Pana schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:08:
.......
Of toch beter een zaagtafel? Zijn er goede zaagtafels voor beginnende houtbewerkers die geen arm en been kosten?
Ik heb al naar 2de handse materialen gekeken maar zie daar de bomen niet meer door het bos.
Je komt komt hier regelmatig stationaire precisie zaagtafels tegen waar je een moord voor zou doen, maar wel de handicap hebben stationair en loodzwaar te zijn en dus weinig tot amper mobiel.
Voor mij de reden voor een mobieler variant te kiezen die jammer genoeg ook minder precies z'n ding doet.
Toch red ik het op die manier al een jaar of dertig en kan ik de zaagtafel parkeren waar ik hem nodig heb.
Pas als er hier een derde geclimatiseerde (roest!!) oversized garage bijkomt ga ik voor zo'n gelikt massief gietijzeren en stationair exemplaar shoppen.
De perfecte mobiele zaagtafel ben ik nog niet tegengekomen, maar de grote merken hebben allemaal wel zo'n ding in het assortiment zitten, bijv. DeWalt, Bosch, Metabo, Makita, etc. met allemaal hun typische plussen en minnen.
Wat wel verslavend fijn werkt is zoals al eerder genoemd een
invalcirkelzaag met geleiderail.
Festool en Makita hebben bijv. nagenoeg perfecte invalcirkelzagen, de door jou aangehaalde modellen zou ik liever vergeten.
Je kunt er uiteraard prima mee zagen, maar meestal grofstoffelijk en storend weinig flexibel.
Maar hoe handig ook, een invalcirkelzaag kan een zaagtafel nooit 100% vervangen.
Daarnaast kijk ik ook naar een excentrische schuurmachine, slagschroevendraaier, en een combi-kanten/bovenfrees. Iemand daar suggesties voor?
Hoewel ik reeds Metabo accu's heb mag het gerust een ander merk zijn, Metabo is momenteel wat te duur om verder in uit te breiden.
Wil je bedraad of draadloos??
Bosch blauw heeft een uitstekende serie 230V bovenfrezen, Festool is zoals gebruikelijk super maar erg duur.
Metabo is ook meer dan prima en dan heb je nog erg fijne bovenfrezen die redelijk betaalbaar zijn van het merk Triton.
Voor excentrische schuurmachines zou ik in eerste instantie bij Bosch blauw en Metabo shoppen.
Voor 18V accu tools zoals de slagschroevendraaier heb ik mijzelf veroordeeld tot Makita.
De accu's zijn redelijk betaalbaar als je even shopt en het assortiment is enorm.
Let er bij Makita wel op dat je de bouwmarkt accu series niet verwart met de pro lijnen, die accu's zijn onderling jammer genoeg niet uitwisselbaar.
Groot voordeel bij Makita is dat je de 18V accu's kunt combineren in nog krachtiger 36V (2x18V) machines, waarvan intussen een leuke serie is opgetuigd.
Het spaart je in ieder geval de aanschaf van aparte en peperdure 36V accu's.
Nu zullen veel klussers misschien niet snel behoefte hebben aan zulke machines, maar een 36V accu-bladblazer/heggenschaar/kettingzaag is bijvoorbeeld een welkome wannahave en een volwaardige vervanger van de 230V versie.
Echt machines die je liever zonder snoer gebruikt.