Duidelijk. De Zyxel gaat je bij deze setup niet helpen met een gastennetwerk. Ik heb hier ook een Zyxel in de kast liggen (van Tweak) maar heb daar nooit wat mee gedaan. Mocht daar al standaard een functie voor gastennetwerk in zitten, dan denk ik, doordat je een eigen DHCP-server gebruikt, deze niet gaat werken.
BugBoy schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:08:
[...]
De Zyxel is de hoofdrouter en verzorgt via NAT het lokale LAN. Ik heb de DHCP server uitgeschakeld, omdat ik liever de DHCP op mijn Linux doos gebruik. Daar kan ik meer instellen en die zorgt er ook voor dat mijn interne DNS werkt (ik kan nu gewoon https://pihole.int.bugboy.nl gebruiken i.p.v. een IP adres). Ik heb enkel de mobiele apparaten op WIFI draaien en die verbinden met de Zyxel. Mijn Linux server pakt de DHCP requesten op, dus dat werkt allemaal mooi.
Nu heb ik een aantal devices die ik liever niet in mijn gewone netwerk heb (bijv. Chinese meuk). Daarom wil ik graag het "gastnetwerk" inschakelen en daar die devices aan hangen. Die zien dan niet de overige apparaten in mijn netwerk en ook onderling zien ze elkaar niet. Prima idee lijkt mij, maar omdat ik de DHCP server op het hoofd LAN heb uitgeschakeld lijkt het er op dat de DHCP server ook niets meer doet op het gastnetwerk.
Ik zoek dus een manier om de DHCP server op het gastnetwerk in te schakelen, maar de DHCP server mag niet antwoorden op het reguliere WIFI of LAN.