Acties:
  • 0 Henk 'm!
@WeAreTheFuture - er is altijd een vlan - namelijk het management vlan - bij Omada is dat standaard vlan-1.

Plaats eens wat screenshots hoe dat bij jouw installatie eruit ziet:
(1) - Wired networks: Internet en LAN
(2) - Wireless networks: WLAN
(3) - Network security ACL: gateway ACL, switch ACL en EAP ACL

Zonder vlans of wat dan ook wil zeggen dat je vrijwel volledig op factory defaults zit.
Die factory defaults hoef je weinig of niks aan te veranderen - dat doet het gewoon... :Y

Voor de volledigheid:
Als de verwachting is (geweest) dat de hardware en zijn instellingen voor 75% of meer gelijk zijn aan Ubiquiti dan was je misschien toch beter af geweest met de Ubiquity spulletjes - met Omada is het toch echt terug naar af met RTFM en eventueel RTFMT... :+
De verschillen zijn op het eerste oog misschien niet zo heel groot. Maar groot genoeg om de zaak geheel of gedeeltelijk in de soep te laten lopen - zo is mijn inschatting. :Y)

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Dit weekend is er een nieuwe Omada controller 5.13 beta uitgekomen met oa de volgende verbeteringen:
  • Expanded Language Support
  • 2FA
  • DPI
  • Batch Delete VLAN
  • Remember Device
  • Application result
Weinig schokkende dingen, maar wel meer DPI uitrol dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:40
Twixie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:29:
Wat zijn eigenlijk de ervaringen met een SG108PE qua stabiliteit ?
Ik heb er hier 2 in huis en beide blijken regelmatig te rebooten/crashen.
Nog niemand die hierop gereageerd heeft, maar heb ondertusssen zelf eens terug vanaf scratch getest door simpelweg beide 108's te factory resetten. Zelfs dan blijken ze na een paar dagen te rebooten en zijn ze dus niet stabiel. Ik blijf het vreemd vinden dat ik daar bijna geen meldingen van zie online.

Ik moet er wel bij vertellen dat het v2 toestellen zijn, terwijl ze nu qua hardware al aan v5 zitten. Blijft dan de vraag wat ik ga doen. Beide zien te vervangen door v5 (met het risico dat ik zelfde probleem heb), of misschien toch maar upgraden naar een SG2008P. Op zich is Omada zeker geen must en een 2008 is toch al bijna dubbel zo duur als een 108...

PS: de reboots gebeuren ook op de meest random momenten, bvb ook in het midden van de nacht als iedereen ligt te slapen.

[ Voor 8% gewijzigd door Twixie op 08-10-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:58:
Dit weekend is er een nieuwe Omada controller 5.13 beta uitgekomen met oa de volgende verbeteringen:
  • Expanded Language Support
  • 2FA
  • DPI
  • Batch Delete VLAN
  • Remember Device
  • Application result
Weinig schokkende dingen, maar wel meer DPI uitrol dus.
Nu alleen nog routers/fw's die iets met DPI (kunnen) doen... 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:13
Twixie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Nog niemand die hierop gereageerd heeft, maar heb ondertusssen zelf eens terug vanaf scratch getest door simpelweg beide 108's te factory resetten. Zelfs dan blijken ze na een paar dagen te rebooten en zijn ze dus niet stabiel. Ik blijf het vreemd vinden dat ik daar bijna geen meldingen van zie online.

Ik moet er wel bij vertellen dat het v2 toestellen zijn, terwijl ze nu qua hardware al aan v5 zitten. Blijft dan de vraag wat ik ga doen. Beide zien te vervangen door v5 (met het risico dat ik zelfde probleem heb), of misschien toch maar upgraden naar een SG2008P. Op zich is Omada zeker geen must en een 2008 is toch al bijna dubbel zo duur als een 108...

PS: de reboots gebeuren ook op de meest random momenten, bvb ook in het midden van de nacht als iedereen ligt te slapen.
Ik heb ook een SG108PE, maar heb geen klachten. Hoe zie jij dat deze rebooten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Airw0lf schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

Nu alleen nog routers/fw's die iets met DPI (kunnen) doen... 😊
De ER7206 beta firmware ondersteunt het inmiddels in standalone versie dus Omada managed support zal hopelijk ook snel worden aangekondigd?

[ Voor 3% gewijzigd door Mini-me op 08-10-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:23:
[...]
Mijn SG2008P lijkt op willekeurige momenten de PoE te laten droppen waardoor OC200 en APs tijdelijk wegvallen, maar de uptime loopt gewoon door. Geen problemen te herkennen via de omada omgeving.
Zie jij hetzelfde effect of juist omgekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Mini-me schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Mijn SG2008P lijkt op willekeurige momenten de PoE te laten droppen waardoor OC200 en APs tijdelijk wegvallen, maar de uptime loopt gewoon door. Geen problemen te herkennen via de omada omgeving.
Zie jij hetzelfde effect of juist omgekeerd?
Bij mij werkt alles zonder problemen. Ik zie geen foutmeldingen in logs of wat dan ook, en ervaar ook geen wegvallende verbindingen. Ik heb mijn AP's via PoE aangesloten, maar de controller draait softwarematig op mijn eigen server.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcoC op 08-10-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Het wordt eens tijd dat ze met VPN custom DNS ondersteunen(of zoiets). Zodat ik buitenshuis ook van m'n Pihole kan genieten. Dat werkte met m'n vorige router(non TP-link) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:42:
[...]
Bij mij werkt alles zonder problemen. Ik zie geen foutmeldingen in logs of wat dan ook, en ervaar ook geen wegvallende verbindingen. Ik heb mijn AP's via PoE aangesloten, maar de controller draait softwarematig op mijn eigen server.
@Twixie en jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Mini-me schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:37:
[...]

De ER7206 beta firmware ondersteunt het inmiddels in standalone versie dus Omada managed support zal hopelijk ook snel worden aangekondigd?
Trouwens ook voor de ER707-M2 beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:37:
[...]

We gaan het zien - ben benieuwd.

Ik heb op dit moment een packet analyzer draaien zonder DPI (dus alleen OSI-L4).
Met de huidige volumes aan netwerk pakketjes is de CPU belasting van een Proxmox server ongeveer 10% (Proxmox server is een Ryzen 7 5700X met 64-Gbytes aan geheugen).
Waarvan 4 cores en 8-Gbytes geheugen aan de packet analyzer VM zijn toegewezen.
Alle netwerk pakketjes worden via een seperate SSD verwerkt.

Een Proxmox server met dezelfde specs is voorzien van een OpnSense VM met IDS/IPS en DPI.
Met 4 cores en 8-Gbytes geheugen staat de teller op 3-5% CPU belasting met ongeveer 10% van het verkeersvolume van de packet analyzer.

Dus ja - ben erg benieuwd wat ze er van gebakken hebben - IPS met DPI is normaliter erg CPU intensief als er geen hardware accelerators aan te pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nicap schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:49:
Het wordt eens tijd dat ze met VPN custom DNS ondersteunen(of zoiets). Zodat ik buitenshuis ook van m'n Pihole kan genieten. Dat werkte met m'n vorige router(non TP-link) wel.
Enigszins off-topic - maar toch: heb je dit al eens geprobeerd? Eventueel i.c.m. een interne reverse proxy en/of Cloudflare?

Op deze manier heb je geen Omada VPN nodig terwijl je alle pihole ad-blocking functies op een veilige manier buitenshuis beschikbaar hebt. Cloudflare helpt je met hun DDoS en WAF functies. En een reverse proxy helpt bij brute-force aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00
Is er eigenlijk al een manier om toegang tot internet te ontzeggen voor bepaalde devices op je netwerk?

Niet per se een heel vlan, maar gewoon per device?

Mis dat nog steeds, vond dat handige functie van m’n vorige router.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:06:
Is er eigenlijk al een manier om toegang tot internet te ontzeggen voor bepaalde devices op je netwerk?

Niet per se een heel vlan, maar gewoon per device?

Mis dat nog steeds, vond dat handige functie van m’n vorige router.
Via het MAC-adres - eventueel een groep met meerdere MAC adressen?
En die dan opnemen in een ACL-regel op de router?

Helemaal zeker weet ik het niet - alweer enige tijd geleden dat ik hier wat mee gedaan heb.
En de ACL mogelijkheden zijn wat uitgebreid met de laatste firmware updates.

[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 09-10-2023 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Airw0lf schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:15:
[...]

Via het MAC-adres - eventueel een groep met meerdere MAC adressen?
En die dan opnemen in een ACL-regel op de router?

Helemaal zeker weet ik het niet - alweer enige tijd geleden dat ik hier wat mee gedaan heb.
En de ACL mogelijkheden zijn wat uitgebreid met de laatste firmware updates.
Dat, of door je DHCP server altijd hetzelfde IP te geven aan een device en dan op basis van ip/port combinatie een ACL rule te maken.
Je kunt ook specifieke apparaten in specifieke VLANs zetten en dan op het VLAN een ACL rule maken.

Het hangt dus af van wat je wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
MarcoC schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:23:
[...]
Om te beginnen het obvious symptoom: netwerk dat even wegvalt. Dit merk ik best wanneer ik gewoon een streaming dienst aan het bekijken ben of op PS5 aan het gamen ben, want zowel de TV als de PS5 komen zeggen dat ze ineens geen netwerk hebben (LAN disconnected) om dan 15 seconden later te zeggen dat ze weer netwerk hebben.
Maar verder ook: de reboot zorgt voor een POE interrupt dus de aangesloten EAP225 reboot ook, en daarvan kan ik in Omada de uptime zien. Daarmee ook dat ik weet dat de reboots ook soms gewoon in het midden van de nacht gebeuren.
EDIT: gisteren nog eens beide factory reset gedaan, en op dit moment zie ik in Omada dat mijn 2 EAPs respectievelijk ong. 1u30 en 2u30 uptime hebben, dus vanmorgen zijn beide switchen alweer gecrasht.
Mini-me schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:40:
[...]
Ok, dat belooft weinig goeds als ik overweeg naar een SG2008P over te schakelen, want dat is al even onacceptabel als mijn probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Twixie op 09-10-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Hier dus in 2 kamers een SG108PE + EAP225. De Omada controller draait bij mij ook op een Windows server.
In Omada zie ik overigens ontzettend weinig (lees: nagenoeg niets) van logging van de access points. Ik vond ook niet direct hoe ik meer logging kan instellen. Was er ook al over aan 't denken om op mijn Windows server een syslog server te installeren en naar daar te loggen.
Maar het probleem zit sowieso in de 108's en daar heb ik al helemaal geen logging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Twixie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Om te beginnen het obvious symptoom: netwerk dat even wegvalt. Dit merk ik best wanneer ik gewoon een streaming dienst aan het bekijken ben of op PS5 aan het gamen ben, want zowel de TV als de PS5 komen zeggen dat ze ineens geen netwerk hebben (LAN disconnected) om dan 15 seconden later te zeggen dat ze weer netwerk hebben.
Maar verder ook: de reboot zorgt voor een POE interrupt dus de aangesloten EAP225 reboot ook, en daarvan kan ik in Omada de uptime zien. Daarmee ook dat ik weet dat de reboots ook soms gewoon in het midden van de nacht gebeuren.
EDIT: gisteren nog eens beide factory reset gedaan, en op dit moment zie ik in Omada dat mijn 2 EAPs respectievelijk ong. 1u30 en 2u30 uptime hebben, dus vanmorgen zijn beide switchen alweer gecrasht.

[...]

Ok, dat belooft weinig goeds als ik overweeg naar een SG2008P over te schakelen, want dat is al even onacceptabel als mijn probleem.
Ik ga de uptime van mijn access points voor jou in de gaten houden :) .

Ik heb wel een aantal sensors die elke minuut data via wifi hun data delen, en ik zie geen onverklaarbare onderbrekingen in de datalevering sinds ik mijn SG108PE in gebruik heb (sinds 17 september).

Daarnaast gebruik ik een softwarematige controller die geïnstalleerd staat op mijn server, dus deze heeft sowieso geen last van PoE-onderbrekingen.

[ Voor 13% gewijzigd door MarcoC op 09-10-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
MarcoC schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:11:
[...]
Ik ga de uptime van mijn access points voor jou in de gaten houden :) .
Hoef je ook niet echt in de gaten te houden. Gewoon in Omada checken. Tenzij je recent eens een reboot of zo gedaan hebt van AP en/of switch, zou je daar toch een hoge uptime van de APs moeten zien. Bij mij was die nooit meer dan een week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Twixie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Hoef je ook niet echt in de gaten te houden. Gewoon in Omada checken. Tenzij je recent eens een reboot of zo gedaan hebt van AP en/of switch, zou je daar toch een hoge uptime van de APs moeten zien. Bij mij was die nooit meer dan een week.
Mijn hele systeem krijgt wekelijks een reboot op zondag middernacht om zulke crashes te voorkomen.

Het is geen PoE issue met de 2008P. In de Omada omgeving zie ik dat de uptime gewoon blijft oplopen tot wekelijkse reboot. Ik krijg een melding van offline apparaten, inclusief de oc200 die soms niet meer remote benaderbaar is.
Met de syslog data zie je wel veel informatie over cliënt roaming, en authenticatie failures. Of die gerelateerd zijn aan netwerkfalen is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:21
Ik had een tijdlang problemen met EAP615-Wall die wegviel.
In eerste instantie heeft die aan een SG2210MP gehangen en ging het eigenlijk vrij goed, totdat ik adopt problemen kreeg na fw updates en toen hing mijn controller nog vanaf de switches gezien achter de EAP615, op een pi4 in docker.
Daarna eigenlijk blijven klooien met de controller locatie, en uit eindelijk een ER7212PC gekocht. Sinds de EAP hier aan hing viel die vaker weg. Soms herstart, soms geen verbinding.
En natuurlijk waren mijn kabels goed! … maar toch een nieuwe stekkertjes aan de kabels door de muur geknepen. (Ze zaten er al zowat 20 jaar aan.)
En sindsdien geen problemen meer. Tenminste, niet meer met wegvallen.

Met de 7212 ben ik nog niet heel erg tevreden, de controller is ook hier vrij traag, en hij loopt vrij ver achter in firmware versies. De ervaring is nog niet helemaal zo als ik had verwacht, en ik ben me dus nog aan het beraden hoe verder te gaan. Misschien toch weer terug naar pfsense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GHB363 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:44:

[...]

En natuurlijk waren mijn kabels goed! … maar toch een nieuwe stekkertjes aan de kabels door de muur geknepen. (Ze zaten er al zowat 20 jaar aan.)
En sindsdien geen problemen meer. Tenminste, niet meer met wegvallen.

[...]
Maar waarom stekkers knijpen aan kabels?
Een kabel afmonteren in een RJ45 doos met een LSA tang is toch veel makkelijker?
En met veel minder kans op problemen?

Nooit gesnapt welke afweging mensen hierbij maken... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 23:05
Airw0lf schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:44:
@WeAreTheFuture - er is altijd een vlan - namelijk het management vlan - bij Omada is dat standaard vlan-1.

Plaats eens wat screenshots hoe dat bij jouw installatie eruit ziet:
(1) - Wired networks: Internet en LAN
(2) - Wireless networks: WLAN
(3) - Network security ACL: gateway ACL, switch ACL en EAP ACL

Zonder vlans of wat dan ook wil zeggen dat je vrijwel volledig op factory defaults zit.
Die factory defaults hoef je weinig of niks aan te veranderen - dat doet het gewoon... :Y

Voor de volledigheid:
Als de verwachting is (geweest) dat de hardware en zijn instellingen voor 75% of meer gelijk zijn aan Ubiquiti dan was je misschien toch beter af geweest met de Ubiquity spulletjes - met Omada is het toch echt terug naar af met RTFM en eventueel RTFMT... :+
De verschillen zijn op het eerste oog misschien niet zo heel groot. Maar groot genoeg om de zaak geheel of gedeeltelijk in de soep te laten lopen - zo is mijn inschatting. :Y)
Dank je Airw0lf!
Zie bijlagen...
Ps, inmiddels loopt het op 1 SSID, dus in het gehele 5ghz netwerk zie ik ze verschijnen en kunnen wij ze bedienen, zowel google nest als sonos als heos. jeej. echter nog niet binnen het netwerk van 2.4ghz naar 5ghz en andersom.
oudere laptops draaien nog op 2.4ghz, deze zien de speakers niet.
deze worden wél gezien op de laptops wanneer ik er een usb-stick met 5ghz wifi aan hang, dan ziet ie alles.
dus het is een begin.
ps, ik draai ook een pi-hole, een mqtt en een dhcp server op 192.168.1.3, vandaar de dns :)
Lijkt mij niet dat daar een multicast issue vandaan kan komen toch?
Ohja, en ik zit achter een dubbel natje ivm modem delta welke niet in bridge gezet kan worden... heel fijn :(
iets met dat vervelende xgs-pon gebeuren... vandaar de x.10.1 wan ;)

Network security ACL: gateway ACL, switch ACL en EAP ACL: No entry in the table voor alle 3 ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUsv-i4ckeMViDjSZaNsdIGxkPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sc6heqSTTt1FLjMoiSKnY9hG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtBAV6glqIVVFt2bRM220hYdq_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FSJ87JTk2I0EGP542xGJrz9v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f6ItSjNC9YO16DBmJKdN-KF668=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NHTrgq4H9ZKNBlKFNV8oHnNL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door WeAreTheFuture op 09-10-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 17:32
@WeAreTheFuture , ik heb een setup met oa 7206, oc200, aantal poe switches en accespoints.
4 vlans (management, internet, iot en gasten)
Voor de wifi heb ik in elk vlan 2 wifi setups: 1 alleen op 2.4 ghz, en 1 alleen op 5 ghz. Dus bv iot en iot-5g.
Eerder had ik per vlan 1 wifi, maar had toch problemen. Nu werkt alles op eigen band, maar kan binnen eigen vlan toch met elkaar communiceren.
Nu alleen nog wachten op de optie om bepaalde wifi apparaten aan een vast ap te koppelen, om de belasting enigzins te spreiden, en ook betere wifi voor de betreffende apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
pksparks schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:52:
[…]
Nu alleen nog wachten op de optie om bepaalde wifi apparaten aan een vast ap te koppelen, om de belasting enigzins te spreiden, en ook betere wifi voor de betreffende apparaten.
En eindelijk geen continu reconnects meer van apparaten die hoppen tussen APs.
De firmware voor alle APs loopt hopeloos achter bij de switches en routers (Omada 5.9 vs 5.12/5.14) dus idd hoog tijd dat ze met een update komen. En aub niet alleen voor de EAP6xx serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
Airw0lf schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Maar waarom stekkers knijpen aan kabels?
Een kabel afmonteren in een RJ45 doos met een LSA tang is toch veel makkelijker?
En met veel minder kans op problemen?

Nooit gesnapt welke afweging mensen hierbij maken... :+
In zekere zin wel, maar ze waren al getrokken met stekkertjes en een wandcontactdoos waar in de muur en aan de buitenkant een stekkertje in ging. En in de eap 615 moet in de muur ook een RJ45 stekkertje, dus dat was nu het meest logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WeAreTheFuture schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

Dank je Airw0lf!
Zie bijlagen...
Ps, inmiddels loopt het op 1 SSID, dus in het gehele 5ghz netwerk zie ik ze verschijnen en kunnen wij ze bedienen, zowel google nest als sonos als heos. jeej. echter nog niet binnen het netwerk van 2.4ghz naar 5ghz en andersom.
oudere laptops draaien nog op 2.4ghz, deze zien de speakers niet.
deze worden wél gezien op de laptops wanneer ik er een usb-stick met 5ghz wifi aan hang, dan ziet ie alles.
dus het is een begin.
ps, ik draai ook een pi-hole, een mqtt en een dhcp server op 192.168.1.3, vandaar de dns :)
Lijkt mij niet dat daar een multicast issue vandaan kan komen toch?
Ohja, en ik zit achter een dubbel natje ivm modem delta welke niet in bridge gezet kan worden... heel fijn :(
iets met dat vervelende xgs-pon gebeuren... vandaar de x.10.1 wan ;)

Network security ACL: gateway ACL, switch ACL en EAP ACL: No entry in the table voor alle 3 ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zijn de SSID's? Zijn die precies gelijk?

Wellicht een domme vraag: is er echt een security key ingevuld?
Dan zouden er in dat veld bolletjes in moeten staan.

Zet DHCP-relay en alle multicast/broadcast management opties eens uit.
En GIK rekeying aanzetten met waarde 3600.

Wat heb je onder Site bij Advanced Features ingesteld?
Zet anders fast roaming en bandsteering eens uit.

Zet bij beacon control DTIM eens op 5 en airtime fairness aan - en dat voor alle 3 de frequenties.

Helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Ik overweeg mijn SG2008P te vervangen door een SG2428P of SG3428P vanwege extra aantal poorten. Momenteel heb ik 4 PoE poorten in gebruik en daar komen in de toekomst nog 1-3 bij.

Deze switches zijn berucht vanwege fan noise. Ik begrijp dat na het booten de fans langzamer gaan draaien.
Zijn de fans geregeld op basis van het PoE budget? In mijn geval met ~75W PoE behoefte, zou dit de fans hard laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:45:
Ik overweeg mijn SG2008P te vervangen door een SG2428P of SG3428P vanwege extra aantal poorten. Momenteel heb ik 4 PoE poorten in gebruik en daar komen in de toekomst nog 1-3 bij.

Deze switches zijn berucht vanwege fan noise. Ik begrijp dat na het booten de fans langzamer gaan draaien.
Zijn de fans geregeld op basis van het PoE budget? In mijn geval met ~75W PoE behoefte, zou dit de fans hard laten draaien?
Als het alleen om meer PoE poorten gaat is de TL-SG2210P misschien handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

Als het alleen om meer PoE poorten gaat is de TL-SG2210P misschien handiger?
Ontbrekende info: de boel moet rack-mount worden :)
In totaal heb ik zo'n 24 poorten nodig (mix van PoE en non-PoE). Momenteel hangt het netwerk aan een met een aantal (unmanaged) switches en zelfs een device noodgedwongen gebridged achter een ander, waardoor ik het uberhaupt niet kan managen.
Om tot dat aantal te komen, zou ik 3 2210MP's nodig hebben. Qua kostprijs en afmetingen zit ik dan een stuk boven een 2428P of 3428P.
Een andere optie die ik ook overweeg is om een SG3428 (non-PoE) te pakken en mijn huidige 2008P er naast te zetten voor de PoE devices, maar aangezien die niet rack-mounted is (poorten aan de achterkant 8)7 ), gaat dat geen zicht zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Mini-me op 11-10-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:09:
[...]

Ontbrekende info: de boel moet rack-mount worden :)
In totaal heb ik zo'n 24 poorten nodig (mix van PoE en non-PoE). Momenteel hangt het netwerk aan een met een aantal (unmanaged) switches en zelfs een device noodgedwongen gebridged achter een ander, waardoor ik het uberhaupt niet kan managen.
Om tot dat aantal te komen, zou ik 3 2210MP's nodig hebben. Qua kostprijs en afmetingen zit ik dan een stuk boven een 2428P of 3428P.
Een andere optie die ik ook overweeg is om een SG3428 (non-PoE) te pakken en mijn huidige 2008P er naast te zetten voor de PoE devices, maar aangezien die niet rack-mounted is (poorten aan de achterkant 8)7 ), gaat dat geen zicht zijn.
Dat laatste heb ik gedaan - een SG3428 en een SG2218.
Aangevuld met een SG2008P en een SG2210P voor een paar PoE devices.
Met als doel alles zonder noisy fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:01
Ben over het algemeen tevreden over de set van Omada hardware.
Zit met 1 probleem, sommige 2,4Ghz devices, zoals mijn Netatmo Weather station, verliest steeds verbinding.

Ik heb nu ontdekt dat als ik de 5Ghz op het dichtsbijzijnde EAP650 uitzet, de Netatmo in no-time verbinding heeft.
Zet ik de 5Ghz weer aan, dan is de Netatmo in no time DISconnected.
(geen errors, alleen connected en disconnected erros in het logboek).

De 2,4Ghz en de 5Ghz hebben beide dezelfde SSID naam.
Een oplossing is wellicht het hernoemen van de SSID's maar geeft dat dan geen probleem met roaming van iPhone e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
testmanager schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:29:
Zit met 1 probleem, sommige 2,4Ghz devices, zoals mijn Netatmo Weather station, verliest steeds verbinding.

Ik heb nu ontdekt dat als ik de 5Ghz op het dichtsbijzijnde EAP650 uitzet, de Netatmo in no-time verbinding heeft.

Een oplossing is wellicht het hernoemen van de SSID's maar geeft dat dan geen probleem met roaming van iPhone e.d.?
Herkenbaar - voor apparaten als Netatmo's is het beter een apart SSID aan te maken met een apart vlan. Bij dat SSD gebruik je dan alleen de 2.4-Ghz band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
testmanager schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:29:

De EAP heeft een optie “band steering” waarmee compatible devices van 2.4GHz naar de 5GHz band worden gestuurd. Die band werkt perfect voor hogere throughout bij relative weinig interferentie, maar de connectie begeeft het sneller als je signaal wat zwakker is. Zoals @Airw0lf zegt: een weerstation heeft geen 5GHz nodig en kan beter in een 2.4GHz worden geforceerd, bijvoorbeeld door een apart SSID te broadcasten. In mijn geval is dat een IOT specifiek SSID waar alle apparaten met beperkte data rate of oudere radio in worden gehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
Mini-me schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

De EAP heeft een optie “band steering” waarmee compatible devices van 2.4GHz naar de 5GHz band worden gestuurd. Die band werkt perfect voor hogere throughout bij relative weinig interferentie, maar de connectie begeeft het sneller als je signaal wat zwakker is. Zoals @Airw0lf zegt: een weerstation heeft geen 5GHz nodig en kan beter in een 2.4GHz worden geforceerd, bijvoorbeeld door een apart SSID te broadcasten. In mijn geval is dat een IOT specifiek SSID waar alle apparaten met beperkte data rate of oudere radio in worden gehangen.
Wow... is de oplossing zo simpel? En ik maar moeilijk denken door dan een apart 5 Ghz SSID aan te maken, en dan alle apparaten daarmee weer opnieuw te moeten verbinden. #gedoe

Terwijl je inderdaad beter een extra apart 2,4 Ghz SSID voor die paar IOT apparaten kan aanmaken. Heb dat nu gedaan en ga het aanzien de komende dagen.

Dit is een klassiek voorbeeld van OMDENKEN ;-)

Veel dank @Mini-me en @Airw0lf !! Jullie snelle antwoord wordt gewaardeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door testmanager op 12-10-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
testmanager schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Wow... is de oplossing zo simpel? En ik maar moeilijk denken door dan een apart 5 Ghz SSID aan te maken, en dan alle apparaten daarmee weer opnieuw te moeten verbinden. #gedoe

Terwijl je inderdaad beter een extra apart 2,4 Ghz SSID voor die paar IOT apparaten kan aanmaken. Heb dat nu gedaan en ga het aanzien de komende dagen.

Top - mocht je nog problemen hebben:
Controleer de instelling voor bandsteering - moet uit staan.
Daarnaast DTIM minimaal op 3 en airtime fairness aanzetten.
Re-keying zou ook nog kunnen helpen om de zaak in "leven" te houden - eventueel op 3600 zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 12-10-2023 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Wat dacht je van per AP een ander 2.4GHz SSID? Weet je zeker dat de gordijnen in de woonkamer altijd hetzelfde AP pakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Youmireme
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Eindelijk mijn netwerk kunnen installeren.

Uiteindelijke set-up:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HNLl8LakJsFtq6nAxr_8McBHcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e82AAQXI6kqAd4qWWBX67Kb.jpg?f=fotoalbum_large

1x OC-200
1x ER-605
1x TL-SG2428P
2x EAP 650-Wall
1x EAP 610-Outdoor
2x EAP 653

Alles netjes aangesloten en adopted.

Morgen komt Proximus de fibre ONT aansluiten. Hoop op een snelle rechtstreekse install op de ER-605 met VLAN20 en DHCP. (Bepaalde settings waar ik op moet letten?)

Daarna aan de slag met poortjes taggen op een afzonderlijke IoT VLAN. Ik las dat er nog problemen waren met IGM Proxy /mDNS op de ER605 waardoor bv. chromecast overheen verschillende VLANs toch lastig doet. Is dat sinds de recente firmware updates opgelost of niet?

Tips & Tricks voor een first time Omada user meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
[...]

Om eerlijk te zijn: ik heb nog geen enkel 5GHz compatibel IOT apparaat gezien.
Overigens: ik neem aan dat je AP binnen hangt en het weerstation buiten? Dubbel of drielaagse beglazing? Dat heeft uiteraard ook invloed op de stabiliteit van je verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 23:05
Airw0lf schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:26:
[...]
Thanks voor het antwoord!

Wat zijn de SSID's? Zijn die precies gelijk?
Dat zijn er 3, 1x SSID voor 2.4Ghz Clients, 1x voor 5Ghz en 1x voor IOT apparaatjes.
Dit werkt eigenlijk perfect.

Wellicht een domme vraag: is er echt een security key ingevuld?
Dan zouden er in dat veld bolletjes in moeten staan.
uiteraard, maar deze had ik even weggepoetst ;)

Zet DHCP-relay en alle multicast/broadcast management opties eens uit.
En GIK rekeying aanzetten met waarde 3600.
Wat heb je onder Site bij Advanced Features ingesteld?
Zet anders fast roaming en bandsteering eens uit.
Inmiddels heb ik alles 30 sec van de stroom gehad en alle instellingen opnieuw gepushed.
Dit leek te werken!
Het enige dat ik nog had aangepast was de ICMP Snooping in LAN aangezet, dit lijkt de oplossing te zijn geweest.

Zet bij beacon control DTIM eens op 5 en airtime fairness aan - en dat voor alle 3 de frequenties.
beacon control DTIM eens op 5
Dat heb ik al eens eerder gedaan, kreeg toen grote drop-outs bij onze mobieltjes...?

Helpt dat?
Zie bovenstaand! Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Deze week zijn mijn nieuwe EAP615-wall’s binnen gekomen. Jarenlang Unifi heeft me misschien een beetje gevormd, maar was het heel naïef om te denken dat de switch poorten ook als zodanig te beheren zouden zijn?

Het enige dat ik kan vinden is een optie om handmatig VLAN ID’s te selecteren, niet eens op basis van een drop-down van daadwerkelijk aanwezige instellingen :?

Het prijsverschil voor de benodigde hardware was een belangrijke doorslaggevende factor en ik had echt geen 1-op-1 clone verwacht, maar de logica in deze manier van configuratie zie ik niet.

Verder krijg ik voor 5GHz maar de keuze voor 4 frequenties? En een site-optie (channel limit) om die range uit te zetten voor buiten. Dan heb ik 5GHz zonder frequenties. Wat is dat voor logica?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Ethirty beheer je ze via Omada of alleen standalone?

Ik ken alleen de Omada configuratie en dat klinkt anders dan wat je niet beschrijft, maar dat is wellicht mijn onkunde.

De 5Ghz frequentie kent wel limitaties ivm de frequenties van publieke diensten, dat kan ik aan/uit zetten en levert meer mogelijkheden/frequenties op.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ks9ufoM_Gh5zNIzSzMLpEwYylRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfzzv3aZXpu0CeKBThD78QdE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb veel devices zonder IP, herkennen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
testmanager schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:13:
[Afbeelding]

Ik heb veel devices zonder IP, herkennen jullie dit?
Ik heb er geen een zonder IP. Als hij dit uit de DHCP tabel haalt zouden het dan devices zijn die een vast IP hebben maar geen reservering in je DHCP server?

Lijkt mij vreemd, maar gooi het er maar in als optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

NiGeLaToR schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:53:
@Ethirty beheer je ze via Omada of alleen standalone?

Ik ken alleen de Omada configuratie en dat klinkt anders dan wat je niet beschrijft, maar dat is wellicht mijn onkunde.

De 5Ghz frequentie kent wel limitaties ivm de frequenties van publieke diensten, dat kan ik aan/uit zetten en levert meer mogelijkheden/frequenties op.
Omada controller, laatste versie.

Unifi noemt bepaalde 5GHz frequenties netjes DFS, dat zie ik in Omada niet.
Alleen dat je kan kiezen uit 4 frequenties: 36, 40, 44 en 48 (5170-5250)

Maar goed, dat is nog tot daar aan toe, ik heb weinig storingsbronnen om me heen.

Dat ik de switchpoorten niet kan configureren zoals verwacht, vind ik een grotere tegenvaller.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Ethirty schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Maar goed, dat is nog tot daar aan toe, ik heb weinig storingsbronnen om me heen.

Dat ik de switchpoorten niet kan configureren zoals verwacht, vind ik een grotere tegenvaller.
Bij mijn EAP610 zijn alle DFS kanalen ook beschikbaar en staat er DFS achter. Blijkbaar is DFS nog niet toegevoegd aan de firmware van de EAP615. ga er vanuit dat je de nieuwste firmware hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Firmware is (uit mijn hoofd) 1.1.7, hun eigen site gaat maar tot 1.1.6.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Ik heb twee soorten AP's in gebruik:EAP650-Wall-v1.0 en EAP245-v3.0. Bij beiden is de keus groter dan 4 en wordt per frequentie netjes aangegeven of het wel/geen DFS-smaakje is.

Geen idee wat precies je verwachtingen zijn m.b.t. switchpoorten of hoe het werkt bij UB - maar dit is hoe het werkt bij Omada:
(1) - Je maakt een of meer netwerk profielen aan met daarin het native vlan-id, subnet en wat andere instellingen.
(2) - Vervolgens maak je een of meer poort profielen aan met daarin de vlans zoals je ze zou willen gebruiken op alle poorten waar het betreffende poort profiel aan toegewezen is. Hierbinnen krijg je een lijstje te zien met de beschikbare netwerk profielen en hun vlans (naast nog wat andere relevante instellingen).
(3) - Toewijzen aan gewenste poorten; eventueel aangevuld met een local manual override (voor zover nodig en van toepassing)

Ik kan niet inschatten of je dat logisch vindt... maar daar ga ik vast achter komen... :+

Waarschijnlijk doe ik iets niet goed - maar het lukt me niet om screenshots te maken omdat in beide gevallen het keuzelijstje dan wegvalt.

Helpt dit?

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 16-10-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Airw0lf schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Ik heb twee soorten AP's in gebruik:EAP650-Wall-v1.0 en EAP245-v3.0. Bij beiden is de keus groter dan 4 en wordt per frequentie netjes aangegeven of het wel/geen DFS-smaakje is.

Geen idee wat precies je verwachtingen zijn m.b.t. switchpoorten of hoe het werkt bij UB - maar dit is hoe het werkt bij Omada:
(1) - Je maakt een of meer netwerk profielen aan met daarin het native vlan-id, subnet en wat andere instellingen.
(2) - Vervolgens maak je een of meer poort profielen aan met daarin de vlans zoals je ze zou willen gebruiken op alle poorten waar het betreffende poort profiel aan toegewezen is. Hierbinnen krijg je een lijstje te zien met de beschikbare netwerk profielen en hun vlans (naast nog wat andere relevante instellingen).
(3) - Toewijzen aan gewenste poorten; eventueel aangevuld met een local manual override (voor zover nodig en van toepassing)

Ik kan niet inschatten of je dat logisch vindt... maar daar ga ik vast achter komen... :+

Waarschijnlijk doe ik iets niet goed - maar het lukt me niet om screenshots te maken omdat in beide gevallen het keuzelijstje dan wegvalt.

Helpt dit?
Dat is precies wat ik verwacht, maar in de EAP615-wall kan ik voor de 3 switch poorten alleen static VLAN's opgeven op basis van ID. Volgens de controller heb ik alleen AP's en geen switches, dus ook geen switch configuratie zoals je beschrijft - alleen een manual override.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

Dat is precies wat ik verwacht, maar in de EAP615-wall kan ik voor de 3 switch poorten alleen static VLAN's opgeven op basis van ID. Volgens de controller heb ik alleen AP's en geen switches, dus ook geen switch configuratie zoals je beschrijft - alleen een manual override.
Welke Omada router en Omada switch(es) heb je dan in gebruik?
En als ze niet-Omada zijn: wat is het dan wel?

Want de switch in een EAP615-wall heeft niet de firmware als van een Omada switch.
En gedraagt zich hierdoor inderdaad als een onderdeel van een AP.
Met de bijbehorende site-effects zoals eerder beschreef.

[ Voor 30% gewijzigd door Airw0lf op 16-10-2023 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Airw0lf schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:22:
[...]

Welke Omada router en Omada switch(es) heb je dan in gebruik?
En als ze niet-Omada zijn: wat is het dan wel?

Want de switch in een EAP615-wall heeft niet de firmware als van een Omada switch.
En gedraagt zich hierdoor inderdaad als een onderdeel van een AP.
Met de bijbehorende site-effects zoals eerder beschreef.
Niet echt relevant voor de vraag maar op dit moment alleen 2 accesspoints, de Delta router laat geen bridge mode toe, dus een extra router heeft (nog) geen zin.

Switch is nog een oude Unifi die tzt vervangen gaat worden zodra duidelijker is hoeveel poorten ik straks daadwerkelijk wil aansluiten.

Tegenvaller dus dat de switch in de accesspoint niet als zodanig te beheren is :-(

Maar voor de helft van een Unifi AP zal ik niet te hard klagen. Het verschil in switches is volgens mij zelfs nog groter, dan maar leren omgaan met wat beperkingen :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calder
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03:48
Beste,

Zelf ben ik bezig met een omada setup en tot nu toe bevalt het mij prima!

Ik heb vlans gemaakt en wil graag de comunucatie hiertussen dicht willen zetten.

Met ACL's zou dit wel moeten lukken, alleen raak ik snel in de war en zou bijvoorbeeld dit makkelijker kunnen gaan met PfSense of OPNSene

Is er een goede manier om onderstaande te kunnen bereiken?

Zal ook even een screenshot toevoegen hoe het ervoor staat nu.

Management > Alle vlans (zit te denken aan alleen eigen lan)
Intern > Alle vlans (Dit met lapops + telefoon (beheer Omada)
IOT > Alleen internet (zit wel ook 2 x chromecast op + Wat is handig om te doen met mdns hiervan)?
DEV > Alleen internet
Guest > Alleen internet met een regel naar de PS4 i.v.m. games (Knowledge is Power :P)
DMZ > Alleen internet

Groet,

Cal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZq_lCBGx8Kkvc7mJYIwgyzqrrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R20wQ2g6jWXmTSgeMHgzPGm7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:52
Calder schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:58:
Beste,

Ik heb vlans gemaakt en wil graag de comunucatie hiertussen dicht willen zetten.

Met ACL's zou dit wel moeten lukken, alleen raak ik snel in de war en zou bijvoorbeeld dit makkelijker kunnen gaan met PfSense of OPNSene

IOT > Alleen internet (zit wel ook 2 x chromecast op + Wat is handig om te doen met mdns hiervan)?
DEV > Alleen internet
Guest > Alleen internet met een regel naar de PS4 i.v.m. games (Knowledge is Power :P)
DMZ > Alleen internet

Groet,

Cal
Een *Sense vindt ik persoonlijk net wat gemakkelijker werken, maar ieder wat wils. Het is vooral belangrijk om te weten dat in *Sense werkt vanuit default deny, Omada heeft precies het omgekeerde met een default allow. Verkeer dat je dus niet door VLANs/interfaces wilt krossen moet je expliciteit een blokkeerregel voor aanmaken. Dus je moet je IOT blokkeren om naar alle andere netwerken te kunnen gaan via een gateway ACL.

mDNS werkt door de bonjour services aan te vinken en eventueel soms een IGMP snooping/multicast verkeer erdoorheen laten. Chromecast op een apart VLAN kan echt een draak zijn (is waarom velen telefoons ook in IOT houden) maar meestal staan die regels aangegeven als bv _ssh-tcp. Je kan dit zien via een Avahi/Bonjour browser, achterhaal je de naam en zo maak je een mDNS/bonjour regel aan en zou het moeten werken!

Een regel naar een enkel apparaat doe je met een alias of soms een groep waar je enkel je PS4 deel van laat zijn zou moeten volstaan.

Overigens zou ik je netwerken niet laten eindigen in .local domeinen. Je gaat hiermee allerlei conflicten krijgen omdat ze gereserveerd zijn voor mDNS. Als je geen eigen domein hebt, kan je het beste home.arpa gebruiken, die is speciaal gereserveerd voor gebruik in residentiële toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

Niet echt relevant voor de vraag maar op dit moment alleen 2 accesspoints, de Delta router laat geen bridge mode toe, dus een extra router heeft (nog) geen zin.

Switch is nog een oude Unifi die tzt vervangen gaat worden zodra duidelijker is hoeveel poorten ik straks daadwerkelijk wil aansluiten.

Tegenvaller dus dat de switch in de accesspoint niet als zodanig te beheren is :-(

Maar voor de helft van een Unifi AP zal ik niet te hard klagen. Het verschil in switches is volgens mij zelfs nog groter, dan maar leren omgaan met wat beperkingen :)
Inzake de switch: wat is straks? En wat is hierin de afweging?
De goedkoopste Omada switch (met of zonder PoE) kost de wereld niet.

En als het gaat om relevantie:
Ik werd enigszins op het verkeerde been gezet door de initiele vraag waarin je spreekt over ap en een switch.
Met in het verlengde: ik gok dat de aanschaf van een Omada switch je een hoop frustratie en ergernis had gescheeld... :+

Kan de Delta router vervangen worden door een Omada router?
Als je die inzet - versus de switch - ben je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
D0ubleD0uble schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

Een *Sense vindt ik persoonlijk net wat gemakkelijker werken, maar ieder wat wils. Het is vooral belangrijk om te weten dat in *Sense werkt vanuit default deny, Omada heeft precies het omgekeerde met een default allow. Verkeer dat je dus niet door VLANs/interfaces wilt krossen moet je expliciteit een blokkeerregel voor aanmaken. Dus je moet je IOT blokkeren om naar alle andere netwerken te kunnen gaan via een gateway ACL.

mDNS werkt door de bonjour services aan te vinken en eventueel soms een IGMP snooping/multicast verkeer erdoorheen laten. Chromecast op een apart VLAN kan echt een draak zijn (is waarom velen telefoons ook in IOT houden) maar meestal staan die regels aangegeven als bv _ssh-tcp. Je kan dit zien via een Avahi/Bonjour browser, achterhaal je de naam en zo maak je een mDNS/bonjour regel aan en zou het moeten werken!

Een regel naar een enkel apparaat doe je met een alias of soms een groep waar je enkel je PS4 deel van laat zijn zou moeten volstaan.

Overigens zou ik je netwerken niet laten eindigen in .local domeinen. Je gaat hiermee allerlei conflicten krijgen omdat ze gereserveerd zijn voor mDNS. Als je geen eigen domein hebt, kan je het beste home.arpa gebruiken, die is speciaal gereserveerd voor gebruik in residentiële toepassingen.
Hi D0ubleD0uble,

Thnx voor je antwoord, Ik zal wat aanpassingen maken en kijken of dit werkt, mocht dit niet het geval zijn wil ik toch gaan kijken voor de *Sense oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Calder schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:58:
Beste,

DEV > Alleen internet
DMZ > Alleen internet

Groet,

Cal

[Afbeelding]
Heb je op dit moment een Omada router in gebruik?

Voor de volledigheid:
Weet dat dat een Omada switch routing functies heeft.
En binnen de Omada lijn heb je ACL's op router, switch en AP nivo.

Dus of een *Sense het echt eenvoudiger gaat maken...
... ik schat in dat op een lijn blijven en die goed doorgronden/documenteren beter gaat helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 17-10-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Airw0lf schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:18:
[...]

Inzake de switch: wat is straks? En wat is hierin de afweging?
De goedkoopste Omada switch (met of zonder PoE) kost de wereld niet.
Het aantal poorten en PoE budget zijn niet bekend. En ik heb nu nog een 8p 150W switch liggen totdat dat wel bekend is.
En als het gaat om relevantie:
Ik werd enigszins op het verkeerde been gezet door de initiele vraag waarin je spreekt over ap en een switch.
Met in het verlengde: ik gok dat de aanschaf van een Omada switch je een hoop frustratie en ergernis had gescheeld... :+
Nee, want ik wil een aantal apparaten op een wall ap aansluiten, heeft niks met een losse switch van doen. Die zit ingebouwd - maar is dus niet als zodanig te beschouwen. Meer een waarschuwing voor iemand die dezelfde overweging maakt bij een overstap.
Kan de Delta router vervangen worden door een Omada router?
Als je die inzet - versus de switch - ben je er ook.
Nee, want Delta doet nog steeds niet aan de verplichte vrije modem keuze bij XGS-PON :(
En een andere router doet helemaal niks aan de functionaliteit van een accesspoint, dus hoe je daarbij komt :?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calder
Airw0lf schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Heb je op dit moment een Omada router in gebruik?

Voor de volledigheid:
Weet dat dat een Omada switch routing functies heeft.
En binnen de Omada lijn heb je ACL's op router, switch en AP nivo.

Dus of een *Sense het echt eenvoudiger gaat maken...
... ik schat in dat op een lijn blijven en die goed doorgronden/documenteren beter gaat helpen.
Hi Air,

Heb inderdaad de complete lijn van Omada, dus ook de router.
Ik zal dit beter gaan uittesten/proberen en zal met meer regels moeten gaan werken dan ik gewend ben :P.

Groet,

Cal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ethirty - ik begrijp waar je zit in je denken en werken.

In Omada termen is een AP alleen maar iets met wifi - zelfs als het meerdere poorten heeft => de firmware behandeld alle poorten alsof het maar een poort is (soort van).

Het Omada vlan spel handig gebruiken vereist minimaal één Omada switch.
Een router kan ook (vandaar de opmerking over de router) - maar is duurder.
Beiden samen geven je de beste Omada ervaring.

Tot slot: als je meerdere apparaten bekabeld wil aansluiten is een Omada switch echt wel handiger. Een van die (PoE?) poorten gebruik je dan om het AP te koppelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 17-10-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:50
Ethirty schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Het aantal poorten en PoE budget zijn niet bekend. En ik heb nu nog een 8p 150W switch liggen totdat dat wel bekend is.

[...]

Nee, want ik wil een aantal apparaten op een wall ap aansluiten, heeft niks met een losse switch van doen. Die zit ingebouwd - maar is dus niet als zodanig te beschouwen. Meer een waarschuwing voor iemand die dezelfde overweging maakt bij een overstap.

[...]

Nee, want Delta doet nog steeds niet aan de verplichte vrije modem keuze bij XGS-PON :(
En een andere router doet helemaal niks aan de functionaliteit van een accesspoint, dus hoe je daarbij komt :?
Ik ga je blij maken: review: Tweakers kraken Delta's modemprobleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Airw0lf schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:57:
Tot slot: als je meerdere apparaten bekabeld wil aansluiten is een Omada switch echt wel handiger. Een van die (PoE?) poorten gebruik je dan om het AP te koppelen.
Dan heb ik een switch én een losse AP achter de TV kast. Dus nee ;)

Het hele idee van de wall-versie is dat je die 2 apparaten in 1 behuizing propt met de juiste hardware (aanwezig) en software (niet aanwezig)

Daarom gaf ik aan de start al aan dat ik misschien vertekend ben door Unifi, maar een switch is een switch, of die nu los staat of geïntegreerd zit in een AP. Kennelijk heeft Omada nog wat werk te gaan.

Maar we gaan off-topic :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Gelezen, maar op dit moment voor mij even te veel moeite als 3/4 vd support afdeling je nog "nee" verkoopt als er iets mis gaat.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:18:

Daarom gaf ik aan de start al aan dat ik misschien vertekend ben door Unifi, maar een switch is een switch, of die nu los staat of geïntegreerd zit in een AP. Kennelijk heeft Omada nog wat werk te gaan.

Maar we gaan off-topic :)
Ik vind het wel fijn om te weten, die on-wall leek mij een goed idee voor huizen waar meer mensen wonen dan dat er UTP punten zijn. Elke ruimte een AP met ingebouwde switch en je bent klaar.
Doet de UBNT variant wel netjes mee in de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
Het viel mij bij de 615Wall AP ook tegen dat de 3 poorten niet mee doen met het Omada switch verhaal, maar je kan ze nog steeds per poort in een vlan hangen, dus voor mij werkt het voldoende.
Maar niet helemaal zoals verwacht, of zoals de losse switches.
Het is vergelijkbaar met de poorten op ER7212PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

jadjong schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:22:
[...]

Ik vind het wel fijn om te weten, die on-wall leek mij een goed idee voor huizen waar meer mensen wonen dan dat er UTP punten zijn. Elke ruimte een AP met ingebouwde switch en je bent klaar.
Doet de UBNT variant wel netjes mee in de software?
Dat dacht ik wel ergens gezien te hebben, maar nu ik het terug zoek kan ik daar uiteraard geen bewijs van vinden. :F

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Dit kan toch niet kloppen?

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Lijkt me een too good to be true. Al zijn de beoordelingen op bol.com niet slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32
zunrob schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:50:
Dit kan toch niet kloppen?

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Lijkt me een too good to be true. Al zijn de beoordelingen op bol.com niet slecht.
Dat is een 802.11ac access point. Die oudere Wi-Fi generatie is aardig uitontwikkeld, dus ja. Dat kan zo goedkoop zijn.

Zelf koop ik voor minder tweedehands een router met meer aansluitingen en dezelfde wireless specs. Dan zit er meteen een 5-poorts managed gigabit switch in inbegrepen. Die router moet dan wel met een aparte uitbreiding PoE-ready worden gemaakt, als dat gewenst is.

Dus wat hier voor een nieuwprijs wordt aangeboden is best wel realistisch.

Schijnt ook ondersteund te worden door OpenWRT. Neat. Meer hardware info. :)

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 18-10-2023 14:07 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
The Zep Man schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Dat is een 802.11ac access point. Die oudere Wi-Fi generatie is aardig uitontwikkeld, dus ja. Dat kan zo goedkoop zijn.

Zelf koop ik voor minder tweedehands een router met meer aansluitingen en dezelfde wireless specs. Dan zit er meteen een 5-poorts managed gigabit switch in inbegrepen. Die router moet dan wel met een aparte uitbreiding PoE-ready worden gemaakt, als dat gewenst is.

Dus wat hier voor een nieuwprijs wordt aangeboden is best wel realistisch.

Schijnt ook ondersteund te worden door OpenWRT. Neat. Meer hardware info. :)
50% goedkoper dan de rest: uitvoering: TP-Link EAP245 v3

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:06
Als je hem effectief gaat bestellen: "Artikel TP-Link Omada EAP225-Outdoor - Access point is helaas niet meer leverbaar en daarom uit het winkelwagentje verwijderd." "Artikel TP-Link Omada EAP245 - Access point - Draadloos - 1750 Mbps - 1-Pack - Wit is helaas niet meer leverbaar en daarom uit het winkelwagentje verwijderd."

(bol.com BE)

[ Voor 31% gewijzigd door silentkiller op 18-10-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Blijft er bij mij in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSfrClh-VeP8t__rDD34jQU1cpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9jMiO9u4qUSWLofq0WzJRvX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:06
Bij mij gaat hij eruit als je effectief gaat bestellen (verder naar bestellen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Aha. Ja hier ook dan ook -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Hier ook geprobeerd (voor de EAP225-outdoor).
Als je de t.net reviews leest, blijkt deze bol.com leverancier niet echt betrouwbaar te zijn in leveringen.
Typisch voorbeeld van “if it looks to be good to be true, it probably is”.

[ Voor 14% gewijzigd door Mini-me op 18-10-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
De EAP650 is "hier en daar" ook ineens een stuk goedkoper:
https://www.coolblue.nl/p...tp-link-omada-eap650.html

(sorry, het is niet mijn doel van dit forum een Pepper prijsdealsite te maken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
testmanager schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:39:
De EAP650 is "hier en daar" ook ineens een stuk goedkoper:
https://www.coolblue.nl/p...tp-link-omada-eap650.html

(sorry, het is niet mijn doel van dit forum een Pepper prijsdealsite te maken ;-)
Dit is een specifieke Omada thread met mensen die geïnteresseerd zijn in deze apparaten dus ik denk dat een prijsstunter vernoemen door eenieder wordt gewaardeerd. Bedankt voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:02:
[...]

Dit is een specifieke Omada thread met mensen die geïnteresseerd zijn in deze apparaten dus ik denk dat een prijsstunter vernoemen door eenieder wordt gewaardeerd. Bedankt voor de tip _/-\o_
Mooie acties! Zeker als je - zoals ik - meer dan genoeg hebt aan de capaciteit van deze modellenreeks.

Maar weet dat dit soort acties vaak gestart worden omdat er nieuwe modellen in aantocht zijn => de resterende voorraad van de oude(re) modellen moet even weggewerkt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikheetjeff
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:39
Hoi! Zelf hier ook een tijd trotse eigenaar van een Omada setup. Ik probeerde echter een tijdje terug mijn printers in een VLAN te plaatsen die geïsoleerd is van andere VLAN's, maar ook in zijn eigen VLAN geïsoleerd is: (de printer kan geen apparaten bereiken in zijn eigen VLAN, maar ook niet daarbuiten). Alleen apparaten vanaf een andere VLAN moeten wel de printer bereiken; waardoor Guest Network aanvinken geen optie is.

Echter kwam ik toen erachter dat EAP ACL regels niet worden gehanteerd als het verkeer over één EAP gaat; als je dus met één printer én telefoon bent verbonden op dezelfde EAP, zie je de apparaten binnen de VLAN wel ondanks de ACL regels. Zit de telefoon op een andere EAP, dan werken de EAP regels wel zoals je zou verwachten.

Als gevolg hiervan een topic aangemaakt bij TP-Link, maar ik kom er niet goed uit met hun. Nu na ruim een maand verder is hun antwoord dat het "klopt" dat verkeer over dezelfde EAP niet langs de EAP ACL regels gaat.

Ik vraag mij af of dit "normaal" is? Hebben andere hier ook last van dit "probleem"? En hebben andere netwerk apparaten dit ook? Dit was ook een vraag van TP-Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
Ik heb een OC200 V1.0. Nu is mijn netwerk totaal veranderd en kan ik de controller niet meer bereiken. Maar ik dacht hem simpel te resetten via het reset knopje. Maar hoe doe je dit precies? wat ik ook doe, er gebuert weinig.
Ik kan de oc200 ook nergens in het netwerk meer terugvinden.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:05
anconakip schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:47:
Ik heb een OC200 V1.0. Nu is mijn netwerk totaal veranderd en kan ik de controller niet meer bereiken. Maar ik dacht hem simpel te resetten via het reset knopje. Maar hoe doe je dit precies? wat ik ook doe, er gebuert weinig.
Ik kan de oc200 ook nergens in het netwerk meer terugvinden.
Laten we eerst eens bij het begin beginnen;
1. Weet je zeker dat je controller draait? Krijgt het (genoeg) voeding via PoE?
2. Heb je een dhcp server in je netwerk draaien en assignt deze de oc200 een IP? Dit kun je zien op het apparaat dat je dhcp server draait, meestal je router. Als deze omada managed is: even resetten zodat die zelfstandig draait.

Een reset van je oc200 doet niet zo heel veel in de praktijk behalve settings resetten en gebruikersnaam/wachtwoord terug naar default. Het is zelf geen dhcp server en als je het wilt vinden op je netwerk begin je meestal bij je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2adcomin2
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-03 18:27
ikheetjeff schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:07:
Hoi! Zelf hier ook een tijd trotse eigenaar van een Omada setup. Ik probeerde echter een tijdje terug mijn printers in een VLAN te plaatsen die geïsoleerd is van andere VLAN's, maar ook in zijn eigen VLAN geïsoleerd is: (de printer kan geen apparaten bereiken in zijn eigen VLAN, maar ook niet daarbuiten). Alleen apparaten vanaf een andere VLAN moeten wel de printer bereiken; waardoor Guest Network aanvinken geen optie is.
Is misschien onhandig, maar heb je al overwogen om elke printer zijn eigen VLAN te geven ?
Echter kwam ik toen erachter dat EAP ACL regels niet worden gehanteerd als het verkeer over één EAP gaat; als je dus met één printer én telefoon bent verbonden op dezelfde EAP, zie je de apparaten binnen de VLAN wel ondanks de ACL regels. Zit de telefoon op een andere EAP, dan werken de EAP regels wel zoals je zou verwachten.
Dit is straf, en lijkt mij een niet zomaar een kleine bug.
Misschien nog niet zo erg in jouw geval, maar stel je voor dat je die ACL's voor veel gevoeligere resources hebt ingesteld ...
Als gevolg hiervan een topic aangemaakt bij TP-Link, maar ik kom er niet goed uit met hun. Nu na ruim een maand verder is hun antwoord dat het "klopt" dat verkeer over dezelfde EAP niet langs de EAP ACL regels gaat.
Top, ik ga het daar ook verder volgen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
2adcomin2 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:27:
[...]

Is misschien onhandig, maar heb je al overwogen om elke printer zijn eigen VLAN te geven ?

[...]

Dit is straf, en lijkt mij een niet zomaar een kleine bug.
Misschien nog niet zo erg in jouw geval, maar stel je voor dat je die ACL's voor veel gevoeligere resources hebt ingesteld ...

[...]

Top, ik ga het daar ook verder volgen !
Komt dit omdat de printer bedraad is aangesloten op die EAP of wireless? Wireless zou niet mogen en niet kloppen lijkt mij? Bedraad.. ook niet.. maar ik begreep eerder al dat als er een switch in de AP zit dit niet per se met de vlans / ACL's van de switches waarop die aansloten is samen werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2adcomin2
NiGeLaToR schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:31:
Komt dit omdat de printer bedraad is aangesloten op die EAP of wireless?
Da's een goede vraag.
Indien enkel probleem bij bedrade aansluiting zou dat impliceren dat de switch in de EAP ofwel unmanaged is , ofwel bepaalde functionaliteit mist.

Ik vind het in elk geval ernstig genoeg ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
2adcomin2 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

Da's een goede vraag.
Indien enkel probleem bij bedrade aansluiting zou dat impliceren dat de switch in de EAP ofwel unmanaged is , ofwel bepaalde functionaliteit mist.

Ik vind het in elk geval ernstig genoeg ...
Ben dat met je eens, want het betreft dan mogelijk wall mounts die je juist in hotels en kantoren wilt gebruiken. Daarmee breng je de vlan omzeiling fysiek bij de gebruiker. Apart dus, wel benieuwd of we meer licht op de constatering kunnen schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2adcomin2

All the way met router tp-link ER8411 , of toch beter iets anders

.
Heeft er iemand ervaring met ER8411 en tevens andere routers ?

Tot nu toe - wegens onwil van provider - routerfunctie van de verplichte modem gebruikt.
Vandaar netwerk momenteel beperkt tot switches (type TP-Link TL-SG3210XHP-M2) , controller OC300, en access points (EAP660HD's).

Maak nu overstap naar andere provider, en krijg nu ook de mogelijkheid om met (minstens) 2 WAN's te werken. Zoek nu dus een router die vlot Multi-Wan aankan : Load Balancing, bepaalde VLANs/devices/poorten naar specifieke WAN sturen etc. Maar, daarnaast ook zeer snelle VPN aanbied, én voldoende security.
Er zijn ongetwijfeld mensen die die drie zaken in aparte devices kunnen onderbrengen (standalone firewalls kan je zelfs zo vinden), maar ik heb nooit de ambitie gehad om netwerkspecialist te worden dus ...

De TP-Link ER-8411 slaagt erin een hele hoop vinkjes af te tikken, en toch lees ik regelmatig berichten die wijzen op missende functionaliteit, beperkte firewall functies, en 'zaken die gewoon niet goed lopen'. (zo zag ik een 8411 in Vraag&Aanbod staan wegens niet slagen van VPN verbinding met andere site/router. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de andere router, maar als dat er eentje is van een "groter" merk, ...)
Maar het blijft - op basis van de specs- een zeer aantrekkelijk aanbod.
Het is natuurlijk ook wel zo dat, hoe meer je (tijd) investeert in een eco-systeem, hoe moeilijker het wordt om andere delen van het netwerk vrij in te vullen. Vandaar ook "all the way", als er voor deze router gekozen wordt, ligt de keuze van nieuwe AP's en andere devices eigenlijk ook vast.
Vandaar de vraag naar ervaringen met ER8411, en als het kan vergelijking met andere routers

Alternatieven, voordelen en nadelen

Een andere optie zou erin bestaan een volledige overgang te maken naar :
- Ubiquitiy : voornaamste motivatie : eco-systeem is vollediger , ken verschillende mensen die er zeer tevreden over zijn
- een merk als Microtik : superieure hardware en software , maar niet eenvoudig ...

Voor die laatste ga ik sowieso beroep moeten doen op een professional, maar zoals eerder gezegd, ik heb zelf geen ambitie in die richting. Da's overigens een nadeel bij tp-link : je vindt verdomd weinig (online) freelancers om een écht professionele configuratie aan te maken. Ubiquity komt daar aanzienlijk beter uit, en al zeker de jongens van Microtek, cisco etc.

Die overwegingen zijn dus ook belangrijk.

Mijn excuses voor het lange bericht, ik kijk uit naar de reacties !
thx;

[ Voor 87% gewijzigd door 2adcomin2 op 20-10-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:25
Je kan van VLAN's naar een specifiek IP-adres (bijv in deze de printer) instellen. Dat heb ik hier ook gedaan ivm de kinderen die willen printen maar niet bij het NAS en printer netwerk in zijn geheel mogen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
RegurBellej schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:37:
Hallo,

Ben voornemens om ons thuisnetwerk een upgrade te geven en kwam via via bij TP Link en Omada uit.
Zit nog wel met wat vragen omdat mijn eigen netwerk kennis vrij minimaal is en hoop hier eigenlijk wat meer richting te vinden.

Use case - wensenlijst;
- Minder afhankelijk zijn van de ISP router (zodat je makkelijker kan switchen;
- Betere dekking door de woning & tuin en geen fan van powerline of "range extenders";
- Meerdere AP's maar slechts 1x hoeven te verbinden met een netwerk SSID? (mesh???);
- Een netwerk basis neerleggen welke schaalbaar/eenvoudig uitbreidbaar is (extra AP's, wifi/bedrade camera's, toekomstig smart home apparaten, etc..);
- Complete setup moet eigen en "verhuisbaar" zijn in geval we willen verhuizen;

In elke kamer hebben we momenteel 2 bedrade (cat 5E) internet poorten zitten, het idee is om 1 port van PoE te voorzien en de ander zonder PoE (vanuit meterkast).
Lijstje hardware zo ver:

WAN router: TP-Link R605 uitvoering: TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router
Controller: TP-Link Omada Cloud Controller OC200 uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200
(optioneel, zie hieronder)
PoE switch: TP-Link SG1016PE uitvoering: TP-Link TL-SG1016PE
Access Points: TP-Link EAP650 uitvoering: TP-Link EAP650
(3 stuks, 1 op elke verdieping, compacter/sneller dan 610 maar toch "Wifi 6")
Camera: TP-Link Tapo C200 uitvoering: TP-Link Tapo C200

Totale kosten zo'n 700e, of haal ik een Mesh set Deco X60/XE75/XE5300 om hetzelde te bewerkstelligen, waarschijnlijk een stuk minder programeer werk, waarschijnlijk helft van het geld?

De vraagtekens waar ik mee zit en eigenlijk meer expertise van jullie ervaringsdeskundigen in zoek:
- Welke setup zouden jullie mij adviseren voor mijn usecase DECO of zoiets als bovenstaande?
- Zijn er nog bepaalde pro's con's die ik overweging moet nemen?;
- Gaat een particulier (huis, tuin en keuken-gebruik) het verschil merken tussen Wifi 6 of 6E of 7?;
- Moet je per apparaat instellen of ze 2.4 Ghz / 5 Ghz gebruiken? (wat is nut in het verschil?);
- Wat is het voordeel van een 6 Ghz band en maken veel apparaten daar gebruik van?
- Gaat dat roamen tussen de access points automatisch, pakt je mobiel automatisch het dichtbijzijnde AP;
- Wat is het nut van VLAN's en wanneer heb ik het nodig qua use case?;
- Verwacht een Synology DS423+, hoe zijn de ervaringen met Omada software controller op de NAS?;
- Draait de controller op de DS of moeten alle schijven daar 24/7 voor blijven draaien?;
- Voor mijn gevoel zou je de Omada controller (/Omada controller op Synology) rechtstreeks op de router R605 moeten aansluiten, maar in de tutorials zie ik dat men de controller veelal op de Switch aansluit - waarom?
(dit kost je toch een poort vd switch en je wil het netwerk toch vanuit het hoogste niveau "controllen")
- De Tapo wil ik eigenlijk gebruiken als "babyfoon"... opslaan van beeldmateriaal, rechtstreeks op de NAS is volgens mij niet mogelijk? Ervaringen met het gebruik van een app op de Synology (Surv Station)?
- Zijn er mensen die dit - tegen kleine vergoeding - kunnen (of helpen) instellen (ook controller op Synology)?

Ook kwam ik al de nodige Tutorials tegen, wat me waarschijnlijk enorm gaat helpen om eea in te stellen, zelf amper netwerk kennis;
- YouTube: Complete Home Setup with TP-Link Omada - Best Bang for Your Buck Ent...
- YouTube: TP-LINK OMADA - Comprehensive Setup Guide (2023) HOME NETWORKING
- YouTube: How to Set Up the Whole Network of Gateway, Switches, and EAPs Using...

Sorry voor de lap tekst en de hoeveelheid vragen, er zijn zoveel mogelijkheden... alvast dank voor jullie input, tips & tricks!!!
Thanks to alle adviezen hier heb ik inmiddels volgende aangeschaft en ontvangen:
- ER605 router
- SG2016P switch
- 3x EAP 650 AP

De OC200 controller heb ik niet gekocht, ga eerst proberen dit op de NAS te draaien.

Helaas kom ik er net achter dat mijn ISP modem (Tmobile/Odido Zyxel T-50 of VMG8825-T50) niet in bridge mode gezet kan worden. Deed de (wellicht domme) aanname dat dit bij alle ISP modems wel zou kunnen, niet dus, beetje jammer.

Wij hebben glasvezel (geen VDSL/ADSL) en gebruiken enkel internet (wellicht in de toekomst ook weer TV, maar aankomende jaar nog niet verwacht ik).

Wat ik na wat rondstruinen hier al tegen kwam was dit;
relativity in "AC 68 U asus achter zyxel VMG8825-T50 in bridge"
https://www.odido.nl/serv.../instellingen/eigen-modem
nelizmastr schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:56:
[...]
Bij glasvezel kan de glasvezel mediaconverter direct met een UTP kabel naar de WAN van de Asus, met VLAN tag 300 op WAN.

Dit alles neemt aan dat je geen TV (met STB) of VOIP bij T-mo afneemt.
In Jip & Janneke taal - begrijp ik goed dat de kabel die nu als WAN de Zyxel ingaat, ik rechtstreeks op de ER605 WAN poort kan aansluiten ?

Bij ons komt het signaal binnen via dit kastje:
https://community.odido.n...huawei-hg8010h-ont-327279

Hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• testmanager
RegurBellej schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:50:
[...]

Thanks to alle adviezen hier heb ik inmiddels volgende aangeschaft en ontvangen:
- ER605 router
- SG2016P switch
- 3x EAP 650 AP

De OC200 controller heb ik niet gekocht, ga eerst proberen dit op de NAS te draaien.

Helaas kom ik er net achter dat mijn ISP modem (Tmobile/Odido Zyxel T-50 of VMG8825-T50) niet in bridge mode gezet kan worden. Deed de (wellicht domme) aanname dat dit bij alle ISP modems wel zou kunnen, niet dus, beetje jammer.

Wij hebben glasvezel (geen VDSL/ADSL) en gebruiken enkel internet (wellicht in de toekomst ook weer TV, maar aankomende jaar nog niet verwacht ik).

Wat ik na wat rondstruinen hier al tegen kwam was dit;
relativity in "AC 68 U asus achter zyxel VMG8825-T50 in bridge"
https://www.odido.nl/serv.../instellingen/eigen-modem

[...]

In Jip & Janneke taal - begrijp ik goed dat de kabel die nu als WAN de Zyxel ingaat, ik rechtstreeks op de ER605 WAN poort kan aansluiten ?

Bij ons komt het signaal binnen via dit kastje:
https://community.odido.n...huawei-hg8010h-ont-327279

Hoe hebben jullie dat opgelost?
VLAN 300 instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xF8yDOt7aMXbRfWtqAezJ2tx5vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLqPOiWuSy4BS4jgJOuYsKOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:05
Iemand een idee waarom ik deze melding kri je?

Ik de accespoint een vast IP adres gegeven in de router via dhcp maar nu net krijg ik onderstaande melding en is de verbdining ook even weg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgIrnZnI_BUJPlVQYSo5K85fCgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cP7u0qBhfAlkCmiWqFSlFC0k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wat is het DHCP-IP in de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
jadjong schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:43:
Ik gebruik de router van m’n provider Zyxel

[ Voor 25% gewijzigd door MarioMark1541 op 21-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
jadjong schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:43:
Ik heb het ip adres wat is toegewezen door de router in dit geval de het bovenstaande IP toegevoegd via statisch IP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik haal uit je tekst niet of het ding nu het juiste IP heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
jadjong schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:57:
Ik haal uit je tekst niet of het ding nu het juiste IP heeft gekregen.
Heeft gewoon een IP adres gekregen van de zyxel router en die heb ik vast gezet met statische lease i. De router

Dus dat lijkt me prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Dank hiervoor! Krijg helaas het eea nog niet werkend, heb je toevallig ook een screenshot van het gedeelte wat er boven zit, vraag me af of ik dit wel juist heb?

Het toevoegen / "adopten" van de ER605 lukt niet.
"Device adoption failed because the device does not respond to adopt commands."
Vermoed dat dit de hoofdoorzaak is.

Heb nu alleen bedraad internet als ik de LAN port van de Odido router op de switch aansluit en de ER605 niet toevoeg.
Zodra ik de Odido router er uit haal en rechtstreeks van de ONT een UTP naar de ER605 doe (WAN port) + UTP van LAN ER605 poort naar switch = geen internet (waarschijnlijk omdat ER605 niet adopted is?).
Zodra ik de ER605 toevoeg (alleen utp tussen switch en ER605 LAN port) dan lukt adopten niet. (Odido router utp naar switch), misschien omdat 2 routers in een netwerk niet kan?

Wat mis ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XX2wEU9sYeCSAfzSC71xvruJoQQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ll9uS6k0z05cILlyrVJO4TlM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als dat ding niet werkt in de controller kan je er ook geen settings heen sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Twixie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Ik heb er uiteindelijk ene vervangen door een v5 SG108PE, en die zit ondertussen al aan 10 dagen uptime. Lijkt er dus toch wel op dat er met die v2 hardware-matig iets niet ok was. Zal de andere ook vervangen nu en hopelijk dan eindelijk voor een tijd gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2adcomin2
2adcomin2 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:34:

All the way met router tp-link ER8411 , of toch beter iets anders

.
Heeft er iemand ervaring met ER8411 en tevens andere routers ?
Heeft er iemand de ER8411 in gebruik ?
Met dubbele WAN ?

Ik zou vanop de ER8411 voor elke WAN een PPoE verbinding willen/moeten opzetten.
Zijn er zaken waar je bijzondere aandacht aan moet geven ?

Heeft er iemand nog andere tips (bvb VPN in een dual WAN setup, routing rules ...) ?
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2adcomin2
Losse gedachte tussendoor :

Waar blijft onze TP-Link XS1930-12HP ??
Je zou verwachten met alle aankondigingen van nog meer stevige AP's met 10gbe of zelfs 2x 10gbe aansluitingen, telkens met POE++ , dan we aan de switch kant ook iets hebben om die dingen aan te sturen.

Als Zyxel 12 Gb poorten kan voorzien, waarvan 8 met POE++, dan moet TP-Link dat toch ook kunnen.
Er is zelfs nog niets vergelijkbaar aangekondigd ...
Het "beste" wat er aangeboden wordt is een lullig kastje met 4 POE++ (TL-SX3206HPP).
Of verwachten ze nu echt dat we voor elke AP ook nog eens een aparte power injector gaan installeren ?
(dan kan ik bijna net zo goed ter plaatse voeding voorzien, heb ik ondertussen ook weer een circuit waar extra noodverlichting aan kan, samen op de UPS ...)

Ik begrijp het eerlijk gezegd niet goed. Waar willen ze met dit productengamma naar toe ?
  • Is het hen enkel te doen om op de (semi-)Professionele markt uit te pakken met aankondigingen om zo een "high-end" imago in de particuliere markt te creëeren ?
  • Of zijn de nieuwe 690/770/780 AP's eigenlijk sowieso bedoeld voor particuliere toepassingen, waar er slechts een handvol (snelle) AP's wordt ingezet, en er minder behoefte is aan een deftige POE++ switch ???
Wat denken jullie ? Iemand die toch nog ergens een andere signaal heeft opgevangen ?

thx!

[ Voor 10% gewijzigd door 2adcomin2 op 23-10-2023 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2adcomin2 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:41:
Losse gedachte tussendoor :

Waar blijft onze TP-Link XS1930-12HP ??
Je zou verwachten met alle aankondigingen van nog meer stevige AP's met 10gbe of zelfs 2x 10gbe aansluitingen, telkens met POE++ , dan we aan de switch kant ook iets hebben om die dingen aan te sturen.

Als Zyxel 12 Gb poorten kan voorzien, waarvan 8 met POE++, dan moet TP-Link dat toch ook kunnen.
Er is zelfs nog niets vergelijkbaar aangekondigd ...
Het "beste" wat er aangeboden wordt is een lullig kastje met 4 POE++ (TL-SX3206HPP).
Of verwachten ze nu echt dat we voor elke AP ook nog eens een aparte power injector gaan installeren ?
(dan kan ik bijna net zo goed ter plaatse voeding voorzien, heb ik ondertussen ook weer een circuit waar extra noodverlichting aan kan, samen op de UPS ...)

Ik begrijp het eerlijk gezegd niet goed. Waar willen ze met dit productengamma naar toe ?
  • Is het hen enkel te doen om op de (semi-)Professionele markt uit te pakken met aankondigingen om zo een "high-end" imago in de particuliere markt te creëeren ?
  • Of zijn de nieuwe 690/770/780 AP's eigenlijk sowieso bedoeld voor particuliere toepassingen, waar er slechts een handvol (snelle) AP's wordt ingezet, en er minder behoefte is aan een deftige POE++ switch ???
Wat denken jullie ? Iemand die toch nog ergens een andere signaal heeft opgevangen ?

thx!
Och - tis maar wat je er mee wil... maar ik zie de meerwaarde van 10-Gbps in wifi-land niet zo.
Tenzij die 10-Gbps switchen voorzien zijn van een 25-Gbps of (liefst) 100-Gbps uplink.

Maar dan nog... met 1-Gbps Internet en alles in de cloud (want alles "gratis" of voor weinig) zie ik niet wat je er mee moet in de pro-sumer markt :?

Een tijdje was er sprake van een productlijn voor de large enterprise met o.a. serieuze IDS/IPS firewalls. Zodat ze head-to-head kunnen met de Cisco's/Junipers'/HPE's/Extreme's/Fortigate's/... van deze wereld.

Dat allemaal gezegd hebbende... geld lijkt geen probleem te zijn... misschien je licht daar eens opsteken? :+

Pagina: 1 ... 43 ... 62 Laatste