Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roberto250b
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-07 08:11
Sacul schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:48:
Of je productie omhoog gooien zodat er genoeg goederen leverbaar zijn :)
Kost ook weer extra geld natuurlijk, wat midgame een beetje moeilijk is.

Je kan beter niet al te snel naar de artisans gaan heb ik al wel bekeken. eerst zorgen dat je wat inkomsten hebt. Ik ben nu overnieuw begonnen en gelijk al een betere start gemaakt.

Vorige game steeds geldproblemen en kon steeds geen schepen bouwen vanwege infuence tekort, maar dat moest ik weer steeds in de krant stoppen voor mijn geldproblemen. Het is mij nog niet helemaal helder hoe dat precies zit met influence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-08 12:58
roberto250b schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:38:
[...]

Vorige game steeds geldproblemen en kon steeds geen schepen bouwen vanwege infuence tekort, maar dat moest ik weer steeds in de krant stoppen voor mijn geldproblemen. Het is mij nog niet helemaal helder hoe dat precies zit met influence.
Open het influence menu zou ik zeggen en hover over de verschillende cijfers.
Hoe meer inwoners je hebt hoe meer influence je hebt. Vervolgens wordt influence uitgegeven aan allerlei gebouwen, schepen, shares, en krant (en ik mis nog wat).
spoiler:
Als je de Campaign hebt geëindigd schiet je in de min waardoor je wat vers gekregen gebouwen zoals repair cranes moet slopen.

[ Voor 15% gewijzigd door AceAceAce op 29-04-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 15:31
Je krijgt de punten ook weer terug zodra het effect (bijv. van de krant) is gestopt.
Dus als je tekort komt om schepen te bouwen, moet je kijken waar je ze aan uitgegeven hebt en dan kiezen waar je op wilt inleveren. (bijv. trade unions of eilanden).

Makkelijk te missen, als je het influence overview open hebt kun je onderin ook nog bladeren naar het 2e tabje, daar zie je een andere weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roberto250b
AceAceAce schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:46:
[...]

Open het influence menu zou ik zeggen en hover over de verschillende cijfers.
Hoe meer inwoners je hebt hoe meer influence je hebt. Vervolgens wordt influence uitgegeven aan allerlei gebouwen, schepen, shares, en krant (en ik mis nog wat).
spoiler:
Als je de Campaign hebt geëindigd schiet je in de min waardoor je wat vers gekregen gebouwen zoals repair cranes moet slopen.
ik heb de campain niet eens gedaan :P

Maar zoals ik al zij als je geldproblemen houd dan beland je op een gegeven moment een beetje in een cirkel naar beneden waar je de influence wel steeds aan de krant moet spenderen om een beetje kiet te blijven draaien en niet te ver achter wil blijven op de andere AI spelers.

Nieuwe potje begon al veel soepeler. begonnen met eerst alle bewoners happy te maken voordat ik verder ging. plus je krijgt wat handigheid in de layout waardoor je al veel sneller je stad neerlegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:29
Gisteravond nog even doorgepusht naar het einde van de campagne. Ik wil namelijk graag opnieuw beginnen met andere instellingen. Ook ergerde ik me aan de New World piraat die me constant lastig viel met z'n declarations of war. Die kocht ik telkens af.

Nu heb je aan het eind van de campagne natuurlijk veel filmpjes om het verhaal tot een einde te brengen. Nadeel is echer dat de wereld ondertussen gewoon door loopt, waardoor ik niet heb kunnen reageren op de piraat en ik nu dus in oorlog ben. Nogal stom systeem.

Maar zo gezegd, zo gedaan. Nu heb ik uiteraard nog even een nieuw doel voor ik een nieuwe map start.
Grote productie opgezet, alles is nu volledig toegewijd aan het zo snel mogelijk bouwen van zoveel mogelijk oorlogsschepen.

Die kutpiraat ga ik vanavond de weg wijzen naar Davy Jones' locker :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roberto250b
[b]Melkunie in "[PC] Anno 1800"
Die kutpiraat ga ik vanavond de weg wijzen naar Davy Jones' locker :w
Totdat je net 1 schip te weinig hebt en dan is hele vloot, schroot :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-08 04:53

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

roberto250b schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/50119970.jpg

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-08 14:24
Zo. Ook eindelijk het monument gemaakt. Dit is nog steeds de campaign map waar ik mee ben doorgegaan als soort van test map. Ik had gehoopt dat het monument andere services zou overnemen zoals in 1404 maar helaas.

Ik lees veel berichten over geld problemen. De oorzaak hiervan zou heel goed kunnen zijn dat je te snel gaat. Neem lekker de tijd voor Anno, werk in stappen naar een nieuw doel. De A.I. gaat veel sneller, maar dat zijn ook cheaters :+

Ik wil nu eigenlijk een nieuwe sandbox game starten maar het is nog lastig om afscheid te nemen van m'n stad haha. Maar huidige campaign map is ook buggy geworden merk ik.
Zweven bepaalde goederen in het havengebied van de verwoeste stad die je aan het einde krijgt welke ik niet kan verwijderen. En de krant zeurt steeds dat goederen/diensten niet beschikbaar zijn, wat dus gewoon echt niet het geval is.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5sSDvBr/screenshot-2019-04-29-17-02-06.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4WwNSMc/screenshot-2019-04-29-17-02-29.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j5k0twX/screenshot-2019-04-29-17-03-16.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01:30
Melkunie schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:26:
Gisteravond nog even doorgepusht naar het einde van de campagne. Ik wil namelijk graag opnieuw beginnen met andere instellingen. Ook ergerde ik me aan de New World piraat die me constant lastig viel met z'n declarations of war. Die kocht ik telkens af.

Nu heb je aan het eind van de campagne natuurlijk veel filmpjes om het verhaal tot een einde te brengen. Nadeel is echer dat de wereld ondertussen gewoon door loopt, waardoor ik niet heb kunnen reageren op de piraat en ik nu dus in oorlog ben. Nogal stom systeem.
Bij expeditions is dat idd enorm irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:14
Leuk om dit topic te volgen. Misschien ga ik het spel zelf ook nog kopen. Twijfel nog het is wel duur. Enige nadeel van het spel vind ik dat ze nog steeds zo vasthouden aan het grid. wegen en wijken met een boogje is not steeds niet mogelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:29
roberto250b schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:57:
[...]

Blijkbaar ben ik toch meer van het principe totale overkill :+

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q4UXy00m.jpg(klik)

Na:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eoYWTHZm.jpg(klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:56
Melkunie schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:38:
[...]

Blijkbaar ben ik toch meer van het principe totale overkill :+
''Send them to Davy Jones his locker'' :w Leuke foto's !

Mijn campaign is helemaal ''bugged'' krijg geen notificatie schermen meer, waardoor ik ook geen quest/missies meer kan doen |:( Binnenkort eens overnieuw beginnen in sandbox (zonder piraten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-07 12:11
SmokingCrop schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:06:
[...]

Koop shares op andere eilanden van je tegenstanders ;)
Gedaan, ben maar terug gegaan naar een save van daarvoor ;). Toen ik net mijn base in the new world aan het opbouwen was vanaf scratch kwam ze met een volledige vloot op die base af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
mpra schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:50:
[...]

Gedaan, ben maar terug gegaan naar een save van daarvoor ;). Toen ik net mijn base in the new world aan het opbouwen was vanaf scratch kwam ze met een volledige vloot op die base af. :+
Hangt af van je tegenstander, voor sommigen maakt het niet uit dat je shares opkoopt.
Er is zelf een die +2 diplomacy rating geeft als je shares opkoopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
  • Laatst online: 24-07 12:11
Oh, nou dan had ik waarschijnlijk net een verkeerde :P Had ook van haar main city shares gekocht, misschien dat dat ook wel scheelde. Maar goed, zo leer je elke dag weer wat nieuws. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:43
Ok, ben een flink eind op weg, ben aangekomen bij engineers en ik wil beginnen aan elektriciteit. Ik bouw een refinery vlakbij een aantal oil wells, verbindt via spoor naar een oliehaven, maar hij blijft zeggen dat ie een oil spring mist. Wat zie ik over het hoofd?

Het lijkt alsof de refinery een influence area heeft, er liggen meerdere oliebronnen vlak naast de refinery. Ik hoef toch niks te bouwen op de oil well zelf? Een boortoren ofzo?

Wat een fantastisch spel weer trouwens :D

[ Voor 4% gewijzigd door migchiell op 30-04-2019 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-07 01:18
oil refinery werkt hetzelfde als een farm, dus als je er een heb gebouwd heeft moet je erop klikken, en zelf de towers plaatsen.

Bedankt voor de tips om naar dx11 te switchen, speel nu al paar dagen, en geen dx fouten meer, best wel blij mee.

[ Voor 31% gewijzigd door peschinl op 30-04-2019 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 08:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Baelrog schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:56:
[...]
Zoom level is aan te passen via ini bestanden. Zag dit voorbij komen op de anno reddit met bijbehorende screenshots. Ook qua eilanden is het redelijk random. Ik heb seeds gezien (16 en 12121212) waar gigantische eilanden op staan. Op de officiele discord zijn er mensen die op zon eiland de 100k inwoners gehaald hebben.
Hmmm, ik kan het niet vinden. Heb je een linkje wáár je dat moet aanpassen?
Stuk verder uitzoomen zou wel heel prettig zijn, meer overzicht.

Pffff, gisteren weer compleet de tijd vergeten. Gaat nog steeds te hard.

Wel irritant is dat ik heb gemerkt dat je op een gegeven moment zo'n beetje overal ziekenhuizen moet gaan bouwen. Of misschien moet ik gewoon beter voor de lokale bevolking zorgen zodat ze minder nodig zijn. :)

Inkomen gaat helemaal de mist in nu, waar ik zondag nog +5000 haalde zat ik gisteren een flinke tijd op -2000 en slechter.

Heb me ook vergist in de "refresh" button van Madame Kahina (voor de items), de eerste keer kost het iets van 5000 maar het loopt *rap* op en ik had dat dus te laat in de gaten. Dus iets van 400.000 verspeeld met het zoeken naar betere goederen voor mijn dierentuin en museum.

Qua influence, daar had ik ook beter naar moeten kijken. Ik dacht dat ik geen influence gebruikte, of nauwelijks. Blijk ik een paar schooners rond te hebben varen, maar erger nog, een flink uitgebreid museum en dierentuin te hebben gebouwd en díe kosten wel heel veel influence. Museum dus afgebouwd en als ik verder ga, ook de dierentuin maar eens wat verkleinen. De +10 dieren d'r uit en bewaren voor later, enkel +20 en hogere dieren d'r in.

Eigenlijk moet mijn hele hoofdeiland op de schop. Gisteren in allerijl wat spullen bijgebouwd omdat mijn schepen geïnfecteerd waren door ziekte en dus de noodzakelijke aanvoer ontbrak. Pas veel later kwam ik er achter dat een belangrijke oorzaak voor uitbreken van ziekte is dat het ze aan essentiële zaken ontbreekt. Dus ja, dan versterkt het elkaar. Mensen worden ziek, daardoor raakt een schip geïnfecteerd, dat moet je óf even een kwartier stil leggen (waardoor je aanvoer stokt en mensen ziek worden), óf het schip infecteerd weer mensen.

Genoeg te leren dus.

Misschien heb ik toch wel het grootste manco aan de game ontdekt: De tijd vliegt. Veel te hard.
Je gaat even gamen en opeens is het middernacht, terwijl d'r toch écht gewerkt moet worden de volgende dag en terecht iemand hier niet blij was dat ik veel te laat naar bed kwam. (Plus dat ik op dit moment mijn andere grote hobby, muziek maken, totaal verwaarloos. Ook niet handig.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• firedancer-88
Ik snapte inderdaad ook niet waarom mijn eiland bewoners om de haverklap ziek werden... tot ik eens aandacht besteedde aan het bericht dat meldde dat het door een schip kwam! Bleek er niet 1, maar 5!

Ik heb ze toen even in de baai laten liggen (ik had genoeg in voorraad gelukkig). Maar verder nooit bij stilgestaan dat een gebrek aan zeep e.d. ziekte veroorzaakt. Best logisch, maar je verwacht het niet van een game dat de dynamics zó realistisch en goed in elkaar zitten!!!

Ik had ook een simpel farmers eiland, maar die was wel flink groot geworden (alleen maar farmers en enkel een paar workers)... misschien dat ik op een gegeven moment teveel workers had en dus zeep unlockte, maar merk dat er een bepaald kantelpunt is waarop men ziek kan worden... eerder is de bevolking gewoonweg te klein daarvoor. Wellicht heeft dit te maken met dat je in het begin uberhaupt nog geen ziekenhuis kunt bouwen... al is dat niet meer relevant als het je zoveelste eiland is.

Van die oil refineries vind ik het wel irritant dat je dan 4 oil wells hebt, en er dan 3 in de influence area liggen... dan moet je dus voor die 4e well een 2e refinery bouwen... (of je doet 2 om 2) maar mijn OCD kan hier niet tegen :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-08 14:08
Gisteren ging ik ook even een uurtje spelen. Lang verhaal kort ik was 3 uur verder en moest mijzelf weer wegslepen om te stoppen.

Het is echt wel een goed opgezette game. toen ik begon wou ik mijn omzet wat doen stijgen. Ik was recent vers begonnen in een nieuwe wereld en mijn inkomsten waren nog wat laag. Zo laag dat ik zelfs regelmatig moest wachten totdat ik weer geld had om te bouwen. Uiteindelijk bijna 1000 farmers bij elkaar gebouwd en toen schoten mijn inkomsten flink omhoog. Allerlei andere zaken aangepakt en tot tier 3 gekomen. Nu heb ik zo'n 5k aan inkomsten en alweer bijna een half miljoen op de bank staan.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08 13:38
Wow! Gisteren even om half 11 savons een nieuwe campaign begonnen. Het bouwen ging ook echt lekker en toen dacht ik.. hmmm 12 uur laat ik er maar een eind aan breien, bleek het 01;45 snachts te zijn... oeps...

Wat voor mij een grote verandering was tov eerste campaign ( ik weet natuurlijk meer) maar een duidelijke focus op overdaad op al je productie, in het begin op bouwmaterialen (hout/clay).

In iets meer dan 3 uur speeltijd in de nieuwe campaign op 10.000 inwoners op het hoofdeiland maar nog geen engineers of new world. Eerst maar even de old world overnemen, productie-eilanden uitleggen en een sterke vloot bouwen.

Zit nu al te plannen wat ik vanavond ga doen, haha!

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:12

YES

Moderator General Chat
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 07:13:
[...]

Ik ben hier naar op zoek geweest en heb het gevonden. Niet wat je precies moet aanpassen maar een file van een Duits Anno forum.

https://www.annothek.net/...ile/155-erweiterter-zoom/

Uitleg over hoe en wat staat er bij!

Het extra uitzoomen is nog niet ideaal door de 'wolken/mist' die er dan bij komt, maar het overzicht is wel een stuk beter.

[ Voor 10% gewijzigd door YES op 30-04-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-08 22:36
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 07:13:
[...]

Sorry is een bestandje niet via ini:

"Click on "Herunterladen", Copy the original Data0.rda and Save it somewhere.
Then just add the downloaded Data0.rda into the right folder, overwrite the orignal one there and enjoy

Aldus de anno 1800 discord channel.

Overigens heb ik net de campaign ook op expert gehaald, zodat ik weer 2 extra portraits unlocked heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-08 18:03
Ik vind het soms nog beetje lastig in te schatten wat nou goed werkt qua income. In mn eerste sandbox had ik enorm veel huizen tot ik erachter kwam dat er dus een royal tax gaat lopen vanaf een X aantal soort inwoners. Wat ik veel deed was voornamelijk mijn income genereren uit inwoners, waardoor ik dus ontzettend veel productie moest bouwen. Waardoor je weer workforce nodig hebt en dus weer meer huizen bouwt. Uiteindelijk loopt het aardig met cashflow en inwoners. Maar door zon enorme hoeveelheid gaan die maintance kosten ook enorm hard om maar enigsinds de behoeftes tegemoet te komen.
Ik ben echt gek op deze game. Heerlijk om proberen alles zo goed mogelijk te regelen. Top!

In mn 2e sandbox heb ik direct 2 eilanden gestart. Want per eiland lopen er royal taxes begreep ik. Maar dan moet je alles ook flink dubbel bouwen. En ene eiland heeft geen clay, de ander geen paprika, dus maar eens flink puzzelen met traderoutes tussen die eilanden 8)

[ Voor 16% gewijzigd door FlyLight3r op 30-04-2019 10:08 ]

PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-08 22:36
Lipst3r schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:06:
Ik vind het soms nog beetje lastig in te schatten wat nou goed werkt qua income. In mn eerste sandbox had ik enorm veel huizen tot ik erachter kwam dat er dus een royal tax gaat lopen vanaf een X aantal soort inwoners. Wat ik veel deed was voornamelijk mijn income genereren uit inwoners, waardoor ik dus ontzettend veel productie moest bouwen. Waardoor je weer workforce nodig hebt en dus weer meer huizen bouwt. Uiteindelijk loopt het aardig met cashflow en inwoners. Maar door zon enorme hoeveelheid gaan die maintance kosten ook enorm hard om maar enigsinds de behoeftes tegemoet te komen.
Ik ben echt gek op deze game. Heerlijk om proberen alles zo goed mogelijk te regelen. Top!

In mn 2e sandbox heb ik direct 2 eilanden gestart. Want per eiland lopen er royal taxes begreep ik. Maar dan moet je alles ook flink dubbel bouwen. En ene eiland heeft geen clay, de ander geen paprika, dus maar eens flink puzzelen met traderoutes tussen die eilanden 8)
Als je genoeg geld hebt, kan je ook shares kopen van andere eilanden, krijg je ook een steady inkomen van. Verder je mensen upgraden. Het geld wat je van investors krijgt is niet normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11

ScreamGT

joejoe

Sacul schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:20:
Zo. Ook eindelijk het monument gemaakt. Dit is nog steeds de campaign map waar ik mee ben doorgegaan als soort van test map. Ik had gehoopt dat het monument andere services zou overnemen zoals in 1404 maar helaas.

Ik lees veel berichten over geld problemen. De oorzaak hiervan zou heel goed kunnen zijn dat je te snel gaat. Neem lekker de tijd voor Anno, werk in stappen naar een nieuw doel. De A.I. gaat veel sneller, maar dat zijn ook cheaters :+

Ik wil nu eigenlijk een nieuwe sandbox game starten maar het is nog lastig om afscheid te nemen van m'n stad haha. Maar huidige campaign map is ook buggy geworden merk ik.
Zweven bepaalde goederen in het havengebied van de verwoeste stad die je aan het einde krijgt welke ik niet kan verwijderen. En de krant zeurt steeds dat goederen/diensten niet beschikbaar zijn, wat dus gewoon echt niet het geval is.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice! Maar 38 miljoen :+ hoe dan.
Heb jij verder al je industrie verplaatst naar andere eilanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sacul schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:20:

Holy shit!

Ik zie nu door de opmerking van @ScreamGT pas hoe veel geld er in dat screenshot staat, zowel qua grand total als qua maandelijkse inkomsten.

Geloof dat ik *flink* moet reorganiseren om weer een beetje zinvol in de + te komen. Zit net iets meer dan een miljoen in kas, maar het komt mondjesmaat binnen. Ik verkoop wel al mijn surplus, maar waarschijnlijk is de boel heftig inefficiënt ingedeeld en heb ik wat zaken die te veel geld kosten.

Het helpt ook niet dat ik gisteren opeens overal deseases had. Het duurde even voordat ik díe onder controle kreeg.

Is er trouwens een goede manier om gebouwen te zoeken? As in, bijvoorbeeld alle ziekenhuizen te hilighten of er doorheen te browsen? Of moet je echt alles visueel van boven herkennen en je steden goed kennen?
Baelrog schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:58:
[...]

Sorry is een bestandje niet via ini:

"Click on "Herunterladen", Copy the original Data0.rda and Save it somewhere.
Then just add the downloaded Data0.rda into the right folder, overwrite the orignal one there and enjoy

Aldus de anno 1800 discord channel.
*oef*
Dat is wel érg avontuurlijk.

Een .ini file editten is niet zo spannend maar zo'n file van een paar honderd MByte overschrijven, ik ben bang dat ik dan toch in de toekomst zaken ga slopen die ik niet wil slopen.

Jammer. Dan hoop ik dat ze dat in de toekomst zelf een keer fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:00
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:33:
[...]

Is er trouwens een goede manier om gebouwen te zoeken? As in, bijvoorbeeld alle ziekenhuizen te hilighten of er doorheen te browsen? Of moet je echt alles visueel van boven herkennen en je steden goed kennen?
Hier had ik het gisteren ook nog over op discord. Lijkt geen goed manier voor te zijn. Wat ik nu doe is ik pak dan het gebouw wat ik zoek uit de build list en dan zie je ze wel waar ze staan door een logo of hilight.

Maar ik ben eigenlijk gewoon opzoek met een lijst waar je op kan klikken wat je zoek en waar het staat. Want gisteren was ik namelijk ook al een fabriek kwijt. (stond verstopt tussen de staal fabrieken)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-08 18:03
Doen jullie iets met pollution? Ik probeer eigenlijk vanaf het begin al 2e eiland te maken voor steal beam productie e.d. maar dan heb je daar zoveel werkers nodig dat je eigenlijk 2 major islands aan het bouwen ben. Het wil wel aardig maar ik vraag me af of het nog uitmaakt of je de industrie ver van de stad zet. Ik wou proberen meteen vanaf de start de happiness hoog te houden voor snelle income. Verplaatsen jullie dat allemaal pas zodra je de T4 ingaat?

PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Laatst online: 08-08 14:58
Super game. Altijd fan van anno geweest. Heerlijk die handels/vaar routes en producties op te zetten.

Ik merk dat een festival veel doet op je inkomsten. Kun je die festivals ook "kopen". Zit nu op zo'n 5 tot 7 k inkomst en weinig balance op de rekening omdat ik zoveel mogelijk shares koop.

Ik zit pas op tier 3, merk wel dat behoorlijk moet inkomen. En de New world is wel wennen maar wel leuk. Wel lange haar routes maar dit was vroeger ook al😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SkullboyNL schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:40:
[...]
Hier had ik het gisteren ook nog over op discord. Lijkt geen goed manier voor te zijn. Wat ik nu doe is ik pak dan het gebouw wat ik zoek uit de build list en dan zie je ze wel waar ze staan door een logo of hilight.

Maar ik ben eigenlijk gewoon opzoek met een lijst waar je op kan klikken wat je zoek en waar het staat. Want gisteren was ik namelijk ook al een fabriek kwijt. (stond verstopt tussen de staal fabrieken)
Jup.

Ook handig in geval van het dispatchen van eenheden. Nu is het echt zoeken naar de ziekenhuizen, brandweer en politie als er ergens wat gebeurt en je wil even een extra zetje geven...

Of dat je er doorheen kunt scrollen per eiland. Net zoals met je schepen, dat er een lijst is en je er op kunt klikken. De wereld word snel heel groot. Zelfs met mijn 3 eilanden in de oude en 1 in de nieuwe wereld is het behoorlijk onoverzichtelijk. (Ok, dat ligt ook aan mijn rommeltje van een stad. De nieuwe eilanden zijn duidelijk beter ingericht en op easy kun je gelukkig ook straffeloos en gratis hele industrieen en gebouwen verplaatsen. Moet je alleen wel opletten dat je niet opeens een halve stad zonder influence van een gebouw hebt zitten, of een halve industrie niet meer naar een warehouse kan.)
Lipst3r schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:43:
Doen jullie iets met pollution? Ik probeer eigenlijk vanaf het begin al 2e eiland te maken voor steal beam productie e.d. maar dan heb je daar zoveel werkers nodig dat je eigenlijk 2 major islands aan het bouwen ben. Het wil wel aardig maar ik vraag me af of het nog uitmaakt of je de industrie ver van de stad zet. Ik wou proberen meteen vanaf de start de happiness hoog te houden voor snelle income. Verplaatsen jullie dat allemaal pas zodra je de T4 ingaat?
Ik begreep dat pollution per eiland is.

Praktisch de enige oplossing lijkt mij een commuter pier bouwen op dat eiland. :) (Jammer dat vanaf een bepaald aantal die ook influence gaan kosten waardoor je toch op bepaalde eilanden een complete workforce nodig hebt. Voor landbouw eilanden is dat wel goed te doen though. Tot en de 2e tier, de workers, is het allemaal wel redelijk goed op 1 eiland te doen. Al merk ik wel dat je véél nodig hebt als je een beetje aan het produceren wilt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:45
Wat is de anno 1800 Discord ?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
ScreamGT schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:05:
[...]

Nice! Maar 38 miljoen :+ hoe dan.
Heb jij verder al je industrie verplaatst naar andere eilanden?
Thx :)
Dit is het 2e grote eiland (het afgebrande eiland van de campaign). Staat weinig industrie op, enkel wat basis producties. Geen vervuilende industrie. Dat staat allemaal nog op het eerste eiland. Vanuit daar vervoer ik alles.

Meeste inkomsten komt van de bevolking, met engineers en investors gaat het hard zolang je maar zorgt dat ze happy zijn door alle goederen en diensten te leveren. Op het moment van de screenshot zie je dat er ook een festival bezig is wat inkomsten verhoogt. En ik gebruik vaak de +15 consumption tax.

@unezra Het is aangekondigd dat er weer zo'n overzicht gebouw komt waar je kan zien hoeveel gebouwen je van ieder type hebt en en snel naar kunt navigeren.

Ik heb overigens zojuist dat bestand vervangen (backup gemaakt) voor groter overzicht. Werkt erg fijn. Snap niet dat dit er niet standaard zo in zit. Nu kan ik tenminste goed de lijnen zien tot waar de kanonnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sacul schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:10:
[...]
Thx :)
Dit is het 2e grote eiland (het afgebrande eiland van de campaign). Staat weinig industrie op, enkel wat basis producties. Geen vervuilende industrie. Dat staat allemaal nog op het eerste eiland. Vanuit daar vervoer ik alles.

Meeste inkomsten komt van de bevolking, met engineers en investors gaat het hard zolang je maar zorgt dat ze happy zijn door alle goederen en diensten te leveren. Op het moment van de screenshot zie je dat er ook een festival bezig is wat inkomsten verhoogt. En ik gebruik vaak de +15 consumption tax.
Hmm, ja, dat ben ik een beetje uit het oog verloren. Het is ook mijn 1e game eigenlijk.

Dus mijn hoofdeiland is goed kapot. De eerste paar uur niet eens gekeken naar de verhoudingen. Ik kijk nu toch wel erg vaak naar de overzichten voor wat je nodig hebt om wat te produceren.

Groepeer nu ook meer. Dat is saai, maar wel overzichtelijk. Laatst ook nog de hele kledingfabrikage verplaatst naar een ander eiland. Dat ging goed. Tot ik opeens overal ziekte had en mijn transportschepen geïnfecteerd raakten. Staat je transport stil, heeft je bevolking geen kleding meer, worden ze nóg zieker. Niet handig. :)

Dus volgende sessie maar eens kijken hoe ik enerzijds op nieuwe eilanden ronde cycli kan draaien zodat ik een stabiele bron van inkomsten krijg op die eilanden, anderzijds mijn hoofdeiland flink reorganiseren. Industrie d'r vanaf en d'r echt een mooi eiland van maken. (Of juist een ander eiland als hoofdeiland maken, vanaf nul. Dat screenshot ziet er wel héél mooi uit met die brede mainstreet.)

Moet alleen wel proberen op tijd te stoppen. Vannacht was het half 2. Prima, maar niet als je de volgende dag moet werken. (En dan ook nog eens iets dat gewoon wel écht lastig is.)
@unezra Het is aangekondigd dat er weer zo'n overzicht gebouw komt waar je kan zien hoeveel gebouwen je van ieder type hebt en en snel naar kunt navigeren.
Ah, ja, dat had ik gelezen idd. Hoop dat dat gebouw niet een buttload aan influence kost maar je gewoon neer kunt zetten tegen redelijke kosten. Dat is écht een gemis.
Ik heb overigens zojuist dat bestand vervangen (backup gemaakt) voor groter overzicht. Werkt erg fijn. Snap niet dat dit er standaard zo in zit. Nu kan ik tenminste goed de lijnen zien tot hoever de kanonnen komen.
Dat dus...

Misschien dan toch maar proberen en niet vergeten dat ik het op die manier getweaked heb. :)
(Al boeien de kanonnen me niet, ik heb geen pirates en geen AI. Allemaal uitgeschakeld, alles op easy.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:04
Even een klein vraagje. Ik ben nu begonnen met de sandbox mode, maar is het verstandiger/beter om met de campaign te beginnen of maakt dat niet uit?

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

martin484 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:57:
Even een klein vraagje. Ik ben nu begonnen met de sandbox mode, maar is het verstandiger/beter om met de campaign te beginnen of maakt dat niet uit?
Ik was de campaign na een uurtje of 2 wel zat, ben toen full sandbox begonnen. :)

Eerste ervaring is wel dat je meer dingen verprutst, maar ach, worst-case ga je failliet en begin je overnieuw of heb je zó veel te reorganiseren dat het niet meer loont.

(Speel overigens pas sinds afgelopen zaterdag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMD007
martin484 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:57:
De campain is meer bedoelt als tutorial. Dus ben je niet heel bekend met de serie of wil je opfris cursus kan ik deze wel aanraden.

Andere zaken die mee kunnen spelen zijn: achievements en uplay punten die je in de campain kan behalen. Als je daar ook niets omgeeft en de game serie ook al zeer goed kent is er weinig te vinden in de campain de story en de bij behorende missies zijn nou niet echt indrukwekkend te noemen.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:34:
[...]

Ah, ja, dat had ik gelezen idd. Hoop dat dat gebouw niet een buttload aan influence kost maar je gewoon neer kunt zetten tegen redelijke kosten. Dat is écht een gemis.

[...]
Als er iets mist aan het spel is het inderdaad overzicht.
Ik wil graag op mijn hoofdeiland weinig tot geen grondstoffen verbouwen, maar deze laten invoeren en daarna gebruiken voor het eindproduct.
Ik heb geen flauw idee of ik, bijvoorbeeld, genoeg graan invoer voor zowel brood als bier of misschien teveel.
Daarnaast vraag ik me af waar mijn katoen blijft uit de nieuwe wereld, terwijl de rum prima doorkomt. (Beiden charter routes).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

*oef* Ik vraag me af of ik deze map niet toch gewoon vern**kt heb voorbij enige mogelijkheid tot reparatie.

Volgende week een paar dagen (6) vrij en het huis goeddeels voor me alleen, omdat het kan, waarin ik onder andere een beetje wil gaan gamen.

Zijn er nog toffe seeds waarbij je vooral veel grote vruchtbare eilanden krijgt en minder kleintjes? Is het nog nuttig als eerste eiland een eiland linksonder (westen) te bevolken zodat je sneller toegang hebt tot de nieuwe wereld?

https://www.reddit.com/r/...view_what_they_look_like/

Het is verleidelijk met de inzichten die ik nu heb, niet mijn behoorlijk kapotte map proberen te repareren, maar juist een nieuwe kaart te beginnen en rustig op te bouwen. Tijd zat en het mag laat worden. :) (Alleen wil ik dan wel graag een toffe kaart met groot hoofdeiland in het zuidwesten, dicht bij de nieuwe wereld.)
Fly-guy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:21:
[...]
Als er iets mist aan het spel is het inderdaad overzicht.
Ik wil graag op mijn hoofdeiland weinig tot geen grondstoffen verbouwen, maar deze laten invoeren en daarna gebruiken voor het eindproduct.
Ik heb geen flauw idee of ik, bijvoorbeeld, genoeg graan invoer voor zowel brood als bier of misschien teveel.
Daarnaast vraag ik me af waar mijn katoen blijft uit de nieuwe wereld, terwijl de rum prima doorkomt. (Beiden charter routes).
Ja, dat heb ik ook. Het enige waar ik het aan zie, is de staat van mjn warehouse. Als het na een tijdje vól zit met een bepaald goed, fabriceer ik waarschijnlijk te veel. :) Surplus autotrade ik dan wel, maar dat gaat niet heel hard en je moet die limiet meteen aanpassen als je meer storage hebt.

(Onhebbelijkheid: Je kunt geen getal invoeren, dus niet sec 200, je moet de slider neer zetten. Ook is het geen percentage en moet je heel goed oppassen dat je niet op "balance", de default klikt. Dan trade je *in* zodra je te kort hebt. Leuk, maar dat kost geld. Wat ik tot nu toe heb gedaan is juist enkel een trade out, ondergrens op zeg 200 en alles daarboven is vrij om te verkopen. Moet er wel net een tradeship voorbij komen die het wil hebben. Met alleen de 3 merchants in de oude wereld gaat dát dan weer wat minder hard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Laatst online: 01:30
Nog mensen waarbij de Annoholic achievement niet unlockt (win op expert)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sacul
En weer na 2 uur 's nachts... Nog even dit aanpassen, nog een quest afmaken...
Tijd vliegt voorbij haha.

Ben nu aan m'n tweede spel begonnen. Toch wel fijn omdat je al beter weet hoeveel ruimte bepaalde gebouwen nodig hebben. Het is nu een stuk overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Sacul schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 02:21:
En weer na 2 uur 's nachts... Nog even dit aanpassen, nog een quest afmaken...
Tijd vliegt voorbij haha.

Ben nu aan m'n tweede spel begonnen. Toch wel fijn omdat je al beter weet hoeveel ruimte bepaalde gebouwen nodig hebben. Het is nu een stuk overzichtelijker.
Twee dagen gespeeld tot een uur of 12 en ik moet er om 4.00 uur uit :O . Dus gisteren avond maar de ultieme vorm van zelfbescherming en even wat bijslapen dat betekende om 19.00 naar bed. Want anders weet ik het wel weer. Ik ven ook met een tweede game begonnen eergisteren. Aangezien ik nu een deel productie lay-outs heb uitgevonden maakt dat een hoop een stuk makkelijker.

Vanavond ga ik met twee vrienden een Mp game opstarten. Wel zin in is ook een van de sterke punten van Anno 1800 wat mij betreft

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:31:
*oef* Ik vraag me af of ik deze map niet toch gewoon vern**kt heb voorbij enige mogelijkheid tot reparatie.

Volgende week een paar dagen (6) vrij en het huis goeddeels voor me alleen, omdat het kan, waarin ik onder andere een beetje wil gaan gamen.

Zijn er nog toffe seeds waarbij je vooral veel grote vruchtbare eilanden krijgt en minder kleintjes? Is het nog nuttig als eerste eiland een eiland linksonder (westen) te bevolken zodat je sneller toegang hebt tot de nieuwe wereld?

https://www.reddit.com/r/...view_what_they_look_like/

Het is verleidelijk met de inzichten die ik nu heb, niet mijn behoorlijk kapotte map proberen te repareren, maar juist een nieuwe kaart te beginnen en rustig op te bouwen. Tijd zat en het mag laat worden. :) (Alleen wil ik dan wel graag een toffe kaart met groot hoofdeiland in het zuidwesten, dicht bij de nieuwe wereld.)

[...]

Ja, dat heb ik ook. Het enige waar ik het aan zie, is de staat van mjn warehouse. Als het na een tijdje vól zit met een bepaald goed, fabriceer ik waarschijnlijk te veel. :) Surplus autotrade ik dan wel, maar dat gaat niet heel hard en je moet die limiet meteen aanpassen als je meer storage hebt.

(Onhebbelijkheid: Je kunt geen getal invoeren, dus niet sec 200, je moet de slider neer zetten. Ook is het geen percentage en moet je heel goed oppassen dat je niet op "balance", de default klikt. Dan trade je *in* zodra je te kort hebt. Leuk, maar dat kost geld. Wat ik tot nu toe heb gedaan is juist enkel een trade out, ondergrens op zeg 200 en alles daarboven is vrij om te verkopen. Moet er wel net een tradeship voorbij komen die het wil hebben. Met alleen de 3 merchants in de oude wereld gaat dát dan weer wat minder hard.)
Ik deel je mening over die onhebbelijkheid. Van mij mag de default wel op export staan. Ik gebruik die balance eigenlijk alleen op nieuwe eilandjes voor bouwmaterialen. Die kosten niet zo veel en als je genoeg geld in kas hebt, boeit de prijs toch niet meer zo. Dan kan je lekker op wat anders focussen en intussen heb ik vanzelf genoeg bouwmaterialen om mijn eiland op te bouwen. Intussen lekker met blueprints alvast de layout klaargelegd natuurlijk :-)

Ik moet zeggen dat export van surplus zelfs met 3 AI spelers op de kaart nog langzaam gaat... of ik produceer gewoon belachelijk veels te veel? (toch staat er vaak maar een enkel groen pijltje bij of zelfs een grijze...) maar toch zitten ze vol...

Ben recent maar overgestapt op discard cargo op mijn trade routes, want die schepen zaten soms gewoon vol en deden hun werk dus niet meer goed...
Kan ook aan mij liggen want ik combineer een enkel schip voor handel van goederen 2 richtingen op.
Zo neem ik bijv. paprika en vlees mee naar het hoofdeiland en bier en brood mee terug.

Wat ik trouwens ook gemerkt heb, als je je trade route aanpast, als in van +50/-50 naar +25/-25... maar er zat nog 50 ton van dat goed op je schip, dan blijft hij rondvaren met dat restant. Als je dan dat lege slot wil gebruiken voor wat anders op de terugweg, kan je bedrogen uitkomen! Goed opletten dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
firedancer-88 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:47:

Ik moet zeggen dat export van surplus zelfs met 3 AI spelers op de kaart nog langzaam gaat... of ik produceer gewoon belachelijk veels te veel? (toch staat er vaak maar een enkel groen pijltje bij of zelfs een grijze...) maar toch zitten ze vol...
Ik ben al een paar keer geschrokken van die grijze pijltjes, dan dacht ik dat ik een aardige overproductie had maar stond dat pijltje toch op grijs. Dat pijltje geeft echter niet zozeer je productie weer, maar de stijging of daling van je voorraad. En als je warenhuis continu afgeladen vol zit met een bepaald iets, dan is er dus nauwelijks stijging en krijgt dat goed een grijs pijltje, ook al staan er fabrieken te idlen omdat ze hun productie niet kwijt kunnen. Je kunt dus met een grijs pijltje alsnog een flinke overproductie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMD007
Seed 5593 is erg leuk zie ook screen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gPq1t12.jpg

alles kwa settings op max en archipelago. De piraten zitten mooi aan de rand daar heb je weinig last van. En ook in de New World zitten een paar (voor nieuw world standaarden) redelijke mapjes tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
migchiell schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:06:
[...]

Ik ben al een paar keer geschrokken van die grijze pijltjes, dan dacht ik dat ik een aardige overproductie had maar stond dat pijltje toch op grijs. Dat pijltje geeft echter niet zozeer je productie weer, maar de stijging of daling van je voorraad. En als je warenhuis continu afgeladen vol zit met een bepaald iets, dan is er dus nauwelijks stijging en krijgt dat goed een grijs pijltje, ook al staan er fabrieken te idlen omdat ze hun productie niet kwijt kunnen. Je kunt dus met een grijs pijltje alsnog een flinke overproductie hebben.
Goed punt, moet toegeven dat ik vooral focus(te) op de pijltjes, en minder op de daadwerkelijke voorraad zelf. Daarvoor gebruik ik dan eerder de marketplace, maar daar is het balkje gewoon vol als je genoeg hebt. En of dat nou 20t/200t is, of 1000t/1000t maakt voor de marketplace niet uit 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Grappig om in de screenshots te zien dat veel mensen hun huisjes in 3x3 neerzetten met een parkje oid in het midden :)

Vandaag vrij, het is rotweer dus tijd zat voor Anno. Op het programma: elektriciteit regelen, alles dat met staal- of varkensproductie te maken heeft verplaatsen naar een nieuw eiland met die elektriciteit, mogelijk zelfs al elektriciteit regelen op mijn hoofdeiland (ook al hoeven mijn engineers het nog niet, je kunt het maar vast hebben liggen). Oh en productielijn opzetten voor de brillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
migchiell schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:29:
Grappig om in de screenshots te zien dat veel mensen hun huisjes in 3x3 neerzetten met een parkje oid in het midden :)

Vandaag vrij, het is rotweer dus tijd zat voor Anno. Op het programma: elektriciteit regelen, alles dat met staal- of varkensproductie te maken heeft verplaatsen naar een nieuw eiland met die elektriciteit, mogelijk zelfs al elektriciteit regelen op mijn hoofdeiland (ook al hoeven mijn engineers het nog niet, je kunt het maar vast hebben liggen). Oh en productielijn opzetten voor de brillen.
Het is niet alleen efficiënt het staat ook nog eens leuk imo.

Succes ik moet helaas eerst weer aan de arbeid tot 17:00 daarna kan ik pas weer spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

migchiell schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:29:
Verdomd! Dat was me nog niet eens opgevallen. :)

Hmmm, dat maakt planning wel handiger idd. Grote gebouwen passen daar altijd in.
Ik heb tot nu toe een beetje een rommeltje gemaakt, maar iig 2 breed en dan 6 of 8 lang. Dat werkt toch minder goed.

Een van de redenen om te kijken naar een nieuwe game. Kan ik deze game gebruiken om verder te kloten en te experimenteren maar deze game is dusdanig FUBAR, dat ik gewoon niet weet of ik nog zin heb in repareren.

Hell, vanavond misschien gewoon een nieuwe game beginnen, andere map, alles easy en revealed maar zonder settlement. Schip varen naar een groot eiland linksonder, zo dicht mogelijk bij de nieuwe wereld. Dan lekker 3x3 grids bouwen en veel beter opletten op de demands.

Ideaal trouwens, laptop er naast, gamen op mijn PC.

Laptop heb ik het gisteren ook even op geprobeerd, inderdaad werkt het laden van een game prima. Alleen de MX130 is toch een "stukje" zwakker dan de GTX1080 die in mijn PC zit. :) Het gaat, ook op 1080p (heb het idee trouwens dat de viewport altijd gelijk is, ik zie volgens mij niet meer of minder dan op mijn 1440p scherm), prima maar *alles* moet op low en de laptop begint na 10 seconden te blazen als een malle. Koptelefoon (al dan niet met ruisonderdrukking) noodzakelijk dus. :)

CPU trekt het overigens prima, laatste generatie i7 met 6 cores. Dat hobbelt wel maar de GPU moet keihard werken. (Zelfs mijn PC merk ik het aan, de temperatuur loopt op dus de fans werken harder.)
:)

Vanavond toch even piano spelen, maar dan misschien toch maar weer een uurje of 2, 3 spelen. Weekend deels andere plannen, volgende week donderdag eind van de ochtend tot en met dinsdag vrij. Snipperdagen. Krijg mijn uren niet op. Beetje gamen, biertje drinken, muziek maken, chillen.

Wát een straf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniux
  • Laatst online: 21:33
unezra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:45:
[...]

Ideaal trouwens, laptop er naast, gamen op mijn PC.

Laptop heb ik het gisteren ook even op geprobeerd, inderdaad werkt het laden van een game prima. Alleen de MX130 is toch een "stukje" zwakker dan de GTX1080 die in mijn PC zit. :) Het gaat, ook op 1080p (heb het idee trouwens dat de viewport altijd gelijk is, ik zie volgens mij niet meer of minder dan op mijn 1440p scherm), prima maar *alles* moet op low en de laptop begint na 10 seconden te blazen als een malle. Koptelefoon (al dan niet met ruisonderdrukking) noodzakelijk dus. :)

CPU trekt het overigens prima, laatste generatie i7 met 6 cores. Dat hobbelt wel maar de GPU moet keihard werken. (Zelfs mijn PC merk ik het aan, de temperatuur loopt op dus de fans werken harder.)
Ik speel op de bank met laptop, op 4k, met hoogste settings. maar daar zit dan ook een RTX 2070 in :)
via een steam link zou het overigens ook prima werken aangezien het geen FPS is en hij dus niet strak op 60 FPS hoeft te draaien. :)

Weet overigens niet of 4k echt een verschil maakt in wat je kan zien, maar voor mijn gevoel is alles een stuk scherper.

Ik moet overigens ook echt op nieuw beginnen, ik wil ook alles in een 3x3 grid opzetten zodat ik de gebouwen later eventueel kan vervangen. alleen neemt het veel meer ruimte in en dus is er meer space nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
Ik heb geprobeerd om op 1080p op een 1440p monitor, te spelen, maar dan wordt alles heel korrelig/wazig... dus resolutie lekker terug gezet op 1440p. Heb een RTX2070 en hij draait als een zonnetje. Heb de settings via Geforce Experience geoptimaliseerd waarbij me vooral opviel dat de AA op 2x gezet werd. Dat scheelt best wel en je ziet er weinig verschil van terug :-)

FPS varieert meestal van 30 tot 60 en dat is meer dan genoeg voor Anno imho.

Overigens heb ik een 4rd gen I7 (5 jaar oud) maar ook die trekt het zonder problemen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

eniux schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:08:
[...]
Ik speel op de bank met laptop, op 4k, met hoogste settings. maar daar zit dan ook een RTX 2070 in :)
via een steam link zou het overigens ook prima werken aangezien het geen FPS is en hij dus niet strak op 60 FPS hoeft te draaien. :)
Heh, ja. Ik heb écht een prima laptop (Dell Latitude 5491) met voor zo'n officieel zakelijke notebook, nette grafische kaart. Maar het is geen game notebook. (Ik heb dat ding privé, net een paar weken geleden aangesechaft.) Valt me nog mee dat het op low het eigenlijk prima werkt. Het is visueel minder spectaculair, maar als je daar doorheen kijkt, prima speelbaar.
Weet overigens niet of 4k echt een verschil maakt in wat je kan zien, maar voor mijn gevoel is alles een stuk scherper.
Dat zou kunnen idd.

Bij mij is juist op mijn notebook alles scherper. Logisch, 1080p op 14" heeft een hogere DPI dan 1440p op 27". Alleen als ik mijn laptop op ultra zet, haal ik 5fps en dat is écht niet te spelen.

Dan maar alles op low. Heb ik redenen om ook op mijn PC te spelen. :)

Steam Link werkt helaas niet, ik heb de game ná release gekocht. Dus zit 'ie niet in Steam. Of zie ik nu iets over het hoofd en kan het wél met zoiets?
Ik moet overigens ook echt op nieuw beginnen, ik wil ook alles in een 3x3 grid opzetten zodat ik de gebouwen later eventueel kan vervangen. alleen neemt het veel meer ruimte in en dus is er meer space nodig.
Ja, dat. Die 3x3 grid is wel echt gaaf en ik wil toch naar gescheiden productie eilanden toe.
Sure, een mine of een clay pit zal ik netjes ontginnen als dat handig is, maar die nemen nauwelijks rumte in en vervuilen niet voor zover ik weet.

In het begin *moet* zelfs alles op je hoofdeiland omdat dat alles is wat je hebt.

Maar ik ben van plan eigenlijk het concept door te zetten dat ik nu probeer te maken in mijn FUBAR game. Commuter piers waar nodig, maar vooral 1 hoofdeiland en verder zo veel mogelijk lokale productie. Effectief heb ik dan geloof ik minimaal tot en met artisans nodig op een eiland, of ik kies er juist voor enkel tot en met engineers te gaan en alle productie vanaf artisans op mijn hoofdeiland onder te brengen. (Met uiteraard een klein beetje farmers en workers én voor het mooi én omdat je daar nu eenmaal doorheen moet én om ook daar in de lokale behoeftes te voorzien zodat niet alles geïmporteerd moet worden.)

Ja, het is écht tijd voor een nieuwe game. :)

Alleen jammer dat de savegames zo verrot zijn, dat eigenlijk de enige manier ze uit elkaar te houden, een nieuwe player name is. Bagger. Ik had zo'n mooie. (Effectief mijn voornaam en mijn achternaam vertaald naar Irish Gaelic. Nu eens zien of ik toch mijn voornaam ook naar Irish Gaelic kan vertalen en dan heb ik een goede nieuwe naam.)
firedancer-88 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:20:
Ik heb geprobeerd om op 1080p op een 1440p monitor, te spelen, maar dan wordt alles heel korrelig/wazig... dus resolutie lekker terug gezet op 1440p. Heb een RTX2070 en hij draait als een zonnetje. Heb de settings via Geforce Experience geoptimaliseerd waarbij me vooral opviel dat de AA op 2x gezet werd. Dat scheelt best wel en je ziet er weinig verschil van terug :-)

FPS varieert meestal van 30 tot 60 en dat is meer dan genoeg voor Anno imho.
Ik zag 'm op mijn GTX1080 ook richting 25 fps duiken maar dat stoort me totaal niet.
Het is niet een game waar hoge framerates heel nuttig zijn.
Overigens heb ik een 4rd gen I7 (5 jaar oud) maar ook die trekt het zonder problemen :-)
Juh. Het is erg GPU bound, maar nauwelijks CPU bound heb ik het idee. (Maar misschien als je met echt grote bevolkingen gaat werken wel. Ach, PC heeft een Ryzen 1800X, laptop een moderne i7. Dat hobbelt wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Laatst online: 08-08 15:12
Na even meegekeken te hebben op een stream ging het toch jeuken, ondanks dat ik doorgaans meer van de FPS ben toch maar aangeschaft. (In het verleden me wel goed vermaakt met Master of Olympus, maar dat is qua diepte nauwelijks te vergelijken :P )

Na even de campaign gespeeld te hebben om gevoel voor het spel te krijgen gelijk maar overgestapt naar de Sandbox. Nu even op Easy, beetje gevoel krijgen voor de mechanics. Ik heb voornamelijk de neiging om grote vlakken met huizen te bouwen 2x5 markt, pub, 2x4 omlijnd met een weg. Achteraf gezien misschien niet de beste indeling.
Nog niet de behoefte gehad om verder door te ontwikkelen als Artisan. 2 AI heb ik als ally, de 3e als friendly en de piraten zijn al uitgeroeid in zowel de old als de new world. Old world hoefde ik niet eens zelf te doen, daar heeft die 3e AI voor gezorgd......

Een paar dingetjes die mij tegenvielen:
- Zoals eerder genoemd het verschepen van goederen, ik heb op alle eilanden mijn opslag uitgebreid en enkele handelsroutes (nog niet te veel gelukkig) waardoor een handelsroute al snel alle grondstoffen naar het andere eiland verplaatst waardoor ik een tekort op mijn productieeiland krijg. Hier moet ik nog wat op verzinnen.
- De AI is in gevechten ontzettend irritant. De piraten had ik al snel in een hoek gedrukt, maar je eigen schepen hebben de neiging om op eigen houtje aan te vallen en vervolgens vernietigd te worden. (Het zei de vijand vaart langs en dat triggert ze, of je ally vecht in de buurt en je schepen willen plots gaan helpen.)
- Oorlogvoeren met piraten, blijkbaar is het een negatief iets om piratenschepen te vernietigen? (of een flinke vloot bouwen maar daar kan ik me iets bij voorstellen)
-Tekorten, zodra je genoeg inwoners hebt unlock je de volgende goederen. Nou snap ik dat het negatief is als je van een voorraad naar gebrek aan voorraad gaat.... Maar je krijgt dus ook een negatief bericht als je er nog niet aan toegekomen bent voorraden te creëren. Leuk dat mijn inwoners bijv koffie willen, maar ze hebben het nooit gehad, dus ze moeten niet zo bitchen. 8)7

Paar leermomenten:
- Blueprint mode, zorg dat je bij een nieuw eiland alles gelijk op orde hebt, scheelt schuiven op een later moment.
- Blijkbaar onthoud de AI wat je ze eerder misdaan hebt? :P Piraten had ik in de hoek gedrukt, helaas had ik mijn vloot even nodig waardoor er een gat in de linie had, nog geen 10 minuten later had ik 6 schepen die mijn transporten aan de andere kant van de map aanvielen....
- Een vloot klaarleggen bij een grote haven om vervolgens bij wijze van verassing de haven proberen weg te vagen pakt niet goed uit. De kanonnen in de haven gaan niet snel genoeg kapot, en inmiddels valt de AI jou aan op alle fronten. Hoe de AI in hemelsnaam een grotere vloot heeft dan jou met maar een fractie van de productie is mij nog een raadsel.
- In het begin had ik de neiging om productie van grondstoffen op type te centreren. Klei en baksteenproductie bij elkaar, wol en kleding productie bij elkaar. Maar aangezien automagisch beschikking hebt tot elke voorraad op het eiland door een warehouse te bouwen.... Is dat natuurlijk helemaal niet nodig. (Overigens, had een systeem waarbij grondstoffen daadwerkelijk van de ene kant van het eiland naar de andere kant van het eiland ook leuk geweest).
- Kies je eilanden goed uit.... Ik koos in de new world 2 eilanden dicht bij de grens. Op zich ideaal, ware het niet dat er een piraat tussen zat, en ik toch goederen tussen beide eilanden wou verschepen..... De piraat heb ik dus uit moeten roeien, uiteindelijk goed gelukt met hit & run tactics met items zoals de mortier en de mogelijkheid om vlakbij te repareren
Ik maak me nog even zorgen over een evt. terugkomst van de piraat, heb daarom 2 ships of the line permanent bij het eiland liggen.

Ik kan het overigens niet laten, ik moet en zal die 3e AI uit de old world drukken.... :P Helaas is die AI precies degene die de beste economie heeft (op mij na) en de grootste militaire macht (groter dan mij, al zijn het voornamelijk kanonnen in de haven volgens mij). Zoals eerder vermeld had ik het geprobeerd met een "verassingsaanval" geen succes, had ik verwacht dus maar even de save erbij pakken. Grappig genoeg, zodra ik de oorlog verklaar, komen mijn andere 2 ally's volgens mij ook lijnrecht tegenover elkaar te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniux
unezra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:22:

Steam Link werkt helaas niet, ik heb de game ná release gekocht. Dus zit 'ie niet in Steam. Of zie ik nu iets over het hoofd en kan het wél met zoiets?
even specifiek hier op terug komen, je kan steam linken met een externe game (niet in steam)
http://prntscr.com/nj0t4e

en deze kan je vervolgens wel via steamlink spelen.

[ Voor 9% gewijzigd door eniux op 01-05-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Itrme Daarom speel ik dus op ultra easy. :)
Geen piraten, geen AI...

Misschien leuk voor later, maar nu wil ik vooral bouwen. (Oh, en schakel dus je handelaren niet uit. Die heb je wél nodig. De game word lastiger zonder de 3 handelaren van de oude wereld.)
eniux schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:41:
[...]
even specifiek hier op terug komen, je kan steam linken met een externe game (niet in steam)
http://prntscr.com/nj0t4e
Ah, nice! Ok, daar kan ik nog eens naar kijken dan. Al zal ik niet veel op mijn laptop gamen. Was vooral om te kijken of het kon en wellicht op vakantie een keer. (Of een keer in de woonkamer als mijn vrouw tv aan het kijken is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
Grappig dat die verrassingsaanval tactiek voor jou niet werkte... bij mij wel. Op de campaign map was 1 AI player telkens oorlog aan het voeren met de andere twee AI's waar ik allies mee was.

Wij waren ook niet echt vriendjes, maar we tolereerden elkaar.
Ik heb toen een flinke vloot gebouwd en in teams ingedeeld (4 teams met max 4 schepen waarvan minimaal 3 ship of the lines) en dan 2 teams per haven. Op deze manier 2 eilanden tegelijk aangevallen. Een secundair eiland en de secundaire haven van zijn primaire eiland. Toen beide havens vernietigd waren ben ik met het restant van mijn vloot naar zijn primaire haven gevaren om die ook te slopen. Geen verrassing meer want we waren toen al in oorlog natuurlijk maar was prima gelukt verder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Zou ik deze game kunnen spelen op mijn huidige laptop
Asus Aspire 5
Ik was altijd erg fan van de andere versies, en vooral de eerste. Maar voor ik deze aanschaf wil ik weten of ik die wel kan draaien. Ben bang van niet namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniux
@Goofyduck384

https://www.game-debate.c...id=35352&game=Anno%201800

het Internet zegt van wel, maar het zal wel op low worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
@firedancer-88 Ik denk, dat de fout die ik maakte voornamelijk was dat ik de grootste haven aanviel met 90% van mijn vloot.
- Fout ingeschat hoe lang het zou duren voor ik alle kanonnen daar weg had.
- Fout ingeschat hoeveel schepen de AI echt had (bleken er toch best veel te zijn) en hoe lang het zou duren voor ze bij het eiland waren (verassend snel)
- Het gevecht in 1 zeeslag willen beslissen terwijl de AI doodleuk loopt te multitasken en dus bij mijn andere havens komt :P

Ik denk dat als ik hetzelfde had gedaan, meerdere kleine havens aanvallen dat ik er beter uitgekomen was. Zoiezo had ik dan minder schepen verloren aan de de combinatie havenverdediging + schepen.
(En had ik dus de vloot van de AI uit kunnen roeien ipv zelf uitgeroeid te worden :P )

[ Voor 6% gewijzigd door Itrme op 01-05-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
@Itrme aha, ja ik had mooi een momentje uitgekozen toen hij met zijn vloot in de nieuwe wereld bezig was :-) dus ik had geen last van schepen.

Was trouwens in de campaign map...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
firedancer-88 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:11:
[...]

Goed punt, moet toegeven dat ik vooral focus(te) op de pijltjes, en minder op de daadwerkelijke voorraad zelf. Daarvoor gebruik ik dan eerder de marketplace, maar daar is het balkje gewoon vol als je genoeg hebt. En of dat nou 20t/200t is, of 1000t/1000t maakt voor de marketplace niet uit 8)7 .
Ik gebruik de market wel om de voorraden te controleren. Als je over de goederen gaat zie je wel het actuele aantal en maximale opslagruimte. Is overzichtelijker dan door een warehouse scrollen.
Uiteraard zie je alleen de goederen voor de bevolking en geen grondstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
Itrme schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:34:
Ik maak me nog even zorgen over een evt. terugkomst van de piraat, heb daarom 2 ships of the line permanent bij het eiland liggen.
Houd er rekening mee dat zij hun basis direct hebben opgebouwd zodra ze hun eiland bereiken. Twee schepen is dan misschien nét niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:07
Heeft iemand zin om zo'n kortingscode van 20 procent voor me te genereren? Voeg me graag bij jullie gezelschap :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
unezra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:45:
[...]

Verdomd! Dat was me nog niet eens opgevallen. :)

Hmmm, dat maakt planning wel handiger idd. Grote gebouwen passen daar altijd in.
Ik heb tot nu toe een beetje een rommeltje gemaakt, maar iig 2 breed en dan 6 of 8 lang. Dat werkt toch minder goed.

Een van de redenen om te kijken naar een nieuwe game. Kan ik deze game gebruiken om verder te kloten en te experimenteren maar deze game is dusdanig FUBAR, dat ik gewoon niet weet of ik nog zin heb in repareren.

Hell, vanavond misschien gewoon een nieuwe game beginnen, andere map, alles easy en revealed maar zonder settlement. Schip varen naar een groot eiland linksonder, zo dicht mogelijk bij de nieuwe wereld. Dan lekker 3x3 grids bouwen en veel beter opletten op de demands.
Ik gebruik deze layout als basis, maar dan zonder politiebureau (want al mijn inwoners zijn super gelukkig dus die gaan niet rellen) en met een extra rij huisjes er omheen. Zeker als je de straten van steen maakt dan hebben de servicegebouwen genoeg bereik om iedereen blij te maken. En als je genoeg ruimte hebt op je eiland dan kun je meerdere van deze layouts aan elkaar knopen.

Gebruik hem ook voor eilanden met alleen farmers, dan hou je in het midden ruimte over omdat je geen school ed. hoeft te plaatsen, die ruimte vul ik op met meer huisjes of, als ik een goede bui ben, met een mooi stadsplein met parkjes ed. I am a generous God :)

https://www.reddit.com/r/...ce_grid_layout_96_houses/

Werkt ook met Engineers, hoewel ik er daarvan nog niet genoeg heb om een servicegebouw te hoeven bouwen. Hopelijk past dat straks op de plek van het politiebureau, en anders moet ik gaan verbouwen. Zal waarschijnlijk sowieso moeten gaan verbouwen om de elektriciteitscentrale ergens kwijt te kunnen. Misschien sloop ik wel een gewoon een blok huizen, zet ik daar die centrale neer met wat bomen eromheen om niet teveel attractiveness te verliezen.

Ik gebruik hem trouwens ook in de New World maar dan uiteraard met andere servicegebouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firedancer-88
Sacul schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:41:
[...]

Ik gebruik de market wel om de voorraden te controleren. Als je over de goederen gaat zie je wel het actuele aantal en maximale opslagruimte. Is overzichtelijker dan door een warehouse scrollen.
Uiteraard zie je alleen de goederen voor de bevolking en geen grondstoffen.
I know, maar enkel als plain text, dus zonder grafische hulpmiddelen verder zoals in het warehouse.
In het warehouse heb je trouwens ook een tabje 'consumer goods' (2e tabje) waar je dus makkelijk een overzicht hebt van alle goederen voor je inwoners. Alleen merkte dat het wat onoverzichtelijk werd als je dan ook nog een x aantal goederen verkoopt met surplus.

Enfin, gewoon kwestie van beter op de details letten denk ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
Sacul schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:45:
[...]

Houd er rekening mee dat zij hun basis direct hebben opgebouwd zodra ze hun eiland bereiken. Twee schepen is dan misschien nét niet voldoende.
Geld dat voor de rand van het eiland of het haven van het eiland? De haven kan ik namelijk makkelijk bezetten..... :P Maar goed, 2 ships of the line is in principe genoeg om mij tijd te geven de handelsroute op te schorten en maatregelen te nemen.
In principe heb ik een battlecruiser klaarliggen met n paar leuke items, deze kan zonder al te veel schade met hit n run 1 voor 1 de canons uitschakelen. Het meest vervelende is die Big Betty in het midden. Die schiet toch vrij snel een Ship of the line aan gort (en heeft hij ook gedaan). Uiteindelijk als laatste de Big Betty gepushed met 1 a 2 frigates, 2 ships of the line en de battlecruiser, Fregat pakte de eerste hit en daarna was het vrij snel over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
Dat geldt voor de haven. Het zou inderdaad genoeg moeten zijn. Alleen is die AI van de schepen zo irritant dat ze zo achterlijk manoeuvreren dat ze niet altijd schieten. Goed in de gaten blijven houden dus.

Ik hoop echt dat er een patch komt voor de schepen. Hoe achterlijk is het dat ze doodleuk de basis van de piraten binnenvaren terwijl ze gewoon moeten blijven liggen op hun plek.

Zie je ineens weer bericht dat je een schip kwijt bent terwijl je met andere zaken bezig bent. Heeft ook weer invloed op de krant omdat je de 'under siege' van het pirateneiland hebt verloren...

[ Voor 55% gewijzigd door Sacul op 01-05-2019 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BDannyV
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
firedancer-88 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:47:
[...]

...Ik gebruik die balance eigenlijk alleen op nieuwe eilandjes voor bouwmaterialen. ...
Wat ik merkte is dat je na verloop van tijd een overschot hebt van hour, stenen, metaal,... op de eilanden waar de productie zit.
Om dat te verhelpen, heb ik een schip rondvaren tussen al mijn eilanden dat bouwmaterialen laad waar de produktie zit, en op al de andere eilanden een beetje daarvan lost.
Op die manier heb je na verloop van tijd overal genoeg bouwmateriaal.
Kom je niet tegen dat je even snel iets wil bouwen/upgraden, om tot de vaststelling te komen dat je nog materiaal mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Goofyduck384 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:44:
Zou ik deze game kunnen spelen op mijn huidige laptop
Asus Aspire 5
Ik was altijd erg fan van de andere versies, en vooral de eerste. Maar voor ik deze aanschaf wil ik weten of ik die wel kan draaien. Ben bang van niet namelijk...
Mijn laptop is vergelijkbaar. (Zelfde MX130.)

Het kan en het is speelbaar (vond ik, in de 5 minuten die ik het heb getest), maar *alles* moet op low zo'n beetje dus grafisch word het een stuk minder fraai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

migchiell schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:46:
[...]
Ik gebruik deze layout als basis, maar dan zonder politiebureau (want al mijn inwoners zijn super gelukkig dus die gaan niet rellen) en met een extra rij huisjes er omheen. Zeker als je de straten van steen maakt dan hebben de servicegebouwen genoeg bereik om iedereen blij te maken. En als je genoeg ruimte hebt op je eiland dan kun je meerdere van deze layouts aan elkaar knopen.

Gebruik hem ook voor eilanden met alleen farmers, dan hou je in het midden ruimte over omdat je geen school ed. hoeft te plaatsen, die ruimte vul ik op met meer huisjes of, als ik een goede bui ben, met een mooi stadsplein met parkjes ed. I am a generous God :)

Werkt ook met Engineers, hoewel ik er daarvan nog niet genoeg heb om een servicegebouw te hoeven bouwen. Hopelijk past dat straks op de plek van het politiebureau, en anders moet ik gaan verbouwen. Zal waarschijnlijk sowieso moeten gaan verbouwen om de elektriciteitscentrale ergens kwijt te kunnen. Misschien sloop ik wel een gewoon een blok huizen, zet ik daar die centrale neer met wat bomen eromheen om niet teveel attractiveness te verliezen.

Ik gebruik hem trouwens ook in de New World maar dan uiteraard met andere servicegebouwen.
Oh, NICE!

Dat is een verdomd mooie layout ook. Even doorsturen naar mezelf. Hij neemt wat ruimte in, maar het is wel heel mooi overzichtelijk en het scheelt denk ik heel veel zoeken naar gebouwen.

Kan me voorstellen dat ik zo'n layout als basis gebruik en dan aan de randen wat ga experimenteren of juist dingen voor het mooi er omheen hang. Beetje rafelrandjes enzo. Met blueprint is dat goed te bouwen en landweggetjes zijn niet zo duur.

Suf, gisteren pas opgevallen dat stenen wegen, zorgen voor een veel grotere reikwijdte van zo'n beetje *alle* servicegebouwen, industrie, etc. Ofwel. ik denk dat ik heel rap maar moet gaan zorgen voor overal steen waar het kan. Landweggetjes om te blueprinten, daarna upgraden naar steen.

Kortom, veel steen produceren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
Sacul schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:13:
Dat geldt voor de haven. Het zou inderdaad genoeg moeten zijn. Alleen is die AI van de schepen zo irritant dat ze zo achterlijk manoeuvreren dat ze niet altijd schieten. Goed in de gaten blijven houden dus.

Ik hoop echt dat er een patch komt voor de schepen. Hoe achterlijk is het dat ze doodleuk de basis van de piraten binnenvaren terwijl ze gewoon moeten blijven liggen op hun plek.

Zie je ineens weer bericht dat je een schip kwijt bent terwijl je met andere zaken bezig bent. Heeft ook weer invloed op de krant omdat je de 'under siege' van het pirateneiland hebt verloren...
Oh ja, dat is heel irritant ja. In een ideale situaties zou je bijv boundaries aan kunnen geven tot waar de schepen mogen gaan, of wordt de actieradius van active defence verkleind. Die is volgens mij namelijk best groot.
En anders gewoon een "lower anker" optie ofzo, dat ze gewoon op de plek blijven.
Het is dan allemaal nog steeds niet ideaal, maar absoluut beter dan wat het nu is.

Wat mij wel opvalt is dat het belachelijk makkelijk is (In ieder geval de map die ik heb) om routes af te snijden. Effectief had ik de piraten tot hun eigen eiland begrensd omdat ik op 3 plekken schepen had liggen.
In theorie hadden ze er langs gekund (of alles dan overleeft is een 2e :P ) maar de AI is wat dat betreft heel conservatief. Lijkt alleen gevechten aan die ze kunnen winnen of ter verdediging van belangrijke punten/schepen.
Had bijv 4 frigates liggen en daar net onder voer een continue stroom van schepen, 3 fregatten en een stuk of wat gunboats. Dat hadden ze kunnen winnen, maar puur de aanwezigheid van mijn schepen hield ze op afstand. of ze hadden de rand van de map kunnen pakken waar ik er maar 2 had, maar dat deden ze dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
unezra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:45:
[...]
Suf, gisteren pas opgevallen dat stenen wegen, zorgen voor een veel grotere reikwijdte van zo'n beetje *alle* servicegebouwen, industrie, etc. Ofwel. ik denk dat ik heel rap maar moet gaan zorgen voor overal steen waar het kan. Landweggetjes om te blueprinten, daarna upgraden naar steen.

Kortom, veel steen produceren. :)
Sowieso alles met stenen wegen maken. Karretjes van/naar warenhuizen zijn sneller. En services zijn ook sneller. Daarbij oogt het ook fraaier :)

Ik gebruik alleen nog dirtroad om ver weg gelegen warenhuizen met de haven te verbinden.

@Itrme Klopt. Bij mij zitten de piraten ook in een hoekje gedrukt. Daarnaast heb ik 2 eilanden een haven gebouwd en wat kanonnen. Ze durven nergens meer langs en blijven maar rondjes varen bij hun basis haha

[ Voor 13% gewijzigd door Sacul op 01-05-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
@Sacul en na verloop van tijd omdat je toch een overschot aan steen hebt, upgrade je ze toch nog een keer?
Tenminste... dat doe ik altijd :-) Hebben die arbeiders weer wat te doen anders vervelen ze zich ook maar te pletter in die kleipit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
@firedancer-88 Haha, precies. Dat doe ik ook. Productie moet draaiende blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-08 15:30

Jelte,89

Woodworking

Ik baal ook een beetje van die schepen, stuur een schip op expeditie... na een half uur wil je dan de status checken, dobbert ie langs de rand van de map omdat ie het leuk vond om een keer op zo'n klein fregatje te schieten van die dikke muts...

Moet zeggen, heb oorlog met die Anne Harlow ofzo, en zij is Alliance met die dikke muts en die is: A. al veel verder (Heb net Artisans, zij 4 eilanden in de nieuwe wereld) B. die tovert schepen, af en toe komt ze langs en schiet mijn vloot er weer wat lek en 5 minuten later heeft ze er weer een bubs... En al helemaal in de new world...

Domme vraag,, wat is commuter pier waar het hierboven over gaat?

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firedancer-88
Jelte,89 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:00:
Domme vraag,, wat is commuter pier waar het hierboven over gaat?
Een pier die je kunt unlocken in de 4e tier met Engineers, waarmee je inwoners kunnen pendelen tussen de eilanden, waarmee de workforce van die eilanden gedeeld wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door firedancer-88 op 01-05-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-08 15:30

Jelte,89

Woodworking

Dank! @firedancer-88,

Ben nog in Tier 3, komt dus nog... Workforce word automatisch gedeeld? of moet je dat dan zelf managen?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-08 13:39
Gaat vanzelf :)

Die Royal Tax, begrijp ik het goed dat die in gaat zodra je van een bepaalde workforce 1000 bewoners hebt op een eiland?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
@kw_nl Dat is wat ik ervan begreep, en mijn gevoel zegt dat dat ook wel klopt met de cijfers die ik zie.

@Jelte,89 Ja helemaal vanzelf, hoef je niks voor te doen. Je kan wel zien hoeveel er pendelen zodat je daar rekening mee kan houden, al moet ik toegeven dat ik daar zelf nog geen 1 x op heb hoeven letten...

Nadeeltje is wel dat als je ineens Snapps tekort hebt op je main eiland, maar je hebt genoeg farmers en workers op je secundaire eilanden... dan kom je daar minder snel achter! Het mes snijdt in dit geval dus aan twee kanten :X

[ Voor 67% gewijzigd door firedancer-88 op 01-05-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmmm, ik zit nog even naar wat layouts te kijken.
Dit is ook wel gaaf:

https://gamerdiscovery.com/best-anno-1800-city-layouts/

En dan met name de Tier-3 layout.

Het enige dat ik mis, is een mainstreet zoals @Sacul zo mooi heeft. :) Da's ook wel heel fraai.
Misschien kijken of ik een combinatie van kan maken, desnoods knip ik de grid wat uit elkaar zodat er vanaf de main harbour, een mooie 4 tiles brede mainstreet is.

Nuttig? Nee. Maar het ziet er verdomd mooi uit en daar gaat het ook een beetje om. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
unezra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:47:
Nuttig? Nee. Maar het ziet er verdomd mooi uit en daar gaat het ook een beetje om. :)
Ik las in één van je eerdere posts dat je ook Cities:Skylines speelt/speelde, daar past deze opmerking ook perfect, daar kan je echt heel veel doen om iets mooier te maken, omdat het kan :+

Ik vind dat bij Anno trouwens ook wel erg leuk, je bent veel beperkter in je opties waardoor je met hetgeen je hebt er het maximale uit moet zien te halen, erg leuk en het spel zelf zit nu ook wel echt weer top in elkaar!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zo. Nieuwe map. Aan de slag met de grid die @migchiell plaatste, maar dan iets aangepast.

Dus basically dit:

Afbeeldingslocatie: https://u4f4d6m4.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2019/04/Anno_1800_Best_City_Layouts_Guide_Maximize_Housing_And_Production_Efficiency_Best_Builds_Layout_2.jpg

Maar wat ik heb gedaan is een heel brede mainstreet gemaakt van in totaal 5 squares breed, met aan weerszijden een straat, in het midden een 3-brede nog vrije zone.

Die loopt door. Dus de middelste blokken heb ik 4 Farmer Residences breed gemaakt ipv 3 en ik ben van plan de school en university om te wisselen zodat de school naast de pub staat.

Als ik het goed heb bedacht, kan ik dan mijn main street volledig doortrekken. :)

Eiland helemaal linksonder gepakt, maar met de haven rechtsboven omdat ik rechtsboven een eiland met hop heb en dat heeft dit eiland niet. Zo zit ik er dichtbij en kan ik mijn route voor bier kort houden. Maakt de route naar de nieuwe wereld iets langer maar het strand is ook breder dus levert een mooiere haven op.

Nu even wat basics neerleggen en wat zaken als hout op een tijdelijke plaats. Dichtbij. Scheelt me warehouses en transport is zo sneller. Dat pas ik later in de game wel aan.
YES schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:00:
[...]
Ik las in één van je eerdere posts dat je ook Cities:Skylines speelt/speelde, daar past deze opmerking ook perfect, daar kan je echt heel veel doen om iets mooier te maken, omdat het kan :+
Jup. Het is een van de redenen waarom ik dit soort games graag speel.

Daarom speel ik ook graag op ultra easy, het gaat me vooral om het bouwen. Als ik een potje oorlog wil voeren pak ik wel RedAlert er bij.
Ik vind dat bij Anno trouwens ook wel erg leuk, je bent veel beperkter in je opties waardoor je met hetgeen je hebt er het maximale uit moet zien te halen, erg leuk en het spel zelf zit nu ook wel echt weer top in elkaar!
Jup. Aan de andere kant zijn de production chains juist behoorlijk heftig. Het is een van die games waar ik echt websites er bij pak om zaken op te zoeken zoals "hoe veel van resource X heb je nodig om Y te kunnen fabriceren".

Aan de andere kant laat ik het ook rustig vieren en word het nooit perfect.

Met deze game ga ik nu wel proberen rustiger op te bouwen, maar vooral, beheerster en beter onderzocht. Geen domme fouten als 1 houthakker op 2 houtzagerijen of andersom. Of 4 ziekenhuizen, waar ik genoeg heb aan 1.

Heel benieuwd hoe deze game gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
Zo die grid ziet er strak uit die ga ik ook eens even proberen!

edit: komt de brandweer zo wel tot de bovenste huisjes? misschien net niet, maar met stenen straten waarschijnlijk wel? en anders kan je de brandweer en de pub nog wel omdraaien

[ Voor 66% gewijzigd door SMD007 op 01-05-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-08 13:39
En waarom twee brandweerkazernes? Één zou toch genoeg moeten zijn?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

kw_nl schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:17:
En waarom twee brandweerkazernes? Één zou toch genoeg moeten zijn?
Geen idee, ik heb die grid niet bedacht. :)

Maar misschien heb je wel gelijk. Ik ga eens kijken wat 'ie doet als ik het fire station rechtsonder verwissel met het theatre. Werkt mogelijk ook prima. (Eerst maar eens zo ver komen dat het nodig is.)

EDIT:
5 minuten later "a fire broke out".
Staat mijn kroeg in de fik. :(

Ok. Ik had 'm nodig dus. *oops*

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 01-05-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
De grid is ook echt voor stenen wegen met een zandweg zitten je buitenste huisjes op 97% van de markt bijvoorbeeld. en ook de brandweer bereik komt niet overal. Ik heb wel de pub en brandweer omgedraaid, maar voor looks is dat niet het mooist denk ook dat ik dat weer terug ga draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
Ik weet dat de AI wispelturig kan zijn... Maar dit sloeg echt alles..... xD
AI standings van 2x100% en 1x40%.... en vervolgens verklaren all 3 de AI mij de oorlog..... 8)7

Overigens zijn die piraten ook sneaky.... Eerste piraat liet ik weer settelen, om te zien hoe dat in z'n werk ging. Die bleef toch een goede 2 minuten bij zijn basis hangen voor het herbouwd werd.....

Goed, volgende piraat in de new world, daar had ik geen zin in. dus hup, schepen er naartoe. Die vaart dus volle snelheid langs me (stoom vs zeilen tegen de wind in) en herbouwd instant :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Ik ben druk bezig met mijn hoofdeiland opnieuw in te richten, wilde mijn (hoofd)haven aan de andere kant van het eiland hebben en daar dan een brede main street aan koppelen etc.
Ben nu dus flink aan het bouwen, upgraden en weer afbreken van huizen begonnen waardoor er een soort van volksverhuizing plaats vind. Nu krijg ik spontaan allemaal berichtjes van de Chinese dame dat ze me waardeert. Is dat omdat Chinezen ook nog wel eens hele steden verplaatsen of zal ik iets anders goed doen?:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb op een van mijn pc's verbindingsproblemen, terwijl het op de andere pc wel werkt. Hij zegt Connected, but limited access to quick match. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Eerder hadden we geen problemen.

Toen ik net Anno eerder op de andere pc opende deed Anno het daar wel en op de pc waar het eerst wel werkte niet meer. Lijkt dus op een netwerk conflict.

Wat heb ik al gedaan:
- netwerk resetten op beide pc's.
- op een pc anno opnieuw geïnstalleerd
- modem gereset
- netwerk switches van stroom gehaald
- pc's van stroom gehaald

[ Voor 54% gewijzigd door Cobiwan op 01-05-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ook weer lekker bezig. :(

Kies ik een eiland uit om bier te brouwen, kan ik daar alles verbouwen behalve aardappelen en net dát heb je natuurlijk nodig voor schnapps om de farmers tevreden te houden die het graan moeten verbouwen om bier te maken.

Ach ja, dan zolang maar even van mijn toekomstige wooneiland schnapps importeren tot ik de hele bierproductie naar een ander eiland heb weten te verplaatsen waar wél alle ingrediënten aanwezig zijn om de boeren en workers tevreden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
unezra schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:53:
Ook weer lekker bezig. :(

Kies ik een eiland uit om bier te brouwen, kan ik daar alles verbouwen behalve aardappelen en net dát heb je natuurlijk nodig voor schnapps om de farmers tevreden te houden die het graan moeten verbouwen om bier te maken.

Ach ja, dan zolang maar even van mijn toekomstige wooneiland schnapps importeren tot ik de hele bierproductie naar een ander eiland heb weten te verplaatsen waar wél alle ingrediënten aanwezig zijn om de boeren en workers tevreden te houden.
tja dat is soms het nadeel je hebt op niet alle eilanden alle grondstoffen. wij hebben nu een map waar bijzonder weinig clay opzit dus dat is even goed verdelen en inkopen. maar goed daar heb ik ook maar op een paar eilanden graan en op een paar een eiland hop (altans eilanden die ik heb kunnen claimen)

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

GerGio schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 05:52:
[...]
tja dat is soms het nadeel je hebt op niet alle eilanden alle grondstoffen. wij hebben nu een map waar bijzonder weinig clay opzit dus dat is even goed verdelen en inkopen. maar goed daar heb ik ook maar op een paar eilanden graan en op een paar een eiland hop (altans eilanden die ik heb kunnen claimen)
Jup.

Was suf. Ik had een mooi eiland uitgezocht als landbouw eiland en wist 100% zeker dat daar hop te vinden was. Kom daar aan, bouw een basis stadje... Paprika, geen hop.

Ok, dan maar op zoek naar hop.

Dus beetje rondkijken op de map (ik speel met de totale map revealed), mooi klein eiland in de buurt. Denk "top, geschikt voor het produceren van hop en ach, waarom ook niet, meteen maar daar de hele bierketen bouwen".

Dus weer een basis bouwen. Realiseer ik me daarna dat er heel veel is wat ik later nodig heb, én hop, maar er geen aardappelen verbouwd kunnen worden.

Nee lekker. Ben je goed aan het plannen op een map en wil je in het begin snel simepele goede keuzes maken, dus een paar grote eilanden met de basisbehoeftes gebruiken om met 2 eilanden goed tot de 3e tier te kunnen komen en een stabiele bron van inkomsten met relatief eenvoudige logistiek te hebben. Let je niet op en zit je meteen vanaf de eerste uren met deze ellende. :)

Ach ja, ik denk dat ik 'm verder maar hou. Het is een leuke map en deze fouten corrigeer ik nog wel. Alleen grappig genoeg ontwikkeld mijn 2e eiland waar ik vooral landbouw bedrijf, zich beter dan mijn 1e eiland. Komt ook nog wel. Ik heb de pigfarms al verwijderd van het eiland om de vulgarity meteen al klein te krijgen. Dat word echt mijn wooneiland met toeristen later. Hoe minder vulgarity hoe beter.

Ik heb alleen nog steeds geen staal op het eiland, de blueprints staan er voor 1 keten (worden er 3), dus nog heel regelmatig moet ik even een vrachtje staal ergens vandaan halen om was basis zaken te bouwen.

Ook vergeet ik nog steeds op alle eilanden lokaal hout te produceren.

Dát mis ik eigenlijk wel, een soort van nivelleringssysteem zonder extern in te kopen. Dus zeg een schip dat je gewoon rondjes laat varen dat telkens het surplus automatisch afroomt en daar brengt waar je het nodig hebt zonder zelf expliciet goederen te laden. Of dat je kunt zeggen "ik heb deze 6 goederen die ik wil nivelleren maar mijn schip heeft maar 2 of 3 bays, neem ieder rondje zelf maar wat anders mee".

Al is dat laatste natuurlijk wel op te lossen door gewoon 2 rondjes te varen en de 2e ronde andere zaken te laden en lossen dan de 1e ronde.

Hmmmmm, genoeg plannen voor vanavond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
Haha heel herkenbaar, of als je net gesettled bent dat je uberhaupt gewoon te weinig hebt.
Dat vind ik wel lekker aan die influence bonus van expansion, dan krijg je automatisch workforce van alle tiers op je eilanden. Dan kan je beginnen met gewoon een houthakkertje en zagerrij ernaast en dan ga je intussen wat anders doen. Als je later terug komt heb je een warenhuis vol hout en kan je lekker farmpjes bouwen :-)

Ik heb gisteravond weer lekker verder gespeeld in de campaign map. Inmiddels 35 uur speeltijd erop zitten maar nog steeds niet verder gegaan met de campaign :X (hij staat op 75%).

Ik heb in het hoekje linksbovenin het hoofdeiland (naast de oil wells) een tweede dorpje van farms aangelegd. Ik heb vanaf het begin af aan al mijn staal op een tweede eiland gezet
spoiler:
dus ik was nooit voorbij die rotsformatie geweest die je op moest blazen.
En mijn stad is zich uit gaan breiden richting de andere kant en aan de overkant van de rivier op dat eiland zit al mijn landbouw en lichte industrie.

Ben gisteren bezig geweest om de productie van naaimachines en canned food te verplaatsen van mijn hoofdeiland naar mijn tweede eiland waar de paprika en het vlees al worden gekweekt. Voordeel is dat daar ook mijn staal productie ook zit dus iron ore is ook meteen op voorraad :-)

Ik heb nog genoeg voorraad paprika en vlees op het hoofdeiland voor de goulash, dus die laat ik nog even staan. Heb wel alvast de trade route omgegooid. Dus ben benieuwd hoe de voorraad zich zometeen gaat gedragen nu de voorraad straks geimporteerd moet worden.

Meteen ook even mijn andere trade routes geoptimaliseerd want ik had 10+ routes ofzo en soms gebruikte ik een clipper voor 1 goed, en had ik 2 losse routes met schooners voor 4 andere goederen allemaal tussen detzelfde eilanden... dus dat maar even omgegooid en samengevoegd :-)

Al met al zeer tevreden met de progressie. Het loopt nagenoeg allemaal als een geoliede machine en dat voor mijn eerste serieuze match sinds release :-) Het loont echt als je er de tijd voor neemt, maar allemachtig wat kan je daar een hoop tijd aan spenderen zeg! Vanavond eindelijk weer een hele avond vrij dus dan ga ik verder met mijn plannen om mijn brillen productie verder te verplaatsen naar mijn 3e eiland en misschien ook mijn 2e hoofd/wooneiland te upgraden naar de vierde tier :-) (ik heb ruim 1000+ workers verdeeld over de eilanden die ik kan upgraden, maar zit wat krap qua brood enerzijds en fur coats anderzijds)

Enfin, weer genoeg te doen vanavond!
Ik zal dan ook wat screenshots posten van mijn eilanden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
Gisteren vloog de tijd echt snel, eigenlijk nieteens echt veel voortgang geboekt. Wel 1 eiland helemaal op die eerder geposte Layout aangepast, en dat bevalt eigenlijk wel. Dacht bouw ze helemaal, maar als je in een vlak alleen workers hebt, is die uni en ook niet echt nodig.... scheelt toch 400 upkeep bijna.

@unezra Ja zo'n systeem zou leuk zijn, maar in de praktijk een beetje lastig denk ik... Ik denk dat een opdracht als "Zorg dat je van X 100 op voorraad hebt, haal van eiland Y, start de route als voorraad onder Z komt" Een beter systeem zou zijn.... :P

Overigens komt het er op neer dat je altijd 1 grondstof gaat missen op een eiland, ben ze nog niet tegengekomen waar je alles hebt in de zin van voedsel. De enige manier waarop je daarom heen kan werken is werken met seeds, maar die moet je van een quest krijgen. Tot nu toe alleen nog maar Kotton gehad, en daar heb ik dus niets aan.... Heb suikerriet en mais nodig :P (Heb daar wel een eiland mee, maar de piraten gooien roet in het eten..... Een handelsroute is niet op te zetten tussen mijn eigen eilanden omdat de piraten er midden tussenin zitten.)

Overigens zijn de sterkste AI speler en de piraat in de new world lekker bezig. De AI valt de piraat aan, ze spreken een cease fire af. En vervolgens lijkt het, alsof de piraat alleen oog heeft voor mijn handelsschepen.... :/ (Als in, vaart actief naar mijn enige handelsschip die toevallig even onbewaakt is om deze te laten zinken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

firedancer-88 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:33:
Haha heel herkenbaar, of als je net gesettled bent dat je uberhaupt gewoon te weinig hebt.
Dat vind ik wel lekker aan die influence bonus van expansion, dan krijg je automatisch workforce van alle tiers op je eilanden. Dan kan je beginnen met gewoon een houthakkertje en zagerrij ernaast en dan ga je intussen wat anders doen. Als je later terug komt heb je een warenhuis vol hout en kan je lekker farmpjes bouwen :-)
Hmm. Hoe werkt dat?

Ik zie wel dit:
https://anno1800.fandom.com/wiki/Influence

Maar wat jij beschrijft klinkt wel interessant. (En ik moet écht eens leren op ieder eiland tenminste een houthakker en zagerij neer te zetten om in de basisbehoefte van hout te voorzien. Ik blijf hout heen- en weer schepen nu. Of ik moet wachten tot ik zo groot ben dat ik op een eiland primair hout en andere zaken ga produceren en dat rondvaren.)

Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe je influence gained, anders dan domweg je bevolking laten groeien. Is dat werkelijk alles? Hoe meer bevolking, hoe meer influence?
Ik heb gisteravond weer lekker verder gespeeld in de campaign map. Inmiddels 35 uur speeltijd erop zitten maar nog steeds niet verder gegaan met de campaign :X (hij staat op 75%).

Ik heb in het hoekje linksbovenin het hoofdeiland (naast de oil wells) een tweede dorpje van farms aangelegd. Ik heb vanaf het begin af aan al mijn staal op een tweede eiland gezet dus ik was nooit voorbij die rotsformatie geweest die je op moest blazen. En mijn stad is zich uit gaan breiden richting de andere kant en aan de overkant van de rivier op dat eiland zit al mijn landbouw en lichte industrie.
Rotsformaties opblazen?
Ben gisteren bezig geweest om de productie van naaimachines en canned food te verplaatsen van mijn hoofdeiland naar mijn tweede eiland waar de paprika en het vlees al worden gekweekt. Voordeel is dat daar ook mijn staal productie ook zit dus iron ore is ook meteen op voorraad :-)

Ik heb nog genoeg voorraad paprika en vlees op het hoofdeiland voor de goulash, dus die laat ik nog even staan. Heb wel alvast de trade route omgegooid. Dus ben benieuwd hoe de voorraad zich zometeen gaat gedragen nu de voorraad straks geimporteerd moet worden.
Ja, daar zit ik nog heel hard over te dubben. Ga ik primair eindproducten op een eiland maken, of maak ik eindproducten tot en met die door workers of artisans te maken zijn en concentreer ik alles daarna op mijn hoofdeiland waar ik vooral ga voor maximaal engineers en investors.

Of mix ik gewoon lekker alles door elkaar en kijk per geval wat me het beste uit komt.
Meteen ook even mijn andere trade routes geoptimaliseerd want ik had 10+ routes ofzo en soms gebruikte ik een clipper voor 1 goed, en had ik 2 losse routes met schooners voor 4 andere goederen allemaal tussen detzelfde eilanden... dus dat maar even omgegooid en samengevoegd :-)
Ik vaar op het moment enkel nog maar met schooners rond. 2 bays, that's it. Beetje krap.
Die routes vervang ik later wel door grotere schepen, deze map ben ik gisteren begonnen en zit nu op 3 eilanden. Geen idee hoeveel inwoners ik in totaal heb.
Al met al zeer tevreden met de progressie. Het loopt nagenoeg allemaal als een geoliede machine en dat voor mijn eerste serieuze match sinds release :-) Het loont echt als je er de tijd voor neemt, maar allemachtig wat kan je daar een hoop tijd aan spenderen zeg! Vanavond eindelijk weer een hele avond vrij dus dan ga ik verder met mijn plannen om mijn brillen productie verder te verplaatsen naar mijn 3e eiland en misschien ook mijn 2e hoofd/wooneiland te upgraden naar de vierde tier :-) (ik heb ruim 1000+ workers verdeeld over de eilanden die ik kan upgraden, maar zit wat krap qua brood enerzijds en fur coats anderzijds)
Same here.
Vanavond proberen tenminste die 3 eilanden stabiel te krijgen, mooi nette inkomstenbron en dan eens kijken of ik de opstap naar engineers kan maken en de nieuwe wereld kan ontdekken.

Of ik rommel nog wat rond in de oude wereld, pak een 4e eiland, optimaliseer wat en ga dán de nieuwe wereld in. (Waar ik zojuist heb geleerd dat je daar het best kunt beginnen met een eiland met bananen. Weten we dat ook weer.)
Enfin, weer genoeg te doen vanavond!
Ik zal dan ook wat screenshots posten van mijn eilanden :-)
Itrme schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:42:
Gisteren vloog de tijd echt snel, eigenlijk nieteens echt veel voortgang geboekt. Wel 1 eiland helemaal op die eerder geposte Layout aangepast, en dat bevalt eigenlijk wel. Dacht bouw ze helemaal, maar als je in een vlak alleen workers hebt, is die uni en ook niet echt nodig.... scheelt toch 400 upkeep bijna.

@unezra Ja zo'n systeem zou leuk zijn, maar in de praktijk een beetje lastig denk ik... Ik denk dat een opdracht als "Zorg dat je van X 100 op voorraad hebt, haal van eiland Y, start de route als voorraad onder Z komt" Een beter systeem zou zijn.... :P
Jup.

Aan de andere kant zou dat de logistiek ook meteen weer gruwelijk ingewikkeld maken en veel grondstoffen zijn toch zaken waar je geen verbruik van hebt, enkel als je bouwt. Dat is nog wel handmatig te doen.

Misschien is dat wel een betere strategie.

Alle consumptiegoederen of half fabrikaten automatisch rondvaren, alle bouwmaterialen zoals hout, steen, ijzer met de hand en dan een paar relatief kleine schepen (schooners) inzetten om af en toe de voorraad op peil te brengen van een eiland waar je wil gaan bouwen.
Overigens komt het er op neer dat je altijd 1 grondstof gaat missen op een eiland, ben ze nog niet tegengekomen waar je alles hebt in de zin van voedsel. De enige manier waarop je daarom heen kan werken is werken met seeds, maar die moet je van een quest krijgen. Tot nu toe alleen nog maar Kotton gehad, en daar heb ik dus niets aan.... Heb suikerriet en mais nodig :P (Heb daar wel een eiland mee, maar de piraten gooien roet in het eten..... Een handelsroute is niet op te zetten tussen mijn eigen eilanden omdat de piraten er midden tussenin zitten.)
In mijn vorige game (die ik heb afgebroken) kreeg ik hop seeds. Nadeel van die seeds vind ik wel dat je een trade union nodig hebt (kost influence) en je vervolgens alles om die trade union moet concentreren.

Het is een strategie, maar misschien toch logischer om dan een extra handelsroute te bouwen of desnoods spullen automatisch in te kopen van de traders. Met genoeg inkomsten kan dat volgens mij best een valide strategie zijn.
Overigens zijn de sterkste AI speler en de piraat in de new world lekker bezig. De AI valt de piraat aan, ze spreken een cease fire af. En vervolgens lijkt het, alsof de piraat alleen oog heeft voor mijn handelsschepen.... :/ (Als in, vaart actief naar mijn enige handelsschip die toevallig even onbewaakt is om deze te laten zinken)
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 21:21

PB-powell

Mr. Laziness

unezra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:08:
Zo. Nieuwe map. Aan de slag met de grid die @migchiell plaatste, maar dan iets aangepast.

Dus basically dit:

[Afbeelding]

Maar wat ik heb gedaan is een heel brede mainstreet gemaakt van in totaal 5 squares breed, met aan weerszijden een straat, in het midden een 3-brede nog vrije zone.

Die loopt door. Dus de middelste blokken heb ik 4 Farmer Residences breed gemaakt ipv 3 en ik ben van plan de school en university om te wisselen zodat de school naast de pub staat.

Als ik het goed heb bedacht, kan ik dan mijn main street volledig doortrekken. :)

Eiland helemaal linksonder gepakt, maar met de haven rechtsboven omdat ik rechtsboven een eiland met hop heb en dat heeft dit eiland niet. Zo zit ik er dichtbij en kan ik mijn route voor bier kort houden. Maakt de route naar de nieuwe wereld iets langer maar het strand is ook breder dus levert een mooiere haven op.

Nu even wat basics neerleggen en wat zaken als hout op een tijdelijke plaats. Dichtbij. Scheelt me warehouses en transport is zo sneller. Dat pas ik later in de game wel aan.

[...]

Jup. Het is een van de redenen waarom ik dit soort games graag speel.

Daarom speel ik ook graag op ultra easy, het gaat me vooral om het bouwen. Als ik een potje oorlog wil voeren pak ik wel RedAlert er bij.

[...]

Jup. Aan de andere kant zijn de production chains juist behoorlijk heftig. Het is een van die games waar ik echt websites er bij pak om zaken op te zoeken zoals "hoe veel van resource X heb je nodig om Y te kunnen fabriceren".

Aan de andere kant laat ik het ook rustig vieren en word het nooit perfect.

Met deze game ga ik nu wel proberen rustiger op te bouwen, maar vooral, beheerster en beter onderzocht. Geen domme fouten als 1 houthakker op 2 houtzagerijen of andersom. Of 4 ziekenhuizen, waar ik genoeg heb aan 1.

Heel benieuwd hoe deze game gaat lopen.
Ik wil vanavond of zondag een nieuwe map gaan starten zonder AI en wil jouw patroon wel eens proberen met die main street, heb je daar een afbeelding van want ik snap uit je verhaal niet zo goed hoe je die nou precies aan legt :+

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
PB-powell schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:03:
[...]

Ik wil vanavond of zondag een nieuwe map gaan starten zonder AI en wil jouw patroon wel eens proberen met die main street, heb je daar een afbeelding van want ik snap uit je verhaal niet zo goed hoe je die nou precies aan legt :+
Ja ik overweeg ook een nieuwe game te starten. Toch weer een paar dingen geleerd m.b.t. best practice bij bouwen etc. Denk dat ik, nu ik een paar uurtjes in de game heb toch wel sneller kan opstarten, eilanden kan pakken en uit kan bouwen.... Voornamelijk de plaatsing van mijn eilanden mag wat mij betreft iets beter, minder gezeik met lange routes en langs gevaarlijke plekken enzo.... :P

Overigens, weet iemand hoe die AI doorgaans verdeeld is? Zoals het nu staat is het soort van 2 tegen 2 (piraten niet meegerekend.) Heb 2 AI op 100%, en een op 40% (was meer, maar heb wat shares gekocht :9 )
Zodra ik de oorlog zou verklaren op die laatste AI kiezen de overige 2 AI allebei een andere kant.... Beetje jammer eigenlijk. Zou liever zien dat het ieder voor zich is.... :P
Heb er nog niet naar gekeken, maar is het trouwens mogelijk nog een AI speler toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
Precies zo, als je kijkt bij "Investment in one category" en dan bij Expansion kijkt, zie je dat je bij een investering van 50 influence points al 50 workforce krijgt als bonus. Dit is voldoende om zonder farmers een planken productie keten op te zetten op je eiland.
Klei/steen is wat lastiger maar in de praktijk kan je daar wel even mee wachten tot je eerste farmers gesettled zijn.
unezra schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:52:
[...]

Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe je influence gained, anders dan domweg je bevolking laten groeien. Is dat werkelijk alles? Hoe meer bevolking, hoe meer influence?
Ja, en van investors begreep ik, maar die heb ik nog niet :-)
[...]

spoiler:
Rotsformaties opblazen?
Ja een van de eerste opdrachten in de campaign,
spoiler:
dan krijg je toegang tot extra stukje van je eiland.

/offtopic: hoe verberg je tekst met spoilers?
[...]

Ja, daar zit ik nog heel hard over te dubben. Ga ik primair eindproducten op een eiland maken, of maak ik eindproducten tot en met die door workers of artisans te maken zijn en concentreer ik alles daarna op mijn hoofdeiland waar ik vooral ga voor maximaal engineers en investors.

Of mix ik gewoon lekker alles door elkaar en kijk per geval wat me het beste uit komt.
In den beginne (als je nog in tier 3 zit) ben je haast wel genoodzaakt de eindproducten voor tier 3 op je hoofdeiland te maken omdat je daarvoor artisians nodig hebt. Maar zodra je tier 4 unlocked met de commuter pier kunnen ze prima pendelen naar je secundaire eilanden om daar de productie te doen en dan het eindproduct te importeren.

Qua workforce verdeling maakt het dan ook niet meer uit :-) en het helpt mij om mijn trade routes wat te optimaliseren.

Besides, ik zie het ook gewoon als leuke uitdaging voor mezelf.
[...]

Ik vaar op het moment enkel nog maar met schooners rond. 2 bays, that's it. Beetje krap.
Die routes vervang ik later wel door grotere schepen, deze map ben ik gisteren begonnen en zit nu op 3 eilanden. Geen idee hoeveel inwoners ik in totaal heb.
Ja zo was ik ook begonnen, maar intussen ook aardig wat clippers ertussen, maar was totaal niet efficient 8)7
[...]

(Waar ik zojuist heb geleerd dat je daar het best kunt beginnen met een eiland met bananen. Weten we dat ook weer.)
Bananen? Vanwaar dat? Ben wel benieuwd waar dit op is gebaseerd, ik heb namelijk totaal geen idee... heb nu 3 eilandjes in de nieuwe wereld die gelukkig allemaal in het noordoosten liggen dus ik kan de piraten vrij makkelijk ontwijken met mijn trade routes gelukkig. Maar focus vooral op de eilanden op de oude wereld. Zodra ik dat stabiel heb en tevreden over ben ga ik de laatste twee goederen voor mijn engineers produceren: lampen en nog iets... waarschijnlijk moet ik dan nog weer extra goederen uit de nieuwe wereld halen dus dan komt die focus daar vanzelf wel weer.
[...]

Aan de andere kant zou dat de logistiek ook meteen weer gruwelijk ingewikkeld maken en veel grondstoffen zijn toch zaken waar je geen verbruik van hebt, enkel als je bouwt. Dat is nog wel handmatig te doen.
Ja ik had op het hoogtepunt 5 houthakkers + zagerijen op mijn hoofdeiland. Nu nog 1, en een extra houthakker omdat ergens hout voor nodig is.

Leek me efficienter dan de houtproductie daar te laten en rond te varen. Bovendien zat ik zo krap in mijn influence dat ik niet eens een schooner erbij kon bouwen :X
[...]

Misschien is dat wel een betere strategie.

Alle consumptiegoederen of half fabrikaten automatisch rondvaren, alle bouwmaterialen zoals hout, steen, ijzer met de hand en dan een paar relatief kleine schepen (schooners) inzetten om af en toe de voorraad op peil te brengen van een eiland waar je wil gaan bouwen.
Ik heb dat geprobeerd met cement en windows voor mijn tweede hoofd wooneiland... met als gevolg dat ik steeds tekort had op mijn eerste hoofdeiland 8)7 is nog best lastig om dat goed te balanceren. Het is anders dan consumptiegoederen waar je gewoon minstens 50 van in stock wilt houden bijv...

En ja, spullen inkopen van traders werkt ook goed. Ik zet op nieuwe eilanden vaak de bouwmaterialen op balance zodat het automatisch aangevuld wordt. Ik heb op deze kaart verdomd weinig eilanden met clay pits :-(
Pagina: 1 ... 15 ... 59 Laatste