Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Mijn pc's zijn meestal erg saai en standaard, pal in de midrange. Vind dat de sweet spot om het allemaal nog een beetje leuk te houden (en alles niet compleet uit de hand te laten lopen in de 'rabbit hole' van de sweaty hardware nerd). Past prima bij wat ik van m'n hardware verwacht.

Dus op dit moment een geforce 1060. Aangesloten op een Shark SilentStorm SFX 500 M Gold 500W in een NR200P.

Recent overweeg ik voor een upgrade iets boven de midrange te gaan (voor het eerst) en mik ik meer op een 3070 ipv een 3060 (wat ik normaalgesproken zonder aarzelen zou doen).

Blijkt dat alle 3070's 2x8pin connectors hebben. Aangezien ik nooit dit soort pc's heb samengesteld, had ik er in eerste instantie niet bij stil gestaan. Recent wel aan even gecheckt met een aantal kaarten die ik op het oog had. En maar goed ook, anders zat ik nu met een 3070 die ik niet kan aansluiten zonder psu upgrade.

Best verwarrend, want had wel opgezocht wat het reference design zou moeten zijn (3070 FE op de nvidia website?) en daar staat 1x 8pin (included cable 8 to 12 pin adapter). Dat leek een correcte redenering, maar blijkt dus dat de board partners daarvan kunnen afwijken.

Nu goed, spijtig genoeg gaat een 3070 me nog 100 euro extra kosten in een psu upgrade. De NR200P blijft 100% staan, absoluut fantastische kast.

Nu mijn vraag, kan ik best in de pricewatch zoeken op het trefwoord SFX (of SFL?) Staat die afkorting steeds ondubbelzinnig voor low profile PSU's die gaan passen? Er is namelijk geen filter op size (behalve in mm bxhxd en dat vind ik best nog wel tricky)

Iemand die een goed advies heeft voor een modulaire low profile PSU met 2x8 pci-e connectors? Ben best wel tevreden van die sharkoon, maar zal dus ontoereikend zijn.

Alternatief is gaan voor een 3060ti. Vermoedelijk ook een aardige upgrade voor een 1060 (hopelijk!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:34
Amos_x schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:08:
Mijn pc's zijn meestal erg saai en standaard, pal in de midrange. Vind dat de sweet spot om het allemaal nog een beetje leuk te houden (en alles niet compleet uit de hand te laten lopen in de 'rabbit hole' van de sweaty hardware nerd). Past prima bij wat ik van m'n hardware verwacht.

Dus op dit moment een geforce 1060. Aangesloten op een Shark SilentStorm SFX 500 M Gold 500W in een NR200P.

Recent overweeg ik voor een upgrade iets boven de midrange te gaan (voor het eerst) en mik ik meer op een 3070 ipv een 3060 (wat ik normaalgesproken zonder aarzelen zou doen).

Blijkt dat alle 3070's 2x8pin connectors hebben. Aangezien ik nooit dit soort pc's heb samengesteld, had ik er in eerste instantie niet bij stil gestaan. Recent wel aan even gecheckt met een aantal kaarten die ik op het oog had. En maar goed ook, anders zat ik nu met een 3070 die ik niet kan aansluiten zonder psu upgrade.

Best verwarrend, want had wel opgezocht wat het reference design zou moeten zijn (3070 FE op de nvidia website?) en daar staat 1x 8pin (included cable 8 to 12 pin adapter). Dat leek een correcte redenering, maar blijkt dus dat de board partners daarvan kunnen afwijken.

Nu goed, spijtig genoeg gaat een 3070 me nog 100 euro extra kosten in een psu upgrade. De NR200P blijft 100% staan, absoluut fantastische kast.

Nu mijn vraag, kan ik best in de pricewatch zoeken op het trefwoord SFX (of SFL?) Staat die afkorting steeds ondubbelzinnig voor low profile PSU's die gaan passen? Er is namelijk geen filter op size (behalve in mm bxhxd en dat vind ik best nog wel tricky)

Iemand die een goed advies heeft voor een modulaire low profile PSU met 2x8 pci-e connectors? Ben best wel tevreden van die sharkoon, maar zal dus ontoereikend zijn.

Alternatief is gaan voor een 3060ti. Vermoedelijk ook een aardige upgrade voor een 1060 (hopelijk!)
In de linker kolom een vinkje bij SFX/SFX-L onder voedingtype is genoeg om alle voedingen met dat formaat te filteren. Maar eigenlijk hoef je niet verder te zoeken dan pricewatch: Corsair SF600 (2018) wat veruit de beste SFX is voor een 3070.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Amos_x Als je een FE hebt, zou ik gelijk deze kabel kopen pricewatch: Corsair 12-pin GPU kabel Zwart ander zit je te kloten met adapter van Nvidia naar je losse PCIe kabel(s)
(is te bestellen bij Corsair zelf) SF600 kun je daar ook kopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@Uszka , ik zou zweren dat ik op die filter had geklikt, maar overheen gekeken... :F Bedankt voor de link en het advies

@Hackus Ik heb geen FE, had enkel naar die "officiële" specs gekeken omdat ik dacht dat de FE min of meer de standaard bepaalt voor alle afgeleide kaarten. Denk zelfs niet dat je tegenwoordig nog zomaar een FE kan vinden. Ik dacht ook dat een kaart van rond de 220 Watt (zoals de 3070) genoeg zou hebben aan de 75 Watt uit de PCI-E bus, en 150 Watt uit een 8 pin connector.

De board partners kunnen daar blijkbaar nog over gaan.

Twee keer advies voor de corsair. Best nog wel prijzige voedingen (+-120 euro). Maakt dat een 3070 + voeding toch nog redelijk dicht bij de 1000 euro gaat. Ga nog even afwachten, of nadenken over 3060ti versus 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:31
@Amos_x een goede voeding is goud waard. En reken er op dat die dan ook wel een jaar of 6-8 mee gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
418O2 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:14:
@Amos_x een goede voeding is goud waard. En reken er op dat die dan ook wel een jaar of 6-8 mee gaat
Zeker, maar vermoedelijk hoef ik met een 3060ti mijn voeding niet te vervangen. Dus even kijken wat ik echt wil en wat 'luxe' is. Indien toch 3070 komt er zeker een nieuwe kwalitatieve voeding bij. SFX dus en 2x pci-e 8 pin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Amos_x schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:19:
[...]

Zeker, maar vermoedelijk hoef ik met een 3060ti mijn voeding niet te vervangen. Dus even kijken wat ik echt wil en wat 'luxe' is. Indien toch 3070 komt er zeker een nieuwe kwalitatieve voeding bij. SFX dus en 2x pci-e 8 pin
Kijk maar uit met die Sharkoon voeding van je als je die flink gaat belasten. De beveiligingen klopt geen hout van. -The_Mask- in "Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W veilig om te gebruiken?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Uszka schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Kijk maar uit met die Sharkoon voeding van je als je die flink gaat belasten. De beveiligingen klopt geen hout van. -The_Mask- in "Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W veilig om te gebruiken?"
Wist ik niet. Dat wordt dan inderdaad kijken naar een vervanging. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Amos_x schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:09:
@Uszka , ik zou zweren dat ik op die filter had geklikt, maar overheen gekeken... :F Bedankt voor de link en het advies

@Hackus Ik heb geen FE, had enkel naar die "officiële" specs gekeken omdat ik dacht dat de FE min of meer de standaard bepaalt voor alle afgeleide kaarten. Denk zelfs niet dat je tegenwoordig nog zomaar een FE kan vinden. Ik dacht ook dat een kaart van rond de 220 Watt (zoals de 3070) genoeg zou hebben aan de 75 Watt uit de PCI-E bus, en 150 Watt uit een 8 pin connector.

De board partners kunnen daar blijkbaar nog over gaan.

Twee keer advies voor de corsair. Best nog wel prijzige voedingen (+-120 euro). Maakt dat een 3070 + voeding toch nog redelijk dicht bij de 1000 euro gaat. Ga nog even afwachten, of nadenken over 3060ti versus 3070
Goedkoper kan ook pricewatch: Cooler Master V650 SFX Gold
Ikzelf heb de SF600 in NR200 kast, zie inventaris

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:58:
[...]

Goedkoper kan ook pricewatch: Cooler Master V650 SFX Gold
Ikzelf heb de SF600 in NR200 kast, zie inventaris
Als je van een hoop herrie houdt is dat idd een goedkopere optie. De Cooler Master maakt bij 10% belasting al meer geluid dan de Corsair bij 100% belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Als je van een hoop herrie houdt is dat idd een goedkopere optie. De Cooler Master maakt bij 10% belasting al meer geluid dan de Corsair bij 100% belasting.
Daar gaat het totaal niet om. Hij geeft aan dat de SF600 te duur is.

Deze maakt echt herrie pricewatch: Silverstone SX750-PT

Jammer dat pricewatch: EVGA SuperNOVA 650 GM zo duur is, voor ~E80-85 was dit ook een mooie optie

[ Voor 32% gewijzigd door Hackus op 27-03-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Er zou een revisie zijn met beter fan gedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Daar gaat het totaal niet om. Hij geeft aan dat de SF600 te duur is.
Die 4 tientjes is eenmalig, een stille goede voeding heb je 10 jaar plezier van.
Deze maakt echt herrie pricewatch: Silverstone SX750-PT
Tot 375w belasting nog steeds stiller dan de CM bij 65w.
Jammer dat pricewatch: EVGA SuperNOVA 650 GM zo duur is, voor ~E80-85 was dit ook een mooie optie
Een voeding met ACRF platform vind ik in 2022 geen goede optie, zeker niet als deze gebruikt gaat worden met een recente videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Die 4 tientjes is eenmalig, een stille goede voeding heb je 10 jaar plezier van.

[...]

Tot 375w belasting nog steeds stiller dan de CM bij 65w.

[...]

Een voeding met ACRF platform vind ik in 2022 geen goede optie, zeker niet als deze gebruikt gaat worden met een recente videokaart.
Je hoeft mij niet te overtuigen dat de SF600 een betere keuze is, ik heb er zelf één in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Klopt, zgn v2 zonder extra aanduiding als normaal bij CM het geval is.

@Gipsy King Ik zie er zo geen andere SKu bij, klopt dat ?

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 27-03-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ik zei niet "te duur", wel "prijzig". Alles heeft z'n prijs, daar ben ik me van bewust.

Offtopic: Zo is ook ITX builds willen maken altijd duurder dan gewone pc's. Moederbord en psu vooral. En ook ram ugprades, aangezien je niet kan bijprikken maar de 2 dimms moet vervangen. Geen probleem overigens, dat neem ik gewoon mee bij de aankoop aangezien er hier nooit nog iets groter dan een NR200 komt als zelfbouw pc.

Persoonlijk heb ik nooit echt een probleem gemaakt van 'lawaai' en vind het allemaal best meevallen. Desnoods zet ik de pc verder weg. Ik aanvaard dat een machine die 500+ Watt verstookt moet gekoeld worden, en dat daar fan noise bij hoort. Verder gebruik ik ook vaak m'n Mac Mini, Macbook of iPad voor gewone computer taken, dus de pc gaat echt enkel aan voor gamen.

Verder veel informatie in dit topic en goed advies in de laatste posts, waarvoor dank. Ik kom er wel uit.

@Hackus , goede smaak wat betreft die NR200. Vind 'm persoonlijk geweldig, misschien wel het beste onderdeel van m'n pc :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:43
Hackus schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Klopt, zgn v2 zonder extra aanduiding als normaal bij CM het geval is.

@Gipsy King Ik zie er zo geen andere SKu bij, klopt dat ?
Bij ons is nog niks bekend als distributeur , @Cooler Master Enig idee ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RTX 3090 Ti introduces the new 16-pin power connector
This connector is specified for up to 600 W power delivery. All RTX 3090 Ti cards come bundled with a 3x 8-pin to 12-pin adapter (the four small sense pins aren't used). While technically the ATX specification says that if the four small sense pins aren't connected, the card should limit itself to 150 W, NVIDIA made sure even the 3x 8-pin adapter scenario, which can provide 525 W total (3x 150 W + 75 W from the slot), runs the card at optimal settings.

Met verbruik van ~500w en spikes(20ms) van 570w.(single use) RTX3090Ti supports SLI also 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Ben zelf altijd voor vrijheid blijheid en niet zo van het verbieden en denk ook dat dit niet zo makkelijk te verbieden is maar dit stroomverbruik vind ik best wel absurd.

Het voelt als een brute force benadering.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ze moeten dit echt wel gaan beperken.Ik vind mijn 3080 ti al absurd veel gebruike.Maar die 3090 ti is nog een stap erger.laat staan de 4000 serie straks.

Ik bedoel waar stopt het,willen ze richting de 1000 watt verbruik? 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 29-03-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

freaky35 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:35:
Als ex-eigenaar van een Quad Crossfire setup vind ik dat echt een heeeeeeeeeel slecht idee! :X :| :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:54
Ze moeten dit echt wel gaan beperken.Ik vind mijn 3080 ti al absurd veel gebruike.Maar die 3090 ti is nog een stap erger.laat staan de 4000 serie straks.

En met "ze" bedoel je de consument? Die kopen het spul.
Performance / watt vind ik nog wel meevallen overigens, kan beter, maar ook slechter.
Maargoed, als je 4k met alles ultra op 150fps wilt draaien dan moet je wat.
Niet lang geleden was 1080p op 60fps nog genoeg... Dat scheelt nogal.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 30-03-2022 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mitsumark schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:47:
[...]

Performance / watt vind ik nog wel meevallen overigens, kan beter, maar ook slechter.
'Ze' is de fabrikant in dit geval.

Spellen worden ook verbetert, en GPU daarbij. 4K 150fps haal je never nooit. 70fps amper met RDR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hackus schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:09:
[...]
'Ze' is de fabrikant in dit geval.
De fabrikant maakt gewoon wat de consument wil kopen. Je wordt niet verplicht, er is keuze zat.
Je kunt bijvoorbeeld iets als een 6800 halen, 70% van de prestaties voor minder dan de helft van het verbruik.
Spellen worden ook verbetert, en GPU daarbij. 4K 150fps haal je never nooit. 70fps amper met RDR2
En dan hebben we het nog niet over Cyberpunk :X
https://www.techpowerup.c...-3090-ti-suprim-x/31.html

Dus moeten "we" (consument) nog krachtigere kaarten hebben, met daarbij horend verbruik.

Juist die transitie naar 4k van de afgelopen jaren (die nog in gang is) kost ontzettend veel rekenkracht. Ik denk wel dat we hierna weer een tijdje op 4k als standaard blijven hangen (net zoals we lang met 1080p hebben gedaan).

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 30-03-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 12:48
mitsumark schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:47:
[...]

Niet volledig mee eens met dit. Ik koop geen videokaarten voor 1080p 60fps. Daarom dat ik naar BBG kijk voor videokaarten die het goed doen op 1440p ultra 60fps, ondanks dat ik game op 1080p 60fps. Dan weet ik dat ik op 1080p toch weer enkele jaren vooruit kan.

En het degraderen gaat snel. Heel snel tegenwoordig. Games worden steeds veeleisender, maar videokaarten worden niet in éénzelfde gradatie beter. Iemand die een 2080ti (vlaggenschip eind 2018) kocht, koopt nu een videokaart die 95fps gemiddeld haalt op 1080p in huidige games. Dat is in 3j tijd een gemiddelde daling van 80fps op FullHD. 10j geleden mocht je aannemen dat vlaggenschepen ongeveer een 6fps per jaar daalden. Het gaat dus veel sneller nu, terwijl de prijzen voor vlaggenschepen verdrievoudigd zijn.

Ik denk dat de meeste consumenten tegenwoordig dus wel een paar keer nadenken om het 'spul' gewoon te kopen. 500W is ook gewoon niet meer van deze tijd. Goed in het nvidia 400 tijdperk van 12j terug, maar niet voor anno 2022. Als het 12j geleden is sinds een single videokaart zoveel verbruikte, stel ik mij toch wel vragen in de evolutie van GPU's...

Edit: Vergis je trouwens ook niet, 1080p is nog altijd voor het merendeel van de mensen 67% standaard om te gamen. 10% gamet op 1440p en 3% op hogere resoluties, zie steam survey.

[ Voor 6% gewijzigd door Flipking94 op 30-03-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Flipking94 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:17:
[...]

Niet volledig mee eens met dit. Ik koop geen videokaarten voor 1080p 60fps. Daarom dat ik naar BBG kijk voor videokaarten die het goed doen op 1440p ultra 60fps, ondanks dat ik game op 1080p 60fps. Dan weet ik dat ik op 1080p toch weer enkele jaren vooruit kan.

En het degraderen gaat snel. Heel snel tegenwoordig. Games worden steeds veeleisender, maar videokaarten worden niet in éénzelfde gradatie beter. Iemand die een 2080ti (vlaggenschip eind 2018) kocht, koopt nu een videokaart die 95fps gemiddeld haalt op 1080p in huidige games. Dat is in 3j tijd een gemiddelde daling van 80fps op FullHD. 10j geleden mocht je aannemen dat vlaggenschepen ongeveer een 6fps per jaar daalden. Het gaat dus veel sneller nu, terwijl de prijzen voor vlaggenschepen verdrievoudigd zijn.

Ik denk dat de meeste consumenten tegenwoordig dus wel een paar keer nadenken om het 'spul' gewoon te kopen. 500W is ook gewoon niet meer van deze tijd. Goed in het nvidia 400 tijdperk van 12j terug, maar niet voor anno 2022. Als het 12j geleden is sinds een single videokaart zoveel verbruikte, stel ik mij toch wel vragen in de evolutie van GPU's...

Edit: Vergis je trouwens ook niet, 1080p is nog altijd voor het merendeel van de mensen 67% standaard om te gamen. 10% gamet op 1440p en 3% op hogere resoluties, zie steam survey.
Daar heb ik dan weer een andere kijk op.
Ik weet niet hoe vaak jij videokaarten koopt, maar ik probeer toch wel 3+ jaar met een kaart te doen.
6 jaar geleden (2 kaarten terug) kocht ik voor 1080p 60fps, nu zou ik voor 4k 120fps kopen, daarvoor heb je dus 8x zoveel kracht nodig.

Degraderen van kaarten (op dezelfde resolutie en fps) gaat volgens mij juist steeds langzamer.
De 6fps die je noemt lijkt me niet te kloppen, maar als dat van de destijds gemiddelde 60fps gaat, dan is dat 10%, terwijl 80fps op 175fps in 3 jaar niet eens zo heel extreem is. Maargoed, ik betwijfel de data.

Even los van de chip crisis is de prijs ook niet verdrievoudigd, MSRP van vlaggenschippen is niet eens verdubbeld. Maar again, die extra benodigde kracht voor 4k en 120+fps moet ergens vandaan komen (grotere chip kost meer + hoger verbruik).

Een 11 jaar oude GTX590 had een MSRP van 599 dollar, vergeet ook niet 11 jaar inflatie daarbij op te tellen.

Hoe bedoel je 500W is niet meer van deze tijd?
Dat we "verwend" zijn met "hoge" prestaties met een laag verbruik op een lage resolutie zegt niet zoveel over de hoeveelheid kracht die we nu nodig hebben.

Steam is niet zo heel representatief voor de hele game markt, maar dan nog is dat wat men vandaag gebruikt, niet wat men vandaag koopt
Ik kan daar zo gauw even geen statistieken van vinden, behalve de populariteit in de pricewatch :D (ook niet representatief) : De populaire schermen zijn allemaal 4k, of 1440UW met hoge Hz, of 1440p met hoge Hz. Een enkeling misschien 1080p, maar of daarop gegamed gaat worden weet ik niet (waarschijnlijk geen videokaart bij nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0

GALAX RTX 3090 Ti HOF gets two 16-pin connectors from (thats 1200W Input Capability)
GALAX introduced the first graphics card with two 16-pin connections and a potential power input capacity of 1200 W
The GALAX HOF series is aimed at the pinnacle of the overclocking community
Gaat weliswaar om input, maar om maar te zeggen. Maar we gaan nu wel erg offtopic. Is meer iets voor [Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie

FSP heeft ondertussen nieuwe Bronze voedingen uitgebracht.
FSP launches Bronze ATX Gaming Power Supplies

Verkoopt FSP in Nederland ook losse voedingen of alleen OEM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@mitsumark Voor 4k 120fps ultra kan je gewoon geen enkele videokaart vinden. Dat was 5j geleden zo en is nu nog steeds zo. Dat wil toch zeggen dat de groei van rekenkracht bij videokaarten niet in lijn is met de toename van grafische noden van huidige games. Je mag me hierin niet geloven, maar toch is het zo: productreviews
rtx 3090ti vs gtx 1080ti.
Ik weet niet hoe vaak jij videokaarten koopt, maar ik probeer toch wel 3+ jaar met een kaart te doen.
Ik dus ook. Van een r9 280x --> 980 ti --> rx 5700. Allemaal kaarten die in begin werden verkocht als 1440p gamingkaarten. Nochtans heb ik met al deze gewoon op 1080p gegamed en heb alsnog om de 3j moeten upgraden. Als je toen 1080p kaarten had gekocht, was je om het jaar aan het upgraden. (gtx 760 --> gtx 960 --> gtx 1060 --> gtx 1660 super --> rtx 3050).

Betreffende die +-6fps per jaar, baseer ik mij gewoon op de prestatiescore van 1080p ultra. Vroeger was het zo dat je grofweg ieder jaar ongeveer een 5-10fps minder kreeg op de prestatiescore met dezelfde kaart, door de steeds zwaarder wordende games. Nu gaat dat veel sneller.

Een 3090ti is bij release 2,25k, een 1080ti was 850 euro bij release. Dat is dus bijna een verdrievoudiging. Nu spelen chiptekorten daar uiteraard wel een rol bij, maar dan nog, de prijzen worden absurd hoog voor een highend model. En in een decennia waarbij energie een zeer belangrijk onderdeel is van de klimaattransitie en waar vrijwel alle sectoren proberen om energiezuiniger te zijn, snap ik de keuze dus niet om meer energie te vragen. Maar dat is mijn mening :).

Heel eerlijk. Moest ik een nieuw scherm kopen, zal het ongetwijfeld opnieuw 1080p zijn omdat je anders nog sneller moet upgraden van videokaart. Wellicht dan wel een 120Hz scherm met freesync, zodat je toch een paar toeters en bellen verandert, maar voor de rest hou ik het zo. Er werd jaren geleden hier op GoT gezegd dat 4K gaming de nieuwe mainstream zou worden en betaalbaar voor iedereen. Dat zie ik in de nabije toekomst toch nog niet gebeuren. Integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mitsumark schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:11:
[...]

De fabrikant maakt gewoon wat de consument wil kopen. Je wordt niet verplicht, er is keuze zat.
Je kunt bijvoorbeeld iets als een 6800 halen, 70% van de prestaties voor minder dan de helft van het verbruik.

[...]

En dan hebben we het nog niet over Cyberpunk :X
https://www.techpowerup.c...-3090-ti-suprim-x/31.html

Dus moeten "we" (consument) nog krachtigere kaarten hebben, met daarbij horend verbruik.

Juist die transitie naar 4k van de afgelopen jaren (die nog in gang is) kost ontzettend veel rekenkracht. Ik denk wel dat we hierna weer een tijdje op 4k als standaard blijven hangen (net zoals we lang met 1080p hebben gedaan).
Heb al 6900XT, en die doet niet onder in RDR2 voor 3090Ti

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/msi-geforce-rtx-3090-ti-suprim-x/images/red-dead-redemption-2-3840-2160.png

[ Voor 1% gewijzigd door Hackus op 31-03-2022 08:42 . Reden: link werkend gemaakt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat is wel één van de meest buggy games die er is voor zover ik het goed heb begrepen dus om die nou als benchmark en/of referentie te gebruiken :?

Verder vind ik die hele Ultra HD hype een beetje overrated : Ik game al 10 a 12 jaar of zo @ 5760x1200 en dat is echt veeeele malen leuker! })

AMD Eyefinity/Nvidia Surround Gaming FTW!!! 8) :*) :Y) :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 01:18
Beste tweakers,

Ik wil binnenkort een sff pc kopen. Ik heb al een 6600xt gekocht en ik wil dit kombineren met een ryzen 7 5700x die binnenkort beschikbaar komt. Mijn vraag is nu welke voeding kan ik het best aanschaffen? Ik had deze op het oog pricewatch: Corsair TX750M (2021) . Er moet rekening mee gehouden worden dat de voeding niet te groot mag zijn aangezien hij in deze case moet passen pricewatch: Inter-Tech IM-1 Pocket .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
superrock schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:43:
Beste tweakers,

Ik wil binnenkort een sff pc kopen. Ik heb al een 6600xt gekocht en ik wil dit kombineren met een ryzen 7 5700x die binnenkort beschikbaar komt. Mijn vraag is nu welke voeding kan ik het best aanschaffen? Ik had deze op het oog pricewatch: Corsair TX750M (2021) . Er moet rekening mee gehouden worden dat de voeding niet te groot mag zijn aangezien hij in deze case moet passen pricewatch: Inter-Tech IM-1 Pocket .
Die gaat passen alleen zijn de kabels erg lang wat lastig is in een compacte behuizing. Een SFX is meer op zijn plaats maar een stuk duurder. pricewatch: Cooler Master V650 SFX Gold is een budget optie maar de fan is verre van stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 01:18
Ja op zich zou SFX ook wel beter zijn voor deze kast. Maar ik wil hier wel een bang for the buck SFF build van maken en kleinere dingen zijn nou eenmaal prijziger. Verder is luide voeding wel een NOGO voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Corsair SF450 450w is voldoende voor 6600XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

(y) 7-year warranty

Lol, voor een Platinum voeding is dat wel erg kort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-08 11:36
Hackus schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:00:
(y) 7-year warranty

Dat viel mij idd ook al op, dat pleit nog niet echt voor ze. Vooral voor zo'n dure voeding..

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:00:
(y) 7-year warranty

Geitenslachter schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:31:
[...]

Dat viel mij idd ook al op, dat pleit nog niet echt voor ze. Vooral voor zo'n dure voeding..
pricewatch: Silverstone HELA 2050 Platinum is exact hetzelfde en krijgt maar 5 jaar mee dus wat dat betreft valt 7 jaar nog mee.

Edit: en over kwaliteit en garantie; kijk hier eens naar https://linustechtips.com...dComment&comment=15336337

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 04-04-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:48:
[...]

[...]

pricewatch: Silverstone HELA 2050 Platinum is exact hetzelfde en krijgt maar 5 jaar mee dus wat dat betreft valt 7 jaar nog mee.

Edit: en over kwaliteit en garantie; kijk hier eens naar https://linustechtips.com...dComment&comment=15336337
Wat belachelijk is natuurlijk, net als Be-Quiet korte termijnen geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:53:
[...]

Wat belachelijk is natuurlijk, net als Be-Quiet korte termijnen geeft.
Niet helemaal waar. DP12 en DPP12 hebben 10 jaar garantie.

Filmpje niet gekeken? Garantie betaal je betaal je zelf. Langere garantie wordt de voeding alleen maar duurder van, niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Deels waar, je zult op een matige voeding nooit 10+ jaar garantie geven, want dan moet je teveel voedingen vervangen, moet de prijs dus 2x zo hoog en prijs je jezelf uit de markt.
Aan de andere kant, als je een goed product hebt, kun je toch probleemloos 10+ jaar garantie geven, want het aantal dat je moet vervangen is nihil en het staat goed ten opzichte van de concurrentie.

Lage garantieperiode op een goed product is imo een kwestie van onzekerheid, en ik weet niet of ik dat risico wil overnemen voor een paar euro/tientjes verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Goed dat iemand het daar noemt, want ik heb dus bijvoorbeeld voor een bedrijf gewerkt dat 3 jaar garantie gaf op producten, maar die waren dus echt absoluut niet goed! :D
Uszka schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:11:
Filmpje niet gekeken? Garantie betaal je betaal je zelf. Langere garantie wordt de voeding alleen maar duurder van, niet beter.
Dus je betaalt het niet altijd : Sommige merken nemen gewoon een gok en die gok kan heel lelijk uitpakken... :X
mitsumark schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:25:
Deels waar, je zult op een matige voeding nooit 10+ jaar garantie geven, want dan moet je teveel voedingen vervangen, moet de prijs dus 2x zo hoog en prijs je jezelf uit de markt.
En toch doen bedrijven het en dan gaan ze inderdaad failliet als het verkeerd uitpakt! :+
Lage garantieperiode op een goed product is imo een kwestie van onzekerheid, en ik weet niet of ik dat risico wil overnemen voor een paar euro/tientjes verschil.
Aan de andere kant : Een hoop producten werken prima ver voorbij hun garantieperiode... :o :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:11:
[...]

Niet helemaal waar. DP12 en DPP12 hebben 10 jaar garantie.

Daar heb ik geen filmpje voor nodig.

Ik heb netjes 10j garantie met pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum
en Corsair levert dat ook netjes pricewatch: Corsair RM750x (2021) Zwart

In dezelfde prijs en kwaliteitsklasse zit pricewatch: be quiet! Straight Power 11 Platinum 750W

met maar 5 jaar fabrieksgarantie

Heb je daar een filmpje/video voor nodig om dat verschil in te zien ?

Niet deskundige consumenten kiezen eerder voor de 10j dan 5j ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 05-04-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:25:

Niet deskundige consumenten kiezen eerder voor de 10j dan 5j ;)
Dat heet dus marketing. Mensen door een lange garantietermijn laten geloven dat een product beter is. Neem bijvoorbeeld pricewatch: Seasonic G12 GC-650 en pricewatch: Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650 watt waarbij de Sharkoon toch echt een stuk beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:46:
[...]

Dat heet dus marketing. Mensen door een lange garantietermijn laten geloven dat een product beter is. Neem bijvoorbeeld pricewatch: Seasonic G12 GC-650 en pricewatch: Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650 watt waarbij de Sharkoon toch echt een stuk beter is.
Echt ? :+

Gaat hoofdzakelijk om het voorbeeld wat ik aangaf RM..X, Ion+, SP 11.

Al met al mag je van een Platinum voeding wel verwachten dat je meer als maar 7j garantie krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geitenslachter
@Hackus @Uszka Jullie hebben beiden gewoon een valide punt. Enerzijds zullen bedrijven sneller overgaan op langere garanties wanneer het hogere kwaliteit producten betreft. Anderzijds moet je je daar niet blind op staren omdat de consument daar degelijk wel voor betaalt en de garantie zeker niet alles zegt over de kwaliteit van het product.

Ik moet daarbij ook toegeven dat ik de trotse bezitter van de https://tweakers.net/pric...m-cool-zero-750-watt.html wat een zeer hoogwaardige voeding betreft mbt de prijs, maar wat niet gereflecteerd wordt in de garantie van 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zeer hoogwaardig wil ik niet zeggen (destijds voor 6 tientjes wel een goede koop), maar als ie onverhoopt over 3,5 jaar kapot gaat heb je niks meer.

Dan heb ik liever een minder goede voeding (niet voor alle gevallen) met 7-10 jaar garantie...
https://tweakers.net/pric...4;742549;1312370;1734010/
Ook al had je daar 2 tientjes extra voor moeten betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 05-04-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Weer een mooie uitlichting van het Fenomeen Aris : https://www.tomshardware....1000g-power-supply-review

En nieuwe voedingen beschikbaar van Cooler master in de benelux :

XG Platinum Series :
pricewatch: Cooler Master XG650 Platinum
pricewatch: Cooler Master XG750 Platinum
pricewatch: Cooler Master XG850 Platinum

XG Platinum Plus Series :
pricewatch: Cooler Master XG650 Plus Platinum
pricewatch: Cooler Master XG750 Plus Platinum
pricewatch: Cooler Master XG850 Plus Platinum

Weinig over te vinden nog verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kan iemand, @-The_Mask-*, of meerdere personen een nieuw deel starten met up-to-date informatie in de topic start? De huidige is aan vervanging toe.

Als mijn hulp nodig is, ik kan wel wat schrijven over voedingen die zuinig zijn bij laag verbruik. Dat is van belang voor zuinige servers die altijd aan staan. Stuur een PM.

* Ik denk dat @-The_Mask- niet meer ingelogd is geweest sinds september 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Hij heeft destijds een ban gekregen. Verwacht niet dat hij een TS gaat maken….

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mrmrmr schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:28:
Kan iemand, @-The_Mask-*, of meerdere personen een nieuw deel starten met up-to-date informatie in de topic start? De huidige is aan vervanging toe.

Als mijn hulp nodig is, ik kan wel wat schrijven over voedingen die zuinig zijn bij laag verbruik. Dat is van belang voor zuinige servers die altijd aan staan. Stuur een PM.

* Ik denk dat @-The_Mask- niet meer ingelogd is geweest sinds september 2020.
@Gonadan kan je daar wel toevoegen.

Of mensen tegenwoordig de 1e pagina lezen…. Veel lezen nog niet het huidige of enkele pagina’ s terug. Stellen alleen hun vraag hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als er vrijwilligers zijn om de topicreeks voort te zetten met een frisse TS dan is dat juichen we dat uiteraard toe, @-The_Mask- zal het niet gaan doen.
Het mooist is wanneer meerdere personen dit op zich nemen aangezien het vaak best wat werk is.

Voel je vrij om een nieuw deel te starten maar geef het wel even aan zodat je eventueel samen kunt werken met anderen en er niet per ongeluk meerdere nieuwe delen komen wanneer meerderen dit interessant zouden vinden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 15:21
Ik heb een lastige vraag, want theoretisch. Ik ben nu bezig een nieuwe PC samen te stellen met het doel later de videokaart te upgraden naar een rtx 4080.

Ik lees allemaal wilde verhalen over extreem stroomverbruik voor die serie en worstel dus enigszins met de kueze voor een voeding.

Oorsponkelijk zou ik een 850 watt nemen, maar neig nu naar een 1000 watt.

Hoe zijn de meningen hierover verdeeld? Wordt de soep echt zo heet gegeten denken jullie? Lijkt mij redelijk extreem namelijk en wil ook niet met een 1000 watt opgescheept zitten indien niet nodig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Als je de verhalen over ATX spec 3.0 allemaal leest, zal dit wellicht enkel voor het vlaggenschip nodig zijn. Een 3090ti verbruikt nu 480W onder load, ik verwacht dat de 4080 zeker niet meer dan dat zal verbruiken.

850W lijkt me nu dus nog altijd een verstandige keuze, maar dit is echt glazenbollenwerk :). Daarnaast mag je niet vergeten dat de 4080 waarschijnlijk een connector voor de ATX spec 3.0 nodig gaat hebben. Ik weet niet in hoeverre die connector compatibel is met oudere modellen voedingen. Wellicht dat @Uszka of @Hackus hier meer inzicht in kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geitenslachter
Flipking94 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:23:
Als je de verhalen over ATX spec 3.0 allemaal leest, zal dit wellicht enkel voor het vlaggenschip nodig zijn. Een 3090ti verbruikt nu 480W onder load, ik verwacht dat de 4080 zeker niet meer dan dat zal verbruiken.

850W lijkt me nu dus nog altijd een verstandige keuze, maar dit is echt glazenbollenwerk :). Daarnaast mag je niet vergeten dat de 4080 waarschijnlijk een connector voor de ATX spec 3.0 nodig gaat hebben. Ik weet niet in hoeverre die connector compatibel is met oudere modellen voedingen. Wellicht dat @Uszka of @Hackus hier meer inzicht in kunnen geven.
De geruchten zeggen momenteel wat anders mbt Ada lovelace 102 die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Johan Bogle Je moet sowieso een voeding hebben met de nieuwe PCIe aansluiting(en) ATX v3.0. anders zit je te kloten met adapters. Denk niet dat er een voeding op de markt komt van 850w die aan de specs voor een RTX4080 voldoet.(16-pin power con)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gonadan schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:56:
Als er vrijwilligers zijn om de topicreeks voort te zetten met een frisse TS dan is dat juichen we dat uiteraard toe, @-The_Mask- zal het niet gaan doen.
Het mooist is wanneer meerdere personen dit op zich nemen aangezien het vaak best wat werk is.

Voel je vrij om een nieuw deel te starten maar geef het wel even aan zodat je eventueel samen kunt werken met anderen en er niet per ongeluk meerdere nieuwe delen komen wanneer meerderen dit interessant zouden vinden. :)
Ik denk dat @Uszka wel een stuk wil schrijven over SS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 15:21
Hackus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:36:
@Johan Bogle Je moet sowieso een voeding hebben met de nieuwe PCIe aansluiting(en) ATX v3.0. anders zit je te kloten met adapters. Denk niet dat er een voeding op de markt komt van 850w die aan de specs voor een RTX4080 voldoet.(16-pin power con)
Bestaan dat soort voedingen al en welke zou je dan aanraden? Lama. Gevonden. Ze bestaan, maar zijn nog niet te koop. Ik wacht even op die corsair 1100 denk ik. Zal niet lang duren gok ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Johan Bogle op 08-04-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Uszka schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:46:
[...]

En twintig euro duurder :) , vergelijk hem dan eens met een psu van 80 eur... Welke is dan qualitatief beter... En tenslotte blijft het geneuzel over minimale % beter of slechter waar een doorsnee consument dus niks aan heeft of niet naar kijkt. Uiteindelijk dus kiest wat het beste aanvoelt voor de portemonee.

[ Voor 13% gewijzigd door Gipsy King op 11-04-2022 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Gipsy King schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:14:
[...]

En twintig euro duurder :) , vergelijk hem dan eens met een psu van 80 eur... Welke is dan qualitatief beter... En tenslotte blijft het geneuzel over minimale % beter of slechter waar een doorsnee consument dus niks aan heeft of niet naar kijkt. Uiteindelijk dus kiest wat het beste aanvoelt voor de portemonee.
LOL, pricewatch: Seasonic Core Gold GC 650 Nog steeds de Sharkoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Oud EOL Model :) but enfin. Kan Sharkoon beter zijn tzijn en blijven die %tjes waar de doorsnee consumer geen boodschap aan heeft. Zo knal NZXT deze nu naar de maan : pricewatch: NZXT C650 Gold , Focux GX 2021 platform, Focus GX is tussentijds meerder malen ''gereviseerd''. Tis geen top platform eens, maar voor een consument is deze 650W gold, full modulair,in een luxe jasje toch prima. denk dat 97% van de PSU kopers er minder van weet als jou :) en dus koopt waarop hun Portmonee een Dikke Blij geeft :*)

[ Voor 50% gewijzigd door Gipsy King op 11-04-2022 08:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
Gipsy King schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:12:
Zo knal NZXT deze nu naar de maan
Daar wordt ik niet warm van. Die aanbiedingsprijs is idd prima maar €90 is te duur want ik ken de besparingen van SS die ook voor de NZXT gelden.
: pricewatch: NZXT C650 Gold , Focux GX 2021 platform,
Uit nergens blijkt dat er een 2021 platform in zit. Verschillende revisies onder dezelfde SKU leveren is not done. Doe heel veel merken overigens, niet alleen NZXT en SS.
Focus GX is tussentijds meerder malen ''gereviseerd''. Tis geen top platform eens, maar voor een consument is deze 650W gold, full modulair,in een luxe jasje toch prima. denk dat 97% van de PSU kopers er minder van weet als jou :) en dus koopt waarop hun Portmonee een Dikke Blij geeft :*)
Velen kopen helaas nog steeds op naamsbekendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Uszka schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:09:
[...]

Daar wordt ik niet warm van. Die aanbiedingsprijs is idd prima maar €90 is te duur want ik ken de besparingen van SS die ook voor de NZXT gelden.

[...]

Uit nergens blijkt dat er een 2021 platform in zit. Verschillende revisies onder dezelfde SKU leveren is not done. Doe heel veel merken overigens, niet alleen NZXT en SS.

[...]

Velen kopen helaas nog steeds op naamsbekendheid.
Mee eens, veel merken updaten maar maken dit niet openbaar , en houden dezelfde SKU en EAN , dat heeft seasonic onder de focus gx inmiddels al wel 3-4-5 keer gedaan. Als distributeur kun je dit zien aan de inkoop batch en ook aan de serienummer range van productiedatums. Voor de consument is dit een vraagteken. We zien dit bij bijna alle merken die we voeren in de benelux , cooler master, nzxt, seasonic, deepcool , Silverstone. Alleen kiezen de meeste dus niet voor nieuwe SKu's of EAN codes aangezien het maar om wat ze zelf noemen kleine updates gaat. In mijn ogen als je iets fysiek veranderd moet er gewoon een nieuwe EANcode en of SKU zijn. Dit zal echter vasst kosten met zich meebrengen en ook moet alles overal updated worden tot aan de reseller en pricewatches aan toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
De uitleg die hieraan vaak gegeven wordt is dat bijv. bepaalde onderdelen (tijdelijk) niet te krijgen zijn of dat men niet te afhankelijk wil zijn van één leverancier. De kosten van een nieuwe SKU zullen best hoog zijn, en dat moet dan ook weer door de reviewmolen.

Daar is best wat voor te zeggen maar het probleem is dat het totaal niet transparant is voor de consument.

Als consument vind ik het maar niks. Het gebeurt in het algemeen naar mijn gevoel veel vaker dat goede onderdelen vervangen worden door minder goede onderdelen dan andersom.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackisgek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 12:58
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een upgrade voor mijn GTX 1070 videokaart. Onderstaand mijn huidige build en voeding, de Corsair RM 550X 2018. Vind het lastig in te schatten welke range videokaarten ik op mijn huidige voeding kan zetten en welke een brug te ver zijn.

Puur op basis van verbruik zou ik zeggen dat ik tot 275 a 300 watt voor de videokaart goed zit.

CPU 100 watt, moederbord/geheugen/ssd 35 (?) watt, overige koeling en dergelijke 25 (?) watt = 160 watt totaal. De voeding kan zijn volledige vermogen leveren op de 12V lijn (45,8A), dus met een kleine veiligheidsmarge zou een 300 watt videokaart ook nog mogelijk moeten zijn.

Zie ik iets over het hoofd?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 326,70€ 326,70
1MoederbordenAsus Prime X370-Pro€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 70,-€ 70,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 1,05TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB€ 179,95€ 179,95
Totaal€ 716,45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geitenslachter
Jackisgek schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:10:
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een upgrade voor mijn GTX 1070 videokaart. Onderstaand mijn huidige build en voeding, de Corsair RM 550X 2018. Vind het lastig in te schatten welke range videokaarten ik op mijn huidige voeding kan zetten en welke een brug te ver zijn.

Puur op basis van verbruik zou ik zeggen dat ik tot 275 a 300 watt voor de videokaart goed zit.

CPU 100 watt, moederbord/geheugen/ssd 35 (?) watt, overige koeling en dergelijke 25 (?) watt = 160 watt totaal. De voeding kan zijn volledige vermogen leveren op de 12V lijn (45,8A), dus met een kleine veiligheidsmarge zou een 300 watt videokaart ook nog mogelijk moeten zijn.

Totaal€ 716,45
Een 3060Ti zou nog prima moeten lukken. Zou wel kunnen dat zodra je zowel de processor als videokaart maximaal gaat belasten (OC) dat je tegen problemen aan kunt lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Jackisgek schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:10:

Totaal€ 716,45
Hou vooral rekening met piekverbruik. Dat kan met een RTX 3070 al ruim boven de 300w uit komen. Meer dan een RTX 3060 Ti zou ik daarom niet adviseren op een 550w voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verbruik van RTX3070 en 3060Ti zijn ~gelijk. Zal op pieken van 275w tikken, met spikes van ~50w meer 20ms.
Dat kan je huidige voeding prima aan. 3700X verbruikt geen 160w, en alsnog zit je op max 450w, terwijl 550W continu geleverd kan worden. In de praktijk zal je verbruik meer rond de 350w zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackisgek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 12:58
Goede toevoeging om naar de pieken in het verbruik te kijken.

Als ik de volgende grafiek met de 20ms pieken erbij pak van TechPowerUp, dan zie ik dat alles tot en met de 6700XT wel goed zit. https://tpucdn.com/review...t/images/power-spikes.png

Dank voor de inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpax
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-08 12:38
Is het repasten van een reference cooler RX6700XT waard?
de die geeft een hotspot van 94 graden. de kaart is stof vrij en mijn case heeft een zeer sterke airflow.

sorry, verkeerde thread

[ Voor 8% gewijzigd door Opperpax op 14-04-2022 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:04
Afgekeurd vind ik wat sterk geformuleerd; eerder zijn geld niet waard. In het artikel staat wel dat het ook owv grondstofprijzen is dat de huidige prijs zo hoog is - de vraag is of de corsair of coolermaster waar ze mee vergelijken zo goedkoop blijven.

Maar op dit ogenblik duidelijk wel betere waar voor het zelfde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

manzonderdas schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:25:
Afgekeurd vind ik wat sterk geformuleerd; eerder zijn geld niet waard. In het artikel staat wel dat het ook owv grondstofprijzen is dat de huidige prijs zo hoog is - de vraag is of de corsair of coolermaster waar ze mee vergelijken zo goedkoop blijven.

Niet alleen de prijs natuurlijk. Simpele Sleeve-Bearing fan, best luid boven de 430w. Single sided PCB.
Gekwalificeerd als Bronze ipv Gold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Hackus schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:30:
[...]
Gekwalificeerd als Bronze ipv Gold.
Dat wil niets zeggen over de kwaliteit. Een bronze voeding kan ook prima kwaliteit leveren, dat weet je zelf ook wel :).

Maar eens dat er op dit moment betere alternatieven zijn. The king of the hills (corsair rmx, fractal ion+, BQ SP11) worden maar niet verslagen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Flipking94 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:09:
[...]

Dat wil niets zeggen over de kwaliteit. Een bronze voeding kan ook prima kwaliteit leveren, dat weet je zelf ook wel :).

Maar eens dat er op dit moment betere alternatieven zijn. The king of the hills (corsair rmx, fractal ion+, BQ SP11) worden maar niet verslagen :).
Als je een voeding uitbrengt als Gold zijnde, en na testen blijkt het Bronze..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Hackus schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:15:
[...]

Als je een voeding uitbrengt als Gold zijnde, en na testen blijkt het Bronze..... ;)
Ai, dan gaat er inderdaad iets grondig fout... Seasonic is de laatste jaren echt aan het afzwakken voor het maken van kwaliteitsvoedingen. Een decennia geleden waren seasonicvoedingen altijd het neusje van de zalm, tegenwoordig halen ze het budget-middensegment zelfs niet meer...

Misschien komt het omdat seasonic enkel maar voedingen maakt en dus een minder groot R&D heeft dan bvb Corsair, Fractal, BQ ... die een heel gamma aan producten aanbieden. Als ze dan eens floppen in een nieuw product, is het veel moeilijker uit die spiraal te komen. Of er zitten tegenwoordig gewoon incapabele engeneers, dat kan ook })

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:15:
[...]

Flipking94 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:42:
[...]

Ai, dan gaat er inderdaad iets grondig fout... Seasonic is de laatste jaren echt aan het afzwakken voor het maken van kwaliteitsvoedingen. Een decennia geleden waren seasonicvoedingen altijd het neusje van de zalm, tegenwoordig halen ze het budget-middensegment zelfs niet meer...

Misschien komt het omdat seasonic enkel maar voedingen maakt en dus een minder groot R&D heeft dan bvb Corsair, Fractal, BQ ... die een heel gamma aan producten aanbieden. Als ze dan eens floppen in een nieuw product, is het veel moeilijker uit die spiraal te komen. Of er zitten tegenwoordig gewoon incapabele engeneers, dat kan ook })
Deze voeding heeft alleen een 80 Plus Gold certificering voor 115v. Voor 230v heeft het geen certificaat. Wel vreemd dat het dan als Gold in 230v landen verkocht wordt.

Over Seasonic: ze leken het neusje van de zalm omdat de rest niet beter was. Helaas lijkt Seasonic al jaren stil te staan in ontwikkeling en denderen andere OEMS daar overheen. Het is dus niet dat ze afzwakken maar gewoon zo goed als stil staan in ontwikkeling. Zelfs Great Wall en HKC kunnen betere voedingen maken.

Probleem met SS is dat ze maar een relatief kleine OEM zijn, buiten de top 10 van de wereld, en ze maken maar weinig zelf. De helft van de modellen wordt betrokken van andere OEMS (oa Helly en RSY) en de PCB's worden ook door 3rd parties geproduceerd wat een hoop werk voor de QC betekent. Als je die mensen niet hebt of ze zijn niet bekwaam genoeg dan heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:37
De informatie uit de topicstart is helaas wat outdated, vandaar dat ik deze post maar maak met het verzoek tot advies.

De pc van mijn vriendin heeft last van een soms ratelende fan in de voeding, tevens wil hij niet meer op standby/sleepstand geraken; dan boot de pc weer (externe apparatuur losgetrokken, geen effect). Ik verdenk de voeding als boosdoener. Graag hoor ik jullie advies voor een voeding die weer even mee kan. Als ik de Z-wave schakelaar mag geloven trekt haar huidige pc rond de 100 watt idle (hoogstwaarschijnlijk door die geforce 660).

I5 4570, Geforce 660. 1 sata ssd, 1 sata harde schijf.

Tzt zal eea naar vermoedelijk iets als een 5600G gaan, zodat de videokaart kan verdwijnen en ze een zuiniger systeem zal krijgen, ook compacter, gezien ze niet echt grafisch intensief gamed. (The Sims 4). Een voeding op deze toekomst gericht heeft dus de voorkeur.

Ik zat aan deze te denken: pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W

[ Voor 8% gewijzigd door MoiZie op 19-04-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Die is niet interessant meer. pricewatch: Corsair TX550M (2021) is een betere voeding voor een vergelijkbare prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Uszka schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:22:
[...]

[...]

Deze voeding heeft alleen een 80 Plus Gold certificering voor 115v. Voor 230v heeft het geen certificaat. Wel vreemd dat het dan als Gold in 230v landen verkocht wordt.
Op de prijslijsten is deze PSU dus niet beschikbaar voor de 230V Landen :) , en gelukkig maar. Staan dus niet op de kaart hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Gipsy King op 19-04-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
manzonderdas schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:25:

Veel merken (OA Corsair & Cooler Master bij ons bekend, Deepcool en nzxt ook maar die tel ik niet mee :) ) hebben inmiddels bij de distributeurs forse prijsstijgingen aangekondigd voor Q2 , waar Seasonic dat al deed in Q1 en voor Q2 dezelfde prijzen aanhoud. Kortom dat gaat weer stabilizeren. Seasonic heeft echter op de Focus GX , de G12 en de B12 de komende maand kortingen up to 30% in de Benelux. Dat zal her en der vanzelf zichtbaar worden. Hierdoor zullen ze kwalitatief / prijstechnisch beter verantwoord zijn lijkt me ?

https://tweakers.net/voed...-gx_p1016382/vergelijken/
https://tweakers.net/voed...-bc_p1233518/vergelijken/
https://tweakers.net/voed...-gc_p1233532/vergelijken/

[ Voor 4% gewijzigd door Gipsy King op 19-04-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:06
Heren,

wellicht dat iemand hier dit kan uitleggen/verklaren.

Volgens de energiemeter trekt mijn volledige systeem 730 Watt uit de muur onder gaming load. Denk aan Cyberpunk 2077 of Halo Infinite. De software (HWMonitor) geeft een ander beeld. 70W CPU + 180W GPU tijdens bijv. Cyberpunk.

Dit lijkt mij nogal veel. Waar zit de discrepantie? Ik kan mij niet voorstellen dat de voeding zo inefficiënt is dat er dusdanig veel uit de muur getrokken moet worden.

1ProcessorsIntel Core i7-12700KF Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenGigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0)€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6700 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 87,89€ 87,89
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,50€ 99,50
1Solid state drivesSamsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 170,66€ 170,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,05

[ Voor 3% gewijzigd door Randleman op 19-04-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

730W is wat veel, is dat niet max-power-usage die gedurende 1ms benodigd is?

Powerdraw van de processor kan aardig kloppen, GPU zit op max 220W ongeveer;
https://www.servethehome....et%20is%20a%20bit%20lower.

edit: overigens gaat een voeding best wel iets boven zijn max rating, maar een 550W PSU die 730W uit het stopcontact trekt lijkt mij wat overdreven.

[ Voor 19% gewijzigd door M2M op 19-04-2022 16:06 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Inderdaad. Laten we zeggen 300 tot max max 400w voor het systeem. 400/0.8 = 500w uit het stopcontact bij een pessimistische 80% efficiëntie van de voeding. Zit je monitor of andere randzaken er misschien bij op een verlengsnoer? Veel lichtjes?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Randleman schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:23:
Heren,

wellicht dat iemand hier dit kan uitleggen/verklaren.

Volgens de energiemeter trekt mijn volledige systeem 730 Watt uit de muur onder gaming load. Denk aan Cyberpunk 2077 of Halo Infinite. De software (HWMonitor) geeft een ander beeld. 70W CPU + 180W GPU tijdens bijv. Cyberpunk.

Dit lijkt mij nogal veel. Waar zit de discrepantie? Ik kan mij niet voorstellen dat de voeding zo inefficiënt is dat er dusdanig veel uit de muur getrokken moet worden.

1ProcessorsIntel Core i7-12700KF Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenGigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0)€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6700 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 87,89€ 87,89
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,50€ 99,50
1Solid state drivesSamsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 170,66€ 170,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,05
Hoe accuraat is je energiemeter en hoe accuraat is HWmonitor?
Welk verbruik meet je idle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gipsy King schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:44:
[...]

Op de prijslijsten is deze PSU dus niet beschikbaar voor de 230V Landen :) , en gelukkig maar. Staan dus niet op de kaart hier.
Hier in Duitsland al te verkrijgen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Hackus schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:01:
[...]

Hier in Duitsland al te verkrijgen. ;)
Wel apart , in hun EU warehouse liggen ze niet :) net gekeken. En op de EU pricelist staan ze niet. Zal wel grijze import zijn.

Zie ze hier ook niet: https://geizhals.de/?fs=S...c+core+gx&hloc=at&hloc=de

[ Voor 12% gewijzigd door Gipsy King op 19-04-2022 19:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:06
ParaWM schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:41:[/b]
Inderdaad. Laten we zeggen 300 tot max max 400w voor het systeem. 400/0.8 = 500w uit het stopcontact bij een pessimistische 80% efficiëntie van de voeding. Zit je monitor of andere randzaken er misschien bij op een verlengsnoer? Veel lichtjes?
Dit dus :P. Ik wist niet dat een stekkerblok de energiemeter zo op hol laat slaan. Er zit verder alleen een LED lamp op aangesloten van 7W...

Hij geeft nu onder load 340W aan. Dat is een stuk realistischer haha.

De energiemeter is een simpele profile pcf605 van de Gamma. Hoe accuraat deze daadwerkelijk zijn? Geen flauw idee maar denk dat 340W behoorlijk accuraat is.

Idle verbruik in HWmonitor is trouwens 30W voor de GPU en 5-10 voor de CPU.
Energiemeter geeft nu idle aan 87W, dit was voorheen 180W :P

[ Voor 8% gewijzigd door Randleman op 19-04-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamedj
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 11:14
Hallo allemaal,

Ik wil bij jullie even verifiëren of deze voeding https://tweakers.net/pric...wer-11-platinum-650w.html voldoende kracht heeft om een https://tweakers.net/pric...3070-ti-gaming-oc-8g.html te draaien.

Volgens Techpowerup is voor een willekeurige 3070 Ti een 600W voeding voldoende. Er zijn wat uitzonderingen waarbij een 700W geadviseerd wordt. Dit zou betekenen dat ik met 650W wel goed zit.
Klopt dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geitenslachter
Gamedj schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:18:
Hallo allemaal,

Ik wil bij jullie even verifiëren of deze voeding https://tweakers.net/pric...wer-11-platinum-650w.html voldoende kracht heeft om een https://tweakers.net/pric...3070-ti-gaming-oc-8g.html te draaien.

Volgens Techpowerup is voor een willekeurige 3070 Ti een 600W voeding voldoende. Er zijn wat uitzonderingen waarbij een 700W geadviseerd wordt. Dit zou betekenen dat ik met 650W wel goed zit.
Klopt dit ook?
Zolang je geen threadripper cpu neemt en tegelijkertijd je 3070 ti vol gaat overclocken, is die PSU meer dat zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Gamedj schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:18:
Hallo allemaal,

Klopt dit ook?
Sws met 2 aparte kabels aansluiten op de 2 aparte PCI-e rails want anders valt ie uit. Is een nadeeltje van de lichtere SP11 voedingen. De 650w heeft slechts 22A op een rail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gipsy King schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:05:
[...]

Wel apart , in hun EU warehouse liggen ze niet :) net gekeken. En op de EU pricelist staan ze niet. Zal wel grijze import zijn.

Zie ze hier ook niet: https://geizhals.de/?fs=S...c+core+gx&hloc=at&hloc=de
https://www.quelle.de/p/s...8&nav-q=Seasonic&nav-p=P1

Onee, is een Focus GX 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamedj
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 11:14
Geitenslachter schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:10:
[...]

Zolang je geen threadripper cpu neemt en tegelijkertijd je 3070 ti vol gaat overclocken, is die PSU meer dat zat.
Top, bedankt voor je antwoord. Dat is niet het geval, ik heb een R5 5600x.
Uszka schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:18:
[...]

Sws met 2 aparte kabels aansluiten op de 2 aparte PCI-e rails want anders valt ie uit. Is een nadeeltje van de lichtere SP11 voedingen. De 650w heeft slechts 22A op een rail.
Dankjewel! Volgens mij heb ik dat nu ook al gedaan met de huidige videokaart maar ik zal het controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:40
Hoi mensjes,

Ik ben van plan om een upgrade te gaan doen van met name de buitenkant van mijn huidige PCtje:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX
1VideokaartenAsus Radeon RX5700-8G
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB
1BehuizingenFractal Design Define XL R2 Black Pearl
1WebcamsLogitech HD Pro Webcam C920
2MonitorenViewSonic VG2755-2K Zwart
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16
1Gaming headsetsRazer Megalodon 7.1 Gaming Headset
1VoedingenCooler Master Silent Pro M850
2Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB
1Solid state drivesSamsung 830 series SSD 64GB
2Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB
1MicrofoonsSamson C01U Pro USB studio condensator microfoon
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik draai momenteel de AMD stock cooler die bij de CPU zat, en ik heb gemerkt dat dat ding dus echt wel zwaar onvoldoende is als ik de CPU een beetje serieus ga belasten. Het ding throttled enorm bij een goeie CPU load, dus ik wil de koeling gaan verbeteren.

Daarnaast maakt die radial blower van de GPU ook nog wel flink wat lawaai dus ik wil alle air coolers eraf halen en een open loop waterkoeling gaan bouwen.

Ik ben al aan het onderzoeken welke onderdelen ik daarvoor nodig heb, maar 1 van de dingen die ik al heb en die me verbaast is de PSU: voorheen had ik een 750W Cooler Master Silent Pro, uiteraard meer dan voldoende voor de huidige setup. Maar met alle RGB plannen plus waterpompen etc... wou ik toch wat meer zekerheid om de piekspanningen op te vangen dus heb ik een Corsair RM850 besteld.

Nou komt het gekke: ik heb mijn hele bureau met alles erop en eraan (monitoren, speakers etc...) aangesloten op een Blitzwolf Zigbee plug aan de muur.

Die plug schakelt het hele bureau uit als het totale energieverbruik onder de 18W komt en blijft voor 15 minuten. In essentie, dit gebeurt alleen als mijn PC uit staat en er geen apparaten aan het laden zijn over USB-C. In de ochtend klik ik de plug weer aan met HA en kan ik weer gaan gamen/werken/etc...

Echter, dus niet met de Corsair PSU. De Cooler Master kreeg in de ochtend gewoon netjes zijn stroom en ik druk op de power knop en de PC gaat aan. Precies wat je verwacht. De Corsair PSU weigert in alle toonaarden.

Als de stroom 's ochtends hersteld wordt dan doet de PSU wel wat: de 5V rail werkt omdat ik de USB apparaten weer op zie lichten. De aan knop doet echter niks.

Er zijn twee manieren om deze PSU weer werkend te krijgen: OF ik haal de 24pin connector uit het mobo of de PSU en stop hem terug, dan werkt de aanknop weer; OF ik klik de schakelaar op de PSU zelf uit en weer aan, en dan doet die het ook weer.

Ik heb al aan Corsair support gevraagd of dit een feature van de PSU is of iets ongewenst: hun antwoord kwam min of meer neer op "We hebben geen idee". Wel hadden ze het over de OCP die mogelijk afgegaan was; dit zou me zeer verbazen als de stroom wegvalt. Er is geen stroom om teveel te zijn op dat punt.

Heeft iemand anders ervaring met deze PSU's (dit merk, mss) en een idee wat hier aan de hand is?

Voorlopig laat ik deze maar vervangen en hoop ik dat de nieuwe het wel normaal doet. Zo niet is Corsair dus duidelijk niet geschikt voor mijn situatie.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Dutchess_Nicole
Er is een probleem bekend met de aansluiting. Er is misschien een slecht contact in de 24 pins ATX plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
mrmrmr schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:42:
@Dutchess_Nicole
Er is een probleem bekend met de aansluiting. Er is misschien een slecht contact in de 24 pins ATX plug.
Dank je! Dat is inderdaad een goeie vondst.

Helaas is dit niet precies mijn probleem: de symptomen lijken inderdaad precies op wat ik zie maar ik heb de connectors bekeken adhv die post en de contacten zien er in mijn geval prima uit. Voor de zekerheid heb ik ze geprobeerd wat meer te laten klemmen maar er zat al bijna geen speling in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ea1OsZ99tEzqIo965vVunl86jsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gW7sQ4dPsrilJxkTtq6hWQe4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb natuurlijk ook de andere kant van de kabel even bekeken, ook die was goed.

Daarna heb ik een testje gedaan door de PC uit te zetten en het kwartier te wachten. Onmiddelijk na het uitvallen van de spanning op de PSU treedt dit issue weer op. De PC wou weer niet aan gaan totdat ik 1 van de stekkers van de 24pin uit de PSU trok en terug stopte. Daarna doet die het weer.

Ik ga deze dus maar terug sturen en hopelijk werkt een nieuwe wel goed.

Bedankt voor het meedenken iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:32:
[...]

Dank je! Dat is inderdaad een goeie vondst.

Helaas is dit niet precies mijn probleem: de symptomen lijken inderdaad precies op wat ik zie maar ik heb de connectors bekeken adhv die post en de contacten zien er in mijn geval prima uit. Voor de zekerheid heb ik ze geprobeerd wat meer te laten klemmen maar er zat al bijna geen speling in.

[Afbeelding]

Ik heb natuurlijk ook de andere kant van de kabel even bekeken, ook die was goed.

Daarna heb ik een testje gedaan door de PC uit te zetten en het kwartier te wachten. Onmiddelijk na het uitvallen van de spanning op de PSU treedt dit issue weer op. De PC wou weer niet aan gaan totdat ik 1 van de stekkers van de 24pin uit de PSU trok en terug stopte. Daarna doet die het weer.

Ik ga deze dus maar terug sturen en hopelijk werkt een nieuwe wel goed.

Bedankt voor het meedenken iig!
De voeding is het probleem niet verwacht ik, eerder een setting van het moederbord. Probeer eerst een BIOS reset van het moederbord voordat je de voeding terug stuurt.

Sws verstandig dat je de Cooler Master vervangt. Dat ding is inmiddels antiek en niet betrouwbaar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Uszka schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:06:
[...]

De voeding is het probleem niet verwacht ik, eerder een setting van het moederbord. Probeer eerst een BIOS reset van het moederbord voordat je de voeding terug stuurt.

Sws verstandig dat je de Cooler Master vervangt. Dat ding is inmiddels antiek en niet betrouwbaar meer.
Is idd stom van me, ik had er niet eens aan gedacht om gewoon even een CMOS reset te doen.

Dat heb ik dus nu ook maar gedaan. Morgen eens kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de kwaliteit van de volgende convertors / hulpstukjes / pcb's ?

https://www.highflow.nl/?...&dispatch=products.search
Pagina: 1 ... 54 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.