lord_fh schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:26:
Ik had Anno 1800 een maandje geleden ofzo in de aanbieding van de PS store gekocht. Gisteren even voor gaan zitten maar het overweldigd een beetje. ik ben express met de campaign begonnen om het door te krijgen (anno 1600 ooit gespeeld geloofk maar dat is allaaaaang geleden)
ik heb echt het idee dat ik van het een naar het ander aan het vliegen ben en dan krijg je weer een melding van dit en dan wil die dat je zeilen levert en dan mist er daar wat en dan moet je daar hout kappen. Mijn dorp is een chaos omdat ik alles snel moet uitbreiden naar mijn idee, en het een zooitje word met wat waar staat...
Het kan de leeftijd zijn (halverwege de 30

) maar ik heb het idee dat ik volledig wordt geleefd in het spel op deze manier haha.
Enige tips om meer in een soort relaxte flow te komen ? of is het doorbijten zodat ik alles meer door krijg en daardoor automatisch relaxter ga spelen ?
Belangrijkste tip: laat je niet opnaaien
Je kunt het ook heel rustig aan doen, je hoeft niet per se op alle meldingen direct te reageren, doe het stapje voor stapje. Als je een opdracht/quest krijgt van een NPC dan kun je die quest ook afwijzen, ze doen wel een beetje beledigd maar verder heb je daar geen nadeel van. Alleen krijg je dan dus ook niet de beloning voor die quest.
Bedenk welke stap je wil/ moet zetten. Naarmate je meer inwoners krijgt, zullen ze meer dingen van je willen. Eerst zijn ze tevreden met alleen vis, maar al snel willen ze ook schnapps, en kleding, en een kroeg, en als je dan gaat upgraden omdat je al hun wensen hebt vervuld dan willen je nieuwe inwoners ook brood, en bier, en zeep, en worst, en een kerk, en een school...
Doe het stapje voor stapje. Willen ze brood? Ok, richt je dan op het opzetten van een productielijn voor brood. Komt er iemand tussendoor zeuren dat ie zeilen wil, of dat je zijn bootje moet begeleiden ofzo? Negeren. Jij bent bezig met brood, en die ander moet het maar even zelf uitzoeken.
Zet een doel (brood), en ga aan het werk om dat doel te bereiken. Laat je niet afleiden door andere dingen. Maar... om brood te kunnen maken heb je ook bakstenen nodig. Dus je eerste doel wordt dan de productielijn voor bakstenen opzetten. En als dat loopt dan kun je die bakstenen gebruiken om je productielijn voor brood op te zetten.
Eigenlijk is dat het. Focus op een klein doel, schrijf het ook gewoon op, vandaag ga ik brood regelen voor mijn inwoners. Oh ja, dan heb ik dus eerst bakstenen nodig. Twee kleine doelen voor vandaag. En als die geregeld zijn pak je een volgend klein doel (bier, worst, of misschien wil je wel een quest doen om de beloning daarvoor te krijgen).