Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
M-ThijZ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:30:
Ik ga volgende week van Tweak/Cambrium naar Freedom/Fiber Operator over.

....

Nu heb ik vandaag het installatiepakket ontvangen en daar zit ook een fiber patchkabel bij met uitleg voor het direct aansluiten van glasvezel op de SFP-poort van de router.
.....
Ik heb jaren geleden ook de printplaat uit de Genexis gehaad, meer omdat ik dat kleine adaptertje kwijt wilde, en de fiber met koppelstukje via FS.com op een geschikte SFP in de server Mellanox gedaan. Ik ben binnenkort (volgende week) ook ex-Tweak, maar heb geen brief ontvangen van Freedom. Zou je misschien een fotootje willen uploaden met de uitleg van Freedom? Dan kan ik even checken of ik nog wat anders moet doen wat ik nu misschien over het hoofd zie. Ga uiteraard eerst zelf zitten prutsen, hoef vooralsnog geen monteur :P .

Ik ben nog steeds benieuwd of in de PoP nu daadwerkelijk een vezel wordt omgepatched door een monteur, of dat er vanuit Fiber Operator/Cambrium/Freedom/Tweak/Ergens anders een administratieve wijziging wordt doorgevoerd. @Barre73 , weet jij hier (ondertussen) toevallig meer over?

Verder betwijfel ik of de lijn echt "dood" moet op de avond van te voren, omdat het volgens Freedom van AON -> AON gaat (of blijft). Enige aanpassing op de server mijnzijds zijn de regels toevoegen voor PPPoE en de VLAN weer afstoffen, die is destijds bij Tweak op de spreekwoordelijke plank terecht gekomen omdat de VLAN's kwamen te vervallen. Hopelijk is een restart van de server niet nodig, want dat zou jammer zijn voor mijn 823 dagen uptime.

Volgens de statistieken: Zit op bijna 2800 dagen glasvezeltoegang via Tweak, met net geen 800 TB geüpload aan open source OS'en en bandbreedte donatie voor Libgen. Lekker bezig geweest *O* .

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dit moment heb ik een Genexis Gigabit NTU, moet deze blijven hangen? Bij eerder telefonisch contact met Freedom gaven ze aan van wel, en dat het simpelweg een kwestie was van UTP-kabel op nieuwe router aansluiten.

Nu heb ik vandaag het installatiepakket ontvangen en daar zit ook een fiber patchkabel bij met uitleg voor het direct aansluiten van glasvezel op de SFP-poort van de router.

[Afbeelding]

Voor deze FTU heb ik nog wel de originele afdekplaat, dus in principe kan ik netjes een directe aansluiting op de SFP-poort maken van de FRITZ!Box 5530.

Ik heb de vraag ook al aan Freedom helpdesk gesteld, maar mijn ervaring is dat ze nogal de tijd nemen om mails te beantwoorden, dus misschien dat iemand het hier weet?
Blijf bij het originele plan, ook al kost je dat misschien een LAN poort op die nieuwe router (omdat er geen WAN poort is met UTP).
Deze Genexis FTU is zeer ongeschikt om zelf mee te klooien en Freedom blijft dat negeren door voor elke klant hetzelfde proces te hanteren.
Voor FTU's vanaf 2011 zijn patchkappen verkrijgbaar waarmee je dit simpel en zonder schade kan doen. Maar voor deze oudere FTU is die er niet en de kans dat het mis gaat en de vezel losschiet is wel degelijk aanwezig en dan ben je 300 euro en een paar dagen verder om KPN het weer te laten herstellen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Running_Cow schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 06:41:
[...]

Ik heb jaren geleden ook de printplaat uit de Genexis gehaad, meer omdat ik dat kleine adaptertje kwijt wilde, en de fiber met koppelstukje via FS.com op een geschikte SFP in de server Mellanox gedaan. Ik ben binnenkort (volgende week) ook ex-Tweak, maar heb geen brief ontvangen van Freedom. Zou je misschien een fotootje willen uploaden met de uitleg van Freedom? Dan kan ik even checken of ik nog wat anders moet doen wat ik nu misschien over het hoofd zie. Ga uiteraard eerst zelf zitten prutsen, hoef vooralsnog geen monteur :P .

Ik ben nog steeds benieuwd of in de PoP nu daadwerkelijk een vezel wordt omgepatched door een monteur, of dat er vanuit Fiber Operator/Cambrium/Freedom/Tweak/Ergens anders een administratieve wijziging wordt doorgevoerd. @Barre73 , weet jij hier (ondertussen) toevallig meer over?
Ik kan het niet weten (behalve per individueel adres) omdat Fiber Operator dus op de ene plek de oude Cambrium apparatuur gebruikt, en daar zal dan geen patch omgezet hoeven te worden. Maar op een andere plek gebruiken ze weer hun PON apparatuur en dan is het uiteraard wel een patch-migratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:44
Niet alle poorten van Cambrium zijn geschikt voor Oppose, dus ook op het Cambrium netwerk kan het zijn dat je omgepatcht moet worden (dat was bij mij bv. zo). Maar, dat kan wel al gedaan worden voordat je wordt omgezet naar de nieuwe provider.

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

itaalol schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Thanks voor de update! Ik ben zojuist ook ingelogd en zie dat op 15 maart een nota aangemaakt is die nog op status "betaald nee" staat.
We hebben het bedrag inmiddels binnen. Nog best vlot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Is er eigenlijk al iemand naar Odidio zakelijk gegaan? Ik was eigenlijk wel benieuwd of dit dan ook op gpon gaat omdat ze hier maar tot 1Gbps gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

BurnerT schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:09:
Is er eigenlijk al iemand naar Odidio zakelijk gegaan? Ik was eigenlijk wel benieuwd of dit dan ook op gpon gaat omdat ze hier maar tot 1Gbps gaan.
Ik heb even gekeken op mijn zakelijk adres. Daar kan ik geen Odido zakelijk afsluiten omdat ze geen verbinding aanbieden. Particuliere aansluiting kan ik wel aanvragen. Ja, er ligt glas op dat adres.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Op dit moment heb ik een Genexis Gigabit NTU, moet deze blijven hangen? Bij eerder telefonisch contact met Freedom gaven ze aan van wel, en dat het simpelweg een kwestie was van UTP-kabel op nieuwe router aansluiten.

[Afbeelding]

Voor deze FTU heb ik nog wel de originele afdekplaat, dus in principe kan ik netjes een directe aansluiting op de SFP-poort maken van de FRITZ!Box 5530.

Ik heb de vraag ook al aan Freedom helpdesk gesteld, maar mijn ervaring is dat ze nogal de tijd nemen om mails te beantwoorden, dus misschien dat iemand het hier weet?
Ik heb dezelfde Genexis. Je kunt hem inderdaad in prikken via een van de poorten op de Fritzbox (maar dan mis je dus een LAN-poort. Bij Freedom gaan ze er eigenlijk standaard vanuit dat je deze niet meer aan de muur hebt. Je mag het zelf vervangen, maar ik heb toch maar om een monteur gevraagd omdat ik mezelf liever niet met de glasvezel zie pielen. Hoe er ook over wordt gedacht dat het makkelijk en echt wel zelf te doen is.

Als het goed is gaat de monteur dan de aansluiting via de SFP poort aanleggen. Er is alleen geen nieuwe afdekkap meer voor deze. Dus waarschijnlijk dat ik in de tussentijd even wat spul van de bovenkap af sloop dat hij die er na die tijd weer op kan maken.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:09:
[...]

Ik kan het niet weten (behalve per individueel adres) omdat Fiber Operator dus op de ene plek de oude Cambrium apparatuur gebruikt, en daar zal dan geen patch omgezet hoeven te worden. Maar op een andere plek gebruiken ze weer hun PON apparatuur en dan is het uiteraard wel een patch-migratie.
Okay, thanks. Ik ben benieuwd, ik haal de fiber wel gewoon los op 27 maart. :*)

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:42

WCA

[Afbeelding]

Ik zou hier bij deze FTU niet zelf aan beginnen, tenzij je weet hoe dat ie in elkaar steekt. Zou lekker de genexis gebruiken, of om een monteur vragen. Als je het sloopt kost het een hoop geld, alhoewel je dan wel kan zeggen dat je een nieuwe FTU wil wat beter geschikt is voor DIY installatie :P

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:42

WCA

Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:44:
[Afbeelding]

Zo zit het hier, de fiber direct in de 5490.
Het printje is eruit, waarschijnlijk omdat het 100Mbs was van 2010.
Het printje is eruit zodat de kap er met de kabel eraan nog weer op kan (kabel gaat dan door het gaatje.)

Geen 'officiele' oplossing maar toch wel een stukje bescherming, want die aansluiting is zo nogal kwetsbaar.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 05:13
Huh, met glasvezel pielen, afdekplaatjes? Ik stap binnenkort ook over naar Freedom en wil m'n eigen router houden (een USG).
Ik heb nu een mediaconverter die tussen het glasvezelaansluitpunt en m'n router hangt. Ik ga ervan uit dat ik die mediaconverter van Tweak er tussenuit moet halen op de avond voor de overstap, en 's ochtends een andere mediaconverter van Freedom er tussen hang. Moeilijker dan dat wordt 't toch zeker niet (op wat configuratie van PPPoe e.d. na)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malderhout
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 16:24
Waarom een andere mediaconverter, ik ga er vanuit dat je gewoon dezelfde kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
DappereDodo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:25:
Huh, met glasvezel pielen, afdekplaatjes? Ik stap binnenkort ook over naar Freedom en wil m'n eigen router houden (een USG).
Ik heb nu een mediaconverter die tussen het glasvezelaansluitpunt en m'n router hangt. Ik ga ervan uit dat ik die mediaconverter van Tweak er tussenuit moet halen op de avond voor de overstap, en 's ochtends een andere mediaconverter van Freedom er tussen hang. Moeilijker dan dat wordt 't toch zeker niet (op wat configuratie van PPPoe e.d. na)?
Nee, moeilijker waarschijnlijk voor jou niet. Maar die luitjes die zitten te pielen met een glasvezel fibertje halen de mediaconverter er tussen uit zodat de glasvezel direct op een SFP in de router/server kan worden aangesloten ;) . Ik heb de Genexis er tussenuit gesloopt (zoals bij @Speedy-Andre ) , en met een koppelstukje het glasvezelkabeltje die het huis binnenkomt verlengt en direct aangesloten op de nieuw gekochte Mellanox kaart met bijpassende SFP in mijn server die het in-huis netwerkverkeer afhandelt. Deze aanpak zou ik kenmerken als een tweakers dingetje :)

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 05:13
Running_Cow schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 06:30:
[...]

Nee, moeilijker waarschijnlijk voor jou niet. Maar die luitjes die zitten te pielen met een glasvezel fibertje halen de mediaconverter er tussen uit zodat de glasvezel direct op een SFP in de router/server kan worden aangesloten ;) . Ik heb de Genexis er tussenuit gesloopt (zoals bij @Speedy-Andre ) , en met een koppelstukje het glasvezelkabeltje die het huis binnenkomt verlengt en direct aangesloten op de nieuw gekochte Mellanox kaart met bijpassende SFP in mijn server die het in-huis netwerkverkeer afhandelt. Deze aanpak zou ik kenmerken als een tweakers dingetje :)
Ah, gelukkig, pfeww.

Het was geen waardeoordeel, hoor :) ik dacht alleen, wat voor ellende heb ik mezelf nu weer op de hals gehaald door geen monteur te bestellen. :X

Vals alarm, dus. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
Hier in de wolden zojuist ook de mail dat 30 april het einde is van tweak.

ben al in bezig met overgaan naar delta dus opzich geen probleem meer hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 12:26

Dennisb1

VCDS 058

Ben inmiddels gebeld maar wat een raar gesprek…
Eerst wist ze de datum niet, toen wist ze niet wie ik was en of ik zelf nog even PC/huisnummer wou doorgeven, toen ineens wist ze mijn naam maar wou ze nog weten wat ik betaalde bij Tweak want dat wist ze ook niet.

Daarna een aanbod voor 10 maanden 30 euro zoals al bekend.

Maar vervolgens weer niet weten als ik er niet op in ga.

Moest Tweak maar bellen. Heb het aanbod maar even bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:16

HaTe

haat niet

Hier de overstap naar Solcon per 8 april in gang gezet. Voor het eerste jaar lijkt mij dit sowieso de goedkoopste keuze, zonder dat ik er technisch op achteruit ga.
Tweak gebeld met de mededeling, maar was helemaal niet nodig. Ze kregen als het zover was vanzelf melding dat de glasvezelverbinding wordt overgenomen.

[ Voor 35% gewijzigd door HaTe op 22-03-2024 15:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:23
HaTe schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:17:
Hier de overstap naar Solcon per 8 april in gang gezet. Voor het eerste jaar lijkt mij dit sowieso de goedkoopste keuze, zonder dat ik er technisch op achteruit ga.
Tweak gebeld met de mededeling, maar was helemaal niet nodig. Ze kregen als het zover was vanzelf melding dat de glasvezelverbinding wordt overgenomen.
Voor de mensen die hun overstap nog moeten regelen, zou ik dat toch voor de zekerheid doen. Ik kreeg een mail van Tweak waarin stond dat Tweak een bericht had gekregen dat een andere provider mijn lijn wil overnemen maar als ik zelf Tweak niet zou opzeggen, het contract en de kosten zouden doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 22:51

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

latho schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Voor de mensen die hun overstap nog moeten regelen, zou ik dat toch voor de zekerheid doen. Ik kreeg een mail van Tweak waarin stond dat Tweak een bericht had gekregen dat een andere provider mijn lijn wil overnemen maar als ik zelf Tweak niet zou opzeggen, het contract en de kosten zouden doorlopen.
Dat zou niet hoeven als je expliciet gebruik maakt van de overstapservice bij je nieuwe provider. Dit zal je moeten aangeven bij het aanvraag proces.

Je krijgt dat een mailtje en brief van Tweak waarin ze je informeren over de binnengekomen aanvraag. Belangrijk is dat de nieuwe aanvraag wel met gelijke NAW+banknr gegevens gedaan moet worden als bij Tweak. Anders loopt je aanvraag vertraging op omdat je het dan moet laten corrigeren.

[ Voor 19% gewijzigd door I_stealth_I op 22-03-2024 17:28 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

I_stealth_I schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:23:
[...]

Dat zou niet hoeven als je expliciet gebruik maakt van de overstapservice bij je nieuwe provider. Dit zal je moeten aangeven bij het aanvraag proces.

Je krijgt dat een mailtje en brief van Tweak waarin ze je informeren over de binnengekomen aanvraag. Belangrijk is dat de nieuwe aanvraag wel met gelijke NAW+banknr gegevens gedaan moet worden als bij Tweak. Anders loopt je aanvraag vertraging op omdat je het dan moet laten corrigeren.
Nee hoor, Tweak gaf mij aan dat ook als je geen gebruik maakt van de overstapservice, ze bericht ontvangen dat de lijn wordt overgenomen en dat het goed wordt omgezet naar de nieuwe provider.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-08 18:11
Sinds gisterenochtend hebben wij ineens een ander IP-adres gekregen. Sinds nagenoeg de start van het abonnement hadden we een vast IP-adres (gekoppeld aan het MAC-adres van onze router) maar sinds gisteren is dit ineens gewijzigd in een ander nummer.

Zijn er meer die hier last van hebben?

Heb deze avond al geprobeerd te bellen met Tweak maar de verbinding werd door het systeem verbroken en daarna geen contact meer gehad. Wel nog een mail naar ze gestuurd, hopelijk snel een reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Hier in Enschede nog steeds dezelfde IP van Tweak. Aanstaande donderdag over naar Freedom.
112fan schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:29:
Sinds gisterenochtend hebben wij ineens een ander IP-adres gekregen. Sinds nagenoeg de start van het abonnement hadden we een vast IP-adres (gekoppeld aan het MAC-adres van onze router) maar sinds gisteren is dit ineens gewijzigd in een ander nummer.

Heb deze avond al geprobeerd te bellen met Tweak maar de verbinding werd door het systeem verbroken en daarna geen contact meer gehad. Wel nog een mail naar ze gestuurd, hopelijk snel een reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:26

de Peer

under peer review

112fan schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:29:

Ja hier ook plotseling een ander ip adres. Het viel me op doordat mijn openvpn niet meer werkt.
Niet zo netjes om dat onaangekondigd te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 22-03-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vanaf nu is de timing belangrijk, Solcon heeft de aanvraag binnen en ik zie dat er een media converter komt.
Een Tweak mailtje gaat over mijn keuze, voor 9 april opzeggen staat daar maar niets over de optie om de 5490 te behouden tegen de borg kosten.

Via Pricewise loopt een overstapservice die zou betekenen dat Solcon Tweak opzegt, echter kon ik bij de aanvraag alleen Odido kiezen als latende provider en heb ik Pricewise gervraagd om de juiste gegevens door te geven.
Dat duurt blijkbaar langer dan de aanvraag want ik heb alleen een bevestiging van mijn vraag gezien.
Mijn IP is nog hetzelfde, misschien verandert dat per regio.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:09
latho schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:11:
Voor wie een overstap via Pricewise overweegt: Je kunt bij Cashbackxl 72 euro extra cashback krijgen als je via hun een aanvraag bij Pricewise doet. De kosten voor een gigabitaansluiting bij Solcon voor het eerste jaar vallen daarmee lager uit dan de "10x30"-aanbieding van Odido.
Ik zie bij Cashbackxl nergens die 72,-€ staan. Wel de 275,- bij Pricewise.... Hoe zit dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie tot €72 staan bij internet maar het wordt niet duidelijk hoeveel het uiteindelijk is.
Voor mij geen reden om het niet te doen, die €225 of €275 bij Solcon krijg ik zeker plus de gratis activatie (€25) die niets met CashbackXL te maken heeft.
In het slechtste geval zeg ik de laatste weer op, het duurt trouwens wel even voor de deal rond is

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
wiebjuh16 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Ik zie bij Cashbackxl nergens die 72,-€ staan. Wel de 275,- bij Pricewise.... Hoe zit dit?
Kan het zijn dat je op de Cashbackxl site hebt gezocht naar Solcon i.p.v. Pricewise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
Speedy-Andre schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:48:
Ik zie tot €72 staan bij internet maar het wordt niet duidelijk hoeveel het uiteindelijk is.
Voor mij geen reden om het niet te doen, die €225 of €275 bij Solcon krijg ik zeker plus de gratis activatie (€25) die niets met CashbackXL te maken heeft.
In het slechtste geval zeg ik de laatste weer op, het duurt trouwens wel even voor de deal rond is
Ik heb bij Solcon 'slechts' de 150Mb zonder extra diensten besteld. Op de site van Cashbackxl staat bij mij dat de cashback van 72 euro is 'bevestigd'. Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat 72 euro de cashback is wat je ook kiest.

Ik begrijp je laatste zin niet goed. Waarom zou je Cashbackxl opzeggen? Je krijgt weliswaar de cashback van ze maar ze zijn geen tussenpersoon o.i.d. voor je internetverbinding.

Update: ik lees in eerdere berichten van jou dat je de aanvraag al hebt gedaan, als het goed is, komt binnen 10 minuten na je bestelling de bevestiging van de cashback van Cashbackxl. Als je op hun site in logt zou je de cashback (met bedrag) terug moeten vinden onder 'Mijn cashbacks'.

[ Voor 14% gewijzigd door latho op 23-03-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

latho schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Ik heb bij Solcon 'slechts' de 150Mb zonder extra diensten besteld. Op de site van Cashbackxl staat bij mij dat de cashback van 72 euro is 'bevestigd'. Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat 72 euro de cashback is wat je ook kiest.

Ik begrijp je laatste zin niet goed. Waarom zou je Cashbackxl opzeggen? Je krijgt weliswaar de cashback van ze maar ze zijn geen tussenpersoon o.i.d. voor je internetverbinding.
Bij mij staat er nog niets, alleen dat ik €2,50 van ze cadeau kreeg.
Nog even hun cookie zut getest en het zou goed moeten gaan, afwachten maar.
Solcon heeft vrijdag de aanvraag bevestigd en ik zie daar dat alles nog in behandeling is.
Tweak heeft nog niets gemeld maar dat kan natuurlijk als Solcon nog niet zo ver is.
Hopelijk is 9 april haalbaar, er staat 2 weken voor en mijn aanvraag zegt zsm met 16 april op z'n vroegst waar een flinke marge in zal zitten.
Ik bedoelde CashbackXL opzeggen als het toch niet blijkt te werken, maar daar is het nu te vroeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
Speedy-Andre schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Bij mij staat er nog niets, alleen dat ik €2,50 van ze cadeau kreeg.
Nog even hun cookie zut getest en het zou goed moeten gaan, afwachten maar.
Als je geen 'bevestiging' hebt van de cashback binnen 3 dagen dan kun je een 'cashback claim' aanmaken om alsnog de cashback te kunnen ontvangen. Je upload daarvoor o.a. je afgesloten contract. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je dit wel binnen 3 weken doen. Het heeft bij mij op die manier ooit 5 maanden geduurd voordat ik alsnog de cashback kreeg, dus geduld.

Mijn ervaring met de 'cookie-test' is dat dit geen goede indicator is voor een succesvolle 'bevestiging'. Voor een succesvolle bevestiging, gebruik ik Chrome als browser zonder extra plugins (vooral ad- en privacyblockers zijn een risico) behalve de plugin van Cashbackxl zelf. Met deze plugin kun je de cashback activeren en kun je altijd zien of de cashback actief is.
Hopelijk is 9 april haalbaar, er staat 2 weken voor en mijn aanvraag zegt zsm met 16 april op z'n vroegst waar een flinke marge in zal zitten.
Dat is vrij kort dag als je je realiseert dat na ontvangst van je 'orderbevestiging' je nog 2 weken hebt waarin jij zonder kosten kunt annuleren en zij waarschijnlijk niks ondernemen om te voorkomen dat ze onnodig kosten maken. Ik zou telefonisch contact zoeken met Solcon, om te zien wat mogelijk is. MIsschien zou jij je recht op wettelijke bedenktijd kunnen opgeven zodat zij direct aan de slag kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

latho schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Als je geen 'bevestiging' hebt van de cashback binnen 3 dagen dan kun je een 'cashback claim' aanmaken om alsnog de cashback te kunnen ontvangen. Je upload daarvoor o.a. je afgesloten contract. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je dit wel binnen 3 weken doen. Het heeft bij mij op die manier ooit 5 maanden geduurd voordat ik alsnog de cashback kreeg, dus geduld.

Mijn ervaring met de 'cookie-test' is dat dit geen goede indicator is voor een succesvolle 'bevestiging'. Voor een succesvolle bevestiging, gebruik ik Chrome als browser zonder extra plugins (vooral ad- en privacyblockers zijn een risico) behalve de plugin van Cashbackxl zelf. Met deze plugin kun je de cashback activeren en kun je altijd zien of de cashback actief is.

[...]

Dat is vrij kort dag als je je realiseert dat na ontvangst van je 'orderbevestiging' je nog 2 weken hebt waarin jij zonder kosten kunt annuleren en zij waarschijnlijk niks ondernemen om te voorkomen dat ze onnodig kosten maken. Ik zou telefonisch contact zoeken met Solcon, om te zien wat mogelijk is. MIsschien zou jij je recht op wettelijke bedenktijd kunnen opgeven zodat zij direct aan de slag kunnen.
Het is de eerste keer dat ik het gebruik, de claim ga ik idd doen wanneer het te lang duurt.

Eerder informeerde ik bij Onvi en die konden het proces versnellen door van de 2 weken af te zien.
Dat ga ik bij Solcon maar proberen, anders gaat Odido me straks migreren en loopt daardoor alles in de soep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
Speedy-Andre schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:58:
[...]

Het is de eerste keer dat ik het gebruik, de claim ga ik idd doen wanneer het te lang duurt.

Eerder informeerde ik bij Onvi en die konden het proces versnellen door van de 2 weken af te zien.
Dat ga ik bij Solcon maar proberen, anders gaat Odido me straks migreren en loopt daardoor alles in de soep.
Wat je ook afspreekt met Solcon, let er op dat ze niet je order annuleren en een nieuwe aanmaken. Je kunt dan de cashback van Pricewise mislopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

latho schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Wat je ook afspreekt met Solcon, let er op dat ze niet je order annuleren en een nieuwe aanmaken. Je kunt dan de cashback van Pricewise mislopen.
Ik zal het aangeven met de reden, als ze de boel al op de rails hebben lijkt annuleren me voor hen niet handig.
Dit hele gedoe ontstond omdat Odido zo nodig wil migreren, helaas net te vroeg om nog van het voordeel van mijn jaarbetaling te kunnen genieten en dat probeer ik hier te compenseren.
Dan zal dat voor CashbackXL ook gelden, die gaan denk ik ook uit van een order die wordt afgerond.
Als het straks in gang is gezet meld ik bij Tweak dat ik de 5490 wil behouden tegen de borg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:43
Speedy-Andre schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Ik zal het aangeven met de reden, als ze de boel al op de rails hebben lijkt annuleren me voor hen niet handig.
Dit hele gedoe ontstond omdat Odido zo nodig wil migreren, helaas net te vroeg om nog van het voordeel van mijn jaarbetaling te kunnen genieten en dat probeer ik hier te compenseren.
Dan zal dat voor CashbackXL ook gelden, die gaan denk ik ook uit van een order die wordt afgerond.
Als het straks in gang is gezet meld ik bij Tweak dat ik de 5490 wil behouden tegen de borg.
Het allerbelangrijkste is dat de Solcon migratie order op de lijn zit voor Odido dat kan doen (richting hun netwerk) ervan uitgaande dat het een KPN/Reggefiber netwerk is. Ik gok dat het nog steeds zo is dat er maar 1 order tegelijkertijd op een aansluiting kan zitten. Aangezien je Odido tot 9-4 kunt opzeggen zal de order er niet voor die datum opgezet worden maar misschien wel snel erna.

[ Voor 6% gewijzigd door joop99 op 24-03-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik neem aan dat Odido idd pas vanaf 9 april iets gaat doen, voor die tijd zal Solcon de overstap kenbaar moeten maken en dat kan ik bespoedigen door van de bedenktijd af te zien.
Lastig want Pricewise hanteert een overstapservice dus dat moet allemaal gelijk lopen.
Het idiote is dat Pricewise zegt me te ontzorgen maar in dit geval ligt het iets gecompliceerder :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:43
Speedy-Andre schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:03:
Ik neem aan dat Odido idd pas vanaf 9 april iets gaat doen, voor die tijd zal Solcon de overstap kenbaar moeten maken en dat kan ik bespoedigen door van de bedenktijd af te zien.
Lastig want Pricewise hanteert een overstapservice dus dat moet allemaal gelijk lopen.
Het idiote is dat Pricewise zegt me te ontzorgen maar in dit geval ligt het iets gecompliceerder :9
Ik zou Solcon duidelijk maken dat ze de order op tijd moeten inleggen, anders wordt deze niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-09 15:16
Blergh storing hier. Geen binnenkomend signaal meer in een keer. Zat ik niet echt op te wachten. Ik zie de bui al hangen dat ze mij al per ongeluk hebben afgesloten oid.

Edit: in Enschede

[ Voor 5% gewijzigd door Jeru op 25-03-2024 13:46 ]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De eerste overstap poging naar Solcon is gestrand, Odido wees het af omdat ik daar uiteraard geen klant ben.
Solcon heeft mij toegang tot hun service web gegeven waar ik dit kon zien gebeuren, daar kon ik een toelichting geven op de situatie en ik liet weten van een bedenktijd af te willen zien als dat de overstap of aankondiging daarvan voor 9 april brengt.
Ook aangegeven het ordernr niet te veranderen, nu zien hoe het verder gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:11
Misschien een beetje off-topic, maar het betreft Canaal digitaal via Tweak. Ik opende de canal digitaal app op de tv en werd direct doorverwezen naar de canal+ app. Dit ging prima en ik kan op tv kijken naar CD via de nieuwe app. Vervolgens opende ik de canal digitaal app op mijn mobiel, zelfde verhaal, behalve dat de nieuwe app na het opstarten/inloggen direct weer afsluit en een foutmelding geeft. Nog meer mede Tweakers die deze ervaring hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Jan Driebeen schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:06:
Misschien een beetje off-topic, maar het betreft Canaal digitaal via Tweak. Ik opende de canal digitaal app op de tv en werd direct doorverwezen naar de canal+ app. Dit ging prima en ik kan op tv kijken naar CD via de nieuwe app. Vervolgens opende ik de canal digitaal app op mijn mobiel, zelfde verhaal, behalve dat de nieuwe app na het opstarten/inloggen direct weer afsluit en een foutmelding geeft. Nog meer mede Tweakers die deze ervaring hebben?
Net even geprobeerd op mobiel, onderaan stond een knop om het nieuwe te negeren en verder te gaan naar Canal Digitaal, dat werkte voor mij gewoon. Dus je kan nog op de oude app door in ieder geval.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Speedy-Andre schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:38:
De eerste overstap poging naar Solcon is gestrand, Odido wees het af omdat ik daar uiteraard geen klant ben.
Solcon heeft mij toegang tot hun service web gegeven waar ik dit kon zien gebeuren, daar kon ik een toelichting geven op de situatie en ik liet weten van een bedenktijd af te willen zien als dat de overstap of aankondiging daarvan voor 9 april brengt.
Ook aangegeven het ordernr niet te veranderen, nu zien hoe het verder gaat :)
Jammer! Ik denk dat als je niet de overstapservice had gebruikt, het goed was gegaan. Ik heb 20 maart Solcon aangevraagd via Pricewise, 21 maart de bevestiing van Solcon gekregen en al een IP adres. Vervolgens 23 maart een mail van Tweak met de vraag of het klopt dat ik ergens ander een abonnement heb afgesloten en dezelfde dag nog antwoord van Tweak dat ze de overgang z.s.m. gaan verwerken.

Aanvraag is voor overstap 8 april

Gaat tot zover goed lijkt me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

HaTe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Jammer! Ik denk dat als je niet de overstapservice had gebruikt, het goed was gegaan. Ik heb 20 maart Solcon aangevraagd via Pricewise, 21 maart de bevestiing van Solcon gekregen en al een IP adres. Vervolgens 23 maart een mail van Tweak met de vraag of het klopt dat ik ergens ander een abonnement heb afgesloten en dezelfde dag nog antwoord van Tweak dat ze de overgang z.s.m. gaan verwerken.

Aanvraag is voor overstap 8 maart.

Gaat tot zover goed lijkt me :)
Knap dat je met terugwerkende kracht op 8 maart kan overstappen :P
De overstapservice nam ik voor als het spaak zou lopen, dan krijg je een mifi router te leen van Pricewise.
Een probleem is bij Pricewise om iets te doen dat niet in hun geautomatiseerde scripts staat, zoals een latende provider die niet op hun lijstje staat.
Ze nemen er zo 8 dagen voor om zoiets te verwerken, ik heb alleen een bevestiging gehad van mijn melding.
Fijn dat Solcon al snel toegang tot de informatie geeft, blijkbaar staat er morgen een actie op de planning om mijn case op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
SmurfLink schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Net even geprobeerd op mobiel, onderaan stond een knop om het nieuwe te negeren en verder te gaan naar Canal Digitaal, dat werkte voor mij gewoon. Dus je kan nog op de oude app door in ieder geval.
Bedankt voor de tip, ik heb de nieuwe app weer verwijderd van mijn mobiel en de oude app werkt vervolgens weer 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mooi, net bericht gehad van Tweak dat ik naar Solcon over ga :)
Daarop geantwoord dat ik de 5490 graag wil behouden in de hoop dat ze dat lezen.
Bij CasbackXL een claim ingediend, ze konden de datum zien en de order (€72) maar het was niet verwerkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-03-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Morgen is de laatste dag Tweak. Dan start tijdperk Freedom. Vanuit Freedom echter geen andere mail gehad dan dat ik de avond van te voren de glasvezellijn moet loskoppelen. Ik heb al wat PPPoE settings klaargezet, maar die glasvezel los halen, kan dat ook nog na 00:00? Ben niet eerder thuis, en wil zo lang mogelijk nog uploaden. Enig idee of loshalen om 04:20 ook nog mogelijk is?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Running_Cow schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:45:
Morgen is de laatste dag Tweak. Dan start tijdperk Freedom. Vanuit Freedom echter geen andere mail gehad dan dat ik de avond van te voren de glasvezellijn moet loskoppelen. Ik heb al wat PPPoE settings klaargezet, maar die glasvezel los halen, kan dat ook nog na 00:00? Ben niet eerder thuis, en wil zo lang mogelijk nog uploaden. Enig idee of loshalen om 04:20 ook nog mogelijk is?
Geen probleem. Dat verzoek komt voort uit het feit dat bij veel nieuwe klanten een patch moet worden omgezet. Vaak van AON apparatuur naar GPON apparatuur en als de klant dan de oude NT nog op stroom heeft zitten raakt de GPON switch in de PoP van slag.
Die patch wordt omgezet tussen 7:00/8:00 en 12:00 uur in principe (dus in de ochtend). Freedom neemt gewoon geen risico meer en vraagt de klant om dan de avond vooraf alvast de NT van de stroom te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busk07
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:31
Krijg je dan bericht nadat de patch omgezet is? Ik heb geen monteur geboekt, dus ik vraag mij af hoe ik weet wanneer ik de boel weer kan aansluiten 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Ow ja, ook een goede vraag. Ik verwacht 's avonds pas na 20:00 thuis te zijn, en dan weer inpluggen. Door die PPPoE helaas geen plug en play

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Als je gaat van Tweak AON naar Freedom AON dan is het loskoppelen van de patch helemaal niet nodig. Dit is alleen noodzakelijk als je gaat van AON naar PON. Maar omdat voor Freedom meestal niet zichtbaar is vanaf welke techniek je komt en omdat ze bijna altijd PON leveren zal dit standaard bij elke overstap worden gecommuniceerd.

Tweak AON naar Freedom AON op het (voormalige) Coanet van Cambrium gebeurd zelfs zonder migratie van de patch. Op een bepaalde moment op de dag wordt de configuratie van de poort aangepast. Je kunt de Tweak diensten waarschijnlijk blijven gebruiken tot dat de configuratie wordt aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 20:41
Hier stopt tweak per 23 april. Maar het is me nog steeds niet duidelijk wat er gebeurt als ik zelf niks doe. Welk Odido pakket en prijs krijg ik dan?
In de mail stond dat er ook een monteur moet komen, wat komt die doen dan? Ik heb internet only en dat wil ik graag zo houden, zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
Ik heb ook een mail ontvangen met de mededeling dat ik wordt overgezet naar Glasvezel van Odido vanaf 30 april 2024. Van mij hoeft het allemaal niet, hier in De Wolden is er geen goedkoper aanbod dan Tweak had maar goed, Odido wil het blijkbaar graag overzetten en daar kan ik niets aan veranderen.

Maar ondertussen ben ik nergens mee akkoord gegaan en heeft Odido mijn Tweak abonnement niet opgezegd. Dus ik verwacht dat mijn abonnement gewoon blijft doorlopen met de Tweak voorwaarden en prijs. Is dat een juiste verwachting? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Juridisch klopt dat wel, het wordt wat lastiger omdat je nieuwe glasvezel apparatuur van Odido krijgt.
Het is niet voor niets dat Odido in elke correspondentie met overstap knoppen strooit, dan neem jij het initiatief en zit je er een jaar aan vast.
Ik heb dat niet afgewacht en hoop met cashbacks het komende jaar elders voordelig uit te zijn, met name omdat het een zooitje is bij Odido die dacht even snel Tele2 en Tweak in te kunnen lijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latho
keesroeiboot schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:05:
Ik heb ook een mail ontvangen met de mededeling dat ik wordt overgezet naar Glasvezel van Odido vanaf 30 april 2024. Van mij hoeft het allemaal niet, hier in De Wolden is er geen goedkoper aanbod dan Tweak had maar goed, Odido wil het blijkbaar graag overzetten en daar kan ik niets aan veranderen.

Maar ondertussen ben ik nergens mee akkoord gegaan en heeft Odido mijn Tweak abonnement niet opgezegd. Dus ik verwacht dat mijn abonnement gewoon blijft doorlopen met de Tweak voorwaarden en prijs. Is dat een juiste verwachting? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb met ook met dat idee gespeeld. Juridisch gezien heeft 'Tweak' jou een dienst te leveren, zolang zij het contract niet opzeggen, onder de bestaande voorwaarden. Je hebt juridisch geen enkele relatie met Odido.

De overgang naar Odido zou je in dat opzicht opgevat kunnen worden als een technologiewissel die is geinitieerd door Tweak. Daar kan geen verplichting uit voortvloeien om een jaarcontract bij Odido aan te gaan.

Je zou het expliciet kunnen maken door Tweak mede te delen wat je standpunt is zodat er geen misverstand kan ontstaan.

Disclosure: IANAL en ik heb eieren voor mijn geld gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Pnnnkk schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:43:
Maar het is me nog steeds niet duidelijk wat er gebeurt als ik zelf niks doe. Welk Odido pakket en prijs krijg ik dan?
Dat weet niemand, behalve Odido zelf en die zwijgt hierover in alle toonaarden.

Maar je zou mogen verwachten dat je iets krijgt wat vergelijkbaar is met wat je had, voor een vergelijkbare prijs. Zoals dat ook netjes gebeurt bij mobiele telefoon abonnementen. Ik reken erop dat TweakNews niet meer inclusief is en mijn ip4-adres niet vast is. Zolang het geen CG-NAT is, heb ik met dat laatste geen moeite.

Odido en Tweak hebben vorig jaar aangegeven dat Tweak is overgenomen, dat wil zeggen dat ik sindsdien bij Odido zit. Netjes, als ik niet meewil kan ik een alternatief gaan zoeken en overstappen, ze geven mij alle tijd. Binnenkort gaat de merknaam Tweak niet meer gebruikt worden en krijg ik alleen nog mail en facturen van Odido. En krijg ik internet via de infrastructuur van Odido. In die zin stopt Tweak. Al het andere is FUD. Althans, ik zou niet weten waarom Odido bij de T-Mobile overname het netjes doet, en dan nu bij de Tweak overname je in de kou laat staan.
In de mail stond dat er ook een monteur moet komen, wat komt die doen dan?
Ik gok de mediaconverter, in mijn geval TP-link, vervangen voor iets anders (Zyxel T-56 ofzo).
23 april komt de monteur bij mij langs, ik ga het meemaken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maiken
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-08 02:08
latho schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:41:
[...]
Ik heb met ook met dat idee gespeeld. Juridisch gezien heeft 'Tweak' jou een dienst te leveren, zolang zij het contract niet opzeggen, onder de bestaande voorwaarden. Je hebt juridisch geen enkele relatie met Odido.

De overgang naar Odido zou je in dat opzicht opgevat kunnen worden als een technologiewissel die is geinitieerd door Tweak. Daar kan geen verplichting uit voortvloeien om een jaarcontract bij Odido aan te gaan.

Je zou het expliciet kunnen maken door Tweak mede te delen wat je standpunt is zodat er geen misverstand kan ontstaan.

Disclosure: IANAL en ik heb eieren voor mijn geld gekozen
IANAL: ik heb de voorwaarden van Tweak erbij gepakt, en indien je niet meer in je eerste jaar zit, kom je hier misschien een maand mee weg. Volgens de voorwaarden mogen zowel zij als jij opzeggen op elk moment, met een maand opzegtermijn. Het is voor Tweak (dan wel Odido) dan doodeenvoudig om gewoon het contract op te zeggen.
Algemene voorwaarden van Tweak, art. 9.2
Beide partijen zijn gerechtigd de Overeenkomst schriftelijk op te zeggen met een opzegtermijn van een maand nadat de minimale contractstermijn is verstreken. De dag van ontvangst van de schriftelijke opzegging door Tweak bepaalt het begin van de opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Maiken schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 00:00:
[...]

IANAL: ik heb de voorwaarden van Tweak erbij gepakt, en indien je niet meer in je eerste jaar zit, kom je hier misschien een maand mee weg. Volgens de voorwaarden mogen zowel zij als jij opzeggen op elk moment, met een maand opzegtermijn. Het is voor Tweak (dan wel Odido) dan doodeenvoudig om gewoon het contract op te zeggen.

[...]
Klopt en dat hebben ze dan nu ook gedaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
JohDB schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:31:
Als je gaat van Tweak AON naar Freedom AON dan is het loskoppelen van de patch helemaal niet nodig. Dit is alleen noodzakelijk als je gaat van AON naar PON. Maar omdat voor Freedom meestal niet zichtbaar is vanaf welke techniek je komt en omdat ze bijna altijd PON leveren zal dit standaard bij elke overstap worden gecommuniceerd.

Tweak AON naar Freedom AON op het (voormalige) Coanet van Cambrium gebeurd zelfs zonder migratie van de patch. Op een bepaalde moment op de dag wordt de configuratie van de poort aangepast. Je kunt de Tweak diensten waarschijnlijk blijven gebruiken tot dat de configuratie wordt aangepast.
Daar ga ik ook vanuit, maar volgens @Barre73, waaraan ik eerder dezelfde vraag over patchen of configuratie wijziging had gesteld, kan dit tot op postcode niveau verschillend zijn. Ik neem dan wel het zekere voor het onzekere.

Wat mijn verwachting is, is dat het niet mijn langte downtime met Tweak ooit gaat zijn. Dat was 3 dagen, en bleek uiteindelijk te zijn veroorzaakt door een onjuiste geplaatste (en/of verwijderde) patch in de PoP waardoor er op mijn lijn "ik zie dat u 100% demping op uw lijn heeft?"

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohDB schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:31:

Gezien het feit dat Freedom op veel verschillende netwerken levert, met allerlei verschillende operators en drie verschillende belichtingstechnieken, snap ik wel dat ze standaard naar elke klant dit verhaal communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Barre73 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:14:
[...]

Gezien het feit dat Freedom op veel verschillende netwerken levert, met allerlei verschillende operators en drie verschillende belichtingstechnieken, snap ik wel dat ze standaard naar elke klant dit verhaal communiceren.
Toch wel vervelend dat het niet heel duidelijk wordt uitgelegd. Het liefst laat ik mijn setup (eigen hardware) gewoon zitten zoals het nu is zodat ik morgen alleen het VLAN en PPPoE hoef in te stellen.

Maar ik wil ook niet het risico lopen dat je niet wordt gemigreerd, want zo wordt het nu uitgelegd.... :/

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:00:
Juridisch klopt dat wel, het wordt wat lastiger omdat je nieuwe glasvezel apparatuur van Odido krijgt.
Dat meende ik ook wel. Ach, dat ze wat willen vervangen, prima.
latho schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:41:
[...]
Odido heeft Tweak overgenomen dus ook de juridische relatie. Maar ook de contractuele afspraken.
[...]IANAL: ik heb de voorwaarden van Tweak erbij gepakt, en indien je niet meer in je eerste jaar zit, kom je hier misschien een maand mee weg. Volgens de voorwaarden mogen zowel zij als jij opzeggen op elk moment, met een maand opzegtermijn. Het is voor Tweak (dan wel Odido) dan doodeenvoudig om gewoon het contract op te zeggen.
[...]
Yup. Dat is zeker zo. Maar dan moeten ze wel het contract opzeggen.
Dennisb1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 00:47:
[...]
Klopt en dat hebben ze dan nu ook gedaan…
Is dat wel zo? Ik heb nergens bericht gekregen dat ze het contract hebben opgezegd. Ze blijven alleen iedereen pushen om over te stappen, zoals @Speedy-Andre al aangaf, dan ben je zelf de initiator en heb je een jaarcontract. Of je stapt naar een andere partij en beëindigt zelf gedurende je jaarcontract waardoor je een afrekening krijgt zonder de korting van jaarbetaling over die maanden. Vanuit Tweak/Odido wel zo slim natuurlijk. En dat iedereen angst heeft om zonder internet te komen te zitten speelt daarin ook mee. Zelf heb ik de (overbodige?) luxe om ook een Ziggo lijn hier te hebben dus mocht de Tweak verbinding vrij acuut stoppen dan heb ik nog steeds internet. Dus ik wacht voor nu gewoon af wat er gaat gebeuren en hoe lang het nog duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Step schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:51:
[...]

Toch wel vervelend dat het niet heel duidelijk wordt uitgelegd. Het liefst laat ik mijn setup (eigen hardware) gewoon zitten zoals het nu is zodat ik morgen alleen het VLAN en PPPoE hoef in te stellen.

Maar ik wil ook niet het risico lopen dat je niet wordt gemigreerd, want zo wordt het nu uitgelegd.... :/
Heb je een andere NT of ONT gekregen van Freedom in je pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
keesroeiboot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:51:

[...]

En dat iedereen angst heeft om zonder internet te komen te zitten speelt daarin ook mee. Zelf heb ik de (overbodige?) luxe om ook een Ziggo lijn hier te hebben dus mocht de Tweak verbinding vrij acuut stoppen dan heb ik nog steeds internet. Dus ik wacht voor nu gewoon af wat er gaat gebeuren en hoe lang het nog duurt.
Ik heb die overweging wel gehad, maar er spelen nog twee zaken waar ik na verloop van tijd niet op zit te wachten, namelijk: Bij niet opzeggen door Odido maar overname van de service een niet gewenste overstap op het GPON netwerk van Odido. Ondanks misschien een kans dat het Tweak abonnementbedrag wordt gehandhaafd door Odido wil ik zoveel als mogelijk voorkomen dat ik op een GPON netwerk kom.

Bij geen actie van mij, maar actie uit Odido met stoppen met Tweak de situatie dat ik geld blijf steken in Odido (wat ik nu eigenlijk ook al doe). De hoofdreden om zelf op te zeggen en over te gaan naar Freedom is omdat ik mijn geld liever aan Freedom betaal dan aan Odido en Odido daarmee financieël ondersteun in de beslissing om Tweak over te nemen en er daarna een zooitje van te maken. Ik blijf erbij dat de enige reden dat Odido Tweak heeft overgenomen is om ze de nek om te draaien.

Bijkomend: Eenmaal weg van AON is het maar de vraag of je het daarna nog voor elkaar krijgt om terug te gaan van GPON weer naar AON, ook al zou je overstappen op bijvoorbeeld Freedom. Freedom levert zowel via GPON als AON. Er is maar 1 database aanpassing nodig om mijn adres aan te passen naar "gemigreerd naar GPON, daarmee is AON niet meer mogelijk". En zoals bijvoorbeeld bij klanteservice van T-Mobile is te vinden is het "klantenservice is meestal niet bekend met het type hoor. T-mobile levert een glasvezel aansluiting met router. Dat is het aanbod." . Ik wil bij voorkeur zowel glasvezel als AON, nu zit ik daarop en dat wil ik graag zou houden voor zo lang als mogelijk.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:26

de Peer

under peer review

Ik ga morgen over van tweak naar glasnet.
Alles lijkt goed te verlopen echter :
-tweak stuurt nu een factuur voor de maand april... (ondanks dat ze 28 mrt als laatste dag schriftelijk bevestigd hebben)
-vorige week heeft tweak mijn vaste ip adres opeens onaangekondigd gewijzigd. Vervelend ivm vpn verbinding die ik veel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
[...]

[...]
De kans dat Tweak op korte termijn het contract opzegt is zeker aanwezig maar vergeet niet dat Tweak/Odido daarmee ook klanten en omzet verliest.

Het liefst zou Odido alle Tweak'ers converteren naar klanten die 45 euro/maand voor een Gigabit lijn gaan betalen maar ook als ex-Tweakers 35 euro zouden betalen voor een Gigabit maakt Odido marge (het verschil in kostprijs voor Odido tussen 100Mbit en 1Gbit is, denk ik, nog geen euro) en klantenwerving is niet goedkoop.

Odido zou er voor kunnen kiezen om de status quo te accepteren en misschien op een later moment prijsverhogingen door te voeren om de Tweak contracten in lijn te brengen met die van Odido.

Maar misschien is dat voor een grote partij als Odido de moeite niet waard voor een paar koppige Tweak'ers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Barre73 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Heb je een andere NT of ONT gekregen van Freedom in je pakket?
Nope, van Tweak AON naar Freedom AON. Zonder aanpassing van hardware. Jammer dat ze daar dus niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Step schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Nope, van Tweak AON naar Freedom AON. Zonder aanpassing van hardware. Jammer dat ze daar dus niets over zeggen.
Hier hetzelfde, (gelukkig) ook niets ontvangen. Daarmee is de conclusie dat het AON is en blijft. *O*

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
Running_Cow schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Ik heb die overweging wel gehad, maar er spelen nog twee zaken waar ik na verloop van tijd niet op zit te wachten, namelijk: Bij niet opzeggen door Odido maar overname van de service een niet gewenste overstap op het GPON netwerk van Odido. Ondanks misschien een kans dat het Tweak abonnementbedrag wordt gehandhaafd door Odido wil ik zoveel als mogelijk voorkomen dat ik op een GPON netwerk kom.

Bij geen actie van mij, maar actie uit Odido met stoppen met Tweak de situatie dat ik geld blijf steken in Odido (wat ik nu eigenlijk ook al doe). De hoofdreden om zelf op te zeggen en over te gaan naar Freedom is omdat ik mijn geld liever aan Freedom betaal dan aan Odido en Odido daarmee financieël ondersteun in de beslissing om Tweak over te nemen en er daarna een zooitje van te maken. Ik blijf erbij dat de enige reden dat Odido Tweak heeft overgenomen is om ze de nek om te draaien.

Bijkomend: Eenmaal weg van AON is het maar de vraag of je het daarna nog voor elkaar krijgt om terug te gaan van GPON weer naar AON, ook al zou je overstappen op bijvoorbeeld Freedom. Freedom levert zowel via GPON als AON. Er is maar 1 database aanpassing nodig om mijn adres aan te passen naar "gemigreerd naar GPON, daarmee is AON niet meer mogelijk". En zoals bijvoorbeeld bij klanteservice van T-Mobile is te vinden is het "klantenservice is meestal niet bekend met het type hoor. T-mobile levert een glasvezel aansluiting met router. Dat is het aanbod." . Ik wil bij voorkeur zowel glasvezel als AON, nu zit ik daarop en dat wil ik graag zou houden voor zo lang als mogelijk.
Ik ben geen insider maar de keuze voor AON/PON wordt, lijkt me, bepaald door het beleid van de operators in jouw POP waarmee je ISP zaken doet.
Dat je fiber bij b.v. Glasoperator(Odido) in een PON splitter zat doet niet terzake bij je nieuwe operator die alleen AON aanbiedt.
Weinig ISP's geven je de optie om de technologie te kiezen als meerdere opties voor handen zijn maar bij Freedom kan dat wel.
Er is een beweging in de markt waarbij AON wordt vervangen door PON. De kans dat je als nieuwe aansluiting bij een operator verplicht op PON komt, zal daarmee ook groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

keesroeiboot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:51:

Is dat wel zo? Ik heb nergens bericht gekregen dat ze het contract hebben opgezegd. Ze blijven alleen iedereen pushen om over te stappen, zoals @Speedy-Andre al aangaf, dan ben je zelf de initiator en heb je een jaarcontract. Of je stapt naar een andere partij en beëindigt zelf gedurende je jaarcontract waardoor je een afrekening krijgt zonder de korting van jaarbetaling over die maanden. Vanuit Tweak/Odido wel zo slim natuurlijk. En dat iedereen angst heeft om zonder internet te komen te zitten speelt daarin ook mee. Zelf heb ik de (overbodige?) luxe om ook een Ziggo lijn hier te hebben dus mocht de Tweak verbinding vrij acuut stoppen dan heb ik nog steeds internet. Dus ik wacht voor nu gewoon af wat er gaat gebeuren en hoe lang het nog duurt.
Dat is een goede, mijn overstap zou pas 28 mei zijn naar Odido maar zit er toch wel aan te denken om inderdaad deze overstap te annuleren. Ik heb toch wel een 4G backup die het in het ergste geval overneemt. Zou echter wel zonde zijn van die 4 maanden extra korting die ze nu aanbieden wat je eventueel misloopt mocht je alsnog moeten...

Twijfel slaat weer los hier..

Edit: toch maar gebruik gemaakt van de bedenktermijn, we gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Step schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:51:
[...]

Als je morgen overstapt vanaf Tweak naar Freedom zonder dat je nieuwe hardware hebt ontvangen (dus van AON naar AON) hoeft je je geen zorgen te maken.

Je kan dan rustig alles aangesloten laten en hoeft dan alleen na de omzetting VLAN 6 in te stellen en PPPoE te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realtec
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:18

Realtec

Less is more

ik222 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:46:
[...]

Als je morgen overstapt vanaf Tweak naar Freedom zonder dat je nieuwe hardware hebt ontvangen (dus van AON naar AON) hoeft je je geen zorgen te maken.

Je kan dan rustig alles aangesloten laten en hoeft dan alleen na de omzetting VLAN 6 in te stellen en PPPoE te configureren.
Ik zit dus met precies dezelfde dilemma, het liefst laat ik het ook gewoon zitten. Maar ik ga er ook maar vanuit dat AON -> AON geen problemen hoeft te veroorzaken.
Heb vandaag Freedom nog gebeld maar de beste medewerker zei dat het protocol is en dat het word aangeraden om af te koppelen. Hij wist overigens niet eens het verschil tussen AON of xPON.

Maar heb nu al een paar keer gehoord dat het geen kwaad kan dus laat het maar gewoon aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Realtec schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:50:
[...]

Ik zit dus met precies dezelfde dilemma, het liefst laat ik het ook gewoon zitten. Maar ik ga er ook maar vanuit dat AON -> AON geen problemen hoeft te veroorzaken.
Heb vandaag Freedom nog gebeld maar de beste medewerker zei dat het protocol is en dat het word aangeraden om af te koppelen. Hij wist overigens niet eens het verschil tussen AON of xPON.

Maar heb nu al een paar keer gehoord dat het geen kwaad kan dus laat het maar gewoon aangesloten.
Ja en daardoor twijfel ik nog en disconnect ik mijn converter maar even. Straks besluit de monteur dat ie het toch niet gaat omzetten omdat ie nog licht ziet :/ .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Als achteraf een andere provider AON wil leveren kan dat prima teruggezet worden lijkt mij.
Elke provider levert anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-schultzz
  • Registratie: Oktober 2013
Begin januari naar Glasnet overgegaan, toen netjes via een retour formulier de Fritzbox retour gestuurd, vandaag uiteindelijk de borg van 50 Euro teruggestort gekregen, er is nog wel nog even telefonisch contact nodig geweest maar eea was wel al in gang gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Step schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:53:
[...]

Ja en daardoor twijfel ik nog en disconnect ik mijn converter maar even. Straks besluit de monteur dat ie het toch niet gaat omzetten omdat ie nog licht ziet :/ .......
Er komt in dit scenario geen monteur aan te pas, het enige wat er gebeurt is dat de configuratie op de poort in de wijkcentrale wordt aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Driebeen
Step schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:53:
[...]

Zo denk ik er ook nu ook over. Ook ik ga morgenochtend tussen 0930 en 1130 over van Tweak AON naar Freedom AON en trek vannacht de stroom van de oudeTweak Fritzbox eraf. Dan is het vervolgens wachten op de monteur die de nieuwe Fritzbox komt aansluiten en gebruik ik tijdelijk mijn mobiel als hotspot voor het thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

ik222 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Er komt in dit scenario geen monteur aan te pas, het enige wat er gebeurt is dat de configuratie op de poort in de wijkcentrale wordt aangepast.
Snap ik snap ik, maar dan alsnog... misschien dat de monteur alsnog de wijkkast in moet voor een andere verbinding... door de onduidelijkheid zijn er twijfels ondanks dat het geen fysieke verandering zou moeten betreffen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:59
Ander ook last van de update canaal digitaal naar canaal+ bij tweak icm een setupbox?

Maandag lag het internet eruit, zou een monteur moeten komen. dinsdag nogmaals gebeld de glas access zou overleden zijn en er was een mediaconverter benodig. Deze kon ik gelukkig afhalen in Almere waarna het internet weer functioneerde.

De tv blijft echter met setupbox een s815 melding geven. Wat mij opvalt is dat als ik de setup box om prik naar mijn normale netwerk en hem een fabrieksreset geeft deze wel zijn software gaat staan downloaden en vervolgens buiten vlan 661 dan wel tv vlan zich aanmeld en kanaal 1 normaal afspeelt.

Voorheen kon de ontvanger geen verbinding maken en starten hij ook niet door.

Ps: firewall en switches zijn van ubiquiti unifi's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Step schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Snap ik snap ik, maar dan alsnog... misschien dat de monteur alsnog de wijkkast in moet voor een andere verbinding... door de onduidelijkheid zijn er twijfels ondanks dat het geen fysieke verandering zou moeten betreffen. :+
Toch met wat weemoed vanochtend de patch los gekoppeld om 04:51, einde van het tijdperk Tweak (voor mij). Jammer dat het voorbij is, was toch wel een bij uitstek Tweakers provider. Nu is het de kans voor Freedom, en dan nu wel met native IPv6 online (hopelijk later vandaag).

Verder wens ik Odido dat ze failliet mogen gaat, wat een achterbakse manier om marktaandeel te winnen. Na dat betaalde item op de frontpage hebben ze ook nooit meer iets van zich laten horen, geeft het niveau wel aan van het bedrijf zelf. 8)7

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:15
Running_Cow schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:04:
[...]

Toch met wat weemoed vanochtend de patch los gekoppeld om 04:51, einde van het tijdperk Tweak (voor mij). Jammer dat het voorbij is, was toch wel een bij uitstek Tweakers provider. Nu is het de kans voor Freedom, en dan nu wel met native IPv6 online (hopelijk later vandaag).

Verder wens ik Odido dat ze failliet mogen gaat, wat een achterbakse manier om marktaandeel te winnen. Na dat betaalde item op de frontpage hebben ze ook nooit meer iets van zich laten horen, geeft het niveau wel aan van het bedrijf zelf. 8)7
Welke regio? Ik zit nog op de Tweak verbinding :+, regio Leeuwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Falcon93 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:19:
[...]

Welke regio? Ik zit nog op de Tweak verbinding :+, regio Leeuwarden.
Ook regio Leeuwarden. Ik had misschien nog wat langer van Tweak gebruik kunnen maken, ware het niet dat Tweak nu toch al Odido is, en mijn geld dus naar Odido gaat. Ik heb mij zodra het kon opgegeven voor een pre-order bij Freedom, om bij Freedom aan te geven dat ik naar Freedom wil overstappen zodra overname coanet/Cambrium overname van Odido naar Fiber Operator afgerond was.

Verder heb ik er best een paar tientjes extra voor over om op AON te blijven. Ik zie een grote kans dat personen die wel bij Tweak zitten, maar niet naar Odido of ergens anders op overstappen (maw, het erop aan laten komen) tegen de tijd worden gemigreerd naar het GPON netwerk van Odido. Ik zie niet in waarom Odido ex-Tweak klanten actief zou houden op het netwerk van wat nu een concurrent is geworden?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
Mijn verbinding is nu opgeleverd. Paar seconden downtime gehad (omdat ik de settings moest aanpassen), nadat ik vlan6 en pppoe had ingesteld werkt het direct :)

[ Voor 13% gewijzigd door Falcon93 op 28-03-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Falcon93 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:50:
Mijn verbinding is nu opgeleverd. Paar seconden downtime gehad (omdat ik de settings moest aanpassen), nadat ik vlan6 en pppoe had ingesteld werkt het direct :)
Dat is mooi snel, regio Enschede hier. Toevallig naar Freedom gegaan of Odido?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon93
Step schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Dat is mooi snel, regio Enschede hier. Toevallig naar Freedom gegaan of Odido?
Regio Leeuwarden, overgestapt naar Freedom op het Cambrium netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Hier ook Leeuwarden. Blijf gewoon zitten op Tweak voor nu zonder iets te doen. Bij elke optie ben ik uiteindelijk duurder uit.. nergens vind ik een gbit voor 410,- per jaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
Hier sinds vanochtend geen verbinding meer via Tweak maar krijg op mijn Mikrotik met de nieuwe instellingen van Freedom de pppoe niet aan de praat.
De sfp link is up en vlan6 is ingesteld maar pppoe doet verder niets 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
Lasoul schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:13:
Hier sinds vanochtend geen verbinding meer via Tweak maar krijg op mijn Mikrotik met de nieuwe instellingen van Freedom de pppoe niet aan de praat.
Wat geeft je PPPoE log aan? En kloppen je MTU-instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Dennisb1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:03:
Hier ook Leeuwarden. Blijf gewoon zitten op Tweak voor nu zonder iets te doen. Bij elke optie ben ik uiteindelijk duurder uit.. nergens vind ik een gbit voor 410,- per jaar helaas.
Uiteraard eigen keuze, maar ik zat niet perse bij Tweak omdat ze de laagste prijs hadden. Paar jaar geleden in Almere persoonlijk mijn modem ingeleverd, na op een deurbel aanbellen sta je vervolgens bij de balie waar iemand langsloopt die opstaat vanachter een beeldscherm, en je een handgeschreven afschrift krijgt als inleverbewijs kan ik erg waarderen.

Ja, Freedom is duurder, maar ik kan er echt niet wakker van liggen. Toen ik naar gbit van Tweak was dat ook niet de goedkoopste, want langzamer via koper of kabel was een optie. Ik dronk toen wel eens een Red Bull, na beetje puzzelen geconstateerd dat geen Red Bull meer kopen genoeg zou opleveren om de meerprijs voor glasvezel gbit via Tweak te betalen is behoorlijk geslaagd. Ik heb tenslotten nu net geen 3000 dagen geen Red Bull meer gehad. Met loonsverhoging een tientje erbij gehad, kan ik die nu aan Freedom doneren.

Al deze dingen samen verooraken dat gevoel van weemoed. Jammer dat iets wat goed werkt toch stopt.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Falcon93 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:14:
[...]

Dit is niet het Freedom topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Lasoul schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:13:
Hoe heb je het VLAN aangemaakt op de Mikrotik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
Falcon93 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:14:
[...]

pppoe geeft aan initializing en dan disconnected
MTU SFP 1508
MTU vlan6 1508
MAX MTU pppoe 1500

Op de SFP geeft hij aan link OK rate 1Gbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Falcon93 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:50:
Ik kan vanavond pas kijken, moet eerst dat tientje nog verdienen waar ik het eerder over had :9 . Settings staan klaar, moet ze alleen nog even doorvoeren. Server staat wel nog aan, zou zonde van mijn 800+ dagen uptime zijn 8) .

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Dennisb1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:03:
Als je kiest voor SNLR.nl dan heb je met de actie bij een 24 maanden contract een gemiddelde maandprijs van € 37,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:07
Lasoul schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:22:
[...]

MTU SFP 1508
MTU vlan6 1508
MAX MTU pppoe 1500

Heb je in de interface list de WAN interface ook gekoppeld aan de PPPoE interface? Vanochtend zelf ook de switch gemaakt van Tweak naar Freedom en een Mikrotik router. Hier de config regels welke ik aangepast heb daarvoor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/interface ethernet
set [ find default-name=sfp1 ] advertise=10M-half,10M-full,100M-half,100M-full,1000M-half,1000M-full auto-negotiation=no mtu=1508
/interface vlan
add interface=sfp1 mtu=1508 name=6_FREEDOM vlan-id=6
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap disabled=no interface=6_FREEDOM keepalive-timeout=disabled max-mtu=1448 name=Freedom password=1234 user=fake@freedom.nl
/interface list
add comment=defconf name=WAN # Deze regel is een default van Mikrotik en zou bij jou een andere naam kunnen hebben, dan moet je die naam ook in de volgende config regel gebruiken. 
/interface list member
add interface=Freedom list=WAN

[ Voor 8% gewijzigd door tsjoender op 28-03-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

Ik ben zojuist ook omgezet van Tweak AON naar Freedom AON, ik heb nog geen bericht gehad dat de verbinding opgeleverd is maar dat zal wel als laatst gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
tsjoender schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Heb je in de interface list de WAN interface ook gekoppeld aan de PPPoE interface? Vanochtend zelf ook de switch gemaakt van Tweak naar Freedom en een Mikrotik router. Hier de config regels welke ik aangepast heb daarvoor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/interface ethernet
set [ find default-name=sfp1 ] advertise=10M-half,10M-full,100M-half,100M-full,1000M-half,1000M-full auto-negotiation=no mtu=1508
/interface vlan
add interface=sfp1 mtu=1508 name=6_FREEDOM vlan-id=6
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap disabled=no interface=6_FREEDOM keepalive-timeout=disabled max-mtu=1448 name=Freedom password=1234 user=fake@freedom.nl
/interface list
add comment=defconf name=WAN # Deze regel is een default van Mikrotik en zou bij jou een andere naam kunnen hebben, dan moet je die naam ook in de volgende config regel gebruiken. 
/interface list member
add interface=Freedom list=WAN
De boel nog een keer nagelopen maar helaas. Een vriend van mij in Haaksbergen is net ook overgezet maar heeft een Fritzbox en die krijgt ook geen verbinding. Dus wellicht is er iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Wel vreemd, misschien heeft het iets meer tijd nodig. Ik zou het voor de zekerheid zo nog een keer proberen en anders even contact opnemen met Freedom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Mensen... kunnen we weer on topic gaan? Als je vragen hebt over Freedom raad ik je aan in dit in het topic van Freedom te gaan bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

JohDB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:24:
[...]

Als je kiest voor SNLR.nl dan heb je met de actie bij een 24 maanden contract een gemiddelde maandprijs van € 37,-.
Dat is een goede! Die gaf eerst nog geen groen licht hier om te kunnen leveren.
Wacht eerst Tweak nog even af tot eind volgende maand.

Hun leveren echter geen IPv4 dus valt voor mij al af.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennisb1 op 28-03-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lasoul schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:22:
[...]

MTU SFP 1508
MTU vlan6 1508
MAX MTU pppoe 1500

Klinkt vergelijkbaar met wat ik bij KPN heb, al is het logboek hier gedetailleerder: Debian router-pc komt na handshake en authenticatie tot toegewezen krijgen IPv4-adres, daarna "modem hangup, connection time 0.5 minutes". Heb daardoor sinds ik van Tweak naar KPN ben gegaan dubbel NAT met de EB :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 111 ... 116 Laatste

Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.