Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Mini-me schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Gefeliciteerd, daar ga je zeker blij mee zijn :)
Paar honderd meter van huis nog bereikbaar, dan heb je vast weinig buren met een WiFi netwerk want zelfs in huis zie ik veel "stoorsignalen" van de buren die harder blazen in dezelfde kanalen waar mijn APs proberen te zenden. Kwestie van meer APs in huis nemen en het zendvermogen beperken.

Zelfs voor v1 zijn nog firmware updates uitgekomen in de laatste jaren dus "echt" EOL is een apparaat niet zomaar. Maar, voor nieuwe functies lijkt het er nu wel op dat ze zich richten op v4 (alhoewel het personeel van TP-link op hun forum nog steeds volhoudt dat de v3 firmware nog in ontwikkeling is).
Laten we het hopen.
Ik gebruik ook nog een paar eap245 v3 en werken best goed.
En een laag poe stroomverbruik in tegenstelling van de eap650 en eap650 outdoor.
De laatste firmware update is wel een tijdje geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzKc3emJ_wJu8Sju55kLi4_jhPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoNcdoKkHgMtGfYFDxygVJnC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-07 16:08
Mini-me schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Gefeliciteerd, daar ga je zeker blij mee zijn :)
Paar honderd meter van huis nog bereikbaar, dan heb je vast weinig buren met een WiFi netwerk want zelfs in huis zie ik veel "stoorsignalen" van de buren die harder blazen in dezelfde kanalen waar mijn APs proberen te zenden. Kwestie van meer APs in huis nemen en het zendvermogen beperken.

Zelfs voor v1 zijn nog firmware updates uitgekomen in de laatste jaren dus "echt" EOL is een apparaat niet zomaar. Maar, voor nieuwe functies lijkt het er nu wel op dat ze zich richten op v4 (alhoewel het personeel van TP-link op hun forum nog steeds volhoudt dat de v3 firmware nog in ontwikkeling is).
Ja ach het was even grappig om te zien. En inderdaad zeer weinig buren gelukkig.

Ben zeker blij met de 245! En Omada, maar is wel even zien hoe alles nou precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

peterbier schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Laten we het hopen.
En een laag poe stroomverbruik in tegenstelling van de eap650 en eap650 outdoor.
[Afbeelding]
Volgens mij werkt de auto Check op firmware dan niet helemaal bij mij. Ik zie bij mijn EAP245(EU) v3.0 firmware 5.06 staan uit 2022. Toch maar eens handmatig alles bij langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:05
Die EAP245 v4 is nergens te krijgen toch? Ik zie in de Pricewatch in zijn geheel geen v4 staan en als ik via de Omada site op 'koop nu' klik kom ik bij Bol of Coolblue uit, maar daar kan ik nergens verifiëren om welke AP versie het gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:05
Puitv schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Het werkt!!!

De laatste aanpassing die ik heb gedaan is de optie "ARP-to-Unicast Conversion" uitgezetten op SSID nivo. Eigenlijk weet ik zeker dat ik dat eerder geprobeerd heb (net als zoals andere zaken). Dus waarschijnlijk zijn andere aanpassingen ook relevant.

Volgens mij heb ik het volgende gedaan/geprobeerd:
* "ARP-to-Unicast Conversion" => uit
* VLAN, ik het mngt LAN/VLAN-1 op untagged gezet ipv tagged op de trunk poorten (waar ook de EAPen op aangesloten zitten)

De volgende instellingen lijken niet relevant
* Alleen 2.4 GHZ => maakt niet uit, werkt nu ook met 5 en 6 GHZ
* WPA2 => werkt ook met WPA2/WPA3
* Verschillende DHCP servers (Sophos, Synology DSM, KPN Box): Vandaag getest met Sophos en KPN en beide werken
* Downgraden van de Omada Controller naar v5.14.32.4. Upgraden gaat ik binnenkort weer eens proberen
* "Beacon Control" staat nu weer op de defaults

Dank jullie wel voor al jullie tijd en velen tips!!
Thanks, ik heb dit ook meteen aangepast voor de volgende keer.

Ik had nog even op de door jou genoemde setting geGoogled en kwam ook een probleem met Sonos tegen. Aangezien ik hier volgende week een 5.1 setup ga inrichten komt dit als geroepen, want daar was de oplossing hetzelfde als hier (met als aanvulling dat ook het vinkje erboven nog uit moest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-07 07:14
Tommiiee schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Thanks, ik heb dit ook meteen aangepast voor de volgende keer.

Ik had nog even op de door jou genoemde setting geGoogled en kwam ook een probleem met Sonos tegen. Aangezien ik hier volgende week een 5.1 setup ga inrichten komt dit als geroepen, want daar was de oplossing hetzelfde als hier (met als aanvulling dat ook het vinkje erboven nog uit moest).
Ik heb ook een 5 tal Sonos devices en deze werkte direct, dus zonder enige aanpassingen.

Ik heb nu een extra SSID met ARP uitgeschakeld en gebruik deze nu alleen voor de ATAG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:22
peterbier schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Laten we het hopen.
[Afbeelding]
Hoeveel stroom verbruikt een EAP245 gemiddeld dan?
De EAP650 gemiddeld 6 W
(bij 2.4G op "Laag", 5G op "Gemiddeld")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Puitv schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Ik heb ook een 5 tal Sonos devices en deze werkte direct, dus zonder enige aanpassingen.

Ik heb nu een extra SSID met ARP uitgeschakeld en gebruik deze nu alleen voor de ATAG.
Krijg jij ook meldingen in het Omadfa desktop van Multicast storms op de poort waar een bedraad Sonos apparaat zit? Heb hier de Arc bedraad aangesloten, maar krijg op die poort regelmatig waarschuwingen.
Had al gespeeld met de STP settings voor de switches, maar krijg ze nog steeds.
Waarschijnlijk omdat de Arc aangesloten zit op een poort van de EAP235 Wall unit.

[ Voor 6% gewijzigd door Nicap op 05-01-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puitv
Nicap schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Krijg jij ook meldingen in het Omadfa desktop van Multicast storms op de poort waar een bedraad Sonos apparaat zit? Heb hier de Arc bedraad aangesloten, maar krijg op die poort regelmatig waarschuwingen.
Had al gespeeld met de STP settings voor de switches, maar krijg ze nog steeds.
Ik heb zelf geen TP Link switch of EAP waar extra ports opzitten, maar ik gebruik netgear switches waar ik alle bedrade devices op aangesloten heb. De Beam is bij mij ook bedraad aangesloten.

Heb je jouw IPTV op hetzelfde (v)LAN staan?

In mijn oude ORBI setup had ik eerst ook problemen mee dat de wifi volliep door multicast traffic. Nu heb ik het IPTV verkeer gescheiden, deze komt niet door de Sophos heen geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Puitv schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:25:
[...]

Ik heb zelf geen TP Link switch of EAP waar extra ports opzitten, maar ik gebruik netgear switches waar ik alle bedrade devices op aangesloten heb. De Beam is bij mij ook bedraad aangesloten.

Heb je jouw IPTV op hetzelfde (v)LAN staan?

In mijn oude ORBI setup had ik eerst ook problemen mee dat de wifi volliep door multicast traffic. Nu heb ik het IPTV verkeer gescheiden, deze komt niet door de Sophos heen geloof ik
Ik heb geen IPTV, maar enkel NLziet.
Het is niet onoverkomelijk, want ik ervaar eigenlijk niet echt verstoringen. Maar ik kan er niet tegen dat die meldingen komen ;)
Waarschijnlijk dus toch een issue met die wall unit. Op dit moment heb ik even geen mogelijkheid om de arc daar bedraad aan te sluiten zonder daar een extra switch neer te zetten. Maar dat vind ik zonde.
Sonos en Omada blijkt bij wel meer gebruikers issues te geven als ik zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Doomedahab schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Eerst de firmware downloaden en uitpakken op een desktop/laptop

Dan inloggen op je oc200 ip-adres. Dan helemaal links onderin op het instellingen icoontje klikken. Als je dan naar beneden scrollt zie je de sectie "hardware controller", en daarin de optie tot "Manual Upgrade".

Succes

EDIT: dat is dus niet via de cloud, sorry... Geen idee hoe dat gaat. Dit was voor mij de enige manier om de meest recente fw op mn oc200 te krijgen: Net als bij jou rapporteerde de omada app dat ik de meest recente fw al had, terwijl er op moment van schrijven al twee updates zijn gelubliceerd (ik zat op 1.29.4). Ik zit nu op 1.31.3 / controller software 5.14.26.23
Ik log lokaal in, maar ik zie die hele hardware controller niet. Heb in het verleden de controller ook wel eens geupgradet, maar niet in deze nieuwe layouit blijkbaar. Ik vind hem nergens.
Wie weet waar ik hem kan vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uE2iy51Eisj0G-HDDnf_aJDI2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICtM6QKczx5LGDMpDen1220W.jpg?f=fotoalbum_large

Laat maar. Hij staat onder Global view |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

testmanager schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:49:
[...]

De EAP650 gemiddeld 6 W
Als ik op mijn POE switch kijk, zo rond de 4 en 5 Watt elk, in rust (geen grote downloads)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Nicap schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:14:
[...]

Volgens mij werkt de auto Check op firmware dan niet helemaal bij mij. Ik zie bij mijn EAP245(EU) v3.0 firmware 5.06 staan uit 2022. Toch maar eens handmatig alles bij langs gaan.
Dat klopt die firmware update heb ik ook handmatig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
testmanager schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:49:
[...]

De EAP650 gemiddeld 6 W
Met de eap245 zit ik zo ongeveer op de 3 watt.
Met de eap650 zit ik zo ongeveer op de 6 watt.
En de eap245 heeft meer cliënten waar deze verbinding mee heeft.
Uiteraard is de eap245 minder snel bij bijvoorbeeld een speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puitv
EAP772 zit op 24/25 W😁
Deze is gevoed door TL-POE260S

De meting vindt plaats met Athom Smart Plug met ESPHome (https://www.athom.tech/blank-1/esphome-eu-plug)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fj9MkDl8sbHhHLxn2ozywth7b5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DfUavwG1JYfoK1ECWGZlmNxT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Puitv maar dan meet je ook de verliezen van de voeding, als ik mijn switch zo zou meten met enkel één AP erachter zal ik denk ik ook wel op iets vergelijkbaars komen, al wel minder omdat de 245 zuiniger schijnt te zijn volgens de berichten hier.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puitv
Helaas heb ik geen POE switch om er tijdelijke 2 EAP achter te plakken en zo het verschil te meten tussen 1 of 2 AP.

Alleen de POE injector meten heeft mss ook niet veel zin, omdat deze denk ik terug schakelt als er geen belasting is vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Puitv schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:12:
EAP772 zit op 24/25 W😁

De meting vindt plaats met Athom Smart Plug met ESPHome (https://www.athom.tech/blank-1/esphome-eu-plug)

[Afbeelding]
Dat is wel veel.
Bij mij met Tp-link POE Injector met een eap650 zit ik op 7 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqN-akKR8PUqa7kqZ74e8hDm68s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsALpUyiXx0Nb2h8nZERsmN8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
EAP772 zit op 24/25 W😁

[Afbeelding]
Da's toch 49 euro per AP per jaar extra t.o.v. een EAP650. (19W meer, obv € 0,30 cent per kWh)

Als ik zo hierboven overal lees dat die EAP245 met z'm 4 antenne's het qua bereik gemiddeld beter doen dan een EAP6xx. En minder stroom verbruiken..... Hmmmm....?

Weliswaar geen AX maar AC, maar als ze toch tegen de 500 Mbps aan kunnen komen op de Speedtest, doen ze het niet slechter dan een EAP 650 ondanks een lagere WiFi standaard. Ik zou haast gaan downgraden van m'n 650 naar 245 en dan ook nog wat kWh-tjes eergie besparen.... ;-) ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
testmanager schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Da's toch 49 euro per AP per jaar extra t.o.v. een EAP650. (19W meer, obv € 0,30 cent per kWh)

Als ik zo hierboven overal lees dat die EAP245 met z'm 4 antenne's het qua bereik gemiddeld beter doen dan een EAP6xx. En minder stroom verbruiken..... Hmmmm....?

Weliswaar geen AX maar AC, maar als ze toch tegen de 500 Mbps aan kunnen komen op de Speedtest, doen ze het niet slechter dan een EAP 650 ondanks een lagere WiFi standaard. Ik zou haast gaan downgraden van m'n 650 naar 245 en dan ook nog wat kWh-tjes eergie besparen.... ;-) ;)
Ter info: een EAP245 heeft 6 antennes - 3 voor de 2,4-GHz band en 3 voor de 5-Ghz band. :+

Ik heb de afgelopen twee weken wat testen gedaan met een paar EAP653-UR-ers en een paar EAP683-UR-ers. De eerste heeft 5 antennes en de tweede 8 - had vooral hoge verwachtingen van de laatste.

In beide gevallen is er een een-op-een vervanging gedaan - zowel qua plaats van installeren als instellingen - alles een-op-een overgenomen van de EAP245-ers.

De Omada controller rapporteert bij de EAP653 ongeveer 10% minder signaalsterkte voor elk apparaat en dit voor beide frequentiebanden. De roaming werkt ook niet goed - apparaten bleven nogal eens plakken - ondanks dat er een EAP was met een betere ontvangst.

Bij de EAP683 is dat beperkt tot een paar procent en alleen voor de 2.4-Ghz-band. Ook het roamen werkt bij deze veel beter - maar nog steeds niet zo goed als bij de EAP245.

Daarnaast waren er bij het 683 model ook wat adoptieproblemen - adoptie ging alleen via een mesh verbinding. Die waren opgelost met een firmware update (van versie 1.02 naar 1.1).

Kortom - hoewel zeker niet te zien als een degelijke onderbouwde review voor mij voorlopig geen WiFi-6 - tis me de meerprijs niet waard. Tenminste niet bij deze UR-lijn van Omada modellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 05-01-2025 20:03 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:43
siddler schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:03:
Ik twijfelde of ik een eigen topic zou openen, maar probeer het eerst hier eens. Ik ben recent verhuisd en ben toen geswitched naar een Omada set-up met
  • 1Gbps glasvezel van KPN
  • ER-605
  • SG2428LP switch
  • 3x EAP653
Op de begane grond en de 2e verdieping hangt centraal aan het plafond een AP en op de 1e verdieping is de AP aangesloten, maar hangt ie nog niet aan het plafond. Omdat we nog niet verhuisd zijn is nog niet alles aangesloten. De totale wifi clients zijn daarom nog beperkt (2 telefoons, 1 google home, EV charger en een laptop). Wel zijn er ca 5 stuks Philips Hue lampen op de 1e verdieping aangesloten.

Vanaf het moment dat ik de set heb aangesloten werkt het internet op zich wel en haal ik regelmatig ook 700+ Mbps via een speedtest op mijn iPhone. Wellicht iets lager dan mijn verwachting maar ruim voldoende voor de wireless devices.

Waar ik echter tegenaanloop is dat ik regelmatig even 'geen internet' heb. De browser laadt de webpagina niet en het voelt als lag / er geen verbinding kan worden op gezet. Meestal is dit van korte duur en doet ie het enkele tellen (en soms minuten) later gewoon weer zonder dat ik iets hoef te resetten. Het probleem doet zich in ieder geval voor op de APs op de 1e en 2e verdieping (maar ik vermoed ook op de begane grond).

Als ik in de controller kijk lijk ik de momenten te kunnen correleren met een spike in aantal retries op het AP (bijv. gisteravond rond 23:30). Maar ik weet eigenlijk niet of dat een oorzaak of juist gevolg is.
[Afbeelding]

Tot nu toe heb ik al best een paar dingen geprobeerd:
  • Airtime fairness aanzetten (geen merkbaar effect)
  • Echo server van auto naar 1.1.1.1 (wel merkbaar effect, beduidend sneller in het opzetten van een verbinding)
  • WiFi optimization draaien (merkbaar effect)
  • In de 802.11 rate control settings van de SSID enable minimum data rate control aangezet en disable CCK rates (geen merkbaar effect)
  • Beacon control van de 2.4Ghz aangepast naar 100ms en DTIM naar 3 (geen merkbaar effect en realiseer me nu dat ik dit misschien ook voor 5Ghz had moeten doen) Verder staat in mijn configuration result dat de beacon control feature niet gesupport wordt door mijn device
Airw0lf schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:26:
@siddler - klinkt logisch.

Ik heb hier de 2.4-Ghz zender via custom op de laagste waarde gezet.
En de 5-Ghz op minimum.
Inmiddels nog meer dingen geprobeerd:
  • Tx power van alle AP's verlaagd. Op 5Ghz staan de AP's op Low en 2.4Ghz op het minimum via custom
  • Force WPA2-AES en disable PMF
  • Enable minimum data rate control and disable CCK rates
  • ARP-to-Unicast uitgezet
  • Band steering uitgezet
  • DTIM period naar 3 gezet (niet zeker of dit supported is bij de EAP653)
  • WLAN optimization meerder malen gedraaid. Het nadeel is dat deze de Tx power meteen weer opschroeft (bijna richting de max) en dit volgens mij juist meer problemen oplevert.
  • Mesh is uitgeschakeld
  • Fast roaming AI roaming heb ik zowel aan als uit getest. Er lijtkt geen duielijk verschil. Momenteel heb ik beiden 'aan'
  • Ik heb nu in totaal <10 wireless devices verbonden met de 3 AP'. Een overvolle AP lijkt me daarom uitgeslotenv
  • Ik heb de positionering van de AP in de woonkamer verbetert (overal een snellere verbinding via een speedtest en minder gericht naar de overige AP's) en ook getest met een EAP-615 wall ipv een EAP 653.
.
Het (kortstondig) wegvallend internet via de WiFi blijft echter meerdere malen per dag voorkomen. Op die momenten is de telefoon/laptop nog steeds met (bijna) vol bereik verbonden met het (verwachte) AP. Bekabelde streamende devices zoals de TV of audio streamer laten op zo'n moment geen hapering zien.

Ik heb inmiddels niet echt ideeen meer wat ik nog kan proberen en hoop dat een van jullie nog een briljante ingeving heeft. Als alternatief zou ik best de hele set-up opnieuw kunnen doen van factory defaults, maar dan hoop ik wel dat iemand me guidance kan geven in welke instellingen normaal gesproken goed zouden moeten werken. Ik heb niet echt het idee dat ik iets heel bijzonders wil (rijtjeshuis met 4 verdiepingen en op elke verdieping een AP) en had eigenlijk wel verwacht dat dit (nagenoeg) out-of-the-box prima zou moeten werken..

P.S. indien het zinvol is kan ik wel wat screenshots posten van de wireles/SSID/radio instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
Airw0lf schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:31:
[...]

Ter info: een EAP245 heeft 6 antennes - 3 voor de 2,4-GHz band en 3 voor de 5-Ghz band. :+

Ik heb de afgelopen twee weken wat testen gedaan met een paar EAP653-UR-ers en een paar EAP683-UR-ers. De eerste heeft 5 antennes en de tweede 8 - had vooral hoge verwachtingen van de laatste.

In beide gevallen is er een een-op-een vervanging gedaan - zowel qua plaats van installeren als instellingen - alles een-op-een overgenomen van de EAP245-ers.

De Omada controller rapporteert bij de EAP653 ongeveer 10% minder signaalsterkte voor elk apparaat en dit voor beide frequentiebanden. De roaming werkt ook niet goed - apparaten bleven nogal eens plakken - ondanks dat er een EAP was met een betere ontvangst.

Bij de EAP683 is dat beperkt tot een paar procent en alleen voor de 2.4-Ghz-band. Ook het roamen werkt bij deze veel beter - maar nog steeds niet zo goed als bij de EAP245.

Daarnaast waren er bij het 683 model ook wat adoptieproblemen - adoptie ging alleen via een mesh verbinding. Die waren opgelost met een firmware update (van versie 1.02 naar 1.1).

Kortom - hoewel zeker niet te zien als een degelijke onderbouwde review voor mij voorlopig geen WiFi-6 - tis me de meerprijs niet waard. Tenminste niet bij deze UR-lijn van Omada modellen.
Wow, dank voor het delen van jouw ervaringen.
Dit zijn hele goede (niet wetenschappelijk, of "degelijk onderbouwd" zoals je zelf benoemt maar wel SUPER interessante) testen.

Deel dit soort ervaringen ajb. voortaan pro-actief, hier hebben veel Tweakers denk ik veel aan!
(Dit had mij weer 2 bestellingen en retourneringen bespaard ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Ik heb er geen probleem mee dat ik blijf plakken op een eap650 of de outdoor versie ervan.
Naast het hogere energie verbruik zijn ze ook sneller dan de eap245.
Zo heb ik hier de opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsDvClq5ES2Y-1HpjzutTW7COSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RHOR71sJjikccvoAuTOTPTB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@siddler - tjek de settings eens onder "Multicast/Broadcast Management" bij elke SSID.
Daar zit iets dat heet "Multicast-to-Unicast Conversion" en lijkt standaard "aan" te staan.
Mocht dat het geval zijn: vink die eens "uit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Laatst online: 30-07 23:27
siddler schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:37:
[...]

[...]

Inmiddels nog meer dingen geprobeerd:
  • Tx power van alle AP's verlaagd. Op 5Ghz staan de AP's op Low en 2.4Ghz op het minimum via custom
  • Force WPA2-AES en disable PMF
  • Enable minimum data rate control and disable CCK rates
  • ARP-to-Unicast uitgezet
  • Band steering uitgezet
  • DTIM period naar 3 gezet (niet zeker of dit supported is bij de EAP653)
  • WLAN optimization meerder malen gedraaid. Het nadeel is dat deze de Tx power meteen weer opschroeft (bijna richting de max) en dit volgens mij juist meer problemen oplevert.
  • Mesh is uitgeschakeld
  • Fast roaming AI roaming heb ik zowel aan als uit getest. Er lijtkt geen duielijk verschil. Momenteel heb ik beiden 'aan'
  • Ik heb nu in totaal <10 wireless devices verbonden met de 3 AP'. Een overvolle AP lijkt me daarom uitgeslotenv
  • Ik heb de positionering van de AP in de woonkamer verbetert (overal een snellere verbinding via een speedtest en minder gericht naar de overige AP's) en ook getest met een EAP-615 wall ipv een EAP 653.
.
Het (kortstondig) wegvallend internet via de WiFi blijft echter meerdere malen per dag voorkomen. Op die momenten is de telefoon/laptop nog steeds met (bijna) vol bereik verbonden met het (verwachte) AP. Bekabelde streamende devices zoals de TV of audio streamer laten op zo'n moment geen hapering zien.

Ik heb inmiddels niet echt ideeen meer wat ik nog kan proberen en hoop dat een van jullie nog een briljante ingeving heeft. Als alternatief zou ik best de hele set-up opnieuw kunnen doen van factory defaults, maar dan hoop ik wel dat iemand me guidance kan geven in welke instellingen normaal gesproken goed zouden moeten werken. Ik heb niet echt het idee dat ik iets heel bijzonders wil (rijtjeshuis met 4 verdiepingen en op elke verdieping een AP) en had eigenlijk wel verwacht dat dit (nagenoeg) out-of-the-box prima zou moeten werken..

P.S. indien het zinvol is kan ik wel wat screenshots posten van de wireles/SSID/radio instellingen.
Ik ondervind helaas dezelfde problemen en soortgelijke zaken geprobeerd zoals jij ook hebt gedaan maar tot nu toe geen succes. Ik volg dit dus met interesse.

Mijn setup (alles van omada)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlcJJbQuij_B-pQjFMGX7arNdHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljoBvdRpslHoI2iFO7CU82QK.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn gevoel s dat het iets met de EAP 6xx serie is maar kan dat niet onderbouwen en heb ook geen andere AP liggen. Overigens lijkt het ook enkel wireless te zijn, bedraad ondervind ik nooit problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Oliesjeik1 op 05-01-2025 22:40 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@peterbier - de vraag is altijd wat je effectief van die hogere snelheid merkt.

Beetje afhankelijk van de SNR-waarde:
Maar ik heb liever een -50-dBm signaal van een AC-EAP (WiFi-5).
Versus een -65-dBm signaal van een AX-EAP (WiFi-6).

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 05-01-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
Airw0lf schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:24:
@siddler - tjek de settings eens onder "Multicast/Broadcast Management" bij elke SSID.
Daar zit iets dat heet "Multicast-to-Unicast Conversion" en lijkt standaard "aan" te staan.
Thanks die stond (voor IPv4) inderdaad aan bij een utilization <100%. Ik heb m uitgezet en zal weer gaan proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

siddler schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Thanks die stond (voor IPv4) inderdaad aan bij een utilization <100%. Ik heb m uitgezet en zal weer gaan proberen :).
Laat weten hoe het gaat, ik merk het gedrag de laatste maanden ook, niet heel irritant maar wel dat het soms een refresh kost om een pagina te laden, alsof de router het via de oude AP verstuurt terwijl de klant al op een ander zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Airw0lf schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:30:
@peterbier - de vraag is altijd wat je er effectief van merkt.

Beetje afhankelijk van de SNR-waarde:
Maar ik heb liever een -50-dBm signaal van een AC-EAP (WiFi-5).
Versus een -65-dBm signaal van een AX-EAP (WiFi-6).
Ik ondervind geen hinder als ik naar boven loop waar de EAP650 hangt of naar beneden waar de ER706W router hangt.
Misschien dat ze wifi 6 hebben.
Mijn telefoon (Oppo) blijft niet plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Ik ondervind geen hinder als ik naar boven loop waar de EAP650 hangt of naar beneden waar de ER706W router hangt.
Misschien dat ze wifi 6 hebben.
Mijn telefoon (Oppo) blijft niet plakken.
Mijn opmerking was waarschijnlijk niet expliciet genoeg - maar het was in reaktie op de door jou genoemde snelheidswinst van een EAP650 t.o.v. een EAP245.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Airw0lf schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Mijn opmerking was waarschijnlijk niet expliciet genoeg - maar het was in reaktie op de door jou genoemde snelheidswinst van een EAP650 t.o.v. een EAP245.
Ja iets sneller.
Ik heb de eap650 eigenlijk gekocht voor het zichtbeeld omdat ik die rimpels van de eap245 lelijk vindt.
Maar dat was een persoonlijke keuze.
De eap245 v3 zijn gewoon prima hoop dat ze niet al te snel EOL gaan.

Speedtest met eap650 op een 1Gbit GPON Odido lijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXNbukWCPIAVYImmshZ5rFSBVnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cK6Og9M3emLUFB6CLEyUfaJT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door peterbier op 05-01-2025 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:38:
[...]

Ja iets sneller.
Ik heb de eap650 eigenlijk gekocht voor het zichtbeeld omdat ik die rimpels van de eap245 lelijk vindt.
Maar dat was een persoonlijke keuze.
De eap245 v3 zijn gewoon prima hoop dat ze niet al te snel EOL gaan.

Speedtest met eap650 op een 1Gbit GPON Odido lijn.
[Afbeelding]
En bij de EAP245 met hetzelfde apparaat en een plek met een vergelijkbare afstand tot de EAP?
Dit met de aanname dat beiden bekabeld aangesloten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 06-01-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:45
Ik wil mijn netwerk wat uitbreiden en ben op zoek naar een PoE switch. Ik word alleen niet helemaal wijs uit wat de vershcillen zijn tussen de TL-SG105MPE, de TL-SG105PE (enkel de hoeveelheid PoE-budget?) en dan daarbuiten nog de ES205GP. Heeft iemand daar zicht op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
De eerste twee zijn identiek op PoE budget na. De derde kan je instellen met een stukje software van TP-link, in plaats van een HTML webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:17:
De eerste twee zijn identiek op PoE budget na. De derde kan je instellen met een stukje software van TP-link, in plaats van een HTML webinterface.
Niet helemaal waar. Zie de ES210 discussie hier in dit topic. De ES serie is niet Easy Switch, maar Easy Managed. Dat zijn wezenlijke verschillen, daarbij de laatste dus wel te beheren is door Omada.

Concreet: ik zou de ES205 kopen, dat lijkt de opvolger te worden van de 'stokoude' (maar betrouwbare) GS varianten.
Morgen komt hier de ES210 binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
Airw0lf schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:24:
franssie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:40:
[...]

Laat weten hoe het gaat, ik merk het gedrag de laatste maanden ook, niet heel irritant maar wel dat het soms een refresh kost om een pagina te laden, alsof de router het via de oude AP verstuurt terwijl de klant al op een ander zit.
Multi-cast-to-Unicast conversion uitzetten lijkt geen effect te hebben. Ik ben nu zo'n 3 uur thuis en ben al meerdere malen tegen het issue aangelopen. Naast deze conversie uitzetten heb ik gisteravond ook nog de DNS server omgezet naar de Cloudfare servers omdat het qua gedrag gewoon een trage DNS server lijkt, maar dat lijkt dus ook niet de oplossing...

Wél lijkt het probleem erger te zijn op onze telefoons (iPhone 13 mini) dan op mijn laptop (die heeft deze avond nog niet tegen problemen aangelopen), maar op de laptop surf je natuurlijk ook een stuk statischer in vergelijking met scrollen op Instagram/Reddit, dus wellicht merk ik het ook minder goed op.

Edit: naarmate de avond lijkt t probleem vaker voor te komen en ook langer te duren per keer

[ Voor 4% gewijzigd door siddler op 06-01-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-digy
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:28
Goedenavond, bij het instellen van de controller wordt gevraagd wat je application scenario is, bijvoorbeeld home, office, hotel o.i.d.

Weten jullie wat het verschil is qua functionaliteit als je hier iets anders invult dan thuis? Ik kan er online weinig over vinden maar kan mij ook niet goed voorstellen dat deze vraag wordt gesteld zonder dat er verder iets mee gedaan wordt.

i7 2600k @4400Mhz -- GeIL Red Dragon 8GB -- Asus Sabertooth P67 -- 2 x ASUS ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5 -- OCZ Agility 3 120GB -- RECOM Powerstation EVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Iets raars met de nieuwe switch ES210GMP v1.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUyhYtNYRmVafiC-XzxrYIEeLH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3GwCGCeuTbBvzCJK249JGuvr.png?f=fotoalbum_large

Cliensts lijken geen IP adres meer te weer te geven in de interface (?sinds ik een Synology weer in en daarna uit het netwerk heb gehaald?)
Synology was eerst wel via quickconnect.to te benaderen.

Ik heb even kwijt waar ik het nu moet zoeken, ik zie de herstart opties etc ook niet in het OC200 of andere menu's.

EDIT
Deze apparaten hangen dus niet aan deze switch maar aan de router, omada lijkt echt een beetje de weg kwijt te zijn in mijn meterkast? 8)7 :P

EDIT 2 : De topo map klopt ook werkelijk niets meer van, soit, maar ik kan apparaten deels wel en deels niet vinden op IP dus er gaat ergens iets fout, misschien toch maar de 108SP switch terugzetten, daar werkte tenminste alles bij.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 06-01-2025 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 20:33
franssie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:27:
Iets raars met de nieuwe switch ES210GMP v1.0

[Afbeelding]

Cliensts lijken geen IP adres meer te weer te geven in de interface (?sinds ik een Synology weer in en daarna uit het netwerk heb gehaald?)
Synology was eerst wel via quickconnect.to te benaderen.

Ik heb even kwijt waar ik het nu moet zoeken, ik zie de herstart opties etc ook niet in het OC200 of andere menu's.

EDIT
Deze apparaten hangen dus niet aan deze switch maar aan de router, omada lijkt echt een beetje de weg kwijt te zijn in mijn meterkast? 8)7 :P
Ik had hetzelfde met deze switch die weer aan een andere omada switch hangt. Na herstart van m'n andere switch was alles weer in orde.
Ik kon m'n apparatuur wel gewoon bereiken overigens, was alleen geen ip-adres te zien.

Herstarten van de verschillende omada apparaten doe je bij devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

E - Jay schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:34:
[...]
<>
Herstarten van de verschillende omada apparaten doe je bij devices.
Topilogy kaart lijkt wel weer wat beter te worden, ik had uit frustratie een groepenkast reset gegeven :P

Morgen eens kijken en dan wellicht weer eens kijken of het via devices wel lukt, want daar staat bij nergens een optie tot reboot (meer?) bij devices.
Bij geen enkel apparaat, al wat ik zie is 'forget'

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Topilogy kaart lijkt wel weer wat beter te worden, ik had uit frustratie een groepenkast reset gegeven :P

Morgen eens kijken en dan wellicht weer eens kijken of het via devices wel lukt, want daar staat bij nergens een optie tot reboot (meer?) bij devices.
Er is gister een nieuwe controller versie beschikbaar gesteld.
Waarin o.a. gesproken wordt over vlans en deze switches.
Link: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/733234

Dit is wel een pre-release versie... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Airw0lf schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Er is gister een nieuwe controller versie beschikbaar gesteld.
Waarin o.a. gesproken wordt over vlans en deze switches.
Link: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/733234

Dit is wel een pre-release versie... ;)
Die laat ik nog even op de plank, ik draain nu 5.14.26.23 op de OC200.
Ik vermoed een switch probleem. De apparaten krijgen wel een IP en werken, maar het bedrade op de switch laar geen IP in de controller zien. Het bedrade op de router ER605 v2.0 laat wel netjes een IP zien.
De twee AP 245 die op de POE switch ES210GMP v1.0 zitten zijn in de switch client list niet te zien, maar krijgen wel een zichtbaar IP adress in de controller.

Op zich werkt het prima, dus ik laat het even, maar de tweaker in me snapt het niet. Werk niet met VLAN's (ok, 1 default dan).

EDIT: het zijn nu nog maar twee clients waar geen IP te zien is, beide op 100mbit (Siemens N300A en de controller) wellicht gaat daar iets niet lekker.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 07-01-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 20:33
franssie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Ik denk dat jij op een device klikt zodat dat scherm rechts uitschuift en je vervolgens op het tabblad config bij manage device kijkt, daar zie je inderdaad forget.
Maar als je op global view of je site links in het menu naar Devices gaat dan zie je aan het eind van de regel onder action een aantal symbolen zoals locatie, reboot of show running config (afhankelijk van het apparaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@E - Jay Yes! Dat scherm kan je dus naar rechts scrollen :P
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Die laat ik nog even op de plank, ik draain nu 5.14.26.23 op de OC200.
Ik vermoed een switch probleem. De apparaten krijgen wel een IP en werken, maar het bedrade op de switch laar geen IP in de controller zien. Het bedrade op de router ER605 v2.0 laat wel netjes een IP zien.
De twee AP 245 die op de POE switch ES210GMP v1.0 zitten zijn in de switch client list niet te zien, maar krijgen wel een zichtbaar IP adress in de controller.

Op zich werkt het prima, dus ik laat het even, maar de tweaker in me snapt het niet. Werk niet met VLAN's (ok, 1 default dan).

EDIT: het zijn nu nog maar twee clients waar geen IP te zien is, beide op 100mbit (Siemens N300A en de controller) wellicht gaat daar iets niet lekker.
Maar de mens in mij snap je Tweaker-redenatie niet... :+

Als de fabrikant aangeeft dat de controller de vlan instellingen vernaggelt, waarom ligt dat dan aan de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Airw0lf schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Maar de mens in mij snap je Tweaker-redenatie niet... :+

Als de fabrikant aangeeft dat de controller de vlan instellingen vernaggelt, waarom ligt dat dan aan de switch?
Dat van die VLAN instellingen vernaggelen had ik gemist in de release note. Maar ik gebruik alleen VLAN 1 maar soit, ik wacht even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Ik heb dat gezeur met ip adressen ook gehad zodat de hele Omada in de soep liep.
Wat gedaan.
Admin vlan 1 192.168.0.120 dhcp server zodat apparatuur geen ip krijgen hieronder. (Dit had ik al jaren zo bij routers)
Het volgende
Alle Omada switchen een vast ip gegeven (static) op de switch zelf dus. (Via OC200)
Mijn switchen gaan dan van 192.168.0.20 en tellen op.
Hetzelfde heb ik met de EAP,s gedaan.
Ik heb nu nog.
Vlan 1 192.168.0.x (draait de thuis apparatuur op)
Vlan 10 192.168.10.x vlan Extra
Vlan 20 192.168.20.x vlan Gasten
Vlan 30 192.168.30.x vlan IoT

Ik ben verder nog niet met regels bezig geweest.
Dit houdt in dat deze vlan,s elkaar nog kunnen bereiken. (Behalve gasten)

Het belangrijkste lijkt bij mij het vast zetten van de ip adressen van de Omada apparatuur.
Draait inmiddels al maanden stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puitv
EAP772 zit op 24/25 W😁

[Afbeelding]
Hoi, Ik kom terug op mijn eerdere verbruiksmeting van de Omada EAP772. Eerder kwam ik op 24 W uit nu op 13 W. Ik had de verkeerde data gepakt. Dit moet de goede zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmqjJ8vo0YJwlAle36ntiO47TTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nGPLAVlN1ZZyZuEoPGvwBNb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Puitv schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Hoi, Ik kom terug op mijn eerdere verbruiksmeting van de Omada EAP772. Eerder kwam ik op 24 W uit nu op 13 W. Ik had de verkeerde data gepakt. Dit moet de goede zijn
[Afbeelding]
Dan nog is het relatief veel. Ik zie dat mijn EAP650 rond de 6 tot 6,5 doen (volgens de POE van de ES210).
De 245 zitten daar weer een stuk onder, iedere generatie levert dus weer een hoop extra stroomverbruik op blijkbaar. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:38
Vandaag verbrak een accespoint even de verbinding

In mijn. Zyxel modem zie ik de volgende melding

dnsmasq-dhcp: ip lease:, given to MAC:28:87:ba:e0, with hostname:*, Lease time:1326914

Heeft met de dhcp server te maken terwijl ik het accespoint een statisch op adres heb gegeven in de zyxel
Dan zou dit toch niet mogen gebeuren ?
Glasvezel hier van Odido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-07 14:57
Na nu ongeveer een jaar gebruik te maken van allerlei TP-Link Omada apparatuur, wordt het wel eens tijd om eindelijk met vlans te gaan werken.

Ik heb dan een aantal vlans aangemaakt (Omada, Home, Guest, Camera, IoT).

Inmiddels heb ik alle hikivision devices (cameras en nvr) in het Camera vlan geplaatst. Nu probeer ik dit af te schermen voor de andere vlans. Op de instructie filmpjes die ik bekeek leek het allemaal eenvoudig maar het gaat niet goed.

Ik heb de volgende 2 rules aangemaakt (voor de rest nog geen enkele rule aanwezig (gateway/switch/eap)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lrMscequs6R0sivzN3A682V1ls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tfCe8zuJ2ufzAInATJ7qw2sV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVlLxCQrWsHEvR8g3Mh7qUVOcC8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OzDGT3XvySFcIdE0HTVnBYnU.png?f=fotoalbum_large

Met deze 2 rules is het probleem dat ik vanaf vlan Home niet meer de devices in vlan Camera kan pingen en ook niet meer de beelden kan bekijken.

Verder vraag ik me ook af wat de mogelijkheden zijn als je bijvoorbeeld ook internet wil blokken voor het camera vlan (zodat het voor de "chinezen" lees hikvision niet meer mogelijk is om mee te kijken, alhoewel tp-link is ook chinees ;) ) maar dat ik zelf wel de beelden van buiten mijn wifi/lan kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@domoti - de rules zijn tegenstrijdig.
De eerst staat verkeer toe van home naar camera.
En de tweede blokkeert die van camera naar home.
Dan gaat de volgorde meespelen - die het-eerst-komt... :+

Voor de tweede vraag:
Een LAN-WAN rule waarbij je alleen verkeer voor Nederland toestaat?
Kan zijn dat je dan ook nog een LAN/LAN rule nodig hebt om er intern wel bij te kunnen?
Maar ik zit nu enigszins op glad ijs... zoveel ervaring heb ik niet met Omada-ACL's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
@Airw0lf Ik had zelf eerst alleen die 2e rule aangemaakt (die 1e was er niet). Maar dan had ik geen toegang van home naar camera. Dus kreeg de tip om die 1e aan te maken (dus die staat boven aan in de lijst).

Alleen het werkt dan nog steeds niet.

Maar het idee is toch dat je vlans kan blokkeren naar een andere vlan? Alleen wil ik dus wel vanaf home naar camera en dat camera dan terug kan sturen naar home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@domoti - welke controller versie gebruik je?

Plaats eens een screenshot van "create new rule"; inclusief de "advanced settings".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domoti
@Airw0lf Ik gebruik de OC200 (1.32.6 Build 20241101 Rel.41525)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ts9uCzdLNs3apcJ7LKW275fFIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rFuiTCVKgLF8MThgbCW5Xwf1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

domoti schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:12:
@Airw0lf Ik had zelf eerst alleen die 2e rule aangemaakt (die 1e was er niet). Maar dan had ik geen toegang van home naar camera. Dus kreeg de tip om die 1e aan te maken (dus die staat boven aan in de lijst).

Alleen het werkt dan nog steeds niet.

Maar het idee is toch dat je vlans kan blokkeren naar een andere vlan? Alleen wil ik dus wel vanaf home naar camera en dat camera dan terug kan sturen naar home.
Heb je deze video ook bekeken in je zoektocht?
YouTube: TP-Link Omada Full setup. Part 2 creating VLANs
Die was voor mij in elk geval verhelderend en met werkende vlans. Met 1 specifieke pc kan ik bij het IoT netwerk(met 1 poort).
Als mij dat lukt, lukt jou dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Dit werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XJu6v1D0F6opP2Z1mbqAtFfTkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x4nncVj0fYhrLx2JRUYBZnyq.png?f=fotoalbum_large

Maar dan geef je Camera toch volledig toegang tot Home. Want die 3e rule heeft nu geen effect dat je Camera weigert tot Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
@Nicap Toevallig heb ik die inderdaad ook gezien. Maar daar gaat het alleen om het aanmaken van de VLANs en toekennen aan een poort op de switch. Niet over het aanmaken van ACL's om zo het verkeer tussen verschillende vlans te blokkeren/toe te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

domoti schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:49:
@Nicap Toevallig heb ik die inderdaad ook gezien. Maar daar gaat het alleen om het aanmaken van de VLANs en toekennen aan een poort op de switch. Niet over het aanmaken van ACL's om zo het verkeer tussen verschillende vlans te blokkeren/toe te staan.
Dan heeft hij daar een andere video over. Heb mijn setup ingeregeld aan de hand van de uitleg die hij heeft gegeven. En dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Ik heb OpenVPN op mijn router ingesteld (ER707-M2).

Vervolgens op mijn iPhone het profile geïmporteerd en daarna werkte het direct,

Echter het werkt alleen op 5g. Zodra ik thuis op mijn wifi zit werkt het niet. Hij krijgt dan geen connectie,

Is het mogelijk dat die op beide varianten werkt, zodat je niet heel de tijd vpn aan of uit moet zetten, maar dat die dus altijd aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zou dat moeten kunnen dan? Waarom vpnen als je al op het betreffende netwerk zit.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:23
Met sommige routers/firewalls kan dat wel. O.a. met pfSense. Ik weet niet of het ook met een Omada router kan. Ik dacht dat dit NAT/dns reflectie heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18
GHB363 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:11:
Met sommige routers/firewalls kan dat wel. O.a. met pfSense. Ik weet niet of het ook met een Omada router kan. Ik dacht dat dit NAT/dns reflectie heet.
Klopt, dit is een instelling in de rules van een firewall.

Niet elke firewall ondersteunt dit helaas.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:56
domoti schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:03:
Ik heb OpenVPN op mijn router ingesteld (ER707-M2).

Vervolgens op mijn iPhone het profile geïmporteerd en daarna werkte het direct,

Echter het werkt alleen op 5g. Zodra ik thuis op mijn wifi zit werkt het niet. Hij krijgt dan geen connectie,

Is het mogelijk dat die op beide varianten werkt, zodat je niet heel de tijd vpn aan of uit moet zetten, maar dat die dus altijd aan staat?
Ik heb zelf geen ervaring met OpenVPN maar ik gebruik WireGuard ook i.c.m. met iPhone. Dat werkt wel lokaal op je eigen netwerk. Bijkomend voordeel is dat je in de WireGuard app ook voorkeuren kunt aangeven zoals WireGuard on demand. Je kunt dan aangeven via welke SSID's je wel of niet automatisch verbinding moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-07 17:33
WIFI 6/7 vraag, ik kocht net 5 AP's (EAP613 met wifi 6) voor in mijn nieuwe woning die pas binnen 18 maanden bewoonbaar zal zijn, we beginnen binnen een paar weken aan de renovaties. Mijn collega lachte mij uiteraard uit dat ik ze nu al kocht en dat ik beter gewoon had gewacht, "tegen dan is WIFI7 al stuk meer ingeburgerd". Maar Wifi 6 is al zo goed denk ik dan ... er zullen ook heel wat zaken bedraad aangesloten zijn.

Hoe staan jullie hier tegenover? Ik kocht deze 5 AP's aan 320 euro nieuw dus dat leek me toch echt een goeie deal. Ik kan ze in mijn tijdelijke woning (terug bij de ouders) in die 18 maanden ook al gebruiken (niet alle 5 maar ok).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
ben_jamin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:59:
WIFI 6/7 vraag, ik kocht net 5 AP's (EAP613 met wifi 6) voor in mijn nieuwe woning die pas binnen 18 maanden bewoonbaar zal zijn, we beginnen binnen een paar weken aan de renovaties. Mijn collega lachte mij uiteraard uit dat ik ze nu al kocht en dat ik beter gewoon had gewacht, "tegen dan is WIFI7 al stuk meer ingeburgerd". Maar Wifi 6 is al zo goed denk ik dan ... er zullen ook heel wat zaken bedraad aangesloten zijn.

Hoe staan jullie hier tegenover? Ik kocht deze 5 AP's aan 320 euro nieuw dus dat leek me toch echt een goeie deal. Ik kan ze in mijn tijdelijke woning (terug bij de ouders) in die 18 maanden ook al gebruiken (niet alle 5 maar ok).
Hier in huis, nog maar 3 apparaten van de +/- 70 die Wifi 7 ondersteunen (en ik doe echt niet heel lang met dezelfde devices). Zal over 18 maand nog niet heel veel meer zijn denk ik. Daarnaast, inderdaad volstaat Wifi 6 nog meer dan prima voor Videobellen etc. De Playstation download nieuwe games gewoon via UTP vaste verbinding. Tot slot, niet onbelangrijk: de Wifi 7 AP gebruiken ongeveer dubbele aan stroom....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ben_jamin laat ze maar lachen. Lijkt me een goede deal (al ken ik het type niet).
Wifi 7 (dat op 6ghz zit dacht ik) is pas belangrijk als al het andere niet werkt, en hoe hoger de freq, hoe slechter het bereik.
Gewoon blij zijn met je aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online

Ik zou zeggen niet aan beginnen (wifi7) als je het niet nodig hebt.
Wifi5 is ook prima te gebruiken.
Zo heb ik nog een paar EAP245 v3 hangen.
Daarnaast een paar EAP650 die een dubbel stroomverbruik hebben.
Hetzelfde geldt dan ook voor switchen 2.5 of 10Gbit het stroomverbruik zal toenemen.
Eigenlijk zal een eigen verbruik bandbreedte meting vooraf moeten plaatsvinden.

(En de meeste hebben dan genoeg aan een 100Mbit lijntje blijkt dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Prima aanpak - zelfs een EAP245 zou prima meekunnen. :+

Ik heb tijdens de feestdagen een serieuze poging gedaan om mijn 3 EAP245-ers te vervangen door 3 EAP653 of 3 EAP683. Maar heb uiteindelijk alles teruggestuurd - de prestatiewinst was erg mager - nog geen 25% op minder dan een meter afstand van de EAP (van ongeveer AC-500-Mbps naar ongeveer AX-600-Mbps).

Met daarnaast circa 10% signaalverlies (in vergelijking met de EAP245). Wat wil zeggen dat de controller ongeveer 10% lagere dBm waardes rapporteerde voor de actieve WiFi apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Ben nog wat bezig geweest met mijn vlan instellingen. Ik vraag me af of dit nu een goede manier is om zo'n vlan "dicht" te timmeren. Ik heb de volgende regels aangemaakt:

Op de gateway:

- Permit | all protocols | LAN -> WAN | vlan Camera -> port 123 (NTP syncen van de camera's toestaan)
- Deny | all protocols | LAN -> WAN | vlan Camera -> IPGroup_Any

Op de switch :

- Permit | all protocols | vlan Home --> vlan Camera
- Permit | all protocols | streaming poorten en de ip adressen van de camera's -> vlan Home
- Permit | ICMP | vlan Camera -> Home
- Deny | all protocols | vlan Camera -> alle andere vlans

Vervolgens heb ik geen poorten meer geforward en maak ik gebruik van OpenVPN server op mijn router.

@Ping83 Bedankt voor de tip van Wireguard. Ik zal daar ook binnenkort even naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Recent heeft TP-Link voor de OC200 firmware uitgebracht. De app had al de nieuwe huisstijl de webinterface nu met versie 5.15.8.12 ook voor de switch (SG3452P) was er ook firmware beschikbaar 1.1.12 de router (ER7206) niet die draait op 1.4.2.

Alleen vanaf de upgrade lijkt de DHCP / vast ip kapot/bug te bevatten, voor een ip wat er al was.
Ik had een vast ip 192.168.10.25 voor vm. Die was al even weg. Dus 192.168.10.25 uit de vast ip lijst verwijderd.

Nu wilde ik nieuwe vm 10.25 toekennen. Die pakt die maar niet. Keer op keer een ip uit de DHCP reeks. Dus dacht ik laat ik 10.24 is pakken... Ja dan neemt hij het ip wel aan... Verander het ip naar 10.25 en weer pakt de vm DHCP reeks. Dat is een beetje gek...

Het gekke is voor de fw upgrade van de switch heeft het 10.25 wel gewerkt bij de andere machine.

Het lijkt wel een bug dat als ip na fw upgrade het ip verwijderd daarna toevoegd het ip niet pakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ter info: voor de EAP245v3 schijnt een firmware update beschikbaar te zijn.
https://support.omadanetw...nload/firmware/eap245/v3/

Is van october vorige jaar maar verscheen nog niet via het reguliere stable channel.

Geen idee wat er anders/beter is - tot nu toe geen release notes gevonden.

Release notes gevonden:
1. Supports IPv6.
2. Supports Bonjour.
3. Updates settings of Band steering.
4. Supports IPv6 ACL/URL Filtering/Guest Network.
5. Supports LLDP (Link Layer Discovery Protocol).
6. Supports features for Ping, Traceroute, Packet Capture, Terminal and Device Info.
7. Supports Lock to AP function.
8. Supports Support mesh in Standalone mode.
9. Supports Multicast/Broadcast Management.
10. Supports multiple RADIUS servers and report of RADIUS username.
11. Improves stability.
12. Enhances security protection.

Bug fixed:
1. Fixed the issue that the channel abnormally changed after EAP detects a radar signal.
2. Fixed the issue that URL Filter and ACL cannot take effect normally in certain scenarios.
3. Fixed the issue that the number of IPv6 addresses displayed incorrectly on the client connected to a Mesh AP.
4. Fixed the issue that 5G channel utilization was displayed as exceeding 100%

Edit: upgrade succesvol en eindelijk... Lock-to-AP doet het! oOo

[ Voor 76% gewijzigd door Airw0lf op 25-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:00:
Ter info: voor de EAP245v3 schijnt een firmware update beschikbaar te zijn.
https://support.omadanetw...nload/firmware/eap245/v3/

Edit: Upgrade succesvol en eindelijk... Lock-to-AP doet het!
!!!! Daar wachten we al jaren op. Super nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Mini-me schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:27:
[...]

!!!! Daar wachten we al jaren op. Super nieuws!
Inderdaad vooral nrtje 7 *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Ik weet niet of jullie ook ESP's gebruiken maar ik had alsnog problemen met die Lock to AP functie enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Lock to AP bestaat ook niet. Het is Block from all but one AP en dat werkt niet altijd met cliënts die erg graag met dat ene AP willen verbinden. Je kan voor die domme rommel welke niet door het pand beweegt beter per AP een SSID opzetten. IOT1, IOT2, enz...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
@Airw0lf
Thanks de update ook gedaan.
Dat moest wel handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

peterbier schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:36:
@Airw0lf
Dat moest wel handmatig.
Hier ook, wat me wat bevreemde omdat ik voor mijn 225 outdoor wel een melding kreeg in mijn OC200 dat er nieuwe firmware was, ook al was die off-line.

Hoe dan ook de upgrade ging simpel.

edit: De lijken de firmware nu redelijk gelijk getrokken te hebben met die voor de V4 versie.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 25-01-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:36:
@Airw0lf
Dat moest wel handmatig.
Ja - klopt.
En je kon de nieuwe versie ook niet uploaden naar de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jadjong schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:06:
Lock to AP bestaat ook niet. Het is Block from all but one AP en dat werkt niet altijd met cliënts die erg graag met dat ene AP willen verbinden. Je kan voor die domme rommel welke niet door het pand beweegt beter per AP een SSID opzetten. IOT1, IOT2, enz...
Je zal technisch vast gelijk hebben - maar voor mij werkt het zo... :+

Bovendien: met jouw "workaround" heb je wel meerdere SSID's nodig.
Die allemaal lopen te roeptoeteren en dus bandbreedte gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Airw0lf schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Ja - klopt.
En je kon de nieuwe versie ook niet uploaden naar de controller.
Welke controller draai jij dan? Ik heb het via mijn OC200 kunnen uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
franssie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Ik ook bestand downloaden op laptop en via laptop via de OC200 naar de eap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Ik gebruik de Linux versie en had gebruik willen maken van de "Firmware" functie zoals te vinden in de "Global View".

Nu heb ik de nieuwe versie "rechtstreeks" in de EAP gestoken en de distributiefunctie aan-gevinkt (nog steeds via de controller). Hierdoor werken alle 3 de EAP's in een keer geupgrade.

[ Voor 22% gewijzigd door Airw0lf op 25-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
In de controller kun je ook aangeven of je allemaal van hetzelfde type wilt updaten.
Die heb ik ook aangevinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
https://www.security.nl/p...verbod+op+TP-Link+routers
Overheidsfunctionarissen VS willen dit jaar nog verbod op TP-Link routers

Functionarissen van de Amerikaanse overheid willen dat er dit jaar nog een verbod op de verkoop en het gebruik van TP-Link routers in de Verenigde Staten wordt ingevoerd, net zoals met apparatuur van Huawei is gedaan. De apparatuur zou dan met Amerikaanse oplossingen vervangen moeten worden. Vorig jaar augustus riepen Amerikaanse politici al op tot een onderzoek naar apparatuur van het Chinese TP-Link en risico's voor de nationale veiligheid.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Even afwachten hoe en wat. Maar als HPE ook nog een router uitbrengt uiteraard wel 19 inch! Voor de instant on lijn dan ben ik om. Ik wil geen Ubiquiti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:10:
Even afwachten hoe en wat. Maar als HPE ook nog een router uitbrengt uiteraard wel 19 inch! Voor de instant on lijn dan ben ik om. Ik wil geen Ubiquiti.
Dan doe ik mee... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als ik weg migreer wordt het hier denk ik Mikrotik of openwrt, of ik die Amerikanen nu zozeer vertrouw heden ten dage met al hun wetgeving.
Maar op zich is dit een eigen topic waard (zal vast ook wel ergens bestaan denk ik).

Omada snort hier prima, op een andere site Unifi ook prima al maken die soms wat vreemde hardware keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Beetje offtopic, maar ik begreep dat de basis hier niet ligt in het feit dat TP-link daadwerkelijk is 'betrapt' op het invoegen van backdoors of afluisterpraktijken maar dat het probleem zit in het feit dat die dingen vaak met een admin poort naar buiten open staan, ongepatched zijn en door de meerderheid van de ISP's is geleverd aan thuisgebruikers.

Toch resteert dan de vraag - zeker omdat het admin deel dan ook wel in China zal resideren, wat wel? Ubiquity is een Amerikaans bedrijf, maar of dat helpt als hun technologie ook uit China komt?

Nb: cloud dienst ontkoppelen is iig een stap.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mijn 0,500 Euro...
... lijkt me uiteindelijk allemaal window-dressing... alle chips worden gefabriceerd in China/Taiwan. Dat er een assemblage en/of firmware tak in de US en/of Europa zit doet er verder weinig aan af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is er nog een setting om dit agressieve roam gedrag iets te temmen? Of vooral signaal terugschroeven? Het is rond de eettafel en die zit kennelijk net op de grens van de zones (die van AP -7A en -54 )
Telefoon van mijn vriendin heeft op dit soort momenten met bijvoorbeeld Youtube afspeel problemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LiYqvKlV067Ka-2tMV7H_q2dWM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mxCl4MHa99pdJfPKWkv45lk3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Wat is de signaalsterkte daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:16:
Is er nog een setting om dit agressieve roam gedrag iets te temmen? Of vooral signaal terugschroeven? Het is rond de eettafel en die zit kennelijk net op de grens van de zones (die van AP -7A en -54 )
Telefoon van mijn vriendin heeft op dit soort momenten met bijvoorbeeld Youtube afspeel problemen.
[Afbeelding]
Probeer eens met de volgende site-settings:
* Prefer 5/6-GHz aan-vinken
* Optioneel: fast roaming en AI roaming aan-vinken

En daarnaast voor elke EAP:
* 2,4-Ghz radio op 10 dBm
* 5/6-Ghz radio op 20 dBm

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 03-02-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb een client proberen te locken aan een specifiek AP, maar nu komt die client niet meer online én staat niet meer in het client overzicht, dus kan ik de lock ook niet meer verwijderen. Iemand een slim idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
Hmmbob schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:33:
Ik heb een client proberen te locken aan een specifiek AP, maar nu komt die client niet meer online én staat niet meer in het client overzicht, dus kan ik de lock ook niet meer verwijderen. Iemand een slim idee?
Ergens bij "Bekende clients", in het menu rechts, zie je recente aanmeldingen. Daar kun je dan weer die settings op die client aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Optie niet gevonden, maar ineens was de client uit zichzelf verbonden. Ook goed :+

tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

[quote]jadjong schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:40:
Wat is de signaalsterkte daar?
[/quot]
82% gemeten met mijn laptop. Op IOS kan je dit helaas niet meten.
Probleem lijkt vooral bij mijn vriendins telefoon plaats te vinden. Die zit op een netwerk waar ik juist de 802.11r had uitgezet om het probleem aan te pakken.
Airw0lf schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Probeer eens met de volgende site-settings:
* Prefer 5/6-GHz aan-vinken
* Optioneel: fast roaming en AI roaming aan-vinken

En daarnaast voor elke EAP:
* 2,4-Ghz radio op 10 dBm
* 5/6-Ghz radio op 20 dBm
AI roaming en fast roaming stonden juist uit naar een ander advies. Maar we gaan het testen, bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vandaag een poging gedaan mijn ER605v1 te vervangen door een v2. Oude verwijderd met “forget” en de nieuwe aangesloten, admin wachtwoord ingesteld, LAN IP aangepast (192.168.0.1 naar 192.168.1.1), via oc200 de adoptie gestart, poort mapping van de v1 naar v2 laten omzetten, en dan adoptie vervolgen. Na een uur nog steeds bezig met configureren. Geen idee waarom maar de v2 wil het proces niet afronden. Als gevolg was mijn switch niet meer geadopt en kon ik niet meer bij de oc200 (ook niet via rechtstreekse UTP verbinding met de laptop).
Ik kwam in tijdnood en heb dus het proces terug naar v1 gezet. Alle stappen hierboven opnieuw doorlopen en het laatste deel van adopten was binnen een paar minuten gedaan.

Zou er een hardware probleem kunnen zijn met de v2? Ik heb hem een jaar geleden 2e hands overgenomen en het hele jaar geen tijd gevonden om te installeren (iets zei me al dat dit geen 5 minuten klus ging worden…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:47:
Vandaag een poging gedaan mijn ER605v1 te vervangen door een v2. Oude verwijderd met “forget” en de nieuwe aangesloten, admin wachtwoord ingesteld, LAN IP aangepast (192.168.0.1 naar 192.168.1.1), via oc200 de adoptie gestart, poort mapping van de v1 naar v2 laten omzetten, en dan adoptie vervolgen. Na een uur nog steeds bezig met configureren. Geen idee waarom maar de v2 wil het proces niet afronden. Als gevolg was mijn switch niet meer geadopt en kon ik niet meer bij de oc200 (ook niet via rechtstreekse UTP verbinding met de laptop).
Ik kwam in tijdnood en heb dus het proces terug naar v1 gezet. Alle stappen hierboven opnieuw doorlopen en het laatste deel van adopten was binnen een paar minuten gedaan.

Zou er een hardware probleem kunnen zijn met de v2? Ik heb hem een jaar geleden 2e hands overgenomen en het hele jaar geen tijd gevonden om te installeren (iets zei me al dat dit geen 5 minuten klus ging worden…).
Probeer eens met de aanmaak van een nieuwe site waar alleen die router in zit die is aangesloten via een lan-poort op het bestaande netwerk - maar dan een ander IP adres in hetzelfde management vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:24
Vreemd, Ik heb de OC200 geupdate: inloggen werkt niet meer. Zelfs niet als ik het WW aanpas...
Als ik hem reset kom ik er weer in, maar zo snel als ik hem update: fail....
Ik heb de V1 versie. bekend issue?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Pagina: 1 ... 58 ... 61 Laatste