GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:56
_/-\o_ _/-\o_

Overigens is de GoodWe inverter (via SEMS portal) reeds een python plugin, met https://github.com/janjaapko/domoticz-GoodWeSEMS
als beheerder.

Met de code van @borft en/of @No13 kan deze plugin waarschijnlijk makkelijk worden uitgebreid danwel omgebouwd. ik heb in het domoticz forum over de goodwe sems portal plugin ook een verwijzing naar dit draadje gezet. https://www.domoticz.com/...&t=28983&p=276031#p276031

[ Voor 18% gewijzigd door wlmpie op 07-06-2021 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:19
wlmpie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:16:
Ik gebruik nu de plugin "GoodWe inverter (via SEMS portal)" in domoticz. Die zou ik graag vervangen door de plugin "GoodWe inverter (local readout via UDP over wifi)" alleen moet iemand die laatste plugin nog schrijven ;-)
Of zou ik dat zelf in elkaar kunnen fabrieken? Wie helpt mij op weg?
nja, met de python lib van mij is het zo simpel als:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
from goodwe import Goodwe,GoodweStatus

ip = your_ip_here
gw = Goodwe(ip=ip)

try:
    data = gw.getData()
except Exception as e:
    print(f"failed: {e}")
    exit(0)

print(data)

je moet dan nog wel wat met de data doen natuurlijk, maar mogelijk dat je dat in de bestaande plugin kunt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 13:15

No13

/me was here

wlmpie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:31:
[...]
[..]

Met de code van @borft en/of @No13 kan deze plugin waarschijnlijk makkelijk worden uitgebreid danwel omgebouwd. ik heb in het domoticz forum over de goodwe sems portal plugin ook een verwijzing naar dit draadje gezet. https://www.domoticz.com/...&t=28983&p=276031#p276031
Ik ben nu al een paar uur bezig geweest met het ontleden van de Domoticz plugin maar de hele structuur daarvan lijkt te leunen op de API output van de SEMS portal (logisch).

Om daar even een UDP versie van te maken is me nog niet gelukt; hij zou dan nl de bestaande devices als het even kan moeten gaan aanvullen met data via UDP. Ik heb geen idee hoe dit in de huidige code is gedaan. Zaken als een naam en serienummer zijn uit de portal voorhanden maar heb ik nog niet kunnen ontdekken in het UDP protocol. Wel een SSID (en dus deel van het serial).

Mocht iemand hier mee aan de slag willen die wel verstand heeft van domoticz plugins en snapt hoe de huidige plugin in elkaar steekt wil ik best helpen :)
Voor mij is het nu eenvoudiger om domoticz buiten de plugins via de API bij te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:28

Q-bone

Dusss...

Zijn er nog meer mensen die last hebben van een disconnect van de wifi, elke keer als de omvormer opstart is de wifi verbinding verbroken, wifi reload al gedaan, wifi reset elke ochtend lost het probleem op.

3600DNS met laatste firmware.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:12
borft schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:40:
[...]

nja, met de python lib van mij is het zo simpel als:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

ip = your_ip_here
gw = Goodwe(ip=ip)

try:
    data = gw.getData()
except Exception as e:
    exit(0)

print(data)

je moet dan nog wel wat met de data doen natuurlijk, maar mogelijk dat je dat in de bestaande plugin kunt hangen.
nogmaals bedankt voor je script! erg goed begin! _/-\o_

ik heb je scriptje wat aangepast.
Bij status deed je een call naar de functie: class GoodweStatus(Enum):
Dit heb ik aangepast naar een variabele te maken:
code:
1
status = { -1 : 'Offline', 0 : 'Waiting', 1 : 'Online' , 2:'Error', 3:'Checking'}

en deze dan zo uit te lezen:
code:
1
'status': status.get(int(to_16_bit(data[63:65], 0))),

rede is dat er anders in de status het volgende kwam en dat zag er raar uit in de logging:
status: GoodweStatus.NORMAL

Nu krijg ik status: Online of status: Normal, wat je dan ook in vult.

Op een paar plekken round toegevoegd: gw[f'power_dc_1'] = round(gw[f'power_dc_1'],2)
Dit omdat er wel eens lange getallen uit kwamen bijvoorbeeld: 20.330000000000002

Heb verder een MQTT publish scriptje gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
import paho.mqtt.client as mqtt

#### script needs 4 parameters, 
#### MQTT server
#### MQTT port
#### Topic to publish
#### Data to pubish
#### example call function:
####     mqttIp = "IPadressServer"
####     mqttPort = 1883
####     topic = "Sensor/Test/"
####     data_send =  {"text1":1234, "text2": 5678}
####     
####     sendMqttPayload = MQTTSend(mqttIp, mqttPort, topic, data_send)
####     callMqttSend = sendMqttPayload.sendData()

class MQTTSend:

def __init__(self,ip, port, topic, data):
        self.ip = ip
        self.port = port
        self.topic = topic
        self.data = data

def sendData(self):
        client = mqtt.Client()
        try:
            client.connect(self.ip, self.port,60)
        except Exception as e:
            print("could not connect to Mqtt")
            print(e)
        try:
            for key,value in self.data.items():
                if(key is not None and value is not None):
                    parameter = key
                    payload = str(parameter)

client.publish(self.topic+payload, value)
                    print("publisch ok")
        except Exception as e:
            print("could not publisch")
            print(e)

en zo het run script aangepast dat de uitkomst meteen op MQTT gegooid word en uitgebreid naar tweede omvormer, in mijn geval oost / west

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
from mqtt_send import MQTTSend

ip_Oost = "Ip adress omvormer"
ip_West = "Ip adress omvormer"
gw_Oost = Goodwe(ip=ip_Oost)
gw_West = Goodwe(ip=ip_West)

mqttIp = "MQTT Server IP"
mqttPort = 1883

try:
    data_send = gw_Oost.getData()
    topic = "Sensor/PV/Oost/"
    sendMqttPayload = MQTTSend(mqttIp, mqttPort, topic, data_send)
    callMqttSend = sendMqttPayload.sendData()
    #print(data)
except Exception as e:
    exit(0)

#print("#### Data Oost ####")
#for key, value in data_send.items():
#   print(key,":", value)
#   print(key,":", type(value))

#get data from PV West
try:
    data_send = gw_West.getData()
    topic = "Sensor/PV/West/"
    sendMqttPayload = MQTTSend(mqttIp, mqttPort, topic, data_send)
    callMqttSend = sendMqttPayload.sendData()
    #print(data)
except Exception as e:
    exit(0)

resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Sensor
  PV
    Oost
      voltage_dc_1 = 243.2
      current_dc_1 = 0.1
      voltage_ac_1 = 233.4
      current_ac_1 = 0.5
      frequency_ac_1 = 50.02
      power_ac = 85
      status = Online
      temperature = 28.9
      yield_today = 15.2
      yield_total = 3130.8
      working_hours = 5716
      power_dc_1 = 24.32

edit:
enige waar ik nog mee zit en weinig kaas van gegeten heb 8)7
Als bv 1 omvormer niet te bereiken is, dan tel je af van 3 naar 0 en raise je een exeption (raise Exception('Could not get proper data after retrying')) welke volgens mij het script stopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    def getData(self, retries=3):
        while retries > 0:
            retries -= 1
            try:
                return self._getData(self._ip, self._port)
            except Exception as e:
                print(f'Retrying {retries}')
                pass
        raise Exception('Could not get proper data after retrying')

maar stel dat de volgende omvormer wel te bereiken is, hoe kan ik dat afhandelen.
Hij mag daar best stoppen en de error goed afhandelen, maar daarna niet het gehele script stoppen met een error. Of zit ik nu verkeerd te denken?

[ Voor 9% gewijzigd door The Fatal op 08-06-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
The Fatal schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:20:
[...]

edit:
enige waar ik nog mee zit en weinig kaas van gegeten heb 8)7
Als bv 1 omvormer niet te bereiken is, dan tel je af van 3 naar 0 en raise je een exeption (raise Exception('Could not get proper data after retrying')) welke volgens mij het script stopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        while retries > 0:
            retries -= 1
            try:
            except Exception as e:
                pass
        raise Exception('Could not get proper data after retrying')

maar stel dat de volgende omvormer wel te bereiken is, hoe kan ik dat afhandelen.
Hij mag daar best stoppen en de error goed afhandelen, maar daarna niet het gehele script stoppen met een error. Of zit ik nu verkeerd te denken?
Je vangt zelf de exception af, alleen daarna doe je een exit (r21), waardoor het script stopt. Als je de exit weghaalt, loopt het script door. Je moet dan alleen even zorgen dat je het geval van geen data voor die specifieke omvormer ook goed afhandelt.

Afronden heb ik expres niet gedaan, dat leek me mooi iets voor de presentatie logica. In mijn geval gebeurt dat bij het inserten in de database. Als je eerder afrondt, maak je natuurlijk data kwijt.

That said, mooi dat je het aan de praat hebt, ik heb het eigenlijk alleen hier lokaal getest, mooi dat het bij jou ook werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
opgelost door een waarde 0 te sturen als het na 3 keer ophalen van de data niet gelukt is.
Dan in het run script pas verder gaan met processen van de data als het result voor de omvormer als != 0.
ik hoop dat ik het zo een beetje waterdicht gemaakt heb :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
        while retries > 0:
            retries -= 1
            try:
            except Exception as e:
                if retries == 0:
                    return 0
                pass
        #raise Exception('Could not get proper data after retrying')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

PVOutput is een mooie site en ik begin steeds meer dingen te ontdekken.

De metingen in watt zijn steeds moment opnamen en zo kan een meting eens in de vijf minuten heel hoog of laag zijn terwijl het laatste mooi zonnig was en er net een wolk voor de zon zat op het moment van de meting.

De totaal kW/h telling heeft hier geen last van maar de watt meting wel.

Ik middel nu de watt waarden over een periode van vijf minuten of langer indien nodig. De frequentie is 30 seconden en dat kan een hogere of lagere fequentie zijn zonder er in de code (Node Red) wat te hoeven veranderen.

Ik cheat nog wel als de laatst gemeten waarde hoger is dan het gemiddelde. Zo kan ik nog de piek opbrengst zien. Het is een keuze van mijn kant maar de regel om dit niet te doen is al aanwezig.

Ik heb nu ook een eigen meter in de groepenkast en mijn draaischijf meter uit 1974 is nog steeds accuraat en de afwijking is minder dan een half procent. De vraag is dan aan wiens zijde. ;-)

De metingen lopen nu ook in de nacht door en zo heb ik een totaal plaatje van mijn dagelijkse stroom verbruik/levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
The Fatal schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:08:
opgelost door een waarde 0 te sturen als het na 3 keer ophalen van de data niet gelukt is.
Dan in het run script pas verder gaan met processen van de data als het result voor de omvormer als != 0.
ik hoop dat ik het zo een beetje waterdicht gemaakt heb :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
        while retries > 0:
            retries -= 1
            try:
            except Exception as e:
                if retries == 0:
                    return 0
                pass
        #raise Exception('Could not get proper data after retrying')
haha, ik ben blij dat het werkt, maar nu returned de functie dus soms een dictionary en soms een int ;) dit is eigenlijk precies waar de excepties voor zijn. Maar ik raak off-topic. Mooi dat het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Heeft iemand het lokaal uitlezen ook werkend met een ethernet module in plaats van WiFi?

Er wordt hier over 3 weken een GW5000-D-NS opgehangen met ethernet. Nu zou ik nog kunnen wisselen naar WiFi ;)

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ethnocentrix schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:40:
Heeft iemand het lokaal uitlezen ook werkend met een ethernet module in plaats van WiFi?

Er wordt hier over 3 weken een GW5000-D-NS opgehangen met ethernet. Nu zou ik nog kunnen wisselen naar WiFi ;)
De ethernet stick is dezelfde stick als de met WiFi. In plaats van de een antenne zit er een ethernet kabel aangesloten op de het board in de stick.

Het is wat je het liefst heb. Als je gemakkelijke een ethernet kabel kunt trekken waar de omvormer, hangt dan heeft een kabel de voorkeur.

In mijn stick heb ik de antenne losgemaakt opdat het WiFi signaal niet ver komt. Liever had ik ethernet gehad en ik kan dat noch altijd doen door een ethernet stick te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo ziet nu mijn 'PV-dashboard' eruit en hier zie je rechts dat waardes gemiddeld worden om zo een betere/mooiere grafiek te krijgen op PVOutput.org. Ook zie je dat ik nu ook in de meterkast de geïmporteerde stroom kan lezen en die gaat dag en nacht naar PVOutput. Ik kan precies zien wanneer de koelkast werkt of ik de magnetron of waterkoker gebruik.

Omdat in het blauwe deel de niet goed het onderscheid kon worden gemaakt of het nu een middeling of een nacht uitlezing was ben ik uitgeweken naar een tweede UDP poort van 9988 in de router weer naar poort 8899 wordt omgezet en weer antwoord op 9988.

De twee triggers in het donkerblauwe deel zijn nu gescheiden en de bovenste doet nu alleen op het opvragen van de waardes uit de omvormer en de tweede zorgt voor de ondersteunende parameters voor het verzenden, temperatuur etc.

Ik zend geen voltage meer naar PVOutput omdat de lijn niet veel toegevoegde waarde heeft en nogal zigzagde wat de grafiek ook minder overzichtelijk maakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFzVAP55-4mYNTS75SEmLXIFJ7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loqFajFj3w4HdhfEvTwFhCVA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:21
Via welke route kun je een ticket openen om de firmware te laten bijwerken? Ik heb de GW4K-DT, met firmware versie 1.08.08.07 (display op de inverter) en via Solarapp firmware version 808.808.07. En wifi module versie 1.1.1.2.
Zou graag lokaal uitlezen in de toekomst en koppelen met Domoticz en stoppen met data delen met China.

[ Voor 5% gewijzigd door Onno ! op 11-06-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 18:58

Pinobigbird

doesn't share food!

@Onno ! Ik heb 808.808.06 op m'n GW5K-DT en het lokaal uitlezen kan gewoon. De voorwaarde "ARM firmware of 13 or higher" die je in dit topic regelmatig tegenkomt is alleen voor sommige modellen van toepassing.
De test is of je met de app SolarGo kan werken. Zo ja, dan zit je goed.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
Thanks! SolarGo werkt bij mij, dus dat zit dan wel goed! Binnenkort dan eens hardware aanschaffen om te gaan spelen (RPi, P1 port splitter, Domoticz installaren etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na nog wat problemen in Node Red te hebben opgelost draait het nu stabiel. Het probleem was dat getallen werden gezien als letterreeksen en dan klopt.

Ik hou nu in PVOutput mijn verbruik 24x7 bij en de opbrengst, zolang de panelen genoeg licht vangen.

De ventilator heeft nog niet hoeven te werken, maar het scheelde niet veel een paar keer. Ik het weer de voltage weer erbij staan maar dan van de panelen.

De wattages zijn nu gemiddelde in een periode van vijf minutenen dan om de 30 seconden. De kW/h meter (import) heeft een lage nauwkeurighrid van 0, 25 kW/h en ik denk eraan om die te vervangen door watt in de tijd te gaan berekenen opdat ik kleinere incrementaties kan gebruiken.

De airco kan nog niet op tegen de zonnepanelen dus eens kijken naar een zwaardere. Ik zit nu ongeveer in februari met de stand op de draaischijfmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Anoniem: 1582350 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:58:
Na nog wat problemen in Node Red te hebben opgelost draait het nu stabiel. Het probleem was dat getallen werden gezien als letterreeksen en dan klopt.
Wil je de code hier ook plaatsen. Ik ben nu ook aan het experimenteren maar ik pas liever code aan dan dat ik alles zelf moet uitvinden. Ik heb een soort testbasis nu werkend met jouw code en die van @ThinkPad en het lukt ook om waarden naar domoticz te krijgen via mqtt. Alleen pakt hij dan de string values i.p.v. de number values, dus dat wordt nog even pielen om goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om ook echte getallen te krijgen gebruik bijvoorbeeld:

code:
1
x = Number(x);

Gebruik je alleende waardes die uit de omvormer komen of gebruik je nog meer bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:16

fxs81

Julianadorp

Na diverse tickets heb ik in ieder geval een firmware versie waarmee ik zelf kan gaan loggen. De SolarGo app ziet de omvormer en ik kan dus aan de bak. Wel apart, ik kan de omvormer via het ip adres wat hij heeft (hij laat dit ook zien in de SolarGo app) niet benaderen. Ik kan alleen via de omvormer ssid de omvormer zien in de app. Is dit normaal of zou ik de wifi opnieuw in moeten stellen. Ik heb de omvormer via het guest netwerk aangesloten. Ik krijg geen foutmelding in HA als ik de node red code erin zet maar zie verder ook niets gebeuren. Vannacht op het werk maar even met node red dashboard aan de slag. Eens kijken of ik dan meer zie. Ik zal wel iets niet goed doen, ben nog nieuw in dit soort dingen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De AP (access point) kant van de omvormer is niet uitschakelbaar en die zou moeten luisteren op 10.10.100.253.

De STA (station) kant verbind zich met de router. SolarGo doet een broadcast om de omvormer te vinden en ik kan dat dus alleen via de AP.

De hier getoonde software kan zowel via AP en/of via de STA werken zolang je maar het juiste IP adres gebruikt.....van de omvormer en hetzelfde netwerksegment zit. Ik pas zelf routing/NAT toe om vanuit een 192.168.x.x/24 netwerk te communiceren met de omvormer in het 10.10.100.253/24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:16
Gewoon een vast IP-adres toewijzen aan de Goodwe vanuit je router, dan is het hele broadcast gebeuren om hem te vinden niet nodig.

Kun je daarna gelijk in je router het internetverkeer voor dat IP-adres van de Goodwe blokkeren zodat hij geen contact meer legt met het Goodwe moederschip (ter voorkoming van bijv. een ongevraagde firmware update waardoor lokaal uitlezen misschien niet meer werkt). In de meeste routers zit wel iets van 'parental controls' waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen (normaal bedoeld voor de tablet van je kids bijv. :+ ).

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Er bleek een kleine bug in mijn Node-RED code te zitten. De 'etotal' werd door Node-RED ineens als negatief getal uitgespuugd (-32194 ipv 33342). Hierdoor werkte het uploaden naar PVOutput niet meer, die snapte niet wat hij met een negatieve waarde moest doen.

Na even zoeken bleek dat ik de waarde als 'signed integer' uitlas, waar dit unsigned moest zijn. Het aanpassen van readInt16BE naar readUInt16BE bleek de oplossing. Uit voorzorg dit overal in de code maar gedaan, gezien alle waardes vanuit de Goodwe unsigned integers zijn.

Heb de code in m'n oorspronkelijke post bijgewerkt (losse codeblok, niet de hele flow opnieuw geplaatst).

offtopic:
Note to self: een hele reply vanuit SFK in https://hexed.it/ zetten. Cursorpositie van hex naar decimaal is offsetnummer wat we in Node-RED gebruiken. Voorbeeld: 0x00000029 is readUInt16BE(41) voor Vac. Reply opvragen met sfk.exe udpsend 192.168.6.15:8899 -listen 0x7f0375940049d5c2 -pure

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:14

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Iemand een idee van het dataverbruik voor monitoring (naar de default portal en/of pvoutput)? Voor een remote locatie wil ik 3x Goodwe 10K monitoring (systeem moet nog geplaatst worden) maar ben een beetje op zoek naar wat voor sim te regelen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Goedendag
Interessante forme post hier. Heb zelf een GW3000-XS versie V1.1.1.2
Ik wil graag de data uitlezen met node-red via wifi.
Als ik de code van @ThinkPad echter importeer gebeurd er helemaal niks.
*knip*
Ik gebruik het ipadres waarmee ik ook de boel kan instellen en dus mijn inverter kan bereiken.
Wat doe ik fout / cq moet ik nog meer doen?

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2021 15:39 ]

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Probeer eerst eens met de 'SolarGo' app of je hem lokaal kan uitlezen. De firmware die je noemt is die van de wifi-module. Dat is wat anders dan de firmware van de omvormer zelf, die kun je via het menu opzoeken.

Ik heb trouwens de foto even weggehaald, hier stonden zowel serienummer als de 'check code' op. Dit is gevoelige informatie, met die combinatie kan iemand de omvormer koppelen aan zijn/haar account en bijv. de productie stopzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Dank niet aan gedacht. Ik krijg de melding this inverter is not compatible with DolarGo.
Wellicht een domme vraag maar via welk menu. Op Sems portal kan ik niks vinden en in het menu waarvan ik een schermfoto heb meegestuurd kom ik allen V1.1.1.2 tegen.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan moet de firmware geupgrade worden, even ticket bij Goodwe openen. De huidige firmware versie kun je zien door op het display van de omvormer te kijken, even keer of 6 op de knop drukken om langs de verschillende waardes te scrollen. Type-/versienummer is op een van de laatste schermpjes te zien.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:16

fxs81

Julianadorp

ThinkPadd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:42:
Gewoon een vast IP-adres toewijzen aan de Goodwe vanuit je router, dan is het hele broadcast gebeuren om hem te vinden niet nodig.

Kun je daarna gelijk in je router het internetverkeer voor dat IP-adres van de Goodwe blokkeren zodat hij geen contact meer legt met het Goodwe moederschip (ter voorkoming van bijv. een ongevraagde firmware update waardoor lokaal uitlezen misschien niet meer werkt). In de meeste routers zit wel iets van 'parental controls' waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen (normaal bedoeld voor de tablet van je kids bijv. :+ ).
De hele week nachtdienst dus ben nu op het werk wat aan het prutsen in HA (lekker rustig vannacht gelukkig) maar ben nogal een noob dus vlot gaat het niet. Ik heb direct na installatie al een vast ip adres aan de omvormer gegeven, kon hem op dat adres ook gewoon bereiken maar sinds de 1e firmware update (en alle daarna) is dat niet meer gelukt. Loopt wel via het guest netwerk maar dat was voorheen geen probleem. Morgen (vanmiddag voor de 9 tot 5 ers ;) ) nog maar eens proberen door het ip adres van het gast netwerk door te lussen naar mijn eigen netwerk in de router. Als dat niet lukt dan stel ik de wifi van de omvormer opnieuw in op mijn eigen netwerk en zal hem daarna meteen blokkeren zodat Goodwe er niet meer bij kan, dat is idd geen probleem in de router (Asus AC-RT68U)

Bij deze trouwens meteen maar alvast een bedankje aan alle tijgers die het lokaal uitlezen mogelijk hebben gemaakt _/-\o_

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Houd er wel rekening mee dat de omvormer uitschakelt zodra het donker is. Tijdens je nachtdienst zul je dus geen communicatie met de omvormer voor elkaar kunnen krijgen :P

Hij zit bij mij ook in een apart netwerk (omdat hij ook eigen netwerk blijft uitzenden en daar het wachtwoord van je wifi zichtbaar blijft :/ ), als je je firewall regels in je router goed hebt staan zou dat moeten kunnen. De omvormer kunnen pingen is een goede eerste diagnose.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zodra je de omvormer aanmeld bij een router (STA) is het router wachtwoord uit te lezen zolang je ook niet het wachtwoord aan de AP kant van de omvormer aanpast.

Ik ben helemaal overgegaan op het benaderen via de AP en de STA zijde van de omvormer is niet meer actief. Ook heb ik een fysieke aanpassing gemaakt door de antenne in de WiFi stick los te koppelen.

Ik heb daarom een WiFi module vlakbij moeten plaatsen om dan via een netwerkkabel de omvormer te benaderen.

Als de firmware wil laten bijwerken dan heeft de omvormer wel contact nodig met het internet. De WiFi module die ik geplaatst heb is ook een router met een compleet instelbare firewall. Ik dan ook via de AP het Internet vrijgeven.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 25-06-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Even op mijn omvormer gekeken. Heeft versie V1.10.10.
Wat is de laatste versie of de eerste versie waarop SolarGo werkt?
Wat is de beste manier om een ticket in te schieten zoals jullie dat noemen. Een belletje naar de Nederlandse vertegenwoordiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Ik heb onderstaand verzoek ingeschoten als ticket bij goodwe support benelux, maar het had denk ik ook in het Nederlands gekund, want na 1 uur al kreeg ik in het Nederlands de terugmelding dat mijn firmware was gewijzigd.

Dear Sir/Madam,

I Would like to be able to read inverter data through my local network on my Goodwe 2500XS inverter.
I am also using the Sems portal (user: xxxxxxxxxxxxx) but it would be nice if I could also read my data locally through UDP

This seems to be possible with ARM firmware 14 or higher. Currently my inverter however has firmware 1.xxxxxxxx Could you please update this firmware to for example 1.xx.15.

Best Regards,

Bij mij hebben ze alleen de arm firmware geupdatet, dat is het laatste nummer in het firmware versienr. Bij mij van 1.13.13 naar 1.13.15.

[ Voor 9% gewijzigd door wlmpie op 26-06-2021 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:21
Mijn Goodwe GW4200D-NS heeft firmware V1.15.14, maar als de app SolarGo met mijn inverter probeer te verbinden krijg ik de foutmelding "This inverter is not compatible with Solargo". Weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wouter.N schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:16:
Mijn Goodwe GW4200D-NS heeft firmware V1.15.14, maar als de app SolarGo met mijn inverter probeer te verbinden krijg ik de foutmelding "This inverter is not compatible with Solargo". Weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
Een D-NS zou moeten werken ook met vorige versies. Pobeer het ern gewoon negeren van de melding en opnieuw proberen zonder de APP te sluiten.

Ik krijg sltijd die mrlding omdat ik geen D-NS heb en de APP voor omvormers die geen LCD display hebben en de D-NS is er zo één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Werkt helaas niet. Ik kan de inverter ook niet uitlezen met het Python test scriptje. Het scriptje vind de inverter maar kan er vervolgens niet mee communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
Ik heb inmiddels alles werkend en ook het sturen van de data naar domoticz.
Ik heb de flow van @ThinkPad als basis gebruikt en ik maak vervolgens in aparte functies mqtt berichtjes aan voor domoticz (met mosquito als broker)
Hieronder wat screenshots ter inspiratie.
Een echte programmeur zou dit waarschijnlijk veel slimmer doen, maar het werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VbsBe8mMSHa6RF1MQJS-1ecz-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3QIh7ZFOiFrBWiqXlI7bVxs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6BC1LM4UmdTSIfq32U7v6NgfgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTONHlvnrU7DU71Rd9X8Y0Up.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwt9X2OmIdTq5qnsCjPPOmf5p4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB41O3N5gL37QnFUr6K3LoqF.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ThinkPadd schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:15:
Er bleek een kleine bug in mijn Node-RED code te zitten. De 'etotal' werd door Node-RED ineens als negatief getal uitgespuugd (-32194 ipv 33342). Hierdoor werkte het uploaden naar PVOutput niet meer, die snapte niet wat hij met een negatieve waarde moest doen.

Na even zoeken bleek dat ik de waarde als 'signed integer' uitlas, waar dit unsigned moest zijn. Het aanpassen van readInt16BE naar readUInt16BE bleek de oplossing. Uit voorzorg dit overal in de code maar gedaan, gezien alle waardes vanuit de Goodwe unsigned integers zijn.
Ik denk zelfs dat het een 32 bit getal is. Er zitten bij mij 0's voor, en anders heb je over een paar jaar hetzelfde probleem :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Proton_ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Ik denk zelfs dat het een 32 bit getal is. Er zitten bij mij 0's voor, en anders heb je over een paar jaar hetzelfde probleem :)
Met het 1:1 vervangen van readUInt16BE door readUInt32BE krijg ik totaal verkeerde waardes. Ben geen programmeur dus zaken als 'signed integers' zegt mij verder niet zoveel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ThinkPad De waarde begint dan dus ook twee bytes eerder :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik krijg dat niet voor elkaar.

Voorbeeldje met de netspanning (Vac), even een hele reply van de omvormer in https://hexed.it/ geplakt:
positie 0x29, daar staat hij als 16-bit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iE4cHLiOY95Q8a1y739k4fDLYgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T7Ubx2xr3tVOuhCfNPDrjSVa.png?f=fotoalbum_large

Twee posities naar voren (0x27) en dan kijken naar 32-bit waardes. Ik zie niks herkenbaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcgKTPVKvJlidPNMPfGK4eSD-8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PLSJBTL4mDWrzbdisLPRxxsv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ThinkPad nu haal je etotal van offset 97 (0x61). Daar staat in twee bytes, 16 bit, 83 D5 (33739->3373.9 kWh). Als je meer dan 6553.5 kWh opgewekt hebt past dat niet meer, en dat haalt je omvormer wel in zijn levensduur.

Als je vier bytes, 32 bits, van offset 95 (0x59) haalt, staat er 00 00 83 D5. Dat is ook 3373.9 kWh, maar dan kan je 429496729.5 kWh opwekken tot het niet meer past :)

Alleen etotal is volgens mij 32 bit. Voor de rest is 16 bits genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 27-06-2021 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik snap hem nu, dankje :) Zowel etotal, power, workhours zijn 32-bit inderdaad. Alle overige waardes lijken 16-bit te zijn. Zal zo m'n code in eerdere post even weer bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfinkers
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:59
@wouter.N - Ik lijk in een zelfde situatie te zitten, ook met een 4200D-NS.
Versie is inmiddels wel geupdate naar V1.51.15 en heb nog geen succes.

Heeft iemand het lokaal uitlezen al werkend gekregen met de LAN ipv Wifi module?

- Update van GoodWe support: LAN module is niet compatible met SolarGo :F

[ Voor 14% gewijzigd door jfinkers op 02-07-2021 16:45 . Reden: GoodWe support reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@jfinkers Verbind je via de AP of STA (router) kant met de omvormer? Als je via de AP kant werkt dan heb je geen verbinding met het internet en ook dus geen informatie van Goodwe die filters kan aanleveren. Ik gebruik het liefst de AP zijde voor alles.
1. Add GPRS device data view and control function in non Chinese page 非中文页面下增加GPRS设备数据查看和控制功能
2. Add prompt and PVMaster jump function on the home page 首页增加提示和PVMaster跳转功能
3. Optimize the after-sales contact information of each region 优化各区域售后联系信息获取方式
4. Get the list of safety regulations from the cloud and adjust the display order of some safety regulations 安规列表从云端获取,并调整部分安规显示顺序
5. Fix bugs bug修复
De UTP uitvoering van de stick is er dezelfde inhoud alleen er een kabel direct aan de STA/AP kant maar dat moet ik opzoeken. Ik heb dat ooit gelezen toen ik net begon met de Goodwe.

In mijn eigen Node Red vandaag een interpretatie fout gevonden aan de kW/h meter kant en ik las steeds alleen de even en de volgende even register uit. Terwijl dat natuurlijk oneven en even moest zijn. Ik maar prakkiseren waarom de de kW/h in stappen van een halve kilowatt klom terwijl de display op de meter zelf wel kleinere stappen kon.

Nu bijna een maand verder nadat ik die kW/h meter heb geïnstalleerd en mijn oude draaischijfmeter blijkt perfect te werken en als ik de import en export verreken kom ik precies uit op de waarde die de oude meter aangeeft. Zeker geen reden hier, om de meter te wisselen terwijl Enexis dat toch graag zou willen doen.

Update: als de omvormer niet werkt omdat er niet genoeg licht is dan worden i.p.v. van het voltage en de temperatuur van de omvormer het voltage van het stroomnet en de omgevingstemperatuur bij de omvormer gezonden aan PVOutput. Ik heb zo een mooi inzicht wat het basis stroomverbruik in de nacht wat het stroomnet doet en hoe temperatuur doorloopt.

De koelkast is de grootste stroomverbruiker hier met zo,n 150 watt voor 45 tot 60 minuten om de 2,5 uur. Het stand-by verbruik is hier 31 watt en dat is eigenlijk alleen netwerk apparatuur die 24x7 draait.
De koelkast/diepvries combinatie is oud en zal ik toch een keer moeten vervangen voordat hij een keer helemaal uitvalt.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 03-07-2021 09:31 . Reden: Release notes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eehm de LAN module niet compatibel met SolarGO dat is raar want het is dezelfde hardware. Probeer eens als dicht in de buurt bent van de omvormer of de AP zijde (WiFi) ziet en die staat altijd aan. Ik heb bij mij de antenne afgekoppeld en dan komt de AP nog één verdieping naar beneden...tenminste als ik de zolderdeur open laat staan.

Het kan zijn dat Goodwe de redenatie volgt van aan een mobiel apparaat zit geen lan kabel en de SolarGo is APP voor mobiele apparaten en daarom kan het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
jfinkers schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:18:
@wouter.N - Ik lijk in een zelfde situatie te zitten, ook met een 4200D-NS.
Versie is inmiddels wel geupdate naar V1.51.15 en heb nog geen succes.

Heeft iemand het lokaal uitlezen al werkend gekregen met de LAN ipv Wifi module?

- Update van GoodWe support: LAN module is niet compatible met SolarGo :F
Kreeg toevallig net de zelfde reactie op mijn Ticket. Hij dacht zelfs even dat ik het Ticket dubbel had ingediend waarschijnlijk wegens jouw ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfinkers
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:59
@Anoniem: 1582350 Zelfs als ik op 20cm afstand van de module & omvormer ben is er geen wifi netwerk te zien helaas. LAN module is wel via het lokale netwerk te benaderen en als ik op dit netwerk zit, ziet SolarGo ook wel een device, maar kan de naan daarvan niet herleiden (HF_E**). Als ik die vervolgens aanklik krijg ik altijd een melding te zien dat de omvormer niet compatible is. Dit terwijl de omvormer wel in de Support Device List als ondersteund voorkomt.

@wouter.N Heb jij ook een LAN module ipv Wifi?

Opmerkelijke is, is dat in de reactie ook stond dat de 4G module niet ondersteund is, terwijl er wel een GPRS tab is in de app. ( I know 4G is geen GPRS, maar wel zelfde manier van verbinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
jfinkers schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:17:
@Anoniem: 1582350 Zelfs als ik op 20cm afstand van de module & omvormer ben is er geen wifi netwerk te zien helaas. LAN module is wel via het lokale netwerk te benaderen en als ik op dit netwerk zit, ziet SolarGo ook wel een device, maar kan de naan daarvan niet herleiden (HF_E**). Als ik die vervolgens aanklik krijg ik altijd een melding te zien dat de omvormer niet compatible is. Dit terwijl de omvormer wel in de Support Device List als ondersteund voorkomt.

@wouter.N Heb jij ook een LAN module ipv Wifi?

Opmerkelijke is, is dat in de reactie ook stond dat de 4G module niet ondersteund is, terwijl er wel een GPRS tab is in de app. ( I know 4G is geen GPRS, maar wel zelfde manier van verbinden.)
Yep, ik heb ook een LAN module ipv Wifi module, achteraf had misschien toch voor Wifi moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een WiFi stick kost 39 euro plus 7,95 aan verzendkosten. Dat is nog te overzien. De LTE/Bluetooth heeft een andere interface en dan de met vier schroeven versie van de stick heb ik nog andere versie gezien dan de lan en wifi.

Als het goed is heb je een stick die via een connector aangesloten wordt en dan is het LAN versie losschroeven en het stekkertje loskoppelen. Nu de WiFi versie inpluggen en vastschroeven. Nu kun je weer de stroom en PV schakelaar omzetten.

Na het starten eventueel de WiFi resetten zoals beschreven op pagina 25 van de handleiding.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 02-07-2021 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
borft schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:18:
[...]

haha, ik ben blij dat het werkt, maar nu returned de functie dus soms een dictionary en soms een int ;) dit is eigenlijk precies waar de excepties voor zijn. Maar ik raak off-topic. Mooi dat het werkt!
om toch nog eventjes hier op terug te komen.
Ik merkte in logging wat issues, als bv de omvormer offline gaat, was de laatste status online. Dit omdat de laatste keer dat het script de omvormer kon bereiken, was hij nog online.
Ook het opgewekte actuele vermogen bleef op de laatste waarde staan. Dat is immers de laatste valide waarde die opgehaald is. Dat ziet er een beetje vreemd uit in de grafieken en statussen.

Dit heb ik nu opgelost door als de omvormer niet te bereiken is (geen int 0 meer sturen :) ) ,maar een status offline te sturen en een vermogen van 0.
Zo worden ook mijn statussen in HA goed weer gegeven.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
        while retries > 0:
            retries -= 1
            try:
            except Exception as e:
                if retries == 0:
                    defaultData = {
                        'voltage_dc_1': None, 
                        'current_dc_1': None, 
                        'voltage_ac_1': None, 
                        'current_ac_1': None, 
                        'frequency_ac_1': None, 
                        'power_ac': 0, 
                        'status': 'Offline', 
                        'temperature': None, 
                        'power_dc_1': 0}
                    return defaultData
                pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Nu online

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Anoniem: 1582350 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:45:

De UTP uitvoering van de stick is er dezelfde inhoud alleen er een kabel direct aan de STA/AP kant maar dat moet ik opzoeken. Ik heb dat ooit gelezen toen ik net begon met de Goodwe.
Er zal wel iets van verschil in moeten zitten want Ethernet (802.3) is anders dan WiFi (802.11). Het is niet zo dat de ethernet uitvoering i.p.v. een antenne een connector heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier kun je lezen dat 100M Eth. kan worden bereikt via de SPI interface.

https://adaptivemodules.c...s/hf-lpb100-wi-fi-module/

@Ethnocentrix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Nu online

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ah, bijzonder :)
Hier wordt donderdag een GW5000D-NS gemonteerd met ethernet dongle, eens kijken of ik er dan data uit kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
Hi all,

Ik heb sinds kort ook een GoodWe omvormer en deze lees ik nu nog uit via SEMS. Maar net als jullie doe ik dit liever lokaal! Nu heb ik de code van @ThinkPad in home assistant gezet in node red maar daar houd mijn kennis op.

Hoe krijg ik dan nu de waardes ook daadwerkelijk als sensor in mijn home assistant installatie?

Ik krijg wel netjes de waarden van de omvormer terug maar zoals jullie kunnen lezen ben ik een absolute HA + NR noob :(

edit:

Ik heb een Entity aangemaakt met attribute entity.id en een value, in dit geval sensor.goodwe_omvormer.
Deze entiteit zie ik nu ook in HA. Daarnaast heb ik de output van de functie onder parse received data ook "aangesloten" op deze entity. Alleen krijg ik een foutmelding als ik de flow test:
API Error: Entity API error. Error Message: expected bool for dictionary value @ ...

Nu begrijp ik ook niet zo goed of ik specifieke entiteiten moet maken voor elke waarde die ik wil zien. In principe alle waardes die de flow van @ThinkPad uit de omvormer haalt.

p.s. beetje buiten de scope van deze post, maar hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen _/-\o_

[ Voor 42% gewijzigd door Tribunus op 06-07-2021 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Stap 1 bij lokaal uitlezen is eerst kijken of je de omvormer kunt uitlezen met de ‘SolarGo’ app. Als dat niet werkt dan moet je eerst Goodwe support contacten om je firmware bij te werken.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2021 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
ThinkPadd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:11:
Stap 1 bij lokaal uitlezen is eerst kijken of je de omvormer kunt uitlezen met de ‘SolarGo’ app. Als dat niet werkt dan moet je eerst Goodwe support contacten om je firmware bij te werken.
Dat lukt,

En ik kan deze ook uitlezen via node red op HA. Dus ik krijg netjes de waardes terug in node-red. Nu is het alleen zaak dat ik deze waarden ook fatsoenlijk in HA krijg als zijnde een sensor die ik kan toevoegen aan het dashbord en later via Grafana etc.

Alleen krijg ik dus een API error, maar wellicht past deze vraag wat beter in het home assistant topic :9

[ Voor 24% gewijzigd door Tribunus op 06-07-2021 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, dat is dan meer een HASS vraagstuk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 17:01
Ik overweeg een Goodwe GW3000-XS aan te schaffen.
Maar wat me nu na het lezen van een deel van dit topic niet duidelijk is of daar nu wel of niet een RS485 poort op aanwezig is. Iemand die recent zo'n XS model gekocht heeft en kan zeggen of deze er nu wel of niet op zit ?
(en dus geen lege pinnen in de connector op die plaats)
In de ene datasheet staat deze wel en in een andere weer niet.

Ik zie dat hier veel moeite is gestoken in het via UDP uitlezen. Maar modbus is toch veel gemakkelijker maar zie hier weinig over teruggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry hoor, maar kijk eens naar het eerste deel van dit topic.

De RS485 is voor grotere aantallen omvormers te monitoren. De UDP methode die ontdekt is, is ook Modbus maar via een ander medium.

Jij mag zelf kiezen wat jij wilt gebruiken maar de UDP methode heeft wel alles een stuk gemakkelijker gemaakt. Geen scraping meer nodig, niet je hoofd breken over hoe nu de gegevens gecodeerd zijn. Dat alles is niet meer nodig.

De RS485 plug zit erop. Haal je die eraf, dan doet jouw omvormer het niet meer. Dus die plug erop laten zitten of ombouwen naar jouw behoefte.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 06-07-2021 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:22:
De RS485 plug zit erop. Haal je die eraf, dan doet jouw omvormer het niet meer. Dus die plug erop laten zitten of ombouwen naar jouw behoefte.
Kun je dan wel de wifi en RS485 tegelijkertijd gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
jobr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Kun je dan wel de wifi en RS485 tegelijkertijd gebruiken ?
Ja, dat werkt prima. De RS485 plug heeft naast de RS485 pinnen ook een verbinding tussen 2 pinnen, als die verbinding er niet is, schakelt de omvormer niet in. Voor bepaalde landen een verplichte beveiliging naar iets in de installatie in huis als ik de handleiding mag geloven.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Proton_ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:24:
De temperatuur stuur ik mee op https://github.com/koen-l...eUdpPoller/Program.cs#L68 , ik weet niet waarom PvOutput dat niet slikt...
Het lek is boven; vanuit de installatie op mijn vorige huis uit 2013 stond er nog een Weather Underground koppeling in PVOutput die niet meer werkt.
Sinds die weggehaald is, wordt ook de invertertemperatuur netjes in PVOutput gelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb sterke indruk dat de Goodwe wat te positief is voor hoeveel Watt hij genereert.

Om het lokale gebruik te zien trek ik de geëxporteerde waarde (kW/h meter) af van de wat de omvormer als exporteert opgeeft. De kW/h meter geeft een positieve waarde als er stroom wordt afgenomen en een negatieve waarde als de stroom wordt teruggeleverd.

Ik trek nu onder de 150 Watt opgewekte stroom, 50 Watt af om zo een realistische waarde voor de lokaal gebruikte stroom te hebben. In de ochtend als de omvormer gaat werken kan ik dat mooi zien of de omvormer niet te optimistisch is.

Zijn er nog anderen die dezelfde ervaring hebben met ogenschijnlijk rooskleurige waardes van de omvormer?

De kabel tussen de omvormer en de meterkast is een 2,5mm van 15 meter en dat lang maar niet bijzonder lang. En op het moment van de eerste teruglevering is het wattage zo laag dat er weinig verlies kan optreden. Maar goed ik kan het hier ook verkeerd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

Ik heb hier een losse kWh meter met s0 aansluiting, die wijkt minder dan 1% af vergeleken met de cijfers van mn omvormer. Soms net wat meer, soms net minder maar geen structurele afwijkingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb nog maar de 3e dag dat ik een SDM230 kWh meter heb gemonteerd en elke dag geeft die meer aan dan wat mijn GW3000D-NS aangeeft.
Goodwe - SDM230
19,3 - 19,542
13,7 - 13,914
17,5 - 17,922 (vandaag tot nu toe)

SDM230 is MID gekeurd dus ik mag aannemen dat die accurater is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

Dan is voor mij de vraag of ik een kWh meter met dezelfde afwijking heb, of gewoon geluk met mn omvormer 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bij mij geeft de Goodwe altijd een 0,2 kWh hogere dagopbrengst aan. Het actuele vermogen klopt ‘s avonds van geen kant (80W als het bijna donker is) maar overdag lijkt het wel te kloppen.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Exact ook wat ik hier zie. dagopbrengsten lijken wel te kloppen, maar het actuele vermogen is bij lage vermogens idd vaak onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga eens testen met als de PV opbrengst lager is dan 150Watt dat ik die waarde negeer in de verrekening met mijn verbruik. Verder het voltage aan de DC zijde is ook wel een indicator of de wattages ook werkelijk geleverd worden. Hier als het al donker is loopt de omvormer nog gewoon door en gaat pas uit als hij minder dan 50 Watt levert. Het voltage is dan onder de 75 volt aan de PV zijde.

In de grafiek zie ik dat mijn verbruik afneemt als er meer stroom opgewekt wordt door de PV. Dat zou gelijk moeten blijven omdat er stroom verbruikers erbij komen of af gaan. Ik neem aan dat de omvormer zijn stroom haalt uit de opgewekte stroom in de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oeps, ik denk gevonden te hebben waar het fout gaat. Ik verreken de AC zijde van kWh meter met de DC zijde van de omvormer. Daar zijn de voltages (schommelingen) anders dan de voltage welke de omvormer en en kWh meter delen. :F

Ik bereken nu het wattage helemaal aan de AC zijde vanuit het voltage en ampère. Ik zend nog wel het wattage aan de DC zijde, naar PVOutput.

Ik ga kijken hoe dit nu gaat ontwikkelen en ik nu realistischere waardes krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb de indruk dat wat ik uit de logging van de Goodwe krijg (ik gebruik het script gw2pvo) niet echt klopt. Ja, aan het eind van de dag sowieso niet, maar ook gedurende de dag niet. Ik zal daar eens een vergelijking maken. Maar het viel mij bijvoorbeeld al op dat als je het vermogen uit de logging optelt (per tijdseenheid krijg je dan natuurlijk kWh), het totaal niet klopt met de totale opbrengst, en dat de afwijking ook altijd verschillend is.

Ik heb vanmorgen en nu vergeleken wat het display op de Goodwe aan Pac geeft en wat de app van Homeautomation geeft voor de kWh meter, en daar zit de kWh meter zo'n 1-2% hoger dan wat de Goodwe zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Twee procent afwijking tussen twee meters is erg netjes, trouwens. Waarschijnlijk ruim binnen de opgegeven nauwkeurigheid (waarbij de omvormer überhaupt geen nauwkeurigheid opgegeven heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 15:35:
Ik heb de indruk dat wat ik uit de logging van de Goodwe krijg (ik gebruik het script gw2pvo) niet echt klopt. Ja, aan het eind van de dag sowieso niet, maar ook gedurende de dag niet. Ik zal daar eens een vergelijking maken. Maar het viel mij bijvoorbeeld al op dat als je het vermogen uit de logging optelt (per tijdseenheid krijg je dan natuurlijk kWh), het totaal niet klopt met de totale opbrengst, en dat de afwijking ook altijd verschillend is.

Ik heb vanmorgen en nu vergeleken wat het display op de Goodwe aan Pac geeft en wat de app van Homeautomation geeft voor de kWh meter, en daar zit de kWh meter zo'n 1-2% hoger dan wat de Goodwe zegt.
Zo'n afwijking is heel logisch. Wat voor tijdseenheid neem je? Als je elke bijvoorbeeld 10 seconden een meting doet, reken je dus 10 seconden dezelfde waarde, terwijl die tussentijds best kan verschillen. Hoe veel dat is, hangt van de weersomstandigheden af, bij een straalheldere hemel zal de afwijking minder zijn dan wanneer het bewolkt is.
Hoe korter de tijdseenheid, hoe beter het zou moeten kloppen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Aiolos schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:48:
[...]

Zo'n afwijking is heel logisch. Wat voor tijdseenheid neem je? Als je elke bijvoorbeeld 10 seconden een meting doet, reken je dus 10 seconden dezelfde waarde, terwijl die tussentijds best kan verschillen. Hoe veel dat is, hangt van de weersomstandigheden af, bij een straalheldere hemel zal de afwijking minder zijn dan wanneer het bewolkt is.
Dat ligt er natuurlijk aan wat voor waarde gegeven wordt. Mijn vorige omvormer gaf vermogenswaardes per 10 minuten en over een dag alle waardes opgeteld gedeeld door 6 gaf exact het aantal kWh dat opgewekt was.
Daar was het dus een gemiddeld vermogen over 10 minuten. Het lijkt erop dat dat bij de Goodwe niet is, misschien is het daar toevallig het vermogen dat geleverd wordt op het moment wanneer (elke 5 minuten) de energie gelogd wordt.
En dat is gewoon vervelend want dan kun je die waardes niet gebruiken om een daggrafiek mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De telling in kW/h is voor mij indicatief en ik kan daar weinig in berekenen dan het verschil tussen gebruikt en opgewekt. Ondanks dat de kWh meter (niet PV) tot ver achter de komma weergeeft loopt die niet zolang er meer stroom opgewekt wordt dan gebruikt.

De wattages zien er veel beter uit en zijn meer zoals verwacht en geen rare sprongen. Morgenvroeg kijken wat dan de waardes zijn en kan hier uit opmaken of er een bepaalde correctie nodig bij lage opbrengst.

De wattages die ik gebruik worden elke 25 seconden geregistreerd en na 5 minuten gemiddeld en opgeslagen. Een kortere kan problemen veroorzaken bij het ophalen bij de omvormer en ik zie af en toe dat samples bij de omvormer lager zijn dan die van de kWh meter en dan zijn er geen waarden verkregen van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier wat interessante gegevens na het overschakelen naar de AC voor de logging van het wattage.

In de uitsnede van de grafiek is de paarse lijn het voltage en in de nacht log ik die van stroomnet en overdag die van de DC zijde van de omvormer. De rode lijn is het interne verbruik van stroom en hier trek ik het wattage van de kWh meter van de opbrengst af. De groene lijn is het wattage opgewekt door de omvormer.
Het wattage van de kWh meter is positief als er stroom geïmporteerd wordt en negatief als de stroom geëxporteerd wordt.

Zichtbaar is dat de omvormer zelf stroom trekt bij het opstarten en de piek (gemiddeld) is 99 Watt extra.

Links onder het legenda label zie je de 'rust' wattage van 43 Watt en de koelkast die staat en dat is de blok golf. Het start wattage van de blokgolf is 188 Watt en het einde 156 Watt.

Meet ik weer de koelkast als hij aanslaat nadat ook de omvormer werkt dan de start 278 en eind 239 Watt.

Nu gaat de wattage lijn kronkelen en de 'rust' waarde was 43 Watt en nu is die rond de 100 Watt.

Kan betekenen dat de omvormer ook stroom gebruikt als die werkt of dat ergens een verlies van stroom is of dat er meet onnauwkeurigheden zijn. Of ik doe het gewoon verkeerd en moet mijn berekeningen aanpassen. ;)

Of...de kWh meter heeft last van frequenties vanuit de omvormer net als hij één van mijn LED lampen weergeeft als 40 Watt i.p.v. de 6 Watt wat die werkelijk gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZAObj8Q6anymyzvYslUrufLpY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c40z2HWENASWQHiGJFrhpVbr.jpg?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
11/07/21    7:10AM  0.100kWh    0.045kWh/kW 129W    0W  0.000kW/kW  29.0C   253.6V  0.705kWh    136W
11/07/21    7:05AM  0.100kWh    0.045kWh/kW 119W    0W  0.000kW/kW  28.8C   259.9V  0.705kWh    239W
11/07/21    7:00AM  0.100kWh    0.045kWh/kW 116W    0W  0.000kW/kW  28.6C   262.4V  0.700kWh    247W
11/07/21    6:55AM  0.100kWh    0.045kWh/kW 105W    0W  0.000kW/kW  28.5C   266.3V  0.694kWh    253W
11/07/21    6:50AM  0.100kWh    0.045kWh/kW 100W    0W  0.000kW/kW  28.2C   258.7V  0.686kWh    246W
11/07/21    6:45AM  0.100kWh    0.045kWh/kW 93W -   -   28.0C   254.9V  0.678kWh    248W
11/07/21    6:40AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 89W -   -   27.7C   257.9V  0.668kWh    247W
11/07/21    6:35AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 88W -   -   27.3C   244.5V  0.658kWh    254W
11/07/21    6:30AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 86W -   -   27.0C   265.7V  0.647kWh    258W
11/07/21    6:25AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 78W -   -   26.4C   252.2V  0.635kWh    278W
11/07/21    6:20AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 67W -   -   25.7C   244.8V  0.621kWh    251W
11/07/21    6:15AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  -   -   25.1C   277.8V  0.608kWh    48W
11/07/21    6:10AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  -   -   25.0C   275.0V  0.604kWh    48W
11/07/21    6:05AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  -   -   24.9C   272.8V  0.600kWh    48W
11/07/21    6:00AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  -   -   24.8C   271.4V  0.596kWh    44W
11/07/21    5:55AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  -   -   24.7C   270.0V  0.592kWh    43W
11/07/21    5:50AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  -   -   24.6C   264.0V  0.589kWh    43W
11/07/21    5:45AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  -   -   24.4C   253.3V  0.585kWh    43W
11/07/21    5:40AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  -   -   24.3C   246.1V  0.582kWh    43W
11/07/21    5:35AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  -   -   24.0C   246.3V  0.578kWh    142W

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 11-07-2021 10:43 . Reden: Ledlamp deel. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn kWh meter heeft ook een paar momenten dat er stroom richting de omvormer gaat.
7 juli van 21:49-22:40 9 Wh, laatste teruglevering was 21:34
8 juli van 21:26-22:05 9 Wh, laatste teruglevering was 21:15
9 juli van 21:49-22:25 8 Wh, laatste teruglevering was 21:40
10 juli van 20:59-22:19 16 Wh, laatste teruglevering was 20:39
Gemiddeld 12,2 Watt.

Het lijkt me logisch dat communicatie met de omvormer ook stroom kost en dat zie je als er geen teruglevering is. Als er wel teruglevering is dan zie dat niet, maar aannemelijk is wel dat je daardoor minder teruglevering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de "apparent power" van de kWh meter gebruikt en in het Nederlands heet dit schijn vermogen.

Ik zie hier een piek van 860 VA en daar gaat zo'n 200 VA af voor het basis gebruikt en de koelkast die op dat moment draaide. Meer dan 600 VA schijnverbruikt en dat is een gemiddelde waarde over vijf minuten en dan een meting om de 25 seconden.

Wat ik eigenlijk wil berekenen is het vermogen verbruikt tussen de PV en wat wordt afgenomen of teruggeleverd aan het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohPugXwAH06z93LJJFbooW8x7tE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ob8NznakncyM5wXoiaKxpmxt.jpg?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
13/07/21    6:05AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 83W 0W  0.000kW/kW  27.5C   251.8V  0.446kWh    109V
13/07/21    6:00AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 80W 0W  0.000kW/kW  26.9C   250.9V  0.442kWh    115VA
13/07/21    5:55AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 77W 0W  0.000kW/kW  26.2C   246.0V  0.433kWh    122VA
13/07/21    5:50AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 18W 0W  0.000kW/kW  25.4C   229.4V  0.423kWh    166VA
13/07/21    5:45AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  25.2C   273.9V  0.411kWh    181VA
13/07/21    5:40AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  25.0C   269.8V  0.399kWh    184VA
13/07/21    5:35AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  24.8C   262.4V  0.386kWh    188VA
13/07/21    5:30AM  0.000kWh    0.000kWh/kW 0W  -   -   24.4C   243.8V  0.373kWh    860VA
13/07/21    5:25AM  -   -   -   -   -   25.5C   228.8V  0.362kWh    204VA
13/07/21    5:20AM  -   -   -   -   -   25.5C   229.2V  0.347kWh    214VA
13/07/21    5:15AM  -   -   -   -   -   25.5C   226.7V  0.332kWh    89VA
13/07/21    5:10AM  -   -   -   -   -   26.0C   227.8V  0.329kWh    64VA
13/07/21    5:05AM  -   -   -   -   -   25.5C   228.1V  0.326kWh    65VA

Update: de Watt waardes veranderd in VA naar aanleiding van de posting van Proton hieronder.

De kWh meter heeft nog meer waardes beschikbaar: Power Factor, Active Watt, Reactive VAr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HfOf-n2O_nW0h7P8jYnu-ye9g0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gWV2xbrct4EmQj62VOK77HQD.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 13-07-2021 12:17 . Reden: Watt vervangen door VA. Dank Proton. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Om verwarring te voorkomen; apparent power is in VA en niet in watt.
Voor elk sommetje over opslag, benodigd vermogen, eigen verbruik, stroom op 0 zetten etc is VA ook niet bijster interessant, het is immers altijd gratis op te wekken (binnen de stroom die de wisselrichter aan kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:06:
Ik heb de "apparent power" van de kWh meter gebruikt en in het Nederlands heet dit schijn vermogen.
Is trouwens schijnbaar vermogen.
Waarom gebruik je die eigenlijk. Er wordt afgerekend op basis van werkelijk vermogen en niet op schijnbaar vermogen. Die zijn alleen gelijk als de powerfactor 1 is.
Elk apparaat kan een andere powerfactor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, ik ben op zoek naar verbruik wat het verschil is tussen opgewekt en wat er geïmporteerd of geëxporteerd wordt. De huidige berekening van opgewekt minus geëxporteerd/verbruikt dekt niet de lading.

De Power Factor in de kWh meter geeft waardes van max. -1.00 en max +1.00 en wat er tussen zit en als ik het goed gelezen heb is het getoonde wattage ook meteen de Power Factor in meegenomen.

De omvormer heeft ook een Power Factor maar die heeft meer te maken als er ook accu aangesloten zit en ik ga eens kijken of ik ook kan uitlezen bij de mijn XS.

De kWh meter bestaat de Live-out uit twee kabels bij elkaar en dat is de Live van de omvormer en de Live die de rest van het huis voorziet van. Dan zou de Power Factor voor de omvormer en gelijk moeten als die weergeven in kWh meter.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 13-07-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Anoniem: 1582350 ik denk dat je wat begrip mist bij wat de power factor is en hoe zich dat verhoudt tot reëel en schijnbaar vermogen.
Wikipedia gooit er meteen een hoop wiskunde tegenaan, wel correct maar niet heel intuïtief.
Dit is een betere introductie, alleen is het eerste plaatje fout.
https://www.gunneman.nl/w...ctor-en-arbeidsfactor.pdf
Vervang de rode lijn uit afbeelding 1 door de groene uit afbeelding 2 en dan klopt het verhaal weer :)

De power factor van de omvormer heeft niets met een accu te maken.

Totdat het begrip er is: het schijnbaar vermogen, apparent power, reactief vermogen, cos phi, power factor en dergelijke zijn voor jou helemaal nooit interessant. Niet loggen, niet mee rekenen.

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 13-07-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank Proton. Goodwe heeft nogal wat iiteraties van hun documentatie en ik vond de power factor pas in de documentatie voor Goodwe waarop een accu kan worden aangesloten.

Ik bereken het geleverde wattage aan de AC zijde van de omvormer door Voltage maal Ampere te doen en daar zou de power factor ook nog bij moeten voor een correcte waarde. In het boekje staat een factor van 0.9 voor Australie en New Zeeland. Ik kan zelf de factor instellen maar dat zou betekenen dat het de gelezen factor een zelf ingestelde is.

Het ziet er toch naar uit dat ik tweede kWh meter erbij zal moeten zetten om alleen de waardes te zien van PV.

De link naar de uitgebreide Modbus documentatie van Goodwe met accu (versie 1.3):

https://downloads.vodnici...Hybrid-ENV1-3EMseries.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 13-07-2021 21:35 . Reden: Link naar PDF ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:03:
Ik bereken het geleverde wattage aan de AC zijde van de omvormer door Voltage maal Ampere te doen en daar zou de power factor ook nog bij moeten voor een correcte waarde.
Dat is per definitie toch ook onnauwkeurig. Elke ms kunnen deze 2 variëren.
Is het aantal Watt niet als teller beschikbaar ?
Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:03:
De link naar de uitgebreide Modbus documentatie van Goodwe met accu (versie 1.3):
https://downloads.vodnici...Hybrid-ENV1-3EMseries.pdf
Is deze wel van toepassing op jouw omvormer?
(ik neem aan dat je niet die met accu hebt)

Goodwe is ook member van sunspec. Ik heb een Fronius (ook Sunspec member) en daar zie ik toch een heel ander register. Maar Goodwe blijft natuurlijk een chinees. ;)

Ik zou als ik jou was gewoon een ticket aanmaken bij Goodwe en om die modbus specificatie vragen van je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goodwe geeft geen wattage aan de AC zijde. De waardes veranderen inderdaad constant en ik ben opzoek naar betere berekening van het interne verbruik omdat de huidige V*A nog een afwijking heeft.

De enige manier die ik zie is om een extra kWh meter te plaatsen die dan het wattage beschikbaar maakt. Ik kan hier dan een SDM120 voor aanschaffen die past goed bij de PV installatie.

Ik neem momenteel de PF voor 50% mee in de berekening en die waardes zijn meer in de richting van wat ik verwacht. Die 50% is natuurlijk niet de daadwerkelijke verdeling op dat moment tussen de PV en de verbruikers en dit nog een test.

Update: register 233 geeft watt to grid en dat zou moeten wat ik zoek. Nu kijken of ik die kan uitlezen bij mij.

Update 2: ik overdag testen en het zou moeten lukken nu. Ik gebruik dan request voor meer registers met: F7030300007C50F9 en tot nu toe werden alleen de eerste 153 registers opgevraagd.

Update 3: helaas een dood spoor en die registers kwamen uit een document voor de Goodwe DT. :-(

Nog even SolarGo erbij gepakt en die geeft aan de Power Factor op 1.0 staat in de omvormer. Ik kan dat wel aanpassen. Daarnaast kan ik Active power en Reactive power aanpassen. Active staat op 100% en Reactive op 0%.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 16-07-2021 09:25 . Reden: Resultaat is niet bemoedigend ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik neem nu de Power Factor van de kWh meter, 100% mee in de berekening van het wattage aan de AC zijde. ((V*A)*pf)

Eindelijk zie ik nu een grafieklijn die overeen komt wat ik verwacht. Het is nog niet perfect. Ik kijk het een tijdje aan want bij stijgingen en bij het dalen van de opbrengst wijkt die AC waatde nog af.

Ik kan nu duidelijk koelkast zien in de grafiek terwijl die daarvoor die in de 'ruis' opging.

De XS serie geeft geen actueel vermogen die rekening houdt met de Power Factor. Het kan wel maar dat is dan een vaste waarde de je zelf moet invoeren.

Update: de resultaten zijn goed en de waardes zijn realistischer. Ik neem niet Power Facter voor 100% meer mee maar alles wat onder de 0,5 zit maak ik 0,5 en altijd positief.

Ruis onstaat waneer het DC voltage of de opbrengst erg schommelt. Ik log nu ook constant de Power Factor en zodat ik terug kan zien wat die factor was en waneer.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 18-07-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Ik heb een ticket aangevraagd bij GoodWe en die is vandaag gesloten. Versie is nu 1.10.15.
Met de SolarGo app krijg ik netjes gegevens terug.
Ik heb de node-red code van @ThinkPad gekopieerd en in node-red gezet. Het IP adres 192.168.8.15 aangepast naar het IP adres van mijn omvormer.
En dan gebeurd er niks. Wat moet ik nog meer aanpassen?
Krijg nog wel de error geen response from server
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPUHmTQAASZSbXYQHFZoVG5b6bw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BehX9uOp6ZDla4oPbGFWZF8F.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Me Albert op 21-07-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Me Albert Welke omvormer en begint het IP adres soms met 10.10.100.xxx ?

Verder denk ik dan verschillende types van Goodwe ook snder registers adressen gebruiken. Het enige wat dan lukt om SolarGo te volgen via Wireshark zoals ik heb gedaan.

De gevonden register adressen zijn nog steeds een raadsel voor mij maar werkt, en dat is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Heb een GW 3000 XS via AP is het 10.10.100.253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou moeten werken het getoonde IP adres is die van de AP zijde.

Is de omvormer al via de Wizard op dat gekoppeld aan de router?

code:
1
http://10.10.100.253
zoals het in de WiFi handleiding staat.

Als je de router niet wil gebruiken dan moet je extra WiFi device moeten plaatsen die weer verbonden is met jouw lokale network. Ik heb hier eerder over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Het werkt ook met de "oude" versie (die zonder CRC check.
Na een reboot van het systeem krijg ik nu een foutmelding die mij niks zegt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPohePBBDZr0XG0Ek8VwnbNwCmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P1j2rvxQwr4y7PWqkEYiL7LT.png?f=user_large
Is er iets wat ik moet starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je Node.Red al ge-herstart met systemctl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Herstarten lost het inderdaad op. Nu werkt alles prima,
Ben er blij mee zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog steeds aan het test om het juiste interne verbruik te vinden maar ik ben weer terug bij minimaal 0,5 powerfactor + (powerfactor / 2). Ook het nemen van de ( apparant power - AC voltage PV) * powerfactor was het niet.

Wel ben ik blij dat de Electronisch kWh meter exact, maar dan ook exact met draaischijf kWh meter overeenkomt. Ik heb maar een Excel sheet gemaakt omdat ik de vorige import en export moet verrekenen.
Ik kwam daar pas later achter. Ik zat daarom tegen een verschil van 117 kW/h aan te kijken en pas toen ik het in sheet had gezet zag ik het verkeerd optelde.

Nu gaat het goed en ook voor de komende maanden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 01-08-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben toe aan een volgende stap met de Node.Red nu ik om de 15 seconden de waardes ophaal bij de omvormer en de kWh meter.

Omdat ik nu de waarden middel in een periode van vijf minuten en dan na die vijf minuten de waardes doorzend aan PVOutput kan nu helemaal overgaan op die gemiddelde waarden. Ik hoef dan niet meer om de originele uitvraag te doen bij de omvormer en dat maakt de Node Red flow een stuk eenvoudige en kan meer dan de helft van de 'nodes' vervallen.

Een ktitiek punt is wanneer de omvormer uitgaat en dat er op een andere routine moet worden overgestapt om alleen de kWh meter uit te lezen. Dit kan juist een voordeel zijn want tussen het apart uitlezen en het middelen zit alleen het verschil dat er geen waarden van de omvormer zijn om te verzenden.
Dit kan alles nog gemakkelijker maken als ik het kan stroomlijnen en dan kunnen zelfs sub-flows vervallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XkIvBG2709hctiLHYjZFm_XzSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9GxHpGIm1V04bwMtxAIXmvc.jpg?f=fotoalbum_large

Vervallen kan: Norm. avg., 3 msg/m, delay 4s, 8899 en 8899, limit 1 msg/6s, norm/avg, TTL, Retry?, Retry, Publish, Night en Good.

Dat is meer dan 80% wat kan vervallen. Ik ga dat niet vandaag doen maar op een andere dag want het beste opschoon slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Interessant, ik gebruik gewoon nog domoticz en stuur via een script van huizebruin.nl de data naar pvoutput. Ik gebruik nu echter lokaal uitgelezen data ipv data uit het sems portal. Hierbij wordt er echter elke 5 minuten gewoon momentane data naar pv output gestuurd. Pvoutput bakt daar zelf gemiddeldes uit die wel heel aardig kloppen. Kort voor middernacht stuurt domoticz echter ook altijd even de dagtotalen van mijn slimme meter en omvormer naar PV output.

Ik ben wel benieuwd naar jouw node red streams en vooral naar het middelen. Wil je na het opschonen s.v.p. de code van de streams delen? Ik vind het werken met node red toch het gemakkelijkst als ik andermans voorbeelden kan gebruiken ter inspiratie. Handleidingen zijn altijd of te abstract of te compleet. Leuk als je iets 100% wilt snappen, maar ik mis altijd de quick&dirty manual voor dummies met simpele voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, elke dag een aantal uren gestoken in het stroomlijnen en dan voor het begin deel een verzend deel zodat straks alles wat er tussen zit er uit kan.

Eerst maar een dag laten draaien met het tussendeel er nog in en afwachten of het zo functioneert als verwacht.

Tot nu toe verzond ik tussen de verschillende flows de data via payloads en dat is omslachtig. Nu gebruik ik de global storage (geheugen) waar de data neer wordt gezet en dan kan iedere andere module er gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo was het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XkIvBG2709hctiLHYjZFm_XzSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9GxHpGIm1V04bwMtxAIXmvc.jpg?f=fotoalbum_large

En nu, na de eerste opruimslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDStsmpSYpd5K8vISMpFWb3COLE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ErlC2oA8Qj04nalH4nuB3Hrn.jpg?f=user_large

Zitten nog twee subflows achter voor het verzenden naar PVOutput en het lezen en aansturen van ventilator via de Fritz!box.

O ja, met nacht bedoel ik wanneer de omvormer gaat slapen wat dus anders is dan na 00 uur. Misschien dat een andere naam duidelijker is want er zou nog een moment moeten zijn dat de meterstanden net voor middernacht verzonden worden.

Update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DN9328HnSLFxd7QbVG6RM7sIWc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RDwU8KxB661wZfAlIONun9zw.jpg?f=user_large

En de volgende iteratie. Naast cosmetische dingen ook de upload om 23:59 erin geplaatst. Nog wat dingen controleren in code dan kan ik het hier plaatsen.

Hier een overzicht van de data die in het geheugen wordt bijgehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lgOgPy_7Yi-JkNMpmotTMOEJS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SafyahOM74JjZDLUOS5lJWgw.jpg?f=fotoalbum_large

Update: veel aangepast en geoptimaliseerd. De code is robuuster gemaakt voor het geval er geen kWh meter aanwezig is de via Modbus kan worden uitgelezen. Dan worden alleen de waarden van de omvormer verzonden.

De credentials voor PVOutput staan nu in het hoofdscherm en niet meer in de sub-flow. Nu heb ik een Fritz!box die ook de ambient temperatuur kan uitlezen en een ventilator aanzetten en natuurlijk weer uit als de temperatuur in de omvormer weer aangenaam is. Dit moet ik nog zo maken dat ook robuust is. Dus niet de flows verkeerde dingen laat doen.

Het opruimen heeft een reductie van 85KB opgeleverd in code en de flows + subflows is nu 35KB.

Het opslaan in het geheugen gebeurt normaal op extern geheugen en dat is niet zo fijn op een RaspberryPI en ik gebruik dan ook add-on/setting voor Node.Red die niet standaard in extern geheugen schrijft maar het in zijn werkgeheugen bijhoudt. Bij een herstart van Node.Red of het systeem dan is data weg. Dit is geen probleem omdat alleen actuele data gebruikt wordt.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 07-08-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wlmpie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:48:

Ik ben wel benieuwd naar jouw node red streams en vooral naar het middelen. Wil je na het opschonen s.v.p. de code van de streams delen? Ik vind het werken met node red toch het gemakkelijkst als ik andermans voorbeelden kan gebruiken ter inspiratie. Handleidingen zijn altijd of te abstract of te compleet. Leuk als je iets 100% wilt snappen, maar ik mis altijd de quick&dirty manual voor dummies met simpele voorbeelden.
Hier wat om te proberen en ik gebruik dit nu om te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DN9328HnSLFxd7QbVG6RM7sIWc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RDwU8KxB661wZfAlIONun9zw.jpg?f=user_large

Nieuwe versie beschikbaar en deze versie is verwijderd.

Update: bij het off-line gaan van de omvormer zou moet de flow overgaan naar alleen de kWh meter bij mij en de if-then was niet goed. Er staat global.get('PValues' != null) en dat moet zijn global.get('PVwatt' != null)

Sniplet van de sub-flow "PVOutput upload", dat is de groene node en klik daar twee keer op en kies edit. Je krijgt dan een tab erbij die je kunt kiezen. De node naam is: "Prepare values"
code:
1
2
// when the inverter is online        
if (global.get('PVwatt') != null) {

Update: De frequentie het uitlezen kan worden aangepast zoals ik al eerder schreef. Ik heb het getest met elke seconde uitlezen ( 300 meetpunten in 5 minuten ) en dat werke prima. Het is dan wel wat druk in het scherm omdat iedere seconde ook de waardes onder de nodes bijgewerkt worden.

Ik zit nu op uitlezen per twee seconden en waarschijnlijk ga ik naar uitlezen per 5 seconden of 10 seconden.

[ Voor 203% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 11-08-2021 15:45 . Reden: Oude versie verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En weer een bijgewerkte versie van NodeRed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV2rSxJz2sBcvcs0uY3DoEloD70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zfN2l2X4LuWJfuSqtcfkZmUd.jpg?f=user_large

De nachtstand is nu geheel automatisch en die start nadat de omvormer off-line gaat. Dat die, off-line is staat nu ook bij de Node zelf. Nu kun je voor de dag een andere uitlees frequentie dan voor de nacht. Voorbeeld, gedurende de dag om de 5 seconden en in de nacht om de 60 seconden.

Update: de nachtstand (omvormer off-line) en nu is de frequentie 1 keer per minuut.
Update 2: ik heb nog een Faraday meter en het is elke keer reken om te controleren of de waarde op de meter overeenkomt met de berekende waarde. Ik had hier een XLS bestand voor gemaakt en deze is nu vervangen door een Node en die toont de berekende meterstand op draaischijf kWhmeter.
Je geeft jouw start meterstand aan en de digitale meter telt daar de totaal verbruikte kW/h bij op en trekt de tototaal exporteerde kW/h eraf en voila, ik heb mijn gecalculeerde meterstand. :)
Update2.5: nu ook nog op een tiende hW/h nauwkeurig.
ps. de code komt bij een volgende update hier.

[ Voor 197% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 15-08-2021 19:13 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste