Neen, goeie, zal die reboot eens proberen. thnxpeterbier schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:45:
[...]
Ook al een reboot van het glasvezelkastje geprobeerd.?
Ik weet wel dat het van de laatste half jaar wat veranderd is bij Odido en heel snel een ander public ip adres krijgt.
Ik had bij T-Mobile nog geen verandering gehad in anderhalf jaar.
Nu al iets van 10 keer een ander public ip.
Ik gebruik een Fritzbox 5590 als glasvezel modem.
Daar achter een ER706W router de rest is ook Omada.
Laatste keer bij een slimme meter wissel weer een ander public ip adres. (Uurtje stroom eraf geweest)
Ik heb gisterenavond rond 19 uur de DNS terug gezet naar die van KPN zonder verbeteringen.HugoStiglitz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:58:
@TurboTon1973 Ik vraag me sterk af of je probleem niet in de je ipadressen of in je DNS instellingen zitten. Heb even een stukje terug zitten lezen naar de posts. Als ik zou moeten zoeken zou ik daar eens kijken.
Deze heb je aangepast naar 1.1.1.1 als ik het goed gelezen heb. Waarom? Had je daarvoor problemen er mee?
Als je overschakeld naar andere wifi wat je aan geeft dan zou hier wat in kunnen zitten. Geen idee het is maar een denk richting.
De experia box 12 werkt hier prima met een omada docker (raspberry PI) en 3x accces point (EAP653). Echt geen klagen en super stabiel.
Vanochtend rond een uur of 9:30 - 10 uur begonnen de problemen weer.
Vanavond zal ik de wifi van de KPN box uitschakelen om te testen of dit het gewenste effect geeft.
Morgen ben ik alleen thuis, dan ben ik de enige die er last van heeft als er problemen zijn.
Zelf denk ik ook dat er ergens een DNS probleem zit.
Mijn Omada docker draait op mijn DS920+.
Even een terugkoppeling. Ik heb woensdagavond de wifi van de kpn box uitgeschakeld en dan gaat het veel langer later goed. Ongeveer 20 uur langer. Ik had vanochtend bijna gemeld dat het opgelost was.Airw0lf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:55:
@TurboTon1973 - staat WiFi van die Box12 ingeschakeld?
Blijven de problemen als die helemaal uitgeschakeld worden?
Ik heb een ER707-M2 draaien op een 1-Gbps KPN-glasvezel aansluiting.
Met daarnaast twee TV-plus ontvangers.
En alles zonder Box12.
De maximale doorvoersnelheid ligt op 930-om-930-Mbps.
De router heeft een CPU belasting van 1-2%.
Aan de WAN-kant is er geen packet loss en de latency is 4-ms.
Mijn inschatting is dat een TL-R605v2 prima is voor een 100-Mbps verbinding.
In de tijd dat ik een TL-R605v1 had op een 200-Mbps verbinding haalde ik met een IPsec-VPN zo een 80/90-Mbps - was wel achter een Box12 => de Omada router hoefde geen PPPoE te doen.
Woensdag heeft mijn dochter de hele middag zonder problemen met haar laptop gewerkt. Via een vpn, teams en diverse bedrijfspecifieke software zonder problemen. Dat is eigenlijk het frustrerende, als het werkt dan is het supersnel en stabiel.
Ik heb een ER707-M2 gekocht, die ga ik maandag installeren. Dan ben ik alleen thuis dan val ik niemand lastig zonder internet.
Even mezelf quoten.Binnetie schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:08:
Even een vraagje.
Vrienden van me hebben een kabel laten trekken voor een Wall-AP.
Er is een gat geboord (rond) en hieruit komt de kabel.
[Afbeelding]
Op de foto zit er behang voor, maar het gat is rond.
Nu zit ik even te denken. Om een wall-app te monteren moet je wel een inbouwdoos hebben. Krijg je die er nog wel makkelijk in als er al een kabel uitsteekt?
Het is allemaal gelukt! Er bleek gewoon een inbouwdoos aanwezig te zijn voor beide wall AP's... vrouwen...
Helaas zegde de Odidon't monteur (Guidion) af en kunnen ze pas een week later. Afspraak voor aanstaande vrijdag gemaakt. Het ging allemaal simpel en vlot. Alleen had ik een steenboor die niet lekker in het beton ging, dus betonboor gehaald en toen ging het een stuk makkelijker.
Heb in tegenstelling tot mijn spullen in de meterkast alles netjes al opgehangen en voorbereid zodat ik vrijdag alles kan gaan instellen als de glasvezelverbinding is opgeleverd. Ben benieuwd hoe alles gaat werken daar. Hoorde al veel straatgenoten klagen over slechte verbinding op zolder... dat hebben die vrienden als het goed is straks niet
En dan later maar eens mijn eigen meterkast onder handen nemen
Mannen....Binnetie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:26:
[...]
Alleen had ik een steenboor die niet lekker in het beton ging, dus betonboor gehaald en toen ging het een stuk makkelijker.
Heeft iemand een idee in welke hoek ik moet kijken? Ik heb een EAP650 draaien, maar mijn Reolink RLC-410W heeft grote moeite om verbinding te maken.
Soms ziet hij hem zelfs niet in het lijstje van wifi netwerken.
Als ik de ISP router pak, dan werkt het prima.
Mijn recente Reolink videodeurbel op wifi werkt echter prima.
Wat is de afstand tussen die 2?
Sometimes you need to plan for coincidence
Bijna identiek. Ziggo modem/router zit 5 meter verder. De camera is het dichtste bij de EAP650.Hmmbob schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:31:
Wat is de afstand tussen die 2?
Omada EAP's hebben standaard WPA3 en nog wat andere moderne roaming/WiFi6 functies aan staan. Niet alle apparaten "begrijpen" dat.Pilovali schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:18:
Heeft iemand een idee in welke hoek ik moet kijken? Ik heb een EAP650 draaien, maar mijn Reolink RLC-410W heeft grote moeite om verbinding te maken.
Probeer eens met een SSID voor alleen 2,5-Ghz en WPA2.
makes it run like clockwork
Airw0lf schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:23:
[...]
Omada EAP's hebben standaard WPA3 en nog wat andere moderne roaming/WiFi6 functies aan staan. Niet alle apparaten "begrijpen" dat.
Probeer eens met een SSID voor alleen 2,5-Ghz en WPA2.

Dat heb ik gedaan. 5 GHz heb ik ook aangezet aangezien 2.4 GHz nogal vol zit en de camera kán 5 GHz aan, dus daar wil ik 'm ook het liefst op hebben.
Met de bovenste instellingen ziet de camera het netwerk ook niet. Wel de netwerken van de buren, maar mijn eigen niet (behalve dus de Ziggo modem).
@Pilovali - nog een paar vragen/suggesties:
Op site niveau is er een sectie genaamd wireless features.
Zou je me een screenshot willen maken van de instellingen tot-en-met bandsteering?
Iets beneden de tekst bandsteering is er "Beacon control".
Die staat standaard erg scherp ingesteld - apparaten hebben hier soms moeite mee.
Zou je de volgende instellingen eens willen proberen:
* Beacon interval op 100ms
* De dtim period op 3 of 5
* Airtime fairness graag aan-vinken
En dit voor zowel 2.4-GHz als 5-GHz.
Met deze instellingen krijgen minder krachtige WiFi apparaten meer ademruimte.
Misschien in jouw geval voldoende om de zaak in beweging te krijgen.
Op site niveau is er een sectie genaamd wireless features.
Zou je me een screenshot willen maken van de instellingen tot-en-met bandsteering?
Iets beneden de tekst bandsteering is er "Beacon control".
Die staat standaard erg scherp ingesteld - apparaten hebben hier soms moeite mee.
Zou je de volgende instellingen eens willen proberen:
* Beacon interval op 100ms
* De dtim period op 3 of 5
* Airtime fairness graag aan-vinken
En dit voor zowel 2.4-GHz als 5-GHz.
Met deze instellingen krijgen minder krachtige WiFi apparaten meer ademruimte.
Misschien in jouw geval voldoende om de zaak in beweging te krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 29-11-2024 14:22 ]

Staat nu zo. Ik zal nog even de beacon interval wijzigen.
Ik heb bewust bandsteering op uitgezet. Hij stond eerst op prefer 5 GHz/6 GHz, maar veel mensen gaven aan dat bandsteering soms roet in het eten kan gooien, dus die heb ik als test even uit gezet.Airw0lf schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:35:
@Pilovali - ok.
Dan ook Non-Stick Roaming uit-vinken.
En bandsteering op "prefer 5-Ghz/6-Ghz".
In het weekend ben ik weer op locatie, dus dan zal ik e.e.a. even testen. Ik kan de Reolink camera wel op afstand wifi wijzigen, maar als het niet werkt, is er geen beeld meer. Dus ik wacht liever eerst tot ik op locatie ben.
Hm... nu heb ik een groter probleem.
De controller laadde steeds moeilijk in de Omada app (meerdere keren aan drukken voor dat die laad).
Dus ik dacht: ik verwijder de controller en voeg hem opnieuw toe.
Nou, dat lukte dus niet. Hij kan geen verbinding maken zegt ie, terwijl via de browser het wel lukt.
Nu is het probleem dat ik niet meer kan inloggen met m'n credentials in de controller via de web interface. Ik krijg de melding "Your account has not been verified. Please accept your invitation and try again".
Ik heb nergens een mail van gekregen en ik kan de controller ook niet meer vinden in de cloud omgeving van TP-Link. Ik ben bang dat ik m'n controller daar uit heb gegooid.
Opzich geen probleem... alleen kan ik ook niet meer inloggen met m'n lokale credentials.
Ik heb wel een daily backup naar FTP lopen.
Iemand nog ideeën?
De controller laadde steeds moeilijk in de Omada app (meerdere keren aan drukken voor dat die laad).
Nou, dat lukte dus niet. Hij kan geen verbinding maken zegt ie, terwijl via de browser het wel lukt.
Nu is het probleem dat ik niet meer kan inloggen met m'n credentials in de controller via de web interface. Ik krijg de melding "Your account has not been verified. Please accept your invitation and try again".
Ik heb nergens een mail van gekregen en ik kan de controller ook niet meer vinden in de cloud omgeving van TP-Link. Ik ben bang dat ik m'n controller daar uit heb gegooid.
Opzich geen probleem... alleen kan ik ook niet meer inloggen met m'n lokale credentials.
Iemand nog ideeën?
Heb je alleen een controller in de cloud - dus geen lokale controller?Pilovali schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:47:
Hm... nu heb ik een groter probleem.
Iemand nog ideeën?
Een lokale login via de webUI moet geen probleem zijn.
En voor zover dat niet lukt: een "Forgot password" sequence van de lokale controller?
Dat laatste dan met de aanname dat het e-mail adres wat ooit eens gebruikt is om de controller te starten nog werkt.
Als ik forgot password doe, krijg ik een mail met reset. Echter gebruikt hij dan de login van omada cloud.Airw0lf schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:42:
[...]
Heb je alleen een controller in de cloud - dus geen lokale controller?
Een lokale login via de webUI moet geen probleem zijn.
En voor zover dat niet lukt: een "Forgot password" sequence van de lokale controller?
Dat laatste dan met de aanname dat het e-mail adres wat ooit eens gebruikt is om de controller te starten nog werkt.
Hij is een beetje Harry-in-de-warrie. Lokale login werkt ook niet.
Aangezien ik nu niet thuis ben, heb ik op afstand een VM gemaakt met omada controller en daar de laatste backup van vannacht geïmporteerd. Alles is nu weer up en running, echter niet op de hardware controller.
Wellicht laat ik het zo wel.
Heeft iemand enig idee waarom online op de portal geen statistieken pagina meer heb? En als ik kijk in het portaal van vrienden dan hebben die wel een statistieken pagina onder Dashboard staan.
Vreemd, want ik had hem altijd wel.
Vreemd, want ik had hem altijd wel.
Heeft iemand al ervaring met de TP-Link Omada ES205GP?
Ik heb een kleine switch nodig ter uitbreiding van mijn Omada netwerk en kan niet goed bepalen wat nou het verschil is met een TL-SG2008P? De ES205GP valt onder de "Easy Managed" product lijn maar dat zegt mij niet zo heel veel.
Ik heb een kleine switch nodig ter uitbreiding van mijn Omada netwerk en kan niet goed bepalen wat nou het verschil is met een TL-SG2008P? De ES205GP valt onder de "Easy Managed" product lijn maar dat zegt mij niet zo heel veel.
Ik heb geen ervaring met een ES205GP.Ping83 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:56:
Heeft iemand al ervaring met de TP-Link Omada ES205GP?
De verschillen tussen de twee lijken te zitten in het aantal poorten en de firmware.
De SG2008P heeft 8 poorten waarvan 4 met PoE. En de ES205GP heeft 5 PoE poorten.
De SG2008P heeft twee "soorten" firmware aan boord: Omada en standalone.
In standalone mode gedraagt ie zich "min-of-meer" hetzelfde als de ES205GP.
In Omada mode kun je hem volledig beheren via de controller.
Er wordt op dit moment gewerkt aan een Omada-integratie van niet-Omada switches.
Waaronder deze ES205GP - zij het met beperkte Omada functionaliteit.
Mijn advies (mijn 0,500 Euro
Als je financieel de ruimte hebt altijd een Omada model kopen.
Zelfs als je hem standalone gebruikt - je kan dan altijd omschakelen.
Bij een niet Omada-switch is die omschakel mogelijkheid er niet.
Wat wil zeggen dat je hem weliswaar kan opnemen in de Omada controller.
Maar dat gaat altijd gepaard met verlies aan Omada-functies.
@Airw0lf Thanks voor de snelle uitleg, ik denk dat ik dan toch maar voor de SG2008P ga.
reeds een redelijke tijd gebruik ik op mijn TL605 router de vpn functie.
Deze werkte prima om met mijn netwerk te verbinden en op deze manier bijv domoitcz te benaderen.
Nu heb ik een nieuwe telefoon gekocht (oneplus nord 4) en hier ook openVPN op gezet.
Deze verbind met de server en geeft aan dat alles ok is. Ik heb echter geen verbinding.
Kan geen website benaderen en ook mijn lokale apparaten zijn niet te benaderen.
Ik heb niks aan de settings veranderd en zelf het profiel opniew geexporteerd.
Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?
alvast bedankt!
Deze werkte prima om met mijn netwerk te verbinden en op deze manier bijv domoitcz te benaderen.
Nu heb ik een nieuwe telefoon gekocht (oneplus nord 4) en hier ook openVPN op gezet.
Deze verbind met de server en geeft aan dat alles ok is. Ik heb echter geen verbinding.
alvast bedankt!
@darklord007 heb je nog andere devices om het mee te proberen? Klinkt als een telefoon-issue als alles gelijk bleef, alleen kun je dat pas uitsluiten als je het met andere devices ook probeert. De openVPN implementatie is wel veranderd in de loop der tijd.
Ik heb ff geprobeerd op de oude telefoon van de wederhelft. Daar zit geen sim in, maar als ik met de vpn verbind vanaf mijn wifi (ik ga er ff van uit dat de verbinding dan toch via de vpn tunnel loopt. Werkt het wel.NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:04:
@darklord007 heb je nog andere devices om het mee te proberen? Klinkt als een telefoon-issue als alles gelijk bleef, alleen kun je dat pas uitsluiten als je het met andere devices ook probeert. De openVPN implementatie is wel veranderd in de loop der tijd.
Zou ik hier een ticket bij tplink over moeten aanmaken of is iemand bekend met een setting of iets wat ik nog kan proberen?
Ik denk dat je het dus moet zoeken in je telefoon. Kun je het profiel uit die oude telefoon nog inzien en vergelijken?darklord007 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:07:
[...]
Ik heb ff geprobeerd op de oude telefoon van de wederhelft. Daar zit geen sim in, maar als ik met de vpn verbind vanaf mijn wifi (ik ga er ff van uit dat de verbinding dan toch via de vpn tunnel loopt. Werkt het wel.
Zou ik hier een ticket bij tplink over moeten aanmaken of is iemand bekend met een setting of iets wat ik nog kan proberen?
Volgens mij heb je last van dit issue: yay in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"darklord007 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:00:
reeds een redelijke tijd gebruik ik op mijn TL605 router de vpn functie.
alvast bedankt!
je bent de redder van de dag. De 'no' verwijderd en nu werkt het als een zonnetje.yay schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:41:
[...]
Volgens mij heb je last van dit issue: yay in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Hartelijk dank
Serieus, gaat dat ook mijn probleem oplossen, ga jij ook mijn held van de dag worden?yay schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:41:
[...]
Volgens mij heb je last van dit issue: yay in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Echter, lees ik dat je behalve de "no" weg te halen (dat bleek in mijn geval nog niet voldoende), je ook terug moet naar de oude versie van OpenVPN app. En die kan ik voor iOS nergens downloaden. De App store biedt m.i. alleen maar de laatste versie. Online ook nergens de oude te vinden...
ik had op mijn oude telefoon idd versie 3.4.x staan en op de nieuwe 3.5.x.testmanager schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:49:
[...]
Serieus, gaat dat ook mijn probleem oplossen, ga jij ook mijn held van de dag worden?
Echter, lees ik dat je behalve de "no" weg te halen (dat bleek in mijn geval nog niet voldoende), je ook terug moet naar de oude versie van OpenVPN app. En die kan ik voor iOS nergens downloaden. De App store biedt m.i. alleen maar de laatste versie. Online ook nergens de oude te vinden...
Heb de no verwijderd en dat werkte het voor mij
Thanks! Dit geeft ook mij het missende stukje van de puzzel voordat ik het netwerk overzet!yay schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:41:
[...]
Goed, Misschien de vraag toch maar even hier stellen:
Vandaag is mijn hele thuisnetwerk overgezet van een 3-tal Asus RT-AC86U's naar een Omada setup: een ER7212PC als router/controller, een SG2428P als switch op andere verdieping en een 4-tal EAP245 v1 in standalone modus. (Ondersteunen geen omada meer want end-of-life, functioneert echter uitstekend)
Nu is dit hele netwerk opgedeeld in een veelvoud van VLAN's om alles netjes gescheiden te houden en wordt al het uitgaande verkeer naar de WAN poort over een vpn-client van NordVPN gestuurd. Verder draait de router een openVPN server voor het verbinden van de telefoon met het netwerk om bij home assistant te komen.
Nu valt mij op dat al het uitgaande verkeer van de telefoon netjes over de VPN naar het LAN wordt gestuurd. (Adguard toont netjes de DNS verzoeken) Maar het verkeer vanaf LAN naar WAN niet over de NordVPN VPN tunnel gestuurd en tonen ip-trackers als DNSleaktest en Iptrackeronline het ware openbare IP van het thuisnetwerk.
Bij de ASUS was er een "VPN director" of Policy based routing beschikbaar binnen wrt-merlin waarmee ik verkeer vanaf een specifiek subnet kon routen via een WAN of OVPN poort. Dit lijkt bij Omada te ontbreken. Is er iemand hier die hier ervaring mee heeft en mij verder kan helpen?
Vandaag is mijn hele thuisnetwerk overgezet van een 3-tal Asus RT-AC86U's naar een Omada setup: een ER7212PC als router/controller, een SG2428P als switch op andere verdieping en een 4-tal EAP245 v1 in standalone modus. (Ondersteunen geen omada meer want end-of-life, functioneert echter uitstekend)
Nu is dit hele netwerk opgedeeld in een veelvoud van VLAN's om alles netjes gescheiden te houden en wordt al het uitgaande verkeer naar de WAN poort over een vpn-client van NordVPN gestuurd. Verder draait de router een openVPN server voor het verbinden van de telefoon met het netwerk om bij home assistant te komen.
Nu valt mij op dat al het uitgaande verkeer van de telefoon netjes over de VPN naar het LAN wordt gestuurd. (Adguard toont netjes de DNS verzoeken) Maar het verkeer vanaf LAN naar WAN niet over de NordVPN VPN tunnel gestuurd en tonen ip-trackers als DNSleaktest en Iptrackeronline het ware openbare IP van het thuisnetwerk.
Bij de ASUS was er een "VPN director" of Policy based routing beschikbaar binnen wrt-merlin waarmee ik verkeer vanaf een specifiek subnet kon routen via een WAN of OVPN poort. Dit lijkt bij Omada te ontbreken. Is er iemand hier die hier ervaring mee heeft en mij verder kan helpen?
Dank! Helaas wordt daar alleen het routen van 2 VLAN's over een eigen WAN-poort behandeld. Dit was mij al duidelijk.
Bovenstaande link geeft mij helaas geen aanknopingspunt om de tunnel tussen telefoon en router te koppelen aan de tunnel tussen de router en de vpn provider; de omada interface biedt enkel opties om WAN poorten als interface op te geven.
Iemand anders nog tips?
@Tweaker_Ruwy - Ik heb geen ervaring met Nord VPN.
Maar ik meen me te herinneren dat die op OpenVPN is gebaseerd.
Wat heb je aan de Omada kant precies ingesteld?
Maar ik meen me te herinneren dat die op OpenVPN is gebaseerd.
Wat heb je aan de Omada kant precies ingesteld?
[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 04-12-2024 20:52 ]
@Airw0lf
Klopt; NordVPN werkt vooral met openvpn servers. De client op mijn router is geconfigureerd als in afbeelding 4.
De VPN server die de router draait is ingesteld als op afbeelding 3.
De intentie is dus om al het WAN verkeer afkomstig van subnet 10.8.0.0/24 door de tunnel van Nordvpn te leiden.
Bij de Asus was dat een kwestie van een policy routing regel toevoegen, wat perfect werkte.
(afbeelding 1, plaatje van het web)
Local ip: 10.8.0.0/24
Remote ip: <blanko>
Iface: OVPN1
en dit is binnen omada wel mogelijk dmv de policy routing en IP-groepen voor client en server, behalve dat de interface uitsluitend in te stellen is op WAN poorten. (zie afbeelding 2)
Vooralsnog neig ik er meer naar om een openvpn server op proxmox te draaien die binnen een VLAN valt, aangezien al dat verkeer wel braaf over de Nord-tunnel wordt verzonden. Maar dit allen op de router zelf draaien is gewoon zo veel eleganter.
Edit:
De OpenVPN LXC draait nu op proxmox en heeft het gewenste effect. Voor nu is dit een mooie tussenoplossing, maar op de router draaien blijft het einddoel.
Klopt; NordVPN werkt vooral met openvpn servers. De client op mijn router is geconfigureerd als in afbeelding 4.
De VPN server die de router draait is ingesteld als op afbeelding 3.
De intentie is dus om al het WAN verkeer afkomstig van subnet 10.8.0.0/24 door de tunnel van Nordvpn te leiden.
Bij de Asus was dat een kwestie van een policy routing regel toevoegen, wat perfect werkte.
(afbeelding 1, plaatje van het web)
Local ip: 10.8.0.0/24
Remote ip: <blanko>
Iface: OVPN1
en dit is binnen omada wel mogelijk dmv de policy routing en IP-groepen voor client en server, behalve dat de interface uitsluitend in te stellen is op WAN poorten. (zie afbeelding 2)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Vooralsnog neig ik er meer naar om een openvpn server op proxmox te draaien die binnen een VLAN valt, aangezien al dat verkeer wel braaf over de Nord-tunnel wordt verzonden. Maar dit allen op de router zelf draaien is gewoon zo veel eleganter.
Edit:
De OpenVPN LXC draait nu op proxmox en heeft het gewenste effect. Voor nu is dit een mooie tussenoplossing, maar op de router draaien blijft het einddoel.
[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 05-12-2024 12:04 ]
@Tweaker_Ruwy - misschien eens proberen met een static route in de Omada router?
Nogmaals - ik heb geen ervaring met een NordVPN.
Dus tis misschien een domme vraag/opmerking:
Wat is hier de meerwaarde van de NordVPN client?
De Omada router is immers een niet-NordVPN server?
Hoi, heeft er iemand ervaring met een ER7212PC en een VPN naar thuisnetwerk maken? Ik kan nergens een goede guide vinden hoe dit te doen. De meeste guides hebben betrekking op andere Omada-apparatuur waar de interface er heel anders uitziet. Ik kom er zelf niet echt uit. Blijkbaar heeft de ER7212 gelimiteerde opties (geen Wireguard, alleen OpenVPN en wat andere dingen).
Mijn doel is om vanuit buiten een aantal apparaten op het thuisnetwerk te kunnen benaderen, bijvoorbeeld Proxmox.
Mijn doel is om vanuit buiten een aantal apparaten op het thuisnetwerk te kunnen benaderen, bijvoorbeeld Proxmox.
Waar loop je tegenaan? Qua settings is er niet al te veel in te stellen. Of gaat het je juist om de portmappings richting je servers/services in proxmox?--Christiaan-- schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:21:
Hoi, heeft er iemand ervaring met een ER7212PC en een VPN naar thuisnetwerk maken? Ik kan nergens een goede guide vinden hoe dit te doen. De meeste guides hebben betrekking op andere Omada-apparatuur waar de interface er heel anders uitziet. Ik kom er zelf niet echt uit. Blijkbaar heeft de ER7212 gelimiteerde opties (geen Wireguard, alleen OpenVPN en wat andere dingen).
Om mijn thuisnetwerk te benaderen vanaf mijn telefoon/iPad heb ik het volgende ingesteld:
/f/image/d2h2MNzhn8siYgf2AXft7knk.png?f=fotoalbum_large)
Status: aan
Client-to-site: want je gaat van een client naar de site
VPN-type: OpenVPN willen we
Account Password: Maak op tabje ' VPN User' een username - wachtwoord aan als credentials voor de VPN.
Tunnel mode: Full, anders kun je je interne netwerk niet bereiken.
Service port: standaard 1194
WAN: Welke WAN poort je gebruikt / hiervoor wil gebruiken.
IP Pool: Waar vallen de VPN users in je IP POOL.
DNS: optioneel.
Change UDP...: zie help schermpje
Als je een android telefoon gebruik, en het daarop niet lukt, met de standaard OpenVPN software dan is daar een issue mee. Evven terug lezen in d eafgelopen week.
Dankjewel. Als ik die gegevens precies overneem (bij IP Pool vul ik 192.168.0.1/24 in, want al mijn apparaten thuis vallen in de 192.158.0.x range, of klopt dat niet?), en dan export doe naar die OVPN file en die open in OpenVPN voor Mac krijg ik dit:yay schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:01:
[...]
Waar loop je tegenaan? Qua settings is er niet al te veel in te stellen. Of gaat het je juist om de portmappings richting je servers/services in proxmox?
Om mijn thuisnetwerk te benaderen vanaf mijn telefoon/iPad heb ik het volgende ingesteld:
[Afbeelding]
Status: aan
Client-to-site: want je gaat van een client naar de site
VPN-type: OpenVPN willen we
Account Password: Maak op tabje ' VPN User' een username - wachtwoord aan als credentials voor de VPN.
Tunnel mode: Full, anders kun je je interne netwerk niet bereiken.
Service port: standaard 1194
WAN: Welke WAN poort je gebruikt / hiervoor wil gebruiken.
IP Pool: Waar vallen de VPN users in je IP POOL.
DNS: optioneel.
Change UDP...: zie help schermpje
Als je een android telefoon gebruik, en het daarop niet lukt, met de standaard OpenVPN software dan is daar een issue mee. Evven terug lezen in d eafgelopen week.
:strip_exif()/f/image/ukDqGoy2Ml3mRGj6YwgBeZB1.png?f=user_large)
Dat lijkt me niet aan je settings te liggen. Staat je juiste externe ip-adres er in?--Christiaan-- schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:55:
[...]
Dankjewel. Als ik die gegevens precies overneem (bij IP Pool vul ik 192.168.0.1/24 in, want al mijn apparaten thuis vallen in de 192.158.0.x range, of klopt dat niet?), en dan export doe naar die OVPN file en die open in OpenVPN voor Mac krijg ik dit:
[Afbeelding]
In heeft de file de juiste regel-einden? Volgens mij kan er in conversie tussen systemen en evt mailen / andere transfers soms iets mis gaan.
:strip_exif()/f/image/QP885qQDNQ6xZz0svhb4kH5l.png?f=user_large)
Dank, dit moest ik er inderdaad inzetten, ben weer een stap verder. Nu krijg ik een server poll timeout. Kan het zijn dat ik nog poorten moet forwarden of iets dergelijks? Of zou het zo moeten werken?yay schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:40:
[...]
Dat lijkt me niet aan je settings te liggen. Staat je juiste externe ip-adres er in?
In heeft de file de juiste regel-einden? Volgens mij kan er in conversie tussen systemen en evt mailen / andere transfers soms iets mis gaan.
[Afbeelding]
Dit is nu mijn bestand:
client
dev tun
proto udp
float
nobind
cipher AES-128-CBC
comp-lzo no
resolv-retry infinite
remote-cert-tls server
persist-key
auth-user-pass
explicit-exit-notify
remote x.x.x.x 1194
<ca>
[ Voor 13% gewijzigd door --Christiaan-- op 06-12-2024 13:01 ]
Even voor de check: NordVPN is een VPN provider die door middel van OpenVPN verbindingen een VPN service aanbiedt. Er bestaat niet zoiets als een NordVPN server.(Dit is gewoon een OpenVPN server van het bedrijf NordVPN)Airw0lf schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:00:
@Tweaker_Ruwy - misschien eens proberen met een static route in de Omada router?
Ik proef hier mogelijk een stukje verwarring.
Dat ik hier NordVPN gebruik is puur een stukje publieke IP maskeren op al mijn apparaten en op deze manier heb ik slechts 1 licentie daarvoor nodig.
Het is nu dus vooral dat ik verbaasd ben dat verkeer wat over mijn vpn server het LAN op komt niet wordt gezien als onderdeel van een VLAN en dus de uitgaande VPN client van de router niet benut, ondanks dat ik wel het subnet van een VLAN als IP toewijs aan de client-telefoon)
Doordat ik nu die vpn server binnen proxmox draai valt het wel onder een VLAN en wordt het nu wel over de VPN client geleid.
Ik krijg er in ieder geval rare kronkels van in mn hoofd

Heb je er nog een apparaat tussen zitten die poort 1194 blocked misschien?--Christiaan-- schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:49:
[...]
Dank, dit moest ik er inderdaad inzetten, ben weer een stap verder. Nu krijg ik een server poll timeout. Kan het zijn dat ik nog poorten moet forwarden of iets dergelijks? Of zou het zo moeten werken?
Dit is nu mijn bestand:
client
dev tun
proto udp
float
nobind
cipher AES-128-CBC
comp-lzo no
resolv-retry infinite
remote-cert-tls server
persist-key
auth-user-pass
explicit-exit-notify
remote x.x.x.x 1194
<ca>
Of misschien een provider met cgnat?
Werkt een portforward naar een bepaald apparaat bijvoorbeeld wel (tijdelijk als test)
Ter zijde:
Zeer waarschijnlijk moet je daarnaast ook de regel comp-lzo no veranderen naar comp-lzo adaptive mocht je straks wel verbinding hebben via openvpn maar je kunt niets bereiken in je netwerk.
(Dit is hierboven door je mede-tweakers reeds gemeld)
[ Voor 6% gewijzigd door E - Jay op 06-12-2024 14:15 ]
Dankjewel. De controller zit achter de KPN Box 12. Ik denk dat ik daar poorten moet forwarden. Ben alleen een beetje zoek over wat ik waar moet invullen.E - Jay schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:09:
[...]
Heb je er nog een apparaat tussen zitten die poort 1194 blocked misschien?
Of misschien een provider met cgnat?
Werkt een portforward naar een bepaald apparaat bijvoorbeeld wel (tijdelijk als test)
Ter zijde:
Zeer waarschijnlijk moet je daarnaast ook de regel comp-lzo no veranderen naar comp-lzo adaptive mocht je straks wel verbinding hebben via openvpn maar je kunt niets bereiken in je netwerk.
(Dit is hierboven door je mede-tweakers reeds gemeld)
Internal Host en Port kan ik nog wel bedenken (IP controller en 1194 toch?) Maar wat moet ik invullen bij external host en port?
Betreffende comp-lzo, dank, zal ik aanpassen. Als ik echter zoek in dit topic op comp-lzo, krijg ik geen hits itt tot wat jij aangeeft. Moet ik daar nog belangrijke dingen over weten?
Ik heb zelf geen beeld bij de KPN box 12, maar ik zou als external host 0.0.0.0 in vullen (Dit staat voor alle ip-adressen) en als poort 1194--Christiaan-- schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:49:
[...]
Dankjewel. De controller zit achter de KPN Box 12. Ik denk dat ik daar poorten moet forwarden. Ben alleen een beetje zoek over wat ik waar moet invullen.
Internal Host en Port kan ik nog wel bedenken (IP controller en 1194 toch?) Maar wat moet ik invullen bij external host en port?
Betreffende comp-lzo, dank, zal ik aanpassen. Als ik echter zoek in dit topic op comp-lzo, krijg ik geen hits itt tot wat jij aangeeft. Moet ik daar nog belangrijke dingen over weten?
comp-lzo is reeds gemeld door @yay, zie deze link voor de volledigheid. https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/653224
Komt op deze pagina ook nog voorbij maar met andere bewoordingen.
Ik ben weer een stapje verder. Heb bovenstaande gedaan (zowel IP als comp-lzo). Nu krijg ik: server poll timeout, trying next entryE - Jay schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:05:
[...]
Ik heb zelf geen beeld bij de KPN box 12, maar ik zou als external host 0.0.0.0 in vullen (Dit staat voor alle ip-adressen) en als poort 1194
comp-lzo is reeds gemeld door @yay, zie deze link voor de volledigheid. https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/653224
Komt op deze pagina ook nog voorbij maar met andere bewoordingen.
Lijkt dus alsnog alsof hij de host niet kan bereiken. Wat zou ik nog kunnen proberen?
Maar je hebt toch een ER7212PC in gebruik?--Christiaan-- schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:03:
[...]
Ik ben weer een stapje verder. Heb bovenstaande gedaan (zowel IP als comp-lzo). Nu krijg ik: server poll timeout, trying next entry
Lijkt dus alsnog alsof hij de host niet kan bereiken. Wat zou ik nog kunnen proberen?
Voor de zekerheid: een Omada controller doet niks met een VPN - dat wordt afgehandeld door de ER7212PC. Dus als je al iets met port-forwarding doet op een EB12, dan gaat dat richting de WAN-poort van de ER7212PC moeten zijn.
Hoi, ik begrijp je niet helemaal. De ER7212PC is mijn controller. Naar ik begrijp moet ik de EB12 naar de ER7212PC pointen omdat daar de VPN op draait, toch?Airw0lf schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:11:
[...]
Maar je hebt toch een ER7212PC in gebruik?
Voor de zekerheid: een Omada controller doet niks met een VPN - dat wordt afgehandeld door de ER7212PC. Dus als je al iets met port-forwarding doet op een EB12, dan gaat dat richting de WAN-poort van de ER7212PC moeten zijn.
Denk dat @Airw0lf er vanuit ging dat je een losse controller hebt, de ER7212PC heeft deze geïntegreerd.--Christiaan-- schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:03:
[...]
Hoi, ik begrijp je niet helemaal. De ER7212PC is mijn controller. Naar ik begrijp moet ik de EB12 naar de ER7212PC pointen omdat daar de VPN op draait, toch?
Je externe ip klopt in je ovpn file? Die op de wan van je kpn box zit.
Yes, zie hier mijn config in de controller en de KPN box, en het IP:E - Jay schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:53:
[...]
Denk dat @Airw0lf er vanuit ging dat je een losse controller hebt, de ER7212PC heeft deze geïntegreerd.
Je externe ip klopt in je ovpn file? Die op de wan van je kpn box zit.
:strip_exif()/f/image/U5xVneWRCwsDq1FvwgEsWUWp.png?f=user_large)
/f/image/L3dC2MPkKE1yt6PXX1yXD666.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iuDihyf1oTQ0EG5gQE9td9YK.png?f=fotoalbum_large)
En de ovpn file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| client dev tun proto udp float nobind cipher AES-128-CBC comp-lzo advanced resolv-retry infinite remote-cert-tls server persist-key auth-user-pass explicit-exit-notify remote 86.80.251.xxx 1194 <ca> |
Vallen mij 2 dingen op. Je protocol verschilt, OpenVPN is UDP dus die moet je in je KPN box nog even wijzigen van TCP naar UDP.--Christiaan-- schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:15:
[...]
Yes, zie hier mijn config in de controller en de KPN box, en ....
[/code]
En in je ovpn file heb je bij comp-lzo advanced staan ipv adaptive
En heb je in de Omada bij de OpenVPN server wel de juiste WAN poort geselecteerd staan? (staan nu op de SFP WAN/LAN1)
[ Voor 12% gewijzigd door E - Jay op 10-12-2024 16:19 ]
Dank, beide zaken heb ik aangepast, maar helaas nog steeds dezelfde error: UDP send exception send: Can't assign requested Address.E - Jay schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:09:
[...]
Vallen mij 2 dingen op. Je protocol verschilt, OpenVPN is UDP dus die moet je in je KPN box nog even wijzigen van TCP naar UDP.
En in je ovpn file heb je bij comp-lzo advanced staan ipv adaptive
En heb je in de Omada bij de OpenVPN server wel de juiste WAN poort geselecteerd staan? (staan nu op de SFP WAN/LAN1)
Ik heb twee bestanden aangemaakt, zowel met SFP WAN/LAN 1 als met WAN 3 (de twee opties waaruit ik kan kiezen) omdat ik ook niet wist welke ik moest kiezen, maar bij beiden hetzelfde resultaat.
Wat me wel opviel. ik heb als IP pool ingevuld 192.168.0.1 (dit omdat mijn Omada alle IP's daarin toebedeeld), maar ik zie het volgende staan in het scherm daarna, kan daar iets misgaan?
/f/image/73BjLQhggx3LNU6XUGeFm15U.png?f=fotoalbum_large)
Heb je DMZ wel naar de Omada router ingesteld op de Kpn box.--Christiaan-- schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:09:
[...]
Dank, beide zaken heb ik aangepast, maar helaas nog steeds dezelfde error: UDP send exception send: Can't assign requested Address.
Ik heb twee bestanden aangemaakt, zowel met SFP WAN/LAN 1 als met WAN 3 (de twee opties waaruit ik kan kiezen) omdat ik ook niet wist welke ik moest kiezen, maar bij beiden hetzelfde resultaat.
Wat me wel opviel. ik heb als IP pool ingevuld 192.168.0.1 (dit omdat mijn Omada alle IP's daarin toebedeeld), maar ik zie het volgende staan in het scherm daarna, kan daar iets misgaan?
[Afbeelding]
Je moet natuurlijk wel de poort in stellen die aangesloten zit met het internet. (Wan poort)
De vpn pool moet een ander subnet zijn als jou lokaal subnet.
Daarnaast zal ik ook een ddns aanraden mocht je public ip adres een keer veranderen.
Dat kan bijvoorbeeld met noip.
Nee, dat had ik nog niet, ik dacht dat met port forwarden ik hier juist voor zorgde, maar dat is dus niet zo. Ik heb nu de DMZ ingesteld naar 192.168.2.1peterbier schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:25:
[...]
Heb je DMZ wel naar de Omada router ingesteld op de Kpn box.
Je moet natuurlijk wel de poort in stellen die aangesloten zit met het internet. (Wan poort)
De vpn pool moet een ander subnet zijn als jou lokaal subnet.
Daarnaast zal ik ook een ddns aanraden mocht je public ip adres een keer veranderen.
Dat kan bijvoorbeeld met noip.
Kan ik dat ander subnet random kiezen? Dus bijvoorbeeld 192.168.10.0/24? Of moet ik ergens anders in de controller dit subnet nog openzetten?
Heb dit nu namelijk geprobeerd (DMZ en nieuwe IP pool), maar dezelfde melding blijft.
Ja kan je random kiezen. Met DMZ stel je de 192.168.2.1 geheel bloot aan het internet.--Christiaan-- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:44:
[...]
Nee, dat had ik nog niet, ik dacht dat met port forwarden ik hier juist voor zorgde, maar dat is dus niet zo. Ik heb nu de DMZ ingesteld naar 192.168.2.1
Kan ik dat ander subnet random kiezen? Dus bijvoorbeeld 192.168.10.0/24? Of moet ik ergens anders in de controller dit subnet nog openzetten?
Heb dit nu namelijk geprobeerd (DMZ en nieuwe IP pool), maar dezelfde melding blijft.
Die 192.168.2.1 is wel de wan van je ER7212PC toch? (Die selecteer je dan namelijk in je OpenVPN server)
Heb je al eens een portforward gemaakt in de ER7212PC naar een beheerpagina of apparaat en kan je die dan wel bereiken op je externe adres?
(Om iets als cgnat uit te sluiten)
Heb net geprobeerd, ik kan in de ER7212PC wel porten forwarden en via het externe IP benaderen.E - Jay schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:00:
[...]
Ja kan je random kiezen. Met DMZ stel je de 192.168.2.1 geheel bloot aan het internet.
Die 192.168.2.1 is wel de wan van je ER7212PC toch? (Die selecteer je dan namelijk in je OpenVPN server)
Heb je al eens een portforward gemaakt in de ER7212PC naar een beheerpagina of apparaat en kan je die dan wel bereiken op je externe adres?
(Om iets als cgnat uit te sluiten)
192.168.2.1 is inderdaad het IP dat de ER7212PC van de KPN box heeft gekregen.
Sinds kort 2x een eap610 die volgens de doos ook wifi6. Op m’n iphone16 zie ik dat alleen nergens terug. Doe ik wat fout of moet je ook persee een wifi6 router hebben? Gebruik de standaard kpn router.
Er bestaat niet zoiets als een wifi6 router, dus nee.Len020 schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:19:
Sinds kort 2x een eap610 die volgens de doos ook wifi6. Op m’n iphone16 zie ik dat alleen nergens terug. Doe ik wat fout of moet je ook persee een wifi6 router hebben? Gebruik de standaard kpn router.
Heb je in de AP de radio mode op auto staan? Je zou kunnen proberen deze in 802.11a/n/ac/ax mixed te zetten om te kijken of je het kunt forceren. 802.11ax = wifi 6
Staat de WiFi van de KPN router uit?Len020 schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:19:
Dat wil wel eens helpen.
Daarnaast hebben appeltjes zo hun eigen "mening" over de werking van sommige roaming functies. Probeer eens met PMF en 802.11r uitgeschakeld - beiden zitten in de SSID parameters.
Op zich bevalt 't prima, met twee kanttekeningen:
- dat ding start tráág... nog veel trager dan 'n OC200
- de firmware loopt zo'n half jaar achter
Ik zat te kijken om de EAP650's te vervangen door EAP772 (2,5G ethernet poort) of EAP 773 (10G ethernet poort). Om dat Wifi 6E te kunnen gebruiken via het 6ghz kanaal, om de 5Ghz kanalen te ontlasten
(als ik het goed begrijp kunnen de meest recenter iPhones, iPads, Macbooks en Mac Mini's werken op Wifi 6E)
Maar dacht ik, als de AP op 2,5 G of 10G gaat, danm moet ik ook de swicht vervangen naar 1 die 10G ethernet poort heeft. Maar ik zie dat er daar maar 1 van is? Klopt dat, of maak ik nu een denkfout?
(als ik het goed begrijp kunnen de meest recenter iPhones, iPads, Macbooks en Mac Mini's werken op Wifi 6E)
Maar dacht ik, als de AP op 2,5 G of 10G gaat, danm moet ik ook de swicht vervangen naar 1 die 10G ethernet poort heeft. Maar ik zie dat er daar maar 1 van is? Klopt dat, of maak ik nu een denkfout?
@testmanager
Er zijn meerdere merken die 10Gb switches hebben.
Die standaard gebruikt wel aanzienlijk meer stroom en switches gaan dan ook anders koelen.
Zelfs als home-IT/Power user kan ik prima uit de voeten met 1 en 2.5Gb.
10Gb is leuk bij backups en verplaatsen van bestanden van de ene server naar de andere, maar voor wifi .... Ik zie er nog geen usecase voor.
Die standaard gebruikt wel aanzienlijk meer stroom en switches gaan dan ook anders koelen.
10Gb is leuk bij backups en verplaatsen van bestanden van de ene server naar de andere, maar voor wifi .... Ik zie er nog geen usecase voor.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Dit kan ik beamen. Komend van een ASUS RT-AC86u mesh set is de opstart tijd van de ER7212PC echt pijnlijk langzaam. Daarentegen lijkt het netwerk nu aanzienlijk stabieler met een enorme uitbreiding aan mogelijkheden, dus voor mij is het langzamer opstarten de moeite waard. (want het is nu ook lang niet zo vaak meer nodig!)Tijsbeer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:19:
@Tweaker_Ruwy herken dat lange wachten wel, gelukkig gebeurt het eigenlijk nooit dat ik er daadwerkelijk op hoeft te wachten, configs kun je zonder reboot wijzigen en eigenlijk draait ie hier al weer een jaar of > 3 zonder dat ik er iets mee heb hoeven doen. En: niemand klaagt sinds die tijd meer over verbindingsproblemen of dode plekken in en om het huis.
Qua prijs ook niet helemaal eerlijk vergelijk wellicht, waar ik van de Asus het lekker werkende IDS en family-filtering verhaal nog steeds mis op het Omada platform. Begin is er inmiddels, maar tis beperkt.
Qua prijs ook niet helemaal eerlijk vergelijk wellicht, waar ik van de Asus het lekker werkende IDS en family-filtering verhaal nog steeds mis op het Omada platform. Begin is er inmiddels, maar tis beperkt.
Is ie na het opstarten wel vlot? Heb je het dan alleen over het opstarten van de controller software, of duurt het ook een tijd voor de switching en poe werkt?Tijsbeer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:19:
Nee, mee eens. Het voelde meer als een FOMO ("De AP kan 2,5 of 10G aan, dus moet je switch dat ook").raymondw schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:28:
@testmanager
Maar met een 1G fiber heeft dat weinig nut. De AP die zelf wel flink WIFI snelheidswinst biedt, hoeft dat nog niet per se voor de volle 2.5G of 10G door te kunnen voeren naar het LAN of WAN.
Oh, nou.... zonder te moeten downgraden naar een oudere versie van de App, is mijn probleem met deze aangepaste setting wel opgelost. (ik moest alleen nog weer even de VPN aanzetten op de Omada router ;-) )testmanager schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:49:
[...]
Serieus, gaat dat ook mijn probleem oplossen, ga jij ook mijn held van de dag worden?
Dus dank.. dank... dank!!
PoE werkt binnen een halve minuut, routing en switching duurt een minuutje, maar voor de webinterface van de controller bereikbaar is, ben je vier minuten verder. Maar inderdaad, wat meerderen hier al zeiden: hoe vaak herstart je 'm nou helemaal? En verder is het gewoon een fijne stabiele unit.Batilan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:27:
[...]
Is ie na het opstarten wel vlot? Heb je het dan alleen over het opstarten van de controller software, of duurt het ook een tijd voor de switching en poe werkt?
Oh, dat had mijn OC200 controller tot een tijd geleden ook, was uiteindelijk met nieuwere firmware opgelost. Alleen in firefox (probeer dat eens?) draaide het vlot.
De FOMO snap ik zeker!testmanager schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:01:
[...]
Nee, mee eens. Het voelde meer als een FOMO ("De AP kan 2,5 of 10G aan, dus moet je switch dat ook").
Maar met een 1G fiber heeft dat weinig nut. De AP die zelf wel flink WIFI snelheidswinst biedt, hoeft dat nog niet per se voor de volle 2.5G of 10G door te kunnen voeren naar het LAN of WAN.
Heb zelf sinds Okt ergens ook 1Gb glas en ik was ook aan het twijfelen hoe ik dit ga ontsluiten. (max 8Gb)
De servers draaien 10 of 25Gb via DAC en vanaf de boven verdieping switch gaat het via 1Gb verder.
Aangezien ik alles moest vervangen vond ik het verschil in prijs wel erg groot t/o de performance.
Afweging : 4x 100 VS 4x 250
Anders gedacht....
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Nou, niet helemaal. Gezien de snelle afschrijving van dit soort nieuwe technologie beter nu geen onnodige extra uitgaven doen (als het meer-geld niks meer-oplevert), en dan in de nabije toekomst de boel vervangen als het dan wel zin heeft.raymondw schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:50:
[...]
Anders gedacht....Als je het kan betalen, dan is de keuze toch gemaakt?
Voor nu heeft de investering in de EAP77x denk ik wel zin om de 5GHz band wat te ontlasten in huis. Maar het feit dat die EAP's een backbone hebben van meer dan 1Gigabit voegt (nu) voor mij niks toe.
[ Voor 21% gewijzigd door testmanager op 18-12-2024 09:03 ]
maf, probeer met mijn laptop in te loggen op mijn netwerkcontroller, en dat werkt, maar zie geen apparatuur .... zit wel op de wifi. Wel een scherm over een migratie naar EU servers ... iemand die ook?
Android app werkt overigens wel lijkt het
edit: de website zeurt over het aanschaffen van een licentie? Ik heb een OC200 draaien, snap er even niets van.
Wellicht een van de (te vele) storingen op het omada netwerk. Unifi is ook niet foutloos maar mijn site die daar op draait heeft wel minder van dit soort vage problemen.
edit: de website zeurt over het aanschaffen van een licentie? Ik heb een OC200 draaien, snap er even niets van.
Wellicht een van de (te vele) storingen op het omada netwerk. Unifi is ook niet foutloos maar mijn site die daar op draait heeft wel minder van dit soort vage problemen.
[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 20-12-2024 01:34 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je gaat specifiek naar de cloud? Niet naar het lokale adres? Als ik op mijn werk (VPN) zit, dan ga ik naar de cloud, thuis altijd rechtstreeks.
Als het goed is wordt de migratie naar EU servers al een tijdje gecommuniceerd. Kun je de link volgen en kom je hier ergens:
/f/image/xqvmcsXOVqpZ9iBhe0qJM9Av.png?f=fotoalbum_large)
Met de OC200 zou je bij de 'On-Premise Systems' moeten staan.
Als het goed is wordt de migratie naar EU servers al een tijdje gecommuniceerd. Kun je de link volgen en kom je hier ergens:
/f/image/xqvmcsXOVqpZ9iBhe0qJM9Av.png?f=fotoalbum_large)
Klinkt als iets wat al enige tijd geen aandacht meer heeft gehad...franssie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 01:04:
maf, probeer met mijn laptop in te loggen op mijn netwerkcontroller, en dat werkt, maar zie geen apparatuur .... zit wel op de wifi. Wel een scherm over een migratie naar EU servers ... iemand die ook?
Er zijn de afgelopen maanden behoorlijk wat updates doorgevoerd aan de controller kant - zowel de cloud controller als de lokale controller. De overgang van cloud servers in China naar Europa voor Europese klanten is er daar een van.
De opmerking over licenties komt waarschijnlijk omdat je na de cloud-login bij de cloud controller terecht bent gekomen. En daar nog geen apparaten hebt staan. Dit kan verder genegeerd worden.
Voor de rest hier geen problemen - alles rete stabiel en snel.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 20-12-2024 07:43 ]
Ik logde altijd direct in op de cloud, ook thuis, zal eens direct proberen. Is ook niet heel belangrijk voor nu, maar dacht dat ik na de EU migratie al wel eens ingelogd was op die manier.yay schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 07:36:
Je gaat specifiek naar de cloud? Niet naar het lokale adres? Als ik op mijn werk (VPN) zit, dan ga ik naar de cloud, thuis altijd rechtstreeks.
[Afbeelding]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@yay maf, bij mij linkt https://euw1-omada-cloud.tplinkcloud.com/#cloudAccessManager gelijk door naar https://euw1-omada-cloud.tplinkcloud.com/#dashboardGlobal
Dus geen enkele optie om mijn OC200 te bereiken (wel via de app en lokaal, dat is apart).
Ik zal support eens vragen wat hier aan de hand is.
Volgens lokaal en app draai ik de laatste firmwares.
EDIT: op de een of andere manier was er een global op hetzelfde account gekomen, in de app kunnen verwijderen en nu heb ik de opties wel weer. EN, zie ik de tabbladen nu wel
Zal wel ergens iets fout gegaan zijn bij de migratie daar of hier
Dus geen enkele optie om mijn OC200 te bereiken (wel via de app en lokaal, dat is apart).
Ik zal support eens vragen wat hier aan de hand is.
Volgens lokaal en app draai ik de laatste firmwares.
EDIT: op de een of andere manier was er een global op hetzelfde account gekomen, in de app kunnen verwijderen en nu heb ik de opties wel weer. EN, zie ik de tabbladen nu wel
Zal wel ergens iets fout gegaan zijn bij de migratie daar of hier
[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 20-12-2024 20:42 ]
Ik heb net de TP link Omada SDN TL-ER7212PC gekocht en nu hoor ik van een collega dat de EOL van TP link producten niet goed is. Deze router is al 2 jaar oud en wil hem over 3-4 jaar uiteraard niet wisselen.
Klopt dit, enige ervaring hiermee?
EOL producten zijn sowieso niet handig, zeker niet een iets als een router. Geen firmware updates of security patches.poing schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:22:
Ik heb net de TP link Omada SDN TL-ER7212PC gekocht en nu hoor ik van een collega dat de EOL van TP link producten niet goed is. Deze router is al 2 jaar oud en wil hem over 3-4 jaar uiteraard niet wisselen.
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
2 jaar is wel erg kort voor een router. Waar ergens heeft je collega die info gevonden dat die EOL is?poing schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:22:
Op TP-Link zelf zie ik het nergens
https://www.tp-link.com/en/support/faq/3562/
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
De EOL opmerking ging over het feit dat deze een korte onbekende EOL hebben van +/- 5 jaar. Anders gezegd: de router is 2 jaar oud en heeft dus nog een +/- 3 jaar te gaan.RobbyTown schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:50:
[...]
2 jaar is wel erg kort voor een router. Waar ergens heeft je collega die info gevonden dat die EOL is?
Op TP-Link zelf zie ik het nergens
https://www.tp-link.com/en/support/faq/3562/
Ik ga geen 185EUR uitgeven aan een router die ik potentieel over 3 moet vervangen, maar ik heb hier zelf echt niets over gevonden dus dacht ik deze opmerking hier eens te posten. Wat is de levensduur van TP-Link producten (security fixes)?
Dat geldt wel een beetje voor elke fabrikant - ze hebben allemaal een vervangingscyclus van rond de 5 jaar - dan komt er een nieuw/vervangend model - lijkt me inherent aan hardware.poing schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:41:
[...]
De EOL opmerking ging over het feit dat deze een korte onbekende EOL hebben van +/- 5 jaar. Anders gezegd: de router is 2 jaar oud en heeft dus nog een +/- 3 jaar te gaan.
Ik ga geen 185EUR uitgeven aan een router die ik potentieel over 3 moet vervangen, maar ik heb hier zelf echt niets over gevonden dus dacht ik deze opmerking hier eens te posten. Wat is de levensduur van TP-Link producten (security fixes)?
Als je daar niet in mee wil zou je kunnen kijken naar (bijvoorbeeld) een OpnSense of OpenWRT - daar kun je langer mee uit de voeten. In combinatie met unmanaged switches.
Daar was ik me dus niet van bewust. Als ik die EOL lijst bekijk; de TL-ER7206 v1 lijkt me EOL op een 4-5 jaar tijd.Airw0lf schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:54:
[...]
Dat geldt wel een beetje voor elke fabrikant - ze hebben allemaal een vervangingscyclus van rond de 5 jaar - dan komt er een nieuw/vervangend model - lijkt me inherent aan hardware.
Als je daar niet in mee wil zou je kunnen kijken naar (bijvoorbeeld) een OpnSense of OpenWRT - daar kun je langer mee uit de voeten. In combinatie met unmanaged switches.
Of ik koop een recente en doe er 5 jaar mee, of ik moet inderdaad naar OpenSense, ... gaan.
Ik wil hier een EAP610 op de BG gaan gebruiken met daarnaast een EAP230-Wall op elke verdieping.
Doe ik iets doms als ik de TL-SG1005LP hiervoor wil gaan gebruiken als POE injector?
Overigens vraag ik me af of ik de EAP610 nodig heb, kan ik ook een router (Zyxel T-56 in dit geval, van Odido) als BG AP gebruiken?
Doe ik iets doms als ik de TL-SG1005LP hiervoor wil gaan gebruiken als POE injector?
Overigens vraag ik me af of ik de EAP610 nodig heb, kan ik ook een router (Zyxel T-56 in dit geval, van Odido) als BG AP gebruiken?
[ Voor 201% gewijzigd door Aubergine op 22-12-2024 00:19 ]
Zou ik niet doen, die kun je niet via omada configureren. Seamless roaming wordt daarmee veel meer handwerk om te realiseren.Aubergine schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:10:
Ik wil hier een EAP610 op de BG gaan gebruiken met daarnaast een EAP230-Wall op elke verdieping.
Spendeer 20-30€ extra en je hebt een 8-poorts TL-SG2008P die 4 PoE en 4 gewone poorten heeft, en Omada compatible is.Aubergine schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:10:
Ik zou je APs niet gaan mixen met andere vendors. Met alleen Omada APs werkt roaming perfect en configuratie is zeer eenvoudig, plus je hebt mogelijkheden zoals aparte VLANs om apparaten te scheiden in aparte segmenten (handig voor IOT spullen, mocht je dat belangrijk vinden).
Een externe router gebruiken gaat uiteraard ook. In dat geval zit je sowieso aan een meer handmatig geconfigureerd systeem, en voegt het Omada deel misschien niet echt veel toe.
Super! Dan doe ik danMini-me schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:30:
[...]
Spendeer 20-30€ extra en je hebt een 8-poorts TL-SG2008P die 4 PoE en 4 gewone poorten heeft, en Omada compatible is.
Ik zou je APs niet gaan mixen met andere vendors. Met alleen Omada APs werkt roaming perfect en configuratie is zeer eenvoudig, plus je hebt mogelijkheden zoals aparte VLANs om apparaten te scheiden in aparte segmenten (handig voor IOT spullen, mocht je dat belangrijk vinden).
Een externe router gebruiken gaat uiteraard ook. In dat geval zit je sowieso aan een meer handmatig geconfigureerd systeem, en voegt het Omada deel misschien niet echt veel toe.
En dan is het handigst om de WiFi van de router uit te zetten toch?
-edit-
Je enthousiasme werkt aanstekelijk. Heb maar meteen EAP615's gehaald ipv 230's en een EAP650
[ Voor 18% gewijzigd door Aubergine op 22-12-2024 11:06 ]
Goede keuze, ga je veel plezier mee hebben. En mocht je je in de toekomst willen verdiepen in networking, heb je alvast een goede basis in huis. Een router en een controller gaan dan ook van pas komen.Aubergine schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:39:
[...]
Super! Dan doe ik dan
En dan is het handigst om de WiFi van de router uit te zetten toch?
-edit-
Je enthousiasme werkt aanstekelijk. Heb maar meteen EAP615's gehaald ipv 230's en een EAP650
Bekijk anders even de EoL policy van TP-Link. Na end of sale garanderen ze nog 3 jaar support en langer voor kritische security fixes.poing schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:02:
[...]
Daar was ik me dus niet van bewust. Als ik die EOL lijst bekijk; de TL-ER7206 v1 lijkt me EOL op een 4-5 jaar tijd.
Of ik koop een recente en doe er 5 jaar mee, of ik moet inderdaad naar OpenSense, ... gaan.
@Aubergine Je zou ook de ES210GMP kunnen overwegen, wel weer een stapje duurder maar POE op 8 poorten en nog twee poorten extra. Ook is deze van November 2024 ipv OKT 2020 , dus waarschijnlijk nog wat langer support.
edit: en wat @Mini-me impliciet al aangaf, je wil je WiFi alleen van Omada, dus WiFi in je router van je provider zet je inderdaad uit (anders best kans dat dingen langer gaan blijven plakken aan dat AP).
edit: en wat @Mini-me impliciet al aangaf, je wil je WiFi alleen van Omada, dus WiFi in je router van je provider zet je inderdaad uit (anders best kans dat dingen langer gaan blijven plakken aan dat AP).
[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 22-12-2024 20:32 ]
Die kende ik ook niet, dat lijkt wel heel interessant idd!franssie schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:26:
@Aubergine Je zou ook de ES210GMP kunnen overwegen, wel weer een stapje duurder maar POE op 8 poorten en nog twee poorten extra. Ook is deze van November 2024 ipv OKT 2020 , dus waarschijnlijk nog wat langer support.
Is de ES210GMP ook te gebruiken in een normale 'lokale' software controller? Ik vind de term 'easy managed' zo raar. Uberhaupt is het op de TPLink site niet altijd duidelijk of het device nu ewl of niet omada compatible is...
https://www.omadanetworks...ch-easy-managed/es210gmp/IJsbeer schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:21:
[...]
Die kende ik ook niet, dat lijkt wel heel interessant idd!
Is de ES210GMP ook te gebruiken in een normale 'lokale' software controller? Ik vind de term 'easy managed' zo raar. Uberhaupt is het op de TPLink site niet altijd duidelijk of het device nu ewl of niet omada compatible is...
lijkt omada te zijn (staat ook op de behuizing)
Verder geen ervaring, komt dinsdag binnen, zelf ook maar gevonden na zoeken op die 2020 versie. Dus voor die 22 euro extra deze maar besteld, heb wel een 108 met POE draaien, maar die intergreet niet dus wilde eigenlijk sowieso al een upgrade, en dan is 22 euro voor een paar jaar extra support niet zo gek dacht ik, en 8 ipv 4 POE poorten, en nog een paar extra poorten ook.
Maar dat is gelijk ook wel het konijnenhol, mijn huidige setup draait ook gewoon stabiel.
ES staat voor Easy Managed. Deze devices hebben minder mogelijkheden dan de "SG" lijn. Heb zelf een ES205G gekocht om toe te voegen aan mijn netwerk (op een plek waar ik één AP heb en één bekabelde aansluiting)franssie schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:26:
Als eindstation prima, kunt namelijk per poort een VLAN instellen.
Maar toen ik het AP (EAP245) er aan hing kreeg het AP niet meer alle VLAN's door, waardoor de devices welke via het AP verbonden waren geen IP meer kregen en allemaal in het default LAN terecht kwamen. Op zich geen probleem, maar ik werk (zoals de meesten) met meerdere VLAN's.
Heb de ES nu op een andere locatie geplaatst, waar hij alleen bekadelde devices bediend en daar geen problemen.
Dus houd rekening met het de limitaties.
Verder als je hem via Omada gaat beheren, houdt er rekening mee dat je eerst het vinkje "Easy Managed" aanzet bij "Switch Type" in je omada settings.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lGuGRKmbJ0X6UPClJaLp0KCf.jpg?f=user_large)
Verder bestaat mijj hele netwerk uit Omada, juist om incompatibiliteit te voorkomen, vwb POE gebruik ik de SG2210MP, maar volgens mij zijn daar ook nieuwe versies van:
@SVP dank, dat wist ik niet, nou ik zal het wel zien. Wordt ondertussern wel een beetje moe van al die versies en afkortingen, maar dat is aan de overkant bij Unifi ook niet veel beter
Het is nog verwarrender als je je realiseert dat het Omada merk niet altijd te beheren is door de Omada controller

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Top! De ES210GMP was hier thuis er niet doorheen gekomen vrees ik, heb de grenzen van het budget (voor nu) aardig opgezocht haha ;-)franssie schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:26:
Eens verder in de ES210 gedoken. Ik ben op zoek naar een POE switch (geen router ivm opnsense) voor de EAP's te voorzien. De ES210 lijkt idd interssant, maar zoals @SVP aangeeft geen VLAN's op separate wifi mogelijk blijkbaar, gezien hij alleen VLAN op een poort lijkt te kunnen zetten volgens de specs ook.
Maar ze maken er wel een bende van qua types. De ES serie is dus Easy Managaged blijkbaar, en dat is weer wat anders dan Easy Smart. Easy Smart valt weer niet te beheren door Omada controller.... Zie hier een overzichtje:
https://support.omadanetworks.com/my/document/13197/
Dus raar verhaal dit. Ik hoef niet perse 2,5 Gbit netwerk, dat verwacht ik thuis niet nodig te hebben. Maar de enige complete switch die ze dan overhouden is een jaar of 4 oud, met alle risicos voor support daarbij...
Dus raar dat de ES210 niet een volledige opvolger is, denk dat hier best nog wel een marktje voor is.
Maar ze maken er wel een bende van qua types. De ES serie is dus Easy Managaged blijkbaar, en dat is weer wat anders dan Easy Smart. Easy Smart valt weer niet te beheren door Omada controller.... Zie hier een overzichtje:
https://support.omadanetworks.com/my/document/13197/
Dus raar verhaal dit. Ik hoef niet perse 2,5 Gbit netwerk, dat verwacht ik thuis niet nodig te hebben. Maar de enige complete switch die ze dan overhouden is een jaar of 4 oud, met alle risicos voor support daarbij...
Dus raar dat de ES210 niet een volledige opvolger is, denk dat hier best nog wel een marktje voor is.
Tis op dit moment inderdaad een zootje - beetje dan toch....
Weet dat tp-link van Omada een zelfstandig bedrijfsonderdeel wil maken. Met daarin alle netwerk spullen voor mkb en large enterprise - de consumenten spullen blijven onder het tp-link-label in de markt gezet worden.
De Easy Smart en Smart waren tot voor kort eigenlijk dezelfde apparaten - soort van. Met dit verschil dat de Easy Smart - naar keuze - via de controller of standalone te beheren is (niet beiden). Terwijl de Smart serie alleen standalone te beheren is.
Ik gok dat die twee productlijnen verder in elkaar geschoven gaan worden. Maar heb geen idee wat daar verder uit gaat komen.
Binnen de Omada fabriek zijn er dan uiteindelijk twee productlijnen: de prosumer (Omada oude stijl) en "large" enterprise (d.w.z. Omada Pro). Met die tweede lijn willen ze de concurrentie aan gaan met de Cisco's en Junipers' van deze wereld - zo is het idee...
edit 2024dec26: volgens de handleiding worden vlans volledig ondersteund. Alleen wordt er in die handleiding weer niks gezegd over de controller...
Gegeven hun track-record gok ik dat het nog een jaartje of wat gaat duren voordat dit allemaal uitgekristaliseerd is!
Weet dat tp-link van Omada een zelfstandig bedrijfsonderdeel wil maken. Met daarin alle netwerk spullen voor mkb en large enterprise - de consumenten spullen blijven onder het tp-link-label in de markt gezet worden.
De Easy Smart en Smart waren tot voor kort eigenlijk dezelfde apparaten - soort van. Met dit verschil dat de Easy Smart - naar keuze - via de controller of standalone te beheren is (niet beiden). Terwijl de Smart serie alleen standalone te beheren is.
Ik gok dat die twee productlijnen verder in elkaar geschoven gaan worden. Maar heb geen idee wat daar verder uit gaat komen.
Binnen de Omada fabriek zijn er dan uiteindelijk twee productlijnen: de prosumer (Omada oude stijl) en "large" enterprise (d.w.z. Omada Pro). Met die tweede lijn willen ze de concurrentie aan gaan met de Cisco's en Junipers' van deze wereld - zo is het idee...

edit 2024dec26: volgens de handleiding worden vlans volledig ondersteund. Alleen wordt er in die handleiding weer niks gezegd over de controller...

[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 26-12-2024 18:00 ]
Goedemorgen,
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een paar TP-LInk Omada EAP772 access points. Ik heb lang getwijfeld tussen het Omada systeem en het UniFy systeem, maar vanwege de betere garantie voorwaarden heb ik toch gekozen voor het Omada systeem.
Verder gebruik ik allemaal Netgear managed switches en draai de Omada controller op mijn NAS in Docker. Ik heb een Sophos Firewall. Op deze firewall staan ook een DHCP server geconfigureerd (voor VLAN 3).
Het migreren van mijn oude access points naar de nieuwe gingen goed, behalve dat ik met geen mogelijkheid de thermostraat (ATAG ONE) kan verbinden. In de Omada controller zie ik wel dat er verbinding is maar het device krijgt geen IP adres.
Hierbij een versimpelde weergave van mijn netwerk
:strip_exif()/f/image/6iNLaSLndsUjDhmgrKjuFVmK.png?f=user_large)
Ik heb het volgende geprobeerd:
* SSID alleen voor 2.4 GHZ aanmaken
* Radio terug zetten naar 802.11b/g/n
* Radio terug zetten naar 802.11b/g
* Channel width aangepast
* SSID aan VLAN-2 koppelen (de DHCP server van KPN box wordt gebruikt)
* DHCP L2 Relay aan en uitgezet
* Legal DHCP servers ingesteld
Op de Omada controller heb ik de volgende LANs geconfigureerd staan:
* Default, purpose: interface, VLAN ID: 1
* LAN, purpose: VLAN, VLAN ID: 3
* IPTV, purpose: VLAN, VLAN ID: 2
* IOT, purpose: VLAN, VLAN ID: 13
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen?
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een paar TP-LInk Omada EAP772 access points. Ik heb lang getwijfeld tussen het Omada systeem en het UniFy systeem, maar vanwege de betere garantie voorwaarden heb ik toch gekozen voor het Omada systeem.
Verder gebruik ik allemaal Netgear managed switches en draai de Omada controller op mijn NAS in Docker. Ik heb een Sophos Firewall. Op deze firewall staan ook een DHCP server geconfigureerd (voor VLAN 3).
Het migreren van mijn oude access points naar de nieuwe gingen goed, behalve dat ik met geen mogelijkheid de thermostraat (ATAG ONE) kan verbinden. In de Omada controller zie ik wel dat er verbinding is maar het device krijgt geen IP adres.
Hierbij een versimpelde weergave van mijn netwerk
:strip_exif()/f/image/6iNLaSLndsUjDhmgrKjuFVmK.png?f=user_large)
Ik heb het volgende geprobeerd:
* SSID alleen voor 2.4 GHZ aanmaken
* Radio terug zetten naar 802.11b/g/n
* Radio terug zetten naar 802.11b/g
* Channel width aangepast
* SSID aan VLAN-2 koppelen (de DHCP server van KPN box wordt gebruikt)
* DHCP L2 Relay aan en uitgezet
* Legal DHCP servers ingesteld
Op de Omada controller heb ik de volgende LANs geconfigureerd staan:
* Default, purpose: interface, VLAN ID: 1
* LAN, purpose: VLAN, VLAN ID: 3
* IPTV, purpose: VLAN, VLAN ID: 2
* IOT, purpose: VLAN, VLAN ID: 13
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen?