Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik zit met een vrij complexe setup bij iemand (boerderij) en ik zou graag de oplossing beetje betaalbaar houden.
Ziet er iemand een probleem met deze (grotendeels nieuwe) opzet?

In gans het middenstuk is geen bekabeling mogelijk, en een Point2Point verbinding lijkt mij wat overbodig aangezien het maar een 30-tal meter is ertussen. Dus ik was eerder aan het kijken naar een mesh oplossing voor de EAP-610-outdoor ap's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNK2vShtSEuSG-IIRLlpb-ferMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9AuYZru2cVVJyk0V2zg4zHG.png?f=fotoalbum_large

het ding waar ik over twijfel:
- Kan je een netwerkkabel hangen aan een AEP-610-Outdoor om zo de Eap-225-outdoor van netwerk te voorzien? (stroom is geen probleem) Want om de AEP-225 mee in de mesh te steken zal wellicht niet lukken omwille van de vele muren ertussen.

[ Voor 27% gewijzigd door beOnt op 23-09-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-09 09:21
@beOnt - een outdoor AP heeft maar een netwerk poort => in tenminste 2 van de bijgebouwen heb je een switch nodig.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Airw0lf schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:56:
@beOnt - een outdoor AP heeft maar een netwerk poort => in tenminste 2 van de bijgebouwen heb je een switch nodig.
Zit er geen passive PoE injector in de doos zodat ik de LAN kan daisy chainen naar de andere AP ? Of kan dat niet? (moet geen stroom doorgeven, enkel LAN)
https://www.tp-link.com/u...ng/accessory/tl-poe2412g/

[ Voor 8% gewijzigd door beOnt op 23-09-2025 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De outdoors worden gevoed via POE. Dus zowel de 610 als 225 outdoors.
Een POE injector kun je dan bv. gebruiken om de 610 te voeden, en dan nog weer een POE injector aan de kant van de 225. Dat moet volgens mij werken, de vraag of een 610-outdoor via MESH wel of niet een LAN kabel te gebruiken is voor data weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-09 09:21
beOnt schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:01:
[...]

Zit er geen passive PoE injector in de doos zodat ik de LAN kan daisy chainen naar de andere AP ? Of kan dat niet? (moet geen stroom doorgeven, enkel LAN)
https://www.tp-link.com/u...ng/accessory/tl-poe2412g/
Even in de specsheet kijken - daar staat in wat er precies geleverd wordt. Het fijne weet ik zo niet - maar ik dacht dat een EAP225-outdoor een ander type PoE adapter heeft dan een EAP610-outdoor.

Geen idee wat er gebeurd als je in een mesh opzet de LAN poort van een 225 koppelt met de LAN poort van de "ver-mesh-ed" 610 - iets dergelijks nooit geprobeerd. Maar waag een poging - worst case is dat je er achteraf alsnog een switch tussen moet zetten.

Overigens als je Omada alleen gebruikt voor WiFi (en zonder vlans) zou je ook een Deco setje in kunnen zetten - is nog iets goedkoper en komt in wezen op hetzelfde neer.

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 23-09-2025 17:15 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-09 07:02
Airw0lf schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:00:
@domoti - misschien wat verwarrend - maar toch... je wijst altijd een switch profiel aan een poort toe - poort profielen zijn er niet.

Een vlan aanmaken wil zeggen dat er automagically ook een switch profiel wordt aangemaakt. Die wordt vervolgens aan een switch poort toegewezen (router poorten en eap poorten kennen dit kunstje niet). Hierdoor komen apparaten automagically in dat vlan terecht door iets dat heet pvid.

Om er voor te zorgen dat alle apparaten in alle vlans met elkaar en met iets op het internet kunnen babbelen is er tevens een zogenaamde vlan trunk nodig. Het Omada team heeft hier het switch profiel "all" voor in het leven geroepen => alle vlan mutiaties worden automagically in dit profiel verwerkt.

Bij de initiele "adoptie" krijgen alle switch poorten dit all-profiel toegewezen waardoor alle aangesloten apparaten altijd alle vlans zien. Tevens zorgt dit er voor dat de beheerder via de controller en het management vlan instellingen kan aanpassen - bijvoorbeeld een ander profiel toewijzen. Dit management vlan heeft standaard vlan-id 1 - aanpassen kan - maar heeft de nodig site-effects... :+
Ik heb VLAN Pixel aangemaakt en hij heeft ook idd Pixel switch profile aangemaakt. Dit is gekoppeld aan 2 poorten aan mijn switch in de garage.

Het heeft meerdere dagen een aantal uren aangestaan en al die tijd heeft het stabiel gedraaid. Dus ik heb het goedgekeurd en er wel vertrouwen in en is alles klaar voor de kerst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Airw0lf schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:53:
[...]

Even in de specsheet kijken - daar staat in wat er precies geleverd wordt. Het fijne weet ik zo niet - maar ik dacht dat een EAP225-outdoor een ander type PoE adapter heeft dan een EAP610-outdoor.

Geen idee wat er gebeurd als je in een mesh opzet de LAN poort van een 225 koppelt met de LAN poort van de "ver-mesh-ed" 610 - iets dergelijks nooit geprobeerd. Maar waag een poging - worst case is dat je er achteraf alsnog een switch tussen moet zetten.

Overigens als je Omada alleen gebruikt voor WiFi (en zonder vlans) zou je ook een Deco setje in kunnen zetten - is nog iets goedkoper en komt in wezen op hetzelfde neer.
Of je pakt een SG2005P-PD als supply voor de APs?

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:16
Airw0lf schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:53:
[...]

Ik denk dat zoiets wel zou moeten kunnen, ik gebruik een EAP615-wall als media bridge om apparatuur met alleen ethernet (wifi gedeelte is niet bruikbaar) te kunnen gebruiken zonder dat ik bedrading heb gelegd.

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
Airw0lf schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:12:
[...]

Waarom zou het geen signaal issue kunnen zijn?
Een foon levert nou eenmaal een veel zwakker wifi signaal dan een laptop - laat staan een ap.
Waarbij ik aanneem dat je alle radio's van alle ap's op maximaal vermogen hebt staan?

Een paar dingen die je kan proberen:
* Op site nivo: AI roaming, fast roaming en non-stick roaming aan vinken
* Per SSID: alleen WPA2/AES (geen WPA3, mixed mode of iets met auto)
* Per SSID: MLO, PMF en 802.r uit vinken
* Per SSID: "disable CCK rates" aan vinken (zit verstopt achter 802.11 rate control)
* Per EAP: de 2.4-Ghz radio instellen op 10-mW en de 5-Ghz radio op 20-mW

Resultaat?
Omdat het soms spontaan optreed, en ook weer weg is na een reconnect.
Radio's staan op maximaal

de andere zaken ga ik binnekort ff proberen en kom erop terug (Y)

heb al ff naar wat gekeken:
AI roaming staat aan
fast roaming ook
non sticky roaming heb ik ff aangezet, die stond uit.

zendvermogen staat op 20 en 28dB (2.4 en 5gh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5dmg-ODpvqLn4Sguk9ckMcxMFM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kb4cNG9arrmgC4VIcJiAk2zd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door darklord007 op 24-09-2025 13:51 ]

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste