Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit en dit doen hetzelfde, alleen dit kan je in een frame klikken en die andere dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Firljepper - je hebt het nodige huiswerk gedaan - complimenten - hieronder mijn 0,500 Euro

Het lijkt erop dat je in een zogenaamd buitengebied woont. Wat in jouw situatie een voor- en nadeel heeft.
Voordeel is weinig last van buren met ssid's die maar wat lopen te roeptoeteren met maximaal vermogen.
Nadeel is beperkte Internet capaciteit waardoor je - bij wijze van spreken - nog genoeg hebt aan 100-Mbps.

De inzet van een ER707-M2 (of een ER605-V2 - zou hier ook passen) en SG2016P heeft verreweg mijn voorkeur.
Als je de router ook wil inzetten voor VPN's is de 707 veruit de betere. De ES-switch modellen hebben de nodige beperkingen i.c.m. een Omada controller - is geen handige... :N

Die combi-apparaten met router, "switch" en controller zijn eigenlijk zwaar undersized voor wat ze moeten doen - zeker als je de router ook de VPN's wil laten afhandelen. Bovendien is de ingebouwde "switch" geen echte switch - maar een setje losse ethernet poorten die via een software bridge aan elkaar geknoopt lijken te zijn. Wat zo zijn uitdagingen brengt bij de inzet van vlans en een eventuele redundante opstelling.

Dan de EAP's - tja - ik denk dat de EAP245-V3 en een EAP225-outdoor een prima oplossing is - in ieder geval technisch. Afgezien van stroomverbruik hebben de WiFi-6 EAP's hier eigenlijk geen meerwaarde. Terwijl de EAP245 kwalitatief een beter en stabieler WiFi netwerk levert. Ook kunnen de meeste apparaten de potentiele snelheid van WiFi-6 niet verwerken. Mijn inschatting is dat dat nog wel even zo zal blijven.

Vanwege de aangekondigde EOL van deze EAP's kan ik me voorstellen dat een WiFi 6 variant de voorkeur heeft. Ik zou dan eerder een extra EAP653 inzetten (versus een UR variant) - vinden je apparaten fijner en door de zendvermogens van de EAP's zo laag mogelijk te zetten zitten ze elkaar niet in de weg.

Voor buiten voldoet elke WiFi-6 outdoor variant - tenzij je een tweede EAP nodig hebt die via mesh gekoppeld moet worden - dan heeft een variant met externe antennes de voorkeur vanwege bereik, snelheid en kwaliteit van de mesh-verbinding.

Voor het koppelstukje lijkt me de 10-Gbps Ugreen variant de betere keus - door zijn 10-Gbps specs heeft ie - naar verwachting - betere afscherming en minder signaal verlies - iets wat kan helpen bij langere kabelafstanden. Als je een rack/frame hebt is de andere handiger omdat je die dan wellicht op dat rack/frame kunt klemmen.

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 19-08-2025 09:27 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:08

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

@Firljepper Let wel op dat zover ik weet er geen POE injector in de doos van de EAP653UR zit. Die moet je of los erbij kopen of een switch kiezen die POE voor je levert.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:01
Ik heb iets heel erg raars met het verbinden van een Philips 43PUS7805/12 televisie aan mijn Omada wifi, namelijk dat de tv onder elke omstandigheid weigert verbinding te maken. Hij ziet de SSID's prima, maar wanneer ik dan wil verbinden na het wachtwoord ingevoerd te hebben, is het twee minuten 'connecten' en dan is het 'connection failed'. Bedraad werkt het wel, maar ik wil hem op de wifi.

Wat ik geprobeerd heb als test:
  • Nieuwe SSID aangemaakt, zonder speciale tekens (alleen kleine letters), idem voor het wachtwoord.
  • Alleen 2,4 GHz en alleen 5 GHz geprobeerd.
  • Alleen WPA2 geprobeerd (AES) i.p.v. een mix tussen WPA, WPA2 en WPA3.
  • Het MAC-adres zit niet bij de geblokkeerde clients.
  • Statisch IP-adres gegeven
Als router gebruik ik de ER707-M2 en als access points de EAP650 (drie stuks).

Het gekke is dat de tv als enige client problemen heeft op mijn Omada wifi. En de tv wil wel verbinden als ik met mijn iPhone 12 Mini een hotspot opzet.

Iemand nog ideeën?

[ Voor 4% gewijzigd door Saekerhett op 19-08-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 17:32
Ik ben zoekende wat ik nog meer kan proberen. Ik heb een TL-ER7212PC aangeschaft en druk bezig deze te installeren en configureren en wil diverse devices een vast ip adres geven (via mac binding). Dat lukt voor alles prima, behalve voor de ClimaControl's van de MHI airco's. Deze hebben eerder een dynamisch ip adres gekregen, en op de een of andere manier blijven ze deze vasthouden (ook al haal ik de stroom voor langere tijd van alles er af, en heb ik een ip adres ingesteld via mac binding).

Zou dat dan toch aan de ClimaControl kant zitten? Dat die het ip adres vasthoudt, ook al haal ik de stroom er af, en hij de mac binding van de TP-Link negeert/overruled? Ik had bij eentje al eens een reset uitgevoerd, maar dat veranderde ook niks aan de situatie. Vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:40:
Ik ben zoekende wat ik nog meer kan proberen. Ik heb een TL-ER7212PC aangeschaft en druk bezig deze te installeren en configureren en wil diverse devices een vast ip adres geven (via mac binding). Dat lukt voor alles prima, behalve voor de ClimaControl's van de MHI airco's. Deze hebben eerder een dynamisch ip adres gekregen, en op de een of andere manier blijven ze deze vasthouden (ook al haal ik de stroom voor langere tijd van alles er af, en heb ik een ip adres ingesteld via mac binding).

Zou dat dan toch aan de ClimaControl kant zitten? Dat die het ip adres vasthoudt, ook al haal ik de stroom er af, en hij de mac binding van de TP-Link negeert/overruled? Ik had bij eentje al eens een reset uitgevoerd, maar dat veranderde ook niks aan de situatie. Vreemd!
Kan je de DHCP lease ook verwijderen in de TP-Link? Ook al heb je geen DHCP reservation meer, dan nog kan de lease blijven bestaan in DHCP. Bij DNSMasq (linux DHCP server) werkt het standaard zo dat hij geen ip adres uitdeelt totdat de oude lease weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Starck schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Kan je de DHCP lease ook verwijderen in de TP-Link? Ook al heb je geen DHCP reservation meer, dan nog kan de lease blijven bestaan in DHCP. Bij DNSMasq (linux DHCP server) werkt het standaard zo dat hij geen ip adres uitdeelt totdat de oude lease weg is.
Zal vanavond verder proberen te zoeken. Er was een scherm (ben de naam even kwijt) waar ik ze tussen zag staan, ik weet niet of dat de lease was, waar ik ze had opgeschoond, maar dat bood geen oplossing. Blijft die lease ook spelen als van alle apparaten de stroom voor langere tijd er af gaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Zal vanavond verder proberen te zoeken. Er was een scherm (ben de naam even kwijt) waar ik ze tussen zag staan, ik weet niet of dat de lease was, waar ik ze had opgeschoond, maar dat bood geen oplossing. Blijft die lease ook spelen als van alle apparaten de stroom voor langere tijd er af gaat??
Wat is de DHCP lease time? Zo lang blijft de lease namelijk actief ook al is het device offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Starck schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:30:
[...]

Wat is de DHCP lease time? Zo lang blijft de lease namelijk actief ook al is het device offline.
Volledigheidshalve, ik had zowel de airco's als de router van het stroom af gehaald. Zou zelf denken dat de router dan kaal begint bij het opstarten, maar misschien heb ik het mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

Volledigheidshalve, ik had zowel de airco's als de router van het stroom af gehaald. Zou zelf denken dat de router dan kaal begint bij het opstarten, maar misschien heb ik het mis :)
Hmm, ja dan zou je ook verwachten dat de lijst met DHCP leases leeg is.
Zelf heb ik trouwens geen problemen met een DHCP reservation voor mijn ClimaControl. Maar ik gebruik pi-hole als DHCP en niet TP-Link/Omada (Omada alleen voor accesspoints).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:40:

Kun je op de ClimaControl zelf een ip adres instellen?
Mogelijk staat daar nu vast het ip adres in dat hij ooit heeft gekregen.
Misschien kun je opnieuw instellen dat hij een ip adres van een DHCP server ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor zover mij bekend maakt Omada bij al hun producten gebruik van dnsmasq.
Waarbij - afhankelijk van de instellingen - dhcp leases worden opgeslagen in een bestandje.
Dat bestandje wordt bij een koude start herladen zodat ieder apparaat met het laatste bekende ip gaat draaien.

Dit kan ook nog spelen als de lease eigenlijk al verstreken is. Meestal doordat er genoeg vrije adressen zijn en het bestaande IP adres niet expliciet is vrijgegeven door de client.

Dus ga voor zeker - haal de lease weg uit de router, voeg de reservatie toe en doe een reboot.

[ Voor 83% gewijzigd door Airw0lf op 19-08-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Airw0lf schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:47:
Voor zover mij bekend maakt Omada bij al hun producten gebruik van dnsmasq.
Waarbij - afhankelijk van de instellingen - dhcp leases worden opgeslagen in een bestandje.
Dat bestandje wordt bij een koude start herladen zodat ieder apparaat met het laatste bekende ip gaat draaien.

Dit kan ook nog spelen als de lease eigenlijk al verstreken is. Meestal doordat er genoeg vrije adressen zijn en het bestaande IP adres niet expliciet is vrijgegeven door de client.

Dus ga voor zeker - haal de lease weg uit de router, voeg de reservatie toe en doe een reboot.
Interessant.
Het scherm dat ik eerder bedoelde was de Services/DHCP Reservation:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sZkFoBu.jpeg
Dat is 'het lease' scherm van de Omada? Daar had ik de betreffende entries verwijderd, maar de ClimaControls bleven het ip adres aanhouden (ook na powerdown van router + airco's).

Is er nog verschil tussen "Create New DHCP Reservation Entry" daar en "Create New IP-MAC Binding Entry" via Network Security?

Ik heb nog even gekeken, maar op de ClimaControl webpagina is geen ip adres in te stellen (alleen wifi ssid).

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Zero op 19-08-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 20:28
Mr.Viper schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:22:
@Firljepper Let wel op dat zover ik weet er geen POE injector in de doos van de EAP653UR zit. Die moet je of los erbij kopen of een switch kiezen die POE voor je levert.
Klopt er word geen poe injector meegeleverd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firljepper
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:49
Oprecht dank voor de reacties, keuzes en aandachtspunten!

@jadjong Duidelijk!

@Airw0lf Op mijn adres is, bij een duurder abonnement (100% duurder) 1Gbps mogelijk, dus uiteindelijk vind ik het wel ok om te investeren in de EAP653, mede gezien de EOL van de andere opties. Ik vermoed dat deze ook voldoende dekking zullen geven.
Optie 1 zal het dus ook verder worden en gezien de leeftijd van de ER605 en de meer krachtigere ER707-M2 wordt het dus die laatste. Die combi-apparaten zal ik dus mijden...

@Mr.Viper @TurboTon1973 Dank voor de waarschuwing! De SG2016P heeft voldoende POE-poorten, dus de stroom komt daar vandaan (voor de 3 AP's binnenshuis & die voor buiten), zolang dat over dat koppelstukje maar wil lopen...(ze hebben bij de verbouwingen die kabel naar de bureau in de garage gesplitst en ik stond daar zelf te laat bij stil...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Shadow_Zero - zoals de titel al aangeeft is dat de "DHCP Reservation" pagina.

De DHCP leases zijn terug te vinden onder het kopje "Clients".
Zoek daar het betreffende apparaat op. Met een klik op dat apparaat verschijnen rechts de details.
Klik dan op de Config tab en zet "Use Fixed IP Address" aan.
Dan verschijnt de vraag om een vlan en een IP adres - invullen - gevolgd door Apply.
Nu het apparaat nog voorzien van een powercycle en voila... oOo

Afgaande op de kleurstelling heb je een redelijk outdated versie van de controller.
Misschien alle spullen toch eens upgraden? :+

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 19-08-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:31
Saekerhett schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:53:
Ik heb iets heel erg raars met het verbinden van een Philips 43PUS7805/12 televisie aan mijn Omada wifi, namelijk dat de tv onder elke omstandigheid weigert verbinding te maken. Hij ziet de SSID's prima, maar wanneer ik dan wil verbinden na het wachtwoord ingevoerd te hebben, is het twee minuten 'connecten' en dan is het 'connection failed'. Bedraad werkt het wel, maar ik wil hem op de wifi.

• Nieuwe SSID aangemaakt, zonder speciale tekens (alleen kleine letters), idem voor het wachtwoord.

Het gekke is dat de tv als enige client problemen heeft op mijn Omada wifi. En de tv wil wel verbinden als ik met mijn iPhone 12 Mini een hotspot opzet.

Iemand nog ideeën?
Dat gezeur heb ik ook gehad lang geleden en toen nog een Netgear r9000 router gebruikte.
Nu met mijn Omada systeem wil ik zoveel mogelijk bedraad wat ook bedraad kan.
Mijn Philips TV is dan ook bedraad aangesloten.
Wat betreft het probleem wat ik toen tegen kwam de Philips wou geen verbinding maken met wifi.
Wat ik toen heb gedaan op de 5GHz een van deze kanalen instellen 36, 40, 44, 48.
Dat zou je kunnen doen bij de eap die het dichtst bij je Philips TV hangt/staat.
Veel Philips TV,s kunnen niet overweg met de hogere kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Airw0lf schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:32:
@Shadow_Zero
Afgaande op de kleurstelling heb je een redelijk outdated versie van de controller.
Misschien alle spullen toch eens upgraden? :+
Hij heeft al een upgrade gedaan en zit nu op 1.3.1 Build 20250220 Rel.67749 (Stable). Als ik via de gui nu wil upgraden zegt hij dat hij al op de laatste versie zit. In het pull-down venster heb ik alleen de 'stable' optie. Gaat er dan ergens iets niet goed, of moet er om een of andere reden manual geupgrade worden?
Airw0lf schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:32:
@Shadow_Zero - zoals de titel al aangeeft is dat de "DHCP Reservation" pagina.

De DHCP leases zijn terug te vinden onder het kopje "Clients".
Zoek daar het betreffende apparaat op. Met een klik op dat apparaat verschijnen rechts de details.
Klik dan op de Config tab en zet "Use Fixed IP Address" aan.
Dan verschijnt de vraag om een vlan en een IP adres - invullen - gevolgd door Apply.
Nu het apparaat nog voorzien van een powercycle en voila... oOo
Ik had die config tab al eens gezien, maar nog niet het "Use Fixed IP Address" vinkvakje. Wat aparte route voor mijn gevoel, maar dit heeft idd gewerkt! :o Tx!

[ Voor 38% gewijzigd door Shadow_Zero op 20-08-2025 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Firljepper - met de controller kan je de EAP's en de plattegronden/vloeren/muren van je woning toevoegen.
En dan een simulatie draaien over het bereik van de verschillende EAP modellen.

Een paar vuistregels om rekening mee te houden.
Puur op de specs heeft de 653 een maximaal bereik van zo een 6-7 meter tussen client en EAP.
Mijn inschatting is dat er effectief 4-5 meter overblijft - zeker op de 5-Ghz band.

Het bereik van de UR variant is iets beter - zo een 7-8 meter.
Wat mooi is voor het signaal van EAP naar client.
Maar ik kan moeilijk inschatten wat het doet voor het signaal van client naar EAP.
En die twee samen bepalen wat de maximale prestaties gaan zijn.

Het genoemde bereik betreft een zicht verbinding tussen een client en EAP.
Als er vloeren/plafonds, muren of ramen tussen zitten zal dat uiteraard minder zijn - afhankelijk van het soort.
Bij twee betonnen decks en 3-voudig glas komt er weinig of geen WiFi signaal meer door heen...

[ Voor 20% gewijzigd door Airw0lf op 20-08-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Shadow_Zero - de allerlaatste firmware van alle Omada apparaten staat hier:
https://support.omadanetworks.com/en/download/firmware

Ik geloof dat jij een 7212-v1 hebt?
Daar lijkt inderdaad niets nieuwers voor te zijn.
En ik betwijfel of dat er nog gaat komen als ik dit zo lees (tekst in het rood):
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/255644

[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 20-08-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
peterbier schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:07:
[...]

Dat gezeur heb ik ook gehad lang geleden en toen nog een Netgear r9000 router gebruikte.
Nu met mijn Omada systeem wil ik zoveel mogelijk bedraad wat ook bedraad kan.
Mijn Philips TV is dan ook bedraad aangesloten.
Wat betreft het probleem wat ik toen tegen kwam de Philips wou geen verbinding maken met wifi.
Wat ik toen heb gedaan op de 5GHz een van deze kanalen instellen 36, 40, 44, 48.
Dat zou je kunnen doen bij de eap die het dichtst bij je Philips TV hangt/staat.
Veel Philips TV,s kunnen niet overweg met de hogere kanalen.
Kanalen ingesteld, gespeeld met de bandbreedte, zowel op 2,4 GHz als 5 GHz... hij weigert pertinent.

Alsof ergens in Omada die televisie tegenhoudt van "wat je ook probeert, jij komt er niet in!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Airw0lf schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:27:
@Shadow_Zero - de allerlaatste firmware van alle Omada apparaten staat hier:
https://support.omadanetworks.com/en/download/firmware

Ik geloof dat jij een 7212-v1 hebt?
Daar lijkt inderdaad niets nieuwers voor te zijn.
En ik betwijfel of dat er nog gaat komen als ik dit zo lees (tekst in het rood):
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/255644
Hmmmz, moet ik dan nog klagen bij de webwinkel dat ik een v1 heb gekregen en geen v2? Of is dat verschil niet zo boeiend? (voor simpel thuisgebruik)

Ik zie nu trouwens dat er wel een klein prijsverschil in zit, dacht even dat het werd aangeboden als een en hetzelfde product (zie wel dat ze dezelfde EAN code hebben, 4897098688717)

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Zero op 20-08-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shadow_Zero schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:43:
[...]

Hmmmz, moet ik dan nog klagen bij de webwinkel dat ik een v1 heb gekregen en geen v2? Of is dat verschil niet zo boeiend? (voor simpel thuisgebruik)

Ik zie nu trouwens dat er wel een klein prijsverschil in zit, dacht even dat het werd aangeboden als een en hetzelfde product (zie wel dat ze dezelfde EAN code hebben, 4897098688717)
Functioneel zijn ze hetzelfde. Tis alleen dat de v1 nog meer undersized is dan de v2 en daardoor niet meer van updates lijkt te worden voorzien - er is gewoon geen ruimte om nieuwe versies te draaien. Dus ja - als op het moment van bestellen de v2 ook beschikbaar is geweest zou ik een poging doen om die v1 vervangen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:43:
[...]

Mja - tis alleen dat je daar maar zeer beperkt invloed op hebt. In dit specifieke geval zou je kunnen kijken of je een SG-2210P kunt bestellen (versus een TL-SG2210P) en dat dit ook zo op de verpakking staat.

Bovendien zijn de verschillen in hw-versies niet altijd even duidelijk. Soms komt het vanwege eisen in een bepaald land, soms de verkrijgbaarheid van bepaalde chipsets en andere keren door de invoering van een bepaalde firmware versie.
Mijn 8 poorts switch is toch te klein en ik wil hem vervangen voor een Omada 16 poorts, fanless, met poe+ of poe++.

Deze lijkt me goed: TL-SG2016P
Is deze volledig Omada compatibel?
Is er een betere keuze?
Moet ik ergens om letten om de laatste versie te krijgen?
Misschien juist SG2016P als dat van toepassing is?

[ Voor 3% gewijzigd door PeterDeTweaker op 20-08-2025 14:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterDeTweaker schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Mijn 8 poorts switch is toch te klein en ik wil hem vervangen voor een Omada 16 poorts, fanless, met poe+ of poe++.

Deze lijkt me goed: TL-SG2016P
Is deze volledig Omada compatibel?
Is er een betere keuze?
Moet ik ergens om letten om de laatste versie te krijgen?
Misschien juist SG2016P als dat van toepassing is?
Is prima en volledig Omada compatible.
Van dit model bestaat enkel een 1.0 versie - is altijd de goede!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saekerhett
Saekerhett schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:53:

Iemand nog ideeën?
Probleem opgelost! Het bleek dat de tv in Omada nog gelockt was op mijn vorige AP.... Ik kon alleen bij die pagina uitkomen toen ik logging had aangezet en via die pagina kon ik de client openen. Toen zag ik dus meteen wat er aan de hand was.

Uiteindelijk had het dus niks met de wifi-instellingen zelf te maken (kanalen, bandbreedte e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firljepper
Airw0lf schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:04:
@Firljepper - met de controller kan je de EAP's en de plattegronden/vloeren/muren van je woning toevoegen.
En dan een simulatie draaien over het bereik van de verschillende EAP modellen.

Een paar vuistregels om rekening mee te houden.
Puur op de specs heeft de 653 een maximaal bereik van zo een 6-7 meter tussen client en EAP.
Mijn inschatting is dat er effectief 4-5 meter overblijft - zeker op de 5-Ghz band.

Het bereik van de UR variant is iets beter - zo een 7-8 meter.
Wat mooi is voor het signaal van EAP naar client.
Maar ik kan moeilijk inschatten wat het doet voor het signaal van client naar EAP.
En die twee samen bepalen wat de maximale prestaties gaan zijn.

Het genoemde bereik betreft een zicht verbinding tussen een client en EAP.
Als er vloeren/plafonds, muren of ramen tussen zitten zal dat uiteraard minder zijn - afhankelijk van het soort.
Bij twee betonnen decks en 3-voudig glas komt er weinig of geen WiFi signaal meer door heen...
Oei, had gisterenavond laat al de 3*EAP653 besteld (tesamen met al de rest) want ik had op mijn huisplannetjes al de afstanden gezet. (Enkel hele dikke muur is een dubbele buitenmuur. Een gewone lijn is een enkele bakstenen binnenmuur en een dunne lijn is een dubbele gyprocwand met 5cm geluidsisolatie. Ik hoop dat het bereik voldoende zal zijn binnenshuis, want de kamer linksonder gelijkvloers is toch al ruim 10m en 2 muren verwijderd van de EAP's. Mijn asusroutertje kon dat net wel/niet vanop zo'n afstand...)

Soit, dan moet ik snel 'basis' alles opzetten dus en indien onvoldoende stabiel bereik omwisselen voor een UR binnen de bedenkperiode. Gelukkig heb ik amper tot geen andere signalen van buren die kunnen storen...
Firljepper schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:06:
[...]

Ik hoop dat het bereik voldoende zal zijn binnenshuis, want de kamer linksonder gelijkvloers is toch al ruim 10m en 2 muren verwijderd van de EAP's. Mijn asusroutertje kon dat net wel/niet vanop zo'n afstand...)

Soit, dan moet ik snel 'basis' alles opzetten dus en indien onvoldoende stabiel bereik omwisselen voor een UR binnen de bedenkperiode. Gelukkig heb ik amper tot geen andere signalen van buren die kunnen storen...
Je gaat het zien... :z

Maar bij mindere prestaties is een extra eap beter en effectiever dan een bestaande omruilen voor een UR-model.
Immers - een UR lerert een beter/sterker signaal af - maar het signaal wat de client aflevert blijft onveranderd.
Controleer met de controller de waardes van de clients in de kolommen Signal en SNR.

• bruinsmm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:10
@Firljepper De ER7212v2 is nog niet officieel uitgebracht, zie site omada site

ik ben zelf ook aan het kijken naar de ER7212, vanwege verhuizing over paar maanden.
@bruinsmm - de ER7212v2 is er wel - maar ik gok dat ze nu oude voorraden weg willen werken.

Je kan een v2 herkennen aan de specs: 2-GB RAM, 32-Mbit flash en 8-GB eMMC.
Bij de v1 is dit resp.: 1-GB, 8-Mbit en 4-GB.

• Firljepper
bruinsmm schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:25:
@Firljepper De ER7212v2 is nog niet officieel uitgebracht, zie site omada site

ik ben zelf ook aan het kijken naar de ER7212, vanwege verhuizing over paar maanden.
Ik ben voor de er707m2 gegaan. Een krachtigere er7212pc had ook gekund, maar ik vond 'mijn' optie 1 flexibeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firljepper
Airw0lf schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:51:
[...]

Je gaat het zien... :z

Maar bij mindere prestaties is een extra eap beter en effectiever dan een bestaande omruilen voor een UR-model.
Immers - een UR lerert een beter/sterker signaal af - maar het signaal wat de client aflevert blijft onveranderd.
Controleer met de controller de waardes van de clients in de kolommen Signal en SNR.
Ik hoop dat de EAP boven via het trapgat de ruimte 'linksonder' (het is maar een badkamer) ook kan bereiken...desnoods kan ik hem daar in het halletje hangen, want andere opties heb ik nu niet meer...

• Gekke henk
  • Laatst online: 12-09 20:54
Saekerhett schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Probleem opgelost! Het bleek dat de tv in Omada nog gelockt was op mijn vorige AP.... Ik kon alleen bij die pagina uitkomen toen ik logging had aangezet en via die pagina kon ik de client openen. Toen zag ik dus meteen wat er aan de hand was.

Uiteindelijk had het dus niks met de wifi-instellingen zelf te maken (kanalen, bandbreedte e.d.).
Helaas zie ik je post net pas.. en zag bij het lezen al waarschlijn lock to AP
Hahah dit heb ik zo vaak gehad... Tegenwoordig kijk ik goed voor ik aanpassingen maak of er nog een Lock to AP is... Je kan ze nog wel vinden met een omweg maar als je niet weet wat de issue is dan blijf je zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-09 12:56
Mocht iemand er wat aan hebben in de toekomst:
Ik had een omada controller in een docker container met een bridged netwerk. Hiermee configureerde ik enkel drie access points. Switches waren ook managed van TPLINK (niet omada), router&firewall is opnsense.

Ik heb mijn main switch vervangen door een SG2016P. Hiermee kon ik mijn 16p main switch + 8p PoE switch vervangen.

In de dockter configuratie staan port forwards geconfigureerd:
ports:
- 192.168.4.61:8043:8043 #HTTPS controller +device upgrades
- 192.168.4.61:29810:29810/udp
- 192.168.4.61:29814:29814
- 192.168.4.61:1812:1812/udp #RADIUS

Mijn management VLAN was voorzien op VLAN4, ik had geen zin om heel de setup om te gooien dus heb de management VLAN in omada toch op 4 geconfigureerd (was niet aan te raden volgens anderen in dit topic). Mijn 'default' VLAN staat in omada nu op VLAN 4 (geen DHCP -> opnsense doet dat).

De andere VLANs heb ik aangemaakt in omada met purpose VLAN.

Enige nadeel dat ik ondervond: als ik de switch een IP liet krijgen via DHCP, stuurde hij de requests precies random uit over de VLANs (ookal is de switch enkel member van het default netwerk (maar voorziet wel VLANs op de poorten van de switch)). Dit is op de lossen door de switch een static IP te geven (doe ik liever niet), TP-Link beschrijft ook dat je het zo moet doen (zie stap 5: https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/4095/)

(Discovery op nieuwe switches/APs werkt ook niet OOTB met dit systeem. Ik log altijd even aan op het nieuwe device en geeft daar als discovery URL het IP adres van mijn docker host op, dan kan ik de devices wel zien & adopten in omada)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black_Mage
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 20:17
Airw0lf schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:22:
@bruinsmm - de ER7212v2 is er wel - maar ik gok dat ze nu oude voorraden weg willen werken.

Ik volg al een paar weken dit topic om mijn huidige Deco's te vervangen voor een Omada netwerk.
Hiervoor zat ik te wachten op de ER7212v2.

Sinds vorige week hij is beschikbaar bij KommaGo/Routershop!
https://www.routershop.nl...gebouwde-controller-90511

Ik heb hem toen gelijk besteld en inmiddels al ontvangen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:44
Airw0lf schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:25:
@darklord007 - tja... nu helpt maar een ding packettraces maken met Wireshark.
En dan van een werkende situatie als een niet-werkende situatie.
Nog even een update vwb de cloud connectie.
Sinds deze week werkt het weer gewoon 8)7 |:(
Kan de status weer opvragen en blijft ook werken.
Fabricant gaf dus aan dat ik de enige was met een probleem, maar ergens moet toch iets veranders zijn (en dat is niet hier geweest aangezien er niets is geupdate)..

Erg frustrerend, maar heel erg bedankt voor alle hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
silentkiller schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:11:
[...]
Ik had een omada controller in een docker container met een bridged netwerk. Hiermee configureerde ik enkel drie access points. Switches waren ook managed van TPLINK (niet omada), router&firewall is opnsense.
[...]
Enige nadeel dat ik ondervond: als ik de switch een IP liet krijgen via DHCP, stuurde hij de requests precies random uit over de VLANs (ookal is de switch enkel member van het default netwerk (maar voorziet wel VLANs op de poorten van de switch)). Dit is op de lossen door de switch een static IP te geven (doe ik liever niet), TP-Link beschrijft ook dat je het zo moet doen (zie stap 5: https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/4095/)

(Discovery op nieuwe switches/APs werkt ook niet OOTB met dit systeem. Ik log altijd even aan op het nieuwe device en geeft daar als discovery URL het IP adres van mijn docker host op, dan kan ik de devices wel zien & adopten in omada)
Als je wil: probeer eens met een host network (i.p.v. de bridge).
Ik had een tijdje terug ook wat rare connectivity verschijnselen.
En die waren "spontaan" verdwenen toen ik de Omada controller startte in een Docker container met een host network - was tot op dat moment een default Docker bridge network.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Airw0lf schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:22:

Ik heb in 2023 mijn Omada netwerk opgestart met de ER7212PC, een 10 poort switch, drie hotspots en twee SG2005P compacte switches. Toen bleek dat er in de kleine letters stond, dat de ER7212 maar twee switches kon aansturen, jammer want dan had ik in de meterkast mijn NAS en P1-meter kunnen aansluiten.

Via het forum -waar de admin nogal horkerig was- zou er hardware technisch geen verschil zijn tussen de v1 en v2 alleen geen garantie dat de core chip hetzelfde was. Nu lees ik via dit forum dat de v1 eigenlijk einde support is en dat na 2,5 jaar. De v2 gaat mij ook niet helpen met de 2 switches limiet. and total 12 Omada switches and access points
En ik had voor 100 euro een rackmount laten printen met een NUC uitsparing. Voel mij wel wat bekocht zo.

Moet ik omschakelen naar de 7412 met aparte controller?
/edit: ok, wel limiet maar voor mij voldoende..

[ Voor 4% gewijzigd door BiLLY_daKid op 27-08-2025 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BiLLY_daKid - niet per se - de limiet van 2 switches zit hem in de ingebouwde Omada controller.
Je zou voor test ook een poging kunnen wagen met een controller in een Docker container.
En als dat goed werkt eventueel een losse controller kopen.

Het overhevelen doe je het best via de optie site migration.
Wel eerst een full backup maken zodat je terug kan bij problemen.

Bij de dhcp instellingen van het router deel is er iets dat heet optie 138.
Daar vul je het IP adres van de nieuwe controller in - dan zou het goed moeten komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 28-08-2025 07:42 ]

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Inmiddels is mijn omada configuratie (met router ER605 en AP EAP515-WALL) aardig opgebouwd, maar ik krijg klachten van mijn gebruikers (vrouw en kinderen):

1. Het duurt lang voordat een site begint te laden. Dit leek me een DNS probleem, dus ik heb op alle VLANs nu vast de dns 9.9.9.9 ingesteld en nog een tweede. Helaas zonder resultaat.

2. Soms verbreekt de verbinding en is het SSID even niet zichtbaar.

Zijn dit herkenbare problemen die ik mogelijk met een instelling kan oplossen?

(Het omada systeem bevalt verder wel, maar voordat ik ga investeren in een omada switch en nog twee ap's wil ik wel zeker weten dat het ook bij mij goed werkt.)

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 20:28
PeterDeTweaker schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:17:
Inmiddels is mijn omada configuratie (met router ER605 en AP EAP515-WALL) aardig opgebouwd, maar ik krijg klachten van mijn gebruikers (vrouw en kinderen):

1. Het duurt lang voordat een site begint te laden. Dit leek me een DNS probleem, dus ik heb op alle VLANs nu vast de dns 9.9.9.9 ingesteld en nog een tweede. Helaas zonder resultaat.

(Het omada systeem bevalt verder wel, maar voordat ik ga investeren in een omada switch en nog twee ap's wil ik wel zeker weten dat het ook bij mij goed werkt.)
Ik heb vergelijkbare problemen. Een tijdje geleden dacht ik dat ik lek boven had. Dat mijn problemen werden veroorzaakt door een wifi lamp. Na een paar weken begonnen de problemen weer.

Ik heb vanwege renovatie 6 weken in een logeerwoning gewoond. Daar had ik een ziggo verbinding zonder problemen. Thuis heb ik een kpn glasvezel verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Klinkt als een ethernet lus - hoe heb je loopback control ingesteld?

Standaard staat die voor alle switch profielen op port-based loopback detection.
Pas dat voor alle profielen eens aan naar vlan-based loopback detection.

Komen er dan meldingen in de Omada log die elke paar minuten terug komen?
En welke zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:20:
[...]

Klinkt als een ethernet lus - hoe heb je loopback control ingesteld?

Standaard staat die voor alle switch profielen op port-based loopback detection.
Pas dat voor alle profielen eens aan naar vlan-based loopback detection.

Komen er dan meldingen in de Omada log die elke paar minuten terug komen?
En welke zijn dat?
De switch is een Zyxel GS1200-8HP
Ik vermoed dat de instelling in de omada controller daar geen invloed op heeft. Of kan het voor de log nog wat uitmaken?

In de switch is Loop Prevention ingeschakeld.
Ik wijzig dat nu in Loop Detection.
Kijken wat dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PeterDeTweaker - als die Zyxel switch een interne log heeft zou dat zeker kunnen helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 29-08-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:56:
@PeterDeTweaker - als die Zyxel switch een interne log heeft zou dat zeker kunnen helpen.
Argh, de Zyxel heeft geen log.
Wel een vermelding van Loop Status. Die kan normal of loop zijn en staat nu op: normal.

In de omada controler heb ik toch bij alle switchprofielen Loopbackdetectie op basis van VLAN ingesteld.
Het viel me bij switchprofiel wel op dat het default netwerk twee keer voor komt, namelijk bij Alle en bij Beheer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hezgEbWRz786-W4vuFfGsQR5Hc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gfLBiU5hLG22wSp45aLPN9mr.png?f=user_large
Is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PeterDeTweaker - ja - is normaal.
In jouw geval zal het profiel Beheer alleen het default(1) vlan hebben - en dat zowel native als untagged.
En profiel Alle zal hetzelfde hebben - aangevuld met het tagged doorgeven van alle vlans.

Dit zorgt er voor dat bij een reset naar fabrieksinstellingen alle vlans in alle switches en eaps bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18
Ik ben inmiddels de spullen aan het plaatsen in het huis, uiteindelijk gekozen voor EAP615, mede voor de extra utp aansluitingen, ze werken prima, alleen had het bereik misschien iets groter gemogen, de AP in de keuken redt de 'open' woonkamer niet. :P
Ik ga dus nog een 615 in de woonkamer ophangen, kan mooi in het hoekje.

Ik ben nog wel opzoek naar een AP buitenantenne en ik wil nog een punt maken in de hal voor wifi in de vide, deze wil ik boven de meterkast aan de wand monteren, welke zou hiervoor het beste zijn (ook qua bereik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:47
FabianGTI schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:59:
Ik ben inmiddels de spullen aan het plaatsen in het huis, uiteindelijk gekozen voor EAP615, mede voor de extra utp aansluitingen, ze werken prima, alleen had het bereik misschien iets groter gemogen, de AP in de keuken redt de 'open' woonkamer niet. :P
Ik ga dus nog een 615 in de woonkamer ophangen, kan mooi in het hoekje.

Ik ben nog wel opzoek naar een AP buitenantenne en ik wil nog een punt maken in de hal voor wifi in de vide, deze wil ik boven de meterkast aan de wand monteren, welke zou hiervoor het beste zijn (ook qua bereik)?
Hier hangt er een 2ehands eap225 outdoor voor de achtertuin. Werkt uitstekend tot nog toe. Deze kosten gelukkig ook niks als 2ehands. In de meterkast doet een eap653 hier ook wat jij nu omschrijft. (Alleen zit hij hier -in- de meterkast aan de wand. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:22
Firljepper schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:04:
[...]

Ik hoop dat de EAP boven via het trapgat de ruimte 'linksonder' (het is maar een badkamer) ook kan bereiken...desnoods kan ik hem daar in het halletje hangen, want andere opties heb ik nu niet meer...
Je kan eventueel ook nog ergens een WALL model access point plaatsen op de plekken waar je nu UTP hebt, een aantal hebben ook weer uitgaande utp poorten zodat je nog steeds bedraad je geplande clients aan kan sluiten. Bijvoorbeeld EAP 615 walll

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09
Ik ben 2 weken terug overgezet naar Odido haar eigen glasvezelnetwerk (GPON). Ik zat eerst op die van KPN.
Ik gebruik ruim een jaar een TP-Link ER706W router die via SFP verbinding maakte, dit zonder problemen.

Nu zit ik achter een ONT van Huawei (Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10). Samen met de Zyxel werkt dit prima. Maar ik wil weer mijn eigen TP-Link gebruiken. Deze heb ik gereset en de ONT aangesloten op WAN2 van de TP-Link (WAN1 is de SFP connector).

Wat moet ik nu invullen bij de instellingen in de TP-Link? Ik krijg het maar niet werkend.
Deze sheet van Odido helpt me niet echt: https://assets.odido.nl/x...em-modem-instellingen.pdf

Heb het nu zo ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vZ4Bjhs6/Geen-verbinding.jpg

Maar dit werkt niet. Ook met Get IP using Unicast DHCP aangevinkt werkt het niet. Iemand anders die Odido heeft met een TP-Link router achter een ONT en de settings wil delen?

[ Voor 6% gewijzigd door Binnetie op 10-09-2025 10:40 ]

• jadjong
  • Niet online
Via de Omada controller heb je iets meer instellingen en kan je 802.1q tag aanvinken.
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/4073/

• Binnetie
jadjong schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:17:
Via de Omada controller heb je iets meer instellingen en kan je 802.1q tag aanvinken.
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/4073/
Daar zeg je wel iets. Ik kwam erachter dat de ER706W op firmware van augustus 2024 draaide (1.13 zo uit mijn hoofd). Handmatig kon ik hem naar 1.2.0 van april dit jaar krijgen. Toen zag ik ook iets meer opties. Maar niet de Vlan tag.

Ik zit alleen even te kijken hoe ik hem in controller modus krijg zonder dat hij ruzie gaat maken in mijn netwerk en alles plat gaat. Dat is me al eerder gebeurd. Als ik de Zyxel weer aansluit heb ik gewoon internet. Maar hoe krijg ik de ER706W er tussen zonder dat hij ruzie gaat maken?
De eerder getoonde afbeelding van de ER706W is van de webUI in standalone modus. Doorgaans zijn de instellingen in de Omada controller een subset van de standalone modus - waarbij de terminologie ook nog eens kan variëren. Ook is er een afhankelijkheid tussen router firmware versie en controller (firmware?) versie.

Als je Omada netwerk op dit moment draait met controller maar zonder router zal de toevoeging van een router goed voorbereid moeten worden - je hebt in de huidige opzet immers een default gateway-, dhcp- en dns-functie.

In de wereld van Omada worden die functies bij voorkeur gehost door een Omada router. Achteraf een Omada router toevoegen kan - maar alles terug naar fabrieksinstellingen en van daaruit opnieuw opbouwen werkt dan het snelst en met de grootste kans op succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:04:
De eerder getoonde afbeelding van de ER706W is van de webUI in standalone modus. Doorgaans zijn de instellingen in de Omada controller een subset van de standalone modus - waarbij de terminologie ook nog eens kan variëren. Ook is er een afhankelijkheid tussen router firmware versie en controller (firmware?) versie.

Als je Omada netwerk op dit moment draait met controller maar zonder router zal de toevoeging van een router goed voorbereid moeten worden - je hebt in de huidige opzet immers een default gateway-, dhcp- en dns-functie.

In de wereld van Omada worden die functies bij voorkeur gehost door een Omada router. Achteraf een Omada router toevoegen kan - maar alles terug naar fabrieksinstellingen en van daaruit opnieuw opbouwen werkt dan het snelst en met de grootste kans op succes.
Ik heb gewoon de ER706W toegevoegd aan mijn al 2 jaar draaiende Omada netwerk achter een Netgear r9000 router.

Ik heb geen Odido ingesteld op de ER706W.
Omdat ik ook een Fritzbox 5590 heb.
Dat is mijn GPON modem en dect centrale.
Internet en tv gaat via het Omada netwerk.

Volgens mij is een GPON SFP module mogelijk en de Huawei ONT klonen.

• peterbier
Binnetie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:35:
Ik ben 2 weken terug overgezet naar Odido haar eigen glasvezelnetwerk (GPON). Ik zat eerst op die van KPN.
Ik gebruik ruim een jaar een TP-Link ER706W router die via SFP verbinding maakte, dit zonder problemen.

Nu zit ik achter een ONT van Huawei (Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10). Samen met de Zyxel werkt dit prima. Maar ik wil weer mijn eigen TP-Link gebruiken. Deze heb ik gereset en de ONT aangesloten op WAN2 van de TP-Link (WAN1 is de SFP connector).

Wat moet ik nu invullen bij de instellingen in de TP-Link? Ik krijg het maar niet werkend.
Deze sheet van Odido helpt me niet echt: https://assets.odido.nl/x...em-modem-instellingen.pdf

Heb het nu zo ingesteld:
[Afbeelding]

Maar dit werkt niet. Ook met Get IP using Unicast DHCP aangevinkt werkt het niet. Iemand anders die Odido heeft met een TP-Link router achter een ONT en de settings wil delen?
Die instelling lijkt goed te staan.
Hierna ook al een reboot geprobeerd.
Ook even van de GPON ONT.
Hier na zal de ER706W een ip adres van Odido moeten ophalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb het werkend. Ik bedacht me dat je de controller natuurlijk ook gewoon lokaal kunt benaderen.
Ik had de Zyxcel al op een ander ip-adres gezet want ik wist dat de ER-706W standaard .1 als ipadres krijgt als je hem opneemt in de controller.
Na een poosje gewacht te hebben, een herstart en nog eens gewacht te hebben had ik ineens een melding op mijn telefoon dat de controller weer online was. En daarmee had ik ook internet.

Dank voor het meedenken allemaal. Ik ga er nog weer even mee verder rommelen.

• PeterDeTweaker
  • Niet online

De klachten (duurt lang voordat een site begint te laden en soms verbreekt de verbinding en valt SSID weg) zijn nog niet verholpen en het volgende is al gedaan:
- De Ziggo router is vervangen.
- De ER605 heeft nu een vast ip-adres op de Ziggo router en dat is als DMZ ingesteld.

ChatGPT stelt dat het aan dubbele NAT ligt, omdat de ER605 strenger is dan het gemiddelde consumentenmodem:
De ER605 is een zakelijke router die nauwkeurig NAT-sessies en protocollen volgt. Waar een consumentenrouter vaak een beetje “soepel” is en half-correct verkeer toch doorlaat, zegt de ER605 sneller: “dit klopt niet → blokkeren of sluiten”.

Kan dit inderdaad het probleem zijn?

Dan zou het misschien beter zijn om de Ziggo router in bridge te zetten, maar dan werken de Ziggo telefoon en Ziggo mediabox niet meer. Dus dat is ook geen geschikte oplossing.

[ Voor 2% gewijzigd door PeterDeTweaker op 11-09-2025 15:14 . Reden: Vermeld wat de klachten zijn. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32
PeterDeTweaker schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:11:
[...]

De klachten (duurt lang voordat een site begint te laden en soms verbreekt de verbinding en valt SSID weg) zijn nog niet verholpen en het volgende is al gedaan:
- De Ziggo router is vervangen.
- De ER605 heeft nu een vast ip-adres op de Ziggo router en dat is als DMZ ingesteld.

ChatGPT stelt dat het aan dubbele NAT ligt, omdat de ER605 strenger is dan het gemiddelde consumentenmodem:
De ER605 is een zakelijke router die nauwkeurig NAT-sessies en protocollen volgt. Waar een consumentenrouter vaak een beetje “soepel” is en half-correct verkeer toch doorlaat, zegt de ER605 sneller: “dit klopt niet → blokkeren of sluiten”.

Kan dit inderdaad het probleem zijn?

Dan zou het misschien beter zijn om de Ziggo router in bridge te zetten, maar dan werken de Ziggo telefoon en Ziggo mediabox niet meer. Dus dat is ook geen geschikte oplossing.
Ik heb een vergelijkbare opzet maar herken de klachten niet. Langzaam laden, is het echt traag opbouwen van een webpagina of eerder het vinden van de pagina? In het laatste geval zou je mischien een andere DNS kunnen proberen? Waarom zeg ik dit, ik heb mijn DNS via pihole en heb de ervaring dat niet alle DNS providers even snel resultaat geven.

Het wegvallen van je SSID zou ik apart benaderen, op het tijdstip dat het wegvalt, wat staat er eventueel in je log?

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

• PeterDeTweaker
  • Niet online
GerverCom schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb een vergelijkbare opzet maar herken de klachten niet. Langzaam laden, is het echt traag opbouwen van een webpagina of eerder het vinden van de pagina? In het laatste geval zou je mischien een andere DNS kunnen proberen? Waarom zeg ik dit, ik heb mijn DNS via pihole en heb de ervaring dat niet alle DNS providers even snel resultaat geven.

Het wegvallen van je SSID zou ik apart benaderen, op het tijdstip dat het wegvalt, wat staat er eventueel in je log?
Goed om te horen @GerverCom dat deze opzet wel moet kunnen werken. Is die precies zo met een ER605 achter een Ziggo modem?

Het probleem is het vinden van de pagina, het laden gaat daarna wel goed. Ik dacht ook aan DNS, dus ik heb 9.9.9.9 ingesteld en nog een andere. Dat heeft niet geholpen.

Ik had nog niets gevonden in de log, maar die ga ik nogmaals checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:23
PeterDeTweaker schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:11:
[...]

werkt gewoon hoor.
Telefoon zit nog in je modem en mediabox zit of met coax of op je utp

• PeterDeTweaker
  • Niet online
commentator schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:58:
[...]

werkt gewoon hoor.
Telefoon zit nog in je modem en mediabox zit of met coax of op je utp
Oooh, stom van mij, ...
ChatGPT zei dat dat niet zo was en dat heb ik niet gecontroleerd.
Ik ga de bridge modus inschakelen.
Dank voor de reactie!

• jadjong
  • Niet online
ChatGPT is een stagiair met twee dagen werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Als mijn Ziggo modem in bridge staat, welke beveiligingsinstellingen op de ER605 kan ik dan nog even controleren en/of extra inschakelen?

Met een dubbele NAT voelde ik daar wat minder noodzaak toe, maar nu de ER605 rechtstreeks aan internet hangt wil ik zeker weten dat die goed is beveiligd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterDeTweaker schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 06:32:
Als mijn Ziggo modem in bridge staat, welke beveiligingsinstellingen op de ER605 kan ik dan nog even controleren en/of extra inschakelen?

Met een dubbele NAT voelde ik daar wat minder noodzaak toe, maar nu de ER605 rechtstreeks aan internet hangt wil ik zeker weten dat die goed is beveiligd.
Mijn 0,500 Euro: IPv6 uit vinken - idem voor alle ALG-functies (onder Transmission).
Afhankelijk van je "klanten" en het soort spelletjes dat ze doen: UPnP uit vinken.

Standaard staat er niks aan port-forwarding of dmz ingesteld - je kan dit tjekke bij NAT onder Transmission.

Onder het kopje Attack Defense is iets dat heet Packet Anomaly Defense. Daar in ieder geval de ping-dingetjes aan vinken. Idem voor iets dat heet "Block TCP Scan (Stealth FIN/Xmas/Null)" - de "Block TCP Scan with RST" best uit vinken.

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste