• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:55
Miki schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:21:
[...]

Sluit je gewoon je hele set aan behalve je router en gebruik je die van je provider totdat de update beschikbaar is.
Of je richt alles in zoals je het wil hebben - dus met beide routers. En neemt de dubbel-NAT even voor lief.

Komt die nieuwe versie er, dan hoef je niks anders te doen dan de KPN-router er tussenuit te halen en de config van de wan-poort aan te passen. De rest blijft gelijk - ook voor het TV-kastje.

Werkt het later op enig moment niet (meer), dan is het een kwestie van terugzetten van de KPN-router en wan-settings.

[Voor 14% gewijzigd door Airw0lf op 30-12-2022 17:40]

make it run like clockwork

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Airw0lf schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:36:
[...]

Of je richt alles in zoals je het wil hebben - dus met beide routers. En neemt de dubbel-NAT even voor lief.

Komt die nieuwe versie er, dan hoef je niks anders te doen dan de KPN-router er tussenuit te halen en de config van de wan-poort aan te passen. De rest blijft gelijk - ook voor het TV-kastje.

Werkt het later op enig moment niet (meer), dan is het een kwestie van terugzetten van de KPN-router en wan-settings.
Brrr dubbel Nat, jij liever dan ik :)

Daarnaast gaat de vlieger niet op die je nu beschrijft, met de update wordt pas namelijk mogelijk om een dubbele VLAN op je PPPoE verbinding aan te maken.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

Miki schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:49:
+1 :)

Maar voor sommige IPTV gebruikers misschien wel de beste oplossing...
Daarnaast gaat de vlieger niet op die je nu beschrijft, met de update wordt pas namelijk mogelijk om een dubbele VLAN op je PPPoE verbinding aan te maken.
Kan ook zonder die update!

Zie =>
KillerAce_NL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:33:
Ik heb net een complete set gekocht en kom erahcter dat KPN IPTV dus niet werkt :(
Verder vind ik het Omada systeem super, kan echter niet volledig overstappen omdat de vrouw het tv kastje gebruikt...
De volgende keer fatsoenlijke research doen VOORDAT je iets koopt : nero355 in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie" O-) :P :+

/EDIT :
Airw0lf schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:10:
Wat is er mis met dubbel NAT? Als in: wat gaat er dan stuk?
Onder andere VoIP en P2P afhankelijke games, voornamelijk op die suffe Microsoft/Sony/Nintendo Consoles :)

#NietAlweerDezeDiscussie... :F

[Voor 15% gewijzigd door nero355 op 30-12-2022 19:12]

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Airw0lf
Miki schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:49:
[...]

[...]
Wat is er mis met dubbel NAT? Als in: wat gaat er dan stuk?

[Voor 25% gewijzigd door Airw0lf op 30-12-2022 19:15]

• Airw0lf
nero355 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:10:
[...]

Onder andere VoIP en P2P afhankelijke games, voornamelijk op die suffe Microsoft/Sony/Nintendo Consoles :)

:X :+

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

nero355 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:10:
[...]

+1 :)

Maar voor sommige IPTV gebruikers misschien wel de beste oplossing...

[...]

Kan ook zonder die update!

Zie =>

[...]

De volgende keer fatsoenlijke research doen VOORDAT je iets koopt : nero355 in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie" O-) :P :+

/EDIT :

[...]

Ik weet....ik weet...
Gebeurt me ook niet vaak dit ;)

• Youmireme
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-03 10:48
Tweakers,

Ik ben een nieuwbouw aan het zetten en ben de databekabeling aan het plannen. Voorlopig voorziene fiber 1Gbps connectie en gewone cat6 bekabeling.

Nu, we hebben op het gelijkvloers mooie zicht-beton plafonds en door de lage wife-approval factor komen er geen APs aan het plafond op +0 (op +1 wel een EAP650 ceiling mounted in de nachthal en op -1 een EAP650 ceiling mounted in de fitness ruimte / knutselruimte). Op +0 dan ook zitten kijken naar de subtiele EAP650 wall. Tegen de achtergevel komt dan een EAP650 outdoor om de achtertuin en tuinhuis te voorzien van wifi.

Concrete vraag: is een 650 wall voldoende om een verdiep (6x12meter) afdoende van wifi te voorzien (met een 650 outdoor tegen de achtergevel, ik neem aan dat die zeer directioneel is gericht? of plaats ik best nog een extra 650 wall in de keuken?

Wellicht gigantisch overkill voor een simpele thuis situatie maar werk veel van thuis uit en spotty wifi is mijn pet peeve #1.

Zie aangehecht plannetje.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:05
TV met wandmeubel? Pleur er daar eentje in. De andere misschien boven een keukenkastje, achter een plint verstopt. Op +1 zie ik nog een inloopkast? Daar zou je voorzieningen kunnen maken om er eentje te verstoppen als het trapgat niet voldoende is.

• Youmireme
jadjong schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:13:
TV met wandmeubel? Pleur er daar eentje in. De andere misschien boven een keukenkastje, achter een plint verstopt. Op +1 zie ik nog een inloopkast? Daar zou je voorzieningen kunnen maken om er eentje te verstoppen als het trapgat niet voldoende is.
Geen wandmeubel. Op +1 zit ik wel goed met 1 ceiling mount denk ik. En heb RJ45 genoeg op +1 in bureau en slaapkamer.

In de keuken zit alles goed vol. Gaat hem er vooral om of die 1ne EAP 650 Wall tegen de voorgevel voldoende zou zijn voor Wifi in de keuken of ik best op de aangeduide locatie nog een EAP 650 Wall voorzie.

Is nieuwbouw en ben volledig vrij in deze dus wil liever geen quick fix oplossingen o.i.d.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 16:08
Die outdoor dekt de keuken toch zeker wel?

Sometimes you need to plan for coincidence

Youmireme schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:06:
Ik ben een nieuwbouw aan het zetten en ben de databekabeling aan het plannen. Voorlopig voorziene fiber 1Gbps connectie en gewone cat6 bekabeling.
Dat is dan ook meer dan genoeg! d:)b
Nu, we hebben op het gelijkvloers mooie zicht-beton plafonds en door de lage wife-approval factor komen er geen APs aan het plafond op +0 (op +1 wel een EAP650 ceiling mounted in de nachthal en op -1 een EAP650 ceiling mounted in de fitness ruimte / knutselruimte). Op +0 dan ook zitten kijken naar de subtiele EAP650 wall. Tegen de achtergevel komt dan een EAP650 outdoor om de achtertuin en tuinhuis te voorzien van wifi.
Ik zou zoveel mogelijk met Wall modellen werken en dan op zo'n manier dat je bijvoorbeeld vanaf de achterkant van de Zolder de achterste kamers van de 1ste verdieping dekt en vanaf de voorkant van de 1ste verdieping ook de voorkant van je Zolder en de voorkant van de begane grond dekt :)

Op de begane grond zou ik dan iets meer richting de achterkant plaatsen of juist heel erg centraal indien mogelijk.
Concrete vraag: is een 650 wall voldoende om een verdiep (6x12meter) afdoende van wifi te voorzien (met een 650 outdoor tegen de achtergevel, ik neem aan dat die zeer directioneel is gericht? of plaats ik best nog een extra 650 wall in de keuken?
Het kan zijn dat ik een beetje duf ben op het moment, maar ik snap echt niks van die tekeningen qua wat nou daadwerkelijk echt de muren zijn en welke ruimte waar zit :? :$

Kan je het volgende doen :
- Aangeven waar de muren zitten.
- Aangeven welke ruimte wat is.
- Hoe deze boven elkaar geplaatst zijn zeg maar...
- Eventueel ook aangeven waar een WiFi signaal ongewenst is of juist heel erg belangrijk ?!

IMHO heb je op het moment namelijk teveel Accesspoints gepland en kan je alles gewoon afdekken met één Wall model per verdieping, afhankelijk van je eisen uiteraard :)
Wellicht gigantisch overkill voor een simpele thuis situatie maar werk veel van thuis uit en spotty wifi is mijn pet peeve #1.
Heb je dan geen "PC Kamer/Kantoortje" waar je gewoon alles lekker bekabeld aangesloten hebt staan :?

Blijft nog steeds de beste oplossing! :Y) 8)
Hmmbob schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:51:
Die outdoor dekt de keuken toch zeker wel?
Als je het goed doet juist niet of heel weinig! ;)

[Voor 4% gewijzigd door nero355 op 31-12-2022 15:00]

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Youmireme
nero355 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:58:

Het kan zijn dat ik een beetje duf ben op het moment, maar ik snap echt niks van die tekeningen qua wat nou daadwerkelijk echt de muren zijn en welke ruimte waar zit :? :$

Kan je het volgende doen :
- Aangeven waar de muren zitten.
- Aangeven welke ruimte wat is.
- Hoe deze boven elkaar geplaatst zijn zeg maar...
- Eventueel ook aangeven waar een WiFi signaal ongewenst is of juist heel erg belangrijk ?!

IMHO heb je op het moment namelijk teveel Accesspoints gepland en kan je alles gewoon afdekken met één Wall model per verdieping, afhankelijk van je eisen uiteraard :)
Alle gearceerde delen zijn muren , opgebouwd uit 9cm snelbouw. Geen gipskarton of overige lichte muren. Op -1 grijs gekleurd (solide beton).

Plannen zijn zo getekend dat je ze gewoon boven elkaar kan stapelen.

Wifi-signaal is sowieso accessoir. In bureau´s en doorheen het huis heb ik bekabelde punten voorzien (voor TV, AV receiver, PCs, Printer, NAS, etc...). Is voornamelijk voor casten met de smartphone of smartphone/lapotopbrowsing in de keuken / aan tafel.

Door de nogal zware vloeropbouw (20cm beton met ingestorte ventilatie kanalen en vloerverwarmingslussen vrees ik een beetje voor de penetratie kracht tussen etages door.

Heeft zo een EAP 650 Wall voldoende kracht om zonder al te veel verlies door 2 9cm steen muren op 5ghz door te zenden over een afstand van +-10meter? Lijkt me sterk toch, niet?
Heb je dan geen "PC Kamer/Kantoortje" waar je gewoon alles lekker bekabeld aangesloten hebt staan :?

Blijft nog steeds de beste oplossing! :Y) 8)
Absoluut. Op +1 linkerachterkamer is thuiskantoor met 3 UTP poorten aan bureau voorzien.
Als je het goed doet juist niet of heel weinig! ;)
Daar dacht ik dus aan. Ik ga er van uit dat ik de outdoor zeer directioneel dien te richten.

[Voor 13% gewijzigd door Youmireme op 31-12-2022 15:36]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 15:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Al eerder verteld in dit topic. Mijn ervaring met een andere in wall, de EAP615 is dat het bereik wat tegen valt. Hij zit achter een tv meubel en dekt niet de hele begane grond. Heb nu ook een EAP650 en die dekt wel de hele begane grond vanuit de meterkast (wat ook geen gunstige plek is). Maar de Eap655 wall heeft wel een dB sterkere antenne dan EAP615 dus misschien is dat weer anders.

[Voor 4% gewijzigd door Mr_gadget op 01-01-2023 19:41]

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 08:30
Ik heb een nieuw apparaat in mijn netwerk, deze heeft ip x.x.0.31 gekregen vanuit dhcp ER605. Ik heb daarna static fixed ip ingesteld op x.x.0.220, alleen apparaat blijft terugkomen op ip adres 31. Ik heb het apparaat al meerdere keren herstart, ook een keer 2 uur uitgezet (tijd van dhcp lease).
Hoe kan ik ip adres 220 alsnog forceren?

[Voor 1% gewijzigd door DialOut op 07-01-2023 23:50. Reden: Fixed ipv static]

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waar heb je static ingesteld op het apparaat of op de ER605?

Blog - Tweak uptime

• DialOut
Via Omada, dan clients, dan bij apparaat in config. Ik zie nu dat het niet static ip heet, maar fixed ip.

In Omada zie ik ook dat er onder settings, DHCP reservations het ip 220 wel terugkomen met Mac adres van apparaat.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• RobbyTown
  • Niet online
In een verleden was dit een soort dhcp bug dat je static ip buiten je DHCP moest liggen om het te fixen. Zou je dit is kunnen doen:

Stel je DHCP loopt nu van x.x.x.10-250

DHCP reeks (tijdelijk) aanpassen dat 220 en 31 buiten de DHCP valt.

Dus x.x.x.50-200 je DHCP reeks. Hierdoor kan die niet meer .31 uitdelen na een reboot en zou de static 220 moeten pakken.

Heeft die nu dan wel 220? Dan kan je de DCHP reeks weer terug zetten naar x.x.x.10-250

[Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 08-01-2023 02:27]

Blog - Tweak uptime

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DialOut
Dat werkt, bedankt @RobbyTown !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:23

Tacoos

i am i

RobbyTown schreef op zondag 8 januari 2023 @ 02:17:
In een verleden was dit een soort dhcp bug dat je static ip buiten je DHCP moest liggen om het te fixen. Zou je dit is kunnen doen:

Stel je DHCP loopt nu van x.x.x.10-250

DHCP reeks (tijdelijk) aanpassen dat 220 en 31 buiten de DHCP valt.

Dus x.x.x.50-200 je DHCP reeks. Hierdoor kan die niet meer .31 uitdelen na een reboot en zou de static 220 moeten pakken.

Heeft die nu dan wel 220? Dan kan je de DCHP reeks weer terug zetten naar x.x.x.10-250
Benieuwd of hiermee het probleem voor @DialOut definitief is opgelost.
Met dit soort work-arounds lijkt t steeds ff opgelost, maar komt ook weer terug. Tenminste bij mij.
Er loopt bij de TP-Link community een topic over omdat ik en vele anderen hier ook last van hebben.
Voor mij is de bèta firmware tot nog toe niet de oplossing, hopelijk komt er snel een betere.

Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS

• Airw0lf
Tacoos schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Benieuwd of hiermee het probleem voor @DialOut definitief is opgelost.
Met dit soort work-arounds lijkt t steeds ff opgelost, maar komt ook weer terug. Tenminste bij mij.
Er loopt bij de TP-Link community een topic over omdat ik en vele anderen hier ook last van hebben.
Voor mij is de bèta firmware tot nog toe niet de oplossing, hopelijk komt er snel een betere.
Overweeg een seperaat DHCP/DNS systeempje.
Bijvoorbeeld een RPI met Omada (in een Docker container) en dnsmasq (of pihole/adguard).

• Tacoos
  • Laatst online: 11:23

Tacoos

i am i

Airw0lf schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Bijvoorbeeld een RPI met Omada (in een Docker container) en dnsmasq (of pihole/adguard).
Omada draait bij mij in een docker container op een NUC-je
Als tijdelijke oplossing zou ik er best een DHCP/DNS naast kunnen draaien, maar uiteindelijk hoop ik toch dat TP-Link dit snel oplost; het hele idee voor mij was toch zoveel mogelijk in 1 oplossing, nl Omada!

Ik heb al ff gespeeld met Pihole (ook in een container op diezelfde NUC), maar dat ging nog aan alle kanten mis en ik ben nu ff met andere projectjes bezig, dus geen tijd om uit te zoeken >:)

Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS

Airw0lf schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:18:
Sorry, maar zelfs als "Pi-Hole Evangelist" zou ik dat nooit doen en meteen voor een DIY Router op basis van pfSense/OPNsense/Untangled/Sophos/enz. gaan en het dus in één klap goed doen! :P
Tacoos schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:33:
Ik heb al ff gespeeld met Pihole (ook in een container op diezelfde NUC), maar dat ging nog aan alle kanten mis en ik ben nu ff met andere projectjes bezig, dus geen tijd om uit te zoeken >:)
Dan deed je iets gruwelijk verkeerd! :+

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:46
Ik heb nu een kleine twee maanden de ER7212PC als router en controller. Doorgaans draait het heel stabiel, maar nu beginnen voor de tweede keer dit soort berichten in de Omada App te komen:

De verschillende EAPs en de ER7212PC zijn dan ook niet meer connected als je in de management console kijkt. De devices hebben dan zelfs de status ADOPTING of PROVISIONING waarna ze wel weer de status CONNECTED krijgen.

De vorige keer verhielp een reboot het. Heeft een van jullie iets dergelijks eerder gezien?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 22:51

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mr_gadget schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:24:
Al eerder verteld in dit topic. Mijn ervaring met een andere in wall, de EAP615 is dat het bereik wat tegen valt. Hij zit achter een tv meubel en dekt niet de hele begane grond. Heb nu ook een EAP650 en die dekt wel de hele begane grond vanuit de meterkast (wat ook geen gunstige plek is). Maar de Eap655 wall heeft wel een dB sterkere antenne dan EAP615 dus misschien is dat weer anders.
Hier komt de EAP615 nauwelijks door een gipswandje heen :X Heb er maar een EAP610 bij besteld voor de bovenverdieping, dan kan de 615 naar de begane grond waar nu één EAP615 hangt die ook niet de hele verdieping dekt. (maar door gebrek aan kabels niet echt ergens anders heen kan dan de hele andere hoek van de verdieping)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• maffe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 14:49

maffe

maffe

TP-LINK SG2008p samen met de OC200. Precies zo ingericht als de gozer in deze YT:
YouTube: TP-Link Omada Full setup. Part 2 creating VLANs
Maar ik krijg nooit geen DHCP op die poorten. Iemand enig idee?

• Airw0lf
maffe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:57:
TP-LINK SG2008p samen met de OC200. Precies zo ingericht als de gozer in deze YT:
YouTube: TP-Link Omada Full setup. Part 2 creating VLANs
Maar ik krijg nooit geen DHCP op die poorten. Iemand enig idee?
Maar in dat filmpje wordt er gewerkt met een router - bij jou ook?

Daarnaast kwam ik dit nog ergens tegen:
https://www.reddit.com/r/...s/tlsg2008p_dhcp_problem/
Misschien heeft het daar iets mee te maken?

[Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 12-01-2023 22:59]

maffe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:57:
Ik krijg nooit geen DHCP op die poorten. Iemand enig idee?
Dus altijd :?

/Flauw O-) :+

Maar ehh...

Vertel ons eens wat je volledige setup is ?? :)

• maffe

maffe

maffe

Airw0lf schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:55:
[...]

Maar in dat filmpje wordt er gewerkt met een router - bij jou ook?

Daarnaast kwam ik dit nog ergens tegen:
https://www.reddit.com/r/...s/tlsg2008p_dhcp_problem/
Misschien heeft het daar iets mee te maken?
Ik heb hier een standaard Ziggo router. En neen die staat niet in Bridge. Dus die doet ook DHCP.
Maar los van dat feit. Ook al heb ik die switch hier los op tafel liggen met de laptop in poort 8 en de omada oc200 op poort 4. Ik stel die Dhcp in zoals die man in YT film, met Vlan en naam staff etc. Ik doe dat hier op poort 6.
Zodra ik save druk en daarna iets in poort 6 doe, komt daar geen dhcp.
De SG2008p hoort dan toch meteen dat vlan en dhcp te zetten op poort 6.(Nog los van het feit dat die pc daarna op internet kan.)

Of zie ik iets over het hoofd?

• Airw0lf
maffe schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb hier een standaard Ziggo router. En neen die staat niet in Bridge. Dus die doet ook DHCP.
Maar los van dat feit. Ook al heb ik die switch hier los op tafel liggen met de laptop in poort 8 en de omada oc200 op poort 4. Ik stel die Dhcp in zoals die man in YT film, met Vlan en naam staff etc. Ik doe dat hier op poort 6.
De SG2008p hoort dan toch meteen dat vlan en dhcp te zetten op poort 6.(Nog los van het feit dat die pc daarna op internet kan.)

Wellicht... de reddit-link... waarin gesproken wordt over een mogelijke DHCP-bug... :? :+

• maffe

maffe

maffe

Airw0lf schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Wellicht... de reddit-link... waarin gesproken wordt over een mogelijke DHCP-bug... :? :+
Klopt die had ik inderdaad gezien en heb mijn reactie erbij gezet.
Echter ik zie nergens die 'ping count' settings waar hij het over heeft.
maffe schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:24:

Je ziet een Omada Router over het hoofd, want die Switch gaat geen DHCP voor je doen! B)

• Airw0lf
nero355 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:03:
[...]

Je ziet een Omada Router over het hoofd, want die Switch gaat geen DHCP voor je doen! B)
Handig is wellicht anders... :N :X

Maar ja - het kan wel. :Y
Je kan per switch en daarbinnen per vlan opgeven of de gegeven switch/vlan combi meedoet als DHCP server of als DHCP relay.

• Airw0lf
maffe schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Klopt die had ik inderdaad gezien en heb mijn reactie erbij gezet.
Echter ik zie nergens die 'ping count' settings waar hij het over heeft.
Als je geen Omada router hebt moet je per vlan interface DHCP activeren.
Dat kan alleen via de vlan interface config van de switch zelf (dus niet via de controller).

Wellicht dat ie dan tevoorschijn komt... :?
Ik geloof niet dat dit detail in het filmpje zit... :?

@Airw0lf

Vertel me alsjeblieft waar jij DHCP SERVER ziet staan @ https://www.tp-link.com/u...l-sg2008p/#specifications ?!?! 8)7

Sowieso gaat die Ziggo Router geen 802.1q kletsen met die Switch dus @maffe heeft gewoon een Omada Router nodig in zijn setup! :P

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04:09
nero355 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:35:
@Airw0lf

Vertel me alsjeblieft waar jij DHCP SERVER ziet staan @ https://www.tp-link.com/u...l-sg2008p/#specifications ?!?! 8)7

Sowieso gaat die Ziggo Router geen 802.1q kletsen met die Switch dus @maffe heeft gewoon een Omada Router nodig in zijn setup! :P
https://www.tp-link.com/nl/support/download/tl-sg2008p/ In de datasheet

Hier lijkt het op pagina 9 te staan, in hoeverre dat doet wat verwacht wordt: geen idee :X

[Voor 8% gewijzigd door mrdemc op 13-01-2023 19:02]

• Airw0lf
nero355 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:35:
@Airw0lf

Daar niet nee. Maar wel in het config-panel van de switch zelf (zie eerste afbeelding). :P :+

In die afbeelding is te zien dat de switch via DHCP een IP adres kan krijgen. In dit voorbeeld heb ik hem een vast IP adres gegeven.
Daaronder is te zien dat ie zelf DHCP server kan zijn (of een DHCP relay server). Zoals je ziet wordt de range opgegeven via een masker. De werking is op dit punt vergelijkbaar met de mac-vlans bij een Docker container. En zolang die pakketjes untagged rondfietsen gaat dat wel goedkomen met die Ziggo router (of welke andere ISP router dan ook).

@maffe - volgens mij zit hier ook de oorzaak (en oplossing :9 :+ ) van je probleem: doordat je geen Omada router hebt maar wel de instructies van het filmpje hebt gevolgd is er niks wat DHCP doet. De switch kan dat wel - maar is op dit punt niet in te stellen via de controller.

Trouwens - over Ziggo router gesproken (en elke andere ISP router):
Je kan dit alles zonder Omada router doen door in de controller setup (tweede afbeelding) de vlan optie te kiezen; versus de Interface optie waarbij er een Omada router nodig is. Na "Save" ga je naar de config van de switch en activeer je daar de DHCP server functie voor het gewenste vlan. Laten we even aannemen dat we dat met vlan-1 zouden doen - het default management vlan.

Met de "Legal DHCP Servers" functie kan je de DHCP server van een Ziggo of een KPN router buiten spel zetten. Door hier een ander IP adres dan dat van de Ziggo of KPN router in te vullen gaat een endpoint langs die weg nooit een IP adres, DNS server en default gateway kunnen krijgen. Het lijkt me dan wel meer dan handig dat de switch/vlan combi die dan DHCP server gaat zijn een vast IP adres heeft... :Y

Voor de volledigheid: de eerste afbeelding hoort bij vlan-1 => het factory-default management vlan. De tweede afbeelding hoort bij een ander vlan. Je kan die twee aan de DHCP server kant onafhankelijk van elkaar instellen - zowel via de controller als via de switch.

[Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 14-01-2023 10:25]

mrdemc schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:01:
https://www.tp-link.com/nl/support/download/tl-sg2008p/ In de datasheet

Hier lijkt het op pagina 9 te staan, in hoeverre dat doet wat verwacht wordt: geen idee :X
Airw0lf schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:48:
Daar niet nee. Maar wel in het config-panel van de switch zelf (zie eerste afbeelding hieronder). :P :+

Daaronder is te zien dat ie zelf DHCP server kan zijn (of een DHCP relay server).

[Afbeelding]
Ik vertrouw het niet, want waarom staat dat niet op de hoofdpagina :?
Of is er iemand één regeltje vergeten te Copy -> Pasten ?!

En waarom zie ik daar geen optie om aan te geven in welk VLAN dat moet gebeuren ?!

Alleen in VLAN 1 voor DHCP Server spelen lijkt me behoorlijk nutteloos...

• Airw0lf
nero355 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:20:

Ik vertrouw het niet, want waarom staat dat niet op de hoofdpagina :?
Of is er iemand één regeltje vergeten te Copy -> Pasten ?!
Goeie vragen - maar je wantrouwen is in dit geval niet terecht.
Dus ja - ik denk inderdaad dat iemand een regeltje is vergeten. :+
Ook al omdat de DHCP-relay functie wel wordt genoemd. En die instelling zit op dezelfde plek.
nero355 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:20:

En waarom zie ik daar geen optie om aan te geven in welk VLAN dat moet gebeuren ?!

Alleen in VLAN 1 voor DHCP Server spelen lijkt me behoorlijk nutteloos...
Dit config panel is iets op vlan niveau - niet op switch niveau.
Als je in de controller 8 vlans hebt aangemaakt, dan heeft de switch 8 keer dit config panel.
Waardoor je in dit panel niet meer apart hoeft aan te geven voor welk vlan dat ie iets moet doen.

[Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 14-01-2023 10:29]

@Airw0lf dan mag jij @TP-Link e-mailen dat ze dat Specifications gedeelte aan mogen passen met de juiste informatie! :Y) :P :+

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 21:06
Ik heb sinds gisteren de ER7212PC op het netwerk via T-Mobile GPON glasvezel. De geleverde Huawei maar laten zitten en de ER7212PC via Ethernet aangesloten. VLAN300 tag erin zetten, 30-60min wachten en een paar keer de Huawei omvormer een paar keer uit/aan zetten en er was internet :-)

Voordeel
- Ziggo modem weg
- Switch weg
- Netgear Orbi weg (4 stuks)

Er voor in de plaats de ER7212PC met 3x EAP653 en 1x EAP610 Outdoor, het routertje zit inmiddels toch al vol met alle poorten, toch iets meer aansluitingen in huis doordat ik niet meer kan doorpatchen in de Orbi's. De EAP653 heeft maar 1 lan aansluiting.

Nadeel
Opstarten van de ER7212PC is niet de snelste
Snelheid, zo'n 900Mbps bekabeld, de Zyxel van T-mobile deed zo'n 940Mbps (Nog steeds snel zat :-D )
Had nog wel een extra lan poortje op gemogen :-)

Weet iemand waar je de DNS kan aanpassen van je LAN segment? Op de WAN is het gelukt naar 8.8.8.8. en 1.1.1.1, maar op de LAN wijst hij naar de Default Gateway (ER7212PC), maar als ik hem bijvoorbeeld naar m'n Pi-hole kan laten verwijzen zou dat fijn zijn, maar ik kan die optie nog niet vinden in de menu's.

[Voor 4% gewijzigd door Heineken01 op 14-01-2023 16:33]

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Heineken01 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:31:
Ik heb sinds gisteren de ER7212PC op het netwerk via T-Mobile GPON glasvezel. De geleverde Huawei maar laten zitten en de ER7212PC via Ethernet aangesloten. VLAN300 tag erin zetten, 30-60min wachten en een paar keer de Huawei omvormer een paar keer uit/aan zetten en er was internet :-)

Voordeel
- Ziggo modem weg
Heb je nou T-Mobile of Ziggo :? :P :+
- Switch weg
Huh :?
- Netgear Orbi weg (4 stuks)
Sowieso overpriced crap! Weg ermee! d:)b
Er voor in de plaats de ER7212PC met 3x EAP653 en 1x EAP610 Outdoor, het routertje zit inmiddels toch al vol met alle poorten, toch iets meer aansluitingen in huis doordat ik niet meer kan doorpatchen in de Orbi's. De EAP653 heeft maar 1 lan aansluiting.
Een losse PoE/PoE+ Switch is toch wel fijn en als je meer poortjes wilt i.c.m. WiFi dan blijven de Wall produkten toch wel een mooiere oplossing! :Y) 8) O+
Nadeel
Opstarten van de ER7212PC is niet de snelste
Dat hoort zo en is bij de meeste Routers het geval ;)
Snelheid, zo'n 900Mbps bekabeld, de Zyxel van T-mobile deed zo'n 940Mbps (Nog steeds snel zat :-D )
Hoe heb je dat getest :?

Als het Speedtest.net is dan zou ik me daar niet al te druk over maken... ;)
Had nog wel een extra lan poortje op gemogen :-)
Zie Switch verhaal :P
Weet iemand waar je de DNS kan aanpassen van je LAN segment? Op de WAN is het gelukt naar 8.8.8.8. en 1.1.1.1, maar op de LAN wijst hij naar de Default Gateway (ER7212PC), maar als ik hem bijvoorbeeld naar m'n Pi-hole kan laten verwijzen zou dat fijn zijn, maar ik kan die optie nog niet vinden in de menu's.
Dat kan gewoon en die DNS Servers op je WAN zou ik lekker bij die van je ISP laten of zelfs kijken of de ER72127PC het niet erg vindt als dat je Pi-Hole i.c.m. Unbound is aan de LAN kant van je netwerk! ;)

• Heineken01
- We hadden Ziggo en zijn overgestapt naar T-Mobile :-)
- Voorheen een Draytek router, die was met 30 seconden opgestart _/-\o_
- Verschil in snelheid tussen de T-Mobile router (Zyxel) en m'n nieuwe Omada router, die van T-Mobile is dus een heel klein beetje sneller.

Maar nog niemand een idee waar je via de dhcp een andere dns server kan opgeven?

• Heineken01
DNS settings gevonden, compleet overheen gelezen 8)7

Onder Edit Network => DNS Server: Auto / Manual

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:46
Heineken01 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:12:
DNS settings gevonden, compleet overheen gelezen 8)7

Onder Edit Network => DNS Server: Auto / Manual
Ik had nog voor je willen kijken maar was het vergeten. Goed dat je het al gevonden hebt.

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 23:07
miekol schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:56:
Via de TP-link helpdesk heb ik begrepen dat voor Omada 5.9 - gepland voor Januari 2023 - er ingebakken ondersteuning komt voor KPN IPTV / de benodigde instellingen ervoor.
Heeft iemand hier toevallig informatie en/of een update over wanneer 5.9 komt?
Vandaag zag ik dat versie 5.8.x recent uitgerold is, maar daar zit het helaas nog niet in volgens de release notes.

3 april krijgen wij glasvezel van KPN in het nieuwe huis en ik zou na de verbouwing ook een mooie nieuwe Omada opstelling willen, zonder de Experia box.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:23
Ik heb een ER7212PC icm 2x EAP653 1x EAP225 Outdoor en 2x TL-SG2008P in bestelling. De ER7212PC moet mijn Zyxel T54 modem gaan vervangen.

Setup:
Meterkast
1x ER7212PC

Woonkamer
1x TL-SG2008P (op de ER7212PC aangesloten)
1x EAP653 (op de TL-SG2008P aangesloten)

1e verdieping
1x EAP653 (op de ER7212PC aangesloten)

Zolder
1x TL-SG2008P (op de ER7212PC aangesloten)

Garage
1x EAP225 Oudoor (op de ER7212PC aangesloten)

Nu las ik dat de switch functie van de ER7212PC unmanaged is. Mijn netwerk kennis schiet mij hier een beetje tekort(lees: die is erg beperkt), want wat ik mij afvraag is of ik nu in de problemen kom als ik meerdere VLANs wil maken.

Het gaat mij in deze er met name om dat ik graag al mijn IOT devices Wireless in een aparte VLAN wil zetten. Dus:

1x VLAN als privé VLAN
1x VLAN als gasten VLAN
1x VLAN als IOT VLAN

Gaat dit lukken met deze hardware of kan ik beter geen ER7212PC aanschaffen maar bijvoorbeeld een ER7206 icm een 3e managed switch (de controller zou ik ook op mijn nas kunnen draaien) in de meterkast zetten.

Hopelijk kan iemand mij van wat advies voorzien! :)

[Voor 21% gewijzigd door Rammz op 21-01-2023 14:28]

Rammz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:17:
Nu las ik dat de switch functie van de ER7212PC unmanaged is.
Het lijkt erop dat je de pijnlijke waarheid van dat ding hebt ontdekt :
- https://community.tp-link...ic/592158?replyId=1159856
- https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/590922

Bij deze benoem ik TP-Link "Baas boven Baas" qua domme beslissingen maken op het gebied van een Router ontwerpen! :| :F

Een losse Router + Controller + Switches setup lijkt dus nog steeds de betere keuze !!!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Klopt het dat dit ook zo is voor een ER605? Kreeg het nl niet voorelkaar om de pvid van een van de interne switch poorten aan te passen naar iets anders van vlan 1.

Toevoeging:
https://community.tp-link...forum/topic/590922?page=2
En https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/585456
Een er605v2 zou het sinds vorige week nu wel moeten kunnen, ik kijk de kat nog wel even uit de boom…

[Voor 44% gewijzigd door fenrir op 21-01-2023 16:02]

Van klussen krijg je grijze haren

• Airw0lf
fenrir schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:54:
Klopt het dat dit ook zo is voor een ER605? Kreeg het nl niet voorelkaar om de pvid van een van de interne switch poorten aan te passen naar iets anders van vlan 1.

Toevoeging:
Een er605v2 zou het sinds vorige week nu wel moeten kunnen, ik kijk de kat nog wel even uit de boom…
Daar lijkt het wel op... en afgaande op de manier van instellen geldt dat ook voor de ER7206 en de wifi AP's. Waardoor er rare dingen kunnen gebeuren.

Zelfs met een ER605v2 heb ik mijn twijfel - maar gelukkig is het op dit vlak allemaal software... nu alleen nog afwachten of (en wanneer) dit overal doorgevoerd wordt.

Die Chinezen hebben op dit vlak wat rare keuzes gemaakt. En zonder dat ze dat in de software oplossen/afvangen - al was het maar om te voorkomen dat die rare dingen gebeuren.

[Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 21-01-2023 17:24]

fenrir schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:54:

Toevoeging:
Mja, de ER605 heeft toch geen PoE/PoE+ dus daar is het niet eens echt een ramp, maar op het moment dat je aankomt met "Deze Router heeft een 8-poorts Switch die PoE/PoE+ kan!" dan mag je zulke fouten niet maken bij de Er7xxx modellen IMHO :| :F

Het is FFS alweer 2023 en men komt aan met produkten die dingen van 10+ jaar geleden niet kunnen... W-T-F ?!?! |:(

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

nero355 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Mja, de ER605 heeft toch geen PoE/PoE+ dus daar is het niet eens echt een ramp, maar op het moment dat je aankomt met "Deze Router heeft een 8-poorts Switch die PoE/PoE+ kan!" dan mag je zulke fouten niet maken bij de Er7xxx modellen IMHO :| :F

Het is FFS alweer 2023 en men komt aan met produkten die dingen van 10+ jaar geleden niet kunnen... W-T-F ?!?! |:(
Het niet hebben van PoE vind ik geen enkel excuus om dan maar beperkte vlan mogelijkheden in je apparaat te stoppen. Ik heb hier toch echt geen PoE nodig ter plaatse van de router, maar die vlans wel degelijk.

Tplink lijkt de switch mogelijkheden meer zeer beperkt geïmplementeerd te hebben voor zijn routers, zeker 8n Omada. Jammer voor iets wat ze richting de (klein?)zakelijke markt marketen.

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-06 22:19
Mijn netwerk ligt al een week of twee 'in de aardappelen'.

2 weken terug mijn switches van nieuwe FW voorzien ( via the webgui) en vanaf dan werkt enkel nog de LAN , niets van Vlan's werkt nog ..... echte klote.

Als ik het forum mag geloven ben ik niet de enige. Een andere persoon kreeg het voordien in orde met een delete/reconfig van de Vlan's , maar na een netwerk reboot , lukt het hem ook niet meer om het in orde te krijgen.

Zowat alles geprobeerd dat ik kon bedenken naast een full reset van alles en vanaf de grond weer alles opbouwen, weet ik het niet meer.

• Airw0lf
blahenazo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:19:
Mijn netwerk ligt al een week of twee 'in de aardappelen'.

2 weken terug mijn switches van nieuwe FW voorzien ( via the webgui) en vanaf dan werkt enkel nog de LAN , niets van Vlan's werkt nog ..... echte klote.

Als ik het forum mag geloven ben ik niet de enige. Een andere persoon kreeg het voordien in orde met een delete/reconfig van de Vlan's , maar na een netwerk reboot , lukt het hem ook niet meer om het in orde te krijgen.

Zowat alles geprobeerd dat ik kon bedenken naast een full reset van alles en vanaf de grond weer alles opbouwen, weet ik het niet meer.
Ik begrijp je frustratie en ergernis. Helaas ligt mijn glazenbol bij diezelfde 'aardappelen'... _O- :+
Wat gegevens omtrent subnet(ten), aantallen en soort apparaten zou welkom zijn. _/-\o_

Airw0lf schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:27:
Ik begrijp je frustratie en ergernis. Helaas ligt mijn glazenbol bij diezelfde 'aardappelen'... _O- :+
Wat gegevens omtrent subnet(ten), aantallen en soort apparaten zou welkom zijn. _/-\o_
Zullen we eens beginnen met de modellen en de firmware versies :? :P

• RobbyTown
  • Niet online
Kleine update vanuit mijn aanpassing:
RobbyTown in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"

Als je per week doet, doet de scan er stukken langer over en op een of andere manier nog betere performance.

Blog - Tweak uptime

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 15:54
@RobbyTown Wel grappig dat er ook soms een stapje terug gezet wordt. Merk je iets van de aanpassingen?

Ik zag laatst dat de buren nog wat aanpassingen hadden gedaan, dus nog eens een AI optimalisatie gedaan... Toen is er een jump geweest van 60 (waar deze 75% was een week of 2 ervoor) naar 90% performance. Onze access points voor 2.4 werden wel weer allemaal op hetzelfde kanaal geplaatst. Ik moet zeggen dat het daarna veel stabieler was.

Geen idee ook waarom de buren hier zo regelmatig hun instellingen (kanalen, sterkte) aanpassen, maar ik ga ook eens proberen de AI regelmatig te laten draaien.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:39
SonnyBBQ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:54:
@RobbyTown
Geen idee ook waarom de buren hier zo regelmatig hun instellingen (kanalen, sterkte) aanpassen, maar ik ga ook eens proberen de AI regelmatig te laten draaien.
Die hebben hun access point waarschijnlijk ook op automatisch staan dus iedereen springt lekker heen en weer

Freelance Drupal developer

• SonnyBBQ
Tja, nochtans zijn we de enigen die van elkaar een wifi signaal opvangen. Dus eenmaal goed ingesteld zou er geen reden moeten zijn om aan te passen. Misschien hebben ze andere apparaten in huis die een impact hebben op hun signaal...

• RobbyTown
  • Niet online
@SonnyBBQ met de wekelijkse scan lijkt het beter tov dagelijkse. Heb op een plek redelijk zwak bereik (dit is op de map ook te zien dus dat klopt ook redelijk met praktijk ervaring).

Hoe begin en eind waarde veranderen is voor mij een raadsel. Als iets op 83 einde zou begin volgende scan ook weer 83 moeten zijn ipv 73 zou ik zeggen.

Wekelijkse scan geeft voor mij beter kwaliteit dan dagelijks. Dekking was al verder prima op het zwakke plekje is het nu beter. Dat klopt ook in de cijfers het is niet meer lager dan 70 gegaan.

[Voor 84% gewijzigd door RobbyTown op 30-01-2023 11:30]

Blog - Tweak uptime

• SonnyBBQ
Misschien komen die veranderingen tussen eind- en beginwaarden ook door aanpassingen bij buren? Of storende apparaten?
Ik heb het in ieder geval nu ook op wekelijks gezet en ga het een tijdje bekijken.

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-06 13:37
Ik wil een systeem opzetten op basis van TP-link. Nu heb voor mijn systeem 12 poorten nodig. Nu kan ik kiezen uit 1 x TL-SG2008P en 1 x TL-SG2008 of 1 x TL-SG2016P.
Wat lijkt het meest verstandig, heb 4 PoE+ poorten nodig. Is de TL-SG2016P een wat ouder model?
Ik kan hier niets vinden over die 16 poorts switch.

• RobbyTown
  • Niet online
Nu heb voor mijn systeem 12 poorten nodig
Oke je hebt deze gevonden
TL-SG2008P en 1 x TL-SG2008 of 1 x TL-SG2016P.
De eerste 2 vallen al af... Dat is 8 poorts.

TL-SG2016P is geen ouder model is net uit :)

Perfect naar mijn idee voor jou. 8 PoE+ poorten, en 8 normale totaal 16 poorten. Voldoende voor toekomstige groei.

[Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 31-01-2023 20:42]

Blog - Tweak uptime

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heeft iemand al met de nieuwere (ER-605)firmware TV van KPN werkend gekregen of zit dat er nog steeds niet in.
Ik vind die release notes zo bagger.
Ik ben iig af van dat steeds adopten van de gateway. Een voordeel was dat ik nu w'el de gateway na een factory restore en fimrware upgrade naar een ander subnet kon zetten en in 1x laten adopten, zonder dat ik de controller naar het subnet van de gateway moest zetten.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:14
KillerAce_NL schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:54:
Heeft iemand al met de nieuwere (ER-605)firmware TV van KPN werkend gekregen of zit dat er nog steeds niet in.
Ik vind die release notes zo bagger.
Ik ben iig af van dat steeds adopten van de gateway. Een voordeel was dat ik nu w'el de gateway na een factory restore en fimrware upgrade naar een ander subnet kon zetten en in 1x laten adopten, zonder dat ik de controller naar het subnet van de gateway moest zetten.
Vriend van mij wacht er ook op en las in de documentatie dat de ondersteuning voor de vlans er wel is, maar voor de specifieke DHCP vereisten niet. Geen idee of je dat met een eigen DHCP server kunt oplossen. Ik zie ookk mensen die gewoon de Experiabox het tv gedeelte laten regelen, dat is wel te vinden in dit topic. Dan werkt het wel, maar zit je experiabox nog ergens in je netwerk.

Zelf los ik het op met IPtv app in m'n tv. Maar wij kijken al 10 jaar sporadisch tv, dus tis uberhaupt geen dingetje en gebruik geen KPN decoder en geen experiabox.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het is dat die STB's gewoon veel beter beeld geven, anders had ik ook wel een app gebruikt. Dan wacht ik het nog ff af. Ik heb nu eigenlijk effectief de gateway niet echt in gebruik, das gewoon jammer.

• NiGeLaToR
KillerAce_NL schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:10:
Het is dat die STB's gewoon veel beter beeld geven, anders had ik ook wel een app gebruikt. Dan wacht ik het nog ff af. Ik heb nu eigenlijk effectief de gateway niet echt in gebruik, das gewoon jammer.
Het staat in ieder geval op hun backlog, maar dat is inmiddels wel al erg lang zo helaas.

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:19
Is het puur een ding wat KPN doet of werkt het met T-mobile ook niet? Wil binnenkort de t-mobile zyxel gaan vervangen voor een er605. Mooiste is natuurlijk om die zyxel helemaal af te kunnen koppelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• NiGeLaToR
Tim____ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:15:
Is het puur een ding wat KPN doet of werkt het met T-mobile ook niet? Wil binnenkort de t-mobile zyxel gaan vervangen voor een er605. Mooiste is natuurlijk om die zyxel helemaal af te kunnen koppelen.
De instellingen van T-mobile staan hier, alleen of dat in de ER605 in de Omada setup werkt zou je wellicht in het T-mobile glasvezel topic kunnen vragen? Ik weet niet of hier mensen zijn die andersom T-mobile glas gebruiken. Zoekfunctie is je vriend wellicht.

• Tim____
NiGeLaToR schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:54:
[...]

De instellingen van T-mobile staan hier, alleen of dat in de ER605 in de Omada setup werkt zou je wellicht in het T-mobile glasvezel topic kunnen vragen? Ik weet niet of hier mensen zijn die andersom T-mobile glas gebruiken. Zoekfunctie is je vriend wellicht.
Daar al een zoektocht gedaan. Een iemand schijnt het wel aan de praat gekregen te hebben. Meer dan een jaar geleden, verder is er weinig over te 605 te vinden. Op het T-mobile forum zelf ook al gezocht. Ik was er vanuit gegaan dat het gewoon zou werken eerlijk gezegd. Tot ik hier las dat KPN problemen geeft.

Ik gok het er wel op. In het ergste geval moet de Zyxel nog even blijven.
NiGeLaToR schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:06:
Vriend van mij wacht er ook op en las in de documentatie dat de ondersteuning voor de vlans er wel is, maar voor de specifieke DHCP vereisten niet. Geen idee of je dat met een eigen DHCP server kunt oplossen.
Volgens mij zitten die vereisten vooral aan de WAN kant en heb je dus een flexibele DHCP Client nodig :? :)

Maar IMHO is dit gewoon de beste oplossing : nero355 in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Dan maakt het niet meer uit welke Router je gebruikt in principe! :*)
KillerAce_NL schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:10:
Het is dat die STB's gewoon veel beter beeld geven, anders had ik ook wel een app gebruikt.
Hoe groot is het verschil dan qua bitrate of gehele stream qua codecs voor beeld en geluid :?
Is het puur een ding wat KPN doet of werkt het met T-mobile ook niet?
Wil binnenkort de t-mobile zyxel gaan vervangen voor een er605. Mooiste is natuurlijk om die zyxel helemaal af te kunnen koppelen.
Als je ervoor zorgt dat je een nieuwe klant bent dan kan je alles over je WAN VLAN Tagged 300 gooien en kijk je IPTV in Unicast formaat! :)

Overigens begreep ik van de week dat ook KPN eindelijk met Unicast bezig is op hun netwerk : stormfly in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Dus al die oplossingen vanuit de fabrikanten komen veeeeel te laat! :+

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:11
Vanaf de dockerhub komt net de laatste versie binnen 5.8.4 als je een pull doet met tag latest.

Er lijkt wat andere IPTV mogelijkheden in te zitten. Of dit werkt weet ik niet aangezien ik het op de test docker heb bijgewerkt (iets met WAF factor).

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 22:51

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik gebruik T-Mobile, weliswaar met een Mikrotik router, maar he enige wat ik hoefde te doen was VLAN 300 op de WAN-interface te configureren en op dat VLAN een DHCP-request uitsturen. Verder niets voor televisie hoeven doen, de STB van T-Mobile verbindt gewoon over de reguliere internetverbinding.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

nero355 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:06:
[...]

Volgens mij zitten die vereisten vooral aan de WAN kant en heb je dus een flexibele DHCP Client nodig :? :)

Maar IMHO is dit gewoon de beste oplossing : nero355 in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Dan maakt het niet meer uit welke Router je gebruikt in principe! :*)

[...]

Hoe groot is het verschil dan qua bitrate of gehele stream qua codecs voor beeld en geluid :?

[...]

Als je ervoor zorgt dat je een nieuwe klant bent dan kan je alles over je WAN VLAN Tagged 300 gooien en kijk je IPTV in Unicast formaat! :)

Overigens begreep ik van de week dat ook KPN eindelijk met Unicast bezig is op hun netwerk : stormfly in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Het exacte verschil heb ik niet gemeten, hoeft ook niet, ik kan het verschil meteen zien. Glas via STB is echt veel strakker.

• Tim____
HugoStiglitz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:55:
Vanaf de dockerhub komt net de laatste versie binnen 5.8.4 als je een pull doet met tag latest.

Er lijkt wat andere IPTV mogelijkheden in te zitten. Of dit werkt weet ik niet aangezien ik het op de test docker heb bijgewerkt (iets met WAF factor).
[Afbeelding]
Kan je mij vertellen in welk menu je dit ziet? Ik heb ook 5.8.4 maar kan het niet vinden. Ook niet met de zoekfunctie in Omada. edit: gevonden bij services.
nero355 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:06:

Helaas lijkt het niet te werken. Misschien omdat ik in KPN gebied zit, er zit geen verschil in STB's bij T-mobile toch? Geen ramp op zich, de app werkt in de tussentijd ook wel.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 07:08
Ik heb mijn woonkamer recent gewijzigd qua kamerindeling, hierdoor meer van wifi gebruik gaan maken (mediaspeler die eerst bekabeld was, nu draadloos). Wifi van de nieuwe TV wordt veel gebruikt, de oude TV had geen wifi.
HiFi speakers, Google nests die gebruikmaken van wifi. Ik merk dat mijn oude Fritzbox 1750E eens in de zoveel tijd een herstart nodig heeft om weer alle apparaten van wifi te voorzien. Ik merk het wanneer ik Google vraag om iets aan of uit te zetten. Dat gaat normaal instant maar als alles trager gaat worden en de uitvoering van de commandos soms 10 sec duren dan wordt het tijd voor de herstat.

Nu heb ik bij naast mijn TV meubel, achter een frontspeaker een lege inbouwdoos die ik gebruik kan laten maken van een wall-in AP.
Boven heb ik een netwerk outlet, die ik ook kan voorzien van een wall-in outlet.

Ik zit alleen even te kijken welke wall-in AP's de beste zijn qua dekking en stabiliteit.
De EAP230 ziet er het compactst uit, maar qua signaalsterkte en antennes denk ik dat de EAP650 beter is?
De EAP230 heeft:
2.4 GHz: 2× 4 dBi
5 GHz: 2× 3,6 dBi

De EAP650 heeft:
2.4 GHz: 2× 3 dBi
5 GHz: 2× 5 dBi
Binnetie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:11:
Ik heb mijn woonkamer recent gewijzigd qua kamerindeling, hierdoor meer van wifi gebruik gaan maken (mediaspeler die eerst bekabeld was, nu draadloos). Wifi van de nieuwe TV wordt veel gebruikt, de oude TV had geen wifi.
Ik noem dat downgraden :P
HiFi speakers, Google nests die gebruikmaken van wifi. Ik merk dat mijn oude Fritzbox 1750E eens in de zoveel tijd een herstart nodig heeft om weer alle apparaten van wifi te voorzien. Ik merk het wanneer ik Google vraag om iets aan of uit te zetten. Dat gaat normaal instant maar als alles trager gaat worden en de uitvoering van de commandos soms 10 sec duren dan wordt het tijd voor de herstat.
Kan ook komen doordat je teveel Multicast troep op je netwerk hebt en er bijna geen bandbreedte overblijft voor nuttig verkeer! ;)
Nu heb ik bij naast mijn TV meubel, achter een frontspeaker een lege inbouwdoos die ik gebruik kan laten maken van een wall-in AP.
Boven heb ik een netwerk outlet, die ik ook kan voorzien van een wall-in outlet.
En dan alles weer zoveel mogelijk bedraad aan te sluiten mag ik hopen ?? ;)
Ik zit alleen even te kijken welke wall-in AP's de beste zijn qua dekking en stabiliteit.
De EAP230 ziet er het compactst uit, maar qua signaalsterkte en antennes denk ik dat de EAP650 beter is?
De EAP230 heeft:
2.4 GHz: 2× 4 dBi
5 GHz: 2× 3,6 dBi

De EAP650 heeft:
2.4 GHz: 2× 3 dBi
5 GHz: 2× 5 dBi
Ik zou gewoon de goedkoopste optie nemen :
- uitvoering: TP-Link EAP235-Wall voor 802.11ac
- uitvoering: TP-Link EAP615-WALL voor 802.11ax

Je moet echt flink pech hebben wil dat niet genoeg zijn! :)

• Binnetie
@nero355 vandaar dat ik de netwerkaansluiting op de wall-in's handig vind. Daar kan ik namelijk nog een apparaat bedraad aansluiten. Bijv de mediaspeler omdat deze veel bandbreedte gebruikt.
Wat gek dat ik de EAP235 niet terug zag.

De EAP650 is overkill? Ook over 5+ jaar?
Binnetie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:38:
@nero355 vandaar dat ik de netwerkaansluiting op de wall-in's handig vind. Daar kan ik namelijk nog een apparaat bedraad aansluiten. Bijv de mediaspeler omdat deze veel bandbreedte gebruikt.
Wat gek dat ik de EAP235 niet terug zag.

De EAP650 is overkill? Ook over 5+ jaar?
Over 5 jaar koop je desnoods weer wat anders voor het geld dat je bespaart door een goedkoper model te nemen! ;)

IMHO is de EAP650-Wall een beetje een raar ding als ik het op de TP-Link Omada website vergelijk : https://www.tp-link.com/n...Ids=58890%2C51393%2C41335

- EAP235-Wall = Het is wat het is voor een 802.11ac model.
- EAP615-Wall = Grofweg de opvolger in 802.11ax uitvoering.
- EAP650-Wall = Ineens heb je twee keer zoveel 802.11ax bandbreedte @ 5 GHz met hetzelfde aantal antennes, maar heb je wel maar 1 poortje onderaan dus je ontkomt dan niet aan een extra Switch die via PoE 802.3af gevoed kan worden bij je TV Meubel 8)7

Ziet er wel schattig en compact uit! O+ Dat dan weer wel! :+

• Binnetie
nero355 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:57:
[...]

Over 5 jaar koop je desnoods weer wat anders voor het geld dat je bespaart door een goedkoper model te nemen! ;)

IMHO is de EAP650-Wall een beetje een raar ding als ik het op de TP-Link Omada website vergelijk : https://www.tp-link.com/n...Ids=58890%2C51393%2C41335

- EAP235-Wall = Het is wat het is voor een 802.11ac model.
- EAP615-Wall = Grofweg de opvolger in 802.11ax uitvoering.
- EAP650-Wall = Ineens heb je twee keer zoveel 802.11ax bandbreedte @ 5 GHz met hetzelfde aantal antennes, maar heb je wel maar 1 poortje onderaan dus je ontkomt dan niet aan een extra Switch die via PoE 802.3af gevoed kan worden bij je TV Meubel 8)7

Ziet er wel schattig en compact uit! O+ Dat dan weer wel! :+
Ik zal eerst eens goed kijken welk wall model ik graag wil hebben. Zo zag ik ook de EAP655. Die niet op de Nederlandse site van TP-Link staat. Dat is de wat grotere versie van de EAP650, die 3 RJ-45 uitgangen heeft.
Overigens heeft de EAP650-wall geen PoE uitgang onderop. Wat bedoel je met dat ik niet ontkom aan een switch bij mijn TV-meubel? Ik kan gewoon 1 apparaat aansluiten op dat onderste poortje indien dit nodig is?
Ook zag ik de TL-ER7212PC, dan heb ik controller en switch in 1. De routerfunctie gebruik ik in eerste instantie niet. Mogelijk dat ik in de toekomst de Draytek vervang voor deze. Ik heb verder geen bijzondere netwerk eisen, switch mag gewoon unmanaged zijn. Bovendien scheelt het een los component in de meterkast (de controller los kopen). Ik heb nu geen poe-switch.

[Voor 6% gewijzigd door Binnetie op 09-02-2023 13:32]

Binnetie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:33:
Ik zal eerst eens goed kijken welk wall model ik graag wil hebben. Zo zag ik ook de EAP655. Die niet op de Nederlandse site van TP-Link staat. Dat is de wat grotere versie van de EAP650, die 3 RJ-45 uitgangen heeft.
Hmm... damn you dat stomme redirecten naar de NL website terwijl ik toch echt alles in het Engels wil zien! :|
IP adres > Browser instellingen blijkbaar :/

De EAP655 is wel in Nederland tekoop zo te zien : uitvoering: TP-Link EAP655-Wall
En ook niet al te duur opzich... :)
Overigens heeft de EAP650-wall geen PoE uitgang onderop.
:$ Dat is inderdaad het geval! Niet goed gelezen...
Wat bedoel je met dat ik niet ontkom aan een switch bij mijn TV-meubel?
Ik kan gewoon 1 apparaat aansluiten op dat onderste poortje indien dit nodig is?
Ja, maar meestal heb je meer dan 1 apparaat bij je TV Meubel staan dus vandaar...

Ik heb hier zoiets staan :
code:
1
PoE+ Switch <- PoE+ 802.3at -> Wall model <- PoE 802.3af -> Switch met 8 poorten

Wel van hun grootste concurrent... O-) :+
Ook zag ik de TL-ER7212PC, dan heb ik controller en switch in 1. De routerfunctie gebruik ik in eerste instantie niet. Mogelijk dat ik in de toekomst de Draytek vervang voor deze.
Eigen DrayTek of ISP DrayTek :?

Indien eigen DrayTek : Lekker laten staan en goed voor zorgen! Top spul! d:)b 8) O+
Ik heb verder geen bijzondere netwerk eisen, switch mag gewoon unmanaged zijn. Bovendien scheelt het een los component in de meterkast (de controller los kopen). Ik heb nu geen poe-switch.
Afhankelijk van hoe je het een en ander gaat aansluiten zal je wel een PoE 802.3af of zelfs PoE+ 802.3at Switch nodig hebben dus hou daar rekening mee! ;)

Verder zou ik vandaag de dag geen geld uitgeven aan Unmanaged apparatuur als je toch al zulke leuke spullen gaat aanschaffen!

• Binnetie
nero355 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Hmm... damn you dat stomme redirecten naar de NL website terwijl ik toch echt alles in het Engels wil zien! :|
IP adres > Browser instellingen blijkbaar :/

De EAP655 is wel in Nederland tekoop zo te zien : uitvoering: TP-Link EAP655-Wall
En ook niet al te duur opzich... :)

[...]

:$ Dat is inderdaad het geval! Niet goed gelezen...

[...]

Ja, maar meestal heb je meer dan 1 apparaat bij je TV Meubel staan dus vandaar...

Ik heb hier zoiets staan :
code:
1
PoE+ Switch <- PoE+ 802.3at -> Wall model <- PoE 802.3af -> Switch met 8 poorten

Wel van hun grootste concurrent... O-) :+

[...]

Eigen DrayTek of ISP DrayTek :?

Indien eigen DrayTek : Lekker laten staan en goed voor zorgen! Top spul! d:)b 8) O+

[...]

Afhankelijk van hoe je het een en ander gaat aansluiten zal je wel een PoE 802.3af of zelfs PoE+ 802.3at Switch nodig hebben dus hou daar rekening mee! ;)

Verder zou ik vandaag de dag geen geld uitgeven aan Unmanaged apparatuur als je toch al zulke leuke spullen gaat aanschaffen!
De EAP655 of de EAP650 gaat het worden. Afhankelijk of ik nog een netwerkaansluiting over wil houden voor de toekomst. Met 1 bekabeld apparaat via de EAP650 is deze direct vol zonder extra switch te kopen.

Ik bedoelde de ISP Draytek. Het ding werkt nog top, maar heb jaren geleden de 2.4GHz wifi uitgezet. Ik zit nog even te kijken welke SPF module ik moet hebben om in de TP-Link te stoppen om glasvezel aan te sluiten.
Als ik de TP-Link ER7212PC neem dan heb ik gelijk een PoE switch. Dat is toch voldoende voor 2 EAP's?
Binnetie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:50:
De EAP655 of de EAP650 gaat het worden. Afhankelijk of ik nog een netwerkaansluiting over wil houden voor de toekomst. Met 1 bekabeld apparaat via de EAP650 is deze direct vol zonder extra switch te kopen.
Ik zou dan die EAP650 eigenlijk wel meteen doorstrepen...
Ik bedoelde de ISP Draytek. Het ding werkt nog top, maar heb jaren geleden de 2.4GHz wifi uitgezet.
Jammer, want dan kan je ook niks met VLANs doen gok ik...
Ik zit nog even te kijken welke SPF module ik moet hebben om in de TP-Link te stoppen om glasvezel aan te sluiten.
Gewoon die uit je DrayTek halen en in een Media Converter proppen moet voldoende zijn! :)
Als ik de TP-Link ER7212PC neem dan heb ik gelijk een PoE switch. Dat is toch voldoende voor 2 EAP's?
Onlangs is gebleken dat die Switch stiekem geen Switch is maar gewoon losse Interfaces helaas... :/

Er schijnt wel iets onderweg te zijn qua firmware/Controller veranderingen, maar ik zou daar niet op rekenen eerlijk gezegd!

• Binnetie
De EAP655 wordt het dan :)

Ik doe nu niks met VLANs en zie er voor de toekomst ook niet echt noodzaak in. Ik zag dat je wanneer je de router op T-Mobile Thuis wilt laten werken, je iets met VLAN 300 moet doen. Dat kan wel neem ik aan?

De SPF van de Draytek werkt gewoon in de TP-Link? Dat is nieuw voor me.
Onlangs is gebleken dat die Switch stiekem geen Switch is maar gewoon losse Interfaces helaas... :/
Maar ze noemen het een switch? Wat is nu het verschil tussen een switch en de losse interfaces? Als ik op de TP-Link 'switch' meerdere bedrade apparaten aansluiten, zoals een nas, een TV etc dan is het mogelijk dat ze elkaar zien en met elkaar kunnen communiceren?

• Airw0lf
Binnetie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:28:

[...]

Maar ze noemen het een switch? Wat is nu het verschil tussen een switch en de losse interfaces? Als ik op de TP-Link 'switch' meerdere bedrade apparaten aansluiten, zoals een nas, een TV etc dan is het mogelijk dat ze elkaar zien en met elkaar kunnen communiceren?
In beide gevallen kunnen apparaten elkaar zien en met elkaar communiceren.
Alleen zal dat met een switch sneller gaan dan met losse poorten. Waardoor je hogere doorvoersnelheden haalt.

Dat komt doordat de netwerk pakketjes bij een switch grotendeels hardware matig verwerkt worden - het besturingssysteem en de CPU hoeven op dit niveau bijna niks te doen.

Bij losse poorten gebeurd dat vrijwel volledig door het besturingssysteem met iets dat heet een bridge. En dat vraagt relatief veel CPU-capaciteit waardoor het allemaal wat langzamer gaat.

[Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 09-02-2023 17:47]

• Binnetie
Airw0lf schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:42:
[...]

In beide gevallen kunnen apparaten elkaar zien en met elkaar communiceren.
Alleen zal dat met een switch sneller gaan dan met losse poorten. Waardoor je hogere doorvoersnelheden haalt.

Dat komt doordat de netwerk pakketjes bij een switch grotendeels hardware matig verwerkt worden - het besturingssysteem en de CPU hoeven op dit niveau bijna niks te doen.
Bij losse poorten gebeurd dat vrijwel volledig door het besturingssysteem met iets dat heet een bridge. En dat vraagt relatief veel CPU-capaciteit.
Dank, goede informatie. Niet echt wenselijk omdat ik in m'n netwerk veelvuldig grote hoeveelheden data rond kopieer. Dan zou het knullig zijn als e.e.a. inzakt omdat de switch druk is.
Dan ontkom ik er niet aan om een switch met losse controller te kopen. De controller kan ook op m'n nas, maar kies in eerste instantie liever voor een standalone oplossing.

• Airw0lf
Binnetie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:40:
[...]

De controller kan ook op m'n nas, maar kies in eerste instantie liever voor een standalone oplossing.
Of standalone als in een RPI? Geeft je net wat meer vrijheidsgraden - bijvoorbeeld in de vorm van Pihole of Adguard Home.

• Binnetie
Airw0lf schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:10:
[...]

Of standalone als in een RPI? Geeft je net wat meer vrijheidsgraden - bijvoorbeeld in de vorm van Pihole of Adguard Home.
Heb ik ook overwogen, ik gebruik toevallig NextDNS. Maar dan ingesteld in de router en op mijn telefoon. Dat werkt super.
Binnetie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:28:
Ik doe nu niks met VLANs en zie er voor de toekomst ook niet echt noodzaak in.
Managed Switches kosten geen drol meer :
- uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)
- uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
- uitvoering: TP-Link TL-SG105PE
- uitvoering: TP-Link TL-SG108PE

Geen Omada helaas, maar wel betaalbaar! :)

Of bij Netgear shoppen : product: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS :D
Ik zag dat je wanneer je de router op T-Mobile Thuis wilt laten werken, je iets met VLAN 300 moet doen.
Dat kan wel neem ik aan?
Volgens mij met elke Router zowat tegenwoordig! :)
De SPF van de Draytek werkt gewoon in de TP-Link? Dat is nieuw voor me.
Ik had het over zo'n ding gebruiken : uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Zijn meerdere varianten van dus check effe welke de beste/laatste/jongste is! :)
Maar ze noemen het een switch? Wat is nu het verschil tussen een switch en de losse interfaces?
Losse pootjes die elk één of meerdere IP adressen hebben en tussen gerouteerd moet worden

vs.

Meerdere poorten die in één grote groep zitten en met elkaar en anderen praten via MAC adressen :)

Of effe gek gezegd : Je hebt 8 maal een "Router on a Stick" i.p.v. "Router on a Stick" + Switch met 8 poorten
Als ik op de TP-Link 'switch' meerdere bedrade apparaten aansluiten, zoals een nas, een TV etc dan is het mogelijk dat ze elkaar zien en met elkaar kunnen communiceren?
Dat kan nu dus niet...
Binnetie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:40:
Niet echt wenselijk omdat ik in m'n netwerk veelvuldig grote hoeveelheden data rond kopieer.
Dan zou het knullig zijn als e.e.a. inzakt omdat de switch druk is.
De CPU van de SoC van de Router krijgt het dan druk! ;)
Dan ontkom ik er niet aan om een switch met losse controller te kopen. De controller kan ook op m'n nas, maar kies in eerste instantie liever voor een standalone oplossing.
Verstandig! d:)b

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bij de UDM Pro van Ubiquiti zit er een losse switch. En dat wordt juist weer als een nadeel ervaren omdat je dan maar 1 Gbit doorvoer van de router naar de switch hebt (ipv de 10 Gbit SPFs). Maar goed, de ER7212PC heeft sowieso geen 10 Gbit dus die vergelijking gaat niet helemaal op.

Ze zouden van de ER7212PC een Switch variant moeten maken met een paar extra poortjes. Fanless PoE switch met meer power zou een mooie toevoeging zijn.

Weet iemand hoe het zit met de hoeveelheid 5 GHz kanalen? Dit lijkt te variëren per model. Mijn EAP615 heeft er maar 4 (36,40,46,48). Terwijl de EAP650 ook de 100-128 kanalen kan gebruiken. Maar 132, 136 en 140 dan weer niet..

[Voor 22% gewijzigd door Mr_gadget op 10-02-2023 09:55]

• Binnetie
Ik doe het denk ik liever in 1x goed en ga denk ik voor de:
1x uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG2016P
- 16 poorten waarvan 8 met PoE+ (heb nu 8 poorten in gebruik en met een losse controller worden dat er 9) + toekomstig gebruik
- managed
- voldoende PoE vermogen
- kan in Omoda beheer
2x uitvoering: TP-Link EAP655-Wall
1x uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200

Bij een winkel kun je een offerte vragen en van een andere winkel heb ik nog een bon. Overweeg om het bij 1 winkel te halen, maar met losse winkels schelt het me toch nog bijna 40 euro. Dat geldt kan dan in de wat duurdere switch.

Ik denk dat ik zo een mooie combi heb?
Mr_gadget schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:50:
Bij de UDM Pro van Ubiquiti zit er een losse switch.
En dat wordt juist weer als een nadeel ervaren omdat je dan maar 1 Gbit doorvoer van de router naar de switch hebt (ipv de 10 Gbit SPFs).
Het punt is dat die Switch intern op dezelfde manier is verbonden als je dat je een losse Switch met een Router zou verbinden met een 1 Gbps UTP kabeltje :)

Dus daar heb je laten we zeggen 50% van het probleem van de ER7212PC i.p.v. de hele ellende!
En het stomme is dat er een Early Access versie van de UDM of UDM Pro was die daar een 2,5 Gbps verbinding had zitten! :o :F
Maar goed, de ER7212PC heeft sowieso geen 10 Gbit dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
Dat is eigenlijk wel jammer, want wat er dus heel vaak bij de UDM Pro en SE modellen wordt gedaan is een extra Switch via de 10 Gbps SFP+ poort verbinden om dat stukje bottleneck weg te nemen! :)
Ze zouden van de ER7212PC een Switch variant moeten maken met een paar extra poortjes. Fanless PoE switch met meer power zou een mooie toevoeging zijn.
Ze hadden het gewoon meteen goed moeten doen i.p.v. dit gepruts en zodoende een voordeel t.o.v. de grootste concurrent kunnen hebben! :Y)
Weet iemand hoe het zit met de hoeveelheid 5 GHz kanalen? Dit lijkt te variëren per model.
Mijn EAP615 heeft er maar 4 (36,40,46,48). Terwijl de EAP650 ook de 100-128 kanalen kan gebruiken. Maar 132, 136 en 140 dan weer niet...
Dat is een beetje het nadeel van de TP-Link Omada modellen :

Heel vaak moet je wachten op firmware die later wordt uitgebracht dan het produkt zelf waar vervolgens DFS Channels aan toegevoegd worden die je kan gebruiken...

Ik heb het idee dat ze geen zin hebben om op de certificatie te wachten en daarom maar gewoon de boel op de markt gooien voordat alles voltooid is helaas!
Stiekem ook de trend bij heel veel fabrikanten en software bedrijven de afgelopen decennia... ;(

• sander817
  • Laatst online: 25-05 12:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik krijg met een laptop geen ip verbinding meer met de eap's, op alle ssids. Ik kan wel verbinden, maar krijg vervolgens geen ipadres. Handmatig ipadres werkt ook niet, dhcp krijgt een 169 ip reeks.
Andere apparten werken probleemloos op die SSID. Ik denk dat het mac adres ergens geblocked is, maar kan het nergens terugvinden. Alleen block en unblock vind ik terug, maar er is niks meer geblocked

Een andere usb wifi werkt ook probleemloos. Op mijn hotspot van de telefoon werkt de laptop ook probleemloos

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan het misschien in de logs vinden op je controller? Heb ook wel eens meldingen van “… has been blocked by acces control”. Maar hoef nooit te unblocken. Dit lijkt vanzelf te gaan.

• sander817
  • Laatst online: 25-05 12:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Ja, die zie ik inderdaad

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik wil een DNS server draaien op mijn Synology NAS. Hoe zorg ik ervoor dat mijn TL-R605 router de clients informeert wat het adres van de DNS server is?
Normaal gesproken zou je dat moeten kunnen instellen via LAN settings van de router maar ik zie die mogelijkheid hier niet?

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Mini-me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:01:
Ik wil een DNS server draaien op mijn Synology NAS. Hoe zorg ik ervoor dat mijn TL-R605 router de clients informeert wat het adres van de DNS server is?
Normaal gesproken zou je dat moeten kunnen instellen via LAN settings van de router maar ik zie die mogelijkheid hier niet?
Op de web interface van je R605
Network - LAN - selecteer je netwerk in de netwerklist en de edit knop(in de kolom operation), dan vouwt zich een menu uit waar je oa de DNS server voor je DHCP server in kunt stellen.

Ik ga er hierbij wel vanuit dat je hem niet aan Omada hebt geknoopt maar direct in de webinterface van het apparaat zit. Voor Omada heb ik geen idee, ik heb hem recent uit Omada getrokken en gemerkt dat ik nu meer in kan stellen dan via Omada (iets met vlans)

• Mini-me
  • Niet online
fenrir schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:11:
[...]

Op de web interface van je R605
Network - LAN - selecteer je netwerk in de netwerklist en de edit knop(in de kolom operation), dan vouwt zich een menu uit waar je oa de DNS server voor je DHCP server in kunt stellen
Bedankt, ik zal eens kijken.
Ik ga er hierbij wel vanuit dat je hem niet aan Omada hebt geknoopt maar direct in de webinterface van het apparaat zit. Voor Omada heb ik geen idee, ik heb hem recent uit Omada getrokken en gemerkt dat ik nu meer in kan stellen dan via Omada (iets met vlans)
Dat dus juist wel. Vandaar ook mijn vraag in het Omada netwerkapparatuur topic ;).

• Tim____
Mini-me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Bedankt, ik zal eens kijken.

[...]

Dat dus juist wel. Vandaar ook mijn vraag in het Omada netwerkapparatuur topic ;).
Via Omada moet het bij wired network -> lan -> welke subnet je maar wilt aanpassen -> dns server op manual zetten. Je moet wel dhcp aan hebben. Anders zie je de dns opties ook niet.
Mini-me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:01:
Volgens mij heeft @Airw0lf toevallig daar wat screenshots van die ik ergens langs zag komen ? :)

• Mini-me
  • Niet online
Tim____ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:32:
[...]

Via Omada moet het bij wired network -> lan -> welke subnet je maar wilt aanpassen -> dns server op manual zetten. Je moet wel dhcp aan hebben. Anders zie je de dns opties ook niet.
Top, dat is exact wat ik zocht en nog meer, want ik had niet gedacht de DNS server per VLAN te kunnen instellen!
Pagina: 1 ... 33 ... 37 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee