@
TurboTon1973
Is een lastige dat met die firmware - klopt.
Voor wat het waard is - ik heb nu alles ruim een jaar stabiel.
Maar allemaal op basis van wifi-5, EAP245's en een Omada router.
De Omada router is zo ingesteld dat de twee TV-box-en alleen unicast doen.
En dat i.c.m. een 1-Gbps KPN Internet abonnement.
Vraag: hoe is bij jou alles op die Box12 aangesloten?
Zie ook de twee bijgevoegde afbeeldingen met de settings (zo heb ik het hier stabiel gekregen):
De eerste afbeelding is op site niveau. De tweede is op SSID niveau.
Dit ter inspiratie - misschien kun je er iets werkends uit krijgen => ik weet niet (meer) hoe jou setup eruit ziet.
Nog drie opmerkingen over de tweede afbeelding:
(1) - WPA3 is nergens in gebruik - alles staat fixed op WPA2/AES - teveel driver afhankelijk
(2) - De settings MLO, PMF en 802.11r zijn erg chipset, driver en firmware afhankelijk - zowel aan Omada kant als aan de apparaten kant. En gebruik ik daarom ook niet.
(3) - Onder het kopje "802.11 Rate Control" alleen de functie "Disble CCK Rates" op "aan" zetten. Daarmee komt er automatisch een vinkje bij "Enable Minimum Data Rate Control. Ook wordt de bijbehorende schuifregelaar "goed" gezet. Dit maakt de EAP's en airtime effectiever.
Ook een paar algemene opmerkingen.
Bij de EAP-radio config staat alles op auto voor zowel de 2.4-Ghz als de 5-Ghz band.
Alle 2.4-Ghz radio's staan op "custom" met het laagste vermogen. De 5-Ghz radio's staan allemaal op "low". Dit heeft 3 redenen:
(1) - apparaten zoveel mogelijk de 5-Ghz band laten gebruiken.
(2) - een apparaat heeft nooit zoveel zendvermogen als de EAP's kunnen leveren.
(3) - EAPS regelen zelf goede frequenties en switchen ook (indien nodig).
De WLAN optimization gebruik ik nooit - twee keer een maandje geprobeerd na een firmware upgrade. Maar het heeft alleen maar ellende opgeleverd.
Voor de IoT/Domotica apparaten heb ik een apart SSID aangemaakt.
Hier staat de 5-Ghz band uitgeschakeld.
In totaal gebruik ik 13 vlans verdeeld over 4 SSID's. Dit is gedaan met de functie "PPSK without RADIUS". Scheelt nogal wat roeptoeterende SSID's waardoor je meer airtime overhoud voor "echt" verkeer...
[
Voor 9% gewijzigd door
Airw0lf op 22-10-2024 07:24
]