Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:39
quote:
pimvullers schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:22:
Ik heb 3x eap245 en dat werkt prima. Alleen het roamen gaat niet soepel. Op de website van TP-Link staat dat support voor 802.11k/r eraan komt. Maar het lijkt wel al een lange tijd op coming soon te staan.

Heeft iemand nog tips om de situatie te verbeteren en met name onze telefoons met het beste AP verbinden.
Wat je eens kan proberen is de zendsterkte van de AP’s iets te verlagen zodat de phones eerder bereik verliezen en zoeken naar een ander?

• QErikNL
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17-03 09:34
Ik ben aan het kijken naar de AC1350 voor thuis. Nu kan ik het volgende niet expliciet vinden: zit er een adapter in de doos voor als je netwerk geen PoE ondersteund? En is het een (groot) probleem om hem op een kastje horizontaal te leggen in plaats van ophangen op het plafond? Zorgt dat voor (significant) minder dekking?

• Peule_P
quote:
QErikNL schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 02:01:
Ik ben aan het kijken naar de AC1350 voor thuis. Nu kan ik het volgende niet expliciet vinden: zit er een adapter in de doos voor als je netwerk geen PoE ondersteund? En is het een (groot) probleem om hem op een kastje horizontaal te leggen in plaats van ophangen op het plafond? Zorgt dat voor (significant) minder dekking?
Bij de EAP225 v3 wordt een PoE adapter bijgeleverd, zie ook rechtsonder op de doos;

Peule_P wijzigde deze reactie 21-08-2018 10:12 (12%)

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:56

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb inmiddels de 2e EAP225 binnen nadat de resultaten van de 1e EAP225 goed bevielen. Echter daar zat nog oude firmware op dus deze heb ik geupdate naar de laatst beschikbare versie. Maar na de installatie kom ik met geen mogelijkheid meer in web interface. Zowel niet via het interne IP nummer als via http://tplinkeap.net/ niet. Zelfs de Omada discovery tool vindt hem niet meer. Ik vermoed zo dat er toch iets mis is gegaan met de installatie van de nieuwe firmware. Hij werkt wel maar met standaard instellingen. Resetten heb ik ook al geprobeerd, echter geen UI...

Heeft iemand enig idee? Of toch al defect aanmelden?

Edit: leverancier heeft hem omgeruild voor nieuwe, deze werkt perfect. Waarschijnlijk defect.

robertwebbe wijzigde deze reactie 25-08-2018 23:55 (10%)

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• jansen1999
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-03 13:24
quote:
Geim schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:41:
Ben gisteren aan de slag geweest. EAP-225 V3
Thuisnetwerk opzetten gaat prima, EAP software op m'n vm gezet en het AP wordt direct herkend. Firmware update ging ook prima.
Echter, ik wil een gastnetwerk opzetten. SSID aangemaakt en een Access Control Rule aangemaakt met een block op 192.168.77.0/24 met een exceptie op 192.168.177.254/32 voor mijn DNS server. Als ik het draadloze gastnetwerk gebruik kan ik geen enkel ip-adres benaderen, behalve mijn router.
Mijn nas (synology) draait op 192.168.77.3:5000 en op het gastnetwerk kan ik via z'n IP adres niet benaderen, maar via z'n dns-naam wel https://thuis-nas:5000. De overige servers op m'n netwerk kan ik via het gastnetwerk niet via de DNS naam bereiken.
Ik heb het idee dat de oorzaak zou kunnen liggen dat mijn Fritz-box ook IPV6 adressen uitreikt en dat op deze manier mijn NAS bereikt wordt op het gastennetwerk.
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Hi Gein,

Ik zit inmiddels met iets soortgelijks. Heb jij een oplossing kunnen vinden?

yo

• Geim
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:24
quote:
Ik zit inmiddels met iets soortgelijks. Heb jij een oplossing kunnen vinden?
Ik had om m'n NAS IPV6 helemaal uitgezet, maar vond het een beetje zwaktebod. Alles wat niet z'n IPV6 heeft uitgezet blijft benaderbaar.
Intussen heb ik het accespoint verkocht en ben 100% over gegaan op Unify

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Vraagje aan de kenners en @TP-Link:
Ik heb nu 3x EAP225 in huis hangen. Volgens mij heb ik dan een Windows PC nodig die als controller dient voor fast roaming toch? Ik heb de Omada Controller software op een laptop draaien en als ik die uitzet heb ik de indruk dat fast roaming niet meer werkt. Klopt dat?

En wat doet de TP-Link OC200 Cloud Controller nu? Kan die de taken van de laptop vervangen?

• HKS-Skyline
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22-03 15:26

HKS-Skyline

Vroooom ?

quote:
robertwebbe schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:52:
Vraagje aan de kenners en @TP-Link:
Ik heb nu 3x EAP225 in huis hangen. Volgens mij heb ik dan een Windows PC nodig die als controller dient voor fast roaming toch? Ik heb de Omada Controller software op een laptop draaien en als ik die uitzet heb ik de indruk dat fast roaming niet meer werkt. Klopt dat?

En wat doet de TP-Link OC200 Cloud Controller nu? Kan die de taken van de laptop vervangen?
Klopt, als je de pc met de controller software uit zet heb je geen seamless roaming meer. De PDF van de OC200 waar je naartoe linkt vermeldt in de specs van de OC200 dat mesh en seamless roaming worden ondersteund (afhankelijk van of je accespoint het ondersteund) dus ja de OC200 vervangt je pc als controller en ondersteund seamless roaming.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Vandaag heb ik de TP-Link OC200 ontvangen en alle accesspoints overgezet hiernaar toe. Heb het nu een uurtje draaien en het werkt fantastisch. Op iedere etage hangt nu een EAP225 en hij zoekt automatisch de beste. Als ik van etage wissel en een speedtest doe, wisselt die nu perfect mee.

De afgelopen 2 weken had ik het via een app op een Windows 10 laptop draaien maar dat in de praktijk gaat dat toch minder lekker. Iemand doet de laptop dicht of herstart hem, dan is die de controller kwijt. En in een aantal gevallen bleven de accesspoints dan disconnected, pas na een herstart van de AP's verbonden die weer.

Al met al heb nu overal in huis perfecte dekking en perfecte snelheid. Als ik een speedtest doe op mijn iPhone dan haal ik nu tussen de 300 en 400 Mbps (met een Ziggo 400/40 aansluiting), afhankelijk hoe dicht ik bij het accesspoint zit.

Ik ga even een paar weken proefdraaien en als het zo goed blijf draaien ga ik denk ik bij best veel vrienden en kennis dit ook aanraden. Vooral in wat grotere woningen hoor ik mensen al snel klagen.

pricewatch: TP-Link Omada Cloud Controller OC200

robertwebbe wijzigde deze reactie 07-09-2018 15:11 (6%)

• Peule_P
@robertwebbe dat klinkt goed, heb nu inderdaad wel eens problemen met de EAP225, wel vol bereik op iPhone maar geen internet verbinding, denk dat ie dan nog ff switched van 5ghz naar 2.4ghz ofzo en dan duurt het eventjes, daarna werkt alles weer keurig.
Als dit met een OC200 ook makkelijker te sturen zou zijn icm een 2e (of 3e) EAP225 zou het geweldig zijn!

Dus als ik het goed begrijp prik ik de OC200 ook gewoon in hetzelfde LAN als waar de AP's aan hangen en kan ik deze vanaf de PC benaderen en configuren en that's it?

Of zou het ook mogelijk zijn de software op mijn Synology NAS te draaien?
Heb geen TP-Link app gevonden in het Synology Package Center

Peule_P wijzigde deze reactie 07-09-2018 12:22 (11%)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Peule_P Inderdaad, gewoon op hetzelfde LAN aansluiten. Let wel dat de OC200 zonder voeding wordt geleverd. Ik heb zelf een TL-SG108PE switch, deze heeft 4 PoE poorten en daar hangt die aan.

Management kun je inderdaad doen via LAN, via de iOS of Android app genaamd TP-Link Omada of online via https://omada.tplinkcloud.com/.

robertwebbe wijzigde deze reactie 07-09-2018 15:16 (7%)

• Peule_P
bedankt Robert!

Heb helaas geen PoE switch, dus zal ik ook een PoE injector erbij moeten aanschaffen, of een simpele PoE switch zoals de SG108PE, komt goed!
Binnenkort maar eens bestellen samen met een 2e EAP225 v3

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Binnenkort komt de EAP245 ook uit als v3, deze heeft AC1750 in plaats van AC1350 (EAP225 v3).
Ik vermoed slechts 2 tientjes meer.

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:09
@TP-Link mag ik benieuwd zijn of jullie statistieken hebben van bv de levensduur

hoeveel percent komt er terug (en zijn echt stuk) , hoelang hebben ze dan al gedraaid en hoe is dat vergeleken met de rest van de markt ?

tp-link huis-tuin-keuken dingen heb ik geen vertrouwen in, maar met deze reeksen accespoints is het duidelijk dat jullie naar de bedrijven willen en kwalitatief een beter product willen leveren

ik wil nu weten , zeggen de RMA statistieken dat het minstens evenwaardig / beter is qua levensduur ?

ik heb er nog maar 1tje geplaatst om eerlijk te zijn , en dat zag er eigenlijk wel prima uit qua software en na 5 maanden draait nog steeds prima

• TP-Link
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22-03 10:41

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

ijske schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:32:
@TP-Link mag ik benieuwd zijn of jullie statistieken hebben van bv de levensduur

hoeveel percent komt er terug (en zijn echt stuk) , hoelang hebben ze dan al gedraaid en hoe is dat vergeleken met de rest van de markt ?

tp-link huis-tuin-keuken dingen heb ik geen vertrouwen in, maar met deze reeksen accespoints is het duidelijk dat jullie naar de bedrijven willen en kwalitatief een beter product willen leveren

ik wil nu weten , zeggen de RMA statistieken dat het minstens evenwaardig / beter is qua levensduur ?

ik heb er nog maar 1tje geplaatst om eerlijk te zijn , en dat zag er eigenlijk wel prima uit qua software en na 5 maanden draait nog steeds prima
Ik heb helaas geen zicht op de RMA-statistieken van ons of van de rest van de markt. Wel is het zo dat onze zakelijke producten zoals switches en EAP serie accespoints tegenwoordig lifetime garantie hebben. *O* Dit geldt voor de meeste van onze zakelijke producten aangeschaft vanaf 15 mei 2015 en houdt in dat zolang het product verkrijgbaar is deze in aanmerking komt voor garantie tot een periode van 5 jaar na het end of life gaan van het product. (dit was het geval voor producten met limited lifetime garantie, na 15 mei 2015 hebben de meeste zakelijke producten echter lifetime garantie waarbij deze beperking niet van toepassing is)
Wellicht laat dit voldoende zien hoe overtuigd wij zijn van de kwaliteit van onze producten.

TP-Link wijzigde deze reactie 17-09-2018 10:54 (7%)

TP-Link schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:20:
[...]

Ik heb helaas geen zicht op de RMA-statistieken van ons of van de rest van de markt. Wel is het zo dat onze zakelijke producten zoals switches en EAP serie accespoints tegenwoordig lifetime garantie hebben. *O* Dit geldt voor de meeste van onze zakelijke producten aangeschaft vanaf 1 januari 2015 en houdt in dat zolang het product verkrijgbaar is deze in aanmerking komt voor garantie tot een periode van 5 jaar na het end of life gaan van het product.
Wellicht laat dit voldoende zien hoe overtuigd wij zijn van de kwaliteit van onze producten.
Ik vraag ook wel eens RMA cijfers, maar de realiteit is dat één percentage geen nuance kent en het laatste wat we willen is dat RMA cijfers als een marketing tool worden gebruikt. Krijg je er altijd één creativeling bij die iets bedenkt om er beter uit te komen met zijn merk.

Die garantie update vind ik wel een relevante. Krijg je echter geen gezeik als je 'lifetime' zegt terwijl je eigenlijk een soort limited-lifetime bedoeld. En om alvast in te haken op de ongetwijfeld aankomende vraag: Bedoel je met EOL gaan het typenummer, of de specifieke hardware versie. Oftewel heeft mijn EAP225 v2 nu nog 5 jaar garantie (want vervangen door v3) of gaat die teller pas lopen als de EAP225 als geheel verdwijnt ;)

Overigens vind ik die 5 jaar sowieso best chic, en ik ga als beheerder van tig van die dingen inmiddels echt niet klagen gezien ik in geen van de omgevingen nog maar één keer een klacht heb gehoord of storingen heb meegemaakt. Ten tijde van de review toen dit systeem nog maar net te koop was nam ik een slag om de arm, inmiddels ben ik zelf iig overtuigd. Fix alleen even een wat chiquer ticket systeem voor de portal ;)

Mr & Mrs Foritain YouTube, Discord, Instagram, Twitter, Reviews.

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:08
Situatie: Ziggo aansluiting, ziggo modem, TP-link C2300 met daarin verschillende switches en twee airport expressen (eerste en tweede verdieping). Bedraad werkt het prima en haal ik de adverteerde snelheid van ziggo. Wanneer ik wireless geconnect ben op de C2300 haal ik behoorlijke snelheden. Het gaat mis bij de airport expressen. Ik krijg veel klachten van de gamers en streamers hier in huis. Als ik dan weer met kanalen ga klooien dan is het weer een tijdje goed, maar ik ben er klaar mee en zit te denken om de airport expressen vervangen voor access points van TP-link. Ik heb nu drie netwerken: 2,4 en 5GHz ieder met een eigen naam en een gastnetwerk. Wat kan ik nu het beste van TP-link aanschaffen zodat ik de 3 netwerken hou en er geen gedoe meer is. Het betreft een normaal rijtjes huis met betonnen vloeren en genoeg huizen en dito netwerken om mij heen.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@chippie777 Ik heb 2 woonlocaties: op de eerste heb ik een AirPort TimeCapsule beneden en een AirPort Extreme boven. Helaas haal ik daar maar tussen de 200 en 300 Mbps via 5 GHz wifi terwijl ik een 500/50 Ziggo aansluiting heb. De AirPorts zijn niet echt meer actueel, sterker nog Apple verkoopt ze zelfs niet eens meer.

Op mijn tweede locatie heb ik 3 EAP225 v3 accesspoints en een OC200 WiFi controller en daar haal ik met gemak de maximale 400/40 van Ziggo via WiFi.

Ik zou afstappen van aparte netwerken voor 2,4 en 5 GHz, anders werkt band steering niet.
Daarnaast heb ik nog een TP-Link PoE switch om de accesspoints en controller van stroom te voorzien.
Dit werkt naar grote tevredenheid.

robertwebbe wijzigde deze reactie 13-09-2018 19:40 (13%)

• chippie777
@robertwebbe Is het aan te raden om de c2300 uit te breiden met 2 accespoints EAP225 of beter om de c2300 weg te doen en kiezen voor 3 EAP225’s?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Als je 3 EAP225’s neemt heb je fast roaming tussen alle accesspoints. Zou ik zeker doen.

• chippie777
En dat kan niet in combinatie met de C2300?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Nee, de OC200 controller kan geen controle voeren over je C2300.

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

Foritain schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:49:
[...]

Ik vraag ook wel eens RMA cijfers, maar de realiteit is dat één percentage geen nuance kent en het laatste wat we willen is dat RMA cijfers als een marketing tool worden gebruikt. Krijg je er altijd één creativeling bij die iets bedenkt om er beter uit te komen met zijn merk.

Die garantie update vind ik wel een relevante. Krijg je echter geen gezeik als je 'lifetime' zegt terwijl je eigenlijk een soort limited-lifetime bedoeld. En om alvast in te haken op de ongetwijfeld aankomende vraag: Bedoel je met EOL gaan het typenummer, of de specifieke hardware versie. Oftewel heeft mijn EAP225 v2 nu nog 5 jaar garantie (want vervangen door v3) of gaat die teller pas lopen als de EAP225 als geheel verdwijnt ;)

Overigens vind ik die 5 jaar sowieso best chic, en ik ga als beheerder van tig van die dingen inmiddels echt niet klagen gezien ik in geen van de omgevingen nog maar één keer een klacht heb gehoord of storingen heb meegemaakt. Ten tijde van de review toen dit systeem nog maar net te koop was nam ik een slag om de arm, inmiddels ben ik zelf iig overtuigd. Fix alleen even een wat chiquer ticket systeem voor de portal ;)
Het is inderdaad limited lifetime garantie, *aangepast. Wat betreft of de garantietermijn is gebonden aan de productnaam of het versienummer, die vraag heb ik doorgezet naar onze service afdeling en hoop ik volgende week op terug te kunnen komen.

Leuk om je goede ervaringen te lezen! Je suggestie voor het ticket systeem zal ik doorgeven. Dank je wel! (y)

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

chippie777 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:49:
@robertwebbe Is het aan te raden om de c2300 uit te breiden met 2 accespoints EAP225 of beter om de c2300 weg te doen en kiezen voor 3 EAP225’s?
Houd er wel rekening mee dat de EAP225 geen router is, je hebt dus nog wel een router nodig, dit kan het Ziggo modem of de C2300 zijn, of een alternatief zonder WiFi. Maar aangezien je de C2300 al hebt is het zonde deze niet te gebruiken. Je kan hem alleen niet opnemen in het fast roaming netwerk van de EAP225's.
(een OC200 controller is noodzakelijk voor fast roaming tenzij je een computer hebt diet altijd aan staat en de Omada software heeft draaien)

Het ziggo modem gebruiken is ook een optie, maar ik neem aan dat deze nu in bridge mode staat en dit door ziggo moet worden teruggedraaid als je de routerfuncite van het modem wilt gebruiken. Mocht het modem niet in bridgemode staan dan is dat raadzaam om door Ziggo te laten doen wanneer je de C2300 of een andere router wilt blijven gebruiken aangezien dat ook een hoop problemen met online gaming en streamen kan verhelpen.

Meerdere routers in een netwerk zoals de airport express apparaten samen met de C2300 kunnen overigens ook voor problemen met online gamen en streamen veroorzaken afhankelijk van hoe ze zijn ingesteld.

• chippie777
Ik heb alleen een modem van Ziggo, de C2300 vervult de router functie (inclusief het wifi) de airport expressen staan keurig ingesteld als access points. Ik wil eigenlijk 2 (of 3) EAP225's als access points aan de C2300 hangen. Ik begrijp nu dat ik dan nog wel een OC200 controller nodig heb om van fast roaming gebruik te kunnen maken. Is het in dat geval handig om het wifi van de C2300 uit te zetten en de EAP225 het wifi te laten regelen?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Vanuit het oogpunt van energieverbruik zou ik het Ziggo modem gebruiken als router, dat kan die prima (als het een Connectbox is). En ik ben altijd wel voorstander van zo min mogelijk apparaten. De enige reden om je C2300 aan te houden is als je fysieke internetaansluitingen tekort komt.

robertwebbe wijzigde deze reactie 14-09-2018 21:07 (19%)

• chippie777
Helaas, het is een oud Upc modem met slechts één utp uitgang en geen WiFi.

• jurjen_g
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:33
robertwebbe schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 21:03:
Vanuit het oogpunt van energieverbruik zou ik het Ziggo modem gebruiken als router, dat kan die prima (als het een Connectbox is)
Ik heb een poosje de Ziggo connectbox gehad, maar gok, gezien de warmte die daar af kwam, dat je qua energieverbruik gerust beter een router plus nog 3 extra accesspoints kunt aan hebben staan als je de connectbox buiten de tijden dat je tv zou kijken uit zou zetten....

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

chippie777 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 21:23:
Helaas, het is een oud Upc modem met slechts één utp uitgang en geen WiFi.
Volgens mij kun je via de klantenservice gratis een ConnectBox krijgen.

@jurjen_g Ik heb het al eens eerder gemeten en het was niet opvallend veel. Volgende week zal ik even kijken of ik tijd heb, dan zal ik het weer eens bijhouden. Meten is weten.

robertwebbe wijzigde deze reactie 15-09-2018 08:10 (25%)

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:14
robertwebbe schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:33:

Ik zou afstappen van aparte netwerken voor 2,4 en 5 GHz, anders werkt band steering niet.
Daarnaast heb ik nog een TP-Link PoE switch om de accesspoints en controller van stroom te voorzien.
Dit werkt naar grote tevredenheid.
wat bedoel je hier precies mee? Ik heb ook een 2.4 en 5ghz netwerk welke verschillend heten.

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

Foritain schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:49:
[...]

Omdat de garantie per land kan verschillen was er wat onduidelijkheid maar tegenwoordig hebben onze zakelijke producten lifetime garantie, dus geen limited lifetime garantie. Producten van voor 15 mei 2015 met een limited lifetime garantie hebben wel de beperking dat een product garantie heeft tot 5 jaar na het end of life gaan van het product met dat versienummer.

Producten uit de zakelijke productlijn aangeschaft in de Benelux na 15 mei 2015 hebben wel een lifetime garantie. Is het product defect (bij normaal gebruik uiteraard)? Dan wordt het vervangen door een zelfde of een gelijkwaardig product. De end of life status of het versienummer spelen hier in geen rol.

TP-Link wijzigde deze reactie 17-09-2018 12:00 (5%)

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

chippie777 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:58:
Ik heb alleen een modem van Ziggo, de C2300 vervult de router functie (inclusief het wifi) de airport expressen staan keurig ingesteld als access points. Ik wil eigenlijk 2 (of 3) EAP225's als access points aan de C2300 hangen. Ik begrijp nu dat ik dan nog wel een OC200 controller nodig heb om van fast roaming gebruik te kunnen maken. Is het in dat geval handig om het wifi van de C2300 uit te zetten en de EAP225 het wifi te laten regelen?
Als je met 2 of 3 EAP225's de WiFi dekking hebt die je wilt kan je zeker de WiFi van de C2300 uitzetten aangezien hij niet opgenomen kan worden in het fast roaming netwerk van de EAP's. Dit zorgt voor minder "WiFi vervuiling"en een gunstiger stroomverbruik.

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23-03 10:32

Tacoos

i am i

robertwebbe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:54:
Vandaag heb ik de TP-Link OC200 ontvangen en alle accesspoints overgezet hiernaar toe. Heb het nu een uurtje draaien en het werkt fantastisch. Op iedere etage hangt nu een EAP225 en hij zoekt automatisch de beste. Als ik van etage wissel en een speedtest doe, wisselt die nu perfect mee.

De afgelopen 2 weken had ik het via een app op een Windows 10 laptop draaien maar dat in de praktijk gaat dat toch minder lekker. Iemand doet de laptop dicht of herstart hem, dan is die de controller kwijt. En in een aantal gevallen bleven de accesspoints dan disconnected, pas na een herstart van de AP's verbonden die weer.

Al met al heb nu overal in huis perfecte dekking en perfecte snelheid. Als ik een speedtest doe op mijn iPhone dan haal ik nu tussen de 300 en 400 Mbps (met een Ziggo 400/40 aansluiting), afhankelijk hoe dicht ik bij het accesspoint zit.

Ik ga even een paar weken proefdraaien en als het zo goed blijf draaien ga ik denk ik bij best veel vrienden en kennis dit ook aanraden. Vooral in wat grotere woningen hoor ik mensen al snel klagen.

pricewatch: TP-Link Omada Cloud Controller OC200
Maakt t kwa mogelijkheden uit of ik de Omada Cloud Controller OC200 inzet of een Raspberry Pi met de omoda software?

MX-5 10th anniversary, Rumblefish Elite, Master Touch GBS

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Tacoos Nee, zelfde mogelijkheden.

• darklord007
Tacoos schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:18:
[...]

Maakt t kwa mogelijkheden uit of ik de Omada Cloud Controller OC200 inzet of een Raspberry Pi met de omoda software?
heb jij het al aan de gang gekregen op een Rpi dan?

• Tacoos

Tacoos

i am i

darklord007 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:29:
[...]

Nee, ik twijfel tussen aanschaf van een OC200 of een Rpi, waarbij de laatste dan voor meerdere dingen ingezet zou kunnen worden.
Ik heb daarin ff voor het gemak aangenomen dat de Omoda SW gewoon kan draaien op een Rpi, vergis ik me daarin dan?

• darklord007
Tacoos schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:37:
[...]

Nee, ik twijfel tussen aanschaf van een OC200 of een Rpi, waarbij de laatste dan voor meerdere dingen ingezet zou kunnen worden.
Ik heb daarin ff voor het gemak aangenomen dat de Omoda SW gewoon kan draaien op een Rpi, vergis ik me daarin dan?
Er zijn blijkbaar mensen die het aan de gang hebben. Maar mij is het naar even proberen helaas niet gelukt.
Voor mij is die oc200 wel een interessante optie. Werkt tenminste zeker

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Tacoos Misschien had ik je vraag te snel gelezen maar ik bedoelde dat de OC200 dezelfde UI en functies biedt als de Omada Controller software (W10 app). Ik heb geen idee of je dat op een Rpi draaiende krijgt.

robertwebbe wijzigde deze reactie 19-09-2018 15:24 (9%)

• chippie777
TP-Link schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:05:
[...]

Als je met 2 of 3 EAP225's de WiFi dekking hebt die je wilt kan je zeker de WiFi van de C2300 uitzetten aangezien hij niet opgenomen kan worden in het fast roaming netwerk van de EAP's. Dit zorgt voor minder "WiFi vervuiling"en een gunstiger stroomverbruik.
Ik denk dat ik het ga proberen met 2 EAP225's. Huis is niet al te groot wel 2 verdiepingen (3 woonlagen) met betonnen vloeren. Gelijk maar een OC200 controller erbij nemen :-) Moet wel even kijken of dat allemaal wil werken met mijn huidige setup met een aantal switches.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@chippie777 Zolang alles in hetzelfde lan en subnet zit zou dat geen enkel probleem moeten zijn.

Ik heb inmiddels zelf wel een probleempje met de OC200. Inmiddels heb ik nu 3x gehad dat ik niet meer draadloos kon printen omdat de printer niet meer te vinden was in mijn netwerk en dat enkele apparaten geen internet meer hadden (wel een wifi verbinding). Bij alle 3 de keren bleek dat de OC200 de cloud verbinding kwijt was. Resetten van de OC200 hielp niet, ik moest ook mijn Ziggo Connectbox modem/router resetten. De eerste keer dacht ik nog dat er een storing bij Ziggo was maar na de 3e keer lijkt het toch een dingetje te zijn van de OC200. Heb het nu aangemeld bij TP-Link en ze zijn aan het checken of dat er meerdere meldingen bij hoofdkantoor binnen gekomen zijn. Ik vermoed dat er ergens iets vol loopt en een reset nodig is in de internetconnectie om alles weer aan de gang te krijgen.

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 00:35
Ik heb nu ook een aantal maanden 2x een EAP225 draaien, en ik ben er erg tevreden over. Ik wil er nog wel 1 toevoegen en mijn router vervangen, in ieder geval de wifi daarop uitzetten.

Zijn er goede / betere routers beschikbaar zonder wifi?

Ik vraag me af of een OC200 voor mij iets toevoegt, als het simpel werkt vind ik het geld nog niet het probleem.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Als je een OC200 toevoegde heb je een self managing network. Hij wisselt automatisch naar de beste kanalen en daarnaast wisselt je toestel ook naar het beste accesspoint.

• Tacoos

Tacoos

i am i

robertwebbe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:22:
@Tacoos Misschien had ik je vraag te snel gelezen maar ik bedoelde dat de OC200 dezelfde UI en functies biedt als de Omada Controller software (W10 app). Ik heb geen idee of je dat op een Rpi draaiende krijgt.
Je gaf het goede antwoord, ik had zomaar voetstoots aangenomen dat ik de sw wel op een Rpi kon laten draaien. Dat blijkt dan weer niet 1-2-3 te kunnen. Maakt de keuze voor mij makkelijker 8)

• chippie777
Juist de OC200 lijkt mij een nuttige toevoeging, maar dan moet het wel probleemloo werken. Bovenstaande reactie van @robertwebbe brengt mij aan het twijfelen. Zou mooi zijn als die software op mijn nas zou kunnen draaien.

chippie777 wijzigde deze reactie 20-09-2018 19:23 (22%)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@chippie777 Ik denk dat het ook een kinderziekte is, er loopt waarschijnlijk ergens een register vol. Ik hoop dat het niet alleen gebeurd in combinatie met mijn specifieke Ziggo ConnectBox modem/router maar met alle. In dat geval zal TP-Link het vast snel opgelost hebben met een update. In de tussentijd reset ik nu zelf iedere 3 dagen de boel preventief en dat lijkt goed te gaan. Ik ben nog steeds super enthousiast over de OC200.

• Peule_P
Al een tijdje heb ik een issue met mijn EAP225v3, en dat is dat sommige apparaten gewoon niet willen verbinden.
De TP link is slechts enkele meters verwijderd, zie de SSID’s met vol bereik, maar na invoeren van het wachtboord mislukt de verbinding.

Het gaat om deze apparaten:
- Vero 4k+ media player
- Motorola babyfoon
- Nefit Easy thermostaat

Puur voor deze 3 apparaten heb ik nu de wifi van mijn oude router nog aan staan, maar daar wil ik eigenlijk vanaf en alleen de TP link gebruiken.
De router staat trouwens in de kelder waar de kabel binnenkomt en heeft slechts 1 streepje bereik op alle bovengenoemde apparaten, vandaar ook dat ik deze enkel als router wil gebruiken en de Wifi geheel wil uitschakelen.

Ook heb ik al geprobeerd de TP Link 2 aparte SSID's te geven voor 2.4GHz en 5GHz zodat ik zeker wist dat ik met de 2.4GHz verbind, maar ook dan werkt het niet :(
Is er wellicht een instelling in de TP Link die ik over het hoofd zie of kan proberen?
@TP-Link ?

Peule_P wijzigde deze reactie 24-09-2018 11:53 (32%)

• chippie777
Zou mijn probleem dat ik hier omschrijf:
Access points zelfde SSID als router?
Opgelost zijn met EAP225 en eventueel OC200?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ja. Fast roaming zorgt ervoor dat als je je door het huis verplaatst dat je dan verbonden wordt met het beste accesspoint. De OC200 geeft dan een roaming advice aan het toestel, het is aan het toestel om daar iets mee te doen of niet. Alle draagbare apparaten die ik heb ondersteunen dit en schakelen vlekkeloos over.

Band steering zorgt ervoor dat je toestel automatisch naar de 5 GHz frequentie wordt gezet, indien mogelijk (toestel ondersteuning, bereik).

Beam forming zorgt voor de antennes van het accesspoint optimaal ingezet worden waardoor je de maximale snelheden haalt.

En airtime fairness zorgt ervoor dat oude trage apparatuur niet de rest van het netwerk vertraagd. Ze krijgen gewoon minder tijd toegewezen dan snelle apparatuur.

Peule_P schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:15:
Al een tijdje heb ik een issue met mijn EAP225v3, en dat is dat sommige apparaten gewoon niet willen verbinden.
Zou het te maken kunnen hebben met de kanaalbreedte? Forceer eens 20 MHz op 2.4 GHz en kijk dan eens of het wel werkt.

robertwebbe wijzigde deze reactie 25-09-2018 08:44 (21%)

• Peule_P
zal ik proberen @robertwebbe, kanaal breedte van de TP-Link staat inderdaad op 20/40MHz terwijl deze van de 'oude' router die wel werkt op 20MHz only staat.
Deze optie zelf nog niet aan gedacht :D

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

Peule_P schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:15:
De TP link is slechts enkele meters verwijderd, zie de SSID’s met vol bereik, maar na invoeren van het wachtboord mislukt de verbinding.

Het gaat om deze apparaten:
- Vero 4k+ media player
- Motorola babyfoon
- Nefit Easy thermostaat

Puur voor deze 3 apparaten heb ik nu de wifi van mijn oude router nog aan staan, maar daar wil ik eigenlijk vanaf en alleen de TP link gebruiken.
De router staat trouwens in de kelder waar de kabel binnenkomt en heeft slechts 1 streepje bereik op alle bovengenoemde apparaten, vandaar ook dat ik deze enkel als router wil gebruiken en de Wifi geheel wil uitschakelen.

Ook heb ik al geprobeerd de TP Link 2 aparte SSID's te geven voor 2.4GHz en 5GHz zodat ik zeker wist dat ik met de 2.4GHz verbind, maar ook dan werkt het niet :(
Is er wellicht een instelling in de TP Link die ik over het hoofd zie of kan proberen?
@TP-Link ?
Zoals @robertwebbe al aangaf zou mijn advies ook zijn om eerst de kanaalbreedte te wijzigen. Kijk of het werkt op 20Mhz en op 40Mhz.
Als dit geen oplossing biedt, installeer dan de Omada software op een computer, schakel fast roaming in en kijk of dat een verschil maakt. Fast roaming zal alleen werken zolang die software draait, maar het is in dit geval enkel om uit te zoeken waar het probleem zit.
Zorg er ook voor dat de meest recente firmware is geïnstalleerd.

• RedHead
  • Laatst online: 21-03 20:24
Weet iemand of de EAP225-Wall https://www.tp-link.com/e...cat-5694_EAP225-Wall.html
met de XS4All / KPN TV oplossing werkt? Dus het tv kastje aansluiten op één van de drie netwerk aansluitingen van de EAP225?
Om routed TV te hebben is minimaal IGMP Snooping nodig. In de specs van de EAP225-Wall staat dat het een L3 managed device is wat goede hoop geeft. Ik vroeg me echter af of er iemand al dit werkend heeft.

• Peule_P
robertwebbe schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:29:

[...]

Zou het te maken kunnen hebben met de kanaalbreedte? Forceer eens 20 MHz op 2.4 GHz en kijk dan eens of het wel werkt.

[Afbeelding]
Gisteravond de kanaalbreedte op 20MHz gezet en zowel de Motorola Babyfoon als de Nefit Easy verbinden nu prima :)
De Nefit had wel 2 pogingen nodig, maar tot nu toe alles goed!!

De Vero 4K heb ik momenteel niet aangesloten dus kan ik even niet testen, maar als deze een vaste plek krijgt wordt hij bij voorkeur toch bekabeld aangesloten :)

Bedankt voor de tip _/-\o_

De 5GHz instelling staat trouwens wel gewoon nog op 20/40/80MHz maar zolang ik hier geen problemen mee heb lekker zo laten denk ik?

Peule_P wijzigde deze reactie 27-09-2018 10:08 (8%)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Peule_P schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:07:
[...]
De 5GHz instelling staat trouwens wel gewoon nog op 20/40/80MHz maar zolang ik hier geen problemen mee heb lekker zo laten denk ik?
Ja, zou ik wel doen, dan haal je daar de maximale snelheden. Ik gebruik mijn 2.4 GHz ook voor de oude, trage meuk en de 5 GHz voor de snelle verbindingen.

RedHead schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:16:
Weet iemand of de EAP225-Wall https://www.tp-link.com/e...cat-5694_EAP225-Wall.html
met de XS4All / KPN TV oplossing werkt? Dus het tv kastje aansluiten op één van de drie netwerk aansluitingen van de EAP225?
Om routed TV te hebben is minimaal IGMP Snooping nodig. In de specs van de EAP225-Wall staat dat het een L3 managed device is wat goede hoop geeft. Ik vroeg me echter af of er iemand al dit werkend heeft.
Volgens mij is je switch ook van belang als je deze in je netwerk hebt, alle apparatuur in de keten moet het volgens mij ook ondersteunen. Ik heb zelf een TL-SG1016PE switch in mijn netwerk en daar staat dat standaard aan. Maar ik ben nog vrij nieuw in deze netwerkmaterie dus ik weet het niet zeker. Wellicht kunnen de vrienden van @TP-Link dit bevestigen? De kleinere TL-SG108PE ondersteunt het overigens ook.

robertwebbe wijzigde deze reactie 27-09-2018 11:52 (58%)

• RedHead
robertwebbe schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:43:

[...]

Volgens mij is je switch ook van belang als je deze in je netwerk hebt, alle apparatuur in de keten moet het volgens mij ook ondersteunen. Ik heb zelf een TL-SG1016PE switch in mijn netwerk en daar staat dat standaard aan. Maar ik ben nog vrij nieuw in deze netwerkmaterie dus ik weet het niet zeker. Wellicht kunnen de vrienden van @TP-Link dit bevestigen? De kleinere TL-SG108PE ondersteunt het overigens ook.
Het idee is dat de TP-Link EAP225-Wall direct met een kabel op de Fritz!box 7581 van XS4All wordt aangesloten. Deze geeft het TV signaal standaard door want nu zit die direct aangesloten op het TV kastje. De kabel die nu naar de wall-outlet gaat, gaat strakst in de EAP225-Wall en daarna een kabel naar het tv kastje en dan moet er in de slaapkamer ook goede wifi zijn voor de Chromecast en evt. iPad / laptop. De TP-Link EAP225 moet dus wel goed het TV signaal (routed van xs4all) door kunnen geven.

Er is ook een Ubiquiti UniFi AC In-Wall variant (pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall), maar die vind ik niet mooi en geen idee of die wel/of niet IGMP Snooping ondersteund.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

De eerste firmware update voor de OC200 is er:

Link

En ik zag vandaag ook nog dat TP-LINK nu voordeelbundels heeft gemaakt:
koop 4x EAP225 en krijg een OC200 controller gratis:
https://www.micro-mail.nl...OpenFrameset&ARTNR=268771

of een TL-SG10008PE gratis:
https://www.micro-mail.nl...OpenFrameset&ARTNR=268773

robertwebbe wijzigde deze reactie 27-09-2018 20:06 (73%)

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

robertwebbe schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:43:
[...]

Ja, zou ik wel doen, dan haal je daar de maximale snelheden. Ik gebruik mijn 2.4 GHz ook voor de oude, trage meuk en de 5 GHz voor de snelle verbindingen.

[...]

@RedHead @robertwebbe De kans is groot dat het werkt, echter heb ik op dit moment niet de benodigde informatie om dit te kunnen bevestigen omdat het ook niet in onze normale specificatielijst staat. Ons hoofdkantoor is deze week gesloten ivm lokale feestdagen. Hopelijk kan ik hier volgende week uitsluitsel over bieden.

• RedHead
robertwebbe schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:42:

En ik zag vandaag ook nog dat TP-LINK nu voordeelbundels heeft gemaakt:
koop 4x EAP225 en krijg een OC200 controller gratis:
https://www.micro-mail.nl...OpenFrameset&ARTNR=268771

of een TL-SG10008PE gratis:
https://www.micro-mail.nl...OpenFrameset&ARTNR=268773
TP-Link K Buy 4 x EAP225 get one TL-SG108PE free
€ 390,00

Niet echt een aanbieding.. de EAP225 v3 is op tweakters het goedkoopst € 69,95
pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3
4x 69,95 = € 279,80
390-279=€ 111 wat je dan voor de TL-SG108P over zou hebben.

Een TL-SG108P kost echter € 60
pricewatch: TP-Link TL-SG108PE

• RedHead
TP-Link schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:39:
[...]

@RedHead @robertwebbe De kans is groot dat het werkt, echter heb ik op dit moment niet de benodigde informatie om dit te kunnen bevestigen omdat het ook niet in onze normale specificatielijst staat. Ons hoofdkantoor is deze week gesloten ivm lokale feestdagen. Hopelijk kan ik hier volgende week uitsluitsel over bieden.
Nog wat gehoord hierover? In de manuals kan ik niks vinden hierover.

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

RedHead schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:16:
@RedHead @robertwebbe Het heeft even nodig gehad om een definitief antwoord te vinden. De LAN poorten op de EAP225 Wall hebben geen uitgebreide switch functionaliteit. IGMP Snooping werkt dus helaas niet.

• DjAntoon
Nu ik een OC200 en nog een extra EAP225 aan wil schaffen heb ik nog een router die ik "effe" geleend heb van mijn mengtafel... (Archer C7)
Nu heb ik door de EAP225's geen router meer nodig met ingebouwd wifi, maar verder wil ik deze wel als DHCP server etc laten werken. Wat zou ik het beste kunnen kopen?

Een router met OC200 functionaliteit ipv wifi zou een mooi product zijn.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@DjAntoon Ik heb ook gezocht naar een losse goede router zonder WiFi maar dat valt tegenwoordig niet mee. Uiteindelijk heb ik toch maar de Ziggo ConnectBox gebruikt als router (met WiFi uit) en eigenlijk ben ik hier zeer tevreden over. *O*

Er was met de initiële softwareversie van de OC200 nog een dingetje maar sinds de laatste update is dat niet meer voorgekomen dus verwacht dat het opgelost is.

• RedHead
TP-Link schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:38:
[...]

@RedHead @robertwebbe Het heeft even nodig gehad om een definitief antwoord te vinden. De LAN poorten op de EAP225 Wall hebben geen uitgebreide switch functionaliteit. IGMP Snooping werkt dus helaas niet.
Dank, ik had in afwachting maar voorlopig een KPN WiFi versterker achter een TV geplakt, die zal er nog wel een tijdje zitten. ;)

• duncanvdlinden
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10-01 18:46
Iemand enig idee of een tp-link accespoint (tijdelijk) als een client bridge ingezet kan worden?

De situatie is namelijk zo: vrienden van mij hebben een tijdelijk onderkomen wegens een verhuizing met een zwak wifi signaal aangeboden door het resort. Nu was mijn idee: pak het wifi internet op vanaf een slimme plek (bijvoorbeeld buiten onder een afdakje of hoog in het huisje) en maak een eigen wifi accespoint waar je aparaten verbinding maken in het huisje.

We hebben nu 2 routers, een linksys ea6400 (te leen van mij) en een d-link 686l van hun zelf. Beiden niet in staat om out of the box als wifi client in te richten.

Nu is hun nieuwe onderkomen straks een grote tuin heeft is het niet verkeerd om te kijken naar een product die sowieso al in staat is om een beter bereik te hebben en schaalbaar is.

Ik ben zelf voorstander van losse zakelijke accespoints voornamelijk van de goede stabiliteit en de hoge maat van configureerbaarheid. Zelf heb ik een uap-ac-lr van ubiquiti, top bereik, maar: niet te gebruiken als wifi client bridge.

Als een tp-link AP zowel als accespoint en als client bridge ingezet kan worden, dan is het een goede tijdelijke oplossing maar ook een goede schaalbare toekomstige oplossing voor hun nieuwe huis. Vandaar mijn intresse 😊

WS: i7 K3770, Asus Maximus V Gene, 2x4GB Corsair PC1600CL9 1.5v, Saphire HD6770, Crucial M4 128GB, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: Intel D510MO, 2x WD Green 3TB | Laptop: MacBook Air 2012 13,1", 8GB

• DjAntoon
robertwebbe schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:42:
De eerste firmware update voor de OC200 is er:

[Afbeelding]

Link
Ik vind als meest uptodate versie:
OC200(UN)_v1_1.0.1_Build_20180803

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ook op de update pagina van de support pagina is die weg. @TP-Link Is de 1.0.2 update van de OC200 weer ingetrokken? En zo ja, waarom?

• Peule_P
Ik heb af en toe een probleem met mijn EAP225 v3 en wel dat de telefoon (iPhone) vol Wifi bereik heeft, maar toch geen internet verbinding, duurt dan even voordat ik verbinding krijg of soms zet ik zelfs de Wifi even aan/uit dat hij opnieuw verbind en dan werkt het perfect.

Ik vermoed zelf dat dit komt doordat hij van bands gaat switchen ofzo en dat dit gewoon even duurt.
Zodoende wil ik ook mijn netwerk uitbreiden met nog een extra EAP225 en OC200 voor fast roaming endergelijke.
Zou dit mijn probleem kunnen verhelpen?

Ook heb ik dan nog een (simpele) PoE switch nodig ipv losse PoE adapters, de TP-Link TL-SG1005P voldoet dan denk ik?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Peule_P Dit gaat volgens mij prima je probleem oplossen. En qua switch zou ik een TL-SG108PE aanraden, voor enkele euros meer heb je totaal 8 poorten. Daarnaast is het een managed swich, mocht je ooit de behoefte krijgen dan kun meer instellen dan een unmanaged switch. En als je het teveel gedoe vindt, gewoon aansluiten en nooit naar de instellingen kijken (behalve of je de laatste firmware versie hebt).

robertwebbe wijzigde deze reactie 22-10-2018 14:33 (195%)

• Peule_P
robertwebbe schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:21:
@Peule_PDit gaat volgens mij prima je probleem oplossen. En qua switch zou ik een TL-SG108PE aanraden, voor een enkele euro meer heb je totaal 8 poorten. Daarnaast is het een managed swich, mocht je ooit de behoefte krijgen dan kun meer instellen dan een unmanaged switch. En als je het teveel gedoe vindt, gewoon aansluiten en nooit naar de instellingen kijken (behalve of je de laatste firmware versie hebt).
bedankt Robert! heb wat delen besteld inmiddels, en ben dan toch maar voor de 8 poorts gegaan zoals jij aangeeft ;)
Was in principe van de 5 poorts uitgegaan omdat de 8 poort maar 4 poorten met PoE heeft.
Managed deel is voor mij ook niet zo heel belangrijk gezien ik alles via een 24-poorts managed HP switch laat lopen en de nieuwe TP link switch enkel voor de AP's met PoE en OC200 gebruikt gaat worden.

Maar ja, voor 1€ meer kan het nooit kwaad, wie weet in de toekomst ;)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik zie trouwens dat de TL-SG108PE iets duurder is geworden dan toen ik bestelde:
pricewatch: TP-Link TL-SG108PE

• Peule_P
heb deze bij Amazon.de besteld voor €59,78 met gratis verzenden ;)

Als het goed is morgen dan de SG-108PE en de OC200 binnen, dan maar eens met mijn huidige 225v3 beginnen en later nog uitbreiden met 2 extra AP's :)

Peule_P wijzigde deze reactie 22-10-2018 16:08 (53%)

• Peule_P
switch + OC200 binnen, 10 minuten en alles up and running :)

Zijn echter wel een paar settings waar ik over twijfel wat nu de beste settings zijn?
Wellicht heb jij nog tips @robertwebbe ?

t.o.v. de default setting heb ik enkel het vinkje bij Band Steering en Fast Roaming aangezet (+ het SSID ingesteld natuurlijk)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Peule_P schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:43:
[...]
Wellicht heb jij nog tips @robertwebbe ?
[...]
In je bovenste afbeelding heb ik de eerste 2 aan, dat lijkt het best te werken met de huidige / nieuwe generatie apparatuur. De onderste is voor oude apparatuur die nog geen bandsturing en roaming heeft, dan verbreekt die gewoon de verbinding. Hier ervaarde ik een probleem mee met een WiFi printer dus heb ik deze uitgezet.

• Peule_P
Bedankt, ga er mee aan de gang!
Tot nu toe werkt het zeer goed!

Vraagje nog mbt tot wifi kanaal, bij mijn vorige Asus routers (gebruikt als Access Point) zat er een handige functie ‘site survey’ in zodat ik kon zien welke kanalen het minst druk waren.
Bij de TP Link mis ik deze functie, als ik het kanaal nu op Auto laat staan, managed de OC200 dan ook een goed kanaal? Of kan ik toch beter zelf weer een kanaal kiezen?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Peule_P Ik adviseer je om de kanaalkeuze op automatisch te laten staan. De OC200 checkt dan voortdurend of het geselecteerde kanaal nog de beste is. Ik zie soms op 1 dag meerdere keren andere kanalen. En eigenlijk boeit me dat niet zoveel meer, zolang de dekking en snelheid maar goed blijven.

• Peule_P
Precies wat ik wilde horen :)

• Rexomnium
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23-03 16:28

Rexomnium

Vincemus

Ik wil in mijn huis van 3 verdiepingen op elke verdieping een Accesspoint EAP245 plaatsen. Deze worden gevoed door de bijpassende T1500G Switch. Nu heb ik daar een paar vragen over:

Op de begane grond heb ik een kamer en-suite, een middenkamer en een achterkamer. Elk van deze kamers heeft een bewerkt plafond en ik wil daarom het AP niet te veel in het midden plaatsen (kan sowieso niet vanwege een gigantisch ornament). Het lijkt mij logisch om het AP in de middenkamer te plaatsen, maar dan komt hij dus achter een muur te hangen. Zo dus:

Is dat slim op deze manier, of ga ik dan te veel inleveren op een goed bereik op de begane grond?

Op de bovenste verdieping, de zolder heb ik veel schuine kanten en op de overloop een vliering gemaakt, waarmee een verlaagd plafond is bereikt. Kan ik het AP het beste zo hoog mogelijk (meter of 4) in de schuine kant plaatsen of liever aan het plafond van de vliering (2,20m). Zie foto:

In hoeverre maakt het uit dat het AP naast een lichtpunt komt te hangen?

Nog even van belang: op de 1e verdieping en op zolder komt laminaat te liggen met een ondervloer van glimmend zilverkleur. Speciaal voor warmte isolatie en demping. Daarnaast is de zolder geïsoleerd met 125mm glaswol met ook een zilverkleurige papierlaag naar binnen gericht.

Rexomnium wijzigde deze reactie 04-11-2018 22:59 (11%)

Te koop: babyschoentjes. Nooit gedragen.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21:22
Rexomnium schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:35:
Ik wil in mijn huis van 3 verdiepingen op elke verdieping een Accesspoint EAP245 plaatsen. Deze worden gevoed door de bijpassende T1500G Switch. Nu heb ik daar een paar vragen over:

Op de begane grond heb ik een kamer en-suite, een middenkamer en een achterkamer. Elk van deze kamers heeft een bewerkt plafond en ik wil daarom het AP niet te veel in het midden plaatsen (kan sowieso niet vanwege een gigantisch ornament). Het lijkt mij logisch om het AP in de middenkamer te plaatsen, maar dan komt hij dus achter een muur te hangen. Zo dus:
[Afbeelding]

Is dat slim op deze manier, of ga ik dan te veel inleveren op een goed bereik op de begane grond?
Zou je eigenlijk even moeten uittesten voordat je iets definitiefs gaat monteren/creëren ;)
Op de bovenste verdieping, de zolder heb ik veel schuine kanten en op de overloop een vliering gemaakt, waarmee een verlaagd plafond is bereikt. Kan ik het AP het beste zo hoog mogelijk (meter of 4) in de schuine kant plaatsen of liever aan het plafond van de vliering (2,20m). Zie foto:
[Afbeelding]

In hoeverre maakt het uit dat het AP naast een lichtpunt komt te hangen?

Nog even van belang: op de 1e verdieping en op zolder komt laminaat te liggen met een ondervloer van glimmend zilverkleur. Speciaal voor warmte isolatie en demping. Daarnaast is de zolder geïsoleerd met 125mm glaswol met ook een zilverkleurige papierlaag naar binnen gericht.
Naast een lichtpunt maakt niet heel veel uit, als je maar geen UTP bij door je 230V buisjes gaat trekken.
Dus separate buizen voor je elektra en je utp.
Wat verder de plaatsing betreft, als er tussen de lagen inderdaad aluminiumfolie e.d. zit, dit gaat veel signaal tegen, dus probeer je AP's zo te plaatsen dat ze zo min mogelijk aluminiumfolie/isolatie tegenkomen.

• Peule_P
net nog maar 2x de EAP225 v3 besteld op bol.com, nu slechts €58!

Dan heb ik er 3 in het totaal, hopen dat dan mijn wifi coverage beter is, ook na het plaatsen van de OC200 is het nog niet perfect.
Gaat vaak wel een stuk sneller en heb het idee dat het bereik en snelheid beter is, maar wanneer mijn telefoon op de 2.4GHz band zit, heb ik toch vaak vol bereik maar toch geen internetverbinding.
Zolang de telefoon op de 5GHz band blijft zitten is alles prima!

• Tacoos

Tacoos

i am i

darklord007 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:29:
[...]

Inmiddels wel.
deze gast heeft een package gemaakt voor Rpi en daarmee heb ik het aan de gang op mijn Rpi model 2
Let wel op dat het ruim 10 minuten duurt voor de service is gestart.... :X

• darklord007
Tacoos schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:54:
[...]

Inmiddels wel.
deze gast heeft een package gemaakt voor Rpi en daarmee heb ik het aan de gang op mijn Rpi model 2
Let wel op dat het ruim 10 minuten duurt voor de service is gestart.... :X
Heb toevallig vandaag net de oc200 besteld.
Is wat duurder dan een rpi, maar heb dan wel meer vertrouwen in de werking ervan

• Peule_P
Peule_P schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:00:
net nog maar 2x de EAP225 v3 besteld op bol.com, nu slechts €58!

Dan heb ik er 3 in het totaal, hopen dat dan mijn wifi coverage beter is, ook na het plaatsen van de OC200 is het nog niet perfect.
Gaat vaak wel een stuk sneller en heb het idee dat het bereik en snelheid beter is, maar wanneer mijn telefoon op de 2.4GHz band zit, heb ik toch vaak vol bereik maar toch geen internetverbinding.
Zolang de telefoon op de 5GHz band blijft zitten is alles prima!
En vandaag weer €71 op bol.com, net geluk gehad gisteren denk ik ;)

• Tacoos

Tacoos

i am i

darklord007 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:57:
[...]

Is wat duurder dan een rpi, maar heb dan wel meer vertrouwen in de werking ervan
Haha, groot gelijk!
Waarschijnlijk komt er hier ook een oc200, maar kan nu ff spelen en zien of de extra functies me het waard zijn.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

robertwebbe schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 01:06:
Ook op de update pagina van de support pagina is die weg. @TP-Link Is de 1.0.2 update van de OC200 weer ingetrokken? En zo ja, waarom?
Inmiddels heb ik antwoord gekregen op deze vraag:

We found that the new firmware -- Build 20180908 had a bug which couldn't be compatible with the browser, so we pulled it back. After we repair the bug, we will upload this firmware again.

• darklord007
Na een paar dagen de oc200 in gebruik te hebben kan ik alleen maar positief zijn.
Installatie ging vlekkeloos en doet wat het moet doen.
Alleen jammer dat er alleen een utp en geen voeding / poe adapter erbij zit.

Weet trouwens iemand of de AEP serie WPA3 zal gaan ondersteunen?

• Selous
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 18-03 19:36
Ik ben ook aan het overwegen om 2 stuks EAP225 te kopen icm met een oc200 om de WiFi in huis te verbeteren.
Ik neem aan dat de Ziggo connectbox dan in bridge modus moet, maar dan gaat de firewall functie ook uit dacht ik. Hoe hebben jullie de beveiliging geregeld, alleen softwarematig op de pc?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Selous Als je de Connectbox in bridge modus zet dan heb je geen router meer. Ik heb alleen WiFi uitgezet en dan werkt het al perfect.

• Peule_P
Wat een domper, afgelopen week de bestelling gekregen met mijn 2x EAP225, denk kan ik hier het weekend mooi mee aan de gang...
Maak vandaag de doos open en er blijken 2x EAP225 outdoors in te zetten, maar weer retour dus :(

• Tacoos

Tacoos

i am i

darklord007 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:57:
[...]

Inmiddels draait Omada al een tijdje op de Rpi bij mij, maar helaas niet helemaal zonder issues.
Met name oudere apparaten (we hebben een paar oudere Samsung tablets) hebben regelmatig moeite met de verbinding. Dat uit zich in periodiek onbereikbare sites en trage verbindingen, terwijl het een minuut later weer heel vlot gaat.
De software an sich lijkt verder stabiel te draaien. Misschien is de pi toch net wat te traag, ondanks dat ik de Rpi headless draai?

Het beheer is verder prima te doen en overzichtelijk.
Ik heb voor de kinderen nu ieder een eigen SSID ingesteld en ieder hun eigen beperkingen kwa gebruikstijden gegeven.En als ze niet luisteren, valt de wifi soms zomaar uit O-)

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

robertwebbe schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 01:06:
De update is teruggetrokken omdat er een bug in de webinterface zou zitten. We verwachten op korte termijn een nieuwe firmwareversie waar deze bug is verholpen. Een exacte datum kan ik daar helaas nog niet voor geven.

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

Tacoos schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:13:
[...]

Inmiddels draait Omada al een tijdje op de Rpi bij mij, maar helaas niet helemaal zonder issues.
Met name oudere apparaten (we hebben een paar oudere Samsung tablets) hebben regelmatig moeite met de verbinding. Dat uit zich in periodiek onbereikbare sites en trage verbindingen, terwijl het een minuut later weer heel vlot gaat.
De software an sich lijkt verder stabiel te draaien. Misschien is de pi toch net wat te traag, ondanks dat ik de Rpi headless draai?

Het beheer is verder prima te doen en overzichtelijk.
Ik heb voor de kinderen nu ieder een eigen SSID ingesteld en ieder hun eigen beperkingen kwa gebruikstijden gegeven.En als ze niet luisteren, valt de wifi soms zomaar uit O-)
Het is een bekend probleem dat met wat oudere samsung producten in combinatie met fast roaming de verbinding niet altijd goed is. Dit probleem komt voor bij meerdere netwerkproducten met fast roaming van verschillende fabrikanten in combinatie met samsung telefoons en tablets (en mogelijk ook andere fabrikanten) van een aantal jaren oud. Helaas is dat probleem niet vanuit ons op te lossen en vereist het een update van de firmware/drivers van de WLAN radio van de betreffende telefoons en tablets.

• Peule_P
Ik heb ook een soortgelijk issue met meerdere iPhones in huis, SE, 6S en 7.
Vol wifi maar geen internet, dus ik vermoedde dat dit met fast roaming en het switchen van 2.4 -> 5 te maken had, 10-20 seconden wachten en het probleem was weg.

Zodoende heb ik de SSID’s voor beide bands weer apart gemaakt en connect ik mijn phones enkel op de 5GHz SSID, probleem opgelost!
Fast roaming klinkt leuk, maar in praktijk is het maar matig...

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

TP-Link schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:22:
[...]
De update is teruggetrokken omdat er een bug in de webinterface zou zitten. We verwachten op korte termijn een nieuwe firmwareversie waar deze bug is verholpen. Een exacte datum kan ik daar helaas nog niet voor geven.
De nieuwe versie (1.0.3) is al beschikbaar:

link

TP-Link schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:32:
[...]

Het is een bekend probleem dat met wat oudere samsung producten in combinatie met fast roaming de verbinding niet altijd goed is. Dit probleem komt voor bij meerdere netwerkproducten met fast roaming van verschillende fabrikanten in combinatie met samsung telefoons en tablets (en mogelijk ook andere fabrikanten) van een aantal jaren oud. Helaas is dat probleem niet vanuit ons op te lossen en vereist het een update van de firmware/drivers van de WLAN radio van de betreffende telefoons en tablets.
Is dit misschien op te lossen in de Omada Cloud Controller door een lijstje van MAC adressen te kunnen maken die geforceerd op 2.4 GHz blijven (voor compatibiliteit)? Zou je dit eens kunnen suggereren bij het gremium van TP-LINK?

robertwebbe wijzigde deze reactie 08-11-2018 18:26 (23%)

• Tacoos

Tacoos

i am i

TP-Link schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:32:
[...]

Uitzetten van fast roaming lijkt inderdaad goed te helpen. Komende tijd hou ik t ff in de gaten.

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

Tacoos schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:39:
[...]

Uitzetten van fast roaming lijkt inderdaad goed te helpen. Komende tijd hou ik t ff in de gaten.
Zou je mij misschien kunnen voorzien van de exacte typenummers van de apparaten waar je problemen mee hebt? Ik heb het probleem aangekaart bij ons hoofdkantoor met de suggestie die @robertwebbe gaf, wellicht dat ze er iets mee kunnen.

• Tacoos

Tacoos

i am i

TP-Link schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:52:
[...]

Zou je mij misschien kunnen voorzien van de exacte typenummers van de apparaten waar je problemen mee hebt? Ik heb het probleem aangekaart bij ons hoofdkantoor met de suggestie die @robertwebbe gaf, wellicht dat ze er iets mee kunnen.
Samsung SM-T113 (Android 4.4.4) (2x)
Samsung SM-T110 (Android 4.2.2)
Samsung Galaxy S4
Wifi op het toestel ff uit zetten en weer aan lijkt te helpen.
Deze toestellen ondervinden duidelijk meer problemen dan mijn Sony XZ2c of de Xiaomi mi A2 van mijn zoon.
Maar ook daarmee ervaren we af en toe een haperende verbinding.
Dat lijkt te zijn begonnen rond 't moment dat ik de Rpi met Omada aan het netwerk heb gehangen, dus ik sluit niet uit dat de Rpi ook een rol speelt. Daarvoor, met 2x eap225 zonder real time controller leek 't stabieler.
Omada SW is trouwens 3.0.2 linux en fast roaming incl onderliggende opties staat nu uit.

• DjAntoon
Ik voel me een beetje dom maar:

Deze site kan geen beveiligde verbinding leveren 192.168.0.21 gebruikt een niet-ondersteund protocol.
ERR_SSL_VERSION_OR_CIPHER_MISMATCH

Ik kom niet meer op mijn OC200. Ik heb Chrome en firefox geprobeerd.
OC200 is verbonden en ledjes branden.

Ik heb deze vorige week wel geupdate naar ik geloof 1.0.2 omdat 1.0.3 op dat moment terug getrokken was.

In mijn router:
ID Client Name MAC Address Assigned IP Lease Time
OC200_255764 0C-80-63-25-**-** 192.168.0.21 Permanent

P.S. Ik heb een gedeelte van het MAC adres vervangen door **. Geen idee of iemand er iets mee kan, maar zekerheid voor alles. 8)7

DjAntoon wijzigde deze reactie 15-11-2018 21:53 (33%)

• Peule_P
@DjAntoon ik heb dit ook met mijn OC200, krijg de melding dat het niet veilig is, 1x in Google Chrome doorgeklikt dat ie toch door moet gaan en nu werkt het ieders keer.
(zie wel nog steeds in de adresbalk 'niet beveiligd' staan, maar zolang het binnen mijn LAN bljft trek ik me er weinig van aan ;)

• DjAntoon
@Peule_P Zo hoopte ik het ook te doen, maar mijn ip adres word meteen veranderd naar:
https://192.168.0.21/logi...c4-4280-8e10-90df20fa5b68

En dan kom ik niet verder meer.
Ik heb mijn netwerk al eens helemaal opnieuw opgestart maar het helpt niet.
Toch heb ik het idee dat er door het veranderen naar het hier bovenstaande, dat er wel contact is met de OC200...

• Peule_P
En het heeft voorheen wel gewerkt?
Ik heb mijn OC200 ook een statisch IP gegeven in de 192.168.1.x range

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:16
@robertwebbe Ik heb met plezier je uitvoerige verhaal gelezen op chelloo.com. Dit heeft me enorm getriggerd om me in deze tp link oplossing te gaan verdiepen. Ik wilde overwegen om zo’n Ziggo access point aan te schaffen maar was inderdaad bang dat wanneer ik me beweeg in de woning er niet gewisseld werd van router (in meterkast) naar access point en vice versa. Je bevestigt dat dat het geval is bij een dergelijke oplossing als een Ziggo AP. Ik merk dat ook al met mijn wifi repeater. Ik zit bv heel dicht bij de modem/router en toch wordt de verbinding met de repeater in stand gehouden, met als gevolg een trage verbinding.

Het niet (goed) switchen naar sterkste signaal is dus verleden tijd met dezd tp link oplossing. Dat vond ik erg fijn om te lezen.

Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt om aan te schaffen:
- de 8 poort switch (waarvan 4 poorten met PoE)
- de OC200 (als ik het goed begrijp, heb je die juist nodig om er voor te zorgen dat je apparatuur switcht naar sterkste signaal, toch?)
- twee EAP modellen (minimaal 1350)

Mijn huidige situatie:
- in meterkast Ziggo connectbox
- vanuit meterkast vier utp (cat5 als ik me niet vergis) naar de woonkamer en de drie slaapkamers op de 1e verdieping
- naar zolder heb ik geen utp kabel liggen en is ook niet makkelijk aan te leggen, laat staan mooi weg te werken
- in de garage heb ik een fritz wifi repeater voor het aansturen van een sonoff basic (verlichting in de garage) en een sonoff s20 (in buitenstopcontact voor tuinverlichting); de sonoff hebben een zeer slechte antenne waardoor een repeater nodig was

Mijn gewenste situatie:
- begane grond en 1e verdieping een zeer sterk wifi
- zolder mag een stuk minder, maar bij voorkeur wel (een minder sterk) wifi

Mijn vragen:
1. Wat is jouw advies?
2. Is een EAP op 1e verdieping krachtig genoeg voor nog een zeer acceptabel signaal op zolder?
3. Moeten de EAP perse opgehangen worden (plafond) of kunnen deze ook plat gelegd worden op bv de vensterbank?
4. Kan de 8 poort poe switch ook in eerste instantie achterwege gelaten worden? Maw zitten bij de oc200 en EAP ook losse voedingen?
5. Is het bereik van een EAP op de achterslaapkamer voldoende voor 10 meter de tuin in? Het liefst zou ik afscheid willen nemen van de wifi repeater.
6. Of is een mesh oplossing voor mij beter? Ik heb nog nergens gelezen of er dan wel/niet (snel) gewisseld wordt van AP?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True