Na even meegekeken te hebben op een stream ging het toch jeuken, ondanks dat ik doorgaans meer van de FPS ben toch maar aangeschaft. (In het verleden me wel goed vermaakt met Master of Olympus, maar dat is qua diepte nauwelijks te vergelijken

)
Na even de campaign gespeeld te hebben om gevoel voor het spel te krijgen gelijk maar overgestapt naar de Sandbox. Nu even op Easy, beetje gevoel krijgen voor de mechanics. Ik heb voornamelijk de neiging om grote vlakken met huizen te bouwen 2x5 markt, pub, 2x4 omlijnd met een weg. Achteraf gezien misschien niet de beste indeling.
Nog niet de behoefte gehad om verder door te ontwikkelen als Artisan. 2 AI heb ik als ally, de 3e als friendly en de piraten zijn al uitgeroeid in zowel de old als de new world. Old world hoefde ik niet eens zelf te doen, daar heeft die 3e AI voor gezorgd......
Een paar dingetjes die mij tegenvielen:
- Zoals eerder genoemd het verschepen van goederen, ik heb op alle eilanden mijn opslag uitgebreid en enkele handelsroutes (nog niet te veel gelukkig) waardoor een handelsroute al snel alle grondstoffen naar het andere eiland verplaatst waardoor ik een tekort op mijn productieeiland krijg. Hier moet ik nog wat op verzinnen.
- De AI is in gevechten ontzettend irritant. De piraten had ik al snel in een hoek gedrukt, maar je eigen schepen hebben de neiging om op eigen houtje aan te vallen en vervolgens vernietigd te worden. (Het zei de vijand vaart langs en dat triggert ze, of je ally vecht in de buurt en je schepen willen plots gaan helpen.)
- Oorlogvoeren met piraten, blijkbaar is het een negatief iets om piratenschepen te vernietigen? (of een flinke vloot bouwen maar daar kan ik me iets bij voorstellen)
-Tekorten, zodra je genoeg inwoners hebt unlock je de volgende goederen. Nou snap ik dat het negatief is als je van een voorraad naar gebrek aan voorraad gaat.... Maar je krijgt dus ook een negatief bericht als je er nog niet aan toegekomen bent voorraden te creëren. Leuk dat mijn inwoners bijv koffie willen, maar ze hebben het nooit gehad, dus ze moeten niet zo bitchen.
Paar leermomenten:
- Blueprint mode, zorg dat je bij een nieuw eiland alles gelijk op orde hebt, scheelt schuiven op een later moment.
- Blijkbaar onthoud de AI wat je ze eerder misdaan hebt?

Piraten had ik in de hoek gedrukt, helaas had ik mijn vloot even nodig waardoor er een gat in de linie had, nog geen 10 minuten later had ik 6 schepen die mijn transporten aan de andere kant van de map aanvielen....
- Een vloot klaarleggen bij een grote haven om vervolgens bij wijze van verassing de haven proberen weg te vagen pakt niet goed uit. De kanonnen in de haven gaan niet snel genoeg kapot, en inmiddels valt de AI jou aan op alle fronten. Hoe de AI in hemelsnaam een grotere vloot heeft dan jou met maar een fractie van de productie is mij nog een raadsel.
- In het begin had ik de neiging om productie van grondstoffen op type te centreren. Klei en baksteenproductie bij elkaar, wol en kleding productie bij elkaar. Maar aangezien automagisch beschikking hebt tot elke voorraad op het eiland door een warehouse te bouwen.... Is dat natuurlijk helemaal niet nodig. (Overigens, had een systeem waarbij grondstoffen daadwerkelijk van de ene kant van het eiland naar de andere kant van het eiland ook leuk geweest).
- Kies je eilanden goed uit.... Ik koos in de new world 2 eilanden dicht bij de grens. Op zich ideaal, ware het niet dat er een piraat tussen zat, en ik toch goederen tussen beide eilanden wou verschepen..... De piraat heb ik dus uit moeten roeien, uiteindelijk goed gelukt met hit & run tactics met items zoals de mortier en de mogelijkheid om vlakbij te repareren
Ik maak me nog even zorgen over een evt. terugkomst van de piraat, heb daarom 2 ships of the line permanent bij het eiland liggen.
Ik kan het overigens niet laten, ik moet en zal die 3e AI uit de old world drukken....

Helaas is die AI precies degene die de beste economie heeft (op mij na) en de grootste militaire macht (groter dan mij, al zijn het voornamelijk kanonnen in de haven volgens mij). Zoals eerder vermeld had ik het geprobeerd met een "verassingsaanval" geen succes, had ik verwacht dus maar even de save erbij pakken. Grappig genoeg, zodra ik de oorlog verklaar, komen mijn andere 2 ally's volgens mij ook lijnrecht tegenover elkaar te staan.