Weet iemand of het mogelijk is, om een (tijdelijk) WPA/WPA-2 -netwerk op te zetten? Ik heb al ingelogd in de fritzbox maar kon niets vinden
Probeer het een met je gasten netwerk in de fritz
Sinds gisteren een mediaconverter in huis gehaald om mijn Unifi USG te gebruiken (die alleen Ethernet poortjes heeft).
Druk bezig geweest om de boel te configureren, maar blijf problemen houden met mijn IPTV.
Video gaat niet spelen, EPG en Info werken wel.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de statische routes.
Op de website van Tweak staat dat ik de ranges 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 naar mijn IPTV moet forwarden (dat is in mijn geval 10.10.48.0), maar helaas geen soelaas.
Kan iemand zijn huidige configuratie posten (maakt me niet uit welk apparaat) zodat ik kan valideren of ik de juiste ranges doorzet over het VLAN?
Wellicht heeft iemand anders nog suggesties waar ik in kan duiken?
Druk bezig geweest om de boel te configureren, maar blijf problemen houden met mijn IPTV.
Video gaat niet spelen, EPG en Info werken wel.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de statische routes.
Op de website van Tweak staat dat ik de ranges 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 naar mijn IPTV moet forwarden (dat is in mijn geval 10.10.48.0), maar helaas geen soelaas.
Kan iemand zijn huidige configuratie posten (maakt me niet uit welk apparaat) zodat ik kan valideren of ik de juiste ranges doorzet over het VLAN?
Wellicht heeft iemand anders nog suggesties waar ik in kan duiken?
@MikevanEngelen
Ik weet niet of het nu nog steeds zo is, maar IPTV had een aparte MAC adres nodig om verbinding te kunnen maken met het TV platform.
Tip, je kan 1 MAC van je ouwe router pakken en dan clonen als dat kan met die Unifi USG.
Ik weet niet of het nu nog steeds zo is, maar IPTV had een aparte MAC adres nodig om verbinding te kunnen maken met het TV platform.
Tip, je kan 1 MAC van je ouwe router pakken en dan clonen als dat kan met die Unifi USG.
Dank voor je reactie. Ik heb dit ook gelezen en begreep dat dit alleen van toepassing was als je geen IP via DHCP op de IPTV (eth0.4) interface zou krijgen. Daar verkrijg ik een IP op. Is dit dan wel nodig?kmichael schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:03:
@MikevanEngelen
Nee dan niet, tenminste als het een ander IP-adres is dan op VLAN 34 (voor IPTV een private adres, dus 10.*.*.*).MikevanEngelen schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:14:
[...]
Daar verkrijg ik een IP op. Is dit dan wel nodig?
Mijn eth0.34 krijgt een extern adres en de eth0.4 krijgt inderdaad een 10.x adres toegewezen.BitAndre schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:32:
[...]
Nee dan niet, tenminste als het een ander IP-adres is dan op VLAN 34 (voor IPTV een private adres, dus 10.*.*.*).
Flink verder geknutseld en een hoop configuraties vergeleken.
Uiteindelijk bleek de toevoeging "source-validation: loose" er voor te zorgen dat ik in ieder geval beeld heb.
Gedurende reguliere TV geen last van haperingen of stotteringen.
Ook werkt uitzending gemist.
Wat niet werkt is pauze (met vooruit en achteruit spoelen), ook werkt "begin gemist" (wat praktisch pauze + terug in tijd naar begin v/d aflevering) ook niet.
Het pauzeren geeft foutmelding S004.
Ik heb hieronder mijn configuratie bijgevoegd. Zien jullie iets geks?
Uiteindelijk bleek de toevoeging "source-validation: loose" er voor te zorgen dat ik in ieder geval beeld heb.
Wat niet werkt is pauze (met vooruit en achteruit spoelen), ook werkt "begin gemist" (wat praktisch pauze + terug in tijd naar begin v/d aflevering) ook niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
| { "interfaces": { "ethernet": { "eth0": { "description": "WAN", "duplex": "auto", "speed": "auto", "vif": { "4": { "address": [ "dhcp" ], "description": "eth0.4 - IPTV", "dhcp-options": { "client-option": [ "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";", "request subnet-mask, routers, broadcast-address, static-routes, rfc3442-classless-static-routes;" ], "default-route": "no-update", "default-route-distance": "210", "name-server": "no-update" }, "ip": { "source-validation": "loose" } }, "34": { "description": "eth0.34 - Internet", "address": [ "dhcp" ], "egress-qos": "0:2", "dhcp-options": { "default-route": "update", "default-route-distance": "1", "name-server": "no-update" }, "firewall": { "in": { "ipv6-name": "WANv6_IN", "name": "WAN_IN" }, "local": { "ipv6-name": "WANv6_LOCAL", "name": "WAN_LOCAL" }, "out": { "ipv6-name": "WANv6_OUT", "name": "WAN_OUT" } } } } } } }, "protocols": { "igmp-proxy": { "interface": { "eth1": { "role": "downstream", "threshold": "1", "alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ] }, "eth0": { "role": "disabled", "threshold": "1" }, "eth0.4": { "alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ], "role": "upstream", "threshold": "1" }, "eth0.34": { "role": "disabled", "threshold": "1" }, "eth2": { "role": "disabled", "threshold": "1" } } }, "static": { "interface-route": { "0.0.0.0/0": { "next-hop-interface": { "eth0.34": "''" } } }, "route": { "185.24.175.0/24": { "next-hop": { "10.10.48.0": "''" } }, "185.41.48.0/24": { "next-hop": { "10.10.48.0": "''" } }, "185.6.48.0/26": { "next-hop": { "10.10.48.0": "''" } } } } }, "service": { "nat": { "rule": { "5000": { "description": "MASQ all traffic to IPTV network", "log": "disable", "outbound-interface": "eth0.4", "protocol": "all", "type": "masquerade" }, "6001": { "description": "MASQ corporate_network to WAN", "log": "disable", "outbound-interface": "eth0.34", "protocol": "all", "type": "masquerade" } } } } } |
Alleen Live TV gebruikt RTP (UDP) over multicast.MikevanEngelen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 02:55:
...
Begin gemist gebruikt RTP (UDP) over unicast.
Bij TV gemist wordt de audio/video over HTTP (TCP) getransporteerd.
Ik heb zelf geen Unifi USG, dus ik kan niet beoordelen of de config fouten bevat.
Wat wel opvalt is de static route naar 185.6.48.0/26, volgens https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html is dat niet nodig. En als de DHCP client option 121 ondersteund zijn de andere twee static routes ook niet nodig.
Volgens mij kan de "next hop" geen 10.10.48.0 zijn. Het eerste adres van een subnet (de .0) is gereserveerd. In mijn geval is dat 10.10.56.1.
Op het forum van tweak zelf staan enkele werkende config voorbeelden.MikevanEngelen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 02:55:
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Dank voor je input!BitAndre schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:15:
[...]
Alleen Live TV gebruikt RTP (UDP) over multicast.
Begin gemist gebruikt RTP (UDP) over unicast.
Bij TV gemist wordt de audio/video over HTTP (TCP) getransporteerd.
Ik heb zelf geen Unifi USG, dus ik kan niet beoordelen of de config fouten bevat.
Wat wel opvalt is de static route naar 185.6.48.0/26, volgens https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html is dat niet nodig. En als de DHCP client option 121 ondersteund zijn de andere twee static routes ook niet nodig.
Volgens mij kan de "next hop" geen 10.10.48.0 zijn. Het eerste adres van een subnet (de .0) is gereserveerd. In mijn geval is dat 10.10.56.1.
Na wat research blijkt dat DHCP client option 121 gecovered is door het stukje "rfc3442-classless-static-routes", als ik de routes weghaal, zie ik dat ik die niet uit het DHCP request krijg (of in ieder geval niet worden toegepast, ook niet als ik "default-route" naar "update" wijzig.
Wat je gespot had mbt. de next-hop adressen is inderdaad een foutje.
Na aanpassing werkt het helaas nog niet.
Het lijkt er dus op dat unicast traffic niet door die route heen komt (of de route niet kan vinden).
Geen idee welke route ik moet nemen om daarachter te komen...
Afgaande op https://forum.tweak.nl/t/gebruik-unifi-usg/112 kan je de juiste gateway adres opvragen met CLI commando: netstat -rnMikevanEngelen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:42:
[...]
Het lijkt er dus op dat unicast traffic niet door die route heen komt (of de route niet kan vinden).
Geen idee welke route ik moet nemen om daarachter te komen...
Heheh, mijn "geen idee welke route ik moet nemen" was spreekwoordelijk bedoeld.BitAndre schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:01:
[...]
Afgaande op https://forum.tweak.nl/t/gebruik-unifi-usg/112 kan je de juiste gateway adres opvragen met CLI commando: netstat -rn
De juiste gateway had ik ingesteld voor de next-hop items.
Aangezien ik in Juli in mijn nieuwe huisje mag trekken in Amersfoort ben ik aan het kijken wat nu de beste provider voor mijn doel.
Ik twijfel tussen Tweak en KPN. Nu kan ik bij KPN meer snelheid krijgen wat ik opzich wel prettig vind echter lijkt mijn de vrije manier van Tweak erg prettig icm Canal Digital. Qua prijzen scheelt het nauwelijks.
Nu vroeg ik mij af of hier mensen zijn die geen TV Settop-box gebruiken en alleen via Android TV (bijv. Phillips of Shield) TV kijken en wat hun ervaring hiermee is. Bij KPN krijg je helaas zo'n niet al te prettig kastje erbij.
Ik twijfel tussen Tweak en KPN. Nu kan ik bij KPN meer snelheid krijgen wat ik opzich wel prettig vind echter lijkt mijn de vrije manier van Tweak erg prettig icm Canal Digital. Qua prijzen scheelt het nauwelijks.
Nu vroeg ik mij af of hier mensen zijn die geen TV Settop-box gebruiken en alleen via Android TV (bijv. Phillips of Shield) TV kijken en wat hun ervaring hiermee is. Bij KPN krijg je helaas zo'n niet al te prettig kastje erbij.
Gezien je verhaal concludeer ik dat je Tweak met max 100 Mbit kan afnemen. Dat betekent dat Tweak ook gewoon via KPN moet leveren daar. En dat klopt want in Amersfoort hebben ze geen eigen apparatuur in de PoPs staan.mr.DJ95 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:08:
Aangezien ik in Juli in mijn nieuwe huisje mag trekken in Amersfoort ben ik aan het kijken wat nu de beste provider voor mijn doel.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met de vrije manier van Tweak maar ook daar krijg je een TV kastje hoor. En die werkt nog een stuk minder goed dan die van KPN.
Bij beide providers kan je internet-only afnemen en op een andere manier TV kijken. Bijvoorbeeld via Android TV of iets anders.
Bij beide providers kan je een eigen router gebruiken indien gewenst.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Inmiddels gevonden hoe ik het unicast verkeer naar de juiste route krijg op de Unifi USG (voor Tweak), ik moest de volgende items toevoegen aan de service:nat:rule:MikevanEngelen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:32:
[...]
Heheh, mijn "geen idee welke route ik moet nemen" was spreekwoordelijk bedoeld.
De juiste gateway had ik ingesteld voor de next-hop items.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| "5": { "description": "ipv-srtp-abox1", "inbound-interface": "eth0.4", "inside-address": { "address": "192.168.250.27", "port": "555-65000" }, "protocol": "udp", "source": { "address": "185.24.175.0/24" }, "log": "disable", "type": "destination" }, "6": { "description": "ipv-srtp-abox2", "inbound-interface": "eth0.4", "inside-address": { "address": "192.168.250.27", "port": "555-65000" }, "protocol": "udp", "source": { "address": "185.41.48.0/24" }, "log": "disable", "type": "destination" } |
Het pauzeren en "begin gemists" werken nu.
Ik begrijp nog steeds niet waarom - ik heb tenslotte de ook routes toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door MikevanEngelen op 23-05-2020 16:24 ]
Met de route statement is er een route naar buiten. Maar je LAN adressen zijn 'buiten' niet routeerbaar, dus zonder NAT is er er geen route terug.MikevanEngelen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:12:
Inmiddels gevonden hoe ik het unicast verkeer naar de juiste route krijg op de Unifi USG (voor Tweak), ik moest de volgende items toevoegen aan de service:nat:rule:
[...]
Het pauzeren en "begin gemists" werken nu.
Ik begrijp nog steeds niet waarom - ik heb tenslotte de ook routes toegevoegd...
Ohja dat was er ook nog
Geen gebruik van gemaakt.
Morgen komt overigens wel de postbode langs om het Ziggo tv only pakket af te leveren.
Kijken hoe dat werkt.
Vandaag? Film1 deed het al een paar weken niet meer...
Precies dit.Barre73 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:16:
[...]
Absoluut mee eens!!
Probleem zit er vaak in dat mensen niet weten of horen wanneer de nieuwe provider de order inschiet. En dan willen ze ook niet graag een maand dubbel betalen dus zeggen ze de oude provider voor ze zekerheid zelf maar op. Providers kunnen daar echt veel beter in communiceren lijkt me.
Volgende week komt de monteur maar verder niks gehoord. Ben benieuwd.
Zowel van KPN als Tweak niks gehoord.
Ben benieuwd als de monteur hier is..
[ Voor 7% gewijzigd door Arjantje72 op 28-05-2020 21:47 . Reden: edit ]
Misschien niet het meest geschikte topic, maar ik kon geen centraal Canaal Digitaal topic vinden. Hoe lang is een uitgezonden film die niet is opgenomen beschikbaar om terug te kijken?
Wat je opneemt is een jaar beschikbaar, dus ook zo met een gewone uitzending?mr.JamesBond schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:57:
Misschien niet het meest geschikte topic, maar ik kon geen centraal Canaal Digitaal topic vinden. Hoe lang is een uitgezonden film die niet is opgenomen beschikbaar om terug te kijken?
Geen idee eigenlijk, wel een goede vraag.
Voor zover ik weet kun je een week terug
I am the great Cornholio!
'TV gemist' kan je tot 7 dagen terugkijken.mr.JamesBond schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:57:
'Eigen opnames', wat in werkelijkheid hetzelfde is als 'TV gemist', kan je tot 365 dagen terugkijken. Het aantal 'resterende dagen' wordt getoond als je een 'opname' opvraagt.
Maar alleen bij de zenders waar dit ondersteund wordt. Zie https://m7cdn.io/canaldigitaal/downloads/zenderlijst-hd.pdf .
Wel kan het zo zijn dat opnames vaak niet werken wanneer ze een maand of ouder zijn. in het begin werkt het maar vaak bij 50% of bijna aan het eind dan bevriest het beeld. of er zijn 1001 micro pauzes freezes etc.
Het opnemen wordt wel beter, maar is ver van perfect.
Het opnemen wordt wel beter, maar is ver van perfect.
Hi all,
Vraagje; ik kijk sinds kort geen TV meer via m’n decoder (Aminobox) maar via de CanalDigitaal app op mijn smart TV.
Ik wil graag een USG gaan gebruiken.. kan ik nu dan het hele IPTV stuk uit de configuratie laten? Of dien je voor de App toch nog met bepaalde regels rekening te houden?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
Vraagje; ik kijk sinds kort geen TV meer via m’n decoder (Aminobox) maar via de CanalDigitaal app op mijn smart TV.
Ik wil graag een USG gaan gebruiken.. kan ik nu dan het hele IPTV stuk uit de configuratie laten? Of dien je voor de App toch nog met bepaalde regels rekening te houden?
Goede vraag nog nooit getest.
Maar lijkt mij wel te werken hoewel je de app wel moet koppelen aan een decoder.
Maar buiten je netwerk werk de app ook dus is geen vereiste lijkt mij als deze nu al werkt.
Ik zeg probeer het eens je kan voor nood altijd de Fritz of zyxel weer terug prikken.
Maar lijkt mij wel te werken hoewel je de app wel moet koppelen aan een decoder.
Maar buiten je netwerk werk de app ook dus is geen vereiste lijkt mij als deze nu al werkt.
Ik zeg probeer het eens je kan voor nood altijd de Fritz of zyxel weer terug prikken.
JW020 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:59:
Hi all,
Vraagje; ik kijk sinds kort geen TV meer via m’n decoder (Animobox) maar via de CanalDigitaal app op mijn smart TV.
Zou zonder IPTV deel moeten kunnen, is volledig OTT.JW020 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:59:
Hi all,
Dat klopt helemaal, maar hoevaak moet een stb zich aanmelden om het werkend te houden, dat vind ik nl nergens terug.joop99 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:49:
[...]
Zou zonder IPTV deel moeten kunnen, is volledig OTT.
Want de eerste keer moet je hem koppelen in je eigen netwerk aan een stb.
Kan gewoon. Via de Smart TV is Unicast (internet) en dus geen Multicast (ontvanger). TV VLAN kun je er gewoon uit halen dan, geen enkel probleem. Je kunt alleen de ontvanger dan niet meer gebruiken. Registratie bij Canal Digitaal gaat bij Solocoo op basis van MAC adres ontvanger én inloggegevens (Canal Digitaal TV App of Smart TV App) die gelinkt zijn aan je TV abonnement.JW020 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:59:
Hi all,
Hoeft niet. Als je gebruik maakt van de inloggegevens die gelieerd zijn aan je CD abonnement (settop box) is er niets aan de hand en blijft het gewoon werken middels registratie bij Solocoo (platform CD)Mr-D. schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:26:
[...]
Dat klopt helemaal, maar hoevaak moet een stb zich aanmelden om het werkend te houden, dat vind ik nl nergens terug.
Want de eerste keer moet je hem koppelen in je eigen netwerk aan een stb.
Heb net de app op mijn telefoon gedeinstalleerd
Bij het inloggen moet ik mijn app aan een decoder koppelen.
Het is niet nodig om op het tweak netwerk te zitten tijdens registratie.
Dus als er al een keer een decoder is geregistreerd is dat naar mijn idee wel voldoende
Dus als je vlan4 niet wilt gebruiken lijkt mij dit wel te werken.
Bij het inloggen moet ik mijn app aan een decoder koppelen.
Het is niet nodig om op het tweak netwerk te zitten tijdens registratie.
Dus als er al een keer een decoder is geregistreerd is dat naar mijn idee wel voldoende
Dus als je vlan4 niet wilt gebruiken lijkt mij dit wel te werken.
[ Voor 10% gewijzigd door Mr-D. op 31-05-2020 23:02 ]
Thanks voor alle reacties!
Ik ben er vandaag voor gaan zitten en heb nu intern alles goed werken. Krijg alleen nog geen signaal door, omdat er (volgens mij) een statisch IP ingesteld staat op het MAC-adres van de ‘oude’ Fritz die ik van Tweak heb gekregen.
Dus voor nu even afwachten hoe Tweak reageert...
Ik ben er vandaag voor gaan zitten en heb nu intern alles goed werken. Krijg alleen nog geen signaal door, omdat er (volgens mij) een statisch IP ingesteld staat op het MAC-adres van de ‘oude’ Fritz die ik van Tweak heb gekregen.
Dus voor nu even afwachten hoe Tweak reageert...
als je even je mac kloont hou je ook hetzelfde ip
Zo dat gaat rigoureus. Zelfs eerder opgenomen opnames van Discovery zijn blijkbaar verboten om nog te zien. Ligt bij Tweak een verzoek om z.s.m. het tv gebeuren op te zeggen. Helaas tijdje geleden al jaar abbo betaald.
ook hier een mailtje naar tweak gestuurd ,geen discovery meer hoef ik ook geen abbo canal meer
Ik vertrek ook binnenkort, maar dan helemaal. Er wordt hier nog vrij veel TV gekeken en de Discovery kanalen waren toch wel onderdeel van de meest bekeken kanalen...
Over internet etc heb ik niets te klagen... over het TV gedeelte van CD des te meer en dit is de druppel...
Over internet etc heb ik niets te klagen... over het TV gedeelte van CD des te meer en dit is de druppel...
ik heb nu voor een maand Ziggo TV ernaast maar dat is ook niet alles hoor.
die UPC mediabox HD is op sommige stukken zelfs trager dan de CD kastje
en een groot minpunt vind ik ook uitzendig gemist.
dit regelen ze niet zelf maar dat gaat voor NPO via NPO start en de rest via KIJK
zit ook al op mijn TV en werkt niet beter dan dat
nee op dat gebied werkt CD toch beter.
laat het nu aan de vrouw wat ze wilt houden.
mijn voorkeur gaat wel naar Ziggo ivm routerkeuze maar dat is dan ook de enige reden.
/offtopic
en dan ook nog eens die GUI oh man weet nog goed was een Beta tester bij UPC met de eerste digitale tv
dit 2 jaar gratis gehad maar de GUI is in 19 jaar gewoon niet veranderd en ziet er op een 4K gewoon niet uit.
die UPC mediabox HD is op sommige stukken zelfs trager dan de CD kastje
en een groot minpunt vind ik ook uitzendig gemist.
dit regelen ze niet zelf maar dat gaat voor NPO via NPO start en de rest via KIJK
zit ook al op mijn TV en werkt niet beter dan dat
nee op dat gebied werkt CD toch beter.
laat het nu aan de vrouw wat ze wilt houden.
mijn voorkeur gaat wel naar Ziggo ivm routerkeuze maar dat is dan ook de enige reden.
/offtopic
en dan ook nog eens die GUI oh man weet nog goed was een Beta tester bij UPC met de eerste digitale tv
dit 2 jaar gratis gehad maar de GUI is in 19 jaar gewoon niet veranderd en ziet er op een 4K gewoon niet uit.
@Mr-D. Ik neem wel aan dat je het dan over de 'simpele' Mediabox hebt.... en niet de Mediabox Next?
.
Want die laatste hebben mijn ouders staan, en dat is een topding. Alleen de nieuwe boxen van KPN komen in de buurt van de flitsendheid, stabiliteit en bedieningsgemak
.
Maar die simpele Mediaboxen van Ziggo/UPC zijn idd drama dingen. Werken nog met een beperkte interne docsis modem voor 'upload' van commando's naar de backend systemen en moeten On Demand content dan via een brak instant DVB-C kanaal ontvangen.
Wat bedoel je overigens met "Ziggo ivm routerkeuze"? Ben je dan ook van plan om met internet daarheen te gaan?
. Volgens mij is Tweak qua routerkeuze nog altijd vele malen beter, want bij Ziggo krijg je tegenwoordig altijd de Connectbox (die je zo snel mogelijk in bridge mode wil zetten, wat gelukkig nog wel kan).
Want die laatste hebben mijn ouders staan, en dat is een topding. Alleen de nieuwe boxen van KPN komen in de buurt van de flitsendheid, stabiliteit en bedieningsgemak
Maar die simpele Mediaboxen van Ziggo/UPC zijn idd drama dingen. Werken nog met een beperkte interne docsis modem voor 'upload' van commando's naar de backend systemen en moeten On Demand content dan via een brak instant DVB-C kanaal ontvangen.
Wat bedoel je overigens met "Ziggo ivm routerkeuze"? Ben je dan ook van plan om met internet daarheen te gaan?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
ja ik heb inderdaad een simpele box (en op de extra HD zenders na) zie hier de meerwaarde ook niet echt van.eymey schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:16:
@Mr-D. Ik neem wel aan dat je het dan over de 'simpele' Mediabox hebt.... en niet de Mediabox Next?.
Want die laatste hebben mijn ouders staan, en dat is een topding. Alleen de nieuwe boxen van KPN komen in de buurt van de flitsendheid, stabiliteit en bedieningsgemak.
Wat bedoel je overigens met "Ziggo ivm routerkeuze"? Ben je dan ook van plan om met internet daarheen te gaan?. Volgens mij is Tweak qua routerkeuze nog altijd vele malen beter, want bij Ziggo krijg je tegenwoordig altijd de Connectbox (die je zo snel mogelijk in bridge mode wil zetten, wat gelukkig nog wel kan).
voor internet blijf ik inderdaad bij Tweak en zoals je weet heb ik ook een opnsenserouter staan die de Fritz moet gaan vervangen en dan met IPTV erbij werkt niet echt vandaar mijn antwoord.
Mr-D., je kunt toch ook met de smart card via een CI+ module gaan kijken? Of slikt jouw TV deze module niet?
Dat accepteert hij zeker wel maar heb nu het goedkoopste abonnement en daar zit standaard die kast bij en zo'n module kost dan weer 2 euro extra per maand en daar heb ik geen zin inBerndGaykema schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:32:
Mr-D., je kunt toch ook met de smart card via een CI+ module gaan kijken? Of slikt jouw TV deze module niet?
Maar kan wel discovery kijken dat dan weer wel
Ben met 20 euro per jaar tevreden met alle iptv kanalen blij.Mr-D. schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:42:
[...]
Dat accepteert hij zeker wel maar heb nu het goedkoopste abonnement en daar zit standaard die kast bij en zo'n module kost dan weer 2 euro extra per maand en daar heb ik geen zin in
maar hoe lang nog ??pd5lwd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:15:
[...]
Ben met 20 euro per jaar tevreden met alle iptv kanalen blij.![]()
Sowieso, "iptv kanalen" (uiteraard met de term "iptv" in de context van het illegaal kijken) zie ik niet als een geldig vergelijk omdat het dus gewoon overduidelijk illegaal is en je gewoon weet dat je naar spullen kijkt voor een prijs waarvoor dat eigenlijk niet kan.
Niet dat ik roomser ben dan de paus want ook hier komt er af en toe nog wel eens een download binnen via Usenet (hoewel dat nu hooguit nog eens in de paar maanden gebeurt), maar dergelijke alternatieven mee nemen in een vergelijking met legale diensten is gewoon krom en zal ook nooit recht worden.
Niet dat ik roomser ben dan de paus want ook hier komt er af en toe nog wel eens een download binnen via Usenet (hoewel dat nu hooguit nog eens in de paar maanden gebeurt), maar dergelijke alternatieven mee nemen in een vergelijking met legale diensten is gewoon krom en zal ook nooit recht worden.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Voor 2 euro per maand je vrouw tevreden houden (wat TV kijken betreft), koopje !!Mr-D. schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:42:
[...]
Dat accepteert hij zeker wel maar heb nu het goedkoopste abonnement en daar zit standaard die kast bij en zo'n module kost dan weer 2 euro extra per maand en daar heb ik geen zin in
Ook ik zou zeker voor de 2 euro extra per maand hebben gekozen. OK, je mist de On Demand functies maar daar mis je bij de betreffende mediabox toch niet veel aan.
But then again, ook zonder 2 euro extra per maand blijf ik de prijs die je voor Ziggo TV Only betaalt al veeeeeel te hoog vinden
But then again, ook zonder 2 euro extra per maand blijf ik de prijs die je voor Ziggo TV Only betaalt al veeeeeel te hoog vinden
[ Voor 28% gewijzigd door eymey op 04-06-2020 11:33 ]
als ik alleen via de kabel kijk werkt de ondemand functies ook hoor
maar alleen op de NPO zenders dan en daarbij zit ook al in mijn TV
en die 2 euro val ik in deze wel over omdat de reguliere tv meer uitstaat dan aan.
maar alleen op de NPO zenders dan en daarbij zit ook al in mijn TV
en die 2 euro val ik in deze wel over omdat de reguliere tv meer uitstaat dan aan.
Vanaf het eerste begin bij Tweak gezeten (Almere) nu toch opgezegd ivm het stopzetten van Discovery’s en Eurosport.
https://www.discoverybenelux.nl/
2 maanden gratis Discovery streamen
Ik zou nooit alles opzeggen, is met een jaarbetaling ook niet erg handig
2 maanden gratis Discovery streamen
Ik zou nooit alles opzeggen, is met een jaarbetaling ook niet erg handig
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ja, precies. En wat doe je als er storing is? Klagen.
Bij deze:
"Klaag".
Bij deze:
"Klaag".
Maybee we are alone... After all.
Hier in Almere viel 19:04 internet ook uit. IPTV bleef wel werken.
Na herstarten van de Zyxel weer online.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| tracert -d 8.8.8.8 Tracing route to 8.8.8.8 over a maximum of 30 hops 1 1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1 2 * * * Request timed out. 3 * * * Request timed out. 4 82.197. reports: Destination host unreachable. Trace complete. |
Na herstarten van de Zyxel weer online.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| tracert -d 8.8.8.8 Tracing route to 8.8.8.8 over a maximum of 30 hops 1 1 ms <1 ms <1 ms 192.168 2 4 ms 1 ms 1 ms 217.19. 3 1 ms 1 ms 11 ms 217.19. 4 2 ms 13 ms 1 ms 217.19. 5 7 ms 2 ms 2 ms 217.19. 6 2 ms 1 ms 2 ms 108.170 7 2 ms 1 ms 2 ms 108.170 8 2 ms 1 ms 1 ms 8.8.8.8 Trace complete. |
Ben wel benieuwd wanneer we in Leeuwarden weer online zijn
Hmm, nee. helaas is de hele uplink weg, er is geen fisieke link, alsof de kabel er uit ligt. Komt ook geen infrarood licht uit de kabel rollen.
Ben ook benieuwd. Maar meer wat er eigenlijk aan de hand is. Waar is die patchkast? Moet ik gaan vragen?...mr.JamesBond schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:29:
Ben wel benieuwd wanneer we in Leeuwarden weer online zijn
"Een van de 3 CityPOP's in Leeuwarden is onbereikbaar waardoor een deel van onze klanten in Leeuwarden geen verbinding heeft. De reden hiervoor is nog in onderzoek. Onze excuses voor het ongemak."Heidistein schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:33:
[...]
Ben ook benieuwd. Maar meer wat er eigenlijk aan de hand is. Waar is die patchkast? Moet ik gaan vragen?...
https://status.tweak.nl/
Inmiddels doet hij het hier in Leeuwarden weer
Dat had ik al gezien.BitAndre schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:34:
[...]
"Een van de 3 CityPOP's in Leeuwarden is onbereikbaar waardoor een deel van onze klanten in Leeuwarden geen verbinding heeft. De reden hiervoor is nog in onderzoek. Onze excuses voor het ongemak."
https://status.tweak.nl/
Dat is altijd nog beter dan “iemand heeft jouw patch in de wijkkast verwijdert”, waardoor ik er bijna 24u heb uit gelegen...
Jup, de stroom was op:mr.JamesBond schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:53:
Inmiddels doet hij het hier in Leeuwarden weer
De storing is rond 19:35 opgelost. Het lijkt erop dat er een stroomonderbreking in de wijkcentrale zelf is geweest
Zit te twijfelen om van XS4ALL glasvezel naar Tweak te gaan. Internet geloof ik wel maar ik hecht ook veel waarde aan een goed tv kastje. Hoe is het Canal Plus gebeuren? Vergelijkbaar of niet aan te raden.
Set your goals high, and don't stop till you get there.
Lees ff goed dit topic door, lijkt me dat je over dat onderwerp genoeg info kan vinden hierKoning-Admiraal schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:54:
Hoe is het Canal Plus gebeuren? Vergelijkbaar of niet aan te raden.
Niet aan te raden. Canal Digital is bagger, het kastje is enorm traag, crashed af en toe, begin gemist gaat regelmatig de mist in.Koning-Admiraal schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:54:
Zit te twijfelen om van XS4ALL glasvezel naar Tweak te gaan. Internet geloof ik wel maar ik hecht ook veel waarde aan een goed tv kastje. Hoe is het Canal PlusDigital gebeuren? Vergelijkbaar of niet aan te raden.
Bij mij staat juist in de planning om naar XS4All te gaan...
Ik zou graag naar een provider als Freedom gaan maar doordat die ook CD gebruikt is dat geen optie.
Ik weet niet hoe goed of slecht TV via KPN is, maar ik heb geen klachten over Canal Digitaal via Tweak. Heb een IPTV kastje bij mijn TV op de slaapkamer welke naar behoren werkt. Op mijn (LG) SmartTV gebruik ik de Canal Digitaal app met Tweak credentials en dat werkt ook prima. Heel af en toe dat de stream eens blijft hangen, maar dat is al weer een tijdje geleden voor het laatst gebeurd, dus misschien dat een recente app update dat al heeft opgelost.Koning-Admiraal schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:54:
Zit te twijfelen om van XS4ALL glasvezel naar Tweak te gaan. Internet geloof ik wel maar ik hecht ook veel waarde aan een goed tv kastje. Hoe is het Canal Plus gebeuren? Vergelijkbaar of niet aan te raden.
Bij de app op de SmartTV merk je wel dat de stream na wijzigen van het kanaal eerst een paar seconden in lage bitrate doorkomt en dan verscherpt wanneer overgeschakeld wordt naar hogere bitrate. Het stoort mij niet.
Geplande opnames en begin gemist werkt bij mij eigenlijk ook zonder problemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Haay op 05-06-2020 09:41 ]
Tsja, het is maar hoeveel waarde je hecht aan ouderwets digitaal tv kijken. Hier wordt allen dagelijks het nieuws gekeken en af en toe een film, normaal ook live voetbal. Er zijn wel een aantal keer storingen (alle of bepaalde zenders zwart beeld, soms dagenlang) geweest.
Woensdag overgestapt, signaal van Tweak weg, binnen half uur de monteur en die had maar 10 minuten werk.uiterlix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:02:
[...]
Nou succes! Ik heb het een half jaar geleden geprobeerd, overstappen van Tweak naar KPN. Het was een janboel bij KPN, eerst waren ze m'n order ineens kwijt en daarna hadden ze meer dan de opzegtermijn (een maand) nodig om de verbinding te realiseren. Toen ben ik maar bij Tweak gebleven.
Geen problemen hier dus
Bedankt @Centurius
Graag gedaan, geniet van je nieuwe verbindingArjantje72 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:05:
[...]
Woensdag overgestapt, signaal van Tweak weg, binnen half uur de monteur en die had maar 10 minuten werk.
Geen problemen hier dus
Bedankt @Centurius
heeft iemand ook last van een stroperige internet verbinding?
ook de tracerts gaan bij mij erg traag en erg veel time outs
maar tweakers.net gaat dan wel weer lekker snel maar een google.com duurt nu ongeveer 5 minuten
maar tweakers.net gaat dan wel weer lekker snel maar een google.com duurt nu ongeveer 5 minuten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| Tracing route to google.com [172.217.218.100] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms fritz.box [x.x.x.x] 2 3 ms 2 ms 1 ms fo1-ve155.nikhef.cambrium.net [217.19.16.21] 3 13 ms 1 ms 1 ms 217.19.16.6 4 9 ms 4 ms 4 ms 217.19.16.97 5 3 ms 2 ms 1 ms 217.19.16.109 6 3 ms 3 ms 2 ms 108.170.241.236 7 3 ms 2 ms 2 ms 209.85.255.230 8 7 ms 7 ms 7 ms 72.14.237.98 9 6 ms 5 ms 5 ms 108.170.231.132 10 5 ms 4 ms 5 ms 216.239.43.115 11 * * * Request timed out. 12 * * * Request timed out. 13 * * * Request timed out. 14 * * * Request timed out. 15 * * * Request timed out. 16 * * * Request timed out. 17 * * * Request timed out. 18 * * * Request timed out. 19 * * * Request timed out. 20 * * * Request timed out. 21 * * * Request timed out. 22 6 ms 5 ms 4 ms 172.217.218.100 |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| Pinging google.com [172.217.218.101] with 32 bytes of data: Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=6ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=6ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=7ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=6ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=6ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Ping statistics for 172.217.218.101: Packets: Sent = 45, Received = 45, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 4ms, Maximum = 7ms, Average = 5ms |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| tracert google.com Tracing route to google.com [172.217.17.110] over a maximum of 30 hops: 1 6 ms 3 ms 3 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 2 6 ms 5 ms 5 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 3 8 ms 3 ms 3 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 4 5 ms 2 ms 2 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 5 5 ms 5 ms 4 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 6 6 ms 6 ms 4 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 7 7 ms 4 ms 4 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 8 7 ms 5 ms 4 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] Trace complete. tracert google.com Tracing route to google.com [172.217.218.138] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms fritz.box [x.x.x.x] 2 3 ms 1 ms 1 ms fo1-ve155.nikhef.cambrium.net [217.19.16.21] 3 4 ms 1 ms 2 ms 217.19.16.6 4 9 ms 1 ms 1 ms 217.19.16.97 5 2 ms 1 ms 1 ms 217.19.16.109 6 3 ms 2 ms 2 ms 108.170.241.172 7 3 ms 2 ms 2 ms 216.239.41.49 8 8 ms 8 ms 6 ms 172.253.66.17 9 7 ms 6 ms 6 ms 72.14.235.74 10 6 ms 5 ms 5 ms 216.239.40.225 11 * * * Request timed out. 12 * * * Request timed out. 13 * * * Request timed out. 14 * * * Request timed out. 15 * * * Request timed out. 16 * * * Request timed out. 17 * * * Request timed out. 18 * * * Request timed out. 19 * * * Request timed out. 20 * * * Request timed out. 21 * * * Request timed out. 22 7 ms 5 ms 5 ms 172.217.218.138 Trace complete. |
[ Voor 61% gewijzigd door Mr-D. op 05-06-2020 22:02 ]
Voor welke omgeving is dit?
Hier in Almere persoonlijk geen problemen.
Mr-D. schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:53:
heeft iemand ook last van een stroperige internet verbinding?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Tracing route to google.com [172.217.218.100] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms fritz.box [x.x.x.x] 2 3 ms 2 ms 1 ms fo1-ve155.nikhef.cambrium.net [217.19.16.21] 3 13 ms 1 ms 1 ms 217.19.16.6 4 9 ms 4 ms 4 ms 217.19.16.97 5 3 ms 2 ms 1 ms 217.19.16.109 6 3 ms 3 ms 2 ms 108.170.241.236 7 3 ms 2 ms 2 ms 209.85.255.230 8 7 ms 7 ms 7 ms 72.14.237.98 9 6 ms 5 ms 5 ms 108.170.231.132 10 5 ms 4 ms 5 ms 216.239.43.115 11 * * * Request timed out. 12 * * * Request timed out. 13 * * * Request timed out. 14 * * * Request timed out. 15 * * * Request timed out. 16 * * * Request timed out. 17 * * * Request timed out. 18 * * * Request timed out. 19 * * * Request timed out. 20 * * * Request timed out. 21 * * * Request timed out. 22 6 ms 5 ms 4 ms 172.217.218.100
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 Pinging google.com [172.217.218.101] with 32 bytes of data: Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=6ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=6ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=7ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=4ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=6ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=6ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Reply from 172.217.218.101: bytes=32 time=5ms TTL=45 Ping statistics for 172.217.218.101: Packets: Sent = 45, Received = 45, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 4ms, Maximum = 7ms, Average = 5ms
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 tracert google.com Tracing route to google.com [172.217.17.110] over a maximum of 30 hops: 1 6 ms 3 ms 3 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 2 6 ms 5 ms 5 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 3 8 ms 3 ms 3 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 4 5 ms 2 ms 2 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 5 5 ms 5 ms 4 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 6 6 ms 6 ms 4 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 7 7 ms 4 ms 4 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] 8 7 ms 5 ms 4 ms ams15s29-in-f110.1e100.net [172.217.17.110] Trace complete. tracert google.com Tracing route to google.com [172.217.218.138] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms fritz.box [x.x.x.x] 2 3 ms 1 ms 1 ms fo1-ve155.nikhef.cambrium.net [217.19.16.21] 3 4 ms 1 ms 2 ms 217.19.16.6 4 9 ms 1 ms 1 ms 217.19.16.97 5 2 ms 1 ms 1 ms 217.19.16.109 6 3 ms 2 ms 2 ms 108.170.241.172 7 3 ms 2 ms 2 ms 216.239.41.49 8 8 ms 8 ms 6 ms 172.253.66.17 9 7 ms 6 ms 6 ms 72.14.235.74 10 6 ms 5 ms 5 ms 216.239.40.225 11 * * * Request timed out. 12 * * * Request timed out. 13 * * * Request timed out. 14 * * * Request timed out. 15 * * * Request timed out. 16 * * * Request timed out. 17 * * * Request timed out. 18 * * * Request timed out. 19 * * * Request timed out. 20 * * * Request timed out. 21 * * * Request timed out. 22 7 ms 5 ms 5 ms 172.217.218.138 Trace complete.
hier in Almere BuitenJW020 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:54:
Voor welke omgeving is dit?
[...]
maar nu ook eigenlijk geen probleem loopt nu wel lekker
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| Tracing route to google.com [2a00:1450:400e:806::200e] over a maximum of 30 hops: 1 1 ms 1 ms 1 ms x.x.x.x 2 6 ms 3 ms 2 ms fo1-ve163.sara.cambrium.net [::217.19.16.17] 3 5 ms 3 ms 3 ms 2a02:58:3:6::ffff 4 9 ms 5 ms 6 ms 2a02:58:1:1::2 5 8 ms 7 ms 7 ms 2001:4860:0:f8b::1 6 7 ms 6 ms 5 ms 2001:4860:0:1::1c7b 7 7 ms 6 ms 5 ms ams15s29-in-x0e.1e100.net [2a00:1450:400e:806::200e] Trace complete. C:\Users\>tracert google.com Tracing route to google.com [2a00:1450:400e:806::200e] over a maximum of 30 hops: 1 2 ms 1 ms 2 ms x.x.x.x.x 2 2 ms 2 ms 1 ms fo1-ve163.sara.cambrium.net [::217.19.16.17] 3 4 ms 4 ms 7 ms 2a02:58:3:6::ffff 4 7 ms 6 ms 6 ms 2a02:58:1:1::2 5 10 ms 10 ms 7 ms 2001:4860:0:f8b::1 6 7 ms 6 ms 6 ms 2001:4860:0:1::1c7b 7 7 ms 6 ms 5 ms ams15s29-in-x0e.1e100.net [2a00:1450:400e:806::200e] Trace complete. |
Heel toevallig sinds eergisteren smokeping draaien gisteren avond niets te zien. Rond 16 ging het wat slechter.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mj6BY1Zdbwo0rs9HCygIQwKQ.png?f=user_large)
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
klopt het inderdaad ook niet altijd
zal het eens in de gaten houden
zal het eens in de gaten houden
Ik heb de laatste tijd (lees; half jaar) steeds dat mijn hele wifi netwerk weg valt. Bedraad werkt het dan nog prima, maar de google home, chromecast, mobiel en tv zijn allemaal spontaan de verbinding kwijt, vaak opgemerkt doordat de muziek er opeens mee kapt. Ben er nog niet achter hoe dit probleem op de lossen, had gebeld met dit probleem en kreeg vrij kort de mededeling gevolg die een mailtje dat ik maar een kanaal wissel moest doen. Heeft niet bijzonder veel gedaan 😅.
Iemand anders nog geniale ideeën? Ik heb nu zo'n 5 jaar Tweak en het is eigenlijk altijd volledig probleemloos gegaan en nu dit
Iemand anders nog geniale ideeën? Ik heb nu zo'n 5 jaar Tweak en het is eigenlijk altijd volledig probleemloos gegaan en nu dit
Dus de internet verbinding werkt nog prima. Dan zit het probleem dus op je interne netwerk.LunarNemuri schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:18:
Ik heb de laatste tijd (lees; half jaar) steeds dat mijn hele wifi netwerk weg valt. Bedraad werkt het dan nog prima
Welke voor apparatuur gebruik je?
Ik heb hetzelfde de laatste tijd. Ik gebruik mijn eigen router. Wifi valt af en toe weg terwijl bedraad blijft werken, maar de google home hubs lijken er het meeste last van te hebben. Het probleem lost zich meestal vanzelf weer op.LunarNemuri schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:18:
Ik heb de laatste tijd (lees; half jaar) steeds dat mijn hele wifi netwerk weg valt. Bedraad werkt het dan nog prima, maar de google home, chromecast, mobiel en tv zijn allemaal spontaan de verbinding kwijt, vaak opgemerkt doordat de muziek er opeens mee kapt. Ben er nog niet achter hoe dit probleem op de lossen, had gebeld met dit probleem en kreeg vrij kort de mededeling gevolg die een mailtje dat ik maar een kanaal wissel moest doen. Heeft niet bijzonder veel gedaan 😅.
Ik ben er verder nog niet ingedoken, geen tijd/puf voor gehad (en tv en laptop werken bedraad door dat is het belangrijkste). Dus niet een erg nuttige post dit
Vreemde conclusie. Uit zijn post maak ik op dat hij de geleverde router van Tweak gebruikt. Die kan natuurlijk ook een Wifi probleem hebben. En dat valt niet het interne netwerk lijkt me._Arthur schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:47:
[...]
Dus de internet verbinding werkt nog prima. Dan zit het probleem dus op je interne netwerk.
Welke voor apparatuur gebruik je?
Er zal hier vast een firmware update van de Fritzbox aan ten grondslag liggen. Op fora lees je meer over wifi-problemen met deze router.
@LunarNemuri , lees eens rond, ook op het eigen forum van Tweak.
@LunarNemuri , lees eens rond, ook op het eigen forum van Tweak.
nou ik denk het niet,
hij heeft het al 5 jaar en in december 2016 werd pas de eerste klant voorzien van een Fritzbox van Tweak.
dus om mee te speculeren zou het een zyxel moeten zijn
hij heeft het al 5 jaar en in december 2016 werd pas de eerste klant voorzien van een Fritzbox van Tweak.
dus om mee te speculeren zou het een zyxel moeten zijn
@Mr-D. Het is inderdaad een zyxel router. Goede medespeculatie
. Ik had via het modem al een firmware update gedaan gezien het op de website werd aangegeven bij wifi problemen maar ook dat heeft niet geholpen. Ik ben wat dit betreft ook best een leek, de meeste dingen krijg ik wel opgelost via internet googletjes maar op het tweak forum was geen zelfde klant case te vinden en werd ik eigenlijk ook doorverwezen naar dit topic 🤷
@_Arthur wat bedoel je precies met 'voor apparatuur'?
@_Arthur wat bedoel je precies met 'voor apparatuur'?
helaas is de zyxel een verouderd apparaat waar je nieuwe apparatuur mee moet verbinden terwijl de 2.4 band lekker vol zit door je buren wat alleen maar problemen met zich mee brengt.
het eerste wat ik toen gedaan had toen ik die zyxel kreeg de WiFi uitgezet en mijn eigen wifi geplaatst.
en later het hele doosje weer in zijn originele doos gedaan wat dan ook mijn advies zal zijn in deze.
het eerste wat ik toen gedaan had toen ik die zyxel kreeg de WiFi uitgezet en mijn eigen wifi geplaatst.
en later het hele doosje weer in zijn originele doos gedaan wat dan ook mijn advies zal zijn in deze.
Misschien is doe oude zyxel ook gewoon kapot, en moet je een nieuwe. 5jaar ... hij heeft al een rollator, denk? ;-)
Ik ben mij aan het orienteren op een andere internet + vaste telefoon provider.
Nu ben ik bewieuwd waarom is Tweak bijna even duur als KPN en toch zo populair hier op tweakers?
Ik zie wel dat ze een goede glasvezelrouter (FRITZ!Box 5490) leveren. Maar die is alleen in bruikleen lijkt het en verantwoord het verschil met bijvoorbeeld youfone, budget alles in 1 en zelfs KPN niet.
Wat zie ik over het hoofd, kwaliteit is ook belangrijk, maar dat is vast niet het enige.
Nu ben ik bewieuwd waarom is Tweak bijna even duur als KPN en toch zo populair hier op tweakers?
Ik zie wel dat ze een goede glasvezelrouter (FRITZ!Box 5490) leveren. Maar die is alleen in bruikleen lijkt het en verantwoord het verschil met bijvoorbeeld youfone, budget alles in 1 en zelfs KPN niet.
Wat zie ik over het hoofd, kwaliteit is ook belangrijk, maar dat is vast niet het enige.
Ik heb zelf nog geen Tweak maar wil dit wel in mijn nieuwe huis. Als ik je vraag zo bekijk denk ik dat je de internetsnelheden buiten beschouwing houd?2green schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:30:
Bij Tweak krijg je 1000 mbit down/up voor 41 euro/maand.
Bij KPN krijg je voor 42,50 euro 50/5 down/up.
FTFY.bloblub schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:08:
Bij Tweak krijg je 1000 mbit down/up voor 41 gemiddeld €34 euro/maand.*
Het is voor sommigen zelfs < €33
[ Voor 32% gewijzigd door SmiGueL op 09-06-2020 16:36 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Thanks, keek inderdaad niet naar de internet snelheden, is daar inderdaad veel hoger (dan ik nodig heb), dat verklaart de populairiteit inderdaad welbloblub schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:08:
[...]
Ik heb zelf nog geen Tweak maar wil dit wel in mijn nieuwe huis. Als ik je vraag zo bekijk denk ik dat je de internetsnelheden buiten beschouwing houd?
Weet je toevallig of de bijgeleverde Fritz box 5490 helemaal open staat?
Of wordt deze (remote) beheerd en niet volledig zelf configureerbaar?
Je kan ook een Internet only abonnement nemen, en wanneer je een IP telefoon hebt, zoals bv een Gigaset S685-IP oid en een VOIP abonnement nemen bij bv Cheapconnect. Dan ben je nog goedkoper uit. Je krijgt dan geen modem, en kan je dus een eigen keuze modem installeren.2green schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:50:
[...]
Thanks, keek inderdaad niet naar de internet snelheden, is daar inderdaad veel hoger (dan ik nodig heb), dat verklaart de populairiteit inderdaad wel.
Weet je toevallig of de bijgeleverde Fritz box 5490 helemaal open staat?
Of wordt deze (remote) beheerd en niet volledig zelf configureerbaar?
Goeie tip, heb toevallig dat basisstation in mijn meterkast (of een voorloper ervan). Zal eens kijken op wat voor prijs ik daar uitkom. Zocht iets voor onbeperkt bellen naar vast/mobiel, maar voor hetzelfde geld kun je ook veel bellen natuurlijk.ardvark99 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:03:
[...]
Je kan ook een Internet only abonnement nemen, en wanneer je een IP telefoon hebt, zoals bv een Gigaset S685-IP oid en een VOIP abonnement nemen bij bv Cheapconnect. Dan ben je nog goedkoper uit. Je krijgt dan geen modem, en kan je dus een eigen keuze modem installeren.
Weet je toevallig of bij cheapconnect een onbeperkt bellen variant bestaat? Dat is 10 euro/maand, daarvoor kun je maar 200 minuten bellen bij cheapconnect.
[ Voor 5% gewijzigd door 2green op 09-06-2020 17:29 ]
ik gebruik gewoon Voipbuster stort ik een keer per jaar 12,50 op en gebruik Tweak alleen (gelukkig nog niet nodig gehad) voor 112
het is meer dat ik gebeld word +punt gebruik hetzelfde nummer als ik van Tweak heb staat alleen een extra 0 voor maar dat zie je toch niet op je vaste telefoon dus als ik bv naar mijn moeder bel staat gewoon mijn naam in het scherm terwijl het originele nummer in haar adreslijst staat en die andere niet.
heb in de Fritz ook nog een regel gehad dat mobiele nummers wel door Tweak werd afgehandeld maar die heb ik ertussen uitgehaald , met andere woorden je kan het maken zoals je zelf wilt.
het is meer dat ik gebeld word +punt gebruik hetzelfde nummer als ik van Tweak heb staat alleen een extra 0 voor maar dat zie je toch niet op je vaste telefoon dus als ik bv naar mijn moeder bel staat gewoon mijn naam in het scherm terwijl het originele nummer in haar adreslijst staat en die andere niet.
heb in de Fritz ook nog een regel gehad dat mobiele nummers wel door Tweak werd afgehandeld maar die heb ik ertussen uitgehaald , met andere woorden je kan het maken zoals je zelf wilt.
Volgens mij niet, maar je belt al veel goedkoper per minuut (3 tot 5 cent per minuut voor vast/mobiel) en geen starttarief geloof ik. Abo is 9 euro per jaar. Dat is veel goedkoper dan de standaard providers. Voordeel kan zijn, je neemt jouw telefoon overal mee, zolang je maar internet hebt via UTP kabel2green schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:26:
[...]
Goeie tip, heb toevallig dat basisstation in mijn meterkast (of een voorloper ervan). Zal eens kijken op wat voor prijs ik daar uitkom. Zocht iets voor onbeperkt bellen naar vast/mobiel, maar voor hetzelfde geld kun je ook veel bellen natuurlijk.
Weet je toevallig of bij cheapconnect een onbeperkt bellen variant bestaat? Dat is 10 euro/maand, daarvoor kun je maar 200 minuten bellen bij cheapconnect.
Maar kijk zelf even op de site, of bij andere aanbieders, of dit iets voor jou is.
Nog even aanvullen: als jij Tweak als bijna even duur ziet als KPN heb je grote kans dat bij jou Tweak alleen leverbaar is via KPN Wholesale. Dat goedkope abonnement van 41 euro voor 1 Gbit kan alleen in gebieden waar Tweak eigen apparatuur in de PoPs heeft. Circa 400.000 woningen in Nederland. Check dat eerst even op hun site met de postcode checker...2green schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:30:
Interessant... zie dat voipbuster geen abonnements kosten heeft en gratis naar vaste lijnen kan bellen. Dus zou die in mijn dect voip centrale kunnen instellen voor alleen vaste lijnen en mobiel bijvoorbeeld via een andere lijn laten verlopen? Zag net toevallig dat ik een Gigaset N300A IP in mijn meterkast heb staan omdat ik ooit van het basis station afwilde in de woonkamer, deze kan toevallig ook voip aan.Mr-D. schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:41:
ik gebruik gewoon Voipbuster stort ik een keer per jaar 12,50 op en gebruik Tweak alleen (gelukkig nog niet nodig gehad) voor 112
112 werkt zo te horen dus niet over voipbuster? dan zal ik daarvoor iets anders verzinnen.
Ik had inderdaad geen rekening gehouden met de veel hogere snelheid, goed gezien.bloblub schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:08:
[...]
Ik heb zelf nog geen Tweak maar wil dit wel in mijn nieuwe huis. Als ik je vraag zo bekijk denk ik dat je de internetsnelheden buiten beschouwing houd?
In onze specifieke situatie kom ik in het ergste geval op een besparing van 3,50, in maanden waarin minder gebeld wordt mogelijk iets meer. Geen vetpot, maar ik overweeg dit te gaan doen... alleen al om mijn voip dect kastje eens te kunen gebruikenardvark99 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:41:
[...]
Volgens mij niet, maar je belt al veel goedkoper per minuut (3 tot 5 cent per minuut voor vast/mobiel) en geen starttarief geloof ik. Abo is 9 euro per jaar. Dat is veel goedkoper dan de standaard providers. Voordeel kan zijn, je neemt jouw telefoon overal mee, zolang je maar internet hebt via UTP kabelEr is zelfs een app geloof ik.
Maar kijk zelf even op de site, of bij andere aanbieders, of dit iets voor jou is.
Mogelijk dat ik probeer voipbuster voor de vaste lijnen te configuren, maar eerst even inlezen of dat zinvol is en welke kosten daarbij komen.
Bedankt voor de tip, leuk!
[ Voor 40% gewijzigd door 2green op 09-06-2020 21:31 ]
dat heb ik niet gezegd, maar wil voor mijzelf zo'n belangrijke lijn via een betrouwbare lijn hebben lopen, niet da voip slecht is nee verrre van dat[b]2green in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"
112 werkt zo te horen dus niet over voipbuster? dan zal ik daarvoor iets anders verzinnen.
maar was in het begin een goed gevoel en nooit meer aangepast
Ah okay, als ik voipbuster zou gebruiken zou ik dat momenteel net zo hebben vermoed ik.Mr-D. schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:24:
[...]
dat heb ik niet gezegd, maar wil voor mijzelf zo'n belangrijke lijn via een betrouwbare lijn hebben lopen, niet da voip slecht is nee verrre van dat
maar was in het begin een goed gevoel en nooit meer aangepast
Je hebt gelijk, ik val inderdaad buiten hun (huidige) gebied, bij mij komt het op 47 euro. Zal voorlopig overstappen op een andere provider. Eerst even met het hardware wat er nu staat, later mogelijk de fritsbox dat tweak ook levert, scheelt in aantal kastjes en is volgens mij een prima box (heb nu een voip, router, switch en modem in de meterkast.)Barre73 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:04:
[...]
Nog even aanvullen: als jij Tweak als bijna even duur ziet als KPN heb je grote kans dat bij jou Tweak alleen leverbaar is via KPN Wholesale. Dat goedkope abonnement van 41 euro voor 1 Gbit kan alleen in gebieden waar Tweak eigen apparatuur in de PoPs heeft. Circa 400.000 woningen in Nederland. Check dat eerst even op hun site met de postcode checker...
@2green Fritz!box 5490 is (netals andere Fritz!boxen) inderdaad een meer dan prima router. En staat verder helemaal open (ookal kan Tweak er wel instellingen heen pushen).
Zelf ruim 10 jaar, via div. providers, gebruik gemaakt van zelf aangeschafte Fritz!boxen.
Ik ben wel zelf in 2017 helemaal van Fritz! apparatuur afgestapt omdat ik op een gegeven moment hun ontwikkelingen op WIFI gebied niet snel genoeg vond gaan, en het merk "Ubiquiti" op m'n netvlies kwam en dat biedt natuurlijk ultieme zelf-instel mogelijkheden (toen al m'n switches vervangen door Ubiquiti spul en 2 Accesspoints van Ubiquiti).
Niet lang daarna kwam AVM met zaken zoals "Band steering" en nog iets later zelfs de mogelijkheid om zo'n beetje elk voogaand apparaat van ze onderdeel te maken van een "Mesh". Dat heb ik nu bij mijn ouders achter hun Ziggo modem mooi aan de praat met een Fritz!box 3490 en 1750E en dat werkt fenomenaal. Als dat er in 2017 al was geweest, was ik mss wel nooit overgestapt naar Ubiquiti
Maar goed, beetje off-topic
Zelf ruim 10 jaar, via div. providers, gebruik gemaakt van zelf aangeschafte Fritz!boxen.
Ik ben wel zelf in 2017 helemaal van Fritz! apparatuur afgestapt omdat ik op een gegeven moment hun ontwikkelingen op WIFI gebied niet snel genoeg vond gaan, en het merk "Ubiquiti" op m'n netvlies kwam en dat biedt natuurlijk ultieme zelf-instel mogelijkheden (toen al m'n switches vervangen door Ubiquiti spul en 2 Accesspoints van Ubiquiti).
Niet lang daarna kwam AVM met zaken zoals "Band steering" en nog iets later zelfs de mogelijkheid om zo'n beetje elk voogaand apparaat van ze onderdeel te maken van een "Mesh". Dat heb ik nu bij mijn ouders achter hun Ziggo modem mooi aan de praat met een Fritz!box 3490 en 1750E en dat werkt fenomenaal. Als dat er in 2017 al was geweest, was ik mss wel nooit overgestapt naar Ubiquiti
Maar goed, beetje off-topic
Dat instellingen pushen kun je gelukkig uit zetten, ik maak wel eens andere keuzes als de provider...eymey schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:02:
@2green Fritz!box 5490 is (netals andere Fritz!boxen) inderdaad een meer dan prima router. En staat verder helemaal open (ookal kan Tweak er wel instellingen heen pushen)
Tja, ik kon me niet voorstellen dat er nog wifi-routers zijn zonder de 5 GHz band, zeker bij mensen die op dit forum actief zijn.LunarNemuri schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:27:
@Mr-D. Het is inderdaad een zyxel router. Goede medespeculatie.

Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.