FabianGTI schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:15:
[...]
Ah verkeerd gekeken, hoeveel PoE poorten ik nodig heb weet ik nog niet zeker, maar liever eentje teveel als eentje te weinig, misschien is de SG2428LP welke door @
Himalaya is aangegeven dan een mooie is.
En dan qua access points? Maakt dat nog uit welke ik daarvoor neem?
Ondanks dat ik het interessant vind ben ik echt een leek op dit gebied.
Tja - WiFi AP's... altijd goed voor veel discussies rondom het aantal streepjes...
Maar goed - hier mijn 0,500 Euro.
WiFi-7 is zonde van je geld - zeker in een thuissituatie.
Over thuissituatie gesproken... een EAP245 is nog steeds ruim voldoende.
Voor buiten is een EAP225-Outdoor prima.
Zoek je iets voor in/op de muur dan is een EAP230-Wall een prima keuze - afhankelijk van de situatie => later meer.
Als je gaat voor maximale prestaties/snelheid wordt het EAP683-UR, EAP625-Outdoor en EAP655-Wall.
Inzake de EAP683-UR: in drukke "omgevingen" met veel roeptoeterende SSID's verlies je iets aan snelheid. Dit komt doordat deze EAP minder en kleinere antennes heeft in vergelijking met een EAP245.
Inzake wall-modellen: afhankelijk van de omgeving en de soort muren kan het zijn dat een wall model alleen optimaal werkt in de ruimte waar die in/op de muur zit - zeker in drukke "omgevingen" met veel roeptoeterende SSID's.
Met WiFi heb je de beste resultaten als je op elke verdieping een EAP245 of een EAP683-UR plaatst. Het zendvermogen stel je dan best in op 10-mW voor WiFi-4 en 20-mW voor WiFi-5. Met een "preference" voor "WiFi-5/WiFi-6".
Overweeg om altijd een Omada router te gebruiken - bijvoorbeeld de ER707-M2.
Dan heb je het minste gedoe bij het installeren en configureren - zeker als je zoveel mogelijk gebruik maakt van fabrieksinstellingen. In dat geval is een OC200 ook meer dan handig...
[
Voor 13% gewijzigd door
Airw0lf op 21-05-2025 11:22
]