Zorgverzekering 2018 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 63.780 views

• potverdikkie
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-09-2022
mamorunl schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:13:
[...]

Ik ben overgestapt naar Anderzorg. Via Twitter geregeld dat ik de tand 250 100% erbij kon krijgen en de werelddekking. Die hebben ze halverwege de maand van de site gehaald. Ik heb daarna op de bevestigingsmail moeten reageren met 'graag tand 250 100% toevoegen' en werd hij gewoon toegevoegd. De regeling bestaat nog wel dus :-)
Via collectief (ZP Control) van Zorgwatch:
Basis zorg vrij/zorg zeker + AV Top (25 fysio, 100% 500 Tand).

Voor iemand uit '92 zie ik een prijskaartje van 136,65 (Zorg zeker) of 139,80 (Zorg vrij)

Via independer krijg ik het niet goedkoper (18 fysio + 100% 500 Tanden).

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
DJustin schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:25:
Heb denk ik de bodem gevonden, voor nieuwe mensen en overstappers. Beat me if you can!

Cashbacktotaal.nl geeft 2500 punten voor overstappers via zorgkiezer.nl. Tevens ben je dan voor 20.000 verzekerd tegen tandongevallen.

Helaas kan via cashbackxl en dan de ziezo verzekering niet meer worden afgesloten.
De constructie zag er veel belovend uit, helaas is zorgkiezer duurder dan direct afsluiten.
Scheelt 8 euro pm ongeveer.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• michael3
potverdikkie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:01:
[...]

Voor iemand uit '92 zie ik een prijskaartje van 136,65 (Zorg zeker) of 139,80 (Zorg vrij)

Welke verzekering is dit, prijs ziet er goed uit.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
michael3 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:04:
[...]

De constructie zag er veel belovend uit, helaas is zorgkiezer duurder dan direct afsluiten.
Scheelt 8 euro pm ongeveer.
Ik betaal toch echt maar €872,42 voor ZieZo Selectief met ER €885

• potverdikkie
michael3 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:13:
[...]

Welke verzekering is dit, prijs ziet er goed uit.
http://zorgwatch.nl/zorgv...keraars/zorg-en-zekerheid

Let op:
Premie aanvullende pakketten zijn leeftijdafhankelijk. Via aanvragen krijg je een correcte prijsopgaaf.

• michael3
potverdikkie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:48:
[...]

http://zorgwatch.nl/zorgv...keraars/zorg-en-zekerheid

Let op:
Premie aanvullende pakketten zijn leeftijdafhankelijk. Via aanvragen krijg je een correcte prijsopgaaf.
Hier zat ik ook naar te kijken.
Waar je alleen mee moet uitkijken is dat de tandarts niet 100% wordt vergoed alleen de periodieke controles.
De mondhygiënist bv wordt maar 75% vergoed volgens de vergoeding overzicht van zorg en zekerheid.
Dat staat fout op zorgwa

• michael3
DJustin schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:48:
[...]

Ik betaal toch echt maar €872,42 voor ZieZo Selectief met ER €885
Zag niet dat het zie zo betroft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-06 12:16

tomic

Smexylittlebabe!

[...]

Dit ziet er heel goed uit.

Wow, dit is echt goedkoop voor een goede verzekering.
Dat ZP control collectief; kan je dat gewoon invullen bij aanmelden of gaan ze nog iets checken?
Ik wil er achteraf geen gezeik mee krijgen. :X

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 11:04
[...]

Is dit dan niet interessanter? Binnetie in "Zorgverzekering 2018"
Je krijgt de €20,50 weer terug, hebt wat royaler fysio die dan niet volledig gebruikt wordt maar wel een lagere premie.
Even mezelf quoten:
Voor mensen die nog mee willen doen aan een collectiviteit kan je ook lid worden van de Ledenvereniging. Dit kost €20,50 per jaar maar kan je bij bijv Unive weer terugkrijgen.
Zie voor meer info: https://www.ledenvereniging.nl/zorgpremies-2018

Omdat ik zorg Select heb, geldt de collectiviteit niet bij mij, maar via de ledenvereniging kon ik wel krukken en een rolstoel lenen. Ook kan mijn vriendin er zwangerschapscursussen volgen.

Mijn zwager is bijvoorbeeld veel fysio nodig en via de collectiviteit heb je 32 behandelingen: https://www.unive.nl/zorg...lectiefSoort=internetCode (geen refferal, gewoon de collectiviteitskortingscode in de link), via de gewone site krijg je voor de 'aanvullend goed' aanvullende verzekering maar 9 fysiobehandelingen: https://www.unive.nl/zorg...mieberekenen-en-afsluiten
Bij bijvoorbeeld de 'aanvullend goed' aanvullende verzekering heb je voor €17,75 per maand al 32 fysio behandelingen. En via Cashbackxl krijg je ook nog €22,50 cashback.

Als ik kijk via zorgwijzer.nl, kom ik geen aanbieder tegen die goedkoper kan. €122,60 voor Zorg geregeld + aanvullend goed met 32 fysio behandelingen, ER van €385,- en hier gaat dan nog de cashback vanaf.
Met 500 euro (100% vergoeding voor 100% controle en de rest 80%) tandartsverzekering (€23,75) kom je totaal op €146,35) - de cashback en geen gedoe als de collectiviteit gecheckt wordt.

@tomic Bij mij zou ik destijds een mail krijgen om een foto van de ledenverenigingpas op te sturen, maar is nooit gebeurd en gaat al 3 jaar goed.

[ Voor 55% gewijzigd door Binnetie op 29-12-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:09
potverdikkie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:28:
[...]

Weten jullie of dit alleen voor klanten geldt die verlengen?
En klopt het dat het pakket Tand 100% 250 een premie heeft van 13,50?

Uiteraard kan ik er morgen zelf achteraan gaan, maar het begint al laat dag te worden, dus als iemand het antwoord weet dan hoor ik het graag.
Nou ja, ik ben nieuw bij Anderzorg en heb het gewoon gekregen. Dus je kan er hoe dan ook aan komen :-)
[...]

Geen idee of dit bericht echt als quote op mij zou moeten zijn, maar dit is mijn 'setup':

Basis met ER 585 - 95
Fysio 6 - 3,95
Tand 100% 250 - 13,50
Werelddekking - 0,95
---- Totaal 113,40 (en dan gaat er nog 1,85 'combinatiekorting' af voor de pakketten Fysio, Tand en Werelddekking)

Ik kom uit '91 (weet niet of dat relevant is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als je 30 j wordt, wordt het duurder....

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 29-12-2017 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat zouden jullie doen:

78 euro per maand met eigen risico van 885,00 euro of 102 euro per maand met 385 eigen risico wanneer ik dit jaar 1 of 2x naar het ziekenhuis moet voor migraine onderzoek.

Als ik google naar ziekenhuiskosten kom ik uit bedragen tussen de 200 en 700 euro. Dit verschilt nogal en maakt de keuze lastig.

PS: In 1x betalen is geen issue het is meer een TCO kwestie :)

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Workaholic schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:24:
Wat zouden jullie doen:

78 euro per maand met eigen risico van 885,00 euro of 102 euro per maand met 385 eigen risico wanneer ik dit jaar 1 of 2x naar het ziekenhuis moet voor migraine onderzoek.

Als ik google naar ziekenhuiskosten kom ik uit bedragen tussen de 200 en 700 euro. Dit verschilt nogal en maakt de keuze lastig.

PS: In 1x betalen is geen issue het is meer een TCO kwestie :)
Laag ER nemen, mijn ervaring is dat het elke keer helemaal op gaat als je naar het ziekenhuis moet, en het maakt niet uit waarvoor je naar het ziekenhuis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
michael3 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:27:
[...]

Laag ER nemen, mijn ervaring is dat het elke keer helemaal op gaat als je naar het ziekenhuis moet, en het maakt niet uit waarvoor je naar het ziekenhuis gaat.
Dank voor je feedback. Zou het echt 885 euro of hoger zijn? In mijn geval is het verschil op jaar basis 102 - 78 = 288 euro.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Binnetie schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:30:
[...]

Is dit dan niet interessanter? Binnetie in "Zorgverzekering 2018"
Je krijgt de €20,50 weer terug, hebt wat royaler fysio die dan niet volledig gebruikt wordt maar wel een lagere premie.
Even mezelf quoten:

[...]

Met 500 euro (100% vergoeding voor 100% controle en de rest 80%) tandartsverzekering (€23,75) kom je totaal op €146,35) - de cashback en geen gedoe als de collectiviteit gecheckt wordt.

@tomic Bij mij zou ik destijds een mail krijgen om een foto van de ledenverenigingpas op te sturen, maar is nooit gebeurd en gaat al 3 jaar goed.
De premie is toch hoger bij unive 146.35, bij zorg en zekerheid 136.65 p/m
Je hebt dan wel 7 fysio extra maar dat wel tegen een meer prijs van 116.40 op jaar basis
een fysio kost ongeveer 30 p/k dus dat komt neer op 3 extra (Gratis) behandelingen.
Dus echt voordeliger is het niet tenzij je echt alles gaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
Workaholic schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:37:
[...]

Dank voor je feedback. Zou het echt 885 euro of hoger zijn? In mijn geval is het verschil op jaar basis 102 - 78 = 288 euro.
Durf het niet met zekerheid te zeggen maar de kans is heel groot, zeker voor onderzoeken zijn gewoon duur.
Paar jaar geleden 5 min bij de kaakchirurg geweest, gelijk hele ER weg, Voor 5 minuten (exclusief wachten dan a 45 minuten)

Edit, Weet niet wat voor onderzoek er wordt gedaan, maar als je Bv een CT scan krijgt, dan zit je zo door je ER heen.

Hier een Overzicht van wat iets nou zoal kost bij bv MST:

https://www.mst.nl/storag...8_v1.0-01-01-tm-31-12.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door michael3 op 29-12-2017 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nuttige info voor mensen die via Zorgwatch bij Zorg en Zekerheid zijn uitgekomen. De collectiviteit "ZP Control" waarvan wordt geopperd dat deze gebruikt kan worden (en waarop de prijzen zijn berekend) mag enkel gebruikt worden wanneer je bij ZP Control bent aangesloten. Als dit niet het geval is, krijg je na de controle van ZP Control een aanbieding om lid te worden. Als je dit niet wordt, wordt de korting op je zorgpremie niet doorgezet. Bron: een lang telefoongesprek met Zorg en Zekerheid. Erg spijtig dat Zorgwatch de boel bedondert op deze manier.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:14

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

[...]

Kun je niet bekijken wat het afgelopen jaar kostte? Bij je huidige verzekeraar kun je dat vast online bekijken.
Of is het iets nieuws waar keer last van hebt?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
wcduck schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:55:
Nuttige info voor mensen die via Zorgwatch bij Zorg en Zekerheid zijn uitgekomen. De collectiviteit "ZP Control" waarvan wordt geopperd dat deze gebruikt kan worden (en waarop de prijzen zijn berekend) mag enkel gebruikt worden wanneer je bij ZP Control bent aangesloten. Als dit niet het geval is, krijg je na de controle van ZP Control een aanbieding om lid te worden. Als je dit niet wordt, wordt de korting op je zorgpremie niet doorgezet. Bron: een lang telefoongesprek met Zorg en Zekerheid. Erg spijtig dat Zorgwatch de boel bedondert op deze manier.
Goedkoopste manier lijkt tot nu toe om direct bij Zorg en zekerheid te gaan afsluiten.
De vergelijkers krijg ik alleen de duurdere pakketten te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
michael3 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:01:
[...]

Goedkoopste manier lijkt tot nu toe om direct bij Zorg en zekerheid te gaan afsluiten.
De vergelijkers krijg ik alleen de duurdere pakketten te zien.
Bij mij komen de prijzen eigenlijk overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Iemand al is geprobeerd om direct via https://www.daisycon.com/...liateprogramma_Exclusief/
Een verzekering af te sluiten, zonder tussen komst van Een cashback website?

Bij dit voorbeeld krijg je 60 euro per polis!

Quote: "Iedereen met een website, blog, e-mailbestand of social media-account kan zich gratis en vrijblijvend aanmelden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
wcduck schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:03:
[...]

Bij mij komen de prijzen eigenlijk overeen.
Komt waarschijnelijk omdat je de collectiviteit korting niet kan toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]

Als ze je voor bloedonderzoek sturen ben je al een tientje per getest item kwijt, en vergeet niet dat eventuele medicijnen voor migraine ook van je ER afgaan. Ik zou het niet doen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2hot
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-09-2024
DJustin schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:25:
Heb denk ik de bodem gevonden, voor nieuwe mensen en overstappers. Beat me if you can!

Cashbacktotaal.nl geeft 2500 punten voor overstappers via zorgkiezer.nl. Tevens ben je dan voor 20.000 verzekerd tegen tandongevallen.

Helaas kan via cashbackxl en dan de ziezo verzekering niet meer worden afgesloten.
Kun je die punten meteen om zetten in euro's? Ik vind daar niets over op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
2hot schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:21:
[...]

Kun je die punten meteen om zetten in euro's? Ik vind daar niets over op die site.
Ja zeker aangezien het bedrag hoger dan 10 euro is.

https://www.cashbacktotaal.nl/uitbetaalmogelijkheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• potverdikkie
tomic schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:17:
[...]
Dat ZP control collectief; kan je dat gewoon invullen bij aanmelden of gaan ze nog iets checken?
Ik wil er achteraf geen gezeik mee krijgen. :X
wcduck schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:55:
Ik wilde net gaan roepen dat iedereen van het collectief gebruik kon maken.
Dit was mijn vraag:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En dit was het antwoord:

Beste XXXXXX,

Dat kan inderdaad. Het klopt dat ZP Control zich richt op zelfstandig professionals. Het kan zijn dat u daarom een keer reclame krijgt die niet op u van toepassing is.

Maar de collectiviteit is voor iedereen te gebruiken.

Mocht u nog vragen hebben, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Steven Vanderhoydonks

Ook lekker als achteraf blijkt dat het weleens anders kan liggen. :-(
Bellen dus, mocht je het honderdmiljoenmiljard procent zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
potverdikkie schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:12:
[...]

[...]

Ik wilde net gaan roepen dat iedereen van het collectief gebruik kon maken.
Dit was mijn vraag:

***members only***

En dit was het antwoord:

Beste XXXXXX,

Dat kan inderdaad. Het klopt dat ZP Control zich richt op zelfstandig professionals. Het kan zijn dat u daarom een keer reclame krijgt die niet op u van toepassing is.

Maar de collectiviteit is voor iedereen te gebruiken.

Mocht u nog vragen hebben, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Steven Vanderhoydonks

Ook lekker als achteraf blijkt dat het weleens anders kan liggen. :-(
Bellen dus, mocht je het honderdmiljoenmiljard procent zeker weten.
Wie heb je gemaild? Zorg en Zekerheid, of ZorgMatch? Bij Zorg en Zekerheid waren ze behoorlijk stellig in hun antwoord: men moet achteraf lid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potverdikkie
Het antwoord kwam van Zorgwatch.
Maar goed, dat je even gebeld hebt.

Wil ik net via Zorgkiezer gaan bestellen, zijn de Tandongevallen verzekeringen uitverkocht. :'(
Op dit adres is al iemand overgestapt via Independer, dus een tweede gaat ook niet meer lukken. Demmit!

Of heeft iemand nog een supertip? :+

[ Voor 71% gewijzigd door potverdikkie op 29-12-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 11:04
potverdikkie schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:30:
Het antwoord kwam van Zorgwatch.
Maar goed, dat je even gebeld hebt.

Wil ik net via Zorgkiezer gaan bestellen, zijn de Tandongevallen verzekeringen uitverkocht. :'(
Op dit adres is al iemand overgestapt via Independer, dus een tweede gaat ook niet meer lukken. Demmit!

Of heeft iemand nog een supertip? :+
Ik liep hier toevallig ook tegenaan. Balen want mijn ouders moeten nog even overstappen en ik mocht de cashback hebben.

Mijn vriendin haar verzekering bij FBTO heb ik aangepast, is toch niet via Independer af te sluiten.
Ze gaat van €885,- ER naar €375,- ER + module gezinsplanning. Dat geeft een stukje rust voor 2018 als de kleine er aan komt. Haar premie gaat dan wel omhoog van €83,50 nu (de module gezinsplanning hadden we nog niet aangezet) naar €118,05 per maand omdat de module gezinsplanning nu wel per 1 januari aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Gisteren 3 kids >18j rond: 1x CZ met bedrijfskorting (even het bedrag niet bij de hand), 2x PMA/Menzis 122 euro p/m exclusief bonus korting. Menzis basis plus de 2 aanvullende pakketten (middelste optie was goed genoeg).
Zelf blijven we bij ons eigen collectief Achmea derivaat, met AV en tand beiden royaal. Kan wel uit, wordt 138 euro p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:36

MsG

Forumzwerver

Net even gekeken. Via Independer komt Zekur als goedkoopste uit de bus (heeft geen contract met Independer, dus kan je niet via hen afsluiten, maar ze laten ook partijen daarbuiten zien).

Dit is wel een redelijk krappe polis, maar ik heb weinig geks nodig, behalve dat m'n eigen risico jaarlijks op gaat aan een specifieke basisverzekering-vergoede behandeling. Deze behandelaren en ook de apotheek hebben beide een contract met Zekur. Ook in mijn woonplaats met 1 van de 2 ziekenhuizen (ik verwacht niet iets waarvoor ik heen moet, maar toch fijn dat er in mijn woonplaats 1 is met een contract. Ik weet alleen niet of je überhaupt wordt doorverwezen naar het ziekenhuis waar je bij gedekt bent, of dat je opgeleverd bent aan de grillen van je huisarts)? Iemand nog verdere addertjes waar ik op moet letten, of een andere zorgverzekeraar die een lagere premie dan 93,85 biedt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 08:33
MsG schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:50:
Net even gekeken. Via Independer komt Zekur als goedkoopste uit de bus (heeft geen contract met Independer, dus kan je niet via hen afsluiten, maar ze laten ook partijen daarbuiten zien).

Dit is wel een redelijk krappe polis, maar ik heb weinig geks nodig, behalve dat m'n eigen risico jaarlijks op gaat aan een specifieke basisverzekering-vergoede behandeling. Deze behandelaren en ook de apotheek hebben beide een contract met Zekur. Ook in mijn woonplaats met 1 van de 2 ziekenhuizen (ik verwacht niet iets waarvoor ik heen moet, maar toch fijn dat er in mijn woonplaats 1 is met een contract. Ik weet alleen niet of je überhaupt wordt doorverwezen naar het ziekenhuis waar je bij gedekt bent, of dat je opgeleverd bent aan de grillen van je huisarts)? Iemand nog verdere addertjes waar ik op moet letten, of een andere zorgverzekeraar die een lagere premie dan 93,85 biedt?
Vooral dat laatste, daar ben ik ook erg benieuwd naar voordat ik definitief een beslissing neem om over te stappen naar Zekur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P107
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
Heb zelf een aantal weken terug gekozen voor Zilveren Kruis Basis Budget met max eigen risico, Basis Plus Module, Tand Basis, collectiviteit met 10% korting op basisverzekering en 12% op aanvullend/tandverzekering en per jaar betalen (3% korting). Kosten €977.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

MsG schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:50:
Iemand nog verdere addertjes waar ik op moet letten, of een andere zorgverzekeraar die een lagere premie dan 93,85 biedt?
Anderzorg?
Obv max eigen risico.
https://www.anderzorg.nl/premie-berekenen-en-aanvragen
premie € 78,00
Deze premie is inclusief: Korting eigen risico€ 24,00
eigen risico € 885,00
jaarpremie € 936

In een keer betalen:
Betaalkorting 2%
Jouw totale korting € 306,72
Totale kosten € 917,28
per maand € 76,44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Als je m'n post leest zie je dat ik juist elk jaar m'n eigen risico kwijt ben. Die dan vrijwillig verhogen is niet heel handig :-P. Wellicht is deze optie wel goed voor mensen die verwachten geen kosten te maken qua zorg.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• potverdikkie
Tip voor de mensen die volledig in de stress geschoten zijn, en nog niet weten of en naar wie ze zullen overstappen:

Zeg zelf jouw huidige zorgverzekering op (uiterlijk 31 dec 2017) en je hebt tot 1 februari 2018 de tijd om over te stappen.
https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/overstappen

Alleen moet je wel opletten wanneer je ook een aanvullende verzekering wilt hebben.

Ik meld het maar even omdat ik iets teveel mensen gesproken heb, die daar niet van op de hoogte zijn.
MsG schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:33:
[...]

Als je m'n post leest zie je dat ik juist elk jaar m'n eigen risico kwijt ben. Die dan vrijwillig verhogen is niet heel handig :-P. Wellicht is deze optie wel goed voor mensen die verwachten geen kosten te maken qua zorg.
Nou, dan kan het toch nog steeds aantrekkelijk zijn.
Bij bv anderzorg krijg je 24 euro premie korting wanneer je je ER verhoogt naar 885.
Vanaf 673 euro (385+288) aan kosten die onder het ER vallen ben je in het nadeel.

Dus mocht je ieder jaar zo'n 500 aan kosten hebben die onder het ER vallen, dan ben je toch voordeliger uit met het verhogen van je ER.

@MsG Ik ken jouw omstandigheden niet, dus of jij iets aan deze wijsheid hebt, kan ik uiteraard niet zeggen.

[ Voor 47% gewijzigd door potverdikkie op 30-12-2017 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59
Waar je ook afsluit, vergeet niet die paar tientjes korting die je kan scoren met cashbacks. Ik heb zelf goede ervaringen met CashbackXL.nl; alles wat je afsluit bij Independer levert je dan nog 20 euro op bijvoorbeeld.

Voor Anderzorg is er een topic met referral links waardoor ze goedkoper zijn dan Zilveren Kruis ZieZo (de cashback daarvoor is al verlopen).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

potverdikkie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:36:
Tip voor de mensen die volledig in de stress geschoten zijn, en nog niet weten of en naar wie ze zullen overstappen:

Zeg zelf jouw huidige zorgverzekering op (uiterlijk 31 dec 2017) en je hebt tot 1 februari 2018 de tijd om over te stappen.
https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/overstappen

Alleen moet je wel opletten wanneer je ook een aanvullende verzekering wilt hebben.

Ik meld het maar even omdat ik iets teveel mensen gesproken heb, die daar niet van op de hoogte zijn.

[...]

Nou, dan kan het toch nog steeds aantrekkelijk zijn.
Bij bv anderzorg krijg je 24 euro premie korting wanneer je je ER verhoogt naar 885.
Vanaf 673 euro (385+288) aan kosten die onder het ER vallen ben je in het nadeel.

Dus mocht je ieder jaar zo'n 500 aan kosten hebben die onder het ER vallen, dan ben je toch voordeliger uit met het verhogen van je ER.

@MsG Ik ken jouw omstandigheden niet, dus of jij iets aan deze wijsheid hebt, kan ik uiteraard niet zeggen.
Je hebt gelijk als je je > ER kosten precies weet, maar meestal gaat die teller extreem hard en is het handen schudden van een specialist of chirurg al € 885,- waard. Ik raad mensen aan die daadwerkelijke zorgkosten hebben die best hoog kunnen uitlopen om gewoon voor regulier eigen risico te gaan. Als het inderdaad om medicijnen ofzo gaat die je ER op eten kan je beter uitrekenen hoeveel je hier aan kwijt bent, maar bij ziekenhuisbezoek moet je de kosten dus niet onderschatten en raad ik een laag ER aan.

Weet iemand hier hoe het werkt als je bijv. voor iets heel reguliers naar een ziekenhuis moet via de huisarts. En stel je hebt 2 ziekenhuizen in je woonplaats, wordt je dan doorverwezen op basis van je dekking voor deze ziekenhuizen of op basis van bezetting van het ziekenhuis oid? Ik ben namelijk bij 1 wèl verzekerd met Zekur en bij de ander niet. Nou verwacht ik geen ziekenhuisbezoek, maar vindt het wel handig dit duidelijk te hebben voor eventuele andere jaren.

[ Voor 12% gewijzigd door MsG op 30-12-2017 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
@MsG je kan met een verwijsbrief naar elk ziekenhuis. Als je al weet naar welke je wil geef je dat door aan je huisarts, dan zet hij dat erop. Maar ook als er een ander ziekenhuis genoemd staat kun je gewoon naar een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-06 13:49

ikt

Oef, dit bestaat ook nog. Uitstelgedrag :+

Dit is de eerste keer dat ik [overweeg] van zorgverzekering te switchen. Waar moet ik zoal op letten? De vergelijkers geven in ieder geval aan dat verzekeraars blijkbaar per ziekenhuis deals kunnen hebben dus dat is een punt van aandacht, maar voor de rest zie ik toch overal ongeveer hetzelfde, buiten de prijs om dan. Buiten de basis heb ik ook niet echt iets anders nodig.

Ik zit overigens bij CZ, dus overstappen lijkt me gemiddeld €15 per maand mee te vallen. Is er een verschil tussen CZ en iets wat minder kost maar volgens de vergelijkingssite weinig anders is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

ikt schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:30:

Dit is de eerste keer dat ik [overweeg] van zorgverzekering te switchen. Waar moet ik zoal op letten? De vergelijkers geven in ieder geval aan dat verzekeraars blijkbaar per ziekenhuis deals kunnen hebben dus dat is een punt van aandacht, maar voor de rest zie ik toch overal ongeveer hetzelfde, buiten de prijs om dan. Buiten de basis heb ik ook niet echt iets anders nodig.

Ik zit overigens bij CZ, dus overstappen lijkt me gemiddeld €15 per maand mee te vallen. Is er een verschil tussen CZ en iets wat minder kost maar volgens de vergelijkingssite weinig anders is?
Je hebt naturapolissen en restitutiepolissen:

Naturapolis:
Bij een naturapolis betaalt je zorgverzekeraar direct de zorgkosten. Maar alleen de zorg van zorgverleners waarmee de verzekeraar een contract heeft, wordt volledig vergoed.
Restitutiepolis:
Een belangrijk verschil tussen een naturapolis en restitutiepolis is dat je met een restitutiepolis zelf je arts en andere zorgverleners mag kiezen zonder dat dit van invloed is op de vergoeding die je ontvangt. Ga je met een naturapolis naar een niet-gecontracteerde zorgverlener, dan betaal je een gedeelte van de rekening zelf.
Dus als je van specifieke instellingen, ziekenhuizen, apotheken, etc. afhankelijk bent is het goed om te checken of die een contract heeft met de zorgverzekeraar naar keuze. Verder wordt de zorg inhoudelijk niet opeens anders omdat je bij verzekeraar Y zit ipv X.

overigens voor de afsluiters is dit referraltopic nog handig. Ik kwam deze helaas pas ná afsluiten tegen: Zorgverzekeringen 2018 referraltopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-06 13:49

ikt

Bedankt voor de info :) Het bleek makkelijker dan gedacht.

[ Voor 80% gewijzigd door ikt op 30-12-2017 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ikt schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:30:

Je kunt ook eens naar CZdirect kijken. Goedkoper dan CZ zelf maar alsnog met redelijk uitgebreide aanvullende pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-06 06:51

GS88

π raat

MsG schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:37:
overigens voor de afsluiters is dit referraltopic nog handig. Ik kwam deze helaas pas ná afsluiten tegen: Zorgverzekeringen 2018 referraltopic
Pff, mijn vrouw en ik zijn al enige tijd bezig met vergelijken en lijken er maar niet uit te komen.

De situatie is als volgt: 3 kinderen, allen onder de 18 (oudste is 7). Mijn vrouw heeft constant medicijnen nodig (voor haar schildklier) en maakt dus elk jaar wel het eigen risico "op". Nu lijkt VGZ mij de meest gunstige keuze omdat het bedrag voor het eigen risico wordt verdeeld over het jaar. Dit jaar hadden we voor het eerst VGZ en voor mijn gevoel was het wel te doen. (302,- euro per maand voor het hele gezin)

We proberen goedkoper uit te komen, maar het blijft wat mij betreft toch best moeilijk om te achterhalen wat voor adders er onder het gras zitten. |:(

Heeft er iemand, naast independer, een tip voor een goede vergelijkingssite? Welke van de sites uit de openingspost heeft jullie het beste geholpen?

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 22:42
https://www.consumentenbond.nl/ is ook wel goed en onafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 886251

GS88 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:31:
[...]

Pff, mijn vrouw en ik zijn al enige tijd bezig met vergelijken en lijken er maar niet uit te komen.

De situatie is als volgt: 3 kinderen, allen onder de 18 (oudste is 7). Mijn vrouw heeft constant medicijnen nodig (voor haar schildklier) en maakt dus elk jaar wel het eigen risico "op". Nu lijkt VGZ mij de meest gunstige keuze omdat het bedrag voor het eigen risico wordt verdeeld over het jaar. Dit jaar hadden we voor het eerst VGZ en voor mijn gevoel was het wel te doen. (302,- euro per maand voor het hele gezin)

We proberen goedkoper uit te komen, maar het blijft wat mij betreft toch best moeilijk om te achterhalen wat voor adders er onder het gras zitten. |:(

Heeft er iemand, naast independer, een tip voor een goede vergelijkingssite? Welke van de sites uit de openingspost heeft jullie het beste geholpen?
Al bij Unitedconsumers gekeken?

Bij Menzis heb je de PMA collectiviteit die voor iedereen open is.
Ook kan je als je FNV lid bent gebruik maken van hun kortingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiZu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:31
Hoi, ik heb net eens voor de grap gekeken op die website, bij mij kwam ziezo eruit als goedkoopste, maar kijk ik verder zie ik dat mijn huidige verzekeraar er niet tussen staat (zorg en zekerheid). Hoe onafhankelijk is de consumentbond als zij niet alle verzekeraars vergelijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

GS88 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:31:
[...]De situatie is als volgt: 3 kinderen, allen onder de 18 (oudste is 7). Mijn vrouw heeft constant medicijnen nodig (voor haar schildklier) en maakt dus elk jaar wel het eigen risico "op". Nu lijkt VGZ mij de meest gunstige keuze omdat het bedrag voor het eigen risico wordt verdeeld over het jaar. Dit jaar hadden we voor het eerst VGZ en voor mijn gevoel was het wel te doen. (302,- euro per maand voor het hele gezin)
Ben eens bij PMA aan het rekenen gegaan.
Uw vrouw: 385 euro eigne risico
Jezelf; 885 eigen risico
3 kids: gratis
Er staan geen aanvullende pakketten weergegeven in jouw vraag? Klopt dat?
Dan is het dit:
Verzekerde 1 01-01-1980
Basisverzekering
Menzis Basis110,67
885 euro eigen risico-20,00
Verzekerde 2 01-01-1980
Basisverzekering
Menzis Basis110,67
385 euro eigen risico
Verzekerde 3 01-01-2010
Basisverzekering
Menzis Basisgratis
Aanvullend
TandVerzorgd 750gratis
Verzekerde 4 01-01-2011
Basisverzekering
Menzis Basisgratis
Aanvullend
TandVerzorgd 750gratis
Verzekerde 5 01-01-2012
Basisverzekering
Menzis Basisgratis
Aanvullend
TandVerzorgd 750gratis
Te betalen aan Menzis per maand201,34
PMA bonus 2 volwassenen-5,50
Na verrekening PMA bonus (op maandbasis)195,84
Wil je zelf ook 385 euro ER dan wordt het 20 euro meer. dus 215.84 euro

Wil je de middelste aanvullende pakketten en 385 euro ER: dan 284,04 euro.
Dus ook nog goedkoper dan wat je nu hebt. Alleen ik weet niet hoeveel fysio je bijv nu hebt.
Verzekerde 1 01-01-1980
Basisverzekering
Menzis Basis110,67
385 euro eigen risico
Aanvullend
ExtraVerzorgd 217,95
TandVerzorgd 50016,15
Verzekerde 2 01-01-1980
Basisverzekering
Menzis Basis110,67
385 euro eigen risico
Aanvullend
ExtraVerzorgd 217,95
TandVerzorgd 50016,15
Te betalen aan Menzis per maand289,54
PMA bonus 2 volwassenen-5,50
Na verrekening PMA bonus (op maandbasis)284,04

De kids <18j blijven gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 31-12-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RiZu schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:59:
[...]

Hoi, ik heb net eens voor de grap gekeken op die website, bij mij kwam ziezo eruit als goedkoopste, maar kijk ik verder zie ik dat mijn huidige verzekeraar er niet tussen staat (zorg en zekerheid). Hoe onafhankelijk is de consumentbond als zij niet alle verzekeraars vergelijken?
PMA word bijvoorbeeld ook niet meegerekend. Alleen sommige verzekeraars(de bekende grote) en de collectiviteiten waar soms iedereen welkom bij is ontbreken.

Mijn tip is altijd zoek eerst de collectiviteiten af voor je naar de sites als Zorgwijzer/Consumentenbond en etc kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiZu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:31
Het is wel jammer, je denkt dat zo'n site onafhankelijk is en dan nemen ze toch niet alle zorgverzekeraars mee in de vergelijking. Je gebruikt deze sites om de beste verzekering (en goedkoopste) uit te zoeken. En zoals @Anoniem: 886251 het zegt moet ik op eerst zoek gaan naar een collectief en daarna pas een vergelijkingssite gebruiken. Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld en maakt het de vergelijksites niet overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RiZu schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:30:
Het is wel jammer, je denkt dat zo'n site onafhankelijk is en dan nemen ze toch niet alle zorgverzekeraars mee in de vergelijking. Je gebruikt deze sites om de beste verzekering (en goedkoopste) uit te zoeken. En zoals @Anoniem: 886251 het zegt moet ik op eerst zoek gaan naar een collectief en daarna pas een vergelijkingssite gebruiken. Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld en maakt het de vergelijksites niet overbodig?
Zelfde geld ook voor dat je tot 1 februari hebt om een zorgerzekeraar uit te zoeken als je maar 31/12 je huidige opzegt. Weet ook bijna niemand. Er word mi. teveel ingespeeld op het weinig informeren en laten lijken dat een zorgverzekeraar switch veel gedoe is zodat de consument het liever "overslaat" omdat deze geen zin heeft in gedoe.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 886251 op 31-12-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Weet iemand eigenlijk hoe dat zit als je je verzekering wijzigt?
Bij een stilzwijgende verlenging heb je geen bedenktijd voor je aanvullende verzekering tenzij de verzekeraar dat toevallig aanbied. Maar als je nu je eigen risico en je aanvullende pakket wijzigt, sluit je dan niet een andere verzekering af en heb je weer 14 dagen de tijd om terug te gaan naar wat je daarvoor had ivm koop op afstand?

En zo niet: als je nu je verzekering opzegt, overstapt naar een andere verzekeraar en binnen 14 dagen die nieuwe verzekering weer opzegt om terug te gaan naar je oude verzekeraar: mogen ze dan gewoon weer aanbieden wat je al had zonder dat je daarin een keuze hebt, of zijn ze dan verplicht om het als nieuwe verzekering te zien en mag je gewoon weer kiezen welk pakket je wil?

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 31-12-2017 18:31 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bllb
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
bllb schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:36:
Kun je als niet-student nou wel of niet via www.studentgoedverzekerd.nl een basisverzekering plus aanvullende verzekering met korting afsluiten? :? Ik lees overal tegenstrijdige berichten:
  • https://www.facebook.com/...735554/1040207709362954/: "Feit #3: Je hoeft géén lid van het ISO of de LSVb te zijn om bij ons een zorgverzekering af te sluiten."
  • http://www.iso.nl/zorgverzekering/: "Moet ik student zijn om de studentenzorgverzekering af te kunnen nemen? De collectiviteit mag niemand weigeren, dus je hoeft niet per definitie student te zijn. Wel is het zo dat de studenten zorgverzekering speciaal is ingericht naar de wensen en behoeften van studenten, die wellicht niet interessant zijn voor mensen met een ander zorgconsumptieprofiel. Ook krijg je bepaalde kortingen alleen maar als je (deeltijd)student bent."
  • https://twitter.com/Stude...tatus/938016295072751616: "Officieel hebben ex-studenten geen recht op de collectiviteitskorting dus moet dat doorgegeven worden. De collectiviteit kan heel makkelijk gestopt of gewijzigd worden via Mijn Zilveren Kruis."
  • https://twitter.com/Stude...tatus/814551874380644353: "[...] ons collectief richt zich op hbo-wo studenten. De verschillende coll. kortingen gelden alleen voor studenten!"
Weet iemand hier het fijne van? Ik krijg sterk het gevoel dat ze zich richten op studenten, maar dat je dat niet per se (nog) hoeft te zijn :o
Echt niemand ervaring mee? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bllb schreef op zondag 31 december 2017 @ 18:53:
[...]

Echt niemand ervaring mee? ;(
Ik neem aan dat ze wel om een bewijs kunnen ragen omdat het voor studenten is

Er zijn meer aanbieders die goedkoop dezelfde voorwaarden hebben, weet niet waar je naar op zoek bent maar loop de collectiviteiten eens af je vind er vast wel iets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Toch even mijn relaas kwijt, want of ik snap het niet meer of de zorgverzekering doet maar een dotje…

Normaal gesproken maak ik mij nooit druk over de zorgverzekering en heb ik dat netjes uitbesteed aan mijn wederhelft. Zij heeft bij onze oude verzekeraar (De Friesland) het webformulier ingevuld en de opzegging geregeld. Ik krijg een mail met opzegging (13-12), dus volgens mij alles goed gegaan. Iets later (18-12) krijg ik een mail met een polisblad, dus blijkbaar niet alles goed gegaan. Mijn vriendin heeft even gebeld en haar verzekering is wel opgezegd, maar de mijn niet. Dit omdat zij het heeft opgezegd en de verzekerde had dit zelf moeten doen (en ja, dat zien ze dus aan de manier hoe het webformulier is ingevuld). Telefonisch kon dit ook niet worden gedaan, dus moest het via de mail worden gedaan (want daarvan kan je wel zien wie er mailt…). Netjes gemaild dat de verzekering inderdaad moet worden opgezegd.

Nu zien we op de 29ste dat er toch is geincasseerd. Hier heb ik over gebeld en het geld komt de 15de terug. Als ik het eerder terug wil hebben, dan kan ik het storneren. Het terugstorten kunnen ze dan tegenhouden en dan is het gelijk afgerond. Ligt het dan aan mij of is dat heel vreemd?

Als het van mijn rekening naar de verzekeraar gaat dan kost dit enorm veel verwerkingstijd (minimaal 14 dagen) en kan dit niet worden tegengehouden. Om het geld terug te storten duurt het ook minimaal 15 dagen, maar om dat terug te storten bedrag tegen te houden kunnen ze dat nog last-minute doen. Vreemd dat daar veel minder administratieve rompslomp aan vast zit. Hetzelfde dat als ik mijn premie niet kan betalen, dan heb ik 10 dagen de tijd om dat in orde te krijgen. Maar als dat zelfde geld van hun naar mij moet komen, dan is het geen probleem om er 15 dagen over te doen.

De enige reden dat ik kan bedenken waarom ze hier zo moeilijk over doen, is omdat voor hun mooi extra zakcentje is.

Dit jaar stapte 1 miljoen mensen over. Persoonlijk verwacht ik dat de helft dat doet na de 15de, dus onterecht wordt geïncasseerd. De helft daarvan betaalt zijn premie in 1 keer, de andere helft niet. Kom je uit op:

250.000 mensen x 1.200 premie = 300 miljoen
250.000 mensen x 100 premie = 25 miljoen

Totaal staat er dan voor 325 miljoen aan onterechte geinde premie bij de zorgverzekeraar. Met een beetje rendement heb je daar in die korte periode zo 700 ton tot 1 miljoen extra inkomsten.

Is het voor een zorgverzekeraar echt zo moeilijk om te wachten tot 1 januari om dan te bepalen wie er klant blijft en wie klant wordt, daarna het incasso traject op te starten en pas 20 januari te incasseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Eppo © schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:20:
Toch even mijn relaas kwijt, want of ik snap het niet meer of de zorgverzekering doet maar een dotje…

Normaal gesproken maak ik mij nooit druk over de zorgverzekering en heb ik dat netjes uitbesteed aan mijn wederhelft. Zij heeft bij onze oude verzekeraar (De Friesland) het webformulier ingevuld en de opzegging geregeld. Ik krijg een mail met opzegging (13-12), dus volgens mij alles goed gegaan. Iets later (18-12) krijg ik een mail met een polisblad, dus blijkbaar niet alles goed gegaan. Mijn vriendin heeft even gebeld en haar verzekering is wel opgezegd, maar de mijn niet. Dit omdat zij het heeft opgezegd en de verzekerde had dit zelf moeten doen (en ja, dat zien ze dus aan de manier hoe het webformulier is ingevuld). Telefonisch kon dit ook niet worden gedaan, dus moest het via de mail worden gedaan (want daarvan kan je wel zien wie er mailt…). Netjes gemaild dat de verzekering inderdaad moet worden opgezegd.

Nu zien we op de 29ste dat er toch is geincasseerd. Hier heb ik over gebeld en het geld komt de 15de terug. Als ik het eerder terug wil hebben, dan kan ik het storneren. Het terugstorten kunnen ze dan tegenhouden en dan is het gelijk afgerond. Ligt het dan aan mij of is dat heel vreemd?

Als het van mijn rekening naar de verzekeraar gaat dan kost dit enorm veel verwerkingstijd (minimaal 14 dagen) en kan dit niet worden tegengehouden. Om het geld terug te storten duurt het ook minimaal 15 dagen, maar om dat terug te storten bedrag tegen te houden kunnen ze dat nog last-minute doen. Vreemd dat daar veel minder administratieve rompslomp aan vast zit. Hetzelfde dat als ik mijn premie niet kan betalen, dan heb ik 10 dagen de tijd om dat in orde te krijgen. Maar als dat zelfde geld van hun naar mij moet komen, dan is het geen probleem om er 15 dagen over te doen.

De enige reden dat ik kan bedenken waarom ze hier zo moeilijk over doen, is omdat voor hun mooi extra zakcentje is.

Dit jaar stapte 1 miljoen mensen over. Persoonlijk verwacht ik dat de helft dat doet na de 15de, dus onterecht wordt geïncasseerd. De helft daarvan betaalt zijn premie in 1 keer, de andere helft niet. Kom je uit op:

250.000 mensen x 1.200 premie = 300 miljoen
250.000 mensen x 100 premie = 25 miljoen

Totaal staat er dan voor 325 miljoen aan onterechte geinde premie bij de zorgverzekeraar. Met een beetje rendement heb je daar in die korte periode zo 700 ton tot 1 miljoen extra inkomsten.

Is het voor een zorgverzekeraar echt zo moeilijk om te wachten tot 1 januari om dan te bepalen wie er klant blijft en wie klant wordt, daarna het incasso traject op te starten en pas 20 januari te incasseren?
Betalingen worden in batches aangeleverd bij de banken, ook terugbetalingen. Het duurt simpelweg even voor de administratieve systemen dit ophoesten en bij de banken ingeschoten wordt. Daar zitten diverse controles tussen en is dus niet iets wat in 1 dag gedaan wordt. Tevens kosten betaalopdrachten geld, en pakken ze er zoveel mogelijk samen.

Ik verwacht dat een en ander in de algemene voorwaarden geregeld is. Binnen 15 dagen je geld terug is overigens behoorlijk snel, er zijn genoeg bedrijven die er 5 tot 8 weken over doen.

Daarnaast, als ze dat rendement halen (wat ik wel knap zou vinden met tijdelijk geld, voor de verzekering is 25 miljoen hooguit een lopende rekening) dan is dat alleen maar ten voordele van de consument. Daarmee houden ze premies lager in de aankomende jaren.
Er betalen echt geen 250.000 mensen per jaar vooruit aan de 'verkeerde' verzekering. Ik ken niemand die zijn hele premie kan en/of vooruit wil betalen behalve 1 iemand op Fok!. Zullen er dus wel genoeg zijn, maar geen 250.000.

[ Voor 3% gewijzigd door 5183 op 02-01-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
5183 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:49:
Betalingen worden in batches aangeleverd bij de banken, ook terugbetalingen. Het duurt simpelweg even voor de administratieve systemen dit ophoesten en bij de banken ingeschoten wordt. Daar zitten diverse controles tussen en is dus niet iets wat in 1 dag gedaan wordt. Tevens kosten betaalopdrachten geld, en pakken ze er zoveel mogelijk samen.
Snap ik, maar waarom kan de incasso niet worden teruggetrokken, maar kan dit bij de terugbetaling wel worden gedaan? Als het nu bij beide niet mogelijk was, dan kon ik er nog begrip voor opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Eppo © schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:54:
[...]
Snap ik, maar waarom kan de incasso niet worden teruggetrokken, maar kan dit bij de terugbetaling wel worden gedaan? Als het nu bij beide niet mogelijk was, dan kon ik er nog begrip voor opbrengen.
Waarschijnlijk omdat terugbetalen stoppen geen 28 handtekeningen in de organisatie vereist. Maar dat is slechts een vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dat levert ze geen donder op. Liquide middelen renderen momenteel niet, er zitten kosten aan het terugstorten, verwerken en de call center medewerkers in de lijn houden om de vragen en klachten af te handelen.

Alles meer dan een werkdag of vijf is veel, maar daar zit je in december niet snel aan met een week van 3 werkdagen op 't einde. Januari begint ook weer met 33n week met maar 4 werkdagen. Daarnaast is er vaak sprake van batchbetalingen (waarschijnlijk goedkoper), waarbij bijvoorbeeld 1x per week wordt terugbetaald. En die periode gaat pas in na het volledig verwerken van de opzegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ach, bij mij is de oude premie wel afgeschreven maar de nieuwe nog niet, komt ervan als je pas de 28e overstapt. Ik verwacht een dubbele incasso eind januari, hopelijk heb ik de premie van de oude zorgverzekering dan al terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:02
@Eppo © : Heb je ook bevestiging op die mail gehad dat het verwerkt is? Het zou mij niets verbazen als de mail door iemand in het bakje "Opzeggers" wordt geplaatst, jij een bericht krijgt dat ze er mee aan de slag gaan (en dat ze het jammer vinden dat je overstapt) en dat daarna nog de daadwerkelijke opzegging verwerkt moet worden. En dan kan het even duren voordat het verwerkt is, en dan kan de incasso al de deur uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Eppo © schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:54:
[...]
Je kan de onterechte incasso ook zelf terug boeken via de bank.
Had zelf ook dat mijn oude verzekering een hele jaar premie had geïnd.
Had gebeld en gezegd dat ik mijn geld terug wou, zeiden ze ook dat het twee weken duurt daar ging ik niet mee akkoord, en heb gezegd dat ik het ging stoneren, dat was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potverdikkie
Voor de mensen die een verzekering hebben afgesloten met jaarbetaling:

Bij Anderzorg wordt dit bedrag al op 12 januari 2018 afgetrokken!!!
En je krijgt hier geen bericht van in je mail oid.

Hoe het zit bij andere verzekeraars weet ik niet, maar ik zou het maar even checken. Had nl. vrwacht dat dit pas aan het eind van het jaar zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
potverdikkie schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:41:

Hoe het zit bij andere verzekeraars weet ik niet, maar ik zou het maar even checken. Had nl. vrwacht dat dit pas aan het eind van het jaar zou zijn.
Waarom dacht je dat? 8)7

Dan zou iedereen het wel doen om de korting denk ik :P

Je krijgt korting o.a. vanwege minder risico bij de premie inning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

is al afgeschreven hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je dacht echt dat een verzekeraar jou een jaar lang gaat verzekeren, nog eens extra korting geeft op de premie en dan ook nog even 12 maanden wacht om de premie te incasseren? Dan ben je echt wereldvreemd 8)7

Die korting krijg je juist omdat de verzekeraar dan direct de gehele premie heeft en geen risico loopt dat (een deel van) de premie niet binnen komt terwijl er al van alles is uitgekeerd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:03
Op mijn nieuwe polisblad (Zilveren Kruis) stond het toch echt wel vermeld anders. Logisch ook dat je dat vooruit betaald, hoe dacht je dat ze anders die korting konden geven? Bij mij is het overigens eind december al geïncasseerd.

Overigens ben ik wel met je eens dat ze hier best even een (automatisch) mailtje voor hadden kunnen sturen net als dat wanneer je zorgkosten/eigen risico moet betalen, dat halen ze er wel zomaar af. Of je moet al net even ingelogd hebben bij je zorgverzekeraar.

Kwam er alleen pas gisteren, per toeval, achter dat ik via mijn werk ook nog 5% collectiviteitskorting kan krijgen. Deze week maar even bellen om te vragen of dat nog verrekend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
B-Real schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:10:
Op mijn nieuwe polisblad (Zilveren Kruis) stond het toch echt wel vermeld anders. Logisch ook dat je dat vooruit betaald, hoe dacht je dat ze anders die korting konden geven? Bij mij is het overigens eind december al geïncasseerd.

Overigens ben ik wel met je eens dat ze hier best even een (automatisch) mailtje voor hadden kunnen sturen net als dat wanneer je zorgkosten/eigen risico moet betalen, dat halen ze er wel zomaar af. Of je moet al net even ingelogd hebben bij je zorgverzekeraar.

Kwam er alleen pas gisteren, per toeval, achter dat ik via mijn werk ook nog 5% collectiviteitskorting kan krijgen. Deze week maar even bellen om te vragen of dat nog verrekend kan worden.
Je kan je verzekering binnen 14 dagen opzeggen WKOA en dan opnieuw aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3

Dat is altijd vooraf, bij alle jaarbetalingen en ook van de sportschool bv.
Als het achteraf was dan deed iedereen dat, je zou wel gek zijn als je maandelijks vooraf ging betalen.

Hoop wel voor je dat je nu wel budget ervoor heb.
Anders maar heel snel de zorgverzekering bellen voordat je betalings problemen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
Inderdaad, de meeste verzekeraars schrijven in december al af mede omdat er een groep mensen het bedrag van hun rekening willen hebben ivm de belastingdienst (scheelt een beetje op hun vermogen). Mijn maand premie is 28 december al afgeschreven. Ziggo, T-Mobile, Energie etc. betaal je allemaal per maand vooruit. zoals al eerder genoemd krijg je daarom juist die korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
B-Real schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:10:

Ik heb mijn verzekering bij ZK aangepast om collectiviteitskorting te krijgen.
Mijn premie werd €100 lager volgens hun website. Dus ik dacht, mooi.

Toen werd er ineens €150 meer afgeschreven. Blijkt er op de polis een compleet ander bedrag te staan dan op de website en bevestigingsmail. Dus door de korting, is mijn verzekering €50 duurder geworden :')
Wacht nog op reactie van ZK

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potverdikkie
michael3 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:33:
[...]
Dat is altijd vooraf, bij alle jaarbetalingen en ook van de sportschool bv.
Als het achteraf was dan deed iedereen dat, je zou wel gek zijn als je maandelijks vooraf ging betalen.

Hoop wel voor je dat je nu wel budget ervoor heb.
Anders maar heel snel de zorgverzekering bellen voordat je betalings problemen krijg.
Ik wist het niet, komt ook omdat ik niet eerder voor deze optie gekozen heb.
Maar dankzij m'n spaarpot kom ik niet in de betalingsproblemen. Zonder spaarpot zou ik deze optie überhaupt nooit gekozen hebben.

Dacht dat die korting gegeven werd omdat het eenmalig innen minder kosten met zich meebrengt (administratiekosten etc).

Ach, weer wat geleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door potverdikkie op 03-01-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
potverdikkie schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:16:
[...]

Ik wist het niet, komt ook omdat ik niet eerder voor deze optie gekozen heb.
Maar dankzij m'n spaarpot kom ik niet in de betalingsproblemen. Zonder spaarpot zou ik deze optie überhaupt nooit gekozen hebben.

Dacht dat die korting gegeven werd omdat het eenmalig innen minder kosten met zich meebrengt (administratiekosten etc).

Ach, weer wat geleerd.
Je betaald bijna altijd alles vooruit!
Het zou natuurlijk gek zijn, als je pas achteraf zou betalen... Want wat als jij een chronische ziekte hebt (hoop het overigens niet voor je!) of je loopt een of andere blessure op waarvoor je geopereerd moet worden, fysio en andere nazorg moet krijgen.
Dat kost de verzekering vele duizenden euro's (meer dan dat jij aan premie betaald).

Als ze pas achteraf zouden innen, lopen ze de kans dat ze helemaal niks van je krijgen...

Wat je wel pas vaak achteraf krijgt, is je eigen risico!
Heel soms wordt het direct verrekend, maar mijn ervaring (met name die van mijn vrouw) is dat dit eind van het jaar wordt opgestuurd. Misschien dat je daar even mee in de war was ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
BastaRhymez schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:23:
Wat je wel pas vaak achteraf krijgt, is je eigen risico!
Heel soms wordt het direct verrekend, maar mijn ervaring (met name die van mijn vrouw) is dat dit eind van het jaar wordt opgestuurd. Misschien dat je daar even mee in de war was ;-)
Bij ONVZ wordt het eigen risico in rekening gebracht als dit wordt gefactureerd. Als dit telkens kleine bedragen zijn betaal je die dus op het moment dat je er aanspraak op doet. Er is vast een mogelijkheid om dit gespreid te betalen maar daar heb ik geen behoefte aan en vind dit wel zo prettig.

Heb zo jaren geleden een rekening gehad wat direct van mijn eigen risico afging. Dit onderzoek, wat ik nooit heb gehad, had het ziekenhuis alvast maar in rekening gebracht omdat dit verwacht was (volgens hun).
Was onderzoek naar vruchtbaarheid ivm zwanger. Mijn vrouw had onderzoeken gehad en mijn vrouw was zwanger voordat er iets bij mij is onderzocht. Het ziekenhuis vond het al wel nodig om dit alvast in rekening te brengen. Is wat gedoe om terug te draaien maar gelukkig was dit een duidelijke zaak. Maar je moet er wel achteraan.

[ Voor 29% gewijzigd door jongetje op 04-01-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom zet ik elke maand een vast bedrag apart en betaal ik daar elk jaar mijn zorgverzekering van. Wel de voordelen van een jaarbetaling maar administratief keurig gespreid over het jaar en in een aparte pot waardoor het nooit als een grote uitgave voelt simpelweg omdat dit bedrag eigenlijk voor mij onzichtbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 04-01-2018 09:29 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Als je bij een zorgvezekeraar zit die niet standaard een EHIC levert en je gaat naar het buitenland vergeet die dan niet aan te vragen. Zonder kaart moet je kosten voorschieten en gaat van de terugbetaalde kosten het eigen risico af. Met kaart heb je dat probleem niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Alweer een jaar met dezelfde verzekeraar. OHRA blijkt jaar na jaar de beste (prijs/kwaliteit) restitutiepolis te leveren. Vanwege principes betaal ik iets meer, maar gaat niemand me vertellen dat ik niet bij X maar bij Y moet zijn met mijn zorgvraag. Dat is een stukje vrijheid dat ik niet zomaar op wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Tsurany schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:29:
Daarom zet ik elke maand een vast bedrag apart en betaal ik daar elk jaar mijn zorgverzekering van. Wel de voordelen van een jaarbetaling maar administratief keurig gespreid over het jaar en in een aparte pot waardoor het nooit als een grote uitgave voelt simpelweg omdat dit bedrag eigenlijk voor mij onzichtbaar is.
Zo doe ik het ook.
Elke maand 135 euro opzij zetten voor de verzekering.
ER is geen probleem mocht ik die krijgen dan betaal ik die gewoon in een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
(jarig!)
Vandaag een betalingslink ontvangen voor de jaarpremie van Anderzorg, net zoals vorig jaar. Bij mij dus geen incasso zonder aankondiging, wat ik een vreemd verhaal vind. Wie heeft er nou ten alle tijden ruim 900 euro op zijn/haar rekening staan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:07
VantageR schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:03:
Vandaag een betalingslink ontvangen voor de jaarpremie van Anderzorg, net zoals vorig jaar. Bij mij dus geen incasso zonder aankondiging, wat ik een vreemd verhaal vind. Wie heeft er nou ten alle tijden ruim 900 euro op zijn/haar rekening staan? :?
Als ik inlog bij Anderzorg heb ik het jaarbedrag al voldaan. Volgens mijn bankrekening nog niet..

Vandaag de 12e inderdaad afgeschreven zonder aankondiging per email b.v. In een klap 1100 euro armer :+

[ Voor 10% gewijzigd door Trichoglossus op 12-01-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:06

nFo

Ik heb een eigen risco van € 385,-. Maar ik heb vorig jaar al voor € 600,- aan eigen risico betaald, omdat de ziekenhuis sommige rekeningen pas een 1 of 2 jaar later door geeft aan de verzekeraar. Maar voorgaande jaren had ik ook mijn eigen risico verbruikt, klopt dat wel ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:31

Bergie

Lekker belangrijk...

VantageR schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:03:
het hoeft ook niet ten alle tijden he :P Je weet dat het ergens in december of januari afgeschreven gaat worden. Als je bewust kiest voor jaarbetaling hou je daar toch rekening mee lijkt me ;)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 16:58
Trichoglossus schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:45:
[...]

Als ik inlog bij Anderzorg heb ik het jaarbedrag al voldaan. Volgens mijn bankrekening nog niet..

Vandaag de 12e inderdaad afgeschreven zonder aankondiging per email b.v. In een klap 1100 euro armer :+
Hier is Anderzorg vandaag ook afgeschreven, ruim 900 Euro, eigen risico staat bij mij op maximaal :)
Bergie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:21:
[...]

het hoeft ook niet ten alle tijden he :P Je weet dat het ergens in december of januari betaald afgeschreven gaat worden. Als je bewust kiest voor jaarbetaling hou je daar toch rekening mee lijkt me ;)
Exact, ik heb ook geen melding van te voren gehad, maar vanaf het moment dat ik mij bij Anderzorg heb aangemeld heb ik continu dit bedrag op mijn lopende rekening gehad + extra voor andere incasso's.

[ Voor 37% gewijzigd door GH45T op 12-01-2018 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nFo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:18:
Ik heb een eigen risco van € 385,-. Maar ik heb vorig jaar al voor € 600,- aan eigen risico betaald, omdat de ziekenhuis sommige rekeningen pas een 1 of 2 jaar later door geeft aan de verzekeraar. Maar voorgaande jaren had ik ook mijn eigen risico verbruikt, klopt dat wel ?
Ze kijken naar de hoogte van het eigen risico in het behandeljaar. Kijk dus even wat je per behandeljaar aan behandelingen bent ondergaan en dus zou moeten betalen versus wat de zorgverzekering factureert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Vergeet niet als je eerst bij een Achmea achtige (of andere?) zorgverlener zat om bij PMA/Menzis een EHIC kaartje aan te vragen voor je naar het buitenland gaat...
Iig bij een Achmea achtige (iig OZF) stond die achterop het zorg kaartje, maar bij de Menzis dus niet!
Simpel aan te vragen bij https://www.ehic.nl/
Doe het nu als het nodig is, want tegen de vakantie tijd ben je het alweer vergeten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:52
nFo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:18:
1-2 jaar later doorgeven heb ik nog nooit meegemaakt, maar volgens mij gaat het om de behandeldatum. Dus als de behandeling in 2016 was en je eigen risico was toen al volledig verbruikt, dan hoef je niks meer te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:09
Pieter van Ras schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:42:
CZ Zorgbewustpolis + Aanvullend pakket 'Start' wordt hem voor mij.
Met collectiviteitskorting en jaarbetaling €102.80 pm, €1233.62 per jaar.

Prima premie voor toch een redelijk luxe verzekeraar leek mij.

Tandarts bewust niet meeverzekerd. Ik heb geen geweldige tanden, maar die collectieve tandartsverzekering van de CZ is in mijn ogen veel te duur. Kost 25 per maand, dus 300 per jaar. Afgelopen 5 jaar geen 1x aan zo'n bedrag gekomen. 2x controle en 2x gebitsreiniging (2x5 minuten) kost 'maar' 92 euro, dus je moet al aardig wat laten verbouwen om die 300 vol te maken... Komt nog bij dat ze maximaal tot 450 vergoeden (waarvan je al 300 aan premie betaald heb), dus het risico dat je uiteindelijk verzekerd is 'maar' 150 euro.

Dat extra 'Start' pakket kost (met collectiviteitskorting) €1.72 per maand en er zit een tandongevallenverzekering tot 10k bij. Die vind ik zelf het belangrijkste qua tanden: wat vullingen kan je redelijk voorspellen en die kosten vallen mee, maar een ongeluk niet en de kosten daarvan kunnen flink oplopen.
Even een flashback, maar heb jij enig idee waarom de collectieve tandarts verzekering € 26,28 is (dat is wat ik kan vinden en me ook bijstaat wat ik zag) en de normale € 20,15 ?
Dit deed de complete collectieve verzekering teniet qua voordeel bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:23
Wat ik eerlijk gezegd steeds meer een "probleem" ga vinden is dat we steeds meer per maand moeten betalen aan de zorgverzekeraars aan premies, maar als je dan weer kijkt wat je zelf moet betalen als je bij de apotheek bent dan vindt ik het toch idioot dat je nog ergens voor verzekerd bent.

Nu snap ik het ook wel dat je dit aan het eind van het jaar weer op kunt geven aan de belastingdienst als zorgkosten (boven de €250 dacht ik) maar toch blijf ik het raar vinden.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de overheid én de zorgverzekeraars er wat meer moeten aan doen om in ieder geval kinderen onder de 18 jaar echt kosteloos te verzekeren.

Het verzekeren van kinderen is op dit moment nog gratis bij een van de ouders (en ik zeg nog, want je weet het maar nooit) maar waarom moet je dan medicatie zelf betalen.

Ik snap best dat dit ligt aan de afspraken tussen zorgverleners en verzekeraars, maar vind ik het dus zo idioot dat je steeds meer je portemonnee moet trekken als je bij de apotheek bijvoorbeeld bent ?

Dan heb ik echt zo iets waarom ben je nog verzekerd.
Daarnaast wil ik dan wel duidelijk aangeven dat ik geen intentie heb om überhaupt mijn verzekering op te zeggen (dat kan ook niet) want als je dan bijvoorbeeld in het ziekenhuis beland dan ben je wel weer blij dat je verzekerd bent even afgezien van je eigen risico wat je kwijt bent.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

MdO82 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:06:
Wat ik eerlijk gezegd steeds meer een "probleem" ga vinden is dat we steeds meer per maand moeten betalen aan de zorgverzekeraars aan premies, maar als je dan weer kijkt wat je zelf moet betalen als je bij de apotheek bent dan vindt ik het toch idioot dat je nog ergens voor verzekerd bent.

Nu snap ik het ook wel dat je dit aan het eind van het jaar weer op kunt geven aan de belastingdienst als zorgkosten (boven de €250 dacht ik) maar toch blijf ik het raar vinden.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de overheid én de zorgverzekeraars er wat meer moeten aan doen om in ieder geval kinderen onder de 18 jaar echt kosteloos te verzekeren.

Het verzekeren van kinderen is op dit moment nog gratis bij een van de ouders (en ik zeg nog, want je weet het maar nooit) maar waarom moet je dan medicatie zelf betalen.

Ik snap best dat dit ligt aan de afspraken tussen zorgverleners en verzekeraars, maar vind ik het dus zo idioot dat je steeds meer je portemonnee moet trekken als je bij de apotheek bijvoorbeeld bent ?
Die maandelijkse premie gaat op aan mensen die wèl zorg nodig hebben en enkel maar hun eigen risico kwijt zijn. Dat is het collectieve gebeuren van ons zorgstelsel. Het is niet een bakje die je voor jezelf spaart als je het niet gebruikt, nee dat komt door al die miljoenen premiebetalers. Als mensen willen stoppen met verzekerd zijn (gelukkig kan dat niet) wordt het hele model ondermijnd.
Dan heb ik echt zo iets waarom ben je nog verzekerd.
Daarnaast wil ik dan wel duidelijk aangeven dat ik geen intentie heb om überhaupt mijn verzekering op te zeggen (dat kan ook niet) want als je dan bijvoorbeeld in het ziekenhuis beland dan ben je wel weer blij dat je verzekerd bent even afgezien van je eigen risico wat je kwijt bent.
Híerom ben je dus verzekerd, zodat je 'goedkoop' in het ziekenhuis belandt. Ga maar eens in de US of A naar het ziekenhuis, of kijk maar eens naar daadwerkelijke facturen van ziekenhuisbehandelingen, dan betaal ik tien keer liever een premie, waarbij er voor mensen die het niet kunnen betalen óók nog eens een zorgtoeslag is.

Overigens worden medicijnen in de basisdekking ook (soms deels, soms volledig) vergoed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:13

Grannd

da Granndest

Het is n=1, maar toen ik bij een verhuizing van huisarts en apotheek was gewisseld hoefde ik ineens niet meer voor medicijnen te betalen bij allerlei kwaaltjes. Op de één of andere manier schreef mijn oude huisarts me allerlei spullen voor die betaald moesten worden terwijl ik sinds m'n nieuwe huisarts bijna nooit m'n portomonnee hoef te trekken bij de apotheek.
Geen idee waar dat precies aan ligt. De kwaaltjes (allergische reactie hier, neus- en/of oogdruppeltje daar bij irritatie) waren ongeveer van dezelfde aard.

[ Voor 12% gewijzigd door Grannd op 18-01-2018 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Grannd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:19:
Het is n=1, maar toen ik bij een verhuizing van huisarts en apotheek was gewisseld hoefde ik ineens niet meer voor medicijnen te betalen bij allerlei kwaaltjes. Op de één of andere manier schreef mijn oude huisarts me allerlei spullen voor die betaald moesten worden terwijl ik sinds m'n nieuwe huisarts bijna nooit m'n portomonnee hoef te trekken bij de apotheek.
Geen idee waar dat precies aan ligt. De kwaaltjes (allergische reactie hier, neus- en/of oogdruppeltje daar bij irritatie) waren ongeveer van dezelfde aard.
Welke medicijnen krijg ik vergoed?
Medicijnen die uw huisarts of specialist voorschrijft, krijgt u meestal vergoed uit de basisverzekering. Soms moet u een eigen bijdrage betalen voor uw medicijn. Het kan ook zijn dat uw zorgverzekeraar alleen de goedkoopste variant van een medicijn volledig vergoedt. De vergoedingen voor geneesmiddelen tellen mee voor het verplichte eigen risico.

Vergoeding van geregistreerde geneesmiddelen
Zorgverzekeraars vergoeden alleen geregistreerde medicijnen uit het Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS). Op de website medicijnkosten.nl kunt u opzoeken of een medicijn in het GVS is opgenomen.

Wilt u precies weten hoeveel u vergoed krijgt voor medicijnen? Dat kunt u het beste aan uw eigen zorgverzekeraar vragen. Want het maakt veel uit wat voor zorgverzekering u heeft en wat u daarin vergoed krijgt.

Vergoeding niet-geregistreerde geneesmiddelen
Zorgverzekeraars vergoeden doorgaans geen medicijnen die niet staan geregistreerd. Alleen in bijzondere omstandigheden is vergoeding toch mogelijk:

Voor uw ziekte is in Nederland geen behandeling meer mogelijk. Het niet-geregistreerde medicijn is de enige uitweg.
Uw ziekte is zeldzaam en komt in Nederland maar bij 1 op de 150.000 inwoners voor.
Er is geen ander gelijkwaardig medicijn voor u dat wel is geregistreerd.
Vergoeden van duurder medicijn
De meeste zorgverzekeraars vergoeden alleen de goedkoopste variant van medicijnen met dezelfde werkzame stof. Een zorgverzekeraar bepaalt welke variant hij vergoedt.

Soms kan de zorgverzekeraar ervoor kiezen toch de duurdere variant van een medicijn te vergoeden. Bijvoorbeeld als een arts u een duurder medicijn voorschrijft omdat u allergisch bent voor de goedkopere variant. De arts kan in dat geval "medische noodzaak" op het recept zetten. De duurdere variant moet wel zijn opgenomen in het basispakket van uw zorgverzekering.

Informatie opzoeken over vergoeding medicijnen
Op Medicijnkosten.nl vindt u informatie over de vergoeding van geneesmiddelen. Op deze website kunt u nagaan:

of uw medicijn in het basispakket van de zorgverzekering zit;
welke kosten meetellen voor uw eigen risico;
wat eventueel uw eigen bijdrage is;
of er een goedkoper medicijn is dat u wel helemaal krijgt vergoed.
Eigen bijdrage voor medicijnen
Soms moet u een eigen bijdrage betalen voor een medicijn. Dit heeft de volgende reden.

Medicijnen worden in groepen ingedeeld op grond van hun werking, en kunnen verschillende werkzame stoffen bevatten. De prijzen kunnen dan ook van elkaar verschillen. Per groep medicijnen geldt een maximale vergoeding uit de basisverzekering. Is de prijs van een medicijn hoger dan deze vergoeding, dan moet u bijbetalen. Hiervoor kunt u een aanvullende verzekering afsluiten bij uw zorgverzekeraar.

Eigen bijdrage voor Concerta en Strattera
Voor de medicijnen Concerta en Strattera (veel gebruikt bij de behandeling van ADHD) betaalt u een eigen bijdrage. De reden hiervoor is dat deze 2 medicijnen in het GVS in dezelfde medicijngroep zitten als het goedkopere middel methylfenidaat (Ritalin). Er zijn geen belangrijke verschillen tussen Concerta, Strattera en Ritalin. Omdat Ritalin goedkoper is, krijgt u dit geneesmiddel wel helemaal vergoed.
https://www.rijksoverheid...dicijnen-krijg-ik-vergoed

Vermoed dat je arts wellicht bepaalde medicijnen voorschreef die duurder waren dan die volledig vergoed werden.

Gaat het om exact hetzelfde medicatietraject met exact dezelfde middelen die in hetzelfde jaar bij huisarts A wel geld kost maar bij huisarts B niet? Of is het meer borrel-stijl dat je ooit eens bij bepaalde medicijnen moest bij betalen en dat je dat bij de nieuwe huisarts dat nog niet hebt gehad, maar dat het ook niet eens om dezelfde medicijnensoort gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

Nee niet hetzelfde traject, maar zou dus wel goed kunnen dat de ene huisarts een duurdere variant voorschreef. @MdO82 doet er in dat geval wel goed aan eens na te kijken of hij niet kan kiezen voor een goedkopere wel vergoedde variant van z'n medicijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Grannd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:32:
Nee niet hetzelfde traject, maar zou dus wel goed kunnen dat de ene huisarts een duurdere variant voorschreef. @MdO82 doet er in dat geval wel goed aan eens na te kijken of hij niet kan kiezen voor een goedkopere wel vergoedde variant van z'n medicijnen.
Dit klopt, maar helaas is er bij sommige medicatie geen goedkopere optie. Ik heb inspanningsastma, moet daarvoor elke ochtend medicijnen inhaleren. Dit was vroeger met een super praktische discus die je overal mee naartoe nam zonder afval (behalve wanneer ie leeg was na 60 gebruiken, dan netjes disponeren). Deze werd te duur, is nu vervangen door een ander systeem met blisterverpakkingen die je in een plastic ding doet en dan inhaleert. Geeft enorm veel extra afval, niet makkelijk mee te nemen... en nog steeds 130 euro per half jaar (omdat ik 1x per dag gebruik, zou eigenlijk 2x moeten zijn dus dan per 3 maanden). Mijn eigen risico haal ik er met mijn andere medicatie elk jaar net uit. Verder geen zorgkosten, dus ik begrijp het punt heel goed. Het is instinctief heel krom dat je al 1200 euro in het jaar aan verzekering uitgeeft en daar bovenop nog eens bijna 400 euro aan medicatie. Natuurlijk begrijp ik het concept van verzekeren, collectiviteit en dergelijke, maar toch voelt het ergens nog steeds echt heel krom.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

Hey da's raar, voor mijn inspanningsastma heb ik nooit voor medicijnen hoeven (bij)betalen, eerst had ik daarvoor inderdaad Ventolin in diskus, nu salbutamol met zo'n bijvuldingetje inderdaad, maar daar heb ik nootit voor hoeven betalen bij de apotheek of mijn eigen risico.
Enige verschil is dat ik het incidenteel gebruik, op het moment dat ik er last van heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Grannd op 19-01-2018 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Myeah, bij mij is het permanent gebruik helaas, anders kan ik fysiek vrij weinig. Ik heb salmeterol/fluticasonproprionaat, die elpenhaler ofzo... maar bij mij gaat het wel uit het eigen risico. Apart dat jij niet hoeft te betalen ervoor, zou dat per verzekeraar verschillen?

[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 19-01-2018 09:53 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
volgens mij hebben jullie een spraakverwarring, iedereen moet het eigen risico lappen voor de medicijnen die worden voorgeschreven. @SmurfLink jij deed voorkomen dat je ook nog eigen bijdrage GVS moest betalen voor je astma inhalers, daar zou je eventueel wat aan kunnen doen, niet aan het eigen risico. Overigens zijn er nog veel meer verschillende opties, oa de Turbuhaler variant die je niet hoeft bij te vullen. Anders bel je eens met je verzekering welke wel en niet 100% worden vergoed?

[ Voor 8% gewijzigd door Frieda op 19-01-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Laatst online: 22:42
Grannd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:52:
Hey da's raar, voor mijn inspanningsastma heb ik nooit voor medicijnen hoeven (bij)betalen, eerst had ik daarvoor inderdaad Ventolin in diskus, nu salbutamol met zo'n bijvuldingetje inderdaad, maar daar heb ik nootit voor hoeven betalen bij de apotheek of mijn eigen risico.
Enige verschil is dat ik het incidenteel gebruik, op het moment dat ik er last van heb.
Vorig jaar, eind maart 2017, zat ik bij FBTO en heb ik bij de apotheek aan FBTO €10,70 moeten betalen voor mijn Ventolin Diskus 200 (inspanningsastma). Dit is van mijn eigen risico afgegaan.

[Edit]
In detail:
VENTOLIN DISKUS INHPDR 200MCG 60DO (1 Stuk(s))
€ 2,78
Terhandstelling (1x)
€ 7,92

In 2016 heb ik wel 14 euro nog wat moeten betalen in de apotheek en toen werd het niet van mijn eigen risico afgehaald. Ik neem aan omdat er een alternatief was met als werkende stof Salbutamol dat goedkoper was.

[ Voor 21% gewijzigd door Fleximex op 19-01-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Medicijnen gaan toch van het eigen risico af?
https://www.rijksoverheid...dicijnen-krijg-ik-vergoed
en voor een tabel met het beleid per verzekeraar:
https://www.consumentenbo...g/vergoedingen/medicijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Laatst online: 22:42
Inderdaad, maar op https://www.medicijnkosten.nl moet je medicijn er dan wel bij staan. En onder 'Vergoed' staat het bedrag wat van je eigen risico af gaat.
Onder 'Door u zelf bij te betalen' staat het bedrag dat niet van je eigen risico af gaat. Daarvoor kan je afhankelijk van de verzekeraar een aanvullende GVS verzekering afsluiten.
'De vergoedingen voor geneesmiddelen (nog op te hogen met het uitgiftetarief van uw apotheker) worden door uw verzekeraar verrekend met uw eigen risico.' staat er op de website.

Dat is hoe ik het begrijp. Maar heel makkelijk is het niet voor de consument :)

[ Voor 10% gewijzigd door Fleximex op 19-01-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik vraag me ineens af... dat preferentiebeleid is ook nogal een incentive om als verzekeraar niet alleen de goedkoopste versie te stimuleren, maar bij gelijke prijs vooral ook de gebruikersonvriendelijkste: want dan is de kans het grootst dat een deel van de mensen kiest voor de gebruiksvriendelijkere, niet-vergoede variant, en dat bespaart de verzekering weer geld.

(Over perverse prikkels gesproken.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen referrals / affiliates voor eigen gewin!
Geen discussie over het zorgstelsel. Dat is hier offtopic en hoort in AWM.