Leuk dit topic. Even hemelaal doorgelezen. Mijn ervaring sinds 2018:
Wat opvalt is dat de Dyson in testen (zeker buitenlandse) vaak wint, maar meestal zitten in die testen niet de modellen die wij hier in NL kennen zoals Philips SpeedMax Pro en Bosch.
Zowel de Dyson als het topmodel Philips SpeedMax Pro gekocht in 2018 en getest zo lang als mogelijk was: de Dyson was zeker leuk, maar de review van Bright (waarin die 2 werden vergeleken) is alleszeggend: 2 jochies uit het Gooi die nog nooit stofzuigen als vaste taak hebben gehad. De Dyson is cool (want Dyson) en heeft een pistoolknop die je ingedrukt moet houden. "Dan begint ie direct met stofzuigen, de Philips duurt een seconde,
dus de Dyson wint het dan"
De Philips was in mijn ervaring simpelweg de beste bij echt gebruik. 2 redenen: de knop vasthouden bij Dyson leek me eerst slim (spaart makkelijker accu wanneer je ff iets opzij schuift of ergens heenloopt) maar vond ik later juist helemaal niet prettig. De Philips zet je ook eenvoudig aan/uit.
De zuigkracht kon ik eigenlijk geen onderscheid in merken op een PVC vloer met groeven. Het systeem met borstel hebben ze allebei.
De lampjes op de voorkant van de Philips zou wettelijk verplicht moeten worden voor alle stofzuigermondstukjes! Dat is geniaal. Je ziet lagen stof die je anders nooit ziet. Ik stofzuig juist daarom tegenwoordig in het donker! Dus de winnaar was snel duidelijk.
Ik kon het huis bijna geheel op stand 3 (Turbo) doen.
Fastforward 2,5 jaar en de accu leek nog maar 60% te zijn, hele huis op stand 2 werd al een uitdaging. Dat meet je eenvoudig in een gelijkvloers appartement. Ik heb toen nog wel een stunt uitgehaald via Coolblue waardoor ik sinds november 2020 kosteloos een nieuw model heb gekregen, dit keer de Philips SpeedPro Max series 7000, die in de basisspecificaties niet onderdoet voor de 8000.
Er is haast niks veranderd tov het oudere model. De accu gaat iets langer mee, stand 2 lijkt vergelijkbaar met "stand 2.5" van het oude model, dus die gebruik ik nu meestal.
Het grootste nadeel, waarom ik anno nu toch een ander model zou kiezen (mits de lampjes op het mondstuk zitten!) is wel de niet-verwisselbare accu! Dat kan echt niet bij zulke dure apparaten. Ze kosten 5x zoveel als een normale stofzuiger maar hebben slechts een fractie van de levensduur.
Dus mijn conclusie, Dyson extreem overpriced, Philips praktisch beter maar nog steeds te duur ivm de niet-verwisselbare accus. Bosch (met verwisselbare accu's) mist de ledjes op het mondstuk, dus voor nu als het moet zou ik nog steeds met pijn in mijn portemonnee de Philips weer kopen.
edit:
dit is als je een vervanger voor je gewone stofzuiger zoekt.
Zelf ben ik nu voor iemand op leeftijd op zoek naar een kruimelzuiger die wellicht ook met steel te gebruiken is als veredelde draadloze stofzuiger. Helaas zie je dan al gauw door de bomen het bos niet meer.. zeker online.
Edit 24-10-2021:
Bosch nieuwe serie draadloze stofzuigers met universele, verwisselbare accu's hebben nu ook verlichting op het mondstuk.
Ik zou geen Euro meer uitgeven aan draadloze stofzuigers zonder verwisselbare accu's. Je betaalt immers de absolute hoofdprijs voor een product dat binnen enkele jaren nog maar half zo lang bruikbaar is.
[
Voor 18% gewijzigd door
Jazco2nd op 24-10-2021 12:46
]