XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Wat ik nog wel eens doe is de seed onthouden en dan eerst de map opstarten zonder de fog dus volledig zichtbaar. Dan een eiland kiezen en de seed herstarten met wel fog. Dan heb je wel een beetje een idee van waar de eilanden zitten, maar lang niet volledig en in de new world begin je dan ook gewoon weer met fog.mike0001 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:42:
[...]
Daar kwam ik te laat achter inderdaad. Toen was ik alweer opnieuw begonnen.
Wat ik trouwens wel jammer vind, is dat je geen layout kan zien van je eilanden als je een nieuw spel begint. Het is erg random als je een nieuw eiland wil. Zou fijn zijn als je kan kiezen hoe je eiland eruit ziet
ik begin dan ook vaak alleen met een boot eventueel trade of war fleet, maar meestal met 1 schip.
Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq
Met twee van die sterkste schepen (weet ff de naam niet meer) lukt het ook. Je moet er dan wel voor waken dat je niet van meerdere kanten tegelijk wordt beschotenkw_nl schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:07:
Ik snap geen zak van die shares, weet inmiddels wel dat je zo oorlog hebt als je er iets verkeerd mee doet...
In het verlengde daarvan, hoeveel boten heb je wel niet nodig om een kanon bij de haven te slopen. Met 3 ship of the line en 2 fregatten lukte het niet zonder veel verlies.
Zou toch wel leuk zijn als er een lijstje komt met alle seeds en hoe ze eruit zien.SMD007 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:08:
[...]
Wat ik nog wel eens doe is de seed onthouden en dan eerst de map opstarten zonder de fog dus volledig zichtbaar. Dan een eiland kiezen en de seed herstarten met wel fog. Dan heb je wel een beetje een idee van waar de eilanden zitten, maar lang niet volledig en in de new world begin je dan ook gewoon weer met fog.
ik begin dan ook vaak alleen met een boot eventueel trade of war fleet, maar meestal met 1 schip.
Een begin eiland waar je weinig bouw ruimte hebt, die sla ik al snel over en zoek dan maar weer verder.
Zo had ik in de storyline van een AI al zijn shares gekocht... komt hij vervolgens met ruim 20 schepen aan en neemt hij 3 eilanden af ter waarde van 700kScreamGT schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:04:
Goeie genade, had ik shares maar helemaal in het beging gekocht. Moet nu 700k aftikken voor 1 share met een income van 2750

Dan heb dus iets van seed 1 t/m 9999 dat + alle settings is het dus vrijwel onmogelijk om een lijst te maken van seeds.
Edit: op reddit zie ik af en toe topics voorbij komen van mensen met seed xxx is super! en dan hun settings erbij. Daar zou je kunnen rondkijken, maar de meeste settings staan mij toch niet aan en wat de een een super eiland vind ziet er mij te saai of te moeilijk uit of hun settings staan mij weer niet aan. Dus wat ik net omschrijf dat alles invloed heeft kan ik wel die seed laden met mijn settings, maar heb je alweer een compleet andere wereld door de settings.
[ Voor 34% gewijzigd door SMD007 op 26-04-2019 13:21 ]
Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq
Ik heb een paar keer een share gekocht, maar die worden vaak een tijdje later weer terug gekocht.ScreamGT schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:04:
Goeie genade, had ik shares maar helemaal in het beging gekocht. Moet nu 700k aftikken voor 1 share met een income van 2750
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Weddings are basically funerals with cake.
Uit eigen ervaring:Robinvdh5 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:31:
Kan iemand wat meer informatie geven over de shares? Ik heb het topic even doorgekeken maar ik kom er eigenlijk niet achter wat nou precies het nut hiervan is.
Zodra je alles shares van een eiland hebt gekocht krijgt je de mogelijkheid om het hele eiland over te kopen. Dit kost een aardige duit in vergelijking met de shares. Hierna is het eiland van jou en kun je er zelf op gaan bouwen. Je neemt dus niet de gebouwen over.
Mocht je je eigen shares verkopen is het overigens ook zo dat "De staat" mee betaald aan jouw schulden als je saldo negatief gaat.SMD007 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:38:
je krijgt ook een deel van de opbrengsten van het eiland als je shares koopt. Daarmee verdien je vaak het aankoop bedrag van de share ook wel weer terug.
Gelukkig heb ik flink geinvesteerd in schepen om mezelf even van een piraat af te helpen. Die vloot ligt nu klaar om piraat 2 op te ruimen. Daarna gaat er een AI aan. #oorlogspadTouchOfInsanity schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:12:
[...]
Zo had ik in de storyline van een AI al zijn shares gekocht... komt hij vervolgens met ruim 20 schepen aan en neemt hij 3 eilanden af ter waarde van 700k
Nickname KasPlantje.
Kan campaign weer opnieuw beginnen. Niet dat ik het erg vind, met de kennis die ik nu heb.
Steam: Desutoroiya || PSN: Kamikaza
Wow dat is wel een serieus issue hoor. Heb nu 22 uur in m'n campaign zitten. Kan nu niet lukken want ben net begonnen met m'n vakantieDesutoroiya schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:59:
Gisteren patch, start vandaag het spel op. Save game weg...
Kan campaign weer opnieuw beginnen. Niet dat ik het erg vind, met de kennis die ik nu heb.
[ Voor 13% gewijzigd door AceAceAce op 26-04-2019 14:23 ]
Andere mensen die in hetzelfde schuitje zitten?
[ Voor 7% gewijzigd door Prophasis op 26-04-2019 15:34 ]
ik zou eens kijken of er niet wat verkeert is gegaan bij de bank. of is het al wel van de rekening af?
de ubisoft betalings website is trouwens maar matig ik had nogal wat problemen met het gebruiken van mijn 20%discount code
Vanmiddag weer even gespeeld in de campain, doe het lekker rustig aan dus zat al aan de eerste artisans toen ik dacht om ook maar eens bier te regelen. Van -200 naar +900 inkomen
Ik heb inmiddels ook een automatische trade-route lopen van zeep met Eli, maar kan je ergens de historie hiervan terug zien? Je kan wel de historie van je eigen haven zien maar zag voor deze route niet zo snel een historie knop...
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Ligt wss aan ideal dan, heb al vaak gekocht via Uplay, werkte altijd goed met creditcardProphasis schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:34:
Eergisteren eindelijk besloten de game toch maar te kopen. Besteld via uPlay, betaling middel iDeal verricht en wacht al twee hele dagen op de afronding hiervan. Wat een gedoe, support zegt ook niks te kunnen doen en dat de payment nog 'pending' is. Dit gedoe dus echt nog nooit met Steam games gehad...
Kijk zelf direct na het starten van een nieuwe game al waar ik bier vandaan kan halen. Start direct op een eiland met de juiste grondstoffen hiervoor.PB-powell schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:56:
Holy crap! Als ik eerder had geweten hoeveel inkomen bier genereert![]()
Vanmiddag weer even gespeeld in de campain, doe het lekker rustig aan dus zat al aan de eerste artisans toen ik dacht om ook maar eens bier te regelen. Van -200 naar +900 inkomenKan nu dus weer rustig door zonder me al te druk te maken om mijn geld.
Ik heb inmiddels ook een automatische trade-route lopen van zeep met Eli, maar kan je ergens de historie hiervan terug zien? Je kan wel de historie van je eigen haven zien maar zag voor deze route niet zo snel een historie knop...
Vergeet niet dat ze periodiek proberen hun eiland terug te pakken, dus wees voorbereid om die schepen te onderscheppen als ze dat wagen.akaQ schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 19:14:
Zojuist 10 st ship of the line gebouwd en piraten uit de oude en nieuwe wereld vernietigd, geeft een hoop rust kan ik je melden. En wat reputatie maar de andere spelers, ook niet verkeerd.
--- Na 5 reloads is het gelukt, ging om de volgorde waardoor ik ineens veel meer kon bouwen met hetzelfde aantal lumber

Even een tijdje aan lopen kutten, maar ze nemen je niet aan het handje zeg. Geen ervaring met citybuilder games, alleen nu zeggen ze je moet een kleine warehouse connecten met een road aan een trade post. Heb er 3 of 4 met een weg naar de tradepost, maar dat ziet de game niet.

edit: nvm, die quest is na lange tijd vanzelf weggegaan

[ Voor 72% gewijzigd door RedHat op 27-04-2019 00:06 ]
Daar valt niets meer te halen, alles is vernietigd.Mday schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 19:48:
[...]
Vergeet niet dat ze periodiek proberen hun eiland terug te pakken, dus wees voorbereid om die schepen te onderscheppen als ze dat wagen.
Dat is mijn punt: dat dacht ik ook. Ze komen terug, vanaf de rand van de map met een ship of the line of een aantal fregatten, en dan proberen ze het eiland terug te pakken (en herbouwen).akaQ schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:40:
[...]
Daar valt niets meer te halen, alles is vernietigd.
Vandaag het spel via uplay met korting gekocht. Wel met creditcard, instant delivery. Is cc geen op optie? Anders kun je deze bestelling vast wel cancellen.Prophasis schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:34:
Eergisteren eindelijk besloten de game toch maar te kopen. Besteld via uPlay, betaling middel iDeal verricht en wacht al twee hele dagen op de afronding hiervan. Wat een gedoe, support zegt ook niks te kunnen doen en dat de payment nog 'pending' is. Dit gedoe dus echt nog nooit met Steam games gehad...
Ik had het spel via Uplay besteld met PayPal met de coin korting. Email gekregen van PayPal dat betaling ok is, maar kreeg het spel maar niet op Uplay en ook geen mail van Ubisoft. Ik heb dan live chat gestart op hun support site en daar zeiden ze me dat dit heel zelden fout loopt. Moest ticket maken op PayPal voor annulering van betaling en dan maar de game met credit card gekocht omdat ik toch gelijk wou spelen bij release (ze gaven me ook de 100 coins terug).Prophasis schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:34:
2 dagen later plots mail van Ubisoft dat betaling ok was van PayPal, had de game dus 2x gekocht. Weer naar live chat en ondertussen hebben ze 1 van de 2 aankopen terug gestort. Nooit eerder problemen met PayPal gehad (doe er al jaren veel betalingen mee en is altijd instant) dus denk eerder dat het aan Ubisoft zelf lag. De support van Ubisoft was wel goed en snel.
[ Voor 4% gewijzigd door Quicklycoby op 27-04-2019 04:11 ]
Je visserhaven is niet verbonden met een warehouse, je moet nog een weg bouwenRedHat schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:31:
Dat ik niet goed ben in citybuildergames is een gegeven, maar heb volgens mij in 2 minuten m'n 1e game al brokenPopulation: 0 Timber: 0
--- Na 5 reloads is het gelukt, ging om de volgorde waardoor ik ineens veel meer kon bouwen met hetzelfde aantal lumber
Even een tijdje aan lopen kutten, maar ze nemen je niet aan het handje zeg. Geen ervaring met citybuilder games, alleen nu zeggen ze je moet een kleine warehouse connecten met een road aan een trade post. Heb er 3 of 4 met een weg naar de tradepost, maar dat ziet de game niet.
[Afbeelding]
Als je nog wat tips nodig hebt qua layout ed, dan is deze gast wel een aanrader:RedHat schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:31:
Dat ik niet goed ben in citybuildergames is een gegeven, maar heb volgens mij in 2 minuten m'n 1e game al brokenPopulation: 0 Timber: 0
[Afbeelding]
Je moet soms wat doorheen z'n video's gaan, maar ik heb er een heel aantal goeie ideeën/productie-layouts uit gehaald.
en je vishaven heeft idd nog een weg nodig
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
BTW met een season pass kun je die DLC's toch blijven gebruiken, ook ná een jaar?
Ik zag een stukje naar boven al dat je zo snel mogelijk voor bier moet zorgen (de Grolsch ligt al klaar in de koelkast, oh, wacht, in-game bier) en dat je iets van verdediging moet hebben.
Is er een setting om zo veel mogelijk oorlog te voorkomen? (Ik speel graag ultra ultra easy, maar wil wel flink bouwen. Aan de andere kant, als oorlog nodig is om een eiland van een AI volledig over te nemen, bring it on.)
Nog tips voor een vliegende start?
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Je kan alles zelf instellen in de sandbox mode zelfs om zonder AI te spelen zodat je gewoon 'flink' kan bouwen. Dat heeft zelf een beetje mijn voorkeur, haal toch het meeste plezier uit het opzetten van productielijnen en transportsystemen.unezra schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:18:
Ok. Besloten vandaag de game aan te schaffen, inclusief season pass zodat ik meteen alle DLC's heb zodra ze beschikbaar komen. (Alleen de deluxe editie twijfel ik over, "the Anarchist" spreekt me niet heel erg aan, de muziek wel. Aan de andere kant, het is een tientje extra.)
BTW met een season pass kun je die DLC's toch blijven gebruiken, ook ná een jaar?
Ik zag een stukje naar boven al dat je zo snel mogelijk voor bier moet zorgen (de Grolsch ligt al klaar in de koelkast, oh, wacht, in-game bier) en dat je iets van verdediging moet hebben.
Is er een setting om zo veel mogelijk oorlog te voorkomen? (Ik speel graag ultra ultra easy, maar wil wel flink bouwen. Aan de andere kant, als oorlog nodig is om een eiland van een AI volledig over te nemen, bring it on.)
Nog tips voor een vliegende start?
Moet na een heel aantal uren zeggen dat dit een behoorlijk pittige Anno is. Progressie rond tier 3 tier 4 betekent hard werken;) En de tijd he, die gaat te snel tijdens het spelen..
Ah, kijk. Ik dacht opgevangen te hebben dat je in sandbox alsnog met AI te maken had, maar nee dus.tuinïnen schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:27:
[...]
Je kan alles zelf instellen in de sandbox mode zelfs om zonder AI te spelen zodat je gewoon 'flink' kan bouwen. Dat heeft zelf een beetje mijn voorkeur, haal toch het meeste plezier uit het opzetten van productielijnen en transportsystemen.
Prettig. Ik vind idd gewoon lekker bouwen vaak ook het fijnste. Goed om te weten dat je de keuze hebt. (Misschien is een game mét AI ook wel tof, hebben die oorlogsbodems tenminste nut enzo.)
Jup. Ik heb mijn vrouw al gewaarschuwd.Moet na een heel aantal uren zeggen dat dit een behoorlijk pittige Anno is. Progressie rond tier 3 tier 4 betekent hard werken;) En de tijd he, die gaat te snel tijdens het spelen..
Het is toch prutweer vandaag, dus naar boven getogen om te gamen, ze wéét dat dit een game is die je niet "even een uurtje speelt", maar waarbij je 2x met je ogen knippert en er dan 4 uur of meer voorbij is.
Over een paar weken heb ik het huis 3 dagen voor me alleen én heb ik er daarna nog 2 verlofdagen aan geknoopt. Veel meer plannen dan een beetje tv kijken, muziek maken, gamen en een biertje drinken heb ik niet. Letterlijk een paar dagen helemaal niets.
Eigenlijk wilde ik wachten tot dan, maar met het prutweer van vandaag én de patch, kon ik de verleiding niet weerstaan om toch vandaag de game al aan te schaffen en te starten. (Hij is nu aan het downloaden.)
Eind dit jaar komt er ook een nieuwe Settlers uit, eerste reviews daarvan smaken ook naar meer. Het gebeurt niet vaak dat er een game uit komt waar ik echt al maanden naar uit kijk, het gebeurt al helemaal niet vaak dat er twee games in een jaar uit komen waar ik naar uit kijk en nog minder vaak dat ik werkelijk een paar dagen vrij ga nemen om te gamen. (Ik heb veel te veel dagen dus het is ook wel een beetje dat ze op moeten, maar dit is een goed excuus.) Geloof dat de laatste keer RedAlert 3 was, daar heb ik zelfs mijn PC voor geüpgrade. (Da's nu niet nodig, mijn Ryzen 1800X met GTX1080 van iets meer dan een jaar oud wil best vooruit.)
Kun je de game eigenlijk op meerdere PC's tegelijkertijd installeren? (Dit is ook wel een leuke game voor op vakantie en mijn notebook zou het prima aan moeten kunnen. Laatste generatie i7 met 16G en 512G NVMe, plus full HD scherm.)
Maar dit krijg ik niet voor elkaar. Bij mij stopt het bij het maximale aantal dat ze nodig hebben.
Soms weleens handig om het visueel netjes te krijgen
Gisteren weer even gespeeld, ga best langzaam voorruit in tiers en vind het nu al (net tier 3) best onoverzichtelijk en lastig om alles efficiënt te krijgen.
Maar eens tijd nemen om alles te ordenen.
[ Voor 25% gewijzigd door thijsco19 op 27-04-2019 10:38 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik zag dit met opstarten in een tip voorbij komen, volgens mij stond er: Press shift to create more fields oid.thijsco19 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:36:
In een aantal YouTube filmpjes zie ik dat je bij productie gebouwen die een veld nodig hebben het veld groter kan maken dan dat ze nodig hebben.
Maar dit krijg ik niet voor elkaar. Bij mij stopt het bij het maximale aantal dat ze nodig hebben.
Soms weleens handig om het visueel netjes te krijgen.
Gisteren weer even gespeeld, ga best langzaam voorruit in tiers en vind het nu al (net tier 3) best onoverzichtelijk en lastig om alles efficiënt te krijgen.
Maar eens tijd nemen om alles te ordenen.
Yup, gewoon inloggen in uplay en downloaden/installeren. Dankzij de cloudsave heb je gelijk ook dezelfde savegame.unezra schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:14:
[...]
Kun je de game eigenlijk op meerdere PC's tegelijkertijd installeren? (Dit is ook wel een leuke game voor op vakantie en mijn notebook zou het prima aan moeten kunnen. Laatste generatie i7 met 16G en 512G NVMe, plus full HD scherm.)
ik ben gister een nieuwe game gestart en heb aan het begin met de bleu print mode(rechts onder in) eerst een city layout gemaakt op de groei. en ben daarna zo strak mogelijk er om heen verder gaan bouwen scheelde me een hoop looze ruimte en verplaatsen later in de game
Het is niet op 1,2,3 duidelijk zichtbaar (voor mij dan toch), maar in het load screen kun je naar een lijst gaan van alle saved games, manueel en auto saves. Is al een redelijke lijst bij mijramon89 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:16:
Weet iemand of je ook meerdere savegames kan aanmaken? Dat als het misloopt ik verder terug kan grijpen in de tijd
Zo kun je dus gemakkelijk terug in de tijd.
Bij mij wordt er precies om de 10 minuten ofzo 'Game Saved' gezegd.ramon89 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:16:
Weet iemand of je ook meerdere savegames kan aanmaken? Dat als het misloopt ik verder terug kan grijpen in de tijd
Nadat ik in de problemen geraakte met Beryl had ik een waslijst aan Saved games om uit te kiezen. De manuele saves waren zelfs lastig terug te vinden in de lijst.
Dus saved games zouden geen probleem mogen zijn, tenzij je dat bij de instellingen ergens hebt uitgeschakeld.
Ik heb een oil harbour met 3000 olie erin en 1 rails door 2 power plants. De treinen rijden helemaal niet bij mij. Als ik op de harbour klik staan ze allemaal op ZZZzzzz. Ik heb de rails helemaal nagekeken en alles is netjes verbonden.
Ze rijden de olie gewoon niet uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Shifra op 27-04-2019 13:16 ]
Heb je de rails aan de rails van de harbor zitten?Shifra schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:09:
Iemand hier ook problemen met de treinen?
Ik heb een oil harbour met 3000 olie erin en 1 rails door 2 power plants. De treinen rijden helemaal niet bij mij. Als ik op de harbour klik staan ze allemaal op ZZZzzzz. Ik heb de rails helemaal nagekeken en alles is netjes verbonden.
Ze rijden de olie gewoon niet uit.
Ja gaat van de harbour netjes naar de power station zonder onderbrekingen in 1 rechte lijn.eniux schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:40:
[...]
Heb je de rails aan de rails van de harbor zitten?
in je haven gebouw kun je goederen op "export" zetten en er dan een hoeveelheid aan hangen.giantgiantus schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:33:
Hoe verkoop je goederen?
Die hoeveelheid is hoeveel van deze goederen je niet wilt verkopen.
Je hebt ook nog Import, die koopt goederen als je minder hebt dan de ingestelde hoeveelheid.
En Balance, Die importeert als je minder hebt en exporteert als je meer hebt.
Oké als de rails de je maakt aansluit op de rails van je powerstation en de rails van je harbor zou het inderdaad moeten werken.Shifra schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:48:
[...]
Ja gaat van de harbour netjes naar de power station zonder onderbrekingen in 1 rechte lijn.
Ik had het zelf fout gedaan omdat ik dacht dat ik rails op ieder willekeurig punt van een gebouw kon laten aansluiten.
@JanAd Tja die Beryl, ze is overduidelijk de meest vervelende AI speler (Althans in mijn campaign). Ik probeer haar maar een beetje te vriend te houden, maar ik ben van plan om haar binnenkort van de kaart af te schieten

[ Voor 3% gewijzigd door PEBKAC op 27-04-2019 14:25 ]
Ah, cool! Thnx.SmokingCrop schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:05:
[...]
Yup, gewoon inloggen in uplay en downloaden/installeren. Dankzij de cloudsave heb je gelijk ook dezelfde savegame.
Hmmm, dat werkt idd. (Ik was er zelf ook naar op zoek.)Vorkie schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:40:
[...]
Ik zag dit met opstarten in een tip voorbij komen, volgens mij stond er: Press shift to create more fields oid.
Maar wat voor invloed heeft dat? Gaat zo'n farm dan ook meer produceren of is het puur voor het mooi?
EDIT:
Helaas: https://forums.ubi.com/sh...621-override-module-limit
Fijn, het ziet er mooi uit, maar veel nut heeft het dus niet."The extra fields don't produce more, their only purpose is ascetics. So if you want nice uniform fields you can add a few over the limit just for the looks."
[ Voor 23% gewijzigd door unezra op 27-04-2019 16:28 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Speel je op DX11 of 12? Wellicht dat het helpt die te veranderen?peschinl schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:01:
DirectX errors (device removed oid?) jup hier ook, had het ook voor de patch, maar lijkt nu juist meer van deze fouten te komen. Jammer, denk dat ik dit spel maar even een paar maanden opzij leg tot het weer enigzins speelbaar is.
Edit : veel notificaties doen het ook niet, ik bleek dus in één keer in oorlog te zijn met Beryl
[ Voor 35% gewijzigd door PEBKAC op 27-04-2019 19:56 ]
Je stuurt ze ergens heen en zonder reden stoppen ze ergens halverwege. Enige trigger die ik dan heb is "je schip wordt aangevallen"... Oh ja shit, ik had nog een schip ergens heen gestuurd
Nope. Het is een bekend probleem, komen ze op terug.Puc van S. schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:19:
[...]
Speel je op DX11 of 12? Wellicht dat het helpt die te veranderen?
Ditmike0001 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:58:
Ik word wel een beetje moe van mijn schepen (bug).
Je stuurt ze ergens heen en zonder reden stoppen ze ergens halverwege. Enige trigger die ik dan heb is "je schip wordt aangevallen"... Oh ja shit, ik had nog een schip ergens heen gestuurd
Ondertussen zijn de engineers aangekomen. Zit nu rond de 7k inwoners.
Heilige poep wat moet je daar veel voor binnen halen om ze tevreden te houden
Ik merkte sowieso dat het wel even duurde voordat ik doorhad hoe het influence-systeem precies werkte, het spel zelf legt het niet echt uit. Wat dat betreft mist iets als de Data Log die in Anno 2070 zat nu wel.
Gisteren echt *compleet* de tijd vergeten, of meer, wel gezien maar "nog even dit" en opeens is het half 4 's nachts. (Begon om 10 uur 's ochtends te spelen, eerst om er in te komen en het spel een beetje te leren kennen. Vanaf een uur of 2, 3 's middags deze échte game.)
Drie dingen die ik wel écht serieus irritant vind:
- Het maximum zoomlevel is veel te mager. Je kunt niet ver genoeg uitzoomen. Ziet maar een heel klein stukje van je eiland.
- Savegames. Ik ben gewend gewoon een bepaalde savegame een naam te kunnen geven en dan eenvoudig onder die naam verder te kunnen saven zodat je eenvoudig meerdere games naast elkaar kunt hebben. (Meerdere maps bijvoorbeeld.) Als je nu in de game op "save" klikt MOET je die een naam geven en de vorige naam van de savegame is niet zichtbaar. Deze worden ook niet opgeslagen in de cloud. Enkel lokaal. (Zie wel dat je een lokale savegame later in de cloud kunt opslaan.)
- De eilanden zijn relatief klein.(Maar ik dacht dat een van de uitkomende DLC's daar verandering in gaat brengen. https://www.anno-union.com/en/a-glimpse-of-the-future/ --> "Expand your island with a new European session and large continental island, as you join an eccentric inventor and his diving bell on a treasure hunt."
Maar los van dat... (Nja, en het feit dat je in pauze echt *niets* kunt, maar ook niets meer ziet. Geen statistics, niets. Fin, gelukkig gaat de game op standaard snelheid relatief langzaam dus kun je rustig 10 minuten door spullen heel bladeren tenzij er echt iets gebeurt zoals brand.)
De muziek is inderdaad geweldig en de mechanics, *oof*.
Speel wel sandbox, geen piraten, geen AI. Enkel de 3 traders. Heb nu een stapeltje artisans, autotrade veel van mijn overschot. Bijna een half miljoen in kas, +5000 er bij en bijna 5.500 inwoners totaal over 3 eilanden. (Waarvan 1 in de nieuwe wereld voor rumproductie.)
Blij dat ik de game heb gekocht.
Haha, bij de zoom functie sluit ik me helemaal aan weet niet over er verschil zit tussen spelen op 4k of 1080p overigens. Daarnaast, ik irriteer me mateloos aan de piraten en de AI maar ben blij dat ik ze heb aanstaan, het maakt de game nog een stuk uitdagender!unezra schreef op zondag 28 april 2019 @ 10:48:
Wát een spel!
Gisteren echt *compleet* de tijd vergeten, of meer, wel gezien maar "nog even dit" en opeens is het half 4 's nachts. (Begon om 10 uur 's ochtends te spelen, eerst om er in te komen en het spel een beetje te leren kennen. Vanaf een uur of 2, 3 's middags deze échte game.)
- Het maximum zoomlevel is veel te mager. Je kunt niet ver genoeg uitzoomen. Ziet maar een heel klein stukje van je eiland.
- Savegames. Ik ben gewend gewoon een bepaalde savegame een naam te kunnen geven en dan eenvoudig onder die naam verder te kunnen saven zodat je eenvoudig meerdere games naast elkaar kunt hebben. (Meerdere maps bijvoorbeeld.) Als je nu in de game op "save" klikt MOET je die een naam geven en de vorige naam van de savegame is niet zichtbaar. Deze worden ook niet opgeslagen in de cloud. Enkel lokaal. (Zie wel dat je een lokale savegame later in de cloud kunt opslaan.)
- De eilanden zijn relatief klein.(Maar ik dacht dat een van de uitkomende DLC's daar verandering in gaat brengen. https://www.anno-union.com/en/a-glimpse-of-the-future/ --> "Expand your island with a new European session and large continental island, as you join an eccentric inventor and his diving bell on a treasure hunt."
Maar los van dat... (Nja, en het feit dat je in pauze echt *niets* kunt, maar ook niets meer ziet. Geen statistics, niets. Fin, gelukkig gaat de game op standaard snelheid relatief langzaam dus kun je rustig 10 minuten door spullen heel bladeren tenzij er echt iets gebeurt zoals brand.)
Speel wel sandbox, geen piraten, geen AI. Enkel de 3 traders. Heb nu een stapeltje artisans, autotrade veel van mijn overschot. Bijna een half miljoen in kas, +5000 er bij en bijna 5.500 inwoners totaal over 3 eilanden. (Waarvan 1 in de nieuwe wereld voor rumproductie.)
Ik kreeg de laatste keer ook geen tijd om de piraat af te slaan voordat ze haar eiland bereikte en nu is ze weer een stuk sterker dan ik heb nu 15 ship of the line en zit nog steeds onder haar militairy strength.
Goederen moet je met de boot naar een AI varen en daar verkopen. En schepen kan je bij de Koningin verkopen. Als je een boot vol stopt met goederen en eerst de goederen verkoopt en dan je boot scheelt dat weer een rit heen en weer.giantgiantus schreef op zondag 28 april 2019 @ 14:55:
Als je sandbox speelt. Hoe kan ik mijn goederen en schepen verkopen? Moet je gewoon ergens heen varen? Of moet dat specifiek 1 speler zijn?
Beste manier om genoeg geld te krijgen is aandelen (shares) te kopen. Hoe eerder je dit doet, hoe goedkoper de aandelen zijn. En hoe minder je uit eindelijk hoeft te investeren.
PS/XBL: Nogne
Rechts van eilandnaam is er een in 5 gedeelde cirkel, daarop klikken brengt je naar het sheremenugiantgiantus schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:48:
Dank. En hoe koop je die shares?
Het spel meldt bij mij continu dat de verbinding verbroken is of juist weer terug. Lijkt niet heel stabiel dus vandaag. Heb verder niet geprobeerd online te spelen, dus meer weet ik ook nietShifra schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:07:
Iemand problemen met online gedeelte? Multiplayer is grijs bij mij vandaag gisteren nog gespeeld. Zie voor de rest niet veel online dus check even of het een regio iets is of gewoon iets bij mij.
[ Voor 7% gewijzigd door tszcheetah op 28-04-2019 18:24 ]
Zie net dat er storing is in de EU dus dan weten we dat ook weer.tszcheetah schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:24:
[...]
Het spel meldt bij mij continu dat de verbinding verbroken is of juist weer terug. Lijkt niet heel stabiel dus vandaag. Heb verder niet geprobeerd online te spelen, dus meer weet ik ook niet
Zie hier in het topic dat er veel mensen hun workforce op 1 eiland zetten en daaromheen productie eilanden, maar is het ook logisch en goed mogelijk om juist de workforce te spreiden en bijvoorbeeld een eiland waar vooral landbouw betreven word vol te zetten met farmers, enkel wat lokale of shared workers, artisans, engineers (en later investors) voor het vervolmaken van de productieketen waar mogelijk?
Lastige lijkt mij de logistiek omdat je alle residential tiers door moet en dús moet voldoen aan alle behoeftes van de tiers voordat je bij de tier bent die je eigenlijk wilt hebben.
Aan de andere kant is het wel mooi, zou zou je een eiland kunnen bouwen met vooral de hogere tiers (engineers en investors), zonder vervuiling, zonder productie, vól op toerisme en bewoning. (Al zie ik net dat toeristen houden van "natural land", dus misschien ook eens een pier neer zetten op een eiland dat ik op dit moment vooral in zet voor landbouw. (Ik ben al een beetje begonnen met het uit elkaar trekken van de spullen en nu 1 eiland voor landbouw aan het gebruiken terwijl op een ander eiland juist vooralsnog enkel brillen worden gefabriceerd met de hele keten daar.)
Toch ook maar deze er bij gepakt:
https://anno1800.fandom.com/wiki/Production_chains
Dat helpt wel, maar eens zien of ik die map kan printen. Helpt goed bij het optimaliseren. (Eerst uit de losse pols gedaan en ik zat er echt compleet naast. Pas gisteren aan het eind van de middag gezien dat er een productietijd bij ieder item staat waardoor je relatief eenvoudig kunt berekenen hoe veel zeg sawmills er op iedere lumberjacker nodig zijn. 1:1, ik had 2:1 verwacht.)
Ben nu ook op het punt gekomen dat ik binnenkort én electriciteit nodig heb én serieus dingen in de new world moet gaan bouwen. Haal er vooralsnog alleen rum en katoen vandaan, maar om de engineers tevreden te krijgen en te upgraden naar investors moeten daar toch nog wel wat half- en eindfabrikaten bij zoals koffie of pearls.
Is er ergens trouwens een mooi kaartje waar ook staat wat ze nodig hebben, of kijk ik verkeerd en is alles (inclusief wat de tiers nodig hebben en produceren) hier uit te halen?
https://i.redd.it/s0caa0pmoet21.jpg
Ook geleerd dat het toch verstandig is op een werkeiland tenminste brandweer en politie te bouwen. Het eiland waar niet meer dan de productieketen voor brillen staat brak opeens brand uit en later riots. Dus de volgende keer maar proberen vrij snel genoeg goederen naar zo'n eiland te transporteren om brandweer en politie neer te zetten. Misschien ook een Trade Union met de juiste mensen er in om ze harder te laten werken of andere voordelen te halen. (Wist ik veel dat je die gebouwen juist in de buurt van je production buildings moet zetten, gisteren dus maar een verplaatst én d'r de juiste poppetjes in gezet.)
Hoe dan ook, waanzinnige verslavende game waarbij de tijd echt *vliegt*. Gisteren mezelf om 18:00u maar achter mijn computer vandaan geschopt, nadat d'r 6 of 8 uur voorbij is gevlogen. (Da's ook meteen een groot nadeel van de game. De tijd vliegt. Je bent 8 uur aan het knutselen en doet dan wel veel, je blijft bezig, maar de tijd gaat zo vreselijk hard.) Fijn dat ik binnenkort een paar dagen vrij heb, naast muziek maken ga ik denk ik die tijd toch voor een belangrijk deel besteden aan deze game.
En nu maar wachten op de DLC... (Heb de season pass aangeschaft, kon me niet inhouden.)

Grappig detail is dat de mensen daadwerkelijk op je af komen als je op de grond staat. Ze blijven je gewoon volgen
XBL: Plank268
Die commuter piers werken ook andersom, ik heb farmers en workers op mijn secundaire eilanden. En engineers en investors op mijn main island. Hierdoor kan je alle tier gebouwen neerzetten op al je eilanden en maximaliseert je revenue van je main island.unezra schreef op maandag 29 april 2019 @ 07:04:
Na gisteren zo ver dat er een redeljike inkomstenstroom is (niet wat 'ie moet zijn, moet 'm nog flink optimaliseren, ~$3500 - ~ $5000 bij iets van 8000 inwoners over 3 eilanden), en zit nu na te denken over het verdelen van mijn work-force.
Zie hier in het topic dat er veel mensen hun workforce op 1 eiland zetten en daaromheen productie eilanden, maar is het ook logisch en goed mogelijk om juist de workforce te spreiden en bijvoorbeeld een eiland waar vooral landbouw betreven word vol te zetten met farmers, enkel wat lokale of shared workers, artisans, engineers (en later investors) voor het vervolmaken van de productieketen waar mogelijk?
Lastige lijkt mij de logistiek omdat je alle residential tiers door moet en dús moet voldoen aan alle behoeftes van de tiers voordat je bij de tier bent die je eigenlijk wilt hebben.
Aan de andere kant is het wel mooi, zou zou je een eiland kunnen bouwen met vooral de hogere tiers (engineers en investors), zonder vervuiling, zonder productie, vól op toerisme en bewoning. (Al zie ik net dat toeristen houden van "natural land", dus misschien ook eens een pier neer zetten op een eiland dat ik op dit moment vooral in zet voor landbouw. (Ik ben al een beetje begonnen met het uit elkaar trekken van de spullen en nu 1 eiland voor landbouw aan het gebruiken terwijl op een ander eiland juist vooralsnog enkel brillen worden gefabriceerd met de hele keten daar.)
Toch ook maar deze er bij gepakt:
https://anno1800.fandom.com/wiki/Production_chains
Dat helpt wel, maar eens zien of ik die map kan printen. Helpt goed bij het optimaliseren. (Eerst uit de losse pols gedaan en ik zat er echt compleet naast. Pas gisteren aan het eind van de middag gezien dat er een productietijd bij ieder item staat waardoor je relatief eenvoudig kunt berekenen hoe veel zeg sawmills er op iedere lumberjacker nodig zijn. 1:1, ik had 2:1 verwacht.)
Ben nu ook op het punt gekomen dat ik binnenkort én electriciteit nodig heb én serieus dingen in de new world moet gaan bouwen. Haal er vooralsnog alleen rum en katoen vandaan, maar om de engineers tevreden te krijgen en te upgraden naar investors moeten daar toch nog wel wat half- en eindfabrikaten bij zoals koffie of pearls.
Is er ergens trouwens een mooi kaartje waar ook staat wat ze nodig hebben, of kijk ik verkeerd en is alles (inclusief wat de tiers nodig hebben en produceren) hier uit te halen?
https://i.redd.it/s0caa0pmoet21.jpg
Ook geleerd dat het toch verstandig is op een werkeiland tenminste brandweer en politie te bouwen. Het eiland waar niet meer dan de productieketen voor brillen staat brak opeens brand uit en later riots. Dus de volgende keer maar proberen vrij snel genoeg goederen naar zo'n eiland te transporteren om brandweer en politie neer te zetten. Misschien ook een Trade Union met de juiste mensen er in om ze harder te laten werken of andere voordelen te halen. (Wist ik veel dat je die gebouwen juist in de buurt van je production buildings moet zetten, gisteren dus maar een verplaatst én d'r de juiste poppetjes in gezet.)
Hoe dan ook, waanzinnige verslavende game waarbij de tijd echt *vliegt*. Gisteren mezelf om 18:00u maar achter mijn computer vandaan geschopt, nadat d'r 6 of 8 uur voorbij is gevlogen. (Da's ook meteen een groot nadeel van de game. De tijd vliegt. Je bent 8 uur aan het knutselen en doet dan wel veel, je blijft bezig, maar de tijd gaat zo vreselijk hard.) Fijn dat ik binnenkort een paar dagen vrij heb, naast muziek maken ga ik denk ik die tijd toch voor een belangrijk deel besteden aan deze game.
En nu maar wachten op de DLC... (Heb de season pass aangeschaft, kon me niet inhouden.)
Nu blijf ik even hangen op de Artisans, aangezien ik van alle basic needs allereerst minimaal 200t in voorraad wilt hebben en van de happy spullen dit ook, plus dat The New World ook nog een beetje goed ingericht moet worden.
Zodra deze keten helemaal OK is, ga ik de eerste engineers introduceren (alhoewel ik er al 50 hebt, maar niet qua bewoning...)
Verder richt ik ook zaken opnieuw in, voor het oog, maar ook voor efficiëntie
En! kleine tip voor diegene die dat niet wisten, gebruik bij je warehouses en bedrijven stenen paden, de paardjes lopen hier een stuk sneller op.
Gisteren dan eindelijk het spel in mijn account gekregen. Direct een gehele dag ge-Anno'd. Blijft jammer dat het zo lang duurde, maar wel blij dat het er nu is.Somath schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:50:
betaling met ideal zou gelijk moeten zijn.
ik zou eens kijken of er niet wat verkeert is gegaan bij de bank. of is het al wel van de rekening af?
de ubisoft betalings website is trouwens maar matig ik had nogal wat problemen met het gebruiken van mijn 20%discount code
In de Beta kon ik soms al een uurtje of 7/8 spelen, maar dan is 'ineens' die defeated er. Je kan welliswaar weer beginnen voordat je defeated was, maar kan je nergens gemakkelijk zien waardoor je verloor? Ik snap nog lang niet alles, die shares komt nu net zo'n beetje aanwaaien. Trading routes gaat nu goed, nieuwe eilanden veroveren etc etc. Alleen kan nooit echt uitvogelen waarom ik nou dood zou zijn.
Let op dat je na de eerste 1.000 inwoners van elke tier royal taxes gaat betalen. Het is dus rendabeler om +/- 1.000 farmers en workers op je main island te houden.eniux schreef op maandag 29 april 2019 @ 07:38:
[...]
Die commuter piers werken ook andersom, ik heb farmers en workers op mijn secundaire eilanden. En engineers en investors op mijn main island. Hierdoor kan je alle tier gebouwen neerzetten op al je eilanden en maximaliseert je revenue van je main island.
Persoonlijk vind ik het ook wel leuk om echt een stadse kern te hebben met wat boerderijtjes aan de rand :-)
Of als het eiland heel groot is en de stad wat kleiner, maak ik soms ook wel eens twee stadskernen.
Gisteren nieuwe game gestart. Wat problemen met mijn eerste game met een AI die te sterk werd. Nu op advanced aan het spelen met normaal inkomen en dat valt best tegen om redelijk geld te verdienenVorkie schreef op maandag 29 april 2019 @ 07:55:
Ik ben blij dat automatisch upgraden uitstaat van de huizen. Voordeel is, zoals ik al sinds het begin doe, dat ik voor elke upgrade, ik zorg dat de bewoners alles hebben wat nodig is.
Nu blijf ik even hangen op de Artisans, aangezien ik van alle basic needs allereerst minimaal 200t in voorraad wilt hebben en van de happy spullen dit ook, plus dat The New World ook nog een beetje goed ingericht moet worden.
Zodra deze keten helemaal OK is, ga ik de eerste engineers introduceren (alhoewel ik er al 50 hebt, maar niet qua bewoning...)
Verder richt ik ook zaken opnieuw in, voor het oog, maar ook voor efficiëntie
En! kleine tip voor diegene die dat niet wisten, gebruik bij je warehouses en bedrijven stenen paden, de paardjes lopen hier een stuk sneller op.
Ik merk wel dat je zo’n twee sterren AI al aardig in toom moet houden want hij heeft bij mij al de twee beste eilanden in the new world
Ik upgrade vanaf workers al veel paden in mijn stad omdat dit er voor zorgt dat het bereik van je public building ook veel verder wordt
Nickname KasPlantje.
Jup. Dat was ook een van mijn gedachten inderdaad, een eiland waar tóch farmers of andere lagere tiers nodig zijn, op die manier voorzien van de tiers die ze nodig hebben.eniux schreef op maandag 29 april 2019 @ 07:38:
[...]
Die commuter piers werken ook andersom, ik heb farmers en workers op mijn secundaire eilanden. En engineers en investors op mijn main island. Hierdoor kan je alle tier gebouwen neerzetten op al je eilanden en maximaliseert je revenue van je main island.
Alleen *moet* je door alle tiers heen, je kunt niet in 1x een investor neer zetten. Als ik het goed heb veranderen de behoeftes van de hogere tiers, er komen er dacht ik niet alleen bij, er vallen er ook af. (That is, ik dacht dat schnapps niet nodig was voor de hogere tiers, maar wel voor de farmers en je dus ook op een eiland waar je uiteindelijk hoopt geen farmers meer te hebben, in het begin voor schnapps moet zorgen.)
Dat heb ik vanaf het begin af aan uit staan. Had al begrepen dat het héél nadelig is.Vorkie schreef op maandag 29 april 2019 @ 07:55:
Ik ben blij dat automatisch upgraden uitstaat van de huizen. Voordeel is, zoals ik al sinds het begin doe, dat ik voor elke upgrade, ik zorg dat de bewoners alles hebben wat nodig is.
Upgraden en downgraden doe ik zelf wel.
Goeie. Al heb ik geloof ik wel toen ik gisteren begon op mijn main island zodra het kon, 1 gebouwtje neergezet met engineers zodat ik de commuter pier kon bouwen en mijn workforce kan verdelen. (Plus dat je daarvoor beton moet kunnen maken en daar heb je ook wat artisans en engineers voor nodig.)Nu blijf ik even hangen op de Artisans, aangezien ik van alle basic needs allereerst minimaal 200t in voorraad wilt hebben en van de happy spullen dit ook, plus dat The New World ook nog een beetje goed ingericht moet worden.
Die commuter pier is *handig*. (Maar zo zijn er meer dingen handig, ik wil nu stoomschepen hebben. Daarvoor moet je electricity hebben.)
Zo ver ben ik nu ook. Langzaam zaken aan het verplaatsen naar andere eilanden dan mijn hoofdeiland. (Of zelfs aan het opzetten, zoals de brillenfabriek.)Verder richt ik ook zaken opnieuw in, voor het oog, maar ook voor efficiëntie
En, de blueprint mode is écht handig. Ik had niet verwacht dat je daar zó veel aan zou hebben. Ideaal. Blueprint neerzetten op een nieuw eiland en dán eens zorgen voor genoeg grondstoffen om de gebouwen te bouwen.
Goeie!firedancer-88 schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:12:
[...]
Let op dat je na de eerste 1.000 inwoners van elke tier royal taxes gaat betalen. Het is dus rendabeler om +/- 1.000 farmers en workers op je main island te houden.
Da's ook zeker leuk inderdaad. Prima suggestie. Je moet tóch de tiers door om bij de hogere tiers te komen, dus waarom dan niet een boerendorp met misschien een klein beetje landbouw er omheen voor het gezicht en voor wat lokale behoeftes zoals schnapps.Persoonlijk vind ik het ook wel leuk om echt een stadse kern te hebben met wat boerderijtjes aan de rand :-)
Of als het eiland heel groot is en de stad wat kleiner, maak ik soms ook wel eens twee stadskernen.
Hmmm, dat gezegd hebbende, wellicht is dat JUIST handig. Net voldoende production draaien om het lokale aandeel tevreden genoeg te houden. Scheelt ook het verschepen en dus de lastige logistiek. Een eiland met farmers zonder schnapps is toch wat minder handig wellicht.
De meeste eilanden zijn wel groog genoeg voor alle lagen.
Sommige eilanden is het ook zonde om niet vol te bouwen. Heb nu een eiland waar ik voorals nog enkel brillen maak. Dat eiland is voor 99,9% leeg. 2 mijnen, een commuter pier en een harbour, wat fabrieken en klaar. Misschien beter daar toch wat farmers neer te zetten en landbouw te bedrijven. Al is het maar om overproductie te hebben en te verkopen aan passanten. (Schijnt toch wel flink geld op te leveren, ook half fabrikaten.)
Dat betekend dat je industrie moet verplaatsen naar andere eilanden anders ga je over de 1000 inwoners van die tier. Toch?firedancer-88 schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:12:
[...]
Let op dat je na de eerste 1.000 inwoners van elke tier royal taxes gaat betalen. Het is dus rendabeler om +/- 1.000 farmers en workers op je main island te houden.
Persoonlijk vind ik het ook wel leuk om echt een stadse kern te hebben met wat boerderijtjes aan de rand :-)
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp, het gaat niet om de employment, maar om de totale bevolking.Loev schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:28:
[...]
Dat betekend dat je industrie moet verplaatsen naar andere eilanden anders ga je over de 1000 inwoners van die tier. Toch?
Of je ze van werk voorziet of niet maakt volgens mij niet zoveel uit :-)
Tip: in het balkje met de naam van je stad enzo kun je aan de linkerkant op het icoontje hoveren en dan zie je de bevolking van dat eiland.
Is het zo duidelijk? :-)
Blueprinting, heerlijk!
Oude printscreen, ik heb 1 mainstreet zie je hem?

Ondertussen is alles bebouwd en is de industrie aan de linkerkant verhuist, zodat ik ook naar links verder kan bouwen. De stad wordt dus L-vormig, om uiteindelijk U-vormig te worden, waarbij er altijd een mainstreet blijft.
Helemaaaaaaal achterin, bij de olievelden, heb ik nog de staal + naaimachine productie .
Ik ben inmiddels gestopt met verkopen van overproductie... heb 40K+ winst (het gros vanuit shares) en ze kopen of niks meer, of te weinig... maar mijn warenhuizen zitten toch allemaal nokkie vol dus voor de extra inkomsten hoef ik het niet te doen.unezra schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:17:
[...]
...
Sommige eilanden is het ook zonde om niet vol te bouwen. Heb nu een eiland waar ik voorals nog enkel brillen maak. Dat eiland is voor 99,9% leeg. 2 mijnen, een commuter pier en een harbour, wat fabrieken en klaar. Misschien beter daar toch wat farmers neer te zetten en landbouw te bedrijven. Al is het maar om overproductie te hebben en te verkopen aan passanten. (Schijnt toch wel flink geld op te leveren, ook half fabrikaten.)
(en ja, ik heb de productie al op -50% gezet voor sommige, zoals zeilen)
Ik heb wel 1 eiland he-le-maal volgebouwd voor de hop. De mijnen en clay pits worden ook ontgonnen en als ruwe materialen naar een ander eiland gestuurd voor verdere productie. En dan met zo'n commuters pier erop. Ziet er ook wel geinig uit. Alleen jammer dat die pieren ook flink wat influence points gaan kosten

Ik wil eigenlijk niets met The New World doen, omdat ik dat switchen enorm irritant vind. Is dat erg? Gewoon in The Old World blijven en misschien later wat eilanden aanvallen / overnemen?
Voor mij had dat hele The New World er uitgelaten mogen worden en gewoon in The Old World evolueren naar The New World zeg maar.
Voor de rest heb ik er best wel plezier in. Geld maken blijft nog wel erg lastig maar heb nu wat trading routes opgezet wat dat (deels) op moet lossen.
Zit nu geloof ik op 4k populatie en rond de 500 artisians, moet geloof ik 750 hebben om weer "verder" te raken. Maar heb ze niet nodig dus ik ga geen huizen bijbouwen, kost alleen maar meer royal tax geloof ik.
Heb nu overigens 2 eilanden, met maar 1 clay pit (totaal over 2 eilanden). Dat is wel wat jammer, want stenen bouwen gaat niet heel snel.
[ Voor 14% gewijzigd door RedHat op 29-04-2019 08:40 ]
Dat begrijp ik, 1000 farmers zijn niet genoeg om alle gebouwen te voorzien van work force, dus moet je meer huizen bouwen en dus ga je over de 1000 farmers. Als je overal max 1000 inwoners van een tier wilt hebben zul je moeten gaan verspreiden toch? Wordt denk ik alleen wat lastig bij artisans, als er al fabrieken zijn die 250 nodig hebben dan gaat het hard.firedancer-88 schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:33:
[...]
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp, het gaat niet om de employment, maar om de totale bevolking.
Of je ze van werk voorziet of niet maakt volgens mij niet zoveel uit :-)
Tip: in het balkje met de naam van je stad enzo kun je aan de linkerkant op het icoontje hoveren en dan zie je de bevolking van dat eiland.
Is het zo duidelijk? :-)
Dat gaat niet, je hebt resources nodig uit The New World om verder te komen, dan wordt bij de latere tiers steeds meer. Gebruik trade routes, dan heb je er geen omkijken naar. Wel meerdere schepen gebruiken, de route is te lang voor 1 boot.RedHat schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:37:
Heb er nu ook aardig wat uurtjes in zitten (voor mij doen).
Ik wil eigenlijk niets met The New World doen, omdat ik dat switchen enorm irritant vind. Is dat erg? Gewoon in The Old World blijven en misschien later wat eilanden aanvallen / overnemen?
Voor mij had dat hele The New World er uitgelaten mogen worden en gewoon in The Old World evolueren naar The New World zeg maar.
Voor de rest heb ik er best wel plezier in. Geld maken blijft nog wel erg lastig maar heb nu wat trading routes opgezet wat dat (deels) op moet lossen.
Zit nu geloof ik op 4k populatie en rond de 500 artisians, moet geloof ik 750 hebben om weer "verder" te raken.
Heb nu overigens 2 eilanden, met maar 1 clay pit (totaal over 2 eilanden). Dat is wel wat jammer, want stenen bouwen gaat niet heel snel.
[ Voor 40% gewijzigd door Loev op 29-04-2019 08:40 ]
Oooh zo, nee dat klopt. Dan moet je wel wat productie verplaatsen ja. Maar het is meer als je je winst wilt maximaliseren, dat je over de eerste 1.000 inwoners geen royal taxes af hoeft te dragen.Loev schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:39:
[...]
Dat begrijp ik, 1000 farmers zijn niet genoeg om alle gebouwen te voorzien van work force, dus moet je meer huizen bouwen en dus ga je over de 1000 farmers. Als je overal max 1000 inwoners van een tier wilt hebben zul je moeten gaan verspreiden toch? Wordt denk ik alleen wat lastig bij artisans, als er al fabrieken zijn die 250 nodig hebben dan gaat het hard.
[...]
Dat gaat niet, je hebt resources nodig uit The New World om verder te komen, dan wordt bij de latere tiers steeds meer.
De extra inwoners boven de 1.000 zijn minder winstgevend vanwege de royal taxes. Dus je kan wel een eiland inrichten met artisians en engineers en een andere met farmers en workers. Maar voor de maximale winst zou ik dus 1.000 farmers / workers op mijn artisians/engineers stad-eiland houden vanwege die taxes :-)
Influence voor commuter piers was ik helemaal vergeten.
Ik gebruik nog helemaal geen influence vooralsnog. Toch me eens wat meer in verdiepen. De eerste commuter piers zijn iig gratis (qua influence dan), gelukkig.
Met die Royal Taxes ga ik toch wel heel goed nadenken over het toch per eiland opbouwen van een voor dat eiland relevante workforce en niet alle workforce op 1 of 2 eilanden zetten. Is meteen ook wat natuurlijker.
(@unezra kijkt ondertussen in zijn agenda en plant nog wat vrije dagen.)
Op zich, geeft die influence wel weer meer diepgang aan het spel en dwingt je dus strategisch na te denken. Dat kan ik wel waarderen.
Zo kun je ook niet zomaar al je havens he-le-maal vol dumpen met geschut ter verdediging...
Ik was lekker op oorlogspad en zat aan de lopende band schepen te bouwen. Kon dat niet meer omdat mijn influence op was.
Zoom level is aan te passen via ini bestanden. Zag dit voorbij komen op de anno reddit met bijbehorende screenshots. Ook qua eilanden is het redelijk random. Ik heb seeds gezien (16 en 12121212) waar gigantische eilanden op staan. Op de officiele discord zijn er mensen die op zon eiland de 100k inwoners gehaald hebben.unezra schreef op zondag 28 april 2019 @ 10:48:
Wát een spel!
Ik heb moeite om mijn financiën onder controle te houden ik het begin. Mijn twee sterren tegenstander gaat erg hard dus ik moet dadelijk als een idioot ships of the line bouwen want met alleen fregatten red ik het niet om zo’n have af te breken.
Maar ik geniet met volle teugen dat is het belangrijkste. De uitdaging is geweldig
Nickname KasPlantje.

Nu flink bezig met het inrichten van het 2e eiland in de old world, omdat eiland 1 redelijk vol begint te raken. Graanproductie is echt wel een dingetje, dat heb je echt veel te veel nodig voor brood en bier. Ik heb bijna een stabiele aanvoer van koffie, rum en fur coats voor mijn engineers, vanavond dat helemaal stabiel maken en starten met glasses en fietsen.
Ik wil het aantal industries tot een minimum beperken op dat 2e eiland, maar nu is mijn eerste eiland dus vol. Een 3e eiland hiervoor is ook ruk, omdat base materials zowel voor spullen uit tier 2 gebruikt worden als voor spullen in tier 3 en 4, dus helemaal verplaatsen kan ik het niet. En ik wil niet mijn ore/coal moeten verdelen over meerdere eilanden. Hoe pakken jullie dit aan, voor degene die investors hebben en in de campaign map zijn verder gegaan?
Leuke verslavende game.. Time flies...

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character
Haha netjes! Ik ben vooral verder gegaan op de map van de campaign, maar laat het verhaal een beetje links liggen. Zo heb ik van begin af aan al de coal en iron productie op een 2e eiland gestart. Daarna nog een 3e eiland opgericht primair voor de worst en zeep. Ik heb aardig wat trade routes om brood, schnaps (i.v.m. fertility) en worst+zeep rond te brengen. Een beetje tweaken met aantal boten en hoeveelheid en zorgen voor voldoende productie houdt het stabiel.enira schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:19:
Vooralsnog vermaak ik me ook nog altijd met deze game. De teller stond gisteravond na afsluiten op 85 uur sinds release..![]()
Nu flink bezig met het inrichten van het 2e eiland in de old world, omdat eiland 1 redelijk vol begint te raken. Graanproductie is echt wel een dingetje, dat heb je echt veel te veel nodig voor brood en bier. Ik heb bijna een stabiele aanvoer van koffie, rum en fur coats voor mijn engineers, vanavond dat helemaal stabiel maken en starten met glasses en fietsen.
Ik wil het aantal industries tot een minimum beperken op dat 2e eiland, maar nu is mijn eerste eiland dus vol. Een 3e eiland hiervoor is ook ruk, omdat base materials zowel voor spullen uit tier 2 gebruikt worden als voor spullen in tier 3 en 4, dus helemaal verplaatsen kan ik het niet. En ik wil niet mijn ore/coal moeten verdelen over meerdere eilanden. Hoe pakken jullie dit aan, voor degene die investors hebben en in de campaign map zijn verder gegaan?
Leuke verslavende game.. Time flies...![]()
Inmiddels aardig wat engineers op mijn hoofd eiland en dus weer een 4e eiland (in de old world allemaal) voor de fur coats. Daarnaast nog 2 eilanden in de the new world voor katoen en een ander voor de rum en koffie.
Nu voor de fietsen van de engineers aan een 3e eiland in de new world begonnen voor de productie van rubber.
Inmiddels heb ik 1 van de 3 AI spelers geheel van de kaart geveegd omdat hij steeds oorlog aan het voeren was met mijn allies. Nu heb ik zijn 2 grootste eilanden ook ingenomen en ben ik daar eigenlijk een compleet nieuwe kolonie aan het starten mijn zijn eigen productie ketens die los staan van de 1e groep eilanden...
Inmiddels zit ik dus op 7 eilanden in de old world. (ik heb ook nog ergens in een uithoek een klein eilandje puur voor graan, zoals je zei... kom je daar chronisch aan tekort)
Ik heb alleen nu wel wat vervuilende ketens op mijn main island voor de productie van brillen (en ook net begonnen met olie voor elektriciteit) dus dat wil ik eigenlijk nog verplaatsen, maar ik probeer eerst wat stoomschepen te bouwen eigenlijk.
Dus... zo :-)
Hoe maak je de aanvoer stabiel? Ik heb vrij lomp 4 stoomboten varen, na een tijdje varen ze achter elkaar, erg vervelend dat je geen wachttijd kan inbouwen als ruimte tussen elke boot. Nu ze de eerste vol, en diegene daar achter is bijna leeg...enira schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:19:
Ik heb bijna een stabiele aanvoer van koffie, rum en fur coats voor mijn engineers, vanavond dat helemaal stabiel maken en starten met glasses en fietsen.
Ik heb de productie voor tier 1 en beetje tier 2 verplaatst naar mijn tweede eiland en laad het aanvoeren middels een stoomboot. Best stabiel, beetje tweaken her en der. Hierdoor heb ik ruimte voor tier 3 en 4 industrie.
Hoeveelheid verlagen en dan "wait for goods" aanvinken in het trade route menu. :-)Loev schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:46:
[...]
Hoe maak je de aanvoer stabiel? Ik heb vrij lomp 4 stoomboten varen, na een tijdje varen ze achter elkaar, erg vervelend dat je geen wachttijd kan inbouwen als ruimte tussen elke boot. Nu ze de eerste vol, en diegene daar achter is bijna leeg...
Ik heb de productie voor tier 1 en beetje tier 2 verplaatst naar mijn tweede eiland en laad het aanvoeren middels een stoomboot. Best stabiel, beetje tweaken her en der. Hierdoor heb ik ruimte voor tier 3 en 4 industrie.
Stoomboten nemen 5 goederen mee, rum, goud, katoen, rubber en koffie. Van elke moet je dus bepalen hoeveel er klaar moet liggen wil het hoofd eiland niet op 0 komen? Das best een uitdaging.firedancer-88 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:48:
[...]
Hoeveelheid verlagen en dan "wait for goods" aanvinken in het trade route menu. :-)
Yep, het is niet makkelijk. Het zou makkelijker zijn als je kon zeggen dat je op 1 goed moest wachtten en de rest mee neemt wat er toevallig beschikbaar is.Loev schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:53:
[...]
Stoomboten nemen 5 goederen mee, rum, goud, katoen, rubber en koffie. Van elke moet je dus bepalen hoeveel er klaar moet liggen wil het hoofd eiland niet op 0 komen? Das best een uitdaging.
Sowieso het puntje waar ik het minst tevreden over ben, die trade routes... hoop stiekem dat daar eerdaags een goede patch voor komt.
Heb inmiddels al 2 mln dollar, maar was vergeten om verder te gaan met de main quest, waardoor ik nu net pas naar the new world kan/ga. Heb ik überhaupt zoveel geld nodig en zo niet, waar moet ik dit aan uitgeven?
Koop shares op andere eilanden van je tegenstandersmpra schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:04:
Ik ben afgelopen weekend begonnen met de campaign. Met volle energie begonnen op het eerste eiland, zonder enige kennis. Na wat gelezen te hebben ook op een 2e en 3e eiland begonnen met bouwen.
Heb inmiddels al 2 mln dollar, maar was vergeten om verder te gaan met de main quest, waardoor ik nu net pas naar the new world kan/ga. Heb ik überhaupt zoveel geld nodig en zo niet, waar moet ik dit aan uitgeven?
Als je toch 4 boten op dezelfde route hebt varen met dezelfde goederen kun je de routes natuurlijk ook per schip uniek maken. (en dan dus per schip 1 item, waarbij je wait for goods aangezet hebt)firedancer-88 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:55:
[...]
Yep, het is niet makkelijk. Het zou makkelijker zijn als je kon zeggen dat je op 1 goed moest wachtten en de rest mee neemt wat er toevallig beschikbaar is.
Wat wellicht ook zou kunnen (weet ik niet zeker) is hetzelfde eiland 2x achter elkaar in de traderoute opnemen? En dan bij het eerste entry wait for goods aanzetten en daar maar 1 item inzetten en bij de 2e entry de rest van de goederen?
Kan, ik gebruik deze techniek om te voorkomen dat ik een eiland kaal pluk zeg maar.Puc van S. schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:18:
[...]
Als je toch 4 boten op dezelfde route hebt varen met dezelfde goederen kun je de routes natuurlijk ook per schip uniek maken. (en dan dus per schip 1 item, waarbij je wait for goods aangezet hebt)
Wat wellicht ook zou kunnen (weet ik niet zeker) is hetzelfde eiland 2x achter elkaar in de traderoute opnemen? En dan bij het eerste entry wait for goods aanzetten en daar maar 1 item inzetten en bij de 2e entry de rest van de goederen?
Dus:
Eiland 1: +50
Eiland 1: -25
Eiland 2: -25
Op deze manier garandeer je dat er altijd minimaal 25 ton van dat goed op eiland 1 blijft :-)
Je kan dan ook zoiets doen:
Eiland 1: +10 (wait for goods)
Eiland 1: +40
Eiland 2: -50
Dan zal het schip eerst wachten tot hij minstens 10 ton aan boord heeft, daarna een rondje varen en "acheteraan" de queue aansluiten (mits er te weinig harbours aanwezig zijn / te veel schepen wachten) en dan de resterende goederen oppikken en doorvaren naar eiland 2.