After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Freedom ontsluit via Cambrium en Cambrium heeft Tweak als ISP richting klanten.joop99 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:10:
[...]
Het is met name de routering waar ik me zorgen om maak, volgens mij iets dat Freedom ook wel goed doet. Helaas zijn deze zaken wat moeilijk te vermarkten maar je hoopt toch op minstens 1 provider hiervoor ook al is dat niet de goedkoopste.
https://freedom.nl/nieuws...freedom-internet-cambrium
Grote kans dat Tweak en Freedom gelijkwaardig op het internet ontsloten zijn. Het is een goede propositie voor merken zonder eigen netwerk core. De grote partijen hebben wel een eigen netwerk core.
[Voor 9% gewijzigd door stormfly op 08-10-2022 18:00]
Freedom heeft zijn eigen peering en transit. De samenwerking met Cambrium was voornamelijk voor het leveren via KPN WBA en E-Fiber.stormfly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:59:
[...]
Freedom ontsluit via Cambrium en Cambrium heeft Tweak als ISP richting klanten.
https://freedom.nl/nieuws...freedom-internet-cambrium
Grote kans dat Tweak en Freedom gelijkwaardig op het internet ontsloten zijn. Het is een goede propositie voor merken zonder eigen netwerk core. De grote partijen hebben wel een eigen netwerk core.
[Voor 10% gewijzigd door JohDB op 08-10-2022 18:54]
Ja IPv6 is dual stack.stormfly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Kenmerk van een prijsvechter, neemt niet weg dat ik ook Tweak had gekozen als ik e-fiber als keuze had.
[...]
Dat zijn best leuke Tweak(ers) features, die transit grap van T-Mobile was niet grappig. En inderdaad IPv6 sinds kort, dualstack meen ik?
[...]
Solcon = KPN = NL-IX peering vermoed ik? Uit de tijd dat je nog een traceroute kon doen bij KPN ging bijna alles over de NL-IX. Met als resultaat veel kortere paden dan een Ziggo of T-Mobile. Ik wist niet dat Cambrium ook goed ontsloten is, tnx voor de aanvulling.
Solcon heeft naar mijn mening de beste peering van alle providers. Ze zitten op de AMS-IX, NL-IX en de SPEED-IX de drie grootste exchanges van Nederland. Daarnaast hebben ze een hoop goede transit providers zoals Telia en NTT https://bgp.he.net/AS12414
Cambrium heeft AMS-IX en SPEED-IX als grootste Exchange en ook goede Transit providers zoals NTT en GTT. https://bgp.he.net/AS25596
T-Mobile Thuis zit alleen maar op de AMS-IX als exchange en heeft als grootste transit providers Lumen (Level 3) en Vodafone. Lumen is wel goed, maar Vodafone is niet op het niveau van een GTT, NTT of Telia. https://bgp.he.net/AS50266#_asinfo
Een T-Mobile zou nooit gaan aansluiten op de NL-IX, wat ik goed kan begrijpen, zijn meerdere partijen die vanwege KPN niet willen aansluiten op de NL-IX. Maar het is wel jammer dat ze niet op de SPEED-IX zitten, want als de AMS-IX problemen heeft, moet al het verkeer via transit lopen binnen Nederland en kan het niet via een aparte exchange. De transit providers kunnen ook nog wel iets beter, maar slecht is het ook niet.
@joop99
Freedom is redelijk, maar ze moeten qua peering nog wel een stap zetten op de exchanges.
Ze hebben nog maar weinig peerings op de AMS-IX. Het meeste verkeer gaat naar Fusix die ook niet op de AMS-IX of NL-IX zitten, maar voor de rest wel goede transit providers heeft. https://bgp.he.net/AS206238
10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus
Mooi met die linken, heb je ook het AS nummer van Tweak toevallig?Zenix schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:15:
[...]
Ja IPv6 is dual stack.
Solcon heeft naar mijn mening de beste peering van alle providers. Ze zitten op de AMS-IX, NL-IX en de SPEED-IX de drie grootste exchanges van Nederland. Daarnaast hebben ze een hoop goede transit providers zoals Telia en NTT https://bgp.he.net/AS12414
Cambrium heeft AMS-IX en SPEED-IX als grootste Exchange en ook goede Transit providers zoals NTT en GTT. https://bgp.he.net/AS25596
T-Mobile Thuis zit alleen maar op de AMS-IX als exchange en heeft als grootste transit providers Lumen (Level 3) en Vodafone. Lumen is wel goed, maar Vodafone is niet op het niveau van een GTT, NTT of Telia. https://bgp.he.net/AS50266#_asinfo
Een T-Mobile zou nooit gaan aansluiten op de NL-IX, wat ik goed kan begrijpen, zijn meerdere partijen die vanwege KPN niet willen aansluiten op de NL-IX. Maar het is wel jammer dat ze niet op de SPEED-IX zitten, want als de AMS-IX problemen heeft, moet al het verkeer via transit lopen binnen Nederland en kan het niet via een aparte exchange. De transit providers kunnen ook nog wel iets beter, maar slecht is het ook niet.
@joop99
Freedom is redelijk, maar ze moeten qua peering nog wel een stap zetten op de exchanges.
Ze hebben nog maar weinig peerings op de AMS-IX. Het meeste verkeer gaat naar Fusix die ook niet op de AMS-IX of NL-IX zitten, maar voor de rest wel goede transit providers heeft. https://bgp.he.net/AS206238
Cambrium = Tweakstormfly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:12:
[...]
Mooi met die linken, heb je ook het AS nummer van Tweak toevallig?
Geen Discovery kanalen zie ik. Helaas zal ik dus bij Ziggo moeten blijven.Jan Driebeen schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:44:
[...]
Volgens mij is dit de volledige lijst, maar niet helemaal actueel want bij de rtl zenders staat dat je deze nog kan opnemen terwijl dit sinds 1-10-2022 niet meer mogelijk is…
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Het meeste verkeer van Freedom loopt momenteel over peering bij de AMS-IX en niet over transit. De peering breiden we ook graag verder uit. Als je iets in de peering mist horen we dat graag en kijken of we er iets aan kunnen doen.Zenix schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:15:
[...]
Heb je een bericht op het tweak forum naar Johan gestuurd ? Ddat is de enige manier om het aan te zetten.I-King schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:48:
Ik heb Tweak vandaag zelf aangesloten (met de media converter). Het werkt! Alleen ik krijg ipv6 niet werkend met mijn Omada router. Iemand tips? Ik heb dhcpv6 met prefix delegation /56 aangezet, maar krijg dan geen ip. Volgens tweak hulp op whatsapp zou dat moeten werken. Ik krijg wel een gateway adres, maar dan houdt 't op. Ik heb ook geen relevant log kunnen vinden.
Hier overigens weer even uitgezet omdat mijn PiHole lang niet altijd werkte met ipv6 actief.
Edit: toen het eenmaal aanstond heb ik op mijn edgerouter het eerst moeten uitzetten en daarna opnieuw aanzetten voordat ik een ipv6 adres ontving, mogelijk dat dit ook bij jou nodig is.
[Voor 12% gewijzigd door Pixelmagic op 11-10-2022 18:32]
Heb je wel een IPv6 enabled intern netwerk? Sommige DHCPv6 implementates (in ieder geval degene die Unif gebruikt) werken niet lekker als er geen interface is waar die opgevraagde prefix naar gedelegeerd kan worden.
PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760
Bijzonder, ik ben twee weken geleden aangesloten en hetbstond standaard uit....I-King schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:38:
@Pixelmagic volgens support via WhatsApp stond dit als nieuwe klant default aan. Het heeft volgens hun gegevens ook 5 minuten gewerkt.
@Pixelmagic Via whatsapp had ook een techneut meegekeken, en die gaven aan dat het aan hun zijde goed zou staan, dat er zelfs 5 minuten een correcte ipv6 verbinding is geweest. Ik kan echter niet meer achterhalen wat op dat moment ingesteld stond, omdat ik op dat moment de ziggo lijn ook nog actief had.
Dit staat ingesteld bij 't WAN stukje:
En dit staat ingesteld bij 't LAN stukje. Ik heb hier ook andere opties geprobeerd, zonder succes:
[Voor 46% gewijzigd door I-King op 11-10-2022 21:04]
Wat bij mij werkte, het ipv6 vinkje uitzetten en reboot. Dan opnieuw aanzetten en opnieuw reboot en even wachten. Vervolgens had ik een ip4 en ip6 adres.I-King schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:38:
@BobV Ik had het werkend bij Ziggo. Ik had het ook even tijdelijk uitgeschakeld omdat ik dacht; dan kan dat stukje niet storen, maar dan stoort het misschien juist.
@Pixelmagic Via whatsapp had ook een techneut meegekeken, en die gaven aan dat het aan hun zijde goed zou staan, dat er zelfs 5 minuten een correcte ipv6 verbinding is geweest. Ik kan echter niet meer achterhalen wat op dat moment ingesteld stond, omdat ik op dat moment de ziggo lijn ook nog actief had.
Dit staat ingesteld bij 't WAN stukje:
[Afbeelding]
En dit staat ingesteld bij 't LAN stukje. Ik heb hier ook andere opties geprobeerd, zonder succes:
[Afbeelding]
Als je dan vervolgens een IPv6 prefix krijgt en het werkt nog niet? Dan kan je ook manual prefix gebruiken en zelf wat subnetten. Vervolgens handmatig een IPv6 op je pc instellen. En vanuit daar verder kijken.
10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus
Ik had al geexperimenteerd met reboots, met het vinkje alleen op 'DHCPv6' maar helaas. Hij probeert te verbinden; ik krijg een gateway adres. Of ik bij LAN iets invul of niet, dat helpt helaas ook niet.
Manual prefix en subnetten zegt mij helaas te weinig. Ik kan ook wel prima zonder ipv6 vooruit, maar dacht, nadat het bij Ziggo zo eenvoudig werkte, dat ik datzelfde trucje hier ook wel klaar zou krijgen.
Bedankt voor het meedenken zover!
Al met al weer geen updates waar ik op zat te wachten. Ik wil de box voor live tv of radio gebruiken. Niet voor een portaal van Canal Digitaal.

Object reference not set to an instance of an object
ik vind het vooral irritant dat sinds die update wanneer je de gids of welk menu ook opent het geluid van de zender direct stopt.Oktopus schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:42:
Enige tijd geleden is er schijnbaar een update gekomen voor de Amino vanuit Canal Digitaal. Hierin is het hoofdmenu van Canal Digitaal wel erg aanwezig. Als je nu vanuit de EPG op de terug knop drukt kom je niet weer op de laatste zender maar in het menu. Ook als je langer dan 4 uur niets doet dan gaat hij ook naar het menu (anders dan in standby gaan wat je wel kan uitschakelen). Beetje vervelend als je de box voor radio luisteren gebruikt. Dan is het opeens stil.
Al met al weer geen updates waar ik op zat te wachten. Ik wil de box voor live tv of radio gebruiken. Niet voor een portaal van Canal Digitaal.
voor de update bleef de zender gewoon door lopen.
de extra keren exit doen zijn ook vervelend maar ik keek graag door de gids terwijl ik de huidige zender nog kon horen
FS19 server info http://des-clan.nl
Verhuizen kost echter 90eu?!

Ik zit dan wederom weer aan een jaarcontract vast. Nou is dat laatste opzich niet erg, het bevalt immers prima.
Nu wil het geval dat eind volgende maand mijn jaarcontract afloopt. Het is dus voordeliger om op het nieuwe adres een nieuw abonnement af te sluiten. Ik krijg dan weer een fris nieuw modem en een monteur komt ook nog eens alles aansluiten voor 25eu

EDIT: ik had eerst in dit topic moeten zoeken, is al eerder onderwerp van gesprek geweest. Excuses, ik begon uit verbazing eerst te typen ipv te zoeken

[Voor 11% gewijzigd door B-Real op 01-11-2022 15:24]
Hopelijk heeft dit niks te maken met een eventuele netwerk wisseling richting T-Mobile ofzo. Want als dit de standaard is, ben ik heel snel weg. Bah.
Hier gelukkig geen merkbare last, waar ergens in Brabant ?MMaster23 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:35:
Mijn internet bij Tweak (regio efiber noord-brabant) is sinds vanochtend al FUBAR. Uren lang werkte helemaal niks en sinds 2 a 3 uur werken dingen half. Mijn Unifi Dream Machine Pro router is nog altijd overtuigd dat internet niet werkt en clients op het netwerk kunnen de ene site wel laden en andere niet. En dat wat wil laden, laadt maar de helft vd content. Tweak per telefoon gesproken, ze zijn er mee bezig. Schijnbaar treft het niet veel gebruikers.
Hopelijk heeft dit niks te maken met een eventuele netwerk wisseling richting T-Mobile ofzo. Want als dit de standaard is, ben ik heel snel weg. Bah.
Tussen Den Bosch en Oss.Pixelmagic schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:55:
[...]
Hier gelukkig geen merkbare last, waar ergens in Brabant ?
Klink haast als een DNS issue, al eens een andere DNS provider geprobeerd?MMaster23 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:35:
Mijn internet bij Tweak (regio efiber noord-brabant) is sinds vanochtend al FUBAR. Uren lang werkte helemaal niks en sinds 2 a 3 uur werken dingen half. Mijn Unifi Dream Machine Pro router is nog altijd overtuigd dat internet niet werkt en clients op het netwerk kunnen de ene site wel laden en andere niet. En dat wat wil laden, laadt maar de helft vd content. Tweak per telefoon gesproken, ze zijn er mee bezig. Schijnbaar treft het niet veel gebruikers.
Jep, connecties naar 1111, 8888 en 9999 lijken allemaal maar half te werken. Net als pings naar bekende ips.BobV schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:49:
[...]
Klink haast als een DNS issue, al eens een andere DNS provider geprobeerd?

Laten we het hopen want met thuiswerken en vrijwel ieder stukje software tegenwoordig een betrouwbare verbinding vraagt, loop je tegen de meest vreemde problemen aan. Dit was echt mijn dag nietBobV schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:51:
Helaas. Misschien dat ze daarom dan wel het onderhoud aan de router hebben ingeschoten, om jouw probleem te verhelpen

Nergens last van gehad. Wel om 5 uur hikje gehad omdat ze onderhoud hebben gehad in regio noord-brabantMMaster23 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:48:
Vandaag lijkt het iig weer een stuk beter te zijn. Hopelijk blijft het zo. Iemand anders nog last gehad?
Ik woon in Oss, dus redelijk dezelfde regio. Geen problemen hier.
Mijn UDM SE meldt een enkele keer dat mijn fail-over (naar Ziggo) geactiveerd is omdat Tweak eruit ligt maar dat is altijd in het midden van de nacht en duurt maar kort. Waarschijnlijk onderhoud ....
Maar ja, het is hier in Drenthe hé, waar het leven (en glasvezel-internet) goed is
[Voor 0% gewijzigd door BerndGaykema op 11-11-2022 20:18. Reden: typo]
Ik heb wat vraagjes over Tweak abbo's i.c.m. met de aanleg via e-fiber die nu in mijn gemteente (Sittard-Geleen) aan de gang is. Via de vergelijker die ze hebben opgesteld lijkt Tweak een goede keus qua kosten, echter zie ik was inconsistenties als ik de prijzen en abbo's vergelijk met de eigen website van Tweak.
- Ik kan via de vergelijker alleen een jaarbetaling kiezen, geen maandbetaling. Via de website van Tweak kan ik wel maandbetalingen kiezen
- Bij de vergelijker staat dat ik een Internet Only abbo + WiFi afsluit, maar bij Tweak zelf zie ik dat ze bij Internet Only abbo geen router meeleveren?
- Ik heb op dit moment nog Ziggo. Hier hebben we al ons tv-abbo van opgezegd maar we krijgen wel nog steeds enkele tv-zenders binnen via kabel. Blijft dit in stand als we overstappen naar glasvezel?
Het internet only abbo op de Tweak site is zonder Fritzbox, dan zal je zelf een router moeten regelen (daarom is het 30€/jaar goedkoper).
De jaarbetaling is overigens een prima optie: het eerste jaar zit je er toch aan vast, daarna kun je het gewoon per maand opzeggen en wordt het eventueel te veel betaalde bedrag weer teruggestort.
Zolang de coax niet fysiek weggehaald wordt en Ziggo zo vriendelijk is om het signaal niet af te sluiten, krijg je die zenders nog binnen. Maar dat is dus wel afhankelijk van Ziggo. Bij mijn thuisadres werkt de kabel nog steeds, echter ken ik ook iemand waarbij het op een gegeven moment ineens niet meer werkte. Of dat een afsluiting of een technisch probleem was is helaas niet met zekerheid te zeggen.
Zit zelf ook in Sittardstriner schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:00:
Hallo allen,
Ik heb wat vraagjes over Tweak abbo's i.c.m. met de aanleg via e-fiber die nu in mijn gemteente (Sittard-Geleen) aan de gang is. Via de vergelijker die ze hebben opgesteld lijkt Tweak een goede keus qua kosten, echter zie ik was inconsistenties als ik de prijzen en abbo's vergelijk met de eigen website van Tweak.

En zoals BobV hierboven al aangeeft, zolang je coax blijft liggen blijft dat werken of je kiest ervoor om bijv NLZiet te gebruiken voor TV

[Voor 12% gewijzigd door tcviper op 17-11-2022 11:14]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Ik zie op hun website dat ze bij Alles-in-één en Internet + Bellen adverteren dat up- en download gelijk zijn. Ik zie dit bij Internet Only niet staan, maar er staat ook niet expliciet dat het niet zo is. Heeft iemand toevallig dit pakket of weet iemand mij te vertellen of dit dan wel of niet het geval is en zo nee, wat dan de uploadsnelheid is?

De internet toegang is bij alle drie pakketten hetzelfde. Wel vreemd dat de tekst dan afwijkt. Dat werkt verwarrend.striner schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:42:
Hallo, nog een vraagje over de pakketten van Tweak
Ik zie op hun website dat ze bij Alles-in-één en Internet + Bellen adverteren dat up- en download gelijk zijn. Ik zie dit bij Internet Only niet staan, maar er staat ook niet expliciet dat het niet zo is. Heeft iemand toevallig dit pakket of weet iemand mij te vertellen of dit dan wel of niet het geval is en zo nee, wat dan de uploadsnelheid is?[Afbeelding]
Glasvezel is per definitie symmetrisch. Dit in tegenstelling tot b.v. COAX (Ziggo) of ADSL (met de A van Asymmetrisch).
Maar ja dan wordt het ook 2024 of later.
Ik denk dat ik Tweak internet only neem en mijn Ziggo alles-in-1 er maar naast hou. Als backup en voor mijn vrouw die wel tv kijkt en NLZiet en Videoland crap vindt.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Waarom Ziggo alles-in-1? Je kan ook een tv only abonnement kiezen bij ziggo, kost ongeveer 30 euro, heb je bijna het zelfde qua tv, en dan internet only van Tweak. Moet je wel zelf een Router hebben of aanschaffen.Phusebox schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:17:
.....
Ik denk dat ik Tweak internet only neem en mijn Ziggo alles-in-1 er maar naast hou. Als backup en voor mijn vrouw die wel tv kijkt en NLZiet en Videoland crap vindt.
Dit heb ik zelf ook gedaan, werkt prima.
Heb je geen opnemen of terugkijken bij Ziggo. Enkel lineaire tv.ardvark99 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:34:
[...]
Waarom Ziggo alles-in-1? Je kan ook een tv only abonnement kiezen bij ziggo, kost ongeveer 30 euro, heb je bijna het zelfde qua tv, en dan internet only van Tweak. Moet je wel zelf een Router hebben of aanschaffen.
Dit heb ik zelf ook gedaan, werkt prima.
En mijn Ziggo loopt nog tm september 2023. Heb Tweak gewoon op zsm gezet.

Idd de app gebruiken, kan je terug kijken. Maar goed, enigste wat wij lineair kijken is het nieuws, en af en toe een programma, de rest is streamen. Telefoon heb ik opgelost met een voip account bij cheapconnect, kost bijna niets als je weinig belt, maar wel bereikbaar wilt zijn. Bij elkaar goedkoper dan Ziggo alles in 1. Tweak wel een jaar abonnement.Phusebox schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:11:
[...]
Heb je geen opnemen of terugkijken bij Ziggo. Enkel lineaire tv.
...
Ik heb het zelf ook gebruikt (app op een 2 jaar oude LG OLED) en de interface vinden wij gewoon slecht. De beeldkwaliteit is ok-ish, maar het gebruik is gewoon irritant.eymey schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:18:
Tsja.... waarom vindt je vriendin NLZiet dan eigenlijk crap ? Als je hun app op een beetje potent smart-TV platform (AppleTV of bij voorkeur AndroidTV / NVidia Shield) draait, dan heb je weliswaar nog steeds geen opnemen, maar wel terug kijken, in sommige gevallen zelfs nog wel tot jaren terug.
Op een Chromecast met GoogleTV was alles nog stroperiger.
Met tv only krijg je geen toegang tot de app en al helemaal niet tot alle zenders die je bij een alles in 1 hebt?ardvark99 schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:25:
[...]
Idd de app gebruiken, kan je terug kijken. Maar goed, enigste wat wij lineair kijken is het nieuws, en af en toe een programma, de rest is streamen. Telefoon heb ik opgelost met een voip account bij cheapconnect, kost bijna niets als je weinig belt, maar wel bereikbaar wilt zijn. Bij elkaar goedkoper dan Ziggo alles in 1. Tweak wel een jaar abonnement.
Jawel, ik heb nog steeds de zelfde kanalen, ook HD, en toegang via de app. Die media kast van ziggo heb ik nog nooit gebruikt, de oude Samsung hdd recorder van ziggo werkt ook nog steeds. Maar die gebruiken wij niet meer.Phusebox schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 05:44:
[...]
Met tv only krijg je geen toegang tot de app en al helemaal niet tot alle zenders die je bij een alles in 1 hebt?
Dat doet Delta net zo goed hoor. Het zijn allemaal boeven.Phusebox schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:17:
Hier ook gemeente Sittard. Twijfel nog of ik niet moet wachten op Delta, die doen tenminste niet aan dwingende praktijken door met kosten van 450 euro te dreigen als je nu niet een abonnement neemt.
Die hebben al toegezegd dat iedereen wordt aangesloten of je nu wel of niet hebt aangemeld. E-fiber doet dat dus gewoon niet.striner schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:01:
[...]
Dat doet Delta net zo goed hoor. Het zijn allemaal boeven.
[Afbeelding]
Dat ligt er aan hoeveel procent van het gebied waar ze gaan uitrollen een abonnement afneemt. Als het percentage hoog is, wordt iedereen aangesloten in dat gebied, is het percentage laag, alleen de abonnementen, en de latere aansluitingen gaat geld kosten, omdat ze een aparte graafploeg moeten inzetten.Phusebox schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:13:
[...]
Die hebben al toegezegd dat iedereen wordt aangesloten of je nu wel of niet hebt aangemeld. E-fiber doet dat dus gewoon niet.
Hier was de grens iets van 35%. Dat hebben ze niet niet gehaald.
Heb je hier een bron van? Het enige dat ik ergens een keer gelezen meen te hebben was dat ze wel alle aansluitingen gingen doen of zoiets, maar heb niks gelezen van het annuleren van die aansluitkosten.Phusebox schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:13:
[...]
Die hebben al toegezegd dat iedereen wordt aangesloten of je nu wel of niet hebt aangemeld. E-fiber doet dat dus gewoon niet.
Mijn vertrouwen in Delta en al hun onderliggende providers is compleet weg nadat ze mij initieel weigerden om mijn bestelling te annuleren, en dat ze maar wat mooi weer bleven spelen naar de klant terwijl ze ondertussen in allerlei rechtszaken zitten.
[Voor 21% gewijzigd door striner op 22-11-2022 10:37]
Heeft naar mijn idee vooral te maken met vreselijke aannemers die zo goed als geen planning maken/hebben en daardoor enorm inefficient zijn.striner schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:01:
[...]
Dat doet Delta net zo goed hoor. Het zijn allemaal boeven.
[Afbeelding]
Ze zijn bij mij in totaal 6 keer (gepland) langsgekomen om de kabel binnen te brengen. Telkens 1 dag vooraf een briefje met "we komen morgen" en vervolgens niemand. Bij de buurman was geen schouwer geweest, dus kwamen voor niets. Weken later weer een dag ervoor een briefje dat ze morgen komen, jammer joh, we zijn een weekendje weg.
Gaat in dit geval over E-fiber. Moet overigens wel vermelden dat toen het eenmaal werkte ik geen klachten heb, draait prima.
Chromecast met GoogleTV is sowieso niet het snelste apparaat, nee.Phusebox schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 05:43:
[...]
Ik heb het zelf ook gebruikt (app op een 2 jaar oude LG OLED) en de interface vinden wij gewoon slecht. De beeldkwaliteit is ok-ish, maar het gebruik is gewoon irritant.
Op een Chromecast met GoogleTV was alles nog stroperiger.
Maar hier gebruiken we NLZiet inmiddels al zeker 3 jaar op een NVidia Shield en daar werkt de app gewoon flitsend (en 'zappen' gaat sneller dan op de Ziggo Mediabox Next die we van bij m'n ouders kennen). Beeldkwaliteit die ze sinds een jaar of 1,5-2 hebben (1080p50 aan ong. 7 Mbit/s) is vrijwel even goed als wat we van Ziggo of KPN kennen (behalve bij echt snelle actie).
Maar goed, ieder zo zijn/haar wens. Gelukkig zijn noch m'n vriendin, noch ik al te TV-kijkerig. Voor met name On Demand (later) terugkijken en af en timeshifted lineair voldoet NLZiet hier iig perfect, zeker voor het geld

Maar goed, (in mijn ogen) veel te veel betalen om Ziggo TV met Mediabox te kunnen blijven gebruiken is idd een optie

Daar betaal ik nu veel te veel voor ivm canal digitaal
Ik heb NLZiet en dat is voor mij genoeg, en werkt zeer goed zowel begin gemist als terugkijken.sander817 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:50:
Hoe werkt tv nu? In het begin veel over problemen gelezen, en zodoende Ziggo tv aangehouden.
en soms kan ik bij begin gemist zelfs doorspoelen

Ik ben tevreden over het Canal Digitaal kastje. Geen last van storingen e.d. Ook via de app streamen naar bijv, Chromecast of AppleTV werkt voor mij prima.sander817 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:50:
Hoe werkt tv nu? In het begin veel over problemen gelezen, en zodoende Ziggo tv aangehouden.
Ik heb hier in de wolden geen internet
Update 08:55: zojuist contact proberen te zoeken maar telefonisch en via whatsapp nog niet bereikbaar. Nog even afwachten dus.
Update 09:00: tweakstatus geeft nu aan dat er inderdaad problemen (Netwerkinstabiliteit) zijn. Storing is dus bekend.
[Voor 54% gewijzigd door dnacid op 21-12-2022 09:01]
Woensdag 21 december 2022 08:59:46
Op dit moment hebben we last van instabiliteit van ons corenetwerk. De reden is onderhoud op een verbinding afgelopen nacht. Onze engineers zijn druk bezig met het onderzoek. Excuses voor het ongemak.
https://tweakstatus.nl/
had je edit gemist

op dit moment is hier weer internet
[Voor 15% gewijzigd door hjvg op 21-12-2022 09:10]
Kreeg een push melding van mijn UDM-SE dat er was overgeschakeld naar Ziggo (is mijn fallback). Toch handig .....
Weet je nog wat het probleem was @Pimperklaas ? Ik loop nu namelijk tegen hetzelfde aan met Tweak internet only.Pimperklaas schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:34:
Mijn probleem is opgelost, probleem lag bij Tweak. Dank voor jullie hulp allen 👍🏻
Als ik de Genexis aansluit op mijn USG-3p, krijg ik een IP adres. Zodra ik de glasvezel, via mijn switch (Cisco SG200-26P met SFP FS.com GLC-BX-U 1310nm-TX/1490nm-RX 10km) aansluit op dezelfde poort, is er activiteit op de leds maar krijg ik geen IP.
Diezelfde configuratie deed het wel met XS4ALL/KPN (uiteraard heb ik de KPN instellingen VLAN4+PPPoE aangepast naar DHCP only). Al was hij op de andere fiber in de FTU aangesloten...
Toen ik dit bij Tweak aangaf, werd ik doorverwezen naar CAI Harderwijk. Die hebben me nog niet kunnen helpen.
Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine
Dit matched ook niet met de details die Tweak zelf deelt:
Internet Only
- De verbinding is untagged (dus geen VLAN’s).
- Gebruik de WAN-poort van je eigen router om onze mediaconvertor op aan te sluiten.
- Gebruik DHCP om een IP-adres te verkrijgen.
Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Enschede
Edit 11:58
Het werkt weer
[Voor 28% gewijzigd door kmichael op 06-01-2023 11:59]

Pagina's die er 2-3 sec over doen om te laden (en dan nog in delen binnenkomen ipv instant de hele pagina) en een snelheid die nog maar amper een kwart is op Speedtesten.
Als je ook maar 1 download/upload aanslingert valt de verbinding zelfs helemaal weg, of is in elk geval praktisch onbruikbaar met hoe traag het dan wordt.

Ben niet zo van de conspiracy theories maar opmerkelijk is het wel.

En ja, heb de usual stuff al nagekeken en geprobeerd zoals rebooten, kabels nalopen, configs checken etc, er is niks veranderd behalve dus de snelheid.
Ik heb de Genexis vervangen door:
bron: https://community.freedom...-ntu-door-sfp-module/2630
TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
1310nm TX / 1550nm RX SFP-module → TP-Link TL-SM321B
Helaas pakt mijn intel 10 gig fiber nic de SFP module niet in PFSense.
Ik heb enorme Packages drops / Loss vooral met torrents...
Mijn gigabit Ziggo verbinding geeft geen kick...
Zelfs de 2e nic van Tweak voor mijn webserver verkeer die krijgt storingen.
Ik heb Traffic Shaper aan staan maar dat helpt niet, alleen als ik de torrent client download limiter aan zet dan heb ik geen Packet loss...
Ik denk dat ik het buitenshuis moet gaan zoeken in de POP van Tweak bijvoorbeeld... Wat denken jullie ?
Ik heb alle onderdelen in huis om ook de Genesis over te slaan. Ik wacht nog op een goed moment ivm alle huisgenoten die internet belangrijker vinden dan drie keer per dag eten, tandenpoetsen en douchen…
Torrents zorgden hier ook altijd voor een klapperende lijn, denk dat het iets bij Tweak is wat torrents niet zo lief vind.kmichael schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:48:
Na aanleiding van gisteren dacht ik dat mijn Genexis het niet meer goed deed.
Ik heb de Genexis vervangen door:
bron: https://community.freedom...-ntu-door-sfp-module/2630
TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
1310nm TX / 1550nm RX SFP-module → TP-Link TL-SM321B
Helaas pakt mijn intel 10 gig fiber nic de SFP module niet in PFSense.
Ik heb enorme Packages drops / Loss vooral met torrents...
Mijn gigabit Ziggo verbinding geeft geen kick...
[Afbeelding]
Zelfs de 2e nic van Tweak voor mijn webserver verkeer die krijgt storingen.
Ik heb Traffic Shaper aan staan maar dat helpt niet, alleen als ik de torrent client download limiter aan zet dan heb ik geen Packet loss...
Ik denk dat ik het buitenshuis moet gaan zoeken in de POP van Tweak bijvoorbeeld... Wat denken jullie ?
Dat ligt waarschijnlijk eerder aan je router. De enige htk-router die ik ooit heb gehad (WL500g Deluxe) had overduidelijk moeite met veel connecties tegelijk, met torrents én ed2k gaat het erg hardZorian schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:40:
[...]
Torrents zorgden hier ook altijd voor een klapperende lijn, denk dat het iets bij Tweak is wat torrents niet zo lief vind.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Instabiele verbinding, om de haverklap lage snelheden, uitval, torrents laten de lijn klapperen en het feit dat Cambrium/Tweak nu van T-mobile is (daar was ik juist huilend weggegaan naar Tweak toe) zijn enkele van de redenen. De klantenservice komt de laatste tijd ook niet verder dan een copy paste sturen na 4 dagen waar je niks mee kan. Dat was voor mij de druppel.RobbyTown schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:44:
@Zorian ben een beetje nieuwsgierig. wat is de reden om Tweak te verlaten en waar ga je heen? En hoe is de opzeg ervaring?
De opzegging is door de nieuwe provider gedaan en veel meer dan een super kort mailtje dat ze de opzegging hebben ontvangen was het niet. Sindsdien is de verbinding nog meer drama.
Het is een Asus RT-AX82U die meer dan voldoende kracht heeft voor de snelheid en een berg torrents. Heeft ie ook een jaar of 2 feilloos gedaan totdat Cambrium is opgekocht. Rond die tijd begonnen de problemen.Raven schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:51:
[...]
Dat ligt waarschijnlijk eerder aan je router. De enige htk-router die ik ooit heb gehad (WL500g Deluxe) had overduidelijk moeite met veel connecties tegelijk, met torrents én ed2k gaat het erg hardSindsdien gebruik ik een pc als router (v1 had single core Atom en 1GB RAM) en dat was al méér dan voldoende om geen gedoe met connecties meer te hebben
[Voor 29% gewijzigd door Zorian op 07-01-2023 19:33]
Met de hardware zit het idd wel goed.kmichael schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:05:
@Raven @Zorian Ik denk dat die PC wel krachtig genoeg is... Ziggo vertoond geen problemen.[Afbeelding]
Ik heb net van mijn recht van koop op afstand gebruik gemaakt om mijn contract alsnog te annuleren bij Tweak. Ik kreeg de verkeerde bevestiging (internet + van alles en nog wat) terwijl ik alleen internet only besteld had. Het communicatie drama erna was erg genoeg om te beseffen dat een slechte start nooit tot een happy end kan leiden. Opgezegd net binnen de 14 dagen en de bevestiging kwam wel vlot gelukkig. Jammer, ik had er zin in.RobbyTown schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:44:
@Zorian ben een beetje nieuwsgierig. wat is de reden om Tweak te verlaten en waar ga je heen? En hoe is de opzeg ervaring?
Ik heb een Internet Only abbo afgesloten bij Tweak, E-Fiber is nu bij mij in het dorp bijna klaar met graven. Ik ben ervan op de hoogte dat je geen router krijgt bij Internet Only, wel een mediaconverter. Ik ben niet 100% thuis in networking dus ik weet niet precies waar ik op moet letten bij aanschaf van eigen spul. Wat doet hun mediaconverter wel en niet? Moet het aan te schaffen apparaat ook modemfunctionaliteit hebben, of zit dat dus al in die mediaconverter of niet? Modem/router combi's zijn namelijk prijziger dan sec routers. Waar moet ik goed op letten bij de aanschaf? (wat voor soort poorten op de unit, ondersteuning voor wat voor soort protocollen/verbindingen etc)?
Daarom ben ik voor een internet + bellen abo gegaan. Net iets duurder, maar je krijgt er wel een fatsoenlijke modem/router bij. Volgens mij is de meerprijs minder dan of vergelijkbaar met wat je anders aan afschrijving van de router kwijt zou zijn.striner schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:23:
Hallo allen.
Ik heb een Internet Only abbo afgesloten bij Tweak, E-Fiber is nu bij mij in het dorp bijna klaar met graven. Ik ben ervan op de hoogte dat je geen router krijgt bij Internet Only, wel een mediaconverter. Ik ben niet 100% thuis in networking dus ik weet niet precies waar ik op moet letten bij aanschaf van eigen spul. Wat doet hun mediaconverter wel en niet? Moet het aan te schaffen apparaat ook modemfunctionaliteit hebben, of zit dat dus al in die mediaconverter of niet? Modem/router combi's zijn namelijk prijziger dan sec routers. Waar moet ik goed op letten bij de aanschaf? (wat voor soort poorten op de unit, ondersteuning voor wat voor soort protocollen/verbindingen etc)?
Bellen gebruik ik niet

Als je een computer aansluit op die converter heeft die computer internet. Als je meer zaken wilt aansluiten (duh!) dan moet je er een router tussen zetten. Ik heb een Edgrouter X tussen gezet, dan die sluit je aan op de converter met de eerste poort, pc op een andere poort en je doorloopt de wizard en kan je daarna alles op de Edgerouter aansluiten. Ben ook geen echte netwerk expert maar was simpel te doen. Die Edgerouter is dan ook je firewall en kan ook dhcp server zijn. Je hebt dan voor wifi nog wel een AP nodig, de Edgerouter heeft geen wifi. Hij was een euro of 40 dacht ik, vond het goedkoop genoeg om geen buil te vallen en tegelijk wat te leren. Hij doet het prima hier.striner schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:23:
Hallo allen.
de mediaconvertor doet niets minder dan de glasvezel omzetten naar een ethernetpoortstriner schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:23:
Hallo allen.
zodat je daar lekker makkelijk je ethernetkabel op kan aansluiten.
ik zou gewoon hier op tweakers kijken naar een tweedehands fritzbox 7590 een perfect apparaat en doet alles wat je wilt.
Kan gewoon met een router. Hoeft geen modem te zijn. Ik gebruik zelf een Netgear R7000.striner schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:23:
Hallo allen.
Dit is voor de niet handige klant een hele goede oplossing. Abonnement met VoIP is 30 euro per jaar meer. Je krijgt er dan ineens een vrij dure Fritzbox bij die kant en klaar is ingesteld door de provider. Geen geklooi met instellingen die niet iedereen snapt, geen discussies met een helpdesk over eigen apparatuur als er iets niet werkt, dat is die 30 euro alleen al waard.noodgang schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:34:
[...]
Daarom ben ik voor een internet + bellen abo gegaan. Net iets duurder, maar je krijgt er wel een fatsoenlijke modem/router bij. Volgens mij is de meerprijs minder dan of vergelijkbaar met wat je anders aan afschrijving van de router kwijt zou zijn.
Bellen gebruik ik niet
Op de mediaconverter kan je rechtstreeks een (1) pc of laptop aansluiten, dat is dus als het ware de modem. Denk daarbij wel aan een firewall op die computer. Wil je meer aansluiten, dan heb je een slimme verdeeldoos (router/switch) nodig.striner schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:23:
Wat doet hun mediaconverter wel en niet? Moet het aan te schaffen apparaat ook modemfunctionaliteit hebben, of zit dat dus al in die mediaconverter of niet?
Had je voorheen Ziggo en zo’n Deco M4, dan kan je die in router-mode gebruiken.
Een tweedehands bijv. Asus rt-n66u a 10 euro werkt ook prima!

Alleen casten werkt wel, niet, wel, niet, ... Nog niet alles is opgelost in elk geval.
[Voor 66% gewijzigd door RobbyTown op 18-01-2023 18:18]
Ik heb overigens bij Tweak geïnformeerd of ik een nieuwe router kan krijgen. Deze router is onderhand 8 jaar oud en ondersteunt nog niet eens 5Ghz. Hoe gaan ze daar mee om?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
[Voor 81% gewijzigd door remco_k op 28-01-2023 10:19]
Alles kan stuk.
https://www.tweak.nl/glasvezel/apparatuur.html
ik herhaal het even in mijn eigen woorden, zodat ik het goed begrijp. Je hebt naar tevredenheid een thuisnetwerk. Bekabeld en/of met WiFi. Je hebt nog een oude Zyxel liggen, die je graag wil gebruiken om een draadloos gastennetwerk op te zetten. Dat zou je als volgt kunnen doen.
Je sluit de Zyxel met de WAN-poort aan op je bestaande netwerk. De Zyxel krijgt nu een IP-adres van jouw router. Aan de LAN-zijde van de Zyxel stel je een draadloos netwerk in, voor de gasten. Je hebt nu een NAT (Zyxel) achter een NAT (bestaande router) gerealiseerd. Niet iedereen, ik incluis, wordt hier enthousiast van; maar het werkt wel. Een apparaat met WiFi verbonden met de Zyxel, kan niet het bestaande netwerk op. Dat is nu gescheiden.
Om te Zyxel te configureren moet je met jouw client apparaat (pc, telefoon, tablet oid) direct aan de LAN-zijde de Zyxel benaderen en inloggen om de Zyxel te configureren.
Succes er mee.
BugBoy schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 02:03:
Ik heb nog het oude Zyxel modem en ik zou graag een gast WIFI willen instellen (met eigen IP range). Helaas werkt dit niet, omdat ik op mijn normale WIFI de DHCP server heb uitgeschakeld. Het lijkt er op dat dan op het gasten-netwerk ook geen DHCP server beschikbaar meer is. Weet iemand of dit toch mogelijk is?
Ik heb overigens bij Tweak geïnformeerd of ik een nieuwe router kan krijgen. Deze router is onderhand 8 jaar oud en ondersteunt nog niet eens 5Ghz. Hoe gaan ze daar mee om?
Wat is voor jou de reden dat je de DHCP server hebt uitgeschakeld?BugBoy schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 02:03:
Ik heb nog het oude Zyxel modem en ik zou graag een gast WIFI willen instellen (met eigen IP range). Helaas werkt dit niet, omdat ik op mijn normale WIFI de DHCP server heb uitgeschakeld. Het lijkt er op dat dan op het gasten-netwerk ook geen DHCP server beschikbaar meer is. Weet iemand of dit toch mogelijk is?
Vorig jaar heeft Tweak bij mij de Zyxell omgeruild voor een Fritzbox 5490. Reden was dat de Zyxell alleen nog het tv signaal van NPO1 doorgaf en geen andere zenders. Na twee weken heen en weer mailen en bellen is er toen besloten om de Zyxell (uit 2014) om te ruilen en alles werkte weer prima.
Ik heb op dit forum ook wel gelezen dat je de router tegen betaling kan omruilen bij Tweak.
De Zyxel is de hoofdrouter en verzorgt via NAT het lokale LAN. Ik heb de DHCP server uitgeschakeld, omdat ik liever de DHCP op mijn Linux doos gebruik. Daar kan ik meer instellen en die zorgt er ook voor dat mijn interne DNS werkt (ik kan nu gewoon https://pihole.int.bugboy.nl gebruiken i.p.v. een IP adres). Ik heb enkel de mobiele apparaten op WIFI draaien en die verbinden met de Zyxel. Mijn Linux server pakt de DHCP requesten op, dus dat werkt allemaal mooi.GEi schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:31:
ik herhaal het even in mijn eigen woorden, zodat ik het goed begrijp. Je hebt naar tevredenheid een thuisnetwerk. Bekabeld en/of met WiFi. Je hebt nog een oude Zyxel liggen, die je graag wil gebruiken om een draadloos gastennetwerk op te zetten. Dat zou je als volgt kunnen doen.
Nu heb ik een aantal devices die ik liever niet in mijn gewone netwerk heb (bijv. Chinese meuk). Daarom wil ik graag het "gastnetwerk" inschakelen en daar die devices aan hangen. Die zien dan niet de overige apparaten in mijn netwerk en ook onderling zien ze elkaar niet. Prima idee lijkt mij, maar omdat ik de DHCP server op het hoofd LAN heb uitgeschakeld lijkt het er op dat de DHCP server ook niets meer doet op het gastnetwerk.
Ik zoek dus een manier om de DHCP server op het gastnetwerk in te schakelen, maar de DHCP server mag niet antwoorden op het reguliere WIFI of LAN.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Zie de post hierboven. Voornamelijk om mijn interne DNS beter te kunnen gebruiken en ik vind IP adressen toewijzen in de (trage) Zyxel router niet echt een feestje.Jan Driebeen schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:20:
Wat is voor jou de reden dat je de DHCP server hebt uitgeschakeld?
Ik heb zojuist bericht gehad, maar omdat het modem nog goed werkt is het omruilen niet kostenloos. Het kost dan 75 euro, maar dan blijft het modem wel bezit van Tweak. Je kan je afvragen of een modem met enkel 802.11n op enkel 2.4Ghz nog passend is bij een 1Gbps glasvezelverbinding, maar die discussie ga ik maar niet aan. Ik ga geen 75 euro spenderen voor een modem die niet mijn eigendom wordt. Dan stuur ik dit modem wel terug (zit 50 euro borg op). Voor €189 heb ik de FRITZ!Box 5530 in huis en voor die €64 extra heb ik liever dat het modem van mijzelf is.Vorig jaar heeft Tweak bij mij de Zyxell omgeruild voor een Fritzbox 5490. Reden was dat de Zyxell alleen nog het tv signaal van NPO1 doorgaf en geen andere zenders. Na twee weken heen en weer mailen en bellen is er toen besloten om de Zyxell (uit 2014) om te ruilen en alles werkte weer prima. Ik heb op dit forum ook wel gelezen dat je de router tegen betaling kan omruilen bij Tweak.