Oeps, ik heb de hele 2020 update gemist! De pricewatch: Cooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V is een goede keus dus als ie net zo goed is als de 2019 versie.CoolDude99 schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:30:
De Cooler Master MWE Bronze V230 V2 450 is nu verkrijgbaar voor € 46,-
Hoe kom je daar dan achter???Djarune schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:34:
[...]
Oeps, ik heb de hele 2020 update gemist! De pricewatch: Cooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V is een goede keus dus als ie net zo goed is als de 2019 versie.
Geen idee
Geen idee hoe ze daar bij komen maar ik meet wat anders. Met een GTX 1650 D6 verbruikt een systeem met i5-11500 idle 32w en een systeem met Ryzen 3600 54w. Belast zitten ze beiden op 180-190w. Beiden met een Straight Power 11 450w en gemeten met een Voltcraft SEM6000 aan de muur.dion_b schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:54:
Licht andere discussie, maar valt mee, verbruik van de R5 3600 is zowel idle als onder load lager
Er zijn wel wat wijzigingen geweest aan de MWE V2 White en Bronze omdat de ripple in burstmode aan de hoge kant was. Volgens mij heeft dat niet geresulteerd in een andere benaming. Dit is gewoon een 230v only versie van de full range Bronze V2 die er al was.Djarune schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:16:
[...]
Geen ideeHet is geen V3 dus vermoedelijk een heruitgave. Iemand die dat wel weet?
[ Voor 29% gewijzigd door Uszka op 12-04-2021 19:36 ]
Er zijn wel wat wijzigingen geweest aan de MWE V2 White en Bronze omdat de ripple in burstmode aan de hoge kant was. Volgens mij heeft dat niet geresulteerd in een andere benaming. Dit is gewoon een 230v only versie van de full range Bronze V2 die er al was.
[/quote]
Betekent dat wel dat de Bronze versie gewoon een goede budget voeding is die ik kan gebruiken?
[/quote]
Betekent dat wel dat de Bronze versie gewoon een goede budget voeding is die ik kan gebruiken?
Purepower FM ziet er netjes uit, geen meldingen over interne wijzigingen.
TechPowerup: be quiet! Introduces Fully Modular Pure Power 11 FM, Upgrades SFX and TFX Models
Be quiet!: be quiet! introduces fully modular Pure Power 11 FM, upgrades SFX and TFX models
TechPowerup: be quiet! Introduces Fully Modular Pure Power 11 FM, Upgrades SFX and TFX Models
Be quiet!: be quiet! introduces fully modular Pure Power 11 FM, upgrades SFX and TFX models
[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 14-04-2021 12:01 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Er is een belangrijke interne wijziging. De Pure Power 11 is ACRF met DC/DC. Deze PP11 FM is LLC + SR + DC/DC. Dat maakt het een stuk interessanter.Help!!!! schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:58:
Purepower FM ziet er netjes uit, geen meldingen over interne wijzigingen.
Geen FSP platform meer dus, maar waarschijnlijk CWT? Waarom heet zoiets niet de Pure Power 12?
[ Voor 12% gewijzigd door Djarune op 14-04-2021 16:30 ]
Corsair RM650x (2021) Power Supply review
De voeding reviews van Guru3D zijn niet zo uitgebreid als andere sites, maar dat benoemen ze ook.
De voeding reviews van Guru3D zijn niet zo uitgebreid als andere sites, maar dat benoemen ze ook.
Testing a power supply these days is always a bit of a challenge. I mean, without professional load testers it's pretty hard to stress a power supply of this class and actually measure its behavior.
Doe ermee wat je wilt, maar volgens mij is het een verdomd goede voeding. Wireless internal design!Our first check is with a simple power supply tester, we monitor voltages quickly and check if all rails are working properly and within spec (spot on perfect actually).
Vraagje, ik heb een MSI A850GF voeding, en deze is goed hoorbaar, is dit normaal? of moet ik deze omruilen?
Ik heb de ventilator ook naar beneden, case Bequiet 500DX
[ Voor 22% gewijzigd door Tsjare op 16-04-2021 09:33 ]
Wat is goed hoorbaar ? deze voeding moet redelijk stil zijn, maar er lijken enkele tussen te zitten die je goed hoort, ook 750W. Ik zou daarmee terug gaan naar de verkoperTsjare schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:31:
Vraagje, ik heb een MSI A850GF voeding, en deze is goed hoorbaar, is dit normaal? of moet ik deze omruilen?
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Het is een constante zoemgeluid. Geen gekraak of dergelijke.Hackus schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:56:
[...]
Wat is goed hoorbaar ? deze voeding moet redelijk stil zijn, maar er lijken enkele tussen te zitten die je goed hoort, ook 750W. Ik zou daarmee terug gaan naar de verkoper
Nou... na al die jaren is mijn pricewatch: Nexus RX-8500 onlangs overleden lijkt het wel : Spontane shutdowns bij het minste geringste kleinste beetje belasting, terwijl de voeding eerder totaal geen mankementen vertoonde

Na wat zoekwerk blijkt het zo te zijn dat ik destijds teveel op de stilte i.p.v. de betrouwbaarheid van de voeding heb gelet : Klopt mijn conclusie een beetje
Gelukkig had ik nog een voeding in een ander systeem liggen dat ik niet zoveel gebruik, maar toch... leuk is anders

Na wat zoekwerk blijkt het zo te zijn dat ik destijds teveel op de stilte i.p.v. de betrouwbaarheid van de voeding heb gelet : Klopt mijn conclusie een beetje
Gelukkig had ik nog een voeding in een ander systeem liggen dat ik niet zoveel gebruik, maar toch... leuk is anders
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Een voeding uit 2009 en niet de beste kwaliteit. Dan vind ik 12 jaar heel wat, boven verwachting zelfs.nero355 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:25:
Nou... na al die jaren is mijn pricewatch: Nexus RX-8500 onlangs overleden lijkt het wel : Spontane shutdowns bij het minste geringste kleinste beetje belasting, terwijl de voeding eerder totaal geen mankementen vertoonde![]()
Merk en type?Gelukkig had ik nog een voeding in een ander systeem liggen dat ik niet zoveel gebruik, maar toch... leuk is anders
Een Seasonic waar men over het algemeen hier niet al te happy is...Uszka schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:55:
Merk en type?

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W uit mijn VM bakkie zit nu in de HTPC : gallery: nero355
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik zit me af te vragen of mijn PSU videokaarten sloopt.
Ik heb een Corsair SF600 Platinum. Niet een van de productserie waarover een recall is gedaan. Iets meer dan een maand geleden ging mijn GTX780 artifacts vertonen. Nou ja, zal wel oud zijn. Uiteindelijk aan een GTX1080 gekomen. Na 2 weken vertoonde die ook al artifacts. Laten repareren (reparateur deed een reball). Twee weken later weer artifacts. Nog eens laten repareren, deze keer testen in ander moederbord met andere CPU, RAM, zelfs SSD, en na zoveel uur weer artifacts. Reparateur zegt het een poos te hebben getest.
De GTX1080 is nu in handen van een andere Tweaker, die ook artifacts krijgt. Al heeft die met een onderklok de artifacts vooralsnog blijkbaar weg kunnen krijgen. De artifacts zijn dus niet enkel in mijn systeem. Wel gaat het wel heel vaak in mijn systeem kapot.
Zit mijn voeding nou dat ding te slopen, of heb ik gewoon op korte termijn zo belachelijk veel pech met de kaarten zelf? En kan ik nog enigszins wat testen? Ik heb geen fancy oscilloscoop, alleen een multimeter die eigenlijk vervangen moet worden, en wat vermogensweerstanden.
Ik heb een Corsair SF600 Platinum. Niet een van de productserie waarover een recall is gedaan. Iets meer dan een maand geleden ging mijn GTX780 artifacts vertonen. Nou ja, zal wel oud zijn. Uiteindelijk aan een GTX1080 gekomen. Na 2 weken vertoonde die ook al artifacts. Laten repareren (reparateur deed een reball). Twee weken later weer artifacts. Nog eens laten repareren, deze keer testen in ander moederbord met andere CPU, RAM, zelfs SSD, en na zoveel uur weer artifacts. Reparateur zegt het een poos te hebben getest.
De GTX1080 is nu in handen van een andere Tweaker, die ook artifacts krijgt. Al heeft die met een onderklok de artifacts vooralsnog blijkbaar weg kunnen krijgen. De artifacts zijn dus niet enkel in mijn systeem. Wel gaat het wel heel vaak in mijn systeem kapot.
Zit mijn voeding nou dat ding te slopen, of heb ik gewoon op korte termijn zo belachelijk veel pech met de kaarten zelf? En kan ik nog enigszins wat testen? Ik heb geen fancy oscilloscoop, alleen een multimeter die eigenlijk vervangen moet worden, en wat vermogensweerstanden.
De omstandigheden waar die problemen naar voren kwamen, hoge temperatuur icm hoge luchtvochtigheid, is bij jou niet van toepassing verwacht ik.Amanoo schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:05:
Ik heb een Corsair SF600 Platinum. Niet een van de productserie waarover een recall is gedaan.
Oude en/of gebruikte videokaarten dus. Weet jij veel hoe de vorige eigenaar met de 1080 om gegaan is en welke voeding gebruikt is. Kan makkelijk dat een 4 jaar oude videokaart op het randje van goed functioneren zit. Garantie tot de deur. Probeer eens met een nieuwe videokaart.Iets meer dan een maand geleden ging mijn GTX780 artifacts vertonen. Nou ja, zal wel oud zijn. Uiteindelijk aan een GTX1080 gekomen. Na 2 weken vertoonde die ook al artifacts. Laten repareren (reparateur deed een reball). Twee weken later weer artifacts. Nog eens laten repareren, deze keer testen in ander moederbord met andere CPU, RAM, zelfs SSD, en na zoveel uur weer artifacts. Reparateur zegt het een poos te hebben getest.
Als aanvulling op de vorige reactie :Amanoo schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:05:
Ik heb een Corsair SF600 Platinum.
Zit mijn voeding nou dat ding te slopen, of heb ik gewoon op korte termijn zo belachelijk veel pech met de kaarten zelf?
Videokaarten moet je sowieso zien als een onderdeel dat heel vaak kapot zal gaan net als een HDD bijvoorbeeld.
De eene keer zit het mee en gaat je videokaart 5+ jaar mee.
De andere keer zit het tegen en gaat het gekke ding binnen de garantie stuk.
En een andere keer heb je weer helemaal pech en gaat het stomme ding 3 maanden buiten de garantie stuk of erger...
* nero355 heeft het allemaal al een keer meegemaakt...
Bonus viel licht tegen, maar meevaller was dat ik de pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart op V&A vond voor de helft van de nieuwprijs. Hoezeer ik naar de BeQuiet opties neigde gaf dat doorslag. Dat wordt dit weekend systeempje bouwen. Tnx voor adviesdion_b schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:54:
[...]
Duidelijk. Ik zal wel zien. Op totaalbudget maakt de EUR 30 weinig uit, en als de 450W daadwerkelijk zelfde binnenkant heeft als de 550W (en dus Japanse caps ipv Teapo) heb ik het er waarschijnlijk voor over. Enfin, hooguit even wachten op salaris deze maand en kijken hoe de bonus van afgelopen jaar netto uitvalt.
Oslik blyat! Oslik!
Mijn huidige systeem ziet er als volgt uit (ok, 5700xt is tussentijds vervangen voor 2070super, maar goed), zie tabel onderaan.
Nu lijkt het me gelukt een 6800xt te scoren in de drop en twijfel ik toch wel over mijn PSU.
Mijn verwachting is dat het systeem in piek een 430 watt (300watt GPU, 130 watt processor+rest systeem) verbruikt, maar zie toch op veel plekken terugkomen dat er een 600 watt nodig is.
Wat is hier de mening, zal de be quiet! Pure Power 11 500W CM het aan kunnen, of loop ik kans op mijn PSU en/of systeem om zeep te helpen?
Bedankt alvast!
Nu lijkt het me gelukt een 6800xt te scoren in de drop en twijfel ik toch wel over mijn PSU.
Mijn verwachting is dat het systeem in piek een 430 watt (300watt GPU, 130 watt processor+rest systeem) verbruikt, maar zie toch op veel plekken terugkomen dat er een 600 watt nodig is.
Wat is hier de mening, zal de be quiet! Pure Power 11 500W CM het aan kunnen, of loop ik kans op mijn PSU en/of systeem om zeep te helpen?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,- | € 199,- |
1 | Moederborden | MSI B450M PRO-VDH Max | € 71,90 | € 71,90 |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 59,- | € 59,- |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16 | € 99,22 | € 99,22 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W CM | € 75,35 | € 75,35 |
1 | Solid state drives | Sandisk Extreme Pro M.2 500GB | € 85,49 | € 85,49 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 589,96 |
Bedankt alvast!
Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator
@Cyriel85 Pak een nieuwe voeding. De PP11 500W heeft een verouderd ACRF+DC-DC ontwerp. De huidige kaarten hebben graag een LLC+DC-DC ontwerp. Je wil geen problemen met zo’n dure kaart. Daarnaast zou ik er 650W inzetten: pricewatch: MSI MPG A650GF
Daarnaast is 500W inderdaad erg mager, zeker als je ook nog eens een stresstest wilt draaien (waarbij pieken boven de 500W voor alleen de videokaart normaal zijn).
Fractal releases Ion Gold PSU Series
Ion Gold is out now - check with your favourite retailer about availability
- 80 Plus Gold Efficiency rating for reduced noise and energy consumption
- Premium Japanese 105°C capacitor(s) on the primary side for superior reliability and durability
- Equipped with a large temperature-controlled Fractal Design Dynamic 140 mm fan, custom-tailored for power supply use with an exceptionally low minimum speed
- DC-DC design for more precise electrical output and full compatibility with modern components
- Fully modular design for reduced clutter and maximum ease of installation
- Compact 150 mm depth allows for installation in compact cases or provides additional cable management room in larger cases
- Supports the latest ATX 2.52 standard with improved start-up time and transient load response
- 7-year warranty and a full electrical protection suite provides peace of mind
Ion Gold is out now - check with your favourite retailer about availability
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik kan misschien wel een 430W voeding van iemand lenen...is wel een goedkopere optieUszka schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:31:
[...]
Geen idee hoe ze daar bij komen maar ik meet wat anders. Met een GTX 1650 D6 verbruikt een systeem met i5-11500 idle 32w en een systeem met Ryzen 3600 54w. Belast zitten ze beiden op 180-190w. Beiden met een Straight Power 11 450w en gemeten met een Voltcraft SEM6000 aan de muur.
[...]
Er zijn wel wat wijzigingen geweest aan de MWE V2 White en Bronze omdat de ripple in burstmode aan de hoge kant was. Volgens mij heeft dat niet geresulteerd in een andere benaming. Dit is gewoon een 230v only versie van de full range Bronze V2 die er al was.
Op de secondary side geen 'japanese capacitors' voor de betrouwbaarheid? Jammer van Fractal dat ze daar op bezuinigen.Help!!!! schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:33:
• Premium Japanese 105°C capacitor(s) on the primary side for superior reliability and durability
[ Voor 3% gewijzigd door bitshape op 22-04-2021 16:23 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Hmm... zijn niet echt duur inderdaad : pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwartdion_b schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:45:
Bonus viel licht tegen, maar meevaller was dat ik de pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart op V&A vond voor de helft van de nieuwprijs. Hoezeer ik naar de BeQuiet opties neigde gaf dat doorslag. Dat wordt dit weekend systeempje bouwen. Tnx voor advies
Misschien moet ik ook maar eens zoiets doen voor het systeem dat nu zonder een voeding zit
Kan een bewuste keuze zijn om dat te doen. Er is een tekort aan premium brand caps omdat de productie en beschikbaarheid van grondstoffen te laag is. Chemi-con KY gaat zelfs niet meer geproduceerd worden vanwege een tekort aan grondstoffen. Om productie te garanderen kan Fractal kiezen voor een ander merk condensator want een goede Elite of Teapo is nog altijd beter dan een matige Chemi-con.bitshape schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:19:
[...]
Op de secondary side geen 'japanese capacitors' voor de betrouwbaarheid? Jammer van Fractal dat ze daar op bezuinigen.
Voor de mensen met een bepaald budget zijn er nog wel wat PSU deals de komende week bij Megekko op de Gekko Days : https://www.megekko.nl/info/crazy-gekko-days-2021#voedingen
Coil whine? Hoor je het constant of alleen bij gamen?Tsjare schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:22:
[...]
Het is een constante zoemgeluid. Geen gekraak of dergelijke.
be quiet! Pure Power 11 FM 750 W Review
"The new Pure Power FM 750 W was a pleasant surprise. Given the non-modular and semi-modular Pure Power 11 units use an FSP platform, which failed to impress me, I didn't expect such high performance from the fully modular line. Platform and OEM changes shot up performance—it is now nearly on par with the Corsair RM750x, which is the reference in this category, especially with the platform refresh and ML fans.
The Pure Power 11 FM 750 doesn't do as well as the the RM750x overall performance, but beats it in average efficiency and noise output. ........ "
"The new Pure Power FM 750 W was a pleasant surprise. Given the non-modular and semi-modular Pure Power 11 units use an FSP platform, which failed to impress me, I didn't expect such high performance from the fully modular line. Platform and OEM changes shot up performance—it is now nearly on par with the Corsair RM750x, which is the reference in this category, especially with the platform refresh and ML fans.
The Pure Power 11 FM 750 doesn't do as well as the the RM750x overall performance, but beats it in average efficiency and noise output. ........ "
[ Voor 67% gewijzigd door Help!!!! op 27-04-2021 16:52 ]
PC Specs
Constant. Wordt ook niet meer/minder. Lijkt me daarom geen coil whine. In de review zag ik dat het ook vermeld is. Lijkt op normaal gedrag.gevulde koek schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:01:
[...]
Coil whine? Hoor je het constant of alleen bij gamen?
Is dit model : BLACKfm in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0"
Dus de pricewatch: EVGA 650 B5
Ook maar een beetje interessant
Als budget voeding voor dat bedrag wel. LLC resonant, DC-DC, FDB fan, ATX v2.52 en modulair voor 45 euro ga je elders nergens vinden. Ik durf wel te stellen dat er tot 65 euro geen betere voeding momenteel te koop is ook al kan ik geen fatsoenlijke review van dit ding vinden.nero355 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:57:
Is dit model : BLACKfm in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0"
Dus stel ik prop dat ding in een simpele PC die ik weinig gebruik : Zit ik dan goed ondanks de i5 4570T die daarin zitDjarune schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:58:
Als budget voeding voor dat bedrag wel. LLC resonant, DC-DC, FDB fan, ATX v2.52 en modulair voor 45 euro ga je elders nergens vinden. Ik durf wel te stellen dat er tot 65 euro geen betere voeding momenteel te koop is ook al kan ik geen fatsoenlijke review van dit ding vinden.
Zit een beetje te twijfelen tussen goedkoop nieuw of goedkoop tweedehands
Met goedkoop tweedehands koop je ook niets beters dan die EVGA. 4 tientjes is een spotprijs.nero355 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:15:
Zit een beetje te twijfelen tussen goedkoop nieuw of goedkoop tweedehands
Ja, maar dit dan : nero355 in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"Uszka schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:20:
Met goedkoop tweedehands koop je ook niets beters dan die EVGA. 4 tientjes is een spotprijs.
Wat zou de betere optie zijn ?!
Ligt aan de prijs. De goedkoopste RM550x die ik in V&A ziet is er een van 5 jaar oud voor €60. Dat vind ik niet zo'n interessante prijs Leg er 2 tientjes bij en je hebt een nieuwe. Dan zou ik eerder V&A aangeboden: BitFenix Whisper BWG450M nemen.nero355 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:25:
[...]
Ja, maar dit dan : nero355 in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
Wat zou de betere optie zijn ?!
[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 01-05-2021 17:40 ]
Dan ga ik hem effe een DM sturen! Thnx!Uszka schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:36:
Dan zou ik eerder V&A aangeboden: BitFenix Whisper BWG450M nemen.
Sinds enige tijd valt mijn pc uit waarna ik bij de automatische herstart de melding van mijn moederbord krijg dat de surge protector het systeem heeft uitgeschakeld. Dit was eerst een enkele keer, maar is nu vrij standaard geworden dat het bijna dagelijks wel gebeurt.
Mijn vermoeden is gezien de melding dat de PSU het aan het begeven is. Klopt dit vermoeden en zo ja, wat zou een goede vervanging zijn. Mijn systeem ziet er momenteel als volgt uit:
Oude systeem was op SLI berekend en meer schijven, maar dat is ondertussen allemaal vervangen. Ik neem aan dat ik met een flink lager wattage uit de voeten kan (CPU is wel over geclocked).
Op basis van de topic start zat ik naar de Corsair HX750 V2 te kijken. Is dit nog een te hoog wattage, zijn er betere alternatieven?
Mijn vermoeden is gezien de melding dat de PSU het aan het begeven is. Klopt dit vermoeden en zo ja, wat zou een goede vervanging zijn. Mijn systeem ziet er momenteel als volgt uit:
1 | Processors | Intel Core i7 4930K Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Sapphire NITRO+ Radeon RX Vega64 8G HBM2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Black SATA 6 Gb/s WD6001FZWX, 6TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define XL R2 Black Pearl | € 115,75 | € 115,75 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 69,49 | € 69,49 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10 | € 175,05 | € 175,05 |
1 | Optische drives | Lite-On IHOS104 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Seasonic X-1050 80+ Gold | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial 2.5" M500 960GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 840 EVO 250GB | € 114,99 | € 114,99 |
Totaal | € 475,28 |
Oude systeem was op SLI berekend en meer schijven, maar dat is ondertussen allemaal vervangen. Ik neem aan dat ik met een flink lager wattage uit de voeten kan (CPU is wel over geclocked).
Op basis van de topic start zat ik naar de Corsair HX750 V2 te kijken. Is dit nog een te hoog wattage, zijn er betere alternatieven?
@Elzooi
Ik heb een soortgelijke situatie en als de voeding het begint te begeven dan zou ik waarschijnlijk iets uit de Fractal Ion+ reeks kopen van 560 a 660 Watt
Ik weet niet hoeveel extra de CPU verbruikt in OC toestand t.o.v. mijn i7 3930K maar al zou het 200 Watt zijn dan zit je met een 660 Watt model wel safe denk ik i.c.m. die VEGA 64 die 300 Watt doet ?!
In mijn geval is het een kleine 180 a 200 Watt voor de GTX 1080 die hetzelfde presteert
Ik heb een soortgelijke situatie en als de voeding het begint te begeven dan zou ik waarschijnlijk iets uit de Fractal Ion+ reeks kopen van 560 a 660 Watt
Ik weet niet hoeveel extra de CPU verbruikt in OC toestand t.o.v. mijn i7 3930K maar al zou het 200 Watt zijn dan zit je met een 660 Watt model wel safe denk ik i.c.m. die VEGA 64 die 300 Watt doet ?!
In mijn geval is het een kleine 180 a 200 Watt voor de GTX 1080 die hetzelfde presteert
Je kunt bij je Vega64 wel uitgaan van 500w verbruik, als je niet overclockt. Weet niet of het verbruik in Spikes beter is geworden, maar heb een 56 gehad met 64 OC BIOS en die had echt dikke spikes in verbruik.Elzooi schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:08:
Sinds enige tijd valt mijn pc uit waarna ik bij de automatische herstart de melding van mijn moederbord krijg dat de surge protector het systeem heeft uitgeschakeld. Dit was eerst een enkele keer, maar is nu vrij standaard geworden dat het bijna dagelijks wel gebeurt.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i7 4930K Boxed € 0,- € 0,- 1 Moederborden Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition € 0,- € 0,- 1 Videokaarten Sapphire NITRO+ Radeon RX Vega64 8G HBM2 € 0,- € 0,- 1 Interne harde schijven WD Black SATA 6 Gb/s WD6001FZWX, 6TB € 0,- € 0,- 1 Behuizingen Fractal Design Define XL R2 Black Pearl € 115,75 € 115,75 1 Processorkoeling Scythe Mugen 4 PCGH Edition € 69,49 € 69,49 1 Geheugen intern Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10 € 175,05 € 175,05 1 Optische drives Lite-On IHOS104 Zwart € 0,- € 0,- 1 Voedingen Seasonic X-1050 80+ Gold € 0,- € 0,- 1 Solid state drives Crucial 2.5" M500 960GB € 0,- € 0,- 1 Solid state drives Samsung 840 EVO 250GB € 114,99 € 114,99 Totaal € 475,28
Met de HX750V2 zit je niet verkeerd. pricewatch: Gigabyte Aorus P850W
is een stuk goedkoper. of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
CPU is voor mij een beetje een vraagteken. Ook omdat ik ooit begreep dat de 130W TDP van intel niet de piek is. Wat ik zo snel op internet vond was de VEGA 64 inderdaad rond de 300W. De reactie van @Gipsy King hieronder doet me dan wel wat twijfelen.nero355 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:53:
Voor de zomer minder fijn, maar zeer welkom in de winternero355 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:53:
In mijn geval is het een kleine 180 a 200 Watt voor de GTX 1080 die hetzelfde presteert![]()
Ik ben even gaan zoeken en kom inderdaad wel wat tegen over spikes.Hackus schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:01:
[...]
Je kunt bij je Vega64 wel uitgaan van 500w verbruik, als je niet overclockt. Weet niet of het verbruik in Spikes beter is geworden, maar heb een 56 gehad met 64 OC BIOS en die had echt dikke spikes in verbruik.
Met de HX750V2 zit je niet verkeerd. pricewatch: Gigabyte Aorus P850W
is een stuk goedkoper. of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W
Beide bedankt voor de reacties, ik neem ze mee in de overweging.
Op die psu heb je toch 10-12 jaar garantie, krijg je zo een credit (aankoopbedrag) of een nieuwe prime-gx ( pricewatch: Seasonic Prime GX-1000 )voor terug via je reseller. Je kunt het zelfs even contacten met @Seasonic (damian) , just to check.Elzooi schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:08:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i7 4930K Boxed € 0,- € 0,- 1 Moederborden Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition € 0,- € 0,- 1 Videokaarten Sapphire NITRO+ Radeon RX Vega64 8G HBM2 € 0,- € 0,- 1 Interne harde schijven WD Black SATA 6 Gb/s WD6001FZWX, 6TB € 0,- € 0,- 1 Behuizingen Fractal Design Define XL R2 Black Pearl € 115,75 € 115,75 1 Processorkoeling Scythe Mugen 4 PCGH Edition € 69,49 € 69,49 1 Geheugen intern Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10 € 175,05 € 175,05 1 Optische drives Lite-On IHOS104 Zwart € 0,- € 0,- 1 Voedingen Seasonic X-1050 80+ Gold € 0,- € 0,- 1 Solid state drives Crucial 2.5" M500 960GB € 0,- € 0,- 1 Solid state drives Samsung 840 EVO 250GB € 114,99 € 114,99 Totaal € 475,28
Alle Primes van 650 tot 1300w zijn vanaf 18-20 Mei weer compleet op voorraad en overal leverbaar.
Kan natuurlijk ook aan het moederbord liggen, komt het vaak voor (zodat je makkelijk kan testen)?
750W lijkt me zeker geen overkill, 650 zou op het randje kunnen zitten.
De afgelopen week is het ongeveer 5 keer voorgekomen (maar geen garantie dat het gebeurt). Meestal is het binnen niet al te lange tijd na opstarten (zeg binnen een uur). Als hij dan zijn uitval en herstart heeft gehad, dan kan hij daarna ook rustig de rest van de dag zonder problemen draaien.mitsumark schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:03:
Kan natuurlijk ook aan het moederbord liggen, komt het vaak voor (zodat je makkelijk kan testen)?
Ik heb niet echt een idee hoe ik de PSU of het moederbord kan uitsluiten.
X-series heeft 7 jaar garantie volgens de productpagina.
Alsnog zou ik even checken wanneer hij is aangekocht, als ie nog binnen de garantie is heb je iig grote kans op een nieuwe psu, of je hem dan wilt gebruiken of wegdoen kun je dan alsnog zelf bepalen, op deze pagina word vermeld als een x-series psu voor september 2012 geproduceerd is dat je maar 5 jaar garantie hebt : https://seasonic.com/support
[ Voor 26% gewijzigd door Gipsy King op 04-05-2021 07:09 ]
Uszka schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:36:
[...]
X-series heeft 7 jaar garantie volgens de productpagina.
Bedankt voor de link. Ik had in de pricewatch gekeken, daar stond 5 jaar. Helaas is mijn bestelling van 27-12-2013, dus zit ik net na de 7 jaar.Gipsy King schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 07:03:
Alsnog zou ik even checken wanneer hij is aangekocht, als ie nog binnen de garantie is heb je iig grote kans op een nieuwe psu, of je hem dan wilt gebruiken of wegdoen kun je dan alsnog zelf bepalen, op deze pagina word vermeld als een x-series psu voor september 2012 geproduceerd is dat je maar 5 jaar garantie hebt : https://seasonic.com/support
@Elzooi Draai je deze combinatie cpu/gpu/psu al lang zo ?Elzooi schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:08:
M.i. zeer grote kans dat het de voeding is. Ding is al oud(er) en de powerspikes die menig moderne videokaart genereren geven regelmatig problemen.
Heb hetzelfde probleem gehad met een Corsair AX760 (ook seasonic platform) wat destijds een zeer goed geteste voeding was. Waardoor ik in eerste instantie bijna niet kon geloven dat het de voeding was.
Heb er een nieuwe Corsair RM850x ingezet en alles draait weer als een zonnetje
Zou ook niet te zuinig zijn met wattage, m.n. gpu's verbruiken tegenwoordig best veel. 750W lijkt me prima of evt. 850W afh. vd. prijs. (Bij mij was het prijsverschil maar paar euro)
PC Specs
Cpu/psu en moederbord draaien inderdaad al zo lang, gpu is wel een vervanging. Als het probleem in het moederbord zit, dan zou dat bijna alles vervangen betekenen. Dus hoop stiekem dat het inderdaad psu is.Help!!!! schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:46:
[...]
@Elzooi Draai je deze combinatie cpu/gpu/psu al lang zo ?
Ergens merk ik ook dat hij aan vervanging toe is wat betreft snelheid op een paar punten. Maar met de huidige beschikbaarheid van onderdelen hoop ik het nog een tijd uit te kunnen stellen.
Gezien de enige verandering de GPU is en het een Vega gpu betreft die ook flinke power spikes kan hebben durft ik 99% zeker te stellen dat het je voeding is.Elzooi schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:16:
[...]
Cpu/psu en moederbord draaien inderdaad al zo lang, gpu is wel een vervanging. Als het probleem in het moederbord zit, dan zou dat bijna alles vervangen betekenen. Dus hoop stiekem dat het inderdaad psu is.
Ergens merk ik ook dat hij aan vervanging toe is wat betreft snelheid op een paar punten. Maar met de huidige beschikbaarheid van onderdelen hoop ik het nog een tijd uit te kunnen stellen.
Niet in de zin dat de voeding kapot is, maar hij kan niet omgaan met dergelijke spikes.
Nieuwe voeding en je probleem is vrijwel zeker opgelost. Check de laatste pagina's van dit topic voor adviezen welke je zou kunnen nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 04-05-2021 13:26 ]
PC Specs
Of natuurlijk de spikes verminderen, met een power limit of undervolt of iets dergelijks.
Doe mij eens een lol en mail ze gewoon voor de grapElzooi schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 07:28:
Bedankt voor de link. Ik had in de pricewatch gekeken, daar stond 5 jaar. Helaas is mijn bestelling van 27-12-2013, dus zit ik net na de 7 jaar.
Ik heb namelijk een X-1250 uit Februari 2013 dus ik ben wel benieuwd wat ze dan zeggen vanuit de Seasonic RMA afdeling

Help!!!! schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:43:
Gezien de enige verandering de GPU is en het een Vega gpu betreft die ook flinke power spikes kan hebben durft ik 99% zeker te stellen dat het je voeding is.
Niet in de zin dat de voeding kapot is, maar hij kan niet omgaan met dergelijke spikes.
Hadden de videokaarten toen al zulke hoge spikes danHackus schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:01:
Je kunt bij je Vega64 wel uitgaan van 500w verbruik, als je niet overclockt. Weet niet of het verbruik in Spikes beter is geworden, maar heb een 56 gehad met 64 OC BIOS en die had echt dikke spikes in verbruik.
Waarom is dit pas de laatste tijd zo'n probleem aan het worden ?!
Vroeger las je er nooit wat over...??
Seasonic Focus Plus uit 2017/2018 had ook al moeite met powerspikes van sommige high-end videokaarten waaronder Vega 56/64 en 1080 Ti. En nu is het ook weer Seasonic (met de Prime serie en voedingen van andere merken die op dat platform gebaseerd zijn zoals de Corsair AX Titanium) dat problemen heeft met sommige 3080/3090 door een te hoge noise op de sense wire. Helaas is Seasonic niet de beste keuze met high-end videokaarten. Er zijn genoeg high-end voedingen van andere merken die probleemloos zijn. Veelal hebben deze een platform van CWT.nero355 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:35:
Hadden de videokaarten toen al zulke hoge spikes dan
Zo oud is de vega nou ook weer nietnero355 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:35:
[...]
Het is denk ik problematischer omdat blijkbaar steeds meer GPU's dit gedrag zijn gaan vertonen / zo ontworpen zijn.
Meestal gaan mensen natuurlijk pas zoeken als ze een probleem hebben. Echter stel je had een high end video kaart en een goed geteste niet al te oude 750W psu en nul problemen en je stopt er bijv. een 3080 in waarvoor normaal gesproken 750w prima voldoende is dan denk je misschien niet gelijk aan je psu.
PC Specs
Vroegah had je geen Vega64nero355 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:35:
[...]
Doe mij eens een lol en mail ze gewoon voor de grap
Ik heb namelijk een X-1250 uit Februari 2013 dus ik ben wel benieuwd wat ze dan zeggen vanuit de Seasonic RMA afdeling
[...]
[...]
Nee, zonder gekheid. verbruik en spikes is al jaren natuurlijk, zeker bij de 1e drivers van een GPU en niet tunen van.
Ze zijn ook niet de beste keuze in budget of midrange builds. Het is nu zelfs zo erg dat Aris ze niet meer aanraadt in de best buy guide van Tom’s Hardware. Zelfs niet als “alternative pick”Uszka schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:53:
[...]
Helaas is Seasonic niet de beste keuze met high-end videokaarten.
Zie Tom’s Hardware: Best Power Supplies 2021
Binnenkort wil ik een keer iets bouwen in de SGPC K39 (SFF case). Nu heb ik al een HDPlex voeding plus benodigdheden liggen. Weet niet zeker of dat dit past (hoogte bij de ATX stekker), dus ik wilde even kijken naar flex ATX maar er staan er nog maar drie in de Pricewatch? Denk overigens dat die Silverstone prima voldoet, videokaartje is een 1650 en processor wordt iets van een 10400/11400 denk ik.
Nu weet ik dat de ENP-7660b de ultieme flexATX is maar verder toegewezen aan AliExpress? Vooral stilte vind ik prettig (wat lastig is met zo een 40mm fan).
Nu weet ik dat de ENP-7660b de ultieme flexATX is maar verder toegewezen aan AliExpress? Vooral stilte vind ik prettig (wat lastig is met zo een 40mm fan).
De Silverstone is luid, heel luid. Heb die een tijdje met dit kastje gehad maar na een week weer afscheid van genomen. Wat een herrie. Overgestapt op een SFX voeding in een Jonsbo T8 die in 2 demensies niet eens zo heel veel groter is. Alleen wat breder.Dagion schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:54:
Binnenkort wil ik een keer iets bouwen in de SGPC K39 (SFF case). Nu heb ik al een HDPlex voeding plus benodigdheden liggen. Weet niet zeker of dat dit past (hoogte bij de ATX stekker), dus ik wilde even kijken naar flex ATX maar er staan er nog maar drie in de Pricewatch? Denk overigens dat die Silverstone prima voldoet, videokaartje is een 1650 en processor wordt iets van een 10400/11400 denk ik.
Ik overweeg om eventueel de fan te vervangen door een Sunon Maglev, maar eerst maar eens proberen wat we hebben liggen. Groter is geen optie natuurlijkUszka schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:42:
[...]
De Silverstone is luid, heel luid. Heb die een tijdje met dit kastje gehad maar na een week weer afscheid van genomen. Wat een herrie. Overgestapt op een SFX voeding in een Jonsbo T8 die in 2 demensies niet eens zo heel veel groter is. Alleen wat breder.
Heb wel wat gelezen over een 500W variant, maar die zal dan wel net zoveel herrie maken.
Ach, waarschijnlijk gaan we daarna wel weer switchen als het klaar is, maar tot nu toe zijn behuizingen waar een SFX kan wel een stuk makkelijker inderdaad. Vond het gewoon opvallend dat er echt bijna geen te vinden zijn.
Het blijft alleen apart dat dit zo haaks staat op de sales / RMA rates in de benelux van Seasonic. Voor ons als distributeur is dit altijd erg interessant om te lezen , zeker op het momentum dat alles maar schaarser word , ook 2021 word voor alle PSU brands een enorme uitdaging om de stock in orde te krijgen. Ze roepen immers allemaal hetzelfdeDjarune schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:32:
[...]
Ze zijn ook niet de beste keuze in budget of midrange builds. Het is nu zelfs zo erg dat Aris ze niet meer aanraadt in de best buy guide van Tom’s Hardware. Zelfs niet als “alternative pick”
Zie Tom’s Hardware: Best Power Supplies 2021
Als ik kijk van alle PSU brands die via ons lopen , zowat alles op Corsair en bequiet na. Staan ze nog steeds op nr 1/2 qua sales en op NR 1 met laagste RMA uitval , slecht 0.3~0.5%. Terwijl andere merken bij ons soms wel de 5/6% halen qua RMA rates.
En qua Marketing of Pushsales doet Seasonic niet eens iets actiefs in de Benelux , dat geeft dus wel aan hoe goed ze erop staan hier.
Ben ook wel benieuwd of er al reviews zijn van de B12 & GC12 , of die ook dezelfde ''failures'' hebben ?
https://tweakers.net/voed...-gc_p1233532/vergelijken/
https://tweakers.net/voed...-bc_p1233518/vergelijken/
Weet Iemand of er ook een review is van de ''vernieuwde'' Focus GX / PX ? of de Primes waarbij de problemen die de oude hadden nog steeds aan het licht komen ? De meldingen van End-Users kunnen wij namelijk niet terugvinden en de al lage aantal RMA's....
Beetje druk zetten op Seasonic doen wij ook graag
[ Voor 5% gewijzigd door Gipsy King op 05-05-2021 16:38 ]
Extra Info Qua High-Wattage PSU's.
Zat net even in de lijst van Incoming te kijken.
Half Mei zijn alle Seasonic Prime's weer leverbaar van 1000~1300W.
Maar ook komen half Mei weer redelijkse stocks (50+) binnen van de :
pricewatch: Silverstone ST1000-PTS
pricewatch: Silverstone ST1200-PTS
pricewatch: Silverstone Strider Titanium ST1300-TI
Begin Juni idem voor :
pricewatch: Silverstone DA1650 Gold
pricewatch: SilverStone ST1500-GS
(van deze hebben we een zojuist redelijke Batch bij Azerty weggelegd)
De Aanlevering van 1000W plus blijft helaas klein.
Zat net even in de lijst van Incoming te kijken.
Half Mei zijn alle Seasonic Prime's weer leverbaar van 1000~1300W.
Maar ook komen half Mei weer redelijkse stocks (50+) binnen van de :
pricewatch: Silverstone ST1000-PTS
pricewatch: Silverstone ST1200-PTS
pricewatch: Silverstone Strider Titanium ST1300-TI
Begin Juni idem voor :
pricewatch: Silverstone DA1650 Gold
pricewatch: SilverStone ST1500-GS
(van deze hebben we een zojuist redelijke Batch bij Azerty weggelegd)
De Aanlevering van 1000W plus blijft helaas klein.
@Gipsy King niet alleen in de BENELUX, wereldwijd doet Seasonic het met hun series (nog steeds) ongelofelijk goed. Als je kijkt naar reviews op eender welke techverkoopsite, staan de GX enzoverder in de toplijst meest aangeraden psu's. RMA-afhandeling van Seasonic blijft daarnaast nog steeds goed als je dat vergelijkt met concurrentie.
Daarom dat ik dus een aantal pagina's terug (1 april tegen @Uszka ) had gevraagd voor dezelfde onderbouwing en deze niet gekregen heb... Denk dat de problemen dus de deur uit zijn, je vindt er in ieder geval toch niets meer van online. Objectiviteit?
Druk zetten op eender welke fabrikant is trouwens altijd goed (voor de consument!)
.
Daarom dat ik dus een aantal pagina's terug (1 april tegen @Uszka ) had gevraagd voor dezelfde onderbouwing en deze niet gekregen heb... Denk dat de problemen dus de deur uit zijn, je vindt er in ieder geval toch niets meer van online. Objectiviteit?
Druk zetten op eender welke fabrikant is trouwens altijd goed (voor de consument!)
Volg het psu forum om THW en LTT eens wat beter of vraag aan Jon Gerow (jonnyguru) persoonlijk wat zijn bevindingen zijn van de Corsair AX Ti (aka Seasonic Prime Ti) icm RTX 3080/3090.Flipking94 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:06:
@Gipsy King niet alleen in de BENELUX, wereldwijd doet Seasonic het met hun series (nog steeds) ongelofelijk goed. Als je kijkt naar reviews op eender welke techverkoopsite, staan de GX enzoverder in de toplijst meest aangeraden psu's. RMA-afhandeling van Seasonic blijft daarnaast nog steeds goed als je dat vergelijkt met concurrentie.
Die vraag heb ik blijkbaar gemist. Antwoord zie hierboven.Daarom dat ik dus een aantal pagina's terug (1 april tegen @Uszka ) had gevraagd voor dezelfde onderbouwing en deze niet gekregen heb...
Er zijn vaak betere opties dan een Seasonic voeding. Beter ontwerp, betere fan. Dat je langer of goede garantie krijgt zegt weinig natuurlijk. Vaak betaal je ook voor deze extra garantie, op welke manier dan ook. Hogere wattage voedingen voor systemen met lager verbruik, incl. spikes werkt bij hen wel, maar ja. Voor elk een keuze, en wij geven advies wat op dat moment bij een vraag het beste uitkomt. Prijs/prestatie/kwaliteit. Zo kan een GX-650(SS)prima op een systeem van 350w, maar heb dan liever Straight Power 11 450w.
Vorig jaar een systeem gebouwd met een onder andere AMD 5700 videokaart en Ryzen 5 3600 processor. Vooral op basis van de info en adviezen in dit topic toen voor een bitfenix whisper 450 gegaan. Perfecte voeding, no issues whatsoever....
Vandaag in de 'loterij' van AMD een 6800 (non xt) 'mogen' kopen. Jullie voelen em al aankomen...
TDP is natuurlijk 50 watt hoger, ook het geadviseerde vermogen van de voeding door AMD is van 600 naar 650 watt gegaan. Maar de 450 watt die ik nu heb is momenteel ruim voldoende voor de huidige build (mede door kwalitatief goede voeding lijkt me)
Denken jullie dat 't nodig is de voeding te vervangen ivm de nieuwe videokaart? En zo ja, ik sta open voor advies
Vandaag in de 'loterij' van AMD een 6800 (non xt) 'mogen' kopen. Jullie voelen em al aankomen...
TDP is natuurlijk 50 watt hoger, ook het geadviseerde vermogen van de voeding door AMD is van 600 naar 650 watt gegaan. Maar de 450 watt die ik nu heb is momenteel ruim voldoende voor de huidige build (mede door kwalitatief goede voeding lijkt me)
Denken jullie dat 't nodig is de voeding te vervangen ivm de nieuwe videokaart? En zo ja, ik sta open voor advies
[ Voor 24% gewijzigd door ChefChocolateball op 06-05-2021 22:42 ]
De voeding heeft 25A (300w) voor de videokaart. Een RX 6800 piekt boven de 300w al is het maar voor heel korte tijd. Het zal heel krap worden. Mi is vervangen voor een 650w voeding een betere oplossing.ChefChocolateball schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:23:
Vorig jaar een systeem gebouwd met een onder andere AMD 5700 videokaart en Ryzen 5 3600 processor. Vooral op basis van de info en adviezen in dit topic toen voor een bitfenix whisper 450 gegaan. Perfecte voeding, no issues whatsoever....
pricewatch: MSI MPG A650GF
pricewatch: XPG Core Reactor 650W
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt
pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 650W
pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum
Zo hoog is alleen met de torture loop. Als je niet gaat stresstesten kan het imo nog wel.Uszka schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:46:
[...]
De voeding heeft 25A (300w) voor de videokaart. Een RX 6800 piekt boven de 300w al is het maar voor heel korte tijd. Het zal heel krap worden. Mi is vervangen voor een 650w voeding een betere oplossing.
Beveiliging is in orde, valt de PC een keer uit weet je waar je eerst moet zoeken.
Ik was die link ook al eens tegen gekomen. De peak transient current van een Vega 56 is nog een stuk hoger met >30A. Toch zou de desbetreffende voeding de Vega 56 nog draaien volgens onze TS: productreview: BitFenix Whisper BWG450M review door -The_Mask-Uszka schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:46:
[...]
De voeding heeft 25A (300w) voor de videokaart. Een RX 6800 piekt boven de 300w al is het maar voor heel korte tijd. Het zal heel krap worden. Mi is vervangen voor een 650w voeding een betere oplossing.
Ik zou het er op wagen met de RX 6800
@ChefChocolateball Het gaat natuurlijk niet om die ene 12V Rail die 300w kan leveren, de rest moet ook voldoende zijn. Je hebt niet alleen een GPu te voorzien van stroom
Ik heb gisteren een servertje gebouwd voor een specifiek doeleinde met specifieke componenten (software die erop draait is nogal beperkt in de ondersteuning). Nu ben ik bij het bouwen erachter gekomen dat de PSU alleen maar op zo'n manier in de kast past dat de fan geblokkeerd wordt door de rackcase.. Ik vraag me af of dat veel kwaad kan.
Hoe denken jullie daarover? Het is iets wat ik misschien in de toekomst vaker moet bouwen, dus ik wil even kijken of er wellicht andere oplossingen zijn? (PSU met kleinere formfactor oid?) Anders moet ik kijken naar een case die wel een rooster oid heeft voor de PSU.
Het gaat om:
Ik hoor graag jullie meningen
Hoe denken jullie daarover? Het is iets wat ik misschien in de toekomst vaker moet bouwen, dus ik wil even kijken of er wellicht andere oplossingen zijn? (PSU met kleinere formfactor oid?) Anders moet ik kijken naar een case die wel een rooster oid heeft voor de PSU.
Het gaat om:
1 | Behuizingen | Inter-Tech IPC 2U-2098-SK | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE 450 White 230V - V2 | € 39,91 | € 39,91 |
Totaal | € 139,67 |
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
MWE V2 nog steeds de beste budget voeding onder de 50 piek voor een simpel PC'tje van 350 euro?
MWE White V2 is van lage kwaliteit en niet erg efficient. Er wordt relatief veel van het opgenomen vermogen omgezet in warmte en dat moet afgevoerd worden. Als de fan geen intake heeft kan deze dus ook geen airflow genereren. Dus ja, het kan kwaad want geen airflow en daarmee hoge temperatuur verkort de levensduur van de toch al matige componenten en je hebt kans dat de OTP ingrijpt als er onderdelen te warm worden. In zo'n behuizing hoor je een voeding met de fan aan de achterkant als pricewatch: Seasonic OEM SSP-350ES2 - 350W - 80+ Bronze te gebruiken.Melantrix schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:48:
Ik heb gisteren een servertje gebouwd voor een specifiek doeleinde met specifieke componenten (software die erop draait is nogal beperkt in de ondersteuning). Nu ben ik bij het bouwen erachter gekomen dat de PSU alleen maar op zo'n manier in de kast past dat de fan geblokkeerd wordt door de rackcase.. Ik vraag me af of dat veel kwaad kan.
Het gaat om:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Behuizingen Inter-Tech IPC 2U-2098-SK € 0,- € 0,- 1 Voedingen Cooler Master MWE 450 White 230V - V2 € 39,91 € 39,91 Totaal € 139,67
Super! weet je toevallig of een PSU met een fan aan de achterkant een specifieke benaming heeft oid, zodat je er makkelijker op kan zoeken? Gelukkig is het in dit geval nog een test geweest, dus we kunnen gewoon gaten in de behuizing boren. Maar de volgende keren willen we het wat strakker doen, dus dan is zoiets als dit wel fijn. Bedankt!Uszka schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:01:
[...]
MWE White V2 is van lage kwaliteit en niet erg efficient. Er wordt relatief veel van het opgenomen vermogen omgezet in warmte en dat moet afgevoerd worden. Als de fan geen intake heeft kan deze dus ook geen airflow genereren. Dus ja, het kan kwaad want geen airflow en daarmee hoge temperatuur verkort de levensduur van de toch al matige componenten en je hebt kans dat de OTP ingrijpt als er onderdelen te warm worden. In zo'n behuizing hoor je een voeding met de fan aan de achterkant als pricewatch: Seasonic OEM SSP-350ES2 - 350W - 80+ Bronze te gebruiken.
Googlen op 'rear fan psu'.Melantrix schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:03:
[...]
Super! weet je toevallig of een PSU met een fan aan de achterkant een specifieke benaming heeft oid, zodat je er makkelijker op kan zoeken? Gelukkig is het in dit geval nog een test geweest, dus we kunnen gewoon gaten in de behuizing boren. Maar de volgende keren willen we het wat strakker doen, dus dan is zoiets als dit wel fijn. Bedankt!
ja alleen zijn die dingen, naar wat ik nu kan vinden, nogal schaars waardoor je alsnog psu krijgt met top(?) fans. Maar ik begrijp dat er geen speciale benaming is, dus dan ga ik zo even zoeken. Bedankt iig!
Ze zijn ook schaars, vooral een beetje fatsoenlijke met DC-DC. Alternatief is een SFX voeding. Die zijn lager waardoor er wel ruimte is voor intake. Nadeel is de korte kabels waardoor mogelijk de cpu connector niet of nauwelijks bereikbaar is.Melantrix schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:15:
[...]
ja alleen zijn die dingen, naar wat ik nu kan vinden, nogal schaars waardoor je alsnog psu krijgt met top(?) fans. Maar ik begrijp dat er geen speciale benaming is, dus dan ga ik zo even zoeken. Bedankt iig!
Al enige tijd laat mijn voeding mij weten de huidige setup niet al te lief meer te vinden. Hij steunt en kreunt onder de huidige belasting van mijn 1060OC (met daaroverheen weer een lichte OC) en is al vele jaren oud (>10 jaar). Voordat de voeding onder zijn belasting helemaal uit elkaar spat en alles meeneemt in zijn sterven, wil ik eens kijken naar vervanging. Mijn PC is verder totaal geen high end bak, verre van zelfs, en daarom vermoedt ik dat de huidige PSU gewoon langzaamaan richting pensioen mag. De CPU doet 95W TDP, en de videokaart wordt in de PW op 120W gezet, kortom veel stroomverbruik is er niet. Feit is wel dat ik lang met hardware doe, en toekomstige uitbreidingen zouden bestaan uit een nieuw moederbord + processor. Graag zou ik hier enigszins voor voorzien willen zijn. Een nieuwe GPU lijkt de komende jaren nog niet van toepassing, aangezien de huidige nog steeds ruim voldoet.
Doordat ik primair alleen nog SATA-apparaten gebruik is molex niet perse meer nodig. Handig voor af en toe zo'n HDD van een kennis, maar zelfs daar zijn de meeste al SATA. Verder heb ik vrij weinig apparatuur in mijn kast hangen welke een stekker nodig is, dus wilde ik gelijk naar een modulaire voeding kijken. Ik heb nu een hoop kabels weggedrukt, en deze gelijk kwijt zijn zou een voordeel zijn.
Mijn systeem:
Is hier nog een zinnige voeding voor te adviseren, welke eventueel later in b.v. een Ryzen 5 upgrade mee zou kunnen doen?
Doordat ik primair alleen nog SATA-apparaten gebruik is molex niet perse meer nodig. Handig voor af en toe zo'n HDD van een kennis, maar zelfs daar zijn de meeste al SATA. Verder heb ik vrij weinig apparatuur in mijn kast hangen welke een stekker nodig is, dus wilde ik gelijk naar een modulaire voeding kijken. Ik heb nu een hoop kabels weggedrukt, en deze gelijk kwijt zijn zou een voordeel zijn.
Mijn systeem:
1 | Processors | Intel Core i5 2500 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus P8H61-M LE (B3) | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1060 6GT OC (1 x 6 pin | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 310 Zilver/Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | Asus VW225N Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | Dell P2417H (met standaard) Zwart | € 273,36 | € 273,36 |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Cooler Master Elite Power 460W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB (incl. installatiekit) | € 155,82 | € 155,82 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 429,18 |
Is hier nog een zinnige voeding voor te adviseren, welke eventueel later in b.v. een Ryzen 5 upgrade mee zou kunnen doen?
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
@The Executer En GPu blijft hetzelfde ?
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W
iets goed en goedkopere pricewatch: Corsair TX550M (niet voor aantal watt)
Goede voeding, voor goede prijs en voldoende watt voor RTX3060Ti(evt)
pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart
Eigenlijk de beste keuze nu
Thanks voor het meedenken, ik ga een keuze maken.Uszka schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:46:
[...]
Vooralsnog wel. Haal momenteel met mijn setup 120 FPS in BF4 wat voor mij, zonder 'super duper ultra gam0rz hardware' momenteel goed genoeg isHackus schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:48:
@The Executer En GPu blijft hetzelfde ?
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Corsair LPX ram ja.The Executer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:05:
[...]
Vooralsnog wel. Haal momenteel met mijn setup 120 FPS in BF4 wat voor mij, zonder 'super duper ultra gam0rz hardware' momenteel goed genoeg is. Verwacht echter in de toekomst dus mogelijk een stap richting het Ryzen platform te gaan maken (nadat de zolder klaar is). Nu was het Ryzen platform redelijk gevoelig voor slechte stroomtoevoer toch? Of was het alleen geheugen waar het vrij picky was?
@Uszka dat doe ik al. Maar even voor de gein gewoon eens op google ingegeven '3090 psu power spikes issues'. De eerste drie links laten telkens andere merken voedingen zien die deze problemen ervaren. Eéntje is inderdaad de seasonic prime titanium voeding die je aanhaalde, maar de andere twee zijn van andere makelij. Als je op THW kijkt komen problemen met de 3090 heel frequent voor, niet enkel bij seasonic voedingen.
Je geloofwaardigheid gaat erop achteruit als je dan enkel seasonic benoemt. Ik zeg niks over betere merken voor dat geld. Mijn keuze zou ook eerder voor een BQ straight power 11 gaan tegenover seasonic focus gx. Maar om maar één merk te bestempelen en dan nog niet eens een bepaalde serie van het merk zoals je eerder had gedaan, terwijl er meerdere merken met verschillende series last van hebben (zoals corsair rmx, evga supernova, ...) zorgt voor een vertekend beeld en schaadt je geloofwaardigheid in het topic. Merkbashing is niet waarom mensen dit forum bezoeken.
Je geloofwaardigheid gaat erop achteruit als je dan enkel seasonic benoemt. Ik zeg niks over betere merken voor dat geld. Mijn keuze zou ook eerder voor een BQ straight power 11 gaan tegenover seasonic focus gx. Maar om maar één merk te bestempelen en dan nog niet eens een bepaalde serie van het merk zoals je eerder had gedaan, terwijl er meerdere merken met verschillende series last van hebben (zoals corsair rmx, evga supernova, ...) zorgt voor een vertekend beeld en schaadt je geloofwaardigheid in het topic. Merkbashing is niet waarom mensen dit forum bezoeken.
Komen niet geheel ontoevallig bij Seasonic vandaan en dat merk heeft wel meer problemen met de meest recente videokaarten.
Vaak is SS ook de fabrikant van de andere merkenFlipking94 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:39:
@Uszka dat doe ik al. Maar even voor de gein gewoon eens op google ingegeven '3090 psu power spikes issues'. De eerste drie links laten telkens andere merken voedingen zien die deze problemen ervaren. Eéntje is inderdaad de seasonic prime titanium voeding die je aanhaalde, maar de andere twee zijn van andere makelij. Als je op THW kijkt komen problemen met de 3090 heel frequent voor, niet enkel bij seasonic voedingen.
[...]
@Hackus dat weet ik, daarom dat beide aangehaalde series/links in mijn reactie niet van seasonic makelij zijn
. Dit zijn trouwens random links bij de eerste zoektermen die ik tegenkwam. Geen picking dus
. Maargoed, ik heb mijn punt gemaakt, je moet me niet geloven hé. Oordeel vooral zelf, maar een beetje objectiviteit is wel wenselijk.
[ Voor 49% gewijzigd door Flipking94 op 07-05-2021 21:03 ]
Ben ik het ook mee eens, daarom ook hier(door mij) het beste advies. maar waarschuw leden wel voor SS als de wattage aan de krappe kant komt. Zoals je nu ziet is de Corsair RM550X (2018) een goede aankoop qua prijs/kwaliteit/prestatie. kun je goed een RTX3070 mee voeden, zonder OCFlipking94 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:01:
@Hackus dat weet ik, daarom dat beide aangehaalde series/links in mijn reactie niet van seasonic makelij zijn.Merkbashing is niet waarom mensen dit forum bezoeken.
Er is ook LPX voor Ryzen, maar dan moet je naar het EAN vragen.
Ryzen aprovedchim0 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:50:
[...]
Er is ook LPX voor Ryzen, maar dan moet je naar het EAN vragen.
Dat is bekend, maar bij webshops is dat bijna niet te doen, of gebeurt niet. dus daarom de waarschuwing.
Corsair heeft vaak wel 3-6 EAN codes per type, met verschillende chips/dies
Ik heb een corsair TX750w in mijn huidige systeem zitten ( van 2016). Ik ga met een nieuwe build beginnen, met per 2 maanden een nieuw onderdeel.
ZOu deze voeding voldoende zijn naar huidige maatstaven? Ik ben het hardware wereldje volledig uit het oog verloren, dus ik heb totaal geen idee welke build het gaat worden...
ZOu deze voeding voldoende zijn naar huidige maatstaven? Ik ben het hardware wereldje volledig uit het oog verloren, dus ik heb totaal geen idee welke build het gaat worden...
Dat is een double forward voeding met een Seasonic platform. Naar huidige maatstaven alleen geschikt voor low-end systemen. Ik weet niet wat voor systeem je wil bouwen, maar ik vermoed dat je deze wil vervangen.Acemath schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:52:
Ik heb een corsair TX750w in mijn huidige systeem zitten ( van 2016). Ik ga met een nieuwe build beginnen, met per 2 maanden een nieuw onderdeel.
Systeem van 2016, met al oudere voeding.Acemath schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:52:
TX750W is van 2008 in die richting.
TX750W is zowel uitgebracht als SS en CWT.
In elk geval niet meer aan te raden voor nieuwe hardware C6/C7 state.
Desktop Aankoopadvies lijkt me een goede plek om te beginnen.Acemath schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:52:
Ik ben het hardware wereldje volledig uit het oog verloren, dus ik heb totaal geen idee welke build het gaat worden...
@Hackus
Is daar een bepaalde reden voor, waarom dat die voeding niet meer aan te raden is? Trouwens, met die w, bedoel ik dus wattage, en niet het model.
@chim0 wordt dagelijk door me opgevolgd, het gaat mij vooral over de processors. 10j geleden had je processor a, b, en c van zowel Amd als Intel; nu heb je bij AMD a-k qua processorkeuze, en bij Intel A-O als keuze, terwijl er op het eerste zicht niet zo gek veel verschil is.
Is daar een bepaalde reden voor, waarom dat die voeding niet meer aan te raden is? Trouwens, met die w, bedoel ik dus wattage, en niet het model.
@chim0 wordt dagelijk door me opgevolgd, het gaat mij vooral over de processors. 10j geleden had je processor a, b, en c van zowel Amd als Intel; nu heb je bij AMD a-k qua processorkeuze, en bij Intel A-O als keuze, terwijl er op het eerste zicht niet zo gek veel verschil is.
Welke van deze heb je dan exact?Acemath schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:30:
Trouwens, met die w, bedoel ik dus wattage, en niet het model.
qua slijtage/ouderdom, en niet meer geschikt intern-ontwerp voor nieuwere hardware.Acemath schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:30:
@Hackus
Het is van belang wel te weten welke voeding je exact hebt, zo kan daar gericht advies op worden gegeven.
TX750W
TX750M zijn al allemaal oud (2011 en ouder)
pricewatch: Corsair TX750M is nieuwer, maar die was nog niet uit in 2016.
Denk niet dat Seasonic samples stuurt naar professionele reviewers zoals Aris gezien het gebruikte platform en de kwaliteit. Ze zullen compleet afgebrand worden en dat weten ze dus geen samples. Hier wat interne foto's. Helly is de OEM.Gipsy King schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:32:
Ben ook wel benieuwd of er al reviews zijn van de B12 & GC12 , of die ook dezelfde ''failures'' hebben ?
https://tweakers.net/voed...-gc_p1233532/vergelijken/
https://tweakers.net/voed...-bc_p1233518/vergelijken/
Ik weet van Walter (Baas SS EU) van Seasonic dat ze zeer close samenwerken mer Aris, je mag het hem ook zelf vragen :W Sun <walter.sun@seasonic.com> . Ze doen namelijk ook alles insturen naar Cybernetics voor de raporten (dat regeld Aris ook grotendeels.Uszka schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:08:
[...]
Denk niet dat Seasonic samples stuurt naar professionele reviewers zoals Aris gezien het gebruikte platform en de kwaliteit. Ze zullen compleet afgebrand worden en dat weten ze dus geen samples. Hier wat interne foto's. Helly is de OEM.
Thanks for the link BTW !
Jon’s bijdrage helemaal onderaan in die link is prachtig. Het sarcasme spat ervan afUszka schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:08:Hier wat interne foto's. Helly is de OEM.
Ik heb dus de 750w, ik heb de factuur van 2016 opgezocht, en daar stond ze niet op, dus blijkbaar al gebruikt in mijn vorige build? Dus inderdaad dik 10j oud.
Bedankt alvast aan allen. Allez, weeral dik 100 euro meer uitgeven...
S12III heeft Aris ook geen review sample van gehad. Dat was niet zonder reden verwacht ik. Seasonic laat het gewoon zitten in het budget segment. Verkopen onder de naam Seasonic zonder daar zelf veel tijd in te steken. Zuur voor diegenen die een Seasonic kopen omdat ze denken dat SS alle voedingen zelf maakt en dat het kwaliteit is.Gipsy King schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:17:
[...]
Ik weet van Walter (Baas SS EU) van Seasonic dat ze zeer close samenwerken mer Aris, je mag het hem ook zelf vragen :W Sun <walter.sun@seasonic.com> . Ze doen namelijk ook alles insturen naar Cybernetics voor de raporten (dat regeld Aris ook grotendeels.
Thanks for the link BTW !
Ligt er een beetje aan welke onderdelen je op het oog hebt. Als je een high-end videokaart wil zit je al snel aan 100+ euro voor een goede voeding. Wil je mid-range kun je waarschijnlijk prima af met een pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart.Acemath schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:50:
Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.
Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.
Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.