Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smooth Operator schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:43:
Hallo, ik ben sinds kort in het bezit van een omada POE switch, de controller en wat AP's. Voordat ik het ga installeren, moet ik de gigabox van ziggo in bridge modus laten zetten of niet?
Nee - is alleen nodig i.c.m. een Omada router.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 18:19
Airw0lf schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

Nee - is alleen nodig i.c.m. een Omada router.
Heel fijn, bedankt. Ik ben van plan de wifi op de gigabox uit te zetten. Zijn er nog andere zaken die ik moet veranderen of is het verder plug and play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tis niet altijd plug-and-play - soms ook plug-and-pray.
Veel hangt af van de leeftijd van de wifi-apparaten.

In een eerdere post heb ik wat suggesties opgesomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-06 19:12
Airw0lf schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:47:
Tis niet altijd plug-and-play - soms ook plug-and-pray.
Veel hangt af van de leeftijd van de wifi-apparaten.

In een eerdere post heb ik wat suggesties opgesomd.
Ik heb een korte update. Ik ervaar verbeteringen nadat ik alles heb ingesteld zoals jij gedaan heb. Een wifi camera die sinds 8 oktober offline was kwam weer online.

Op android blijven de problemen, het lijkt wel alsof er bv een slecht afgestelde pihole is ingebouwd ergens. Waar enkel bepaalde apps last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TurboTon1973 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:57:
[...]

Ik heb een korte update. Ik ervaar verbeteringen nadat ik alles heb ingesteld zoals jij gedaan heb. Een wifi camera die sinds 8 oktober offline was kwam weer online.

Op android blijven de problemen, het lijkt wel alsof er bv een slecht afgestelde pihole is ingebouwd ergens. Waar enkel bepaalde apps last van hebben.
Of het dan Android is... heb hier een stuk of 10 Google krengen in gebruik.
Deels met Android en deels met ChromeOS - alles zonder problemen.

Kan/wil je aangeven welke Android apparaten dat zijn? En welke Android-versie ze draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:06
Hebben meer gebruikers van de ER706W router last van dat de dhcp server geen adressen meer uit geeft.
Vanavond weer ondervonden dat de HomeWizard apparatuur geen verbinding had. (Ongeveer 30 stuks via wifi)
Zelfs de eap650 outdoor geen verbinding meer.
Een reboot van de ER706W was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrangler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05:17
Smooth Operator schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Heel fijn, bedankt. Ik ben van plan de wifi op de gigabox uit te zetten. Zijn er nog andere zaken die ik moet veranderen of is het verder plug and play?
Zorg dat alles up to date is! Ik ben sinds vrijdag bezig alles om te zetten naar Omada en kreeg de ES205G switch niet onder Apparaten te zien maar stond onder Clients (En dus niet als "slimme" switch) na updaten van de controller werd deze wel goed herkend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wrangler schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 04:06:
[...]

Zorg dat alles up to date is! Ik ben sinds vrijdag bezig alles om te zetten naar Omada en kreeg de ES205G switch niet onder Apparaten te zien maar stond onder Clients (En dus niet als "slimme" switch) na updaten van de controller werd deze wel goed herkend!
Klopt - dit is een functie die er sinds een paar weken in zit:
Omada accepteert nu ook niet-Omada, managed TP-link switches.
Met die kanttekening dat niet alle Omada-functies beschikbaar zijn.
De precieze verschillen weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 00:33:
Hebben meer gebruikers van de ER706W router last van dat de dhcp server geen adressen meer uit geeft.
Vanavond weer ondervonden dat de HomeWizard apparatuur geen verbinding had. (Ongeveer 30 stuks via wifi)
Zelfs de eap650 outdoor geen verbinding meer.
Een reboot van de ER706W was de oplossing.
Wat is je subnet en dito masker? Is de scope groter dan het totaal aantal wifi apparaten?

Wat is de ingestelde DHCP lease tijd?

Ik ken de hardware van dit model router niet. Maar de V1 van de ER605 en ER7206 hadden dat probleem ook - oorzaak waarschijnlijk geheugen dat ergens "weglekt".

De enige manier om bij die twee modellen DHCP langer te laten lopen is internet polling uit zetten.
Dit is een functie die standaard aan staat - maar alleen nodig is als je een internet fall-back hebt.

De meest gebruikte workaround was om in Omada een dagelijkse reboot schedulen.

Een workaround met wat meer uitdaging: Pihole of Adguard Home inzetten als DHCP en DNS server.
Bijkomend voordeel is dat je in je thuisnetwerk minder advertenties krijgt te zien.
Ik heb voor de inzet van Pihole gekozen - Adguard is gebruikersvriendelijker. Maar ondersteund geen vlans.

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 27-10-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:10:
[...]

Wat is je subnet en dito masker? Is de scope groter dan het totaal aantal wifi apparaten?

Wat is de ingestelde DHCP lease tijd?

Ik ken de hardware van dit model router niet. Maar de V1 van de ER605 en ER7206 hadden dat probleem ook - oorzaak waarschijnlijk geheugen dat ergens "weglekt".

De enige manier om bij die twee modellen DHCP langer te laten lopen is internet polling uit zetten.
Dit is een functie die standaard aan staat - maar alleen nodig is als je een internet fall-back hebt.

De meest gebruikte workaround was om in Omada een dagelijkse reboot schedulen.

Een workaround met wat meer uitdaging: Pihole of Adguard Home inzetten als DHCP en DNS server.
Bijkomend voordeel is dat je in je thuisnetwerk minder advertenties krijgt te zien.
Ik heb voor de inzet van Pihole gekozen - Adguard is gebruikersvriendelijker. Maar ondersteund geen vlans.
Vreemd dat dit bij meerdere modellen speelt.
Ik heb juist voor Omada gekozen omdat ik dacht stabiel te zijn. (Zakelijk spul volgens Tp-link)
Ik heb er redelijk veel achter zitten en bewust voor deze router gekozen omdat die wifi heeft en centraal in huis hangt in de OVK waar ook 24p switch hangt en OC200.
Verder gebruik ik allemaal Omada switchen op 3 stuks na op de bovenverdieping.
Dat zijn Netgear switchen.

Op de Omada router heb ik dhcp server vanaf 120 lopen. (192.168.0.120)
Daaronder wat apparatuur vast ip en wat doormiddel van dhcp binding.
Dhcp time heb ik al op 24 uur ,2uur ,1uur en nu op 30 minuten gezet.
Ik heb gisteren wel een downgrade van de firmware gedaan om te kijken of dit helpt.

Wat betreft pi hole of dergelijke wil ik niet.
Dan kan ik ook mijn Synology als dhcp server in stellen.
Ik wil dit aan de router over laten en zoveel rekenkracht is daar niet voor nodig.

Wat betreft reclame filter gebruik ik Nextdns voor.

In ieder geval bedankt voor het mee denken.
En bedankt voor de tip van de nachtelijke reboot.
Ik kwam deze instelling al voor bij in de controller.
Maar naar mijn mening moet dit toch niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@peterbier - helaas... het blijft pro-sumer spul... :+

Als test zou je die Synology-DHCP/DNS functies eens kunnen activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Airw0lf schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:01:
[...]

Of het dan Android is... heb hier een stuk of 10 Google krengen in gebruik.
Deels met Android en deels met ChromeOS - alles zonder problemen.

Kan/wil je aangeven welke Android apparaten dat zijn? En welke Android-versie ze draaien?
Ja hoor geen probleem, een Samsung tab s6 lite uit 2022. Android versie 14 versie P613xxu6cxe9 . Dat is de laatste versie. Pixel 7 met Android 15 geïnstalleerd vorige week.
En een Samsung Galaxy Xcover 5 met Android 14 als ik het goed heb. Deze is van mijn vrouw. Alles bijgewerkt met de laatste updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:38:
@peterbier - helaas... het blijft pro-sumer spul... :+

Als test zou je die Synology-DHCP/DNS functies eens kunnen activeren.
Sorry maar ik vindt dit wel een rare opmerking.
Je hoort van een router te verwachten dat de dhcp server normaal werkt.
Ook al heb je een router van 20 euro.

Het blijft nu goed draaien en even in de gaten houden.
Belasting van cpu is gering 3% memory is 40%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Sorry maar ik vindt dit wel een rare opmerking.
Je hoort van een router te verwachten dat de dhcp server normaal werkt.
Ook al heb je een router van 20 euro.
Tja... maar het blijft software wat gemaakt is door mensen. En als daar een fout in is geslopen waardoor het gebruikte geheugen van een taak niet teruggegeven wordt aan het OS is er vroeg of laat te weinig geheugen. Waardoor er ook geen nieuwe taken/aanvragen meer gestart kunnen worden.

Met de inzet van een andere dhcp/dns server (bijvoorbeeld je Synology) kun je kijken of dit verbetering geeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 28-10-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TurboTon1973 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

Ja hoor geen probleem, een Samsung tab s6 lite uit 2022. Android versie 14 versie P613xxu6cxe9 . Dat is de laatste versie. Pixel 7 met Android 15 geïnstalleerd vorige week.
En een Samsung Galaxy Xcover 5 met Android 14 als ik het goed heb. Deze is van mijn vrouw. Alles bijgewerkt met de laatste updates.
Tis vergezocht - maar in het kader van niet geschoten is altijd mis...

Zet van die apparaten eens de thuis-wifi ssid('s) op unmetered (staat standaard op auto).
Tjekvraag: heb je bij die ssid('s) de functies wpa3, mlo, pmf en 802.11r echt "uit" gevinkt staan?

En ook: in een eerder bericht noemde je dat sommige apps problemen hebben.
Daarin kwam ook de passage "een slecht afgestelde pihole is ingebouwd" voorbij.
Wat bedoelde je hier mee? Je hebt toch niet dns poort 53 geblokkeerd?
Of erger nog - heb je het gebruik van de Google dns-en geblokkeerd?

[ Voor 29% gewijzigd door Airw0lf op 28-10-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:43:
[...]

Tja... maar het blijft software wat gemaakt is door mensen. En als daar een fout in is geslopen waardoor het gebruikte geheugen van een taak niet teruggegeven wordt aan het OS is er vroeg of laat te weinig geheugen. Waardoor er ook geen nieuwe taken/aanvragen meer gestart kunnen worden.

Met de inzet van een andere dhcp/dns server (bijvoorbeeld je Synology) kun je kijken of dit verbetering geeft.
Kan nergens zien dat er wat geheugen vol loopt.
Cpu belasting is vrijwel niks.
Ik heb juist voor Omada gekozen voor meerdere vlans dus ook meerdere dhcp servers.
Dat iets door de mens wordt gemaakt vindt ik nog een rare opmerking.
Geen idee hoe je hierbij komt maar als je een product koopt moet het volgens de spec. Werken.

Ik ben dan wel heel benieuwd naar jou hardware setup.
Hoe heb je hetzelf.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:43:
[...]

Ik heb juist voor Omada gekozen voor meerdere vlans dus ook meerdere dhcp servers.
Ik heb voor Omada gekozen vanwege de makkelijke manier van inrichten en prijs/prestatie.
Die vlan ondersteuning is op zich niets bijzonders en zit op elke managed switch - fabrikant en type speelt hier geen rol.

Inzake de passage "meerdere dhcp servers" (mijn 0,500 Euro): ik schat in dat je één dhcp server hebt (nl. je router) die meerdere vlans bedient? :+
Dat iets door de mens wordt gemaakt vindt ik nog een rare opmerking.
Geen idee hoe je hierbij komt maar als je een product koopt moet het volgens de spec. Werken.
Ja - eens - moet volgens specs werken.

Maar wie of wat verzint die specs?
En bouwt vervolgens de onderdelen (hard- en software!) die samen het product vormen?

Of verwacht je dat die dingen daar in China kant-en-klaar uit de lucht komen vallen? :+
Ik ben dan wel heel benieuwd naar jou hardware setup.
Hoe heb je hetzelf.?
Ik heb 7 EAP's, 10 switches en 2 routers verdeeld over twee netwerken.
Een productie netwerk en een test netwerk met in totaal 12 vlans.

Het productie netwerk is voor "normaal" gebruik.
Het test netwerk wordt o.a. gebruikt voor allerhande security testen; waaronder malware/ransomware analyses.

Het productie netwerk heeft een NAS en twee Proxmox servers - het test netwerk heeft van beide een.

Die Proxmox servers draaien een aantal VM's en LXC containers. Waarbinnen dan weer de nodige Docker containers actief zijn met o.a. Pihole en de Omada cotroller - ook weer een voor elk netwerk.

De Pihole containers doen hier dienst als dhcp en dns server voor alle vlans - op de routers staat dit uit.

De NAS-en zijn nu nog twee oude Synology-beestjes - maar worden binnenkort vervangen door OMV VM's - ook weer een voor elk netwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 30-10-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
Airw0lf schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:15:
[...]

Tis vergezocht - maar in het kader van niet geschoten is altijd mis...

Zet van die apparaten eens de thuis-wifi ssid('s) op unmetered (staat standaard op auto).
Tjekvraag: heb je bij die ssid('s) de functies wpa3, mlo, pmf en 802.11r echt "uit" gevinkt staan?

En ook: in een eerder bericht noemde je dat sommige apps problemen hebben.
Daarin kwam ook de passage "een slecht afgestelde pihole is ingebouwd" voorbij.
Wat bedoelde je hier mee? Je hebt toch niet dns poort 53 geblokkeerd?
Of erger nog - heb je het gebruik van de Google dns-en geblokkeerd?
Ik heb de thuis wifi ssid aangepast naar unmetered op mijn telefoon en tablet. Daar kan ik vanavond of morgen een update overgeven. Omdat na elke aanpassingen het eerst lijkt of het probleem is opgelost. Maar de volgende dag of soms een paar uur later blijkt het probleem nog steeds te bestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCPWt0r1burNNnY0fmgI5eW9EL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdNQ52cpOXsKhTLzgRcqHuCD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog niks geblokkeerd, voor nu heb ik alles zo uit de doos gehaald aangesloten en de standaard instellingen gehouden. Het enige wat ik gedaan heb is mijn SSID's aangemaakt. En later diverse aanpassingen gedaan naar aanleiding van de tips die ik hier heb gekregen.

Mijn idee is altijd eerst zorgen dat het werkt vanuit de fabrieksinstellingen en daarna één voor één dingen aanpassen. In de toekomst wil ik bv aparte vlans gaan aanmaken voor bv gastnetwerk en iot.

Wat ik bedoel met mijn opmerking over pihole is het volgende. Ik gebruik Firefox bv als browser op mijn pc en ik heb o.a. Ublock origin geïnstalleerd. Zeker de laatste paar maanden werken bepaalde websites niet goed. Als ik dan Ublock uitschakel dan laadt de pagina wel gewoon.

Ik heb geen pihole oid in gebruik, staat wel in in de planning. Ik heb alles standaard staan. Zelf heb ik bv geen poorten geblokkeerd.

Het lijkt wel of de KPN box bepaalde poorten blokkeert van AP. Of TP-link een pi-hole achtige oplossing heeft. Iets zorgt ervoor dat ik bij bepaalde apps de melding krijg dat ik geen internet verbinding heb.

Het volgend is vermoedens van hoe ik denk hoe iets werkt. Het kan zijn dat ik bv bepaalde termen door elkaar haal. Maar ik probeer logisch te denken. De apps die problemen geven zijn "bijzondere apps" in de zin van beveiliging of veel willen tracken (denk ik) c/q vaak vragen om opnieuw de cookies te bevestigen. Ik heb standaard alles op niet volgen staan.

Apps zonder problemen zijn apps die hier niet steeds of nooit om vragen.
bv Firefox, Facebook en bijbehorend

Apps die veel problemen geven zijn AD, die weigert bv in te loggen en daar krijg ik de melding geen internet verbinding. NU.nl beide van DPG.

De rabobank en DIGID weigeren ook, met de melding dat ik geen internet verbinding heb.
De NOS app, laad soms vertraagd foto's in maar ik kan wel de artikelen lezen. En dan komt heel erg vertraagd zeg paar minuten de foto's binnen.

Bij alle probleem apps gelden een keer verbinding maken met de wifi van de KPN box opnieuw verbinding maken met één van de SSIDS op de EAP653-UR en alle apps werken weer normaal. Voor de sessie/dag. De volgende dag/ochtend weer problemen.

Er is één ding wat mij bevreemd de SG2008P krijgt geen ipv6 adres uitgedeeld de EAP 653 wel.
Beide hebben dezelfde instelling IPv6 inschakelen en bij Modus Dynamisch OP (SLAAC/DHCPv6
En bv de telefoon krijgt ook gewoon een ipv6 adres. Ook bv de windows 10 computer die op de switch is aangesloten ontvangt deze.

In de KPN-Box heb ik als DNS-servers ingesteld; 1.1.1.1 en 1.0.0.1
Op zowel de switch als de EAP653 staat Dynamisch DNS ophalen

Ik heb nu gelezen dat bij diverse mensen het probleem opgelost was of geen problemen ervaren met wifi als ze de KPN box vervangen door bv een TP-link router of bv Opensense. Ik had dat eigenlijk ergens begin van het volgend jaar willen doen. Als een leuk winterproject. Maar ik denk dat ik dat over een paar weken doe. Rustig kijken wat ik precies wil aan functies en welke TP-link daar aan voldoet. Maar daar kom ik wel terug voor advies om te kijken of ik de juiste keuze maak. :)

[ Voor 0% gewijzigd door TurboTon1973 op 30-10-2024 11:07 . Reden: toevoegen naar unmetered op mijn telefoon en tablet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TurboTon1973 - dank je voor de uitgebreide en heldere probleemomschrijving.

Heb je voor mij screenshots van de netwerk instellingen voor vlan-1?
Dat is normaliter het management vlan.

Waarschijnlijk al eerder gevraagd - maar welk model en versie controller gebruik je op dit moment?
De laatste versie is 5.14.32.2 - maar dit is voor Linux.

Het is op dit moment beter om IPv6 van Omada overal uit te zetten omdat de mate van ondersteuning niet gelijk is voor alle Omada apparaten.

Tot slot:
Mijn ervaring met alle DPG sites en apps is dat ze alles willen tracken.
Weiger je dat dan werken ze niet of niet goed.

Ik heb Pihole wel actief voor deze sites en ze blijven werken en zonder ads.
Alleen de DPG-advertenties die via de eigen webserver lopen komen nog door.
Maar nogmaals - je moet wel alle trackers/cookies accepteren.

[ Voor 48% gewijzigd door Airw0lf op 30-10-2024 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 08:32
Het is op dit moment beter om IPv6 van Omada overal uit te zetten omdat de mate van ondersteuning niet gelijk is voor alle Omada apparaten.
Het eeuwige advies om IPv6 uit zetten is anno 2024 toch niet te geloven. Ik heb ook omada apparatuur uitstaan, en daar wekt IPv6 gewoon op. En dat zou ook zo moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
valkenier schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Het eeuwige advies om IPv6 uit zetten is anno 2024 toch niet te geloven. Ik heb ook omada apparatuur uitstaan, en daar wekt IPv6 gewoon op. En dat zou ook zo moeten zijn.
Ja - eens. Alleen zit er pas een klein jaar een werkende IPv6 implementatie in.
Maar nog steeds niet voor alle Omada apparaten op een functioneel gelijkwaardig nivo.

Zo heb ik in mijn EAP's wel IPv6 connectivity - alleen werken de ACL rules niet. :?
Dan zet ik liever alles uit... :X

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 30-10-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
@Airw0lf

Ik gebruik de docker controller van mbentley op mijn synology DS920+ in de container manager. Deze heb ik vandaag bijgewerkt na de laatste versie. Controller versie 5.14.32.2 stabiel

Voor nu heb ik IPv6 uitgeschakeld in het modem en overal in het thuisnetwerk. Ik heb nog wel een extern IPv6 adres.

Dat van Vlan1 verbaasd mij ook. ik kan vlan1 niet uitschakelen bij de SSID dan krijg ik de volgende melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1G8k8x82zwCPOYMGXAWeD9tI7Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PYyYHcuY8YPCUM6X0ltztuoh.jpg?f=user_large

Bij site instellingen bekabelde netwerken als ik op bewerken klik zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E3jqJPthXntKdv6i2bnsZU6qAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dnjmd9KuWn83NJFzX5x16Xt.jpg?f=fotoalbum_large

Ook als staat hier bij Vlan1 een gateway subnet aangegeven dat word niet gebruikt. Als ik bij mijn telefoon kijk bij netwerkgegevens dan staat er een ip adres in de reeks die de DHCP van KPN uitdeelt. 192.168.2..

Ik heb zojuist de gevonden Vlan1 verwijdert meer per ongeluk omdat ik wilde kijken wat voor melding ik kreeg. Dit omdat ik nergens Vlan1 kon uitschakelen. Geen idee als dat een goed idee was. Dat gaan we nu bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Airw0lf

Geen geheugen wat vol loopt hier.
Het probleem lijkt opgelost.👏
Nog wat aanpassingen gedaan.
Vpn tunnel ook ingesteld op de Omada router net als ddns. (Via OC200 controller)
Werkt allemaal top.
Dat naar jaren gebruik van een Netgear r9000 router nu Tp-link Omada router.

Ik gebruik ook een tal 9 stuks eap,s waaronder de wall,s.
De simpele rede die zijn poe gevoed en hebben een switch aan board met een poe out poort.
Een daar van hangt in de hvk om de p1 meter en water meter van HomeWizard van 2.4GHz wifi kan voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5lZKfpl37_622T0-HcWRjRYHdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8ydnn2nQ47T7nzz9vlgjj6I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@peterbier - mooi dat het uiteindelijk gelukt is.

Welke aanpassingen heb je gedaan? Behalve de vpn en ddns?

Misschien helpt dat ook anderen. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Airw0lf op 31-10-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TurboTon1973 - het zou me verbazen als dit vlan nu echt weg is... :?

Als vlan-1 echt weg is en de Omada apparaten hebben geen IP adres in een ander vlan, dan verwacht ik dat die nu allemaal onbereikbaar zijn... :X

[ Voor 17% gewijzigd door Airw0lf op 31-10-2024 07:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 06:42:
@peterbier - mooi dat het uiteindelijk gelukt is.

Welke aanpassingen heb je gedaan? Behalve de vpn en ddns?

Misschien helpt dat ook anderen. :)
De Netgear xxxE switchen heb ik vervangen voor zonder E (domme) switchen.
Dhcp server op half uur.
Ik had al een paar eap,s vast ip gegeven 192.168.0.40~50
Het gast wifi heb ik nu in de eigen gast vlan gezet. (Dhcp server in deze vlan standaard (2 uur) gelaten.
192.168.0.x vlan1 netwerk admin
192.168.10.x vlan10 netwerk extra
192.168.20.x vlan20 netwerk gasten
192.168.30.x vlan30 netwerk IoT

Alle Omada spullen krijgen allemaal nog een vast ip adres op het apparaat zelf beneden de dhcp server range.

Kijken of het de komende tijd goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

De Netgear xxxE switchen heb ik vervangen voor zonder E (domme) switchen.
Dhcp server op half uur.
Ik had al een paar eap,s vast ip gegeven 192.168.0.40~50
Het gast wifi heb ik nu in de eigen gast vlan gezet. (Dhcp server in deze vlan standaard (2 uur) gelaten.
192.168.0.x vlan1 netwerk admin
192.168.10.x vlan10 netwerk extra
192.168.20.x vlan20 netwerk gasten
192.168.30.x vlan30 netwerk IoT

Alle Omada spullen krijgen allemaal nog een vast ip adres op het apparaat zelf beneden de dhcp server range.

Kijken of het de komende tijd goed gaat.
En je weet dat een domme switch niet om kan gaan met vlans?
Anders dan dat alle poorten van een domme switch in maximaal één vlan kunnen zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

En je weet dat een domme switch niet om kan gaan met vlans?
Anders dan dat alle poorten van een domme switch in maximaal één vlan kunnen zitten?
Ja zeker weet ik dat.
Het is een tijdelijke oplossing. (Op de bovenverdieping)
De SG2428LP is mijn hoofd knooppunt.
Hier zit ook direct de ER706W EAP,s en OC200 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Airw0lf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 06:57:
@TurboTon1973 - het zou me verbazen als dit vlan nu echt weg is... :?

Als vlan-1 echt weg is en de Omada apparaten hebben geen IP adres in een ander vlan, dan verwacht ik dat die nu allemaal onbereikbaar zijn... :X
De Vlan-1 is opnieuw aangemaakt met dezelfde instellingen als van de foto die ik gisteren geplaatst heb.

Verder lijkt het alsof mijn problemen hetzelfde blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TurboTon1973 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

De Vlan-1 is opnieuw aangemaakt met dezelfde instellingen als van de foto die ik gisteren geplaatst heb.

Verder lijkt het alsof mijn problemen hetzelfde blijven.
Ok - als je gebruik maakt van het .2.0/24 subnet van de KPN-Box, dan zou je hier bij gateway een vrij IP adres moeten invullen uit dat subnet. En daarnaast de Omada DHCP en DNS functies uitschakelen. In jouw geval worden deze taken ingevuld door de KPN-Box (aanname!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhann81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 22:12
Hoi allemaal, long time lurker, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb nu een week een TP-Link ER7206 (V2) en diverse TP-Link AP, ik maak gebruik van de cloud based controller (cloud essentials v1.1.0).

WAN komt binnen via een 5g outdoor modem in IP passthough mode (dynamic IP) - werkt allemaal prima en erg snel. Internet en netwerk functionaliteiten werken in het algemeen goed.

Ik kom er alleen niet achter hoe / waar ik DHCP adress reservation kan toepassen op client niveau |:( . Ik wil graag een deel van mijn devices van een vast IP adres voorzien (port forwarding NAS & bewakingscameras).

DHCP staat aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyeqDyszX8CAAWwHIDVJo0OZF3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5U84JayH4nHXbG5l9IJtlbG.jpg?f=fotoalbum_large

In het client config menu zie ik deze optie niet staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeXu7HP9jvBIiaPaDhj4SHb9QeU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6FH3pC6Gblfnzis27Nt5IzLa.jpg?f=user_large

Kan iemand mij in de richting wijzen waar ik IP adressen per client kan reserveren? Of heb ik hier een hardware controller voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jhann81 - probeer eens het volgende:
Klik eens op het tandwieltje linksonder en dan op "Services"?
Wat krijg je dan te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhann81
Dank voor je reactie @Airw0lf, ik heb geen services in mijn settingsmenu. Enig idee waar ik die kan instellen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT6U8HnArLxS8rzOSp41dYooTlE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ynBCcUrKwix13lvhvao60g29.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jhann81 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:47:
Dank voor je reactie @Airw0lf, ik heb geen services in mijn settingsmenu. Enig idee waar ik die kan instellen?[Afbeelding]
Geen idee - ik weet niet beter als dat die optie er altijd is (zie afbeelding).
Maar ik werk altijd met een lokale controller (hardware of Docker) die ook via de Omada cloud te gebruiken is => geen ervaring met de cloud-only controller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J62gIsjCpdsWEBZlacSSw3hnCbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PwCfXU7efXZ4iiFwwcvKn5Kt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Airw0lf op 31-10-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhann81
Thanks @Airw0lf , ik zie bij jou functionaliteiten staan die ik met mijn "cloud essentials" niet heb. Ik ga maar een OC200 kopen om meer te kunnen tweaken.

Mocht dat niet werken val ik terug op lokale modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Jhann81 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:23:
Hoi allemaal, long time lurker, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb nu een week een TP-Link ER7206 (V2) en diverse TP-Link AP, ik maak gebruik van de cloud based controller (cloud essentials v1.1.0).

WAN komt binnen via een 5g outdoor modem in IP passthough mode (dynamic IP) - werkt allemaal prima en erg snel. Internet en netwerk functionaliteiten werken in het algemeen goed.

Ik kom er alleen niet achter hoe / waar ik DHCP adress reservation kan toepassen op client niveau |:( . Ik wil graag een deel van mijn devices van een vast IP adres voorzien (port forwarding NAS & bewakingscameras).

DHCP staat aan:
[Afbeelding]

In het client config menu zie ik deze optie niet staan.
[Afbeelding]

Kan iemand mij in de richting wijzen waar ik IP adressen per client kan reserveren? Of heb ik hier een hardware controller voor nodig?
Heb je wel je "site" organisatie opgeroepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaTpxxkKVWRLF_zMfQt7Wn7kHz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHzxtxNKWTbthW9NWaCBoFwC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhann81
@peterbier jazeker, organisatie staat goed (kan er maar 1 zijn, of global). Vanaf VPN loopt het bij mij anders nl: Wiregaurd VPN, Profiles, Portal. Authentication, Services en CPU Configuration staan er bij mij niet. Welke cloud versie draai jij? (ik heb cloud essentials 1.1.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Jhann81 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:02:
@peterbier jazeker, organisatie staat goed (kan er maar 1 zijn, of global). Vanaf VPN loopt het bij mij anders nl: Wiregaurd VPN, Profiles, Portal. Authentication, Services en CPU Configuration staan er bij mij niet. Welke cloud versie draai jij? (ik heb cloud essentials 1.1.0).
Ik gebruik het OC200 kastje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 19:47
Airw0lf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:51:
[...]

Geen idee - ik weet niet beter als dat die optie er altijd is (zie afbeelding).
Maar ik werk altijd met een lokale controller (hardware of Docker) die ook via de Omada cloud te gebruiken is => geen ervaring met de cloud-only controller.

[Afbeelding]
grinnik @ MER/SER :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jhann81
Voor de compleetheid / mochten anderen hier ook tegenaan lopen, met een OC200 controller die mijn ER7206 aanstuurt kan ik wel DHCP Adress Reservation toepassen in de Omada omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Airw0lf

Vraagje
Ik wil dat een TV een vaste bandbreedte krijgt.
De TV in de woonkamer moet een bandbreedte hebben van 6mbit. (Odido TV app)
Bij speedtest wil het TV beeld wel eens stoppen.
Hoe kan ik deze TV voorrang geven.?
Ik heb al gekeken onder QoS maar kom nog niet verder.

TV zit op een ethernet poort op de SG2428LP switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@peterbier - ik denk dat in jou geval een aanpak via "Transmission" en "Bandwidth control" handiger is.
Hier kun je aangeven hoeveel bandbreedte elk apparaat of groep van apparaten maximaal mag gebruiken.

De aanpak is dan alsvolgt:
Stel je internet asl. is 1000mbit. En je wil één apparaat minimaal 10mbit geven.
Dan zet je alle apparaten behalve dat ene apparaat in één IP group.
En stel je het via bandwidth control zo in dat die groep van apparaten samen maximaal 800mbit mogen gebruiken. Hierdoor hou je altijd minimaal 10mbit over voor dat ene apparaat.

Waarom die 10 en 800mbit?

Je krijgt bij 1000mbit Internet nooit echt 1000mbit - maar iets tussen de 920 en 960mbit.
Daarnaast deel je de capaciteit van je ISP router waar jouw verbinding op zit met minimaal 10 andere aansluitingen.
Mijn inschatting is dat met deze aanpak de kans het grootst is dat dat ene apparaat die 10mbit ook echt krijgt.

Als je een Internet aansluiting hebt met een andere capaciteit kunnen deze getallen en instellingen anders zijn.

Tot slot:
Weet dat hiermee je speedtest niet meer klopt... :X :+

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 02-11-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Airw0lf
Bedankt
Maar dat wist ik al maar ik wil niet mijn hele netwerk beperken.
Het gaat in dit geval om een TV toestel wat prioriteit heeft.
Dat deze TV altijd 6Mbit voorrang heeft.
Ik haal zo,n 950Mbit met een speedtest.
Kan ik alles op 940 zetten maar dat wil ik juist niet.
Ik ga er eens naar kijken of ik wat met ip telefoon instelling kan.
Volgens mij moet het wel kunnen dat apparatuur voorrang kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@peterbier - kan ook - maar is beperkt tot je lokale LAN.

Tis te zeggen... bij mijn weten doet een ISP op consumenten en MKB aansluitingen niks met QoS/DSCP instellingen.

Bovendien heeft je voorkeursaanpak een hoog potato/potato gehalte.
Immers, het prioriteren van TV-verkeer resulteert erin dat de rest van het netwerk het met minder moet doen (beetje afhankelijk van de instellingsmogelijkheden).

Waarbij ik ook nog eens aanneem dat je niet elke X-minuten een speedtest uitvoert.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 02-11-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Wat een onstabiel spul is het was ik er maar nooit aan begonnen.
Gisteren kwam ik er achter dat 3 apparaten die een dhcp reservering hadden een ander ip adres hadden gekregen.
Er staan ook apparatuur in de dhcp lijst met een heel ander ip dan de reeks.
Zelfs staat er 255.255.255.255 tussen.
Wat heel vaag is.
Draait een week goed en dan is het weer mis.
Naar mijn weten heb ik het goed staan.
Ik heb er nog geen regels aan gemaakt en gebruik eigenlijk alleen nog maar de admin voor alles 192.168.0.x vlan1.
Veel apparaten hebben geen internet meer.
Ik weet het nu even niet meer.

In de 30 jaar dat ik al veel routers heb versleten van dure tot goedkope heb ik dit nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-06 18:16
peterbier schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:04:
Wat een onstabiel spul is het was ik er maar nooit aan begonnen.
Gisteren kwam ik er achter dat 3 apparaten die een dhcp reservering hadden een ander ip adres hadden gekregen.
Wat heel vaag is.
Ik heb er nog geen regels aan gemaakt en gebruik eigenlijk alleen nog maar de admin voor alles 192.168.0.x vlan1.

In de 30 jaar dat ik al veel routers heb versleten van dure tot goedkope heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Ik draai al jaren de Omada controllers met EAP245 (eerst V1, nu V3 en V4) en kan mij niet vinden in het bovenstaande.
Mijn IP adressen worden via DHCP leases (static en dynmaic) per VLAN (12 stuks) uitgedeeld door mijn router, wellicht dat hier een verschil in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 22-06 13:24
@peterbier ik vind ook van alles van de functionaliteit van Omada (of het gebrek er van) maar over stabiliteit heb ik geen klachten. Waar ik aan moet denken als ik je relaas lees is dat je meer dan 1 DHCP servers hebt en/of reserveringen voor je fixed IP's handmatig hebt gedaan en die niet gereserveerd hebt in je DHCP server. Het kan normaliter niet zo zijn dat je eigen DHCP server verschillende reeksen uitdeelt binnen het zelfde Vlan, wat er dus ook op kan duiden dat je VLAN's met elkaar verbonden zijn en IP's uit elkaars vlan krijgen (onwaarschijnlijk, maar ik denk hardop).

Tenslotte is een subnetmask die je deelt is een subnet van 1 IP: wellicht heeft deze client geen toegang tot je DHCP server en zichzelf dit IP maar gegeven - al is het vreemd voor een autoconfig IP/subnet.

Dus ik twijfel of je opmerking over dat het goed staat klopt, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn (zoals kabelbreuk tussen switches ofzo, al verklaart dat niet per se vreemde uit-reeks IP-toewijzingen).

Voor het storingzoeken en deductie van opties hebben we wel echt heel veel meer info nodig om je te kunnen helpen - in beginsel vraag ik mij af waar je die DHCP reserveringen ziet.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
NiGeLaToR schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:14:
@peterbier ik vind ook van alles van de functionaliteit van Omada (of het gebrek er van) maar over stabiliteit heb ik geen klachten. Waar ik aan moet denken als ik je relaas lees is dat je meer dan 1 DHCP servers hebt en/of reserveringen voor je fixed IP's handmatig hebt gedaan en die niet gereserveerd hebt in je DHCP server. Het kan normaliter niet zo zijn dat je eigen DHCP server verschillende reeksen uitdeelt binnen het zelfde Vlan, wat er dus ook op kan duiden dat je VLAN's met elkaar verbonden zijn en IP's uit elkaars vlan krijgen (onwaarschijnlijk, maar ik denk hardop).

Tenslotte is een subnetmask die je deelt is een subnet van 1 IP: wellicht heeft deze client geen toegang tot je DHCP server en zichzelf dit IP maar gegeven - al is het vreemd voor een autoconfig IP/subnet.

Dus ik twijfel of je opmerking over dat het goed staat klopt, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn (zoals kabelbreuk tussen switches ofzo, al verklaart dat niet per se vreemde uit-reeks IP-toewijzingen).

Voor het storingzoeken en deductie van opties hebben we wel echt heel veel meer info nodig om je te kunnen helpen - in beginsel vraag ik mij af waar je die DHCP reserveringen ziet.
Onder instellingen < services < dhcp-resevering.
Ik heb de dhcp server vanaf 120 lopen.
192.168.0.x daar onder apparatuur vast in apparatuur zelf en wat dhcp resevering.
In de dhcp van de server uit deelt 192.168.0.120 tot 192.168.0.254 heb ik ook wat reserveringen.
Deze wil ik nog onder de dhcp server hebben.
Draai eigenlijk alleen nog op vlan1 admin vlan.
Daar zit alles op.
Behalve gasten dat is vlan20 met dhcp server 192.168.20.x

Kom er nu achter dat de laserprinter een vast ip heeft gekregen naar dat de software op een laptop geïnstalleerd is.
Deze printer had een dhcp reservering.
Inmiddels gefixt.
Naar een reboot van de ER706W en SG2428LP werkt het weer.
Ik moet toegeven dat ik het een en ander nog moet orderen en nakijken.

Wat me ook opvalt ik heb voor een apparaat een dhcp reservering (nikobus ip to com)
Deze is via een netwerk kabel aangesloten op de switch.
Zie ik in een keer een HomeWizard stekker op dit ip adres staan. Vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@peterbier klinkt alsof je de oorzaken te pakken hebt, shit happens man. Herken de frustratie, zeker als je gewoon 's wilt dat het werkt en je komt van die maffe dingen tegen.

Hoop dat het nu langer dan een week 'gewoon' gaat werken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:04:
Wat heel vaag is.
Een sterke aanwijzing voor een tweede DHCP server... :?
Een sterke aanwijzing voor kabelproblemen en/of ethernet lussen... :?
Ik heb zo mijn twijfels... :+
Wat bedoeld je met "geen regels" - geen ACL?
Ik maak een jaar of 5 gebruik van Omada - wel eens wat problemen gehad met wifi.
Maar met de huidige instellingen 2-plus jaar rock-solid.

Er zijn wel wat dingetjes die handiger kunnen en zo.
En ik zou het ook niet direct durven te positioneren als een "Enterprise"-grade HA oplossing.
Maar een paar honderd clients veilig toegang geven tot internet moet prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:45:
[...]

Een sterke aanwijzing voor een tweede DHCP server... :?

[...]

Een sterke aanwijzing voor kabelproblemen en/of ethernet lussen... :?

[...]

Ik heb zo mijn twijfels... :+

[...]

Wat bedoeld je met "geen regels" - geen ACL?

[...]

Ik maak een jaar of 5 gebruik van Omada - wel eens wat problemen gehad met wifi.
Maar met de huidige instellingen 2-plus jaar rock-solid.

Er zijn wel wat dingetjes die handiger kunnen en zo.
En ik zou het ook niet direct durven te positioneren als een "Enterprise"-grade HA oplossing.
Maar een paar honderd clients veilig toegang geven tot internet moet prima kunnen.
Gebruik alleen de ER706W als router.
Spanning three heb ik aan.
Zover naar mijn weten heb ik geen lus.

Ik heb nog geen regels gemaakt
Gebruik gewoon een reeks voor alles.
Wan poort van de ER706W is voor internet en de LAN poort gaat naar de switch waar alles achter zit.

Eap,s vast ip op eap,s zelf 192.168.0.40~50
Kijk er van het weekend nog een keer naar.
Denk dat ik alle dhcp reservering onder de reekt van de dhcp server zet en niet in die reeks.

[ Voor 8% gewijzigd door peterbier op 08-11-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ik moet ook zeggen dat vpn en ddns goed werkt op de ER706W.
Alleen de dhcp server is een dingetje.
Misschien wel een apparaat in het netwerk die dit veroorzaakt.

Nu pakt de nikobus ook netjes het dhcp reservering ip 240.
Waarom deze op 238 kwam is mij een raadsel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DbWGIM8CBwKOTUgdxTs51RK6SM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmGQDE82PMct9UhTGBzuxnnx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door peterbier op 08-11-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
En nu weer dit.
Ik hoop toch dat iemand die echt verstand van een Tp-link Omada setup (met de ER706W) mij kan vertellen hoe het zit.
Ik heb echt werkelijk in 30 jaar bij welke router dan ook dat deze dezelfde ip adres uit deelt voor 2 apparaten nog nooit meegemaakt.

Of dit een probleem van de ER706W is.?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrvxNxkhpFuWtx6zu4IfJkgmvbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjwwnzcN1HJiwaFGVgrnGyop.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:15:
En nu weer dit.
Ik hoop toch dat iemand die echt verstand van een Tp-link Omada setup (met de ER706W) mij kan vertellen hoe het zit.
Ik begrijp je ergernis en frustratie. Maar zolang je blijft hangen in "ik heb alles goed staan want 30 jaar ervaring"... en nu dan dit soort opmerkingen... :?
Tja... zou kunnen - geen idee eigenlijk... op een eerder moment heb ik wat vragen gesteld en suggesties gedaan om erachter te komen of dit het geval is. Die heb je allemaal van tafel geveegd met "raar" en "vreemd"... :?

Kortom - mij zul je niet meer horen! :X
Immers - ik ben gediskwalificeerd vanwege het gebrek aan 30 jaar router ervaring. Bovendien heb ik er geen verstand van vanwege meerdere goedwerkende, stabiele Omada omgevingen met 10-plus vlans... :+

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 09-11-2024 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 09:57
Zitten je vaste IP adressen in de dhcp scope? En hoe zit het met je reservations? Kun je die info eens delen of uitsluiten dat die overlappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaittamW
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-06 09:18
En nu weer dit.
Ik heb echt werkelijk in 30 jaar bij welke router dan ook dat deze dezelfde ip adres uit deelt voor 2 apparaten nog nooit meegemaakt.

[Afbeelding]
Onlangs heb ik een firmware update gehad van mijn ER707-M2 en kort daarop een update van Omada. Bij mij was de DHCP-server opeens van de leg voor al mijn vlans. Hij weigerde opeens aanvragen voor IP-adressen (request rejected) waardoor na een tijdje al mijn apparaten zonder IP-adres zaten. Na wat googelen kwam ik op basis van 'request rejected' tegen dat er sprake kon zijn van een tweede DHCP-server. Dit is bij mij niet het geval. Wireshark leerde me dat de range van adressen op zou zijn (foutmelding die terug werd gegeven), wat met zo'n 30 apparaten en een range van 200+ met maar enkele reserveringen moeilijk gaat. Na een reboot van de router ging het een (halve) dag goed, daarna hetzelfde probleem. Dezelfde firmware handmatig via Omada opnieuw installeren op de router loste het probleem op.

Nu speelt er bij jou iets anders qua DHCP, maar misschien helpt het als de oorzaak niet in de configuratie zelf zit. Heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
SaittamW schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:23:
[...]

Onlangs heb ik een firmware update gehad van mijn ER707-M2 en kort daarop een update van Omada. Bij mij was de DHCP-server opeens van de leg voor al mijn vlans. Hij weigerde opeens aanvragen voor IP-adressen (request rejected) waardoor na een tijdje al mijn apparaten zonder IP-adres zaten. Na wat googelen kwam ik op basis van 'request rejected' tegen dat er sprake kon zijn van een tweede DHCP-server. Dit is bij mij niet het geval. Wireshark leerde me dat de range van adressen op zou zijn (foutmelding die terug werd gegeven), wat met zo'n 30 apparaten en een range van 200+ met maar enkele reserveringen moeilijk gaat. Na een reboot van de router ging het een (halve) dag goed, daarna hetzelfde probleem. Dezelfde firmware handmatig via Omada opnieuw installeren op de router loste het probleem op.

Nu speelt er bij jou iets anders qua DHCP, maar misschien helpt het als de oorzaak niet in de configuratie zelf zit. Heb je dat al geprobeerd?
Dank je i.d.d. geen ip adressen meer voor apparaten.
Vannacht weer een downgrade van de firmware gedaan en lijkt goed te werken.
Omdat het om een redelijk simpel netwerk gaat hier lijkt mij de Omada niet stabiel en geen zekerheid te bieden.
Denk dat ik maar voor een ander setup ga.
Bijvoorbeeld Unifi of fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Airw0lf
Met respect hoor ik bedoel dit algemeen in dit topic omdat dit topic over Tp-link Omada gaat. (En misschien weet iemand anders de oplossing)
Maar de opmerking van U eerder in dit topic dat ik maar een andere dhcp server moet proberen vindt ik onzin.
99% van de mensen kopen of huren van de provider een router die een dhcp server heeft en goed werkt.
En dan een reactie dat het door mensen is geprogrammeerd.
Zo,n Tp-link Omada doos hoort gewoon zijn ip adressen netjes uit te delen (dhcp server)
Ik vertik het om mijn Synology nas dat te laten doen.
Mijn ER706W hoort gewoon goed te werken.
Dat doet hij nu maaaar ja voor hoe lang.
Trouwens mijn Fritzbox 5590 die als glasvezel modem en dect station werkt heeft nergens last van.
Die draait net zolang tot er een nieuwe Fritz os uit (handmatig update) is of er stroom storing is.
DMZ gaat door naar de ER706W.
TV van Odido zit bij het internet vlan.
Alles zit achter de ER706W behalve huistelefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SaittamW
peterbier schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:45:
@Airw0lf
Met respect hoor ik bedoel dit algemeen in dit topic omdat dit topic over Tp-link Omada gaat. (En misschien weet iemand anders de oplossing)
Maar de opmerking van U eerder in dit topic dat ik maar een andere dhcp server moet proberen vindt ik onzin.
99% van de mensen kopen of huren van de provider een router die een dhcp server heeft en goed werkt.
Zo,n Tp-link Omada doos hoort gewoon zijn ip adressen netjes uit te delen (dhcp server)
Trouwens mijn Fritzbox 5590 die als glasvezel modem en dect station werkt heeft nergens last van.
Die draait net zolang tot er een nieuwe Fritz os uit (handmatig update) is of er stroom storing is.
Eens. Een router moet gewoon netjes IP-adressen kunnen uitdelen. Zo'n 2 jaar gebruik ik nu TP-link apparatuur i.c.m. Omada. Het werkt allemaal prima en stabiel. Ook als hij maanden aanstaat zonder reboot. Op het probleem dat de firmware update van de router kennelijk niet helemaal goed is gegaan en een probleempje met IP-adressen ontstond na heb ik geen problemen gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
SaittamW schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:56:
[...]

Eens. Een router moet gewoon netjes IP-adressen kunnen uitdelen. Zo'n 2 jaar gebruik ik nu TP-link apparatuur i.c.m. Omada. Het werkt allemaal prima en stabiel. Ook als hij maanden aanstaat zonder reboot. Op het probleem dat de firmware update van de router kennelijk niet helemaal goed is gegaan en een probleempje met IP-adressen ontstond na heb ik geen problemen gehad :)
Vraagje hoeveel heb je dhcp lease time staan.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:56
peterbier schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:45:
@Airw0lf
Ik denk dat er toch echt iets verkeerds is ingesteld in het netwerk.

Heb zelf 2 netwerken met omada draaien.
1 thuis en 1 “event” netwerk die ik gebruik op sport events met switches, dhcp, fixed ip-adressen over meerdere verdiepingen inclusief live streaming en dat draait allemaal als een zonnetje, nooit 1 probleem gehad.

Heb je wel eens een tijdje zonder je fritzbox gedraaid, doet je fritzbox stiekem toch op-adressen uitdelen?

Staat de fritzbox op een wanport of lanport?
Staat je dhcp uit op je fritzbox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaittamW
peterbier schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:01:
[...]

Vraagje hoeveel heb je dhcp lease time staan.?
Lease time staat bij mij op 120 minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
En nu weer dit.

[Afbeelding]
Hoe kom je erbij dat de omada router beide IP’s heeft uitgedeeld? Als je zelf allemaal random adressen uit deelt zie je dit ook omdat het mooi managed is: wat je nu moet doen is in de config van die devices in de switch kijken hoe ze aan hun IP komen en hoe lang hun lease is. Want ik ben met je eens dat dit niet hoort en in principe ook niet gebeurt, je liet alleen gister al zien dat je zelf niet alle config netjes, consistent en strak hebt staan en dus voor we tplink de schuld geven zul je alles moeten uitsluiten.

Ik zat gister te kijken of ik een lijst kon krijgen van de dhcp server met uitgedeelde ip’s en leases en ip’s in m’n netwerk per vlan, switch en poort maar eigenlijk heb ik dat nog niet gevonden. Lease van 120m is kort, als je een keer je router een tijdje kwijt bent valt je lan binnen 120 min uit elkaar. Kort is alleen zinvol als je vaak wijzigingen nodig hebt en devices vragen doorgaans zelf na een reconnect toch een nieuw IP aan.

Vwbt je lease:
DHCP Lease Duration Tips

A DHCP lease is the time period a DHCP server assigns an IP address to a client. The default DHCP lease time for DHCP scopes is 8 days.

Tip#1 increase lease time for fixed devices

For small networks, you can leave the lease time to the default setting of 8 hours.

For large networks, consider changing the DHCP scopes for fixed devices (workstations) to 16 days. This can reduce DHCP related network traffic. Workstations don’t move very often so they don’t need to go through the whole DHCP dance as often to obtain an IP address.

Tip#2 reduce the lease time for guest/mobile devices

If you provide guest wifi these DHCP scopes can become exhausted of available IPs very quickly. These devices most likely just need temporary access such as a few hours. For these scopes consider adjusting the DHCP lease time to 1 hour. If the device is still active it will renew but if the device disconnected it will free up an IP address. This should help with available IPs on your guest scopes.

This can also be the case with mobile devices, this one can be tricky though with more and more users having laptops. The default of 8 days may be sufficient but if you know of mobile devices that move around a lot you may consider reducing the lease time.
Verder: vermijd hard assigned ip’s maar gebruik reservations.

Dus, wat tips en hoop wat meer info over de clients met hetzelfde IP, qua dhcp settings & vlan op de aangesloten poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Setup ER706W naar SG2428LP.
Mijn oude Med8er mediaplayer.
Dhcp reservering (dhcp binding) wou niet.
Dan maar hetzelfde ip gelaten.
NFS van de map fims (Synology) toegewezen aan het ip van de Med8er.
Die avond prima film gekeken.
Dag erna kan helemaal geen verbinding krijgen met de Med8er.
De dhcp resevering van de Med8er er uit gehaald vast ip adres in de Med8er gezet.
Ook geen verbinding. (Onder de 192.168.0.120)
De Omada switch geeft groen (gigabit verbinding aan)
Toen maar een andere Med8er (dezelfde type) gepakt en werkt direct. (Dhcp resevering gelijk 192.168.0.55)
Mijn conclusie ethernet poort defect van de Med8er.

Toen dacht ik probeer de Med8er eens op het Fritzbox netwerk. (Mijn 2e bekabeld netwerk voor itv van het Kpn tijdperk)
Laat de Med8er dhcp ip adres ophalen en pats direct een ip adres en verbinding.
(Natuurlijk nu niet met de Synology maar internet)

De Med8er is voor geen mogelijkheid te koppelen aan het Omada netwerk.
Kan in de OC200 niks vinden van block of fouten.

Ik zal wel wat fout doen maar dit met die Med8er vindt ik wel erg vreemd.
De hele film mkv op 1080p geen enkel hikje of wat dan ook heeft gehad super strak beeld en vloeiend de film gekeken.
Voor een dag heeft het goed gewerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:09
Sinds een paar weken een Omada setup draaien, erg tevreden met de huidige hardware qua snelheid en roaming.
Helaas was de interface van de selfhosted docker controller onwerkbaar langzaam, wisselen van scherm op de desktop kon zo maar 3min duren, ondanks dat de machine 0 load had.
De app werkte daarentegen als een trein!
Met zoeken kwam ik er achter dat Firefox anders omgaat met de SSL verbinding dan Chromium (welke goed werkte).

Oplossing
Indien je een (eigen) certificaat toevoegt (bv https://github.com/FiloSottile/mkcert) en deze ook opneemt in je browser, dan lost dit alles op qua snelheid van de controller icm Firefox.

Zelfs met een minimale geheugen toewijzing is de laadtijd nu +-6sec!
Wat ik zelf enigszins acceptabel vind, het blijft een Java applicatie...

Kon de informatie nog niet in dit topic terugvinden, hopelijk voorkomt dit wat grijze haren.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 19-06 18:38
Even een vraagje.

Vrienden van me hebben een kabel laten trekken voor een Wall-AP.
Er is een gat geboord (rond) en hieruit komt de kabel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Hx8D7Ymw/Screenshot-20241111-133302.png
Op de foto zit er behang voor, maar het gat is rond.

Nu zit ik even te denken. Om een wall-app te monteren moet je wel een inbouwdoos hebben. Krijg je die er nog wel makkelijk in als er al een kabel uitsteekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kabel zal probleem niet zijn (terug trekken of door gat van de inbouwdoos). Los van de kabel krijg je überhaupt nog een inbouwdoos erin gezet?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53

franssie

Save the albatross

Zelfklemmend of hollewanddos krijg je er denk ik wel in als het gat de juiste diameter heeft, maar wat een vreemde manier van aanleggen na het behangen. Zat er al een leiding daar (van boven?) of is er gewoon door de muur geboord (kabel komt van achteren?)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:08:
Even een vraagje.

[Afbeelding]

Nu zit ik even te denken. Om een wall-app te monteren moet je wel een inbouwdoos hebben. Krijg je die er nog wel makkelijk in als er al een kabel uitsteekt?
Stekker aan knijpen en de kabel terug rollen in de muurdoos.
Zo heb ik het bij een EAP wall.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrUzWxHfxoJmMjlIF8gxRGZi6p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0H6sga4cwKyYmlgX1GwPP1tv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
RobbyTown schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:20:
Kabel zal probleem niet zijn (terug trekken of door gat van de inbouwdoos). Los van de kabel krijg je überhaupt nog een inbouwdoos erin gezet?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RhHTf0gz/7c3b1ed2-0416-4d85-a130-593d46ed8c8d.jpg

Het is een rond gat en de kabel komt van bovenaf (is in de muur gefreesd). Volgens mij is het net zo'n gat als waar de stopcontacten geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
peterbier schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:28:
[...]

Stekker aan knijpen en de kabel terug rollen in de muurdoos.
Zo heb ik het bij een EAP wall.
[Afbeelding]
Maar ik heb nog geen muurdoos erin, deze moet er nog ingezet worden anders heb ik geen bevestigingspunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Binnetie schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:50:
[...]

[Afbeelding]

Het is een rond gat en de kabel komt van bovenaf (is in de muur gefreesd). Volgens mij is het net zo'n gat als waar de stopcontacten geplaatst zijn.
Kan alleen niet zien als er in de wand mogelijk stuk pvc zit.
Als dat perfect rond is. Zie oplossing @franssie
https://www.elektramat.nl...50-o16-19-20mm-at1102-01/ (voorbeeld inbouwdoos ) dat topje eraf halen (aangezien het al perfect rond is). Kabel erdoor waar dat topje zat en dan wat friemelen om het in de muur te zetten.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:50:
[...]

Maar ik heb nog geen muurdoos erin, deze moet er nog ingezet worden anders heb ik geen bevestigingspunten.
Je kunt er alsnog een doos in tikken.
Of zo laten en 2 plugjes met schroeven gebruiken.
2 kleine gaatjes boren in de muur.
Omdat het alleen om netwerk gaat kan dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_LEw6PEKYfBb53NHQCie5-HZ68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJsy75QDGUHm4mt4FFeGJpHX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
RobbyTown schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:09:
[...]

Kan alleen niet zien als er in de wand mogelijk stuk pvc zit.
Als dat perfect rond is. Zie oplossing @franssie
https://www.elektramat.nl...50-o16-19-20mm-at1102-01/ (voorbeeld inbouwdoos ) dat topje eraf halen (aangezien het al perfect rond is). Kabel erdoor waar dat topje zat en dan wat friemelen om het in de muur te zetten.
Ja dat topje eraf halen zat ik ook aan te denken omdat je anders de inbouwdoos er niet goed inkrijgt.
Deze heeft een afneembare buiktuit; https://www.praxis.nl/ele..._medium=organic&utm_term=

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:34
peterbier schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:24:
[...]

Je kunt er alsnog een doos in tikken.
Of zo laten en 2 plugjes met schroeven gebruiken.
2 kleine gaatjes boren in de muur.
Omdat het alleen om netwerk gaat kan dit.
[Afbeelding]
Die bovenste zou ik wel mee oppassen dan, boor je met pech door je kabel heen :'(

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Himalaya schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:46:
[...]

Die bovenste zou ik wel mee oppassen dan, boor je met pech door je kabel heen :'(
Uiteraard niet te diep boren.
En altijd kijken/weten waar de buis in de muur zit.
Maar hetzelfde geldt ook met een doos in tikken achteraf kans op bescherming van de utp kabel.
Waarom hier niet vooraf een doos ingezet is is mij een raadsel.

Maar wel een goede aanvulling op mijn bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Binnetie Ik zou voor een hollewanddoos gaan, dis schuif je er namelijk zo in, en weet je zeker dat er geen dingen uitsteken die de stuc beschadigen
https://www.elektramat.nl...-o68mm-47mm-diep-hg-47-l/

Evt een sleuvje maken bovenop zodat de kabel daarin kan schuiven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
franssie schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:53:
@Binnetie Ik zou voor een hollewanddoos gaan, dis schuif je er namelijk zo in, en weet je zeker dat er geen dingen uitsteken die de stuc beschadigen
https://www.elektramat.nl...-o68mm-47mm-diep-hg-47-l/

Evt een sleuvje maken bovenop zodat de kabel daarin kan schuiven.
Misschien wel het beste idee. Er zit behang op de muur, dat scheelt. Vrienden van me hebben er geen verstand van.
Vind het ook raar dat er geen inbouwdoos in zit. Of vrienden hebben niet goed gekeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Binnetie Welk type willen ze (door jou?) laten installeren, of hebben ze allemaal dezelfde nuurplaat?
Als er geen muurdoos is kan je ook de montageplaat bevestigen met de hoekpunten zodat ze/je niet door de kabel kan boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:01:
[...]

Misschien wel het beste idee. Er zit behang op de muur, dat scheelt. Vrienden van me hebben er geen verstand van.
Vind het ook raar dat er geen inbouwdoos in zit. Of vrienden hebben niet goed gekeken...
Kan best zijn dat de doos wat dieper in de muur zit.
Dan kun je wat langere schroeven gebruiken.
Ff goed kijken.
Je hebt ook van die opvulringen als de doos wat dieper zit kun je die er op klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8aEomtspE4MeH5q-lK1F5oxoeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaJ5JqgtJr2UQxlaM8mml2QB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
franssie schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:10:
@Binnetie Welk type willen ze (door jou?) laten installeren, of hebben ze allemaal dezelfde nuurplaat?
Als er geen muurdoos is kan je ook de montageplaat bevestigen met de hoekpunten zodat ze/je niet door de kabel kan boren.
De EAP655-wall. Daar schroef je eigenlijk het hele AP aan de muur volgens dit filmpje:

YouTube: How to: Install Omada Wall Plate Access Point (EAP655-Wall for demon...

Desnoods zou je het nog met kit vast kunnen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:25
fonsoy schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:06:
[...]

Ze hangen! Het EAP615 in-wall access point is kleiner dan ik had gedacht. De ingebouwde switch met 3 poorten is erg handig in het kantoor. Montage was eigenlijk zo gepiept, ik heb een stekker aan de Belden 7965E kabel geknepen en deze gaat aan de achterkant zo het access point in. In de doos is geen PoE injector voorzien waardoor je aan een PoE+ switch vast zit. Indien je er eentje uitkiest binnen het TP-link ecosysteem, kan je deze ook beheren vanuit de Omada omgeving.
De Omada omgeving ziet er prachtig uit. De installatie van de controller verliep snel, echter kreeg ik een error bij het starten "Could not start mongodb". Standaard zal de installer niet met admin-rechten de java-executable draaien. Nadat ik de omada-start.jar in een elevated commandprompt lanceerde ging dit wel goed. Dit is een slordigheidje in de installer mijn inziens. Gezien de prijs kan ik hier niet wakker om liggen maar vereist wat extra scripting bij het draaien als service op een windows server.
Het bereik is voor zijn formaat echt heel goed. Ik heb er twee hangen en dit lijkt meer dan voldoende te zijn in mijn 4 kamer appartement met veel beton. Er komt nog een exemplaar op het balkon die ik tegen de zomer aan zal schaffen, hopelijk zijn tegen die tijd de omada Wifi6 AP's voor buiten in de verkoop gegaan.
De snelheid valt voor nu nog tegen. Ik heb niet hoger dan 300mbps gehaald. Bedraad haal ik geen hogere snelheid ondanks dat ik gigabit internet heb. Dit zal ik dus nog moeten troubleshooten want dit is niet acceptabel. Echter zit ik na de verhuizing nog met andere prioriteiten eerst :)

[Afbeelding]
Inmiddels verhuisd naar een rijtjeswoning met 4 bouwlagen met daartussen betonnen vloeren (een dikke 50m2 per bouwlaag). Gezien die EAP615's jarenlang prima gewerkt hebben op 100m2 op één verdieping, heb ik de punten op bouwlaag 2 en 4 opgehangen. Maar mijn vrouw die thuiswerkt op de begane grond klaagt flink over het bereik van het netwerk. Het is zelfs zo erg dat de Zoom gesprekken geregeld uitvallen, en dat is nu niet echt een app die hoge eisen stelt aan de bitrate. Haar zakelijke laptop heeft overigens ook geen ethernet-aansluiting, ook wel jammer :D

De in-wall access points komen hier duidelijk minder goed uit de verf. Je hebt eigenlijk op elke verdieping wel een access point nodig, want op de verdieping zelf werkt het prima en kan je alles. Ik heb na wat zoeken in dit topic een extra EAP615 besteld, en voor de begane grond een EAP653-UR bakbeest. Ook de deurbel voor heeft namelijk steeds geen WiFi en dat kan natuurlijk niet :P

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@fonsoy ons 2006 huis ook, elke verdieping 1 en begane grond in de gang, huiskamer en garage 1. Echt elke muur of dubbel glas hier vernachelt bereik enorm. En de eisen zijn hoger: lage ping, stabiel, enzo. Heb er nu 5 waarvan 1 beetje overbodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-06 14:30
Binnetie schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:08:
Even een vraagje.

[Afbeelding]

Andere optie, raamwerk voor 4 stopcontacten bestellen deze uitwisselen met het dubbele stopcontact en één blindplaatje erin en de muur mount hierop vastlijmen?

Ik heb ze hier er ook gewoon op gelijmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ic4vXwGZ3N9iiiGjy7mfqtXr7_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Rom6nR7ChFPpwmNRmHjyRXa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Agostino op 13-11-2024 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:00

yay

fonsoy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:49:
[...]

.... Haar zakelijke laptop heeft overigens ook geen ethernet-aansluiting, ook wel jammer :D
....
USB ethernet dongeltje?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:33

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Probleem wat die in-walls ook hebben is dat er veel meer obstakels in de weg zitten t.o.v. een plafond model. En het zendvermogen van de meesten is ook lager dan de plafond modellen.
Mr_gadget schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:46:
Probleem wat die in-walls ook hebben is dat er veel meer obstakels in de weg zitten t.o.v. een plafond model. En het zendvermogen van de meesten is ook lager dan de plafond modellen.
En niet te vergeten de kleine antennes (if-any) waardoor "signaalfiltering" ook een stuk moeilijker wordt.

Die dingen (b)lijken in de praktijk eigenlijk alleen bruikbaar te zijn voor apparaten die in dezelfde ruimte zijn als de EAP.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:25
Het soepbord (EAP653-UR) hangt inmiddels aan het plafond, en hij is naast dat hij kleiner is dan gedacht (dikte 3cm, diameter ongeveer 15cm, net iets groter dan de brandmelder een meter verderop), is ook het bereikprobleem nu definitief opgelost. Hele begane grond volle pak bereik. Na het verlaten van de woning via de voordeur 5 huizen verderop nog bereik. Top.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fonsoy schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:27:
[...]

Het soepbord (EAP653-UR) hangt inmiddels aan het plafond, en hij is naast dat hij kleiner is dan gedacht (dikte 3cm, diameter ongeveer 15cm, net iets groter dan de brandmelder een meter verderop), is ook het bereikprobleem nu definitief opgelost. Hele begane grond volle pak bereik. Na het verlaten van de woning via de voordeur 5 huizen verderop nog bereik. Top.
Klinkt goed! d:)b

Maar waar is die conclusie van "bereik-is-top" eigenlijk op gebaseerd?

Mijn 0,500 Euro :+ :
De EAP's staan voor elke SSID op maximaal vermogen te roeptoeteren?
Waardoor je foon(s) met 3-5 streepjes aangeeft dat er een goed bereik is?

=====

Ter overweging: twee tjeks met wat vuistregels.

(1) - Wat geeft de Omada controller per EAP aan onder "retry rate" en "drop rate"?

Voor een redelijk tot goede verbinding zou de retry rate hooguit 30% mogen zijn.
En de drop rate hooguit 10%.
In beide gevallen geldt hoe lager hoe beter

(2) - Daarnaast is er een overzicht van de signaal kwaliteit van de binnenkomende WiFi apparaten.
Wat zijn hier de signal en SNR waardes?

Als de signal-waardes lager zijn dan -80 dbm en/of de SNR-waardes lager zijn dan 25 is het maar de vraag of je een werkende verbinding hebt... laat staan oftie goed werkt :?

De genoemde drempelwaardes zijn niet in beton gegoten en willen nogal eens variëren per omgeving, ruimte en apparaat.

=====

Wel mooi spul he? Zo een managed omgeving?
Kun je precies zien hoe het allemaal werkt en waar nog winst te behalen is.

Bijvoorbeeld door het zendvermogen van de EAP's op de kleinste waarde te zetten.
Zodat je jezelf niet wegblaast en je buren ook nog iets aan hun WiFi hebben. :X

Blijkt ook goed te zijn voor je stroomrekening... :+

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 15-11-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
fonsoy schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:27:
[...]

Werkt alles nog steeds goed? Zo ja, welke router en isp heb jij.

Ik heb dezelfde AP. En ik moet elke dag even overschakelen naar andere wifi voor goede werking van alle apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:55
Misschien een beetje off topic, want gaat over Odido, maar toch ook over de Omada instellingen.

Mijn Odido glasvezel geeft me om elke x minuten een ander WAN IP. Heel irritant, ook qua VPN.
(mijn ddns service checkt maar elke 12 uur ofzo mijn IP nummer voor een update).

Heb ik soms aan mijn WAN instellingen iets verkeerd staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65hdmD4wk6newKfSNL3HbY-ybZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cPdg3J0d3z8JIPNjEY1TjHl3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 00:09
@testmanager
Denk eerder aan een fout bij Odido.

Sinds aansluiten is mijn Odido IP nog niet veranderd.
Adres van vrienden waar ik naar backup is ook hetzelfde sinds aansluiten.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
testmanager schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:20:
Misschien een beetje off topic, want gaat over Odido, maar toch ook over de Omada instellingen.

Mijn Odido glasvezel geeft me om elke x minuten een ander WAN IP. Heel irritant, ook qua VPN.
(mijn ddns service checkt maar elke 12 uur ofzo mijn IP nummer voor een update).

Heb ik soms aan mijn WAN instellingen iets verkeerd staan?

[Afbeelding]
Ook al een reboot van het glasvezelkastje geprobeerd.?
Ik weet wel dat het van de laatste half jaar wat veranderd is bij Odido en heel snel een ander public ip adres krijgt.
Ik had bij T-Mobile nog geen verandering gehad in anderhalf jaar.
Nu al iets van 10 keer een ander public ip.
Ik gebruik een Fritzbox 5590 als glasvezel modem.
Daar achter een ER706W router de rest is ook Omada.

Laatste keer bij een slimme meter wissel weer een ander public ip adres. (Uurtje stroom eraf geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Omdat ik nog steeds problemen houd met de wifi verbindingen van mijn EAP653UR in combinatie met KPN box V12.
Ben ik aan het twijfelen om een TP-Link router te kopen. Dit omdat ik diverse reacties gelezen heb van mensen met vergelijkbare problemen deze verdwenen bij in gebruik name van een TP-link router. Toen ik bij openWRT keek waarschuwde ze o.a. voor routers met te weinig opslag.

Ik verbaasde mij erover dat bv de TL-R605 zo weinig geheugen 128MB en opslag 16MB heeft. Maar ook de duurdere modellen vaak maar 512 en 128 MB
Enkel de ER707-m2 heeft 1 GB.

Als ik dan vergelijk met Mikrotik bv de https://tweakers.net/pric...ex-refresh/specificaties/ vergelijkbaar met prijs als de TL-R605 die heeft 512MB geheugen en 128 MB Flash.

Mijn vraag is eigenlijk waar zit dat verschil in?

Komt dit doordat TP-Link een aparte controller gebruikt waardoor er minder geheugen en opslag nodig is ten opzichte van bv Mikrotik.

Ik twijfel tussen de onderstaande routers.

Voor nu de goedkoopste oplossing gaan en de TL-R605 kijken of daarmee alle problemen zijn opgelost.
Mocht er in de toekomst blijken dat door bv snelheid verhoging deze te langzaam is een nieuwere sneller versie te kopen.

De locatie van waar de router geplaatst wordt is ideaal voor een AP/Wifi als ik de https://tweakers.net/pric...0-gigabit-vpn-router.htmll koop dan heb ik gelijk een tweede wifi punt voor een mesh netwerk.

In een eerdere reactie van @Airw0lf als ik het goed heb onthouden las ik dat de https://tweakers.net/pric...-vpn-router-er707-m2.html sneller is. Deze heeft ook meer geheugen en opslag.

Ik heb een KPN glasvezel verbinding met een box V12, sinds de overstap in 2020 naar KPN is de glasvezel verbinding verandert van AON naar GPON. Geen glasvezelkabel meer in router/modem.

Op dit moment heb ik 100/100 verbinding, dat is voor ons snel genoeg. Ik neem altijd de goedkoopste abonnement.

Mijn netwerk bestaat op dit moment uit:

EAP653 UR
SG2008P v3.20
Mikrotik CSS326-24G-2S+ (die komt waarschijnlijk te vervallen)

Het volgende zoek ik in een nieuwe router ter vervanging van de KPN box.

Energiezuinig
Snel genoeg voor o.a. Wireguard server
Ik heb al gevonden dat TL-R605 ondersteuning heeft voor PXE boot. (DHCP optie 67)
IPv6
Goede firewall
….

Ik wilde eerst van de winter van mijn nuc een server maken met proxmox en daarop o.a. Opensense, wireguard en Home assistent installeren. Ik weet dat dit niet ideaal is. Maar we zijn maar met zijn tweetjes en ik kan updates en experimenten uitvoeren als mijn vrouw niet thuis is. Als ik dit werkend zou krijgen dan zou ik een energiezuinige server maken.

Mijn vrouw werkt bij Blokker en gaat uiteraard weer solliciteren en misschien vanuit huis werken. Daarom sla ik de Opensense route over. Ik wil zo snel mogelijk een stabiel (wifi) netwerk hebben. Wij hebben hier bv slecht bereik met mobiele netwerken en bellen daarom via vowifi. Ter voorkoming van een miskoop of dat ik iets over het hoofd zie, deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TurboTon1973 - staat WiFi van die Box12 ingeschakeld?
Blijven de problemen als die helemaal uitgeschakeld worden?

Ik heb een ER707-M2 draaien op een 1-Gbps KPN-glasvezel aansluiting.
Met daarnaast twee TV-plus ontvangers.
En alles zonder Box12.

De maximale doorvoersnelheid ligt op 930-om-930-Mbps.
De router heeft een CPU belasting van 1-2%.
Aan de WAN-kant is er geen packet loss en de latency is 4-ms.

Mijn inschatting is dat een TL-R605v2 prima is voor een 100-Mbps verbinding.
In de tijd dat ik een TL-R605v1 had op een 200-Mbps verbinding haalde ik met een IPsec-VPN zo een 80/90-Mbps - was wel achter een Box12 => de Omada router hoefde geen PPPoE te doen.

[ Voor 79% gewijzigd door Airw0lf op 19-11-2024 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:37
@TurboTon1973 Ik vraag me sterk af of je probleem niet in de je ipadressen of in je DNS instellingen zitten. Heb even een stukje terug zitten lezen naar de posts. Als ik zou moeten zoeken zou ik daar eens kijken.
Deze heb je aangepast naar 1.1.1.1 als ik het goed gelezen heb. Waarom? Had je daarvoor problemen er mee?
Als je overschakeld naar andere wifi wat je aan geeft dan zou hier wat in kunnen zitten. Geen idee het is maar een denk richting.
De experia box 12 werkt hier prima met een omada docker (raspberry PI) en 3x accces point (EAP653). Echt geen klagen en super stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
Airw0lf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:55:
@TurboTon1973 - staat WiFi van die Box12 ingeschakeld?
Blijven de problemen als die helemaal uitgeschakeld worden?

Ik heb een ER707-M2 draaien op een 1-Gbps KPN-glasvezel aansluiting.
Met daarnaast twee TV-plus ontvangers.
En alles zonder Box12.

De maximale doorvoersnelheid ligt op 930-om-930-Mbps.
De router heeft een CPU belasting van 1-2%.
Aan de WAN-kant is er geen packet loss en de latency is 4-ms.

Mijn inschatting is dat een TL-R605v2 prima is voor een 100-Mbps verbinding.
In de tijd dat ik een TL-R605v1 had op een 200-Mbps verbinding haalde ik met een IPsec-VPN zo een 80/90-Mbps - was wel achter een Box12 => de Omada router hoefde geen PPPoE te doen.
Ja, de wifi van box staat ingeschakeld. Ik zal die eens uitschakelen. Dank je voor de tip van de ER707-M2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
@Airw0lf

Het werkt hier nu al wat dagen perfect.
Een downgrade van de firmware van de ER706W router.
Dhcp lease 24 uur.
En de laatste firmware van de OC200 controller.
Dit zit nu ook ik de app wel grappig.
(Wat al aanwezig was op pc/laptop)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oND4KzVKl7ssHMA7xN165oxwq5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuAAHsEKJMCdTBEVnPeI6WJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:13:
@Airw0lf

Het werkt hier nu al wat dagen perfect.
Een downgrade van de firmware van de ER706W router.
Dhcp lease 24 uur.
En de laatste firmware van de OC200 controller.
Dit zit nu ook ik de app wel grappig.
(Wat al aanwezig was op pc/laptop)
[Afbeelding]
Mooi dat het toch goedgekomen is *O* - veel plezier met het vervolg! :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
HugoStiglitz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:58:
@TurboTon1973 Ik vraag me sterk af of je probleem niet in de je ipadressen of in je DNS instellingen zitten. Heb even een stukje terug zitten lezen naar de posts. Als ik zou moeten zoeken zou ik daar eens kijken.
Deze heb je aangepast naar 1.1.1.1 als ik het goed gelezen heb. Waarom? Had je daarvoor problemen er mee?
Als je overschakeld naar andere wifi wat je aan geeft dan zou hier wat in kunnen zitten. Geen idee het is maar een denk richting.
De experia box 12 werkt hier prima met een omada docker (raspberry PI) en 3x accces point (EAP653). Echt geen klagen en super stabiel.
Ik zal de dns terug zetten naar die van kpn. Gevoelsmatig reageren websites sneller met 1.1.1.1
Pagina: 1 ... 55 ... 60 Laatste