Deze staat nu op max 45 graden voor de oude radiatoren boven, de vv gooit er 40 graden water in en krijgt dan 30 graden terug. Daardoor stookt de ketel maar kort om de vloer warm te krijgen en is dan weer de rest van de dag uit. Beneden wordt prima warm met 35, daar ben ik niet bang voor. Boven is een ander verhaal i.v.m. de oude radiatoren. Maar, doordat de thermostaat beneden hangt wordt er nu boven niet verwarm als de beneden etage op temperatuur is. Het gevolg daarvan is dat het boven ongeveer een graad kouder is dan beneden maar wel constant blijft. In de praktijk houdt de ketel het water rond de 30-40 graden. Goede tip, ik ga kijken of ik de temperatuur nog verder om laag kan krijgen.
Je begrip van de COP is verkeerd, het gaat hierbij om een verhoudingsgetal:
verkregen warmte (kWh) / ingezette elektrisch energie (kWh)
Ga dit eerst nog opzoeken!
Nee ik begreep dit goed (denk ik

), maar dank voor de uitleg. Mijn tekst was wat onhandig gekozen

1kwh stroom erin, 5kwh aan energie eruit (COP 5), dus 19 cent stroomkosten voor 5kwh aan energie. Dat had via gas ongeveer 0,5 m3 gekost en dus 50% van ~65 cent, ofwel 32,5 cent. (Bij ~10kwh/m3 gas). Bij een COP van 3 heb je dan nog net winst t.o.v. gas. Lager en gas was goedkoper geweest.
Bij zonneenergie echter, met 10cent terugleververgoeding en voldoende overschot, zit je met een COP van 2 al goed. Bij een mixvan 50-50 eigen en gekochte stroom zit je met een COP van 2.5 ook nog positief. Derhalve zit ik bij een warmtepomp van een COP van 2,6 bij -7 bijna altijd positief (exclusief aanschaf).
Een zgn. buffervat (tank?) is qua inhoud niet bedoeld om warmte voor langere tijd (meerdere uren) op te slaan.
Het dient voornamelijk voor de hydraulische ontkoppeling van warmtepomp en cv-installatie.
Een boilervat is wat totaal anders (bevat drinkwater) en is bemeten op het warmwaterverbruik per dag.
Probeer dit in kaart te brengen! (Tip: douchebeurt/bad op gasmeter aflezen).
Aah daar heb ik zeker verwarring. Warm water verbruik per dag is 0,5 bad van 150L (zelden vol ivm baby) en 1 (2 per 2 dagen) douche van 10minuten douchen komt rond de 75 liter uit. Dus de piek is 1 bad + 2 douches ofwel 300L maar meestal zal het 150-225 liter per dag zijn. Thanks!