AMD RX Vega Ervaringen topic

Pagina: 1 ... 24 ... 31 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 18:38
SinergyX schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:05:
[...]

Optimistisch of niet, punt blijft dat die software niet werkt, met die 35 graden instellen is het juist de bevestiging dat het niet werkt. Max, target, min/max rpm, haalt allemaal niets uit, ding doet er niets mee. En blijkbaar is dat het geval met alle 'eigen varianten' van de kaarten, niet alleen de gigabyte versie.
Mijn Strix zet ook onder de X graden zijn fans uit, en kan dit ook niet overriden via Wattman. Heb het wel kunnen aanpassen via Afterburner trouwens, maar heb dat inmiddels maar gelaten voor wat het is. Heb de max fan speed in Wattman nu iets aangepast en vind het nu wel best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:29
SinergyX schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:05:
[...]

Optimistisch of niet, punt blijft dat die software niet werkt, met die 35 graden instellen is het juist de bevestiging dat het niet werkt. Max, target, min/max rpm, haalt allemaal niets uit, ding doet er niets mee. En blijkbaar is dat het geval met alle 'eigen varianten' van de kaarten, niet alleen de gigabyte versie.
Bij mij werkt de fan speed in wattman voor idle ook niet, maar onder load reageert hij wel op veranderingen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Paar reboots later, het is inderdaad met target-temp hij nu wel z'n werk gaat doen, vanaf richting de 40 graden gaat hij al ~900rpm draaien (35% speed), daarboven nog een stuk harder (tot ergens 60%). Voordeel dat hij redelijk rond de 40 blijft ipv 60+.

Maarja, nu die coilwhine nog :(

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 26-11-2018 18:34 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:36
SinergyX schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:31:
Paar reboots later, het is inderdaad met target-temp hij nu wel z'n werk gaat doen, vanaf richting de 40 graden gaat hij al ~900rpm draaien (35% speed), daarboven nog een stuk harder (tot ergens 60%). Voordeel dat hij redelijk rond de 40 blijft ipv 60+.

Maarja, nu die coilwhine nog :(
Ben wel nieuwsgierig. Waarom 40c? Er is nog nooit een high-end kaart geweest die 40c haalt zonder waterkoeling.
Zelfs 60c is erg laag. Mijn R9 280X was makkelijk 75c-80c, en daar kunnen ze prima tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DoubleYouPee schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:47:
[...]

Ben wel nieuwsgierig. Waarom 40c? Er is nog nooit een high-end kaart geweest die 40c haalt zonder waterkoeling.
Zelfs 60c is erg laag. Mijn R9 280X was makkelijk 75c-80c, en daar kunnen ze prima tegen.
Simpel, de rest van m'n kast. Waarom zou ik 60+ graden nonstop in m'n kast en erbuiten laten gaan, als dit ook gewoon lager kan? De upgrade van mijn 290X met een waterblok trok mijn CPU ook met bijna 15 graden omlaag.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
SinergyX schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:22:
[...]

Simpel, de rest van m'n kast. Waarom zou ik 60+ graden nonstop in m'n kast en erbuiten laten gaan, als dit ook gewoon lager kan? De upgrade van mijn 290X met een waterblok trok mijn CPU ook met bijna 15 graden omlaag.
Omdat 60-80gr normaal is voor elke GPU op luchtkoeling die er is, en al helemaal bij high-end GPUs.
Als je CPU 15c omlaag gaat dan heb heb je geen goeie airflow in je kast.

40c is gewoon onrealistisch voor een high end GPU op luchtkoeling. Als je graag een zo stil mogelijk kast wil zonder airflow dan had je de LC variant moeten kopen (of een reference en een waterblok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DoubleYouPee
Het is ook een beetje een rare obsessie om die temperatuur zo laag te willen hebben. Voor de levensduur van de grafische kaart - binnen de mate dat je het daadwerkelijk gebruikt (4-6 jaar maximaal, waarschijnlijk minder als je met waterkoeling begint) is het irrelevant of dat de temperatuur 80-90 graden Celsius of 40 graden Celsius is.
Het boost wel iets hoger maar ten koste van flink wat extra vermogen. Daarnaast zal het vermogen iets lager liggen bij dezelfde performance (omdat hitte de performance licht negatief beïnvloedt). Details en niet de kosten van waterkoeling waard naar mijn mening. Maar in ieder geval is het onzin dat mensen panikeren als die kaart 80-90 graden C heet wordt, voor het grootste deel zit dat tussen de oren dat de temperaturen zo laag mogelijk moeten zijn. :)

Wat mij betreft een grote midtower-kast met goede ventilatie en grote casefans (geen 140 mm of 200 mm, geen aankoop) en een grafische kaar met een stevige heatsink die goed thermisch contact maakt en goed thermisch geïsoleerd is op de juiste plaatsen (om te voorkomen dat warmte van het geheugen naar de GPU geleidt of andersom) en grote open fans. Dan klokt het maar iets minder hoog maar de kaart zal goed gekoeld worden en de performance komt er dicht genoeg bij in de buurt gezien het kostenverschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2018 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uurtje op 78% usage gemiddeld, best makkelijk hoor.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/b5cd723d2b65aaa24e5aedfa32d76e56.png

Het is echt niet dat ik problemen heb met hoge temperaturen, een i7 non-delid doet ook normaal 50-60 en gaat rustig in de 70, maar als deze tzt nog RMA moet, heb ik liever dat ding volledig koel gehad dan achteraf gezeur met te hoge temperaturen (zoals met m'n 480).

[ Voor 58% gewijzigd door SinergyX op 26-11-2018 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
SinergyX schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:49:
Uurtje op 78% usage gemiddeld, best makkelijk hoor.
[Afbeelding]

Het is echt niet dat ik problemen heb met hoge temperaturen, een i7 non-delid doet ook normaal 50-60 en gaat rustig in de 70, maar als deze tzt nog RMA moet, heb ik liever dat ding volledig koel gehad dan achteraf gezeur met te hoge temperaturen (zoals met m'n 480).
En hoeveel MHz haalt ie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rond de 900, max stond op 1100, maar geen idee hoe lang dat was. Game wil niet harder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
SinergyX schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:31:
[...]

Rond de 900, max stond op 1100, maar geen idee hoe lang dat was. Game wil niet harder :P
Want? je speelt op 720p? Je speelt Minecraft? Of je hebt een i3 CPU? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DoubleYouPee schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:13:
[...]

Want? je speelt op 720p? Je speelt Minecraft? Of je hebt een i3 CPU? :+
Geen idee, 1080p met alles op hoogste settings, enkel framelimiter op 144 gezet (poging tegen de coilwhine), CPU 40-50% en GPU 70-80%, of m'n % van mijn CPU is gaar en die zit stiekem wel op 100% (i7 7700k).

Goed, Aion is slecht geoptimaliseerd, Warframe is niet echt supergrafisch, de rest moet ik nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
SinergyX schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:15:
[...]

Geen idee, 1080p met alles op hoogste settings, enkel framelimiter op 144 gezet (poging tegen de coilwhine), CPU 40-50% en GPU 70-80%, of m'n % van mijn CPU is gaar en die zit stiekem wel op 100% (i7 7700k).

Goed, Aion is slecht geoptimaliseerd, Warframe is niet echt supergrafisch, de rest moet ik nog testen.
Blijkbaar totaal niet geoptimaliseerd, want als je cpu op 100% zit is het niet zo raar dat je GPU zit te niksen. Gewoon een CPU bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DoubleYouPee schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:21:
[...]

Blijkbaar totaal niet geoptimaliseerd, want als je cpu op 100% zit is het niet zo raar dat je GPU zit te niksen. Gewoon een CPU bottleneck.
Aion heb ik ook nog niet getest met cijfers op de achtergrond, enkel Warframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asatori
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-09 22:45
Ik moet zeggen dat na een paar dagen het rare bijgeluid van deze kaart onder load wel erg irritant word.
Een soort van rammel of ratel (rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr)

Het zal wel iets met coil wine of zo te maken hebben hoewel de voorbeelden die ik daar van gehoord heb toch echt anders klinken. Het geluid is qua frequentie constant en gaat niet omhoog en omlaag.

Ik heb het geluid opgenomen, vanaf circa 20 seconden is het heel goed te horen.
Iemand een idee?

[YouTube: MOV 04191]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat klinkt meer als de lagers van je fan, of dat er ergens iets aanloopt bij de fan.

Coin whine is echt een '8bit geluidje' en veranderd van toon afhankelijk van load op de kaart, wel apart dat mijn telefoon dat geluid niet kan oppikken, zal wel te hoog zitten in frequentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Dat veranderen van toon hoor ik juist bij 0:08.

Of het coilwhine is of iets anders is redelijk makkelijk te testen door je FPS steeds lager te limiten.

Mijn Sapphire klinkt ook zo bij 1000fps, al misschien iets hogere toon.

[ Voor 19% gewijzigd door DoubleYouPee op 27-11-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asatori
Ik heb al een frame limit van 80 fps in wattman ingesteld (max van mijn monitor is 75)

Ook de fans heb ik net getest, even alt tab naar windows en wachten tot de fans weer stil staan. Als ik dan terug ga naar de game begint het geluid direct terwijl ik met mijn vingers kan voelen dat de fans nog stilstaan. Dus de fans maken dat geluid niet naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
SinergyX schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:15:
Dat klinkt meer als de lagers van je fan, of dat er ergens iets aanloopt bij de fan.
Zo klinkt het ja, maar het is echt de power electronics van de kaart bij bepaalde loads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asatori
Frame limit in stapjes naar beneden gedaan en inderdaad het geluid wordt langzaam minder en ongeveer bij 30 fps is het helemaal weg...

Lekker dan, is dit een reden voor een RMA of moet ik hier mee leven?
Nergens in reviews iets gelezen over dit geluid, juist dat de kaart relatief stil zou zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
asatori schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:37:
Ik heb al een frame limit van 80 fps in wattman ingesteld (max van mijn monitor is 75)

Ook de fans heb ik net getest, even alt tab naar windows en wachten tot de fans weer stil staan. Als ik dan terug ga naar de game begint het geluid direct terwijl ik met mijn vingers kan voelen dat de fans nog stilstaan. Dus de fans maken dat geluid niet naar mijn mening.
Hm... dat geluid bij 80fps is wel echt minder ... de Gigabyte versie van Vega staat niet voor niks bekend als een van de slechste varianten... (qua QC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asatori schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:01:
Ik moet zeggen dat na een paar dagen het rare bijgeluid van deze kaart onder load wel erg irritant word.
Een soort van rammel of ratel (rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr)

Het zal wel iets met coil wine of zo te maken hebben hoewel de voorbeelden die ik daar van gehoord heb toch echt anders klinken. Het geluid is qua frequentie constant en gaat niet omhoog en omlaag.

Ik heb het geluid opgenomen, vanaf circa 20 seconden is het heel goed te horen.
Iemand een idee?

[YouTube: MOV 04191]
Ik weet niet wat jij gebruikte om op te nemen maar dat is natuurlijk niet goed genoeg dat wij het horen hoe jij het hoort maar beter dan niets. Mijn eerste indruk: coil whine. Het klinkt inderdaad een beetje als geratel van metalen draadjes die bewegen. Weinig aan te doen. Je zou kunnen proberen de draadjes in de spoelen vast te tapen/lijmen maar meer dan dat kan je niet doen. In het kort: die draadjes die de spoeltjes vormen bewegen bij elke grafische kaart, voeding...alleen beweegt het vaak zo snel dat een mens het niet kan horen, hoe sneller het beweegt hoe hoger de frequentie...
Ik ken niet precies het verband (ik heb wel een vermoeden in welke richting ik het moet zoeken) maar het efficiënter (vermogen wat nuttig wordt gebruikt/totaal vermogen) maken van hardware gaat hand in hand met dat die frequentie lager wordt, daarom dat je het juist vaak bij kaarten met een hoog vermogen merkt en dat het de laatste jaren ook meer bij voedingen voorkomt. Johnny Guru legde dat uit.

Weet jij zeker dat dit geluid van de kaart komt en niet van iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
Het zal er misschien ook aan liggen hoe zwaar de power electronics belast worden, als ik de power limit op -50% zet hoor ik bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou de kaart eens undervolten als je coilwhine of luide ventilatoren hebt. In Wattman P7 naar 1000mv verlagen en kijken of het stabiel is en de boostclocks gelijkwaardig of beter worden kan al helpen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast kan het sowieso geen kwaad om het met een wat lager vermogen te laten draaien. Ondervolten werkt bijna altijd bij AMD-kaarten van de laatste paar generaties. Grote kans dat je vergelijkbare performance krijgt of niet veel minder met een lager vermogen en zonder die coilwhine. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asatori
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:57:
[...]

Ik weet niet wat jij gebruikte om op te nemen maar dat is natuurlijk niet goed genoeg dat wij het horen hoe jij het hoort maar beter dan niets.

*knip*

Weet jij zeker dat dit geluid van de kaart komt en niet van iets anders?
Opgenomen met mobiele telefoon uiteraard. Het geluid vanaf 20 seconden is bij mij uit de speakers ook exact hoe het in het echt klinkt.

Ik heb nog wat andere clips van coil whine zitten luisteren en ik hoor wel meer het wat lag frequentere geluid dat ik ook heb.

Ik weet ondertussen wel heel zeker dat het de kaart is, het geluid komt alleen voor bij vollast op de GPU en komt qua richting ook zeker van de kaart vandaan en niet de voeding. Voor de zekerheid heb ik ook al de enkele PCI-E kabel (met 2 connectors) vervangen door 2x PCI-E kabel vanaf de voeding, deed ook niks helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asatori schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:41:
[...]

Opgenomen met mobiele telefoon uiteraard. Het geluid vanaf 20 seconden is bij mij uit de speakers ook exact hoe het in het echt klinkt.

Ik heb nog wat andere clips van coil whine zitten luisteren en ik hoor wel meer het wat lag frequentere geluid dat ik ook heb.

Ik weet ondertussen wel heel zeker dat het de kaart is, het geluid komt alleen voor bij vollast op de GPU en komt qua richting ook zeker van de kaart vandaan en niet de voeding. Voor de zekerheid heb ik ook al de enkele PCI-E kabel (met 2 connectors) vervangen door 2x PCI-E kabel vanaf de voeding, deed ook niks helaas.
Zoals je hier kan lezen: power limit omlaag, spanning omlaag en testen. Probeer de spanning met 0,1V (ten opzichte van stock!) te verlagen, als dat niet lukt ga dan met stapjes van 0,005V omhoog totdat het stabiel is. Je hebt nu twee keuzes: powerlimit verlagen en dan verdwijnt wellicht de coilwhine of het niet doen maar dan blijft de coil whine. Ondervolten moet je sowieso doen!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asatori
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:29:
Ik zou de kaart eens undervolten als je coilwhine of luide ventilatoren hebt. In Wattman P7 naar 1000mv verlagen en kijken of het stabiel is en de boostclocks gelijkwaardig of beter worden kan al helpen. :)
Ik had de P7 al op 1050 staan, ik heb dit veranderd naar 1000 (mijn ervaring is dat dit niet echt stabiel is bij mij). Toch geprobeerd: Geen verschil.

Vervolgens de Power limit verlaagt van +50% naar 0%. Geen verschil

Met een Power Limit van -50% is het een stuk minder, maar dat is niet gek want dan draait de GPU ~900 mhz max... Lijkt me ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DoubleYouPee schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:21:
[...]

Black desert getest, GPU limiet :P CPU 40% met GPU bijna nonstop 95-100% tegen de 1500mhz aan met 1000mV op status 6 en 7, blijft redelijk tegen de 65graden zitten.

Morgen maar bellen, hij mag toch retour, wordt nu echt gek van coil whine geluid. Blijft raar dat 3 telefoons het niet tot amper kunnen opnemen, enkel 1 telefoon hoor je vaag het verschil als je een spel minimaliseert (en het verdwijnt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:19
Mijn RX Vega 56 reference heeft ook last van coilwhine maar ik hoor het eigenlijk pas sinds ik de PC rechts van mij op mijn buro heb staan + ik volledig op custom watercooling draai en dus (amper tot) geen geluid meer van fans ervaar. Ik vind het niet al te storend, misschien is mijn coilwhine 'mild'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:01
Als het coilwhine is, is het dan niet op te lossen door er wat kit op de spoel te smeren zodat de windingen van de spoel minder goed kunnen trillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
JappieR schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:58:
Als het coilwhine is, is het dan niet op te lossen door er wat kit op de spoel te smeren zodat de windingen van de spoel minder goed kunnen trillen?
Dit is inderdaad een ghetto fix die wel eens kan werken. Als ik het lees en hoor is het echt coil whine (wordt minder bij minder power). En anders je PSU zou ook nog kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeringJantje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02
Ik had bij mijn sapphire pulse ook coil whine met een cooler master gm g650m voeding. Toen ik mijn 2de pci-e kabel van seasonic binnen kreeg, direct mijn focus+ gold 550w aangesloten en sindsdien nergens meer last van. Voeding kan dus erg veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:19
TeringJantje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:29:
Ik had bij mijn sapphire pulse ook coil whine met een cooler master gm g650m voeding. Toen ik mijn 2de pci-e kabel van seasonic binnen kreeg, direct mijn focus+ gold 550w aangesloten en sindsdien nergens meer last van. Voeding kan dus erg veel schelen.
Goede tip dat kan ik ook eens proberen met mijn aansluiting, ik heb nu 1 kabel met 2 PEG connectoren in gebruik i.c.m. een Corsair HX750. Echter komt het geluid van de GPU, dus zal het wel niet veel uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JappieR schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:58:
Ik had dat net ook al aangegeven. Ja, maar hoe goed het helpt hangt natuurlijk af van hoe goed de lijm de draadjes fixeert en hoe lang dat houdt. De trillingen ontstaan door het uitrekken van de draad - net als bij een snaar van een instrument - dus je gaat wel de draadjes over heel de lengte moeten fixeren en hoewel het geluid kan verminderen zou ik niet verwachten dat het volledig verdwijnt. De beste oplossing: een kast die het geluid dempt. Fractal S/R5/R6 en stilte-focused kasten van bequiet! Dan hoor je het waarschijnlijk niet. Dat en direct een kaart ruilen (ander model?) als je coil whine hoort wanneer dat kan.
Misschien dat de voeding verschil maakt, het is te proberen maar ik durf hier niets over te zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2018 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeringJantje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02
Lord_Dain schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:36:
[...]

Goede tip dat kan ik ook eens proberen met mijn aansluiting, ik heb nu 1 kabel met 2 PEG connectoren in gebruik i.c.m. een Corsair HX750. Echter komt het geluid van de GPU, dus zal het wel niet veel uitmaken?
Voor zover ik mij kan herinneren heb ik met mijn oude cooler master voeding nooit last gehad van coil whine. Daarnaast kwam de coil whine bij mij ook van de GPU, vooral met hele hoge fps, bijvoorbeeld in een menu van een game, als er geen limiet op de fps zit. Dat is nu helemaal weg.

Volgens mij wordt voor RX Vega sowieso aangeraden om 2 losse pci-e kabels te gebruiken. Maar of dat de oplossing is voor de coil whine durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:37:
[...]

Ik had dat net ook al aangegeven. Ja, maar hoe goed het helpt hangt natuurlijk af van hoe goed de lijm de draadjes fixeert en hoe lang dat houdt. De trillingen ontstaan door het uitrekken van de draad - net als bij een snaar van een instrument - dus je gaat wel de draadjes over heel de lengte moeten fixeren en hoewel het geluid kan verminderen zou ik niet verwachten dat het volledig verdwijnt. De beste oplossing: een kast die het geluid dempt. Fractal S/R5/R6 en stilte-focused kasten van bequiet! Dan hoor je het waarschijnlijk niet. Dat en direct een kaart ruilen (ander model?) als je coil whine hoort wanneer dat kan.
Misschien dat de voeding verschil maakt, het is te proberen maar ik durf hier niets over te zeggen.
Vaak zijn het de voltage regulators zelf die de herrie maken en niet de spoeltjes. Er is een youtuber die ze een keer heeft losgesoldeerd, naast de kaart heeft gelegd en met draden weer aangesloten. Met een gevoelig microfoontje is hij toen naar de bron van de whine gaan zoeken en dat bleek de voltage regulator te zijn.

Goed verklaren kan ik het echter niet. Ik heb te weinig verstand van de fysieke opbouw van die dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 28-11-2018 08:33 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 19:28
haarbal schreef op zondag 25 november 2018 @ 15:31:
Ik heb zo'n black Friday gigabyte vega 56.

Performance is best prima, maar m'n systeem loopt na een tijdje spelen vast op stock settings.

Nu de fan hoger en temp target lager (ook de clocks op de bovenste power states iets lager, maar die lijken niet bereikt te worden). Is al anderhalf uur heaven aan het stampen zonder te crashen dus ik heb goeie hoop.

Is dit een bekend probleem?
359 euro inclusief 3 games leek me al te mooi om waar te zijn. Hoe is het nu met je kaart Haarbal? ik sta op het punt deze te bestellen, nadat ik mijn oude 1 fan lawaai vega 64 (Sapphire) goed verkocht heb. Ik hou daardoor zelfs 30 euro over als ik deze bestel (en btw op de zaak, en 3 gratis games).

Maar op newegg is het echt een drama, daar zijn het letterlijk allemaal 1 sterren reviews met kaarten die of doa of binnen 2 maand kapot zijn.
https://www.newegg.com/Pr...aspx?Item=N82E16814932030

Of heeft dit er toch meer mee te maken dat deze mensen niet verder komen dan stock settings? en is de kaart met wat getweak toch prima stabiel te draaien?

• haarbal
rcthans schreef op donderdag 29 november 2018 @ 01:35:
359 euro inclusief 3 games leek me al te mooi om waar te zijn. Hoe is het nu met je kaart Haarbal? ik sta op het punt deze te bestellen, nadat ik mijn oude 1 fan lawaai vega 64 (Sapphire) goed verkocht heb. Ik hou daardoor zelfs 30 euro over als ik deze bestel (en btw op de zaak, en 3 gratis games).

Of heeft dit er toch meer mee te maken dat deze mensen niet verder komen dan stock settings? en is de kaart met wat getweak toch prima stabiel te draaien?
Ik denk dat hij terug moet. Vanmiddag gelocked op een lage power state en met de kast open unigine heaven gedraaid. Ging 4 uur goed maar crashte toen een paar minuten nadat ik de deur er weer half voor zette. Misschien zou een fan op de backplate richten helpen.

Morgen waarschijnlijk in een andere pc testen.

• Hardleers
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 09:32
haarbal schreef op donderdag 29 november 2018 @ 02:10:
[...]

Ik denk dat hij terug moet. Vanmiddag gelocked op een lage power state en met de kast open unigine heaven gedraaid. Ging 4 uur goed maar crashte toen een paar minuten nadat ik de deur er weer half voor zette. Misschien zou een fan op de backplate richten helpen.

Klote. Ik heb hem zelf nog niet langer als 2 a 3 uur echt op max draaiend gehad (werkend leven, top...) maar geen crashes meer. Ook niet in Transport Fever nadat ik het virtueel geheugen omhoog gedraaid heb. Ik heb wel iets van coil whine, maar veel minder als mijn oude xfx rx580. Of ik hoor het minder door het rammen van de fans :P.

Welk fabrikant geheugen zit erin? Ik lees ook nog wel wat verschillen daarin. GPUZ geeft bij mij aan dat er Samsung in zit.

Voorlopig nog tevreden, maar kennelijk 2 maanden ff testen dus.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Ik ben net ook bezig geweest, draai nu P6 900mV, P7 1V en core boost naar 1512MHz. Kan wel hoger maar dan komt er 40W power draw bij en vind ik het niet waard. Heb de Vega56 ROG Strix en de VR gingen stock over de 100, nu blijven ze ~ 85 graden hangen wat ik veilig vind.
Geheugen heb ik nu op 925MHz staan. Ik moet nog wel uitgebreid testen in games en benchmarks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onne81
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07 16:12
Hallo, ik heb een probleem met freesync sinds in een Sapphire Vega 56 Pulse heb, misschien hebben jullie nog tips.

Sinds ik heb geupgrade van een 290 naar een vega staat freesync op "not supported", ik ben hierover al in contact met de supportafdeling maar we lijken er niet uit te komen. In het begin kwam het neer op de nieuwste drivers installeren en uiteindelijk heb ik van het weekend een schone installatie van windows gedaan. Maar nog steeds "not supported". De monitor die ik heb is een iiyama X2788QS,heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Onne81 schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:26:
Hallo, ik heb een probleem met freesync sinds in een Sapphire Vega 56 Pulse heb, misschien hebben jullie nog tips.

Sinds ik heb geupgrade van een 290 naar een vega staat freesync op "not supported", ik ben hierover al in contact met de supportafdeling maar we lijken er niet uit te komen. In het begin kwam het neer op de nieuwste drivers installeren en uiteindelijk heb ik van het weekend een schone installatie van windows gedaan. Maar nog steeds "not supported". De monitor die ik heb is een iiyama X2788QS,heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Scherm aangesloten via HDMI of Displayport? Freesync ingeschakeld in het menu van het scherm zelf?

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onne81
ECP0WERS schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:44:
[...]

Scherm aangesloten via HDMI of Displayport? Freesync ingeschakeld in het menu van het scherm zelf?
Via HDMI aangesloten, zelfde kabel waarmee ik de 290 ook had aangesloten. En freesync inderdaad ook in het scherm aangezet. Displyport ook geprobeerd alleen krijg ik daar geen beeld op, wel een link failure error in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Freesync werkt met display port.

Er zijn tegenwoordig wel uitzonderingen... maar kleine kans dat je een monitor hebt die dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onne81
DoubleYouPee schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:13:

Er zijn tegenwoordig wel uitzonderingen... maar kleine kans dat je een monitor hebt die dat ondersteunt.
Ik heb een monitor die het ook via HDMI kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Onne81 schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:07:
[...]

Via HDMI aangesloten, zelfde kabel waarmee ik de 290 ook had aangesloten. En freesync inderdaad ook in het scherm aangezet. Displyport ook geprobeerd alleen krijg ik daar geen beeld op, wel een link failure error in windows.
Heb je het scherm al gereset? Het feit dat je een link failure krijgt op DP is al niet goed en ik zou eerst proberen dat op te lossen. Heb je eventueel je 290 nog om te kijken of DP daar wel op werkt?
DoubleYouPee schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:13:

Toevallig hier ook zo'n uitzondering :P via DP krijg ik 120Hz + HDR en over HDMI 144Hz + HDR :9 Nu HDMI2.0 er is lijk het wel alsof DP versie updaten geen prio meer heeft.

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onne81
Ik heb het scherm inderdaad ook al terug gezet naar fabrieksinstellingen. Heb helaas mn 290 niet meer, toen ik hem verkocht en hem even werkend liet zien stond meteen de freesync weer aan.

Ik ga wel even kijken of ik de DP aan praat kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Heb je de pc opnieuw opgestart na displayport aangesloten te hebben?

Bij mij is dat helaas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onne81
haarbal schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:01:
Heb je de pc opnieuw opgestart na displayport aangesloten te hebben?

Bij mij is dat helaas nodig.
Ik zal het vanavond even gaan proberen, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_willes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04-2022
:w Hier ook iemand die met Black Friday een Gigabyte koopje heeft proberen te scoren. Helaas niet zo tevreden over de kaart.

De eerste keer ging de PC compleet hangen tijdens het draaien van TimeSpy. PC ging zelfs niet meer aan, uiteindelijk een clear CMOS gedaan voordat er weer leven in kwam.

De tweede keer tijdens het spelen van CS:GO een BSOD met een verwijzing naar ATIKMDAG.SYS.

In de review van de kaart gelezen dat bij iemand de stabiliteit verbeterde na de meest recente BIOS te flashen (F5), helaas ook daarna nog diverse BSOD's gehad. Vandaag maar een RMA aangevraagd.

Dus nu verder kijken naar een andere kaart, maar wat zit er een gat tussen RX580 en "ietsje meer". Totdat ik vandaag een aanbieding tegenkwam van een Sapphire via Amazon.de.

Iemand ervaringen met deze kaart? Het is de Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+ 8GB (de non-limited edition). Deze staat niet in de tweakers pricewatch (toch wel maar als onbekende kaart), maar wel bij de buren.

Iemand ervaringen met deze kaart?

[ Voor 11% gewijzigd door mr_willes op 03-12-2018 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morrisn
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-08 11:52
mr_willes schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:34:

Dus nu verder kijken naar een andere kaart, maar wat zit er een gat tussen RX580 en "ietsje meer". Totdat ik vandaag een aanbieding tegenkwam van een Sapphire via Amazon.de.

Iemand ervaringen met deze kaart? Het is de Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+ 8GB (de non-limited edition). Deze staat niet in de tweakers pricewatch, maar wel bij de buren.

Ik heb de Vega 64 Nitro+. De performance is geweldig. Stabiele kaart en erg koel. In mijn zoektocht naar een kaart veel reviews etc. gelezen. PowerColor en Sapphire kaarten presteren het beste. Een andere Vega kaart zou ik op dit moment niet kopen.

De Vega 56 Nitro+ voor 400 is vooral een goede keuze als je met overclocken aan de slag wil gaan. Je kan hem dichtbij de Vega 64 krijgen. De Sapphire Pulse was laatst ook voor een mooie prijs in Engeland te krijgen (360 euro).

De nieuwe RX 590 is ook nog een optie als je tussen het hogere en het lagere segment in wil zitten. Zitten ook 3 games bij in de AMD bundle, dus lijkt mij geen slechte deal. Volgens mij is het overclock potentieel niet zo hoog. Als je hier geen interesse in hebt is dit misschien wel de kaart voor jou. Sapphire komt hier weer heel goed uit de reviews, beter dan PowerColor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_willes
morrisn schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:46:
[...]

De Vega 56 Nitro+ voor 400 is vooral een goede keuze als je met overclocken aan de slag wil gaan.
Bedankt voor je reactie en je ervaringen, ik denk dat ik deze dan toch maar ga bestellen.

Wel even vraagje over het gequote stuk, bedoel je daarmee dat je het geld alleen waard vind als je ook overklokt, of bedoel je dat je met deze kaart goed kunt overclocken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morrisn
mr_willes schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:49:
[...]

Bedankt voor je reactie en je ervaringen, ik denk dat ik deze dan toch maar ga bestellen.

Wel even vraagje over het gequote stuk, bedoel je daarmee dat je het geld alleen waard vind als je ook overklokt, of bedoel je dat je met deze kaart goed kunt overclocken?
Je kunt hem goed overclocken de Vega 56. De Nitro+ al helemaal door de goede koeling. Je betaalt daar een premium voor dus dit is het vooral waard als je overclockt. Anders is wachten op een Sapphire Pulse aanbieding slimmer (de 56 Nitro+ heb ik in de afgelopen maanden geen enkele aanbieding voor gezien, daarom vond ik het gunstiger om voor 50 euro meer de 64 te kopen).

400 euro is het laagste dat ik hem heb gezien, dus dit is misschien wel een buitenkans. Als je nu een kaart nodig hebt en het overclock potentieel meerwaarde voor je heeft, dan zou ik toeslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_willes
Zojuist gedaan! Met een beetje geluk wordt hij 5 december geleverd, dat is nog mooi voor sinterklaas (in België komt deze goede man in de nacht van 5 op 6 december).

Het overclocken zie ik wel zitten. Heb al e.e.a. aan research gedaan. Super bedankt voor je snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morrisn
mr_willes schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:11:
Zojuist gedaan! Met een beetje geluk wordt hij 5 december geleverd, dat is nog mooi voor sinterklaas (in België komt deze goede man in de nacht van 5 op 6 december).

Het overclocken zie ik wel zitten. Heb al e.e.a. aan research gedaan. Super bedankt voor je snelle reacties!
Goede keuze naar mijn idee. Heel veel plezier ermee! Ik ga mijn Vega 64 ook tweaken als ik wat meer tijd heb rond de kerstdagen. Ik zie je ervaringen wel langskomen op het forum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 16:05
Ook bij de vega's zijn de gigabyte kaarten trouwens te mijden wegens stabiliteit issues. Als je tevreden bent met de Sapphire Pulse editie van de vega 56, deze staat momenteel in de aanbieding bij materiel.net, zie https://www.materiel.net/produit/201801120047.html
Als je DISRUPT als promo code ingeeft daalt de prijs verder van 360 naar 335 euro. De OCUK aanbieding van een paar weken terug voor 350 euro was ook voor de Sapphire Pulse, maar OCUK verzendt niet naar België. Vermoed dat de mindere koeling van de pulse ivgm de nitro minder is voor overclocken, maar voor mij is de meerprijs van een Nitro+ of een red dragon de potentiële gain in performance niet waard.

Ik heb de kaart bij materiel.net besteld en deze ging gisteren op de post. Ben benieuwd. Mijn huidige kaart is een gtx 760, maar ik wil graag VRR met freesync gebruiken id toekomst. Mijn volgende upgrade wordt een nieuwe 1440p 100Hz monitor, nu zit ik op een 1080p60Hz monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardleers
[...]

Hoe is dit afgelopen voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
crashte ook, kaart is nu onderweg terug naar azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardleers
Aiiii das klote. Hoop dat het goed opgelost wordt voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijne was vorige week omgewisseld, even tijdelijk weer mijn 290X gebruikt.

Kaart er opnieuw ingedaan, vreemd genoeg was alles opeens compleet stabiel. Geen crashes, geen reboots, enkel nog wel een hoorbaar zachtere coilwhine.

Diverse games al tijdje laten draaien, geen rare dingen meegemaakt, dus lijkt nu goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logion
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 16:05
Als je even googlet op de gigabyte Vega 56 dan leer je dat haarbal zijn ervaring (helaas) geen alleenstaand geval is. Voldoende reden voor mij om de gigabyte kaarten te mijden. Misschien daarmee dat deze kaarten zo goedkoop staan in de pricewatch? Helaas ook de populairste vega id pricewatch, al vind je behoorlijk wat red flags als je de reviews leest. Hopelijk krijg je alsnog een werkende kaart, haarbal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:48

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Bios updaten naar F5.
Bios en tooltje zijn te downloaden bij Gigabyte.

Iedereen klaagt over de Gigabyte Vega OC kaarten maar bijna niemand komt er op om te kijken of er een nieuwer bios voor de kaart beschikbaar is.
Ik heb er al meerdere benaderd die hier een negatieve review (m.b.t. stabiliteit) over de Gigabyte RX Vega 56 hebben geplaatst.
Een aantal wisten niks van een nieuwer bios...
Inclusief blijkbaar veel webshops die deze kaarten retour nemen met deze klachten i.p.v. deze tip te geven.

Verder natuurlijk wel minder dat de kaart out-of-the-box niet lekker werkt.
Maargoed, hoe vaak is dat niet het geval met moederborden?
Daarmee wordt vervolgens ook veel opgelost d.m.v. bios updates.

Mijne kwam met F3 (op Black Friday gekocht), ik heb hem geflashed en het ding draait nu stabiel.
Ik had BSOD's en reboots van mijn systeem.
mr_willes schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:34:
:w Hier ook iemand die met Black Friday een Gigabyte koopje heeft proberen te scoren. Helaas niet zo tevreden over de kaart.

De eerste keer ging de PC compleet hangen tijdens het draaien van TimeSpy. PC ging zelfs niet meer aan, uiteindelijk een clear CMOS gedaan voordat er weer leven in kwam.

De tweede keer tijdens het spelen van CS:GO een BSOD met een verwijzing naar ATIKMDAG.SYS.

In de review van de kaart gelezen dat bij iemand de stabiliteit verbeterde na de meest recente BIOS te flashen (F5), helaas ook daarna nog diverse BSOD's gehad. Vandaag maar een RMA aangevraagd.

Iemand ervaringen met deze kaart? Het is de Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+ 8GB (de non-limited edition). Deze staat niet in de tweakers pricewatch (toch wel maar als onbekende kaart), maar wel bij de buren.

Dat was ik dus van die review :9

Mooie kaart die Sapphire, wel jammer van de 2 jaar garantie.
Ik hou toch mijn Gigabyte met 3 jaar garantie, denk ik.

[ Voor 81% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-12-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:10:
[...]

Bios updaten naar F5.

Iedereen klaagt over de Gigabyte Vega OC kaarten maar bijna niemand komt er op om te kijken of er een nieuwer bios voor de kaart beschikbaar is.
Ik heb er al meerdere benaderd die hier een negatieve review over de Gigabyte RX Vega 56 hebben geplaatst.
Inclusief blijkbaar veel webshops die deze kaarten retour nemen met deze klachten i.p.v. deze tip te geven.

Verder natuurlijk wel minder dat de kaart out-of-the-box niet lekker werkt.
Maargoed, hoe vaak is dat niet het geval met moederborden?
Daarmee wordt vervolgens ook veel opgelost d.m.v. bios updates.

Mijne kwam met F3 (op Black Friday gekocht), ik heb hem geflashed en het ding draait nu stabiel.
Ja, had het gezien, maar toen had ik de retour al aangevraagd. Ook hebben anderen nog steeds problemen met de nieuwe bios. En weet ik niet of ik het (miniscule) risico wil lopen om hem te bricken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_willes

[...]

Dat was ik dus van die review :9
Ik was erg blij met jou reactie. Meteen de flash uitgevoerd, ik weet niet of ik van F3 af kwam maar had in ieder geval wel een oudere bios. Had goede hoop dat hij stabiel bleef na de update maar helaas. Toch nog BSOD's. Vandaar dat hij nu ook terug is richting Azerty en ik moet zeggen met dat in het achterhoofd toch wel blij dat ik nu de Sapphire voor een redelijke prijs heb kunnen kopen.

Heb je de kaart ook overclocked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

mr_willes schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:14:
[...]

Ik was erg blij met jou reactie. Meteen de flash uitgevoerd, ik weet niet of ik van F3 af kwam maar had in ieder geval wel een oudere bios. Had goede hoop dat hij stabiel bleef na de update maar helaas. Toch nog BSOD's. Vandaar dat hij nu ook terug is richting Azerty en ik moet zeggen met dat in het achterhoofd toch wel blij dat ik nu de Sapphire voor een redelijke prijs heb kunnen kopen.

Heb je de kaart ook overclocked?
Heb je toevallig ook MSI Afterburner geïnstalleerd (gehad) icm de kaart?
Zelf had ik het idee dat dit ook roet in het eten gooide.

Welke voeding heb je/had je en hoe oud is/was die?

Het is ook lastig te zien welk bios je hebt, wordt me GPU-Z ook niet direct duidelijk.
Ik had de bios via GPU-Z opgeslagen, door hem dan met wordpad te openen zie je ergens boven aan al gelijk "F3" of "F5" staan.

Qua koeling ziet die Sapphire er wel forser/beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_willes
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:22:
:Y
Splinternieuwe RM550x (2018)
Qua koeling ziet die Sapphire er wel forser/beter uit.
Ja dacht ik ook, maar eerst even in vanilla state wat 3dMark draaien, en een paar uur gamen voordat ik aan overclocken ga beginnen.

Overigens waren mijn bevindingen van de instabiliteit van de GB allemaal in niet-overclockte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Zelf had ik het idee dat dit ook roet in het eten gooide.

Na een eerdere post had ik afterburner verwijderd, maakte geen verschil. Ook in een andere pc geprobeerd waar nooit afterburner op heeft gestaan. Crasht ook.

Voedingen waren corsair AX750 en corsair CX750, zou zeggen dat die de piekstromen zouden moeten kunnen opvangen, zeker teruggeklokt, wat ook crashte.

Vraag me af wat gigabyte fout heeft gedaan met deze kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuriS
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-08 10:09
Hier nog iemand met een Gigabyte Vega 56. Helaas grotendeels dezelfde bevindingen als eerder beschreven. Heb tegelijkertijd een nieuwe voeding ingebouwd: pricewatch: BitFenix Whisper BWG750M

Met deze combinatie meerdere malen spontaan herstarten van de pc tijdens benchmarken, zowel unreal heaven als timespy. Tevens geprobeerd AC: oddyssey te draaien wat meteen tot een restart leidde. Dit allemaal op zowel stock als undervolt settings. De bios flashen naar F5 mocht ook niet baten...

Dacht zelf dat het eventueel de voeding nog zou kunnen zijn, echter heb ik met mijn oude videokaart (GTX 960) geen problemen. Nou verschillen deze twee kaarten enorm in verbruik, weet niet zeker of ik het op deze manier kan uitsluiten dat het mijn voeding is?

Ben bang dat ook deze kaart retour gaat :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bios updaten naar F5.

Ik heb er al meerdere benaderd die hier een negatieve review (m.b.t. stabiliteit) over de Gigabyte RX Vega 56 hebben geplaatst.
Zo denken helaas veel end-users....

end user heeft probleem --> googled zijn probleem --> ziet meer mensen met hetzelfde probleem --> verliest het vertrouwen en stuurt product terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
JuriS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:12:
Hier nog iemand met een Gigabyte Vega 56. Helaas grotendeels dezelfde bevindingen als eerder beschreven. Heb tegelijkertijd een nieuwe voeding ingebouwd: pricewatch: BitFenix Whisper BWG750M

Met deze combinatie meerdere malen spontaan herstarten van de pc tijdens benchmarken, zowel unreal heaven als timespy. Tevens geprobeerd AC: oddyssey te draaien wat meteen tot een restart leidde. Dit allemaal op zowel stock als undervolt settings. De bios flashen naar F5 mocht ook niet baten...

Dacht zelf dat het eventueel de voeding nog zou kunnen zijn, echter heb ik met mijn oude videokaart (GTX 960) geen problemen. Nou verschillen deze twee kaarten enorm in verbruik, weet niet zeker of ik het op deze manier kan uitsluiten dat het mijn voeding is?

Hebben jullie toevallig beide een PSU met quad 12v rails?

Heb je al geprobeerd om 1 8-pin van 1 rail te pakken en 1 van een andere 12v rail?
Of, kan je je PSU op 1 of 2 rail mode zetten?
code:
1
Capaciteit 12V1 rail    25A

Een Vega 56 trekt makkelijk 25A*12V = 300W. Zelfs bij minder kan je al problemen krijgen, inperfectie, losses enzo...
Blijkbaar hebben Rail 3 en Rail 4 een limiet van 35A. Probeer dat eerst eens zou ik zeggen.
1x van Rail 3 en 1x van Rail 4 lijkt me het beste.
code:
1
2
Capaciteit 12V3 rail    35A
Capaciteit 12V4 rail    35A

[ Voor 11% gewijzigd door DoubleYouPee op 04-12-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Blijkbaar ben ik dus een van de weinigen waar de flash wel verschil heeft gemaakt.
Afkloppen maar ik kan nu al 4 dagen gamen zonder gezeik...

Misschien een combinatie van zaken bij de rest van jullie.
En let wel, DOA's of gewoonweg rotte kaarten komt natuurlijk ook voor.

Ik heb trouwens getest met een CM V650 gold (eerste type, volledig modulair) psu.
Overigens heb ik mijn 2x 8 pin stekker aangesloten met 2 aparte kabels, dus niet met één kabel waar 2 stekkers aan zitten!
Mijn psu heeft één single 12v rail van 54A.

Vóór het flashen (F3 > F5) dus ook spontane reboots (vaak met task switching, uit een game naar het desktop en dan weer terug naar de game, BATS; reboot.).
DoubleYouPee schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:49:
[...]

Heb je al geprobeerd om 1 8-pin van 1 rail te pakken en 1 van een andere 12v rail?
code:
1

Een Vega 56 trekt makkelijk 25A*12V = 300W. Zelfs bij minder kan je al problemen krijgen, inperfectie, losses enzo...
Blijkbaar hebben Rail 3 en Rail 4 een limiet van 35A. Probeer dat eerst eens zou ik zeggen.
code:
1
2
Wel een goeie tip voor iedereen met problemen.

Moet je de power limit eens uitzetten/+50 aanzetten met zo'n ding, dan weet je helemaal niet wat je meemaakt.
Als ik HWiNFO64 mag geloven gaat het dan wel richting de 400 watt 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-12-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
AX750 is single rail. Verschillende combinaties van de 4 8-pin gpu stekkers geprobeerd. Ook nog een extra molex in m'n mobo geprikt (extra pci-e juice, optioneel)

[ Voor 12% gewijzigd door haarbal op 04-12-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuriS
[...]

code:
1

code:
1
2
Poeh ik moet zeggen dat ik niet zo goed in de voedingen ziet dat ik precies weet hoeveel rails mijn PSU heeft. Van johhnyguru's review maak ik echter op dat de VGA1 aansluitingen op de 12V3 rail zitten en de VGA2 op de 12V4. Je bedoelt dan dus dat ik 1 pci-e kabel vanuit VGA1 en 1 pci-e kabel vanuit VGA 2 aansluit, right? Proberen waard!

@HugoBoss1985 Ik heb inderdaad ook twee 8pin stekkers gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

JuriS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:03:
[...]

Poeh ik moet zeggen dat ik niet zo goed in de voedingen ziet dat ik precies weet hoeveel rails mijn PSU heeft. Van johhnyguru's review maak ik echter op dat de VGA1 aansluitingen op de 12V3 rail zitten en de VGA2 op de 12V4. Je bedoelt dan dus dat ik 1 pci-e kabel vanuit VGA1 en 1 pci-e kabel vanuit VGA 2 aansluit, right? Proberen waard!

@HugoBoss1985 Ik heb inderdaad ook twee 8pin stekkers gebruikt!
Bedoel je 2 stekkers vanaf één kabel of dus 2 aparte kabels (het laatste is volgens mij altijd beter!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuriS
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:04:
[...]

Bedoel je 2 stekkers vanaf één kabel of dus 2 aparte kabels (het laatste is volgens mij altijd beter!)?
2 losse kabels ja. Bewust deze voeding aangeschaft omdat ik al had gelezen dat het beter was inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 17:35
Ik twijfel voor mijn nieuwe pc tussen de Sapphire PULSE Radeon RX Vega56 8G en de Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G.

Kan iemand mij de pro's en con's van deze twee vega's uitleggen, en waar komt dat prijsverschil vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morrisn
akaQ schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:13:
Ik twijfel voor mijn nieuwe pc tussen de Sapphire PULSE Radeon RX Vega56 8G en de Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G.

Kan iemand mij de pro's en con's van deze twee vega's uitleggen, en waar komt dat prijsverschil vandaan?
De pro's en con's lijken me duidelijk als je terugleest. Het prijsverschil komt naar mijn idee puur door de verkoopcijfers. De Gigabyte kaart heeft probleem en is daarom als enige goedkoop in Nederland. Ook de Vega 64 Strixx heeft koeling problemen en moet aangepast worden voor acceptabele performance. Deze kaart was dan ook voor onder de 400 euro te krijgen in Duitsland de laatste tijd.

Over Sapphire hoor ik weinig slechte verhalen. Goede reputatie door goede koeling en stabiliteit. Kwaliteit betaal je voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuriS
[...]

code:
1

code:
1
2
Net nieuwe poging met de vega aangesloten op 12V3 en 12V4: binnen 5 seconden na opstarten 3DMark Timespy opnieuw een restart...

Ik blijf het lastig vinden om te differentiëren of het nou de voeding is die tekort schiet of toch de GPU. Naar aanleiding van alle bovengenoemde ervaringen lijkt het eerder de GPU te zijn. Echter was ik in de veronderstelling dat het herstarten van de PC meestal door een beveiliging van de voeding komt, maar misschien is dat mijn gebrek aan kennis.

Is het trouwens normaal dat je een tik vanuit de voeding hoort bij het in- en uitschakelen van de PC? Diezelfde tik hoor ik op het moment dat de PC herstart. Bij mijn oude voeding was dit namelijk niet het geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
JuriS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:40:
[...]

Net nieuwe poging met de vega aangesloten op 12V3 en 12V4: binnen 5 seconden na opstarten 3DMark Timespy opnieuw een restart...

Ik blijf het lastig vinden om te differentiëren of het nou de voeding is die tekort schiet of toch de GPU. Naar aanleiding van alle bovengenoemde ervaringen lijkt het eerder de GPU te zijn. Echter was ik in de veronderstelling dat het herstarten van de PC meestal door een beveiliging van de voeding komt, maar misschien is dat mijn gebrek aan kennis.

Is het trouwens normaal dat je een tik vanuit de voeding hoort bij het in- en uitschakelen van de PC? Diezelfde tik hoor ik op het moment dat de PC herstart. Bij mijn oude voeding was dit namelijk niet het geval...
Hmm.. toch wat anders dan.. of je hebt toevallig een brakke PSU maar lijkt me stug.
Ik draag Vega 64 op +50% op een 10 jaar oude bronze 650W dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

JuriS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:40:
[...]

Sommige voedingen hebben die klik bij het aan/uit zetten van je systeem.

Ik denk dan ook aan een thermal beveiliging of een tekortkoming van de psu.
Een andere psu proberen kan natuurlijk geen kwaad.
Of had je dat al gedaan?

Wat gebeurd er als je met Furmark test (even met resolutie daarvan spelen en op fullscreen ook proberen) ?
Kijk even wat je core clock doet, die wil je zo dicht bij het maximale turbo specs van je gpu clock zien.
Furmark test enkel de videokaart, 3dmark test meer dan alleen je videokaart. (En dus meer stroomverbruik, denk ik?)
Als de kaart met Furmark goed werkt kan het tóch een psu issue zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-12-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_willes
Nu we het toch over voedingen hebben, hieronder het pc'tje wat ik met Black Friday samengesteld heb. Ik zit nu te twijfelen of ik toch niet voor een 650 (of zelfs 750) watt voeding moet gaan.

De reden is dat ik toch wel wat schrok van het stroomverbruik van de Vega 56 toen ik die begon over te clocken.

Overigens is het ook weer zo dat er verder niet zo heel veel in mijn pc zit. De behuizing heeft standaard 2 fans, die ik nog wel gaan vervangen door 3 andere.

Heb ik voor een overclock van zowel gpu als cpu voldoende aan mijn RM550x of kan ik toch beter voor wat anders gaan? OF kan ik deze vraag gewoon beter in het voedingen topic stellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 163,25€ 163,25
1Asus ROG Strix X470-F GAMING€ 199,-€ 199,-
1Sapphire Nitro+ Radeon RX Vega56 8G HBM2€ 510,50€ 510,50
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1be quiet! Dark Rock 4€ 54,-€ 54,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 169,-€ 169,-
1Corsair RM550x (2018)€ 85,-€ 85,-
1Samsung 970 Evo 500GB€ 122,90€ 122,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.388,56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

mr_willes schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:46:
Nu we het toch over voedingen hebben, hieronder het pc'tje wat ik met Black Friday samengesteld heb. Ik zit nu te twijfelen of ik toch niet voor een 650 (of zelfs 750) watt voeding moet gaan.

De reden is dat ik toch wel wat schrok van het stroomverbruik van de Vega 56 toen ik die begon over te clocken.

Overigens is het ook weer zo dat er verder niet zo heel veel in mijn pc zit. De behuizing heeft standaard 2 fans, die ik nog wel gaan vervangen door 3 andere.

Heb ik voor een overclock van zowel gpu als cpu voldoende aan mijn RM550x of kan ik toch beter voor wat anders gaan? OF kan ik deze vraag gewoon beter in het voedingen topic stellen.

Ik heb zelf een HX1200 van Corsair gekocht op Black Friday.
En ik twijfel ook of ik die ga inzetten of dat de V650 van Coolermaster voldoende moet zijn.
Met 550watt zou ik toch ook erg twijfelen i.c.m. dit systeem.

Wel een erg duur mobo voor een redelijk "bescheiden" cpu :P

Misschien bemoei ik me er teveel mee... maar ik zou de Define C voor dit systeem afraden.
Alles wordt echt ontzettend heet in deze case, maar met name de videokaart.
Zie ook de reviews op internet hierover.
Zelfs de Define C Meshify zou ik vermijden.
Zeker i.c.m. een Vega kaart zonder blower style koeler.

Ik zou je eerder een Coolermaster CM 690 III aanraden, extra 200mm fans kosten iets van 12 euro in de CM EU Store.
Dan heb je pas koeling en airflow, en ook heerlijk stil (te krijgen).
Juist omdat hij zo goed koelt kan hij óók stil zijn, immers hoeven de fans minder hard te draaien.

Een Fractal Design Focus G is ook een leuke case, dit is ook een meer "open" (ventileerde front) design.
Of een Q300L als je een m-atx bordje koopt.

Over het algemeen presteren behuizingen met een "dicht" front en een psu duct slechter w.b.t. koeling en airflow.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-12-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Wel grappig dat ik met mn 10 jaar oude case en PSU nergens last van heb :+
(Antec P180B en Corsair Corsair TX650W). Vega 64 werkt perfect zelfs tot 360W en blijft zonder problemen 60-65c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DoubleYouPee schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:15:
Wel grappig dat ik met mn 10 jaar oude case en PSU nergens last van heb :+
(Antec P180B en Corsair Corsair TX650W). Vega 64 werkt perfect zelfs tot 360W en blijft zonder problemen 60-65c.
Welke Vega 64?
Zeker nette temps, maar wat is dan de fan speed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:18:
[...]

Welke Vega 64?
Zeker nette temps, maar wat is dan de fan speed?
Sapphire Nitro+.
Fans zijn capped op 2100rpm.. maar meestal ronde 1900.
Dit is wel met een undervolt naar 1050mv (-150mv).. draait dan nog prima 1650mhz p7 (~1600mhz in-game).

Maar zelfs zonder undervolt en in benchmarks (tot 360W) komt hij niet boven de 65c. Die koeler is echt ontzettend goed. Koelste GPU die ik ooit gehad heb.

[ Voor 17% gewijzigd door DoubleYouPee op 04-12-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkvanPieter
  • Laatst online: 03-09 14:18
Zal ook even mijn ervaring delen hier met de vega 56 gaming OC. Aangeschaft voor iemand anders en exact dezelfde problemen met instabiliteit.

Inmiddels een undervolt toegepast en sindsdien niet meer vastgelopen. Blijf het frappant vinden dat een kaart van 350 euro out of the box niet stabiel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julios
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:05
De Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G gekocht op black Friday. Heb tot nu toe geen rare crashes gehad. Wat ik wel gemerkt heb is dat hij soms als ik de PC start de kaart ontzettend hard begint te blazen a 5 seconden.
Tot nu toe stabiel bij games.
Zal kijken of ik morgen/overmorgen een benchmark kan laten draaien. Tot nu toe alleen twee korte laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:42
M'n ervaring met dezelfde kaart.

Bios versie F4.
Meteen een verrassing toen het draaien van een oudere HWiNFO64 versie om de systeem waarden te checken onmiddellijk zorgde voor een crash.
Daarna met standaard instellingen onder load leek de Vega koeling overuren te maken, maar dit bleek de voeding koeler te zijn. (Seasonic 550G)
Na een krachtiger model voeding geplaatst te hebben uitgekomen op een P7 niveau van rond de 1020, 2% oc, paar procent power limit. Voor rond de 1515Mhz max en hotspot temp max rond de 85 / 90C.

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_willes
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:51:
Met 550watt zou ik toch ook erg twijfelen i.c.m. dit systeem.
Daar was ik ook al wat bang voor, maar dan maar meteen voor 750 gaan of zou 650 een mooie sweetspot zijn?
[...]
Wel een erg duur mobo voor een redelijk "bescheiden" cpu :P
Heb je gelijk in, het moederbord is uitgezocht op een goed en stabiel electrical circuit. Tevens ben ik van plan om te upgraden naar de opvolger van de ryzen a.s.a.p. deze zou als het goed is ook uit moeten komen op AM4. Initieel wilde ik een core i5 8400 maar de prijzen daarvan zijn echt te zot geworden, ook de prijzen van een 9600k vond ik niet te verantwoorden t.o.v. de 2600. Daar bovenop geteld dat de intel socket op zijn eind loopt en geen volgende generatie meer gaat krijgen heb ik nu gekozen voor de AM4 i.c.m. de Best Bang for the Buck
Misschien bemoei ik me er teveel mee...
Als jij de moeite neemt om te reageren dan wordt dat alleen maar gewaardeerd.
maar ik zou de Define C voor dit systeem afraden.
Alles wordt echt ontzettend heet in deze case, maar met name de videokaart.
Zie ook de reviews op internet hierover.
Zelfs de Define C Meshify zou ik vermijden.
Zeker i.c.m. een Vega kaart zonder blower style koeler.
Het gaat voor een gedeelte ook wel om de esthetics, ik vind die mooie strakke dichte voorkant gewoon super. Wel komt er voor in nog een extra fan te zitten. De case fans worden ook nog vervangen door wat goede RGB fans.
Over het algemeen presteren behuizingen met een "dicht" front en een psu duct slechter w.b.t. koeling en airflow.
Dat is dan iets wat we maar even voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik ben, zoals velen hier, toch wel heel er benieuwd waar nou het probleem zit met de Gigabyte OC Vega kaarten.
Of het nou iets is het de stroomtoevoer (op de kaart zelf) of temperaturen of iets anders...
Dit lijkt me een zeer slechte zaak voor Gigabyte.
DoubleYouPee schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:21:
[...]

Sapphire Nitro+.
Fans zijn capped op 2100rpm.. maar meestal ronde 1900.
Dit is wel met een undervolt naar 1050mv (-150mv).. draait dan nog prima 1650mhz p7 (~1600mhz in-game).

Maar zelfs zonder undervolt en in benchmarks (tot 360W) komt hij niet boven de 65c. Die koeler is echt ontzettend goed. Koelste GPU die ik ooit gehad heb.
Hier lees/zie ik overigens dat Sapphire gewoon 3 jaar garantie geeft.
Ook zie ik dat deze kaart maarliefst 3x 8-pin connector heeft 8)7

Mmm wel interessant :)

Ik zat ook een undervolt van de Vega 56 te overwegen, omdat ik hier al meerdere goede dingen over gelezen en gehoord heb.
Heb je na de undervolt de stabiliteit getest met Furmark of anders?

Mijn Gigabyte zit rond de 1300 rpm als ik Hunt: Showdown aan het spelen ben.
Het max is dan 75 graden, dat wordt door het bios/de AMD settings als target ingesteld.
In het menu van het spel gaat de rpm vaak wél omhoog.
Ik heb gelezen dat dit komt omdat de fps limiet dan niet werkt.
1080 op high met 72 fps limiet (ivm 75 hz Freesync scherm) en dan zit hij vaak op 80% usage uit zijn neus te vreten.

Voor iedereen die zijn systeem met wilt stressen kan je rustig Hunt: Showdown gebruiken.
Cpu wordt net zo warm als met Prime95 26.6
Ook kan deze game al een 6 core Coffee lake zonder HT volgooien.
D2DM schreef op woensdag 5 december 2018 @ 06:18:
M'n ervaring met dezelfde kaart.

Bios versie F4.
Meteen een verrassing toen het draaien van een oudere HWiNFO64 versie om de systeem waarden te checken onmiddellijk zorgde voor een crash.
Daarna met standaard instellingen onder load leek de Vega koeling overuren te maken, maar dit bleek de voeding koeler te zijn. (Seasonic 550G)
Na een krachtiger model voeding geplaatst te hebben uitgekomen op een P7 niveau van rond de 1020, 2% oc, paar procent power limit. Voor rond de 1515Mhz max en hotspot temp max rond de 85 / 90C.
Zag je nog verbetering w.b.t. die crash na het upgraden van je voeding?
En/of heb je ook F5 erin geflashed?
mr_willes schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:56:
[...]

Daar was ik ook al wat bang voor, maar dan maar meteen voor 750 gaan of zou 650 een mooie sweetspot zijn?

[...]

Heb je gelijk in, het moederbord is uitgezocht op een goed en stabiel electrical circuit. Tevens ben ik van plan om te upgraden naar de opvolger van de ryzen a.s.a.p. deze zou als het goed is ook uit moeten komen op AM4. Initieel wilde ik een core i5 8400 maar de prijzen daarvan zijn echt te zot geworden, ook de prijzen van een 9600k vond ik niet te verantwoorden t.o.v. de 2600. Daar bovenop geteld dat de intel socket op zijn eind loopt en geen volgende generatie meer gaat krijgen heb ik nu gekozen voor de AM4 i.c.m. de Best Bang for the Buck

[...]

Als jij de moeite neemt om te reageren dan wordt dat alleen maar gewaardeerd.

[...]

Het gaat voor een gedeelte ook wel om de esthetics, ik vind die mooie strakke dichte voorkant gewoon super. Wel komt er voor in nog een extra fan te zitten. De case fans worden ook nog vervangen door wat goede RGB fans.

[...]

Dat is dan iets wat we maar even voor lief nemen.
Het is wel een super mooi, strak en degelijk kastje hoor.
Ik heb hem uitgebreid getest en ik snap zeker waarom je hiervoor gaat.
De TG editie vind ik zelf ook de mooiste.
Qua formaat is het lekker compact, vrijwel hetzelfde als een Phanteks P300.
Maar die P300 doet het nog slechter qua koeling/airflow (mogelijkheden).

W.b.t. de voeding kan ik je weinig "met zekerheid" zeggen.
Maar hier lezen we dus al een 350w verbruik op de kaart alleen al, in een wat extremer geval.
Mijn 9700k trekt op 4,9 all cores @ 1,305v al 190w en Prime 26.6 volgens HWiNFO64.
Allemaal misschien wat extremere voorbeelden, maar toch.
En daar komt dan nog het verbruik bij van andere componenten :P

[ Voor 92% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-12-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
HugoBoss1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:40:
Ik ben, zoals velen hier, toch wel heel er benieuwd waar nou het probleem zit met de Gigabyte OC Vega kaarten.
Of het nou iets is het de stroomtoevoer (op de kaart zelf) of temperaturen of iets anders...
Dit lijkt me een zeer slechte zaak voor Gigabyte.

[...]

Hier lees/zie ik overigens dat Sapphire gewoon 3 jaar garantie geeft.
Ook zie ik dat deze kaart maarliefst 3x 8-pin connector heeft 8)7

Mmm wel interessant :)

Ik zat ook een undervolt van de Vega 56 te overwegen, omdat ik hier al meerdere goede dingen over gelezen en gehoord heb.
Heb je na de undervolt de stabiliteit getest met Furmark of anders?
Nee alleen de limited edition heeft 3x 8-pin. De normale versie (die iedereen heeft eigenlijk) heeft 2x 8-pin.
Undervolt test ik gewoon met gamen. 3uur stabiel in Witcher 3 is voor mij goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gisteren ook de F5 update gedaan, had verder geen issues meer met deze kaart, geen idee wat die update ook verder deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuriS

Voeding lijkt toch de boosdoener. Inmiddels een pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart ingebouwd en tot op heden nog geen enkele restart of BSOD. Ben voorzichtig positief...

[ Voor 61% gewijzigd door JuriS op 05-12-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:42
HugoBoss1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:40:
[...]

Zag je nog verbetering w.b.t. die crash na het upgraden van je voeding?
En/of heb je ook F5 erin geflashed?
Nou, die crash lag puur aan HWiNFO. Kwam dit ook in threads op andere fora tegen. Dus heb niet meer getest met een zwaardere voeding.

En met de 550W heb ik de powerlimit snel naar -40% ofzo gebracht om het systeem bruikbaar te houden.
Crashte niet, en prima tijdens simpel browsen en dergelijke. Maar was hoorbaar tijdens belasting.

F5 heb ik er pas net in geflasht, maar was denk ik niet echt nodig. Het Gigabyte flash tooltje toont trouwens de versie.

[ Voor 9% gewijzigd door D2DM op 05-12-2018 21:03 ]

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Serieus.. 2 uur Black desert, niets aan de hand. Uurtje Tera, niets aan de hand.

Je gaat vervolgens Ziggo webstream kijken, hele systeem klapt vast, fans 100% :/

Nog een week en dit ding gaat gewoon naar de schroot, 290X is dan wel trager, maar kon gewoon 3 weken 24/7 een game blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
SinergyX schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:19:
Serieus.. 2 uur Black desert, niets aan de hand. Uurtje Tera, niets aan de hand.

Je gaat vervolgens Ziggo webstream kijken, hele systeem klapt vast, fans 100% :/

Nog een week en dit ding gaat gewoon naar de schroot, 290X is dan wel trager, maar kon gewoon 3 weken 24/7 een game blijven draaien.
Ik zou eerst maar de oorzaak proberen te achterhalen voordat je dingen weg gaat gooien ;).

Of anders een RMA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Vandaag toch weer een reboot gehad.

Ik had HWiNFO64 geopend staan op mijn bureaublad.
Alt+Tab uit mijn spel en systeem startte spontaan opnieuw op.

Ik heb dat HWiNFO64 verhaal gegoogled.
Schijnt dat er in het verleden problemen waren met VEGA en HWinFO w.b.t. het uitlezen van de VRMs.
Volgens een HWiNFO auteur zou dit probleem al verholpen zijn door dit op default uit te zetten in HWiNFO.

Geen idee verder of HWiNFO mijn reboot veroorzaakte icm mijn VEGA kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DoubleYouPee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:37:
[...]

Ik zou eerst maar de oorzaak proberen te achterhalen voordat je dingen weg gaat gooien ;).

Of anders een RMA...
Met oorzaak van wat? Mijn oude kaart hebben ze ook 4 stresstests gedaan, buiten de coilwhine (open discussie of dat te verhelpen valt of niet), bleef die gewoon doordraaien zonder crashen of problemen.

Als er nu nog ergens een logica zat van het crashen (PSU niet voldoende, hoge temps, drivers, whatever), dan kan je nog ergens een punt maken, maar als ik at random crashes heb bij kijken van een webstream of zelfs gewoon bureaublad-afk, voor hetzelfde geld is het andere hardware waar het mis gaat. Of zoals Hugo zegt, mogelijk zelfs stukje software wat problemen geeft.

Kan enkel vanuit mijn 290X poging wagen wat zaken elimineren (welke hogere TDP heeft, 290 tegen 210), die heb ik nagenoeg nooit crashes gehad (althans, niet videokaart gerelateerd), maar daar houd het ook een beetje op.

Mijn geval heb ik ook geen reboot of BSOD, mijn geval slaat het beeld 'vast', fans schieten 100% (welke software gestuurd zijn, dus neem aan dat het nog 'iets' doet), enkel powerswitch werkt dan nog. Eventlogs geven helemaal niets buiten een 'onjuiste afsluiting van Windows'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

SinergyX schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:01:
[...]

Met oorzaak van wat? Mijn oude kaart hebben ze ook 4 stresstests gedaan, buiten de coilwhine (open discussie of dat te verhelpen valt of niet), bleef die gewoon doordraaien zonder crashen of problemen.

Als er nu nog ergens een logica zat van het crashen (PSU niet voldoende, hoge temps, drivers, whatever), dan kan je nog ergens een punt maken, maar als ik at random crashes heb bij kijken van een webstream of zelfs gewoon bureaublad-afk, voor hetzelfde geld is het andere hardware waar het mis gaat. Of zoals Hugo zegt, mogelijk zelfs stukje software wat problemen geeft.

Kan enkel vanuit mijn 290X poging wagen wat zaken elimineren (welke hogere TDP heeft, 290 tegen 210), die heb ik nagenoeg nooit crashes gehad (althans, niet videokaart gerelateerd), maar daar houd het ook een beetje op.

Mijn geval heb ik ook geen reboot of BSOD, mijn geval slaat het beeld 'vast', fans schieten 100% (welke software gestuurd zijn, dus neem aan dat het nog 'iets' doet), enkel powerswitch werkt dan nog. Eventlogs geven helemaal niets buiten een 'onjuiste afsluiting van Windows'.
Wat jij hebt klinkt ook als een power probleem of een temperatuur probleem.
Althans, w.b.t. hetgeen er gebeurd als je systeem vastloopt.
Je zou de fan(s) van de VEGA gewoon eens op een bepaalde (hogere) rpm kunnen forceren.
Kijken of het dan wél goed blijft gaan.

Op een paar websites (tests/reviews) verbruikt een VEGA 56 soms meer dan (i.c.m. een heel systeem) een R9 290(X).
Ik heb ooit gemeten wat mijn systeem met R9 290 OC verbruikte en toen meette ik zo'n 420 watt op de schuko c13 kabel.
Dat was met Battlefield 4.

Met een i5 4670 op 4,4 en een z87 bordje
9700k en z390 verbruiken ook wel wat meer, denk ik :P
Dus ik ga toch maar even proberen met Corsair HX1200 als die binnen is.
Misschien ook wel leuk om eens te kijken wat dit systeem aan stroom door de kabel trekt :)

Ik heb trouwens nog wel een ander leuk idee, iets wat ik toen ook met mijn R9 290 heb geprobeerd en ik heb dit geval nog:

https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=100-MB-PB01-BR

In mijn geval lijkt het toch erg op een power probleem.
De kaart moet misschien schakelen tussen modes tijdens het switchen van ingame naar desktop met alt+tab?

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-12-2018 18:16 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 31 Laatste