De bios ga ik een paar keer per jaar heen ondanks dat het vrij prijzig is, maar ik betaal graag ~16 euro voor een kaartje als de ervaring goed is. Fysieke media heb ik niet, een DVD/BR-speler ook niet.Droefsnoet schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:51:
[...]
Maar wat is een fatsoenlijk digitaal alternatief?
De film komt uit in de bioscoop, maar dat is duur, en er zijn andere mensen en de stoelen zijn stom en je moet verplicht trailers kijken. Dus downloaden maar.
De film wordt uitgebracht op fysieke schijf, maar dat is duur en je moet 30 seconden naar een brein filmpje kijken en er is een menu waar je doorheen moet met irritant muziekje en niet genoeg bonus materiaal en niet in 4k of 8k, dus downloaden maar.
De film wordt aangeboden bij een videoplatform, maar dat is duur en je kan maar 24 uur kijken en heeft geen 7.1 8k surround 3D sound, dus downloaden maar.
De film wordt aangeboden bij een streamingdienst, maar dat duurt te lang, want je wil de film zien terwijl die in de bioscoop is, zonder naar de bioscoop te gaan en die steamingdienst is te duur, want er staat te weinig op of er staat meer op wat je niet kijkt, maar wel voor betaald, dus downloaden maar.
Kortom geen enkel legaal aanbod voldoet aan je eisen. Lekker makkelijk.
Een film die uit is in de bios is vaak niet in fatsoenlijke kwaliteit te downloaden. Het gaat vooral om de periode wanneer de film niet meer in de bios te zien is. Dan kun je kiezen uit fysiek of (in sommige gevallen) een digitaal alternatief. Dat digitale alternatief is vaak voorzien van DRM, is niet zelf te kopiëren op een flashdrive en vaak alleen te kijken op het platform waarop je de film gekocht hebt. Je betaalt dus ergens voor maar zit vervolgens met een berg restricties waardoor je de film niet kunt bekijken zoals je dat zelf graag wilt. De oplossing is dus best simpel: verwijder de restricties en laat de klant zelf kiezen hoe en waar ze de film kijken.
Eer een film op bijvoorbeeld Netflix te zien is duurt inderdaad te lang. Als we even niet kijken naar contracten en exclusiviteit dan is dat vrij eenvoudig op te lossen. Zet je film op Netflix en laat Netflix een extra bedrag vragen om de film eerder te kunnen kijken. Daarna staat ie gewoon in je bibliotheek zoals iedere andere film/serie maar omdat je een paar euro extra hebt betaald kon je hem al kijken in een periode dat hij nog niet regulier via streaming te zien is. Overigens was Pathé volgens mij aan het kijken of ze films al digitaal aan kunnen bieden tijdens de bioscoopperiode.
Bij veel downloaders gaat het niet om het geld maar om het gemak. Bij Netflix een film vroegtijdig unlocken voor 5 euro ofzo is makkelijker dan de film opzoeken op een torrentsite, de juiste versie vinden, downloaden en wachten en vervolgens mogelijk nog subs erbij zoeken mocht je dat nodig vinden. Netflix, Videoland, Amazon Prime en praktisch iedere andere dienst biedt meer gemak dan illegaal downloaden. Dat kun je makkelijk in je voordeel gebruiken, maar dan moeten bepaalde organisaties af van hun (flink) verouderde modellen.