Chelseamarre123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:47:
Hmm lees je hier plots over aanbiedingen met alle DLC.
Dacht ga toch maar even mijn steam opendoen. Zie ik dat er +35 DLC items zijn + nog apart(?) season packs te kopen zijn. Ik zie ook door de bomen het bos niet meer, zoveel extra (onnodige?) content.
Morgen me er maar eens in verdiepen om te zien of ik iets kan kopen en misschien eens een nieuwe save beginnen.
Het valt wel mee als je de structuur een beetje kent:
- Season 1 bevat drie DLCs: Sunken Treasures, Botanica, en The Passage.
- Season 2 bevat drie DLCs: Seat of Power, Bright Harvest, en Land of Lions.
- Season 3 bevat drie DLCs: Docklands, Tourist Season, en The High Life.
- Season 4 bevat drie DLCs: Seeds of Change, Empire of the Skies, en New World Rising
Overzicht van alle inhoud van elke DLC apart, ik zet er tussen haakjes in * mijn persoonlijke score bij:
Season 1:
- Sunken Treasures: Nieuwe sessie zoals the old world, namelijk Cape Trelawney met zijn giga Crown Falls. Zitten ook nieuwe, grote schepen in volgens mij. Als je grote steden wilt bouwen, zonder ruimte gebrek, heerlijke toevoeging. (***)
- Botanica: Nieuw type tentoonstelling op basis van planten. Veel valt daar niet over te vertellen (*)
- The Passage: Nieuwe sessie, the arctic. Leuk en uitdagend, voegde ook de eerste airships toe (en arctic gas wat wel gemakkelijk is in grote steden voor stroom) (***)
Season 2:
- Seat of Power: Toevoeging van paleizen met bonussen. Leuk, niet mega gameplay changing (**)
- Bright Harvest: Alles om landbouw te boosten. Must have (****)
- Land of Lions: Nieuwe sessie, Enbesa. Leuke sessie, maar eenmaal je er klaar bent kom je er nooit meer. Aan de andere kant voegt die ook the research institute toe, wat je toe laat items te onderzoeken wat zeker endgame een mega tijdsbesparing is. (***)
Season 3:
- Docklands: Uw haven gigantisch uitbreiden, je kan ook traden voor bv. graan. Sommige vinden het een beetje cheaten omdat de complexiteit van veel grondstoffen verzamelen eruit gaat. Ik vond het een opluchting om geen 80 schepen aan coal te moeten dumpen op mijn productie eiland. (**)
- Tourist Season: Nieuwe bevolkingslaag in the old world, zitten een aantal leuke supply chains in. (**)
- The High life: Nieuw type van gebouwen: wolkenkrabbers. Leuk gebouwd, opnieuw leuke en complexere supply chains. Eerder leuk om de end game echt uit te breiden. (**)
Season 4:
- Seeds of Change: Uitbreiding op the New World wat toelaat te produceren op kleinere oppervlaktes. Zit ook een nieuw gebouw in "the Hacienda". Heeft iets andere needs dan een standaard huis, maar huist dan weer meer mensen. Geeft een leuke toevoeging aan the New World (**)
- Empire of the Skies: Zoals de naam al doet vermoeden: luchtvaart! Nieuwe schepen, maar ook mail (iets wat ik tot vandaag nog altijd niet 100% werkende krijg). Vooral voor de schepen de moeite (**).
- New World Rising: hetgene waar iedereen op wachte in the new world: een groot eiland zoals crown falls. Voor de rest ook nog een nieuwe bevolkingslaag en een aantal leuke zaken zoals een stadion om influence te genereren (ja, echt). Was wel een goede om de season passes mee af te sluiten. (***)
Dus je kan de season pass kopen, of één of meerdere delen van een season pass. Daarom dat die der dus ook in stukje op staan.
Alles wat niet in bovenstaand lijstje staat is extra DLC en zijn vooral cosmetica (boompje, verlichtingspaaltje, ...) . Leuk voor als je graag je steden extra inkleed. Er zijn er wel een paar de moeite zoals bv. het amusement pack waarbij je een mini pretpark in je stad kan bouwen, maar die kan je uiteindelijk achteraf ook nog bijkopen en komen regelmatig genoeg in Steam Sales.
Ik heb ook alle cosmetische dlc gekocht, maar eigenlijk bijna nooit gebruikt. Eenmaal je steden groot worden met alle dlc geactiveerd, heb je zoveel steden dat eigenlijk de focus op "mooi maken" bij mij altijd een beetje verdwijnt.
Als ik het nu iemand zou moeten aanraden zou ik zeggen ga voor de Gold edition. Elke season pass heeft echt zijn leuke toevoegingen aan de game die de spelervaring weer naar een hoger niveau tillen.
In de gold edition zit ook de deluxe DLC, die een 2* AI toevoegt die ik persoonlijk wel leuk vindt, maar ik zou er apart niet 5€ voor neertellen. (ok, dat laatste is misschien een leugen aangezien ik alle DLC van anno heb

)
Wil je toch liever de season passes apart kopen, zou mijn volgorde volgende zijn:
- Season 2
- Season 4
- Season 3
- Season 1
PS. ik had niet verwacht dat dit zo'n boek zou worden, maar ik kan dit na 1500u spelen met een lach op men gezicht neerschrijven en krijg spontaan zin om een nieuwe game op te starten. Wil dus ook wel wat zeggen over Anno
PS2. Als je een leuke invulling wil geven aan crown falls, zonder daar je capital city van te maken kan je ook al je productie daar huizen en het gebruiken als een verdeelhub. Klinkt heel eenvoudig, maar endgame wordt dat ook wel een uitdaging om daar nog alles voorzien te krijgen