Waarschijnlijk omdat je het op de ZyXEL niet helemaal op de 'echte' 6rd-manier hebt gedaan

. Wat je op de ZyXEL feitelijk hebt gedaan is handmatig 6to4 instellen.
Zie ook:
Wikipedia: IPv6 rapid deployment
Op deze link wordt overigens niet echt uitgelegd hoe 6RD dan werkt.
Maar iig: Het werkt dus zoals de Fritz!box het eigenlijk ook zegt:
First a native IPv4 connection is established. If a 6RD server address was learned through DHCP, a 6RD tunnel is established. Otherwise the device will attempt to establish a native IPv6 connection (Dual Stack)."
Oftewel: De Fritz!box vraagt om een IPv4 adres via DHCP. Omdat Tweak 6RD ondersteunt hebben ze in de DHCP offer ook wat gegevens opgenomen omtrent een 6RD gateway adres en prefix length (eigenlijk de zaken die jij in je ZyXEL handmatig hebt ingevoerd).
Daarnaast merk ik bij sommige sites nu enige vertraging, niet in snelheid* maar wel in responstijd (ping) met IPv6 aan, bij gmail bijv., als ik IPv6 weer uitzet laad gmail wel meteen, waar ligt dit aan?
Dat is helaas weer een hoofdstuk apart en lastig uit te leggen zonder diep in de harde IPv6 en ICMP materie te duiken. Ken zelf ook nog niet alle ins en outs van IPv6 en waar dit nou precíes mis gaat.
Sowieso zit je natuurlijk al met het feit dat al jouw IPv6 verkeer en dat van andere Tweak klanten allemaal over 1 (of een paar) gateway(s) gaat. Die gateway kan dus een bottleneck vormen.
Daarnaast communiceer je met diensten die al "native dualstack" zijn. Zij versturen packets met een grotere MTU naar jou toe dan wat jij aan kan, want jouw MTU op IPv6 is lager (jouw IPv6 verkeer moet ingekapseld worden in IPv4 packets). Via het ICMPv6 protocol moet een "Path MTU discovery" uitgevoerd worden, maar het lijkt erop dat de Fritz!box sowieso iets te veel ICMP verkeer blokkeert (wrs omdat dat onder IPv4 vaak gedaan werd vanuit security oogpunt, maar IPv6 heeft ICMP veel harder nodig om goed te werken).
Wat hierboven gesuggereerd wordt is dus eigenlijk helemaal niet zo gek: Op dit moment is IPv6 gebruiken via tunnels, zoals ook 6RD, leuk ter lering en vermaak. Maar eigenlijk wil je dat Tweak (en andere ISP's) gewoon vaart gaat zetten achter de implementatie van native dual stack (dus gewoon IPv6 routeren tot op jouw aansluiting).
@
Mr-D. Ter aanvulling, ik haal nu qua ruwe snelheid voor het eerst meer dan 100 mbit download (op alle apparaten, gem. 105-110mb), en op sommige momenten op bijv. een iPad bijna 200 mbit upload. Hoe kan dit vraag ik mij dan af?
Zie dit voorbeeld:
[
afbeelding]
(moment opname van vanmiddag)
Test je via Wireless?
Sowieso ondersteunde de ZyXEL natuurlijk alleen de 2,4 ghz. band. Die is inmiddels dusdanig overvol dat je gewoon geen hoge throughput meer kan verwachten.
Op de Fritz!box heb je zowel 2,4 als 5 ghz. De 5 ghz. maakt veel hogere snelheden mogelijk. Bovendien heb je zowel op 2,4 als 5 ghz. ook te maken met de antenneconfiguratie in zowel je Wireless AP (nu je Fritz!box) en je client device. Bij de Fritz!box is dat volgens mij 2x2 voor 2,4 ghz. (maar zou ook 3x3 kunnen zijn) en 3x3 voor de 5 ghz De snelheden die je client devices kunnen halen hangen dus ook af van hún antenneconfiguratie. De Fritz kan dat overigens volgens mij ook per Wireless client weergeven, hoeveel antennes gebruikt worden
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk