Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
Ik heb een probleem wat ik niet achterhaald krijg en ik hop dat iemand mij hier in de goede richting wil/kan wijzen.

Ik heb een omada systeem met OC200, TL605R en EAP225-outdoor.

In princiepe werkt alles zonder problemen, echter sinds kost is er 1 apparaat wat problemen geeft.

Ons zwembad regel systeem van Davey.
Deze heeft altijd gewerkt, maar nu geeft de app en het appraat aan geen verbinding met de server te krijgen.

Hij verbind met de wifi (heb al een apparte SSID gemaakt) en in de omada controll omgeving zie ik hem ook staan met IP adres.

Heel soms na verbinden (heb het 2x gezien) was hij wel verbonden met de server, dan gaf de app dit ook aan maar zag ik geen waardes. Vlak daarna was de verbinding weer weg.

Ik heb geprobeerd om van mijn telefoon een AP te maken, en dit werkt wel, dus het lijkt uit mijn eigen netwerk te komen.

De fabrikant zegt het volgende:
''De verbinding met de cloud wordt verbroken. Het Lifeguard-apparaat is goed verbonden met de Wi-Fi maar kan de cloud niet bereiken, dus het kan iets te maken hebben met het beveiligingsprotocol van het Wi-Fi-signaal, zoals het WMM-protocol of een andere beveiliging die is geïmplementeerd op de Wi-Fi box. Het opnieuw inschakelen van de stroom op het Lifeguard-apparaat kan soms helpen om opnieuw verbinding te maken met de cloud, maar als het probleem zich vaak voordoet, kan misschien worden overwogen om, als de Wi-Fi box dit toestaat, een nieuw Wi-Fi-kanaal te genereren speciaal voor de Lifeguard met minder beveiligingsprotocollen."

Nu heb ik zitten zoeken naar WMM of iets anders waar dit door zou kunnen komen, maar ik heb niet kunnen vinden.

Ik snap er niets van, want het heeft altijd gewoon gewerkt (heb wel de firmware geupdate maar weet niet meer 100% of dit samen viel met het moment dat de problemen begonnen).

Ik heb ook al chatGPT eens gevraagd, maar de functies die hij aangeeft te checken kon ik ook niet vinden in mijn interface.

Alle input is zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:48
darklord007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:23:
Ik heb een probleem wat ik niet achterhaald krijg en ik hop dat iemand mij hier in de goede richting wil/kan wijzen.

In princiepe werkt alles zonder problemen, echter sinds kost is er 1 apparaat wat problemen geeft.

Deze heeft altijd gewerkt, maar nu geeft de app en het appraat aan geen verbinding met de server te krijgen.

Hij verbind met de wifi (heb al een apparte SSID gemaakt) en in de omada controll omgeving zie ik hem ook staan met IP adres.

Heel soms na verbinden (heb het 2x gezien) was hij wel verbonden met de server, dan gaf de app dit ook aan maar zag ik geen waardes. Vlak daarna was de verbinding weer weg.

Ik heb geprobeerd om van mijn telefoon een AP te maken, en dit werkt wel, dus het lijkt uit mijn eigen netwerk te komen.

''De verbinding met de cloud wordt verbroken. Het Lifeguard-apparaat is goed verbonden met de Wi-Fi maar kan de cloud niet bereiken, dus het kan iets te maken hebben met het beveiligingsprotocol van het Wi-Fi-signaal, zoals het WMM-protocol of een andere beveiliging die is geïmplementeerd op de Wi-Fi box. Het opnieuw inschakelen van de stroom op het Lifeguard-apparaat kan soms helpen om opnieuw verbinding te maken met de cloud, maar als het probleem zich vaak voordoet, kan misschien worden overwogen om, als de Wi-Fi box dit toestaat, een nieuw Wi-Fi-kanaal te genereren speciaal voor de Lifeguard met minder beveiligingsprotocollen."

Nu heb ik zitten zoeken naar WMM of iets anders waar dit door zou kunnen komen, maar ik heb niet kunnen vinden.

Ik snap er niets van, want het heeft altijd gewoon gewerkt (heb wel de firmware geupdate maar weet niet meer 100% of dit samen viel met het moment dat de problemen begonnen).

Ik heb ook al chatGPT eens gevraagd, maar de functies die hij aangeeft te checken kon ik ook niet vinden in mijn interface.

Lock to AP al geprobeerd? Sommige apparaten gaan niet lekker op roaming. Met name IOT apparaten heb ik al wel eens gezien.
Wpa3 uitschakelen? Eventueel op een apart SSID?
Aparts SSID met alleen 2.4 al geprobeerd (eventueel in combinatie met puntje hierboven.
Heb je maar 1 accesspoint trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
HugoStiglitz schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Lock to AP al geprobeerd? Sommige apparaten gaan niet lekker op roaming. Met name IOT apparaten heb ik al wel eens gezien.
Wpa3 uitschakelen? Eventueel op een apart SSID?
Aparts SSID met alleen 2.4 al geprobeerd (eventueel in combinatie met puntje hierboven.
Heb je maar 1 accesspoint trouwens?
Bedankt,
Ik heb meerdere AP's maar die liggen ver buiten bereik. Ik heb die EAP225-outdoor in het tuinhuis hangen. Hierop zitten nog 2 ESP32's voor wat relays/temp sensors en eventueel apparaten die te tuin in lopen.
De zwembad apparaten zitten in een keldertje en de EAP hangt erboven waardoor deze voldoende signaal hebben.

Het apparaat is dus gewoon verbonden met de WIFI en verzend /ontvangt ook gewoon data.

Ik heb al een apparte SSID gemaakt met alleen 2.4Ghz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9PTw0reyUAqbu-237E0YwgtvSE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bODHQvOzl53G16YFkdeJAXCo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@darklord007 - wat zijn de instellingen onder advanced settings?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:52:
@darklord007 - wat zijn de instellingen onder advanced settings?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lXq40oB3OJ0c38z8zrkoMQibEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/88mi6ZGwlbJjT79i0zdnUZZY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMcQwMRwUmM67kthckktQLZAtFg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e3r18zpDoBBEpdWMC2UOjOoB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door darklord007 op 27-07-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@darklord007 - zet WPA mode eens op "WPA/WPA2-PSK / AES".

En voor de zekerheid: enabke GIK rekeyring iedere 3600 seconden zodat de EAP met enige regelmaat contact blijft zoeken.

Tot slot: onder het kopje "802.11 rate control" kun je de zogenaamde "CCK rates" uitschakelen - die "CCK rates" is iets van de eerste WiFi generatie. De Omada EAP's moeten veel werk verzetten om dit te kunnen waardoor ze wel eens in de stress schieten. Beter is om deze te disablen voor alle SSID's.

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 27-07-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:04:
@darklord007 - zet WPA mode eens op "WPA/WPA2-PSK / AES".

En voor de zekerheid: enabke GIK rekeyring iedere 3600 seconden zodat de EAP met enige regelmaat contact blijft zoeken.

Tot slot: onder het kopje "802.11 rate control" kun je de zogenaamde "CCK rates" uitschakelen - dit is iets van de eerste WiFi generatie. De Omada EAP's moeten veel werk verzetten om dit te kunnen waardoor ze wel eens in de stress schieten. Beter is om deze te disablen voor alle SSID's.
Ga ik allemaal proberen.
Maar de verbinding met de wifi lijkt niet het probleem (apparaat heeft een appart icoontje voor wifi verbinding en die blijft solid. Tevels geeft de omada aan dat het appraat lang verbonden blijft).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLChygmVnPO1DCPFhobZtWG7gRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IwFBU2oi9KjO2x4fWDH7FKSl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door darklord007 op 27-07-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@darklord007 - ow - een ding nog - wat is de firmware versie van je controller? En wat is die van de EAP225-outdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darklord007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:07:
[...]

Ga ik allemaal proberen.
Maar de verbinding met de wifi lijkt niet het probleem (apparaat heeft een appart icoontje voor wifi verbinding en die blijft solid. Tevels geeft de omada aan dat het appraat lang verbonden blijft).

[Afbeelding]
Nogmaals.. probeer eens met WPA-mode op "WPA/WPA2-PSK / AES"... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:09:
@darklord007 - ow - een ding nog - wat is de firmware versie van je controller? En wat is die van de EAP225-outdoor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMFO3MeRuZrdZHzVHwYz6VfV9qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FpHlPkzSKEi2J03d7fBQ8eST.png?f=fotoalbum_large

controller:
Model
OC200 1.0
Firmware Version
1.35.7 Build 20250514 Rel.51837

[ Voor 7% gewijzigd door darklord007 op 27-07-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darklord007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:14:
[...]

[Afbeelding]

controller:
Model
OC200 1.0
Firmware Version
1.35.7 Build 20250514 Rel.51837
Voor mij is een router wat anders dan een controller... :+

Whoeps - ging even wat te snel - die kruisten elkaar...

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 27-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Voor mij is een router wat anders dan een controller... :+
heb even alles gegeven, AP, controller en router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Nogmaals.. probeer eens met WPA-mode op "WPA/WPA2-PSK / AES"... :+
done

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@darklord007 - ok - nog steeds niet werkend?

Je kan nog twee firmware upgrades doen: van de router en van de controller.

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 27-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ik heb de router geupdate, de controller zie ik geen update voor.

Ik heb alles nog eens geprobeerd maar probleem blijft.

Als ik het apparaat powercycle verbind hij met wifi en ook met de cloud server. Als ik de app open zie ik dat hij verbonden is, maar geeft hij geen waardes. Na een paar seconden geeft hij dan aan dat hij niet meer verbonden is (server verbonden icoontje gaat weer knipperen en app geeft aan dat hij niet meer verbonden is).

Verbind ik via een hotspot van mij telefoon, werkt het wel allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darklord007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:32:
ik heb de router geupdate, de controller zie ik geen update voor.

Ik heb alles nog eens geprobeerd maar probleem blijft.

Als ik het apparaat powercycle verbind hij met wifi en ook met de cloud server. Als ik de app open zie ik dat hij verbonden is, maar geeft hij geen waardes. Na een paar seconden geeft hij dan aan dat hij niet meer verbonden is (server verbonden icoontje gaat weer knipperen en app geeft aan dat hij niet meer verbonden is).

Verbind ik via een hotspot van mij telefoon, werkt het wel allemaal...
Een long-shot... wat is de DTIM waarde?

Standaard staat die op 1 - als dat nog steeds is: maak daar eens 3 van.
En staat airtime-fairness aan-gevinkt?

Dit zijn instellingen op site nivo.
Ik heb deze ooit eens aangepast naar:
* Custom-waarde met 100-ms
* DTIM-period van 3
* RTS default gehouden op 2347
* Airtime fairness aan

Het lijkt erop alsof het ding te weinig zendtijd krijgt.
En er dan mee stopt.

[ Voor 17% gewijzigd door Airw0lf op 27-07-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Een long-shot... wat is de DTIM waarde?

Standaard staat die op 1 - als dat nog steeds is: maak daar eens 3 van.
En staat airtime-fairness aan-gevinkt?

Het lijkt erop alsof het ding te weinig zendtijd krijgt.
waar vind ik dat?

Ik probeer ook eens even om guest aan te zetten, in princiepe moet ik gewoon een internet verbinding hebben naar buiten zodat de servers de data kunnen uitlezen 8)7

wacht maar eens even, met GUEST aan lijkt het ff te werken, hier heb ik ff wat tijd voor nodig

[ Voor 9% gewijzigd door darklord007 op 27-07-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toegevoegd in mijn vorige bericht.
Ik probeer ook eens even om guest aan te zetten, in princiepe moet ik gewoon een internet verbinding hebben naar buiten zodat de servers de data kunnen uitlezen 8)7
Je hebt toch geen pihole (o.i.d) in gebruik - of... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:53:
[...]

Toegevoegd in mijn vorige bericht.

[...]

Je hebt toch geen pihole (o.i.d) in gebruik - of... :?
nee nix, Hij werkte heel ff, op 2 telefoons konden we 1 keer de waardes uitlezen, en daarna ineens weer niet meer |:( |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit nu enigszins op glad ijs - maar in het kader van niet geschoten...

In een eerder afbeelding stond een SNR waarde van 20-dB - dat lijkt me aan de lage kant.
De signaal sterkte wijst ook die kant op - die -75 zou net moeten kunnen - maar houdt niet over

Ik probeer die SNR altijd op minimaal 25-dB te krijgen - liefst 30-dB.
En de signaalsterkte op -70-dBM of beter.

Wat goed is om te weten:
Dit zijn de waardes die de EAP meet op basis van het binnenkomende signaal.
Oftewel - zou je - bij wijze van proef - een EAP wat dichter in de buurt van die lifeguard kunnen krijgen?

Immers... je schreef ook dat als je via je foon-hotspot test, dat het dan goed gaat.
Ik gok dat je dan in buurt van dat lifeguard apparaatje bent... :+

Maar nogmaals - dit zijn geen wetenschappelijke/harde cijfers.
Anders dan het bij de genoemde minima tot nu toe altijd goed is gegaan.
En daaronder de resultaten wisselend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:20:
Ik zit nu enigszins op glad ijs - maar in het kader van niet geschoten...

In een eerder afbeelding stond een SNR waarde van 20-dB - dat lijkt me aan de lage kant.
De signaal sterkte wijst ook die kant op - die -75 zou net moeten kunnen - maar houdt niet over

Ik probeer die SNR altijd op minimaal 25-dB te krijgen - liefst 30-dB.
En de signaalsterkte op -70-dBM of beter.

Wat goed is om te weten:
Dit zijn de waardes die de EAP meet op basis van het binnenkomende signaal.
Oftewel - zou je - bij wijze van proef - een EAP wat dichter in de buurt van die lifeguard kunnen krijgen?

Immers... je schreef ook dat als je via je foon-hotspot test, dat het dan goed gaat.
Ik gok dat je dan in buurt van dat lifeguard apparaatje bent... :+

Maar nogmaals - dit zijn geen wetenschappelijke/harde cijfers.
Anders dan het bij de genoemde minima tot nu toe altijd goed is gegaan.
En daaronder de resultaten wisselend zijn.
je input en moeite wordt zeer gewaardeerd, maar ik heb zelf echt het idee dat het m niet zit in de wifi verbinding. apparaat geeft 4/5 streepjes aan en de verbinding met wifi is betrouwbaar.
Het probleem zit m echt in het icoontje -> verbinding met cloud server).
Als ik bij het apparaat zit zie ik het wifi icoontje ook gewoon stabiel maar die van de cloud knippert.

Ik snap er nix van, want hij lijkt dus af en toe (na een powercycle bijv) wel verbinding te hebben, dat geeft de app dan ook aan, maar ik krijg geen waardes. Daarnet had ik en op een andere telefoon ineens wel waardes, maar daarna was hij weer niet meer verbonden.
Is er niet ergens een logging of moet ik daarvoor echt bij de fabricant zijn?
Ik heb het idee dat dit ergens in de router beveiliging moet zitten, maarjaa.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
darklord007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:29:
[...]

je input en moeite wordt zeer gewaardeerd, maar ik heb zelf echt het idee dat het m niet zit in de wifi verbinding. apparaat geeft 4/5 streepjes aan en de verbinding met wifi is betrouwbaar.
Het probleem zit m echt in het icoontje -> verbinding met cloud server).
Als ik bij het apparaat zit zie ik het wifi icoontje ook gewoon stabiel maar die van de cloud knippert.

Ik snap er nix van, want hij lijkt dus af en toe (na een powercycle bijv) wel verbinding te hebben, dat geeft de app dan ook aan, maar ik krijg geen waardes. Daarnet had ik en op een andere telefoon ineens wel waardes, maar daarna was hij weer niet meer verbonden.
Is er niet ergens een logging of moet ik daarvoor echt bij de fabricant zijn?
Ik heb het idee dat dit ergens in de router beveiliging moet zitten, maarjaa.....
Mja... maar als je apparaat 4-5 streepjes geeft dan zou ik hogere waardes verwachten voor de SNR en signaalsterkte. Met als eindresultaat een snelheid die minimaal op 50-Mbps zit.

Mijn 0,500 Euro: ik denk dat je net genoeg signaal hebt om een WiFi-verbinding te krijgen (en te houden).
Maar dat de kwaliteit belabberd is waardoor de applicatie het opgeeft - je zal niet de eerste zijn... :+

En 4-5 streepjes op het ene apparaat wil niet zeggen dat het aan de andere kant ook 4-5 streepjes zijn.
Afgaande op de waardes aan de EAP kant lijkt dat in jouw situatie niet het geval te zijn.

Als het aan de router ligt dan alle regels in de ACL even uit-schakelen.
Een 605 heeft verder niks aan beveiliging aan staan - in ieder geval niet op dit niveau.

Kan dan hooguit nog iets zijn met dubbel-NAT doordat je (bijvoorbeeld) een Box12 van KPN voor die Omada router hebt zitten. Of een modem/router van een andere provider.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 27-07-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ik zal het AP er eens naast hangen een dezer dagen. Vind het wel raar dat hij na een powercycle wel verbinding maakt en na 1 API call ermee stopt (reproduceerbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kan je het apparaat lokaal wel continue pingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:26
@Airw0lf
Even een vraagje.
Kan ik beter 2.4GHz Data Rate Control uit zetten.?
Ik heb het nu zo staan.
Ik lees iets van overbelasting van de EAP,S vandaar de vraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWv5bGCDVYdAqOI_-ZO_1WsVPnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GXcMeMH2GveCK7PzVdEaW2a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@peterbier - is goed zo!

Hiermee wordt de eerste generatie WiFi uitgeschakeld.
Waardoor de EAP's minder hard hoeven te werken.

[ Voor 67% gewijzigd door Airw0lf op 27-07-2025 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:29
@darklord007 , beetje longshot maar had een soort gelijk probleem met mijn iot vlan. Heeft altijd gewerkt, tot het ineens niet meer werkte. Wifi/intern netwerk deed het gewoon maar geen connectie met Inet. Heb een acl "allow" regel aan moeten maken waarbij ik betreffende vlan toegang gaf tot het Inet. Toen werkte het weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:13
Ik loop hier thuis even te stoeien met het volgende maar kom er niet uit, en op internet lees ik diverse tegenstrijdige verhalen / oplossingen.

Thuis heb ik een eenvoudig netwerk via Ziggo, een TP link Switch, Controller en 3 wall outlets (615). Nu wil ik de verlichting van Philips Hue die ik tot nu toe stuur via bluetooth via een hue bridge gaan oppakken, hier kan ik wat meer mee.

De bridge heb ik nu via diverse manieren aangesloten in het netwerk, op de contoller, switch en in een wall outlet. Bij geen enkele oplossing kan ik de Hue Bridge configureren. Wat doe ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Agostino schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:02:
Ik loop hier thuis even te stoeien met het volgende maar kom er niet uit, en op internet lees ik diverse tegenstrijdige verhalen / oplossingen.

Thuis heb ik een eenvoudig netwerk via Ziggo, een TP link Switch, Controller en 3 wall outlets (615). Nu wil ik de verlichting van Philips Hue die ik tot nu toe stuur via bluetooth via een hue bridge gaan oppakken, hier kan ik wat meer mee.

De bridge heb ik nu via diverse manieren aangesloten in het netwerk, op de contoller, switch en in een wall outlet. Bij geen enkele oplossing kan ik de Hue Bridge configureren. Wat doe ik nu verkeerd?
Krijgt/heeft ie een IP adres? En kan je die pingen?
Werkt een verbinding via een browser?
Krijg je de bridge te zien in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Op de switch zie ik een lampje branden bij de poort waar de Hue bridge inzit, ook branden hier 2 lampjes op. Er is dus een netwerk connectie maar in de controller omgeving van Omada zie ik hem niet. Het lijkt erop alsof ik de poort open moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

@Agostino wat @Airw0lf vroeg, kan je de hue hub zien in de app?

Als je een poort open zou moeten zetten, heb je die eerder gesloten, lijkt mij vreemd.
Bij mij hing ie ook achter de controller dacht ik (100 poortje, scheelt weer een 1000 poortje op de switch).

Als je een laptop oid in die poort steekt zal het vast wel werken, denk dat je richting reset hue bridge moet denken. Is het een nieuwe?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
franssie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:42:
@Agostino wat @Airw0lf vroeg, kan je de hue hub zien in de app?

Als je een poort open zou moeten zetten, heb je die eerder gesloten, lijkt mij vreemd.
Bij mij hing ie ook achter de controller dacht ik (100 poortje, scheelt weer een 1000 poortje op de switch).

Als je een laptop oid in die poort steekt zal het vast wel werken, denk dat je richting reset hue bridge moet denken. Is het een nieuwe?
Ja, de bridge is een volledig nieuwe. Kan hem niet vinden in de Hue app, krijg daar direct een foutmelding. Hard reset helpt vooralsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

Agostino schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Ja, de bridge is een volledig nieuwe. Kan hem niet vinden in de Hue app, krijg daar direct een foutmelding. Hard reset helpt vooralsnog niet.
Ik ken je netwerk niet, maar kan je die hue bridge direct in je modem stoppen (mits die niet in bridge/passthrough staat). Lijkt mij namelijk dat de bridge defect is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
franssie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:03:
[...]

Ik ken je netwerk niet, maar kan je die hue bridge direct in je modem stoppen (mits die niet in bridge/passthrough staat). Lijkt mij namelijk dat de bridge defect is.
Zojuist geprobeerd, check morgen nog even met andere netwerk kabels. Anders stuur ik hem terug en vraag ik een nieuw exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Agostino - je kan veel dingen proberen - maar in de basis begint het met een IP adres.
Kan inderdaad de kabel zijn - maar met een laptop is dat snel te controleren.
Misschien daar eens mee beginnen?

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 28-07-2025 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3N3S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 17:15
Hier na update 5.2.0 behoorlijk wat stabiliteits problemen met de EAP245v3. 2 stuks van in het netwerk hangen, er zitten naast een en ander aan 2.4 GHz smart spul een stuk of 4 clients op de 5G. Toch een hoop problemen met connecties, het wifi signaal is gewoon prima, maar valt weg op beide banden.

Downgrade naar 5.0.6 en alles draait weer als een zonnetje. 5.2.0 zal ik later nog eens apart testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
R3N3S schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 00:52:
Hier na update 5.2.0 behoorlijk wat stabiliteits problemen met de EAP245v3. 2 stuks van in het netwerk hangen, er zitten naast een en ander aan 2.4 GHz smart spul een stuk of 4 clients op de 5G. Toch een hoop problemen met connecties, het wifi signaal is gewoon prima, maar valt weg op beide banden.

Downgrade naar 5.0.6 en alles draait weer als een zonnetje. 5.2.0 zal ik later nog eens apart testen.
Mijn EAP245v3 zitten op 5.1.0 en draaien prima. Ik heb lang uitgekeken naar de 5.2.0 maar wacht nog steeds op positieve feedback. Meer problemen dan oplossingen, zo te horen. Jammer, want ze hebben er twee jaar aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier zitten drie EAP245-v3 in het netwerk - draaien nu een aantal maanden probleemloos op 5.2.0.

Je hebt wel een recente versie van de controller en/of de app nodig.
Bij mij heeft de app op het moment van schrijven versie 4.25 en de (software) controller versie 5.15.24.

[ Voor 48% gewijzigd door Airw0lf op 29-07-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVP
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:22

SVP

Mini-me schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:27:
[...]

Mijn EAP245v3 zitten op 5.1.0 en draaien prima. Ik heb lang uitgekeken naar de 5.2.0 maar wacht nog steeds op positieve feedback. Meer problemen dan oplossingen, zo te horen. Jammer, want ze hebben er twee jaar aan gewerkt.
Ik heb 3x EAP245(EU) v3.0 met firmware:version 5.2.0 (Build 20240914 Rel. 59923) die al een tijdje probleemloos draaien.

Als controller gebruik ik een OC200 v1 met versie 5.15.24.21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Mijn ervaring met Omada gaat nog niet lekker.

Ik ben nu opnieuw begonnen met alleen de ER605.
WAN niet aangesloten
Fabrieksreset gedaan, maar volgens mij is het wachtwoord niet gereset.
Enfin toch verder gegaan.

Mijn laptop met de software Omadacontroller is aangesloten op LAN poort 4 van de ER605.
Deze heeft het IP adres 192.168.0.100 gekregen van de ER605.

De standaard VLAN staat in de controller met 192.168.1/24. Hier heb ik niets aan gewijzigd.
Ik heb een VLAN gemaakt genaamd heritage om daar mijn huidige apparatuur in te zetten.
Hier heb ik ingevuld 10.100.100.1/24 omdat dit mijn oude IP-reeks is.
Ik heb DHCP server aangezet met de reeks 100-199, omdat veel apparaten een vast IP adres hebben onder 100.

Mijn printer is aangesloten op LAN poort 5 van de ER605 en heeft een vast IP adres 10.100.100.31.

Als ik het goed begrepen heb zouden beide VLANS elkaar wel moeten zien en zou ik dus het statusscherm van mijn printer kunnen zien.

Nu brows ik met mijn laptop naar 10.100.100.31, maar de printer geeft geen status scherm.
Voor de zekerheid getest op mijn oude router en daar krijg ik het wel.

Enig idee wat ik verkeerd doe, of waar ik moet zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PeterDeTweaker - begin eens met een management vlan wat voor alle apparaten hetzelfde is.
Bijvoorbeeld 192.168.0.0/24 of 192.168.1.0/24 - een van twee is genoeg... :+

Standaard staat de router op 192.168.0.0/24 - misschien goed om dat voor nu even aan te houden?
En er voor te zorgen dat de controller in hetzelfde subnet komt?
Dus geen 192.168.1.0/24 meer?!

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 29-07-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3N3S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 17:15
Wellicht zit het probleem in de combinatie Omada controller en EAP245. Mijn neef draait eenzelfde ap namelijk stand alone zonder problemen. Ik ga dit proberen en wissel de AP eens een dagje om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Ja, dat is mijn bedoeling ook.
Geen ander beheerVLAN, maar eerst heel basic de router werkend krijgen en dan pas aanpassingen doen.
Ik had een typefout in mijn vorige post.
Het IP adres van de ER605 is 192.168.0.1
Dus het zelfde subnet als de laptop met de controller.

Ik denk dat de reset naar fabrieksinstellingen niet is gelukt, want de laptop kreeg al meteen 192.168.0.100 als ip. Dat is precies waar de dhcp server moest beginnen, maar dat had ik na de reset nog niet ingesteld. Ook het wachtwoord is niet gewijzigd.

Op internet vond ik dat je de fabrieksinstellingen ook kon herstellen door de ER605 in de te vergeten.

Dat heb ik gedaan. Vervolgens zag de controller een hele tijd geen apparaten. Dat leek me goed, omdat de ER605 opnieuw aan het opstarten was.

Eindelijk kwam de ER605 in beeld, vervolgens heel lang de status: in behandeling. Tenslotte op de site op overnemen geklikt en werd de status: configureren en na een tijdje: verbonden.

Bij configuratie van de ER605 zie ik:
Default 192.168.0.1
Heritage 10.100.100.1

De laptop zelf heeft weer 192.168.0.100
De printer nog steeds 10.100.100.31
Helaas zie ik die nog steeds niet.

Ik heb op diverse manieren de fabrieksinstellingen van de ER605 gereset, maar ik vermoed dat dat nog steeds niet echt is gelukt. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Altijd eerst de controller naar fabrieksinstellingen en dan de router (en eventuele andere Omada apparaten).
Dan de controller instellen met een minimale set aan site gegevens.
Gevolgd door het adopten van de router (en eventuele andere Omada apparaten).

Dit zou moeten werken als je de controller en je Windows apparaat op een van de LAN-poorten van de router aansluit. En hoeft niet langer dan 10-15 minuten te duren met subnet 192.168.0.0/24 voor beheer.

Pas daarna verder met de rest van de (VLAN) instellingen.

[ Voor 51% gewijzigd door Airw0lf op 30-07-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Hoe gaan jullie om met EAP outdoor access points die een aparte aarde aansluiting hebben voor de ESD en bliksembeveiliging?
Ik ben recent van een EAP225-Outdoor naar EAP625 HD outdoor gegaan, die heeft een aarde aansluiting.
Bij de plek waar het access point hangt is geen randaarde in de buurt, ik vraag me af of het nodig is om een aparte pen in de aarde te slaan voor dit AP.
Het access point is middels een 4m lange UTP kabel aangesloten op een Cisco CBS220-8P switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 07:48
Ik heb inmiddels ook de firmware update toegepast op de OC200. Wat ik hier al las is dat die behoorlijk traag geworden is.

Hoe is die OC220? Dan is alles weer mega snel? Als ik nu in TP-Link omada app op iOs informatie ophaal zoals devices, is het vreselijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:47:
Altijd eerst de controller naar fabrieksinstellingen en dan de router (en eventuele andere Omada apparaten).
Dan de controller instellen met een minimale set aan site gegevens.
Gevolgd door het adopten van de router (en eventuele andere Omada apparaten).

Dit zou moeten werken als je de controller en je Windows apparaat op een van de LAN-poorten van de router aansluit. En hoeft niet langer dan 10-15 minuten te duren met subnet 192.168.0.0/24 voor beheer.

Pas daarna verder met de rest van de (VLAN) instellingen.
Ok, ik heb bovenstaande opgevolgd, maar nog geen goed resultaat:

Eerst controller via configuratie de router laten vergeten. De router wordt hierdoor gereset.
Router fysiek losgekoppeld van laptop (waar software controller op staat).
Controller uitgeschakeld en volledig geïnstalleerd ook user data laten verwijderen.

Controller opnieuw geinstalleerd met 1 site.
Site heeft van zichzelf al VLAN1.
Default 192.168.0.1/24
Doel: interface
LAN interface WAN/LAN 2en3 en LAN 4en5 zijn aangevinkt.
Uitgelogd en controller uitgeschakeld.

Laptop aangesloten op poort4 van router.
Laptop krijgt ip 192.168.0.100
Brows naar 192.168.0.1
Moet een initieel administrator account invoeren.
De reset van de router is dus goed gegaan.
Niets ingevoerd en browser afgesloten.

Controller ingeschakeld.
Router heeft lange tijd status in behandeling.
Na een half uur klik ik daar op en zie dan de knop overnemen. Daar klik ik op. De status gaat naar overname uitvoeren en daarna op inrichten en tenslotte op verbonden.

Bij configuratie resultaat staat dat de ER605 met een aantal zaken niet compatibel is. Verder zie ik UI-configuratie met een knop toepassen. Dit heb ik niet gedaan. Moet dat wel?

Vervolgens nieuwe LAN maken:
Heritage 10.100.100.1
Doel: interface
LAN interface WAN/LAN 2en3 en LAN 4en5 zijn aangevinkt.
DHCP ja 100-199

Tabbladen switch en switch profiel niets mee gedaan. Moet dat wel?

Bij apparaten ging status router eerst naar configureren en vervolgens naar verbonden.

Printer aangesloten op poort 5 van router.
Brows naar 10.100.100.31 maar weer niets.

In controller bij router poort 5 pvid van 1 naar 11 gezet, maar dat helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterDeTweaker schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Ok, ik heb bovenstaande opgevolgd, maar nog geen goed resultaat:

Eerst controller via configuratie de router laten vergeten. De router wordt hierdoor gereset.
Router fysiek losgekoppeld van laptop (waar software controller op staat).
Controller uitgeschakeld en volledig geïnstalleerd ook user data laten verwijderen.
Dit klinkt *niet* als hetzelfde! Alles moet terug naar af: eerst de controller terug naar fabrieksinstellingen en daarna de router (via de paper-clip procedure!) terug naar de fabrieksinstellingen... :X :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:18:
[...]

Dit klinkt *niet* als hetzelfde! Alles moet terug naar af: eerst de controller terug naar fabrieksinstellingen en daarna de router (via de paper-clip procedure) terug naar de fabrieksinstellingen... :X :+
Okay, ga ik doen. Nog wel een vraag:

Het is een software controller op mijn laptop, dus volledig deinstalleren inclusief verwijderen gebruikersdata en daarna opnieuw installeren lijkt mij de juiste manier terug naar fabrieksinstellingen. Klopt dat?

Sowieso dank voor je hulp, want ik ben wel erg aan het stuntelen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterDeTweaker schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Het is een software controller op mijn laptop, dus volledig deinstalleren inclusief verwijderen gebruikersdata en daarna opnieuw installeren lijkt mij de juiste manier terug naar fabrieksinstellingen. Klopt dat?

Sowieso dank voor je hulp, want ik ben wel erg aan het stuntelen hiermee.
Ja - klopt - alles eraf en alles opnieuw installeren.
En als het een Windows laptop is: liefst via een Docker container opnieuw installeren.
Dit laatste om te voorkomen dat eventuele registry left-overs alsnog roet in het Omada-eten gooien.

Bijkomend voordeel:
Afhankelijk van wat je er uiteindelijk allemaal mee wil gaan doen zal je op enig moment permanent een controller moeten hebben draaien. Een werkende Docker container is makkelijk(er) te kopieren naar een ander systeem (en met behoud van het origineel).

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 30-07-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
domoti schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:09:
Ik heb inmiddels ook de firmware update toegepast op de OC200. Wat ik hier al las is dat die behoorlijk traag geworden is.

Hoe is die OC220? Dan is alles weer mega snel? Als ik nu in TP-Link omada app op iOs informatie ophaal zoals devices, is het vreselijk traag.
Dat is ook een van de rede dat ik nu een oc220 heb draaien.
Niet mega snel maar gewoon goed mee te werken.
Met de oc200 was niet meer te doen zo traag als stroop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeMa1963
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 09:26
darklord007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:23:

Probeer dit eens:

https://www.kreaweb.be/us...in-tp-link-omada-network/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Airw0lf schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:07:
@Agostino - je kan veel dingen proberen - maar in de basis begint het met een IP adres.
Kan inderdaad de kabel zijn - maar met een laptop is dat snel te controleren.
Misschien daar eens mee beginnen?
zojuist weer even het een en ander geprobeerd. Via de software van de easy smart switch zie ik het volgende (Hue bridge) zit op poort 6. Moet ik hier iets aanpassen in mijn instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfF-v-kW21ZkR-rbkuLcYNcaiHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JbVsZXI3YCafFnpwUKHqlUQE.png?f=fotoalbum_large

en via de ziggo smart wifi webaplicatie kan ik wel het mac adres inzien maar krijgt de hue bridge geen IP. Om zeker te zijn dat ik dit ook niet via een andere app kon zien heb ik ook Fing gedownload, ook daar zie ik dat de bridge online is maar dat hij geen IP adres krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXIYG0T01t9Ed771MOqVlh2jSuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vbp3Y9sKxpL5vu1fOYwb9yTA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Agostino - een Easy Smart switch?

Matchen de vlan instellingen dan wel met de Omada EAP's?
Hoe weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Airw0lf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:06:
@Agostino - een Easy Smart switch?

Matchen de vlan instellingen dan wel met de Omada EAP's?
Hoe weet je dat?
https://www.tp-link.com/n...it-port-switch/tl-sg108e/ deze switch heb ik waarop alles aangesloten zit.

Met de Vlan instellingen heb ik nog nooit wat gedaan, tot nu toe niet nodig gehad. Moet ik hieronder wat in aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LorxOLtJCvlIz-ZecFH9feDRUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9npZPgUGWkLH2TZJgCfSes56.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee - ik weet niet wat er voor de rest ingesteld is op je eap's.

Wat voor subnet(ten?) gebruik je? En wie of wat is DHCP server?

[ Voor 32% gewijzigd door Airw0lf op 31-07-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Nou, heb een nieuwe bridge besteld om uit te sluiten of het hier niet aan lag. Nieuwe bridge pakt in iedergeval via de ziggo modem internet, nu nog even via de switch proberen maar het lijkt erop dat de eerste Hue Bridge gewoon defect was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
jadjong schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:38:
Kan je het apparaat lokaal wel continue pingen?
Nee, het vreemde is dat ik hem niet kan pingen (vanaf een pc in het netwerk)
Maar mijn oneplus 4 bijvoorbeeld ook niet..
andere dan weer wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs2tF3t3Qk9qi_vmcKLehTJmgJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z5H1k1Gd9d7ur909PxAVew4X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door darklord007 op 02-08-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Rammz schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:55:
@darklord007 , beetje longshot maar had een soort gelijk probleem met mijn iot vlan. Heeft altijd gewerkt, tot het ineens niet meer werkte. Wifi/intern netwerk deed het gewoon maar geen connectie met Inet. Heb een acl "allow" regel aan moeten maken waarbij ik betreffende vlan toegang gaf tot het Inet. Toen werkte het weer....
Ik snap er nix van want apparaat verzend en ontvangt gewoon data. Na een powercycle verbind hij ook gewoon met wifi en ook met de cloud.
Echter als de app waardes wil opvragen wordt de verbinding verbroken.
Het moet wel in het werk zitten, want via telefoon AP werkt het wel.

Heb je wat meer info over wat ik zou kunnen/moeten instellen bij ACL?

Intern ip is 192.168.0.x
Heb maar 1 netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@darklord007 - ik zie dat je minstens twee wifi ssid's gebruikt - beiden gaan dan via hetzelfde subnet.

Zie ook onderstaande screenshot zoals het er hier uit ziet:
Heb je voor mij een screenshot van diezelfde pagina met de ssid's aan jouw kant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjHuuvwHZvzQK6kG9fT8BHCcJz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IEH63DMOpZFNMByPBg8DEykJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:03:
@darklord007 - ik zie dat je minstens twee wifi ssid's gebruikt - beiden gaan dan via hetzelfde subnet.

Zie ook onderstaande screenshot zoals het er hier uit ziet:
Heb je voor mij een screenshot van diezelfde pagina met de ssid's aan jouw kant?
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mISH1by0TYaKWTPrmizI-5Q1uOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZvuFsQ6mpqpLJVDqtDflx4xK.png?f=fotoalbum_large

Ik ben een klein stukje verder.
Ik heb mijn eap225-outdoor waarop het probleem gevende apparaat is aangemeld loggekoppeld en een TL-WR902AC aangesloten.

Zowel in ethernet mode (Router) als ik AP mode lijkt de davey hier wel zonder problemen mee te verbinden.

Het lijkt dus geen security issue te zijn. ik ga eens een AP van binnen pakken en die buiten aansluiten. kijken wat die doet.

De SSid''s heten wel 2./4 en 5ghz maar dat komt nog uit een oude tijd, zijn allebei beide banden

[ Voor 22% gewijzigd door darklord007 op 03-08-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat davey is toch waar problemen mee zijn?
Wat gebeurd er als je de gasten-WiFi functie uit-vinkt? Waardoor het een "gewone" WiFi wordt?

Een gasten-WiFi blokkeert een aantal verkeersstromen.
Een daarvan is de communicatie tussen apparaten in hetzelfde gasten-ssid.
Dus als jouw app op je foon cijfers op wil gaan halen bij dat davey apparaat, dan gaat het misschien 1 of 2 keer goed. Maar daarna gaat de boel op zwart door deze functie.

Overigens is het roaming wise geen handige om een ssid voor 2,4-Ghz en een voor 5-Ghz in te stellen.
Eén en hetzelfde ssid voor beiden werkt beter.

[ Voor 44% gewijzigd door Airw0lf op 03-08-2025 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Ja - klopt - alles eraf en alles opnieuw installeren.
En als het een Windows laptop is: liefst via een Docker container opnieuw installeren.
Dit laatste om te voorkomen dat eventuele registry left-overs alsnog roet in het Omada-eten gooien.

Bijkomend voordeel:
Afhankelijk van wat je er uiteindelijk allemaal mee wil gaan doen zal je op enig moment permanent een controller moeten hebben draaien. Een werkende Docker container is makkelijk(er) te kopieren naar een ander systeem (en met behoud van het origineel).
Voor het eerst Docker geïnstalleerd en het werkt goed.
Ook de Omada controller in een container is goed gelukt.
De router (ER605) is gereset met de paperclip-procedure.
Omada controller gestart.

De site thuis toegevoegd.
Onder LAN staat al vanzelf:
VLAN1; Default; Interface (alle zijn aangevinkt); 192.168.0.1/24
DHCP ingeschakeld 1-254
Hier heb ik niets aan gewijzigd.

Laptop (met Omada controller in Docker) aangesloten op router poort LAN4.
Router geadopteerd in controller. Na een tijdje status: verbonden.

Onder LAN het volgende zelf toegevoegd:
VLAN11; Heritage; Interface (alle aangevinkt); 10.100.100.1/24
DHCP ingeschakeld 100-199

In de controller zie ik dat de router even de status configureren krijgt en daarna weer de status verbonden.

Printer aangesloten op router poort LAN5.
De printer heeft een vast IP-adres 10.100.100.31.
Als ik daar naar toe ga, dan wordt die pagina niet gevonden.
(Voor alle zekerheid de oude situatie hersteld en dan kom ik wel op de beheerpagina van de printer.)

Zie ik iets over het hoofd?
Beide VLANS zouden elkaar toch standaard moeten zien bij de ER605?
Voor de duidelijkheid: Er is niet anders aangesloten.
Dus geen WAN. Geen switch.
Alleen de router met op poort4 de laptop en op poort 5 de printer.

EDIT
Ja, ik zag twee zaken over het hoofd:
1. In de printer was een verkeerde gateway ingevuld. De juiste gateway is 10.100.100.1
2. In de router was voor poort5 de verkeerde PVID ingevuld. Er stond PVID1. De juiste PVID is 11.

Het werkt nu. *O*
De volgende stap is de EAP615-Wall toevoegen.

[ Voor 7% gewijzigd door PeterDeTweaker op 03-08-2025 14:27 . Reden: Aanvilling van wat ik over het hoofd zag. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Dat davey is toch waar problemen mee zijn?
Wat gebeurd er als je de gasten-WiFi functie uit-vinkt? Waardoor het een "gewone" WiFi wordt?

Een gasten-WiFi blokkeert een aantal verkeersstromen.
Een daarvan is de communicatie tussen apparaten in hetzelfde gasten-ssid.
Dus als jouw app op je foon cijfers op wil gaan halen bij dat davey apparaat, dan gaat het misschien 1 of 2 keer goed. Maar daarna gaat de boel op zwart door deze functie.

Overigens is het roaming wise geen handige om een ssid voor 2,4-Ghz en een voor 5-Ghz in te stellen.
Eén en hetzelfde ssid voor beiden werkt beter.
Klopt, gastenwifi uit maakt geen verschil, probeem was er al voordat ik dit netwerk aanmaakte.
Eigelijk gaat het ophalen niet goed (tenminste kan het me niet herinneren). Hij geef alleen aan dat er wel verbinding is, maar er komen geen nummers.
Als de app dan is geopened, gaat de cloud verbonden indicator knipperen en is het over.

Maar als ik dus achter mijn TL-605R de WR902 aansluit in AP of router mode werkt het wel 8)7 |:( |:( |:(

Heb vandaag nog een ander AP in het tuinhuis gehangen (de eap245v3), deze vertoonde hetzelfde gedrag.
Kan verdorie nog niet eens vaststellen of het aan het AP of aan de router ligt |:( 8)7 .

De fabrikant blijft spreken over WMM, deze functie kan ik niet vinden in de settings van omada |:(

[ Voor 11% gewijzigd door darklord007 op 03-08-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@darklord007 - ik begeef me nu enigszins op glad ijs...

Zie ook dit artikel:
Het lijkt erop alsof WMM altijd ingeschakeld is.
Zou die uitgeschakeld worden dan zouden alle N en AC functies komen te vervallen.
Wat wil zeggen dat de snelheid dan maximaal 54-Mbps is.

Het lijkt erop dat deze instelling uit de Omada controller is gehaald.
Misschien dat ie nog wel bestaat in de standalone mode van een EAP.

Alles bij elkaar lijkt het dus niet iets van een EAP of router probleem te zijn.
Maar eerder iets in de categorie "works as designed".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PeterDeTweaker - das mooi! oOo

Als er op enig moment besloten wordt om een switch op deze poort van de router aan te sluiten - gevolgd door de printer op die switch - weet dan dat alle apparaten op die switch alleen in dat ene subnet kunnen meedoen.

Als je dit niet wil heb je een switch nodig die vlans ondersteund, moet je de pvid terugzetten op 1 en een vlan trunk aanmaken met o.a. vlan-11. De pvid van de switch-poort met de printer moet dan op 11 komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 08:49
Ik weet dat TP-link switches heeft die PoE gevoed kunnen worden zoals de JetStream TL-SG2008 en TL-RP108GE, maar zijn deze ook met de Omada Controller (OC200) te beheren?

Ik zoek eigenlijk een kleine switch met 5 - 8 poorten en VLAN ondersteuning die PoE gevoed kan worden voor bij de TV.
Misschien ook nog wel een 'gewone' switch met zo'n 8 poorten waarvan de helft PoE(+) hebben en dus wel met (externe) voeding. Ik weet dat er nieuwe switches aankomen dus weet niet of ik nog even geduld moet hebben. Iemand hier al wel wat informatie daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:53:

Als er op enig moment besloten wordt om een switch op deze poort van de router aan te sluiten - gevolgd door de printer op die switch - weet dan dat alle apparaten op die switch alleen in dat ene subnet kunnen meedoen.

Als je dit niet wil heb je een switch nodig die vlans ondersteund, moet je de pvid terugzetten op 1 en een vlan trunk aanmaken met o.a. vlan-11. De pvid van de switch-poort met de printer moet dan op 11 komen te staan.
Dank @Airw0lf dit bespaart me een hoop gepuzzel. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Witlof schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:17:
Ik weet dat TP-link switches heeft die PoE gevoed kunnen worden zoals de JetStream TL-SG2008 en TL-RP108GE, maar zijn deze ook met de Omada Controller (OC200) te beheren?

Ik zoek eigenlijk een kleine switch met 5 - 8 poorten en VLAN ondersteuning die PoE gevoed kan worden voor bij de TV.
Misschien ook nog wel een 'gewone' switch met zo'n 8 poorten waarvan de helft PoE(+) hebben en dus wel met (externe) voeding. Ik weet dat er nieuwe switches aankomen dus weet niet of ik nog even geduld moet hebben. Iemand hier al wel wat informatie daarover?
Er was een roadmap op YouTube maar die hebben ze offline gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Witlof schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:17:

Je zou kunnen kijken naar een van deze.
De 2005 kan ook poe uit en is poe gevoed.
De 2008 is alleen poe gevoed zonder poe uit.
Als je ook wifi wil op die plek kan je ook kijken naar een eap650 desktop deze heeft poe in en 1 poe uit.
Alleen maar 3 (uit) lan poorten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMD5-yWZXrD7BhhNmtu-ylGSR0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dn9K2iv4n1l3yEtgu3NK59h5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
peterbier schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:58:
[...]

Je zou kunnen kijken naar een van deze.
De 2005 kan ook poe uit en is poe gevoed.
De 2008 is alleen poe gevoed zonder poe uit.
Als je ook wifi wil op die plek kan je ook kijken naar een eap650 desktop deze heeft poe in en 1 poe uit.
Alleen maar 3 (uit) lan poorten.

[Afbeelding]
Is die 2008 ook met de OC200 te beheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Top! Dan ga ik die eens eentje bestellen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-09 20:44
Recent zit ik in de situatie dat ik een extra data doos moet aanleggen in een kamer.

Op de plek waar ik deze aan wil leggen loopt achter de muur al een kabel naar een eap615-wall over PoE. Die kabel is ooit aangelegd en loopt zo'n bizarre route dat ik er geen tweede kabel bij weet te krijgen in dezelfde buis (krijg zelfs de trekveer er niet doorheen).

Welke opties heb ik?
Ik kan me voorstellen dat ik de kabel doorsnij, een doos met 2 poorten neem, eentje als OUT designer, en hier een PoE capable switch aanhang die ik weer terugloop langs de tweede poort zodat die weer verder kan naar de eap wall unit een stuk verderop. Dat zou (denk ik?) wel moeten werken?

Een in-wall PoE powered mini switch zou ideaal zijn, of een eap met 2 poorten aan de achterzijde, al heb ik die nog niet kunnen vinden online in een eerste rondblik.

Andere alternatieven zie ik niet echt behalve nog meer buizen leggen, maar dan moet ik echt veel open gaan breken. En daar worden mensen hier in huis niet zo gelukkig van.

Mogelijk dat iemand anders nog een briljant idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tularis schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:08:
Recent zit ik in de situatie dat ik een extra data doos moet aanleggen in een kamer.

Op de plek waar ik deze aan wil leggen loopt achter de muur al een kabel naar een eap615-wall over PoE. Die kabel is ooit aangelegd en loopt zo'n bizarre route dat ik er geen tweede kabel bij weet te krijgen in dezelfde buis (krijg zelfs de trekveer er niet doorheen).

[...]
Wat is de diameter van de buis? Is dat de enige kabel die er door loopt?
Bestaande kabel weghalen en twee nieuwe aanleggen? Of een dubbele?

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 10-08-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
Airw0lf schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

Wat is de diameter van de buis? Is dat de enige kabel die er door loopt?
Bestaande kabel weghalen en twee nieuwe aanleggen? Of een dubbele?
16mm. Er zou best een tweede naast passen qua ruimte. Maar de buis maakt wel 2 vrij scherpe 90 graden hoeken en de kabel die er in zit krijg ik al vrijwel niet in beweging, ben bang dat als ik die er uit trek ik die er niet meer in terug krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tularis - dan zit er niet veel anders op dan aan een kant een switch met PoE te plaatsen.
Zodat dan beide ruimtes voorzien kunnen worden van een eigen EAP.
Een in-wall PoE powered mini switch zou ideaal zijn, of een eap met 2 poorten aan de achterzijde, al heb ik die nog niet kunnen vinden online in een eerste rondblik.
Die zijn er wel - misschien iets meer tijd steken in je zoektocht? :+
Er zijn meerdere modellen met ingebouwde switch en PoE-output.
Typenummers en uitvoeringsvormen heb ik niet zo bij de hand.
Geen idee of daar iets tussen zit wat gaat passen.

Er zijn - bij mijn weten - geen modellen met alle poorten aan de achterkant.
Ik zou ook niet weten hoe je die kwijt zou kunnen in die kleine ruimte.
Laat staan als er ook nog eens twee of drie utp stekkers bij moeten.

[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 10-08-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 22:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tularis
Haha, daar heb ik er meerdere van in mijn huis hangen. Bedoelde meer 2 poorten aan de achterzijde, zodat ik niet beneden uit de eap weer een kabel naar een socket in de muur hoef te hebben hangen zodat mijn volgende eap werkt. Juist dat dat soort zaken in de muur verborgen zijn.

Maar bij TP-Link vind ik alleen maar in wall sockets met 1 ingang achterin plus eventuele uitgangen onderaan of voorop.

Ik ga nog even verder zoeken!
Maar dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 22:47
Aha, je case was me nog niet helemaal helder. Maar dit lijkt me zo'n specieke usecase dat ik me afvraag of je hier een oplossing voor zult vinden. Succes met je zoektocht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
@Tularis
Je zou ook nog deze kunnen toepassen.
Makkelijk als er op die plek geen stroomaansluiting zit en je hebt meerdere poe uitgangen nodig.
Deze gebruik ik in de stal voor een eap outdoor en wat poe cameras.
https://www.omadanetworks...switch-access/sg2005p-pd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:05
Tularis schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:08:

Welke opties heb ik?
Ik kan me voorstellen dat ik de kabel doorsnij, een doos met 2 poorten neem, eentje als OUT designer, en hier een PoE capable switch aanhang die ik weer terugloop langs de tweede poort zodat die weer verder kan naar de eap wall unit een stuk verderop. Dat zou (denk ik?) wel moeten werken?

Andere alternatieven zie ik niet echt behalve nog meer buizen leggen, maar dan moet ik echt veel open gaan breken. En daar worden mensen hier in huis niet zo gelukkig van.

Mogelijk dat iemand anders nog een briljant idee heeft?
Die EAP615-wall heeft ethernet poorten aan de onderkant en VLAN ondersteuning op die poorten. Je kunt dus gewoon een tweede netwerk(vlan) over dezelfe kabel sturen of is er een reden om perse meer dan 1GB te willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-09 23:10
@Tweaker_Ruwy Ik weet dat de ER212PC maximaal 2 switches ondersteunt. Ik zie nu bij TP-LINK dat ze binnenkort met een (hardware?) update komen die maximaal 12 switches ondersteunt:

ER7212PC v2. Lijkt mij nu wel interesstant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
joop99 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Die EAP615-wall heeft ethernet poorten aan de onderkant en VLAN ondersteuning op die poorten. Je kunt dus gewoon een tweede netwerk(vlan) over dezelfe kabel sturen of is er een reden om perse meer dan 1GB te willen?
Nee, geen reden. Ik had simpelweg gehoopt dat ik op de een of andere manier alleen poorten zou hebben in de muur die richting router gaan. Nu moet ik een switch eraan hangen, en dan weer terug de muur in naar de AP een stuk verderop. Het voelt zo stom om een permanente kabel te hebben buiten de muur. Het is een stukje esthetiek waar ik graag iets anders had gezien. Maarja... dan had ik een paar jaar geleden toen ik de originele kabels trok iets beter na moeten denken. Terugkijkend had ik dan wel meer dingen anders gedaan. Maar goed, zo doende leert men :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lijkt me prima als je aan 100-Mbps genoeg hebt. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tularis
Oh, die is inderdaad wel lekker klein! Dank je, die had ik nog niet gezien. Maar 100MBps is een beetje te weinig voor wat ik zocht.

Ik heb me inmiddels neergelegd bij het plaatsen van een AP en meteen doorlussen terug de muur in naar de volgende AP die 5m verderop hangt. Op zich ook niet heel erg.

[ Voor 9% gewijzigd door Tularis op 10-08-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bruinsmm schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:47:
@Tweaker_Ruwy Ik weet dat de ER212PC maximaal 2 switches ondersteunt. Ik zie nu bij TP-LINK dat ze binnenkort met een (hardware?) update komen die maximaal 12 switches ondersteunt:
[...]
Klopt - maar even voor de duidelijkheid... er worden maximaal 12 Omada apparaten ondersteund - in een willekeurige combinatie van switches en EAP's.

[ Voor 38% gewijzigd door Airw0lf op 10-08-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
Airw0lf schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:56:
[...]

Lijkt me prima als je aan 100-Mbps genoeg hebt. :*)
Daar had ik inderdaad niet op gelet. Deze dan :P https://pro-alarm.nl/huismerk-extender-ethernet-poe
Al weet je uiteraard niet welke snelheid dit ding werkelijk haalt.

@Tularis Indien het een valse/holle wand betreft, zou ik ook durven daar een PoE switch in te stoppen? Dan zie je deze niet en kan je meteen 2 poorten voorzien. Of ik gewoon de bestaande access point verplaatsen naar die ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-Three schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Daar had ik inderdaad niet op gelet. Deze dan :P https://pro-alarm.nl/huismerk-extender-ethernet-poe
Al weet je uiteraard niet welke snelheid dit ding werkelijk haalt.

@Tularis Indien het een valse/holle wand betreft, zou ik ook durven daar een PoE switch in te stoppen? Dan zie je deze niet en kan je meteen 2 poorten voorzien. Of ik gewoon de bestaande access point verplaatsen naar die ruimte?
Dit lijkt een 3-poorts PoE switch waarbij de input-PoE ook gebruikt wordt om zichzelf van spanning te voorzien.
Ik schat in dat het apparaatje de maximale snelheid wel haalt.

Wel een fraai apparaatje - lijkt ook geschikt voor buiten - mits geen direct zonlicht en droog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Waarom iets kopen wat niet Omada is.
Waarschijnlijk zal de eap die daar achter zit niet juist werken als je meerdere vlans gebruikt.
Gewoon een Omada switch pakken.
Zijn nu rond de 7 tientjes te krijgen.
Poe in en 4 poe uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:03:
Waarom iets kopen wat niet Omada is.
Waarschijnlijk zal de eap die daar achter zit niet juist werken als je meerdere vlans gebruikt.
Gewoon een Omada switch pakken.
Zijn nu rond de 7 tientjes te krijgen.
Poe in en 4 poe uit.
Klopt - alleen moet je dan wel een switch of een injector hebben die PoE++ doet voor de eerste poort.
Wat dan in praktijk neerkomt op nog eens hetzelfde bedrag voor (bijvoorbeeld) een POE380S.

Mijn inschatting is dat het ook wel met een kleiner model kan - bijvoorbeeld de POE260S
Zolang je maar niet over de vermogensgrens gaat - bij de 380 is dat 90W en bij de 260 is dat 30W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Klopt - alleen moet je dan wel een switch of een injector hebben die PoE++ doet voor de eerste poort.
Wat dan in praktijk neerkomt op nog eens hetzelfde bedrag voor (bijvoorbeeld) een POE380S.

Mijn inschatting is dat het ook wel met een kleiner model kan - bijvoorbeeld de POE260S
Zolang je maar niet over de vermogensgrens gaat - bij de 380 is dat 90W en bij de 260 is dat 30W.
Hij hangt hier achter een SG2428LP switch.
Dat werkt perfect.
Deze switch heeft alleen poe+ (een +) dacht ik.

Edit: ik heb even gekeken het poe budget is bij mij 19watt.
Ruim voldoende voor 2 eaps.

[ Voor 6% gewijzigd door peterbier op 11-08-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook nog een andere PoE++ adapter gevonden (TL-POE170S) - die is 60W en kost 45 Euro bij Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:53:

Ja, met switch werkt het ook prima. Het is een 2layer switch met poe maar geen Omada. Op deze switch kan ik geen ACLs instellen, maar het lijkt erop dat de ACL regels op de ER605 alles goed verzorgd. Of zou het beter zijn om een Omada switch te gebruiken?

Verder heb ik ingesteld dat de wifi van het gasten netwerk in de nacht uit moet gaan, maar het blijft toch aan. Komt dat omdat ik de controller op mijn laptop het staan en die dan uit staat? M.a.w. moet de controller aan blijven voor deze functie?

(In dat geval gaat hij naar een NAS, dus fijn @Airw0lf dat die al in een Docker container draait)

[ Voor 4% gewijzigd door PeterDeTweaker op 11-08-2025 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterDeTweaker schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:50:
[...]

Ja, met switch werkt het ook prima. Het is een 2layer switch met poe maar geen Omada. Op deze switch kan ik geen ACLs instellen, maar het lijkt erop dat de ACL regels op de ER605 alles goed verzorgd. Of zou het beter zijn om een Omada switch te gebruiken?
Het hoeft maar te werken... niet?
Verder heb ik ingesteld dat de wifi van het gasten netwerk in de nacht uit moet gaan, maar het blijft toch aan. Komt dat omdat ik de controller op mijn laptop het staan en die dan uit staat? M.a.w. moet de controller aan blijven voor deze functie?
Yup - controller moet aan blijven.
(In dat geval gaat hij naar een NAS, dus fijn @Airw0lf dat die al in een Docker container draait)
oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:45:
@darklord007 - ik begeef me nu enigszins op glad ijs...

Zie ook dit artikel:
Het lijkt erop alsof WMM altijd ingeschakeld is.
Zou die uitgeschakeld worden dan zouden alle N en AC functies komen te vervallen.
Wat wil zeggen dat de snelheid dan maximaal 54-Mbps is.

Het lijkt erop dat deze instelling uit de Omada controller is gehaald.
Misschien dat ie nog wel bestaat in de standalone mode van een EAP.

Alles bij elkaar lijkt het dus niet iets van een EAP of router probleem te zijn.
Maar eerder iets in de categorie "works as designed".
Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late response.

Van davey het volgende nog terug gekregen:
''Na analyse door ons technische team in Australië blijkt dat het apparaat elke 3-4 minuten opnieuw verbinding maakt. De logbestanden tonen een “CLIENT_INITIATED_DISCONNECT” ongeveer 10 seconden na de eerste poging om gegevens naar de cloud te verzenden. Dit betekent dat het apparaat wel gegevens kan verzenden, maar geen reactie ontvangt, waardoor de verbinding wordt verbroken.

Vanmorgen nog eens geprobeerd, en na 1x wel waardes krijgen (flinke vertraging) verliest hij weer zijn cloud connectie.

Nu komt het:
Ik mijn mijn tplink WR-902AC travel router ingesteld als repeater op hetzelfde ssid als waarop het niet werkte.
Deze heb ik iets dichterbij gehangen (waardoor ik ervan uit ga dat de lifeguard hiermee verbind, al weet ik niet zeker hoe ik dat moet controlleren.

Hiermee werkt het wel zonder problemen 8)7 8)7

nu is dit geen duurzaam werkende manier maar we zijn weer een stapje verder.
Los van het signaal (want dat geloof ik echt niet, het heeft altijd goed gewerkt en het probleem ap langs goed 2m ver weg), kun je hier nog wat uit afleiden? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@darklord007 - tja... nu helpt maar een ding packettraces maken met Wireshark.
En dan van een werkende situatie als een niet-werkende situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Airw0lf schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:25:
@darklord007 - tja... nu helpt maar een ding packettraces maken met Wireshark.
En dan van een werkende situatie als een niet-werkende situatie.
Ik ben er wel ff klaar mee. Ik heb in mijn omada nog niet zoveel ingesteld dus ga binnenkort gewoon even helemaal opnieuw beginnen.
In dat geval kan ik ook de backup functies ff uitproberen en leer ik er wat meer van.
vwb de davey, hij werkte ineens weer 1,5 dag en dan ineens weer niet meer. Die doen iets wat andere fabrikanten iig niet doen (met maytronics, daikin, viomi alllemaal geen issues met cloud) dus ik hoop dat ze het in de toekomst per ongeluk gaan oplossen (of met de reset krijg ik t nog goed, wie weet).
Bedankt iig voor de vele hulp _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firljepper
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:08
Beste Tweakers

Ik zag dat aankoopadvies voor Omada gebeurde in dit topic, daarom:

Ons huis voor 6 personen (200m² gelijkvloers, 90m² eerste verdieping) is in grote delen gerenoveerd en er kwam eindelijk vaste UTP-bekabeling op vele plaatsen (cat6). In de garage komt de kabelaansluiting binnen (abonnement 150Mbps internet), met de coax die naar het berghok boven loopt en waar de router van de provider zal staan. Glasvezel zal er wel niet/nooit inzitten, gezien de locatie van de woning: met 1Gbps-aansluitingen zit ik dus wel even goed…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmF83Kw-BL-m5JNuszXh2YNdcXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aAztzrmrz5Ps6Jxfdm5WHBho.png?f=fotoalbum_large
Nu werk ik met 1 oude Asusrouter (RT-AC68U, EOL) die ruimschoots onvoldoende dekking geeft in huis en (onbetrouwbare, oude) TP-Link powerlines voor enkele toestellen. Ik zoek meer stabiliteit, meer bereik, een meer beheerbaar netwerk dat terug up-to-date is (en blijft). Het zal wel een leerproces zijn, hoewel ik me al wel (ook in dit topic!) behoorlijk ingelezen heb…Omada lijkt me op papier te bekoren!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGdpdjn64OtjWj9RtRTDdJ1uwdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2SDT8POaDD2bcqYQvMzo0M7E.png?f=fotoalbum_large
Ik maakte een overzicht van het bekabelde netwerk (cirkels zijn EAP's, rood is gelijkvloers). AP's beneden staan fysiek zo’n dikke 15 meter uit elkaar, met enkele bakstenen muren (en buitenmuur) tussen. Tussen de eerste verdieping (berghok, waar COAX nu zal aankomen) en het gelijkvloers zit een stevige, dikke betonnen vloer en chape van in totaal verschillende 25-30 centimeters. Met mijn RT-AC68U nabij het plafond op het gelijkvloers heb ik amper tot geen draadloos bereik een verdieping hoger, zelfs pal boven die Asusrouter. Voor de benedenverdieping zijn er voor draadloos bereik soms tot wel 4 bakstenen muren te ‘doorboren’ door de WiFi. Ik maak me wat zorgen over het bereik en dus de sterkte van de benodigde Access Points.

Het outdoor AP (tuin) zet ik nog even in de wacht, daar ik niet weet hoe sterk mijn bereik buiten zal verbeterd worden met de nieuwe (meer nabij het terras geplaatste) EAP’s.

Wat denk ik nodig te hebben?
Optie 1 (voorkeur want meest flexibel):
  • Router: ER707-M2: krachtiger en recenter dan ER7206 en zeker dan R605
  • Managed switch berghok met 16 poorten (waarvan 5 POE+ (inclusief voorziening AP terras)): SG2016P (Welke versie verkopen ze nu? V1.6 is EOL sinds december 2024)
  • Omada controller: via NUC (proxmox LXC)
Optie 2?
  • Router/gateway/controller: ER7212 V2 (kan V2 niet in pricewatch vinden, bevat ineens 8 POE+). Bevat dit apparaat alle mogelijkheden van een OC200/OC300/controller software op NUC of is deze minder krachtig?
  • Managed switch: SG2218
Verder sowieso nodig
  • Managed switch garage met 8 poorten zonder POE: ES208G
  • Access Points (zullen telkens net onder het plafond hangen, op de muur): 3 x EAP653 UR (of volstaat een EAP653 met de iets mindere krachtige antennes op 5GHz? of zelfs een goedkoper model zoals een EAP225 (al heb ik schrik dat die al (snel) EOL zijn?)
  • ‘Verbinding’ tussen 2 UTP-stekkers in garage om AP bureau met berghok te verbinden en te voorzien van POE. Werkt dit voor POE doorvoer (of heb ik dit product fout begrepen)? Of heb je iets nodig zoals dit?
Tldr: :P
  1. Optie 1 (ER707-M2 & SG2016P & Omada software op NUC) of Optie 2 (ER7212 V2 & SG2218)
  2. EAP653UR of EAP653 of volstaan oudere/eenvoudigere plafondtoestellen, zolang ze niet (bijna) EOL zijn?
  3. Werkt dit om 2 UTP-kabels te verbinden in garage (inclusief doorvoer POE!) voor EAP in bureau of is dit duurdere alternatief nodig?
Oprecht dank voor jullie deskundige opinie (want het is een grote post geworden :o )! _/-\o_
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste