Al moet ik bekennen dat ik hier niet helemaal in thuis ben, anderen kunnen dit denk ik beter uitleggenTularis schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:20:
[...]
Jawel, dat gebeurt automatisch. Je apparaat is continu op zoek naar de sterkste zender en switcht daar automatisch naar. De access points doen daar stiekem maar weinig zelf in. Al kunnen ze door bepaalde protocollen wel geforceerd de verbinding overdragen, maar dat werkt in de praktijk vaak vrij matig
Dat is het probleem ik ben niet zo thuis in dit soort zaken.
Klopt - de hele Omada WiFi opzet is gemaakt voor overschakelen m.b.v. controller.Mijn ervaring is dat het overschakelen met controller een stuk beter werkt.
Die controller dient ook altijd "aan" te staan.
Zonder controller zijn er weinig stuur mogelijkheden.
Wat ook goed is om te weten:
Een WiFi-apparaat schakelt pas heel laat over omdat de ontvangen signaal sterkte altijd wel goed is.
Dit komt doordat het zendvermogen van een AP vaak op maximaal wordt gezet.
Waardoor er geen aanleiding is om te switchen naar een andere (E)AP.
Voor een (E)AP is dat niet het geval - die heeft meestal een belabberd signaal.
Maar kan niks doen omdat een WiFi-apparaat altijd het laatste woord heeft bij omschakelen.
Hier in huis is de zaak zo ingesteld dat ik een WiFi-apparaat door de woning kan "volgen" doordat ie steeds van EAP wisselt. Ik gebruik 3 EAP's die zijn ingesteld op 10-mW voor de 2.4-Ghz band. En op 20-mW voor de 5/6-Ghz band. Met een preference (via de controller!) voor de 5/6-Ghz band.
Hierdoor schakelen de WiFi-apparaten vrijwel altijd over naar de dichtstbijzijnde EAP.
De IoT/Domotica apparaten doen dat via de 2.4-Ghz band; alle overige apparaten via de 5-Ghz band.
Het enige wanneer dit niet goed werkt is als WiFi-apparaten 802.11k niet (goed) ondersteunen.
De 802.11r implementatie wil hier ook nog wel eens roet in het eten gooien door (te) snel te switchen.
[ Voor 78% gewijzigd door Airw0lf op 22-05-2025 22:22 ]
makes it run like clockwork
Mooi zo'n centraal topic. Ik ben nu thuis aan het kijken naar vervanging van hele simpele switches en wil daarmee wat beter spul in huis gaan halen. Ook wil ik gaan spelen met VLAN's enzo.
Gezien ik goede ervaringen heb met mijn Deco X20's - en die vooralsnog ook nog even wil behouden - wil ik als eerste gaan kijken naar vervangen van mijn switches en kom daarbij uit bij het Omada spul.
Ik heb een Delta Coax lijn en host daar met een eigen server een 2-tal websites en een mailserver. In de toekomst komt hier mogelijk glasvezel, maar daar hoeft vooralsnog geen rekening mee gehouden te worden. Ik heb daar al wel op ingelezen; als het KPN wordt heb ik een ethernet-aansluiting en bij Delta moet er een ander kastje komen ipv het modem, zodat ik alsnog een ethernet-aansluiting heb.
Qua switches kom ik uit op de SG2008P (8prt) en SG2016P (16prt) switches die volgens mij voor "normaal
gebruik thuis" prima voldoen. Gbit snelheid is zat, sneller heb ik niet nodig. Ik zie dat ze keurig ondersteuning hebben voor VLAN werk.
Zit ik alleen nog met de benodigde router. Heb ik aan de ER707-M2 een leuk ding waarmee ik de verbinding kan delen, poorten kan openzetten en dus ook de vlan's kan aanmaken. Wifi is zoals gezegd vooralsnog niet nodig, daar ga ik mijn X20's voor gebruiken.
Ik ben (nog) niet echt thuis in het vlan-spul, maar daar lijkt mij bovenstaande best een leuke start voor. Of zit ik er echt totaal naast...
Gezien ik goede ervaringen heb met mijn Deco X20's - en die vooralsnog ook nog even wil behouden - wil ik als eerste gaan kijken naar vervangen van mijn switches en kom daarbij uit bij het Omada spul.
Ik heb een Delta Coax lijn en host daar met een eigen server een 2-tal websites en een mailserver. In de toekomst komt hier mogelijk glasvezel, maar daar hoeft vooralsnog geen rekening mee gehouden te worden. Ik heb daar al wel op ingelezen; als het KPN wordt heb ik een ethernet-aansluiting en bij Delta moet er een ander kastje komen ipv het modem, zodat ik alsnog een ethernet-aansluiting heb.
Qua switches kom ik uit op de SG2008P (8prt) en SG2016P (16prt) switches die volgens mij voor "normaal
Zit ik alleen nog met de benodigde router. Heb ik aan de ER707-M2 een leuk ding waarmee ik de verbinding kan delen, poorten kan openzetten en dus ook de vlan's kan aanmaken. Wifi is zoals gezegd vooralsnog niet nodig, daar ga ik mijn X20's voor gebruiken.
Ik ben (nog) niet echt thuis in het vlan-spul, maar daar lijkt mij bovenstaande best een leuke start voor. Of zit ik er echt totaal naast...
Een dikke prima om mee te starten - nu alleen nog een controller...sus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:51:
Mooi zo'n centraal topic. Ik ben nu thuis aan het kijken naar vervanging van hele simpele switches en wil daarmee wat beter spul in huis gaan halen. Ook wil ik gaan spelen met VLAN's enzo.
Qua switches kom ik uit op de SG2008P (8prt) en SG2016P (16prt) switches die volgens mij voor "normaalgebruik thuis" prima voldoen. Gbit snelheid is zat, sneller heb ik niet nodig. Ik zie dat ze keurig ondersteuning hebben voor VLAN werk.
Is dat de OC200? Ik dacht dat die alleen voor de AP's nodig was
Kan - je kan de switches en router ook in standalone mode gebruiken.sus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:17:
Is dat de OC200? Ik dacht dat die alleen voor de AP's nodig was
Idem voor de AP's.
Maar dan ga je met vlans en ACL's een stijle (en "pijnlijke") leercurve tegemoet...
Ik las dat je al een server hebt draaien?
Misschien daar een Docker container aan toevoegen met de Omada controller?
Een OC200 kan uiteraard ook.
[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 23-05-2025 11:44 ]
Als dat net zoiets is als die controller van Ubiquiti, dan kan ik die idd prima in een docker draaien; dan ga ik daar geen losse controller voor ophangen. Wellicht in de toekomst als ik wel met de AP's aan de slag ga 
Maar eens even wat spul in een mandje slingeren; wat te doen van het weekend
Hierbij alvast de compose filesus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:00:
Als dat net zoiets is als die controller van Ubiquiti, dan kan ik die idd prima in een docker draaien; dan ga ik daar geen losse controller voor ophangen. Wellicht in de toekomst als ik wel met de AP's aan de slag ga
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| omada: container_name: omada image: mbentley/omada-controller:latest restart: unless-stopped ulimits: nofile: soft: 4096 hard: 8192 stop_grace_period: 60s network_mode: host environment: - TZ=Europe/Amsterdam - PUID=1000 - PGID=1000 volumes: - ${DOCKER_DIR}/omada/data:/opt/tplink/EAPController/data - ${DOCKER_DIR}/omada/logs:/opt/tplink/EAPController/logs |
Dus die controller komt dan tussen router en eap’s in. Ik heb er twee aan welke controller moet ik dan denken?joop99 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:09:
Mijn ervaring is dat het overschakelen met controller een stuk beter werkt.
Nee, die controller hangt ergens aan een switchpoort in je netwerk. In theorie zou de controller login-gegevens van clients kunnen delen tussen AP's zodat jouw apparaat bij wissel van AP niet opnieuw de hele riedel van 'ik ben tablet-van-peter, wil graag verbinden met SSID X en password Y' af hoeft te lopen. Het proces waarmee je aan een wifi netwerk verbindt is iets van 6-7 stappen, met fast roaming aan kan het in drie stappen.
AP's kunnen die client informatie ook onderling delen zonder hulp van een extern stukje software, geen idee of bij TP-link een externe controller een vereiste is voor fast roaming.
AP's kunnen die client informatie ook onderling delen zonder hulp van een extern stukje software, geen idee of bij TP-link een externe controller een vereiste is voor fast roaming.
Ik vermoed dat dit onder de mesh features valt, hoe dan ook netflix kijken terwijl ik naar boven loop van accesspoint naar accespoint werkt zonder onderbreking.jadjong schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:43:
Nee, die controller hangt ergens aan een switchpoort in je netwerk. In theorie zou de controller login-gegevens van clients kunnen delen tussen AP's zodat jouw apparaat bij wissel van AP niet opnieuw de hele riedel van 'ik ben tablet-van-peter, wil graag verbinden met SSID X en password Y' af hoeft te lopen. Het proces waarmee je aan een wifi netwerk verbindt is iets van 6-7 stappen, met fast roaming aan kan het in drie stappen.
Aanvulling: Ik zie dat deze feature alleen maar in de controller aangezet kan worden, m.a.w. zonder werkt het niet.
[ Voor 6% gewijzigd door joop99 op 24-05-2025 14:02 . Reden: aanvulling ]
Mesh is niks anders dan een vervanger van de kabel.
Wat wil zeggen dat er minimaal een EAP moet zijn met een bekabelde verbinding.
Elke volgende kan via mesh aangesloten worden - hoewel bekabeld altijd beter/sneller is.
Roaming an sich vereist geen controller - is een standaard 802.11 functie.
Waarbij de client altijd het laatste woord heeft.
Alles wat je meer wil - waaronder fast roaming - vereist een controller.
Dat zijn dan meestal functies uit het rijtje 802.11k, 802.11r en 802.11v.
En is iets wat ook je WiFi clients moeten kunnen - anders gaat het niet vliegen.
Per site/locatie heb je een controller nodig.
Dit is eigenlijk een klein servertje en wordt aangesloten op een switchpoort.
De uitvoeringsvorm is hardware of software.
Hardware in de vorm van bijvoorbeeld een OC200 of OC300.
Software in de vorm van een VM, LXC of een Docker container.
Wat wil zeggen dat er minimaal een EAP moet zijn met een bekabelde verbinding.
Elke volgende kan via mesh aangesloten worden - hoewel bekabeld altijd beter/sneller is.
Roaming an sich vereist geen controller - is een standaard 802.11 functie.
Waarbij de client altijd het laatste woord heeft.
Alles wat je meer wil - waaronder fast roaming - vereist een controller.
Dat zijn dan meestal functies uit het rijtje 802.11k, 802.11r en 802.11v.
En is iets wat ook je WiFi clients moeten kunnen - anders gaat het niet vliegen.
Per site/locatie heb je een controller nodig.
Dit is eigenlijk een klein servertje en wordt aangesloten op een switchpoort.
De uitvoeringsvorm is hardware of software.
Hardware in de vorm van bijvoorbeeld een OC200 of OC300.
Software in de vorm van een VM, LXC of een Docker container.
[ Voor 28% gewijzigd door Airw0lf op 24-05-2025 14:22 ]
Dat heb ik denk ik niet nodig. Een eap is om de laadpaal goed te laten werken. De ander om de wp aan te sturen. Beide gaan alleen via wifi.
Ik heb mijn EAP 615 nu als wifi bridge ingezet om een paar Sonos/Ikea speakers van ethernet te voorzien. De speakers beheersen maximaal 2.4 Ghz WiFi en dat werkt hier in de buurt niet meer.
Kom er zojuist achter dat de ER7206 (idem ER605) het gewoon vertikken om een VPN (openvpn / wireguard) op poort 443 in te richten, zelfs met Cloud access uit.
Bij WG krijg je nog een melding van, "Port is used" (maar dat is niet zo), bij OpenVPN invalid parameters zonder enige aanduiding waar dat dan is.
Iemand een idee (zonder aanschaf andere hardware) of het mogelijk is om toch iets van vpn (liefst TCP) werkend te krijgen?
Zit er namelijk aan te twijfelen om een vakantie naar China te doen en daar wordt het nodige geblokkeerd maar 443 TCP is vaak wel mogelijk
Bij WG krijg je nog een melding van, "Port is used" (maar dat is niet zo), bij OpenVPN invalid parameters zonder enige aanduiding waar dat dan is.
Iemand een idee (zonder aanschaf andere hardware) of het mogelijk is om toch iets van vpn (liefst TCP) werkend te krijgen?
Zit er namelijk aan te twijfelen om een vakantie naar China te doen en daar wordt het nodige geblokkeerd maar 443 TCP is vaak wel mogelijk
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Probeer je een server of juist een client op je ER7206 op te zetten? (Server denk ik?)
Ik had hier gedonder met een OpenVPN server op een ER7212PC opzetten. Uiteindelijk dmv een Proxmox container een server opgezet:
https://github.com/Nyr/openvpn-install
Draait sinds de voorgaande reboot 3 maanden terug perfect. Maar dit werkt dus enkel als je een linux VM/CT kan aanmaken om dit op te draaien.
OpenVPN op poort hoger dan 1024 werkt prima.Tweaker_Ruwy schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:30:
[...]
Probeer je een server of juist een client op je ER7206 op te zetten? (Server denk ik?)
Ik had hier gedonder met een OpenVPN server op een ER7212PC opzetten. Uiteindelijk dmv een Proxmox container een server opgezet:
https://github.com/Nyr/openvpn-install
Draait sinds de voorgaande reboot 3 maanden terug perfect. Maar dit werkt dus enkel als je een linux VM/CT kan aanmaken om dit op te draaien.
Maar wil dus een 2e of anders bestaande op 443 hebben en TCP maar het lijkt erop dat het hardcoded is dat het niet onder 1024 mag.
Zou nog de tailscale route kunnen bewandelen maar het is gewoon van de zotte dat het niet kan.
Alternatief: een reverse proxy inrichten waarmee je een subdomein op poort 443 doorstuurt naar een ander ip op een andere poort.
@Mini-me dat is niet het doel. Technisch zou het wel voor bepaalde zaken een oplossing bieden. Maar zoek dus een route all tunnel oplossing.
Heb nu wel tailscale werken en route alle inclusief eigen DNS servers.
Maar nog steeds niet op TCP 443 maar het is in ieder geval wel een werkend alternatief naast openVPN. Ga nog wel proberen te testen of het ook echt dedicated op poort 443 kan krijgen
Maar nog steeds niet op TCP 443 maar het is in ieder geval wel een werkend alternatief naast openVPN. Ga nog wel proberen te testen of het ook echt dedicated op poort 443 kan krijgen
De web interface van de Omada apparaten (dus ook de routers) houdt poort 80 en 443 bezet - ook na configuratie met een Omada controller. De WG melding klopt dus!The-Source schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:15:
Kom er zojuist achter dat de ER7206 (idem ER605) het gewoon vertikken om een VPN (openvpn / wireguard) op poort 443 in te richten, zelfs met Cloud access uit.
Ik geloof dat dat alleen aangepast kan worden in standalone mode - maar weet ik niet zeker - nooit geprobeerd.
[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 31-05-2025 23:53 ]
Ik bedoelde niet alleen een reverse proxy voor een enkele connectie maar voor de tunnel naar je interne VPN server. De rest van de tunneling (uitgaand vanaf de VPN server naar WAN) wordt niet beïnvloed door de reverse proxy.The-Source schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:01:
@Mini-me dat is niet het doel. Technisch zou het wel voor bepaalde zaken een oplossing bieden. Maar zoek dus een route all tunnel oplossing.
Op dit moment heb ik wel geteld 1 portmapping actief staan voor wat afwijkende software welke volledig een eigen VLAN heeft etc.
Reden van VPN op je router laten doen is dat je dan geen mappings hebt en hier gelijk een VLAN aan kan knopen. Mijn omada software zelf draait niet op 443 maar de router heeft wel aan de LAN zijde een prachtige webpagina die na inloggen zegt.
"Server Error:403 Forbidden.
Permission Denied: Omada Controller Software is running. Web Server is forbidden."
Waarom draait het dan
Ik vind het gewoon een manco dat het niet kan maar tijd zal het leren of 1 van de 2 vpn oplossingen gaat werken achter The Great Firewall
Reden van VPN op je router laten doen is dat je dan geen mappings hebt en hier gelijk een VLAN aan kan knopen. Mijn omada software zelf draait niet op 443 maar de router heeft wel aan de LAN zijde een prachtige webpagina die na inloggen zegt.
"Server Error:403 Forbidden.
Permission Denied: Omada Controller Software is running. Web Server is forbidden."
Waarom draait het dan

Ik vind het gewoon een manco dat het niet kan maar tijd zal het leren of 1 van de 2 vpn oplossingen gaat werken achter The Great Firewall
Die controller op een OC200 is wel retetraag geworden zeg..Een soort van crippleware. Terwijl ik niet het idee heb dat er nou zoveel is veranderd de afgelopen tijd. Er zijn eerder features zoals radius verdwenen.
Er is veel bijgekomen in de afgelopen maanden.Mr_gadget schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:03:
Die controller op een OC200 is wel retetraag geworden zeg..Een soort van crippleware. Terwijl ik niet het idee heb dat er nou zoveel is veranderd de afgelopen tijd. Er zijn eerder features zoals radius verdwenen.
Waaronder een volledige IPv6 implementatie, IDS/IPS-functies, SDN, OSPF en VRRP.
Ook de troubleshooting & analyse functies (waaronder WiFi dekking) zijn uitgebreid.
Ding hadden ze nooit uit moeten brengen met die beperkte hardware. Een van de redenen dat ik overgestapt ben naar Unifi omdat ik op een andere site merkte dat AP roaming wel snel werkte.Mr_gadget schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:03:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Een OC300 of de software variant was wellicht ook een oplossing geweest?franssie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Ding hadden ze nooit uit moeten brengen met die beperkte hardware. Een van de redenen dat ik overgestapt ben naar Unifi omdat ik op een andere site merkte dat AP roaming wel snel werkte.
Wellicht, maar dan wist ik nog niet of dat goed zou gaan en je kan blijven proberen of toch je verlies nemen en overstappen naar iets waarvan ik wist dat het wel snel werkt. Dat dus gedaan.Airw0lf schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:51:
[...]
Een OC300 of de software variant was wellicht ook een oplossing geweest?
Ze hadden die OC200 nooit moeten uitbrengen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De UI van de OC200 is weliswaar traag maar hij doet zijn werk. Fast roaming werkt prima hier. Die ene keer per maand dat ik inlog om alle log messages te verwijderen, vind ik die traagheid niet erg.franssie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:17:
[...]
Wellicht, maar dan wist ik nog niet of dat goed zou gaan en je kan blijven proberen of toch je verlies nemen en overstappen naar iets waarvan ik wist dat het wel snel werkt. Dat dus gedaan.
Ze hadden die OC200 nooit moeten uitbrengen.
Ik heb nu de OC200 Model 1.0 met firmware:1.34.2 Build 20250110 Rel.75707.
Is het op dit moment niet verstandig om de beschikbare firmware te uploaden vanwege die snelheid?
Is het op dit moment niet verstandig om de beschikbare firmware te uploaden vanwege die snelheid?
@Mini-me dat de ui traag is boeit me niet. Dat er functionaliteit uit moest om het sowieso draaiende te houden voor een recent model is wel opmerkelijk, of eigenlijk een blunder. Dat fast roaming bij jou wel werkt en bij mij niet werkte, het blijft slecht uit te zoeken hoe dat werkt en waarom wel of niet.
Ik heb mijn OC200 in 2018 gekocht, ik dacht dat hij toen een paar maanden op de markt was. In mijn ogen dus niet heel recent en ik dacht dat er ook al een opvolger is.franssie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:41:
@Mini-me ...Dat er functionaliteit uit moest om het sowieso draaiende te houden voor een recent model is wel opmerkelijk, of eigenlijk een blunder.
....
Update:ik zie net dat die er is, de oc220, snellere cpu, meer geheugen. Dat mag ook wel na 7 jaar.
[ Voor 10% gewijzigd door joop99 op 29-06-2025 10:56 ]
Dan is ie ouder dan ik mij herinner. Dat is wel een verzachtende omstandigheid.joop99 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:54:
[...]
Ik heb mijn OC200 in 2018 gekocht, ik dacht dat hij toen een paar maanden op de markt was. In mijn ogen dus niet heel recent en ik dacht dat er ook al een opvolger is.
Update:ik zie net dat die er is, de oc220, snellere cpu, meer geheugen. Dat mag ook wel na 7 jaar.
Nice catch! Binnenkort verkrijgbaar.joop99 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:54:
[...]
Ik heb mijn OC200 in 2018 gekocht, ik dacht dat hij toen een paar maanden op de markt was. In mijn ogen dus niet heel recent en ik dacht dat er ook al een opvolger is.
Eindelijk ook 1Gbps poorten. Om één of andere reden zijn die 100Mbps devices een doorn in mijn LAN oog, zelfs al hebben ze helemaal geen 1Gbps nodig (zoals PV omvormer, IoT apparaten etc - allemaal prima op 100Mbps of 2.4GHz wifi).
100mbps vindt ik geen probleem, 2,4 Ghz wel omdat dat in dichtbevolkte gebieden nauwelijks werkt.Mini-me schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Nice catch! Binnenkort verkrijgbaar.
Eindelijk ook 1Gbps poorten. Om één of andere reden zijn die 100Mbps devices een doorn in mijn LAN oog, zelfs al hebben ze helemaal geen 1Gbps nodig (zoals PV omvormer, IoT apparaten etc - allemaal prima op 100Mbps of 2.4GHz wifi).
Roaming heeft niets met die controller te maken.franssie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Ding hadden ze nooit uit moeten brengen met die beperkte hardware. Een van de redenen dat ik overgestapt ben naar Unifi omdat ik op een andere site merkte dat AP roaming wel snel werkte.
Dat wordt geheel door de clients gedaan.
Een controller doet enkel configuraties en logging.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Om die reden zitten al mijn IoT apparaten op een eigen traag 2.4GHz SSID en de rest van de gebruikers op een SSID waar ze naar 5GHz worden gestuurd waar mogelijk.joop99 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:11:
[...]
100mbps vindt ik geen probleem, 2,4 Ghz wel omdat dat in dichtbevolkte gebieden nauwelijks werkt.
Een controller kan authenticatie data delen tussen AP's waardoor roamen sneller gaat. Merk je eigenlijk alleen iets van als je realtime video kijkt zonder enige buffer.Ben(V) schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:57:
[...]
Roaming heeft niets met die controller te maken.
Dat wordt geheel door de clients gedaan.
Een controller doet enkel configuraties en logging.
Authenticate data wordt enkel gedeeld als een device zich aanmeld op het wifi netwerk en heeft echt niets met roaming te maken.
Zo gauw je authenticated bent kun je vrij bewegen tussen de AP's.
Zou alleen van belang kunnen zijn als je tussen meerdere SSID's wilt roamen.
Zo gauw je authenticated bent kun je vrij bewegen tussen de AP's.
Zou alleen van belang kunnen zijn als je tussen meerdere SSID's wilt roamen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Roaming tussen ap's kent wat afhankelijkheden in een controller:
* Op site nivo: fast roaming via 802.11k/v en iets met AI
* Bij de individuele WiFi SSID instellingen: 802.11r - vermits geen wpa3.
* Bij de instellingen per WiFi client: koppelen aan een bepaalde (e)ap
Voorwaarde is wel dat de SSID's overal gelijk zijn.
Dus (bijvoorbeeld) een ssid voor 2.4-Ghz en een tweede voor 5-Ghz is hierin geen handige.
Ook moet de client de genoemde 802.11 roaming standaarden ondersteunen.
Wat zeker bij oudere clients en domotica vaak niet het geval is.
Wat ook helpt is bij de individuele WiFi SSID instellingen 802.11b uitschakelen.
In de controller heet dit CCK Rates (1/2/5.5/11 Mbps)
Maar inderdaad - ondanks deze mogelijkheden heeft een client het laatste woord.
* Op site nivo: fast roaming via 802.11k/v en iets met AI
* Bij de individuele WiFi SSID instellingen: 802.11r - vermits geen wpa3.
* Bij de instellingen per WiFi client: koppelen aan een bepaalde (e)ap
Voorwaarde is wel dat de SSID's overal gelijk zijn.
Dus (bijvoorbeeld) een ssid voor 2.4-Ghz en een tweede voor 5-Ghz is hierin geen handige.
Ook moet de client de genoemde 802.11 roaming standaarden ondersteunen.
Wat zeker bij oudere clients en domotica vaak niet het geval is.
Wat ook helpt is bij de individuele WiFi SSID instellingen 802.11b uitschakelen.
In de controller heet dit CCK Rates (1/2/5.5/11 Mbps)
Maar inderdaad - ondanks deze mogelijkheden heeft een client het laatste woord.
[ Voor 28% gewijzigd door Airw0lf op 30-06-2025 07:56 ]
Van de winter heb ik hulp/advies gevraagd ivm dat ik wifi problemen ervaarde met mijn EAP653UR.
Dat leek op een DNS probleem oid. In het kort was het probleem
Als ik gebruik maakte van wifi van de 653UR dan werkte alles normaal, volledige snelheid en apps werkte zoals verwacht. Na een paar uur wisselend van 6 tot 24 uur traden de problemen op. Bepaalde apps zoals die van de NOS en het AD laden wel de nieuwsberichten, maar niet de foto's bv. inloggen bij de bank of andere apps leiden tot time outs. Firefox had dan weer geen problemen.
Doordat ons huis gerenoveerd word heb ik de problemen met de TP-link even links gelaten en gebruikte gemaakt van de wifi van de kpn box v12. De meeste tijd zijn we toch in de buurt hiervan.
Voor de renovatie gingen we naar een tijdelijke woning met een Ziggo modem. Ik had alles van TP-link meegenomen om in de tijdelijke woning te gaan experimenteren en te testen. Ik wilde zelfs een opense systeem gaan maken. Maar het vreemde was, gedurende 6 weken dat wij in de tijdelijke woning waren werkte alles zonder haperingen, gewoon goed zoals verwacht. Ik had een paar Shelly producten meegenomen en alles werkte gewoon.
Bij thuiskomst keerde het probleem terug, ik wist toen, het ligt of aan één van de apparaten of aan het KPN modem. De afgelopen paar weken heb ik één voor één af en toe getest of het een wifi lamp of iets anders was. Afgelopen vrijdag of zaterdag heb ik mijn wifi Yeelight color lamp uitgeschakeld. En vanaf dat moment werkt alles goed. Ik heb zojuist een speedtest gedaan op mijn telefoon en ik haal de volledige snelheid van mijn verbinding.
Mijn kennis gaat niet zover dat ik weet wat voor verkeer van de yeelight veroorzaakt wat deze klachten veroorzaakt. Het in en uitschakelen van de lamp laat ik doen door Home Assistant.
Mijn oorspronkelijke plan was toen ik de TL-SG2008P + EAP653UR kocht was om aparte VLAN te maken voor o.a. iot. Ik heb al wel speciale SSID's aangemaakt maar nog geen VLANs. Dit omdat ik nooit uit de testfase ben gekomen. Ik werk altijd volgens het principe, eerst alles draaiend maken. Als alles soepel blijft draaien, dan één voor dingen veranderen. Dat word de volgende stap als ik wat meer tijd heb, nu alles stabiel draait aparte vlans inschakelen de lamp weer inschakelen (zonder internet toegang). En kijken of het probleem dan wegblijft of terug keert.
Ik denk ik meld even deze terugkoppeling, toen ik met mijn probleem mij melde waren er meerdere mensen die dezelfde of vergelijkbare problemen ervaarde van slecht of instabiele wifi. Misschien dat ik hiermee iemand anders kan helpen.
Dat leek op een DNS probleem oid. In het kort was het probleem
Als ik gebruik maakte van wifi van de 653UR dan werkte alles normaal, volledige snelheid en apps werkte zoals verwacht. Na een paar uur wisselend van 6 tot 24 uur traden de problemen op. Bepaalde apps zoals die van de NOS en het AD laden wel de nieuwsberichten, maar niet de foto's bv. inloggen bij de bank of andere apps leiden tot time outs. Firefox had dan weer geen problemen.
Doordat ons huis gerenoveerd word heb ik de problemen met de TP-link even links gelaten en gebruikte gemaakt van de wifi van de kpn box v12. De meeste tijd zijn we toch in de buurt hiervan.
Voor de renovatie gingen we naar een tijdelijke woning met een Ziggo modem. Ik had alles van TP-link meegenomen om in de tijdelijke woning te gaan experimenteren en te testen. Ik wilde zelfs een opense systeem gaan maken. Maar het vreemde was, gedurende 6 weken dat wij in de tijdelijke woning waren werkte alles zonder haperingen, gewoon goed zoals verwacht. Ik had een paar Shelly producten meegenomen en alles werkte gewoon.
Bij thuiskomst keerde het probleem terug, ik wist toen, het ligt of aan één van de apparaten of aan het KPN modem. De afgelopen paar weken heb ik één voor één af en toe getest of het een wifi lamp of iets anders was. Afgelopen vrijdag of zaterdag heb ik mijn wifi Yeelight color lamp uitgeschakeld. En vanaf dat moment werkt alles goed. Ik heb zojuist een speedtest gedaan op mijn telefoon en ik haal de volledige snelheid van mijn verbinding.
Mijn kennis gaat niet zover dat ik weet wat voor verkeer van de yeelight veroorzaakt wat deze klachten veroorzaakt. Het in en uitschakelen van de lamp laat ik doen door Home Assistant.
Mijn oorspronkelijke plan was toen ik de TL-SG2008P + EAP653UR kocht was om aparte VLAN te maken voor o.a. iot. Ik heb al wel speciale SSID's aangemaakt maar nog geen VLANs. Dit omdat ik nooit uit de testfase ben gekomen. Ik werk altijd volgens het principe, eerst alles draaiend maken. Als alles soepel blijft draaien, dan één voor dingen veranderen. Dat word de volgende stap als ik wat meer tijd heb, nu alles stabiel draait aparte vlans inschakelen de lamp weer inschakelen (zonder internet toegang). En kijken of het probleem dan wegblijft of terug keert.
Ik denk ik meld even deze terugkoppeling, toen ik met mijn probleem mij melde waren er meerdere mensen die dezelfde of vergelijkbare problemen ervaarde van slecht of instabiele wifi. Misschien dat ik hiermee iemand anders kan helpen.
Hoe kun je meerdere VLANS op een poort zetten van een TP-Link Omada TL-ER605?
Ik kan bij de instellingen alleen een PVID configureren, zie:
/f/image/OXA5KHC5kcT2WiWT2gOI2Idt.png?f=fotoalbum_large)
Bij het aanmaken van het VLAN heb ik wel alle poorten van de router geselecteerd, zie:
/f/image/BN8n4UaM0t9cjHuSSSRU090b.png?f=fotoalbum_large)
Is dit voldoende om de gemaakte VLANS op alle poorten door te zetten?
Ik kan het nu helaas niet meer testen omdat de apparatuur niet meer aangesloten zit.
Ik kan bij de instellingen alleen een PVID configureren, zie:
/f/image/OXA5KHC5kcT2WiWT2gOI2Idt.png?f=fotoalbum_large)
Bij het aanmaken van het VLAN heb ik wel alle poorten van de router geselecteerd, zie:
/f/image/BN8n4UaM0t9cjHuSSSRU090b.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan het nu helaas niet meer testen omdat de apparatuur niet meer aangesloten zit.
nielsn schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:36:
Hoe kun je meerdere VLANS op een poort zetten van een TP-Link Omada TL-ER605?
[Afbeelding]

Ik heb sinds gisteren de omada controller lokaal geïnstalleerd in een lxc container en tot nu toe bevalt het goed in combinatie met de SG3428 switch. Is het wellicht ook voor diegene die voor de hardware ac200 hebben een oplossing om lokaal dit te draaien
Ik ben me nu aan het oriënteren op acces points met vlan support eap650/653? Ieman daar ervaringen mee?
Ik ben me nu aan het oriënteren op acces points met vlan support eap650/653? Ieman daar ervaringen mee?
Afgelopen week bij een klant een docker container geupdate van v5.15 naar 5.24 ofzo. (Om te kunnen migreren naar een nieuwe container op een nieuwe synology)
Allereerst wat een wereld van verschil na de update.
Alles leek een stuk logischer in elkaar te steken en een stuk meer bij de tijd.
Verder geen omkijken naar, ikzelf heb alles Unifi, maar kostentechnisch kwam voor hun Omada beter uit de bus.
En qua controller omgeving komt Omada nu zeker bij Unifi in de buurt.
Helaas nog geen Omada AP’s (want hun deco’s werken nog prima voor hun doeleinden)
Allereerst wat een wereld van verschil na de update.
Alles leek een stuk logischer in elkaar te steken en een stuk meer bij de tijd.
Verder geen omkijken naar, ikzelf heb alles Unifi, maar kostentechnisch kwam voor hun Omada beter uit de bus.
En qua controller omgeving komt Omada nu zeker bij Unifi in de buurt.
Helaas nog geen Omada AP’s (want hun deco’s werken nog prima voor hun doeleinden)
Sinds een paar weken ook Omada spul aangeschaft: router ER605, switch ES210GMP en AP EAP515-WALL. Software controller op mijn laptop.
Krijg het niet goed werkend. Het grootste probleem is dat de controller de EAP615 niet meer kan overnemen. Het heeft even gewerkt, maar nu krijg ik telkens 'overnemen is mislukt'.
EAP gepoogd fabrieksinstellingen te herstellen door de restknop 10 sec in te drukken. Het vreemde is dat die daarna nog steeds het door mij aangepaste ip-adres heeft, maar het wachtwoord is wel weer teruggezet naar admin.
Iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen doen?
Krijg het niet goed werkend. Het grootste probleem is dat de controller de EAP615 niet meer kan overnemen. Het heeft even gewerkt, maar nu krijg ik telkens 'overnemen is mislukt'.
EAP gepoogd fabrieksinstellingen te herstellen door de restknop 10 sec in te drukken. Het vreemde is dat die daarna nog steeds het door mij aangepaste ip-adres heeft, maar het wachtwoord is wel weer teruggezet naar admin.
Ik post hier omdat ik een probleem heb waar ik maar niet uit kom. Ik heb dit ook in het Caiway topic geplaatst, maar misschien is hier beter.
We hebben zeg twee jaar Caiway. Dat werkte altijd prima (zelfde setup), maar sinds een paar maanden valt de internetverbinding een paar keer par dag weg. Bedraad werkt het dan ook niet. Na een herstart van de Caiway router werkt het weer.
Voorheen hadden we de Caiway router en dan een TP-Link Omada router en dan een TP-Link Omada managed switch. Alles gereset werkt helaas ook niet. Ik heb de TP-Link router en de TP-lLink Switch er tussen uit gehaald en dat lijkt wel goed te werken, maar ik heb de switch wel nodig omdat nu alles maar zeer beperkt is. Maar als ik alleen de switch terug aansluit valt de internetverbinding zeg twee keer per dag weg, en dan moet ik de Caiway router uit en aan zetten en dan werkt het weer.
Volgens Caiway ligt het niet aan hun. Het lijkt er dus op dat de TP-Link managed switch de boosdoener is, maar ik heb geen idee waarom. Het heel lang perfect werkte en nu ineens niet meer.
Ik heb echt geen idee meer, ik snap ook niet hoe het kan het het niet aan Caiway ligt, maar als ik die router uit en aan zet het weer werkt. En dat het niets doet als ik alles van TP-Link herstart.
Heeft toevallig iemand hier een idee?
We hebben zeg twee jaar Caiway. Dat werkte altijd prima (zelfde setup), maar sinds een paar maanden valt de internetverbinding een paar keer par dag weg. Bedraad werkt het dan ook niet. Na een herstart van de Caiway router werkt het weer.
Voorheen hadden we de Caiway router en dan een TP-Link Omada router en dan een TP-Link Omada managed switch. Alles gereset werkt helaas ook niet. Ik heb de TP-Link router en de TP-lLink Switch er tussen uit gehaald en dat lijkt wel goed te werken, maar ik heb de switch wel nodig omdat nu alles maar zeer beperkt is. Maar als ik alleen de switch terug aansluit valt de internetverbinding zeg twee keer per dag weg, en dan moet ik de Caiway router uit en aan zetten en dan werkt het weer.
Volgens Caiway ligt het niet aan hun. Het lijkt er dus op dat de TP-Link managed switch de boosdoener is, maar ik heb geen idee waarom. Het heel lang perfect werkte en nu ineens niet meer.
Ik heb echt geen idee meer, ik snap ook niet hoe het kan het het niet aan Caiway ligt, maar als ik die router uit en aan zet het weer werkt. En dat het niets doet als ik alles van TP-Link herstart.
Dag Hans,HaNS1443 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:22:
Ik post hier omdat ik een probleem heb waar ik maar niet uit kom. Ik heb dit ook in het Caiway topic geplaatst, maar misschien is hier beter.
Ik heb zelf ook de omada opstelling enkel dan met KPN en glasvezel. Ook ik maakte iets dergelijks mee, elke dag een aantal keer kortstondig de verbinding weg en ook enkele malen mogen/moeten herstarten.
De oorzaak,tot nu toe, DNS. Ik heb deze via pihole en sinds aanpassingen naar een andere DNS provider heb ik geen problemen meer. Misschien helpt dit voor jou ook door eens te kijken naar je DNS instellingen?
2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114
Lastig te troubleshooten - ook al omdat die ES-switch geen echte Omada switch is.PeterDeTweaker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:42:
Sinds een paar weken ook Omada spul aangeschaft: router ER605, switch ES210GMP en AP EAP515-WALL. Software controller op mijn laptop.
En niet alle Omada functies ondersteund.
Suggestie: begin eens van scratch met de fabrieksinstellingen van de controller, de router en de EAP. En dan alleen het minimale instellen en testen.
De switch gebruik je eerst standalone met de fabrieksinstellingen.
Eventueel later toevoegen als de andere apparaten goed werken.
[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 08-07-2025 13:59 ]
Alle Omada spullen hebben een eigen webinterface en kunnen hierdoor ook standalone gebruikt worden. Je zou de switch naar fabrieksinstellingen kunnen brengen en via die webinterface het minimale instellen - kijken of het dan wel blijft werken.HaNS1443 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:22:
Werkt het dan nog steeds niet, dan een laptop bekabeld aansluiten op de Caiway modem.
Andere route hangt af van je aansluiting - bij coax is er misschien een mogelijkheid om de modem om te zetten naar bridge. En dan de Omada router met fabrieksinstellingen.
Dank Airwolf,Airw0lf schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:57:
[...]
Lastig te troubleshooten - ook al omdat die ES-switch geen echte Omada switch is.
En niet alle Omada functies ondersteund.
Suggestie: begin eens van scratch met de fabrieksinstellingen van de controller, de router en de EAP. En dan alleen het minimale instellen en testen.
De switch gebruik je eerst standalone met de fabrieksinstellingen.
Eventueel later toevoegen als de andere apparaten goed werken.
Van scratch begonnen en inderdaad alle apparatuur werd overgenomen door de controller.
(Overigens baal ik dat die ES-switch niet echt Omada is, dat hadden ze er wel bij mogen vermelden.)
Het probleem ontstaat wanneer ik de apparaten in een apart VLAN (beheer) wil plaatsen. Dan raak ik de verbinding kwijt. Ik puzzel nog met de poort configuratie, waarschijnlijk gaat het daardoor mis.
Tips zijn zeer welkom, maar ik denk dat ik zelf door trial en error het systeem onder de knie moet krijgen.
Dat is een goede, dat ga ik proberen. Is dat alleen DNS in Omada en/of in de Caywai router?GerverCom schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:33:
[...]
Dag Hans,
Ik heb zelf ook de omada opstelling enkel dan met KPN en glasvezel. Ook ik maakte iets dergelijks mee, elke dag een aantal keer kortstondig de verbinding weg en ook enkele malen mogen/moeten herstarten.
De oorzaak,tot nu toe, DNS. Ik heb deze via pihole en sinds aanpassingen naar een andere DNS provider heb ik geen problemen meer. Misschien helpt dit voor jou ook door eens te kijken naar je DNS instellingen?
Ik heb de switch stand alone geprobeerd na reset, maar helaas werkte dat ook niet.Airw0lf schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:08:
[...]
Alle Omada spullen hebben een eigen webinterface en kunnen hierdoor ook standalone gebruikt worden. Je zou de switch naar fabrieksinstellingen kunnen brengen en via die webinterface het minimale instellen - kijken of het dan wel blijft werken.
Werkt het dan nog steeds niet, dan een laptop bekabeld aansluiten op de Caiway modem.
Andere route hangt af van je aansluiting - bij coax is er misschien een mogelijkheid om de modem om te zetten naar bridge. En dan de Omada router met fabrieksinstellingen.
Het frappante is als de verbinding wegvalt het ook niet bekabeld werkt op direct op de Caiway router.
Helaas heeft de Caiway router ook geen bridge functionaliteit.
Ik zou beide controleren welke er worden gebruikt. Voor een test kan je altijd publieke google dns gebruiken,HaNS1443 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:55:
[...]
Dat is een goede, dat ga ik proberen. Is dat alleen DNS in Omada en/of in de Caywai router?
[...]
Ik heb de switch stand alone geprobeerd na reset, maar helaas werkte dat ook niet.
Het frappante is als de verbinding wegvalt het ook niet bekabeld werkt op direct op de Caiway router.
IPv4 Addresses:
8.8.8.8
8.8.4.4
2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114
Omada gebruikt standaard vlan 1 (untagged) voor beheer - het beste is om dit zo te laten.PeterDeTweaker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:32:
[...]
Dank Airwolf,
Van scratch begonnen en inderdaad alle apparatuur werd overgenomen door de controller.
(Overigens baal ik dat die ES-switch niet echt Omada is, dat hadden ze er wel bij mogen vermelden.)
Het probleem ontstaat wanneer ik de apparaten in een apart VLAN (beheer) wil plaatsen. Dan raak ik de verbinding kwijt. Ik puzzel nog met de poort configuratie, waarschijnlijk gaat het daardoor mis.
Tips zijn zeer welkom, maar ik denk dat ik zelf door trial en error het systeem onder de knie moet krijgen.
Een andere beheer vlan instellen geeft alleen maar problemen.
En is ook niet nodig - er zijn genoeg andere mogelijkheden om het allemaal veilig te maken.
Had heel lang de OC200, maar die werd echt heel traag. Gewoon schelden van frustratie soms, maar dat zal meer aan mijn geduld liggen. Dus maand geleden toch Omada controller op proxmox geinstalleerd, en wat fijn is dat. Hierdoor ook meteen KPN TV+ Multicast werkend kunnen krijgen zonder KPN Box 12 er tussen.
Kwam zojuist op Reddit deze Webinar 2025 tegen van TP-Link met een roadmap 2026, in het Nederlands. Voor wie het interessant lijkt, dacht ik het hier ook te delen.
Kwam zojuist op Reddit deze Webinar 2025 tegen van TP-Link met een roadmap 2026, in het Nederlands. Voor wie het interessant lijkt, dacht ik het hier ook te delen.
Bedoel je met frappante, dat als je via wifi van de Caiway router het internet op gaat alles wel werkt?HaNS1443 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:55:
[...]
Dat is een goede, dat ga ik proberen. Is dat alleen DNS in Omada en/of in de Caywai router?
[...]
Ik heb de switch stand alone geprobeerd na reset, maar helaas werkte dat ook niet.
Hallo Airwolf,Airw0lf schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:42:
[...]
Omada gebruikt standaard vlan 1 (untagged) voor beheer - het beste is om dit zo te laten.
Een andere beheer vlan instellen geeft alleen maar problemen.
En is ook niet nodig - er zijn genoeg andere mogelijkheden om het allemaal veilig te maken.
Je schreef dat de ES210GMP switch niet echt een Omada switch is.
Ik overweeg om hem te vervangen voor de SG2210MP. Is die wel volledig Omada compatibel?
@PeterDeTweaker - yup - die wel.
En zijn "kleinere" broertje (SG2210P) ook - heeft alleen minder PoE budget.
[ Voor 54% gewijzigd door Airw0lf op 09-07-2025 13:06 ]
Dank voor de tip @Airw0lf , want het broertje is fanless en dat vind ik erg prettig.Airw0lf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:03:
@PeterDeTweaker - yup - die wel.
Nu nog goed opletten dat ik de v5.20 bestel. Die (hardware) versie nummers zijn ook belangrijk om in de gaten te houden heb ik gemerkt.
Mja - tis alleen dat je daar maar zeer beperkt invloed op hebt. In dit specifieke geval zou je kunnen kijken of je een SG-2210P kunt bestellen (versus een TL-SG2210P) en dat dit ook zo op de verpakking staat.PeterDeTweaker schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:33:
[...]
Dank voor de tip @Airw0lf , want het broertje is fanless en dat vind ik erg prettig.
Nu nog goed opletten dat ik de v5.20 bestel. Die (hardware) versie nummers zijn ook belangrijk om in de gaten te houden heb ik gemerkt.
Bovendien zijn de verschillen in hw-versies niet altijd even duidelijk. Soms komt het vanwege eisen in een bepaald land, soms de verkrijgbaarheid van bepaalde chipsets en andere keren door de invoering van een bepaalde firmware versie.
Dank voor het delen!ikheetjeff schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 01:38:
Had heel lang de OC200, maar die werd echt heel traag. Gewoon schelden van frustratie soms, maar dat zal meer aan mijn geduld liggen. Dus maand geleden toch Omada controller op proxmox geinstalleerd, en wat fijn is dat. Hierdoor ook meteen KPN TV+ Multicast werkend kunnen krijgen zonder KPN Box 12 er tussen.
Op dit moment bezig om een nieuwe Omada setup samen te stellen voor heel het huis. In eerste instantie had ik het idee (zo ook meegenomen in de verbouwing) om in iedere ruimte een EAP655-wall op te hangen en op de zolder vanaf de vliering een EAP653.
Onze open woonkamer/keuken is 64m2 en de eetkamer (rechtsonder) is 10m2. Ik was van plan om bij het groene punt een EAP655-wall te plaatsen, met de verwachting dat hij heel de ruimte kan bedienen. Op de blauwe punten kan ik een AP kwijt (optioneel). Huis is uit 1992. Garage en hal maken geen deel uit met wat ik met dit AP wil bereiken. Slechts woonkamer/keuken en als het mee zit in de open ruimte de eetkamer.
:strip_exif()/f/image/DpOcBkpFmv3c8yEaHRFs5n2M.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag bij een vriend op iedere verdieping een 653 opgehangen en ik was positief verrast over het formaat van het apparaat en het bereik in een nieuwbouw woning.
Nu is de twijfel toegeslagen of ik er niet verstandiger aan doe om de EAP655-wall te vervangen door een EAP653 aan de muur, 30cm van de vloer?
Het theoretische verschil is 50m2 om 140m2 tussen beiden. Radition maps zijn zoals verwacht in de verschillen qua type.
Iemand ervaring met een ceiling AP zo laag aan de muur en/of tips?
Onze open woonkamer/keuken is 64m2 en de eetkamer (rechtsonder) is 10m2. Ik was van plan om bij het groene punt een EAP655-wall te plaatsen, met de verwachting dat hij heel de ruimte kan bedienen. Op de blauwe punten kan ik een AP kwijt (optioneel). Huis is uit 1992. Garage en hal maken geen deel uit met wat ik met dit AP wil bereiken. Slechts woonkamer/keuken en als het mee zit in de open ruimte de eetkamer.
:strip_exif()/f/image/DpOcBkpFmv3c8yEaHRFs5n2M.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag bij een vriend op iedere verdieping een 653 opgehangen en ik was positief verrast over het formaat van het apparaat en het bereik in een nieuwbouw woning.
Nu is de twijfel toegeslagen of ik er niet verstandiger aan doe om de EAP655-wall te vervangen door een EAP653 aan de muur, 30cm van de vloer?
Het theoretische verschil is 50m2 om 140m2 tussen beiden. Radition maps zijn zoals verwacht in de verschillen qua type.
Iemand ervaring met een ceiling AP zo laag aan de muur en/of tips?
[ Voor 4% gewijzigd door Ralph88 op 10-07-2025 20:06 ]
@Ralph88 ja, mijn 653 staat op de grond, plafond is 4,40 hoog en ik kreeg geen toestemming voor een goot.
Had eerst een wall versie, maar het bereik was extreem teleurstellend in een nieuwbouw woning.
De 653 is echt een stap vooruit, vooral in de keuken is het bereik nu goed, dat was eerst nagenoeg null....
Had eerst een wall versie, maar het bereik was extreem teleurstellend in een nieuwbouw woning.
De 653 is echt een stap vooruit, vooral in de keuken is het bereik nu goed, dat was eerst nagenoeg null....
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Kan je op de blauwe punten wel een Ap hoger plaatsen?
Alleen in de meterkast en de garage kunnen ze hoger/aan het plafond. De overige blauwe zitten allen op 30cm van de vloer.Mr_gadget schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:36:
Kan je op de blauwe punten wel een Ap hoger plaatsen?
Beste bereik heb je met een line of sight. Misschien kan je ergens omhoog langs een gordijn oid? En dan aan het plafond?
Maar je kan het bij de grond plaatsen natuurlijk proberen. Ik heb een EAP610 die in een trapgat hangt. Deze geeft op twee verdiepingen aardig bereik.
Een EAP615 wall achter een tv meubel werkte helaas niet in de hele woonkamer (enigsinds logisch ook)
Maar je kan het bij de grond plaatsen natuurlijk proberen. Ik heb een EAP610 die in een trapgat hangt. Deze geeft op twee verdiepingen aardig bereik.
Een EAP615 wall achter een tv meubel werkte helaas niet in de hele woonkamer (enigsinds logisch ook)
Deze is ook wel grappig en heb er een besteld.
https://www.omadanetworks...i-desktop/eap650-desktop/
Vooral handig als aan het plafond niet mogelijk is en je bij het bureau ook nog extra lan aansluitingen wil. (Scheelt weer een switch)
Vooral handig als aan het plafond niet mogelijk is en je bij het bureau ook nog extra lan aansluitingen wil. (Scheelt weer een switch)
Zo dan, precies wat ik zocht. De wall versie kan ik niet kwijt (geen inbouwdoos) en de plafond versie heeft geen lan aansluitingen.peterbier schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:55:
Deze is ook wel grappig en heb er een besteld.
Ga er vandaag 2 bestellen!
De eap650 plafond versie om geprikt naar de desktop versie.
Het scheelt weer 2 watt en kabels trekken en boren door plafond.
En de 5p switch kan ook weg.
Wordt nog wel een keer poe gevoed via een poe switch wat dan weer in het cv hok moet komen.
Maar voorlopig met een Tp-link poe injector. (De bijgeleverde adapter kan ook maar nu is het verbruik mooi inzicht tegenover de eap650)
Wordt nog wel een keer poe gevoed via een poe switch wat dan weer in het cv hok moet komen.
Maar voorlopig met een Tp-link poe injector. (De bijgeleverde adapter kan ook maar nu is het verbruik mooi inzicht tegenover de eap650)
:strip_exif()/f/image/FSKhfksnAnneDqEzEVTjEKbK.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand al een controller migratie kunnen uitvoeren van OC200 naar OC220?
Ik heb een export bestand gemaakt van de OC200 en wil die importeren op de nieuwe OC220
Maar dan krijg ik zon stomme foutmelding. "Unexpected error...."
Ik heb een export bestand gemaakt van de OC200 en wil die importeren op de nieuwe OC220
/f/image/0t4lInCrH7j2xgcuxfDylAY3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door testmanager op 16-07-2025 19:34 ]
Blijkbaar moet je geen controller migration maar een site migration doen. (de uitleg over het verschil tussen beiden is best onduidelijk).testmanager schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:33:
Iemand al een controller migratie kunnen uitvoeren van OC200 naar OC220?
[Afbeelding]
Maar site migration moet je starten op de oude controller, daar maak je dan een export file van.
Dan moet je de nieuwe controller openen via dat betreffende IP nummer. Dan niet kiezen voor migratie via "existing file" ofzoiets, maar nieuwe controller configureren. Dus opnieuw account aanmaken, met wachtwoord. De stappen daarna skippen (create new site), en dan via Dashboard kiezen voor site importeren. Dan heb je dat export bestand nodig. Die kun je importeren. Dan op de oude controller bevestigen dat je het hebt geimporteerd op de nieuwe, en dan kun je vervolgens alle apparaten overzetten als het het IP nummer van de nieuwe controller invoert.
Scheelt 2 watt omdat je geen 5 poort switch meer nodig hebt? Ik denk dat die desktop controller niet per se zuiniger zal zijn dan de plafondversie?peterbier schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:58:
De eap650 plafond versie om geprikt naar de desktop versie.
[Afbeelding]
Scheelt onder de streep meer dan 2 watt.testmanager schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:28:
[...]
Het scheelt 2 watt omdat je geen 5 poort switch meer nodig hebt? Ik denk dat die desktop controller niet per se zuiniger zal zijn dan de plafondversie?
Omdat ik de oude 5p Netgear switch niet meer gebruik.
De meting is een op een gedaan met een HomeWizard socket.
De Tp-link poe injector met eap 650 plafond/eap 650 desktop.
Tussen deze 2 is het ongeveer 2 watt.
Is de OC220 sneller dan de OC200 of maak dit niks uit.?
Ik vindt de OC200 ontzettend traag.
Opzich niet zo,n probleem omdat ik hier niet dagelijks in aan de gang moet.
Wat is de rede voor vervanging.?
[ Voor 16% gewijzigd door peterbier op 16-07-2025 22:25 ]
Hoi,peterbier schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:08:
[...]
Scheelt onder de streep meer dan 2 watt.
Omdat ik de oude 5p Netgear switch niet meer gebruik.
De meting is een op een gedaan met een HomeWizard socket.
De Tp-link poe injector met eap 650 plafond/eap 650 desktop.
Tussen deze 2 is het ongeveer 2 watt.
Is de OC220 sneller dan de OC200 of maak dit niks uit.?
Ik vindt de OC200 ontzettend traag.
Opzich niet zo,n probleem omdat ik hier niet dagelijks in aan de gang moet.
Wat is de rede voor vervanging.?
Ik begrijp de besparing van het wegvallen van een switch. Maar verbruikt de Desktopversie zelf wellicht wel iets meer dan de plafondversie (want die eerste doet/kan meer)?
Jaaaaa.... véééél sneller (qua gebruik van de UI dan he?)! Ik betrapte mezelf er al op dat ik geeneens zin meer had om in te loggen op de controller, want duurde veel te lang.
Nu is dat gewoon klik-klak-klaar. Gewoon zoals het zou moeten zijn.....
Werkt roaming/wifi/vpn sneller? Nee, vast niet. Toch vond ik dit wel de upgrade waard.
Dat moest ik toch even testen he, ik ben en blijf een Testspecialist ;-)
Dan maar eens een keer naar de OC220 kijken.testmanager schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:24:
[...]
Hoi,
Ik begrijp de besparing van het wegvallen van een switch. Maar verbruikt de Desktopversie zelf wellicht wel iets meer dan de plafondversie (want die eerste doet/kan meer)?
Jaaaaa.... véééél sneller (qua gebruik van de UI dan he?)! Ik betrapte mezelf er al op dat ik geeneens zin meer had om in te loggen op de controller, want duurde veel te lang.
Nu is dat gewoon klik-klak-klaar. Gewoon zoals het zou moeten zijn.....
Werkt roaming/wifi/vpn sneller? Nee, vast niet. Toch vond ik dit wel de upgrade waard.
Dat moest ik toch even testen he, ik ben en blijf een Testspecialist ;-)
Inderdaad bedoel ik dat met inloggen traag.
Wat betreft het aantal watt tussen de eap 650 plafond en desktop heeft helemaal niks met die switch temaken.
De toevoeging dat ik de switch weg kan halen is alleen mooier.
Dat is nog eens 3 watt extra minder verbruik.
Totaal 5 watt.
Nogmaals de meting ging tussen deze 2 en achter deze Tp-link poe injector.
:strip_exif()/f/image/yJ6eM4nEuIvhLqH3si9KEkD2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bn64aFPd89nZZnDybmFVmHdP.jpg?f=fotoalbum_large)
De eap650 desktop draait nu achter een TL-SG2210P en het verbruik is 6 watt.
(Wat overeenkomt met de HomeWizard stekker)
:strip_exif()/f/image/AjEIJ0U0jqYX7kryETtG3wqU.jpg?f=fotoalbum_large)
Update :
De eap650 plafond heeft hetzelfde gebruik achter de poe switch.
Waarom dit via een poe injector anders is is voor mij een raadsel.
:strip_exif()/f/image/JfFwkeYsdEMVK3sbyDnUon00.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door peterbier op 17-07-2025 02:04 ]
Mijn eap650 (plafond) doet 6.8 Watt.
Een EAP610 doet maar 5 Watt.
Een EAP610 doet maar 5 Watt.
Ipv6 lijkt erg rommelig en halfbakken te zijn ingevoerd bij deze router. Er is ook nauwelijks documentatie te vinden die overeenkomt met dit model, de ER7212PC. Ik had de fabrikant ook niet op zijn blauwe ogen moeten geloven dat de firewall het ipv6-verkeer naar lan standaard zou tegenhouden Dom, dom, dom.M-ThijZ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:55:
Zo zou het moeten zijn, maar zo is het in de ER7212PC niet geïmplementeerd.
Met IPv6 is er geen NAT en heeft elk device een eigen publiek routable IPv6 adres. Elke fabrikant die zichzelf een beetje serieus neemt zorgt ervoor dat by default de gebruiker / consument beschermd is en stelt een firewall regel die die verkeer van WAN naar LAN over IPv6 blokkeert, zodat je het expliciet moet instellen als je een server wilt openzetten voor de buitenwereld.
Maar de ER7212PC heeft geen IPv6 firewall en geen default deny regel... ik sta er zelf ook van te kijken.
De TL-ER605 V2 heeft bijvoorbeeld past later een firmware update gekregen waarmee dit aangepast is, maar de ER7212PC dus niet.
Ik gebruik al enkele jaren een omada systeem met enkele AP's. Sinds een jaar overgestapt op de TL605R welke het met odido glasvezel prima doet.
Vind vooral de VPN functie erg handig waardoor ik ook geen lijst met poorten hoef open te zetten om verbinding te maken met nas functies en domoticz.
Nu ben ik voornemens om komend jaar over te stappen van domoticz op een PI3 naar HA op een nader te bepalen apparaat (nvt nu).
Mijn vraag gaat nu (aangezien ik dan toch vanalles overhoop ga halen) vooral over vlans en hoe dit nu het beste in te delen.
atm heb ik alles op 1 SSID/LAN met 192.168.0.x.
Dit werkt allemaal prima en ik kan via domoticz alles bedienen wanneer ik via vpn ben verbonden.
Echter zijn er ook apparaten bij gekomen welke alleen via de cloud werken (xiaomi robovac, zwembad doseersysteem davey lifeguard, daikin airco,enz bijv).
Alle apparaten hebben een vast IP adres.
Nu las ik dat je dmv VLAN's kunt voorkomen dat apparaten (welke alleen benaderd kunnen worden via externe servers) je prive netwerk op kunnen.
Is dit door veel mensen zo gedaan, is het echt aan te raden en heeft iemand misschien een tip naar een goede tutorial?
Dit is namelijk de eerste horde die ik wiol nemen alvorens ik verder wil gaan met de migratie naar HA
Vind vooral de VPN functie erg handig waardoor ik ook geen lijst met poorten hoef open te zetten om verbinding te maken met nas functies en domoticz.
Nu ben ik voornemens om komend jaar over te stappen van domoticz op een PI3 naar HA op een nader te bepalen apparaat (nvt nu).
Mijn vraag gaat nu (aangezien ik dan toch vanalles overhoop ga halen) vooral over vlans en hoe dit nu het beste in te delen.
Dit werkt allemaal prima en ik kan via domoticz alles bedienen wanneer ik via vpn ben verbonden.
Echter zijn er ook apparaten bij gekomen welke alleen via de cloud werken (xiaomi robovac, zwembad doseersysteem davey lifeguard, daikin airco,enz bijv).
Nu las ik dat je dmv VLAN's kunt voorkomen dat apparaten (welke alleen benaderd kunnen worden via externe servers) je prive netwerk op kunnen.
Is dit door veel mensen zo gedaan, is het echt aan te raden en heeft iemand misschien een tip naar een goede tutorial?
Dit is namelijk de eerste horde die ik wiol nemen alvorens ik verder wil gaan met de migratie naar HA
Jazeker! Als je geen gebruik maakt van zaken als VLAN, is een Omada systeem wat mij betreft veel te geavanceerd om een netwerk op te zetten. In andere woorden: dit is exact wat je wilt doen als volgende stap.darklord007 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:35:
Ik gebruik al enkele jaren een omada systeem met enkele AP's. Sinds een jaar overgestapt op de TL605R welke het met odido glasvezel prima doet.
Mijn advies: maak een apart SSID op 2.4GHz only voor IoT apparaten om zeker te zijn dat ze een stabiele verbinding hebben, en laat je andere apparaten op een 5 of 6 GHz SSID verbinden met hoogst mogelijke throughput.
Zorg wel dat je je verdiept in access rules want je out of the box is communicatie tussen VLANs gewoon (ACLs) mogelijk. Er staan meer dan genoeg filmpjes op YouTube waar dit in detail wordt uitgelegd. Mijn favoriet kanaal is ArcieAbode.
Externe servers kunnen nooit op eigen initiatief je privé netwerk op.darklord007 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:35:
[...]
[...]
Tenzij je UPnP, port forwarding en/of IPv6 aan hebt staan - dan kan het anders zijn
Klopt - dat is inderdaad de functie van vlan's.
Maar dit staat-en-valt met je acl's. En is doorgaans iets met try-on-error...
Updatepeterbier schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:17:
Update.
Een paar uur aangesloten gehad komt weer op 8 watt.
Ik vindt ook dat de eap650 plafond versie behoorlijk warm wordt.
Die HomeWizard met poe injector klopt dus wel.
[Afbeelding]
Straks even de eap650 desktop er achter en kijken wat deze morgen doet kwa verbruik.
Dag later.
Nu is het duidelijk te zien dat de eap 650 desktop een lager verbruik heeft.
:strip_exif()/f/image/IKEb1kglenmhPqXGfyaYZoO0.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een gedoe van de oc200 naar de oc220.
Het is me dan ook niet gelukt.
De Omada router vraagt nu om een wachtwoord.
Waarom niet gewoon de backup file die ik heb en die erin schieten en klaar.
Iemand een idee hoe dit moet.
Ik heb gelukkig alles weer in de oc200 gekregen op de router na.
Ik heb nu nog internet gelukkig ik moet zo weg.
Morgen maar verder proberen.
Ik geloof dat een paar posts terug iemand dit probleem al eens heeft genoemd...peterbier schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:32:
Wat een gedoe van de oc200 naar de oc220.
Waarbij het terugzetten van een backup bestand inderdaad niet werkte.
Ik meen me herinneren dat ie het toen met een site migratie wel voor elkaar had gekregen.
Kan zijn dat de router is teruggevallen naar fabrieksinstellingen omdat ie de controller niet kon vinden.
En dat je die een handje moet helpen - mocht je een ander subnet gebruiken dan 192.168.0.0/24.
[ Voor 14% gewijzigd door Airw0lf op 18-07-2025 16:49 ]
Ik heb vandaag een migratie gedaan van OC200 naar Software Controller op Ubuntu, middels Controller Migration volgens de documentatie van TP-Link, alles kwam goed over leek het.
Echter, de access points waren op de OC200 niet verbonden en op de nieuwe controller moest ik ze handmatig adopten middels het device account wat onder site settings gedefinieerd staat.
Daarna ging het goed, alleen waren de specifieke radio instellingen en geavanceerde instellingen per AP om de een of andere reden weg.
Toen ik dat hersteld had was alles weer zoals het op de OC200 was.
Jammer dat het niet vlekkeloos ging maar op zich niet onoverkomelijk in mijn setup.
Echter, de access points waren op de OC200 niet verbonden en op de nieuwe controller moest ik ze handmatig adopten middels het device account wat onder site settings gedefinieerd staat.
Daarna ging het goed, alleen waren de specifieke radio instellingen en geavanceerde instellingen per AP om de een of andere reden weg.
Toen ik dat hersteld had was alles weer zoals het op de OC200 was.
Jammer dat het niet vlekkeloos ging maar op zich niet onoverkomelijk in mijn setup.
Via site ook geprobeerd.Airw0lf schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:41:
[...]
Ik geloof dat een paar posts terug iemand dit probleem al eens heeft genoemd...![]()
Waarbij het terugzetten van een backup bestand inderdaad niet werkte.
Ik meen me herinneren dat ie het toen met een site migratie wel voor elkaar had gekregen.
Kan zijn dat de router is teruggevallen naar fabrieksinstellingen omdat ie de controller niet kon vinden.
En dat je die een handje moet helpen - mocht je een ander subnet gebruiken dan 192.168.0.0/24.
Ik heb subnet 192.168.0.x
Als ik de router toe wil voegen vraagt de oc om een wachtwoord.
Ik denk dat een fabriek reset de enige oplossing is helaas.
Probeer morgen wel weer even.
Update:
Stekker uit de ER706W gehaald en staat er nu in de oc220.
Alles draait nu op de oc220.
En alles draait mooi snel via de oc220.
[ Voor 8% gewijzigd door peterbier op 18-07-2025 20:50 ]