• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:08
Duidelijk. De Zyxel gaat je bij deze setup niet helpen met een gastennetwerk. Ik heb hier ook een Zyxel in de kast liggen (van Tweak) maar heb daar nooit wat mee gedaan. Mocht daar al standaard een functie voor gastennetwerk in zitten, dan denk ik, doordat je een eigen DHCP-server gebruikt, deze niet gaat werken.
BugBoy schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:08:
[...]

De Zyxel is de hoofdrouter en verzorgt via NAT het lokale LAN. Ik heb de DHCP server uitgeschakeld, omdat ik liever de DHCP op mijn Linux doos gebruik. Daar kan ik meer instellen en die zorgt er ook voor dat mijn interne DNS werkt (ik kan nu gewoon https://pihole.int.bugboy.nl gebruiken i.p.v. een IP adres). Ik heb enkel de mobiele apparaten op WIFI draaien en die verbinden met de Zyxel. Mijn Linux server pakt de DHCP requesten op, dus dat werkt allemaal mooi.

Nu heb ik een aantal devices die ik liever niet in mijn gewone netwerk heb (bijv. Chinese meuk). Daarom wil ik graag het "gastnetwerk" inschakelen en daar die devices aan hangen. Die zien dan niet de overige apparaten in mijn netwerk en ook onderling zien ze elkaar niet. Prima idee lijkt mij, maar omdat ik de DHCP server op het hoofd LAN heb uitgeschakeld lijkt het er op dat de DHCP server ook niets meer doet op het gastnetwerk.

Ik zoek dus een manier om de DHCP server op het gastnetwerk in te schakelen, maar de DHCP server mag niet antwoorden op het reguliere WIFI of LAN.

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-06 19:50
De Zyxel kan naast de 'hoofd' WiFi tot 3 extra (gast-)netwerken aan.
Gebruikers van zo'n gast-netwerk kunnen elkaar zien en het internet gebruiken.

Een DHCP server op het interne LAN is dus niet bereikbaar. Tenzij je in de firewall de poorten openzet en de server van buitenaf bereikbaar maakt, of de server in een DMZ netwerk plaatst.
Ik heb wel een gasten-netwerk maar gebruik gewoon de Zyxel DHCP. De firewall/DMZ optie heb ik niet getest.

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-06 18:56
BugBoy schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:17:

Ik heb zojuist bericht gehad, maar omdat het modem nog goed werkt is het omruilen niet kostenloos. Het kost dan 75 euro, maar dan blijft het modem wel bezit van Tweak. Je kan je afvragen of een modem met enkel 802.11n op enkel 2.4Ghz nog passend is bij een 1Gbps glasvezelverbinding, maar die discussie ga ik maar niet aan. Ik ga geen 75 euro spenderen voor een modem die niet mijn eigendom wordt. Dan stuur ik dit modem wel terug (zit 50 euro borg op). Voor €189 heb ik de FRITZ!Box 5530 in huis en voor die €64 extra heb ik liever dat het modem van mijzelf is.
Dat is grappig. Bij mij lag de zyxel nog nieuw in de doos nooit gebruikt. Bij de overstap naar internet only mocht ik de zyxel weggooien. Ze willen hem niet terug. De borg van 50 euro kreeg ik netjes verrekend met mijn abonnement.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

rjhilbrink schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:42:
[...]

Dat is grappig. Bij mij lag de zyxel nog nieuw in de doos nooit gebruikt. Bij de overstap naar internet only mocht ik de zyxel weggooien. Ze willen hem niet terug. De borg van 50 euro kreeg ik netjes verrekend met mijn abonnement.
Moest je administratie kosten betalen voor de overstap? Zit hier nog met i+b, al gebruik ik het bellen helemaal niet (internet only was er toen nog niet) en de Zyxel ligt hier ook ongebruikt in de doos ergens op zolder.

edit:
Bij een downgrade brengen wij eenmalig € 25,- administratiekosten in rekening.

Een downgrade is:
- een wijziging van de internet-snelheid naar een lagere snelheid
- een wijziging van het abonnement dat een lager maandbedrag tot gevolg heeft

Wanneer aan één of meerdere voorwaarden van een upgrade wordt voldaan, maar ook aan één of meerdere voorwaarden van een downgrade, dan behandelen wij de wijziging als downgrade.

[Voor 27% gewijzigd door Raven op 29-01-2023 21:33]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 14:45
Kan ik de uitvoering: AVM FRITZ!Box 5530 (met XGS-Pon SFP) rechtstreeks op de glasvezel aansluiting hangen of moet er nog wat aangepast worden? Ik heb nu zo'n lompe Genexis media converter waar de LAN van naar de router gaat. Ik zou graag die media-converter er tussenuit halen, want is toch weer een extra point-of-failure en kost ook extra energie.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:07
Geen idee of het in andere regio's ook zo is maar Tweak bij mijn pa levert op AON, niet op PON dus dan gaat die router niet werken. De AON versie normaal gezien wel maar kijk even welke techniek Tweak op jou adres gebruikt :) .

uitvoering: AVM FRITZ!Box 5530 Fiber AON

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Raven schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Moest je administratie kosten betalen voor de overstap? Zit hier nog met i+b, al gebruik ik het bellen helemaal niet (internet only was er toen nog niet) en de Zyxel ligt hier ook ongebruikt in de doos ergens op zolder.

edit:

[...]
Bij mijn downgrade, brachten ze deze kosten niet in rekening. De medewerker aan de telefoon zei dat ze dit eigenlijk nooit deden; en dat een downgrade naar internet only gewoon gratis is. Ik zou ze dus gewoon even bellen om dit te regelen.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 20:43
BugBoy schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:31:
Kan ik de uitvoering: AVM FRITZ!Box 5530 (met XGS-Pon SFP) rechtstreeks op de glasvezel aansluiting hangen of moet er nog wat aangepast worden? Ik heb nu zo'n lompe Genexis media converter waar de LAN van naar de router gaat. Ik zou graag die media-converter er tussenuit halen, want is toch weer een extra point-of-failure en kost ook extra energie.
Als jij een XGS-PON aansluiting hebt wel, dan moet je wel even de klantenservice laten weten dat je dat gaat doen. PON serial doorgeven en dan kan je m omwisselen.

Welke genexis heb je op dit moment?

Share and Enjoy!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 14:45
@WCA Ik weet het type niet, maar zo ziet die er uit:

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• WCA
BugBoy schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:34:
@WCA Ik weet het type niet, maar zo ziet die er uit:
[Afbeelding]
aha, dan heb je niet de XGS-PON versie nodig, maar gewoon de AON variant.

Je hebt deze variant nodig:
https://fritzshop.nl/frit...tzbox-5590-fiber-aon.html OF https://fritzshop.nl/fritzbox/1155-fritzbox-5530-fiber.html

Verder een SC/PC (of SC/UPC) naar LC/APC patchkabel plus koppelblokje:
https://fritzshop.nl/glas...kabel-met-koppelblok.html

of
https://www.fs.com/de-en/products/151412.html + https://www.fs.com/de-en/products/168840.html

Het uit elkaar halen van dat FTU is enigszins gevoelig, het is vrij kwetsbaar. Ik haal meestal de guts van de genexis er uit, en dat gebruik ik als beschermingskap voor de kwetsbare aansluiting, daar moet je even handigheid in krijgen. Houd er wel rekening mee dat het laten vervangen/repareren van een FTU behoorlijk prijzig is.

Andere optie is je abonnement naar Internet+bellen zetten, dan krijg je ook een Fritz die direct op glas zit (een 5490 of een 5530) met een monteur die het voor je komt aansluiten.

[Voor 8% gewijzigd door WCA op 30-01-2023 20:42]

Share and Enjoy!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

rjhilbrink schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:42:
[...]

HuHu schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:54:
[...]

Bij mijn downgrade, brachten ze deze kosten niet in rekening. De medewerker aan de telefoon zei dat ze dit eigenlijk nooit deden; en dat een downgrade naar internet only gewoon gratis is. Ik zou ze dus gewoon even bellen om dit te regelen.
Hmm, gemaild, moet 't oude ding blijkbaar toch terugsturen :?
Maar als goed is i.d.d. geen kosten voor overstap :)

[Voor 32% gewijzigd door Raven op 31-01-2023 17:47]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik besloot gisteren in de ochtend ook maar eens te downgraden van internet-bellen-tv naar internet only. Helpdesk gebeld, geen probleem, monteur kon zelfs dezelfde middag nog langskomen en hij kon ook gewoon de fritzbox en het tv-kastje meenemen. Sta er versteld van hoe snel dit geregeld was.Ook geen kosten in rekening gebracht trouwens

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Inmiddels zijn ze er achter hoe oud de Zyxel is, die hoeft niet terug :) Alleen kwam nog de vraag m.b.t. media omvormer, ik heb zo'n Genexis ding op de FTU zitten, dus hopelijk zit dat wel goed.

Oscar Wilde

• WCA
Raven schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:31:
Inmiddels zijn ze er achter hoe oud de Zyxel is, die hoeft niet terug :) Alleen kwam nog de vraag m.b.t. media omvormer, ik heb zo'n Genexis ding op de FTU zitten, dus hopelijk zit dat wel goed.
Wat is de vraag? Die Genexis mag je gewoon houden in principe. Wel zijn die al best oud, en de voeding van die dingen gaat regelmatig stuk. Houd daar rekening mee.

Share and Enjoy!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

WCA schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:19:
[...]

Wat is de vraag? Die Genexis mag je gewoon houden in principe. Wel zijn die al best oud, en de voeding van die dingen gaat regelmatig stuk. Houd daar rekening mee.
Of er wel een media omvormer nodig was i.v.m. overstap i+b -> i-only, toen gaf ik aan dat ik een Genexis-ding aan de muur had zitten (waar al jaren de router-pc op de netwerkpoort zit) i.p.v dat ding wat op de site staat. Geen idee of dat qua werking uitmaakt.

Voor de duidelijkheid, Tweak had het over

ik heb al jaren zoiets als dit aan de muur:

M.b.t. voeding, die is vooralsnog niet één keer kaduuk gegaan sinds ik sinds 2015 het Gb-abo heb.

Oscar Wilde

• WCA
Raven schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:44:
[...]

Of er wel een media omvormer nodig was i.v.m. overstap i+b -> i-only, toen gaf ik aan dat ik een Genexis-ding aan de muur had zitten (waar al jaren de router-pc op de netwerkpoort zit) i.p.v dat ding wat op de site staat. Geen idee of dat qua werking uitmaakt.

Voor de duidelijkheid, Tweak had het over
[Afbeelding]
ik heb al jaren zoiets als dit aan de muur:
[Afbeelding]

M.b.t. voeding, die is vooralsnog niet één keer kaduuk gegaan sinds ik sinds 2015 het Gb-abo heb.
Is dat je eigen foto? Als je genexis maar 1 ethernetpoort heeft, is die qua werking identiek aan een standaard media converter, en kan je die gewoon gebruiken. Als het dezelfde is als op de foto gaat 't denk ik niet werken met internet only abo.

De voedingen zijn op 't moment echt met bosjes aan het uitvallen though, maar er is prima een vervanging voor te krijgen gelukkig. Meer dat als het ding niet werkt, dat je weet dat het hoogstwaarschijnlijk daar aan ligt :)

Share and Enjoy!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 14:20
Heb toevallig van de week nog gevraagd of ik die Zyxel mocht 'ruilen' voor een FritzBox: Mag, maar moet ik wel ff €75,- voor lappen.

Met gelijk de zin erachter of ik akkoord ging met de opdracht... :?

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dwazer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:18:
Heb toevallig van de week nog gevraagd of ik die Zyxel mocht 'ruilen' voor een FritzBox: Mag, maar moet ik wel ff €75,- voor lappen.

Opzegging en nieuw abbo afsluiten scheelt 50 euro :p

Blog - Tweak uptime

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

WCA schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:46:
[...]

Is dat je eigen foto? Als je genexis maar 1 ethernetpoort heeft, is die qua werking identiek aan een standaard media converter, en kan je die gewoon gebruiken. Als het dezelfde is als op de foto gaat 't denk ik niet werken met internet only abo.
Nee, ff snel geGoogled omdat ik geen zin had alles aan de kanten te schuiven om een goede foto te kunnen maken :+
Net ff achter meubels gekeken, heb de 1-poorts versie.
WCA schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:46:
De voedingen zijn op 't moment echt met bosjes aan het uitvallen though, maar er is prima een vervanging voor te krijgen gelukkig. Meer dat als het ding niet werkt, dat je weet dat het hoogstwaarschijnlijk daar aan ligt :)
Yikes.

Oscar Wilde

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:52
Oppassen met overstappen bij Tweak btw als je per jaar betaald. Op 7 november ben ik overgestapt naar KPN aangezien ik al buiten mijn jaarcontract was, en mijn jaarbetaling was tot en met 30 november.

Tweak weigert nu de resterende dagen terug te betalen, aangezien ik "twee maanden gratis" gekregen heb door een jaarbetaling te doen. Ik kan hier in de AV die ik getekend heb en de omzetting naar een jaarbetaling die ik getekend heb niks over vinden. Niet dat dit een ramp is, gaat om tientjes, maar geheel eerlijk zaken doen is dit natuurlijk niet 8)7. Als ik dus aan het begin van die twee maanden "gratis periode" opgezegd zou hebben boor je jezelf 2 maanden door de neus...

• RobbyTown
  • Niet online
Goed om te weten ja. Maar van de andere kant. Stel je kon 7 nov opzeggen. KPN komt 7 nov toch niet ivm zieke monteur. Word pas de 8ste of misschien de 9de. Dan zit je 2 dagen zonder internet. Beetje overlap om niet zonder te zitten is ook wel fijn toch?

Blog - Tweak uptime

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:23
Plofkotje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:18:
Oppassen met overstappen bij Tweak btw als je per jaar betaald. Op 7 november ben ik overgestapt naar KPN aangezien ik al buiten mijn jaarcontract was, en mijn jaarbetaling was tot en met 30 november.

Tweak weigert nu de resterende dagen terug te betalen, aangezien ik "twee maanden gratis" gekregen heb door een jaarbetaling te doen. Ik kan hier in de AV die ik getekend heb en de omzetting naar een jaarbetaling die ik getekend heb niks over vinden. Niet dat dit een ramp is, gaat om tientjes, maar geheel eerlijk zaken doen is dit natuurlijk niet 8)7. Als ik dus aan het begin van die twee maanden "gratis periode" opgezegd zou hebben boor je jezelf 2 maanden door de neus...
In het jaarcontract dat ik bij Tweak heb getekend staat iets dat op het volgende neerkomt:
Na het eerste jaar betaal je iedere keer per jaar met korting. Als je dan gedurende zo'n jaar opzegt betaal je per maand en vervalt de jaar korting. Effectief betekent dit bijvoorbeeld dat als je na bijvoorbeeld 22 maanden opzegt je 2 keer het jaarbedrag hebt betaald

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:52
RobbyTown schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:48:
Goed om te weten ja. Maar van de andere kant. Stel je kon 7 nov opzeggen. KPN komt 7 nov toch niet ivm zieke monteur. Word pas de 8ste of misschien de 9de. Dan zit je 2 dagen zonder internet. Beetje overlap om niet zonder te zitten is ook wel fijn toch?
Ik heb bij KPN van de overstap service gebruik gemaakt, dit zou KPN dan onderling met Tweak geregeld hebben.

• Sjrd83
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 21:03
Ik wil mijn tweak router vervangen en wilde dat doen met de AVM FRITZ!Box 5530 Fiber AON omdat ik tevreden ben met Fritz en ook wat repeaters heb.

Ik heb de volgende aansluiting maar daar past de AON niet op. Wat kan ik doen om dit werkend te krijgen?
Ik weet dat tweak ook de AVM FRITZ!Box 5530 Fiber aanbiedt (die kan ik eventueel omwisselen voor 75 euro begreep ik hierboven) maar dan is die in bruikleen. Voor een paar euro meer ben ik zelf eigenaar.

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

[Voor 0% gewijzigd door Sjrd83 op 03-02-2023 13:09. Reden: typo]

Sjrd83 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:08:
Ik wil mijn tweak router vervangen en wilde dat doen met de AVM FRITZ!Box 5530 Fiber AON omdat ik tevreden ben met Fritz en ook wat repeaters heb.

Ik heb de volgende aansluiting maar daar past de AON niet op. Wat kan ik doen om dit werkend te krijgen?
Ik weet dat tweak ook de AVM FRITZ!Box 5530 Fiber aanbiedt (die kan ik eventueel omwisselen voor 75 euro begreep ik hierboven) maar dan is die in bruikleen. Voor een paar euro meer ben ik zelf eigenaar.

Kunnen mij hierbij helpen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt erg veel op wat ik toen had
Zie https://gathering.tweaker...message/66404640#66404640

sneller usenet? tips en tricks

• Sjrd83
Bedankt voor de reactie Mr-D.

Ik heb nu een Fritzbox 5490, iemand die al over is op een AVM FRITZ!Box 5530 Fiber van Tweak? Hoe zit de aansluiting daar?

Als ik naar mijn verbinding kijk in mijn huidige Fritzbox staat er ook AON:
'Connection type: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10)'

Is het misschien zo dat ik ook de groen aansluiting kan gebruiken die nu in de eerste afbeelding binnenkomt? Ik kan niet goed zien of die aangesloten zit.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:41
Sjrd83 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:08:

Kunnen mij hierbij helpen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Koppelbus SC/APC op de groene SC/APC connector en patchsnoer SC/APC naar LC voor je 5530

• Sjrd83
Dit is de verbinding op de 5530. Ik moet dus eigenlijk van de blauwe aansluiting naar de groene aansluiting.
Wat voor soort aansluiting is dit dan?

@iMode, gaat jou oplossing er vanuit dat ik de groene aansluiting kan gebruiken van onderstaande plaatje? Want als dat zo is dan hoef ik toch niet naar de blauwe aansluiting
Sjrd83 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:52:
Bedankt voor de reactie Mr-D.

Ik heb nu een Fritzbox 5490, iemand die al over is op een AVM FRITZ!Box 5530 Fiber van Tweak? Hoe zit de aansluiting daar?

Als ik naar mijn verbinding kijk in mijn huidige Fritzbox staat er ook AON:
'Connection type: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10)'

Is het misschien zo dat ik ook de groen aansluiting kan gebruiken die nu in de eerste afbeelding binnenkomt? Ik kan niet goed zien of die aangesloten zit.
Volgens mij was groen voorheen alleen voor tv en volgens jouw foto klopt dat ook want hij gaat over naar coax, nee je hebt echt blauw nodig.

• 4pp3l
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Sjrd83 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:41:
Dit is de verbinding op de 5530. Ik moet dus eigenlijk van de blauwe aansluiting naar de groene aansluiting.

[Afbeelding]

@iMode, gaat jou oplossing er vanuit dat ik de groene aansluiting kan gebruiken van onderstaande plaatje? Want als dat zo is dan hoef ik toch niet naar de blauwe aansluiting
[Afbeelding]
De aansluiting van de 5530 AON is een LC/APC connector (klein groen) naar (als ik je FTU zo zie) SC/PC connector. Maw, een kabeltje LC-APC naar SC-PC.

• Sjrd83
Mr-D. schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Volgens mij was groen voorheen alleen voor tv en volgens jouw foto klopt dat ook want hij gaat over naar coax, nee je hebt echt blauw nodig.
De coax kabel gaat er achterlangs (heeft geen verbinding met groene of blauwe aansluiting, misschien een beetje lastig te zien op de foto).

• Sjrd83
4pp3l schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:47:
[...]

De aansluiting van de 5530 AON is een LC/APC connector (klein groen) naar (als ik je FTU zo zie) SC/PC connector. Maw, een kabeltje LC-APC naar SC-PC.
Zou het zo 'simpel' kunnen zijn? 8)7
Tweak accepteert deze aansluiting of moet ik daar ook nog wat aan doorgeven? De router is tenslotte 'geaccepteerd' door Tweak.

[Voor 17% gewijzigd door Sjrd83 op 03-02-2023 14:02]

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:41
Sjrd83 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:41:

LC/APC

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb 15 jaar lang in de glasvezel gewerkt (als monteur, later leidinggevende). Huis aansluitingen deden wij (gelukkig) nooit haha.

Ik weet dus niet op welke vezel het signaal staat, wellicht weet een andere tweaker dit? Als hij op blauw staat: Patchsnoer SC/PC (blauw) naar LC/APC (groen).

Als hij op groen staat: Koppelbus + Patchsnoer SC/APC (groen) naar LC/APC (groen).

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:27
Aan de FTU te zien is het CAI Harderwijk, dan is groen inmiddels niet meer in gebruik (hier stond het TV signaal op vroeger)

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

• Sjrd83
iMode schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:18:
[...]

Ik heb 15 jaar lang in de glasvezel gewerkt (als monteur, later leidinggevende). Huis aansluitingen deden wij (gelukkig) nooit haha.

Ik weet dus niet op welke vezel het signaal staat, wellicht weet een andere tweaker dit? Als hij op blauw staat: Patchsnoer SC/PC (blauw) naar LC/APC (groen).

Als hij op groen staat: Koppelbus + Patchsnoer SC/APC (groen) naar LC/APC (groen).
Dank voor je antwoord. Dat bevestigd dit plaatje dat ik vond:

Regio is trouwens Almere.
BobV schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:20:
Aan de FTU te zien is het CAI Harderwijk, dan is groen inmiddels niet meer in gebruik (hier stond het TV signaal op vroeger)
Aan de FTU te zien is het 1 van de ruim 1 miljoen Reggefiber aansluitingen tussen 2011 en 2016... Dit is de Tyco U-FTU (TY-01).

Signaal staat op de blauwe vezel links. Patchkabel die je nodig hebt is dus aan de ene kant SC-(U)PC en aan de andere kant LC-APC.

Die patchkabel kan je bij meerdere webshops bestellen voor een paar euro maar ik zie net dat je die dus ook erbij kan krijgen.

[Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 03-02-2023 19:01]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• 4pp3l
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Sjrd83 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:23:
[...]

Dank voor je antwoord. Dat bevestigd dit plaatje dat ik vond:

[Afbeelding]

Regio is trouwens Almere.
Almere? Waarom bel je niet even naar Tweak of je een kabeltje kan komen halen :-) Ben je vanavond nog online ;-)

• Sjrd83
4pp3l schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:36:
[...]

Almere? Waarom bel je niet even naar Tweak of je een kabeltje kan komen halen :-) Ben je vanavond nog online ;-)
Dat is een goeie tip ;-). Ik wilde eigenlijk eerst even weten wat ik nodig had O-)
Ik ga even bellen. Bedankt allemaal voor de hulp.

edit: gebeld en kan het zo ophalen. Al die moeite voor niks. 8)7 |:(

[Voor 11% gewijzigd door Sjrd83 op 03-02-2023 14:55]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*zucht* , meerdere keren op verzoek aangegeven wanneer ik van i+b naar i-only overzet wil worden, lezen ze daar telkens overheen...

Oscar Wilde

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Plofkotje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:18:

Tweak heeft dit heel duidelijk in hun documentatie staan: een jaarbetaling is uitsluitend voor een compleet jaar. Zeg je ergens binnen dat jaar op, dan wordt met terugwerkende kracht jouw jaarbetaling omgerekend naar maandbetalingen met de normale, hogere, maandbedragen. Ik ken jouw jaarbedrag niet, maar het kan daardoor prima zijn dat er daardoor niets meer overblijft als je in de laatste maand opzegt. Je kan dus niet even je jaarbedrag door 12 delen en verwachten dat je in jouw geval dan 1/12 deel terug krijgt. Staat gewoon netjes vermeld. :)

Alles kan stuk.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Zit sinds vandaag ook bij Tweak. Aanvraag in 2019 gedaan, maar het duurde even voor alles was aangelegd :9

Er zou vandaag een monteur langskomen om ‘een kastje’ te monteren. Aangezien in internet only heb afgesloten en je daarbij je eigen hardware moet regelen was ik benieuwd waarom en heb vanmorgen de SFP interface maar gewoon aangezet op mijn router. En dat werkte.

Enfin, ik had een vanmorgen overleg dus mijn vrouw moest de monteur te woord staan. Omdat ik niet wist wat hij ging doen heb ik de Ziggo lijn weer geactiveerd in mijn router zodat ik ongehinderd kon vergaderen. Krijg ik een appje van mijn vrouw: “Monteur zegt dat de verbinding echt slecht is, upload is véél te laag”
Terwijl vanmorgen alles goed werkte.

Wat blijkt, heeft die man gewoon een kabel in mijn switch geprikt. Dat was dus de Ziggo verbinding.. :D Hij snapte er blijkbaar he-le-maal niets van. Resultaat: er ligt nu een of ander kastje in de doos in mijn meterkast en de monteur is maar vertrokken. En ik heb de SFP interface maar weer aangezet en het Ziggo modem snel in de doos gestopt }:O

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:07
Nu ben ik toch heel benieuwd van welke club die monteur geweest is en hoe die lui werken, dit verzin je toch niet?

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-06 23:01

Pixelmagic

Ubergeek

Andros schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:56:
Nu ben ik toch heel benieuwd van welke club die monteur geweest is en hoe die lui werken, dit verzin je toch niet?
Het is geen club, het zijn gewoon zzp'ers die zich voor een klusje laten inhuren. Heb uitgebreid met de man die bij ons kwam staan praten, alles is eigen spul, krijgen per klusje betaald en sluiten alleen de laptop aan op de media converter (als het goed gaat dus) en kijken of ze een IP adres krijgen en doen vervolgens een speedtest. Als dat werkt zit de klus er op, tenzij je een modem afneemt uiteraard.

De echte signaal meting gebeurd door de mensen die het kaste binnen afmonteren, die hebben echte apparatuur en werken wel voor een "club".

Dit alles gebaseerd op hoe het hier is gegaan met e-fiber en tweak.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dit is nu al de tweede internet storing bij Tweak in Almere Buiten deze week. En niet eens aan Tweak te wijten volgens mij.

Woensdag 15 februari was er een stroomstoring in de wijkcentrale. Twee uur lang geen internet.

Vrijdag 17 februari is er in diezelfde wijkcentrale een switch onbereikbaar geworden, vermoedelijk door UPS defect. Tweak heeft het over een "KPN wijkcentrale".

• WCA
Haay schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:02:
Dit is nu al de tweede internet storing bij Tweak in Almere Buiten deze week. En niet eens aan Tweak te wijten volgens mij.

Woensdag 15 februari was er een stroomstoring in de wijkcentrale. Twee uur lang geen internet.

Vrijdag 17 februari is er in diezelfde wijkcentrale een switch onbereikbaar geworden, vermoedelijk door UPS defect. Tweak heeft het over een "KPN wijkcentrale".
KPN-Netwerk (reggefiber) om precies te zijn. Daar hangt de apparatuur van Tweak in.

KPN heeft zelf ook storing daar op dit moment overigens, vermoedlijk ook andere partijen als T-mobile en Jonaz

Edit: inmiddels is de storing opgelost

[Voor 11% gewijzigd door WCA op 17-02-2023 19:26]

Share and Enjoy!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:47

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Ik zat al al weer met een fallback te kloten in de 5490 die direct op de fiber zit.
Nieuwe provider maken op lan 1 waar een ik een AP op zet die met m'n gsm verbindt.
Andersom AP trouwens, deze maakt van wifi weer ethernet.
Niet erg succesvol (het werkte bij vlagen) en je kan dan de fiber niet meer monitoren.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Haay schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:02:
Dit is nu al de tweede internet storing bij Tweak in Almere Buiten deze week.
En nu de 3e...

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Werkt hier weer maar zie geen info/oorzaak op https://tweakstatus.nl/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• WCA
Ik heb even gekeken, de netbeheerder (kpn netwerk) lijkt elke keer de UPS te "repareren". Maar dat ding is gewoon aan vervanging toe. Alle providers in die wijkcentrale klappen er uit ook.

Share and Enjoy!

Zit ook in Buiten maar nergens last van gehad, zal dan niet in mijn wijk zijn.

@Gravit0n en aan welke storing van de 3 is Tweak dan schuldig?
En nee ik werk er niet.

• WCA
Mr-D. schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:23:
Zit ook in Buiten maar nergens last van gehad, zal dan niet in mijn wijk zijn.

En nee ik werk er niet.
Tweak is gewoon verantwoordelijk voor de continuïteit natuurlijk. Wie z'n schuld het is dat de stroom uitvalt is daar niet heel relevant bij. Het kan hooguit begrip helpen kweken.

Share and Enjoy!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mr-D. schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:23:

En nee ik werk er niet.
Voor mij als klant zijnde is dat Tweak, ongeacht welke onderleverancier zij gebruiken.

Dat een UPS van KPN de boosdoener blijkt te zijn zal mij een worst wezen natuurlijk, ik werk thuis en ben ervan afhankelijk (ja ik ben me bewust van het feit dat het een consumentenverbinding is zonder SLA). :)
Gravit0n schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:24:
[...]

Voor mij als klant zijnde is dat Tweak, ongeacht welke onderleverancier zij gebruiken.

Dat een UPS van KPN de boosdoener blijkt te zijn zal mij een worst wezen natuurlijk, ik werk thuis en ben ervan afhankelijk (ja ik ben me bewust van het feit dat het een consumentenverbinding is zonder SLA). :)
Je zegt het al je hebt een consumentenlijn.
Ik heb 2 jaar thuis gewerkt, en mijn vrouw werkt elke dag nog thuis, in die tijd maar een keer terug hoeven vallen op de WiFi van de buren.
Wij delen dit al jaren als het bij de ene uitvalt.
Eigenlijk pas 2 keer gebruik van gemaakt.

Ook een tijdje ziggo als tweede lijn gebruikt maar alleen door eigen toedoen gebruiknvan moeten maken.

Dus als het internet voor jouw echt zo belangrijk is, dan zou ik een oplossing zoals hierboven staat gaan realiseren.

Misschien heb ik heel veel geluk gehad en jij veel pech.

• RobbyTown
  • Niet online
Gelukkig is er 4G als Tweak er even uit ligt dan heb ik dat als backup. Ooit overwogen Ziggo als backup maar iets te duur alternatief. Voor mijzelf een log bijgehouden. 2019, 0 storing. 2021 was een redelijk rampen jaar als je geen minuut zonder kunt.

Tweak is wel een van de weinige die vlot de status pagina update als er storing is. Met Ziggo uren storing en op de storingspagina niets te vinden wat er aan de hand is, meestal als de storing voorbij was kwam de info. Als dat nu nog zo is weet ik niet, zit alweer een tijdje bij Tweak.

Blog - Tweak uptime

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-06 10:43
Hmm, al een hele dag storing bij CD…oplostijd onbekend…

Door nog onbekende oorzaak kan het voorkomen dat alleen NPO 1, 2 en 3 te zien zijn. Dit probleem is in onderzoek bij Canal Digitaal en de oplostijd is nog niet bekend.

[Voor 1% gewijzigd door Jan Driebeen op 22-02-2023 19:11. Reden: Typo]

• pd5lwd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 18:33
Jan Driebeen schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:11:
Hmm, al een hele dag storing bij CD…oplostijd onbekend…

Door nog onbekende oorzaak kan het voorkomen dat alleen NPO 1, 2 en 3 te zien zijn. Dit probleem is in onderzoek bij Canal Digitaal en de oplostijd is nog niet bekend.
Hier in Leeuwarden ook de hele dag :(

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-06 19:11
onderhand zou de app weer werken volgens de status pagina tv kastje nog niet

https://tweakstatus.nl/

FS19 server info http://des-clan.nl

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Het lukt mij niet om IPv6 werkend te krijgen op mijn Mikrotik. Ik kom van een Ziggo lijn en daar werkte het prima en van wat ik begreep zou dezelfde configuratie gewoon een ip-block moeten opleveren. Ik zit in regio Oss, die is nieuw voor Tweak. Iemand die het wel werkend heeft op een Mikrotik of in deze regio? Anders ga ik support zo wel even vragen of ze wat zijn vergeten te activeren in deze hoek van het land ;)
Oeps 1316 geen internet

Werkt weer :)

[Voor 35% gewijzigd door Hans_18T op 27-02-2023 19:17]

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vandaag heeft cd de tv ontvanger geupdate.
Weg zenderlijst :( ...
Snel zappen is er niet meer bij ..

Puinhoop onderhand de tv ontvanger..
Geheel onoverzichtelijk en verwarrend ..

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 10:31
Sinds vorige maand hier glasvezel van Tweak met de fritzbox 5530 en heb de 7590 AX v2 als mesh ingesteld…echter sinds 1 week zowel boven als beneden regelmatig slechte wifi 5mb/s…iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Bekabeld gaat wel goed 930 minimiaal en heb beide al helemaal uitgezet en aangezet en ook dat mag niet baten

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:29
dbz1985 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:49:
Sinds vorige maand hier glasvezel van Tweak met de fritzbox 5530 en heb de 7590 AX v2 als mesh ingesteld…echter sinds 1 week zowel boven als beneden regelmatig slechte wifi 5mb/s…iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Bekabeld gaat wel goed 930 minimiaal en heb beide al helemaal uitgezet en aangezet en ook dat mag niet baten
Ander WiFi kanaal kiezen en zorgen dat je op 5Ghz verbindt.

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 10:31
stormfly schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:52:
[...]

Ander WiFi kanaal kiezen en zorgen dat je op 5Ghz verbindt.
Dank voor je bericht…had ik gedaan en ging wel iets beter icm NLziet (was vergeten bij te vermelden dat dit ook met tv het probleem is) en de tv gaat volgens mij alleen op 2,4ghz…nu stottert de tv vaak en als ik dan de test doe met mijn iphone 11 pro is het om te janken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stormfly
dbz1985 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Dank voor je bericht…had ik gedaan en ging wel iets beter icm NLziet (was vergeten bij te vermelden dat dit ook met tv het probleem is) en de tv gaat volgens mij alleen op 2,4ghz…nu stottert de tv vaak en als ik dan de test doe met mijn iphone 11 pro is het om te janken
Bijzonder is het bedraad of draadloos verbonden? Kan je het herleiden tot 1 AP met problemen? Een draadloos netwerk vergroten werkt het meest stabiel met UTP kabels.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BitAndre
dbz1985 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:49:
Er zijn vele mogelijke redenen waarom WiFi slecht functioneert.

Je kan last hebben van 'stoor-zenders': WiFi van de buren, DECT telefoons, babyfoons, magnetrons, enz..
Of de opstelling is suboptimaal. B.v, als het signaal door muren of vloeren heen moet, of door reflectie van het signaal er 'dode zones' in huis hebt.

Hier staan een aantal nuttige tips om mee te beginnen: https://www.tweak.nl/supp...or-een-optimaal-wifi.html

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 22:10
Heeft iemand momenteel ook last van slechte routing vanaf het internet naar de tweak verbinding thuis?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• stormfly
lexuzu schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:36:
Heeft iemand momenteel ook last van slechte routing vanaf het internet naar de tweak verbinding thuis?
Met zo weinig info/onderbouwing kan iemand toch geen inhoudelijk antwoord geven?

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat voor waardes krijg je bij https://fast.com/nl ?

Ziet er goed uit bij mij hier in Almere.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 22:10
Inmiddels al opgelost. Een internet radio (Imperial Dabman) bleek m'n netwerk plat te leggen.

• Diegooo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-04 18:54
Even benieuwd omdat er momenteel een E-Fiber aansluiting bij het nieuwe huis ligt. Ik zag dat via Tweak je televisie krijgt door middel van Canal Digital, wat zijn hier een beetje jullie meningen over? Hoe functioneert het?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 22:29
Lees een paar pagina's terug @Diegooo maar de consensus is volgens mij dat live televisie best aardig lijkt te werken maar zodra je pauzeert of gaat spoelen is het gedaan.

Men raadt over het algemeen internet (eventueel telefonie erbij) aan met een abonnement op NLZiet.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 11:02
Diegooo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:44:
Even benieuwd omdat er momenteel een E-Fiber aansluiting bij het nieuwe huis ligt. Ik zag dat via Tweak je televisie krijgt door middel van Canal Digital, wat zijn hier een beetje jullie meningen over? Hoe functioneert het?
Dat Abbo met telefonie erbij is omdat je er dan een modem bij krijgt ipv dat je dat zelf moet verzorgen en moet gaan "klooien".

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:56
Nu met de prijsverhogingen bij Ziggo wil ik tweak serieus overwegen. Voor nog 51 euro p/m heb je een enorm snelle verbinding en televisie met alle ESPN kanalen. Wat betreft televisie maak ik me een beetje zorgen. In het Canal Digital tv app topic had ik gelezen dat de beeldkwaliteit niet echt denderend is en ook maar 25hz.
Is de beeldkwaliteit beter als je gebruik maakt van de door tweak geleverde mediabox? Wat is jullie ervaring?
Alleen glas voor 35 euro p/m met B.V. NLziet is voor ons geen optie. We zouden ook graag naar ESPN willen kijken. Dat kun je helaas niet los afsluiten.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-06 23:01

Pixelmagic

Ubergeek

meesje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:21:
Nu met de prijsverhogingen bij Ziggo wil ik tweak serieus overwegen. Voor nog 51 euro p/m heb je een enorm snelle verbinding en televisie met alle ESPN kanalen. Wat betreft televisie maak ik me een beetje zorgen. In het Canal Digital tv app topic had ik gelezen dat de beeldkwaliteit niet echt denderend is en ook maar 25hz.
Is de beeldkwaliteit beter als je gebruik maakt van de door tweak geleverde mediabox? Wat is jullie ervaring?
Alleen glas voor 35 euro p/m met B.V. NLziet is voor ons geen optie. We zouden ook graag naar ESPN willen kijken. Dat kun je helaas niet los afsluiten.
Sinds september ofzo weg bij Ziggo en om naar Tweak, geen seconde spijt van tot op heden. Stabiel als een huis, snelheid meer dan prima en één keer auw bij het jaar betalen maar wel veel goedkoper.

Ziggo sluit je niet snel écht van de kabel af, dus basis TV blijf je nog wel even kunnen kijken als je dat zou willen. Je zou zelfs nog van iemand een smartcard kunnen lenen om een pakket te kunnen zien zo,ang er signaal op staat.

PVoutput van mijn 4950Wp

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:49
Ok even een vraagje hier aan degene die al Tweak hebben (E-Fiber in deze regio).
Ik heb het zelf nog niet dus kan het niet 100% zelf testen maar een vriend van mij is sinds 2 weken nu actief via e-fiber met Tweak internet only.

Met een UniFi Dream Router halen we met de upload ca 930Mb/s maar de download komt niet boven de 500Mb/s, soms net 600. Enig idee wat we hieraan kunnen doen? De UDR is rechstreeks op media converter aangesloten en geeft gigabit aan. Heb geen smart queues aan en verder geen beperkingen.

PS. het maakt niet uit of IPS/IDS aan staat, krijg zelfde resultaat.

Of moet ik hem toch naar een Dream Machine SE over laten stappen?

[Voor 11% gewijzigd door tcviper op 10-03-2023 09:01]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

tcviper schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:52:
Ok even een vraagje hier aan degene die al Tweak hebben (E-Fiber in deze regio).
Ik heb het zelf nog niet dus kan het niet 100% zelf testen maar een vriend van mij is sinds 2 weken nu actief via e-fiber met Tweak internet only.

Met een UniFi Dream Router halen we met de upload ca 930Mb/s maar de download komt niet boven de 500Mb/s, soms net 600. Enig idee wat we hieraan kunnen doen? De UDR is rechstreeks op media converter aangesloten en geeft gigabit aan. Heb geen smart queues aan en verder geen beperkingen.

Misschien de vraag (ook) stellen in het Ubiquiti topic?
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:49
Goeie, thanks 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:49
[b]tcviper in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"
Denk het wel. Volgens Ubiquity is íe geschikt voor 'Internet speeds up to 700 Mbps' (https://store.ui.com/coll...les/products/dream-router).

Dat lijkt dus te kloppen...

Acties:
  • +1Henk 'm!
tcviper schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:52:

ik heb de pro versie met actieve IPS aan en trek de lijn zo goed als dicht, ik heb er ook nog bellen bij mijn abbo maar geen TV.

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:27
Let op, er is een verschil tussen de UDR (Dream Router) en de UDM lijn (Dream Machine). Ik heb wel vaker gelezen dat de UDR wat traag kan zijn in bepaalde scenario's. Ik weet dat de UDM Pro inderdaad wel prima werkt.

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

• remco_k

remco_k

Bij Ziggo ook. Hooguit dat een sportkanaal hoger zit, maar dat was het dan.

Alles kan stuk.

• meesje
remco_k schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:48:
[...]

Bij Ziggo ook. Hooguit dat een sportkanaal hoger zit, maar dat was het dan.
Waar heb je deze info vandaan? Zelfs de Ziggo GO TV app is 50hz. Nog geen 1080, maar nu nog 720. Daar zijn ze mee bezig.
Ik ben erg benieuwd of je via de Canal Digital mediabox nog steeds op 25hz zit of dat dit betere beeldkwaliteit oplevert. Dus beter dan dat je nu gewoon via hun app een maandabonnement afneemt.

[Voor 38% gewijzigd door meesje op 11-03-2023 09:39]

• remco_k

remco_k

meesje schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:20:
[...]
Waar heb je deze info vandaan? Zelfs de Ziggo GO TV app is 50hz. Nog geen 1080, maar nu nog 720. Daar zijn ze mee bezig.
Uit mijn algemene kennis van lineaire tv kanalen, uit mijn tv en uit mijn tv ontvanger.
Voor de duidelijkheid, ik heb het over DVB-C. Niet over een app. 1080i50 (=25 frames per seconde, voor alle duidelijkheid) en 720p50 (50 frames per seconde) komen overigens ongeveer neer op dezelfde kijk ervaring. Of anders gesteld: de één is niet perse beter als de ander. Het hangt sterk van de content af.

Ziggo doet op DVB-C dus 1080i50, dat is 25 frames per seconde, wat voor onze ogen door het interlaced (i) beeld neerkomt op 50 halve frames per seconde.
1080i50 (of welk formaat Ziggo ook krijgt aangeleverd) wordt omgezet naar 720p50 voor de app.

Wat betreft de hoop op 1080p50: Distributie op 1080p50 kost significant meer bandbreedte. Ik zie Ziggo dat niet zomaar doen, want meer kosten of minder kanalen. Wellicht dat een sport kanaal wel al op 1080p50 loopt.
Ik ben erg benieuwd of je via de Canal Digital mediabox nog steeds op 25hz zit of dat dit betere beeldkwaliteit oplevert. Dus beter dan dat je nu gewoon via hun app een maandabonnement afneemt.
Mijn schoonzusje heeft dat en de laatste keer dat ik daar keek was 1080i50. De bitrates zijn aanzienlijk lager in vergelijk met Ziggo DVB-C, dus beeld is minder goed.

[Voor 12% gewijzigd door remco_k op 11-03-2023 10:50. Reden: Fix notatie van 1080i50]

Alles kan stuk.

• meesje
remco_k schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Uit mijn algemene kennis van lineaire tv kanalen, uit mijn tv en uit mijn tv ontvanger.
Voor de duidelijkheid, ik heb het over DVB-C. Niet over een app. 1080i50 (=25 frames per seconde, voor alle duidelijkheid) en 720p50 (50 frames per seconde) komen overigens ongeveer neer op dezelfde kijk ervaring. Of anders gesteld: de één is niet perse beter als de ander. Het hangt sterk van de content af.

Ziggo doet op DVB-C dus 1080i50, dat is 25 frames per seconde, wat voor onze ogen door het interlaced (i) beeld neerkomt op 50 halve frames per seconde.
1080i50 (of welk formaat Ziggo ook krijgt aangeleverd) wordt omgezet naar 720p50 voor de app.

Wat betreft de hoop op 1080p50: Distributie op 1080p50 kost significant meer bandbreedte. Ik zie Ziggo dat niet zomaar doen, want meer kosten of minder kanalen. Wellicht dat een sport kanaal wel al op 1080p50 loopt.

[...]

Mijn schoonzusje heeft dat en de laatste keer dat ik daar keek was 1080i50. De bitrates zijn aanzienlijk lager in vergelijk met Ziggo DVB-C, dus beeld is minder goed.
Dank voor je uitleg. Het enige wat ik kan zien is het volgende:
1. Wanneer ik via de Next mediabox kijk, geeft mijn tv 1080p aan. Meer info toont ie niet.
2. Wanneer ik via de Ziggo GO TV app via mijn AppleTV kijk, kan ik daar een overlay aanzetten welke 1280x720 aangeeft met 50 fps. En bij de nieuwe test kanalen is dat 1920x1080 met 50 fps. Vergeten te kijken naar de bitrate. Dat is inderdaad een belangrijke.

Je ziet overigens wel wat verschil tussen de Next en de app, maar voor het gemak kijk ik regelmatig gewoon via de Apple TV.

Via een forum had ik ergens gelezen dat je dezelfde beeldkwaliteit kan verwachten bij de CD mediabox en bij hun app. Ik denk dat ik dat laatste eens ga uitproberen. Jammer genoeg is er geen proefperiode. Je krijgt wel een week gratis, maar volgens mij betaal je wel gelijk 15 euro. Hopelijk vergis ik me in dat laatste, en kan ik het gewoon even een weekje gratis uitproberen.

• remco_k

remco_k

meesje schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:35:
[...]

Dank voor je uitleg. Het enige wat ik kan zien is het volgende:
1. Wanneer ik via de Next mediabox kijk, geeft mijn tv 1080p aan. Meer info toont ie niet.
...
Je ziet overigens wel wat verschil tussen de Next en de app, maar voor het gemak kijk ik regelmatig gewoon via de Apple TV.
Dat komt misschien omdat de mediabox zelf het beeld geforceerd omzet naar 1080p. Dat zal ergens in zijn instellingen zitten, ik heb zo'n ding niet, dus kan dat niet bekijken. In de meeste gevallen (afhankelijk van je TV) is het kwalitatief de beste keuze om dat omzetten aan je tv over te laten en dus het beeld zoveel als mogelijk zonder omzettingen aan te bieden aan je TV. Dat kán erin resulteren dat je beeld kwaliteit ervaring ineens beter wordt, of slechter. :P Uitproberen is de manier. :)
Via een forum had ik ergens gelezen dat je dezelfde beeldkwaliteit kan verwachten bij de CD mediabox en bij hun app. Ik denk dat ik dat laatste eens ga uitproberen. Jammer genoeg is er geen proefperiode. Je krijgt wel een week gratis, maar volgens mij betaal je wel gelijk 15 euro. Hopelijk vergis ik me in dat laatste, en kan ik het gewoon even een weekje gratis uitproberen.
Inderdaad, gewoon uitproberen. :) Ik denk dat dat niet helemaal gratis lukt, zo te zien. Maar ik heb misschien niet ver genoeg doorgeklikt.
Wat daarnaast wellicht belangrijk is, Canal Digitaal heeft nogal wat beperkingen op o.a. opnemen en vooruitspoelen bij veelgebruikte zenders. Beide kunnen b.v. niet op o.a. RTL4/5/7/8. Kijk even in deze tabel: https://www.canaldigitaal...st-canal-digitaal-tv-app/

NLZiet heeft wat dat laatste betreft meer mogelijkheden, zo te zien.
Edit: Ik zit zelf even naar deze laatste te kijken, de proefperiode daar kost je 0,01 euro voor 14 dagen, daarna automatisch abbo voor 7,95 per maand, tenzij je op tijd opzegt.

[Voor 4% gewijzigd door remco_k op 11-03-2023 12:08]

Alles kan stuk.

• meesje
remco_k schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Dat komt misschien omdat de mediabox zelf het beeld geforceerd omzet naar 1080p. Dat zal ergens in zijn instellingen zitten, ik heb zo'n ding niet, dus kan dat niet bekijken. In de meeste gevallen (afhankelijk van je TV) is het kwalitatief de beste keuze om dat omzetten aan je tv over te laten en dus het beeld zoveel als mogelijk zonder omzettingen aan te bieden aan je TV. Dat kán erin resulteren dat je beeld kwaliteit ervaring ineens beter wordt, of slechter. :P Uitproberen is de manier. :)

[...]

Inderdaad, gewoon uitproberen. :) Ik denk dat dat niet helemaal gratis lukt, zo te zien. Maar ik heb misschien niet ver genoeg doorgeklikt.
Wat daarnaast wellicht belangrijk is, Canal Digitaal heeft nogal wat beperkingen op o.a. opnemen en vooruitspoelen bij veelgebruikte zenders. Beide kunnen b.v. niet op o.a. RTL4/5/7/8. Kijk even in deze tabel: https://www.canaldigitaal...st-canal-digitaal-tv-app/

NLZiet heeft wat dat laatste betreft meer mogelijkheden, zo te zien.
Edit: Ik zit zelf even naar deze laatste te kijken, de proefperiode daar kost je 0,01 euro voor 14 dagen, daarna automatisch abbo voor 7,95 per maand, tenzij je op tijd opzegt.
De beperkingen qua opnemen/doorspoelen vind ik niet zo heel erg. NLziet is daarin inderdaad beter.
Voor ons vind ik alle ESPN kanalen juist een voordeel. Bij t-mobile kost dit 10 euro p/m. En bij Ziggo zelfs 18 euro. Bij deze laatste wel een kleine kanttekening, je krijgt bij Ziggo 1 ESPN kanaal in 4K.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:12
Tv van Canaldigital is niet het beste, de laatste aanpassingen van vorige week maakt het zappen erg traag. De amino box loopt nog al eens vast bij het kijken van opnames. Ook gebeurt het regelmatig dat na een update oude opnamens niet meer te kijken zijn. Best knap dat zij telkens de app nog slechter kunnen maken.
Het is goedkoop en dat is ook wat je krijgt. Het internet bij tweak werkt daarintegen prima.

• BitAndre
De meeste zenders zenden nog steeds uit in 1080i. Het beste is geen conversie uit te voeren, dus ook geen upscaling. In het beste geval geeft upscaling geen kwaliteitsverlies.

In de oorspronkelijk definitie van digitale televisie, DVB (-S/-T/-C), werden alleen 720p en 1080i ondersteund plus SD kwaliteit.
Hierbij was progressief (720p) vooral bedoeld voor snelle beeldwisselingen, zoals sportwedstrijden, en Interlaced (1080i) voor normale tv (dus 50 fields/sec en 25 frames/sec). Interlaced was een uitvinding uit het analoge tijdperk als optimum tussen beeld kwaliteit en beperkte bandbreedte. Bij stilstaande beelden vormen de 2 fields 1 frame van dubbele verticale resolutie en snelle bewegingen worden door de 2 fields ‘snel’ weergegeven op normale resolutie. Het menselijke oog ziet dat toch niet scherp…

Dus belangrijk is te weten hoe het signaal wordt uitgezonden (en doorgegeven) en niet hoe de tv is ingesteld.
Ik had met de Animo last van schokkende beelden tijdens pannen bij gebruik van TV gemist. Door de Animo in te stellen op 1080i was dat probleem over omdat er niet langer een conversie uitgevoerd hoefde te worden.

Voor wat betreft de kwaliteit van Canal Digitaal: de technische beeld kwaliteit is goed. De bediening van de Animo wordt met elke software update steeds slechter…

• remco_k

remco_k

Interleased -> Interlaced

Verder prima post. d:)b

Alles kan stuk.

• BitAndre
remco_k schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:48:
Interleased -> Interlaced

Verder prima post. d:)b
Oeps, dat krijg er van als je te veel vertrouwd op spellingscontrole ;) Bedankt.

• BitAndre
Vandaag een software update van de Animo ontvanger gehad (versie 110481 dd 2023-02-24).
Het zowaar weer gelukt de bediening te verslechteren door een handige functie te verwijderen: even snel bladeren door de zenders of TV gemist van het vorige programma starten kan niet meer via 'pijltje omhoog'. Nu moet je je door het trage menu worstelen...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 14:20
Dwazer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:18:

Update:

Op 25-02 ging @ 18.27 de telefoon: Tweak aan de lijn (zo laat nog joh? :? )
Ze hadden de e-mail historie opnieuw bekeken en omdat ik al zo lang lid ben, hebben ze besloten toch de Fritz!Box toe te sturen, zonder verdere kosten :)
Kostte wat energie, maar ben er toch blij mee :)
RobbyTown schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:15:
[...]

Opzegging en nieuw abbo afsluiten scheelt 50 euro :p
Dat was uiteindelijk gelukkig niet nodig :*)

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-05 12:20
Ik overweeg vanwege de prijsverhoging bij Ziggo over te stappen naar Tweak internet only. Ik heb momenteel een setje Deco M4 achter de Ziggo modem hangen, en dit werkt naar volle tevredenheid. Qua functionaliteit voldoet het Deco systeem ruim voldoende voor ons, daarom wil ik dit systeem blijven gebruiken. Ik heb hier en daar gelezen dat mensen zonder problemen het deco systeem direct gekoppeld hebben aan de media converter van Tweak. Nu heb ik in de meterkast wel wat bedrade IoT apparaten hangen die ik moet aansluiten. Ik overweeg hiervoor dan een Deco x50 te kopen (vanwege de extra LAN poorten) en deze poorten verder uit te breiden met een switch. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pvcholten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05 23:12
Als het alleen om poorten gaat worden dat dure Lan poorten.

Een zuinige switch van €20 euro is goedkoper.

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06 22:30

Ik hoop dat het ook de packetloss van mij oplost :)
Laatste half jaar mega packetloss...

[Voor 12% gewijzigd door kmichael op 22-03-2023 15:48]

• GEi
Waar zit jij in E’de? Hier geen issues in Noord.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GEi
Even kort mijn ervaring van NLZIET icm Tweak 1000/1000. Toit voor kort keken wij thuis nog tv via Ziggo. Met name om het zap-gemak voor de kinderen. De jongste is nu 9 en na de laatste aankondiging van de prijsverhoging van Ziggo een proefabonnement genomen op NLZIET. De tv kabel in de meterkast uit de versterker getrokken en iedereen in huis uitgelegd hoe de app op de tv werkt. Dat ging twee weken erg goed. Geen klacht gehoord. Wel positieve geluiden over het later kunnen starten van een programma en het terug kunnen kijken. Daarom meegedeeld dat ik Ziggo ging opzeggen. Daar keek niemand raar van op en zo geschiedde. Dat NLZIET (veel) minder zenders heeft is niemand opgevallen... dat zegt ook wat.

Ik deel dit omdat ik zelf ook vragen had over het tv kijken via Tweak zelf. Toen ik naar Tweak overstapte bewust Ziggo aangehouden voor de tv. Maar NLZIET icm Tweak internet gaat hartstikke mooi. Kan het iedereen aanraden.

Acties:
  • +3Henk 'm!
remco_k schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:21:
[...]

[...]

BitAndre schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:14:
De meeste zenders zenden nog steeds uit in 1080i. Het beste is geen conversie uit te voeren, dus ook geen upscaling. In het beste geval geeft upscaling geen kwaliteitsverlies.

In de oorspronkelijk definitie van digitale televisie, DVB (-S/-T/-C), werden alleen 720p en 1080i ondersteund plus SD kwaliteit.
Hierbij was progressief (720p) vooral bedoeld voor snelle beeldwisselingen, zoals sportwedstrijden, en Interlaced (1080i) voor normale tv (dus 50 fields/sec en 25 frames/sec). Interlaced was een uitvinding uit het analoge tijdperk als optimum tussen beeld kwaliteit en beperkte bandbreedte. Bij stilstaande beelden vormen de 2 fields 1 frame van dubbele verticale resolutie en snelle bewegingen worden door de 2 fields ‘snel’ weergegeven op normale resolutie. Het menselijke oog ziet dat toch niet scherp…

Dus belangrijk is te weten hoe het signaal wordt uitgezonden (en doorgegeven) en niet hoe de tv is ingesteld.
Ik had met de Animo last van schokkende beelden tijdens pannen bij gebruik van TV gemist. Door de Animo in te stellen op 1080i was dat probleem over omdat er niet langer een conversie uitgevoerd hoefde te worden.

Voor wat betreft de kwaliteit van Canal Digitaal: de technische beeld kwaliteit is goed. De bediening van de Animo wordt met elke software update steeds slechter…
Toch nog even ter aanvulling op bovenstaande (goede) posts:

De zenders in Hilversum inderdaad inderdaad allemaal 1080i uit. Ik weet van een aantal jaar terug nog dat Ziggo altijd direct de streams doorgaf zoals ze in Hilversum in de "Mediagateway" geëncodeerd worden. Weet niet meer zeker of dat 1080i25 of 1080i50 is, dus die 1080i50 van @remco_k kan goed kloppen. In ieder geval wel rond de 13 Mbit/s. Bij KPN ging er altijd nog een extra encodingslag overheen, maar dat geldt mogelijk alleen nog maar voor de 7 Mbit/s versies voor de langzamere verbindingen. Weet niet wat ze bij de 13 Mbit/s "HD Glas" streams doen.

Wat O.T.T. ( Over The Top via app) betreft: De laatste keer dat ik de Canal Digitaal app los heb geprobeerd (via hun eigen abonnement) was ik niet onder de indruk van de beeldkwaliteit. In ieder geval niet in vergelijking met NLZiet.

NLZiet biedt sinds medio eind 2019 streams op 1080p50 aan op ongeveer 7 Mbit/s. Uiteraard is dit niet 'echt' 1080p, maar de-interlaced 1080i zoals het bij de zenders vandaan komt. In dit geval wel speciaal voor NLZiet (en inmiddels misschien ook andere OTT platforms?) geëncodeerd door dezelfde "Mediagateway" die ooi de streams aan Ziggo levert.

Onder normale omstandigheden vind ik het beeld van NLZiet op onze NVidia Shield (AndroidTV) meer dan acceptabel. Bij snelle beeldwisselingen en 'pannen' is het door de iets lagere bitrate dan Ziggo/KPN misschien wat minder scherp, maar voor de content die wij kijken voldoet NLZiet in ieder geval prima.

Het kan overigens mogelijk zijn dat sommigen misschien toch 1080i streams ook nog als 'beter' ervaren als hun eigen hardware de de-interlacing naar "-p" beter doet dan de "Mediagateway" :)

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:24
Mweh, zolang ze Comedy Central niet aanbieden is het voor mij een no go :|

• meesje
DappereDodo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:46:
Mweh, zolang ze Comedy Central niet aanbieden is het voor mij een no go :|
Voor ons gezin: Fox (voor bv bekervoetbal). Verder zouden we graag espn willen hebben. Echter dat kun je nergens los afsluiten. Je zit dan altijd vast aan een tv provider.
Pagina: 1 ... 82 83 84 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee