Mijn eerste grafiekjes uit de Nibe F2120 WP. Log ze nu nog met USB stick. Als ik er tijd voor ga krijgen sluit ik de modbus unit aan die ik dan ga koppelen met domotica, krijg ik vast ook mooie grafiekjes.
Deze zijn nog met verwisselde aanvoer en retour buffervat, dus de pieken zijn uiteindelijk allemaal storingen (hi condensor out). Voor de 3e poging (langste run voor in storing gaan) was ik er inmiddels achter gekomen dat mijn elektricien bij het netjes afwerken van de elektraleidingen in gootjes de sensoren van het buffervat had verwisseld (dus top sensor zat onder en sensor onder zat boven). Dus na corrigeren daardoor langere run bij de 3e poging om vrouwlief te pleasen voordat het ding weer een hi condensor fout gaf.

Goede nieuws is dat vanochtend retour- en aanvoer door installateur aannemer zijn verwisseld/gecorrigeerd (was zijn fout) en dat ik nu ook voor SWW een werkende WP heb (met ca. 15-20% hogere flow voor SWW omdat flow inregelafsluiter nu dus ook goed loopt). Ben nu de goede run vandaag vergeten te loggen

, zenuwen over de ultieme test of mijn eigenwijs bedachte setup wel zou werken.
Maar met goede flow toch volgende dingen gezien. SWW run begint met dT van 25 graden. dT loopt dan gedurende de run terug tot ca 10-11,5 graden. dT wordt niet minder dan 10 graden. Moet nog uitzoeken of dit de bedoeling is of dat mijn set up toch een rol speelt. Maximale flow tijdens SWW bereiding is ca. 10,5 l/minuut, ook als ik laadpomp op 100% zet (bij VV haalt ie dan 30-32 l/minuut). Ik zal morgen eens laadmethode op doeltemp. zetten (bedoeld voor open vaten) ipv delta T (bedoeld voor verwarmen via spiraal) waar die nu op staat. Kijken of dit impact heeft op de flow of dat dit gewoon de werking van de Nibe is. Kan me nu niet indenken dat mijn 3" stratificatiebuis in de buffer de flow beperkt als de WP gewoon delta T van 25 behaalt en daarna lukt om terug te moduleren.
De 1e ervaring impact van de stratificatiebuis valt me eige
nlijk tegen. Ik heb nooit een temp verschil van meer dan 4 graden tussen 25% hoogte buffervat (nog onder aanvoer WP) en top buffervat (op 85%) gezien, waarschij
nlijk zitten er teveel gaten in die stratificatiebuis of is het concept gewoon flauwekul. Met zo'n dT en een flow van slechts 10,5 l/minuut had ik meer verwacht.
Verder plaatje van berekende Ta, werkelijke Ta en kamertemperatuur. Zegt eige
nlijk niet zoveel, WP heeft niet verwarmd in deze tijdsperiode, maar ik wilde ook gewoon eens grafiekjes posten van mijn WP die nu werkt. Ik heb ieder geval een traag werkende Nibe 3-wegklep. De Ta richting VV schiet 2-4 minuten omhoog na beeindigen SWW run omdat de klep langzaam omgaat. Niet dat ik dat terugzie in de Tr vanuit de VV. En mijn huis van 850m3 koelt maar ca. 0,5 graden af als het 's nachts 8-9 graden is buiten. Me thinks dat ik dat ik die warmteverliesberekening toch opzij had moeten schuiven en een lichtere WP had moeten kopen. Ik verwacht een forse strijd te moeten gaan voeren om pendelen tegen te gaan. Heb de stooklijn al verlaagd waardoor de regelunit nu met een Ta van < 24 graden rekent. Moet maar zien of deze WP met een dT van 2-3 graden weet te draaien met een minimum vermogen van 4KW bij zo weinig warmteverlies.
Zo, nu eens nadenken over zinvolle grafiekjes. Duidelijk is wel dat de Nibe F2120 bij SWW bereiding met aanzie
nlijk grotere dT's werkt dan het gros van de andere merken WP's die op dit forum gebruikt worden.
[
Voor 3% gewijzigd door
LittleTycoon op 30-10-2017 23:34
]