Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 18:38
Ik ga het zien, morgen wordt de ER706W geleverd en ga ik eens testen. Volgens mij ondersteund deze wel Omada Mesh.
Ik zit te kijken of deze pagina en zie dat de EAP655-Wall ook mesh ondersteund: https://www.tp-link.com/nl/omada-mesh/product-list/ dat was eerder nog niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:42
Binnetie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:46:
Ik ga het zien, morgen wordt de ER706W geleverd en ga ik eens testen. Volgens mij ondersteund deze wel Omada Mesh.
Ik zit te kijken of deze pagina en zie dat de EAP655-Wall ook mesh ondersteund: https://www.tp-link.com/nl/omada-mesh/product-list/ dat was eerder nog niet zo.
Ja
Maar ik raad je aan als je een outdoor nodig hebt deze bedraad moet aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1smVo_vRhQ2-G5O_v1stI9DCko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxTxmO2OmcqbKLhweYlCMZoT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb hem inmiddels binnen maar het adopten gaat nog niet goed.
Hij is prima zichtbaar in de controller:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fXWyzhP/adopting.png

Ik krijg telkens de melding: Device Adoption Failed Because the Device does not Respond to Adopt Commands
Ik heb hem een reset gegeven door 10 sec de resetbutton voorop in te drukken, maar ook dit lukt niet.
Hij krijgt ook geen IP-adres van mijn Draytek (had hem eerst op de TP-Link switch en later op de Draytek), standaard ip-adres is 192.168.0.1.

Iemand nog tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Binnetie op 04-10-2024 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Binnetie schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:55:

[Afbeelding]

Ik krijg telkens de melding: Device Adoption Failed Because the Device does not Respond to Adopt Commands
Ik heb hem een reset gegeven door 10 sec de resetbutton voorop in te drukken, maar ook dit lukt niet.
Hij krijgt ook geen IP-adres van mijn Draytek (had hem eerst op de TP-Link switch en later op de Draytek), standaard ip-adres is 192.168.0.1.

Iemand nog tips?
Je hebt het over de ER706W neem ik aan?

Router moet je een handje helpen door in te loggen op de webui en het IP adres aan te passen naar iets wat in het goede subnet zit.

Dit is iets wat op de Omada community site is terug te vinden.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank @Airw0lf ik las zojuist iets over lokaal inloggen (dus ip van laptop even vast zetten in zijn range) en toen handmatig een ip-adres geven. Ik heb cloud access in de ER706W ook maar even aangezet.
Daarna ging het nog niet. Toen weer eens een herstart gedaan. En ineens kreeg ik in de web controller de vraag om in te loggen om hem te kunnen adopten... en nu is hij bezig!

Ik had het bericht nog niet verzonden, maar na een half uur staat hij nog steeds op adopting, waar hij eerst nog op provisioning en configuring stond.

Zal eens kijken op het Omada user forum.

[ Voor 20% gewijzigd door Binnetie op 04-10-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Binnetie - wat ook wel eens wil helpen is in de DHCP server optie 138 opnemen met het ip adres van de controller - cloud acces is niet nodig.

Maar een router moet je initieel altijd een handje helpen door hem handmatig een IP adres te geven in het goed subnet.

[ Voor 29% gewijzigd door Airw0lf op 04-10-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:55:

[Afbeelding]

Iemand nog tips?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat je eerst nieuwe firmware moet installeren.
Maar zelf nog niet getest omdat ik deze router nog buiten Omada heb draaien.
In ieder geval heb ik de laatste er op nu.
Let wel op dat je stappen moet doen.
Dus niet gelijk de nieuwste pakken dat wil niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0pJ9r-PXVKezXuQtb1C4F-dKRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bJmRUglJDj4THPNnj225E14.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gdty7IgBNJ8dNnDHSj-PN09yvcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dJHAwErWkFDxRFpwDksbMWX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door peterbier op 04-10-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb de firmware van de router geupdate. Direct naar de nieuwste gaf een foutmelding. Dus per firmware versie (3 stuks zo uit mijn hoofd) geupdate.
Daarna heb ik onder Network - Lan het ip-adres vast gezet op 192.168.1.200 (alles draait bij mij in 192.168.1.xxx

Ik heb een UTP kabel tussen poort 3 (dat is een lan poort) en een poort op de tp-link switch gedaan. De ER706W herstart en in de online controller zag ik hem al snel zichtbaar. Toen Adopt gedaan, dan komt er configuring en adopting. Daar staat hij nu zo'n 5 min op, verder gebeurd er niks.

Ik kreeg ondertussen wel een pushbericht op mijn telefoon dat het apparaat online was, maar in de controller staat hij nog steeds op 'adopting':

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6sWyGCj/adopting2.png

Het vreemde is dat het ip-adres ook weer 192.168.0.1 is. Geen idee hoe dit nu zit.

Edit:
Hier lees ik een oplossing: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/700916
Alleen snap ik punt 3 niet:
3 have you preconfigured the LAN ip on the controller, make sure it is the same ip network as the controller, otherwise you will lose the connection when adopting.
Ik gebruik de OC200 controller, deze heeft ip: 192.168.1.5
De ER706W heb ik het ip 192.168.1.205 gegeven.

[ Voor 19% gewijzigd door Binnetie op 04-10-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Misschien de oc200 controller rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
peterbier schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:11:
Misschien de oc200 controller rebooten.
Helaas, een reboot heeft ook niet geholpen. Ik zie nog steeds 'adopting' staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Geen idee misschien komt het dat Default 192.168.0.x wordt gebruikt.
Ik heb zelf nog de Netgear r9000 als router.
Krijg morgen de SG2428LP switch binnen.
Binnenkort maar eens kijken of die Omada router er in krijg.
Volgens mij is het ook zo dat Default vlan "admin" moet laten en daar de controller in moet opnemen (192.168.0.x) maar dat weet ik niet zeker.
Misschien dat andere forum gebruikers hier wat over kunnen mededelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Morgen maar eens verder kijken.

Net weer gereset. Even de wizard door - ip veranderd van 192.168.0.1 naar 192.168.1.90 - op de switch aangesloten - controller detecteert hem netjes met ip 192.168.1.90 - adopten - adopten failed - retry - site invullen en username en password van de router invullen - adopting - configuring - en dan staat er op een gegeven moment weer: adopting met het standaard ip-adres 192.168.168.0.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:52:
Morgen maar eens verder kijken.

Net weer gereset. Even de wizard door - ip veranderd van 192.168.0.1 naar 192.168.1.90 - op de switch aangesloten - controller detecteert hem netjes met ip 192.168.1.90 - adopten - adopten failed - retry - site invullen en username en password van de router invullen - adopting - configuring - en dan staat er op een gegeven moment weer: adopting met het standaard ip-adres 192.168.168.0.1.
* Wat voor versie gebruik je op de OC200 controller?
* Hoe staat je switchpoort precies ingesteld? Is de gebruikte kabel wel in orde?
* Is er misschien een andere router actief? Of een ander apparaat op hetzelfde IP adres?
* Misschien een loop in je netwerk? Staat loop-detectie of spanning-tree aan?
* Je bent ooit eens begonnen zonder Omada router. Wat heb je toen ingevuld bij het default vlan (vlan-1)?

Zomaar een paar gedachtenkronkels... :+

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 05-10-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Airw0lf schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:31:
[...]

* Wat voor versie gebruik je op de OC200 controller?
* Hoe staat je switchpoort precies ingesteld? Is de gebruikte kabel wel in orde?
* Is er misschien een andere router actief? Of een ander apparaat op hetzelfde IP adres?
* Misschien een loop in je netwerk? Staat loop-detectie of spanning-tree aan?
* Je bent ooit eens begonnen zonder Omada router. Wat heb je toen ingevuld bij het default vlan (vlan-1)?

Zomaar een paar gedachtenkronkels... :+
1. Versie: 2.16.3 Build 20240620 Rel.81038
2. Deze staat op standaard nog, met andere woorden ik heb nog niets aan de switch aangepast
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KzXHzzxG/port-profile.png

Router zit op switch poort 14
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nLf49QjP/port-profile-2.png
De kabel moet in orde zijn, want als ik deze op mijn laptop aansluit heb ik internet en werkt alles.

3. Alleen de Draytek is actief, deze zit op ip-adres: 192.168.1.1, toen ik daarop inlogde zag ik wel deze setting, maar hij staat uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Pf72rJ4B/draytek-ip.png
4. Screenshot in vraag 2 laat zien dat loop back detection Port Based is, ik heb hier onvoldoende kennis van.
5. Klopt, ben begonnen met Omada switch en 2 EAP's en OC200 controller aangesloten op Draytek. In de Draytek staat Vlan configuration op disabled. Ik heb geen vlans verder geconfigureerd. Waar kan ik vinden wat ik heb ingesteld op default vlan (vlan-1)?

Via dit filmpje nog een poging gedaan: YouTube: Omada - How to adopt a router to the controller
In de ER706W heb ik bij controller settings het ip-adres ingevuld van de controller, maar ook dit werkt niet (zie op 2.25 min).

Ik wil de router eerst geadopt hebben voordat ik de Draytek en de SPF om ga wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Binnetie - inzake (5):
De instellingen voor vlan-1 zitten bij de netwerk instellingen:
Tandwieltje => wired networks => LAN => networks => netwerk met vlan-1
Daar moet achter de passage "Gateway/Subnet" het IP adres van een gateway ingevuld zijn - toch? Wat staat hier?

Mijn inschatting is dat hier de oorzaak van je probleem zit.
Als in: hier staat het IP adres van je Draytek router?

De Omada router probeert dit IP adres te gebruiken.
Dat lukt niet waardoor die terugvalt naar zijn factory default IP adres.

Er is geen geleidelijke overgang mogelijk. Dit wil zeggen dat de Draytek router uit moet staan als je de Omada router in bedrijf wil nemen. Je hebt in die tijd dus geen Internet.

Wel kan je bij de netwerk instellingen voor vlan-1 een ander IP adres invullen als default gateway. Dan zal de Omada router dat willen gebruiken waardoor je de Draytek eventueel kunt terugzetten. Randvoorwaarde is wel dat je bij het terugzetten ook het IP adres terugzet.

[ Voor 68% gewijzigd door Airw0lf op 05-10-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Airw0lf dankjewel voor de uitgebreide informatie. Ik ben te lang uit de netwerken geweest.
Ga dit morgen eens proberen. Nu de dagen weer korter worden ook gelijk de kans om vlans aan te maken voor diverse apparatuur, maar dat wil ik pas gaan doen als alles draait zonder Draytek.

Edit:
Bij wijze van test zou in de Draytek ook uit kunnen zetten en dan eens zien of hij geadopt wordt?

[ Voor 16% gewijzigd door Binnetie op 05-10-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:56:
@Airw0lf dankjewel voor de uitgebreide informatie. Ik ben te lang uit de netwerken geweest.
Graag gedaan
Edit:
Bij wijze van test zou in de Draytek ook uit kunnen zetten en dan eens zien of hij geadopt wordt?
Ja - dat kan en zou moeten werken.

Wel na het uitzetten van de Draytek 5 minuten wachten voordat je gaat adopten zodat alle Draytak-verwijzingen uit het netwerk "verdwenen" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

Graag gedaan

[...]

Ja - dat kan en zou moeten werken.

Wel na het uitzetten van de Draytek 5 minuten wachten voordat je gaat adopten zodat alle Draytak-verwijzingen uit het netwerk "verdwenen" zijn.
Leg uit waarom.
Ik heb vanmiddag ook ff liggen te klooien.
Met de r9000 router die ik wil vervangen.
Waarom 5 minuten.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:16:
[...]

Leg uit waarom.
Ik heb vanmiddag ook ff liggen te klooien.
Met de r9000 router die ik wil vervangen.
Waarom 5 minuten.?
De EAP's en switches cachen MAC-adressen - waaronder het MAC-adres van wat op enig moment de "default gateway" was. Dit wil zeggen dat het IP adres van je nieuwe default gateway (de Omada router) blijft gekoppeld aan het MAC adres van je vorige default gateway (de R9000). Hierdoor werkt het adopten niet en valt de Omada router terug naar zijn factory defaults.

Afhankelijk van het aantal AP's en switches duurt het een paar minuten voordat die caches op "vervallen" staan.

Dat is te omzeilen door een nog ongebruikt IP adres te nemen voor de Omada router.
En dit in te voeren in de management vlan (meestal vlan-1) config van de controller.

Eenmaal geadopt kan je eventueel alsnog terug naar het originele IP adres.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 05-10-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:26:
[...]

De EAP's en switches cachen MAC-adressen - waaronder het MAC-adres van wat op enig moment de "default gateway" was. Dit wil zeggen dat het IP adres van je nieuwe default gateway (de Omada router) blijft gekoppeld aan het MAC adres van je vorige default gateway (de R9000). Hierdoor werkt het adopten niet en valt de Omada router terug naar zijn factory defaults.

Afhankelijk van het aantal AP's en switches duurt het een paar minuten voordat die caches op "vervallen" staan.

Dat is te omzeilen door een nog ongebruikt IP adres te nemen voor de Omada router.
En dit in te voeren in het management vlan (meestal vlan-1) config van de controller.

Eenmaal geadopt kan je eventueel alsnog terug naar het originele IP adres.
Oke bedankt
Ik heb de Omada al wat jaren draaien zonder router.
Ga er morgen verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 20:58
Mr_gadget schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Ik heb met Iphones dat plaatjes op websites deels niet laden. Via de speedtest haal ik daarna dan 100 Mbit. Als je naar de 4G schakelt staan de plaatjes zo op je scherm.
Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken. Ik heb al een kladversie gemaakt voor een onderbouwde hulpvraag. Moet hem iets verder uitschrijven. O.a met wat ik al uitgeprobeerd heb. Bij mij laad gewoon bv AD niet. Ik krijg ook time out/ geen verbinding met bv digid of rabobank. Ik moet dan echt wisselen naar andere wifi of 4G (wat bij erg traag is).

Bij mij werkt enkel een laptop zonder problemen. Die gebruik ik bijna nooit. Mijn pixel 7, samsung tab s6 lite en samsung telefoon van mijn vrouw. Ervaren allemaal hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03
TurboTon1973 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:25:
[...]

Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken. Ik heb al een kladversie gemaakt voor een onderbouwde hulpvraag. Moet hem iets verder uitschrijven. O.a met wat ik al uitgeprobeerd heb. Bij mij laad gewoon bv AD niet. Ik krijg ook time out/ geen verbinding met bv digid of rabobank. Ik moet dan echt wisselen naar andere wifi of 4G (wat bij erg traag is).

Bij mij werkt enkel een laptop zonder problemen. Die gebruik ik bijna nooit. Mijn pixel 7, samsung tab s6 lite en samsung telefoon van mijn vrouw. Ervaren allemaal hetzelfde probleem.
Klinkt als een DNS-probleem. Wat zijn je DNS-instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-06 17:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Vergelijkbaar probleem, lijkt daar bij de ISP te liggen:
https://www.reddit.com/r/..._photosvideos_on_certain/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat suggesties voor degene die wifi problemen ervaren:
* MLO uit-vinken
* PMF op capable
* 802.11r uit-vinken

Afhankelijk van de leeftijd van je wifi apparaten kan het handig zijn om de oude standaarden uit te schakelen. Dat kan onder het kopje "802.11 Rate Control". Daar "Disable CCK Rates (1/2/5.5/11 Mbps)" aan-vinken.

Als een last resort: WPA mode op WPA2-PSK/AES en PMF op disable.
Dus even geen WPA3 en "protected management frames".

Ben benieuwd...

[ Voor 38% gewijzigd door Airw0lf op 07-10-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edenh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:57
Ik had dezelfde problemen met bepaalde apps die pas werkten als ik van wifi netwerk wissel. En het was bij mij alleen op android dat deze problemen zich voordeden, zowel op mijn telefoon (teams en buienalarm had ik vooral problemen mee) als op mijn shield (video's wilden niet laden in Smarttube). Mijn windows computer en Ipad werkten altijd als een zonnetje. Op mijn interne netwerk had ik overigens nergens last van, mijn NAS kon ik bijvoorbeeld altijd zonder problemen bereiken.

Ik heb pas de Experiabox (ik zit bij KPN) vervangen door een ER-605 en nu werkt alles goed. Misschien dat er ergens in de instellingen niet goed stond van mijn Experiabox, of dat deze niet goed werkte met Omada, ik ben er niet achter gekomen waar het precies aan lag. Ik had overigens ook de instellingen gebruikt van @Airw0lf (dank nog daarvoor!), maar ook dat mocht niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Airw0lf schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:29:
@Binnetie - inzake (5):
De instellingen voor vlan-1 zitten bij de netwerk instellingen:
Tandwieltje => wired networks => LAN => networks => netwerk met vlan-1
Daar moet achter de passage "Gateway/Subnet" het IP adres van een gateway ingevuld zijn - toch? Wat staat hier?

Mijn inschatting is dat hier de oorzaak van je probleem zit.
Als in: hier staat het IP adres van je Draytek router?

De Omada router probeert dit IP adres te gebruiken.
Dat lukt niet waardoor die terugvalt naar zijn factory default IP adres.
Even hier op terugkomend. Je bedoeld met 'Tandwieltje => wired networks => LAN => networks => netwerk met vlan-1' dat ik deze in de ER706W moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Even hier op terugkomend. Je bedoeld met 'Tandwieltje => wired networks => LAN => networks => netwerk met vlan-1' dat ik deze in de ER706W moet zoeken?
Nee - in de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zie nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pLMxB7Gd/lan-setting.png

Bij Gateway/Subnet staat 192.168.0.1 ingevuld.
Mijn netwerk zit in 192.168.1.x reeks.

Betekend het dat ik daar 192.168.1.1 in moet vullen? Daar zit nu de Draytek op, maar als ik die uitschakel en de ER706W aanzet dan zou hij online moeten komen in de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
MarcoC schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:31:
[...]

Klinkt als een DNS-probleem. Wat zijn je DNS-instellingen?
Hier heb ik ook over nagedacht dat dit het probleem kon zijn.

Ik heb in de KPN box V12 primaire 1.1.1.1. en sec 1.0.0.1
En van ipv6 degene die KPN heeft ingesteld welke eindigen op ::53 en ::54

Ik heb verder gezocht in de omada controller welke in docker draai. Of ik daar nog DNS instellingen kon vinden deze keer.

En ik zag nu bij site instellingen - Lan
Dat daar bij DHCP server een vinkje stond bij ingeschakeld. Dit had ik niet eerder gezien/gevonden. Dubbel DHCP was niet de bedoeling. Ik weet dat ik hier wel naar gezocht heb bij instellen een maand geleden. Als dit niet was ingesteld. Maar ik kan mij niet herinneren of ik het toen heb gevonden of niet. Ik heb deze nu uitgeschakeld.

Kijken als hiermee het probleem is opgelost. Ik laat weten of dit het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03
TurboTon1973 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Hier heb ik ook over nagedacht dat dit het probleem kon zijn.

Ik heb in de KPN box V12 primaire 1.1.1.1. en sec 1.0.0.1
En van ipv6 degene die KPN heeft ingesteld welke eindigen op ::53 en ::54

Ik heb verder gezocht in de omada controller welke in docker draai. Of ik daar nog DNS instellingen kon vinden deze keer.

En ik zag nu bij site instellingen - Lan
Dat daar bij DHCP server een vinkje stond bij ingeschakeld. Dit had ik niet eerder gezien/gevonden. Dubbel DHCP was niet de bedoeling. Ik weet dat ik hier wel naar gezocht heb bij instellen een maand geleden. Als dit niet was ingesteld. Maar ik kan mij niet herinneren of ik het toen heb gevonden of niet. Ik heb deze nu uitgeschakeld.

Kijken als hiermee het probleem is opgelost. Ik laat weten of dit het probleem was.
Dus je router heeft als DNS 1.1.1.1/1.0.0.1. Kan je ook nog opzoeken welke DNS-server volgens het apparaat in kwestie actief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Airw0lf schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:41:
Wat suggesties voor degene die wifi problemen ervaren:
* MLO uit-vinken
* PMF op capable
* 802.11r uit-vinken

Afhankelijk van de leeftijd van je wifi apparaten kan het handig zijn om de oude standaarden uit te schakelen. Dat kan onder het kopje "802.11 Rate Control". Daar "Disable CCK Rates (1/2/5.5/11 Mbps)" aan-vinken.

Als een last resort: WPA mode op WPA2-PSK/AES en PMF op disable.
Dus even geen WPA3 en "protected management frames".

Ben benieuwd...
Ik kan de WPA modus niet meer aanpassen bij aangemaakte SSID. Dat was iets waar ik vorige week naar gekeken had als het zo helpen als ik niet meer WPA3 zou gebruiken. Nu staat er WPA2-PSK/WPA3-SEA/AES. Ik heb zojuist iets anders aangepast. Eerst kijken of dit het probleem oplost. Indien niet dan verwijder ik de SSID en maak deze opnieuw aan zonder WPA3

* MLO uit-vinken die staat op dit moment uit
* PMF op capable Ingeschakeld
* 802.11r uit-vinken Die heb ik op dit moment op uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
MarcoC schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Dus je router heeft als DNS 1.1.1.1/1.0.0.1. Kan je ook nog opzoeken welke DNS-server volgens het apparaat in kwestie actief is?
Ja, de router heeft deze DNS servers ingesteld. Als ik op mijn telefoon kijk bij de SSID van de EAP 653 UR dan word dezelfde DNS servers benoemd. Ik kan deze niet vinden als ik in de controller software kijk bij de overzicht waar bv mac adres en ip adres van de AP word weer gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
edenh schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Ik had dezelfde problemen met bepaalde apps die pas werkten als ik van wifi netwerk wissel. En het was bij mij alleen op android dat deze problemen zich voordeden, zowel op mijn telefoon (teams en buienalarm had ik vooral problemen mee) als op mijn shield (video's wilden niet laden in Smarttube). Mijn windows computer en Ipad werkten altijd als een zonnetje. Op mijn interne netwerk had ik overigens nergens last van, mijn NAS kon ik bijvoorbeeld altijd zonder problemen bereiken.

Ik heb pas de Experiabox (ik zit bij KPN) vervangen door een ER-605 en nu werkt alles goed. Misschien dat er ergens in de instellingen niet goed stond van mijn Experiabox, of dat deze niet goed werkte met Omada, ik ben er niet achter gekomen waar het precies aan lag. Ik had overigens ook de instellingen gebruikt van @Airw0lf (dank nog daarvoor!), maar ook dat mocht niet helpen.
Ik vermoed ook dat het probleem bij de experiabox zit. Omdat het probleem zich oplost als ik even gebruiken maak van de wifi van de experiabox het probleem verdwijnt. Voor die sessies.

In de toekomst wil ik ook over naar bv een ER-605 of opensense oid. Ik heb daar in september wel over gedacht om het gelijk te doen. En dan een router met ingebouwde controller. Maar ik las toen later dat dit misschien verdween uit dat model. Vandaar dat ik het toen vooruit geschoven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53
Binnetie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Ik zie nu dit:
[Afbeelding]

Betekend het dat ik daar 192.168.1.1 in moet vullen? Daar zit nu de Draytek op, maar als ik die uitschakel en de ER706W aanzet dan zou hij online moeten komen in de controller?
Het is verstandig om je DHCP range minimaal bij adres 2 te laten beginnen als je gateway/router zelf .1 is. En als je nog wat apparatuur echt op statisch wil hebben (dus niet static-lease) dan zou ik het start IP nog wat verder opschuiven zodat je ruimte hebt voor statisch apparatuur.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
The-Source schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

Het is verstandig om je DHCP range minimaal bij adres 2 te laten beginnen als je gateway/router zelf .1 is. En als je nog wat apparatuur echt op statisch wil hebben (dus niet static-lease) dan zou ik het start IP nog wat verder opschuiven zodat je ruimte hebt voor statisch apparatuur.
Dat heb ik in de Draytek wel zo ingesteld. Daar begint hij met uitdelen vanaf 192.168.1.100. Ik heb bepaalde apparatuur een static-ip gegeven. Maar dit is in de controller, ik dacht dat de router (ER706W) straks de ip's uit moet gaan delen. Of zijn er mensen die de controller als DHCP hebben ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Ik zie nu dit:
[Afbeelding]

Gateway moet dan ook op 192.168.1.1 staan.
Dan update dhcp dan vult hij dhcp in.
En dan vanaf 100 (192.168.1.100)
Opslaan reboot en je oude router eruit.
Dan zal het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
The-Source schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

Er zijn vele wegen naar Rome maar ga er niet vanuit dat apparatuur x hetzelfde werkt als y. Heb dat vaak genoeg mee gemaakt met programmeertool waarbij upload en download de ene keer vanuit computer perspectief is en de andere keer vanuit apparaat.

Als je wilt dat er vanaf .100 wordt uitgedeeld stel dat dan ook zo in.
Als je verkeer niet door de router gaat maar als switch dan zou je met /23 subnet vanaf 192.168.1 ook 192.168.0 kunnen bereiken ( wederom die wegen naar Rome)
Maak voor jezelf een goed netwerk plan zeker als je met vlans gaat werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Dat heb ik in de Draytek wel zo ingesteld. Daar begint hij met uitdelen vanaf 192.168.1.100. Ik heb bepaalde apparatuur een static-ip gegeven. Maar dit is in de controller, ik dacht dat de router (ER706W) straks de ip's uit moet gaan delen. Of zijn er mensen die de controller als DHCP hebben ingesteld?
Hier werkte het gelijk.
Mijn ip gaat vanaf 120 (192.168.0.x) omdat ik wat apparatuur vast ip heb daaronder.
Gelijk wat extra vlans aangemaakt.
Werkt eigenlijk best mooi.
De Netgear R9000 is nu vervangen door de ER706W.
Gelijk de 24P Switch vervangen door de SG2428LP.
Nu heb ik 16 poe poorten tot mijn beschikking.
Moet nog poorten, vpn enz. Instellen en wat afwerken.
Dat is nu nog een warboel.😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXvY6tMfII2kImqHKOp83Xor_io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rdsg5VdR9WRdiZaU3mXoxBqR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@peterbier nog een beetje een warboel maar het werkt in elk geval! Mooi werk!

Ik heb inmiddels de ER706W kunnen adopten door de Draytek er tussen uit te halen.
Ik heb de SFP module overgezet en maar ik blijf in de ER706W zien dat de link down is.

Heb dit ingesteld voor Odido:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fbf3x8hJ/spf-wan1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PqjppB9g/wan-1.png

Ik weet alleen niet hoe ik kan testen waar het nu in zit. Moet de fiberconnector een lichtje geven? Met andere woorden dat er licht doorheen komt?

Heb het nu zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MKfvs6Sk/PXL-20241012-180030458.jpg

Heb de SFP weer in de Draytek gedaan en opgestart. Toen had ik wel weer internet.
Wel vreemd dat het op de ER706W dan niet werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Binnetie op 12-10-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:02:
@peterbier nog een beetje een warboel maar het werkt in elk geval! Mooi werk!

Ik heb inmiddels de ER706W kunnen adopten door de Draytek er tussen uit te halen.
Ik heb de SFP module overgezet en maar ik blijf in de ER706W zien dat de link down is.

Heb dit ingesteld voor Odido:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik weet alleen niet hoe ik kan testen waar het nu in zit. Moet de fiberconnector een lichtje geven? Met andere woorden dat er licht doorheen komt?

Heb het nu zo aangesloten:
[Afbeelding]

Heb de SFP weer in de Draytek gedaan en opgestart. Toen had ik wel weer internet.
Wel vreemd dat het op de ER706W dan niet werkt.
De glasvezel geeft geen lichtje ofzo.
Het is wel gevaarlijk om er in te kijken.
Het is geen zichtbaar licht.
Los van dat.
Het werkt in de huidige router.

Heb je na de installatie wel de ER706W een reboot gegeven.?
Ik vermoed namelijk dat hij pas na een reboot het ip adres op kan halen van de dhcp server van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Binnetie is de sfp module ook echt sfp of SFP+ alleen SFP is ondersteund ( Max 1gbps)
Heb zelf destijds met een avm Fritz SFP geprobeerd zonder succes.
Maar los van SFP/SFP+ welke techniek wordt er gebruikt? GPON of xgspon of iets anders?
Mijn provider ( wederom Max 1gbps gebruikt GPON) xgspon gaat hoger in max snelheid.
Via AliExpress een xPON module besteld en daarmee ging het snel werken.
Voor het instellen van de SFP module gebruikte ik een switch met SFP poort omdat die makkelijker te bereiken is met interne ip's

Btw via telefoon filmpje maken kan je daarna veilig kijken of er licht uit komt. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 12-10-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
The-Source schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:47:
@Binnetie is de sfp module ook echt sfp of SFP+ alleen SFP is ondersteund ( Max 1gbps)
Heb zelf destijds met een avm Fritz SFP geprobeerd zonder succes.
Maar los van SFP/SFP+ welke techniek wordt er gebruikt? GPON of xgspon of iets anders?
Mijn provider ( wederom Max 1gbps gebruikt GPON) xgspon gaat hoger in max snelheid.
Via AliExpress een xPON module besteld en daarmee ging het snel werken.
Voor het instellen van de SFP module gebruikte ik een switch met SFP poort omdat die makkelijker te bereiken is met interne ip's

Btw via telefoon filmpje maken kan je daarna veilig kijken of er licht uit komt. ;)
De SFP module van @Binnetie komt uit een werkende verbinding met een Draytek router.
Dus deze module zal moeten werken.
Hier is geen sprake van GPON of XGS-PON maar wordt gebruik gemaakt van AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dat de SFP werkt is 1 maar compatibel met de TP-link is een ander. Daarom ook de vraag is de module SFP of SFP+ laatste gaat niet werken.
En als de SFP van het merk Draytek is dan heb je ook nog kans op incompatibiliteit ( zie avm verhaal in vorige post)

Edit2: odido Reggefiber gebied: xgs-pon =SFP+ https://community.odido.n...iten-op-sfp-module-367431
Je pon id veranderd niet echt die zit in je SFP+ module maar SFP+ zelf is dan het issue

[ Voor 60% gewijzigd door The-Source op 13-10-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The-Source schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:17:
Dat de SFP werkt is 1 maar compatibel met de TP-link is een ander. Daarom ook de vraag is de module SFP of SFP+ laatste gaat niet werken.
En als de SFP van het merk Draytek is dan heb je ook nog kans op incompatibiliteit ( zie avm verhaal in vorige post)

Edit2: odido Reggefiber gebied: xgs-pon =SFP+ https://community.odido.n...iten-op-sfp-module-367431
Je pon id veranderd niet echt die zit in je SFP+ module maar SFP+ zelf is dan het issue
Mmm - ik heb mijn twijfels over de stelling die je hier doet (na de Odido-post gelezen te hebben).
Een SFP+ is vooral gericht op snelheden boven de 1-Gbps (10-Gbps en hoger) => 1-Gbps of lager wordt niet ondersteund.
Tis te zeggen... ik heb tot nu toe geen SFP+ modules/apparaten gezien die dit zonder problemen kunnen.

Dus als er problemen zijn zou ik de oorzaak eerder zoeken in de firmware van de SFP.
Lees: de Omada router snapt de Draytek SFP niet.
Een andere SFP is dan vaak de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zit op AON, voor zover ik weet. Ik heb een lege Genesis waar de binnenkomende fiber overgaat naar een patchfiber die zo de Draytek in gaat. Mijn verbinding is 100/100mbit.

Dit is de module:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zf5KSDqq/PXL-20241013-073824927.jpg

Moet eraan toevoegen dat ik vorig jaar 2 weken zonder verbinding heb gezeten ivm een kapotte patch in de wijkcentrale van KPN. Toen ben ik over gezet op een andere patch, maar lijkt me niet dat ik dan verhuisd ben naar GPON.

Als dit niet werkt, welke SFP heb ik dan nodig?

[ Voor 7% gewijzigd door Binnetie op 13-10-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:47:
Ik zit op AON, voor zover ik weet. Ik heb een lege Genesis waar de binnenkomende fiber overgaat naar een patchfiber die zo de Draytek in gaat. Mijn verbinding is 100/100mbit.

Dit is de module:
[Afbeelding]

Moet eraan toevoegen dat ik vorig jaar 2 weken zonder verbinding heb gezeten ivm een kapotte patch in de wijkcentrale van KPN. Toen ben ik over gezet op een andere patch, maar lijkt me niet dat ik dan verhuisd ben naar GPON.

Die Draytek is een gewone SFP - geen SFP+.
Dus de Omada router "begrijpt" die SFP niet. :?

Welke SFP je precies nodig hebt weet ik niet - geen ervaring met Odido.
Ik heb ooit eens iets gelezen over een bepaald FS-model SFP.
Maar kan dat zo snel niet terugvinden.

Wat ik wel snel snel kon terugvinden:
https://community.odido.n...t-492/wat-voor-sfp-326213
Let wel: deze post is van een jaar of 3 terug - geen idee of dit nog actueel is... :?

Is het niet veel handiger/praktischer om op koper aan te sluiten?
Dus de media converter er tussen te laten zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 13-10-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Airw0lf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Die Draytek is een gewone SFP - geen SFP+.
Dus de Omada router "begrijpt" die SFP niet. :?

Welke SFP je precies nodig hebt weet ik niet - geen ervaring met Odido.
Ik heb ooit eens iets gelezen over een bepaald FS-model SFP.
Maar kan dat zo snel niet terugvinden.

Wat ik wel snel snel kon terugvinden:
https://community.odido.n...t-492/wat-voor-sfp-326213
Let wel: deze post is van een jaar of 3 terug - geen idee of dit nog actueel is... :?

Is het niet veel handiger/praktischer om op koper aan te sluiten?
Dus de media converter er tussen te laten zitten?
Ik heb geen media converter meer sinds ik van Vodafone glasvezel gedwongen moest overstappen naar T-Mobile destijds (toen werd de fiber rechtstreeks in de Draytek gestoken).

Het linkje kwam ik vanochtend ook tegen. Ander optie is om over te stappen naar GPON dan betaal ik ook nog iets van 7,50 minder per maand :) maar wilde dit liever eerst werkend hebben zodat ik zeker weet dat ik de ER706W mijn nieuwe router wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Op de er7206 werkt de volgende xPon module in ieder geval. Omdat default IP van de SFP "lan zijde" overeen kwam met mijn lan kon ik hem niet configureren terwijl deze in mijn wan SFP van de router zat. Zelf opgelost door hem in een switch te drukken en config aan te passen.
Linkje: https://a.aliexpress.com/_EyGGCCN
Maar let goed op de glasvezel tx en rx waardes

[ Voor 8% gewijzigd door The-Source op 13-10-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:47:

Dit is de module:
[Afbeelding]

Heb je na het instellen al een reboot gedaan.
Krijgt hij ook een ip adres van de dhcp server van Odido.
Wat betreft AON met eigen media converter (SFP module).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q08LqbGKvEz-08r-blDBDfvEPO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3x01cm19gbgO9prxUycG1hlE.jpg?f=fotoalbum_large

Router instellingen aan de WAN kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yF6pY5smo7SeLqdW5dOIz1_J20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPoPXc90XYTUm092L2J7TGa7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
The-Source schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:39:
Op de er7206 werkt de volgende xPon module in ieder geval. Omdat default IP van de SFP "lan zijde" overeen kwam met mijn lan kon ik hem niet configureren terwijl deze in mijn wan SFP van de router zat. Zelf opgelost door hem in een switch te drukken en config aan te passen.
Linkje: https://a.aliexpress.com/_EyGGCCN
Maar let goed op de glasvezel tx en rx waardes
Maar deze werkt toch niet als je op een AON netwerk zit (van KPN in dit geval)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Binnetie
Het werkt! Ik moest de snelheid ook instellen. Dus van link speed: automatic naar link speed: 1000Mbps Full Duplex. Na een herstart had ik direct internet. Ik zag ineens dat websites gingen laden op mijn laptop.
Speedtest gaat nu ook beter. Van 95/90 naar 106/104Mbit.

Wat een geklungel haha. In elk geval, iedereen super bedankt voor het meedenken. Ik ga later de boel eens uitgebreid instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Binnetie op 13-10-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:49:
Het werkt! Ik moest de snelheid ook instellen. Dus van link speed: automatic naar link speed: 1000Mbps Full Duplex. Na een herstart had ik direct internet. Ik zag ineens dat websites gingen laden op mijn laptop.

Wat een geklungel haha. In elk geval, iedereen super bedankt voor het meedenken. Ik ga later de boel eens uitgebreid instellen.
Top dat het werkt.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:49:

....

....
Das het voordeel van een 100-Mbps abonnement:
Je krijgt ongeveer 10% "gratis" - bij een 1-Gbps abonnement is dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Das het voordeel van een 100-Mbps abonnement:
Je krijgt ongeveer 10% "gratis" - bij een 1-Gbps abonnement is dat niet zo.
Wel bij GPON (download).
En bij XGS-PON. (Up en down)
Maar dan moet je thuisnetwerk ook geschikt zijn. (Bijvoorbeeld 2.5Gbit apparatuur)
Bij AON klopt het dat je nooit meer als 1Gbit kan halen bij een 1Gbit pakket.

https://community.odido.n...r-stipt-afgeknepen-365829

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomahowk
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:25
Sinds bijna een jaar nu ook een Omada set-up: ER7212PC, met op de begane grond een bekabelde EAP-615 (Wall), eerste verdieping EAP-615 (Wall, bekabeld) en tweede verdieping EAP-235 (Wall, bekabeld) en in de tuin een EAP-225 (Bekabeld). Heerlijk, want de controle die het geeft is geweldig.

Ik heb een glasvezelabbonement (500 up/down) bij Odido, nog met de huawei switch (correcte naam?) ertussen, zonder de Odido modem.

Toch stuit ik de laatste tijd (sinds een 2-3 maanden) een probleem: bij het kijken van Netflix, youtube of door instagram reels scrollen stopt de buffer, en dus de video, en lijkt dit alleen hersteld te kunnen worden door de wifi uit te schakelen en weer aan te zetten op het apparaat waarop gekeken wordt. Dit gebeurt soms een paar keer per 15-30 minuten, soms helemaal niet. Bovendien lijkt het probleem zich alleen voor te doen op apparaten die met wifi verbonden zijn. Soms lijkt dit te ontstaan vlak nadat een telefoon (bijv) van AP eerste verdieping over moet springen naar AP begane grond, maar ook bij 'langer' contact zonder verplaatsing kan het probleem zich voordoen.

Een incidentele speedtest laat altijd >300 up/down zien, maar dus 'continue' data-verbruik bij filmpjes e.d. lijkt toch problemen te geven.

Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tomahowk - zal een try-on-error worden.

Maar begin eens met voor alle SSID's de CCK rates uit te schakelen door het vlaggetje voor "Disable CCK Rates (1/2/5.5/11 Mbps)" aan te vinken. Dat vlaggetje zit achter "802.11 rate control" en dan "2.4-Ghz Data Rate Control".

Afhankelijk van het aantal SSID's en vlans kun je ook met PPSK werken.
Dit geeft je de mogelijkheid om met één SSID meerdere vlans te gebruiken.
Waardoor er minder SSID's lopen te roeptoeteren. Waardoor je effectief meer airtime hebt voor "echt" verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:44

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Sinds een jaar of 1.5 een omada setup. Sinds een paar dagen opeens disconnects van de router. In de controller staat de router als disconnected, sfp wan(glasnet) is niet verbonden.
[Sfp wan] of router is down volgens log

Volgens de oc200 is de router disconnected, krijg ook geen dhcp ip meer

Enige manier om online te komen is een reboot van de router. Afgelopen maanden geen wijziging, update of iets doorgevoerd

[ Voor 11% gewijzigd door sander817 op 14-10-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sander817 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:57:
Sinds een jaar of 1.5 een omada setup. Sinds een paar dagen opeens disconnects van de router. In de controller staat de router als disconnected, sfp wan(glasnet) is niet verbonden.
[Sfp wan] of router is down volgens log

Volgens de oc200 is de router disconnected, krijg ook geen dhcp ip meer

Enige manier om online te komen is een reboot van de router. Afgelopen maanden geen wijziging, update of iets doorgevoerd
Misschien de ISP router eens terugzetten? Kijken wat dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Afgelopen weekend vertelde ik vrienden van me over mijn Omada wifi thuis. Ik was bezig om de ER706W als router te gaan gebruiken (zie eerder berichten hier :)).

Nu krijgen ze binnenkort hun huis opgeleverd en willen ze dit ook. Vorig jaar had ik al geadviseerd om extra data punten te laten aanleggen. Ook eentje in het plafond.

Wat we nu gaan doen is:
- Wall-Ap op begane grond, deze zit vlak bij de tuindeur, zodat de tuin ook voorzien is van wifi.
- AP aan het plafond op de overloop op de eerste etage
- Wall-Ap op zolder aan voorzijde van het huis. Zo is de verdeling optimaal.

Voor de Wall-Ap's zit ik te denken aan de EAP655-wall (heb ik zelf ook), er is dan ook gelijk de mogelijkheid om hun TV etc bekabeld aan te sluiten op de Wall-AP
Voor het AP aan het plafond op de eerste etage zie ik dat er erg veel keus is. Wat is het advies om die te nemen? Ze zijn met z'n tweeën, er zullen geen grote hoeveelheden data doorheen gaan. Maar het moet gewoon wel heel veel jaar goed werken.
WiFi 7 vind ik wat overkill. Binnenkort komt de EAP653 uit, maar is nog onbekend wanneer.
Wat zou jullie advies zijn voor een AP aan het plafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:06

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Binnetie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:34:
Binnenkort komt de EAP653 uit, maar is nog onbekend wanneer.
Deze is al te koop volgens de pricewatch: uitvoering: TP-Link Omada EAP653 UR

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Binnetie - Mijn 0,500 Euro:
* De EAP653-UR is er al een tijdje en lijkt goed leverbaar te zijn.
* Een wall-AP is eigenlijk alleen bedoeld voor gebruik in dezelfde ruimte als de AP. Dit a.g.v. de kleine antennes (if anything).
* Als er dan toch gebouwd wordt, waarom dan geen PoE-kabel en een buiten-AP ergens in het midden tegen de linker of rechter erfgrens van het perceel? Bijvoorbeeld i.c.m. de EAP625-outdoor of de EAP650-outdoor.
* Als de datavolumes zo klein zijn zou je ook kunnen insteken op EAP245, EAP235-Wall en EAP225-outdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-06 16:10
Misschien een hele domme vraag maar ik zit met het volgende. Wij hebben 6 Omada EAP's hangen en buiten ook twee outdoormodellen. Alles netjes bedraad en het werkt prima. Ik heb echter ook een Omada router en volgens mijn vezelprovider kan deze in de plaats van hun Fritzbox fungeren zodat ik alles van hetzelfde in de Omada app kan zien. Ik heb geprobeerd om de wissel uit te voeren, maar dit lukt niet. Tenminste het werkt niet. En ik heb geen idee hoe ik dit moet instellen zodat het wel werkt. Ik ben op zoek naar een soort van stappenplan zodat ik dit kan instellen. Weten jullie raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roofingburner schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:01:
Misschien een hele domme vraag maar ik zit met het volgende. Wij hebben 6 Omada EAP's hangen en buiten ook twee outdoormodellen. Alles netjes bedraad en het werkt prima. Ik heb echter ook een Omada router en volgens mijn vezelprovider kan deze in de plaats van hun Fritzbox fungeren zodat ik alles van hetzelfde in de Omada app kan zien. Ik heb geprobeerd om de wissel uit te voeren, maar dit lukt niet. Tenminste het werkt niet. En ik heb geen idee hoe ik dit moet instellen zodat het wel werkt. Ik ben op zoek naar een soort van stappenplan zodat ik dit kan instellen. Weten jullie raad?
Welke router heb je en welke provider?
Op basis daarvan op zoek naar eerdere posts hier. Of posts bij het Omada forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Airw0lf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:58:
@Binnetie - Mijn 0,500 Euro:
* De EAP653-UR is er al een tijdje en lijkt goed leverbaar te zijn.
* Een wall-AP is eigenlijk alleen bedoeld voor gebruik in dezelfde ruimte als de AP. Dit a.g.v. de kleine antennes (if anything).
* Als er dan toch gebouwd wordt, waarom dan geen PoE-kabel en een buiten-AP ergens in het midden tegen de linker of rechter erfgrens van het perceel? Bijvoorbeeld i.c.m. de EAP625-outdoor of de EAP650-outdoor.
* Als de datavolumes zo klein zijn zou je ook kunnen insteken op EAP245, EAP235-Wall en EAP225-outdoor.
Ik zie het ja dat hij leverbaar is. De wall-AP wordt ook gebruikt in dezelfde ruimte (woonkamer gedeelte). Die op de eerste etage is voor de slaapkamers en op de kleine zolder een Wall-AP om te kunnen thuis werken en evt om vaste pc aan te sluiten.
De tuinen hier zijn zo klein dat ik verwacht dat de wall-AP op de begane grond die tegen de tuindeur zit, dit wel kan bedekken.

De EAP2xx serie ga ik even bekijken, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Airw0lf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Welke router heb je en welke provider?
Op basis daarvan op zoek naar eerdere posts hier. Of posts bij het Omada forum.
De router is een TP-Link Omada ER-605 en de provider is Kabeltex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Binnetie - een wall-AP bij een tuindeur met HR+++ glas en een dikke, geisoleerde muur? Dan zal de dekking in de tuin niet al te best zijn (vrees ik)... laat staan als de woning gebouwd is met prefab betonplaten als binnenmuur... :-)

[ Voor 23% gewijzigd door Airw0lf op 16-10-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roofingburner schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

De router is een TP-Link Omada ER-605 en de provider is Kabeltex.
Geen idee - misschien Kabeltex bellen voor de parameters die ingesteld moeten worden?
Weet dat een ER-605 met PPPoE niet veel meer kan dan een 200/300 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Airw0lf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:16:
[...]
Weet dat een ER-605 met PPPoE niet veel meer kan dan een 200/300 Mbps.
Wat betekent dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:44

lier

MikroTik nerd

Dat de max WAN-LAN throughput beperkt is tot maximaal "200/300 Mbps", als ik @Airw0lf mag geloven.

Hoe heb je het nu ingesteld? Ik zie op de site van Kabeltex iets over KPN staan, heb je pppoe ingesteld? En een VLAN?

[ Voor 20% gewijzigd door lier op 16-10-2024 12:35 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Dat de max WAN-LAN throughput beperkt is tot maximaal "200/300 Mbps", als ik @Airw0lf mag geloven.
Klopt - in combinatie met PPPoE => plain ethernet WAN/LAN werkt wel tot 1-Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Bedankt voor de antwoorden, maar ik heb niet de indruk dat ik ook maar een stap dichterbij ben gekomen bij de oplossing. Is er nou niet gewoon een soort van handleiding hoe ik dit moet instellen? Volgens mij draait alles bij mij nu op DHCP dus niet op PPPoE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roofingburner schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:06:
Bedankt voor de antwoorden, maar ik heb niet de indruk dat ik ook maar een stap dichterbij ben gekomen bij de oplossing. Is er nou niet gewoon een soort van handleiding hoe ik dit moet instellen? Volgens mij draait alles bij mij nu op DHCP dus niet op PPPoE.
Vast - maar dan moet je wel weten wat de parameters zijn die ingesteld moeten worden.
Dus begin eens met bellen met je provider en vraag hem eens wat je op een eigen router moet instellen.

Ik weet die niet en mijn glazen bol heb ik eerder deze week uit mijn handen laten vallen...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Airw0lf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

Vast - maar dan moet je wel weten wat de parameters zijn die ingesteld moeten worden.
Dus begin eens met bellen met je provider en vraag hem eens wat je op een eigen router moet instellen.

Ik weet die niet en mijn glazen bol heb ik eerder deze week uit mijn handen heb laten vallen... :+
Ik wil ze bellen maar realiseer me dat ik ook in de Fritzbox kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roofingburner schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Ik wil ze bellen maar realiseer me dat ik ook in de Fritzbox kan kijken.
Zie ook bijgevoegde afbeelding:
Als de Fritzbox op het KPN profiel staat zijn dit de instellingen.
Gebruikersnaam en wachtwoord mag alles zijn - als er maar wat staat.
De velden voor DNS servers mag je ook leeg laten - worden dan via DHCP ingevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqoJy-YfIam2dbDnrnzTVp-lxG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/35GzR5OVDuES9ScuyHJ1SQTn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
PPPoE staat niet aan op de Fritzbox dus dat is geen probeem throughput staat op 1 gb / 1 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roofingburner schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:00:
PPPoE staat niet aan op de Fritzbox dus dat is geen probeem throughput staat op 1 gb / 1 gb
Als in: het werkt?

Voor zover niet het geval:
Terug naar de afbeelding en PPPoE veranderen in "Dynamic IP".

Waarschijnlijk zal er ook een vlan-id ingestelt moeten worden.
Maar wat dat is weet ik niet - zou ook terug te vinden moeten zijn in die FB instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Nou ik heb het nog niet geprobeerd hoor. Als je een huis vol mensen hebt dan moet je echt wachten op een geschikt moment om deze acties uit te voeren. Dus dat komt wel. Ik heb alleen in de Fritzbox gekeken hoe het er daar uitziet en daar staat specifiek dat PPPoE uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Roofingburner - prima - ik zie het wel langskomen... :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Voor degene die recent Omada ingezet hebben en last hebben van rare wifi dingetjes en disconnects...

In de controller is er op site niveau iets dat heet "Beacon Control".
Onder dit kopje staat iets dat heet DTIM met standaard de waarde 1.
Dat is voor sommige apparaten (met name appeltjes) te klein - 3 is beter.

Daaronder staat iets dat heet "Airtime Fairness" - staat standaard uit.
Beter is om deze "aan" te vinken zodat een apparaat met een lage doorvoersnelheid niet alle zendtijd opsnoept. Waardoor andere apparaten hun verbinding verliezen.

Tot zover maar weer... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 19-10-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Airw0lf schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:36:
Voor degene die recent Omada ingezet hebben en last hebben van rare wifi dingetjes en disconnects...

Beter is om deze "aan" te vinken zodat een apparaat met een lage doorvoersnelheid niet alle zendtijd opsnoept. Waardoor andere apparaten hun verbinding verliezen.

Dank je voor de tip. Ik was zojuist weer op zoek naar oplossingen omdat ik problemen hou.

Ga het gelijk proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Airw0lf schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:36:

Helaas heeft dit niet geholpen. Ik heb wel even DTIM gegoogled zodat ik begrijp wat dit doet.

Er zijn een paar dingen die ik lastig vind voor het stellen van de juiste vraag. En het tackelen van het probleem.

Als ik verbinding maak met het wifi netwerk met een windows 10 of 11 laptop. Dan gaat dit zonder enkele probleem.

Het probleem ontstaat bij Android. Ik heb bv een Pixel 7 met de laatste update.
Als ik iets aan het wifi netwerk aanpas dan heb ik gelijk een goede verbinding en alle apps laden bv goed de foto's, Op dat moment ben ik blij.

Na 12 tot 24 uur ontstaat het probleem. Dan ontstaan er denk ik time outs of verlopen van een leasetijd oid.
Apps zoals bv NOS, en vooral het AD en NU.nl werken niet of niet goed. Maar ook de Rabo app. Krijg ik de melding geen internet verbinding. Het geld niet voor alle apps, firefox bv werkt wel goed. Andere apps laden ook traag. Nu komt het rare, ik maak heel kort verbinding met de wifi van de KPN box V12. Als ik dan opnieuw verbinding maak met de EAP653 UR dan werken alle apps gewoon goed.

Er maken maar 8-10 apparaten die op dit moment gebruik maken. Meeste zijn iot die ik op een aparte SSID heb gezet.

Het lijkt wel of er een lease probleem of DNS probleem ontstaat. Ik heb gisteren geprobeerd om in het Engels te zoeken naar het probleem helaas weet ik niet goed welke zoektermen te gebruiken. Wat ik toen wel achter kwam dat TP-Link dit jaar diverse firmware heeft uitgebracht waar android problemen mee heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@TurboTon1973
Is een lastige dat met die firmware - klopt.

Voor wat het waard is - ik heb nu alles ruim een jaar stabiel.
Maar allemaal op basis van wifi-5, EAP245's en een Omada router.
De Omada router is zo ingesteld dat de twee TV-box-en alleen unicast doen.
En dat i.c.m. een 1-Gbps KPN Internet abonnement.

Vraag: hoe is bij jou alles op die Box12 aangesloten?

Zie ook de twee bijgevoegde afbeeldingen met de settings (zo heb ik het hier stabiel gekregen):
De eerste afbeelding is op site niveau. De tweede is op SSID niveau.
Dit ter inspiratie - misschien kun je er iets werkends uit krijgen => ik weet niet (meer) hoe jou setup eruit ziet.

Nog drie opmerkingen over de tweede afbeelding:
(1) - WPA3 is nergens in gebruik - alles staat fixed op WPA2/AES - teveel driver afhankelijk
(2) - De settings MLO, PMF en 802.11r zijn erg chipset, driver en firmware afhankelijk - zowel aan Omada kant als aan de apparaten kant. En gebruik ik daarom ook niet.
(3) - Onder het kopje "802.11 Rate Control" alleen de functie "Disble CCK Rates" op "aan" zetten. Daarmee komt er automatisch een vinkje bij "Enable Minimum Data Rate Control. Ook wordt de bijbehorende schuifregelaar "goed" gezet. Dit maakt de EAP's en airtime effectiever.

Ook een paar algemene opmerkingen.
Bij de EAP-radio config staat alles op auto voor zowel de 2.4-Ghz als de 5-Ghz band.
Alle 2.4-Ghz radio's staan op "custom" met het laagste vermogen. De 5-Ghz radio's staan allemaal op "low". Dit heeft 3 redenen:
(1) - apparaten zoveel mogelijk de 5-Ghz band laten gebruiken.
(2) - een apparaat heeft nooit zoveel zendvermogen als de EAP's kunnen leveren.
(3) - EAPS regelen zelf goede frequenties en switchen ook (indien nodig).

De WLAN optimization gebruik ik nooit - twee keer een maandje geprobeerd na een firmware upgrade. Maar het heeft alleen maar ellende opgeleverd.

Voor de IoT/Domotica apparaten heb ik een apart SSID aangemaakt.
Hier staat de 5-Ghz band uitgeschakeld.

In totaal gebruik ik 13 vlans verdeeld over 4 SSID's. Dit is gedaan met de functie "PPSK without RADIUS". Scheelt nogal wat roeptoeterende SSID's waardoor je meer airtime overhoud voor "echt" verkeer... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr8bi82dzIGUS6i2nUS13dOhJno=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ts2mytJE00Mw2cqU8b81hiAi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wSwW5D0zuDfi_fLfnvxuQZ4f1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ow9oTVunU4LcpDDGqlgorSFj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 22-10-2024 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
Airw0lf schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:13:
@TurboTon1973
Is een lastige dat met die firmware - klopt.

Voor wat het waard is - ik heb nu alles ruim een jaar stabiel.
Maar allemaal op basis van wifi-5, EAP245's en een Omada router.
De Omada router is zo ingesteld dat de twee TV-box-en alleen unicast doen.
En dat i.c.m. een 1-Gbps KPN Internet abonnement.

Vraag: hoe is bij jou alles op die Box12 aangesloten?

Zie ook de twee bijgevoegde afbeeldingen met de settings (zo is het hier stabiel):
De eerste afbeelding is op site niveau. De tweede is op SSID niveau.
Dit ter inspiratie - misschien kun je er iets werkends uit krijgen => ik weet niet (meer) hoe jou setup eruit ziet. rdoor je meer airtime overhoud voor "echt" verkeer... :+
Dank je voor deze inspiratie. Ik ga het morgen gelijk vergelijken met mijn instellingen.

Ik heb een 100mbit verbinding van KPN.
De box V12 is aangesloten op een ont.

De EAP653 UR is aangesloten op een tl-sg2008p

Zowel rechtstreeks via cat 6 kabel die ik zelf gelegd heb.
Als op een mikrotik switch.

Op de tl-sg2008p heb ik mijn windows 10 desktop bedraad aangesloten om te kijken of het probleem in de switch of bedrading zit. Op mijn computer werkt alles zoals verwacht. Ik haal de maximale snelheid als ik iets kopieer of download vanaf mijn nas.

Ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TurboTon1973 - hoeveel van de PoE poorten van de switch heb je in gebruik?

Een maat van mij had ook problemen met zo een EAP op eenzelfde switch.
Met de inzet van een TL-POE4818G waren die opgelost.

Wat erop wijst dat de switch per poort net wat te weinig vermogen kan leveren.
Je zou eens kunnen testen door het zendvermogen van de EAP te verlagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 21-10-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-06 16:55
Ik heb een TP-Link ER707-M2 router met een sfp poort. Ik heb van iemand begrepen dat deze module:

https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1

perfect werkt met Delta glasvezel. Echter is die module sfp+. Werkt deze dan niet samen met de TP-Link router of heb je alleen problemen als je hogere snelheden aan moet. (Het gaat in dit geval om 1 gb glasvezel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Airw0lf schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:17:
@TurboTon1973 - hoeveel van de PoE poorten van de switch heb je in gebruik?

Een maat van mij had ook problemen met zo een EAP op eenzelfde switch.
Met de inzet van een TL-POE4818G waren die opgelost.

Wat erop wijst dat de switch per poort net wat te weinig vermogen kan leveren.
Je zou eens kunnen testen door het zendvermogen van de EAP te verlagen.
Op dit moment heb ik op de switch enkel de EAP 653 UR aangesloten samen met de mijn windows 10 computer als test opstelling. Om twee redenen één ik heb de wifi nog niet stabiel. Ik merk wel verbetering dat bv mijn Nefit klokthermostaat waarvan de module op zolder bij de cv ketel staat goed verbinding houd.
Als alles goed stabiel werkt wil ik kijken of enkel deze AP voldoende is of dat er een tweede of derde moet komen. In de toekomst wil ik ook poe camera's aansluiten. Het verbruik is 4 Watt op de poort

Verder heb ik diverse dingen aangepast zoals jij het heb staan bv GTK sleutelvernieuwing ingeschakeld voor 3600. Ik heb de taal op Nederlands staan. etc.

Jouw afbeeldingen hebben mij erg geholpen. En ik waardeer je hulp.

Ik was even gefrustreerd dat ik er niet uitkwam gefrustreerd is niet het juiste woord. Ik ben dol op een puzzel op it gebied. Ik had gehoopt dat dit soepelere zo werken als ik alles van TP-link in gebruik heb. Maar ik moet wennen waar TP-link alles heeft geplaatst. Ik weet oppervlakkig het een en ander van netwerk aanleggen. Sinds 1997 help ik bv vrienden en collega's eerst met modems inbouwen in pc's en later met het aanleggen van wifi etc.
Ik volgde mijn stappenplan maar met de problemen waar ik nu tegen aan liep stopte mijn kennis.

Ik ga dit nu testen en ik houd je op de hoogte.

Sinds een paar dagen denk ik er ook hard over om de KPN box te vervangen. Door een TP-link router.
Eigenlijk wilde ik Opensense van de winter gaan uitproberen. Ik wil o.a.een netboot/pxe server opzetten. Maar dat is voor de toekomst eerst dit stabiel. Ik heb enkel een internet verbinding geen tv van KPN

[ Voor 1% gewijzigd door TurboTon1973 op 22-10-2024 10:45 . Reden: Verbruik toegevoegd van de poe poort edit 2 toegevoegd geen tv ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
domoti schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:22:
Ik heb een TP-Link ER707-M2 router met een sfp poort. Ik heb van iemand begrepen dat deze module:

https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1

perfect werkt met Delta glasvezel. Echter is die module sfp+. Werkt deze dan niet samen met de TP-Link router of heb je alleen problemen als je hogere snelheden aan moet. (Het gaat in dit geval om 1 gb glasvezel)
De SFP poort in de 707 router is 1-Gbps fixed. Een SFP-plus is meestal 10-Gbps fixed.

Ik heb geen weet van SFP-plus modules die ook 1-Gbps doen - laat staan ISP-achtige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Dus jij denkt dat het niet gaat werken?

Dan blijf er 1 ding over en dat is dan een media convertor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
domoti schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:14:
Dus jij denkt dat het niet gaat werken?

Dan blijf er 1 ding over en dat is dan een media convertor?
Ik geeft het weinig kans.

Ik heb geen ervaring met dit soort media convertors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Helaas inderdaad net bevestigd door die winkel dat een sfp+ module niet werkt in een sfp poort (wel andersom).

Dan moet ik misschien toch maar een aparte modem aanschaffen zoals deze bijv:

https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-q

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er iemand hier die zijn KPN Internet met glasvezel rechtstreeks aan zijn Omada router heeft geknoopt? En zo ja - met welke SFP dat is gebeurd?

De foto is van de NT die hier in huis is ingezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF8AWbJ31sOW0Paz6FWOikQuotc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FJxb5IicBcEfZOXKwRk2AfL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Airw0lf schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:08:
Is er iemand hier die zijn KPN Internet met glasvezel rechtstreeks aan zijn Omada router heeft geknoopt? En zo ja - met welke SFP dat is gebeurd?

De foto is van de NT die hier in huis is ingezet.

[Afbeelding]
Je zit op AON.
Dus een simpele AON SFP module moet werken.
Let wel op dat Kpn meerdere vlans gebruikt op de wan kant. (Internet,itv en huistelefoon)
De gegevens die je moet hebben voor de juiste AON SFP module kun je op de website van Kpn vinden.

Kpn website.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXYIy6hxtxJy6D2vCBTHPqq1cJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pVxJNteZjkZwlHMoCkQ1wFY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door peterbier op 22-10-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@peterbier - bedankt voor de snelle actie.

Die afbeelding had ik ook gevonden - maar is verwarrend.

De 1000Base-BX-10-U geeft aan dat er een 10-km SFP gevraagd wordt.
Een regel lager staan de lichtbundels genoemd: 1310 en 1490 nm.
Maar ook dat de SFP 14 km moet kunnen overbruggen?

Ik kan 10-km-SFP's vinden met de gevraagde lichtbundels.
Ik kan ook 20-km-SFP 's vinden - alleen draaien die dan op 1515 (i.p.v. 1490).

Enig idee hoe dat zit?
Heb je misschien een voorbeeld van een werkende SFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Airw0lf

Het is een breed begrip.
De meeste SFP modules zullen wel werken.
Ik heb deze in mijn Fritzbox 5590 gebruikt bij Kpn toen AON.
Ik ga er wel van uit eigenlijk dat de modules van Avm niet werken in andere apparatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bqig60vCe6r1FBmPjjBozS045s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEOAFi6y27nFVJRh5mgOrCsm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:31

Nicap

Tsssk....

Met zoeken kan ik niet zoveel vinden, dus dan maar een vraag.
Kan het kloppen dat cloud access in de Omada app niet meer beschikbaar is?
Ik gebruik het niet super vaak, maar voorheen kon ik kiezen tussen locaal en cloud. Nu zie ik alleen nog maar lokaal(on premises controller)
Als ik op de + klik kan ik wel een Omada Cloud essentials toevoegen, maar is dat de vervanger van de eerdere cloud oplossing?

Als ik lokaal kijk zie ik wel dat Cloud acces verbonden is in de controller.
Via de website inloggen in via Cloud connect werkt nog wel, maar via de app was soms wel net zo handig op een telefoon.

[ Voor 19% gewijzigd door Nicap op 26-10-2024 17:02 ]

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Nicap schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:01:
Met zoeken kan ik niet zoveel vinden, dus dan maar een vraag.
Kan het kloppen dat cloud access in de Omada app niet meer beschikbaar is?
Ik gebruik het niet super vaak, maar voorheen kon ik kiezen tussen locaal en cloud. Nu zie ik alleen nog maar lokaal(on premises controller)
Als ik op de + klik kan ik wel een Omada Cloud essentials toevoegen, maar is dat de vervanger van de eerdere cloud oplossing?

Als ik lokaal kijk zie ik wel dat Cloud acces verbonden is in de controller.
Via de website inloggen in via Cloud connect werkt nog wel, maar via de app was soms wel net zo handig op een telefoon.
Als er Direct in het groen achter staat is het lokaal.
Als dat er niet staat is het via een verbinding buiten de deur. (Bv mobiele data verbinding)
Zo heb ik het nu in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Nicap ik kan op Android mijn site bereiken via de app, vanaf een ander netwerk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:31

Nicap

Tsssk....

peterbier schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Als er Direct in het groen achter staat is het lokaal.
Als dat er niet staat is het via een verbinding buiten de deur. (Bv mobiele data verbinding)
Zo heb ik het nu in ieder geval.
Er staat idd direct achter nu ik thuis ben. Maar ik was de hond vanmiddag aan het uitlaten, maar kon toen geen verbinding krijgen.
Zal het vanavond nog eens proberen.

Maar kan me wel herinneren dat er in het verleden gewoon twee opties onder elkaar stonden.
1 lokaal en 1 cloud.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Nicap schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:46:
[...]

Maar kan me wel herinneren dat er in het verleden gewoon twee opties onder elkaar stonden.
1 lokaal en 1 cloud.
Dat klopt helemaal.
Ik heb er nu ook maar een en heb niks veranderd.
Mijn OC200 controller is gewoon van buiten te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 18:19
Hallo, ik ben sinds kort in het bezit van een omada POE switch, de controller en wat AP's. Voordat ik het ga installeren, moet ik de gigabox van ziggo in bridge modus laten zetten of niet?
Pagina: 1 ... 54 ... 60 Laatste