PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Koen of HWI has already addressed this issue. But to rehash, the article was pulled because at that time our testing was incomplete. Now that the issue has been resolved, since January 2018 production, we posted on our homepage FAQ.Help!!!! schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:02:
Niet geheel onverwacht maar dat Seasonic Focus artikel van HWI is ook nooit meer online gekomen...
Vergis ik me nu of zie ik de laatste wel veel advertorial achtige Seasonic dingen voorbijkomen op HWI.
Zal toch geen verband zijn.....![]()
As for advertising, this is Quarter 4 of the year and this is considered PC high season so you will see more activities across the board, not just for Seasonic.
Oh ja? Linkjes graag.-The_Mask- schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:43:
Op HWI heb ik het maar opgegeven omdat niemand daar geïnteresseerd is in de feiten. Ik heb het daar perfect aan HWI uitgelegd en daar is ook geen enkel weerwoord van HWI op gekomen. Dat sommigen totaal niet geïnteresseerd zijn in feiten kan ik niks aan doen.
In het desbetreffende topic bij HWI zie ik nochtans veel reactie komen, wat toch wil zeggen dat er interesse in is.
Daarnaast heb je juist enkel uitgelegd dat de voeding problemen heeft met hoge power spikes. Van andere problemen rep je geen woord, enkel val je de redactie aan met een slogan die je niet onderbouwt, maak je aannames die je enkel baseert op vragen die niet beantwoord zijn en niet op feiten en bekritiseer je hun testprocedure (wat overigens je volste recht is).
Nergens op papier staat er dat er veel probleemgevallen zijn. Buiten jouw betoog erover vind ik er ook zeer weinig van terug op internet. Dus ik denk dat het probleem niet aan al degenen die niet 'geïnteresseerd zijn ligt, maar dat jij het probleem erger maakt dan dat het is.
Ten slotte ben ik het dan ook volledig met de HWI redactie eens;
Aangezien er overduidelijk geen sprake is van een grote terugroepactie o.i.d., de problemen zich enkel voordoen in zeer specifieke gevallen met een klein aantal specifieke videokaarten én je er op z’n minst een discussie over kunt voeren of het probleem ligt bij de voeding, de videokaart of de systeemconfiguratie, vinden wij het hele issue een nieuwsbericht op de frontpage niet waard.
Voor de geïnteresseerden, hier de hele discussie;
https://be.hardware.info/...edingen-verdwenen.294725/
Bovendien komen BSOD's toch niet door een voeding? Dan valt idd de PC uit. Je zegt ook "sinds kort" dus daarvoor is het goed gegaan. Oké, een voeding kan slijten en toevallig kan nu het moment zijn dat ie het begeven heeft, maar dan nog zou je geen BSOD moeten krijgen maar een uitval van je PC. Zou het eerder zoeken in een driver/software probleem of zo.
Ik ben inmiddels ook van mening dat de voeding het probleem niet is. Gisteren een uur lang furmark gedraaid, en de laatste twintig minuten daarvan ook nog een cpu stresstest. Beiden op 100%. Was geen enkel probleem. Daarna nog twee uur gegamed, ook geen bsod gezien. Ik snap er niets van. Maar als het aan de voeding lag, zou ik snel een foutmelding verwachten met zowel gpu als cpu maximaal belast...chim0 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 04:33:
Wil me nergens mee bemoeien, maar de voeding van @Bart ® is de Straight Power en de review van @-The_Mask- gaat over de Pure Power. Praten we dan nog steeds over dezelfde voeding/platform?
Bovendien komen BSOD's toch niet door een voeding? Dan valt idd de PC uit. Je zegt ook "sinds kort" dus daarvoor is het goed gegaan. Oké, een voeding kan slijten en toevallig kan nu het moment zijn dat ie het begeven heeft, maar dan nog zou je geen BSOD moeten krijgen maar een uitval van je PC. Zou het eerder zoeken in een driver/software probleem of zo.
Cunning linguist.
Met als remark dat "the mask" en "the joker" dezelfde persoon zijn, om alles even op de juiste manier in perspectief te zetten.Dietaahhhpro schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:06:
[...]
Voor de geïnteresseerden, hier de hele discussie;
https://be.hardware.info/...edingen-verdwenen.294725/
Het blijft altijd lastig trouble-shooten met problemen die zich "soms" voordoen, helemaal als deze er eerst hele lang tijd niet waren en ineens de kop op steken. Ben je toevallig recent een nieuwe/andere game gaan spelen waarbij je deze problemen hebt?Bart ® schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 06:48:
[...]
Ik ben inmiddels ook van mening dat de voeding het probleem niet is. Gisteren een uur lang furmark gedraaid, en de laatste twintig minuten daarvan ook nog een cpu stresstest. Beiden op 100%. Was geen enkel probleem. Daarna nog twee uur gegamed, ook geen bsod gezien. Ik snap er niets van. Maar als het aan de voeding lag, zou ik snel een foutmelding verwachten met zowel gpu als cpu maximaal belast...
[ Voor 47% gewijzigd door DominoNL op 20-11-2018 09:18 ]
Dat is niet te missenDominoNL schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:13:
[...]
Met als remark dat "the mask" en "the joker" dezelfde persoon zijn, om alles even op de juiste manier in perspectief te zetten.
[...]
[ Voor 71% gewijzigd door Randleman op 20-11-2018 09:54 ]
Waarom dan?Randleman schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:38:
[...]
Mooi, maar ik zou de voeding wel vervangen binnen niet te lange tijd. Of hij ten tijde van release wel of niet goed was weet ik ook even niet meer, nu is hij zeker aan vervanging toe
[...]
My bad, dacht dat dat ding al 10 jaar oud was
Zoals dion_b al aangeeft het heeft heel weinig zin om overnieuw te beginnen. Het is uitgebreid besproken en de problemen met de voeding zijn meer dan bekend, als je ze niet kent dan heb je nogal wat gemist. Zoals je ook kunt zien is dat van Koen gewoon ontkracht dus heeft echt weinig zin om alles nogmaals te herhalen.
Paar berichten terug staat er inderdaad dat het het zelfde platform is en dat kun je ook wel zien aan de foto's.chim0 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 04:33:
Wil me nergens mee bemoeien, maar de voeding van @Bart ® is de Straight Power en de review van @-The_Mask- gaat over de Pure Power. Praten we dan nog steeds over dezelfde voeding/platform?
Een onstabiele voeding kan van allerlei problemen veroorzaken, BSOD, freeze, uitvallen. Volledig uitvallen van de PC heb je bijvoorbeeld als je de voeding overbelast waardoor de beveiliging in de voeding de voeding uitschakelt, dat is hier echter niet aan de orde.Bovendien komen BSOD's toch niet door een voeding? Dan valt idd de PC uit.
Hoeft niet, kan nog steeds de voeding zijn.Bart ® schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 06:48:
[...]
Ik ben inmiddels ook van mening dat de voeding het probleem niet is. Gisteren een uur lang furmark gedraaid, en de laatste twintig minuten daarvan ook nog een cpu stresstest. Beiden op 100%. Was geen enkel probleem. Daarna nog twee uur gegamed, ook geen bsod gezien. Ik snap er niets van. Maar als het aan de voeding lag, zou ik snel een foutmelding verwachten met zowel gpu als cpu maximaal belast...
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Foritain schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:08:
Enkel goede ervaringen met tig units uit Corsair RMx en de Seasonic Focus Plus Gold series. Waarom de Bitfenix nog zo gepusht wordt verbaast mij een beetje, marginaal inzicht in de structuur erachter doet je wenkbrauwen al fronzen. Leuke cases, soms leuke accessoires, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is (i.e. verder dan het technische aspect van de voeding) wel reden wat vraagtekens bij zo'n fundamenteel component.
edit: nadere uitleg volgt nog.
Help!!!! schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:24:
[...]
@Foritain Kun je bovenstaande zaken alsjeblieft ook onderbouwen en toelichten?
Komt de uitleg nog?Randleman schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:10:
[...]
Ben nu ook wel benieuwd. Je reactie voegt zonder uitleg niet veel toe aan dit topic. Hoor graag wat de reden is voor de negativiteit richting bitfenix.
Zo niet, kan de laster verwijderd worden?
Ik blijf wachten op je linkjes met andere problemen dan compatibiliteitsissues die een marginale populatie gebruikers omvat, wat je nu doet is gewoon ontwijken van verschaffen van informatie, hetgeen je Erik van Ballegoie eveneens kwalijk neemt. Nu ben je geen haar beter. Betreffende het bekrachten of ontkrachten van Koen zijn reactie, ik denk dat onze meningen en menig ander daarin verschillen, als ik zo naar de reacties kijk...-The_Mask- schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:51:
Zoals dion_b al aangeeft het heeft heel weinig zin om overnieuw te beginnen. Het is uitgebreid besproken en de problemen met de voeding zijn meer dan bekend, als je ze niet kent dan heb je nogal wat gemist. Zoals je ook kunt zien is dat van Koen gewoon ontkracht dus heeft echt weinig zin om alles nogmaals te herhalen.
Deze manier van discussie voeren moet toch wel een klap voor je imago zijn. Zowel hier als bij de buren daalt dat als een speer
[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 21-11-2018 20:44 ]
Ze noemen het wel een ander platform inderdaad.chim0 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 04:33:
Pure Power 9 = FSP/Fortron Raider
Straight Power E9 = FSP/Fortron Aurum
Maar als ik de interne foto's bekijk lijkt het inderdaad bizar gelijk.
Zat keus, meer dan 550W is niet nodig.Santee schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:30:
Ik zoek een voeding voor een 6600k i.c.m. een Vega 56. Denk aan ~550W-750W range (gewoon beetje ruim genomen) en budget €80-110. Veel voedingen zijn eigenlijk net te duur en ik kom snel uit op de Seasonic gold650/750W en Corsair RM650i.
Ik zou hiernaar kijken: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1130239;1130235/
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M of de 650w versieSantee schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:30:
Ik zoek een voeding voor een 6600k i.c.m. een Vega 56. Denk aan ~550W-750W range (gewoon beetje ruim genomen) en budget €80-110. Veel voedingen zijn eigenlijk net te duur en ik kom snel uit op de Seasonic gold650/750W en Corsair RM650i.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Corsair RM is ook altijd goed, maar voor slechts een paar euro meer zou ik de BQ nemen.Santee schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:35:
Wel gelijk andere reacties dan de standaard "Corsair RM" reactie die ik had verwacht. Bitfenix ken ik alleen van kasten, ik neem aan dat ze niet zelf hun voeding maken?
Bitfenix is prima als je wat meer wilt besparen.
Heeft te maken met de 2 aparte PEG kabels. Die heeft een RM550x niet. De Straight Power 11 550w en Bitfenix Whisper 550w wel. Cougar GX-F 550w overigens ook.Santee schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:35:
Wel gelijk andere reacties dan de standaard "Corsair RM" reactie die ik had verwacht. Bitfenix ken ik alleen van kasten, ik neem aan dat ze niet zelf hun voeding maken?
De Bitfenix Whisper heeft CWT als OEM met hetzelfde platform als de Corsair RMx 2018.
Je kunt toch gewoon dat topic of dit topic lezen, dat is toch niet zo moeilijk? Het is zo uitgebreid besproken dat ik het mij niet eens kan voorstellen dat jij het gemist hebt.Dietaahhhpro schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:16:
[...]
Ik blijf wachten op je linkjes met andere problemen dan compatibiliteitsissues die een marginale populatie gebruikers omvat, wat je nu doet is gewoon ontwijken van verschaffen van informatie, hetgeen je Erik van Ballegoie eveneens kwalijk neemt. Nu ben je geen haar beter. Betreffende het bekrachten of ontkrachten van Koen zijn reactie, ik denk dat onze meningen en menig ander daarin verschillen, als ik zo naar de reacties kijk...
Aurum S en Raider om precies te zijn, maar komt op hetzelfde neer qua prestaties en de componenten zijn ook bijna hetzelfde. Verschillen zijn minuscuul, Raider is van origine een cost down versie van Aurum S, met een lager rendement. 80PLUS Gold voor Aurum S en 80PLUS Silver voor Raider, later kwam daar dan ook nog een 80PLUS Bronze versie van.Randleman schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:25:
[...]
Ze noemen het wel een ander platform inderdaad.
Pure Power 9 = FSP/Fortron Raider
Straight Power E9 = FSP/Fortron Aurum
Maar als ik de interne foto's bekijk lijkt het inderdaad bizar gelijk.

Originele Raider

Originele Aurum S
Aurums S heeft een hoger rendement, zwart PCB en betere condensators. Maar dat zijn keuzes die be quiet! toch zelf maakt, met uitzondering van het rendement dan.
Ze kunnen dus prima een Raider met zwart PCB, betere fan en betere condensators bestellen. Dat zijn keuzes die je altijd wel hebt bij elke OEM in principe.
Neem aan dat je RMx bedoeld? RM was niet zo goed, prijs was vergelijkbaar met RMx, maar de kwaliteit en prestaties waren een heel stuk minder. Waar RMx high-end is, was RM vergelijkbaar qua prestaties en kwaliteit met product: Corsair CX series (2016). Tenminste als we het hebben over de 450W t/m 650W versies. Waarbij de CX dan ook nog eens een moderner LLC resonant design gebruikt, maar het alleen aflegt op geluidsproductie en niet modulair is.Santee schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:35:
AMD Nieuwsdiscussie
Ik kijk binnenkort nog even welke prijs het beste is. De Corsairs zijn nu vrij duur.
In de oudere RMx en RMi zat niet heel veel verschil, die gebruikten hetzelfde platform, waarbij RMi een betere fan, meerdere OCP's op de 12V heeft en de voeding via software is uit te lezen, dat geld trouwens voor alle Corsair voedingen met een i.Santee schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:55:
Oh ja ik bedoelde RMi of RMx, ik weet niet eens wat het verschil is
Ik kijk binnenkort nog even welke prijs het beste is. De Corsairs zijn nu vrij duur.
De nieuwe RMx van 2018 is anders, maar voor de consument is er weinig veranderd. Eigenlijk alleen dat de hogere vermogens wat korter zijn geworden en dat de 750W versie een tweede EPS connector heeft gekregen.
AMD Nieuwsdiscussie
Zou je de RM650x over de Straight power 11 650W aanbevelen of is het om het even?-The_Mask- schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:07:
[...]
In de oudere RMx en RMi zat niet heel veel verschil, die gebruikten hetzelfde platform, waarbij RMi een betere fan, meerdere OCP's op de 12V heeft en de voeding via software is uit te lezen, dat geld trouwens voor alle Corsair voedingen met een i.
De nieuwe RMx van 2018 is anders, maar voor de consument is er weinig veranderd. Eigenlijk alleen dat de hogere vermogens wat korter zijn geworden en dat de 750W versie een tweede EPS connector heeft gekregen.
Ligt eraan waar je waarde aan hecht. Corsair komt met 10 jaar garantie, be quiet! met 5 jaar. Daar staat tegenover dat be quiet! geen condensators in de kabels heeft geïntegreerd waardoor ze een stuk minder dik en onhandig zijn. Ook heeft be quiet! een betere fan, meerdere OCP's op de 12V en de be quiet! heeft geen Y kabels voor de PEG connectors. Dit ziet er beter uit en je hoeft minder weg te werken.Santee schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:08:
[...]
Zou je de RM650x over de Straight power 11 650W aanbevelen of is het om het even?
AMD Nieuwsdiscussie
Duidelijk verhaal. Ik denk dat ik deze week even in de gaten hou of er toevallig nog aanbiedingen voorbij komen, anders bestel ik deze bij Amazon (€104).-The_Mask- schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:23:
[...]
Ligt eraan waar je waarde aan hecht. Corsair komt met 10 jaar garantie, be quiet! met 5 jaar. Daar staat tegenover dat be quiet! geen condensators in de kabels heeft geïntegreerd waardoor ze een stuk minder dik en onhandig zijn. Ook heeft be quiet! een betere fan, meerdere OCP's op de 12V en de be quiet! heeft geen Y kabels voor de PEG connectors. Dit ziet er beter uit en je hoeft minder weg te werken.
Ik heb trouwens nog een lijstje gemaakt aangezien er soms wel aanbiedingen zijn. Wellicht dat het nog wel een andere voeding wordt, maar volgens mij kunnen al deze voeding een Vega wel aan? Ik ga nog wel even kijken welke kabels hebben met 2x8 pin op 1 kabel, die vallen af.
[ Voor 22% gewijzigd door Santee op 21-11-2018 11:13 ]
Alleen zullen de experts het waarschijnlijk geen goede review vinden, schat ik zo in. Maar blijft wel een goede voeding toch?
Los van alle copy-paste van de BQ info en weinig eigen tests, als je het ding niet openschroeft kun je weinig over de kwaliteit zeggen, geen idee of ie goed is.chim0 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 05:44:
Guru3D review van de Pure Power 11 > https://www.guru3d.com/ar...00-watt-psu-review,1.html
Alleen zullen de experts het waarschijnlijk geen goede review vinden, schat ik zo in. Maar blijft wel een goede voeding toch?
Hij lijkt stil en blijft werken bij pakweg 400W (65% van het label), dus extreem slecht is ie in ieder geval niet.
(maar daar heb je de "review" niet voor nodig
Here is an important post from Cmaris and Travis to shed some light on the FOCUS issue.
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=16238
Sorry, it is in EN.
Thank you.
Thanks for the link. I have an additional question. I was looking at the Seasonic line up and I read at several fora that the Ultra prime platinum 550-750w is basically the same as the Focus gold/platinum? The 850-1000W seem to have different internals. Could you explain what the actual differences are between this and this power supply except obviously looking different? Are these units affected by the same problems as the Focus gold in combination with an AMD Vega56/64?Seasonic schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:55:
Hi All,
Here is an important post from Cmaris and Travis to shed some light on the FOCUS issue.
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=16238
Sorry, it is in EN.
Thank you.
Thank you in advance!
Heb afgelopen dagen wat rond gekeken voor een PC upgrade. Dat is inmiddels gelukt maar weet alleen niet of mijn voeding nog goed genoeg is voor de nieuwe onderdelen.
Dit is mijn huidige build:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 216,59 | € 216,59 |
1 | MSI B85-G41 PC Mate | € 0,- | € 0,- |
1 | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G | € 439,50 | € 439,50 |
1 | Corsair Carbide 100R Silent Edition | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 64,- | € 64,- |
1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 93,47 | € 93,47 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 898,36 |
Nu ga ik wat onderdelen vervangen en dan komt er dit in:
1 | AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed | € 212,35 | € 212,35 |
1 | MSI B450 Tomahawk | € 106,99 | € 106,99 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 139,90 | € 139,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 459,24 |
Dus kan mijn voeding dit nog aan, of is het toch verstanding een nieuwe te kopen?
Huidige is nog prima zolang je niet flink wil overklokken.Thatzombii schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:39:
Dus kan mijn voeding dit nog aan, of is het toch verstanding een nieuwe te kopen?
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb een i5 2500k en een GTX1080. Deze draait normaal op een pricewatch: Seasonic G-series 450 watt maar die heb ik wegens omstandigheden even niet beschikbaar. 430W zou voldoende moeten zijn, maar de Antec heeft maar 1 6-pins PCI stekker. Is de voeding voldoende om een maandje te draaien?
Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.
Lijkt mij onverstandig.amas schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:07:
Ik heb tijdelijk een voeding nodig voor mijn PC. Ik kwam deze v&a tegen: V&A aangeboden: 430W Antec Earthwatts EA-430D Green 80+ Bronze.
Ik heb een i5 2500k en een GTX1080. Deze draait normaal op een pricewatch: Seasonic G-series 450 watt maar die heb ik wegens omstandigheden even niet beschikbaar. 430W zou voldoende moeten zijn, maar de Antec heeft maar 1 6-pins PCI stekker. Is de voeding voldoende om een maandje te draaien?
V&A aangeboden: Antec VPF Series 450W is wel een prima keuze.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik weet dat het niet de beste voeding is, maar ik koos deze omdat het in de buurt was en ik hem op kon halen. Scheelt veel gedoe met opsturen enzo. Is het echt zo onverstandig?-The_Mask- schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:31:
[...]
Lijkt mij onverstandig.
V&A aangeboden: Antec VPF Series 450W is wel een prima keuze.
Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.
Anders zegt ie het niet. Hij heeft hem tenslotte zelf gereviewd.
Die Green lijkt me niet alleen veel te oud, maar ook kwalitatief veel minder. Je kan beginnen met vragen of ie hem voor 25 euro wil opsturen, kijken wat ie zegt. Die Green is duidelijk veel te duur als je voor 5 euro meer deze kan krijgen die niet alleen nieuwer is, maar blijkbaar ook veel beter. Zou hem zelf willen kopen, maar helaas geen doekoe.
[ Voor 5% gewijzigd door chim0 op 23-11-2018 17:16 ]
De voeding kan het zelfs niet eens doen. het is al over de tijd van 'levensduur' heen.amas schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:04:
[...]
Ik weet dat het niet de beste voeding is, maar ik koos deze omdat het in de buurt was en ik hem op kon halen. Scheelt veel gedoe met opsturen enzo. Is het echt zo onverstandig?
wil zoiets nog niet gratis hebben.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Nou hoe wil je de videokaart bijvoorbeeld aansluiten? Welke GTX 1080 heb je trouwens?amas schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:04:
[...]
Ik weet dat het niet de beste voeding is, maar ik koos deze omdat het in de buurt was en ik hem op kon halen. Scheelt veel gedoe met opsturen enzo. Is het echt zo onverstandig?
AMD Nieuwsdiscussie
MOLEX -> PCI-e adapter. Heb ik vaker gebruikt, zolang de 12V lijn maar genoeg stroom kan leveren werkt dat wel.-The_Mask- schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:07:
[...]
Nou hoe wil je de videokaart bijvoorbeeld aansluiten? Welke GTX 1080 heb je trouwens?
Ik heb de pricewatch: Palit GeForce GTX 1080 GameRock 8GB
Niet helemaal je moet ook rekening houden met de stroom die je door de draden en molex connector trekt. We hebben juist PEG connectors de laatste 15 jaar of zo juist omdat ze veel hogere stromen aan kunnen dan een molex connector. En ook elk verloopje is weer een extra zwak punt.amas schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:24:
[...]
MOLEX -> PCI-e adapter. Heb ik vaker gebruikt, zolang de 12V lijn maar genoeg stroom kan leveren werkt dat wel.
AMD Nieuwsdiscussie
Die hoor je aan te sluiten met één 8-pin + één 6-pin (PCIe/VGA connector aan kabel) ik zou daar toch een goede voeding/psu voor aanschaffen: Niet-modulair: oaamas schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:24:
[...]
MOLEX -> PCI-e adapter. Heb ik vaker gebruikt, zolang de 12V lijn maar genoeg stroom kan leveren werkt dat wel.
Ik heb de pricewatch: Palit GeForce GTX 1080 GameRock 8GB
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
Ik heb normaal ook een goede voeding, de pricewatch: Seasonic G-series 450 watt, maar die heb ik nu even niet voorhanden. Waardoor ik tijdelijk (1 à 2 maandjes) wat anders nodig heb. Ik hoopte goedkoop wat te vinden tweedehands. De advertentie van The-Mask lijkt me wel wat.Hackus schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:37:
[...]
Die hoor je aan te sluiten met één 8-pin + één 6-pin (PCIe/VGA connector aan kabel) ik zou daar toch een goede voeding/psu voor aanschaffen: Niet-modulair: oa
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
Oké, dat is een optie dan. heeft dual 12v Rail, dus kun je de GPU wel op aansluiten.amas schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:36:
[...]
Ik heb normaal ook een goede voeding, de pricewatch: Seasonic G-series 450 watt, maar die heb ik nu even niet voorhanden. Waardoor ik tijdelijk (1 à 2 maandjes) wat anders nodig heb. Ik hoopte goedkoop wat te vinden tweedehands. De advertentie van The-Mask lijkt me wel wat.
(gebruik de kabels/connectoren van de voeding, en ga niet met verloop/adapter in de weer)
En met meer of minder rails kan dat niet? Of wat probeer je te zeggen?Hackus schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:46:
[...]
Oké, dat is een optie dan. heeft dual 12v Rail, dus kun je de GPU wel op aansluiten.
AMD Nieuwsdiscussie
1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 163,50 | € 163,50 |
1 | ASRock B450M Pro4 | € 74,95 | € 74,95 |
1 | Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G | € 155,- | € 155,- |
1 | Sharkoon CA-M Zilver | € 48,- | € 48,- |
1 | Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart | € 6,65 | € 6,65 |
1 | G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB | € 61,- | € 61,- |
1 | Seasonic Focus Gold 450W | € 63,99 | € 63,99 |
1 | Samsung 970 Evo 500GB | € 105,95 | € 105,95 |
1 | Arctic Silver Céramique 2 (2,7g) | € 3,56 | € 3,56 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 682,60 |
Daar had ik de Seasonic Focus Gold (niet Plus) voor uitgekozen, maar Uszka suggereerde dat die voeding niet zo goed was (en suggereerde in plaats daarvan de Bitfenix Formula Gold, maar die is dan weer niet modulair). Als alternatieven heb ik de volgende voedingen gevonden, en nu ben ik benieuwd of men in deze draad daar nog commentaar op heeft:
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 400W
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM
pricewatch: Corsair TX550M V2
De Corsair is 2 cm korter dan de beide Pure Powers, wat wel handig is in een kleine kast met weinig ruimte. En modulair lijkt me sowieso handig voor installatie (minder gedoe) en ventilatie.
Wat denken jullie?
Prima voedingen, al is de Formula Gold inderdaad net iets beter dan de Corsair. En dan inderdaad de bequiet! CM variant voor modulair.Wat denken jullie?
[ Voor 59% gewijzigd door chim0 op 27-11-2018 11:56 ]
Mocht je samen met het moederbord tegen vergoeding van de verzendkosten hebben. Voor jouw huidige systeem een prima voeding en 100x beter dan wat je nu hebt. De Seasonic nieuw nieuw kopen zou ik idd niet adviseren.chim0 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:34:
Laat ik beschaafd houden want ik woon al 30 jaar in Nederland maar op dit soort momenten komen Balkan instincten naar boven, maar diezelfde Uszka probeerde mij een Focus aan te smeren dus ik zou zijn advies lekker links laten liggen en afwachten wat anderen te zeggen hebben. Hij zal wel denken dat ik uit het Pieter Baancentrum ben ontsnapt of zo.
Zo klonk het wel, maar in dat geval mijn welgemeende excuus.Uszka schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:40:
[...]
Mocht je samen met het moederbord tegen vergoeding van de verzendkosten hebben. Voor jouw huidige systeem een prima voeding en 100x beter dan wat je nu hebt. De Seasonic nieuw nieuw kopen zou ik idd niet adviseren.
Waarom trouwens zo'n dure voeding voor verzendkosten wegdoen? Je kan er toch wel meer voor krijgen voor een wat oudere PC? Niet zo oud als die van mij, maar tot max 5 jaar?
[ Voor 14% gewijzigd door chim0 op 27-11-2018 11:58 ]
Hoe klinktchim0 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:45:
[...]
Nou, zo klonk het anders niet. Nou ja, excuus dan, maar nee bedankt.
dan?Uszka schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:03:
Als je interesse hebt in een pricewatch: Asus M4A785TD-V EVO en pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold hoor ik het wel.
Zo duur is die nu ook weer niet. Heb hem vrij scherp kunnen kopen vlak na de launch.. Waarom trouwens zo'n dure voeding voor verzendkosten wegdoen?
Mijn gedachte was om het jou te gunnen maar dan niet. Heb er inmiddels een andere bestemming voor.Je kan er toch wel meer voor krijgen voor een wat oudere PC? Niet zo oud als die van mij, maar tot max 5 jaar?
Ik wil hem wel van je overnemen tegen verzendkosten. krijg je er nog €10,- bij voor de moeiteUszka schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:40:
[...]
Mocht je samen met het moederbord tegen vergoeding van de verzendkosten hebben. Voor jouw huidige systeem een prima voeding en 100x beter dan wat je nu hebt. De Seasonic nieuw nieuw kopen zou ik idd niet adviseren.

Je zegt "inderdaad", maar volgens mij heeft tot nu toe niemand iets gezegd over de Corsair? En de Corsair is ook modulair.chim0 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:34:
[...]
Prima voedingen, al is de Formula Gold inderdaad net iets beter dan de Corsair. En dan inderdaad de bequiet! CM variant voor modulair.
Uszka's advies aan mij om de Focus Gold 450 niet te nemen ging niet over de Focus PLUS 550 Gold die hij zelf aanbood: echt verwarrende namen, I know! Maar voor zover ik het heb begrepen is de niet-Plus-serie slechter dan de Plus-serie, en is de niet-Plus 450 mogelijkerwijs nog extra slecht. Maar ondertussen nog steeds beter dan de gemiddelde voeding waarschijnlijk!
Hij zegt dat hij er al een andere bestemming voor heeft gevonden.Randleman schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:20:
[...]
Ik wil hem wel van je overnemen tegen verzendkosten. krijg je er nog €10,- bij voor de moeite
[ Voor 16% gewijzigd door Cerberus_tm op 27-11-2018 16:24 ]
De server is al wat ouder maar wel eenvoudig: bevat 3 3,5" HDs (samsung Spinpoints en WD Red's). Het geheel trekt IDLE nu ca 50 watt.
Ik ben toch geneigd om er een ATX voeding in te zetten en niet voor een Pico PSU te gaan. Ik twijfel tussen de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 300W en de pricewatch: Cooler Master V Series V550
Aan die 300w heb ik al een overkill aan vermogen maar ik begrijp dat die Coolermaster zuiniger is op laag vermogen.
Veronderstellend dat mijn huidige voeding een rendement heeft van ca 50% (ATX no label) gebruikt het systeem in IDLE zo'n 30 watt. (wat logisch op mij overkomt)
30 watt bij een rendement van 70% = 43 watt uit de WCD
30 watt bij een rendement van 80% = 38 watt uit de WCD.
Dus als het rendement verschil tussen die 2 voedingen 10% is bij ca 30 watt levert dat een winst van 5 watt/uur -> ca 3600w per maand (is ca 90 cent). Dit resulteert in een terugverdientijd van ca 4 jaar.
Is het dan nog steeds verstandig om de betere, dus coolermaster te kopen? Of klopt mijn redenatie van geen kanten?
Quod licet lovi, non licet bovi
Uszka in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"Cerberus_tm schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:23:
[...]
Je zegt "inderdaad", maar volgens mij heeft tot nu toe niemand iets gezegd over de Corsair? En de Corsair is ook modulair.
En semi-modulair volgens mij, maar zoals gezegd zijn er betere voor die prijs. Is ook niet echt stil volgens mij.
Die 450W weet ik niet. Ik weet niet of er een goede review van is. De Focus 550 had problemen met bepaalde videokaarten, maar volgens Sesonic zou het opgelost moeten zijn met een verbeterde versie?Uszka's advies aan mij om de Focus Gold 450 niet te nemen ging niet over de Focus PLUS 550 Gold die hij zelf aanbood: echt verwarrende namen, I know! Maar voor zover ik het heb begrepen is de niet-Plus-serie slechter dan de Plus-serie, en is de niet-Plus 450 mogelijkerwijs nog extra slecht. Maar ondertussen nog steeds beter dan de gemiddelde voeding waarschijnlijk!
Als je huidige voeding 50% doet, dan is de last 33,3W (DC = gelijkstroom), want 33,3 * 1,5 = 50W.
Een PicoPSU heeft een rendement van ca 84% bij 22,5W en hoger (bron:hardware.info).
33,3W last zal dan 38,7W verbruiken aan de stekker. Dus het verschil met een 50% efficiente voeding zou 11,3W zijn (50-38,7 = 11,3).
Elke Watt winst bespaart € 2 euro per jaar. Dus € 22,67 per jaar.
Het voordeel van PicoPSU is wanneer je overgaat naar nieuwe zuinige schijven (2.5" of SSD) je systeem nog veel zuiniger zal worden en de besparing nog groter. Bepaalde 2.5" schijven in externe behuizingen kun je eruit halen en inzetten als SATA (Seagate/Maxtor); ze kosten evenveel als losse 3.5" disks die 3 keer meer verbruiken onder idle.
Waar je rekening mee moet houden is hoeveel vermogen je disks nodig hebben om op te starten. Dat bepaalt in grote mate welke PicoPSU je nodig hebt. Een PicoPSU 80/60 kit kost evenveel als een goedkope ATX voeding, maar een PicoPSU 160-XT met bijvoorbeeld een Leicke 120W 12V adapter (beide verkrijgbaar bij amazon.de) is duurder, vergelijkbaar met de V550. De PicoPSU is niet zuiniger dan een goede ATX voeding bij 40W, maar wel bij <20W. Het is mogelijk om een server te draaien onder 15W met 6 x 5TB aan opslag die idle slechts 6,6W(!) verbruiken.
De upgradebestendige oplossing is volgens mij daarom een PicoPSU. Het eigenlijk tamelijk ouderwets om overmaatse ATX voedingen te gebruiken. Helaas snurkt de voedingindustrie erg hard als het gaat om zuinige ATX voedingen van 150W en minder.
Als het goed is, is men wel bezig met een grote overhaul toch ? ATX 2.6 die in 2020/2021 zou moeten komen
Is daar al wat meer over bekend ?
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Bedankt voor je suggestie. Ik ga dan toch nogmaals maar eens kijken wat er exact aan hardware in zit en of ik een idee kan krijgen van het verbruik tijdens boot.mrmrmr schreef op woensdag 28 november 2018 @ 04:22:
@MrDry
Als je huidige voeding 50% doet, dan is de last 33,3W (DC = gelijkstroom), want 33,3 * 1,5 = 50W.
Een PicoPSU heeft een rendement van ca 84% bij 22,5W en hoger (bron:hardware.info).
33,3W last zal dan 38,7W verbruiken aan de stekker. Dus het verschil met een 50% efficiente voeding zou 11,3W zijn (50-38,7 = 11,3).
Elke Watt winst bespaart € 2 euro per jaar. Dus € 22,67 per jaar.
Het voordeel van PicoPSU is wanneer je overgaat naar nieuwe zuinige schijven (2.5" of SSD) je systeem nog veel zuiniger zal worden en de besparing nog groter. Bepaalde 2.5" schijven in externe behuizingen kun je eruit halen en inzetten als SATA (Seagate/Maxtor); ze kosten evenveel als losse 3.5" disks die 3 keer meer verbruiken onder idle.
Waar je rekening mee moet houden is de hoeveel vermogen je disks nodig hebben om op te starten. Dat bepaalt in grote mate welke PicoPSU je nodig hebt. Een PicoPSU 80/60 kit kost evenveel als een goedkope ATX voeding, maar een PicoPSU 160-XT met bijvoorbeeld een Leicke 120W 12V adapter (beide verkrijgbaar bij amazon.de) is duurder, vergelijkbaar met de V550. De PicoPSU is niet zuiniger dan een goede ATX voeding bij 40W, maar wel bij <20W. Het is mogelijk om een server te draaien onder 15W met 6 x 5TB aan opslag die idle slechts 6,6W(!) verbruiken.
De upgradebestendige oplossing is volgens mij daarom een PicoPSU. Het eigenlijk tamelijk ouderwets om overmaatse ATX voedingen te gebruiken. Helaas snurkt de voedingindustrie erg hard als het gaat om zuinige ATX voedingen van 150W en minder.
Wellicht is een Pico PSU dan toch juiste keus
Quod licet lovi, non licet bovi
Uit online calculators komt naar voren dat het net wel/niet zou moeten kunnen. Iemand advies?
1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 149,95 | € 149,95 |
1 | ASRock AB350M Pro4 | € 67,50 | € 67,50 |
1 | Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) | € 238,99 | € 238,99 |
1 | Cooler Master MasterBox Lite 5 | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15 | € 95,- | € 95,- |
1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 49,99 | € 49,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 646,33 |
Oordeel zelf maar of je de review goed genoeg vindt..
https://nl.hardware.info/...review-klein-en-heel-fijn
Deze lijkt mij beter:
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=567
1600X + RX 580 = net iets minder dan 300w tijdens gamen. Dus geen probleemlookslikeyou schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:57:
Vorige videokaart (1060 6gb) is kapot gegaan. Nu een nieuwe gekocht (Zie lijst). Alleen zie nu dat deze kaart meer verbruikt dan de 1060. Zoude voeding voldoende zijn? Of wordt het (te) krap?
Uit online calculators komt naar voren dat het net wel/niet zou moeten kunnen. Iemand advies?
[ Voor 5% gewijzigd door Randleman op 30-11-2018 10:04 ]
De nieuwe SF600 platinum ziet er goed uit, kost hetzelfde als een fullsize platinum Focus Plus Gold, doet het erg goed in alle tests en heeft individueel gesleevde kabels. Als dit niet al op zichzelf een interessant product is in de Platinum voedingenmarkt, belooft dit wellicht veel goeds voor de kabels op komende Corsair voedingen?
Als corsair hun RMx serie zou leveren met individueel gesleevde kabels zou ie nog wel een stuk interessanter worden.
Share and Enjoy!
Zou wel erg gaaf zijn inderdaad! En dan maar duimen dat ze niet gaan besparen op andere onderdelen om die sleeved kabels mee te leveren.GreNade schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:34:
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=567
De nieuwe SF600 platinum ziet er goed uit, kost hetzelfde als een fullsize platinum Focus Plus Gold, doet het erg goed in alle tests en heeft individueel gesleevde kabels. Als dit niet al op zichzelf een interessant product is in de Platinum voedingenmarkt, belooft dit wellicht veel goeds voor de kabels op komende Corsair voedingen?
Als corsair hun RMx serie zou leveren met individueel gesleevde kabels zou ie nog wel een stuk interessanter worden.
Edit 1-12-2018: Even een test gedraaid met zowel CPU als GPU load als referentie;
Idle draait mijn pc ~80 watt
CPU load: ~310 watt (met behulp van prime 95, gpu idle)
GPU load: ~420 watt (furmark, cpu load ~15%)
CPU + GPU load: ~620-635 watt

Is een goedkope meter, dus hoe betrouwbaar deze is?...
1 | Intel Core i9-9900K Boxed | € 595,- | € 595,- |
1 | Asus ROG Maximus XI Hero | € 310,99 | € 310,99 |
1 | NZXT Kraken X62 (met AM4 support) | € 146,20 | € 146,20 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 | € 276,- | € 276,- |
1 | Samsung 850 EVO 1TB | € 309,99 | € 309,99 |
1 | Samsung 970 Evo 1TB | € 251,- | € 251,- |
1 | Sandisk Ultra II SSD 960GB | € 194,99 | € 194,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.084,17 |
(crosspost van Tortelli in "Gaming pc budget €3000", maar wel interessant denk ik
635W keer 91% efficienctie van de voeding = 575W.
Een 2080ti verbruikt met furmark tegen de 300W (en sommige modellen zelfs 350W)
De 9900k met overklok gaat ook richting 200W.
50-100W voor de rest.
Eisen/wensen
80Plus gold
(Semi) modulair
Prijs max 65-70 euro
De voeding moet de volgende hardware van prik gaan voorzien:
AMD Ryzen 5 2600
ASRock B450M
2x8GB geheugen
Geforce GTX1050Ti
Max 2 HDD’s en 3 SSD (nu 1 hdd en 1 ssd)
Als vervanging had ik zelf de volgende voedingen op het oog:
pricewatch: Seasonic Focus Gold 450W
+ modulair, voldoet aan alle criteria
- ik lees hier dat de focus gold problemen kan geven
+ modulair, voldoet aan de wensen
- is 400 niet te krap bij een eventuele GPU upgrade?
Verder hebben we nog de normale Be Quiet Pure power en de Bitfenix formula gold. De laatste lijkt slecht leverbaar (weinig aanbieders en weinig voorraad). Is daar een opvolger voor?
Concreet de vragen:
Zijn de door mij uitgezochte voedingen een goede keus, of zijn er alternatieven die beter zijn?
Is 400 watt voeding genoeg voor mijn systeem, ook na een eventuele midrange GPU upgrade of bijplaatsen van extra drives?
De wijzen komen uit het Oosten!
Die Pure Power is een goede keus. Een 7700K @ 4.9ghz i.c.m. een 1080 doet zo'n 300w totaal tijdens gamen. Dus ja met jouw setup is het heel ruim. Qua upgrade ligt het er natuurlijk aan welke GPU. Maar een RTX 2070 moet geen probleem zijn.NoepZor schreef op zondag 2 december 2018 @ 09:01:
Ik had een Corsair TX550M V2 besteld bij Amazon voor 57 euro. Nu wordt deze door omstandigheden niet geleverd en ben ik op zoek naar een alternatief:
Eisen/wensen
80Plus gold
(Semi) modulair
Prijs max 65-70 euro
De voeding moet de volgende hardware van prik gaan voorzien:
AMD Ryzen 5 2600
ASRock B450M
2x8GB geheugen
Geforce GTX1050Ti
Max 2 HDD’s en 3 SSD (nu 1 hdd en 1 ssd)
Als vervanging had ik zelf de volgende voedingen op het oog:
pricewatch: Seasonic Focus Gold 450W
+ modulair, voldoet aan alle criteria
- ik lees hier dat de focus gold problemen kan geven
+ modulair, voldoet aan de wensen
- is 400 niet te krap bij een eventuele GPU upgrade?
Verder hebben we nog de normale Be Quiet Pure power en de Bitfenix formula gold. De laatste lijkt slecht leverbaar (weinig aanbieders en weinig voorraad). Is daar een opvolger voor?
Concreet de vragen:
Zijn de door mij uitgezochte voedingen een goede keus, of zijn er alternatieven die beter zijn?
Is 400 watt voeding genoeg voor mijn systeem, ook na een eventuele midrange GPU upgrade of bijplaatsen van extra drives?
Die Focus Gold ken ik niet en zijn ook geen fatsoenlijke reviews over te vinden. Maar als we naar zijn broer, de plus versie, kijken zou ik deze voor de zekerheid vermijden en gewoon voor de Be Quiet gaan.
1 | Intel Core i7-7700K Boxed | € 377,50 | € 377,50 |
1 | Asus Z170I Pro Gaming | € 150,10 | € 150,10 |
1 | Gigabyte GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 6G | € 291,50 | € 291,50 |
1 | Fractal Design Define Nano S Zwart Window | € 60,99 | € 60,99 |
1 | NZXT Kraken X62 (met AM4 support) | € 146,20 | € 146,20 |
1 | NZXT Aer RGB120 Starter Pack | € 62,- | € 62,- |
1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 120,- | € 120,- |
1 | Corsair SF450 | € 78,50 | € 78,50 |
1 | Samsung 850 EVO 1TB (incl. installatiekit) | € 369,- | € 369,- |
1 | Samsung 960 Pro 512GB | € 170,35 | € 170,35 |
1 | Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133) | € 24,95 | € 24,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.851,09 |
https://nl.hardware.info/...-de-voedingenmarkt-binnen
En hier een betere review van de nieuwe Asus voeding:
https://www.kitguru.net/c...eavily-modified-seasonic/
Intel Core i7-7820X @ 4.3GHzYaYo86 schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:38:
Ik zou graag mijn GTX 1060 willen vervangen met een RTX 2070. Zou mijn voeding dan voldoende zijn of is een 550watt veiliger? Ook las ik dat een 2x8 pin wenselijker is dan een 2x 6+2 pin. Klopt dat?
RTX 2070 FE
= ~342W tijdens gamen.
Gaat dus makkelijk met jouw setup
[ Voor 3% gewijzigd door Randleman op 03-12-2018 13:37 ]
Vandaag ben ik pas in de gelegenheid geweest om de nieuwe onderdelen te testen wat helaas niet vlekkeloos verliep. Tijdens het draaien van Heaven en 3DMark Timespy benchmarks start mijn pc spontaan opnieuw op. Ook bij het spelen van AC: Oddyssey herstart de pc binnen 1 minuut. In het RX Vega ervaringen topic zijn er meerdere mensen die problemen hebben met de Gigabyte vega 56 echter lijkt het daar meer om het vastlopen van de pc en BSOD te gaan. Dit heb ik geen één keer gehad. Hierdoor vind ik het lastig om uit te sluiten wat nou de oorzaak is van deze restarts.
Wat ik heb geprobeerd:
- Nieuwste gigabyte bios geflashed
- Verschillende combinaties van 2 8-pins kabels van de voeding naar de GPU (momenteel op 12V3 35A en 12V4 35A beiden 1 kabel aangesloten)
- Oude GPU getest met nieuwe voeding: geen restarts (pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G)
- Undervolten
- Meerdere malen DDU in safe mode
Wat mij ook opviel is dat er bij het in- en uitschakelen van de PC een klik geluid uit de voeding komt, is dit normaal? Hetzelfde geluid hoor ik bij de restarts. Mijn vorige voeding deed dit namelijk niet.
Het blijft voor mij dus onduidelijk waar nou het probleem zit, in de GPU of toch in de nieuwe voeding. Met name doordat ik het idee heb dat het spontaan herstarten van de PC veroorzaakt wordt door beveiliging van de voeding. Mijn kennis is echter onvoldoende toereikend hiervoor en dus hoop ik dat jullie eventueel nog nieuwe inzichten hebben.
AMD Nieuwsdiscussie
Toch wel? Ondanks dat ik geen problemen heb met mijn oude videokaart in combinatie met de nieuwe voeding? Heeft dat dan te maken met het feit dat die veel minder verbruikt dan de Vega denk je?
Enige manier om het zeker te weten is zeker een andere voeding testen? Nou heb ik alleen nog mijn Be Quiet system power 7 400W liggen. Hiermee durfde ik het in eerste instantie al niet aan. Kan ik veel kwaad doen als ik het uit probeer met deze oude PSU?
Ja vaak genoeg zie je een defect alleen naar voren komen als je de voeding zwaarder belast.JuriS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:06:
[...]
Toch wel? Ondanks dat ik geen problemen heb met mijn oude videokaart in combinatie met de nieuwe voeding? Heeft dat dan te maken met het feit dat die veel minder verbruikt dan de Vega denk je?
Ja.Enige manier om het zeker te weten is zeker een andere voeding testen?
Ik zou het ook niet doen, het is ook zeker geen goede of stabiele voeding.Nou heb ik alleen nog mijn Be Quiet system power 7 400W liggen. Hiermee durfde ik het in eerste instantie al niet aan. Kan ik veel kwaad doen als ik het uit probeer met deze oude PSU?
AMD Nieuwsdiscussie
https://nl.hardware.info/...1200-watt-van-silverstone
Verder nog geen info over te vinden.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik zit er aan te denken om een tweedehands 1080Ti aan te schaffen, maar ik zit nu te twijfelen of mijn voeding wel voldoende is. Ik heb de volgende onderdelen:
Ryzen 2600 @3.9ghz,
B450 MSI Tomahawk
2 x 8GB DDR-4 3200
SSD 250 Gb + M2 SSD 500gb
1x HDD 2 TB 7200rpm
3x 120mm en 1x 200mm fans met led
Zou de voeding voldoende zijn om hier een 1080Ti bij te plaatsen of raden jullie me aan om een andere te kopen? De voeding is momenteel een maand oud.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
AMD Nieuwsdiscussie
Ben na 16 jaar Apple guy te zijn geweest helemaal brand new in de WIndows wereld, met nog redelijke pijn in mijn hart maar voor gezonde redenen. Ben een freelance ontwerper die zich steeds meer verdiept in Cinema 4D met Octane renderer en Apple laat mij simpelweg in de steek qua specs en zeker pricing. Dat heeft mij doen beslissen om over te stappen naar een beest van een machine die ik zelf ga bouwen met de volgende onderdelen:
Behuizing: Cooler Master MasterCase MC500M
Moederbord: MSI MEG X399 CREATION
CPU: AMD Ryzen Threadripper 2990wx
GPU: 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti 11G
RAM: Corsair Vengeance LPX 64GB Kit (4 x 16GB) DDR4 3200MHz
CPU Cooling: Corsair H115i RGB PLATINUM 280mm Liquid CPU Cooler
SSD: SAMSUNG 2TB 970 EVO 2280
Alleen rest de enige vraag nog, welke voeding bevelen jullie aan? Ik dacht aan 1200W zodat ik eventueel later nog een extra GPU kan aansluiten, of is dit een overkill? Welk merk, welk type etc?
Let me know!
AMD Nieuwsdiscussie
Een enorme prestatiewinst hoef je niet te verwachten. Maar uitgaande van drie van die high-end kaarten en eventueel overklokken dan kun je inderdaad wel denken aan een 1200W voeding.detrois03 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:01:
@-The_Mask- klinkt lekker als ik naar mijn specs kijk, maar mijn kennis daarover is niet groot genoeg om daar gelijk mee te beginnen. Dus niet gelijk, misschien in de toekomst wel. Weet niet of het de prestaties qua rendering enorm gaat verbeteren.
pricewatch: Corsair HX1200 V2
pricewatch: Corsair HX1200i
Zijn op dit moment erg goed geprijsd. Ze zijn beide intern bijna vergelijkbaar, verschillen zijn dat de HXi kabels heeft zonder condensators en daardoor iets gemakkelijker zijn weg te werken. En via Corsair Link kun je bij de HXi verbruik, spanningswaardes, efficiëntie en fan snelheid uitlezen. Voor het prijsverschil van een tientje is dat een leuke toevoeging.
Reviews:
https://www.tomshardware....sair-hx1200-psu,5102.html
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=523
https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/HX1000i/
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=394
(van de HX1200i zijn geen goede reviews gemaakt, maar zoals gezegd intern hetzelfde als de HX1200 en ook zo goed als hetzelfde als de HX1000i op de 200W na)
[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 08-12-2018 17:16 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Achtergrond: ik heb een dell precision T3600 workstation staan, met daarin dus zo'n voeding. Die wil ik graag upgraden zodat er genoeg vermogen is voor 2 GPUs.
Nou zat ik mij af te vragen, moet ik dan perse een psu uit die precision range hebben, of kan ik ook een willekeurige (dell?) server voeding gebruiken?
Ja, ik realiseer mij dat de fysieke afmetingen van de voedingen vaak verschillen. De vraag gaat dan ook meer over de aansluiting ervan. Die afmeting daar pas ik wel een mouw aan.
Ik heb de term "common slot" horen vallen, maar weet niet waar de spreekwoordelijke klepel hangt. Er blijkt opnieuw moeilijk informatie te vinden over deze standaard, als het al een standaard is. Gaat dit over de op een ouderwetse ISA insteekkaart lijkende aansluiting van de voeding? En hoe compatible is dit tussen verschillende merken?
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
Kun je wat meer info geven? Wat zijn de huidige specificaties van de PC? Welke upgrades wil je precies doen?
Welke voeding zit er nu in? Welk power distributie bord? Welke kabels zitten daarbij?
Als ik zo Google zie ik namelijk verschillende versies, dus als je kunt aangeven wat je nu hebt maakt dat het al een stuk gemakkelijker.
AMD Nieuwsdiscussie
Dat is een Seasonic Focus Plus Gold 550W gebaseerde voeding.Rene44 schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:57:
Heeft iemand ervaring met de Seasonic Prime Ultra serie? bv pricewatch: Seasonic Prime Ultra 550W Gold
AMD Nieuwsdiscussie
Thanks! Ziet er ook hetzelfde uit. Weet je wat de verschillen zijn, of is het gewoon een nieuwere versie?-The_Mask- schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:22:
[...]
Dat is een Seasonic Focus Plus Gold 550W gebaseerde voeding.
edit: ik vond wat uitspraken van een seasonic rep:
"We are sharing the FOCUS platform with some of the PRIME units. The platform has upgrades to make it in line to PRIME performance and warranty levels. This would be similar to Porsche using VW and Audi sourced engines & frames and upgrade them to meet Porsche standards."
Wat is er dan precies anders in de Prime vs de Focus?
"
Some of the upgrades....
Upgrade capacitors and other components
PRIME back panel so the DC cable capacitors are removed
Upgrade fan
Upgrade warranty
"
http://www.jonnyguru.com/...thread.php?t=14942&page=2
[ Voor 51% gewijzigd door Rene44 op 11-12-2018 00:43 ]
Ik had ook zo'n GB Vega56. Eerste keer dat het bij mij fout ging was het ook een harde reboot. Geen leven in de PC te krijgen. Zelfs zo dat ik op het moederbord de cmos gereset hebben. Daarna pas weer leven er in.JuriS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:54:
In het RX Vega ervaringen topic zijn er meerdere mensen die problemen hebben met de Gigabyte vega 56 echter lijkt het daar meer om het vastlopen van de pc en BSOD te gaan.
Nu tevreden met een Sapphire Nitro+ Vega56.
Mijn voeding was overigens een RM550x.
In principe is het gewoon een Seasonic Focus Plus Gold 550W zonder condensators in de kabels verwerkt, waarbij je twee tientjes meer betaald om de 2 jaar extra garantie te bekostigen.Rene44 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:26:
[...]
Thanks! Ziet er ook hetzelfde uit. Weet je wat de verschillen zijn, of is het gewoon een nieuwere versie?
edit: ik vond wat uitspraken van een seasonic rep:
"We are sharing the FOCUS platform with some of the PRIME units. The platform has upgrades to make it in line to PRIME performance and warranty levels. This would be similar to Porsche using VW and Audi sourced engines & frames and upgrade them to meet Porsche standards."
Wat is er dan precies anders in de Prime vs de Focus?
"
Some of the upgrades....
Upgrade capacitors and other components
PRIME back panel so the DC cable capacitors are removed
Upgrade fan
Upgrade warranty
"
http://www.jonnyguru.com/...thread.php?t=14942&page=2
Echter heb je voor hetzelfde geld als de Seasonic Focus Plus Gold 550W ook een Corsair RM550x 2018 en voor net wat minder dan een Seasonic Prime Ultra Gold 550W heb je ook een be quiet! Straight Power 11 550W, beide voedingen zijn simpelweg gewoon meer interessant dan de Seasonics.
AMD Nieuwsdiscussie
Maar wat precies maakt ze meer interessant? De Seasonic Focus Plus Gold komt in verschillende reviews terug als een zeer kwalitatief hoogstaande psu. 12 jaar garantie vs 5 van Be Quiet! straight power is ook een behoorlijk verschil. (Eerlijk gezegd een beetje te, over 5-7 jaar zullen vermogensbehoeften danig met nu verschillen dnek ik.) Ook al heeft Seasonic beetje gegoocheld met de naam, lijkt het wel een goede koop te zijn.-The_Mask- schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:47:
[...]
In principe is het gewoon een Seasonic Focus Plus Gold 550W zonder condensators in de kabels verwerkt, waarbij je twee tientjes meer betaald om de 2 jaar extra garantie te bekostigen.
Echter heb je voor hetzelfde geld als de Seasonic Focus Plus Gold 550W ook een Corsair RM550x 2018 en voor net wat minder dan een Seasonic Prime Ultra Gold 550W heb je ook een be quiet! Straight Power 11 550W, beide voedingen zijn simpelweg gewoon meer interessant dan de Seasonics.
Sorry, this is in English.
Thank you for your interest in our products. The FOCUS is a very popular platform right now in the BENELUX Retail market. BeQuiet and Corsair are both very reputable brands and provide excellent products.
We at times share platforms for a variety of reasons, such as achieve better scale, reach price points, etc..., but there is still a separation between PRIME and FOCUS. This is similar to Porsche/Audi/VW sharing platforms and engines. Each will tweak the platform to their needs.
The FOCUS 550 should be sufficient for you and you can rest assured that we have an excellent support for our products in case you do have any issues. You can always contact us via our homepage chat if you have any questions.
Thank you and have a nice day.
Verwijderd
1 | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 328,90 | € 328,90 |
1 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | € 135,- | € 135,- |
1 | MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G | € 533,05 | € 533,05 |
1 | WD Red WD30EFRX, 3TB | € 95,50 | € 95,50 |
1 | Fractal Design Meshify C | € 72,90 | € 72,90 |
1 | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 72,99 | € 72,99 |
1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 117,30 | € 117,30 |
1 | be quiet! Straight Power 11 550W | € 97,01 | € 97,01 |
1 | Crucial MX500 m.2 500GB | € 74,- | € 74,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.526,65 |
Ik heb in de desktop advies thread al wat feedback gehad op mijn eerste voedingskeuze en vervolgens deze thread bekeken. Ik heb mijn voedingkeuze vervolgens aangepast van de Corsair RMX550W naar de Be Quiet straight power 11 550W die er nu in zit.
De enige vraag die ik nog heb is of het raadzaam is een 650W voeding te nemen ipv een 550W (en zo ja, kan ik dan gewoon de 650W variant van deze Be Quiet nemen). Mogelijk dat ik in de toekomst nog upgrade naar een andere GPU/CPU of een extra schijf bijplaats. Ik ben niet van plan ooit meerdere GPU's te draaien. Ik denk dat ik ook niet ga overclocken.
Nodig? Absoluut niet. Maarja, voor die 8 euro zou ik het niet laten...Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:15:
Ik ben van plan onderstaande setup te kopen en ik heb een vraag die hopelijk hier beantwoord kan worden.
Ik heb in de desktop advies thread al wat feedback gehad op mijn eerste voedingskeuze en vervolgens deze thread bekeken. Ik heb mijn voedingkeuze vervolgens aangepast van de Corsair RMX550W naar de Be Quiet straight power 11 550W die er nu in zit.
De enige vraag die ik nog heb is of het raadzaam is een 650W voeding te nemen ipv een 550W (en zo ja, kan ik dan gewoon de 650W variant van deze Be Quiet nemen). Mogelijk dat ik in de toekomst nog upgrade naar een andere GPU/CPU of een extra schijf bijplaats. Ik ben niet van plan ooit meerdere GPU's te draaien. Ik denk dat ik ook niet ga overclocken.
Share and Enjoy!
De Seasonic Focus serie heeft nogal wat problemen, waarbij sommigen problemen zoals uitvallen bij hoge transient loads in de nieuwe geproduceerde versies opgelost zou moeten zijn. Maar problemen als hoge ripple in combinatie met sommige videokaarten nog steeds aanwezig is. Hoe dit precies zit is echter niet duidelijk. Seasonic blijft vaag en wil het probleem niet uitleggen. Oplossing die Seasonic aan bied voor mensen die vastlopers krijgen is een PEG kabel met flinke condensator. Daarnaast heeft Seasonic bespaart op de kabels door gebruik te maken van 18AWG draden voor een dubbele PEG connector en zijn schijnbaar de modulaire connectors ook niet gemaakt voor de hoge stroom die door zo'n connector kan. Ze hadden twee kabels met een enkele connector mee moeten leveren of betere modulaire connectors en 16AWG draden moeten gebruiken zoals veel andere fabrikanten doen.Rene44 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:02:
[...]
Maar wat precies maakt ze meer interessant? De Seasonic Focus Plus Gold komt in verschillende reviews terug als een zeer kwalitatief hoogstaande psu. 12 jaar garantie vs 5 van Be Quiet! straight power is ook een behoorlijk verschil. (Eerlijk gezegd een beetje te, over 5-7 jaar zullen vermogensbehoeften danig met nu verschillen dnek ik.) Ook al heeft Seasonic beetje gegoocheld met de naam, lijkt het wel een goede koop te zijn.
pricewatch: Cougar GX-F 550W
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 GS (V2)
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G2
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: Super Flower Leadex Gold 550W Gun Metal Grey
Gebruiken bijvoorbeeld of dikkere draden/betere connectors of hebben één connector per kabel.
Voordeel van de Corsair RM550x 2018 is dan dat de voeding stiller is dan de Focus Gold en niet de problemen heeft zoals hierboven omschreven. De be quiet! Straight Power 11 heeft dan als voordeel dat er geen condensators in de kabels zitten, twee kabels met elk één PEG connector worden gebruikt, een veel betere/hele goede fan in zit en meerdere over current protections op de 12V heeft.
Zelfs met de 450W Straight Power 11 heb je nog gewoon ruimte voor een normale CPU en videokaart overklok. 650W heb je pas echt nodig bij echt andere PC's. Denk aan Threadripper/Skylake X of GTX 1080 Ti, RTX 2080 Ti of Vega 64 en flink overklokken of twee GTX 2070's en flink overklokken.Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:15:
AMD Nieuwsdiscussie
Thanks! Ik ga door deze info kijken naar 1 van de alternatieven.-The_Mask- schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:40:
[...]
De Seasonic Focus serie heeft nogal wat problemen, waarbij sommigen problemen zoals uitvallen bij hoge transient loads in de nieuwe geproduceerde versies opgelost zou moeten zijn. Maar problemen als hoge ripple in combinatie met sommige videokaarten nog steeds aanwezig is. Hoe dit precies zit is echter niet duidelijk. Seasonic blijft vaag en wil het probleem niet uitleggen. Oplossing die Seasonic aan bied voor mensen die vastlopers krijgen is een PEG kabel met flinke condensator. Daarnaast heeft Seasonic bespaart op de kabels door gebruik te maken van 18AWG draden voor een dubbele PEG connector en zijn schijnbaar de modulaire connectors ook niet gemaakt voor de hoge stroom die door zo'n connector kan. Ze hadden twee kabels met een enkele connector mee moeten leveren of betere modulaire connectors en 16AWG draden moeten gebruiken zoals veel andere fabrikanten doen.
pricewatch: Cougar GX-F 550W
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 GS (V2)
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G2
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: Super Flower Leadex Gold 550W Gun Metal Grey
Gebruiken bijvoorbeeld of dikkere draden/betere connectors of hebben één connector per kabel.
Voordeel van de Corsair RM550x 2018 is dan dat de voeding stiller is dan de Focus Gold en niet de problemen heeft zoals hierboven omschreven. De be quiet! Straight Power 11 heeft dan als voordeel dat er geen condensators in de kabels zitten, twee kabels met elk één PEG connector worden gebruikt, een veel betere/hele goede fan in zit en meerdere over current protections op de 12V heeft.
[...]
Zelfs met de 450W Straight Power 11 heb je nog gewoon ruimte voor een normale CPU en videokaart overklok. 650W heb je pas echt nodig bij echt andere PC's. Denk aan Threadripper/Skylake X of GTX 1080 Ti, RTX 2080 Ti of Vega 64 en flink overklokken of twee GTX 2070's en flink overklokken.
Het zou handig zijn als je vermeld waar je het voor nodig hebt. Misschien kun je al uit met 450w voeding, of heb je zwaarder nodig...Rene44 schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:57:
Heeft iemand ervaring met de Seasonic Prime Ultra serie? bv pricewatch: Seasonic Prime Ultra 550W Gold
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.
Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.