik hier te doen.
Ik vind het absoluut niet kunnen:
-misbruik van het retourrecht (op risico en kosten van de webshops speculeren, is nogal een gedoe om een product retour te nemen als men het niet op tijd tegen meerprijs heeft verkocht)
-misbruik van de community: Tweakers geven elkaar onderling tips waar nog een unit te scoren is in een lokale winkel (en ja hoor, hup, daar verschijnen 'toevallig' weer V&A advertenties, soms wordt er nog wel netjes bedankt voor de tip.. :')).
-doet afbreuk aan imago, zo zouden we hier (m.i.) niet met elkaar om moeten gaan

Ja, de economie is hard, en nee, de vergelijking met huizen slaat helemaal nergens op, en Tweakers kan er wel degelijk wat aan doen: de regels die er al zijn gewoon handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
LOTG schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:44:
[...]

Ik denk het wel, ze overtreden de voorwaarden door nieuwe courante producten aan te bieden. Op marktplaats en zo is het wat anders maar hier kan Tweakers ze volgens mij prima weren met de huidige regels.
ik geloof niet dat tweakers hier iets aan gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zou graag willen (be)denken dat tweakers er is voor/van de community. Maar helaas, die tijd was ooit (?). Maar als onderdeel van een groot commercieel bedrijf is tweakers immers ook omzet/winst gestuurd.

Leuk? Mwoh. :| En dan krijg je o.a. dit soort randgevallen. Zie ook de andere diverse discussies zoals over het 'handelaren' gedrag.
Handel in V&A
En wat is moreel aanvaardbaar? Die grenzen verschuiven continu en zijn voor velerlei uitleg vatbaar.
Sommigen redeneren; als er geld te verdienen valt en er is vraag, dan is het ok, zolang er geen wetten overtreden worden.
En wat is verfoeilijk? een paar procent boven de huidige winkelwaarde? Of het zoveel voudige?

Is een klein beetje winst maken wel ok, en heel veel winst maken niet ok? :?
In hoeverre is de potentiële koper zelf verantwoordelijk voor z'n eigen gedrag en in hoeverre moet 'ie tegen zichzelf beschermd worden?
Vragen, dilemma's, tegenstellingen, etc. Lastig, lastig... :S

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@ehtweak
De voorwaarden zijn mij heel duidelijk. V&A is voor de verkoop van gebruikte spullen. Doorgaans worden de meeste gebruikte spullen voor minder dan de nieuwprijs verkocht. Dit zijn spullen die met de intentie om ze direct verder te verkopen zijn gekocht en vaak nog ongeopend zijn

Er staat duidelijk dat je niet mag concureren met de winkels, en aangezien die zitten te wachten op nieuwe stock ben je daar nu mee aan het concureren.

Ja er is een moreel aspect, maar ik denk dat de regels al duidelijk genoeg zijn om die discussie niet te hoeven voeren en ze gewoon van de V&A te schoppen.

Maar ja het grootste probleem is niet dat Tweakers er niets aan doet maar dat mensen ze daadwerkelijk kopen van deze aso's.

Ik vind het ook niet een vraag om de koper s te beschermen maar om het deze mensen gewoon zo lastig te maken dat ze er uiteindelijk verlies op draaien. Dan stop het vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-08 08:49
Zoals in eerdere topics oa. over handelaren op V&A is te lezen, is het beleid versoepeld en staat Tweakers meer toe in de V&A. Handelaren zijn tegenwoordig gewoon welkom en nieuwe spullen verkopen is dus inmiddels toegestaan.

De mentaliteit van die lui die hun spul zo duur aanbieden... tja daar valt iets van te zeggen.
Aan de andere kant moet je je eigenlijk nog meer ergeren aan de kopers, die ongeduldige lui die perse het apparaat direct willen na de release en niet willen wachten tot de voorraad in de winkels ligt. Deze groep kopers houd dit hele gebeuren in stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LOTG schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:06:
@ehtweak
...
Ik vind het ook niet een vraag om de koper s te beschermen maar om het deze mensen gewoon zo lastig te maken dat ze er uiteindelijk verlies op draaien. Dan stop het vanzelf wel.
Zoals ik al zei; gewoon niet kopen...

En als mensen dat wel doen... tja, moet je dat dan tegenhouden? De commerciële wereld barst van de gebakken lucht producten en diensten die voor veel te veel poen verkocht worden.
Iedere aflevering van de Keuringsdienst van Waarde laat dit uit den treure zien. En toch, toch blijft het doorgaan. :-(

Voorlichting, vertellen, appelleren aan gezond verstand, duidelijk maken hoe de commerciële vork in de geniepige steel zit; dat is het enige wat een beetje kan helpen.
En dan wordt het vanzelf (hopelijk) minder, dat laakbare gedrag.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
LOTG schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:06:
@ehtweak
De voorwaarden zijn mij heel duidelijk. V&A is voor de verkoop van gebruikte spullen. Doorgaans worden de meeste gebruikte spullen voor minder dan de nieuwprijs verkocht. Dit zijn spullen die met de intentie om ze direct verder te verkopen zijn gekocht en vaak nog ongeopend zijn

Er staat duidelijk dat je niet mag concureren met de winkels, en aangezien die zitten te wachten op nieuwe stock ben je daar nu mee aan het concureren.

Ja er is een moreel aspect, maar ik denk dat de regels al duidelijk genoeg zijn om die discussie niet te hoeven voeren en ze gewoon van de V&A te schoppen.

Maar ja het grootste probleem is niet dat Tweakers er niets aan doet maar dat mensen ze daadwerkelijk kopen van deze aso's.

Er staat primair, oftewel 'hoofdzakelijk'. Daarnaast gaat het dan ook om particuliere verkoop. Er worden ook vouchers van games die 'gratis' bij grafische kaarten aangeboden voor €25. Dat zou ook niet mogen, want dan zou de voucher ook al 'gebruikt' moeten zijn.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
SacreBleu schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:12:
[...]

Er staat primair, oftewel 'hoofdzakelijk'. Daarnaast gaat het dan ook om particuliere verkoop. Er worden ook vouchers van games die 'gratis' bij grafische kaarten aangeboden voor €25. Dat zou ook niet mogen, want dan zou de voucher ook al 'gebruikt' moeten zijn.
Die vouchers mag je volgens mij officieel niet verkopen. Volgens mij staat daar een voorwaarde op meestal die verkoop uitsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Gadgeteer schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:13:
[...]

Die vouchers mag je volgens mij officieel niet verkopen. Volgens mij staat daar een voorwaarde op meestal die verkoop uitsluit.
Klopt, dus dat zou dan toch ook niet moreel mogen? Maar ze staan wel op V&A. Het is naar mijn mening niet de taak van Tweakers om te handelen op het moreel besef van anderen. Er is niets mis met de verkoop van schaarse goederen voor een hogere prijs. Dat is de extra 'tax' die je betaalt omdat je ongeduldig bent.

Dat je het niet eerlijk vindt omdat je geen pre-order hebt gedaan en dat 'denkbeeldige' exemplaar wat voor jou zou moeten zijn nu in handen is van iemand anders die er winst op wilt maken is een wijze les dat de wereld geen liefdadigheid is. En nogmaals, je bepaald zelf of je het neerlegt of niet.

Je kunt ook denken: "Als niemand het afneemt zit hij straks met de gebakken peren en moet hij/zij het onder nieuwprijs alsnog gaan verkopen omdat het artikel nu normaal leverbaar is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@SacreBleu
@Gadgeteer
Dat is sowieso al het geval bij HumbleBundle codes. Mensen verkopen die ook door en dat mag niet. Op Tweakers mag het dus ook niet en daar word mods ook regelmatig voor gewaarschuwd.

En wat jij zegt dat ze met de gebakken peren zitten is ook niet helemaal waar. Vaak word er misbruik gemaakt van het retourrecht en zitten de winkels met extra schade omdat ze er weer administratie kosten bij hebben.

En sowieso hebben sommige winkels in de voorwaarden staan dat producten niet voor de wederverkoop gekocht mogen worden (vaak bij acties).

[ Voor 45% gewijzigd door LOTG op 08-03-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:59

icecoolsniper

never run from a sniper!

Edit: verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door icecoolsniper op 08-03-2017 17:22 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
LOTG schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:18:
@SacreBleu
@Gadgeteer
Dat is sowieso al het geval bij HumbleBundle codes. Mensen verkopen die ook door en dat mag niet. Op Tweakers mag het dus ook niet en daar word mods ook regelmatig voor gewaarschuwd.

En wat jij zegt dat ze met de gebakken peren zitten is ook niet helemaal waar. Vaak word er misbruik gemaakt van het retourrecht en zitten de winkels met extra schade omdat ze er weer administratie kosten bij hebben.

En sowieso hebben sommige winkels in de voorwaarden staan dat producten niet voor de wederverkoop gekocht mogen worden (vaak bij acties).
Het is retourrecht dus daar kun je geen misbruik van maken. Het is anders bedoeld in de kader van het wet. Maar misbruik is het niet. Daarnaast heb je dan ook nog eens mazzel want als degene het product retourneert kun jij het een aantal dagen voor de normale prijs op de kop tikken!

Volgens de topicwarning hier: Vouchers weggeven. Word je aangespoord om codes die je wil verkopen aan te bieden op Vraag en Aanbod.

Over de Humble Bundle verkoop zijn duidelijke regels. Dat mag niet. Over het doorverkopen van een nieuw product boven de meerprijs wat 'scalpers' doen vind ik geen duidelijk antwoord. De voorwaarden van V&A lijken meer te insinueren dat het gaat om particuliere verkoop en voor zakelijke klanten om gebruikte artikelen. Oftewel, het is om het even maar persoonlijk vind ik het een storm in een glas water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08 17:48
SacreBleu schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:17:
[...]

Dat je het niet eerlijk vindt omdat je geen pre-order hebt gedaan en dat 'denkbeeldige' exemplaar wat voor jou zou moeten zijn nu in handen is van iemand anders die er winst op wilt maken is een wijze les dat de wereld geen liefdadigheid is. En nogmaals, je bepaald zelf of je het neerlegt of niet.
Dit!

Ik heb helemaal niets met het spul. Maar als het een iphone was geweest had dit topic er niet gestaan. Schaarste verhoogt prijzen. Nooit anders geweest. Het slimst voor de portemonnee is gewoon geduld hebben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadso
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-01-2023
Het slimst voor de portemonnee is gewoon geduld hebben 8)
Het slimste is gewoon de klootzak spelen, alles opkopen en vervolgens weer aan te bieden voor dik 200%. Economie over de rug van anderen ja, dat hoeft niet geaccepteerd te worden. Hoe 'normaal' het ook gevonden wordt 'omdat dat nou eenmaal zo is', daar moet je je toch tegen willen verzetten?

"De grootste mond krijgt het meest voor elkaar. De eerlijken blijven wachten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-08 09:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Reageer normaal of reageer niet. Dat iemand een fout maakt kan, maar om daar dan zo denigrerend op te gaan reageren is nergens voor nodig

[ Voor 86% gewijzigd door InFamous op 15-03-2017 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
Daar kan je voortaan gewoon een TR voor indienen

[ Voor 85% gewijzigd door InFamous op 15-03-2017 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:05

InFamous

excommunicado

Dit gebeurt al tijden bij elke release van een Iphone, Playstation of Xbox en nu zo ook bij de Switch.

Er zijn mensen die er het geld voor over hebben, dat heet vraag en aanbod. Daar gaan wij als Tweakers niks aan veranderen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

InFamous schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:08:
Dit gebeurt al tijden bij elke release van een Iphone, Playstation of Xbox en nu zo ook bij de Switch.

Er zijn mensen die er het geld voor over hebben, dat heet vraag en aanbod. Daar gaan wij als Tweakers niks aan veranderen.
Wat wij niet echt zien, speelt natuurlijk achter de schermen, maar is er bij zulke 'hype' ook een toenemend aantal van nepperts en oplichters? Ik heb mij CE games veelal op marktplaats gezet als de prijs ver over de originele winkelprijs ging (alsof ze ergens nog te vinden waren), maar de hoeveelheid mensen die ik sprak die minimaal 2-3x gevalletje oplichting hadden, was bijzonder groot.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:05

InFamous

excommunicado

SinergyX schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:13:
[...]

Wat wij niet echt zien, speelt natuurlijk achter de schermen, maar is er bij zulke 'hype' ook een toenemend aantal van nepperts en oplichters? Ik heb mij CE games veelal op marktplaats gezet als de prijs ver over de originele winkelprijs ging (alsof ze ergens nog te vinden waren), maar de hoeveelheid mensen die ik sprak die minimaal 2-3x gevalletje oplichting hadden, was bijzonder groot.
Alle hypes brengen oplichters met zich mee. Mensen zijn bij een hype snel geneigd net die ene goeie deal te pakken die te goed blijkt te zijn om waar te zijn en daar maken de oplichters misbruik van.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
InFamous schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:15:
[...]

Alle hypes brengen oplichters met zich mee. Mensen zijn bij een hype snel geneigd net die ene goeie deal te pakken die te goed blijkt te zijn om waar te zijn en daar maken de oplichters misbruik van.
Sorry, even azijnpissen hier:

Het 'oude' V&A beleid, waarbij het aanbieden van nieuwe producten was verboden, gaf deze gelegenheidsoplichters geen kans ;)

Maar ik ben het wel met je eens.. er trappen nog steeds te veel mensen in een deal die te goed lijkt om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Gadgeteer schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:37:
[...]

Het 'oude' V&A beleid, waarbij het aanbieden van nieuwe producten was verboden, gaf deze gelegenheidsoplichters geen kans ;)

Maar ik ben het wel met je eens.. er trappen nog steeds te veel mensen in een deal die te goed lijkt om waar te zijn.
Ja want oplichters zijn helemaal van de regels, die zouden niet een advertentie plaatsen nadat ze alle regels hebben gelezen en weten dat het niet mag ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
RGAT schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:58:
[...]

Ja want oplichters zijn helemaal van de regels, die zouden niet een advertentie plaatsen nadat ze alle regels hebben gelezen en weten dat het niet mag ;)
Wat een moeilijke manier om te zeggen dat je niet begrijpt waar ik op doel :+

Als nieuw spul verkocht mag worden, kunnen we als community niet vragen de ad te verwijderen. Mag er geen nieuw spul verkocht worden dan kunnen we dat wel vragen met als gevolg dat dit type oplichter geen kans maakt (uiteraard zijn er genoeg manieren waarop mensen dan alsnog kunnen worden opgelicht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:45:
[...]

Wat een moeilijke manier om te zeggen dat je niet begrijpt waar ik op doel :+

Als nieuw spul verkocht mag worden, kunnen we als community niet vragen de ad te verwijderen. Mag er geen nieuw spul verkocht worden dan kunnen we dat wel vragen met als gevolg dat dit type oplichter geen kans maakt (uiteraard zijn er genoeg manieren waarop mensen dan alsnog kunnen worden opgelicht)
Wat een moeilijke manier om te zeggen dat je niet begrijpt wat het probleem is...
Mensen die op advertenties van nieuwe producten met veel te lage prijs reageren doen dat niet na een nachtje slapen, jouw plan/argument dat deze manier van oplichten niet kan mist zijn doel dus volledig.
12u: oplichter maakt advertentie.van een iPhone 7 voor 350 euro
12:15 de eerste drie mensen zijn al bezig geld over te maken...
12:20 de eerste reports zijn binnen... De oplichter ook, geld staat al op een van zijn rekeningen...
12:30 de advertentie wordt verwijderd...
12:32 na het maken van een nieuw account staat er weer een iPhone 7 voor 350 euro te koop :+
Oplichten zelf mag niet, iedereen hier kan dus net zo goed zo'n verdachte advertentie melden en volgens mij is de Tweakers crew prima in staat daarmee om te gaan...

Dus wat exact helpt jouw idee? Reports kunnen we nu al maken, Tweakers crew kan nu al advertenties verwijderen en de regels volgen is niet iets wat oplichters doen dus die advertenties komen er morgen ook...
Als nieuw spul verkocht mag worden, kunnen we als community niet vragen de ad te verwijderen.
Eh, ja dat kunnen we nu ook al en doen we dan ook elke keer als we iets verdachts zien, probeer het eens een keer zou ik zeggen :z
Mag er geen nieuw spul verkocht worden dan kunnen we dat wel vragen met als gevolg dat dit type oplichter geen kans maakt
Zie hierboven, die oplichter boeit de regels niet en plaats toch de advertentie, voordat jij het kan melden en voordat iemand dat kan lezen heeft een wat impulsieve Tweaker al geld over gemaakt en heeft de oplichter dus net zo goed kans...

Anyway, trek je plan dan zover door dat het ook echt kan werken: verbiedt V&A :+ En sluit GoT zodat ook daar oplichters geen kans hebben ;w
Sympthoonbestrijding dus, ik pak liever het probleem aan dan de gevolgen...

[ Voor 18% gewijzigd door RGAT op 21-03-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
RGAT schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:44:
[...]

Wat een moeilijke manier om te zeggen dat je niet begrijpt wat het probleem is...
Mensen die op advertenties van nieuwe producten met veel te lage prijs reageren doen dat niet na een nachtje slapen, jouw plan/argument dat deze manier van oplichten niet kan mist zijn doel dus volledig.
12u: oplichter maakt advertentie.van een iPhone 7 voor 350 euro
12:15 de eerste drie mensen zijn al bezig geld over te maken...
12:20 de eerste reports zijn binnen... De oplichter ook, geld staat al op een van zijn rekeningen...
12:30 de advertentie wordt verwijderd...
12:32 na het maken van een nieuw account staat er weer een iPhone 7 voor 350 euro te koop :+
Oplichten zelf mag niet, iedereen hier kan dus net zo goed zo'n verdachte advertentie melden en volgens mij is de Tweakers crew prima in staat daarmee om te gaan...

Dus wat exact helpt jouw idee? Reports kunnen we nu al maken, Tweakers crew kan nu al advertenties verwijderen en de regels volgen is niet iets wat oplichters doen dus die advertenties komen er morgen ook...

[...]

Eh, ja dat kunnen we nu ook al en doen we dan ook elke keer als we iets verdachts zien, probeer het eens een keer zou ik zeggen :z

[...]

Zie hierboven, die oplichter boeit de regels niet en plaats toch de advertentie, voordat jij het kan melden en voordat iemand dat kan lezen heeft een wat impulsieve Tweaker al geld over gemaakt en heeft de oplichter dus net zo goed kans...

Anyway, trek je plan dan zover door dat het ook echt kan werken: verbiedt V&A :+ En sluit GoT zodat ook daar oplichters geen kans hebben ;w
Sympthoonbestrijding dus, ik pak liever het probleem aan dan de gevolgen...
toon volledige bericht
Volgens mij onderschat je de community.
Het is veel makkelijker actie te ondernemen tegen iemand die oplicht met nieuwe artikelen, wanneer het aanbieden ervan niet is toegestaan dan wanneer het wel mag.

In de eerste 15 minuten zijn er volgens jou al 3 opgelicht, gelukkig voor de volgende 3 potentiele slachtoffers, heft er iemand op rapporteer gedrukt en is er opgetreden. De oplichter zal moeite moeten doen om een nieuwe advertentie te maken, deze wordt wederom gerapporteerd en de mod ziet dat deze herhaaldelijk de regels aan zijn laars lapto -> ban? Dan moet de oplichter moeite gaan doen om weer een account te maken en veel moeite tegen geringe winst is geen goed verdien model.

Het zal oplichting niet voorkomen, dat lukt alleen met gezond verstand bij de kopers. Het maakt oplichten op deze manier wel minder aantrekkelijk.

En je gezegde dat we al reports kunnen maken en 'prober het eens'. Wat ga je nu rapporteren dan? Er staat een nieuw artikel tegen een zeer scherpe prijs, is de aanbieder een oplichter? Niet elke advertentie van een oplichter is duidelijk herkenbaar, vraag maar aan de slachtoffers van zo'n oplichter.

Feit is wel dat hier werd aangegeven dat er veel oplichters met de introductie van nieuwe gadgets meeliften en die kun je grotendeels voorkomen door het aanbieden van nieuwe artikelen te verbieden dit is gewoon een feit.

[ Voor 9% gewijzigd door Gadgeteer op 21-03-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:12:
[...]

Volgens mij onderschat je de community.
Het is veel makkelijker actie te ondernemen tegen iemand die oplicht met nieuwe artikelen, wanneer het aanbieden ervan niet is toegestaan dan wanneer het wel mag.

In de eerste 15 minuten zijn er volgens jou al 3 opgelicht, gelukkig voor de volgende 3 potentiele slachtoffers, heft er iemand op rapporteer gedrukt en is er opgetreden. De oplichter zal moeite moeten doen om een nieuwe advertentie te maken, deze wordt wederom gerapporteerd en de mod ziet dat deze herhaaldelijk de regels aan zijn laars lapto -> ban? Dan moet de oplichter moeite gaan doen om weer een account te maken en veel moeite tegen geringe winst is geen goed verdien model.
Dat is nu dus ook al exact zo, jouw plan veranderd niets hierin...
Het zal oplichting niet voorkomen, dat lukt alleen met gezond verstand bij de kopers. Het maakt oplichten op deze manier wel minder aantrekkelijk.

En je gezegde dat we al reports kunnen maken en 'prober het eens'. Wat ga je nu rapporteren dan? Er staat een nieuw artikel tegen een zeer scherpe prijs, is de aanbieder een oplichter? Niet elke advertentie van een oplichter is duidelijk herkenbaar, vraag maar aan de slachtoffers van zo'n oplichter.

Feit is wel dat hier werd aangegeven dat er veel oplichters met de introductie van nieuwe gadgets meeliften en die kun je grotendeels voorkomen door het aanbieden van nieuwe artikelen te verbieden dit is gewoon een feit.
Tja wat is er dan anders?
Een oplichter wordt op dit moment al geband als hij ook maar 1 iemand probeert (of slaagd) op te lichten, bij jouw plan is dat pas nadat hij 'herhaaldelijk' iemand op heeft gelicht...
Oplichters hebben al tig keer laten zien dat het aanmaken van een nieuw account, gebruiken van VPN etc. geen probleem is, Groeneveld en Vrolyk hebben hier jaren lang rondgelopen (laatste tijd niet meer lijkt het).
Verder, wat is nieuw? Wat als de oplichter 'Gloednieuwe uit de winkel nieuw nieuw nieuw' er niet bij zet ;)
Als die er 'iPhone 7' neer zet dan kan je daar niet aan zien dat het nieuw is, jouw methode gaat alleen maar de nuttige reports bedelven onder een berg reports van legitieme producten...
Zoals het nu is wordt een account geband zodra het oplichting (b)lijkt te zijn (of al eerder als een paar van de prima moderators daar weer eens goed bezig zijn _/-\o_ ), zoals jij het voor je hebt wordt een account niet voor oplichting geband maar omdat het account x advertenties heeft geplaatst van nieuwe producten die 1 voor 1 elk 3 slachtoffers hebben en daarna verwijderd zijn.

Oftewel: wat exact veranderd (verbeterd) dit, als er al ietsje sneller gereport wordt kan de Tweakers crew het pas een halfuur later verwerken omdat ze eerst tig reports over tweedehands producten die er als nieuw uitzien moeten wegwerken...

Verder pleit je voor meer gezond verstand bij kopers, dat komt er niet als je alles verbiedt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
RGAT schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:56:
[...]

Dat is nu dus ook al exact zo, jouw plan veranderd niets hierin...

[...]

Tja wat is er dan anders?
Een oplichter wordt op dit moment al geband als hij ook maar 1 iemand probeert (of slaagd) op te lichten, bij jouw plan is dat pas nadat hij 'herhaaldelijk' iemand op heeft gelicht...
Oplichters hebben al tig keer laten zien dat het aanmaken van een nieuw account, gebruiken van VPN etc. geen probleem is, Groeneveld en Vrolyk hebben hier jaren lang rondgelopen (laatste tijd niet meer lijkt het).
Verder, wat is nieuw? Wat als de oplichter 'Gloednieuwe uit de winkel nieuw nieuw nieuw' er niet bij zet ;)
Als die er 'iPhone 7' neer zet dan kan je daar niet aan zien dat het nieuw is, jouw methode gaat alleen maar de nuttige reports bedelven onder een berg reports van legitieme producten...
Zoals het nu is wordt een account geband zodra het oplichting (b)lijkt te zijn (of al eerder als een paar van de prima moderators daar weer eens goed bezig zijn _/-\o_ ), zoals jij het voor je hebt wordt een account niet voor oplichting geband maar omdat het account x advertenties heeft geplaatst van nieuwe producten die 1 voor 1 elk 3 slachtoffers hebben en daarna verwijderd zijn.

Oftewel: wat exact veranderd (verbeterd) dit, als er al ietsje sneller gereport wordt kan de Tweakers crew het pas een halfuur later verwerken omdat ze eerst tig reports over tweedehands producten die er als nieuw uitzien moeten wegwerken...

Verder pleit je voor meer gezond verstand bij kopers, dat komt er niet als je alles verbiedt ;)
toon volledige bericht
Een oplichter wordt op dit moment al geband als hij 1 iemand probeert op te lichten? Lol lees de topics hier eens voordat je zoiets roept. Videokaarten die aan verschillende tweakers worden verkocht? Grappig hoe kan dat als hij na poging 1 al een ban had?

Er wordt in dit topic gesproken over oplichters die gebruik maken van een hype rond een nieuw product. Door nieuwe producten te verbieden, verklein je de kans dat dit gebeurt. Dit kun je nog honderd keer ontkennen als je wilt.

Verder is het bij mijn plan niet zo dat een oplichter pas na een paar slachtoffers wordt geband, dat is wat jij ervan maakte in je commentaar op mijn eerdere bericht. Ik heb het slechts herhaald. Jij begint nu jezelf tegen te spreken om maar duidelijk te maken dat oplichten met nieuwe producten gewoon op dezelfde schaal zal doorgaan nadat het verkopen ervan evt. zou zijn verboden (lekker veel vertrouwen heb je in de V&A beheerders dan). Laten we die discussie stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Gadgeteer schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:48:
[...]

Een oplichter wordt op dit moment al geband als hij 1 iemand probeert op te lichten? Lol lees de topics hier eens voordat je zoiets roept. Videokaarten die aan verschillende tweakers worden verkocht? Grappig hoe kan dat als hij na poging 1 al een ban had?

Er wordt in dit topic gesproken over oplichters die gebruik maken van een hype rond een nieuw product. Door nieuwe producten te verbieden, verklein je de kans dat dit gebeurt. Dit kun je nog honderd keer ontkennen als je wilt.

Verder is het bij mijn plan niet zo dat een oplichter pas na een paar slachtoffers wordt geband, dat is wat jij ervan maakte in je commentaar op mijn eerdere bericht. Ik heb het slechts herhaald. Jij begint nu jezelf tegen te spreken om maar duidelijk te maken dat oplichten met nieuwe producten gewoon op dezelfde schaal zal doorgaan nadat het verkopen ervan evt. zou zijn verboden (lekker veel vertrouwen heb je in de V&A beheerders dan). Laten we die discussie stoppen.
Een oplichter wordt op dit moment al geband nadat duidelijk is dat hij een oplichter is/gaat worden ja, als dat gebeurt nadat er 3 zijn opgelicht of op moment dat een V&A Mod verdachte signalen ziet en het voorkomt maakt weinig uit.
Jouw plan is dat iemand wordt geband nadat er meerdere advertenties verwijderd zijn, reken eens hardop uit hier hoe dat sneller zou zijn a.u.b.
Tot nu toe is jouw enige inbreng geweest om alles maar te verbieden, trek het dan door en verbiedt slachtoffers :+ Als we slachtoffers bannen blijft er niemand over om te zeggen dat die opgelicht is = probleem opgelost toch? We zien het niet dus het is weg :)
Wijs btw even aan waar ik mijzelf tegenspreek en wijs dan ook aan waar ik zeg dat iemand nu al geband wordt na 1 slachtoffer, mij woorden in de mond leggen dus...
Laten we de discussie idd weer naar nuttige zaken brengen ipv 'vroegah was alles beter want nostalgie' te roepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
RGAT schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:29:
[...]

..
Jouw plan is dat iemand wordt geband nadat er meerdere advertenties verwijderd zijn, reken eens hardop uit hier hoe dat sneller zou zijn a.u.b.
Waar zeg ik dat?

Je wilt wel erg graag gelijk hebben of niet?

Ik geef een stelling dat het voor oplichters lastiger wordt om mensen op te lichten door nieuwe hype producten aan te bieden, wanneer het aanbieden van nieuw spul verboden wordt.
Je roept dat ik ongelijk heb maar nog geen 1 van al je argumenten onderbouwt dat.

Het enige wat jij doet is verdedigen dat er nieuw spul verkocht moet mogen worden. Daar ging het mij niet om. Ik vraag niet om het te verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Gadgeteer schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:37:
[...]

Maar wat zijn "nieuwe producten"? Gaat het dan om hoe lang het product op de markt is?
Of gaat het dan om producten die nog niet zijn opengemaakt? Want als dat het tweede is, kun je gemakkelijk zeggen dat je hem één keer hebt aangehad, niets vond. Regel omzeild.

De vraag is, of iemand die méér dan de normale prijs vraagt voor een artikel weer niet makkelijk aan te komen is valt onder een oplichter. In dit geval ga je akkoord met de hogere prijs en krijg je het product. Oftewel, de "oplichting" is voor acceptatie al bekend.
Het is wat anders dat je overeenkomt een product te kopen maar je krijgt iets anders, in een andere staat of helemaal niets.

Dat er gebruik wordt gemaakt van een gelegenheid, tja. Als ik de enige bezinepomp ben die bezine kan leveren, zou ik de prijs ook verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
SacreBleu schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:38:
[...]

De vraag is, of iemand die méér dan de normale prijs vraagt voor een artikel weer niet makkelijk aan te komen is valt onder een oplichter. In dit geval ga je akkoord met de hogere prijs en krijg je het product. Oftewel, de "oplichting" is voor acceptatie al bekend.
Het is wat anders dat je overeenkomt een product te kopen maar je krijgt iets anders, in een andere staat of helemaal niets.
Er werd aangegeven dat dit sort situaties, waarbij de gewilde nieuwe items op de markt komen en het aanbod nog schaars is, ook gelegenheidsoplichters mee brengt. Ze claimen iets te hebben wat nog (bijna) niet is te krijgen, hebben er toevallig 2 en de 2e mag tegen een iets hogere prijs weg. Liefhebbers kijken in zo'n situatie vaak iets minder met hun verstand omdat ze het artikel wel heel graag willen hebben en maken het geld over met alle gevolgen van dien.
Dat is waarop ik reageerde. Iets te duur verkopen is geen oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Gadgeteer schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:43:
[...]

Er werd aangegeven dat dit sort situaties, waarbij de gewilde nieuwe items op de markt komen en het aanbod nog schaars is, ook gelegenheidsoplichters mee brengt. Ze claimen iets te hebben wat nog (bijna) niet is te krijgen, hebben er toevallig 2 en de 2e mag tegen een iets hogere prijs weg. Liefhebbers kijken in zo'n situatie vaak iets minder met hun verstand omdat ze het artikel wel heel graag willen hebben en maken het geld over met alle gevolgen van dien.
Dat is waarop ik reageerde. Iets te duur verkopen is geen oplichting.
Fair enough, echter het direct verbannen of niet toelaten van advertenties van nieuwe producten die schaarste hebben zal weinig doen. Deze mensen hebben namelijk het product helemaal niet, dus ze kunnen elk willekeurig gewild artikel kiezen voor de advertentie. Als je toch van plan bent niet te leveren maakt het niet uit wat je te koop zet.

Ik ben ook geen fan van scalpers, maar ik snap het idee achter het handelen wel. Iedereen wil meer centjes en we proberen allemaal soms een slag te slaan. De ene met aandelen de ander hoopt op schaarste. Het enige wat je nu zou voorkomen is dat scalpers direct worden verbannen of hun rechten voor V&A worden ingetrokken. Die oplichters blijf je houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
SacreBleu schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:47:
[...]

Fair enough, echter het direct verbannen of niet toelaten van advertenties van nieuwe producten die schaarste hebben zal weinig doen. Deze mensen hebben namelijk het product helemaal niet, dus ze kunnen elk willekeurig gewild artikel kiezen voor de advertentie. Als je toch van plan bent niet te leveren maakt het niet uit wat je te koop zet.
Klopt maar ze maken handig gebruik van de schaarste en de drang om iets te willen bij de liefhebbers.
Deze manier van oplichten is gewoon nog makkelijker dan gewoon een iPhone ofzo te koop zetten die ook overal in de winkels op voorraad is.
Als de drang om iets te willen hebben wat bijna nog niet leverbaar is, maar groot genoeg is dan kopen mensen wat makkelijker.

Werden nieuwe artikelen niet toegestaan, dan was het lastiger om deze nog bijna niet leverbare dingen te koop te zetten (ik zeg niet dat het onmogelijk is/was)

Natuurlijk begrijp ik dat oplichters niet te stoppen zijn en dat het uit den boze is om het aanbieden van nieuwe artikelen te verbieden om zoiets te voorkomen. Het was dan ook vooral een stelling.
Pagina: 1