Kan dat hier eventueel mee te maken hebben?Regenpak schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:04:
Telefonie van Tweak (De Wolden) lijkt eruit te liggen na aangekondigd onderhoud. Kan mijn Ma niet bereiken nu. Kan ik nu echt niet hebben! Tweak zegt wel dat ze hebben geprobeerd het onderhoud uit te stellen maar dat had dus geen resultaat. Wat een gepruts. Lijkt KPN wel. Misschien is het dat ook wel, zou me niks verbazen.
Heel onwaarschijnlijk. 7963 is stomtoevallig wel de postcode van mijn Ma maar die heeft gewoon stroom. Maar nog steeds geen telefoon en Tweak is ook niet thuis.
Misschien staat de wijk-POP wel in het gebied dat geen stroom heeft he.Regenpak schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:04:
Heel onwaarschijnlijk. 7963 is stomtoevallig wel de postcode van mijn Ma maar die heeft gewoon stroom. Maar nog steeds geen telefoon en Tweak is ook niet thuis.
Die storing van Enexis is allang weer opgelost. Maar nog altijd: "Dit nummer is niet in gebruik. De verbinding wordt nu verbroken." Prutsers.
Vervelend als een alledaagse dienst er uit ligt. Die "prutsers" houden anders wel een pagina bij met de status:Regenpak schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:33:
Die storing van Enexis is allang weer opgelost. Maar nog altijd: "Dit nummer is niet in gebruik. De verbinding wordt nu verbroken." Prutsers.
https://status.tweak.nl/
Die had ik al gevonden. "Alle systemen zijn operationeel", ja, dat schiet ook niet op. Nog geen woord van Tweak en ik kan nu niet effe naar mijn Ma reizen (200 km) om die Fritzbox een schop te geven. Misschien moet ik de buren maar eens gaan lastigvallen. Of het helpt...?
Als er verder geen storingen gemeld zijn aan de telefonie bij Tweak en zij geen storingen in hun systeem hebben lijkt het in de verbinding thuis bij je moeder te zitten.Regenpak schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:46:
Die had ik al gevonden. "Alle systemen zijn operationeel", ja, dat schiet ook niet op. Nog geen woord van Tweak en ik kan nu niet effe naar mijn Ma reizen (200 km) om die Fritzbox een schop te geven. Misschien moet ik de buren maar eens gaan lastigvallen. Of het helpt...?
Als je contact kan krijgen met één van de buren en deze kan vragen om de router even te resetten dan zou ik dat gewoon even doen.
Of dat helpt? Daar kom je pas achter als je het gedaan hebt.
Regenpak, misschien even je capuchon afdoen, met een bloot hoofd kun je helderder nadenken.Regenpak schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:04:
Wat een gepruts. Lijkt KPN wel. Misschien is het dat ook wel, zou me niks verbazen.
De onderbreking van afgelopen nacht heeft niets, maar dan ook helemaal niets met Tweak te maken. Het is de leverancier van de backbone, waaraan meerdere grote netwerken hangen, die hiertoe besloten heeft. Afnemer Glasvezel De Wolden (nu Rendo) is de eigenaar van het glasvezelnetwerk waar jouw moeder blijkbaar op aangesloten is. Tweak is niet anders dan één van de spelers op dit laatstgenoemde netwerk. Het overkomt hun.
In de melding van Tweak en apart ook van Glasvezel De Wolden staat duidelijk: werkt er iets na de onderbreking niet, schakel het modem/router dan even uit en aan.
Misschien had jij jouw moeder afgelopen week pro-actief kunnen informeren over de aanstaande onderbreking en dat ze zondag moest controleren of de telefoon het nog doet. Dan had jouw moeder dat vast gedaan.
Wie is er nu hier een prutser?
Tweak heeft een verantwoordelijkheid. Die nemen ze niet want er is nog altijd niet gereageerd. Storingsnummer is dicht! Mag het door een derde partij zijn veroorzaakt, als Tweak niet thuisgeeft is het wel duidelijk wie hier de prutser is. Mijn Ma is 82 en die kan ik niet gaan lastigvallen met modems resetten. Nu moet ik op afstand een hulpbrigade gaan mobiliseren. Geweldig, zit ik echt op te wachten.
Edit 1632Z: erin geslaagd om een hulpbrigade op te trommelen en het resetten van de Fritzbox heeft gode zij geloofd en geprezen geholpen.
Edit 1632Z: erin geslaagd om een hulpbrigade op te trommelen en het resetten van de Fritzbox heeft gode zij geloofd en geprezen geholpen.
[ Voor 15% gewijzigd door Regenpak op 29-03-2020 18:32 ]
Fijn dat het weer werkt.Regenpak schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:15:
Tweak heeft een verantwoordelijkheid. Die nemen ze niet want er is nog altijd niet gereageerd. Storingsnummer is dicht! Mag het door een derde partij zijn veroorzaakt, als Tweak niet thuisgeeft is het wel duidelijk wie hier de prutser is. Mijn Ma is 82 en die kan ik niet gaan lastigvallen met modems resetten. Nu moet ik op afstand een hulpbrigade gaan mobiliseren. Geweldig, zit ik echt op te wachten.
Toch denk ik wel dat het handig is om je moeder, straks na deze crisis, lastig te vallen met het resetten van routers.
Na groot onderhoud kan het altijd het geval zijn dat een router even een reset moet hebben
Prima plan. Heb haar al door de telefoon met het resetten van de TV geholpen en dat was ook al drama. Geen idee hoe ik dit moet aanpakken zonder telefoon. Nou ja, met externe contacten dus. Nogmaals, ik kan echt mijn Ma niet proactief gaan instrueren van als de telefoon het niet doet moet je dat zwarte blokje eruit trekken. Al was het alleen maar omdat ik twee keer per dag bel en ze in paniek raakt als dat niet gebeurt. Ik had graag van Tweak gehoord waar het aan lag. Dat is waarom ik het prutsers vind. Als ik had geweten dat modem phut was had ik veel eerder actie kunnen ondernemen. Nu moest ik mensen lastig vallen om langs te komen. En daarbij, welke randdebiel gaat uitgerekend NU onderhoud plegen! Bij Tweak waren ze daar ook al niet blij mee. Nochtans neem ik het hun kwalijk want zij zijn degenen aan wie de rekening wordt betaald.
Advies voor Regenpak:
1) Monteer een schakelaar tussen het stopcontact en de voeding van de FritzBox, welke heel gemakkelijk door je moeder te bedienen is.
Tweak heeft aangegeven hoe te handelen na de onderbreking. Hun HelpDesk kan jou niet helpen om de voeding kortstondig te onderbreken. Ze zijn geen Thuishulp.
En weet dat hulp dichterbij is als je mensen van Tweak met respect benadert. Als je direct begint met ze prutsers te noemen zou ik ook niet meteen reageren. Ik heb ruim 20 jaar technical support verleend aan zakelijke klanten en consumenten. Dat eerste bericht van jou zou onder aan de stapel beland zijn ....
1) Monteer een schakelaar tussen het stopcontact en de voeding van de FritzBox, welke heel gemakkelijk door je moeder te bedienen is.
Tweak heeft aangegeven hoe te handelen na de onderbreking. Hun HelpDesk kan jou niet helpen om de voeding kortstondig te onderbreken. Ze zijn geen Thuishulp.
En weet dat hulp dichterbij is als je mensen van Tweak met respect benadert. Als je direct begint met ze prutsers te noemen zou ik ook niet meteen reageren. Ik heb ruim 20 jaar technical support verleend aan zakelijke klanten en consumenten. Dat eerste bericht van jou zou onder aan de stapel beland zijn ....
Tja.BerndGaykema schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:29:
.....
En weet dat hulp dichterbij is als je mensen van Tweak met respect benadert. Als je direct begint met ze prutsers te noemen zou ik ook niet meteen reageren....
Er moet alleen even een router gereset worden en hij blijft ze in bijna al zijn berichten zo noemen....
Die schakelaar (eventueel met een aan/ uit lampje) is een heel goed idee.
Goeie opmerking, kon ik wel om lachen.Regenpak, misschien even je capuchon afdoen,
met een bloot hoofd kun je helderder nadenken.
[ Voor 13% gewijzigd door jeroenmuzikant op 30-03-2020 00:23 ]
klopt en hun eigen forum zoeken ze testers, ik ga dit zelf niet testen heb de app een half jaar geleden getest op mijn android tv maar daar was de kwaliteit wel erg slecht.
dus als ik toch live tv moet kijken doe ik het wel via het boxje.
daarbij mag je maar 5 keer ingelogd zijn dan blijf ik elke keer weer inloggen bij een device (ben niet alleen thuis)
native apps voor Samsung loopt wat achter en werkt niet zo lekker (Samsung Frame)
nvidea shield gebruik ik bijna niet meer omdat de TV het net zo goed doet eigenlijk.
de settopbox is toch wel meest gebruikt, en werkt wel goed de laatste tijd.
nvidea shield gebruik ik bijna niet meer omdat de TV het net zo goed doet eigenlijk.
de settopbox is toch wel meest gebruikt, en werkt wel goed de laatste tijd.
Ook in onze kleine dorpen krijgen we dit jaar glasvezel via e-fiber. (https://www.e-fiber.nl/land-van-cuijk/). Als ik het een en ander terug lees mogen we hier best blij mee zijn.
Ik heb even research gedaan en Tweak kwam er qua prijs, zenders, snelheid goed uit. Daarbij ook nog forse korting als ik kies voor jaarbetaling. Wat dat betreft lijkt de keuze al gemaakt (tov Multifiber, Plinq, SNLR, TriNed), want ik lees dat Tweak voortkomt uit de community hier. Is dit volgens jullie ook een blinde keus, op basis van wat je weet van deze providers? Hoe is de apparatuur die geleverd wordt en heb je vaak last van storingen e.d.?
Verder wordt het TV gedeelte verzorgd door Canal Digitaal. Dit hadden wij vroeger via de satelliet. Nu wordt het dus ook over internet geleverd. Naar deze ervaringen ben ik ook zeer benieuwd, maar dat zal hier misschien teveel offtopic worden.
Ik heb even research gedaan en Tweak kwam er qua prijs, zenders, snelheid goed uit. Daarbij ook nog forse korting als ik kies voor jaarbetaling. Wat dat betreft lijkt de keuze al gemaakt (tov Multifiber, Plinq, SNLR, TriNed), want ik lees dat Tweak voortkomt uit de community hier. Is dit volgens jullie ook een blinde keus, op basis van wat je weet van deze providers? Hoe is de apparatuur die geleverd wordt en heb je vaak last van storingen e.d.?
Verder wordt het TV gedeelte verzorgd door Canal Digitaal. Dit hadden wij vroeger via de satelliet. Nu wordt het dus ook over internet geleverd. Naar deze ervaringen ben ik ook zeer benieuwd, maar dat zal hier misschien teveel offtopic worden.
Beste heer, mevrouw,
Helaas hebben wij zojuist te horen gekregen vanuit E-Fiber dat de aanleg van een glasvezel netwerk door E-Fiber in Zeist niet door gaat.
Dit is zojuist door E-Fiber bekend gemaakt. De beslissing is het gevolg van het feit dat de gemeente geen samenwerkingsovereenkomst wil sluiten en KPN enkele weken geleden ook heeft aangekondigd een groot deel van Zeist van glasvezel te willen voorzien. E-Fiber vindt dat het aanleggen van meerdere glasvezelnetwerken in één gemeente kapitaalvernietiging is.
Ik ga dit topic verlaten guys
Helaas hebben wij zojuist te horen gekregen vanuit E-Fiber dat de aanleg van een glasvezel netwerk door E-Fiber in Zeist niet door gaat.
Dit is zojuist door E-Fiber bekend gemaakt. De beslissing is het gevolg van het feit dat de gemeente geen samenwerkingsovereenkomst wil sluiten en KPN enkele weken geleden ook heeft aangekondigd een groot deel van Zeist van glasvezel te willen voorzien. E-Fiber vindt dat het aanleggen van meerdere glasvezelnetwerken in één gemeente kapitaalvernietiging is.
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 31-03-2020 11:53 ]
Dat bericht heb ik nog niet maar zal zo wel komen.stormfly schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:53:
Beste heer, mevrouw,
Het is wel duidelijk dat KPN weer wint met zijn smerige spelletjes. En de gemeente is ook niet helemaal schoon. Echt ronduit walgelijk dit.
ACM kritisch over rol KPN in glasvezel
[ Voor 19% gewijzigd door MrMarcie op 04-04-2020 13:25 ]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Misschien een beetje offtopic, maar een klant van mij kreeg een brief van KPN dat er glasvezel aangelegd gaat worden op zijn adres in Utrecht. Op fourstack staat niks gepland, maar als ik naar kpnnetwerk.nl ga staat er "Jouw woning krijgt glasvezel". Betekent dit dat het nog heel lang gaat duren?
Doe dat anders gewoon ff waar het hoort:esky schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:47:
Misschien een beetje offtopic, maar een klant van mij kreeg een brief van KPN dat er glasvezel aangelegd gaat worden op zijn adres in Utrecht. Op fourstack staat niks gepland, maar als ik naar kpnnetwerk.nl ga staat er "Jouw woning krijgt glasvezel". Betekent dit dat het nog heel lang gaat duren?
[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3
Van de week ben ik aangesloten op Tweak glasvezel en over de internet snelheid zeer tevreden echter laat de rest wel te wensen over nog in het begin.
probleempjes:
TV Appapratuur was niet afgegeven, hiervoor gebeld en deze word nagestuurd;
Inloggegevens voor de site heb ik nog niet, worden nog nagestuurd (samen met TV apparatuur);
Installatiekosten a €50 gefactureerd, terwijl ik geen volledige installatie had besteld. Tevens is dit ook niet gedaan want ik heb niet eens een tv-kastje gehad;
Bij de hoofd-factuur zit nogmaals €50 installatiekosten;
TV kastje ontvangen, maar helaas niet m'n logingegevens voor de TWEAK website;
TV Box aansluiten:
Nu mijn vraag, het TV-kastje heb ik aangesloten, bij Telfort (wat ik voorheen had) moest dit met een aparte netwerkkabel die aangesloten was op LAN Port 4. Nu lijkt dit bij Tweak niet nodig te zijn, maar ondanks dat ik hem via de switch heb aangesloten én rechtstreeks krijg ik het niet werkend.
Bij het installatiemenu ziet hij bij stap 2 wel een netwerkverbinding (LAN) inclusief IP. Echter stap 3 serververbinding blijft: "niet verbonden" weergeven.
Als ik op OK druk zegt hij: Kan niet verbinden met de server no such box 90:f8:91:6f:13:30 (S113).
90:f8:91:6f:13:30 is het MAC adres van de box zelf die ook op de doos staat.
De ontvangen box is de M7 MZ-102
Weet iemand of mijn Canal Digitaal account dan nog niet geactiveerd is of dat er een ander probleem is? De factuur geeft aan dat ik per 01-04-2020 er gebruik van zou moeten kunnen maken.
probleempjes:
TV Appapratuur was niet afgegeven, hiervoor gebeld en deze word nagestuurd;
Inloggegevens voor de site heb ik nog niet, worden nog nagestuurd (samen met TV apparatuur);
Installatiekosten a €50 gefactureerd, terwijl ik geen volledige installatie had besteld. Tevens is dit ook niet gedaan want ik heb niet eens een tv-kastje gehad;
Bij de hoofd-factuur zit nogmaals €50 installatiekosten;
TV kastje ontvangen, maar helaas niet m'n logingegevens voor de TWEAK website;
TV Box aansluiten:
Nu mijn vraag, het TV-kastje heb ik aangesloten, bij Telfort (wat ik voorheen had) moest dit met een aparte netwerkkabel die aangesloten was op LAN Port 4. Nu lijkt dit bij Tweak niet nodig te zijn, maar ondanks dat ik hem via de switch heb aangesloten én rechtstreeks krijg ik het niet werkend.
Bij het installatiemenu ziet hij bij stap 2 wel een netwerkverbinding (LAN) inclusief IP. Echter stap 3 serververbinding blijft: "niet verbonden" weergeven.
Als ik op OK druk zegt hij: Kan niet verbinden met de server no such box 90:f8:91:6f:13:30 (S113).
Weet iemand of mijn Canal Digitaal account dan nog niet geactiveerd is of dat er een ander probleem is? De factuur geeft aan dat ik per 01-04-2020 er gebruik van zou moeten kunnen maken.
[ Voor 8% gewijzigd door srdevil op 03-04-2020 20:13 ]
@srdevil
Ik heb wel Tweak maar geen TV van Tweak, even in je router kijken of "VLAN 4" voor de TV er wel tussen staat.
Ik heb wel Tweak maar geen TV van Tweak, even in je router kijken of "VLAN 4" voor de TV er wel tussen staat.
Ik kan alleen de VLAN instellen als ik de Fritzbox 5490 omzet naar internet service provider: other internet service provider?kmichael schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 20:29:
@srdevil
Tweak vermeld dit bij gebruik eigen apparatuur hier: https://www.tweak.nl/glasvezel/apparatuur.html
Meer informatie haal ik hier vandaan: https://nl.avm.de/service...aansluiting-configureren/
Bij VLAN Settings:
Please note that a VLAN ID is required only in special cases. The required ID was supplied by your internet service provider.
Use VLAN for internet access
VLAN-ID
PBit
Ik durf dan niet te zeggen of ik hier überhaupt goed zit. PBit kan ik helaas niet vinden.
Het lijkt er op dat het nog niet geactiveerd is. Dat die box nog niet in hun systeem staat.srdevil schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 20:07:
Van de week ben ik aangesloten op Tweak glasvezel en over de internet snelheid zeer tevreden echter laat de rest wel te wensen over nog in het begin.
........
Had je al wel inlog gegevens gehad voor Canal Digital, of van Tweak zelf voor de tv?
Anders ff navragen bij de klantenservice. Die moeten ook wel kunnen zien of het geactiveerd is of niet.
Maar geen idee hoeveel ze wel of niet kunnen zien daarvan sinds het tv signaal van Canal Digitaal komt...
[ Voor 10% gewijzigd door jeroenmuzikant op 03-04-2020 21:16 ]
Canal Digitaal heb ik gebeld maar die konden geen gegevens van mij vinden, die waren echter de enige die nog open waren rond 20:00.jeroenmuzikant schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:08:
[...]
Het lijkt er op dat het nog niet geactiveerd is. Dat die box nog niet in hun systeem staat.
Had je al wel inlog gegevens gehad voor Canal Digital, of van Tweak zelf voor de tv?
Anders ff navragen bij de klantenservice. Die moeten ook wel kunnen zien of het geactiveerd is of niet.
Maar geen idee hoeveel ze wel of niet kunnen zien daarvan sinds het tv signaal van Canal Digitaal komt...
Morgen na 12:00 is Tweak per telefoon email bereikbaar, dan maar eens via de klantenservice daar proberen. Helaas mochten ze mijn wachtwoord voor de Tweak omgeving ook niet telefonisch doorgeven, dus hopelijk heb ik niet ook nog eens Canal digitaal wachtwoorden nodig
Ik hou jullie op de hoogte!
Edit: email only in het weekend, nu wachten op antwoord.
[ Voor 3% gewijzigd door srdevil op 04-04-2020 18:32 ]
De wachtwoorden van Canal digitaal heb je alleen nodig voor app en web tv, de box moet door Tweak opgevoerd worden.srdevil schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:46:
[...]
Canal Digitaal heb ik gebeld maar die konden geen gegevens van mij vinden, die waren echter de enige die nog open waren rond 20:00.
Morgen na 12:00 is Tweak per telefoon bereikbaar, dan maar eens via de klantenservice daar proberen. Helaas mochten ze mijn wachtwoord voor de Tweak omgeving ook niet telefonisch doorgeven, dus hopelijk heb ik niet ook nog eens Canal digitaal wachtwoorden nodig![]()
Ik hou jullie op de hoogte!
Maar ik wil geen KPN abonnement...Convoy schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:19:
Doe dat anders gewoon ff waar het hoort:
[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3
(Ik snap wat je bedoelt)
Er is (nog) geen KPN Netwerk topic dus dit soort vragen kunnen eigenlijk in elk provider topic.esky schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:08:
[...]
Maar ik wil geen KPN abonnement...
(Ik snap wat je bedoelt)
Antwoord op de vraag: Fourstack laat updates op korte termijn zien. Als er een brief van KPN Netwerk is gekomen kan het tussen de 12 en 26 weken duren voor de aansluiting in huis zit. Dat is inclusief de graafperiode en afhankelijk van waar de woning in het aanleggebied staat.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ooh, ik ben zo blij met mijn nieuwe IP adres.
(Is alweer een tijdje zo)
'Assigned IP address 185.22x.xxx.xxx, located in REPUBLIC OF MOLDOVA'
Mmm... Ik weet vrij zeker dat ik daar niet ben.
Vandaar dat o.a. Fourstack bij mij zegt;
'Access is not allowed from your region'
Ik dacht ook al, uit mijn regio? Omdat ik uit Friesland kom of zo? Maar nee dus. Ietsje verder.
En het viel me bij nog een paar dingen op maar weet zo gauw niet meer waar ook alweer.
Weet iemand misschien of dat op een gegeven moment ook bijgewerkt wordt?

'Assigned IP address 185.22x.xxx.xxx, located in REPUBLIC OF MOLDOVA'
Mmm... Ik weet vrij zeker dat ik daar niet ben.
'Access is not allowed from your region'
Ik dacht ook al, uit mijn regio? Omdat ik uit Friesland kom of zo? Maar nee dus. Ietsje verder.
En het viel me bij nog een paar dingen op maar weet zo gauw niet meer waar ook alweer.
Weet iemand misschien of dat op een gegeven moment ook bijgewerkt wordt?
[ Voor 11% gewijzigd door jeroenmuzikant op 05-04-2020 02:32 ]
Vraag gewoon anders een "vast" ip aan
Dan krijg gewoon eentje uit een Nederlands blok
Dan krijg gewoon eentje uit een Nederlands blok
Ik kom me hier even melden, gelijk even domme vragen stellen.
We hebben nu T-Mobile Thuis, maar we krijgen hier dit jaar glas (of dankzij Corona waarschijnlijk volgend jaar...). Ik neig naar Tweak ivm de goede ervaringen hier en de goede prijs. Maar ik twijfel, om de volgende reden:
Situatie nu:
Eén utp-kabel (cat6) van de meterkast naar de tv, en geen mogelijkheid om een tweede te trekken of hem te vervangen. Hierover lopen internet en TV dmv twee managed switches (Netgear GS105E en -108E) en twee vlans (ingericht dankzij een noob tutorial, ben niet bepaald een netwerkspecialist).
Mijn probleem:
Ik zie dat Tweak zelf al twee vlans gebruikt. Ik kom er niet uit of dit nu een beetje gaat werken via één kabel. Krijg ik dan nog steeds twee vlans? Of zou ik er drie moeten inrichten? En blijft er dan nog wel wat over, qua performance? En als het überhaupt kan, kan het dan met de meegeleverde hardware en mijn huidige managed switches?
Situatie nu:
Eén utp-kabel (cat6) van de meterkast naar de tv, en geen mogelijkheid om een tweede te trekken of hem te vervangen. Hierover lopen internet en TV dmv twee managed switches (Netgear GS105E en -108E) en twee vlans (ingericht dankzij een noob tutorial, ben niet bepaald een netwerkspecialist).
Mijn probleem:
Ik zie dat Tweak zelf al twee vlans gebruikt. Ik kom er niet uit of dit nu een beetje gaat werken via één kabel. Krijg ik dan nog steeds twee vlans? Of zou ik er drie moeten inrichten? En blijft er dan nog wel wat over, qua performance? En als het überhaupt kan, kan het dan met de meegeleverde hardware en mijn huidige managed switches?
Nomen nescio
de Vlan's worden aan de Wan kan gedaan dus jij kan gewoon je eigen Vlans gebruikenBra-Jo schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:46:
Mijn probleem:
het enige waar je goed op moet letten is of jouw switch wel imgp snooping ondersteund
hier hebben de mensen met een TP-Link TL-SG108E goede resultaten behaald
Top, dank voor je snelle reactie!Mr-D. schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:52:
[...]
de Vlan's worden aan de Wan kan gedaan dus jij kan gewoon je eigen Vlans gebruiken
het enige waar je goed op moet letten is of jouw switch wel imgp snooping ondersteund
hier hebben de mensen met een TP-Link TL-SG108E goede resultaten behaald
Volgens de specs ondersteunen die van mij inderdaad imgp, dus dan zou het moeten werken. Worst case scenario zou ik twee nieuwe switches moeten aanschaffen, dat overleven we ook wel weer.
Nomen nescio
geen dank maar zat net nog je linkje te bekijken (zag hem net niet nog niet wakker)Bra-Jo schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:16:
[...]
Top, dank voor je snelle reactie!
Volgens de specs ondersteunen die van mij inderdaad imgp, dus dan zou het moeten werken. Worst case scenario zou ik twee nieuwe switches moeten aanschaffen, dat overleven we ook wel weer.
maar dit heb je eigenlijk niet nodig omdat elke uitgang van je router ook het IPTV doorheen gaat
je kan het wel zo laten staan omdat je het nu beter scheid van elkaar zodat er dan minder storingen oplevert
ga je ook je eigen Draytek gebruiken??
dan heb ik hier nog wel een mooie tutorial om deze geschikt te maken voor het Tweaknetwerk.
Geen idee nog. Ik heb geen ervaring met de Fritzbox die Tweak meelevert. Als die standaard een beetje leuk werkt, vind ik het wel prima; zoals ik al zei, ik ben niet bepaald een netwerkbeheerder.Mr-D. schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:27:
[...]
geen dank maar zat net nog je linkje te bekijken (zag hem net niet nog niet wakker)
maar dit heb je eigenlijk niet nodig omdat elke uitgang van je router ook het IPTV doorheen gaat
je kan het wel zo laten staan omdat je het nu beter scheid van elkaar zodat er dan minder storingen oplevert
dan heb ik hier nog wel een mooie tutorial om deze geschikt te maken voor het Tweaknetwerk.
Nomen nescio
De Fritz ui is even wennen maar ik ben bang als je daar aan gewend bent mischien niets anders meer wiltBra-Jo schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:45:
[...]
Geen idee nog. Ik heb geen ervaring met de Fritzbox die Tweak meelevert. Als die standaard een beetje leuk werkt, vind ik het wel prima; zoals ik al zei, ik ben niet bepaald een netwerkbeheerder.Uiteindelijk pak ik de oplossing die het makkelijkst in te richten is. Maar dat linkje ga ik in ieder geval opslaan, tnx!
Mr-D. schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:45:
[...]
De Fritz ui is even wennen maar ik ben bang als je daar aan gewend bent mischien niets anders meer wilt
Ik laat mij verrassen. Ik ben niet veeleisend, als het maar werkt. Hoop alleen dat het niet pas 2022 wordt nu alles zo lang stil ligt, maar we zullen zien. Ik ga er van uit dat jullie me nog wel terug gaan zien hier.
Nomen nescio
Vandaag antwoord van Tweak ontvangen over m'n Canal Digitaal aansluiting:
Maandag maar even afwachten dus maar probleem ligt aan hun kant dus.Vreemd genoeg wil uw account voor canaal digitaal niet goed doorlopen.
Uw account staat nog niet actief, wat wel zou horen. Dat is dan ook de reden dat u geen tv kan kijken. Helaas kunnen we dat vandaag niet oplossen, maar zal ik deze doorzetten naar mijn collega's zodat ze deze kunnen controleren.
Mooie tutorialMr-D. schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:27:
[...]ga je ook je eigen Draytek gebruiken??
Alleen zie ik "Sparql box"...., dus een update van deze site is geen overbodige luxe
opgelost en bedanktBerndGaykema schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:36:
[...]
Mooie tutorial![]()
Alleen zie ik "Sparql box"...., dus een update van deze site is geen overbodige luxe
Vandaag m'n wachtwoord voor Canal Digitaal ontvangen van Tweak. Kastje weer opnieuw aangesloten en toen ging het in één keer goed! App werkt ook op m'n TV rechtstreeks, maar het kastje is sneller (en in 1x scherp, app moet toch even 'laden', maar dat zal dan komen door de snelheid van de TV/app in plaats van het internet.
@jeroenmuzikant , klopte dus dat het nog niet geactiveerd was!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met canal digitaal. Ik overweeg ook over te stappen, maar de reacties die ik her en der lees zijn niet heel positief
Alles went, wij zijn er wel positief over, af en toe een kleine storing maar niets heel ernstigs..viper schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:08:
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met canal digitaal. Ik overweeg ook over te stappen, maar de reacties die ik her en der lees zijn niet heel positief
Wij gebruiken alleen de app, die op onze tv overigens meteen opstart zodra je de tv aanzet (laatste app opent automatisch als er geen actieve HDMI is).
Kwaliteit is zeker minder dan een Ziggo, maar zoals gezegd alles went.
Zappen gaat via de app niet heel snel, maar ik zoek meestal via de gids van de app en kies daar dan de zender, dat gaat wel gewoon vlot.
Je zou overigens de app al een maandje gratis kunnen proberen mits je een geschikte tv hebt.
https://www.canaldigitaal.nl/tv-app/smart-tv/
De smart tv app abbo's zijn wel kariger in aanbod tegenover met het kastje van tweak, maar dan heb je vast een gevoel van hoe CD werkt.
Ik vind het persoonlijk wel lekker om sowieso geen kastje nodig te hebben en de apps op de tv te draaien, boven op de slaapkamer tv draait het op de wifi ook prima.
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Canal Digital is het grote minpunt van Tweak. Regelmatig storingen in beeld, terugkijken van opnames is helemaal een drama op het ogenblik en begin gemist is ook om te huilen. Vermoedelijk hebben ze gigantische capaciteitsproblemen bij CD. Naast dat de hardware van CD een ramp is. Wat een ongelofelijk traag baggerding is die M7...viper schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:08:
Over het internetgedeelte van Tweak heb ik niets te klagen, maar het televisiegedeelte doet ons waarschijnlijk ergens dit jaar overstappen naar een andere aanbieder als dit niet aanzienlijk verbetert...
Het hele probleem is dat ik hiervoor een Amino (via Lijbrandt en daarna Telfort) heb gehad en heb gezien hoe het ook kan m.b.t. TV diensten... Ik ben toen verwend geraakt met gebruiksgemak en storingsvrijheid... Ik snap ook nog steeds niet dat KPN toentertijd niet dat platform heeft verkozen...
ik heb nog steeds een Amino op het Tweak netwerk maar dat werkt niet veel beter hoor.servies schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:31:
[...]
Canl Digital is het grote minpunt van Tweak. Regelmatig storingen in beeld, terugkijken van opnames is helemaal een drama op het ogenblik en begin gemist is ook om te huilen. Vermoedelijk hebben ze gigantische capaciteitsproblemen bij CD. Naast dat de hardware van CD een ramp is. Wat een ongelofelijk traag baggerding is die M7...
Over het internetgedeelte van Tweak heb ik niets te klagen, maar het televisiegedeelte doet ons waarschijnlijk ergens dit jaar overstappen naar een andere aanbieder als dit niet aanzienlijk verbetert...
Het hele probleem is dat ik hiervoor een Amino (via Lijbrandt en daarna Telfort) heb gehad en heb gezien hoe het ook kan m.b.t. TV diensten... Ik ben toen verwend geraakt met gebruiksgemak en storingsvrijheid... Ik snap ook nog steeds niet dat KPN toentertijd niet dat platform heeft verkozen...
ook hier regelmatig nog blokjes en freezes in het beeld .
vrouw stoort zich er niet aan(snap daar niks van

Ik bedoelde met die Amino meer het systeem wat toen bij Lijbrandt/Telfort werd gebruikt, prachtig systeem was dat, beter dan dat gedrocht van KPN.Mr-D. schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:35:
[...]
ik heb nog steeds een Amino op het Tweak netwerk maar dat werkt niet veel beter hoor.
ook hier regelmatig nog blokjes en freezes in het beeld .
vrouw stoort zich er niet aan(snap daar niks van) dus ik vind het goed kijk zelf hooguit journaal op op mijn telefoon op browser.
De streams waren standaard het maximale wat de TV aankon en wat er beschikbaar was. geen 600/700 nummers om de HD variant van een zender te bekijken etc. etc.
Alleen kwam helaas KPN met de overname van Lijbrandt roet in het eten gooien...
CD is idd vrij onstabiel, ik zou ook zo mijn Amino 540pvr terug willen (van Telfort).
Hoewel de dienst hapert heb ik geen complete uitval gehad.
Geen 4K is niet meer van deze tijd, dat zou op zijn minst via de tv app moeten kunnen.
De MZ-101 die ik heb doet eigenlijk niet eens HD, het is 1080i wat er uit komt
Er is nu ook een MZ-102 die bijna eender lijkt, al zou daar een hdd in kunnen.
Half mei zit ik een jaar bij Tweak, ik ga ze maar vast mailen over de vriendenkorting die ik nooit heb gezien
Ook even mijn 'vriend' herinneren dat hij ook niks heeft gehad
Misschien komt het door de jaarbetaling, er komt wel elke maand een 0 factuur vanwege niet gebeld enz.
Hoewel de dienst hapert heb ik geen complete uitval gehad.
Geen 4K is niet meer van deze tijd, dat zou op zijn minst via de tv app moeten kunnen.
De MZ-101 die ik heb doet eigenlijk niet eens HD, het is 1080i wat er uit komt

Er is nu ook een MZ-102 die bijna eender lijkt, al zou daar een hdd in kunnen.
Half mei zit ik een jaar bij Tweak, ik ga ze maar vast mailen over de vriendenkorting die ik nooit heb gezien
Ook even mijn 'vriend' herinneren dat hij ook niks heeft gehad
Misschien komt het door de jaarbetaling, er komt wel elke maand een 0 factuur vanwege niet gebeld enz.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Grappig om dat zo te lezen. In mijn ervaring was het feit dat de maximale streams automatisch werden getoond juist het enige pluspunt van dat platform. Voor de rest was het traag en met veel minder opties dan het KPN WBA platform. Ik heb dat nu enkele jaren en tussendoor ook een jaartje Vodafone (met eigen platform) geprobeerd en het KPN WBA platform vind ik echt het allerbeste, snelste en fijnste. Behalve dan die aparte HD-glas streams.. maar eerlijk is eerlijk: Ik zie het verschil op mijn 4K 43"TV zo goed als niet.servies schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:44:
[...]
Ik bedoelde met die Amino meer het systeem wat toen bij Lijbrandt/Telfort werd gebruikt, prachtig systeem was dat, beter dan dat gedrocht van KPN.
De streams waren standaard het maximale wat de TV aankon en wat er beschikbaar was. geen 600/700 nummers om de HD variant van een zender te bekijken etc. etc.
Alleen kwam helaas KPN met de overname van Lijbrandt roet in het eten gooien...
Tja... traag, ik heb het destijds vergeleken met het platform van KPN bij een collega van mij en ik zag geen snelheidsverschil.Barre73 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:37:
Grappig om dat zo te lezen. In mijn ervaring was het feit dat de maximale streams automatisch werden getoond juist het enige pluspunt van dat platform. Voor de rest was het traag en met veel minder opties dan het KPN WBA platform.
De 'praktische' mogelijkheden waren zeker in het begin exact hetzelfde. Ik vond het lokaal opnemen juist een pluspunt en dat blijf ik nog steeds vinden.
En inderdaad. Als je alle ontwikkeling stil legt op een platform dan komt op een gegeven ogenblik het manke broertje voor te liggen met al z'n toegevoegde protheses...
Als je destijds op de site van Amino (de producent) keek, zag je dat die boxjes veel, maar dan ook echt veel meer konden dan waar Lijbrandt/Telfort/KPN uiteindelijk gebruik van maakte. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ze opzettelijk kreupel zijn gemaakt...
Streamkwaliteit heb ik het niet over, dat ziet de gemiddelde persoon niet (afgezien van het verschil tussen HD en SD). Gebruiksgemak kan ik verder weinig mee vergelijken, alleen dat ik Canal Digital veel minder vind dan het vorige platform waar die Amino's op draaiden...Ik heb dat nu enkele jaren en tussendoor ook een jaartje Vodafone (met eigen platform) geprobeerd en het KPN WBA platform vind ik echt het allerbeste, snelste en fijnste. Behalve dan die aparte HD-glas streams.. maar eerlijk is eerlijk: Ik zie het verschil op mijn 4K 43"TV zo goed als niet.
@servies Ook ik heb zowel het Glashart Media (Amino x40 / x30) platform als het KPN WBA/WMP ITV platform uit dezelfde tijd gekend. En destijds was, zeker qua mogelijkheden zoals standaard de best beschikbare stream kiezen, het GHM platform inderdaad het beste.
Maar ik zou tegenwoordig het KPN platform zeker niet meer het 'manke broertje met toegevoegde protheses' noemen. De combinatie van platform en huidige settopboxen is echt heel sterk (weet ik van bij enkele mensen die ik ken, die KPN gebruiken). Dat je HD Glas nog steeds niet op 1 t/m 10 hebt is natuurlijk wel een schande, maar in alle andere opzichten (snelheid van menu's, zappen, etc. ) loopt het platform nu echt wel rondjes heen om wat het GHM platform destijds kon.
Maar goed, dat een beetje terzijde...... Het Canal Digitaal platform vind ik zeker bagger. Veel slechter dan KPN én het 'oude' GHM. Het haperen van On Demand (zowel gemist, opnemen als terug kijken), de trage en gedateerde UI en alle 'spam' werkelijk overal in beeld hebben gemaakt dat ik het heel snel weer heb opgezegd, begin 2019.
Gebaseerd op ervaringen die ik lees met de AndroidTV app van Canal Digitaal zou ik eventueel overwegen om weer CD te nemen.... áls ze de streams minimaal gelijk zouden maken aan de 7 Mbit/s 1080p streams van NLZiet. Maar met het settopboxje en platform zoals ze het nu aanbieden via Tweak en andere resellers: No way.
Vooralsnog blijf ik dik tevreden met NLZiet als hoofdmanier van TV kijken..... hoop dat zij voorlopig nog het hoofd boven water houden , gezien het feit dat ze nog steeds niet op erg veel abonnees zitten en dat ze hun storingen wat meer binnen de perken weten te houden. Maar over het algemeen vind ik de AndroidTV app van NLZiet nog steeds een voorbeeld voor andere OTT TV Kijk apps.
Maar ik zou tegenwoordig het KPN platform zeker niet meer het 'manke broertje met toegevoegde protheses' noemen. De combinatie van platform en huidige settopboxen is echt heel sterk (weet ik van bij enkele mensen die ik ken, die KPN gebruiken). Dat je HD Glas nog steeds niet op 1 t/m 10 hebt is natuurlijk wel een schande, maar in alle andere opzichten (snelheid van menu's, zappen, etc. ) loopt het platform nu echt wel rondjes heen om wat het GHM platform destijds kon.
Maar goed, dat een beetje terzijde...... Het Canal Digitaal platform vind ik zeker bagger. Veel slechter dan KPN én het 'oude' GHM. Het haperen van On Demand (zowel gemist, opnemen als terug kijken), de trage en gedateerde UI en alle 'spam' werkelijk overal in beeld hebben gemaakt dat ik het heel snel weer heb opgezegd, begin 2019.
Gebaseerd op ervaringen die ik lees met de AndroidTV app van Canal Digitaal zou ik eventueel overwegen om weer CD te nemen.... áls ze de streams minimaal gelijk zouden maken aan de 7 Mbit/s 1080p streams van NLZiet. Maar met het settopboxje en platform zoals ze het nu aanbieden via Tweak en andere resellers: No way.
Vooralsnog blijf ik dik tevreden met NLZiet als hoofdmanier van TV kijken..... hoop dat zij voorlopig nog het hoofd boven water houden , gezien het feit dat ze nog steeds niet op erg veel abonnees zitten en dat ze hun storingen wat meer binnen de perken weten te houden. Maar over het algemeen vind ik de AndroidTV app van NLZiet nog steeds een voorbeeld voor andere OTT TV Kijk apps.
[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 07-04-2020 14:51 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Ja zie, dat dacht ik al.srdevil schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:21:
Vandaag m'n wachtwoord voor Canal Digitaal ontvangen van Tweak. Kastje weer opnieuw aangesloten en toen ging het in één keer goed! App werkt ook op m'n TV rechtstreeks, maar het kastje is sneller (en in 1x scherp, app moet toch even 'laden', maar dat zal dan komen door de snelheid van de TV/app in plaats van het internet.
Trouwens, ik heb het idee dat de streams via 'het kastje' beter zijn dan bij online of via een tv app.
Hogere bitrate van de streams denk ik. Het beeld op die set-top-box is wat mij betreft het beste.
Dat is standaard zo en zul je als het goed is ook kunnen terugzien aan je bandbreedte verbruik. De app gebruikt veel minder dan de STB voor live tv.jeroenmuzikant schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:01:
[...]
Ja zie, dat dacht ik al.Mooi dat het nu wel werkt.
![]()
Trouwens, ik heb het idee dat de streams via 'het kastje' beter zijn dan bij online of via een tv app.
Hogere bitrate van de streams denk ik. Het beeld op die set-top-box is wat mij betreft het beste.
Eens, ik heb nu XS4All en dus KPN interactieve TV erbij. Interface ziet er over het algemeen niet supergelikt uit, maar is daardoor wel vlot (afgezien van on-demand gebeuren daneymey schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:49:
@servies
Bizar dat je anno 2020 een product op de markt hebt dat dus niet functioneert. Ik lees veel negatieve reacties, terwijl je core business het verkopen van tv(diensten) is?Maar goed, dat een beetje terzijde...... Het Canal Digitaal platform vind ik zeker bagger. Veel slechter dan KPN én het 'oude' GHM. Het haperen van On Demand (zowel gemist, opnemen als terug kijken), de trage en gedateerde UI en alle 'spam' werkelijk overal in beeld hebben gemaakt dat ik het heel snel weer heb opgezegd, begin 2019.
Mijn glasvezel streams van KPN zijn 12mbit, en ja, dat verschil zie je echt wel. Het zou pas uber zijn als de AndroidTV app ook gebruik kon maken van de IPTV streams. Wat kan die STB meer dan dat je AndroidTV kan?Gebaseerd op ervaringen die ik lees met de AndroidTV app van Canal Digitaal zou ik eventueel overwegen om weer CD te nemen.... áls ze de streams minimaal gelijk zouden maken aan de 7 Mbit/s 1080p streams van NLZiet. Maar met het settopboxje en platform zoals ze het nu aanbieden via Tweak en andere resellers: No way.
Weet iemand trouwens of CD haar eigen streams heeft, of worden de KPN streams ingekocht?
Ik heb een beetje het idee dat CD zich nog altijd met name richt op sateliet TV enerzijds, en de OTT app anderzijds. En dat het platform dat ze (of beter, hun moederbedrijf m7 / zusterbedrijf Solocoo) gebruiken voor dienstverlening over DSL en Glas nog altijd een beetje ondergeschoven is. Een andere verklaring zou ik er bijna niet voor kunnen bedenken, want het is inderdaad vrij bizar.viper schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:30:
[...]
Bizar dat je anno 2020 een product op de markt hebt dat dus niet functioneert. Ik lees veel negatieve reacties, terwijl je core business het verkopen van tv(diensten) is?
Om even met je laatste vraag te beginnen: De streams komen gewoon bij KPN BCS vandaan. Dat was tenminste zo toen ik eind 2018 ook een tijdje CD had via Tweak. Dit geldt overigens voor de multicast (lineaire) streams. Weet niet helemaal precies hoe ze aan hun On Demand streams komen.Mijn glasvezel streams van KPN zijn 12mbit, en ja, dat verschil zie je echt wel. Het zou pas uber zijn als de AndroidTV app ook gebruik kon maken van de IPTV streams. Wat kan die STB meer dan dat je AndroidTV kan?
Weet iemand trouwens of CD haar eigen streams heeft, of worden de KPN streams ingekocht?
Het probleem qua streams is dat AndroidTV (en andere platforms zoals webbrowser, chromecast, AppleTV, etc.) 'Over The Top' gaan, oftewel via het publieke internet. Het maakt op allerlei punten (thuisnetwerken van klanten, ISP's, Internet eXchanges / peerings, etc.) qua kosten, capaciteit en stabiliteit nog best uit of je dan met 7 Mbit/s of 12 Mbit/s streams werkt.
En dan hoor ik mensen denken: "Ja maar Netflix, Youtube, Disney, etc. ". Punt is dat die de 'luxe' hebben dat al hun content On Demand is en dus niet semi- of helemaal realtime hoeft te zijn. Die kunnen dus de allerbeste (maar slome) encoders gebruiken om in meerdere passes de content zo kwalitatief mogelijk in zo min mogelijk bandbreedte te stoppen. Dus meestal zitten die diensten effectief al op lagere bandbreedte (bij dezelfde resolutie), én ze kunnen de content distribueren over Content Delivery Networks (met regionaal 'lokale' servers dicht op de drukke Internet eXchanges).
Voor een OTT werkende provider, specifiek gericht op een markt voor een klein landje als Nederland, die bovendien ook lineaire TV nog enigzins 'realtime' moet kunnen leveren, is dat een stuk lastiger.
De 12-13 Mbit/s streams van KPN werken op basis van multicast, op IP niveau (laag 3). Over het gecontroleerde gesloten multicast VLAN op het netwerk van KPN. Sowieso hoeft iedere stream maar 1x over het core netwerk tot op de 'laatste' multicast router van KPN die de streams distribueert naar alle STB's die de stream willen. En in die keten wordt alles op elkaar afgestemd (middleware, software op de STB, routers, etc. ).
Het klinkt dan logisch om te zeggen "Maar dan laat je de Android- of AppleTV of SmartTV app toch ook gewoon 'joinen' op de multicast streams". En misschien kan dat ook wel. Maar daar weet ik zelf ook te weinig van. Bijvoorbeeld: ondersteunen Android- en AppleTV de DRM die op de KPN multicast streams zit? Ondersteunen ze uberhaupt multicast IPTV? Ik kan me ook voorstellen dat je iets in de backends en in de app moet programmeren om te detecteren of een gebruiker van de app uitsluitend OTT werkt of ook toegang heeft tot het multicast VLAN (al dan niet via een IGMP proxy op de router thuis).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Hallo mede Tweak gebruikers,
Nu ik dankzij een heersend analoog virus thuis moet werken kom ik erachter dat de wifi dekking op mijn zolder toch wel erg slecht is. Ik heb op dit moment de Zyxel router (alleen 2.4Ghz N Wifi dus hopeloos achterhaald) van Tweak met daarachter een Asus RT-AC68U in AP mode. De RT-AC68U ondersteunt AiMesh om met een tweede AiMesh capable router van Asus een Wifi mesh network the kunnen maken. Omdat ik een ethernet kabel naar mijn zolder heb getrokken kan die mooi als backhaul dienen zonder bekende wifi repeater loss. Tot zover mijn situatie.
Maar zover ik AiMesh begrijp moet het hoofd device in router mode staan. En dus niet in AP mode zoals ik nu heb. Dus na jaren maar weer eens gezocht hoe je de Zyxel kan vervangen door een eigen router. En wat blijkt: Het kan !!!
De informatie die ik vond was uit 2016 en was specifiek voor een RT-N66U icm Sparql. Maar na een uurtje of 3 tweaken heb ik het alsnog op de Asus RT-AC68U aan de praat gekregen. Dus nu heb ik internet en TV met mijn eigen router zonder de Zyxel. Zover ik het nu kan overzien moet het op elke Asus router met merlin firmware werken. In eerste instantie was ik van plan om een RT-AC66U erbij te kopen om een Mesh netwerk te maken maar nu ik waarschijnlijk de Zyxel door elke Asus router kan vervangen ga ik maar eens kijken voor een moderne AX met merlin firmware als hoofd router in AiMesh en de ac68 als Mesh node.
Nu begrijp ik dat Tweak tegenwoordig een Fritz!box levert en dat het Wifi probleem minder is, maar mocht er interesse zijn dan kan ik wel een tutorial maken hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
Nu ik dankzij een heersend analoog virus thuis moet werken kom ik erachter dat de wifi dekking op mijn zolder toch wel erg slecht is. Ik heb op dit moment de Zyxel router (alleen 2.4Ghz N Wifi dus hopeloos achterhaald) van Tweak met daarachter een Asus RT-AC68U in AP mode. De RT-AC68U ondersteunt AiMesh om met een tweede AiMesh capable router van Asus een Wifi mesh network the kunnen maken. Omdat ik een ethernet kabel naar mijn zolder heb getrokken kan die mooi als backhaul dienen zonder bekende wifi repeater loss. Tot zover mijn situatie.
Maar zover ik AiMesh begrijp moet het hoofd device in router mode staan. En dus niet in AP mode zoals ik nu heb. Dus na jaren maar weer eens gezocht hoe je de Zyxel kan vervangen door een eigen router. En wat blijkt: Het kan !!!
De informatie die ik vond was uit 2016 en was specifiek voor een RT-N66U icm Sparql. Maar na een uurtje of 3 tweaken heb ik het alsnog op de Asus RT-AC68U aan de praat gekregen. Dus nu heb ik internet en TV met mijn eigen router zonder de Zyxel. Zover ik het nu kan overzien moet het op elke Asus router met merlin firmware werken. In eerste instantie was ik van plan om een RT-AC66U erbij te kopen om een Mesh netwerk te maken maar nu ik waarschijnlijk de Zyxel door elke Asus router kan vervangen ga ik maar eens kijken voor een moderne AX met merlin firmware als hoofd router in AiMesh en de ac68 als Mesh node.
Nu begrijp ik dat Tweak tegenwoordig een Fritz!box levert en dat het Wifi probleem minder is, maar mocht er interesse zijn dan kan ik wel een tutorial maken hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
Je moet eens kijken naar de Unifi lijn van Ubiquiti, usg of UDM als router, switchje met poe, en een paar losse AP's. Daar bereik je meer mee.HWguru schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:09:
Hallo mede Tweak gebruikers,
Maar zover ik AiMesh begrijp moet het hoofd device in router mode staan. En dus niet in AP mode zoals ik nu heb. Dus na jaren maar weer eens gezocht hoe je de Zyxel kan vervangen door een eigen router. En wat blijkt: Het kan !!!![]()
![]()
De informatie die ik vond was uit 2016 en was specifiek voor een RT-N66U icm Sparql. Maar na een uurtje of 3 tweaken heb ik het alsnog op de Asus RT-AC68U aan de praat gekregen. Dus nu heb ik internet en TV met mijn eigen router zonder de Zyxel. Zover ik het nu kan overzien moet het op elke Asus router met merlin firmware werken. In eerste instantie was ik van plan om een RT-AC66U erbij te kopen om een Mesh netwerk te maken maar nu ik waarschijnlijk de Zyxel door elke Asus router kan vervangen ga ik maar eens kijken voor een moderne AX met merlin firmware als hoofd router in AiMesh en de ac68 als Mesh node.![]()
Hij heeft al een Asus dus is dat een beetje zinloze kapitaalvernieling, tenzij je geavanceerde features wil of meer te configureren is AIMesh voor de meeste huishoudens meer dan toereikend.ardvark99 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:35:
[...]
Je moet eens kijken naar de Unifi lijn van Ubiquiti, usg of UDM als router, switchje met poe, en een paar losse AP's. Daar bereik je meer mee.
@HWguru Wifi 6 heeft nog wel een flinke premium qua prijs en ondersteuning (vooral op de 160 Mhz waar je pas echt voordeel merkt) valt tegen. Je bent waarschijnlijk beter af nog een Wifi 5 router/access point van Asus te nemen en dan over een paar jaar eens naar 6 kijken.
Een tweede router aanschaffen, en die als AP gebruiken is ook kapitaal vernietiging. Ook als hij een nieuwere Asus gaat aanschaffen, en de oude Asus als AP gaat gebruiken. Ik bedoel niet dat ie alles gelijk naar Ubiquiti moet omzetten, maar je kan ook beginnen met 1 of 2 AP's en later uitbreiden met switch en/of router.Centurius schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:21:
[...]
Hij heeft al een Asus dus is dat een beetje zinloze kapitaalvernieling, tenzij je geavanceerde features wil of meer te configureren is AIMesh voor de meeste huishoudens meer dan toereikend.
@HWguru Wifi 6 heeft nog wel een flinke premium qua prijs en ondersteuning (vooral op de 160 Mhz waar je pas echt voordeel merkt) valt tegen. Je bent waarschijnlijk beter af nog een Wifi 5 router/access point van Asus te nemen en dan over een paar jaar eens naar 6 kijken.
Dat had ik inderdaad beter kunnen doen. In principe is een instap AX router (AX56/58 dezelfde prijs als een redelijke AC router van asus. Maar ik moest in mijn enthousiasme natuurlijk weer een duurdere kopen.Centurius schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:21:
[...]
Hij heeft al een Asus dus is dat een beetje zinloze kapitaalvernieling, tenzij je geavanceerde features wil of meer te configureren is AIMesh voor de meeste huishoudens meer dan toereikend.

Nadat de kinderen een hele dag met plezier Canal Digitaal voor me hebben uitgetest en alles stabiel en bruikbaar was (inclusief begin gemist en terug kijken) ben ik vanavond nog snel even een RT-AX88u gaan halen. Die 8 ethernet poorten komen me goed uit en met AX6000 ben ik op de toekomst voorbereid. Maar helaas zit het me niet mee. Om de tagged VLAN4 in te kunnen stellen voor Canal Digitaal gebruik je normaal gesproken robocfg. Nu blijkt dat Broadcom geen robocfg meer gebruikt voor de chipset in de rt-AX88u (Hetzelfde gold blijkbaar ook al voor de RT-AC86u). Helaas is er geen documentatie beschikbaar voor de nieuwe tools van broadcom (vlanctl & ethctl). Dus ik heb geen idee hoe ik nu de VLAN4 kan creëren op de AX88U.
Dus nu kan ik die dure AX88 als overpriced AiMesh node inzetten of dan toch maar weer de Zyxel tevoorschijn halen. Over een paar jaar zal er wel documentatie gelekt zijn zodat ik het weer kan proberen......

Hmm in principe is volgens mij het primaire selling point van de Wifi 6 router tov de Wifi 5 die je al hebt dat je de betere wireless performance erbij krijgt. Als je de Wifi 5 laat waar die is als primaire router en dan je Wifi 6 ergens centraal plaatst zodat het grootste deel van je huis (inclusief de zolder) ook die betere wifi snelheden meekrijgt dan is het niet helemaal verlorenHWguru schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:22:
[...]
Dat had ik inderdaad beter kunnen doen. In principe is een instap AX router (AX56/58 dezelfde prijs als een redelijke AC router van asus. Maar ik moest in mijn enthousiasme natuurlijk weer een duurdere kopen.![]()
Nadat de kinderen een hele dag met plezier Canal Digitaal voor me hebben uitgetest en alles stabiel en bruikbaar was (inclusief begin gemist en terug kijken) ben ik vanavond nog snel even een RT-AX88u gaan halen. Die 8 ethernet poorten komen me goed uit en met AX6000 ben ik op de toekomst voorbereid. Maar helaas zit het me niet mee. Om de tagged VLAN4 in te kunnen stellen voor Canal Digitaal gebruik je normaal gesproken robocfg. Nu blijkt dat Broadcom geen robocfg meer gebruikt voor de chipset in de rt-AX88u (Hetzelfde gold blijkbaar ook al voor de RT-AC86u). Helaas is er geen documentatie beschikbaar voor de nieuwe tools van broadcom (vlanctl & ethctl). Dus ik heb geen idee hoe ik nu de VLAN4 kan creëren op de AX88U.. Ik kan het nergens vinden maar het lijkt me sterk dat de kleine broertjes van de chipset in de AX88, die gebruikt worden in de oa de AX56/58, wel robocfg gebruiken.
Dus nu kan ik die dure AX88 als overpriced AiMesh node inzetten of dan toch maar weer de Zyxel tevoorschijn halen. Over een paar jaar zal er wel documentatie gelekt zijn zodat ik het weer kan proberen......
Dat klopt dan ook wel weer. Maar ik moet eerlijk bekennen dat de hardware die internet performance ook echt nodig heeft allemaal bedraad is aangesloten. Het idee achter de AX88 was dat als ik dan toch geld uitgeef voor iets nieuws, ik dan beter iets kan kopen waarmee ik weer jaren vooruit kan.Centurius schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:31:
[...]
Hmm in principe is volgens mij het primaire selling point van de Wifi 6 router tov de Wifi 5 die je al hebt dat je de betere wireless performance erbij krijgt. Als je de Wifi 5 laat waar die is als primaire router en dan je Wifi 6 ergens centraal plaatst zodat het grootste deel van je huis (inclusief de zolder) ook die betere wifi snelheden meekrijgt dan is het niet helemaal verloren
Ik denk dat ik de AX88U maar terug breng en er een AC66U voor in de plek haal. Die kost op dit moment 89 euro Daarmee zal ik voldoende dekking in huis hebben. Dan kan die zyxel tenminste in de doos blijven en zijn mijn uurtjes onderzoek om Canal Digitaal aan de praat te krijgen ook niet weggegooid.
Heb jarenlang op een enkele AC-68U gedraait (tot ik alles verving voor een custom set-up) en de 66 heeft als het goed is dezelfde chip dus dat moet helemaal goed gaan..HWguru schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:42:
[...]
Dat klopt dan ook wel weer. Maar ik moet eerlijk bekennen dat de hardware die internet performance ook echt nodig heeft allemaal bedraad is aangesloten. Het idee achter de AX88 was dat als ik dan toch geld uitgeef voor iets nieuws, ik dan beter iets kan kopen waarmee ik weer jaren vooruit kan.
Ik denk dat ik de AX88U maar terug breng en er een AC66U voor in de plek haal. Die kost op dit moment 89 euro Daarmee zal ik voldoende dekking in huis hebben. Dan kan die zyxel tenminste in de doos blijven en zijn mijn uurtjes onderzoek om Canal Digitaal aan de praat te krijgen ook niet weggegooid.
Mijn hele huis is bedraad. Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is het aantal devices wat nu al aangesloten is. Om het dekkingsprobleem op de lossen is een enkele asus router al voldoende. Alleen in een uithoek op zolder heb ik nauwelijks signaal. De performance met een ethernet kabel als backhaul zal dan ook meer dan prima zijn. Dit voor slechts 89 euro voor een AC66u Tegen de tijd dat de kinderen groter zijn en wifi6 meer ondersteund is zal ik eens kijken wat dan het beste is om mijn complete setup mee te vernieuwen.ardvark99 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:15:
[...]
Een tweede router aanschaffen, en die als AP gebruiken is ook kapitaal vernietiging. Ook als hij een nieuwere Asus gaat aanschaffen, en de oude Asus als AP gaat gebruiken. Ik bedoel niet dat ie alles gelijk naar Ubiquiti moet omzetten, maar je kan ook beginnen met 1 of 2 AP's en later uitbreiden met switch en/of router.
hallo,
Ik zit bij glasvezel de wolden (Tweak) en onlangs is er onderhoud geweest (extern o.i.d.) en daarna ben ik mijn snel heid weer eens gaan testen.
Normaal gesproken zit ik ergens rond de 900 (dus net geen gigabit) maar ik ben al dagen aan het kijken maar kom nu niet verder dan rond de 600.
Op zich nog snel genoeg maar vindt wel graag dat ik nu 30% in snelheid kwijt ben.
Hebben hier meer mensen last van ? of zou het komen dat heel veel nederlanders vanuit huis werken (dus toeval?)
hoor graag
browny
Ik zit bij glasvezel de wolden (Tweak) en onlangs is er onderhoud geweest (extern o.i.d.) en daarna ben ik mijn snel heid weer eens gaan testen.
Normaal gesproken zit ik ergens rond de 900 (dus net geen gigabit) maar ik ben al dagen aan het kijken maar kom nu niet verder dan rond de 600.
Op zich nog snel genoeg maar vindt wel graag dat ik nu 30% in snelheid kwijt ben.
Hebben hier meer mensen last van ? of zou het komen dat heel veel nederlanders vanuit huis werken (dus toeval?)
hoor graag
browny
@brownyster
Enschede: Ik heb geen last van langzamer internet.
https://www.ziggo.nl/speedtest/
Snelheids resultaat (ik heb ook nog torrents aanstaan);
https://solconinternetdie...bd-11ea-8c94-c10bc2ee4423
Alles rond de 900 op speedtest sites ook speedtest.net.
Misschien even je router opnieuw opstarten...
Enschede: Ik heb geen last van langzamer internet.
https://www.ziggo.nl/speedtest/
Snelheids resultaat (ik heb ook nog torrents aanstaan);
https://solconinternetdie...bd-11ea-8c94-c10bc2ee4423
Alles rond de 900 op speedtest sites ook speedtest.net.
Misschien even je router opnieuw opstarten...
Ik zie dat KPN weer in zijn wholesale aanbod aan het sleutelen is en dat er o.a een optie verdwijnt in de ODF toegang. Ik vraag met af wat dit voor de alternatieve aanbieders zoals Tweak gaat betekenen.
https://www.kpn-wholesale...de-vrijwillige-aanbod.htm
Dat MDF toegang gaat verdwijnen snap ik, snelheidstechnisch is dat langzamerhand sowieso niet meer concurrerend.
Dat MDF toegang gaat verdwijnen snap ik, snelheidstechnisch is dat langzamerhand sowieso niet meer concurrerend.
Geen gevolgen voor bijvoorbeeld Tweak. Die lijst van locaties zijn alle PoPs in Nederland waarbij de woningen point to point zijn aangesloten. En dat zijn ze momenteel nog allemaal.joop99 schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:46:
Ik zie dat KPN weer in zijn wholesale aanbod aan het sleutelen is en dat er o.a een optie verdwijnt in de ODF toegang. Ik vraag met af wat dit voor de alternatieve aanbieders zoals Tweak gaat betekenen.
Die verdwijnende optie werd maar heel weinig of niet gebruikt. Bijna alle niet KPN partijen laten zelf een backhaul leggen naar de cityPoP (meestal door Eurofiber) en dan heb je dat aanbod al niet meer nodig.
Ik zit in hetzelfde gebied, ook bij Tweak. Na het onderhoud zie ik juist een stabielere hoge snelheid van 945 up & down. Ik zie nu veel vaker bijna identieke snelheden terwijl voor het onderhoud dat nogal wisselde. Ik woon in De Wijk en zit via de POP van ons dorp aan Koekange.brownyster schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:46:
hallo,
hoor graag
browny
Ik was even aan het testen met een 2133Fvac heeft iemand hiervoor een werkende uitleg. Geprobeerd met linkje echter via Amino geregeld haperend Canal Digital beeld en geen werkende begin gemist.Mr-D. schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:27:
[...]
Hebben andere mensen hier al eens de vriendenactie gebruikt?
Ik heb nu sinds 2017, 4 mensen aangemeld. Tot op heden heb ik alleen van de allereerste na aandringen het beloofde bedrag van 40 euro ontvangen.
Onderhand heb ik tweak maar opgezegd.
Ik heb nu sinds 2017, 4 mensen aangemeld. Tot op heden heb ik alleen van de allereerste na aandringen het beloofde bedrag van 40 euro ontvangen.
Jij ooit je geld ontvangen?Convoy schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:30:
[...]
Ik doe niet aan jaarbetaling en mij is beloofd dat het verrekend zou worden na de 2de factuur na aanmelding.......
Zijn inmiddels 5 facturen verder.
Onderhand heb ik tweak maar opgezegd.
[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 20-04-2020 20:54 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Dat belooft wat...

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik hoop dat iemand hier iets kan met mijn vraag, dit leek me nog de minst slechte plek om hem te stellen. E-fiber gaat in mijn gemeente glasvezel uitrollen. In mijn geval heb ik gekozen voor Tweak als mijn toekomstige provider. Nu is mijn huis nog in aanbouw, binnenkort worden electra en water binnengebracht. Kortom nu heb ik nog de kans om makkelijk een mantelpijp aan te brengen vanuit mijn meterkast naar buiten, eventueel zelfs tot aan de straat.
Aan welke diameter mantelbuis moet ik denken zodat de glasvezelboer er dadelijk ook echt wat mee kan. En welke buisradius is nog ok voor de glasvezel pijp die er dadelijk nog doorheen moet. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Ik heb de vraag ook uitstaan bij E-fiber, maar die verwijst door naar de aannemer die het werk gaat uitvoeren en die is nog niet geselecteerd.
Aan welke diameter mantelbuis moet ik denken zodat de glasvezelboer er dadelijk ook echt wat mee kan. En welke buisradius is nog ok voor de glasvezel pijp die er dadelijk nog doorheen moet. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Ik heb de vraag ook uitstaan bij E-fiber, maar die verwijst door naar de aannemer die het werk gaat uitvoeren en die is nog niet geselecteerd.
Het is idd nog niet bekend wie dat gaat uitvoeren, als het goed is, gaan ze in de zomer beginnen, maar je zou eens kunnen navragen bij bedrijven die glasvezel aanleggen, bv. Konings uit Ravenstein, of Spie.lithoijen schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:33:
Ik hoop dat iemand hier iets kan met mijn vraag, dit leek me nog de minst slechte plek om hem te stellen. E-fiber gaat in mijn gemeente glasvezel uitrollen. In mijn geval heb ik gekozen voor Tweak als mijn toekomstige provider. Nu is mijn huis nog in aanbouw, binnenkort worden electra en water binnengebracht. Kortom nu heb ik nog de kans om makkelijk een mantelpijp aan te brengen vanuit mijn meterkast naar buiten, eventueel zelfs tot aan de straat.
bij mij naarbinnen toe hebben ze met 16mm felxibel gedaan.
zou r ook nog een 40MM naast leggen voor eventuele buitenstopcontact en of waterkraan
zou r ook nog een 40MM naast leggen voor eventuele buitenstopcontact en of waterkraan
[ Voor 43% gewijzigd door Mr-D. op 21-04-2020 09:49 ]
Als je het echt goed wil doen dan pak je een stuk afvoerpijp met zo min mogelijk bochten, dan kan je altijd nog alle kanten op. Gewoon naar buiten is zat, niet helemaal naar de straat. Stel je hebt nog een extra stroomaansluiting nodig voor een laadpaal of iets dergelijks dan past dat makkelijk en kan je er ook nog bij
Allen, bedankt voor de tips.
Ik heb wel al voldoende sparingingen in mijn fundering, dat is het probleem niet. Maar het valt niet mee om met een nette bocht vanuit mijn fundering in de meterkast te komen. Ik heb nu een 20mm vloerverwarmingingsslang gemonteerd, maar heb nog een stuk 25mm tyleen liggen. Die kan ik nu in 1 moeite door naar voren leggen, scheelt werk voor de aanemer en verkleint de kans op schade als ze later een boring willen doen.
@ardvark99
Goede tip, ik kan wel eens bij SPIE informeren daar heb ik misschien nog wel wat connecties
@Mr-D.
Die 16mm flexibel is wat binnendiameter aardig vergelijkbaar met mijn vloerverwarmingsslang. Dat zou top zijn want die ligt nu perfect strak vanuit mijn meterkast tot buiten de gevel. Past de glasvezel daar een beetje makkelijk door?
@GrooV Voorbereidingen voor een eventuele laadpaalvoorziening zijn al gedaan, dat komt vanuit mijn garage, waar een onderverdeler hangt met een vrije krachtgroep en een vrije 230 groep tbv van een eventuele toekomstige laadpaal.
Ik heb wel al voldoende sparingingen in mijn fundering, dat is het probleem niet. Maar het valt niet mee om met een nette bocht vanuit mijn fundering in de meterkast te komen. Ik heb nu een 20mm vloerverwarmingingsslang gemonteerd, maar heb nog een stuk 25mm tyleen liggen. Die kan ik nu in 1 moeite door naar voren leggen, scheelt werk voor de aanemer en verkleint de kans op schade als ze later een boring willen doen.
@ardvark99
Goede tip, ik kan wel eens bij SPIE informeren daar heb ik misschien nog wel wat connecties
@Mr-D.
Die 16mm flexibel is wat binnendiameter aardig vergelijkbaar met mijn vloerverwarmingsslang. Dat zou top zijn want die ligt nu perfect strak vanuit mijn meterkast tot buiten de gevel. Past de glasvezel daar een beetje makkelijk door?
@GrooV Voorbereidingen voor een eventuele laadpaalvoorziening zijn al gedaan, dat komt vanuit mijn garage, waar een onderverdeler hangt met een vrije krachtgroep en een vrije 230 groep tbv van een eventuele toekomstige laadpaal.
[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 21-04-2020 10:23 ]
durf ik niet te zeggen want de kabel zat al in de buis toe het werd aangebracht door reggefiber.[b]lithoijen in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"
@Mr-D.
maar in het algemeen flexibel en kabels trekken is erg lastig.
Glasvezel wordt sowieso niet getrokken dus flexibel of iets anders smals is niet zo handig. Flexibel is vooral irritant omdat je er amper een kabel doorheen kan duwen ivm de ribbels aan de binnenkant.
Als je dus zelf met krappe mantels gaat werken willen ze dus wel weten of dit gaat werken aangezien ze geen zin hebben om uren met jouw aansluiting bezig te zijn
Bij ons ging het als volgt:
- Go glasvezel in de gemeente (eind 2016)
- Schouwing door iemand van Spie namens E-fiber, daar kan je dus ook dingen mee afspreken. Rapport is definitief en zo wordt het gemaakt (feb 2017)
- Tuinboring (indien nodig) + stoep open voor mantel pijp tot aan buitenmuur meterkast
- Glasvezel kabel wordt door de mantelpijp geblazen en houden lengte aan wat er in het schouw rapport staat
- Aansluiting in de meterkast, gat geboord van binnen naar buiten. Aansluit punt gemaakt en getest in de centrale
- Maanden wachten totdat iedereen in de centrale is opgeleverd, dan krijgt tweak het seintje dat ze een monteur kunnen sturen
- Tweak monteur sluit alles aan en draait gelijk een 1Gbit speedtest
(december 2017)
Als je dus zelf met krappe mantels gaat werken willen ze dus wel weten of dit gaat werken aangezien ze geen zin hebben om uren met jouw aansluiting bezig te zijn
Bij ons ging het als volgt:
- Go glasvezel in de gemeente (eind 2016)
- Schouwing door iemand van Spie namens E-fiber, daar kan je dus ook dingen mee afspreken. Rapport is definitief en zo wordt het gemaakt (feb 2017)
- Tuinboring (indien nodig) + stoep open voor mantel pijp tot aan buitenmuur meterkast
- Glasvezel kabel wordt door de mantelpijp geblazen en houden lengte aan wat er in het schouw rapport staat
- Aansluiting in de meterkast, gat geboord van binnen naar buiten. Aansluit punt gemaakt en getest in de centrale
- Maanden wachten totdat iedereen in de centrale is opgeleverd, dan krijgt tweak het seintje dat ze een monteur kunnen sturen
- Tweak monteur sluit alles aan en draait gelijk een 1Gbit speedtest
Als je bouwer netjes de voorschriften heeft gevolgd dan zitten er vanuit de meterkast vloer een aantal getrokken buizen tot in de fundering aan de buitengevel. De donkergroene is voor telecom (meestal KPN) en kan ook gebruikt worden door E-Fiber straks. Makkelijkste lijkt mij om zelf een buis vanaf die blauwe uitgang naar de erfgrens mee te leggen. Dan kan de aannemer van E-fiber het snelste werken straks.KPN sluit jou sowieso niet aan met koper tenzij je een abonnement aanvraagt. En dan nog kan de glasvezel van E-Fiber er makkelijk bij in.lithoijen schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:33:
Als jij zelf een 25mm HDPE legt vanaf die invoeren naar de erfgrens (minimaal 50cm dek) dan hoeft de aannemer van E-Fiber niet veel meer te doen.
Zie ook: https://mijnaansluiting.n...ng%20laagbouwwoningen.pdf
@Barre73 Die bouwer ben ikzelf. Natuurlijk ben ik die buizen detijds vergeten, gelukkig wel sparingen in de funderingen gemaakt. Ondertussen heb ik de mantelpijpen voor elektra en water alsnog aangebracht, gas is niet nodig. De sparingen voor cai en telekom zijn vrij, maar zitten voor het net aan de verkeerde kant van de kast.
Wel een prima mogenlijkheid om zelf iets te fabriceren vanuit mijn meterkast, door de fundering naar buiten eventueel tot aan de voorkant van mijn bouwblok, of met wat meer moeite tot aan de straat (e.e.a. ligt nu open tbv de aanleg van de HWA). De vraag die bljft staan hoe scherp mogen de bochten van de mantelpijp maximaal zijn? (hoe ruimer hoe beter dat snap ik)
Wel een prima mogenlijkheid om zelf iets te fabriceren vanuit mijn meterkast, door de fundering naar buiten eventueel tot aan de voorkant van mijn bouwblok, of met wat meer moeite tot aan de straat (e.e.a. ligt nu open tbv de aanleg van de HWA). De vraag die bljft staan hoe scherp mogen de bochten van de mantelpijp maximaal zijn? (hoe ruimer hoe beter dat snap ik)
Bij ons hebben ze glasvezel aangelegd en de goedkoopste optie is Tweak om over te stappen, echter lees ik veel negatieve reviews m.b.t. Canal Digitaal, terwijl het internet meer dan prima is. Zie hier ook in dit topic dat er veel negatieve ervaringen zijn m.b.t. Canal Digtaal, is het advies, wat jullie betreft, dan ook om niet over te stappen naar Tweak als je nog veel live-tv kijkt?
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ik zou dit ook graag willen weten. Kijk veel livetv en neem ook veel op via Ziggo en de kwaliteit is nu top. Alleen die horizonbox.....Gynnad schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:43:
Bij ons hebben ze glasvezel aangelegd en de goedkoopste optie is Tweak om over te stappen, echter lees ik veel negatieve reviews m.b.t. Canal Digitaal, terwijl het internet meer dan prima is. Zie hier ook in dit topic dat er veel negatieve ervaringen zijn m.b.t. Canal Digtaal, is het advies, wat jullie betreft, dan ook om niet over te stappen naar Tweak als je nog veel live-tv kijkt?
Sinds 6 april 2020, of nee, sinds 9 april 2020 over op Tweak en ik ben erg ontevreden over de service.
Ik had voor 6 april een monteurs afspraak staan om mijn Internet Only op te leveren.
Deze zou tussen 13:00 en 17:00 langs komen, echter was hij er pas na 19:00.
Na het aansluiten van een mediaconverter deed hij wat testjes en kwam erachter dat er iets mis was.
Ik ben samen met hem gaan kijken en het leek erop dat er geen licht op de glasvezel was.
De helpdesk was al gesloten, dus hier zou de volgende dag pas naar gekeken kunnen worden.
Volgende ochtend gelijk gebeld om navraag te doen, kreeg te horen dat Reggefiber naar de wijkcentrale zou gaan om daar wat checks uit te voeren. Omdat ik geen tijd kreeg te horen, heb ik ze die dag tot 5 keer toe gebeld om bij het laatste belletje te horen dat Reggefiber niet kon patchen, omdat er apparatuur mistte. Er zou een eigen monteur aangestuurd worden, maar dat zou vandaag niet meer lukken, want de monteur in de regio had hier te weinig ervaring voor.
Inmiddels 8 april, nog steeds geen internet. Om 9u de helpdesk gebeld en naar updates gevraagd. De urgentie hiervan aangegeven, echter gaan nieuwe aansluitingen voor een nieuwe aansluiting die niet goed is opgeleverd. Deze dag 8 keer gebeld, 8 keer hoog en laag gesprongen, maar ik mocht nog een dag wachten.
9 april, judgment day. Vanaf 9u weer gaan bellen en om updates gevraagd. Er was eindelijk een monteur gevonden die de job kon doen, echter omdat deze uit een andere regio moest komen (want NL is ook enorm groot), kon men niet met zekerheid zeggen dat hij vandaag een SFP kon plaatsen en deze kon patchen. Na 3x bellen gaf ik het op, want ook de helpdesk kon mij niet meer updates geven dan, we wachten het af.
Rond 14:00 zag ik per abuis het link lampje van mijn media converter knipperen, zou het dan echt???
Snel op mijn telefoon gekeken of ik niet per ongeluk een gesprek heb gemist, maar nee.
Zelf maar het heft in handen genomen en mijn ASA aangesloten op de lijn. Even een DHCP renew op de interface en ja hoor, ik had internet. Halleluyah.
Goed, nu nog geen 2 weken later, weer geen licht op de glasvezel. Tweak gebeld, dit uitgelegd, werd bevestigd door een -40 demping (prima, bedankt voor de info) en er zou een monteur aangestuurd worden om langs te komen. Monteur is net langsgekomen (2,5u na mijn belletje) om tot dezelfde conclusie te komen als ik, geen licht op de glasvezel. Dus, hij ook weer met Tweak aan de lijn om dit aan te geven, zodat Reggefiber aangestuurd kan worden. Hoe lang het dit keer gaat duren? Joost mag het weten....
Thank god voor mijn Unlimited Data van KPN, de provider waar ik ook met mijn internet nooit had moeten weggaan en mijn 4G router.
Ik had voor 6 april een monteurs afspraak staan om mijn Internet Only op te leveren.
Deze zou tussen 13:00 en 17:00 langs komen, echter was hij er pas na 19:00.
Na het aansluiten van een mediaconverter deed hij wat testjes en kwam erachter dat er iets mis was.
Ik ben samen met hem gaan kijken en het leek erop dat er geen licht op de glasvezel was.
De helpdesk was al gesloten, dus hier zou de volgende dag pas naar gekeken kunnen worden.
Volgende ochtend gelijk gebeld om navraag te doen, kreeg te horen dat Reggefiber naar de wijkcentrale zou gaan om daar wat checks uit te voeren. Omdat ik geen tijd kreeg te horen, heb ik ze die dag tot 5 keer toe gebeld om bij het laatste belletje te horen dat Reggefiber niet kon patchen, omdat er apparatuur mistte. Er zou een eigen monteur aangestuurd worden, maar dat zou vandaag niet meer lukken, want de monteur in de regio had hier te weinig ervaring voor.
Inmiddels 8 april, nog steeds geen internet. Om 9u de helpdesk gebeld en naar updates gevraagd. De urgentie hiervan aangegeven, echter gaan nieuwe aansluitingen voor een nieuwe aansluiting die niet goed is opgeleverd. Deze dag 8 keer gebeld, 8 keer hoog en laag gesprongen, maar ik mocht nog een dag wachten.
9 april, judgment day. Vanaf 9u weer gaan bellen en om updates gevraagd. Er was eindelijk een monteur gevonden die de job kon doen, echter omdat deze uit een andere regio moest komen (want NL is ook enorm groot), kon men niet met zekerheid zeggen dat hij vandaag een SFP kon plaatsen en deze kon patchen. Na 3x bellen gaf ik het op, want ook de helpdesk kon mij niet meer updates geven dan, we wachten het af.
Rond 14:00 zag ik per abuis het link lampje van mijn media converter knipperen, zou het dan echt???
Snel op mijn telefoon gekeken of ik niet per ongeluk een gesprek heb gemist, maar nee.
Zelf maar het heft in handen genomen en mijn ASA aangesloten op de lijn. Even een DHCP renew op de interface en ja hoor, ik had internet. Halleluyah.
Goed, nu nog geen 2 weken later, weer geen licht op de glasvezel. Tweak gebeld, dit uitgelegd, werd bevestigd door een -40 demping (prima, bedankt voor de info) en er zou een monteur aangestuurd worden om langs te komen. Monteur is net langsgekomen (2,5u na mijn belletje) om tot dezelfde conclusie te komen als ik, geen licht op de glasvezel. Dus, hij ook weer met Tweak aan de lijn om dit aan te geven, zodat Reggefiber aangestuurd kan worden. Hoe lang het dit keer gaat duren? Joost mag het weten....
Thank god voor mijn Unlimited Data van KPN, de provider waar ik ook met mijn internet nooit had moeten weggaan en mijn 4G router.
Helaas moet ik dat beamen.onnaj schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:05:
[...]
Ik zou dit ook graag willen weten. Kijk veel livetv en neem ook veel op via Ziggo en de kwaliteit is nu top. Alleen die horizonbox.....
Als je veel 'live tv' kijkt dan moet je eigenlijk wegblijven bij elke provider die Canal Digitaal als leverancier gebruikt... De boxjes zijn traag in kanaal wisselen, de interface is in het algemeen traag, soms gaat het qua kijken een tijd lang goed en dan zo ineens komen de haperingen...
Terugkijken gaat zeer slecht en soms springt het gewoon ineens met sprongen vooruit... Hetzelfde met opnames.
Het is een tijdje goed gegaan, maar de laatste maanden is het weer waardeloos...
Ik zou best wel naar freedom willen overstappen, maar helaas pindakaas: ook weer Canal Digitaal...
Qua internet heb ik niet veel te klagen:
Een fatsoenlijke router (Fritzbox 5490)
Vast IP adres
Reverse DNS ingesteld
Geen poorten standaard gesloten (ik draai zelf een mailserver)
Nou ja, en dan ook maar weer even een tegengeluid. 
Ik kijk ook graag en veel tv, en bij mij is er eigenlijk nooit een probleem mee.
Live tv doet het bij mij absoluut goed.
En super beeld.
Iets terug kijken doe ik zelden, maar ook dat doet het dan gewoon.
En opnemen gebruik ik niet, met alle terugkijk opties van tegenwoordig.
Ik kijk ook graag en veel tv, en bij mij is er eigenlijk nooit een probleem mee.
Live tv doet het bij mij absoluut goed.
Iets terug kijken doe ik zelden, maar ook dat doet het dan gewoon.
En opnemen gebruik ik niet, met alle terugkijk opties van tegenwoordig.
Hier ook nooit problemen zelfs niet met opnames terugkijken.
Hier ook geen problemen met tv kijken via CD en internet van Tweak is super.
Hier nog een tegengeluid. Ik heb niets te klagen over Canal Digitaal. Het beeld is acceptabel en de UI doet wat het moet doen. Ook de Canal digital App werkt gewoon. Nu heb ik wel maar 1 box, geen extra pakketten of extra receivers.Gynnad schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:43:
Wellicht het enige wat ik te klagen had was dat het beeld niet via mijn Denon AVR kan lopen toen ik de Amino net kreeg. Ik geloof dat mijn Denon wel een HDCP 2.x (exacte versie weet ik niet meer) box connected ziet maar dat de Amino desondanks geen HDCP2.x link tot stand kan brengen. Als ik de Amino rechtstreeks in mijn TV plug en dan het geluid via ARC naar mijn Denon AVR laat gaan is het probleem verholpen. Of dit probleem er nog steeds is weet ik niet.
Fora zijn in de regel ook niet de plaatsen om veel positieve reacties te vinden.Gynnad schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:43:
Mensen laten zich in de regel alleen horen als iets niet werkt.
Nou, mijn tegengeluid heb je ook kunnen lezen.
Wat mij betreft is internet en tv (en bellen) helemaal top.
Had alleen eerder af en toe een probleempje met telefonie. Lampjes van
telefonie branden dan gewoon groen op de Zyxel, maar hij moest toch echt
opnieuw opgestart worden om de telefoon weer aan de gang te krijgen.
Maar dat lijkt nu (afkloppen!
En wat jouw opties betreft:
Je zou ook alleen internet bij Tweak kunnen afnemen en tv bij Ziggo doen.
Dan heb je (wat de meeste mensen betreft) het beste van twee werelden.
Of tv via de ether bij Digitenne bijvoorbeeld.
Dat is tegenwoordig ook Full HD (wel beperkt aantal zenders)
Ik zou gewoon alles bij Tweak doen.
En mocht de tv niks zijn; dan dat later maar weer opzeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door jeroenmuzikant op 22-04-2020 23:28 ]
Nog een kleine toevoeging. Er is wel een probleem als je de standaard router wilt vervangen door een eigen router. De manier waarop Canal Digitaal TV in elkaar steekt maakt dat heel erg moeilijk.
Kun je als je een eigen router wilt dan niet beter de app gebruiken?HWguru schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:01:
Nog een kleine toevoeging. Er is wel een probleem als je de standaard router wilt vervangen door een eigen router. De manier waarop Canal Digitaal TV in elkaar steekt maakt dat heel erg moeilijk.
Dat valt toch wel mee?HWguru schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:01:
https://blog.tweak.nl/har...gebruik-eigen-apparatuur/
Noem ik nou niet echt moeilijk als je zelf er al mee wilt gaat klooien.
... Maar niet onmogelijk. Instellen is ook een kunst.HWguru schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:01:
Goed kijken naar de mogelijkheden en instelmogelijkheden van een nieuwe router.
De Canal Digitaal App biedt maar een klein aantal zenders in vergelijking tot de tv box. Geen idee waarom dit zo geregeld is. Zal wel iets met licenties te maken hebben.dragon2 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:05:
[...]
Kun je als je een eigen router wilt dan niet beter de app gebruiken?
Niet als je het beste beeld wilt.dragon2 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:05:
Kun je als je een eigen router wilt dan niet beter de app gebruiken?
De bitrate via de app is een stuk lager dan via de set-top-box.
Klinkt heel makkelijk. Helaas kan dat bij het merendeel van de routers niet via de UI.Vorkie schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:06:
[...]
Dat valt toch wel mee?
https://blog.tweak.nl/har...gebruik-eigen-apparatuur/
Noem ik nou niet echt moeilijk als je zelf er al mee wilt gaat klooien.
Bij mijn Asus moest ik overstappen naar de Merlin firmware omdat die een non-volatile partitie toevoegen voor userscripts. Dan moet je via scripts de vlans en DCHP voor elkaar krijgen. Helaas werkt die manier niet meer op nieuwe Asus routers.
Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.