Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 24-06 20:35
_/-\o_ _/-\o_

Overigens is de GoodWe inverter (via SEMS portal) reeds een python plugin, met https://github.com/janjaapko/domoticz-GoodWeSEMS
als beheerder.

Met de code van @borft en/of @No13 kan deze plugin waarschijnlijk makkelijk worden uitgebreid danwel omgebouwd. ik heb in het domoticz forum over de goodwe sems portal plugin ook een verwijzing naar dit draadje gezet. https://www.domoticz.com/...&t=28983&p=276031#p276031

[Voor 18% gewijzigd door wlmpie op 07-06-2021 20:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 24-06 16:54
wlmpie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:16:
Ik gebruik nu de plugin "GoodWe inverter (via SEMS portal)" in domoticz. Die zou ik graag vervangen door de plugin "GoodWe inverter (local readout via UDP over wifi)" alleen moet iemand die laatste plugin nog schrijven ;-)
Of zou ik dat zelf in elkaar kunnen fabrieken? Wie helpt mij op weg?
nja, met de python lib van mij is het zo simpel als:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
from goodwe import Goodwe,GoodweStatus

ip = your_ip_here
gw = Goodwe(ip=ip)

try:
    data = gw.getData()
except Exception as e:
    print(f"failed: {e}")
    exit(0)

print(data)

je moet dan nog wel wat met de data doen natuurlijk, maar mogelijk dat je dat in de bestaande plugin kunt hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• No13
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:00

No13

/me was here

wlmpie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:31:
[...]
[..]

Met de code van @borft en/of @No13 kan deze plugin waarschijnlijk makkelijk worden uitgebreid danwel omgebouwd. ik heb in het domoticz forum over de goodwe sems portal plugin ook een verwijzing naar dit draadje gezet. https://www.domoticz.com/...&t=28983&p=276031#p276031
Ik ben nu al een paar uur bezig geweest met het ontleden van de Domoticz plugin maar de hele structuur daarvan lijkt te leunen op de API output van de SEMS portal (logisch).

Om daar even een UDP versie van te maken is me nog niet gelukt; hij zou dan nl de bestaande devices als het even kan moeten gaan aanvullen met data via UDP. Ik heb geen idee hoe dit in de huidige code is gedaan. Zaken als een naam en serienummer zijn uit de portal voorhanden maar heb ik nog niet kunnen ontdekken in het UDP protocol. Wel een SSID (en dus deel van het serial).

Mocht iemand hier mee aan de slag willen die wel verstand heeft van domoticz plugins en snapt hoe de huidige plugin in elkaar steekt wil ik best helpen :)
Voor mij is het nu eenvoudiger om domoticz buiten de plugins via de API bij te werken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:55

Q-bone

Dusss...

Zijn er nog meer mensen die last hebben van een disconnect van de wifi, elke keer als de omvormer opstart is de wifi verbinding verbroken, wifi reload al gedaan, wifi reset elke ochtend lost het probleem op.

3600DNS met laatste firmware.

bla?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:06
borft schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:40:
[...]

nja, met de python lib van mij is het zo simpel als:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

ip = your_ip_here
gw = Goodwe(ip=ip)

try:
    data = gw.getData()
except Exception as e:
    exit(0)

print(data)

je moet dan nog wel wat met de data doen natuurlijk, maar mogelijk dat je dat in de bestaande plugin kunt hangen.
nogmaals bedankt voor je script! erg goed begin! _/-\o_

ik heb je scriptje wat aangepast.
Bij status deed je een call naar de functie: class GoodweStatus(Enum):
Dit heb ik aangepast naar een variabele te maken:
code:
1
status = { -1 : 'Offline', 0 : 'Waiting', 1 : 'Online' , 2:'Error', 3:'Checking'}

en deze dan zo uit te lezen:
code:
1
'status': status.get(int(to_16_bit(data[63:65], 0))),

rede is dat er anders in de status het volgende kwam en dat zag er raar uit in de logging:
status: GoodweStatus.NORMAL

Nu krijg ik status: Online of status: Normal, wat je dan ook in vult.

Op een paar plekken round toegevoegd: gw[f'power_dc_1'] = round(gw[f'power_dc_1'],2)
Dit omdat er wel eens lange getallen uit kwamen bijvoorbeeld: 20.330000000000002

Heb verder een MQTT publish scriptje gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
import paho.mqtt.client as mqtt

#### script needs 4 parameters, 
#### MQTT server
#### MQTT port
#### Topic to publish
#### Data to pubish
#### example call function:
####     mqttIp = "IPadressServer"
####     mqttPort = 1883
####     topic = "Sensor/Test/"
####     data_send =  {"text1":1234, "text2": 5678}
####     
####     sendMqttPayload = MQTTSend(mqttIp, mqttPort, topic, data_send)
####     callMqttSend = sendMqttPayload.sendData()

class MQTTSend:

def __init__(self,ip, port, topic, data):
        self.ip = ip
        self.port = port
        self.topic = topic
        self.data = data

def sendData(self):
        client = mqtt.Client()
        try:
            client.connect(self.ip, self.port,60)
        except Exception as e:
            print("could not connect to Mqtt")
            print(e)
        try:
            for key,value in self.data.items():
                if(key is not None and value is not None):
                    parameter = key
                    payload = str(parameter)

client.publish(self.topic+payload, value)
                    print("publisch ok")
        except Exception as e:
            print("could not publisch")
            print(e)

en zo het run script aangepast dat de uitkomst meteen op MQTT gegooid word en uitgebreid naar tweede omvormer, in mijn geval oost / west

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
from mqtt_send import MQTTSend

ip_Oost = "Ip adress omvormer"
ip_West = "Ip adress omvormer"
gw_Oost = Goodwe(ip=ip_Oost)
gw_West = Goodwe(ip=ip_West)

mqttIp = "MQTT Server IP"
mqttPort = 1883

try:
    data_send = gw_Oost.getData()
    topic = "Sensor/PV/Oost/"
    sendMqttPayload = MQTTSend(mqttIp, mqttPort, topic, data_send)
    callMqttSend = sendMqttPayload.sendData()
    #print(data)
except Exception as e:
    exit(0)

#print("#### Data Oost ####")
#for key, value in data_send.items():
#   print(key,":", value)
#   print(key,":", type(value))

#get data from PV West
try:
    data_send = gw_West.getData()
    topic = "Sensor/PV/West/"
    sendMqttPayload = MQTTSend(mqttIp, mqttPort, topic, data_send)
    callMqttSend = sendMqttPayload.sendData()
    #print(data)
except Exception as e:
    exit(0)

resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Sensor
  PV
    Oost
      voltage_dc_1 = 243.2
      current_dc_1 = 0.1
      voltage_ac_1 = 233.4
      current_ac_1 = 0.5
      frequency_ac_1 = 50.02
      power_ac = 85
      status = Online
      temperature = 28.9
      yield_today = 15.2
      yield_total = 3130.8
      working_hours = 5716
      power_dc_1 = 24.32

edit:
enige waar ik nog mee zit en weinig kaas van gegeten heb 8)7
Als bv 1 omvormer niet te bereiken is, dan tel je af van 3 naar 0 en raise je een exeption (raise Exception('Could not get proper data after retrying')) welke volgens mij het script stopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    def getData(self, retries=3):
        while retries > 0:
            retries -= 1
            try:
                return self._getData(self._ip, self._port)
            except Exception as e:
                print(f'Retrying {retries}')
                pass
        raise Exception('Could not get proper data after retrying')

maar stel dat de volgende omvormer wel te bereiken is, hoe kan ik dat afhandelen.
Hij mag daar best stoppen en de error goed afhandelen, maar daarna niet het gehele script stoppen met een error. Of zit ik nu verkeerd te denken?

[Voor 9% gewijzigd door The Fatal op 08-06-2021 21:45]

• borft
The Fatal schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:20:
[...]

edit:
enige waar ik nog mee zit en weinig kaas van gegeten heb 8)7
Als bv 1 omvormer niet te bereiken is, dan tel je af van 3 naar 0 en raise je een exeption (raise Exception('Could not get proper data after retrying')) welke volgens mij het script stopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        while retries > 0:
            retries -= 1
            try:
            except Exception as e:
                pass
        raise Exception('Could not get proper data after retrying')

maar stel dat de volgende omvormer wel te bereiken is, hoe kan ik dat afhandelen.
Hij mag daar best stoppen en de error goed afhandelen, maar daarna niet het gehele script stoppen met een error. Of zit ik nu verkeerd te denken?
Je vangt zelf de exception af, alleen daarna doe je een exit (r21), waardoor het script stopt. Als je de exit weghaalt, loopt het script door. Je moet dan alleen even zorgen dat je het geval van geen data voor die specifieke omvormer ook goed afhandelt.

Afronden heb ik expres niet gedaan, dat leek me mooi iets voor de presentatie logica. In mijn geval gebeurt dat bij het inserten in de database. Als je eerder afrondt, maak je natuurlijk data kwijt.

That said, mooi dat je het aan de praat hebt, ik heb het eigenlijk alleen hier lokaal getest, mooi dat het bij jou ook werkt :)

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:06
opgelost door een waarde 0 te sturen als het na 3 keer ophalen van de data niet gelukt is.
Dan in het run script pas verder gaan met processen van de data als het result voor de omvormer als != 0.
ik hoop dat ik het zo een beetje waterdicht gemaakt heb :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
        while retries > 0:
            retries -= 1
            try:
            except Exception as e:
                if retries == 0:
                    return 0
                pass
        #raise Exception('Could not get proper data after retrying')

• msatter
  • Registratie: maart 2021
  • Niet online
PVOutput is een mooie site en ik begin steeds meer dingen te ontdekken.

De metingen in watt zijn steeds moment opnamen en zo kan een meting eens in de vijf minuten heel hoog of laag zijn terwijl het laatste mooi zonnig was en er net een wolk voor de zon zat op het moment van de meting.

De totaal kW/h telling heeft hier geen last van maar de watt meting wel.

Ik middel nu de watt waarden over een periode van vijf minuten of langer indien nodig. De frequentie is 30 seconden en dat kan een hogere of lagere fequentie zijn zonder er in de code (Node Red) wat te hoeven veranderen.

Ik cheat nog wel als de laatst gemeten waarde hoger is dan het gemiddelde. Zo kan ik nog de piek opbrengst zien. Het is een keuze van mijn kant maar de regel om dit niet te doen is al aanwezig.

Ik heb nu ook een eigen meter in de groepenkast en mijn draaischijf meter uit 1974 is nog steeds accuraat en de afwijking is minder dan een half procent. De vraag is dan aan wiens zijde. ;-)

De metingen lopen nu ook in de nacht door en zo heb ik een totaal plaatje van mijn dagelijkse stroom verbruik/levering.

• borft
The Fatal schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:08:
opgelost door een waarde 0 te sturen als het na 3 keer ophalen van de data niet gelukt is.
Dan in het run script pas verder gaan met processen van de data als het result voor de omvormer als != 0.
ik hoop dat ik het zo een beetje waterdicht gemaakt heb :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
        while retries > 0:
            retries -= 1
            try:
            except Exception as e:
                if retries == 0:
                    return 0
                pass
        #raise Exception('Could not get proper data after retrying')
haha, ik ben blij dat het werkt, maar nu returned de functie dus soms een dictionary en soms een int ;) dit is eigenlijk precies waar de excepties voor zijn. Maar ik raak off-topic. Mooi dat het werkt!

• Ethnocentrix
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:53

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Heeft iemand het lokaal uitlezen ook werkend met een ethernet module in plaats van WiFi?

Er wordt hier over 3 weken een GW5000-D-NS opgehangen met ethernet. Nu zou ik nog kunnen wisselen naar WiFi ;)

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• msatter
  • Niet online
Ethnocentrix schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:40:
Heeft iemand het lokaal uitlezen ook werkend met een ethernet module in plaats van WiFi?

Er wordt hier over 3 weken een GW5000-D-NS opgehangen met ethernet. Nu zou ik nog kunnen wisselen naar WiFi ;)
De ethernet stick is dezelfde stick als de met WiFi. In plaats van de een antenne zit er een ethernet kabel aangesloten op de het board in de stick.

Het is wat je het liefst heb. Als je gemakkelijke een ethernet kabel kunt trekken waar de omvormer, hangt dan heeft een kabel de voorkeur.

In mijn stick heb ik de antenne losgemaakt opdat het WiFi signaal niet ver komt. Liever had ik ethernet gehad en ik kan dat noch altijd doen door een ethernet stick te kopen.

• msatter
  • Niet online
Zo ziet nu mijn 'PV-dashboard' eruit en hier zie je rechts dat waardes gemiddeld worden om zo een betere/mooiere grafiek te krijgen op PVOutput.org. Ook zie je dat ik nu ook in de meterkast de geïmporteerde stroom kan lezen en die gaat dag en nacht naar PVOutput. Ik kan precies zien wanneer de koelkast werkt of ik de magnetron of waterkoker gebruik.

Omdat in het blauwe deel de niet goed het onderscheid kon worden gemaakt of het nu een middeling of een nacht uitlezing was ben ik uitgeweken naar een tweede UDP poort van 9988 in de router weer naar poort 8899 wordt omgezet en weer antwoord op 9988.

De twee triggers in het donkerblauwe deel zijn nu gescheiden en de bovenste doet nu alleen op het opvragen van de waardes uit de omvormer en de tweede zorgt voor de ondersteunende parameters voor het verzenden, temperatuur etc.

Ik zend geen voltage meer naar PVOutput omdat de lijn niet veel toegevoegde waarde heeft en nogal zigzagde wat de grafiek ook minder overzichtelijk maakte.

• Onno !
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13:24
Via welke route kun je een ticket openen om de firmware te laten bijwerken? Ik heb de GW4K-DT, met firmware versie 1.08.08.07 (display op de inverter) en via Solarapp firmware version 808.808.07. En wifi module versie 1.1.1.2.
Zou graag lokaal uitlezen in de toekomst en koppelen met Domoticz en stoppen met data delen met China.

[Voor 5% gewijzigd door Onno ! op 11-06-2021 12:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Pinobigbird
  • Laatst online: 15:08

Pinobigbird

doesn't share food!

@Onno ! Ik heb 808.808.06 op m'n GW5K-DT en het lokaal uitlezen kan gewoon. De voorwaarde "ARM firmware of 13 or higher" die je in dit topic regelmatig tegenkomt is alleen voor sommige modellen van toepassing.
De test is of je met de app SolarGo kan werken. Zo ja, dan zit je goed.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13:24
Thanks! SolarGo werkt bij mij, dus dat zit dan wel goed! Binnenkort dan eens hardware aanschaffen om te gaan spelen (RPi, P1 port splitter, Domoticz installaren etc.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• msatter
  • Niet online
Na nog wat problemen in Node Red te hebben opgelost draait het nu stabiel. Het probleem was dat getallen werden gezien als letterreeksen en dan klopt.

Ik hou nu in PVOutput mijn verbruik 24x7 bij en de opbrengst, zolang de panelen genoeg licht vangen.

De ventilator heeft nog niet hoeven te werken, maar het scheelde niet veel een paar keer. Ik het weer de voltage weer erbij staan maar dan van de panelen.

De wattages zijn nu gemiddelde in een periode van vijf minutenen dan om de 30 seconden. De kW/h meter (import) heeft een lage nauwkeurighrid van 0, 25 kW/h en ik denk eraan om die te vervangen door watt in de tijd te gaan berekenen opdat ik kleinere incrementaties kan gebruiken.

De airco kan nog niet op tegen de zonnepanelen dus eens kijken naar een zwaardere. Ik zit nu ongeveer in februari met de stand op de draaischijfmeter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 24-06 20:35
msatter schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:58:
Na nog wat problemen in Node Red te hebben opgelost draait het nu stabiel. Het probleem was dat getallen werden gezien als letterreeksen en dan klopt.
Wil je de code hier ook plaatsen. Ik ben nu ook aan het experimenteren maar ik pas liever code aan dan dat ik alles zelf moet uitvinden. Ik heb een soort testbasis nu werkend met jouw code en die van @ThinkPad en het lukt ook om waarden naar domoticz te krijgen via mqtt. Alleen pakt hij dan de string values i.p.v. de number values, dus dat wordt nog even pielen om goed te krijgen.

• msatter
  • Niet online
Om ook echte getallen te krijgen gebruik bijvoorbeeld:

code:
1
x = Number(x);

Gebruik je alleende waardes die uit de omvormer komen of gebruik je nog meer bronnen?

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:39

fxs81

Julianadorp

Na diverse tickets heb ik in ieder geval een firmware versie waarmee ik zelf kan gaan loggen. De SolarGo app ziet de omvormer en ik kan dus aan de bak. Wel apart, ik kan de omvormer via het ip adres wat hij heeft (hij laat dit ook zien in de SolarGo app) niet benaderen. Ik kan alleen via de omvormer ssid de omvormer zien in de app. Is dit normaal of zou ik de wifi opnieuw in moeten stellen. Ik heb de omvormer via het guest netwerk aangesloten. Ik krijg geen foutmelding in HA als ik de node red code erin zet maar zie verder ook niets gebeuren. Vannacht op het werk maar even met node red dashboard aan de slag. Eens kijken of ik dan meer zie. Ik zal wel iets niet goed doen, ben nog nieuw in dit soort dingen.

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

Acties:
  • +1Henk 'm!

• msatter
  • Niet online
De AP (access point) kant van de omvormer is niet uitschakelbaar en die zou moeten luisteren op 10.10.100.253.

De STA (station) kant verbind zich met de router. SolarGo doet een broadcast om de omvormer te vinden en ik kan dat dus alleen via de AP.

De hier getoonde software kan zowel via AP en/of via de STA werken zolang je maar het juiste IP adres gebruikt.....van de omvormer en hetzelfde netwerksegment zit. Ik pas zelf routing/NAT toe om vanuit een 192.168.x.x/24 netwerk te communiceren met de omvormer in het 10.10.100.253/24.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:57

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Gewoon een vast IP-adres toewijzen aan de Goodwe vanuit je router, dan is het hele broadcast gebeuren om hem te vinden niet nodig.

Kun je daarna gelijk in je router het internetverkeer voor dat IP-adres van de Goodwe blokkeren zodat hij geen contact meer legt met het Goodwe moederschip (ter voorkoming van bijv. een ongevraagde firmware update waardoor lokaal uitlezen misschien niet meer werkt). In de meeste routers zit wel iets van 'parental controls' waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen (normaal bedoeld voor de tablet van je kids bijv. :+ ).

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2021 08:43]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ThinkPad

ThinkPad

Er bleek een kleine bug in mijn Node-RED code te zitten. De 'etotal' werd door Node-RED ineens als negatief getal uitgespuugd (-32194 ipv 33342). Hierdoor werkte het uploaden naar PVOutput niet meer, die snapte niet wat hij met een negatieve waarde moest doen.

Na even zoeken bleek dat ik de waarde als 'signed integer' uitlas, waar dit unsigned moest zijn. Het aanpassen van readInt16BE naar readUInt16BE bleek de oplossing. Uit voorzorg dit overal in de code maar gedaan, gezien alle waardes vanuit de Goodwe unsigned integers zijn.

Heb de code in m'n oorspronkelijke post bijgewerkt (losse codeblok, niet de hele flow opnieuw geplaatst).

offtopic:
Note to self: een hele reply vanuit SFK in https://hexed.it/ zetten. Cursorpositie van hex naar decimaal is offsetnummer wat we in Node-RED gebruiken. Voorbeeld: 0x00000029 is readUInt16BE(41) voor Vac. Reply opvragen met sfk.exe udpsend 192.168.6.15:8899 -listen 0x7f0375940049d5c2 -pure

[Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2021 14:11]

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:10

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Iemand een idee van het dataverbruik voor monitoring (naar de default portal en/of pvoutput)? Voor een remote locatie wil ik 3x Goodwe 10K monitoring (systeem moet nog geplaatst worden) maar ben een beetje op zoek naar wat voor sim te regelen.

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
Goedendag
Interessante forme post hier. Heb zelf een GW3000-XS versie V1.1.1.2
Ik wil graag de data uitlezen met node-red via wifi.
Als ik de code van @ThinkPad echter importeer gebeurd er helemaal niks.
*knip*
Ik gebruik het ipadres waarmee ik ook de boel kan instellen en dus mijn inverter kan bereiken.
Wat doe ik fout / cq moet ik nog meer doen?

[Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2021 15:39]

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• ThinkPad

ThinkPad

Probeer eerst eens met de 'SolarGo' app of je hem lokaal kan uitlezen. De firmware die je noemt is die van de wifi-module. Dat is wat anders dan de firmware van de omvormer zelf, die kun je via het menu opzoeken.

Ik heb trouwens de foto even weggehaald, hier stonden zowel serienummer als de 'check code' op. Dit is gevoelige informatie, met die combinatie kan iemand de omvormer koppelen aan zijn/haar account en bijv. de productie stopzetten!

• Me Albert
Dank niet aan gedacht. Ik krijg de melding this inverter is not compatible with DolarGo.
Wellicht een domme vraag maar via welk menu. Op Sems portal kan ik niks vinden en in het menu waarvan ik een schermfoto heb meegestuurd kom ik allen V1.1.1.2 tegen.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• ThinkPad

ThinkPad

Dan moet de firmware geupgrade worden, even ticket bij Goodwe openen. De huidige firmware versie kun je zien door op het display van de omvormer te kijken, even keer of 6 op de knop drukken om langs de verschillende waardes te scrollen. Type-/versienummer is op een van de laatste schermpjes te zien.

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2021 20:18]

• fxs81
  • Registratie: november 2016

fxs81

Julianadorp

ThinkPad schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:42:
Gewoon een vast IP-adres toewijzen aan de Goodwe vanuit je router, dan is het hele broadcast gebeuren om hem te vinden niet nodig.

Kun je daarna gelijk in je router het internetverkeer voor dat IP-adres van de Goodwe blokkeren zodat hij geen contact meer legt met het Goodwe moederschip (ter voorkoming van bijv. een ongevraagde firmware update waardoor lokaal uitlezen misschien niet meer werkt). In de meeste routers zit wel iets van 'parental controls' waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen (normaal bedoeld voor de tablet van je kids bijv. :+ ).
De hele week nachtdienst dus ben nu op het werk wat aan het prutsen in HA (lekker rustig vannacht gelukkig) maar ben nogal een noob dus vlot gaat het niet. Ik heb direct na installatie al een vast ip adres aan de omvormer gegeven, kon hem op dat adres ook gewoon bereiken maar sinds de 1e firmware update (en alle daarna) is dat niet meer gelukt. Loopt wel via het guest netwerk maar dat was voorheen geen probleem. Morgen (vanmiddag voor de 9 tot 5 ers ;) ) nog maar eens proberen door het ip adres van het gast netwerk door te lussen naar mijn eigen netwerk in de router. Als dat niet lukt dan stel ik de wifi van de omvormer opnieuw in op mijn eigen netwerk en zal hem daarna meteen blokkeren zodat Goodwe er niet meer bij kan, dat is idd geen probleem in de router (Asus AC-RT68U)

Bij deze trouwens meteen maar alvast een bedankje aan alle tijgers die het lokaal uitlezen mogelijk hebben gemaakt _/-\o_

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Houd er wel rekening mee dat de omvormer uitschakelt zodra het donker is. Tijdens je nachtdienst zul je dus geen communicatie met de omvormer voor elkaar kunnen krijgen :P

Hij zit bij mij ook in een apart netwerk (omdat hij ook eigen netwerk blijft uitzenden en daar het wachtwoord van je wifi zichtbaar blijft :/ ), als je je firewall regels in je router goed hebt staan zou dat moeten kunnen. De omvormer kunnen pingen is een goede eerste diagnose.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• msatter
  • Niet online
Zodra je de omvormer aanmeld bij een router (STA) is het router wachtwoord uit te lezen zolang je ook niet het wachtwoord aan de AP kant van de omvormer aanpast.

Ik ben helemaal overgegaan op het benaderen via de AP en de STA zijde van de omvormer is niet meer actief. Ook heb ik een fysieke aanpassing gemaakt door de antenne in de WiFi stick los te koppelen.

Ik heb daarom een WiFi module vlakbij moeten plaatsen om dan via een netwerkkabel de omvormer te benaderen.

Als de firmware wil laten bijwerken dan heeft de omvormer wel contact nodig met het internet. De WiFi module die ik geplaatst heb is ook een router met een compleet instelbare firewall. Ik dan ook via de AP het Internet vrijgeven.

[Voor 19% gewijzigd door msatter op 25-06-2021 10:48]

• Me Albert
Even op mijn omvormer gekeken. Heeft versie V1.10.10.
Wat is de laatste versie of de eerste versie waarop SolarGo werkt?
Wat is de beste manier om een ticket in te schieten zoals jullie dat noemen. Een belletje naar de Nederlandse vertegenwoordiger?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True