Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Was het maximum wat in men huidige setup kon steken. En dit houd het toch onder de 60°CLord_Dain schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:13:
Dat is best weinig radiator oppervlak voor een CPU en een Vega. Ik zou minimaal voor 4x120mm opteren.
Geeft de medemensen hier een idee van min dat ze nodig hebben. Juist nog wat testen voor een stabiele clock tijdens gamen. Denk dat ik ergens ga uit komen op 1600MHz @ 1040mV
Ik vraag het mij nog steeds af hoor. Als ik zie hoe koel de Radeon Pro Duo die ik gister even aan het testen was bleef met een dikke 120mm rad zie ik niet waarom je 4x120 nodig zou hebben. 2x 120 is dan imo genoeg:Lord_Dain schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:13:
Dat is best weinig radiator oppervlak voor een CPU en een Vega. Ik zou minimaal voor 4x120mm opteren.
CPU > Rad > Vega > Rad als 2x120 rads niet veel duurder zijn zou ik die achter Vega hangen.
De R9 295X2 verbruikt nog meer dan een Pro Duo kaart en die kan wel wat warmer worden met lagere fan speeds. Maar die pro duo was met 60c nog steeds heerlijk stil. Qua verbruik heb je dan 2x175 watt full load (het zijn eigenlijk twee fury nano's op een PCB en die gebruiken die 175watt wel want hij haal zijn max clocks dan niet tenzij je de power slider open gooit maar dat heb ik nog niet getest).
75FPS lukt wel met een Fury X. (beetje afhankelijk van de games) voor 144Hz is Vega toch wel lekker.jgj82 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:14:
[...]
Ik heb m'n Saphire Fury X voor een gunstig prijsje van eBay geplukt. Toch houd ik mezelf voorlopig maar even voor dat het niet echt nodig is. Ik heb maar een 75Hz freesync ultra wide 1440p display en trek dit met een overclockte 4790K eigenlijk altijd vol op ultra of high. Zeker met Dx12.
[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 04-10-2017 13:09 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Zeker met Dx12. Doom op Ultra gaat met een Fury X ver over de 100 fps.Astennu schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:08:
[...]
Lang duidelijk verhaal
[...]
75FPS lukt wel met een Fury X. (beetje afhankelijk van de games) voor 144Hz is Vega toch wel lekker.
Doom is niet echt zwaar overwatch op epic lukt opzich ook nog. Dingen zoals the Witcher zijn een grotere uitdaging.jgj82 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:55:
[...]
Zeker met Dx12. Doom op Ultra gaat met een Fury X ver over de 100 fps.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
De Witcher gaat bij mij ook al snel over de 100fps hoor in minder veeleisende stukken. Zelfs met de hele lading aan mods die ik erbij draai veranderd daar niks aan. Daaronder vallen een behoorlijke draw distance verbetering en alle textures met 2K resolutie, in plaats van 256x256 tot en met 1024x1024.Astennu schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:14:
[...]
Doom is niet echt zwaar overwatch op epic lukt opzich ook nog. Dingen zoals the Witcher zijn een grotere uitdaging.
Overigens lijkt gezien een game zoals Forza 7, het probleem van Vega misschien niet de ROP's te zijn, maar draw calls. Met DX12 laat RX Vega best wat aardigs zien.
Oh en er zitten dan eindelijk wat ITX bordjes aan te komen voor Ryzen van Asus.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik heb the Witcher niet getest met vega wel met een optimized 980 Ti en de 1080 Ti oc. (+100 core en 450 mem)DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:39:
[...]
De Witcher gaat bij mij ook al snel over de 100fps hoor in minder veeleisende stukken. Zelfs met de hele lading aan mods die ik erbij draai veranderd daar niks aan. Daaronder vallen een behoorlijke draw distance verbetering en alle textures met 2K resolutie, in plaats van 256x256 tot en met 1024x1024.
Overigens lijkt gezien een game zoals Forza 7, het probleem van Vega misschien niet de ROP's te zijn, maar draw calls. Met DX12 laat RX Vega best wat aardigs zien.
Oh en er zitten dan eindelijk wat ITX bordjes aan te komen voor Ryzen van Asus.
Op 3440x1440 alles mad halen die 44-46 en 78-82 fps. Geen mods zo ver ik weet.
Tja de vraag is wat die drawcalls afhandelt. Driver + cpu ? Of heeft de gpu daar ook nog een groot aandeel in? Ben daar op technisch vlak niet van op de hoogte hoe dat precies werkt.
60 is redelijk hoog voor h2o zelfs met die rads zou je denk ik lager moeten kunnen. Hoe warm is de lucht die van de radiator af komt? Zit het blok wel helemaal goed?
Zijn er voorbeelden van anderen met vega die wel 45 halen?
idle haal ik ook gemakkelijk 30°. Onder full load gaat die tot 60°C ( furmark ) maar dat is op de kaart. Das nog altijd een stuk koeler dan op lucht. Het hangt er maar van af wat je wil bereiken. Wil je een super stille pc. Hoe meer rads hoe beter. Maar dit is niet perse nodig.Lord_Dain schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:01:
Nou ehh.. @Astennu 60 graden in een waterkoeling loop is fokking hoog. Dus misschien is er iets mis in zijn setup wat ik niet weet/kan zien, maar wat ik zo lees hoe meer rad oppervlak hoe beter. Ik heb een setup samengesteld met een 280mm en een 360mm radiator.. doel is idle rond de 30 graden en load 40-45 graden.
Idle zit mijn liquid 64 rond de 25 graden. Tijdens gamen wordt dit zo'n 55-60 graden. Nu kan ik dit redelijk makkelijk terug brengen naar 50 graden, maar dan blaast ie natuurlijk wat meer.Astennu schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:09:
Zijn er voorbeelden van anderen met vega die wel 45 halen?
Sowieso is het wel met de komende winter om een kleine verwarming naast mij te hebben
Ik heb die temps vooral bekeken terwijl ik aan het benchen was met superposition. Vandaag een uurtje RotTR gespeeld, en daarbij werden de temps misschien maar max 45 graden. Niet gemeten tijdens het gamen maar snel gekeken na het afsluiten en toen stond ie op 40 graden...
Bij PUBG wordt ie wel warmer, dan voel ik dat mijn bureau gewoon warm wordt na een uurtje spelen ofzo. Verschilt dus erg per game/applicatie
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Verwijderd
Denk dat het misschien een combinatie is van beide. Vega throttled heel snel terug (elke 5 graden of zo) en vega draait het beste als je er lekker veel stroom doorheen ramt. Op boost draait hij als het goed is iets beter, maar dan kun je net zo goed zelf overklokken om mogelijk met minder stroom dezelfde resultaten te bereiken.aminam schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:18:
Nu ook gelukkig bezitter van een sapphire vega64 liquid. Maar mozes kriebel wat een hitte stoot dat ding af, draait ook altijd warmer dan mijn furyx deed. Maar dat is allemaal vergeven want hij is wel lekker stil en in de meeste games aardig vlot. Ik zie alleen de clocks heel veel wisselen, zal dat door power throttleing komen of door temperatuur? Ik heb hem op balanced mode en de core temperatuur loopt meestal op tot rond de 65c
Ik heb wel één goede reden bedacht om vega te kopen, namelijk dat ik voor racegames, die ik heel vaak speel, heel graag 3 1080p monitoren wil en aangezien framedrops dan erg vervelend zijn, is freesync of g-sync een must, en dan ben ik veel goedkoper uit met vega 56/64 en 3 27” 1080p freesync schermen dan met een 1080 en 3 27” g-sync schermen met haast dezelfde framerates in veel games. Dat betekent dat ik dan ook maar een 1080p scherm heb als hoofdscherm ipv 1440p, dat ik dus geen supersnelle gpu nodig heb voor andere games, mijn cpu de bottleneck is en dat ik alsnog meer screen real estate heb dan met een enkel 1440p scherm! Heeft dat grote bureau eindelijk eens zin!
Nou vroeg ik me af hoe ik een reference vega kaart beter kan koelen. Zou een extra ventilator erop richten een merkbaar verschil maken, en een ventilator met een soort duct achterop? Mooi is het niet, maar de kast staat toch onder mijn bureau en de watergekoelde versies zijn vooralsnog erg duur. Zo jammer dat de strix, gigabyte AIB en zelfs de msi air boost versies nog niet beschikbaar zijn!
Wat ik bij mijn reference 290 deed was een windtunnel 3d printen en tegen de fan aanzetten. Daarbij blies dus een 80mm fan direct in de blower fan van de videokaart, dat scheelde enorm in lawaai en temperatuur. Maar dat was een gesloten kast dus daar zag je niks van, met papier kun je dat natuurlijk ook bouwen.Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:38:
[...]
Denk dat het misschien een combinatie is van beide. Vega throttled heel snel terug (elke 5 graden of zo) en vega draait het beste als je er lekker veel stroom doorheen ramt. Op boost draait hij als het goed is iets beter, maar dan kun je net zo goed zelf overklokken om mogelijk met minder stroom dezelfde resultaten te bereiken.
Ik heb wel één goede reden bedacht om vega te kopen, namelijk dat ik voor racegames, die ik heel vaak speel, heel graag 3 1080p monitoren wil en aangezien framedrops dan erg vervelend zijn, is freesync of g-sync een must, en dan ben ik veel goedkoper uit met vega 56/64 en 3 27” 1080p freesync schermen dan met een 1080 en 3 27” g-sync schermen met haast dezelfde framerates in veel games. Dat betekent dat ik dan ook maar een 1080p scherm heb als hoofdscherm ipv 1440p, dat ik dus geen supersnelle gpu nodig heb voor andere games, mijn cpu de bottleneck is en dat ik alsnog meer screen real estate heb dan met een enkel 1440p scherm! Heeft dat grote bureau eindelijk eens zin!
Nou vroeg ik me af hoe ik een reference vega kaart beter kan koelen. Zou een extra ventilator erop richten een merkbaar verschil maken, en een ventilator met een soort duct achterop? Mooi is het niet, maar de kast staat toch onder mijn bureau en de watergekoelde versies zijn vooralsnog erg duur. Zo jammer dat de strix, gigabyte AIB en zelfs de msi air boost versies nog niet beschikbaar zijn!
Verwijderd
Heb nog een paar 120mm fans over van de behuizing zelf die ik ga vervangen voor betere airflow, dus dan kan een daarvan met een DIY duct extra lucht leveren aan de blower fan, toch? Kan dan altijd nog later een extra fanduct achterop zetten, maar een beetje lawaai is niet zo’n probleem, dus hopelijk is dat niet nodig als ik de gpu fan wat harder zet.aminam schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:44:
[...]
Wat ik bij mijn reference 290 deed was een windtunnel 3d printen en tegen de fan aanzetten. Daarbij blies dus een 80mm fan direct in de blower fan van de videokaart, dat scheelde enorm in lawaai en temperatuur. Maar dat was een gesloten kast dus daar zag je niks van, met papier kun je dat natuurlijk ook bouwen.
Dat is niet eens een heel gek idee.aminam schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:44:
[...]
Wat ik bij mijn reference 290 deed was een windtunnel 3d printen en tegen de fan aanzetten. Daarbij blies dus een 80mm fan direct in de blower fan van de videokaart, dat scheelde enorm in lawaai en temperatuur. Maar dat was een gesloten kast dus daar zag je niks van, met papier kun je dat natuurlijk ook bouwen.
if it looks stupid, but it works, it aint stupid ;p
Heeft de mijne ook bij de meeste games, of in ieder geval bij AMD Chill games. Ik denk dat AMD er een goed dynamisch klokprofiel op na houdt bij bepaalde games. Dus hij draait alleen snel als er iets gebeurd.aminam schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:18:
Nu ook gelukkig bezitter van een sapphire vega64 liquid. Maar mozes kriebel wat een hitte stoot dat ding af, draait ook altijd warmer dan mijn furyx deed. Maar dat is allemaal vergeven want hij is wel lekker stil en in de meeste games aardig vlot. Ik zie alleen de clocks heel veel wisselen, zal dat door power throttleing komen of door temperatuur? Ik heb hem op balanced mode en de core temperatuur loopt meestal op tot rond de 65c
Is denk ik eenvoudig te testen. Gewoon eens kijken wat er gebeurd als je niks aan het doen bent met de kloks en dan als je wat doet, kijken wat er veranderd.
De mijne blijft wel meer onder de 60 graden hangen. Maar ik heb er ook een undervolt op zitten.
Volgens mij worden RX Vega's nu ook weer niet dik 200+ graden. Papier brand niet zo snel.Lord_Dain schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:22:
Papier zou ik toch niet doen, vind ik iets te licht ontvlambaar
Het is niet Fermi zeg.
Maar ik heb ook nog wel wat ventilatoren liggen. Ik ga het eens overwegen eentje op de ventilator te richten. Ik wil eigenlijk iets stiller, maar ik heb een heel erge hotspot waardoor het nog niet kan.

Verwijderd
Ik zit met het Volgende probleem waar ik nu eigenlijk ten einde raad mee ben, heb nu een Gigabyte RX Vega 64 liquid edition voor 3 weken in bezit maar ik heb hier echt problemen mee.
De kaart geeft soms gewoon uit het niets een Zwart scherm en de pc crashed, zelfs de reset werkt niet meer en moet ik de power button 5 sec in houden, pas dan kan ik de pc herstarten door hem uit en weer aan te zetten.
Ik kan dit probleem niet simuleren of uitlokken het is gewoon compleet random, soms tijdens browsen of tijdens film kijken andere keer gewoon onder het gamen er zit gewoon geen patroon in
Wat heb ik allemaal geprobeerd.
Vccio Voltage verhoogd
VCCSA voltage verhoogd
PCIe bus naar 2.0 of 1.0 gezet maar hier heeft de kaart lak aan en blijft vrolijk op 3.0 staan.
De Furyx kaart hiervoor deed het wel op 2.0 of 1.0 dus deze kaart forceert dus 3.0 op een of andere manier
Meerdere drivers geprobeerd,
crimson-relive-17.9.1
crimson-relive-17.9.2
crimson-relive-17.9.3
Hardware Acceleratie uitgezet in Firefox.
Heb verder nog veel rond gekeken op forums en ben hier en daar wel wat tegen gekomen over zwart scherm met de RX 400 series en een paar vega's maar geen oplossingen.
op een Duitse Tomshardware heb ik iemand gevonden die eigenlijk 1 op 1 het zelfde heeft.
https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.tomshardware.de%2Fforen%2Fid-150554%2Fvega-liquid-blackscreen-crashes-spielen-lag-win.html&edit-text=
Maar helaas hier ook geen oplossing voor het probleem
Ik heb zelf sterk het idee dat de kaart soort van defect is omdat er bijzonder weinig meldingen zijn met dit probleem. en ik sta nu eigenlijk op het punt om de kaart terug te sturen, ik wacht nog even jullie reactie af.
Wat ik ook raar vindt is als ik Aida64 op de Gpu Tabblad open laat staan kan ik met zekerheid zeggen dat me pc binnen 20 minutes Freezed maar dan kan ik wel reset gebruiken, Zelfde heb ik met Hwinfo64 Sensor tabblad. Gpu-z kan ik wel gebruiken zonder problemen
(Hiervoor heb ik 2 jaar een R9 FuryX kaart gehad die gewoon naar behoren heeft gefunctioneerd.)
System spec,
Intel i9 6900K
Asus Rampage V edition 10
32Gb G-skill TridentZ pc3200 14-14-14-34
Samsung 960 pro
Samsung 950 pro
Corsair AX1200i
Met deze diagnose zou ik het niet onterecht vinden hem als defect te melden, heb je ook al lagere clocks geprobeerd via de driver? Of een schone driver installatie via DDU?Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:07:
Beste mede tweakers
Ik zit met het Volgende probleem waar ik nu eigenlijk ten einde raad mee ben, heb nu een Gigabyte RX Vega 64 liquid edition voor 3 weken in bezit maar ik heb hier echt problemen mee.
De kaart geeft soms gewoon uit het niets een Zwart scherm en de pc crashed, zelfs de reset werkt niet meer en moet ik de power button 5 sec in houden, pas dan kan ik de pc herstarten door hem uit en weer aan te zetten.
Ik kan dit probleem niet simuleren of uitlokken het is gewoon compleet random, soms tijdens browsen of tijdens film kijken andere keer gewoon onder het gamen er zit gewoon geen patroon in
Wat heb ik allemaal geprobeerd.
Vccio Voltage verhoogd
VCCSA voltage verhoogd
PCIe bus naar 2.0 of 1.0 gezet maar hier heeft de kaart lak aan en blijft vrolijk op 3.0 staan.
De Furyx kaart hiervoor deed het wel op 2.0 of 1.0 dus deze kaart forceert dus 3.0 op een of andere manier
Meerdere drivers geprobeerd,
crimson-relive-17.9.1
crimson-relive-17.9.2
crimson-relive-17.9.3
Hardware Acceleratie uitgezet in Firefox.
Heb verder nog veel rond gekeken op forums en ben hier en daar wel wat tegen gekomen over zwart scherm met de RX 400 series en een paar vega's maar geen oplossingen.
op een Duitse Tomshardware heb ik iemand gevonden die eigenlijk 1 op 1 het zelfde heeft.
https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.tomshardware.de%2Fforen%2Fid-150554%2Fvega-liquid-blackscreen-crashes-spielen-lag-win.html&edit-text=
Maar helaas hier ook geen oplossing voor het probleem
Ik heb zelf sterk het idee dat de kaart soort van defect is omdat er bijzonder weinig meldingen zijn met dit probleem. en ik sta nu eigenlijk op het punt om de kaart terug te sturen, ik wacht nog even jullie reactie af.
Wat ik ook raar vindt is als ik Aida64 op de Gpu Tabblad open laat staan kan ik met zekerheid zeggen dat me pc binnen 20 minutes Freezed maar dan kan ik wel reset gebruiken, Zelfde heb ik met Hwinfo64 Sensor tabblad. Gpu-z kan ik wel gebruiken zonder problemen
(Hiervoor heb ik 2 jaar een R9 FuryX kaart gehad die gewoon naar behoren heeft gefunctioneerd.)
System spec,
Intel i9 6900K
Asus Rampage V edition 10
32Gb G-skill TridentZ pc3200 14-14-14-34
Samsung 960 pro
Samsung 950 pro
Corsair AX1200i
Verwijderd
Jazeker ik heb DDU ook gebruikt tussen de driver switching door, en zoals ik hierboven al melde maakt het niet uit wat je doet idle op de desktop komt het ook voor dus de Frequentie hoogte van de kaart heeft geen invloed op het probleem (op de desktop gaat de kaart heen en weer tussen de 30 en 200 mhz en met gamen zit ie zo rond de 1000 en 1600mhz maar ook dan kan de kaart dit probleem vertonen het is dus niet frequentie gebondenaminam schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:22:
[...]
Met deze diagnose zou ik het niet onterecht vinden hem als defect te melden, heb je ook al lagere clocks geprobeerd via de driver? Of een schone driver installatie via DDU?
Soms kan ik een dag werken met de pc en gaat het goed volgende dag na bijv 1 a 2 uur Blackscreen
Wat ik nog wel even vergeten ben te melden is dat een kennis ook zo'n zelfde vega kaart heeft en ook hij heeft 1x een blackscreen gehad (ook hij heeft die kaart 3 weken).. alleen bij mij komt het nu bijna dagelijks voor
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2017 21:49 ]
Bij Asus wel lijkt mij.Signex schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:51:
Iemand enig idee wanneer de asus strix vega 56 uitkomt?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Verwijderd
Temp is altijd in check geweest heb Gpu-z op de achtergrond en komt nooit boven de 66 gradenLord_Dain schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:12:
Heb je de temps bijgehouden? Volgens mij zit er bij de LC editie een failsafe die inkickt op 75graden!
Mijne zit ook altijd rond 65 graden en die radiator is frontmounted dus dat zal wel kloppen.Lord_Dain schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:01:
GPU-Z heeft bij mij en @Astennu de nodige crashes veroorzaakt. Hoort de LC onder load niet iets boven de 50 graden te zitten? 66 komt flink warm over, wellicht dat de hot spot te warm wordt?
Dat was vooral bij het starten van de applicatie.Lord_Dain schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:01:
GPU-Z heeft bij mij en @Astennu de nodige crashes veroorzaakt. Hoort de LC onder load niet iets boven de 50 graden te zitten? 66 komt flink warm over, wellicht dat de hot spot te warm wordt?
En gestotter bij games als hij op de achtergrond open staat maar geen crash als alles een maal draait.
Dus als ik het goed begrijp gebeurd het alleen bij non 3D load op de desktop / met films?Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:48:
[...]
Temp is altijd in check geweest heb Gpu-z op de achtergrond en komt nooit boven de 66 graden
We hebben helaas geen controle over de lagere pstates en dat is dan juist waar het bij jou fout lijkt te gaan.
Het zou eigenlijk wel lekker zijn om de kaart in een ander systeem te testen om te zien of het daar ook gebeurd.
Ik had laatst ook issues met een kaart in mijn PC een andere kaart die veel meer vermogen vroeg crashte niet dus ik dacht het is de kaart. Maar in een andere pc werkte die kaart prima. (dit was alleen wel met load en wel te reproduceren)
Ik neem aan dat je je drivers al wel een keer met DDU verwijdert hebt voor je nieuwe installeerde?
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 11-10-2017 09:12 ]
Verwijderd
wat ik tot nu toe wel opmerk is dat als ik een black screen heb gehad en de pc opnieuw opstart dat ik dan in die sessie geen zwart scherm meer krijg tot nu toe. Alleen de volgende dag heb ik dan weer kans (pc is dan uit geweest.) Ik heb gisteravond even de windows fast boot uitgezet in de power options van windows.. mischien wordt het wel veroorzaakt doordat de pc de driver uit deepsleep haalt ofzo ?. Ik probeer dit gewoon even, zoals ik al eerder aangaf ik weet het gewoon bijna niet meer wat ik er anders aan kan doen.
Er wordt ook niks vermeld in de driver updates over dit black screen probleem.. en dat vindt ik best zorgelijk alleen dat al laat mij steeds meer denken aan een defecte kaart. En sta ik eigenlijk op het punt de rma te gaan starten. .
Het is gewoon vervelend dat je niet weet waar je aan toe bent het is of de kaart is defect of het is een driver probleem.
Marja met driver problemen ga ik er eigenlijk vanuit dat er meer mensen zijn.
Het is ook raar dat met aida64 en hwinfo64 ik een hardlock krijg ook hier hoor ik niemand over.
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2017 14:06 ]
Ben wel benieuwd naar je ervaringen. Houdt ons op de hoogteLord_Dain schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:10:
Ik heb een Alphacool Eiswolf 240mm combi besteld voor de Vega 56 die ik nog heb liggen; zodra ik deze binnen heb ga ik eens kijken hoe cool de kaart blijft m.b.t. dit specifieke waterblok!
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 11-10-2017 18:53 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dank voor de suggestie.aminam schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:44:
[...]
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Wellicht kan je het volgende proberen. Mijn situatie was iets anders en ik had maar een 550 Watt voeding. Mijn setup met mijn RX 480 was stabiel, toen ik naar mijn Vega64 kaart ging werd het systeem ineens onstabiel. De load op de gpu maakte niet uit in dit geval.Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:51:
Het gebeurt ook met gamen er zit gewoon geen patroon in.. en ja ik heb DDU tussen de drivers door gebruikt.
wat ik tot nu toe wel opmerk is dat als ik een black screen heb gehad en de pc opnieuw opstart dat ik dan in die sessie geen zwart scherm meer krijg tot nu toe. Alleen de volgende dag heb ik dan weer kans (pc is dan uit geweest.) Ik heb gisteravond even de windows fast boot uitgezet in de power options van windows.. mischien wordt het wel veroorzaakt doordat de pc de driver uit deepsleep haalt ofzo ?. Ik probeer dit gewoon even, zoals ik al eerder aangaf ik weet het gewoon bijna niet meer wat ik er anders aan kan doen.
Er wordt ook niks vermeld in de driver updates over dit black screen probleem.. en dat vindt ik best zorgelijk alleen dat al laat mij steeds meer denken aan een defecte kaart. En sta ik eigenlijk op het punt de rma te gaan starten. .
Het is gewoon vervelend dat je niet weet waar je aan toe bent het is of de kaart is defect of het is een driver probleem.
Marja met driver problemen ga ik er eigenlijk vanuit dat er meer mensen zijn.
Het is ook raar dat met aida64 en hwinfo64 ik een hardlock krijg ook hier hoor ik niemand over.
Ik heb echt van alles zitten proberen, lager voltage door een custom profiel, rails van mijn voeding anders ingestelt. Rare is dat het systeem niet uitvalt tijdens Furmark terwijl hij het standaard power profiel had.
Uit ellende het voltage van mijn cpu weer normaal gezet (had een lichte undervolt). Ineens was het systeem stabiel.... Denk doordat de Vega64 een zwaardere kaart is dat het voltage iets meer fluctuatie had dat in combinatie met een undervolt zorgde voor een onstabiel systeem.
Nu heb jij een iets snellere cpu (TDP is ook 45Watt hoger dan mijn 1700x), maar ook een sterkere voeding. Het is het proberen waard om te zien of je pc op de settings die jij nu hebt wel prime stable is.
Verwijderd
Het lijkt er op dat ik er ben .. moet nog meer testen maar het ziet er tot nu toe goed uit..Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:03:
[...]
Wellicht kan je het volgende proberen. Mijn situatie was iets anders en ik had maar een 550 Watt voeding. Mijn setup met mijn RX 480 was stabiel, toen ik naar mijn Vega64 kaart ging werd het systeem ineens onstabiel. De load op de gpu maakte niet uit in dit geval.
Ik heb echt van alles zitten proberen, lager voltage door een custom profiel, rails van mijn voeding anders ingestelt. Rare is dat het systeem niet uitvalt tijdens Furmark terwijl hij het standaard power profiel had.
Uit ellende het voltage van mijn cpu weer normaal gezet (had een lichte undervolt). Ineens was het systeem stabiel.... Denk doordat de Vega64 een zwaardere kaart is dat het voltage iets meer fluctuatie had dat in combinatie met een undervolt zorgde voor een onstabiel systeem.
Nu heb jij een iets snellere cpu (TDP is ook 45Watt hoger dan mijn 1700x), maar ook een sterkere voeding. Het is het proberen waard om te zien of je pc op de settings die jij nu hebt wel prime stable is.
De VCCSA Blijkt te laag (had deze eerder iets verhoogt maar dat was maar 0.010V) .. standard is dat 0.888V me geheugen staat op 3200 cas14 en dat is gewoon stabiel daar op, en me vorige videokaart had ook geen problemen mee. Maar de vega blijkt dat dus niet genoeg te vinden.. heb het nu op 0.960V staan .. wat nog steeds laag is maar ik heb een sterke memory controller maar de pcie controller die ook bij de VCCSA zit had blijkbaar iets meer nodig dan 0.888v of de combinatie van die 2.
Het eerste wat je natuurlijk denkt als je een goed werkend systeem hebt en je veranderd een onderdeel en je krijgt problemen dan verdenk je gelijk dat stuk hardware.
Moet nog niet te vroeg juichen maar ik laat het jullie wel even weten als het weer foute boel is .
ik heb inderdaad me CPU ook ge-undervolt lopen ik houd dit achter de hand mocht het bovenstaande toch verkeerd uitpakken.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2017 21:39 ]
Bij mij staan ze te wachten in de kast. Sinds 17.9.2 dat CF voor Vega wordt ondersteund, krijg ik de driver en CF niet geïnstalleerd in W10. Alle gebruikelijke zaken al geprobeerd, fresh install, DDU etc. Tijdens de driver installatie gaat het beeld op zwart/geen signaal, of wordt er 1 GPU gedeactiveerd.winwiz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:01:
Ik heb hier nog weinig gezien hoe CF werkt met Vega en 17.9.2. Er zijn er die er 2 hebben....
Al contact gehad met AMD techsupport, maar dat levert ook niet meer op dan de vraag of de GPU goed in het slot zit
Op W7 wel wat getest, en daar loopt het als de brandweer, maar met een 5K@27inch scherm en max 150% schaling werkt dat niet zo fijn
Echt balen want was razend nieuwsgierig en er zit echt een berg potentie in.
Niet op voorraad.

Temperatuur komt tijdens Superposition 1080P extreme niet boven de 36graden
[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 18-10-2017 17:31 ]
Al gekeken of je hoger komt met de clocks?
Je kaart blijft in ieder gevoel koeler dan mijn LC 64. Mag ook wel met die grotere radiator.

Maar waarom zijn die zo FUCKING groot

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 18-10-2017 18:16 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

https://www.computerbase....1_radeon_rx_vega_mit_hbcc
Zal vrijdag even kijken of ik veranderingen zie met HBCC aanDaniëlWW2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:03:
Iets anders. Heeft iemand anders ook Shadow of War? Bij Computerbase.de hadden ze namelijk een test gedaan met HBCC, waar je behoorlijk won. Ik kan deze alleen echt niet reproduceren. Ja, met de HBCC trekt de game meer dan 9GB vram, dus ook normale RAM, maar framerates zijn hetzelfde.
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Je kan de microtransacties uit zetten door gewoon te weigeren in te stemmen met de WB bla bla bla en te spelen. Dan is het best een goede game. Orks vermoorden in Mordor is gewoon leuk, maar er zit wel een verhaal bij, gameplay is vrij solide etc.Lord_Dain schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:24:
Ik heb een licentie voor Shadow of War gekregen bij m'n 1080ti. Weet alleen nog niet of het een toffe game is.
Je ziet zelfs op de foto doe ik wel heb wat ik bedoel. De zijkant is gewoon kentucky friend chicken zwart;

Ik las ergens dat dit high voltage conductors zijn. Mijn kaart doet het wel gewoon goed en ik heb op deze GPU ook geen Vega 64 BIOS gegooid of andere gekke dingen.
[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 18-10-2017 19:41 ]
Hmm, dat doe je snel. Ik ben nu al weken bezig :roll:Lord_Dain schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:30:
Nou, ik heb vandaag mijn custom waterkoeling set binnen gekregen en ben meteen aan de slag gegaan.
[afbeelding]
Temperatuur komt tijdens Superposition 1080P extreme niet boven de 36graden
Vandaag heb ik echter wel het EK blok gemonteerd en wat een gepiel met die thermal pads.
Ik was aangenaam verrast door de constructie van de stock cooler, had niet verwacht (zal erover heen hebben gelezen in de reviews) dat de componenten van aluminium zijn. Het contact vlak van de coldplate was ecter matig afgewerkt, lijkt net of er hitte vlekken op zitten.
Mijn MSI Vega 64 heeft overigens een molded die, die glimt als een spiegel hoewel je duidelijk de polijst sporen kan zien.
PS. Ja die thermal pads zijn een PITA. Bij het 0,5mm moet je ook nog goed opletten dat je niet te breed plakt.
Ik heb overigens het volgende gevonden
http://www.tomshardware.c...on-rx-vega-64,5173-4.html
De Voltage controller die bij mij een zwart randje had en een beetje aangebrand is is de MVDD. Wat is dat?
MVDD is the memory voltage - misschien mijn memory niet te hoog clocken

Dit zijn de temps als de PC een uurtje of 5 aan heeft gestaan na wat gamen. Niet slecht vind ik.
Verbruik piek is 199W en clock die ik haal ligt rond de 1625 Mhz.
[ Voor 48% gewijzigd door Lord_Dain op 18-10-2017 22:57 ]
Ik weet niet of het nodig is om de LC bios erop te flashen. Je draait al de clocks van een LC 64
Zijn ong. dezelfde waarden die ik haal.Lord_Dain schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:46:
Hier ook een molded die. Die ene high current component bij mij die zwartgeblakerd is werd waarschijnlijk dan niet lekker gekoeld nee. Zat ook helemaal aan de rand van de kaart. Toch vind ik het kwalijk voor zo'n jonge kaart waar niet mee overclocked is. In ieder geval ziet dat EK waterblok er een stuk beter uit, denk niet dat ie het nu nog heel warm krijgt.
PS. Ja die thermal pads zijn een PITA. Bij het 0,5mm moet je ook nog goed opletten dat je niet te breed plakt.
Ik heb overigens het volgende gevonden
http://www.tomshardware.c...on-rx-vega-64,5173-4.html
De Voltage controller die bij mij een zwart randje had en een beetje aangebrand is is de MVDD. Wat is dat?
MVDD is the memory voltage - misschien mijn memory niet te hoog clocken
[afbeelding]
Dit zijn de temps als de PC een uurtje of 5 aan heeft gestaan na wat gamen. Niet slecht vind ik.
Verbruik piek is 199W en clock die ik haal ligt rond de 1625 Mhz.
Ik zou nog wel de 64 BIOS kunnen proberen mocht ik mijn mem hoger willen klokken natuurlijk.
Ik gebruik op P7 1025mv. Alleen tijdens 99-100% load kom ik rond die 1625. In WoW haal ik dit vaak niet omdat ik de GPU niet richting de 100% load krijg.Zeara schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:42:
Welke voltages gebruik je voor die 1625? En loopt ie dat ook daadwerkelijk tijdens gaming?
[ Voor 32% gewijzigd door Lord_Dain op 19-10-2017 15:11 ]
Vanuit een gevonden max, dan vergelijken of bijbehorend prestatie niveau ook te halen is met nieuwe drivers waar de kaart min of meer doet waar die zin in heeft.
Zoiets vergelijkbaars heb ik ook gevonden, nog niet met de nieuwste.Lord_Dain schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:50:
Hmm volgens mij zijn de nieuwe drivers ook zo onbetrouwbaar als de neten. Ik haal met hogere voltages clocks richting de 1700 maar mijn eigenlijke FPS gaat omlaag en dus ook de benchmark score. De power blijft ook erg vaak laag hangen rond de 180-190W..pfff
Dan stel je hogere clocks in met wat hoger voltage. De kaart loopt dan ook sneller in superposition... maar de score wordt minder.
Wordt zelfs nog gekker. Ik had laatst nog maar een keer een OC/UV rondje gedaan. Had een stabiel punt gevonden, vervolgens lopen testen. Scores liepen eigenlijk alleen maar terug. Vervolgens weer de stabiele snelheden gebruikt... Score was lager dan eerst. Nog maar een keer laten lopen en weer wat lager...

Ik laat hem nu in P7 gewoon op 1652 @ 1075, en HBM op 1075 @ 1000. Dat vindt ie volgens mij het leukst. Misschien dat ik het voltage nog wat naar onderen kan schroeven. Ik krijg morgen een extra monitor erbij (1080p @144hz met freesync
Een snelle temperatuur test:
powerlimit +50%, 1.2V, GPU@1672MHz(eff. 1620 - 1640), HBM@1025MHz vermogens pieken van net geen 300Watt:
GPU 45
Hot Spot 60
HBM 50
Dit met 2900 rpm pomp snelheid(D5) en 3x budget 120mm Artic PWM standaard case fans op standje nagenoeg niet hoorbaar.
Misschien dat als je een lager voltage gebruikt dat hij minder snel throttled op voltage en temperatuur waardoor hij hogere clocks haalt
Ik wilde dus even testen voor je echter...DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:03:
Heeft iemand anders ook Shadow of War? Bij Computerbase.de hadden ze namelijk een test gedaan met HBCC, waar je behoorlijk won. Ik kan deze alleen echt niet reproduceren. Ja, met de HBCC trekt de game meer dan 9GB vram, dus ook normale RAM, maar framerates zijn hetzelfde.
Ik kan dat gehele HBCC niet meer vinden in de drivers waar ik ze eerst zeker wel had, tevens maar een full clean update gedaan naar de 17.10.1 drivers in combinatie met DDU echter komt het niet meer voor opeens lijkt het wel
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Verwijderd
Gelukkig maar, ook voor WB, dat je ervoor kan kiezen om niet in te stemmen. Ik had het spel op mijn zwarte lijst staan omwille van de pay to win maar als de single player goed genoeg is dan overweeg ik het wel voor wanneer de prijs voldoende is gedaald.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:27:
[...]
Je kan de microtransacties uit zetten door gewoon te weigeren in te stemmen met de WB bla bla bla en te spelen. Dan is het best een goede game. Orks vermoorden in Mordor is gewoon leuk, maar er zit wel een verhaal bij, gameplay is vrij solide etc.
en mijn hardware up to date is. Kom op 'mining'bubble, barst eens.
Nog steeds een aanrader?
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Als je die voor een goede prijs kan kopen, dan wel, maar dat is het probleem: prijzen zijn niet goed.Dreifarben schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:18:
Wat zijn de ervaringen met de RX480 tegenwoordig nog?
Nog steeds een aanrader?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik kan er een tweedehands kopen aan de halve huidige marktprijs, zit dat toekomstgericht ook goed voor 1080p gaming?PASware schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:38:
[...]
Als je die voor een goede prijs kan kopen, dan wel, maar dat is het probleem: prijzen zijn niet goed.
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Oke, dat is ook weer logisch.Apoca schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:01:
[...]
Ik wilde dus even testen voor je echter...
Ik kan dat gehele HBCC niet meer vinden in de drivers waar ik ze eerst zeker wel had, tevens maar een full clean update gedaan naar de 17.10.1 drivers in combinatie met DDU echter komt het niet meer voor opeens lijkt het wel

Heb er een lange tijd gehad op mijn 1440p scherm, dat gaat dus prima op 1080p.Dreifarben schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:57:
[...]
Ik kan er een tweedehands kopen aan de halve huidige marktprijs, zit dat toekomstgericht ook goed voor 1080p gaming?
Unigine Heaven 2560x1440, 4x AA, Tesselation extreme
Wattman turbo profiel, verdere aanpassingen via Afterburner.
17.8.1:
GPU 1630MHz, HBM 0945MHz, +50% PL, Waargenomen MHz 1630, Score 1697
GPU 1730MHz, HBM 0945MHz, +50% PL, Waargenomen MHz 1730, Score 1747
GPU 1730MHz, HBM 1025MHz, +50% PL, Waargenomen MHz 1730, Score 1794
GPU 1760MHz, HBM 1025MHz, +50% PL, Waargenomen MHz 1760, Score 1810
GPU 1772MHz, HBM 1025MHz, +50% PL, Waargenomen MHz 1772, Crash
GPU 1772MHz, HBM 1025MHz, +50% PL, +50mV, Waargenomen MHz 1772, Crash(iets later)
17.10.1(klok variatie +/- 15MHz)
GPU 1630MHz, HBM 0945MHz, +50% PL, Waargenomen MHz 1595, Score 1699
GPU 1730MHz, HBM 0945MHz, +50% PL, Waargenomen MHz 1680, Score 1743
GPU 1730MHz, HBM 1025MHz, +50% PL, Waargenomen MHz 1670, Score 1791
GPU 1760MHz, HBM 1025MHz, +50% PL, Waargenomen MHz 1705, Score 1809
GPU 1772MHz, HBM 1025MHz, +50% PL, Waargenomen MHz 1720, Crash
GPU 1772MHz, HBM 1025MHz, +50% PL, +50mV, Waargenomen MHz 1720, Crash(iets later)
Scores tussen beide drivers nagenoeg identiek, waargenomen kloksnelheid bij 17.8.1 lijkt me niet nauwkeurig. Piek vermogen gpu only via GPU-Z 325W.
Ik heb slechts een Coolermaster G550M welke 42A/504W kan leveren op de 12V lijn. Bij extra spanning op de GPU veranderd het piek vermogen niet.
Volgens mij crasht de kaart niet als deze z'n power limit bereikt, maw 325W ligt er nog onder.
Ik denk dat dit de max is die mijn voeding kan hebben. Bij +50mV op de gpu verwacht ik een hogere vermogens piek die er niet is, omdat wellicht de voeding niet meer te bieden heeft?
AMD's vermogens uitlezing is sowieso onnauwkeurig, uitgaande van uitgelezen 325W x 10% marge = 358W. Met het pci-e slot a 50W(?) brengt het totaal op 408W.
Dat laat +/- 100W over voor:
i7 4790@4120MHz(103x40)
16GB RAM
2x SSD
D5 pomp
4x 120mm fans
Dat lijkt al met al behoorlijk krap.
Vanwege mijn Freesync monitor, ga ik de uitdaging toch weer aan voor AMD.
Tot zo ver lijkt het mij wel een betere kaart gezien de benchmarks.
Heb toch nog hoop dat de kaart nog beter wordt in de toekomst via drivers.
Plus dat je dan freesync hebt. Het enige echt betere alternatief is imo een 1080ti.
Echter is deze veel te duur i.c.m. een Gsync scherm,
Verwijderd
Kijk eens naar AdoredTV zijn laatste video op Youtube.Signex schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:11:
Heb zojuist de Vega 56 besteld, ik hoop niet dat ik een fout heb gemaakt omdat ik eerst voor een GTX 1070 wou gaan.
Vanwege mijn Freesync monitor heb, ga ik de uitdaging toch weer aan voor AMD.
Tot zo ver lijkt het mij wel een betere kaart gezien de benchmarks.
Heb toch nog hoop dat de kaart nog beter wordt in de toekomst via drivers.
Bij 4k zie je vaak de potentie van de grafische kaarten omdat het puur de GPU is die bottleneckt, daarin blijkt de Vega56 heel erg dicht in de buurt te komen van de 1080 en soms zelfs erover heen te gaan. Waarschijnlijk zit er nog wel flink wat marge naar boven met toekomstige drivers. Sowieso is dat logisch omdat de architectuur nieuw is. De 1070 wordt ruimschoots verslagen, ondervolt de kaart een beetje (ongeveer 0,1 V) en de prestaties worden waarschijnlijk nog iets beter terwijl het vermogen daalt.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2017 12:57 ]
Bij SiComputers hebben ze er nog paar over voor 482 euro, scheelt je heel wat vergeleken met andere winkels.
Dat is een beetje kort door de bocht. Het "Bronze" label geeft enkel aan hoe efficient de voeding is niet of deze daadwerkelijk z'n gespecificeerde vermogens levert. In deze review (https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/G550M/) heeft de voeding geen problemen om zijn specs te halen, kan zelfs iets boven specs draaien.Lord_Dain schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 22:28:
Dit is een Bronze voeding, ik zou op deze voeding geen LC op 300W+ durven draaien idd.
Mijn powerplay tabel waardes wijken af tov wat online te vinden is over het modden van de power limit waardes. Om die reden weer een LC bios geflashed, zodat ik zeker weet dat het niet de kaart zelf is die crasht omdat deze z'n vermogens limiet bereikt.
Met de stock koeler crashte de kaart, wanneer ik draaide op een LC bios, ook al stond de fan op max. Nu met waterblok geen problemen met de turbo preset en 0% power limit. Ik heb 1x gehad dat de kaart crashte met +50% power limit.
Dit gaf mij nog meer het idee dat ik simpelweg te weinig vermogen kan leveren om ruim 1700MHz te draaien. Bij die snelheden heeft undervolten overigens geen zin, de kaart crashed meteen. Door te spelen met de power limit en de voltage offset in afterburner ben ik erachter gekomen dat mijn kaart crasht zodra de core spanning boven de 1.175 volt stijgt. Gek genoeg blijft de core spanning lager bij een +25mV en +25% power limit, dan bij +0mV en diezelfde 25% power limit. Situatie 1 draait Heaven prima, situatie 2 crasht en uit de GPU-Z logs blijkt in situatie 1 de max core spanning 1.1687V te zijn, in situatie 2 springt dat naar 1.175 en crasht.
Ook haal ik hogere gemiddelde klok waardes nu met het LC bios, met gelijke instelling zijn m'n scores altijd net iets hoger. Overigens heb ik enkel Heaven gedraaid, het is puur om te kijken wat m'n kaart kan. Voor regulier gebruik draai ik flink lagere snelheden. Wil ik de limiet van mijn kaart vinden dan heb ik een zwaardere voeding nodig.
Het enige wat dit alles tegen spreekt is dat wanneer ik m'n CPU een dual core @3,6GHz maak en er theoretisch dus meer vermogen kan naar de kaart, deze nog altijd geen MHz harder wil.
De nood voor een bepaalde voeding van een bepaald vermogen wordt nogal eens flink overdreven.
Verwijderd
1`klein puntje echter, begin 2018 komt er een refresh van Vega. In theorie levert dat maximaal 10-15% performancewinst op, als er niets aan de architectuur wordt gewijzigd. Die van Ryzen komt in februari, ik denk dat we veilig kunnen speculeren dat die van Vega iets later komt (op CPU's is de marge hoger dan op grafische kaarten dus eerst komen de CPU's aan de beurt) maar wanneer precies, daar hebben we het raden naar. Navi staat volgens mij voor begin 2019 op de agenda.Signex schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:49:
Dan maak ik mij verder ook geen zorgen dan.
Bij SiComputers hebben ze er nog paar over voor 482 euro, scheelt je heel wat vergeleken met andere winkels.
Voor zo ver ik het begrijp levert een goede 550W voeding gewoon 550W en eventueel zelfs wat meer en gaat het bij dat vermogen om het vermogen wat je voeding levert aan de componenten en niet om het vermogen wat de voeding uit het stroomnetwerk haalt.Razkin schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:51:
[...]
Dat is een beetje kort door de bocht. Het "Bronze" label geeft enkel aan hoe efficient de voeding is niet of deze daadwerkelijk z'n gespecificeerde vermogens levert. In deze review (https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/G550M/) heeft de voeding geen problemen om zijn specs te halen, kan zelfs iets boven specs draaien.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2017 16:09 ]
Overigens zijn de prijzen bij de oosterburen iets gunstiger, als je er in de buurt woont of een duitse mattie hebt, heb je nu al voor ca 450€ een Vega 56.
[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 21-10-2017 16:10 ]
Verwijderd
Leg dan ook even uit waarom jij dat niet zou doen.Lord_Dain schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:21:
Ho ho, geen paniek.. ik geef alleen aan dat 'ik' op deze voeding geen LC Vega zou draaien!
Efficiëncy-grafiek? Lawaai? Iets anders?
Dat klopt, die afweging moet ieder voor zich maken, het gaat om de afweging tussen verbetering van prestaties, het gat in de tijd, de prijs en in dit geval ook de mogelijkheid dat er dan wel AIC-modellen gaan komen en dat mogelijk de prijs wat lager kan gaan liggen ('mining'gekte, HBM wat iets minder duur wordt).Lord_Dain schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:07:
Ja, er komt altijd wel een nieuw model of refresh uit, maar je kan ook besluiten eeuwig te wachten op de aanschaf van een GPU omdat er alweer een nieuwe op de rol staat. Zo blijf je wachten en dat gaat ten koste van gaming plezier imo. Die winst, tja, zal wel weer ten koste gaan van de prijs.
Ik meld dat een refresh eraan komt zodat hij goed geïnformeerd een afweging kan maken, meer infornatie hierbij hebben is beter.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment inmiddels cynisch moet constateren dat 2017 en 2018 slechte jaren zijn voor hardware en dat 2019 een betere timing zal gaan zijn. De klappen vallen aan alle kanten: RAM en SSD's die duurder zijn doordat er een gekte is met smartphones en doordat Samsunig, Hynix en Micron hebben besloten om meer van dat geheugen voor die markt te gebruiken (en dus minder voor PC's), de 'mining'gekte die de prijs van de grafische kaarten opdrijft, HBM, en dan hebben we ook nog eens een mager jaar voor de CPU (Ryzen is inmiddels 7 maanden oud, 1 jaar later krijg je slechts maximaal 10-15% performanceverbetering en pas nog een jaar later komt de eerste grote stap sinds Ryzen) en de grafische kaarten (2,5 jaar lang moeten wachten tussen de Fury en Vega). Ryzen was een grote doorbraak in de hardwaremarkt maar voor de rest is dit een rotslechte tijd om hardware te kopen, tenzij je echt snel nieuwe hardware nodig hebt.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2017 16:15 ]
Klopt als een bus.Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:58:
Voor zo ver ik het begrijp levert een goede 550W voeding gewoon 550W en eventueel zelfs wat meer en gaat het bij dat vermogen om het vermogen wat je voeding levert aan de componenten en niet om het vermogen wat de voeding uit het stroomnetwerk haalt.
Helemaal niet aan gedacht, wij wonen dichtbij de grens van Duitsland in het noorden.Lord_Dain schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:07:
Ja, er komt altijd wel een nieuw model of refresh uit, maar je kan ook besluiten eeuwig te wachten op de aanschaf van een GPU omdat er alweer een nieuwe op de rol staat. Zo blijf je wachten en dat gaat ten koste van gaming plezier imo. Die winst, tja, zal wel weer ten koste gaan van de prijs.
Overigens zijn de prijzen bij de oosterburen iets gunstiger, als je er in de buurt woont of een duitse mattie hebt, heb je nu al voor ca 450€ een Vega 56.
Ouders zijn net terug van Duitsland, had eigenlijk mee moeten gaan maar ja.

RX Vega 56 on drugz? (let op: geen 64 BIOS geflashed)
Reported GPU Clock: 1660Mhz stabiel
GPU only power draw: 195W
[ Voor 29% gewijzigd door Lord_Dain op 21-10-2017 20:10 ]
Ik heb voor je zitten rekenen..althans, niet ik, maar een website.Razkin schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:22:
Dat laat +/- 100W over voor:
i7 4790@4120MHz(103x40)
16GB RAM
2x SSD
D5 pomp
4x 120mm fans
Dat lijkt al met al behoorlijk krap.
https://outervision.com/b/HJSJ9f
Zit je toch heel krap met je 550W.
Ja, ben er vrij zeker van dat ik niet de max van mijn kaart heb gevonden, maar de max van m'n voedingLord_Dain schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 20:21:
[...]
Ik heb voor je zitten rekenen..althans, niet ik, maar een website.
https://outervision.com/b/HJSJ9f
Zit je toch heel krap met je 550W.
Leukste is nog dat Heaven nagenoeg geen CPU gebruikt, een goede game die de CPU wel belast zal de boel nog sneller laten crashen.
Als ze samenspelen gaan ik eens zien voor een grote radiator + pomp enzo
[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 22-10-2017 11:52 ]
Ik heb een 3440x1440 (100Hz) monitor met freesync en wil daarbij een vega aan schaffen. Nou heb ik een 450Watt voeding en een i5 6400.
Caseking.de heeft momenteel acceptabele prijzen.
Maar is het de 80€ verschil waard in mijn use case tussen de 56&64, aangezien de performance nog wel verschilt van week tot week.
Die voeding moet je denk ik vervangen, je noemt het model niet maar ik denk dat hij niet veel meer dan een stock vega56 gaat trekken.Horatius schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:12:
Aangezien hier veel ervaring is rondom overclocken met Vega stel ik mij vraag maar hier omdat ik geïnteresseerd in ben en zelf ook wil OC’en.
Ik heb een 3440x1440 (100Hz) monitor met freesync en wil daarbij een vega aan schaffen. Nou heb ik een 450Watt voeding en een i5 6400.
Caseking.de heeft momenteel acceptabele prijzen.
Maar is het de 80€ verschil waard in mijn use case tussen de 56&64, aangezien de performance nog wel verschilt van week tot week.
Het is deze (pricewatch: Antec VPF Series 450W en daar zat ik ookal aan te denken, wel weer extra kosten jammer genoeg.aminam schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:22:
[...]
Die voeding moet je denk ik vervangen, je noemt het model niet maar ik denk dat hij niet veel meer dan een stock vega56 gaat trekken.
oke dat is een goeie die moet een vega56 wel kunnen trekken, bij ons trok hij zelfs een r9 290+i5 4590Horatius schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:07:
[...]
Het is deze (pricewatch: Antec VPF Series 450W en daar zat ik ookal aan te denken, wel weer extra kosten jammer genoeg.
Dan ga ik zo een vega 56 op de kop tikken, aangezien het geluid op idle wel mee valt en als ik er veel van vraag er dan toch geluid overheen gaat van de game.aminam schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:13:
[...]
oke dat is een goeie die moet een vega56 wel kunnen trekken, bij ons trok hij zelfs een r9 290+i5 4590
Zullen jullie mij de komende week hier terug zien met OC resultaten