Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolftk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-04-2024
Hallo allemaal,

Ik heb bij alternate een bestelling met een HX850 staan. Deze word ergens deze week geleverd. De vraag is, is dit genoeg wattage? Omdat er op dit moment ook een RM1000i op voorraad is, voor 20 euro meer dan de HX850 (die was 180 euro). In mijn pc doe ik waarschijnlijk een Asus TUF 3080 Gaming OC (als ik die binnenkrijg) en een Ryzen 7 5800x, watergekoeld door een Corsair AIO. Nu zag ik op de website van Megekko dat deze videokaart een typisch stroomverbruik van 750W. Ik denk dat ik wel goed zit, maar ik vraag het even voor de zekerheid, is het verstandig om een RM1000i te halen?

Heel erg bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:21

WCA

Rolftk schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:14:
Hallo allemaal,

Ik heb bij alternate een bestelling met een HX850 staan. Deze word ergens deze week geleverd. De vraag is, is dit genoeg wattage? Omdat er op dit moment ook een RM1000i op voorraad is, voor 20 euro meer dan de HX850 (die was 180 euro). In mijn pc doe ik waarschijnlijk een Asus TUF 3080 Gaming OC (als ik die binnenkrijg) en een Ryzen 7 5800x, watergekoeld door een Corsair AIO. Nu zag ik op de website van Megekko dat deze videokaart een typisch stroomverbruik van 750W. Ik denk dat ik wel goed zit, maar ik vraag het even voor de zekerheid, is het verstandig om een RM1000i te halen?

Heel erg bedankt voor de hulp.
Ruim voldoende. Ik draai op 750w een 3080 FTW3 Ultra en dat gaat uitstekend

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolftk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-04-2024
WCA schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Ruim voldoende. Ik draai op 750w een 3080 FTW3 Ultra en dat gaat uitstekend
Ah prima. Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:41
De HX is ook beter dan de RMi, dus eigenlijk een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09 22:06
Ik ben op zoek naar een goede sfx voeding voor mijn 3080

corsair sf750 is mijn keuze 1maar deze is al maanden nergens te krijgen
cooler master en silverstone hebben blijkbaar last van fancurve problemen (en zijn ook niet beschikbaar)

welke alternatieven zijn er nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pedra schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:35:
Ik ben op zoek naar een goede sfx voeding voor mijn 3080

corsair sf750 is mijn keuze 1maar deze is al maanden nergens te krijgen
cooler master en silverstone hebben blijkbaar last van fancurve problemen (en zijn ook niet beschikbaar)

welke alternatieven zijn er nog?
pricewatch: Seasonic Focus SGX Gold 650

Ligt er ook aan welke ruimte je hebt in je kast, en wat (de rest van) je systeem is. verder kun je dit topic in de gaten houden Corsair SF750 SFX alternatief?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZoSanderr
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-11-2021
Hallo hallo,

Binnenkort ben ik van plan om, mits ze weer eens op voorraad zijn, een RTX3070 te halen. Nu heb ik op het moment nog een 550 Watt voeding wat helaas niet genoeg is. Maar hoeveel is dan wel voldoende en bij hoeveel is het echt overkill en zonde van het geld?

Hieronder staat een screenshot met alle onderdelen die in mijn huidige build zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwX2CqJR3Z0AOewAt-cNgp5LOP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I9LMxuOB50nYlyyLgS1oLgV9.png?f=user_large
Screenshot PC onderdelen

Zelf zat ik te kijken naar een "Seasonic Focus GX-750" of "Seasonic Focus PX-750 PSU." Gold of Platinum, maakt dit hier nog verschil? Of ga ik met 750 Watt teveel overkill aan mijn computer geven en kan ik met 650 ruim uit de voeten?

In de toekomst ben ik ook nog wel van plan om waterkoeling toe te gaan voegen ipv lucht, maar geen idee wanneer. Dus misschien is 750 Watt wel ruim voldoende met oog op de toekomst?

Ben benieuwd wat jullie meningen hierover zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZoSanderr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:57:
Hallo hallo,

Binnenkort ben ik van plan om, mits ze weer eens op voorraad zijn, een RTX3070 te halen. Nu heb ik op het moment nog een 550 Watt voeding wat helaas niet genoeg is. Maar hoeveel is dan wel voldoende en bij hoeveel is het echt overkill en zonde van het geld?

Hieronder staat een screenshot met alle onderdelen die in mijn huidige build zitten:
[Afbeelding]
Screenshot PC onderdelen

Zelf zat ik te kijken naar een "Seasonic Focus GX-750" of "Seasonic Focus PX-750 PSU." Gold of Platinum, maakt dit hier nog verschil? Of ga ik met 750 Watt teveel overkill aan mijn computer geven en kan ik met 650 ruim uit de voeten?

In de toekomst ben ik ook nog wel van plan om waterkoeling toe te gaan voegen ipv lucht, maar geen idee wanneer. Dus misschien is 750 Watt wel ruim voldoende met oog op de toekomst?

Ben benieuwd wat jullie meningen hierover zijn!
Welke RTX3070 ga je halen, pricewatch: Cooler Master GM G550M heb je nu ?
pricewatch: MSI MPG A650GF is de beste optie qua prijs/prestatie nu
pricewatch: Cooler Master V650 Gold-V2

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 04-01-2021 16:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZoSanderr
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-11-2021
Weet nog niet precies welke RTX3070 het word. Denk een Asus Strix aangezien alles in mijn systeem van Asus is. Het maakt mij niet echt uit of het de goedkoopste voeding is of niet. Maar zou ik met een 650 Watt voeding ook voldoende hebben denk je? Ook kijkend naar de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZoSanderr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:07:
Weet nog niet precies welke RTX3070 het word. Denk een Asus Strix aangezien alles in mijn systeem van Asus is. Het maakt mij niet echt uit of het de goedkoopste voeding is of niet. Maar zou ik met een 650 Watt voeding ook voldoende hebben denk je? Ook kijkend naar de toekomst?
Yup, zeker. RTX3070 verbruik echt geen 400w + 300w komt eerder in de buurt.
Want de toekomst.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
  • Laatst online: 09-09 18:01
Hi allen,

momenteel heb ik de volgende onderdelen in mijn computer hangen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B450M Steel Legend€ 80,01€ 80,01
1VideokaartenPalit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 35,76€ 35,76
1BehuizingenFractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX€ 83,90€ 83,90
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 35,90€ 35,90
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB€ 62,90€ 62,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 74,90€ 74,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 512GB€ 67,70€ 67,70

Verder hangen er wat 2.5" ssd's in en 3 ventilatoren.

Volstaat mijn voeding voor een 3060ti of zal ik deze moeten vervangen?

De versies die ik op het oog heb zijn:
pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3060 Ti MASTER 8G of pricewatch: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3060 Ti OC Edition?

groeten,
Jaimy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jaimeeus met deze voeding heb je +- 300w over voor de rest, buiten gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
  • Laatst online: 09-09 18:01
@Hackus Top! Dan weet ik genoeg, dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clint.Eastwood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-03 18:49
Wat is een goede voeding voor een 5600x icm een midrange rtx3080?( schatting ±750watt voor ±65% load) Garantie en stilte hebben de voorkeur.
Zat te kijken naar de Seasonic Focus series, Corsair en BeQuiet. Zou een Seasonic PRIME overkill zijn? Of heeft die echt meerwaarde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Clint.Eastwood schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:47:
Wat is een goede voeding voor een 5600x icm een midrange rtx3080?( schatting ±750watt voor ±65% load) Garantie en stilte hebben de voorkeur.
Zat te kijken naar de Seasonic Focus series, Corsair en BeQuiet. Zou een Seasonic PRIME overkill zijn? Of heeft die echt meerwaarde?
met grootverbruik 3080 als strix, ftw ultra of x trio. anders is 650w voldoende
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt
pricewatch: MSI MPG A750GF
pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart
pricewatch: XPG Core Reactor 750W
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 Platinum 750W
ook veel psu's zijn moeilijk verkrijgbaar, net als de rtx3080

@GroeneThee ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 20-01-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clint.Eastwood
Hackus schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:56:
[...]
met grootverbruik 3080 als strix, ftw ultra of x trio. anders is 650w voldoende
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum
pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart
pricewatch: XPG Core Reactor 750W

ook veel psu's zijn moeilijk verkrijgbaar, net als de rtx3080
Corsair of Fractal zat ik al tussen te twijfelen. Maakt het uit 1 van de 2? Of is het verwaarloosbaar? Ze zijn voor dezelfde prijs te halen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Clint.Eastwood schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:04:
[...]

Corsair of Fractal zat ik al tussen te twijfelen. Maakt het uit 1 van de 2? Of is het verwaarloosbaar? Ze zijn voor dezelfde prijs te halen namelijk.
zijn beide goed, maar als je zelf gaat bouwen; de Fractal heeft flexibele kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clint.Eastwood
Hackus schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:07:
[...]

zijn beide goed, maar als je zelf gaat bouwen; de Fractal heeft flexibele kabels
Top thanks _/-\o_
Was voor de Corsair gegaan, wat een 8)7 kabels.Was een vervanger voor een Fractal. Had niet zo'n verschil verwacht, echt dag en nacht.

[ Voor 23% gewijzigd door Clint.Eastwood op 10-01-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoddventje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-07-2021
Ik heb een vraagje.

TLDR: PC crasht tijdens zware games. Trekt mijn GPU (rtx3080) teveel wattage voor mijn psu (650w gold)?

Sinds een dikke maand heb ik mijn pc in elkaar gezet en hij doet het over het algemeen goed. Aangezien de psu van mijn oude pc kapot gegaan was had ik al een psu besteld maar ben uiteindelijk gegaan voor een hele nieuwe pc.

Dit is mijn huige psu pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

En de rest van mijn PC:

Gigabyte 3080 Aorus

AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed

Gigabyte Aorus X570 ELITE

Fractal Design Vector RS Tempered Glass

be quiet! Dark Rock 4

Corsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2C3200C16

Samsung 980 Pro 1TB

Nu heb ik op meerdere plekken gelezen dat een 650w psu voldoende moeten zijn voor de GPU. Dus vandaar dat ik niet meteen een nieuwe PSU besteld had (kon hem niet meer inruilen helaas).

Het probleem:
Tijdens grafische games (Escape from Tarkov en CoD Cold war) crasht het spel af en toe. Het geluid hapert even waarna het beeld stil staat en daarna word ik meestal het spel uit gegooid met een bepaalde error melding.

Ik heb in mijn logboeken gekeken en onder systeem is er een reeks foutmeldingen die altijd beginnen met als bron "Display".
Nu heb ik via MSI afterburner mijn GPU met 50 MHz underclocked en sindsdien runt het weer smooth.

Tot net. Het leek wel alsof MSI de underclock niet meer onthouden had (heb wat updates geïnstalleerd vanmiddag, misschien daardoor?)
Maar ik had dus weer twee crashes.

Mijn vraag:
Waar ligt dit probleem aan? Kan het zijn dat mijn PSU de wattage niet kan leveren op piekmomenten? Of is dit eerder een driver/software gerelateerde zaak en moet dit er nog uit gepatcht worden.

Heel verhaal. Sorry daarvoor.

Thanks als iemand hier mee kan helpen! Want met zoeken op internet kom ik ondertussen niet meer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Snoddventje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 01:09:
Ik heb een vraagje.

TLDR: PC crasht tijdens zware games. Trekt mijn GPU (rtx3080) teveel wattage voor mijn psu (650w gold)?

Sinds een dikke maand heb ik mijn pc in elkaar gezet en hij doet het over het algemeen goed. Aangezien de psu van mijn oude pc kapot gegaan was had ik al een psu besteld maar ben uiteindelijk gegaan voor een hele nieuwe pc.

Dit is mijn huige psu pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

En de rest van mijn PC:

Gigabyte 3080 Aorus

AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed

Gigabyte Aorus X570 ELITE

Fractal Design Vector RS Tempered Glass

be quiet! Dark Rock 4

Corsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2C3200C16

Samsung 980 Pro 1TB

Nu heb ik op meerdere plekken gelezen dat een 650w psu voldoende moeten zijn voor de GPU. Dus vandaar dat ik niet meteen een nieuwe PSU besteld had (kon hem niet meer inruilen helaas).

Het probleem:
Tijdens grafische games (Escape from Tarkov en CoD Cold war) crasht het spel af en toe. Het geluid hapert even waarna het beeld stil staat en daarna word ik meestal het spel uit gegooid met een bepaalde error melding.

Ik heb in mijn logboeken gekeken en onder systeem is er een reeks foutmeldingen die altijd beginnen met als bron "Display".
Nu heb ik via MSI afterburner mijn GPU met 50 MHz underclocked en sindsdien runt het weer smooth.

Tot net. Het leek wel alsof MSI de underclock niet meer onthouden had (heb wat updates geïnstalleerd vanmiddag, misschien daardoor?)
Maar ik had dus weer twee crashes.

Mijn vraag:
Waar ligt dit probleem aan? Kan het zijn dat mijn PSU de wattage niet kan leveren op piekmomenten? Of is dit eerder een driver/software gerelateerde zaak en moet dit er nog uit gepatcht worden.

Heel verhaal. Sorry daarvoor.

Thanks als iemand hier mee kan helpen! Want met zoeken op internet kom ik ondertussen niet meer verder.
Bij een multirail voeding moet je de kabels van de videokaart goed verdelen over de rails omdat anders de OCP geactiveerd kan worden als de kabels van de videokaart op één rail aangesloten zijn. Hoe heb je de videokaart aangesloten op de voeding. Met welke kabels en in welke connectors van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoddventje
Uszka schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:17:
[...]

Bij een multirail voeding moet je de kabels van de videokaart goed verdelen over de rails omdat anders de OCP geactiveerd kan worden als de kabels van de videokaart op één rail aangesloten zijn. Hoe heb je de videokaart aangesloten op de voeding. Met welke kabels en in welke connectors van de voeding?
Okay, eerste keer dat ik een pc gebouwd heb dus ken niet alle termen.

MB en P8/P4 gaan naar mijn moederbord
Drive gaat naar mijn kast voor Fan systeem
PCLe1 en PCLe2 gaan naar mijn Videokaart. Dat zijn 2 aansluitingen die van 12, die dan 2 van 8 worden. Eentje heb ik dus niet in gebruik, want de GPU heeft 3x8 slots. Degene die niet in gebruik is, is van PCLe1 (hoop dat dat niet het probleem is)

Is dat zo duidelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Snoddventje
Zo ziet je voeding er toch uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfwazM2-KXGaRLOdUAUlmfQ_oxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RIjWz78famuatlzmxAnMzCcR.jpg?f=user_large

Op deze voeding moet je zowel op PCIe1 en PCIe2 een kabel hebben aangesloten en verbonden met de videokaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5YVEDsAMWxdUiRtyhf4znilZAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yDVNgU4YXh723Cw3aSgESnEK.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Help!!!! op 11-01-2021 11:24 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoddventje
@Help!!!!

Yes dat is hem.
Van PCL2 gaan beide dus naar mijn videokaart en van PCL1 gaat er 1 naar mijn videokaart en eentje ligt los achter de voeding (omdat beide kabeltjes gesplitst zijn, had geen losse 12 pin naar 8 pin).

Maakt het dan nog uit hoe ik ze in de videokaart stop? Tis moeiljik te zien nu alle kabels door elkaar heen zitten. Het lijkt mij dat ik de het zo gedaan heb als in het 4e plaatje met het vinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Snoddventje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:48:
@Help!!!!

Yes dat is hem.
Van PCL2 gaan beide dus naar mijn videokaart en van PCL1 gaat er 1 naar mijn videokaart en eentje ligt los achter de voeding (omdat beide kabeltjes gesplitst zijn, had geen losse 12 pin naar 8 pin).

Maakt het dan nog uit hoe ik ze in de videokaart stop? Tis moeiljik te zien nu alle kabels door elkaar heen zitten. Het lijkt mij dat ik de het zo gedaan heb als in het 4e plaatje met het vinkje.
Gebruik PCIe 1 met kabel voor GPU en vul aan met PCIe 2. dus twee losse PCIe kabels. 12 is er niet het is 6+2 (8-pin) 12 zit aan de andere kant van de kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 11-01-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Snoddventje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:48:
@Help!!!!

Yes dat is hem.

Als je het gedaan hebt zoals het 4e meest rechtse plaatje dan heb je het imo correct aangesloten.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:41
Moet goed zijn inderdaad.

Een ondervolt werkt veel beter dan een onderklok om het verbruik te beperken.
Misschien heb je ook een power limit?

Deze 3080 kan inderdaad boven de 400W verbruiken, samen met een R7 zit je al gauw aan 550W, en dan heb je nog spikes.

PS: de L is een I.
Wikipedia: PCI Express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:47
Hallo, had net discussie in de Nvidia RTX topic over mijn voeding. nu heb ik een Seasonic Focus GX-850, nou haddden ze over dat deze niet echt goed is icm 3090, nu vraag ik af of ik beter om een andere voeding kan gaan kijken, Mijn videokaart (rtx3090) die ik nu heb is al jammer genoeg kapot gegaan aan DOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRAX
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 23:51
Hallo allemaal,

Kort geleden heb ik de volgende build van iemand overgenomen:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 315,05€ 315,05
1MoederbordenASRock B450M Steel Legend€ 81,-€ 81,-
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv X Glass Zwart€ 195,49€ 195,49
1NetwerkadaptersIntel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2€ 189,07€ 189,07
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 214,90€ 214,90
1VoedingenCorsair VS650 (2018)€ 66,57€ 66,57
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.191,08

De netwerkadapter heb ik vervangen door een oude R9 280x uit mijn vorige pc.

1VideokaartenSapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Nu kwam ik erachter dat de Corsair VS650 (2018) geen hoogvlieger is en vroeg ik mij af of het nodig is om deze voeding direct te vervangen? Of is het prima om de voeding te blijven gebruiken zolang alles het prima doet?
Ik ben namelijk van plan om een nieuwe mid-range videokaart te kopen zodra de prijzen weer een beetje normaal zijn.

Indien vervanging nodig is zat ik te denken aan een MSI MPG A650GF.
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 95,05€ 95,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 95,05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@CRAX Ook met de R9 280X is het aan te raden om een betere voeding te kopen. de MSI is prima en nu nog een goede aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRAX
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 23:51
Hackus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:26:
@CRAX Ook met de R9 280X is het aan te raden om een betere voeding te kopen. de MSI is prima en nu nog een goede aanschafprijs.
Dank voor de reactie! Is het nog wel veilig om met de huidige voeding te browsen totdat ik de nieuwe erin heb gezet?

Daarnaast kan ik de Corsair RM650x en RM750 een stuk goedkoper krijgen (door cadeaubonnen die ik heb liggen). Tevens hebben beide een semi-passieve fan wat weer geluid scheelt tijdens het browsen.
Is de MSI een stuk beter omdat hij een multi-rail heeft of zijn ze alle drie dik in orde?

1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 111,90€ 111,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 110,35€ 110,35
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 14:17
Hackus schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:00:
[...]

pricewatch: Seasonic Focus SGX Gold 650

Ligt er ook aan welke ruimte je hebt in je kast, en wat (de rest van) je systeem is. verder kun je dit topic in de gaten houden Corsair SF750 SFX alternatief?
pricewatch: Cooler Master V850 SFX Gold
pricewatch: Cooler Master V750 SFX Gold
pricewatch: Cooler Master V650 SFX Gold
pricewatch: Cooler Master V550 SFX Gold

Allemaal leverbaar in week 3 en week 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Neem aan dat je bekend bent met de problemen van sowieso de 850w ?
(ao hier te lezen Corsair SF750 SFX alternatief?)

@CRAX
Dan zou ik de RM650X (CP-9020178-EU) kiezen, die kun je gebruiken t/m RTX3070.
De RM is van mindere kwaliteit intern. MSI is prima, en ook aparte 12V Rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Hackus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Neem aan dat je bekend bent met de problemen van sowieso de 850w ?
(ao hier te lezen Corsair SF750 SFX alternatief?)

@CRAX
Dan zou ik de RM650X (CP-9020178-EU) kiezen, die kun je gebruiken t/m RTX3070.
De RM is van mindere kwaliteit intern. MSI is prima, en ook aparte 12V Rails.
Hi, die had ik even gemist. Zullen we CM gelijk maar even tippen.

@Cooler Master Mochten jullie dit gemist hebben , gaarne oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gipsy King schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:48:
[...]

Hi, die had ik even gemist. Zullen we CM gelijk maar even tippen.

@Cooler Master Mochten jullie dit gemist hebben , gaarne oppakken.
Schijnt dat er een revisie uitkomt. soort V2 versie.

Het had mooi geweest nu Corsair amper SF kan leveren, dan duik je mooi in dat gat van aanvraag.

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 12-01-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Hackus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Schijnt dat er een revisie uitkomt. soort V2 versie.

Het had mooi geweest nu Corsair amper SF kan leveren, dan duik je mooi in dat gat van aanvraag.
Zo ver ik kan zien bij ons in de distributie van verschillende merken zijn er enorme shortages op alles boven 650w en dan 80+ gold of efficienter. Alles van 650w en lager 80+ bronze is goed leverbaar.

Bijna alles wat binnenkomt verdampt letterlijk , de backorders zijn van een niet eerder gezien hoog niveau. Zelfs hoger al in de mining hype periode.

Denk dat bij iedere nieuwe vga in de winkel een psu meevliegt over de toonbank, heb er geen andere verklaring voor. Incoming aantallen per maand zijn namelijk nog niet minder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-08 09:24
Ik gooi hem er toch ook even in voor de zekerheid in verband met aankoop van een RTX 3060 ti.

Mijn systeem:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 149,95€ 149,95
1MoederbordenMSI B350 Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 78,90€ 78,90
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,80

Volgens een psu berekening zou ik met de 3060 ti 381 watt verbruiken en het geadviseerde wattage van een voeding is 550 dus wat dat betreft zou het moeten lukken.
Echter heb ik hier en daar wat gelezen over Seasonic voedingen dat het niet helemaal lekker loopt met de RTX3000 serie.
De voeding zelf heb ik zo uit mijn hoofd gezegd eind 2017 / begin 2018 gekocht en is sindsdien in dit systeem gebruikt geweest.
Zouden jullie adviseren een nieuwe voeding te halen, of kan dit nog?

Edit: SSD is trouwens een M.2 Crucial MX300 525GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweetCu
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-07 17:10
Arquero schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:43:
Ik gooi hem er toch ook even in voor de zekerheid in verband met aankoop van een RTX 3060 ti.

Mijn systeem:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,80

Volgens een psu berekening zou ik met de 3060 ti 381 watt verbruiken en het geadviseerde wattage van een voeding is 550 dus wat dat betreft zou het moeten lukken.
Echter heb ik hier en daar wat gelezen over Seasonic voedingen dat het niet helemaal lekker loopt met de RTX3000 serie.
De voeding zelf heb ik zo uit mijn hoofd gezegd eind 2017 / begin 2018 gekocht en is sindsdien in dit systeem gebruikt geweest.

Hoi Arquero, die rapporten gingen om de oude Seasonic Focus Gold voedingen, die hebben problemen met plotselinge hoge piekvermogen, veel mensen gebruiken die nog en komen nu pas achter dat deze problemen geven met de nieuwe RTX kaarten die veel stroom gebruiken zoals de 3080 en 3090, of de 3060 TI ook je voeding hart problemen geeft weet ik niet, een undervolt kan je altijd proberen om als je er last van gaat krijgen?

Anyway, inmiddels waren die oude vervangen met de Focus GX modellen welke gewoon ok zijn en dit probleem opgelost is.

Als je misschien toch nog een 3080 gaat nemen, neem dan voor de zekerheid een 750 Watt voeding, kost niet heel veel meer, maar anders is 550 Watt goed genoeg hoor denk ik.

Sterker nog, bij mij heb ik een 3060 Ti MSI Trio X, ik gebruik ook een NR200 case, b550i Aorus, Ryzen 5600X en een Seasonic Focus GX 750, ik heb nog niet geinstalleerd omdat mijn 2* 14cm Noctua iPPPC 2000 fans niet passen, maar ik ga nog een keer een deshroud doen net als bij mijn MSI GTX 1060 6GB (bracht toen GPU 8°C+ omlaag in deze kast met die ventilators direct aangesloten aan de GPU, algehele kast was ook een stuk koeler en stiller).

In FurMark op 3840x2160 en 8x MSAA, wordt de kaart 72°C en gebruikt het volledige systeem op een wattage meter 335 Watt max.
In FurMark kreeg ik 27FPS, de stock voltage was 1.063-1.035V en klok 1935Mhz.

Als ik een undervolt doe van 0.875v, een OC naar 1875Mhz en een Memory OC naar 750MHz, wordt de temperatuur max 64-66°C en verlaagt het volledige systeem verbruik naar 258 Watt max.
In Furmark verlaagde de FPS naar 26FPS.

Ik kan mogelijk de OC iets hoger pushen, of nog steeds mooie resultaten halen op nog iets lagere voltages of beter dan stock op 0.925V, maar dat terzijde heb je hierbij in ieder geval wat echte resultaten van mij en weet je dat de wattage gewoon kan, en zelfs lager als je een undervolt doet.

[ Voor 4% gewijzigd door TweetCu op 13-01-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
TweetCu schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Hoi Arquero, die rapporten gingen om de oude Seasonic Focus Gold voedingen, die hebben problemen met plotselinge hoge piekvermogen, veel mensen gebruiken die nog en komen nu pas achter dat deze problemen geven met de nieuwe RTX kaarten.

Inmiddels waren die oude vervangen met de Focus GX modellen welke gewoon ok zijn.

Als je misschien toch nog een 3080 gaat nemen, neem dan voor de zekerheid een 750 Watt voeding, kost niet heel veel meer, maar anders is 550 Watt goed genoeg hoor denk ik.

Sterker nog, bij mij heb ik een 3060 Ti MSI Trio X, ik gebruik ook een NR200 case, b550i Aorus, Ryzen 5600X en een Seasonic Focus GX 750, ik heb nog geinstalleerd omdat mijn 2* 14cm Noctua iPPPC 2000 fans niet passen, maar ik ga nog een keer een deshroud doen net als bij mijn MSI GTX 1060 6GB (bracht toen GPU 8°C+ omlaag in deze kast met die ventilators direct aangesloten aan de GPU, algehele kast was ook een stuk koeler en stiller).

In FurMark op 3840x2160 en 8x MSAA, wordt de kaart 72°C en gebruikt het volledige systeem op een wattage meter 335 Watt max.
In FurMark kreeg ik 27FPS, de stock voltage was 1.063-1.035V en klok 1935Mhz.

Als ik een undervolt doe van 0.875v, een OC naar 1875Mhz en een Memory OC naar 750MHz, wordt de temperatuur max 64-66°C en verlaagt het volledige systeem verbruik naar 258 Watt max.
In Furmark verlaagde de FPS naar 26FPS.

Ik kan mogelijk de OC iets hoger pushen, of nog steeds mooie resultaten halen op nog iets lagere voltages of beter dan stock op 0.925V, maar dat terzijde heb je hierbij in ieder geval wat echte resultaten van mij en weet je dat de wattage gewoon kan, en zelfs lager als je een undervolt doet.
Duidelijk, dankjewel!
3080 gaat er niet komen, de 3060 ti gaat voorlopig prima voldoen voor mij :)
Ik ga het voorlopig gewoon doen met mijn huidige voeding. Als er zich dingen voor gaan doen kan ik altijd nog wat inregelen of een andere voeding kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Arquero schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:43:

Mijn systeem:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,80

Focus plus Gold tript met een 3060 Ti. Ben er inmiddels een paar tegen gekomen. Je zou het kunnen proberen, schadelijk is het niet als de voeding tript. Mocht de voeding trippen dan een nieuwe kopen. Koop dan geen Seasonic meer want er is beter te koop. be quiet! Straight Power 11, Bitfenix Whisper, Enermax Revolution D.F. of MSI MPG Ax50GF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweetCu
Arquero schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Duidelijk, dankjewel!
Ik ga het voorlopig gewoon doen met mijn huidige voeding. Als er zich dingen voor gaan doen kan ik altijd nog wat inregelen of een andere voeding kopen.
Ik zou het inderdaad gewoon even testen, de 3060 TI is nog steeds een beest en kan veel spellen gewoon hoogste settings op 4K 120FPS (mits je een HDMI.org gecertificeerde HDMI 2.1 kabel gebruikt, ik raad Belkin aan), bijvoorbeeld Mothergunship en Nioh 1 kan je makkelijk daarop krijgen terwijl op de 1060 6GB ze nauwelijks speelbaar zijn op 1440p zonder alles omlaag te gooien.

De echt veel zwaardere nieuwere zoals Control en andere moet je het op 1080p of 1440 doen met mogelijk DLSS als je Ray Tracing gebruikt, maar verder is het wel ok.

Mocht jou oude voeding toch problemen hebben met je kaart (zoals de poster die mij ninja'd zei), probeer dan even een undervolt zoals ik aangaf (of doe het sowieso, het is vrijwel een upgrade met stock snelheid of hoger als je het correct doet en test op stabiliteit in Unigen Superposition), het verbruik gaat omlaag en daardoor blijft je voeding blijer, en anders koop je een nieuwe als het niet anders kan, de Seasonic Focus GX zijn gewoon ok (ik gebruik hem zelf) en een van de weinige die 140mm lang is.

[ Voor 14% gewijzigd door TweetCu op 13-01-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Arquero schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Duidelijk, dankjewel!
Ik heb hier nog een lijst met hele goede voedingen:
https://linustechtips.com...sucultists-psu-tier-list/

Ze geven ook aan als je een stukje naar beneden scrollt naar de eerste "( low priority units - minor issues or lack of info )" en kijkt bij "[1]" welke voedingen problemen hebben met het trippen bij hoog piekverbruiken, dat de oude Seasonic voedingen er last van hebben. De nieuwe is helemaal goed en is naast Corsair RMx en be quiet! Straight Power 11 de paar beste soort ('budget') voedingen die je kan kopen, waarbij die van Seasonic vaak iets goedkoper geprijsd en 140mm is en daardoor makkelijker kabel kan wegwerken of in een NR200P SFF kast past (SFX is beter, maarja prijzen en tekorten...., heb in ieder geval nog een 90cm fan boven de voeding kunnen plaatsen en een 140mm fan tegen de paneel).

[ Voor 18% gewijzigd door TweetCu op 13-01-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
@TweetCu. De nieuwste Seasonic GX / GM voedingen kunnen ook trippen op Ampère kaarten. Het Focus platform zelf is namelijk maar amper veranderd. Seasonic heeft de "transient response" op +12V van hun voedingen nogsteeds niet op orde. Genoeg probleemgevallen te vinden op internet. Nu zal het op een RTX 3070 / 3080 natuurlijk sneller voorkomen dan op een RTX 3060 Ti. Wel jammer dat Luke Savenije deze voedingen in die lijst als "high-end" heeft bestempeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Djarune schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:26:
@TweetCu. De nieuwste Seasonic GX / GM voedingen kunnen ook trippen op Ampère kaarten. Het Focus platform zelf is namelijk maar amper veranderd. Seasonic heeft de "transient response" op +12V van hun voedingen nogsteeds niet op orde. Genoeg probleemgevallen te vinden op internet. Nu zal het op een RTX 3070 / 3080 natuurlijk sneller voorkomen dan op een RTX 3060 Ti. Wel jammer dat Luke Savenije deze voedingen in die lijst als "high-end" heeft bestempeld.
Welke voeding raad jij dan aan icm rtx3090?/ryzen 3900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Soppyscroll schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Welke voeding raad jij dan aan icm rtx3090?/ryzen 3900
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt

Ligt er nog wel een beetje aan welke RTX 3090. Sommige versies hebben liever een 850W variant.

[ Voor 8% gewijzigd door Djarune op 13-01-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
heb zelf idd 850W heb dus nu seasonic, en hoorde van veel mensen dat dit wel een probleem kan oplopen.
icm dat mij videokaart na 20 dagen al kapot is was ik al op zoek naar nieuwe goeie voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Djarune schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:26:
Hoi Djarune, je geeft aan dat de nieuwste modellen ook nog trippen net als de oude als bijvoorbeeld Ampere even kort 100% trekt van de voeding, maar vindt zeer weinig tot niets bij gebruik van "gx transient response 12+" en andere zoektermen, alleen maar dat de 3080 gewoon goed werken met de 750 en 850 Watt van de GX, GM en PX modellen en dat de transient response problemen helemaal opgelost waren in de 2020 modellen.

Alleen zie ik wel 1 Reddit thread waar mensen een 3090 gebruikten en de 850 Watt het niet aankon en een 1000 Watt Prime geadviseerd werd, sommige gaven aan dat die blijkbaar ook uitviel bij de Prime, maar dat de nieuwere Prime TX dit probleem opgelost is en dat eigenaars geen problemen hebben?
https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body

Verder heb ik niks gevonden? Je gaf aan dat er veel voorbeelden waren, zou je een zo een voorbeeld kunnen delen met ons?

[ Voor 33% gewijzigd door TweetCu op 13-01-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
TweetCu schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:08:
[...]

Hoi Djarune, je geeft aan dat de nieuwste modellen ook nog trippen net als de oude als bijvoorbeeld Ampere even kort 100% trekt van de voeding, maar vindt zeer weinig tot niets bij gebruik van "gx transient response 12+" en andere zoektermen, alleen maar dat de 3080 gewoon goed werken met de 750 en 850 Watt van de GX, GM en PX modellen en dat de transient response problemen helemaal opgelost waren in de 2020 modellen.

Alleen zie ik wel 1 Reddit thread waar mensen een 3090 gebruikten en de 850 Watt het niet aankon en een 1000 Watt Prime geadviseerd werd, sommige gaven aan dat die blijkbaar ook uitviel bij de Prime, maar dat de nieuwere Prime TX dit probleem opgelost is en dat eigenaars geen problemen hebben?
https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body

Verder heb ik niks gevonden? Je gaf aan dat er veel voorbeelden waren, zou je een zo een voorbeeld kunnen delen met ons?
Zelf nog even op zoek gegaan, want ik heb afgelopen jaar zoveel Seasonic ellende gezien dat ik er zelf ook van in de war wordt. De dure Prime (ook focus platform) schijnt ook niet lekker te werken met een RTX 3080, maar waarschijnlijk gaat het ook om de oude serie. Het is niet de transient response, maar de +12V spanning beveiliging die het probleem is op de Focus. Daarna heeft Seasonic het gefixt op de GX / GM met een beter afgestelde OCP. Het Focus platform zelf is niet veranderd. Er zitten in de GX nogsteeds Hong Hua fan's in die luid draaien op een bepaald vermogen. Een beetje vergelijkbaar met de RM non x serie van Corsair.

Ik heb inmiddels dit threadje gevonden van dezelfde Luke Savenije: why you SHOULDN'T buy a Seasonic Focus (Plus) (Gold/Platinum). Het lijkt dus opgelost te zijn. Ik heb gezocht naar reviews, maar kan ze helaas niet vinden behalve de HWI review, maar die review lijkt gesponserd. Ik weer Seasonic nogsteeds totdat er genoeg test resultaten zijn van de GX / GM / PX serie. Er zijn gelukkig voldoende en betere alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Djarune Een Hong Hua fan is niet per definitie slecht, ligt er geheel aan welke er gebruikt is.
Hong Hua Ball-Bearing fan, is niet al te best, maar FDB-fans zijn prima. (vaak ṕas' hoorbaar bij hoge belasting) Dit heeft ook niets te maken met het kunnen verwerken van piekspanningen van een RTX 3000/AMD6000

@Arquero Gebruikt nog de oude Focus, en die zou ik vervangen met een RTX3060Ti.
pricewatch: MSI MPG A650GF is nu voor E100,- een goede aankoop, en heeft ook gescheiden 12V Rails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Ik dacht dat het nooit meer ging lukken, maar ik krijg net mail van Azerty dat mijn Corsair SF750 platinum is verzonden. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arquero
Hackus schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:44:
@Arquero Gebruikt nog de oude Focus, en die zou ik vervangen met een RTX3060Ti.
pricewatch: MSI MPG A650GF is nu voor E100,- een goede aankoop, en heeft ook gescheiden 12V Rails.
Ik had nog wat rond zitten lezen en heb voor de zekerheid maar een nieuwe voeding besteld; Enermax Revolution D.F. 650 watt.

Nu maar weer eens wat geld opzij gaan zetten voor nieuwe processor en mobo.
Blijf bezig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Hackus schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:44:
@Djarune Een Hong Hua fan is niet per definitie slecht, ligt er geheel aan welke er gebruikt is.
Hong Hua Ball-Bearing fan, is niet al te best, maar FDB-fans zijn prima. (vaak ṕas' hoorbaar bij hoge belasting) Dit heeft ook niets te maken met het kunnen verwerken van piekspanningen van een RTX 3000/AMD6000
Ah had gemist dat de Focus een FDB fan had. Er wordt namelijk wel geklaagd over het geluid:
JohnnyGuru: Seasonic Focus Noisy
Techpowerup: Owners of Seasonic Focus Gold PSU's Coil Whine
Reddit: Seasonic Focus GX850 Bad QC (Buzzy Noise)
Arquero schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:48:
Ik had nog wat rond zitten lezen en heb voor de zekerheid maar een nieuwe voeding besteld; Enermax Revolution D.F. 650 watt.
is in feite dezelfde als de MSI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat zegt ik, bij zware belasting. Het komt er op neer dat je bij Seasonic een veel zwaardere voeding nodig hebt, om oa de spanning te kunnen verwerken, en 'niet teveel' geluid van de fan te horen.
Ik kies dan zelf liever voor iets beters, in +- zelfde prijsklasse.

Al die klachten online zeggen weinig, als je je systeem er niet bijzet, net als bij reacties op een TS.
Bij een RTX3080 een 1000w voeding moeten kopen, is wat overdreven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
1 vraagje nog: op de site van Enermax staat het volgende vermeld;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QMN7JRBZE6UUpSf4ai_ssbztwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYZ17tAWmcnPRF7wX9LXX89I.png?f=fotoalbum_large
Kan ik dan het beste 1 kabel op de 12V3 aansluiten en de andere op de 12V4 aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Hackus schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:10:
Dat zegt ik, bij zware belasting. Het komt er op neer dat je bij Seasonic een veel zwaardere voeding nodig hebt, om oa de spanning te kunnen verwerken, en 'niet teveel' geluid van de fan te horen.
Helder. De Seasonic Power Calculator kun je dus gerust gebruiken voor Seasonic voedingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Arquero schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:11:
1 vraagje nog: op de site van Enermax staat het volgende vermeld;
[Afbeelding]
Kan ik dan het beste 1 kabel op de 12V3 aansluiten en de andere op de 12V4 aansluiting?
Ja, boven en onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Heb net iemand op V&A die een SFX V850 verkoopt, mogelijk kan ik deze voeding al morgen of vandaag ontvangen ^-^.
Moet na ontvangt even kijken of die fancurves en ventilator geluiden van Cooler Master echt zo erg zijn als de verhalen die ik hoor dat er zelfs een nieuwe revisie zou komen, of dat het meevalt, de NR200 zit in een tv meubel in de huiskamer, dus zit wel met een goede afstand vandaan.

Als ik die heb, moet ik alleen nog een een RTX 3080 vinden, hmm vraag mij af of het beter is mijn 3060 TI Gaming X Trio te houden en verkopen als ik een nieuwe heb ontvangen van een bestelling, of als de scalper ziekte beetje over is, of retour te sturen naar de winkel en maar mijn oude 1060 6GB te gebruiken, met mijn deshroud en gc-extreme mod...

[ Voor 39% gewijzigd door TweetCu op 13-01-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepD
SF750 op voorraad, wees er snel bij: https://www.informatique....atinum-750w-80-platin.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweetCu
Je bent mijn held, heb net de voeding besteld :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweetCu
Man oh man, die voedingen zijn alweer helemaal verkocht daar _O-, maar goed dat ik er snel bij was, sterker nog, ik was dat ook bij de 2 SFX voedingen op V&A, binnen 1-3 minuten dat ze erop kwamen, had eigenlijk kunnen scalpen en een bedragje kunnen verdienen, maar dat soort kwaadaardige dingen doe ik niet :+.

[ Voor 29% gewijzigd door TweetCu op 13-01-2021 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gipsy King
Voor de liefhebber's , deze modellen zijn vanaf vandaag beschikbaar gekomen in de benelux :

https://tweakers.net/kabe...kit_p1183986/vergelijken/

Morgen hebben alle bekende resellers ze ook beschikbaar.

Product Info :

16AWG Wire Type :Cables are thicker than standard industry cables for better durability, improved heat resistance, and increased current stability.

Per Kit :

1x 24 Pin, 1x 8(4+4) Pin, 1x 8 Pin, 2x PCI-e 8 Pin, 2x PCI-e 6+2 Pin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
TweetCu schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:44:
[...]

Man oh man, die voedingen zijn alweer helemaal verkocht daar _O-, maar goed dat ik er snel bij was, sterker nog, ik was dat ook bij de 2 SFX voedingen op V&A, binnen 1-3 minuten dat ze erop kwamen, had eigenlijk kunnen scalpen en een bedragje kunnen verdienen, maar dat soort kwaadaardige dingen doe ik niet :+.
Ze hebben er inderdaad een kwartiertje ofzo opgestaan. Andere webshops hebben helemaal geen voorraad op de website gehad, waarschijnlijk alles naar preorders gegaan. Zal wel weer even duren voordat er weer wat komt. Gelukkig heb je er een kunnen bemachtigen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
JoepD schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:48:
[...]

Ze hebben er inderdaad een kwartiertje ofzo opgestaan. Andere webshops hebben helemaal geen voorraad op de website gehad, waarschijnlijk alles naar preorders gegaan. Zal wel weer even duren voordat er weer wat komt. Gelukkig heb je er een kunnen bemachtigen. :)
Is maar goed dat ik maar geduld had, vanmorgen om 5 uur (ben een vroege vogel) zag ik 20 stuks bij MaxICT, ik dacht, moet ik het doen? Wat als ze er weer paar maanden niet vindbaar zijn, maar dat bedrijf heeft zo een slechte reputatie, wil ik mijzelf die ellende brengen?
Dus ik deed wat ieder verstandige Tweaker zou doen, MaxICT negeren en niet de meest populaire voeding in de wereld daar kopen. Binnen 90 minuten waren ze allemaal weg en verborg MaxICT de pagina weer.

[ Voor 4% gewijzigd door TweetCu op 13-01-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gipsy King schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:46:
Voor de liefhebber's , deze modellen zijn vanaf vandaag beschikbaar gekomen in de benelux :

https://tweakers.net/kabe...kit_p1183986/vergelijken/

Morgen hebben alle bekende resellers ze ook beschikbaar.

Product Info :

16AWG Wire Type :Cables are thicker than standard industry cables for better durability, improved heat resistance, and increased current stability.

Per Kit :

1x 24 Pin, 1x 8(4+4) Pin, 1x 8 Pin, 2x PCI-e 8 Pin, 2x PCI-e 6+2 Pin
Waar is dit voor? Verlengen van je bestaande kabels? Voor de VGA?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Workaholic schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:56:
[...]

Waar is dit voor? Verlengen van je bestaande kabels? Voor de VGA?
Is een kit van voeding kabels, om in plaats gekleurde kabels die bij je kast past te gebruiken, zou ook iets dikker en steviger moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Btw, wil nog even zeggen hoe toevallig het was dat vanmorgen om 5 uur MaxICT had met 20 voedingen, dan, 2 SFX in de V&A kon reageren, eerst had ik iemand met een Cooler Master V850 voor €160, was de eerste 5 minuten na publicatie, had bijna afspraak afgerond, toen zag ik plots van iemand een SF-750 voor €168, had gereageerd letterlijk 1 minuut na publicatie, bijna afgerond, en toen kwam jij.

En dat allemaal op de laatste dag dat ik mijn Seasonic Focus GX 750 kon retourneren (heb die inmiddels ingediend), wat een dag, als iemand mij nu nog blij kon maken met een RTX 3080 :)....voor niet scalper prijzen....?

[ Voor 4% gewijzigd door TweetCu op 13-01-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
TweetCu schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:41:
[...]

Btw, wil nog even hoe toevallig het was dar ik op 2 SFX in de V&A kon reageren, eerst had ik iemand met een Cooler Master V850 voor €160, was de eerste 5 minuten na publicatie, had bijna afspraak afgerond, toen zag ik plots van iemand een SF-750 voor €168, had gereageerd letterlijk 1 minuut na publicatie, bijna afgerond, en toen kwam jij.

En dat allemaal op de laatste dag dat ik mijn Seasonic Focus GX 750 kon retourneren (heb die inmiddels ingediend), wat een dag, als iemand mij nu nog blij kon maken met een RTX 3080 :)....voor niet scalper prijzen....?
Prima timing dan allemaal. :) Een 3080 is toevallig ook het laatste wat ik nodig heb. Van de moeilijk verkrijgbare onderdelen heb ik er nu 2 van de 3 (5600X en de SF750). Maar omdat ik niet veel te veel wil betalen voor een 3080 gaat het nog heel lang duren ben ik bang. De wachtrijen schieten niet op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
JoepD schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:54:
[...]

Prima timing dan allemaal. :) Een 3080 is toevallig ook het laatste wat ik nodig heb. Van de moeilijk verkrijgbare onderdelen heb ik er nu 2 van de 3 (5600X en de SF750). Maar omdat ik niet veel te veel wil betalen voor een 3080 gaat het nog heel lang duren ben ik bang. De wachtrijen schieten niet op helaas.
Zit in hetzelfde schuitje, de prijzen zijn nu echt bijna 2000 series prijzen, echt belachelijk.
Ik heb nu een 3060 TI Gaming X Trio, die kan in Nioh gewoon makkelijk op hoogste settings 4K@60(locked) en MotherGunShip op 4K@120FPS, is dus nog steeds een zeer krachtige kaart, vraag mij af of het wel echt waard is om te upgraden met de huidige prijzen nu...

Ik blijf maar handmatig NL Stock Alerts te emuleren, door op 15+ verschillende plekken te kijken elk uur of half uur, maar anders hou ik deze voorlopig.

Btw, als je een HDMI kabel neemt, koop dan eentje die bekend is bij hdmi.org, blijkbaar zijn er wat problemen dat standaarden niet worden nageleeft. Ik gebruik zelf eentje van Belkin, werkt erg goed. Die van Coolblue, Nedis en Bluebuilt kan niet bij hdmi.org vinden, dus kan zijn dat die steekjes hebben laten vallen en je er problemen mee krijgt, kan ook zijn dat alles goed gaat. Zelfde geldt voor allekabels.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoddventje
mitsumark schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:33:
Moet goed zijn inderdaad.

Een ondervolt werkt veel beter dan een onderklok om het verbruik te beperken.
Misschien heb je ook een power limit?

Deze 3080 kan inderdaad boven de 400W verbruiken, samen met een R7 zit je al gauw aan 550W, en dan heb je nog spikes.

PS: de L is een I.
Wikipedia: PCI Express.
Zou je dan aanraden om een dikke PSU te nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gipsy King
Informatieve Post over beschikbaarheid

Deze modellen Deepcool voedingen komen vanaf half Februari ruim beschikbaar in de Benelux :

80+ Gold , 10 jaar garantie :
pricewatch: DeepCool DQ650-M-V2L / MSRP € 89.90 Incl. BTW
pricewatch: DeepCool DQ750-M-V2L / MSRP € 99.90 Incl. BTW
pricewatch: DeepCool DQ850-M-V2L / MSRP € 109.90 Incl. BTW
pricewatch: DeepCool DQ750-M-V2L WH / MSRP € 99.90 Incl. BTW

80+ Gold , 5jaar garantie :
pricewatch: DeepCool DQ750ST / MSRP € 89.90 Incl. BTW

80+ Bronze , 5jaar garantie :
pricewatch: DeepCool DA700 / MSRP € 59.90 Incl. BTW

Aris heeft er een aan de tand gevoeld , dit was het oordeel :
https://www.tomshardware....-850w-power-supply-review

Review van Nlse Bodem :
https://www.guru3d.com/ar...2l-850w-psu-review,1.html

Luidruchtig , performance and build quality ok, prijs is top in de huidige markt.Maar daar krijg je dus mindere prestaties voor terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Gipsy King op 14-01-2021 15:03 . Reden: extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gipsy King schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:26:
Informatieve Post over beschikbaarheid

Deze modellen Deepcool voedingen komen vanaf half Februari ruim beschikbaar in de Benelux :

80+ Gold , 10 jaar garantie :
pricewatch: DeepCool DQ650-M-V2L / MSRP € 89.90 Incl. BTW
pricewatch: DeepCool DQ750-M-V2L / MSRP € 99.90Incl. BTW
pricewatch: DeepCool DQ850-M-V2L / MSRP € 109.90 Incl. BTW
pricewatch: DeepCool DQ750-M-V2L WH / MSRP € 99.90 Incl. BTW

80+ Gold , 5jaar garantie :
pricewatch: DeepCool DQ750ST / MSRP € 89.90 Incl. BTW

80+ Bronze , 5jaar garantie :
pricewatch: DeepCool DA700 / MSRP € 59.90 Incl. BTW

Aris heeft er een aan de tand gevoeld , dit was het oordeel :
https://www.tomshardware....-850w-power-supply-review

Review van Nlse Bodem :
https://www.guru3d.com/ar...2l-850w-psu-review,1.html

Luidruchtig , performance and build quality ok, prijs is top in de huidige markt.
Niet al te best als zijnde 850w voeding. 850W koop je niet voor een systeem wat nog geen 400w gebruikt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweetCu
Zo, SF750 is ontvangen en geïnstalleerd, installatie ervaring in een NR200 was 140% fijner dan een Seasonic Focus GX 750.

De kabels zijn namelijk met draden apart gevlochten, ook zijn de kabels veel minder stug en korter, maar toch stevig, dus kan het veel mooier wegwerken, de voeding cage was ook erg fijn in gebruik.

Heb deze geïnstalleerd met een RTX 3060 TI (in de toekomst een RTX 3080, ik wacht wel af tot ik een normaal betaalbare te pakken krijg, al is dat paar maanden later, die 3060 TI is ook een 4K@120FPS beest in veel games), alles werkt en geluidsproductie als de voeding ventilator aanstaat met 360 Watt valt mee, alhoewel ik mij er niet zo zorgen over maak sinds ik gebruik maak van iPPC 2000 en 3000 ventilators (met eigen fancurves natuurlijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gpi0LtUb3NlWTC8RiaqN91VkVVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OMDBouyGbJHelG7Csv5eKHs.jpg?f=fotoalbum_large

Als je van plan bent te werken in een NR200, raad ik je zeker aan een mooie SFX voeding te pakken te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door TweetCu op 15-01-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Even een vraag, heb nu een modulaire voeding, wanneer ik mijn voeding wil vervangen met een nieuwe modulaire voeding, moet ik dan alle voedingkabels ook vervangen? (Terwijll het wel past bijv? Heb nu seasonic(1jr) en wil toch een betere voeding hebben. Maar niet weer zin om hele kast op de kop te gooien

[ Voor 9% gewijzigd door Soppyscroll op 16-01-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Soppyscroll schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:01:
Even een vraag, heb nu een modulaire voeding, wanneer ik mijn voeding wil vervangen met een nieuwe modulaire voeding, moet ik dan alle voedingkabels ook vervangen? (Terwijll het wel past bijv? Heb nu seasonic(1jr) en wil toch een betere voeding hebben. Maar niet weer zin om hele kast op de kop te gooien
Binnen Seasonic werkt het bijna altijd, ga je naar een ander merk dan moet je alle kabels vervangen omdat de pinout van de voeding anders is. Gebruik je de Seasonic kabels dan krijg je kortsluiting. Een ander merk is overigens wel aan te raden want als er met een merk problemen zijn icm bijvoorbeeld de meest recente videokaarten, dan zijn het voedingen waarvan Seasonic de OEM is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Uszka schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Binnen Seasonic werkt het bijna altijd, ga je naar een ander merk dan moet je alle kabels vervangen omdat de pinout van de voeding anders is. Gebruik je de Seasonic kabels dan krijg je kortsluiting. Een ander merk is overigens wel aan te raden want als er met een merk problemen zijn icm bijvoorbeeld de meest recente videokaarten, dan zijn het voedingen waarvan Seasonic de OEM is.
Zat zelf te denken aan MSI MPG A850GF, of een ander, weet het zelf nog niet echt. Zou wel graag een super goeie voeding willen hebben icm 3090

[ Voor 8% gewijzigd door Soppyscroll op 16-01-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Soppyscroll schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Zat zelf te denken aan MSI MPG A850GF
Dat is een goede maar niet leverbaar op dit moment.
Heb je 850w nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Uszka schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Dat is een goede maar niet leverbaar op dit moment.
Heb je 850w nodig?
Had nou ook een 850W
Heb amd Ryzen 3900x en Gigabyte GeForce RTX 3090 Gaming OC 24GB GDDR6X
computer staat nou tijdje stil ivm Doa in RTX. die heeft zichzelf opgeblazen op een 1 of andere manier. krijg gelukkig wel nieuwe maarja wachten, deze had ik gebruikt icm seasonic ;w

[ Voor 15% gewijzigd door Soppyscroll op 16-01-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Soppyscroll schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Had nou ook een 850W
Heb amd Ryzen 3900x en Gigabyte GeForce RTX 3090 Gaming OC 24GB GDDR6X
computer staat nou tijdje stil ivm Doa in RTX. die heeft zichzelf opgeblazen op een 1 of andere manier. krijg gelukkig wel nieuwe maarja wachten, deze had ik gebruikt icm seasonic ;w
Met die setup is 850w niet zo gek. pricewatch: Corsair HX850 V2 is de goedkoopste multirail voeding die direct leverbaar is en ik zou adviseren. pricewatch: Cooler Master V850 Gold - V2 een goede budget optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Uszka schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Met die setup is 850w niet zo gek. pricewatch: Corsair HX850 V2 is de goedkoopste multirail voeding die direct leverbaar is en ik zou adviseren. pricewatch: Cooler Master V850 Gold - V2 een goede budget optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Soppyscroll op 16-01-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zou zweren dat hier net iets anders stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Uszka schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:58:
[...]

Zou zweren dat hier net iets anders stond.
klopt, maar twijfelde aan mijzelf hahahaha, zal de corsair bestellen en rustig inbouwen in mijn pc

[ Voor 11% gewijzigd door Soppyscroll op 16-01-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoddventje
Hackus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:01:
[...]

Gebruik PCIe 1 met kabel voor GPU en vul aan met PCIe 2. dus twee losse PCIe kabels. 12 is er niet het is 6+2 (8-pin) 12 zit aan de andere kant van de kabel.
Mijn afterburner was weer van de underclock afgegaan en toen crashte mijn game weer.
Zou ik dan toch een zwaardere PSU nodig hebben?

Zelfs met 80 underclock crashte het spel nu nog steeds. Log laat nog steeds een display foutmelding als eerste zien. Weet ook niet echt meer wat het dan zou kunnen zijn....

[ Voor 17% gewijzigd door Snoddventje op 16-01-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Snoddventje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:30:
[...]

Mijn afterburner was weer van de underclock afgegaan en toen crashte mijn game weer.
Zou ik dan toch een zwaardere PSU nodig hebben?

Zelfs met 80 underclock crashte het spel nu nog steeds. Log laat nog steeds een display foutmelding als eerste zien. Weet ook niet echt meer wat het dan zou kunnen zijn....
Je kunt het altijd proberen, maar het kan goed wat anders zijn. daarvoor kun je - als je wilt- een eigen topic aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 10:56
Ik ga een ryzen 5 5600x build maken. 't probleem is dat ik nog niet weet of ik een rtx 3070 of een rtx3080 krijg in mijn build, daarom dacht ik aan een 750w voeding.

Opties die ik overweeg:
fractal-design-ion+-760w-platinum
be-quiet-straight-power-11-platinum-750w
corsair-rm750x-2018-eu-model-zwart

maar dan zie ik voor heel wat minder de volgende opties:
gigabyte-aorus-p750w.html
seasonic-focus-gx-750
corsair-rm750-2019

Wat is hier de slimme keuze? Ik wil gewoon een kwalitatief goede voeding waar ik geen omkijken meer naar heb. Stiekem denk ik dat 650w ook voldoende zal zijn, echter wil opzich wel safe zitten (icm rtx 3080).

Eigenlijk heb ik mijn zinnen gezet op de Fractal Design ION+ 760W Platinum, is dit uiteindelijk een goede koop?

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HhK1907 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:32:
Ik ga een ryzen 5 5600x build maken. 't probleem is dat ik nog niet weet of ik een rtx 3070 of een rtx3080 krijg in mijn build, daarom dacht ik aan een 750w voeding.

Opties die ik overweeg:

seasonic-focus-gx-750
corsair-rm750-2019

Wat is hier de slimme keuze? Ik wil gewoon een kwalitatief goede voeding waar ik geen omkijken meer naar heb. Stiekem denk ik dat 650w ook voldoende zal zijn, echter wil opzich wel safe zitten (icm rtx 3080).

Eigenlijk heb ik mijn zinnen gezet op de Fractal Design ION+ 760W Platinum, is dit uiteindelijk een goede koop?
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt zou van die laatste drie er dan geen kopen.
als je E170,- uit wilt/kunt geven pricewatch: Corsair HX750 V2

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 18-01-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweetCu
HhK1907 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:32:

Opties die ik overweeg:

seasonic-focus-gx-750
corsair-rm750-2019

Koop een van de eerste 3 voedingen of de Seasonic Focus GX (je hoort veel verhalen over uitval bij piekverbruitken met RTX 3000 series, maar dat geldt voor de oude Focus Plus modellen, die allang vervangen zijn met die GX, zelfde met de Prime, is nu Prime TX), die 4 zijn hele goede keuzes en je zal met allen heel gelukkig zijn jarenlang.
De Seasonic heeft weer het voordeel dat deze 140mm is en iets goedkoper, kabels zijn momenteel alleen wel wat stug (ze zouden de gevlochten kabels niet erbij hebben gevoegd om meer materiaal vrij te houden voor maskers tegen corona virus) vooral de 24pin van de moederbord, maar kan voor jou meevallen.

Moet trouwens zeggen dat toen ik kort de Ion+ 760 had getest, dat ik de ervaring en bekabeling heel erg wenselijk vond, kabels waren niet heel stug (wel stevig) voeding zag er premium uit en verpakking was netjes.

Als je gewoon een keuze wilt en zekerheid, koop dan de Corsair Rmx 850 Watt (werkt erg goed voor de 3080 en als je een OC doet, zorg wel voor goede koeling natuurlijk).

En zoals de poster boven mij zei, als je het kan uitgeven en geld geen rol speelt, het meeste kwaliteit kan je verwachten met bijvoorbeeld Corsair's HX series, maar verwacht niet een werkelijke wereld van verschil, het is dat het vaak dan Platinum certificering heeft en dus ietsje efficiënter is en dus minder stroom verbruikt voor omzetten stroom, iets betere componenten en dat de bouw om met warmte om te gaan beter is.

Hier heb ik nog een uitstekend lijstje met goede voedingen en uitleggen en besprekingen over velen erin:
https://linustechtips.com...sucultists-psu-tier-list/

[ Voor 21% gewijzigd door TweetCu op 18-01-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velaro
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02-2024
Weet niet of mijn bericht hier volledig op de juiste plaats staat, maar ik heb een probleem met mijn voeding.

Het gaat om de Be Quiet Straight Power 11 650 Watt. Deze zit in mijn pc die ik met behulp van Tweakers heb samengesteld en heb hier al enige jaren plezier van, waarvoor nogmaals dank (zie voor volledige config: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54622307).

Ik hoorde gisteren elke paar seconden een klikkend geluid van bij mijn pc vandaan komen en merkte dat dit van de voeding kwam. Meer bepaald was het de fan/ventilator die elke paar seconden probeerde om te beginnen draaien, maar deze kon niet op gang komen.

Het enige wat ik gedaan heb sindsdien is met een plastic stokje de ventilator een paar duwtjes gegeven om te zien of deze zo misschien alsnog op gang zou komen. De schroeven aan de achterkant van mijn case kreeg ik niet meteen los om verder te gaan dan dat maar heb achteraf wat gelezen en heb hieruit geconcludeerd dat het het slimst is om niet zelf teveel gaan prutsen aan de voeding. Momenteel maakt deze ook geen klikkend geluid meer en beweegt de fan dus helemaal niet meer, maar dit was gisteren ook even weg om dan terug te beginnen.

Ik vroeg me de volgende dingen af:
1) Zijn er nog zaken die ik eventueel kan proberen om de fan alsnog op gang te krijgen (maar ik vermoed dat deze in ieder geval niet softwarematig wordt bediend)
2) Aangezien ik nog garantie heb, vermoed ik dat het het beste is om de voeding integraal te laten omwisselen bij Azerty (indien mogelijk)?
3) Is het moeilijk om de voeding zelf te vervangen, wetende dat ik helemaal geen handige persoon ben maar met enig geduld wel simpele montages kan doen bv. videokaart vervangen? Als ik hetzelfde type voeding in de plaats zou ontvangen, vermoed ik dat alle kabels zoals die momenteel in de pc zijn gelegd mogen blijven liggen en dat deze gewoon aangesloten kunnen worden op de nieuwe voeding?
4) Kan ik in afwachting nog blijven doorgamen op dit systeem (eventueel met minder belastende games zoals CS:GO) of is dat echt niet slim in verband met warmteontwikkeling? De temperaturen van de pc zijn verder echter koel en ik vermoed dat de voeding bij oververhitting alsnog afslaat. Het zou ook kunnen dat de ventilator van de voeding al enige tijd niet meer werkt, want dit is niet iets dat snel opvalt en het geklik viel me gisteren toevallig op omdat ik geen muziek e.d. had opstaan.

Alvast bedankt voor enige input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Velaro schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:38:
Weet niet of mijn bericht hier volledig op de juiste plaats staat, maar ik heb een probleem met mijn voeding.

Het gaat om de Be Quiet Straight Power 11 650 Watt. Deze zit in mijn pc die ik met behulp van Tweakers heb samengesteld en heb hier al enige jaren plezier van, waarvoor nogmaals dank (zie voor volledige config: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54622307).

Ik hoorde gisteren elke paar seconden een klikkend geluid van bij mijn pc vandaan komen en merkte dat dit van de voeding kwam. Meer bepaald was het de fan/ventilator die elke paar seconden probeerde om te beginnen draaien, maar deze kon niet op gang komen.

Het enige wat ik gedaan heb sindsdien is met een plastic stokje de ventilator een paar duwtjes gegeven om te zien of deze zo misschien alsnog op gang zou komen. De schroeven aan de achterkant van mijn case kreeg ik niet meteen los om verder te gaan dan dat maar heb achteraf wat gelezen en heb hieruit geconcludeerd dat het het slimst is om niet zelf teveel gaan prutsen aan de voeding. Momenteel maakt deze ook geen klikkend geluid meer en beweegt de fan dus helemaal niet meer, maar dit was gisteren ook even weg om dan terug te beginnen.

Ik vroeg me de volgende dingen af:
1) Zijn er nog zaken die ik eventueel kan proberen om de fan alsnog op gang te krijgen (maar ik vermoed dat deze in ieder geval niet softwarematig wordt bediend)
2) Aangezien ik nog garantie heb, vermoed ik dat het het beste is om de voeding integraal te laten omwisselen bij Azerty (indien mogelijk)?
3) Is het moeilijk om de voeding zelf te vervangen, wetende dat ik helemaal geen handige persoon ben maar met enig geduld wel simpele montages kan doen bv. videokaart vervangen? Als ik hetzelfde type voeding in de plaats zou ontvangen, vermoed ik dat alle kabels zoals die momenteel in de pc zijn gelegd mogen blijven liggen en dat deze gewoon aangesloten kunnen worden op de nieuwe voeding?
4) Kan ik in afwachting nog blijven doorgamen op dit systeem (eventueel met minder belastende games zoals CS:GO) of is dat echt niet slim in verband met warmteontwikkeling? De temperaturen van de pc zijn verder echter koel en ik vermoed dat de voeding bij oververhitting alsnog afslaat. Het zou ook kunnen dat de ventilator van de voeding al enige tijd niet meer werkt, want dit is niet iets dat snel opvalt en het geklik viel me gisteren toevallig op omdat ik geen muziek e.d. had opstaan.

Alvast bedankt voor enige input!
De ventilator van een Straight Power 11 heeft geen passieve modus dus hoort altijd te draaien. Doet die dat niet dan is die stuk en reden voor RMA. Of de winkel de RMA accepteert zonder de kabels zou je met hen moeten overleggen.

Je hebt het systeem niet zelf in elkaar gezet lees ik tussen de regels. Heb je nog garantie op assemblage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velaro
Uszka schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:09:
[...]

De ventilator van een Straight Power 11 heeft geen passieve modus dus hoort altijd te draaien. Doet die dat niet dan is die stuk en reden voor RMA. Of de winkel de RMA accepteert zonder de kabels zou je met hen moeten overleggen.

Je hebt het systeem niet zelf in elkaar gezet lees ik tussen de regels. Heb je nog garantie op assemblage?
Ok hier twijfelde ik nog aan, thanks!

En klopt inderdaad, ik had de standaardassemblage inclusief 1 jaar ondersteuning (aankoop maart 2018).

Dus ik zal mij enkel kunnen beroepen op de garantie van de fabrikant (5 jaar op deze voeding). Ik heb alvast contact opgenomen met Azerty/BeQuiet om te kijken wat mogelijk is.

Aangezien ik de pc zelf niet gemonteerd heb zie ik inderdaad wat tegenop om hier de voeding uit te halen (mogelijk met alle kabels). Wil er natuurlijk met mijn onhandigheid niet voor zorgen dat andere dingen niet meer gaan werken en denk dat ik het zelf niet meer even mooi gemonteerd krijg moesten de kabels eruit moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:25
Ook hier op zoek naar een nieuwe voeding en heb al aardig wat doorgelezen. Graag hang ik het volgende tegen jullie aan, en hoop dat jullie mij kunnen helpen beslissen.

Ben bezig met een nieuw systeem waar naast flink wat gamen er ook nog wel wat Adobe pakketten gebruikt gaan worden.

Heb mijn hand weten te leggen op een 6900XT (tijdens laatste AMD drop, mazzel gehad) en mijn 5900x komt vandaag binnen. Nu twijfel ik nog over het moederbord maar dat is voor een ander topic.
Helaas zijn er weinig voedingen op voorraad dus als er ergens iets wil ik wel met een goed gevoel de juiste kunnen bestellen. Dan neem ik de huidige premium prijzen maar even voor lief :(

Ik ga er vanuit dat ik aan een 850W voldoende heb, 750W zou volgens mij ook kunnen lees ik zo in de vorige bladzijden.
Ben niet meteen van plan om te gaan overklokken en naast onderstaand lijstje komen er 2x M2 reepjes in en wat SSD's.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 255,05€ 255,05
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Window Wit€ 164,90€ 164,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK€ 339,90€ 339,90
1Voedingenbe quiet! Dark Power Pro 11 850W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.441,15

Is al even geleden dat ik mijn laatste pc van scratch af aan heb geinstalleerd dus dacht in eerste instantie aan de Fractal Design ION+ 860W Platinum mede door de kabels.
Nu begrijp ik dat de voorkeur ligt voor een multirail voeding, wat de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 850W zou moeten zijn. Maar beide zijn niet echt te verkrijgen.
Nu zag ik ook een pricewatch: Corsair HX850 V2 ergens maar er is ook een pricewatch: Corsair HX850i variant al is mij nog niet geheel duidelijk wat het verschil is.

Wie duwt mij in de juiste richting?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GroeneThee AMD 6900XT moet je uitgaan van 400w verbruik. met een goede 750w voeding zit je dus safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
Dank @Hackus voor je reactie! Van wat ik lees uit de vorige pagina's zit ik dan ook goed met de genoemde merken, toch? (Wel een platinum variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GroeneThee schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:29:
Dank @Hackus voor je reactie! Van wat ik lees uit de vorige pagina's zit ik dan ook goed met de genoemde merken, toch? (Wel een platinum variant)
Heb hier al meer lijstjes geplaatst. je moet ff kijken waar jij koopt, en wat er te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velaro
Had eerder al gepost dat de ventilator van mijn voeding niet meer werkt. Heb dit iets nader bekeken en kan de ventilator wel met een duwtje op gang krijgen, maar dan draait hij niet zo vlot als zou moeten en blijft hij ratelen. De voeding moet er dus sowieso uit.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met de Corsair 460X case. Vermoed dat het (voor mij althans) niet zo makkelijk gaat zijn om de voeding hier uit te halen. Door de radiator vooraan kreeg ik de PSU cover alvast niet zomaar verwijderd; Weet iemand welke onderdelen ik allemaal zou moeten verwijderen om de voeding eruit te kunnen halen? En of dit te doen is voor iemand die nog nooit een pc in elkaar heeft gezet? Ik weet namelijk nog niet goed of ik het zelf ga doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu_c-ZTVRMwGpduiG9q_qn8fFDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67ebOCbE3bng80Sv1V3fMEj0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Velaro schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:04:
Had eerder al gepost dat de ventilator van mijn voeding niet meer werkt. Heb dit iets nader bekeken en kan de ventilator wel met een duwtje op gang krijgen, maar dan draait hij niet zo vlot als zou moeten en blijft hij ratelen. De voeding moet er dus sowieso uit.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met de Corsair 460X case. Vermoed dat het (voor mij althans) niet zo makkelijk gaat zijn om de voeding hier uit te halen. Door de radiator vooraan kreeg ik de PSU cover alvast niet zomaar verwijderd; Weet iemand welke onderdelen ik allemaal zou moeten verwijderen om de voeding eruit te kunnen halen? En of dit te doen is voor iemand die nog nooit een pc in elkaar heeft gezet? Ik weet namelijk nog niet goed of ik het zelf ga doen.

[Afbeelding]
De voeding moet via de andere zijkant van de behuizing worden verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velaro
Uszka schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:59:
[...]

De voeding moet via de andere zijkant van de behuizing worden verwijderd.
Echt? Had ook al even langs de andere kant gekeken en langs die kant leek het me al helemaal onmogelijk. Omdat die kant ook volhangt met kabels en twee fan controllers. En volgens mij de behuizing het niet toelaat, maar ik kan fout zijn.

Had in een iets ruimere case wel makkelijker geweest waarschijnlijk. Nuja misschien vraag ik even rond want vertrouw mezelf hier niet genoeg mee. Dit is natuurlijk wel het nadeel van niet in de buurt te kopen, anders kon ik het misschien in de winkel laten fixen. :p

Zie op 1.40 en 2.58: YouTube: Prep the case & PSU installtion (Kaby Lake Project 1/10)

[ Voor 4% gewijzigd door Velaro op 22-01-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Velaro schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:09:
[...]

Echt? Had ook al even langs de andere kant gekeken en langs die kant leek het me al helemaal onmogelijk. Omdat die kant ook volhangt met kabels en twee fan controllers. En volgens mij de behuizing het niet toelaat, maar ik kan fout zijn.

Had in een iets ruimere case wel makkelijker geweest waarschijnlijk. Nuja misschien vraag ik even rond want vertrouw mezelf hier niet genoeg mee. Dit is natuurlijk wel het nadeel van niet in de buurt te kopen, anders kon ik het misschien in de winkel laten fixen. :p

Zie op 1.40 en 2.58 (wel van de 480X maar is hetzelfde volgens mij): YouTube: Prep the case & PSU installtion (Kaby Lake Project 1/10)
Normaal gesproken wel maar dit is dus zo'n waardeloze behuizing die uit elkaar geschroefd moet worden om de voeding te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velaro
Uszka schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:23:
[...]

Normaal gesproken wel maar dit is dus zo'n waardeloze behuizing die uit elkaar geschroefd moet worden om de voeding te verwijderen.
Het is me ondertussen gelukt om tot bij de voeding te geraken, maar dit was inderdaad niet eenvoudig. Toen ik de voeding vastnam om ze uit de case te halen, zag ik dat er een rubberen blokje (zie foto) vastzat aan de rand van de voeding. Ik vermoed dat dit losgekomen is (er zat nog lijm aan één kant) en in de fan terecht is gekomen. Heb daarna alles terug gemonteerd en de fan draait weer vlot en stil zoals het hoort.

Ik vermoed dat dit verder weinig kwaad kan en ik de voeding dus niet meer hoef terug te sturen? Zal dit wel nog eens navragen bij BeQuiet want lijkt me gezien het feit dat de voeding zo afgesloten in de pc zit wel iets te zijn dat in de voeding zelf is losgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvX3RNbzsVNzNJTZz04_sWeST1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lUfRPyvWyWhucIJWTQMLZtO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Velaro schreef op zondag 24 januari 2021 @ 01:11:
[...]

Het is me ondertussen gelukt om tot bij de voeding te geraken, maar dit was inderdaad niet eenvoudig. Toen ik de voeding vastnam om ze uit de case te halen, zag ik dat er een rubberen blokje (zie foto) vastzat aan de rand van de voeding. Ik vermoed dat dit losgekomen is (er zat nog lijm aan één kant) en in de fan terecht is gekomen. Heb daarna alles terug gemonteerd en de fan draait weer vlot en stil zoals het hoort.

Ik vermoed dat dit verder weinig kwaad kan en ik de voeding dus niet meer hoef terug te sturen? Zal dit wel nog eens navragen bij BeQuiet want lijkt me gezien het feit dat de voeding zo afgesloten in de pc zit wel iets te zijn dat in de voeding zelf is losgekomen.

[Afbeelding]
Ik verwacht dat het rubber bij de behuizing hoort en de voeding daar op hoort te rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Ben van plan om een nieuw systeem te gaan bestellen.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 149,95€ 149,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Zwart€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 130,81€ 130,81
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 919,51

Ik behoud mijn GTX 1060 voorlopig. Deze wil ik in de toekomst wel gaan upgraden maar het zal dan niet op een topmodel gaan maar eerder een middenmotor dus ik zat te denken aan een 550-650 watt voeding. Ik heb onderstaande 3 modellen momenteel op het oog, waarbij mijn voorkeur momenteel naar de Corsair voeding gaat. De voedingen van MSI zijn vrij nieuw maar worden al wel genoemd in de best buy guide. Hoe goed zijn de voedingen van MSI vergeleken met bijv. de voeding van Corsair? Welke voeding zouden jullie adviseren? Mag ook een voeding zijn die niet op het lijstje staat.

1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W CM€ 86,-€ 86,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,95
Pagina: 1 ... 43 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.