Ik wacht nog evenDaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:55:
Vergeet AFMF niet. Dat is de grootste winst als je een AMD videokaart hebt.
Moet er nog steeds aan wennen dat een videokaart evenveel of meer dan de rest van een systeem kost...

Ik wacht nog evenDaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:55:
Vergeet AFMF niet. Dat is de grootste winst als je een AMD videokaart hebt.
ArcticWolf schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:02:
[...]
Ik wacht nog evenwil graag een 7800XT maar Battlemage komt er ook aan en de 4070 Super is ook een goede... al wil ik graag van Nvidia af.
Moet er nog steeds aan wennen dat een videokaart evenveel of meer dan de rest van een systeem kost...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Battle.net Spud#2543
Ik loop hier in sommige gevallen ook wel eens tegen aan. Meestal was dit nadat Anno een keer niet goed afgesoten was. Sinds die tijd let ik bij het opstarten van Anno er op dat de mods goed geladen worden. Je ziet bij het opstarten eerst een zwart scherm met links onderin in tekst dat de mods geladen worden Als je dat niet ziet bij het opstarten kan je 2 dingen doen. De mod browser openen en weer sluiten of Anno opnieuw starten.Murc1elag0 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:34:
Sinds een jaar weer eens opgepakt. Was verrast over de ingame mod support. Nieuwe map begonnen (met ingame mods) maar dit lijkt niet helemaal lekker te werken bij het laden als ik wil verder spelen. Als ik de game laad, dan worden de mods niet geladen. Dit terwijl in de load/save game log wel staat dat de save game de mods bevat. Als ik ga googlen vind ik alleen maar oudere berichten voor de ingebouwde mod support. Iemand hier toevallig een trucje voor?
Na +- 10x opnieuw de game opstarten en laden, pakt hij wel de save game met mods...
Mods kunnen erg goed je spel instabiel maken of problemen geven met een save game. Zelf heb ik op een gegeven ogenblik maar Anno opnieuw geïnstalleerd.Murc1elag0 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:34:
Sinds een jaar weer eens opgepakt. Was verrast over de ingame mod support. Nieuwe map begonnen (met ingame mods) maar dit lijkt niet helemaal lekker te werken bij het laden als ik wil verder spelen. Als ik de game laad, dan worden de mods niet geladen. Dit terwijl in de load/save game log wel staat dat de save game de mods bevat. Als ik ga googlen vind ik alleen maar oudere berichten voor de ingebouwde mod support. Iemand hier toevallig een trucje voor?
Na +- 10x opnieuw de game opstarten en laden, pakt hij wel de save game met mods...
[ Voor 24% gewijzigd door TuringTest123 op 10-04-2024 21:55 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Deruxian op 26-04-2024 09:35 ]
De DLC moet je kopen via de store waar je de game gekocht hebt. Ubisoft store heeft zelf ook regelmatig korting acties dus die zul je nog even in de gaten moeten houden.Deruxian schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:27:
Tijd terug Anno 1800 met Season 1 gekocht via Ubisoft.
Hij is nu in de sale op Steam. Kan ik seizoen 2 etc kopen via Steam en toevoegen aan Ubisoft store?
En ik ben nu echt voornemens om te beginnen. Gewoon alle DLC aanzetten en de campaign doorlopen? Of beter eerst alleen Vanilla? Lees dat veel DLC pas later geactiveerd wordt en dat je tegen die tijd eea wel onder de knie hebt
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Je kan hoe dan ook geen dlc kopen op Steam zonder de base game te bezitten dus enkel als je die ook koopt op Steam. Daarna maakt het niet meer uit, want ik heb bijvoorbeeld de game met alle dlc gekocht in de Ubi store en daarna de base versie on sale bij Steam en nu heb ik ook alle dlc als ik de Steam versie op start. Als ik nu nieuwe dlc op Steam koop hangt dat ook gewoon aan mijn Ubi account in game.Deruxian schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:27:
Tijd terug Anno 1800 met Season 1 gekocht via Ubisoft.
Hij is nu in de sale op Steam. Kan ik seizoen 2 etc kopen via Steam en toevoegen aan Ubisoft store?
En ik ben nu echt voornemens om te beginnen. Gewoon alle DLC aanzetten en de campaign doorlopen? Of beter eerst alleen Vanilla? Lees dat veel DLC pas later geactiveerd wordt en dat je tegen die tijd eea wel onder de knie hebt
Een 1 ster AI doet dit idd. niet. Vanaf 2 ster en hoger gaan ze gewoon naar de wereld delen en staat je mooi wat te wachten als je veel te laat bent.Beakzz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:07:
[...]
Als nieuwe speler zou ik gewoon spelen met alle dlc aan en dan unlocken in game waar je zin in hebt. Zo lang jij niet naar een nieuw gebied gaat dan zal de AI het ook niet kunnen dus op die manier kan je het zelf bepalen. Dus een beetje opletten welke missie je wel en niet uit voert en wanneer je er klaar voor bent om extra uitdaging te krijgen.
Lol is dat nieuw? Heb aan het begin wel met 2 sterren AI gespeeld en dit nooit gemerkt. Nu is AI alleen maar aanvulling voor mij om te handelen en over te nemen als het uit komt dus 1 star max. Niet de soort uitdaging in Anno die ik zoek zeg maar.happy killer schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:13:
[...]
Een 1 ster AI doet dit idd. niet. Vanaf 2 ster en hoger gaan ze gewoon naar de wereld delen en staat je mooi wat te wachten als je veel te laat bent.
Oké duidelijk!Beakzz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:07:
[...]
Je kan hoe dan ook geen dlc kopen op Steam zonder de base game te bezitten dus enkel als je die ook koopt op Steam. Daarna maakt het niet meer uit, want ik heb bijvoorbeeld de game met alle dlc gekocht in de Ubi store en daarna de base versie on sale bij Steam en nu heb ik ook alle dlc als ik de Steam versie op start. Als ik nu nieuwe dlc op Steam koop hangt dat ook gewoon aan mijn Ubi account in game.
Uiteindelijk ben je met aanbiedingen en de daarbij behorende kortingscode altijd goedkoper uit bij Ubi zelf dus bovenstaande zal ik nooit in de praktijk brengen.
Als nieuwe speler zou ik gewoon spelen met alle dlc aan en dan unlocken in game waar je zin in hebt. Zo lang jij niet naar een nieuw gebied gaat dan zal de AI het ook niet kunnen dus op die manier kan je het zelf bepalen. Dus een beetje opletten welke missie je wel en niet uit voert en wanneer je er klaar voor bent om extra uitdaging te krijgen.
Hugo is een van de tegenspelers die je kunt kiezen. En die triggert zo weer z'n eigen dingen.Deruxian schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:13:
[...]
Oké duidelijk!
Hoe zit het met die Anarchist, dr. Hugo Mercier? Die hoef ik toch niet apart te activeren maar kom ik altijd wel tegen? Krijg wel een melding als ik de game opstart. Maar dan krijg ik een soort van “route” hoe ik hem kan vinden? Maar weer uitvinden lukt dan weer niet. Overige DLC kan ik wel aan/uit zetten
Ik vind 'm de moeite waard, omdat je vrij compact veel faciliteiten voor je eiland kan bouwen (denk vooral aan extra aanlegpieren en opslag).En is Docklands aan te raden? Schijnt toch best een overhaul te zijn?
Discussietopic aangemaakt: [PC] Anno 117: Pax Romanatszcheetah schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:48:
Net is bij Ubisoft Forward de volgende iteratie van Anno aangekondigd: Anno 117 Pax Romana
https://youtu.be/tJNzvo3UJb8
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Je kan categorieën aanmaken. De drie basiscategorieën die ik altijd heb zijn: (1) new world only, (2) old world only en (3) new-old world. De lijst kan je natuurlijk verder uitbreiden voor routes die met Enbesa of The Arctic hebben te maken.samlans schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:41:
heeft iemand tips om niet het overzicht kwijt te raken met alle trade routes.
Met alle contineten raak ik zoms compleet het overzicht met trade routes opzetten omdat het er aardig wat zijn
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Je routes in groepen/categorieën plaatsen, routes zoveel mogelijk 1 grondstof te laten doen, routes zoveel mogelijk maar tussen 2 eilanden te laten gaan. En wat ik soms deed was mijn eilanden elk een nummer geven naast de naam. Dus 1. Rotterdam, 2. Amsterdam, etc.. 1 was mijn hoofdeiland, 2 mijn productie-eiland en de overige support aan 1 of 2. De route gaf ik dan vaak de naam 1 > 2 coal, de naam die het spel zelf bedacht vond ik ronduit niet duidelijk.samlans schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:41:
Met alle contineten raak ik zoms compleet het overzicht met trade routes opzetten omdat het er aardig wat zijn
Misschien ga ik dit proberen, had er niet aan gedacht om een cijfer bij de naam te zetten van een eilandPB-powell schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:06:
[...]
Je routes in groepen/categorieën plaatsen, routes zoveel mogelijk 1 grondstof te laten doen, routes zoveel mogelijk maar tussen 2 eilanden te laten gaan. En wat ik soms deed was mijn eilanden elk een nummer geven naast de naam. Dus 1. Rotterdam, 2. Amsterdam, etc.. 1 was mijn hoofdeiland, 2 mijn productie-eiland en de overige support aan 1 of 2. De route gaf ik dan vaak de naam 1 > 2 coal, de naam die het spel zelf bedacht vond ik ronduit niet duidelijk.
@samlansNathilion schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:40:
Ik zelf gebruik altijd de volgende categorieën en de volgende afkortingen:
New World (NW), Old World (OW), Cape Trelawny (CT), Arctic (AR), Enbesa (EN).
Daar maak ik dan de volgende combinaties van:
NW (alleen routes in NW voor interne uitwisseling goederen)
NW mail (interne routes voor mail)
NW oil (interne routes voor olie)
NW > OW (transport tussen werelddelen)
NW > AR
NW > EN
NW > CT
En dat herhaald voor elk werelddeel.
Voor interne distributie van goederen (bijv. werkkleren) werk ik altijd met noord/zuid/oost/west cirkels. Een vrachtschip doet dan meerdere eilanden aan en dumpt dan een deel van zijn lading op elk eiland. Een clipper kan bijvoorbeeld de kleding in sloten 1 en 2 op eiland A dumpen. Dan sloten 2 en 3 op eiland B, sloten 3 en 4 op eiland C en sloten 4 en 1 op eiland D.
De naam van de route is dan bijvoorbeeld: Work Clothes East.
Waarom niet alle vier de sloten op eiland A, en dan alle vier op B, C, D? Omdat je dan het risico loopt dat er niks meer over is voor het laatste eiland. Dan krijg je al heel snel dat je bevolking wegloopt en de productie van dat eiland instort. Door op deze manier elke keer de helft van je cargo aan te bieden blijft elk eiland voorzien van een minimum niveau aan kleding waardoor de boel niet al te veel in de soep loopt.
Verder heb ik drie soorten eilanden: grondstoffen, industrie en inwoners/distributie.
Grondstofeilanden hebben net genoeg farmers + workers voor landbouw + mijnen met het meest minimale aan olie en elektriciteit (veelal van items voor de mijnen).
Industrie-eilanden zijn eilanden met zwaar geoptimaliseerde fabrieken met elektriciteitscentrales.
Inwonerseilanden zijn de grote steden die vooral engineers/investors bevatten en verdeeld worden via worker piers.
Deze laatste categorie eilanden zijn ook de distributiehubs voor eindfabricaten. Alle schepen komen daar hun goederen halen om te distribueren naar de andere twee typen eilanden. Docklands zijn kritisch hier om genoeg storage te verkrijgen. Een volledige Docklands biedt 3000 storage aan plus genoeg piers om alle schepen af te handelen.
Grondstoffen en half-fabricaten gaan wel direct naar de industrie-eilanden. De overhead is anders te groot als dit ook nog eens via de distributiehub gaat. Daarnaast kom je dan ook nog eens een paar duizend storage te kort om te bufferen als je richting de miljoen inwoners gaat.
Belangrijk hierbij blijft dat goed de bovenstaande categorieën toepast. Doe je dit, dan kun je makkelijk honderden schepen beheren.
Ik gebruik cijfers voor de werelden. 1 oude wereld, 2 nieuwe wereld enz. Die komen ook overeen met je numpad.samlans schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:41:
Afgelopen dagen weer eens begonnen. Laatste keer dat ik anno 1800 heb gespeeld is al wat jaartjes geleden, zeg maar wanneer het spel uitkwam.tszcheetah schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:54:
Vanaf 18 Juni zit de console editie van Anno 1800 in PlayStation Plus Extra en Premium. Ik vermoed zonder DLC, maar dat staat er niet duidelijk bij.
Als dit onder de Ubisoft+ Classics valt ga ik ervan uit dat 'ie ook niet zomaar weer uit de catalogus verdwijnt.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Klinkt bekendthijsco19 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:14:
[...]
Blijft ook wel bijzonder dat je een half uurtje kan spelen en er ineens 3 uur voorbij zijn..
[ Voor 51% gewijzigd door Rens1967 op 24-06-2024 10:54 ]
In het begin was er toch ook geen makkelijke manier om de productie in tmde gaten te houden? Het overzicht die er nu is is later er een keer bijgekomen.Rens1967 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:50:
De afgelopen jaren heb ik Anno 1800 gespeeld alsof het nog Anno 1602 was. Pas de laatste paar weken (nadat ik een video over Anno 117 zag, en hierdoor op een kanaal van een YouTuber terecht kwam die dat allemaal uitlegde) heb ik me in al die productieoverzichten verdiept. Is toch wel handig
Gisteren +6 uur bezig geweest een savegame van eerder dit jaar te stroomlijnen, omdat ik vorige week steeds diep in het rood zakte.
Het is een wereld waar ik al veel tijd in heb gestoken, dus om nu zomaar een nieuwe te beginnen is ook weer zoiets.
[...]
Klinkt bekend
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Mijn eerste Anno was 1602 (1998 alweerthijsco19 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:02:
[...]
In het begin was er toch ook geen makkelijke manier om de productie in tmde gaten te houden? Het overzicht die er nu is is later er een keer bijgekomen.
Ik weet nog wel dat je goed op moest letten of het allemaal wel efficiënt liep en je niet te weinig van iets maakte.
@ArcticWolf Oeh, Anno 1404, helemaal vergeten. Mijn eerste kennismaking met de Anno reeks. Geweldig spel. Ook echt veel uurtjes in gestoken.
Kan nu echt niet wachten op die nieuwe 117...
Laatste keer dat ik die heb gebruikt (3+ maanden plus terug) werkte die gewoon. Misschien het spel een keer opnieuw opstarten na installatie van de mods? En dan een nieuwe map starten, want ze kunnen niet in een bestaand spel worden ingeladen.dr86 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:56:
Van de week ook weer begonnen aan een nieuwe game met wat mods.
Ik zie alleen nergens rivier slots die ik kan gebruiken terwijl ik de mod wel aan heb staan.
Meer die dit probleem hebben, of moet je hier een specifieke map voor hebben?
Ja daarom vond ik het ook vreemd, want heb een nieuwe game gestart en heb de riverslot gebouwen wel gewoon, maar kan ze dus nergens plaatsen op mijn rivieren.PB-powell schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:52:
[...]
Laatste keer dat ik die heb gebruikt (3+ maanden plus terug) werkte die gewoon. Misschien het spel een keer opnieuw opstarten na installatie van de mods? En dan een nieuwe map starten, want ze kunnen niet in een bestaand spel worden ingeladen.
Verder moet de mod 'gewoon' river slots genereren in rivieren.
Vreemd, ik kan helaas nu niet voor je kijken of het bij mij wel werkt.dr86 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:15:
[...]
Ja daarom vond ik het ook vreemd, want heb een nieuwe game gestart en heb de riverslot gebouwen wel gewoon, maar kan ze dus nergens plaatsen op mijn rivieren.
Kijk even of je vsync aan hebt staan in de instellingen van Anno. Als je trouwens een monitor hebt met 60hz max, dan is 60 fps prima.ArcticWolf schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:21:
Afgelopen maand m'n systeem een RX 7800XT 16GB upgrade gegeven komende vanaf een MSI GTX1080 8GB.
Ik speelde al op 1440p (high/very high DX12) en in combinatie met m'n 5800X3D zat ik al tussen de 30 en 40fps met de GTX, nu zit ik op 60fps gemiddeld (lijkt gecapped?)
Stomme is dat ik destijds (2017) een 2TB HDD heb gekocht die ik gebruik voor m'n games... die is nu de bottleneck geworden bij Anno 1800
Ja thx, kwam er laatst idd achter dat ik een 60hz monitor heb, want meerdere games bleven op 60fps hangenCarJunkyXL schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:55:
[...]
Kijk even of je vsync aan hebt staan in de instellingen van Anno. Als je trouwens een monitor hebt met 60hz max, dan is 60 fps prima.
Scheelt weer in je energieverbruik en warmte.
Ik heb al geprobeerd om er direct scholars naast te zetten, met en zonder straat ertussen. Extra scholars erbij gebouwd. Verschillende keren Department Store geplaatst. Stroom is er, alles staat in verbinding.Nathilion schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:25:
Vreemd, nooit problemen mee gehad. Wellicht even wat andere condities checken? Is er een verbindingsweg tussen de winkel, de huizen en de haven? Is er stroom?
Je zou ook tijdelijk een paar huizen direct naast een winkel kunnen zetten om zo er zeker van te zijn dat je in de invloedssfeer zit.
Op de wiki staat een alternatieve unlock-conditie:Sacul schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:01:
[...]
Ik heb al geprobeerd om er direct scholars naast te zetten, met en zonder straat ertussen. Extra scholars erbij gebouwd. Verschillende keren Department Store geplaatst. Stroom is er, alles staat in verbinding.
Ik weet niet of er nog andere condities nodig zijn zoals aantal scholars ofzo? Dat kan ik in ieder geval niet vinden. Er staat alleen plaats een Department Store naast scholars...
Klinkt als een quest die je moet voltooien, maar ik weet niet of ik ooit zo ver ben gekomen.Once you've provided your citizens with toasters and accepted the hunt for new patents from Donald, you should attempt to fulfill his demands.
[ Voor 32% gewijzigd door Nathilion op 16-12-2024 15:48 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 09-02-2025 22:14 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Mwa als ze nu al met de betas gaan testen zou het mij niets verbazen dat we voor de feestdagen een release kunnen krijgenJumpman schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:12:
Naar aanleiding van de berichten over 117 Pax Romana, Anno 1800 (met alle DLC) gekocht voor de PC. Ooit al eens begonnen met de basis game. De laatste update is van 5 december 2024 en er komen geen DLC updates meer. Ik verwacht dat we nog wel een jaar mogen wachten op 117 Pax Romana, dus hier weer aan begonnen.
Ik speel het nu op mijn laptop AMD Ryzen 7840HS met een RTX 4070 Mobile, tot nog toe gaat het goed met zoals het standaard ingesteld stond: 2560 x 1600 pixels met alles op "High".
Zou mooi zijn! Nog steeds bijna een jaar verder, dus mij nog maar even in Anno 1800 verdiepen. Voor de Beta heb ik mij ook aangemeld.dr86 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:48:
[...]
Mwa als ze nu al met de betas gaan testen zou het mij niets verbazen dat we voor de feestdagen een release kunnen krijgen
Moet ook zeggen dat ik anno 1800 met alle season packs ook wel te uitgebreid vind om het leuk te houden. Je wilt alle packs uitproberen, maar op een gegeven moment ben je alleen maar aan het managen om alles onder controle te houden.ArcticWolf schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:05:
Ben geen die-hard gamer maar heb wel alle season packs, dus heb over de maanden heen, steeds meer packs geactiveerd als ik een nieuw spel begon.
Laatst een nieuwe game begonnen met ALLES aan... oof, dat was toch een stap te veel geloof ik. Heb de economy in de verschillende werelden wel redelijk stabiel, maak winst en heb wel een idee wat ik overal moet doen om verder te komen maar vind het toch wel heftig om zoveel werelden te managen.
Soms denk ik, ik ben toch niet zo'n noob die dit niet voor elkaar krijgtmaar goed, heb ook niet het beste concentratie vermogen
Ja dat dus, terwijl als je minder hoeft te managen kun je er nog een beetje leuk over na denken. Maar dacht dat het wel leuk was om een keer alle packs aan te zetten (Crown Falls nog nooit gedaan bv), maar met de Sunken Treasure, Arctic en Enbasa wordt het allemaal wel erg veel.dr86 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:14:
[...]
Moet ook zeggen dat ik anno 1800 met alle season packs ook wel te uitgebreid vind om het leuk te houden. Je wilt alle packs uitproberen, maar op een gegeven moment ben je alleen maar aan het managen om alles onder controle te houden.
Dat is bij mij een van de redenen dat ik vaak bij de engineers al afhaak en weer een nieuwe map van voor af aan begin
Battle.net Spud#2543
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Toevallig na 6 maanden weer eens opgestart. Artisans beginnen pas echt geld te maken als je ze rum geeftQuad schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:20:
Anno 1800 vorige week uit de Steam 'budgetbak' voor 6 euro geplukt. Met alle DLC was het anders 60 euro nog, dus die laten liggen.
Stomme fout natuurlijk, ik ben al dik 10 uur in de game wat direct verslavend is. M'n laatste Anno was 1602, maar het gevoel is direct terug.
Het is wel een lastig spel voor iemand die 15 jaar geleden voor het laatst een RTS game gespeeld heeft. Gelukkig is er veel uitleg te vinden over ideale bouw en start van je eilanden.
Ik ben nu in het gedeelte beland waarbij de artisan aanwezig is. Ik vind het wel lastig om geld te maken, na 10 uur heb ik nog altijd zo'n 50k aan cash en vliegt m'n balans net op en onder de 0. Ik ben dus nog niet achter wat in het begin de snelle stabiele manier is om veel inkomen te genereren.
Zeep verkopen aan de gevangenis en in het begin staal inkopen en niet zelf produceren.Quad schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:20:
Anno 1800 vorige week uit de Steam 'budgetbak' voor 6 euro geplukt. Met alle DLC was het anders 60 euro nog, dus die laten liggen.
Stomme fout natuurlijk, ik ben al dik 10 uur in de game wat direct verslavend is. M'n laatste Anno was 1602, maar het gevoel is direct terug.
Het is wel een lastig spel voor iemand die 15 jaar geleden voor het laatst een RTS game gespeeld heeft. Gelukkig is er veel uitleg te vinden over ideale bouw en start van je eilanden.
Ik ben nu in het gedeelte beland waarbij de artisan aanwezig is. Ik vind het wel lastig om geld te maken, na 10 uur heb ik nog altijd zo'n 50k aan cash en vliegt m'n balans net op en onder de 0. Ik ben dus nog niet achter wat in het begin de snelle stabiele manier is om veel inkomen te genereren.
⏩ PVOutput☀️
Topper! Goed dat je het vermeldt. Had hem op de wishlist staan maar steam sindsdien niet geopend. Nu ook voor 6 eurootjes gepakt.Quad schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:20:
⏩ PVOutput☀️
Zeker als je straks elektra hebt en silos kun je toch wel 100 a 150t zeep per schip vervoeren naar de gevangenis... tikt goed aanQuad schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:29:
Zeep aan de gevangenis verkopen klinkt wel als een flauw ingebouwde grap. Ik zal daar eens naar kijken.
New World ben ik denk ik nog lang niet. Ik heb nu zo dat het hoofdeiland de basisbehoeften produceert en vandaar charter ik ook naar de overige eilanden. Kost wel geld, maar dat is goedkoper dan inkopen.
⏩ PVOutput☀️
[ Voor 22% gewijzigd door Nathilion op 06-03-2025 22:37 ]
⏩ PVOutput☀️
Ben een halfjaar geleden ook als complete noob begonnen. Eerste ervaring met het spel.Quad schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:47:
Bedankt voor de tips in elk geval. Zeepproductie opvoeren it is.
Kijk eens op youtube wat de DLC's inhouden:Dracula schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:57:
Gezien Anno 1800 nog tot de 13de in de aanbieding is bij Steam welke DLC's raden jullie aan om te koppen naast het basis spel zonder dat het meteen chaos wordt voor een newbie van Anno 1800 (wel eerdere versies gespeeld in een grijs verleden)
[ Voor 23% gewijzigd door Quad op 11-03-2025 16:59 ]
⏩ PVOutput☀️
⏩ PVOutput☀️
De enige echte must have is imo bright harvest. Daar kun je al snel niet echt zonder.Dracula schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:20:
Ik was nogal “overweldigd” door de hoeveelheid dlc’s maar ik ga er maar even een studie van maken dan.
Thanks all.
Heb de gold edition gekocht dus kan er even tegen aan.Arvado schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:45:
[...]
De enige echte must have is imo bright harvest. Daar kun je al snel niet echt zonder.
CT is degene die je moet hebben als je een grote stad wilt bouwen maar is wel wat overrated.
Ik zou gewoon starten met de base game en bright harvest. Daar kun je echt wel een tijd mee vooruit.
Bright Harvest, Docklands en Land of Lions kun je in principe altijd wel aanzetten (die 1e is wel een must eigenlijk).Dracula schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:49:
[...]
Heb de gold edition gekocht dus kan er even tegen aan.
Het valt wel mee als je de structuur een beetje kent:Chelseamarre123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:47:
Hmm lees je hier plots over aanbiedingen met alle DLC.
Dacht ga toch maar even mijn steam opendoen. Zie ik dat er +35 DLC items zijn + nog apart(?) season packs te kopen zijn. Ik zie ook door de bomen het bos niet meer, zoveel extra (onnodige?) content.
Morgen me er maar eens in verdiepen om te zien of ik iets kan kopen en misschien eens een nieuwe save beginnen.
⏩ PVOutput☀️
Hacienda idd en dan kun je de Hacienda Fertiliser Works bouwen rondom Cattle Farm/Alpaca farm, dan gaan ze Dung omzetten in Fertiliser.Quad schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:07:
Mooie toevoeging! Bevestigt wel dat het aanvullend kopen van Gold wel een goede keuze is. Ik heb voor mijn campaign enkele DLC geactiveerd om te zien wat het doet.
Silo's snap ik nog niet helemaal, ik heb dan fertilizer nodig, wat dan weer door Hiecinta wordt gemaakt? Ik zie wel hoe dat loopt. Is mijn eerste campagne versie en dan zien we hoe dat verder gaat.
Misschien dat ik een nieuwe campaign start en dat na wat basis opzet een basissavegame van maak zodat ik daarvan kan starten ipv telkens opnieuw te moeten beginnen.
Ik loop inmiddels in mijn spel al mijlenver achter op 4 tegenstanders, waarbij hun allang stoomboten hebben, ben ik net begonnen met een elektriciteitscentrale. Achja, ik ben nog vers met 25 uur.![]()
Ik weet niet hoe je wil spelen, maar wil je rustig spelen met tegenstanders dan zou ik easy tegenstanders pakken. Op hoger niveau gaan ze inderdaad rete snel en vallen ze je op gegeven moment ook aan als ze kwaad bloed hebben.Quad schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:07:
Mooie toevoeging! Bevestigt wel dat het aanvullend kopen van Gold wel een goede keuze is. Ik heb voor mijn campaign enkele DLC geactiveerd om te zien wat het doet.
Silo's snap ik nog niet helemaal, ik heb dan fertilizer nodig, wat dan weer door Hiecinta wordt gemaakt? Ik zie wel hoe dat loopt. Is mijn eerste campagne versie en dan zien we hoe dat verder gaat.
Misschien dat ik een nieuwe campaign start en dat na wat basis opzet een basissavegame van maak zodat ik daarvan kan starten ipv telkens opnieuw te moeten beginnen.
Ik loop inmiddels in mijn spel al mijlenver achter op 4 tegenstanders, waarbij hun allang stoomboten hebben, ben ik net begonnen met een elektriciteitscentrale. Achja, ik ben nog vers met 25 uur.![]()
[ Voor 9% gewijzigd door mike0001 op 12-03-2025 10:29 ]
Thanks for correcting me.Nathilion schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:12:
@mike0001 Er is een uitzondering op de regel dat 1* AI pas naar een ander gebied gaat als jij gaat. Die uitzondering is Cape Trelawney. Daar mogen ze naar toe gaan zonder jou. Ze mogen echter niet het hoofdeiland bezetten. Ze mogen het later wel van je wegkapen via shares/oorlog!
In deze post had ik de regels eens een keer opgesomd.
Daarom is het ook leuker/uitdagender als je een beetje meer in het spel zit om de 2 en later 3 sterren toe te voegen bij een nieuwe game💪🏻mike0001 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:15:
[...]
Ik heb ook nog nooit gehad dat een 1 ster mij aanviel of shares heeft gekocht
Ieder zijn ding natuurlijk. Ik vind het vooral leuk om eerst de onderliggende partij te zijn en een beetje bij hun moet slijmen om te overleven (veel opdrachten uitvoeren en omkopen) en dan end-game zo veel te hebben opgebouwd om genoeg battleships (ik speel nog zonder airships) en afweer te hebben dat ik die 3 sterren kan aanvallen en eilanden kan overnemen, maar daar zit uren/dagen/weken werk in...@TheAirwaver Ik wil eigenlijk alleen maar lekker bouwen en irriteer me er aan als de AI eilanden bezet die ik wil hebben (allemaal 😈). Ze maken de wereld wel veel levendiger. Eigenlijk zouden ze van mij een eigen stukje kaart moeten krijgen waar ik niet bij kan. Haha. Maar ik speel eigenlijk vooral lekker in mijn eentje.
Wat dat betreft waren de random events van Anno 2205 best wel leuk. Die maakten de wereld ook een stuk levendiger ook al speel je daar ook niet tegen andere AI.
Ik haal al genoeg uitdaging uit het goed in orde krijgen van mijn economie haha. Als ze me aan gaan vallen levert dat alleen maar frustratie als mijn supply dan verziekt wordt.TheAirwaver schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:20:
[...]
Daarom is het ook leuker/uitdagender als je een beetje meer in het spel zit om de 2 en later 3 sterren toe te voegen bij een nieuwe game💪🏻
Daar heb je witte vlaggen voor die je in je transportschepen kan plaatsen. Dan vaar je onder neutrale vlag en worden je schepen met rust gelaten/niet aangevallen. Verder gewoon met oorlogsschepen patrouilles uitzetten op vaarwegen waar je vaak komt zodat ze je ook daar niet kunnen lastig vallen en op elk eiland een aantal afweer neerzetten verstevigd met een repaircrane en in Harbour master office vol met oa Megaphone epic/legendary, repaircrane epic/legendary en dockyard crate epic/legendary dan komt je niet/nauwelijks in gevaar😉mike0001 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:09:
[...]
Als ze me aan gaan vallen levert dat alleen maar frustratie als mijn supply dan verziekt wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door TheAirwaver op 13-03-2025 11:20 ]
Quad schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:09:
@Jumpman Ik snap wel wat je bedoeld, een kwartiertje Anno is geen optie, je bent ook zo een uur of langer verder.
[ Voor 14% gewijzigd door Quad op 28-03-2025 08:52 ]
⏩ PVOutput☀️
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq