Airw0lf schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:15:
[...]
Tis vergezocht - maar in het kader van niet geschoten is altijd mis...
Zet van die apparaten eens de thuis-wifi ssid('s) op unmetered (staat standaard op auto).
Tjekvraag: heb je bij die ssid('s) de functies wpa3, mlo, pmf en 802.11r echt "uit" gevinkt staan?
En ook: in een eerder bericht noemde je dat sommige apps problemen hebben.
Daarin kwam ook de passage "een slecht afgestelde pihole is ingebouwd" voorbij.
Wat bedoelde je hier mee? Je hebt toch niet dns poort 53 geblokkeerd?
Of erger nog - heb je het gebruik van de Google dns-en geblokkeerd?
Ik heb de thuis wifi ssid aangepast naar unmetered op mijn telefoon en tablet. Daar kan ik vanavond of morgen een update overgeven. Omdat na elke aanpassingen het eerst lijkt of het probleem is opgelost. Maar de volgende dag of soms een paar uur later blijkt het probleem nog steeds te bestaan.
Ik heb nog niks geblokkeerd, voor nu heb ik alles zo uit de doos gehaald aangesloten en de standaard instellingen gehouden. Het enige wat ik gedaan heb is mijn SSID's aangemaakt. En later diverse aanpassingen gedaan naar aanleiding van de tips die ik hier heb gekregen.
Mijn idee is altijd eerst zorgen dat het werkt vanuit de fabrieksinstellingen en daarna één voor één dingen aanpassen. In de toekomst wil ik bv aparte vlans gaan aanmaken voor bv gastnetwerk en iot.
Wat ik bedoel met mijn opmerking over pihole is het volgende. Ik gebruik Firefox bv als browser op mijn pc en ik heb o.a. Ublock origin geïnstalleerd. Zeker de laatste paar maanden werken bepaalde websites niet goed. Als ik dan Ublock uitschakel dan laadt de pagina wel gewoon.
Ik heb geen pihole oid in gebruik, staat wel in in de planning. Ik heb alles standaard staan. Zelf heb ik bv geen poorten geblokkeerd.
Het lijkt wel of de KPN box bepaalde poorten blokkeert van AP. Of TP-link een pi-hole achtige oplossing heeft. Iets zorgt ervoor dat ik bij bepaalde apps de melding krijg dat ik geen internet verbinding heb.
Het volgend is vermoedens van hoe ik denk hoe iets werkt. Het kan zijn dat ik bv bepaalde termen door elkaar haal. Maar ik probeer logisch te denken. De apps die problemen geven zijn "bijzondere apps" in de zin van beveiliging of veel willen tracken (denk ik) c/q vaak vragen om opnieuw de cookies te bevestigen. Ik heb standaard alles op niet volgen staan.
Apps zonder problemen zijn apps die hier niet steeds of nooit om vragen.
bv Firefox, Facebook en bijbehorend
Apps die veel problemen geven zijn AD, die weigert bv in te loggen en daar krijg ik de melding geen internet verbinding. NU.nl beide van DPG.
De rabobank en DIGID weigeren ook, met de melding dat ik geen internet verbinding heb.
De NOS app, laad soms vertraagd foto's in maar ik kan wel de artikelen lezen. En dan komt heel erg vertraagd zeg paar minuten de foto's binnen.
Bij alle probleem apps gelden een keer verbinding maken met de wifi van de KPN box opnieuw verbinding maken met één van de SSIDS op de EAP653-UR en alle apps werken weer normaal. Voor de sessie/dag. De volgende dag/ochtend weer problemen.
Er is één ding wat mij bevreemd de SG2008P krijgt geen ipv6 adres uitgedeeld de EAP 653 wel.
Beide hebben dezelfde instelling IPv6 inschakelen en bij Modus Dynamisch OP (SLAAC/DHCPv6
En bv de telefoon krijgt ook gewoon een ipv6 adres. Ook bv de windows 10 computer die op de switch is aangesloten ontvangt deze.
In de KPN-Box heb ik als DNS-servers ingesteld; 1.1.1.1 en 1.0.0.1
Op zowel de switch als de EAP653 staat Dynamisch DNS ophalen
Ik heb nu gelezen dat bij diverse mensen het probleem opgelost was of geen problemen ervaren met wifi als ze de KPN box vervangen door bv een TP-link router of bv Opensense. Ik had dat eigenlijk ergens begin van het volgend jaar willen doen. Als een leuk winterproject. Maar ik denk dat ik dat over een paar weken doe. Rustig kijken wat ik precies wil aan functies en welke TP-link daar aan voldoet. Maar daar kom ik wel terug voor advies om te kijken of ik de juiste keuze maak.
[
Voor 0% gewijzigd door
TurboTon1973 op 30-10-2024 11:07
. Reden: toevoegen naar unmetered op mijn telefoon en tablet ]