Gomez12 schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:25:
[...]
Ach tja, het is simpelweg wachten tot een Tim Kuijk zelf een paar bv's opricht die VPN's verkopen... Of totdat ze simpelweg de logs gaan opvragen bij de VPN-boeren.
VPN is zacht uitgedrukt niet echt de oplossing zeg maar...
[...]
Tja, ignorance is bliss zullen we dan maar zeggen.
Een VPN boer heeft geen enkele wettelijke verplichting om logs bij te houden. Als lekt dat een vpn provider dat toch doet is die economisch van de kaart geveegd. Ga er bij commerciële (niet de gratis) vpn providers die claimen geen logs bij te houden dus maar vanuit dat die er niet zijn.
Bullshit, je kan civiel rechtelijk geen boete opgelegd krijgen. Je kan slechts veroordeeld worden tot het vergoeden van de (bewezen!) schade. Als jij niet de dader bent/voor de rechter niet voldoende aannemelijk gemaakt is dat jij de dader bent, dan heb jij de schade niet veroorzaakt.
Dan kan men natuurlijk nog proberen aan te tonen datje mede verantwoordelijk bent voor de schade omdat je onzorgvuldig of nalatig bent geweest. Het is echter heel gewoon om in Nederland een open WiFi te hebben, de kennis van het beveiligen van een wifi netwerk is ook echt niet iets wat algemeen bekend wordt geacht. De drempel om dat te bewijzen ligt dus hoog, zo mogelijk nog hoger als die voor aantonen dat jij de dader bent.
Een proces hierover met aan beide kanten goede advocaten zou hier duidelijkheid in kunnen verschaffen. Nu is er voorzover ik weet geen uitspraak over in Nederland. Ik zou dit alleen niemand aan willen doen.
Het zou een ander verhaal kunnen zijn als er regels zouden zijn over hoe die logging eruit zou moeten zien, wat die zou moeten bevatten en hoe je aan kan tonen dat het origineel is, alleen die regels zijn er niet.
[...]
Jij bent verantwoordelijk is bij elke provider die ik ken wel gegoten in een wet. Namelijk een contracten wet.
Elke ISP stelt in zijn overeenkomst met jou dat jij daarvoor verantwoordelijk bent.
Dat is een contract tussen jou en de provider en daarin is een autersrechten houder geen partij. Het enige wat deze clausule betekent is dat als jouw provider veroordeelt wordt voor iets wat via jouw verbinding is gebeurt zij de schade contractueel op ouw kunnen verhalen.
Voor een rechtzaak direct met jou heeft deze contractsvoorwaarde nul en generlei waarde.
[...]
Je hebt groot gelijk, op 1 voorwaarde dat je ook alle plichten van het zijn van een ISP op je neemt. En dat gaat wel iets verder als enkel een log bijhouden.
Maar als jij idd alle plichten van een ISP naleeft, dan heb je kans dat je ook alle rechten van een ISP krijgt.
Alleen wat jij zegt is dat jij alle rechten van een ISP krijgt omdat jij simpelweg geen verschil ziet. Zo werkt het niet...
McFadden is de europese zaak over dit onderwerp en dus leidend in de hele EU.
Simpelweg komt het erop neer dat je als aanbieder van open WiFi niet verantwoordelijk bent als jij niet de verbinding innitieert en niet monitort maar slechts een doorgeefluik bent. Wel kan een gedupeerde bij de rechter eisen dat jij maatregelen neemt om misbruik in de toekomst te voorkomen. Waarbij men onder andere accounts noemt. Maak dus een mooie captive portal met gebruiks voorwaarden, waarin je uiteraard avg technisch regelt dat je toestemming hebt de data op te slaan, en vraag de gebruiker om zijn naam en geboorte datum voor je hem toestemming geeft.
Zo doet het open wifi netwerk het op verschillende winkelcentra in Nederland. Dan moet ik mijn naam invullen, akkoord gaan met de voorwaarden en dat ik het naar waarheid heb ingevuld en ik kan het internet op. Ik heet dus bij al die winkelcentra namen als 'Jan Lul' geboren '1-1-1950' en ik kan internetten.
Doe dat van te voren en ipv veroordeeld to een schade vergoeding, zal je hoogstens 'veroordeeld' kunnen worden tot beter beveiligen van je verbinding of blokkeren van een IP adres, zoals bij TPB.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 02-09-2019 17:06
]